pp2000

5 vragen aan Lars Versteeg, Directeur Flamingo Parket

Dit jaar bestaat Flamingo Parket 50 jaar. Reden temeer om Lars Versteeg uit te nodigen voor de rubriek ‘5 vragen aan’.

In de rubriek column & co geven experts binnen de branche hun mening over een actueel probleem. U, als digitale bezoeker, heeft de mogelijkheid hierop te reageren.
(zie button onderaan)


Lars-Versteeg-2017-5vragenAntwoord op de vragen
door Lars Versteeg, Directeur Flamingo Parket.

 



Wat vindt u van de huidige situatie in de parketbranche?

 

  1. 50 Jaar Flamingo Parket. Er is in die tijd veel veranderd. 
    “Wat me meteen te binnen schiet is de verandering in assortiment en producten. Zo’n 20 jaar geleden hadden we 15 tot 20 houtsoorten in het programma, en op voorraad. Tegenwoordig bestaat dit alleen uit eiken en koop je de rest in als het nodig is. Ook ten aanzien van de maatvoering is er een verschuiving waarneembaar. Vroeg was 12 centimeter een brede vloer. Tegenwoordig noemen we dat smal. Wat betreft de afwerking leverde je destijds de vloer gelakt, geolied of gebeitst. Tegenwoordig leveren we 90 procent van onze vloeren met een vleugje of kleurtje erdoor. Ons personeelsbestand is door de jaren heen een constante factor gebleken. Het gros van ons personeel werkt al 20 jaar of meer bij het bedrijf. Het bijzondere is dat de mensen zich door ontwikkelen. Ze groeien door en kunnen ook een nieuwe positie gaan innemen. Wat betreft de klanten valt op dat veel van de eenmanszaken die er een potje van maakten inmiddels verdwenen zijn.”

  2. Wat vindt u van de huidige situatie in de parketbranche? 
    “Er zijn kansen te over voor de fabrikanten. De Aziatische import is een stuk minder. Prijstechnisch is er namelijk weinig verschil meer. Wij onderscheiden ons nadrukkelijk met het tweelaags product en zijn hiermee de sterkste van Europa. Ons massief parket doet het goed in Ierland, Engeland en Duitsland. In Nederland overheerst het tweelaags product.

  3. Wat is voor u klanten de afgelopen 50 jaar doorslaggevend geweest om voor Flamingo te kiezen? 
    “We zijn onderscheidend geweest door innovatief te blijven. Door voortdurend iets nieuws in de markt te durven zetten. Ons succesvolle product Raftwood is daar natuurlijk een goed voorbeeld van. Verder onderscheiden we ons met de service, het persoonlijk contact met de klanten en de continue kwaliteitsverbetering. Vergeet niet de parketbranche een ‘peoples business’ is. Persoonlijk contact is belangrijk. Een actieve benadering loont.” 

  4. Wat wordt de grootste uitdaging voor Flamingo in de komende jaren?
    “We hopen elk jaar te groeien met 10 tot 15 procent. Een continue groei met constante kwaliteit met een efficient machinepark. De export is daarbij zeker voor ons niet onbelangrijk, maar we concentreren ons vooral op Nederland en de omringende landen om onze service te kunnen blijven waarborgen.”

  5. Wie zijn over 5 jaar de belangrijkste klanten en wat de belangrijkste markten?
    “Wij focussen en richten ons op de parketmarkt in een straal van 200 kilometer om Barneveld. Daar zijn onze belangrijkste klanten en dat zijn de belangrijkste markten. Ik hoop, en zou het bijzonder leuk vinden, als mijn kinderen ook in de zaak zouden komen. We gaan er met veel enthousiasme voor en ik verwacht dan ook zonder twijfel dat Flamingo Parket over 50 jaar (weer) een belangrijk jubileum te vieren heeft.”
 
 
Heeft u een mening over deze column & co?
Reageer dan a.u.b. via onderstaande button.