pp2000

chapel-banner-juliFlamingo 2019

STEP-1K-2K-GROND- 80 x 300 pix

nieuws
Zondag slotdag van hybride Domotex 2022

domotex-2022-beeldVanuit Hannover komt ruim op tijd bericht dat de drieëndertigste editie van Domotex op komst is, in de vaste maand januari, deels digitaal en deels eindelijk weer 'face to face'. Nieuw zijn onder meer de thematische labels 'Carpets & Rugs' en 'Floor & Wall', gekoppeld aan een hallenstructuur (respectievelijk de nummers 2 t/m 7 en 11 t/m 13) die het oriënteren gemakkelijker dient te maken. Wat meer nadruk krijgen de 'wandoplossingen' die veel exposanten al regelmatig tonen op de beurs. Organisator Deutsche Messe is voorts goed te spreken over het aantal aanmeldingen tot dusverre, zeker ook in de hoek van het parket, met toezeggingen van nieuwe exposanten als Bauwerk Group, Haro en Scheucher.

De beursdagen zijn voortaan donderdag t/m zondag in plaats van vrijdag t/m maandag. Talrijke bezoekers en exposanten wensten volgens de organisator de beurs al op donderdag te laten beginnen, met dus twee opeenvolgende werkdagen. Domotex 2022 staat op de agenda van 13 t/m 16 januari.

(Parketplein, 05-05-2021)

 
Filiaal Leek van groothandel INTR. geopend

intr-filiaal-leekNieuwe filiaal van INTR. in Groningse Leek.Afgelopen maandag opende vestigingsmanager Edwin Bakker, in het gezelschap van buitendienstmedewerker Paul Dogger, op feestelijke wijze de deuren van het nieuwe filiaal van groothandel INTR. in het Groningse Leek. Met dit INTR.-Point krijgen klanten in de provincie de beschikking over een ruime en inspiratie biedende showroom plus een groot afhaalmagazijn dat dagelijks wordt aangevuld. De nieuwe vestiging aan de Kapteynlaan 9 in Leek is centraal gelegen en goed bereikbaar vanaf de snelweg. Hij is overigens drie maal zo groot als het filiaal in Assen, dat nu zal worden gesloten.

Nieuw in het noorden van het land is dat het inmiddels bekende assortiment voor de parketteur, bestaande uit vloeren en toebehoren, er verkrijgbaar is. De woninginrichter treft in de showroom evenzo de nodige raamdecoratie aan en de zzp'er kan er met zijn klanten terecht om een nieuwe PVC- of laminaatvloer te kiezen. Verder kunnen afnemers van Uzin Utz Nederland in de streek de producten van Uzin, Pallmann en Wolff afhalen in Leek. Voor de klanten van het nieuwe INTR.-Point belooft de groothandel de komende periode nog met een aantal leuke welkomstacties te komen.

(Parketplein, 05-05-2021)

 
Hedwin Cornelis versterkt verkoopteam Rinos

Hedwin-CornelisHedwin Cornelis.Het salesteam van Rinos is per 1 mei jl. versterkt met de komst van Hedwin Cornelis. De nieuwe salesmanager van de gespecialiseerde fabrikant van schoonlooptapijt is al sinds 1995 actief als accountmanager in de vloerenbusiness en heeft hierbij veel ervaring in opgedaan, onder meer bij bekende fabrikanten als Edel en Intercarpet. Naast deze jarenlange ervaring met vloeren, komt ook de kennis die hij meebrengt op het gebied van interieurarchitectuur ongetwijfeld van pas.

De entreevloerbedekking bepaalt immers mede de eerste indruk van een gebouw bij binnenkomst. Een entreevloer die fraai bij de hoofdvloer past, verbetert dan ook de impressie van het interieur. Met zijn kennis van interieurontwerp gaat de nieuwe verkoper Rinos bijstaan met het verder uitrollen van het aansprekende 'Matching all Floors'-concept in de nationale en internationale markten. "Want er zijn al genoeg donkergrijze matten in de wereld!" zo stellen de fabrikant en de nieuwe salesmanager met een knipoog.

(Parketplein, 05-05-2021)

 
Internationale vloerenhandel in beweging

Invoer-tropisch-EU27Invoer tropische houten vloeren in de EU27, naar leveringsland 2018-2020, in 1000 ton. (bron: ITTO TTM Report vol. 25, no. 8)Terwijl de invoer van veel tropische houtproducten in de EU27 vorig jaar daalde, liet de invoer van houten vloeren van tropische origine een tegengesteld beeld zien. Na een lange periode van voortdurende achteruitgang, zo meldt het jongste ITTO TTM Report, wist de invoer van tropische vloerproducten in de EU27 zich in lichte mate te herstellen afgelopen jaar. De invoer steeg in de loop van het jaar met 4 procent tot 24.200 ton, met name dankzij een groei van 37 procent van de invoer uit Maleisië tot 9.000 ton, voornamelijk bestemd voor België. Ook de invoer uit Indonesië nam licht toe, met 3 procent tot 5.900 ton. De invoer uit Brazilië daalde echter sterk met 16 procent tot 5.000 ton en uit Vietnam met 22 procent tot 2.300 ton. De importwaarde van de tropische houten vloeren steeg met 3 procent tot 62 miljoen dollar.

Een andere ontwikkeling in de internationale vloerenhandel betreft de afname van de waarde van de handel in houten vloeren van en naar China. Volgens de douane van het land is de waarde van de export en import van houten vloeren in 2020 met 19 procent en 8 procent gedaald tot respectievelijk 120 miljoen dollar en 78 miljoen dollar. China rekent overigens niet alleen parket (massief en meerlaags) tot deze categorie, maar ook bamboe en laminaat. Exporteren is volgens het ITTO TTM Report lastig geworden voor Chinese fabrikanten van houten vloeren vanwege de impact van de verstoring van de handel tussen China en de VS, het zwakke herstel van de wereldeconomie, de vertragende economische ontwikkeling in de EU en in veel opkomende landen, en de voortdurende waardevermindering van de euro en andere valuta.

Bovendien heeft de VS de antidumpingtarieven op samengestelde houten vloeren uit China verhoogd en de grenswaarden op de afgifte van formaldehyde door geïmporteerde laminaatvloeren aangescherpt. De waarde van de Chinese export van houten vloeren daalde van 274 miljoen dollar tot 120 miljoen dollar tussen 2015 en 2020 en het tempo van de daling versnelde nadat de VS in 2015 een verhoging van het antidumpingpercentage op samengestelde houten vloeren aankondigde.

(Parketplein, 03-05-2021)

 
Nieuwe producten Kährs bij Lieverdink

Royal-Eiken-SanssouciRoyal Eiken Sanssouci.Een breed assortiment nieuwe producten van Kährs is vanaf deze maand beschikbaar bij Parketfabriek Lieverdink, zo laat het Doetinchemse bedrijf weten in een persbericht. In het aanbod is keuze uit onder meer zeer grove, verouderde en bezaagde vloeren, een bijzondere fineercollectie in zowel breedstrook als tweestrook, plus delen van niet minder dan driehonderdvijf millimeter breed.

De Rifugio-collectie bestaat uit fijn bezaagde brede delen. De robuuste planken lijken zo uit de zagerij te komen, aldus Lieverdink. Elke plank is zorgvuldig geborsteld. De natuurlijke, verouderde velling en de authentieke zaagsporen versterken het versleten uiterlijk. De collectie telt vier fraaie kleuren en is eenvoudig vast of zwevend te leggen.

De collectie Life koppelt de authentieke uitstraling van een houten vloer aan een hoge slijtvastheid en stootbestendigheid. Zijn dikte bedraagt slechts zeven millimeter. Van belang is de zeer lage warmtedoorgifte waardoor de vloeren zwevend zijn te gebruiken op vloerverwarming. De collectie is verkrijgbaar in een landelijke breedstrook en een klassieke tweestrook in tien aantrekkelijke houtkleuren.

Eerdergenoemde ongekend brede delen zijn te vinden in de collectie Royal, die wordt gebracht als een van Kährs' meest exclusieve. De forse lengtes van vierentwintighonderd millimeter zijn voorzien van een vierzijdige velling en geven de vloer een uitstraling die bij zijn naam past. Elk deel wordt zorgvuldig geborsteld en voorzien van een mooie kleur olie voor een authentieke uitstraling. De reeks wordt geleverd in vier kleuren.

(Parketplein, 03-05-2021)

 
Dikke omzetplus Mohawk in eerste kwartaal

Het Amerikaanse vloerenconcern Mohawk heeft in het eerste kwartaal een netto-omzet van 2,7 miljard dollar gedraaid, een nieuw record en 16,8 procent meer in vergelijking met de 2,3 miljard dollar van vorig jaar. Na verrekening van wisselkoersen en werkdagen resteert een omzetplus van 9,1 procent. De nettowinst in het voorbije kwartaal komt uit op 237 miljoen dollar, tegenover nog 111 miljoen dollar een jaar terug.

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey S. Lorberbaum: "Overal ter wereld blijven consumenten geld steken in hun woning, en nieuwe vloeren spelen een belangrijke rol bij de meeste verbouwingsprojecten.""De gang van zaken in onze onderneming won aanhoudend aan kracht in deze periode en vormde geen weerspiegeling van de normale seizoensinvloeden in onze branche. Overal ter wereld blijven consumenten geld steken in hun woning, en nieuwe vloeren spelen een belangrijke rol bij de meeste verbouwingsprojecten," zo luidt het commentaar van CEO Jeffrey S. Lorberbaum. "We zien ook het begin van een bescheiden verbetering van de vraag op de commerciële markt, dit naarmate de wereldeconomie groeit en bedrijven beginnen te investeren in afwachting van een terugkeer naar normaal."

Volgens de topman nam de marktvraag toe naarmate de periode vorderde, met een orderportefeuille die volgens hem robuust blijft in ook het tweede kwartaal. In de meeste productcategorieën en verkoopregio's zag Mohawk zich gedwongen om zijn prijzen te verhogen in reactie op duurdere grondstoffen, arbeid, energie en transport.

Het segment Flooring Rest of the World (hoofdzakelijk Europa, Rusland, Australië en Nieuw-Zeeland) weet zijn netto-omzet op te krikken van afgerond 589 miljoen dollar vorig jaar naar 770 miljoen dollar nu, een wel zeer forse groei van 30,7 procent (en van 14,6 procent geschoond voor wisselkoersen en werkdagen). De operationele inkomsten zijn opgelopen tot ruim 159 miljoen dollar, resulterend in een marge van liefst 20,7 procent (Q1-2020: 12,9 procent). Het laminaat, de grootste productcategorie binnen het segment, laat opnieuw een aanzienlijke groei zien, wat Mohawk herleidt tot de vraag van kopers naar meer realistisch ogende vloeren die bovendien adequate prestaties leveren. In het tweede kwartaal gaat het concern alvast extra productiemiddelen installeren voor deze productcategorie. De LVT-verkopen stegen evenzo aanzienlijk. De verkoop van vinyl in banen werd echter afgeremd door gedwongen winkelsluitingen in Europa vanwege corona.

Het bedrijfsonderdeel Flooring North America boekt in de eerste drie maanden een omzettoename van 14,3 procent, Global Ceramic van 9,6 procent.

Vooruitblikkend veronderstelt Mohawk dat de 'robuuste' gang van zaken op de residentiële markten aanblijft, mede gezien zijn goed gevulde orderportefeuille, en dat de verkopen op de zakelijke markten in het tweede kwartaal langzaam zullen blijven verbeteren. Ook verwacht het concern dat de beschikbaarheid van materialen vanaf het eerste kwartaal zou moeten verbeteren, hoewel sommige activiteiten nog steeds te maken kunnen krijgen met nieuwe leveringsbeperkingen. En als de grondstof-, energie- en transportkosten blijven stijgen, worden overal ter wereld verdere prijsstijgingen niet uitgesloten.

(Parketplein, 30-04-2021)

 
Omzetverloop maart '20 beklinkt maart '21

De omzet van de winkels in non-food is afgelopen maart met 1,0 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Toen werden evenwel de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus van kracht en lag de omzet op een laag niveau. Vooral de non-foodsector had hier per saldo veel last van. Ten opzichte van maart 2019 ligt de omzet van non-foodwinkels in maart 2021 ruim 7 procent lager, aldus rapporteert en verduidelijkt het CBS.

omzet-retail-mrt21

De omzet van de winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment is in maart van dit jaar 8,2 procent hoger dan een jaar eerder. Echter, ook deze winkels kampten in maart 2020 met grote omzetverliezen. Ten opzichte van maart 2019 is de omzet van deze winkels wel ook hoger.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (onder meer parket, laminaat en kurk, en ook vloertegels) hadden in maart 2020 daarentegen grote omzetstijgingen gerealiseerd en moeten in maart 2021 een omzetverlies van 12,8 procent slikken. In vergelijking met maart 2019 noteren deze winkels wel een stijging.

De detailhandel als geheel heeft in maart 5,9 procent meer omgezet dan in maart 2020. Het verkoopvolume is 4,9 procent hoger. De foodsector verliest een paar procent omzet ten opzichte van het hoge niveau van maart vorig jaar. Online wordt 68,3 procent meer omgezet door de detailhandel, met voor de multi-channelers zelfs een groei van 91,4 procent. In vergelijking met maart 2019 heeft de detailhandel 9,4 procent meer omgezet in maart 2021.

De winkels in meubels en woninginrichting sluiten het eerste kwartaal af met een (nog bij te stellen) omzetdaling van 20,2 procent, met een volumekrimp die is opgelopen tot 23,2 procent. Januari was in de boeken gekomen met een omzetdaling van 38,3 procent, februari met een afname van 29,5 procent.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren beëindigen het eerste kwartaal met een omzetkrimp van 12,1 procent, bij een volumedaling van 13,8 procent. Alle drie de maanden tonen weinig variatie. Januari bracht een daling van 13,1 procent in de boeken, februari van 10,1 procent.

De winkels in non-foodartikelen als geheel hebben 22,2 procent omzet verloren in het voorbije kwartaal. Winkels in kleding (-33,7 procent), winkels in schoenen en lederwaren (-28,5 procent) en ook bouwmarkten (-36,9 procent) leveren bovengemiddeld veel in.

(Parketplein, 30-04-2021)

 
Goed humeur hout- en bouwmaterialenindustrie

In april is het producentenvertrouwen in alle belangrijke takken van nijverheid verbeterd en het vertrouwen positief. De ondernemers in de hout- en bouwmaterialenindustrie zijn met een score van liefst 20,5 ook deze maand veruit het meest positief, aldus het CBS.

producentenvertrouwen-in

Het verzamelde producentenvertrouwen ging van 3,4 in maart naar 6,5 in april. Producenten zijn sinds april 2019 niet meer zo positief geweest. Het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar is 0,3. Het vertrouwen van de ondernemers bereikte in februari 2018 de hoogste waarde (10,9) en in april 2020 de laagste waarde (-28,7).

De ondernemers in de industrie zijn in april vooral positiever over hun orderportefeuille dan een maand eerder. Ook zijn ze optimistischer over de toekomstige bedrijvigheid. Het oordeel over de voorraden gereed product verbetert ook.

De benutting van machines en installaties in de industrie lag bij aanvang van het tweede kwartaal van 2021 op 81,7 procent. Dit was hoger dan in het eerste kwartaal, maar nog altijd lager dan voor de coronacrisis.

(Parketplein, 30-04-2021)

 
Megafabriek voor Woodura-vloeren in Kroatië

Productiecapaciteit-in-KroatieProductiecapaciteit in Kroatië van vloeren met Woodura-technologie komt stapsgewijs op 20 miljoen vierkante meter. (foto: Välinge)De Kroatische houtverwerker en parketmaker Bjelin, een licentienemer en tevens zusterbedrijf van het Zweedse Välinge Innovation, is onlangs begonnen met de bouw van wat wordt aangekondigd als 's werelds grootste fabriek voor houten vloeren. Plaats van handeling is Ogulin in Kroatië, de productie betreft vloeren waarop de gepatenteerde Woodura-oppervlaktetechnologie van Välinge wordt toegepast.

De nieuwe fabriek staat op een perceel van 330.000 vierkante meter langs de snelweg van Zagreb naar Split en omvat 100.000 vierkante meter aan gebouwen. De voor het project benodigde investeringen in grond, machines en gebouwen worden geraamd op 200 miljoen euro.

"Ik ben zeer blij dat we na tien jaar hard en zeer kostbaar ontwikkelingswerk eindelijk klaar zijn om onze poedergebaseerde productie aanzienlijk op te schalen, om zo een nieuwe generatie houten vloeren te brengen die kostenefficiënter en milieuvriendelijker is - net zoals dat gold voor het drielaags parket toen dat in 1945 werd uitgevonden en op de markt gebracht door de Zweedse bedrijven Kährs en Tarkett," verklaart Darko Pervan, CEO van Pervanovo Invest AB, het moederbedrijf van Bjelin en Välinge. "De gunstige reactie van de markt geeft ons het vertrouwen om een grote investering te doen in de productie in Kroatië, waar we eikenhout van hoge kwaliteit (voor het fineer, red.) en geschoolde arbeiders hebben."

In het Zweedse Viken bedraagt de jaarlijkse capaciteit van Woodura-vloeren nu nog ruim vijf miljoen vierkante meter. De nieuwe fabriek in Kroatië, genaamd 'Ogulin 2', wordt naast de bestaande parketfabriek 'Ogulin 1' van Bjelin neergezet. De bouw is inmiddels begonnen, de eerste fase zou in 2023 operationeel moeten zijn, en in 2027 staat de voltooiing van alle fasen gepland. Het project houdt in dat de productie van vloeren met Woodura-technologie stapsgewijs zal toenemen, tot meer dan 20 miljoen vierkante meter capaciteit op jaarbasis na voltooiing.

'Ogulin 2' wordt voorgesteld als een hightech, sterk geïntegreerde fabriek - met de productie van houtpoeder en fineer in eigen huis. Ook wordt er een nieuwe vochtbestendige en milieuvriendelijke drager op houtbasis vervaardigd, een uitvinding van Pervanovo en Välinge, die als grondstof houtafval uit andere fabrieken van Bjelin benut. Poedermenging, persen, profileren, lakken en verpakken in de fabriek zullen in hoge mate geautomatiseerd zijn.

(Parketplein, 28-04-2021)

 
Eerste kwartaal Tarkett conform verwachting

iD Inspiration Clik55-tarkettToepassing iD Inspiration Click Solid 55. 
(foto: Tarkett)
Tarkett heeft in het eerste kwartaal een netto-omzet geboekt van afgerond 559 miljoen euro, wat 8,5 procent minder is dan de bijna 611 miljoen uit dezelfde periode vorig jaar. Op vergelijkbare basis bedraagt de krimp nog 3,8 procent. De uitkomst weerspiegelt volgens het concern een zwak herstel in de commerciële segmenten, gedeeltelijk gecompenseerd door een aanhoudend herstel van de residentiële sector en is al met al conform verwachting.

Het bedrijfsonderdeel EMEA (met Europa) leverde organisch 4,0 procent omzet in. De vraag bleef achter vergeleken met vorig jaar, zo stelt de vloerenmaker vast, maar verbeterde niettemin licht in vergelijking met het vierde kwartaal van 2020. De commerciële activiteiten verbeterden evenzo licht dankzij gezondheidszorg en onderwijs, terwijl residentieel goed standhield in deze tijden van lockdowns her en der. De werkomgeving (kantoren en dergelijke) bleef echter bijzonder zwak, wat resulteerde in een daling van de volumes van zakelijk tapijt ten opzichte van vorig jaar. Op het niveau van de landen deden Italië en met name Frankrijk het goed, op productniveau zette het succes van rigide LVT zich voort.

Noord-Amerika moest organisch 11,0 procent omzet prijsgeven, geheel te wijten aan het uitblijven van herstel op de zakelijke markten. Het segment Sports leverde organisch 9,1 procent omzet in, een gevolg van de pandemie.

De aangepaste ebitda van de groep kwam in het eerste kwartaal uit op 34,0 miljoen euro, ofwel een marge van 6,1 procent vergeleken met nog 6,9 procent een jaar eerder. De stijging van de grondstofprijzen (olie, hout, enzovoorts) en van de vrachtkosten hadden een negatieve invloed op de winstgevendheid, een ontwikkeling waar Tarkett zich wel enige zorgen om lijkt te maken, evenals over verstoringen in de levering van producten.

Ten aanzien van de rest van het jaar blijft het concern terughoudend met uitspraken, anders dan de verwachting van een gedempt herstel van de commerciële activiteiten en verdere groei in residentieel.

Voor het overige wordt vandaag aangekondigd dat de familie Deconinck (die al de meerderheid van de aandelen in handen heeft) een overnamebod op het concern gaat doen, daarin bijgestaan door de investeringsmaatschappij Wendel, om zijn zeggenschap over (en steun aan) de onderneming te vergroten. Een en ander zou eind juli moeten zijn afgerond.

(Parketplein, 26-04-2021)

 
Trailer Workcamp Parquet 2021 in België

trailer-workcamp-21De organisatie achter het Workcamp Parquet lanceert een aanlokkelijke trailer voor het eerstvolgende project, dat in september op stapel staat in België en waarover meer informatie zal volgen. De video toont een aantal patronen van historische parketvloeren die dit jaar op broodnodig herstel wachten. Onder het vertrouwde motto 'pure liefde voor oud handwerk en parket' is het komende project een volgende in de boeiende reeks 'Handwerk zonder elektrische machines'.

De opdracht voor 2021 draagt de titel 'Restauratie van oud parket (1720-1740)'. Sponsors van het Workcamp Parquet blijven overigens van harte welkom. Meer informatie over de mogelijkheden daartoe staan op de site. De trailer is te bekijken onder //www.workcamp-parquet.cz/trailer-for-project-in-belgium/

(Parketplein, 23-04-2021)

 
Bij INTR. ook een breed parketprogramma

Martin-JacobsMartin Jacobs, 
vestigingsmanager INTR. Zwolle.
Bij INTR. is voortaan, naast het bestaande aanbod, ook alles voor de parketteur verkrijgbaar, zo laat de elf filialen tellende groothandel weten in een persbericht. Van het parket tot en met de benodigdheden voor het leggen, afwerken, onderhouden en renoveren van de vloer.

Naast Hengelo en Zwolle, zijn de nieuwe vestigingen in Delft en Leek (vanaf 6 mei) volledig ingericht om parketteurs, projectinrichters en evenzo zzp'ers ruimschoots te bedienen. De overige INTR.-Points, die voor een landelijke dekking zorgen, worden later dit jaar omgebouwd. "Zodat voldoende ruimte ontstaat voor een uitgebreide parketafdeling met uitsluitend A-merkproducten," verklaart productmanager Rick de Vries.

De vloerenlijn die INTR. heeft opgezet bestaat uit duoplanken van Saffier, traditionele parketvloeren van Lieverdink en gelaagde visgraatvloeren van Barlinek. Voor de afwerking hebben parketteurs keuze uit onder andere de lakken en oliën van Pallmann, Lecol, Floorservice en Osmo. Verder zijn diverse handgereedschappen en machines van Wolff beschikbaar (zoals messen, strippers, schuurmachines en voegenfrezen) en sinds kort ook de zaagbladen van EcoTools.

Met de lijmen, primers en egalisaties van Uzin in het assortiment houdt INTR. tevens rekening met de groeiende vraag naar PVC-vloeren. "In de markt zien we dat steeds meer parketteurs hun dienstverlening uitbreiden met PVC," zo weet marketingmanager Joost Heijnen. De groothandel volgt deze ontwikkeling. "Onze ambitie is om dé one-stop-shop te worden voor de professionele vloerafwerker, die tevens kan profiteren van ruime, actuele voorraden, snelle levertijden en een uitgebreide technische ondersteuning."

De meeste producten zijn op voorraad en worden alle onder de juiste condities opgeslagen, zo garandeert INTR., zodat ze direct te verwerken zijn. Parketteurs kunnen zodoende 's ochtends hun bestelling afhalen en direct doorrijden naar hun project. Voor de vloeren geldt: vandaag besteld is binnen anderhalf tot twee weken beschikbaar.

De INTR.-Points spelen voorts in op het groeiende aantal zelfstandigen in de parketbranche, met onder andere een uitgebreide showroom, voorzien van fraaie presentatiezuilen op het gebied van parket en PVC, en met uitgebreid technisch advies. Wat dit laatste betreft, ambieert INTR. nog een programma technische trainingen op te zetten.

(Parketplein, 23-04-2021)

 
Akoestiekpaneel van Meister wint Red Dot

MEISTER panels style SP800Geluiddempende MeisterPanels. style SP 800, hier in een actuele grijstint.MeisterWerke heeft met succes meegedaan aan de Red Dot Award: Product Design 2021. Een internationale jury bekroonde zijn vilten akoestiekpaneel MeisterPanels. style met deze erkenning van vormgeving van hoge kwaliteit.

De prijswinnende MeisterPanels. style SP 800 beschikt over een oppervlak van hoogwaardig vilt. Het paneel absorbeert ruim een derde van de akoestiek in de ruimte en zorgt zo voor een aangename sfeer, vooral in moderne woonomgevingen waar weinig gordijnen en ander textiel te vinden zijn. Het product is beschikbaar in vijf moderne kleuren, aan te vullen met een bijpassende vilten lijst. Het oppervlak met veganistisch vilt bestaat overigens uit gerecycled materiaal en kan na gebruik ook weer worden gerecycled.

(Parketplein, 23-04-2021)

 
Krapte grondstoffen tempert groei parketmarkt

fep-logo-2021Hoewel de parketmarkten in Europa dit voorjaar vaart hebben gekregen, zo constateert de Europese Federatie van de Parketindustrie (FEP) in een actueel overzicht, lopen ze ook tegen problemen aan met de levering van grondstoffen. "De Europese parketmarkten waren het jaar over het algemeen langzaam begonnen met een stabiel tot licht stijgend verbruik in januari en februari. Deze positieve tendens komt nu in maart en april in een stroomversnelling, nog immer voortgestuwd door renovatie," zo laat de federatie weten vanuit Brussel.

De marktsituatie voor de eerste drie maanden van 2021 zet de FEP hier overigens af (in de meeste gevallen) tegen dezelfde periode in 2019, aangezien 2020 een uitzonderlijk jaar was gezien de sterke toename van Covid-19. De voorlopige resultaten voor het eerste kwartaal wijzen volgens de FEP hoe dan ook op een stijgend parketverbruik in alle landen behalve Spanje. Duitsland en Italië rapporteren consumptieniveaus die stabiel zijn in de eerste twee maanden van het jaar, maar alweer stijgen in maart en vooral april.

FEP: "Deze positieve ontwikkelingen worden niettemin getemperd door de kwestie van het krappe aanbod van grondstoffen en hun aanzienlijk stijgende kosten. Dit fenomeen betreft niet alleen hout en op hout gebaseerde producten, maar ook lijmen, lakken, verpakkingen, enz."

Het parketverbruik op de Benelux-markten is met 3 procent gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal in 2019, en opgemerkt wordt dat de orderboeken vol zijn voor de komende maanden. Januari en februari waren rustige maanden op de Duitse parketmarkt door de sluiting van doe-het-zelfzaken in de meeste deelstaten. Desalniettemin is de situatie bij de oosterburen verbeterd in maart en in de lift in april. Renovatie stuwt nog steeds de positieve ontwikkeling voort, terwijl, zoals in heel Europa en daarbuiten, de beschikbaarheid en kosten van grondstoffen in Duitsland een probleem zijn.

De parketmarkten van de Baltische landen zijn in het eerste kwartaal met 3 tot 5 procent gestegen ten opzichte van 2019. Het Scandinavische cluster boekt in het eerste kwartaal eveneens een stijging van 3 tot 5 procent ten opzichte van dezelfde periode twee jaar terug en deze score geldt ook voor Zweden, Zwitserland en Frankrijk. De Italiaanse consumptie van parket lag begin 2021 nog vlak, maar stijgt inmiddels in maart en april. De Oostenrijkse parketmarkt plust met 10 procent, maar dan vergeleken met dezelfde periode in 2020.

De Spaanse markt voor parket is in het eerste kwartaal als enige (licht) gedaald, met 2 procent, maar trekt weer aan in april. Desalniettemin zijn de vooruitzichten voor Spanje wat de FEP betreft niet zo optimistisch en ook hier zijn grondstoffen problematisch met tekorten en hoge kosten.

(Parketplein, 21-04-2021)

 
Renotec Duo: Evers en Jansen nemen afscheid

john-eversJohn Evers, blijft als adviseur incidenteel betrokken bij Renotec Duo.John Evers en Marga Jansen hebben besloten om hun gezamenlijke aandelen in Renotec Duo geheel over te dragen aan Arnold Roobol, die de onderneming - sinds 1993 een begrip in de professionele vloerenbranche - in ongewijzigde vorm voortzet. "Voor elke ondernemer komt een keer dat moment dat die het jarenlange ritme van werken achter zich laat en tijd gaat maken voor andere bezigheden," zo nemen beiden afscheid, terugkijkend op wat voor hen een mooie periode is geweest. Het echtpaar merkt op dat hun in Bergen op Zoom gevestigde bedrijf de voorbije achtentwintig jaar is uitgegroeid tot een totaalleverancier voor de professionele parketteur, met onderscheidende producten, oplossingen en ondersteuning.

Roobol is als ervaren ondernemer twee jaar geleden in het bedrijf gekomen als manager, met de optie tot overname. Hiervoor heeft hij op de achtergrond een jaar lang de tijd genomen om zichzelf en de eigenaars ervan te overtuigen dat hij de juiste man op de juiste plaats is. Daarna, zo vervolgen Evers en Jansen, hebben zij met het volste vertrouwen de eerste stappen gezet voor een zorgvuldig overnameproces en het loslaten van hun bedrijf. Dit proces is ondertussen afgerond, waardoor zij per 15 april jl. hun werkzaamheden hebben neergelegd, hoewel Evers incidenteel als adviseur betrokken blijft. Het ondernemerspaar wenst Roobol en de rest van het team veel succes en vele fijne jaren toe.

De uittredende ondernemers bedanken klanten en leveranciers bij deze voor de prettige samenwerking en hopen dat zij ook in de toekomst blijven vertrouwen op de oplossingen, ontwikkelingen en diensten van het bedrijf. Tevens spreken zij hun waardering uit naar hun toegewijde medewerkers die jarenlang hard hebben gewerkt aan de vertrouwensband met, en het succes van hun klanten en leveranciers, waarbij zij hopen dat dit nog lang zo blijft.

(Parketplein, 21-04-2021)

 
Primeur webshop Uzin Utz voor parketteur

Online-bestellen-bij-Uzin-PallmannOnline bestellen bij Uzin Utz als eerste voor klanten Pallmann.Uzin Utz Nederland lanceert een nieuwe webshop en geeft de parketteur de primeur. Zijn klanten voor het merk Pallmann kunnen vanaf nu gebruik maken van de online bestelmogelijkheid. In de nabije toekomst zullen alle relaties van het bedrijf in Haaksbergen online kunnen bestellen.

In de gebruiksvriendelijke webshop is handige productinformatie te vinden en kan men zijn bestelhistorie bekijken. Voorraden en prijzen zijn tijdens het bestellen direct in te zien. Bestellingen die voor 14.00 uur worden gedaan, worden de volgende werkdag op locatie geleverd. Zeer binnenkort, vervolgt Uzin Utz, kunnen orders ook dezelfde dag worden opgehaald bij één van de INTR.-vestigingen in de buurt van de parketteur. Toebehoren zoals schuurpapier, kitstrijkers en lakrollers is overigens eenvoudig bij te bestellen en ook het assortiment van de merken Wolff en Uzin is voor de parketteur te bestellen via de webshop. Het platform is gebouwd op Shopware, voorgesteld als het toonaangevende bestelsysteem dat online bestellen gaat verbinden met e-commerce.

(Parketplein, 21-04-2021)

 
Nog geen invloed corona op aantal winkels

Een duidelijke invloed van de coronacrisis op het aantal fysieke winkels in Nederland is vooralsnog niet zichtbaar, zo constateert het CBS. Op 1 januari van dit jaar waren er 85.500 fysieke winkelvestigingen, bijna 900 minder dan een jaar eerder. De daling gedurende 2020 ligt ondanks de coronacrisis zelfs ietsje lager dan de gemiddelde jaarlijkse afname sinds 2010. Sinds dit meetpunt nam het aantal fysieke winkels af met 13540, een daling van bijna 14 procent. Dit contrasteert met de forse toename van het aantal webwinkels: sinds 2010 verviervoudigde hun aantal bijna.

ontwikkeling-aantal-fysi

In 2020 nam vooral het aantal fysieke winkels in de handel in non-food producten af (met 1,3 procent), terwijl het aantal winkels in voeding ongeveer gelijk bleef. Het aantal winkels in lectuur en schrijfwaren is met bijna 5 procent het sterkst afgenomen vorig jaar. Het aantal boekenwinkels nam met bijna 2,5 procent af. Daarnaast daalde onder meer het aantal kleding- en schoenwinkels en ook het aantal winkels in audio- en video-opnamen nam relatief sterk af. In sommige delen van de detailhandel groeide het aantal vestigingen wel. Het aantal winkels in computers en software groeide het hardst, met 2,5 procent. Ook waren er in 2020 meer fysieke winkels in tapijt en gordijnen, namelijk 1,0 procent meer.

Het CBS turft per 1 januari van dit jaar totaal 168.600 vestigingen van bedrijven in de detailhandel, inclusief verkopers buiten een fysieke winkel, tegenover nog 156.475 een jaar eerder. De categorie 'detailhandel, geen winkel of markt' groeit in een jaar tijd van 56.260 naar 69.740. De klasse 'winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren' groeit van 630 naar 650. Ook het aantal winkels in keukens, in meubels, in verlichtingsartikelen en in woninginrichting algemeen assortiment dikt aan met telkens rond de 15 tot 25 vestigingen. De 'bouwmarkten' krimpen daarentegen van 1175 naar 1145. Opvallend is de klasse 'Webwinkels in huis- en tuinartikelen'. Dit aantal vestigingen (online verkopers van ook woninginrichtingsartikelen dus) groeit van 7670 in 2020 naar 10.590 in 2021.

(Parketplein, 21-04-2021)

 
Thomas Verschatse aan de slag bij COREtec

Thomas-VerschatseThomas Verschatse. (foto: USFloors)USFloors heeft Thomas Verschatse aangesteld als nieuwe business development manager. In deze functie zal hij verder meehelpen met de ontwikkeling en groei van het merk COREtec, in nauwe samenwerking met de afdelingen sales en marketing.

De nieuwe medewerker heeft ruim 21 jaar ervaring in de vloerenbranche [voornamelijk als country manager Belux bij Unilin division flooring, red.] en beschikt volgens het in Kruisem gevestigde bedrijf zodoende over de juiste know-how en een grote marktkennis. "Ik ben verheugd met deze nieuwe stap in mijn professionele carrière," laat Verschatse weten. "COREtec biedt kwalitatieve vloeren aan in een groeiend marktsegment, dankzij de sterke marketing, de uitgebreide en innovatieve collecties en logistieke ondersteuning."

(Parketplein, 19-04-2021)

 
PPC personaliseert onderhoudsproducten

Onderhoudsartikelen-PPCOnderhoudsartikelen PPC voorzien van het DNA van de vloerenspecialist.PPC biedt zijn klanten de mogelijkheid van een eigen lijn onderhoudsartikelen. Aan de hand van hun huisstijl wordt een 'uniek' ontwerp gemaakt voor een onderscheidende lijn onderhoudsproducten onder eigen merk. Het resultaat, zo belooft de groothandel, is een krachtige en herkenbare presentatie van de 'eigen' vloeronderhoudsproducten, aldus voorzien van het DNA van de betreffende vloerenspecialist.

PPC verklaart continu bezig te zijn met het uitbreiden en vernieuwen van zijn assortiment. Het toevoegen van de optie van een 'eigen merk' ligt in het verlengde hiervan. "Een functionele innovatie die bijdraagt aan het verhogen van het rendement van de klant én de behoefte vanuit de markt beantwoordt - namelijk, een kwalitatief hoogstaand onderhoudsproduct gepersonaliseerd te kunnen aanbieden," aldus de groothandel.

Alles, van ontwerp, printen en plakken tot aan de levering, wordt door PPC verzorgd. In slechts enkele stappen is de aanvraag voor een 'eigen merk'-lijn ingediend en ontvangt de klant een voorstel voor het gepersonaliseerde etiket. Na drukproefakkoord kan men de artikelen vervolgens eenvoudig en snel bestellen.

(Parketplein, 16-04-2021)

 
Plagiarius 2021 voor een kettingzaag

Boven-de-echte StihlBoven de echte, onder de namaak, geschreven als 'STHIL'.Vandaag werd voor de vijfenveertigste keer de negatieve 'Plagiarius'-prijs uitgereikt. De nummer één in de verkiezing van dit jaar betreft de motorzaag STIHL MS 250, waarvan het origineel moet worden toegeschreven aan de firma Andreas Stihl uit Duitsland. Voor de namaak is verantwoordelijk de firma Hangzhou Guley Garden Machinery uit China.

De organisator van de 'onderscheiding' merkt op dat de vervalsing in strijd is met het woordmerk 'STIHL' (hier geschreven als 'STHIL') en met het kleurmerk (oranje met lichtgrijs) dat in meer dan honderd landen wordt beschermd. Guley is volgens Aktion Plagiarius een van de top 3-vervalsers van STIHL-producten in China, met kopers in met name Zuidoost-Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Aktion Plagiarius waarschuwt in dit verband dat vervalste kettingzagen in de regel ook niet voldoen aan de wettelijke eisen of de veiligheid betreffende parameters als uitlaatgaswaarden, kettingremtijden, materiaalsterkte en nog zo het een en ander.

De Aktion Plagiarius e.V. reikt sinds 1977 deze gevreesde 'onderscheiding' uit aan bedrijven die het wel zeer bont hebben gemaakt met plagiaat en vervalsingen. Opgemerkt wordt dat de toekenning niets zegt over de vraag of een namaakproduct al dan niet wettelijk is toegestaan. "Het doel van Aktion Plagiarius is eerder om het publiek bewust te maken van de twijfelachtige bedrijfsmethoden van product- en merkpiraten en om de industrie, de politiek en de consumenten bewust te maken van het probleem." De trofee stelt een zwarte dwerg met een gouden neus voor. "Dit laatste symboliseert de enorme winsten die fantasieloze navolgers letterlijk genereren ten koste van creatieve en innovatieve bedrijven," aldus de Duitse organisator. Meer frappante afbeeldingen van uitverkoren neppe producten, tot aan vijf jaar terug, staan op www.plagiarius.com.

(Parketplein, 16-04-2021)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

 

Floor Forum

FF-147FFI-115

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Special Frankrijk
  • Dossier Kleur aanbrengen op houten vloeren
  • Dossier Olie voor parket
  • Dossier Lijmen voor LVT, PVC en vinyl
  • Dossier UV-afwerking op de werf met olie of lak
  • Dossier Training en opleidingen van producenten en verdelers

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com