pp2000

huidige stelling

Op de Meeting Point pagina kunt u stellingen poneren, reageren op berichten van anderen, vragen voorleggen aan deskundigen, met elkaar in discussie gaan, kunnen startende ondernemers vragen stellen en anderen hen van dienst zijn, kunt u uw ongenoegen over van alles en nog wat spuien, enzovoorts.

Parketplein ziet uw reacties met spanning tegemoet.

De woonbranche heeft een paar zware jaren achter de rug. Wat komen gaat is grotendeels een kwestie van raden. We vertellen u niets nieuws. De verwevenheid met de haperende nieuwbouw werkt negatief door. De consument heeft bijzonder weinig vertrouwen in de economie en in zijn eigen financiën en is maar mondjesmaat bereid om zijn geld in de winkel te besteden. Dat wil zeggen: als gemiddelde voor alles en iedereen. Er zijn ook detaillisten (misschien wel twee of drie van de tien?) die nog regelmatig een mooie omzetplus uit het vuur weten te slepen. Die hebben hun zaakjes klaarblijkelijk dus tijdig op orde gekregen.

De stelling luidt: De goede ondernemers trekken momenteel naar zich toe wat de minder goede ondernemers prijsgeven en zo hoort het ook.

Reacties (4)
Lange termijn
4 woensdag 16 juli 2014 09:10
Administrator
Het bedrijf dat ik sinds 1988 vertegenwoordig, bestaat sinds 1964 en is actief in de regio noord. De trend, en dat is al jaren het geval, is dat er puur op prijs wordt verkocht. Mijn motto is: puur op prijs verkopen kan niet want er moet service verleend worden en de kosten moeten gedekt worden. En het meest belangrijke: afspraken moeten worden nagekomen en nog belangrijker: er moet kwaliteit geleverd worden. Als ik de conculega’s om mij heen zie, met welke prijzen ze werken/aanbieden, dan is het op een gegeven moment ‘einde oefening’, ten koste van de consument. Wij als bedrijf willen leveren kwaliteit conform afspraak, uitbuiten van ingehuurde werknemers doen we ook niet aan, wat ik weet veel voorkomt.

Waar het om gaat: we leveren een product dat vele tientallen jaren mee gaat, dus met andere woorden omzetsnelheid zit er niet in. Een pak melk verkoop je aan dezelfde consument drie keer per week, maar een vloer een of twee keer en als je geluk hebt drie keer. Met andere woorden: er zit geen omzetsnelheid in met vloeren (hout) en dus, wil je je bedrijf 10, 20, 30, 40 jaar of langer laten bestaan, zal je in de huidige situatie - en ik ben er zeker van dat de situatie zoals nu is en zo blijft - je prijsbeleid/marge moet aanpassen. Ik zie dat velen het niet onderkennen. Heb dan wel geen opleiding maar weet dat de markt zich voorlopig niet gaat verruimen. Werken op prijs = werken op korte termijn. Moet zo zijn dat we op lange termijn werken, dus ook jaren na levering service kunnen bieden. Laat maar weten wie het hier niet mee eens is.

Paul
Afgegleden
3 donderdag 28 november 2013 13:17
Administrator
Wat die minder goede ondernemers liggen laten, is slechts ‘weg met ons!’, hetgeen hen aardig te lukken lijkt. Ze concurreren elkaar kapot en dat de goede ondernemers daar niet op te wachten zitten moge duidelijk zijn. Toen ze - met elkaar in schijnbaar complot - met hun gedump dan ook verder waren afgegleden naar het ‘NU!’ en ‘NU kortingen tot 70%!’ hadden ze aan geloofwaardigheid en betrouwbaarheid zoveel ingeboet dat er bij hen geen (adspirant-)klant meer over de dorpel kwam. En is dat nog niet genoeg, dan moet daaraan nog het tanende vakmanschap en kennis van zaken worden toegevoegd. Deels komt dat doordat de parketbranche meer en meer naar de woninginrichting aan het verschuiven is, alwaar het aan enig inzicht is ontvlied.

Voor een ander deel is dat het niet zo intelligente algemeen gevestigde idee, ‘Dat wat goed gaat, eeuwig goed blijft gaan en wat slecht gaat, eeuwig slecht blijft gaan’. Daaraan is te wijten dat in de tijd dat de branche nog booming was, velen zich daar onvoorbereid en zonder kennis van zaken in hebben gestort. En een derde factor is, dat door gebrek aan interesse en uit verregaande indolentie de technische en esthetische ontwikkelingen in de branche helemaal niet bijgehouden zijn. Zelfs geen vakblad, dat nog gelezen wordt. En daar zijn vele - tot de verbeelding sprekende - anekdotes van, die u wellicht eens in de van spanning bloedstollende ‘Verzamelde Werken’ van ‘Meeting point’ lezen kunt.

F.J. van Bers

f.vanbers@elastilon.com
Angel
2 woensdag 31 juli 2013 20:12
Administrator
In een krimpende markt is het moeilijk anticiperen. Hoe lang duurt de recessie? Zal er in mijn regio worden gebouwd? Ontkom ik als specialist aan een prijzenoorlog? De ondernemers die de juiste keuzes maken en deze periode doorstaan noemen we achteraf goede ondernemers. In een vrije markt zullen altijd winnaars en verliezers zijn en dat is prima. Dat betekent echter niet dat de ondernemer die het niet redt ook per definitie een minder goede ondernemer is. Een goede ondernemer heeft meer kans op succes, maar heeft evenmin de markt in de hand. Vervang in de stelling ‘goed’ door ‘succesvol’ en de angel is eruit. Ik zie geen enkele reden om ondernemers die het buiten hun schuld om niet redden te schofferen.

Sander

svanderg@gmail.com
Vergrijzing
1 vrijdag 10 mei 2013 14:30
Administrator
Dat is in mijn begrip het punt niet. De eigenlijke vraag moet zijn: hoe houden we in een vergrijzende branche de vakmensen binnen boord die nu hun baan verliezen?

Jon Middelkoop
Wie of wat gaat u de rest van het jaar vooral in de gaten houden?