huidige stelling
Op de Meeting Point pagina kunt u stellingen poneren, reageren op berichten van anderen, vragen voorleggen aan deskundigen, met elkaar in discussie gaan, kunnen startende ondernemers vragen stellen en anderen hen van dienst zijn, kunt u uw ongenoegen over van alles en nog wat spuien, enzovoorts.
Parketplein ziet uw reacties met spanning tegemoet.
De woonbranche heeft een paar zware jaren achter de rug. Wat komen gaat is grotendeels een kwestie van raden. We vertellen u niets nieuws. De verwevenheid met de haperende nieuwbouw werkt negatief door. De consument heeft bijzonder weinig vertrouwen in de economie en in zijn eigen financiën en is maar mondjesmaat bereid om zijn geld in de winkel te besteden. Dat wil zeggen: als gemiddelde voor alles en iedereen. Er zijn ook detaillisten (misschien wel twee of drie van de tien?) die nog regelmatig een mooie omzetplus uit het vuur weten te slepen. Die hebben hun zaakjes klaarblijkelijk dus tijdig op orde gekregen.
De stelling luidt: De goede ondernemers trekken momenteel naar zich toe wat de minder goede ondernemers prijsgeven en zo hoort het ook.
Waar het om gaat: we leveren een product dat vele tientallen jaren mee gaat, dus met andere woorden omzetsnelheid zit er niet in. Een pak melk verkoop je aan dezelfde consument drie keer per week, maar een vloer een of twee keer en als je geluk hebt drie keer. Met andere woorden: er zit geen omzetsnelheid in met vloeren (hout) en dus, wil je je bedrijf 10, 20, 30, 40 jaar of langer laten bestaan, zal je in de huidige situatie - en ik ben er zeker van dat de situatie zoals nu is en zo blijft - je prijsbeleid/marge moet aanpassen. Ik zie dat velen het niet onderkennen. Heb dan wel geen opleiding maar weet dat de markt zich voorlopig niet gaat verruimen. Werken op prijs = werken op korte termijn. Moet zo zijn dat we op lange termijn werken, dus ook jaren na levering service kunnen bieden. Laat maar weten wie het hier niet mee eens is.
Paul
Voor een ander deel is dat het niet zo intelligente algemeen gevestigde idee, ‘Dat wat goed gaat, eeuwig goed blijft gaan en wat slecht gaat, eeuwig slecht blijft gaan’. Daaraan is te wijten dat in de tijd dat de branche nog booming was, velen zich daar onvoorbereid en zonder kennis van zaken in hebben gestort. En een derde factor is, dat door gebrek aan interesse en uit verregaande indolentie de technische en esthetische ontwikkelingen in de branche helemaal niet bijgehouden zijn. Zelfs geen vakblad, dat nog gelezen wordt. En daar zijn vele - tot de verbeelding sprekende - anekdotes van, die u wellicht eens in de van spanning bloedstollende ‘Verzamelde Werken’ van ‘Meeting point’ lezen kunt.
F.J. van Bers
f.vanbers@elastilon.com
Sander
svanderg@gmail.com
Jon Middelkoop