unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

banner SKYLT

nieuws
Slanker Carpetright terug op goede spoor

Britse-binnenstedelijke-winkelBritse binnenstedelijke winkel ‘nieuwe stijl’ van Carpetright.‘Het herstructureringsprogramma ligt op schema en is in lijn met de verwachtingen van het management’, zo luidt de wat dwingende kop boven het verslag met de cijfers van Carpetright over zijn eerste halfjaar, lopend tot eind oktober. De Britse vloerenretailketen spreekt van een ‘overgangsjaar’ waarin het bedrijf op schema zegt te liggen om op jaarbasis negentien miljoen pond te besparen. Daartoe zijn maatregelen genomen om de overheadkosten te beteugelen en zijn bovenal vijfenzestig slecht presterende Britse winkels gesloten, door Carpetright beschouwd als een in toenemende mate onhoudbare last. “Dit is de eerste stap om de groep weer op weg te helpen naar duurzame winstgevendheid op lange termijn,” aldus ceo Wilf Walsh.

In het Verenigd Koninkrijk is bovendien de gemiddelde duur van het huurcontract van de winkels teruggebracht tot drieënhalf jaar, met voor de helft een optie om binnen twee jaar op te zeggen, wat volgens het management meer ruimte biedt om de omvang van het winkelbestand te verkleinen, dan wel om te verhuizen. Op zijn thuismarkt heeft Carpetright het aantal verkooppunten de voorbije zes maanden teruggebracht van 410 naar 345. Enkele tientallen staan nog op de nominatie om te verdwijnen. De keten gaat in het tweede halfjaar ook weer verder met de cruciaal geachte modernisering van zijn winkelbestand en lanceert voorts onder eigen naam diverse laminaat- en LVT-collecties.

In de boeken noteert Carpetright een omzetdaling voor de groep als geheel van 15,7 procent, tot 191,1 miljoen pond. Het verlies voor belastingen loopt op van 0,6 miljoen pond in de eerste jaarhelft vorig jaar naar nu 11,7 miljoen pond. De nettoschuld is daarentegen afgenomen tot 12,4 miljoen pond, komend van 53,0 miljoen pond een halfjaar geleden.

Op like-for-like-basis gaven de Britse winkels 12,7 procent omzet prijs in het voorbije halfjaar. De keten benadrukt dat de daling in het tweede kwartaal ‘verbeterde’ naar een minus van 8,9 procent. In het eerste kwartaal was nog sprake van een krimp van 16,8 procent, mede door de negatieve publiciteit rond de vermeend wankele toekomst van de retailer. In de praktijk bleken consumenten vooral huiverig te zijn om een aankoop te doen vanwege de gevraagde vooruitbetaling.

Volgend op de wisseling in het management in Nederland en België, zo wil Carpetright nog even onderstreept hebben, klom de vergelijkbare omzet in de divisie rest van Europa met 0,5 procent in de verslagperiode. Dit met name als gevolg van hogere activiteiten in Nederland, dat zijn tweeënnegentig verkooppunten behield. De zaken liepen voorspoedig in het begin van de verslagperiode, zakten wat in in de zomer, en herpakten zich aan het einde weer. Carpetright betitelt de omzetgroei van een half procent in de rest van Europa als een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de tweede helft van het vorige boekjaar.

“Een verbeterde promotieplanning en sterkere retaildiscipline zijn ingevoerd, en de vernieuwde winkels presteren, in overeenstemming met onze ervaringen in het VK, beter dan de rest van het winkelbestand. We hebben er vertrouwen in dat een en ander nu in gang is gezet om de winstgevendheid te verbeteren,” zo stelt Walsh. Het onderliggende bedrijfsresultaat (ebitda) in de rest van Europa wordt, met een bedrag van 0,4 miljoen pond, met groene cijfers geschreven, en is verdubbeld vergeleken met het eerste halfjaar van 2017. De ebitda bedraagt nu nagenoeg 1 procent van de omzet.

(Parketplein, 12-12-2018)

 
Bescheiden plus woninginrichting in 2019

ing-logoING Economisch Bureau voorziet in zijn jongste raming dat de groei van de detailhandel non-food aanhoudt, maar wel aan kracht verliest. Voor het jaar 2019 verwacht de bank dat de totale omzetgroei in non-food afneemt tot 1,5 procent, gelijk aan dit jaar. “Waar de detailhandel non-food overall dus wat vertraagt, wordt online juist het gaspedaal extra ingetrapt. Fysieke winkels lijken e-commerce beter onder de knie te krijgen. Terwijl de groei van pure players wat afzwakt, neemt de groei bij multichannel retailers toe,” aldus nog een kanttekening van de bank.

Een daling van de huizenverkoop zorgt ervoor dat de omzetstijging in woninginrichting en doe-het-zelf, door de bank aangeduid als het segment ‘living’, terugvalt. “Na een recordjaar voor de huizenverkoop in 2017 daalt het aantal woningtransacties in 2018, resulterend in minder volumegroei voor living. De krapte op de woningmarkt en daarmee gepaard gaande hogere prijzen van huizen leiden daarnaast tot een beperkter budget voor woninginrichting. Daarmee is de enorme ‘boom’ voor de sector living voorbij. Wel is de verwachting dat de markt voor renovatie en verbouwing nog kan groeien,” zegt ING. Overall valt de omzetgroei van zowel winkels in woninginrichting als winkels in doe-het-zelf terug tot 2,0 procent in 2019, zo luidt de voorspelling per deze maand.

De ING stelt in zijn algemeenheid overigens vast dat consumenten weliswaar uitzicht hebben op meer koopkracht in 2019, maar de koopbereidheid toch lijkt te dalen.

(Parketplein, 12-12-2018)

 
COREtec official partner Fortuna Sittard

Fortuna-COREtec-ppBij Fortuna Sittard zijn ze in hun nopjes met de vloeren van COREtec.Fortuna Sittard verwelkomt vloerenmerk COREtec als official partner. Samen met Pfennings Wooncentrum in dezelfde gemeente en Bosgoed Groothandel heeft COREtec gezorgd voor nieuwe vloeren in drukbelopen ruimtes als de Business Club, diverse skyboxen en Brasserie 54. Eerder had USFloors al de voetbalstadions van Sporting Lokeren en Beerschot-Wilrijk van nieuwe COREtec-vloeren voorzien. Nu komt daar dus een mooie Nederlandse referentie bij. “Sportsponsoring is de laatste decennia enorm geëvolueerd. Sport is emotie. Het genereert heel wat media-aandacht en bereikt de juiste doelgroep,” zo weet Jan Dossche, president van USFloors International. “Voetbal is wereldwijd en ook in Nederland de meest gemediatiseerde sport, dus ideaal geschikt om de ‘wereldkampioen’ in watervaste meerlagige pvc-vloeren - COREtec - te promoten.”

(Parketplein, 12-12-2018)

 
Nederlandse exposanten Domotex 2019

Welgeteld achtendertig in Nederland gevestigde exposanten hebben ingetekend voor deelname aan de jaarlijkse internationale vloerenvakbeurs Domotex, die van 11 t/m 14 januari a.s. op stapel staat in Hannover. Op de vergelijkbare editie van 2017 (ook toen met BAU in München rond dezelfde tijd) waren dat er nog zevenenveertig.

domotex-2019-plattegrond

In hal 2 exposeert ZARGAR (stand C50). In ‘trendhal 9’ vinden we Brink & Campman (E23), Esbeco (D15) en Fetim (F16). Almelose Borstelindustrie (E02), Best Wool Carpets (B37), Betap Tufting (B64), Condor Carpets (C26), Estillon (A35) en ETF machinefabriek (A23) exposeren in hal 11, daar in het gezelschap van Hamat (C02), Intercarpet Tapijtfabriek (A39), ITC Natural Luxury Flooring (C25), MD Entree (E11), NedGraphics Software (B26), Rinos (E04), Robusta Carpets (B49) en Tanatex Chemicals (B26). Hal 12 biedt onderdak aan Floorcenter (C26), Notrax (D69), Tajima Europe (C66), Terratsa Europe (B21) en Vivafloors (C67).

Een grote Nederlandse vertegenwoordiging ten slotte is paraat in hal 13, te weten Bijlard International (D11), Cosma Borstelfabriek (D02/1), Deckwise International (E98), DecoRad Systems (D10), Easydek Beschermtechniek (A58), FB Houtdistributeur (D71), Flamingo Parket (A76), Hecmar (B73), Heywood Vloeren (E82), Houtindustrie Schijndel (D81), Mac Lean Products (C02), Overmat Industries (E44), Soest Ingenieursbureau (D12), T&G Wood International (E64) en Vec Equipment Centre (D01/1).

De hallen 2 t/m 4, 8 en 9 op de komende Domotex zijn bestemd voor de handgemaakte tapijten en vloerkleden, de hallen 5 t/m 8 voor de machinaal gemaakte. Matten zijn te vinden in de hallen 4 en 11. In hal 11 tevens het cluster textiele vloerbedekkingen, vezels en garens. Hal 12 is bedoeld voor elastische vloeren, LVT en laminaat. De hallen 12 en 13 zijn voor de aanbieders van parket en houten vloeren. In hal 13 is verder plaats voor de applicatie- en installatietechnieken. In de trendhal 9 staat ‘Framing Trends’ op het programma plus lifestyle- en merkgeoriënteerde exposanten uit allerlei productgroepen.

(Parketplein, 10-12-2018)

 
Ruim vloerenaanbod op BAU 2019

BAU-entreeEntree van BAU (foto: organisatie).De tweejaarlijkse vakbeurs BAU in München is er opnieuw in geslaagd om volgende maand een indrukwekkende hoeveelheid vloerenaanbieders samen te brengen in de ‘vloerenhallen' A5 en A6. Namens Nederland zijn onder meer Arturo en Aspecta present, naast Estillon, mFLOR, Moso, Overmat, TFD Floortile, Timberline International (Chapel Parket) en Van Besouw Tapijt. De Belgen vaardigen onder meer Arc Edition (Balta) af, in het gezelschap van namen als Beaulieu International Group, Decospan, Floorify, IVC Group, Lamett, Modulyss en USFloors (COREtec).

Nog een (onvolledige) greep uit een lange lijst exposanten, van hard tot zacht tot elastisch: Admonter, Altro Debolon, Amorim, Amtico, Anker Tapijt, Bauwerk Parkett, Chene de l’Est, Classen, Designflooring, DLW Linoleum (Gerflor), Expona, Findeisen, Forbo Flooring, Haro, Interface, Jaso, Kährs, MeisterWerke, Nora, Object Carpet, Objectflor, Project Floors, Tarkett, Tilo, Tretford, Vorwerk, Weitzer Parkett en Wineo. BAU 2019 (www.bau-muenchen.com) loopt van 14 t/m 19 januari.

(Parketplein, 10-12-2018)

 
PPC gaat weer Bijspijkeren

Op-een-BijspijkerdagOp een Bijspijkerdag van enkele jaren geleden.Op de maandagen van 11 februari en 11 maart in het komende jaar organiseert de PPC weer zijn vanouds goed ontvangen Bijspijkerdagen, zo valt te lezen in de jongste PPC Centraal, een informatieve uitgave van de groothandel in Wijk bij Duurstede. Verspreid door het hele pand zullen, in samenwerking met leveranciers die graag hun tips & tricks delen, diverse workshops worden gegeven.

“Op een efficiënte en effectieve manier je kennis bijspijkeren,” zo belooft het organiserende bedrijf. “We maken er een mooie en leerzame dag van om nooit te vergeten, waar je van en met elkaar kunt leren. Deel ervaringen met PPC, collega’s en leveranciers en blijf je klanten het beste werk leveren.”

Het programma op beide dagen is identiek. De bijeenkomsten beginnen telkens om half tien en lopen door tot vier uur ’s middags. De gastheer zorgt voor een smakelijke lunch en sluit af met een gezellige borrel. Aanmelden voor een keuze uit het aanbod kan via de website van de PPC.

De volgende negen workshops staan op het programma. ‘Unifloor: 10 dB, vloerverwarming en droogbouwsystemen’; ‘Quick-Step: Installatie PVC vloeren in de breedste betekenis. Do's & Don'ts - Tips & Tricks - Q & A’; ’Lecol: Ondergrond herkenning, beoordeling en voorbereiding’; ’Thomsit: Vloerverwarmingssystemen, ondergrondbeoordeling en dichtsmeren’; ‘Festool: Haal nog meer uit je machines’; ‘Stauf: Tips & Tricks bij het egaliseren’; ‘Dr. Schutz: PVC onderhoud en toplaag herstel’; ‘Bona: Geïnstalleerde vloeren borstelen en afwerken’; en tenslotte ‘RIGO: Gekleurde vloeren onderhoudsarm afwerken’.

(Parketplein, 07-12-2018)

 
Universeel visgraatparket bij Bart Beugt

Bart-Beugt-EASYLOXBart Beugt heeft een visgraatparket ontwikkeld zonder linker of rechter delen.Bart Beugt, de handelsnaam van Beugt Houtzagerij & Parketindustrie in Heeswijk-Dinther, laat weten het Europees gepatenteerde EASYLOX te hebben ontwikkeld, voorgesteld als een universele verbinding voor visgraatparket. “Alle parketplaatsers weten dat het plaatsen van een visgraatvloer vaak heel wat werk betekent. Bij Bart Beugt vonden we dat dit efficiënter moest kunnen,” zo verklaart het bedrijf in een persbericht.

De innovatie betreft een universele verbinding, zonder linker of rechter delen. Elke plank heeft dezelfde profilering, zonder losse onderdelen. “Dankzij EASYLOX is er op de werkvloer geen verwarring meer tussen linker en rechter delen en zijn er geen vermaak-kosten meer. Ook bij het produceren van visgraat en het fabrieksmatig kleuren van deze vloeren hoeven linker en rechter delen niet langer uit elkaar gehouden te worden,” zo stelt Bart Beugt. Het visgraatparket wordt geproduceerd met behulp van een in eigen huis ontwikkelde CNC-gestuurde machine, waardoor naar eigen zeggen honderd procent passing, maatvoering en haaksheid wordt gecreëerd.

(Parketplein, 07-12-2018)

 
Bauwerk met Skygate op Masters of LXRY

Skygate-en-Bauwerk-ParkettSkygate en Bauwerk Parkett spelen op de luxebeurs met de elementen ruimte, licht en karaktervolle materialen.De bedrijven Skygate en Bauwerk Parkett presenteren zich gezamenlijk - onder het motto ‘stylish doors & matching floors' - op lifestylebeurs Masters of LXRY, die tot en met aanstaande maandag in de RAI Amsterdam wordt gehouden. In hun stand willen zij laten zien wat een geschikte combinatie van stalen binnendeuren en hoogwaardige houten vloeren voor de sfeer en uitstraling van een interieur kan betekenen.

“Echte luxe betekent ruimte, licht en genieten van hoogwaardige materialen,” zo stelt Bauwerk-vertegenwoordiger Joost de Bruijn van de PPC. “Dit begint met de vloer, de deuren, ramen en afwerking. Hierin hebben Skygate en Bauwerk elkaar helemaal gevonden.” Paul de Nooy, directeur van het Naardense Skygate voegt toe: “Allebei leveren we tijdloze producten die in elk interieur passen en waarbij kwaliteit gepaard gaat met eenvoud in het onderhoud.”

De beurs voor allerlei luxe aangelegenheden verwacht circa 55.000 bezoekers. Voor een aankoop van de kwaliteitsvloeren van Bauwerk kan deze koopkrachtige doelgroep vervolgens in Nederland terecht bij een netwerk van geselecteerde dealers, te vinden op www.bauwerk.nl. Van hen zijn Jim Bouwmeester Vloeren en Vloerenhuis Amsterdam ook present op de stand.

(Parketplein, 07-12-2018)

 
Ambachtsacademie mag doorontwikkelen

Eerder-dit-jaar-opendeEerder dit jaar opende minister Koolmees de Ambachtsacademie, rechts voorzitter Elrie Bakker.De Tweede Kamer heeft gisteren unaniem de voortzetting van de Ambachtsacademie gesteund. De leden Heerma (CDA) en Wiersma (VVD) hadden daartoe opgeroepen bij de behandeling van de begroting van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor 2019. De Ambachtsacademie is, als pilot, begin dit jaar begonnen met zijn opleidingen, onder meer voor parketleggers en meubelstoffeerders. De bedoeling is om perspectief te bieden aan vijftigplussers en om de uitstroom van ambachtslieden (jaarlijks zevenduizend ervaren mensen) voor een deel op te vangen. Tientallen vijftigplussers zijn inmiddels onder begeleiding van een leermeester in opleiding tot vakbekwaam ondernemer in het kleinschalig ambacht.

De indieners van het gisteren aangenomen amendement hebben voorgesteld om voor de jaren 2019–2021 de subsidie voor de Ambachtsacademie met 1 miljoen euro per jaar te verlengen. Zo kan volgens hen worden bezien of het initiatief bijdraagt aan het omscholen en aan het werk helpen van werklozen zonder de infrastructuur van de pilot weer af te moeten bouwen. De mogelijkheden om de doelgroep voor de Ambachtsacademie te verbreden naar andere groepen (langdurig) werklozen zal ook worden bekeken.

Elrie Bakker, voorzitter van AmbachtNederland en oprichter Ambachtsacademie, laat via twitter weten ‘supertrots’ te zijn op haar collega’s in de organisatie en op de leermeesters en leerlingen die volgens haar hebben laten zien dat de Ambachtsacademie werkt. “We gaan door met het opleiden van mensen die met hun handen kunnen (ja, dat is een gave!) werken,” aldus Bakker. Meer informatie: www.ambachtnederland.nl.

(Parketplein, 05-12-2018)

 
Krimp import tropisch parket houdt aan

Invoer-ITTO-jan-sepInvoer van tropische hardhouten vloeren in de EU28, januari-september 2017/2018, in 1000 MT (bron: ITTO TTM Report).De statistieken van de invoer van hardhouten vloeren uit tropische landen in de EU wijzen na de eerste drie kwartalen van dit jaar op een krimp van 18 procent, zo meldt het jongste ITTO TTM Report. De hoeveelheid bedraagt 20.500 metrieke ton (MT). Zodoende wordt de langetermijndaling voortgezet, door ITTO toegeschreven aan de felle concurrentie van Europese en Chinese parketfabrikanten en van vloeren van andere materialen dan hout, modetrends ten gunste van hout uit gematigde streken, leveringsbeperkingen en problemen met het voldoen aan de EUTR-regels. De waarde van de EU-import van tropische houten vloeren daalde in de eerste negen maanden met 15 procent tot 46,5 miljoen euro.

Het grootste deel van de terugval is te wijten aan een daling van de invoer van hardhouten vloerproducten uit Brazilië, met 37 procent tot 4.200 MT in de eerste negen maanden. De invoer vanuit Maleisië nam echter ook af, met 6 procent tot 7.000 MT. En vanuit Indonesië 9 procent minder tot 5.200 MT en vanuit Thailand 35 procent minder tot nog slechts 300 MT. In de eerste negen maanden van het lopende jaar liep de invoer zeer fors terug in de twee grootste EU-markten voor tropische vloeren, met maar liefst 42 procent tot 4.300 MT in Frankrijk en met 21 procent tot 2.600 MT in België. Deze krimp werd echter gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging van de import in Denemarken met 57 procent tot 2.400 MT. Dit jaar heeft Denemarken Spanje ingehaald als de op twee na grootste EU-bestemming voor tropische hardhouten vloeren.

(Parketplein, 05-12-2018)

 
Berg & Berg alsnog gered

Berg--Berg-overgenomenBerg & Berg overgenomen door de Zweedse Mor-Gerd Group, die het benodigde kapitaal in de parketmaker belooft te steken (foto: Södra).De fabrikant van meerlaags parket Berg & Berg in het Zweedse Kallinge wordt uiteindelijk toch niet ontmanteld, zoals toenmalig eigenaar Södra eind vorige maand nog aankondigde. De houtenvloerenmaker is met ingang van afgelopen donderdag overgedaan aan de Mor-Gerd Group, die in handen is van ondernemer Bernt Ivarsson, tevens eigenaar van de Profura Group. Ivarsson is met zijn bedrijven actief in allerlei takken van de houtindustrie.

"Ik ben me ervan bewust dat dit een hele uitdaging gaat worden en dat de bedrijfseenheid in hoge mate investeringen nodig heeft, maar ik ben bereid om het bedrijf over te nemen,” zo stelt de nieuwe eigenaar. “Berg & Berg is een leider in duurzaam parket, dat ervoor zorgt dat de vloer zijn koolstof-effect heeft geneutraliseerd. Berg & Berg combineert zorgvuldig beheer van natuurlijke hulpbronnen met de eisen die aan een moderne levensstijl worden gesteld. Respect voor het milieu is vandaag de dag van het hoogste belang, dus ik denk dat we er samen voor kunnen zorgen om dit bedrijf weer op de rails te krijgen. Ik werk al ruim dertig jaar nauw en met succes samen met Södra en heb alle vertrouwen in deze zakelijke transactie,” zo besluit Ivarsson.

(Parketplein, 03-12-2018)

 
Barometer woonbranche terug op nullijn

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is afgelopen maand weer een beetje opgelopen en geeft nu een neutrale stand aan. Dat wil zeggen: geen groei, maar ook geen krimp. De barometer sluit november af op minus 0,1, een verbetering van 1,7 punten ten opzichte van de voorgaande maand. De cijfers over de weekomzetmutaties van woonwinkels zijn evenwel teleurstellend en ook de ontwikkelingen op de woningmarkt pakken negatief uit.

baro-2018-11‘Woonbranche economische barometer’ geeft een ‘neutrale’ indicatie (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt de afgelopen maand met ruim vier punten om uit te komen op minus 11,3. Dit is de laagste stand sinds februari 2015. “In de voorgaande twee maanden was er ook al sprake van een forse daling, waardoor het jaar in mineurstemming lijkt te eindigen,” zo stellen de onderzoekers. Ruim een kwart (26 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, tegenover bijna vier op de tien (38 procent) een daling. Van de woondetaillisten verwacht nagenoeg een kwart (24 procent) dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien en wederom bijna vier op de tien (38 procent) voorzien een omzetdaling. Daarmee is het optimisme voor de komende maand in de woondetailhandel verder afgenomen. Deze ontwikkeling is al het hele jaar gaande, zo noteert Van Es, maar versterkt de afgelopen maanden.

De stemming onder consumenten is in november voor de vierde maand op rij minder positief dan een maand eerder, meldt het CBS. Hun vertrouwen daalt 2 punten en komt uit op 13. Overigens vindt de consument de tijd nog wel even gunstig voor het doen van grote aankopen. Het producentenvertrouwen in de industrie stijgt daarentegen van 5,9 in oktober naar 7,2 in november. Ten slotte blijkt uit een raming van het Kadaster dat het aantal woningverkopen in de verslagmaand oktober zal uitkomen op circa 18.500. Dit is ruim 8 procent lager dan oktober 2017 en in lijn met het beeld van de eerste drie kwartalen. Hierbij was de jaar-op-jaar-vergelijking over vrijwel de gehele periode negatief. De deelindicator over de woningmarkt komt uit op minus 9,2.

(Parketplein, 03-12-2018)

 
Wapenstilstand VS en China over tarieven

china-usa-flagsDe Verenigde Staten en China hebben een tijdelijke wapenstilstand gesloten in hun handelsdispuut. President Trump trekt de voor 1 januari a.s. aangekondigde verhoging (naar 25 procent) van het importtarief op Chinese goederen ter waarde van 200 miljard dollar (waaronder vloerbedekkingen) voorlopig in. De partijen gaan de komende negentig dagen praten over door de Amerikanen geagendeerde zaken als verplichte overdracht van technologie, intellectueel eigendom en een beter evenwicht in de verhoudingen. Mislukken de gesprekken, dan gaat de verhoging naar 25 procent aan Amerikaanse zijde alsnog in. De huidige importheffing van 10 procent op genoemde 200 miljard dollar aan Chinese exportproducten (met inbegrip dus van vloerbedekkingen) blijft gehandhaafd.

De wetgeving in de VS maakt het overigens mogelijk om uitzonderingen te maken voor importproducten waarvoor niet in voldoende mate een alternatief buiten China voorhanden is. Dat zou bijvoorbeeld kunnen gelden voor vloertypes als LVT, met name dan rigide core-producten. De ‘American Consumers & Workers Justice Coalition’ is daarvoor nog altijd aan het lobbyen en claimt meer en meer gehoor te krijgen voor zijn standpunten.

(Parketplein, 03-12-2018)

 
Dag van de Afwerking 2018 goed bezocht
Stand-van-BonaStand van Bona vlak voor opening van de beurs (foto: Bona).
Publiek-stroomt-binnenPubliek stroomt binnen op Dag van de Afwerking (foto: Confederatie Bouw).

De Brussels Kart Expo heeft vorige week dinsdag 4200 aanwezigen mogen verwelkomen op de elfde editie van de Dag van de Afwerking. Hoewel de opkomst onder het record van vorig jaar ligt, spreekt een tevreden organisator Confederatie Bouw op de sociale media toch van een “massale opkomst” en een “overdonderend succes” voor dit ééndaagse netwerkevenement met zijn gekende praktijk- en ervaringsgerichte aanpak.

Ook Bona België was dit jaar naar goede gewoonte van de partij. “Na twee voorafgaande events, de ene in het Vlaamse en de andere in het Waalse deel van het land, was de Dag van de Afwerking dé locatie om voornamelijk de parketteurs uit Brussel en omgeving te bereiken om kennis te komen maken met ons pas gelanceerde concept voor vloerstyling, genaamd ‘Inspiration - New looks for beloved floors’,” zo blikt Debbie Verdeyen terug namens de exposant uit Zaventem. “Ook dit jaar had Bona een demo-stand, waar de techniek van het borstelen van parket werd gedemonstreerd aan de hand van de rotatieve schuurmachine, de FlexiSand 1.9 voorzien van de specifieke draaischijf PowerDrive NEB met vier borstelkoppen. Deze borsteltechniek maakt ook deel uit van het nieuwe vloerstylingconcept, voor de renovatie van bestaande houten vloeren. De combinatie van het nieuwe vloerstylingconcept met de borsteltechniek werd algemeen goed onthaald door de aanwezige parketteurs,” zo constateert Verdeyen tot besluit.

(Parketplein, 03-12-2018)

 
Subsidie erkend leerbedrijf blijft

Fred-Witkamp-inretail-logo“Dit is gewoon fantastisch,” stelt Fred Witkamp, Vakdocent Parketopleiding te Nieuwegein.Brancheorganisatie INretail laat weten verheugd te zijn met het feit dat de subsidieregeling praktijk leren ook na 2019 blijft bestaan. Afgelopen dinsdag werd duidelijk dat de BBL-regeling tot in elk geval 2023 veilig is gesteld. De Tweede Kamer eiste bij de behandeling van de begroting van het Ministerie van Onderwijs het behoud van deze regeling voor leren in de praktijk bij bedrijven met het bordje ‘Erkend Leerbedrijf’ op de muur. Er is hiervoor intensief voor gelobbyd samen met onder meer MKB Nederland. “Door het schrappen of beperken van de regeling zouden vele duizenden leer-werkbanen verloren gaan terwijl de sector juist steeds meer behoefte heeft aan goed opgeleide vakkrachten. Voor kleinere bedrijven zijn de kosten voor een BBL-student hoog, gemiddeld zo’n €12.000 per jaar. De subsidie die oploopt tot maximaal €2.700 is een cruciale tegemoetkoming in de kosten van de begeleiding van mbo-studenten op de werkvloer. Als erkend leerbedrijf investeer je veel en moet je bijvoorbeeld ook speciale praktijkbegeleiders trainen,” zo constateert INretail. “Over de toekomst van leer-werkbanen mag geen onzekerheid bestaan. Dat is niet eerlijk richting de leerling, niet naar de ondernemer en ook niet naar de sector die zich wil inzetten voor opleiding en ontwikkeling van medewerkers.” Dankzij de duidelijkheid die er nu is kunnen ondernemers zonder zorgen leerlingen voor een langere periode aan hun bedrijf binden. Dat is volgens de brancheorganisatie goed voor de leerbedrijven, voor de mbo-studenten en de arbeidsmarkt. Praktijk leren blijft een succesvolle route naar duurzame instroom op de arbeidsmarkt voor jongeren en ook voor volwassenen die kiezen voor om- of bijscholing. “Dit is gewoon fantastisch,” stelt Fred Witkamp, Vakdocent Parketopleiding te Nieuwegein. “Ik hoop dat dit een stimulans is voor veel bedrijven om zich aan te sluiten bij het praktijk leren. Ik krijg regelmatig de vraag of er mogelijkheden zijn tot subsidie. Omdat daar tot nu toe onzekerheid over bestond kon ik daar geen duidelijk antwoord op geven.”

(Parketplein, 30-11-2018)

 
11e Dag van de Afwerking goed ontvangen


Geert-MaatjesGeert Maatjes van Unifloor in gesprek met potentiële gebruikers en verwerkers van Jumpax in combinatie met Ecopearls.

Veel-drukte-ook-LecolVeel volk ook op de stand van Lecol.
Op-de-stand-van-RigoOp de stand van RIGO Verffabriek was de toeloop goed te merken.
De-stand-van-Tip-TopDe stand van Tip-Top.
Overzicht-Dag-van-deOverzicht Dag van de Afwerking.

Gisteren werd in Brussel voor de elfde maal de Dag van de Afwerking gehouden. Aan de eendaagse vakbeurs en netwerkevent voor professionals uit de afwerkingssector deden onder de 140 standhouders ook een aantal branchebekende deelnemers mee. Op de in totaal 9300 vierkante meter aan beurstands, verdeeld over drie beurshallen en twee grote tenten kon men de presentaties terugvinden van Hamat, Ciranova, Tip-Top, Lecol, Floorconcepts, Ardex, Wood Experience/Baltic, Rubio Monocoat, Alvaket, Uzin Utz België, Thomsit, Bona, Blanchon, Mapei, Festool, Basin Chemie, Soudal, Sika, Sia Abrasives, Orac, Unifloor, Unilin/Pergo, IVC/Moduleo en Rigo Verffabriek.

Al snel na opening stroomden belangstellenden over de beursvloer. Zo merkte Frank Bossers op dat er al vroeg veel aandacht was voor de producten van Unifloor. “De Dag van de Afwerking in Brussel blijft met zijn eendaagse format een uniek evenement. Veel belangstelling was er voor onze Jumpax in combinatie met Ecopearls.” Vorig jaar trok het evenement met 4600 een recordaantal bezoekers. De organisatie rekent dit jaar voorzichtig op circa 4300 belangstellenden. Wat het aantal dit jaar geworden is weten we nog niet, maar de eerste reacties van de deelnemers zijn ieder geval positief. “Het was weer een zeer drukke dag,” aldus Stephan Berckmans van Lecol. “De mensen die bij ons langskwamen waren zeer enthousiast over het schuren met de Sianet. De meest recente productseries in het brede Sia-assortiment, 7900 Sianet en 7500 Sianet CER met keramische schuurkorrels, vormen het krachtige schuurmateriaal met een netbacking. Maar ook het kleuren en aflakken van de kleurolie viel in goede aarde. Men wil ook weer investeren in goede machines. Dat was aan de belangstelling voor onder andere onze Lägler met de Trio goed te merken.”

Ronald Knip van Tip Top schuurmaterialen sloot de beurs met een goed gevoel af. “Het was voor ons een geslaagde dag als je kijkt naar het aantal aanvragen. Natuurlijk moet je altijd even afwachten hoe dat zich na de beurs ontwikkelt, maar ik ben zeker niet ontevreden. Er bestond veel belangstelling voor de FloorCoat producten, die aanzienlijk verbeterd zijn. Wat me verder opviel was het aantal scholieren op de beurs. Normaal gesproken een goede ontwikkeling, want deze jonge mensen zijn wellicht onze toekomstige klanten, maar de beurs duurt maar 1 dag, dus heel veel tijd om ze te helpen is er niet echt.” Ook Toon van Westerhoven van RIGO Verffabriek is zeer te spreken over de eendaagse vakbeurs: “Een mooi evenement. Qua bezoekers niet meer dan in andere jaren. Naast de nodige leerlingen, die op prettige manier ook hun aandacht verdienen, zeker ook behoorlijk wat professionele verwerkers. Op de stand van RIGO Verffabriek was de toeloop goed te merken. Het evenement voorziet duidelijk in een behoefte.”

De Dag van de Afwerking is duidelijk een blijvertje. Het laagdrempelige evenement draagt daartoe onder meer zelf bij via de uitstekende randvoorwaarden zoals gratis toegang, een gemoedelijke sfeer met open bar en foodstands met gratis catering, een demotent waar fabrikanten demonstraties geven en bezoekers de producten eigenhandig kunnen uit proberen.

(Parketplein, 28-11-2018)

 
Estillon’s antislip onder 1 naam: Luxerton

Luxerton-Supreme 6sLuxerton Supreme.Estillon levert vanaf nu zijn ‘antislip range’ onder één naam: Luxerton. “Het lichtgewicht antislip ondertapijt Luxerton creëert een comfortabele betrouwbare vaste basis en voorkomt het gevaarlijk opkruipen van karpet,” aldus het bedrijf uit Uden in een persbericht. Luxerton is toepasbaar op tapijt, parket, laminaat, keramiek, marmer, kurk en pvc. Het is geschikt voor zowel huishoudelijk als project gebruik. De Luxerton antislip range bestaat uit een viertal ondertapijten met ieder hun eigen kenmerken: Luxerton Superior 3 millimeter, Luxerton Supreme 2,5 millimeter, Luxerton Standard 2 millimeter en Luxerton Solid 5 millimeter. Estillon noemt als onderscheidende voordelen van het ondertapijt: “Luxerton is licht in gewicht en makkelijk te installeren, egaliseert kleine oneffenheden in de basisvloer, verlengt de levensduur en conserveert de originele uitstraling van het karpet, milieuvriendelijk geproduceerd & 100% recycleerbaar en geschikt in combinatie met vloerverwarming.”

(Parketplein, 28-11-2018)

 
Hoomline lanceert digital printing

Hoomline-Manhattan-Queens-133-sfeerHoomline Manhattan Queens.Met de uitgekiende productmix van de Hoomline vloerencollecties heeft Intertap Flooring BV zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een totaalaanbieder op het gebied van harde vloerbedekkingen. “De combinatie van bijzonder sterke producteigenschappen en de interessante prijs-kwaliteit verhouding, maken dat het Hoomline assortiment een ongeëvenaarde reeks voordelen biedt voor zowel de woning- en projectinrichter als de parketspeciaalzaken,” aldus Intertap in een persbericht. Met de lancering van de nieuwe collectie Hoomline Manhattan brengt Intertap nu ook een zevental trendy en natuurlijke decors in digital print. De collectie is leverbaar in de commerciële maatvoering 2050x240x9mm en kenmerkt zich verder door een vierzijdige natuurlijke geperste V-groef met doorlopend decor voorzien van slijtlaag en een plank repetitie van ‘om de 16 planken’. Verder laten de delen zich volgens Intertap eenvoudig installeren dankzij het FitXpress- kliksysteem. De vloer is geschikt voor zowel de huiskamer als voor projectmatige doeleinden, al dan niet voorzien van vloerverwarming. Zoals bekend wordt bij digital printing het dessin direct op de planken aangebracht. Dit biedt meer flexibiliteit wat betreft patronen op maat, die hierdoor naadloos aan kunnen sluiten op de laatste woontrends. “De nieuwste digitale druktechnieken introduceren een nieuw tijdperk voor het segment harde zwevende klik-vloerbedekking.” Het nieuwe digital printing concept Hoomline Manhattan sluit volgens Wulfert-Jan van Duin, verantwoordelijk voor de marketing binnen Intertap, perfect aan op de Hoomline Ambassador 55 collectie. “Deze acht pakkende LVT referenties in het dryback assortiment van Hoomline leiden tot natuurlijke inspiraties. Trend speelt een belangrijke rol in ons nieuwe LVT dryback-aanbod, met vernieuwende kleuren en tinten. De collectie is met zorg samengesteld en zeer geschikt om een opvallende vloer te creëren die verder commercieel breed is georiënteerd en dus inzetbaar is voor vele doeleinden.” Op de website www.hoomline.nl kan de consument inspiratie opdoen en geven de collecties een goed beeld van de productmix met de daarbij behorende eigenschappen, de verschillende decors, en het grote kleurenaanbod.

(Parketplein, 26-11-2018)

 
UZIN introduceert ‘egalisatie die meedenkt’
In-de-loop-van-hetIn de loop van het acht tot tien uur durende droogproces verandert de kleur van de egalisatie van lichtgroen naar zalmroze.
De-verwerkerDe verwerker hoeft hoeft volgens UZIN geen aparte vochtmeting te doen en de droogtijd kan optimaal worden benut.

Op 1 december introduceert Uzin Utz Nederland, voorheen Unipro, naar eigen zeggen een wereldprimeur: de eerste egalisatie die meedenkt en door van kleur te veranderen laat weten wanneer de vloer legklaar is. “Dankzij de unieke kleurverandering van UZIN NC 111 BiColor kan de verwerker met het blote oog zien wanneer de vloer legklaar is,” aldus Uzin in een persbericht. De snel drogende gipsegalisatie is geschikt voor laagdiktes tot 10 millimeter en geeft een extreem glad oppervlak voor het veilig leggen van textiele of elastische vloerbedekking. “De Uzin NC 111 BiColor gipsegalisatie geeft door van kleur te veranderen aan dat het oppervlak klaar is voor het veilig leggen van textiele of elastische vloerbedekking. In de loop van het acht tot tien uur durende droogproces verandert de kleur van de egalisatie van lichtgroen naar zalmroze. De egalisatie is legklaar wanneer het gehele oppervlak van kleur is veranderd in zalmroze.” De verwerker hoeft volgens Uzin geen aparte vochtmeting te doen en de droogtijd kan optimaal worden benut. "Bij het leggen van vloerbedekking is het belangrijk dat de egalisatie voldoende gedroogd is. Als de bedekking te vroeg wordt gelegd, kunnen er luchtbellen of geuren ontstaan", zegt Tom Borggreve, Hoofd Product Management bij Uzin Utz Nederland. "Met Uzin NC 111 BiColor is het altijd duidelijk of de vloer legklaar is - ongeacht het klimaat op de bouwplaats. Dankzij de volledige kleurverandering van het oppervlak kan de verwerker direct zien of hij kan beginnen met het plaatsen van de bedekking.” De kleurverandering biedt volgens Uzin een bijkomend voordeel: in één oogopslag is te zien of de lijm goed is verdeeld. De aangebrachte lijm zorgt ervoor dat de egalisatie weer van kleur verandert: van zalmroze naar een groenige tint. Dit biedt extra veiligheid bij het leggen van elastische en textiele vloerbedekking. “Uzin NC 111 BiColor beschikt verder over productvoordelen zoals een hoge drukvastheid van C50. Hierdoor kan de gipsegalisatie in bijna alle situaties worden toegepast: van woningen tot industriële hallen, veelbezochte winkelcentra of ziekenhuizen. Een extreem goede vloei en een glad oppervlak zorgen ervoor dat UZIN NC111 BiColor ook een betrouwbaar product is met optimale legresultaten,” aldus UZIN tot besluit.

(Parketplein, 26-11-2018)

 
Doek valt voor brancheorganisatie VPL

Van-Mierlo-VPL-voorzitter-vplVPL-voorzitter Harrie van Mierlo: ‘Weinig animo om te organiseren’.De Vereniging Parketvloeren Leveranciers-VPL is per 16 november jl. opgeheven. De sinds 1940 bestaande vereniging telde op het laatst nog slechts 16 leden

“Ik betreur het, maar helaas heeft de VPL in de laatste Algemene Leden Vergadering van 15 november moeten besluiten om de vereniging op te heffen nadat bleek dat er geen animo was onder de leden om het zittende bestuur te ondersteunen of op te volgen,” zo geeft voorzitter Harrie van Mierlo desgevraagd als uitleg.

“Hierdoor waren zij genoodzaakt hun functie neer te leggen omdat het combineren met hun parketonderneming niet langer vol te houden was. Het sterk teruggelopen ledenaantal bleef steken op 16 wat voor een brancheorganisatie echt te weinig is om een goede bedrijfsvoering te financieren en uit te voeren. Dit ligt geheel in de lijn van wat andere brancheorganisaties sinds de crisis meemaken. Animo om te organiseren is tegenwoordig beperkt tot het belang van leden om goede leveringsvoorwaarden te hebben met de Geschillencommissie Parket als ‘vangnet’. Deze geschillencommissie is ook per direct opgeheven,” aldus Van Mierlo. “Een aantal leden heeft zich inmiddels bij het CBW (INretail) aangemeld voor het lidmaatschap.”

(Parketplein, 23-11-2018)

 
Omzet bouw en afwerking opnieuw gestegen

cbs-logoDe omzet van de bouwsector als geheel is in het derde kwartaal met 9,9 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder, zo meldt het CBS. Kleine bouwbedrijven doen het overigens nog iets beter dan grote. Gespecialiseerde bouwbedrijven zien hun omzet in deze periode met 10,2 procent toenemen. De afwerkingsbedrijven binnen deze laatste groep scoren eveneens een plus van 10,2 procent.

Tot de afwerkingsbedrijven in de bouw rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen. Hun positieve omzetontwikkeling ligt in zowel het eerste, tweede als derde kwartaal steeds iets boven de 10 procent.

De totale vergunde bouwsom ligt in het voorbije kwartaal 5 procent hoger, door een toename van de vergunde bouwkosten voor de bouw en verbouw van bedrijfsgebouwen. Wel is voor het tweede kwartaal op rij voor minder nieuwbouwwoningen een vergunning verleend, bijna 12 procent minder dan in het derde kwartaal van 2017, aldus het CBS, dat tot besluit nog vaststelt dat ondernemers in de bouw per saldo positief zijn in hun verwachtingen voor 2019.

(Parketplein, 23-11-2018)

 
Vrouwen in het Parket in sjoeën Limburg

De Vrouwen in het Parket hebben een paar bijzondere dagen in het Limburgse achter de rug. De Plinten & Profielen Centrale (van directeur-eigenaar Lisa Klaassen, initiatiefneemster van de netwerkgroep) stuurt onderstaand verslagje door.

Gulpener BrouwlokaalBij het Gulpener Brouwlokaal.

Ingrid Bloemen rijdt altijd heel wat kilometers om bij de netwerkdagen van Vrouwen in het Parket te zijn. Dat doet ze met plezier maar het was hoog tijd om de rollen eens om te draaien. Het lag al even in de week en tijdens de Vrouwen in het Parket-bijeenkomst op de Interieur Collectie Dagen kwam Ingrid met een prachtig uitgewerkt plan: twee dagen in bronsgroen sjoeën Limburg! Ze had direct ruim 15 aanmeldingen binnen en uiteindelijk waren er 32 deelneemsters aan dit leuke initiatief. Ze kwamen uit alle windstreken van het land, zelfs uit Groningen!

Ingrid-Bloemen-verteltIngrid Bloemen vertelt met trots over het familiebedrijf.
Rondleiding-voert-langsRondleiding in Maastricht voert langs de Sint-Servaasbasiliek.

Zondag 18 november ontving Ingrid de vrouwen in haar prachtige showroom in Kerkrade. Ze vertelde trots over het familiebedrijf dat al 45 jaar bestaat en de jarenlange verbinding die de medewerkers met elkaar en het bedrijf hebben. Ervaringen werden gedeeld over de inrichting van de showroom, leggers, klantenbinding, herkenbaarheid op de klus en advisering. De showroom werd uitgebreid bekeken en gefotografeerd en ideeën werden uitgewisseld. De rondleiding eindigde in het magazijn waar een prachtig gedekte tafel klaar stond voor een heerlijke lunch.

Van Kerkrade carpoolden de vrouwen naar Maastricht waar, na het inchecken in de hotels, de op één na beste koffie van Nederland gedronken werd bij Coffeelovers. De vloer werd bewonderd, mooi werk van Bloemen Parket! De eerste man durfde zich in het gezelschap te mengen, verhalenverteller Jan Jansen verzorgde een hele mooie wandeltocht door het historische Maastricht. Hij bracht de groep naar het Kruisherenhotel, een kerk, omgebouwd tot designhotel. De wijn stond klaar en ook hier was een gastvrije man bereid meer te vertellen over het unieke hotel en een rondleiding te geven. Wederom veel bewonderende blikken, natuurlijk ook op de houten vloeren van Ingrid!

In de avond genoten de Vrouwen in het Parket van de heerlijke keuken en gastvrijheid van Limburg om in de late uurtjes toch maar het hotel op te zoeken. Maandag was het ‘vroeg’ uit de veren, om de volgende mooie houten vloer te bewonderen bij Gulpener, de vrije bierbrouwer! Zij vertelden alles over het unieke bier, de smaken en het mooie familiebedrijf waar de achtste generatie aan het roer staat. En de Vrouwen in het Parket werden verrast met het brouwen van hun eigen bier, natuurlijk met eiken! Over zes weken kunnen ze proeven van de Oak Dry Amber (Fem)Ale!

Lisa Klaassen: “Het was allemaal ontzettend goed georganiseerd door Ingrid en haar team, daar zijn we allemaal dankbaar voor. Bloemen Parket heeft een erg leuke afwisselende klantenkring, allemaal even gastvrij! Wie goed doet, goed ontmoet, dat was wel duidelijk!” Herkenbaarheid en gezelligheid zijn sleutelwoorden voor de Vrouwen in het Parket. Het lukt ze altijd weer zich open te stellen voor elkaar, om ideeën uit te wisselen, inspiratie op te doen, ervaringen te delen en zo van elkaar te leren. Samen is leuker dan alleen en iedereen kijkt al uit naar de volgende netwerkdag!

(Parketplein, 23-11-2018)

 
Södra sluit parketfabriek Berg & Berg

sodra-bergbergSödra start proces op dat uitdraait op sluiting Berg & Berg in Kallinge (foto: Södra).Södra sluit binnenkort de deuren van Berg & Berg in Kallinge. De Zweedse bosbouwgroep kondigt aan, in een persbericht van vandaag, dat onderhandelingen met de vakbonden op stapel staan en de banen van alle zestig werknemers van de parketmaker op de tocht. Södra zegt Berg & Berg al enige tijd geleden in de etalage te hebben gezet, maar het bedrijf niet wist te verkopen, wat dan ook de reden voor de sluiting is.

Södra nam Berg & Berg in 2012 over. Deze fungeert tot nu als een bedrijfseenheid binnen de Södra Group voor de productie van parketvloeren, en geldt volgens de eigenaar als een sterk merk, met name in Duitsland en Oostenrijk. De achtergrond van de sluiting is de beslissing van Södra van vorige zomer om zich terug te trekken uit het segment interieurhout, dat onder meer parketvloeren omvat, en om evenzo zijn andere activiteiten in dit segment van de hand te doen. Destijds werd al een aankondiging gedaan over de verkoop van Berg & Berg.

“We hadden gehoopt om een nieuwe eigenaar te vinden en hebben lang met verschillende geïnteresseerde partijen gesproken in een poging om een geschikte oplossing te vinden, maar dat is helaas geen succes geworden,” verklaart Peter Karlsson, hoofd van het segment Södra Interiör. “Berg & Berg is momenteel niet winstgevend en hikt aan tegen omvangrijke investeringen. Naar verwachting echter zal de bedrijfseenheid ook na deze investeringen nog steeds geen bevredigende winstgevendheid laten zien, wat ook de gevolgtrekking was van de belangstellende partijen. We zijn om die reden nu gedwongen om een proces in gang te zetten teneinde onze activiteiten met parketvloeren in Kallinge te sluiten. Als gevolg hiervan zullen er geen eenheden meer overblijven in het interieursegment.”

(Parketplein, 21-11-2018)

 
Leden VDP zetten thuis minder parket af

vdp-logoDe leden van de Duitse parketmakersvereniging VDP hebben hun afzet in eigen land met een handvol procenten zien krimpen in de eerste drie kwartalen van dit jaar, tot een volume van 7,3 miljoen vierkante meter. In de Duitse vakpers laat de VDP nog wel aantekenen dat de afname in de loop van het jaar wat minder werd. Het grote segment van de meerlaagse producten geeft zes procent afzetvolume prijs, het segment massief parket wint juist bijna vijf procent.

In geld gemeten ziet een en ander er net iets rooskleuriger uit. De omzet van de Duitse parketfabrikanten blijft met een minnetje van slechts 0,6 procent nagenoeg vlak, om uit te komen op zo’n 206 miljoen euro. De aan de keten doorgegeven hogere kosten voor grondstoffen spelen een belangrijke rol in deze ontwikkeling.

Behalve over de almaar duurder wordende grondstoffen (met name eikenhout) en over het ook bij onze oosterburen gevoelde gebrek aan parketleggers, beklaagt de vereniging zich over de concurrentie van vloeren van kunststof (LVT) op de markt en over de toenemende invoer van parket in Duitsland. Kansen voor Duits parket ziet de producentenvereniging in de uitvoer naar beter dan de eigen markt presterende landen elders in Europa, en wellicht dat het tarievenbeleid dat Trump oplegt aan de internationale handel nog mogelijkheden biedt. De VDP ziet vooralsnog geen einde komen aan de dominantie van eiken.

(Parketplein, 21-11-2018)

 
Lancering Bona Mega ONE

Bona-MegaOneDe tweede productlancering van Bona dezer dagen, na de vloerverf Decor Paint, betreft de Bona Mega ONE. Deze 1-component parketlak heeft een korte droogtijd, verschaft duurzaamheid en zorgt voor een ‘kristalheldere’ afwerking en een goede dekking. “Bona Mega ONE is werkelijk waar de beste vriend van de parketteur – zeer eenvoudig in gebruik, geeft een uitstekende dekking en een fantastisch eindresultaat,” zo klinkt de enthousiaste aanprijzing van Patrik Mellnert, Product Manager Professional, Finishing and Floor Care bij Bona.

Bona Mega ONE biedt een hoge duurzaamheid met een goede krasbestendigheid en kent een zeer goede laagopbouw. Hij bezit uitstekende schuureigenschappen, zo vervolgt de leverancier zijn opsomming van alle voordelen, is zeer eenvoudig aan te brengen en schept door de goede dekking een hoogwaardig, helder oppervlak dat in de loop der tijd niet vergeelt. Door de korte droogtijd is men binnen een tot twee uur gereed voor schuren/overlakken.

De hoogwaardige nieuwkomer in het assortiment heeft een laag VOS-gehalte en is Greenguard-gecertificeerd voor een hoge luchtkwaliteit binnenshuis. Het product is verkrijgbaar in zijdemat, mat en extra mat, in verpakkingen van een of vijf liter. Meer informatie (plus een brochure) is te vinden op: www.bona.com/nl/ONE.

(Parketplein, 21-11-2018)

 
Investeerders aan boord bij Junckers

junckers logoDe investeringsmaatschappij Jysk Fynsk Kapital (JFK) heeft afgelopen maand een meerderheidsbelang van welgeteld 57 procent gekocht in zijn Deense landgenoot Junckers, fabrikant van houten vloeren. De huidige eigenaren en het management (dat de langere tijd sukkelende producent na het afscheid van investeringsmaatschappij Axcel in 2014 weer op de rails heeft gekregen) blijven aan boord en behouden een flink belang in de onderneming. De CEO van JFK, Per Kristensen, beschouwt Junckers als een sterk merk met goede producten. “Door een gerichte strategie is het management erin geslaagd om een ​​gezond bedrijf te creëren met goede inkomsten, wat een sterke basis biedt voor verdere groei en ontwikkeling.”

“We waren niet echt in een verkoopproces, maar zijn sinds de zomer met JFK in gesprek geraakt,” zo verklapt Carsten Chabert, de CEO van Junckers. “De gesprekken gingen evengoed over hoe we Junckers verder konden ontwikkelen, als over een daadwerkelijke verkoop van het aandeel. Op deze manier hebben we elkaar beter te leren kennen en ik ben er zeker van dat JFK een bijdrage zal leveren met veel kennis van zaken en dat zij met hun langetermijnperspectief op het tot ontwikkeling brengen van hun bedrijven een goede match voor ons zijn.” JFK is overigens al eigenaar van verschillende bedrijven in de sector bouwmaterialen.

(Parketplein, 21-11-2018)

 
Lancering Bona Decor Paint

Bona-Decor-Paint-5L 0Bona lanceert de Bona Decor Paint, een 1-component watergedragen vloerverf, speciaal ontwikkeld voor houten vloeren. Hij geeft een mooie, kleurrijke ondergrond en is verkrijgbaar in de kleuren wit, lichtgrijs, donkergrijs en zwart. Het product is sneldrogend en zorgt volgens de leverancier voor een uitstekende dekking. (Afhankelijk van de vloersituatie is een tot twee lagen voldoende).

Bij de kleuren donkergrijs en zwart hoeft vooraf geen primer te worden gebruikt. Bij de kleuren wit en lichtgrijs wordt eerst de primer Bona Classic toegepast, maar deze grondlaklaag hoeft niet te worden geschuurd. Daarna wordt de vloerverf afgewerkt met een van de aflakken van het merk: Bona Traffic HD, Bona Traffic Natural of als alternatief de nieuwe Bona Mega ONE (aflak een tot twee lagen, afhankelijk van het verwachte slijtageniveau). Meer informatie over het nieuwe product: www.bona.com/nl/decor.

Bona (sinds 1919) stelt in zijn algemeenheid dat zijn producten veilig zijn voor vloeren, mensen en het milieu, zich daarbij beroepend op bijna een eeuw ervaring met houten vloeren. De producten dragen bij aan een gezonde omgeving en dito werkproces met stofvrij schuren, producten met een zeer laag VOS-gehalte en onderhouds- en reinigingsproducten die geen restanten achterlaten.

(Parketplein, 19-11-2018)

 
Inspiration Event: Bona zet in op sfeer

Sessie-GilzeAvondsessie Gilze-Rijen. Eric Tersteeg legt uit: “De meeste consumenten weten niet dat je een vloer zo mooi kan renoveren. Bona Inspiration laat de mogelijkheden zien.”Deze week organiseerde Bona het ‘Inspiration Event 2018’. Verspreid over vier locaties werden er in totaal zeven sessies gehouden waar circa 150 dealers acte de présence gaven. Met het event speelt Bona handig in op de voortdurend veranderende smaak en hang naar individualiteit bij de consument in zijn keuze naar zijn vloer. Bona liet met het Inspiration Event duidelijk zien hoe de consument op inspirerende wijze inzicht en overzicht kan krijgen in de diverse afwerkingsmogelijkheden die de vloer een nieuwe dimensie moet geven in het interieur.

Bona Inspiration biedt een kant-en-klare oplossing op het gebied van vloerstyling die in samenwerking met een gerenommeerde trendwatcher is ontwikkeld. Met Bona Inspiration als hulpmiddel is de consument op eenvoudige wijze te inspireren met 17 unieke nieuwe looks. Deze zijn verdeeld over vijf stijlen: Bona Nordic Shimmer, Bona Garden Atmosphere, Bona Malibu Dreams, Bona Touch of Grace en Bona New Modern. Vaak heeft de consument het idee dat hij om de sfeer van zijn huis te veranderen een nieuwe vloer moet aanschaffen. Met de tools van Bona Inspiration heeft de retailer nu een effectief hulpmiddel om de diverse mogelijkheden die een sfeervolle afwerking kan bieden aan te tonen.

Collage-avondsessie-Akersloot-vCollage avondsessie Akersloot.

“Het Inspiration Event wordt supergoed ontvangen. We hebben het verhaal goed tastbaar en begrijpelijk gemaakt voor de klant, en die weet dat te waarderen,” aldus Eric Tersteeg. “Echt heel positieve reacties zoals: ‘hier kan ik iets mee’ en ‘dít is nou pas onderscheidend’. En dat is natuurlijk precies de insteek! We communiceren normaal altijd met het product. Maar dat zegt de consument eigenlijk niet zo veel. Dit is andere koek. Aan het Inspiration verhaal gaan we ook een consumentensite hangen met een heus ‘feel-en-sfeerverhaal’. De meeste consumenten weten gewoon niet dat je een vloer zó mooi kan renoveren. Bona Inspiration laat de mogelijkheden zien. Je hoeft niet te vervangen om te upgraden en/of de uitstraling van je huis aan te passen.”

bona garden atmosphere portrait modelBona Garden Atmosphere.Tersteeg vertelt verder: “Veel parketteurs vinden het moeilijk om zich te onderscheiden. Daar helpen we ze een handje bij. Je kan de consument nu vragen naar zijn interieur en eventueel raambekleding, en vervolgens diverse sferen laten zien die je met vloerafwerking kan bewerkstelligen. We bieden hiermee onze klanten een stuk service en ondersteuning waarmee ze zich naast hun vakmanschap extra kunnen onderscheiden.”

Bona zal Inspiration verder ook naar de consument gaan communiceren via de inzet van social media. Naast uitleg over Inspiration demonstreerde Bona tijdens de sessies ook de NEB-drive, een tool voor onder de Flexisand. “Ideaal voor het borstelen van visgraat en patroonvloeren.” Daarnaast introduceerde het ook officieel zijn twee nieuwe producten: Bona Decor Paint, een watergedragen vloerverf in vier kleuren verkrijgbaar en de Bona Mega ONE, een niet vergelende watergedragen 1-component polyurethaanlak met zeer korte droogtijd.

(Parketplein, 16-11-2018)

 
Armstrong stoot parket af, mikt op vinyl

armstrong-pandArmstrong Flooring gaat zich voortaan nog uitsluitend concentreren op zijn vinyltak. De sukkelende parkettak van de Amerikaanse vloerenmaker wordt nog voor het einde van dit jaar verkocht aan American Industrial Partners. Dit private-equitybedrijf betaalt 100 miljoen dollar voor onder meer zes parketfabrieken in de VS (die voornamelijk aan de Noord-Amerikaanse markt leveren), merknamen als Bruce Hardwood Flooring en verkrijgt tevens het recht om nog een paar jaar gebruik te maken van de naam Armstrong.

De verkopende partij verwacht netto 85 tot 90 miljoen dollar over te houden aan de transactie, kapitaal dat wordt gestoken in de verdere ontwikkeling van de (wel goed draaiende) activiteiten met elastische vloeren. Dit betreft haast vanzelfsprekend de snelle groeiers LVT en rigid core (een product dat Armstrong zelf in eigen land wil gaan maken), maar ook VCT (vinyl composition tile) en vinyl op rol. De parkettak van Armstrong is goed voor een jaaromzet van ruim 400 miljoen dollar. De fabrikant klaagt al langere tijd over een ‘veranderde dynamiek’ op de markt voor houten vloeren, met onder meer lagere volumes en prijsdruk tot gevolg.

(Parketplein, 16-11-2018)

 
Tarkett introduceert: iD Revolution

Toepassing-iD-RevolutionToepassing hout- en tegeldecors iD Revolution.Tarkett stelt de markt een grensverleggende primeur in het vooruitzicht met de introductie van de iD Revolution. Deze pvc-vrije vloerbedekking bestaat voor meer dan tachtig procent uit gerecyclede, minerale en bio-based materialen en is zelf geheel en al recyclebaar. De innovatie is vriendelijk voor het milieu (en voor het binnenklimaat) en als eerste veerkrachtige modulaire vloerbedekking voorzien van een ‘Cradle to Cradle Gold’-certificering.

"Met iD Revolution komen we tegemoet aan de behoeften van onze klanten die op zoek zijn naar alternatieven voor PVC, in de categorie modulaire vloeren,” aldus een toelichting van Ralph Jorissen, Vice President voor de Benelux bij Tarkett. “Met dit regeneratieve product zetten we samen met onze klanten een stap verder in de richting van ‘closing the loop’.”

Bij de productie wordt teruggewonnen polymeer gebruikt dat eerder dienst deed om het versplinteren van autoruiten tegen te gaan. De productformule bevat bijna een kwart gerecycled PVB, iets meer dan een tiende bioplastic en op een haar na de helft kalk, een mineraal dat in de natuur in overvloed aanwezig is. Voorts wordt bijna al het water in het productieproces gerecycled en is de helft van de benodigde elektriciteit afkomstig van hernieuwbare bronnen, en wordt de andere helft gecompenseerd met ‘carbon credits’ ten gunste van het regenwoud in de Amazone.

Aan het einde van zijn levensduur kan de volledig recyclebare iD Revolution weer worden hergebruikt. Via het terugnameprogramma ReStart van de aanbieder kunnen de tegels en planken worden ingezameld en teruggestuurd naar de fabriek om daar te worden verwerkt tot een nieuw product.

De tegels en planken zijn behandeld met de oppervlaktebescherming TopClean XP van Tarkett, gemakkelijk in het onderhoud, bestand tegen slijtage, krassen en vlekken en aanbevolen voor toepassing in drukbelopen ruimtes. De collectie telt een dozijn natuurlijk ogende dessins in hout en steen.

(Parketplein, 14-11-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

Domotex

 

Floor Forum

FF-129FFI-97

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons december nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Laminaat: kwaliteitsoverzicht kliksystemen
  • Dossier Lamel op kant
  • Dossier Producenten van ecologische lijmen
  • Dossier Producenten van egalisatiemiddelen
  • Dossier Trends in bamboevloeren
  • Voorbeschouwingen Domotex en BAU

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com