unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

SKYLT-BANNER-NEW-2

nieuws
Omzetgroei woonwinkels verflauwt

inretail-logoDe INretail Woonwinkelmonitor rapporteert een gemiddelde omzetstijging van 3,4 procent voor de woonbranche als geheel in het eerste kwartaal. Woninginrichtingszaken, meubelverkopers en woningtextielwinkels zien hun omzetten in de eerste drie maanden groeien met respectievelijk 1,2, 1,4 en 1,6 procent. Gemengde winkels noteren 3 procent omzetgroei.

Slaapspeciaalzaken realiseren als enige uitzondering minder omzet, minus 2,6 procent gemiddeld, dan vorig jaar in het eerste kwartaal. Opvallend is de omzetgroei van 11,6 procent die keukenverkopers noteren in de INretail Woonwinkelmonitor. Zonder deze categorie zou de gemiddelde groei van de woonbranche 1,2 procent hebben bedragen. (Ter vergelijking: bij het CBS bereiken winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder dus de keukenwinkels, een slechts bescheiden omzetplus van 0,7 procent in het eerste kwartaal.)

Opmerkelijk is ook dat de ene helft van de woonbranche een stijging van de omzet boekt, en de andere juist een daling. Een regionale uitsplitsing van de INretail-cijfers toont verder dat de omzet van de woonbranche in het westen van het land en evenzo in de drie grote steden met slechts 1,3 procent is toegenomen. De andere regio’s noteren een hogere omzetgroei, variërend van 3,7 procent (regio Oost) tot 5,2 procent (regio Zuid). De woningmarkt die in de Randstad op slot raakt, is volgens de brancheorganisatie de belangrijkste oorzaak dat de omzet daar achterblijft.

Relatief kleine ondernemingen met een omzet tot een miljoen euro worstelen in de eerste drie maanden met hun omzetten. Die blijft achter vergeleken met een jaar eerder. Woonwinkels met een hogere jaaromzet noteren in het eerste kwartaal wel omzetgroei.

Voor 2018 als geheel heeft INretail een vooralsnog gehandhaafde prognose van 4 procent omzetgroei afgegeven.

(Parketplein, 23-05-2018)

 
Hout- en bouwmaterialenindustrie plust

cbs-logoDe hout- en bouwmaterialenindustrie heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 6,6 procent meer omzet geboekt ten opzichte van een jaar eerder, zo meldt het CBS vandaag. Alleen de transportmiddelenindustrie doet het beter in deze periode. Ten opzichte van de 4,4 procent omzetgroei in 2017, is er dus bepaald geen sprake van een verzwakking in deze tak van nijverheid. Een uitsplitsing laat verder zien dat de houtindustrie (waartoe ook de parketfabrikanten worden gerekend) een plus van 2,8 procent heeft gerealiseerd en de bouwmaterialenindustrie zelfs 8,6 procent vooruitgang optekent.

Alle producenten in de industrie bij elkaar genomen behalen een omzetgroei van 3,0 procent in de eerste drie maanden van het jaar, voor het zesde kwartaal op rij een toename. De afzetprijzen in de industrie nemen eveneens voor het zesde kwartaal op rij toe, en wel met 0,8 procent. Een minpunt is dat ondernemers in de industrie in toenemende mate zeggen te kampen met een tekort aan personeel. Nog niet eerder geven zoveel van hen aan momenteel meer personeel aan te willen nemen. Bedrijven zien dit tekort dan ook als één van de grootste belemmeringen.

(Parketplein, 18-05-2018)

 
Tajima en Tarkett bij Your Floor

Collage-Tajima-TarkettNieuw in het programma van Your Floor zijn producten van Tajima en Tarkett. Van het Japanse merk in pvc trapt de groothandel deze maand af met een tweetal series. Ambiente XL betreft drie millimeter dikke pvc-dryback-stroken, verkrijgbaar in zowel plank als tegel. Contract-SL is een loose lay-product van totaal vijf millimeter dik, met een slijtlaag van 0,7 millimeter. Het product vereist geen permanente lijm en kan over bestaande harde vloeren worden geïnstalleerd dankzij de versteviging met een glasvezellaag.

Verder gaat het bedrijf in Oss exclusief voor Tarkett de Ultimate Rigid PVC verdelen. Deze ‘Rigid' met een gewicht van ruim elf kilogram per vierkante meter is volgens de leverancier een extreem sterke vloer met een composietkern. Hij is te verkrijgen in twee versies, te weten 0.55 en 0.70. Als pluspunten worden voorts opgesomd een geïntegreerde ondervloer, een geluidsreductie van 19 dB en een snelle installatie door het click-systeem. De vloer is bovendien opgewassen tegen grote temperatuurverschillen (10 tot 60°C). De introductie volgt in juni bij geselecteerde dealers.

(Parketplein, 18-05-2018)

 
Voorjaarsactie 2018 bij Peitsman

voorjaarsactie-peitsman-2018Bij groothandel Peitsman loopt van maandag 21 mei tot en met zondag 17 juni een voorjaarsactie. Klanten kunnen sparen voor een fraaie keuze aan tuinaccessoires, zoals barbecues (van het Italiaanse merk Boretti) en terrasverwarmers. Bij een groot aantal geselecteerde producten (te herkennen aan het spaaricoontje op de online bestelsite) ontvangt de klant punten, die men kan inwisselen voor een aardig cadeau. Tegenover elke euro die men besteedt aan een of meer van de deelnemende artikelen staat één spaarpunt. De klant kan zoveel punten sparen als hij wil. Gespaarde punten zijn te verzilveren via de bestelsite van de koninklijke groothandel. Voor alle cadeaus geldt dat ‘op = op’. Op de pagina www.peitsman.nl/nieuws/385/ zijn de geschenken, de deelnemende artikelen (in de te downloaden actiefolder) en de volledige voorwaarden te bekijken.

(Parketplein, 18-05-2018)

 
Meer en minder bescheiden omzetplussen

In de non-foodsector hebben alleen de drogisterijen het in maart beter gedaan dan de winkels in meubels en woninginrichting, zo rapporteert het CBS vandaag. Laatstgenoemde zaken boeken een omzetstijging van 6,7 procent, volgend op een plus van 4,5 procent in februari. De winkels in doe-het-zelfartikelen daarentegen, waaronder de keukenwinkels, bouwmarkten en verkopers van parket-, laminaat- en kurkvloeren, kampen voor de tweede opeenvolgende maand met een omzetverlies. Dit cluster rapporteert in de derde maand van het jaar een krimpje van 1,3 procent, na in februari 0,6 procent omzet te hebben verloren.

detailhandel-maart18

De omzet van de non-foodsector als geheel ligt in maart bijna 1 procent lager, al is zijn verkoopvolume wel bijna 1 procent hoger uitgekomen dan een jaar eerder. Het verkoopvolume van food en non-food bij elkaar genomen stijgt in de verslagmaand met bijna 2 procent. Opmerkelijk nog is dat de online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) met ruim 29 procent groeit in maand drie.

De winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment sluiten het eerste kwartaal af met een voorlopig omzetcijfer van 4,6 procent in de plus. De winkels in doe-het-zelfartikelen bereiken bij het CBS een meer bescheiden omzetplus van 0,7 procent in deze periode. Hun verkoopvolumes in de eerste drie maanden liggen respectievelijk 2,8 en 2,4 procent hoger, terwijl de non-foodsector als geheel niet verder komt dan 1,5 procent meer verkopen. Zonder correctie voor de koopdagen zouden de meeste uitkomsten zowat een procent hoger zijn uitgekomen.

(Parketplein, 16-05-2018)

 
Reinigings- en onderhoudsprogramma Bona

Bona-Care-ProgramBona Care Program is een alomvattend concept voor het onderhoud van houten en elastische vloeren.Bona lanceert een nieuw professioneel reinigings- en onderhoudsprogramma voor houten en elastische vloeren. Het Bona Care Program stoelt op een eeuw ervaring in de behandeling van houten vloeren en heeft het in zich, zo veronderstelt de Zweedse leverancier, om een ware gamechanger op het gebied van vloeronderhoud te worden.

Het innovatieve programma voorziet professionals, naast adequaat presterende reinigingsmiddelen, van deskundige advies en van duurzame producten en oplossingen voor het beschermen en onderhouden van (daarmee langer mooi blijvende) vloeren. Een en ander is ontwikkeld met het oog op professionele schoonmakers, opdrachtnemers in het onderhoud van gebouwen en aanbieders van houten vloeren. Eigenaren worden bovendien in staat gesteld om de waarde van hun vloer op peil te houden door het vloeroppervlak een nieuwe uitstraling te geven, aan de hand van methoden die wat Bona betreft ‘revolutionair’ genoemd mogen worden.

Voor geoliede dan wel afgewerkte vloeren, zo somt Bona op, zijn hoogwaardige, snelle en tijdbesparende reinigings- en onderhoudsoplossingen beschikbaar. Voor specifiek sportvloeren maakt een door de FIBA goedgekeurd productassortiment deel uit van het programma. Een heel bijzonder onderdeel betreft de mogelijkheid om versleten en beschadigde vloeren van rubber, PVC, PU, vinyl of linoleum te herstellen en een nieuwe uitstraling te geven zonder de gehele vloer te hoeven vervangen. Dit verkort de tijd dat de locatie dicht moet met maar liefst de helft en levert aanzienlijke besparingen op.

“Het Bona Care Program bestaat uit processen en producten voor alles, van volledige vloerrenovatie en overlakken tot dagelijkse reiniging en zorgt ervoor dat vloeren langer meegaan en er fris blijven uitzien,” zo vat de leverancier alles samen. Het programma is geschikt voor alle omgevingen, van kantoren en hotels tot sporthallen en drukke luchthavens. Het voltallige Bona Care Program wordt voor het eerst gepresenteerd op de beurs Interclean, die van 15 tot 18 mei in Amsterdam wordt gehouden.

(Parketplein, 16-05-2018)

 
Workshops Bona en Woca bij De Eik
de-eik logo
BonaNet-AloxBona Net Alox.
WOCA-Diamond-Oil-ActiveWoca Diamond Oil Active.

Parketgroothandel De Eik in Eindhoven organiseert komende donderdag 17 mei workshops rond nieuwe ontwikkelingen bij Bona en Woca.

Bona komt zijn nieuwe schuurmateriaal Bona Net Alox voorstellen, voor een eindresultaat naar wens zonder schuurkrassen. Te zien en uit te proberen is voorts het nieuwe borstelsysteem van Bona waarmee men zelfs patroonvloeren in het werk kan borstelen. Als derde wordt aandacht besteed aan de Bona Craft Oil in het kleine blik van vierhonderd milliliter.

Woca belicht in Eindhoven het samenvoegen van de twee aparte olielijnen tot de nieuwe Woca Diamond Oil Active. Door de ‘hyper cross linking’-technologie biedt deze olie de bescherming van een 2K-olie met het gebruiksgemak van een 1K-olie. Verder kunnen de deelnemers aan de workshop komen testen wat het effect is van het inboenen van de logen en stains van Woca en deze afwerken met de Diamond Oil Active om speciale kleuren te creëren.

De bijeenkomst begint om drie uur ’s middags. Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Belangstellenden wordt gevraagd zich vooraf aan te melden op het e-mailadres Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken , met vermelding van het aantal personen.

(Parketplein, 15-05-2018)

 
Gilde bezoekt Rubio Monocoat in België

Afgelopen vrijdag heeft een grote groep van het Gilde, in het gezelschap van een aantal andere belangstellenden, een bezoek gebracht aan Rubio Monocoat in België. Dit op uitnodiging van Lex Schaap van Rubio Monocoat Nederland. “Eindelijk was het dan zover,” zo vertelt Jan van der Kroef namens het Gilde. “Lex roept al minstens drie jaar dat wij eens moeten komen. Maar telkens kwam er weer iets tussen.”

Leden-van-het-GildeLeden van het Gilde en andere belangstellenden uit ons land op bezoek bij Rubio Monocoat in Izegem.

Rond het middaguur arriveerde de groep Nederlandse vakmannen en -vrouwen bij Rubio Monocoat in Izegem en werd aldaar ontvangen met een lichte lunch. “Het was direct een en al gezelligheid. Lex moest dan ook flink zijn best doen om er bovenuit te komen om ons welkom te kunnen heten.” De gasten kregen daaropvolgend eerst een rondleiding door het gebouw, de magazijnen, de productie en door het labo met de productieplant voor de ‘custom made’ producten. “Het was prachtig om te zien hoe een stel zeer enthousiaste medewerkers zo veel potjes olie kunnen mengen en vullen. Je ruikt niets en alles was bijzonder schoon,” zo vervolgt Van der Kroef. “Na de duidelijke uitleg over het picken van orders, zijn we naar de demo-ruimte gegaan. Waar wij nog eens te zien kregen dat een parketvloer wel heel verschillend kan worden door voorbehandelingen met pep of met clean. Ook kregen we uitleg over de juiste manier van het aanbrengen van de precolors.”

Gezellig-etenGezellig eten en drinken met de hele groep.“Eigenlijk veel te snel moesten we met het hele mooie weer in colonne naar Gent, waar wij de nacht zouden doorbrengen en lekker gingen eten met elkaar. Daar bleek maar weer dat ook een afterparty heel erg lekker en gezellig kan zijn,” zo besluit Van der Kroef, die namens alle aanwezigen Lex Schaap en de andere mensen van Rubio Monocoat bij deze nog eens hartelijk bedankt voor de ontvangst.

(Parketplein, 14-05-2018)

 
Workcamp Parquet op landgoed Ockenburgh

Ockenburgh-parqHistorische buitenplaats Ockenburgh.De locatie van het Workcamp Parquet 2018 is de historische buitenplaats Ockenburgh (www.buitenplaatsockenburgh.nl), aan de rand van Den Haag bij Loosduinen. Sinds begin dit jaar is de buitenplaats in handen van de Stichting tot behoud van de Historische Buitenplaats Ockenburgh, die daarmee de verantwoordelijkheid van de gemeente Den Haag overnam voor de toekomst van het pand, waaronder de inwendige restauratie.

Zoals afgelopen maandag al gemeld, komt het realiseren van traditioneel tapis centraal te staan op de Nederlandse editie van het internationale evenement, die op 1 september van start gaat. Projectcoördinator Benno Broen laat via Facebook weten dat de deelnemers afkomstig zijn uit Oostenrijk, België, Tsjechië, Duitsland, Spanje, Finland, Engeland, Italië, Polen, Roemenië, Rusland, Zweden, Slowakije, Oekraïne en natuurlijk Nederland.

“Het is een week intensief samenzijn, kennis delen en kennis absorberen. Aan het eind van de reis hebben we iets unieks gecreëerd en daar maak jij dan deel van uit,” zo richt Broen zich tot de mensen in het vak. Overigens zijn ook familieleden, vrienden en kennissen van harte welkom op het evenement. Parketteurs, sponsoren en fabrikanten kunnen zich aanmelden via www.workcamp-parquet.cz/anmeldung.

(Parketplein, 14-05-2018)

 
‘Historisch parket’ in Restauratiebestek

Model-RestauratiebestekDe stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg (ERM) meldt dat een tweetal geplande fases in de ontwikkeling van het model-Restauratiebestek komende juli wordt afgerond. Aan het model-Restauratiebestek wordt dan onder meer de uitvoeringsrichtlijn 4013 (historisch parket) toegevoegd.

Voorts de uitvoeringsrichtlijnen 3001 (historische houtconstructies), 4009 (historisch schilderwerk), 4014 (historisch pannendak) en 5001 (houtaantasting door zwammen en insecten). Daarna volgen nog twee aan metaal gerelateerde uitvoeringsrichtlijnen.

Het model-Restauratiebestek is een directe vertaling van de uitvoeringsrichtlijnen (URL’s) in de besteksystematiek van STABU (zowel in OSF als in BOUWBREED). Het doel is een verbetering van de kwaliteit van bestekken die worden opgesteld voor het werk aan monumenten en waarvoor de systematiek voor nieuwe gebouwen niet voldoet. Voor vragen van gebruikers over het model-Restauratiebestek en feedback is een helpdesk van ERM (www.stichtingerm.nl) operationeel.

(Parketplein, 09-05-2018)

 
Britse houtbranche knijpt ‘m voor Brexit

houthandelaar-timberlogoBij de Britten zijn niet minder dan tweehonderdduizend man werkzaam met de handel in en de verwerking van hout. Een groot probleem, zo ziet brancheorganisatie Timber Trade Federation (TTF) nu al aankomen, ontstaat wanneer het Verenigd Koninkrijk straks de EU verlaat. Het land importeert jaarlijks meer dan tien miljoen kuub hout, waarvan zestig procent uit Europa. Zeker voor de huizenbouw is geïmporteerd hout onmisbaar. Bij benadering negentig procent van het in de bouw toegepaste hout is afkomstig uit de EU.

Momenteel komt al dit uit de EU ingevoerde hout vrij van lastige formaliteiten het land in. Maar wanneer het Verenigd Koninkrijk volgend jaar de douane-unie gedag zegt, zal uit EU-staten ingevoerd hout naar verwachting van de TTF op dezelfde wijze worden behandeld als invoer uit de VS. Dit betekent dat de handel zeker een week kwijt is met inklaren bij de douane en meer kosten maakt. De federatie houdt er dan ook rekening mee, gezien de volumes die in het spel zijn, dat hogere kosten voor importen en een vertraging in de aanvoer de hele keten negatief zullen beïnvloeden en de huizenbouw zullen treffen. Bovendien zal, zolang de inklaringsprocedures lopen, uit de EU ingevoerd hout moeten worden opgeslagen, wat ruimte vergt en financiële implicaties heeft voor de importeurs, in veel gevallen midden- en kleinbedrijf.

Opgeteld, zo waarschuwt de TTF, zal de Britse hout- en timmerindustrie geconfronteerd worden met wat zij noemt een ‘Brexit-BTW-rekening’ van 1 miljard pond - aangeduid als een heuse ‘bom’ onder de sector - wanneer het Verenigd Koninkrijk de douane-unie van de EU verlaat. Onder de huidige regels mogen bedrijven de betaling van BTW op EU-importen spreiden, zodat goederen al verkocht zijn voordat de belasting wordt afgedragen. Dit komt de cash flow van vooral kleine bedrijven ten goede. Onder de voorgestelde ‘Taxation Bill’, die ingaat nadat het VK de EU en de bijbehorende BTW-zone verlaat, is dit niet langer mogelijk.

Dit zal volgens de federatie inhouden dat duizenden houtimporteurs verplicht worden om de twintig procent BTW vooraf op te hoesten, met enorme kosten en grote problemen met hun cash flow tot gevolg. Het midden- en kleinbedrijf in de sector werkt al met krappe marges en een nieuwe wijze van afdragen maakt ze extra kwetsbaar, en de bouwwerken nadien bovendien duurder. De smalle marges vloeien ten dele voort uit hogere importprijzen voor hout, vanwege de wereldwijde vraag en de waardedaling van het pond sinds het referendum, die lang niet altijd waren door te berekenen aan de klanten.

De federatie wil nu van de Britse regering, momenteel nog in onderhandeling met Brussel zoals bekend, de verzekering krijgen dat het huidige, soepele regime qua BTW en inklaringen aan de grens, gehandhaafd blijft voor goederen die ingevoerd worden uit de EU nadat de Brexit van kracht wordt en het VK uit de douane-unie stapt. De Britse regering zelf gaf eerder dit jaar overigens aan vast te willen blijven houden aan de bepalingen in de houtwet EUTR en de FLEGT-regeling.

(Parketplein, 09-05-2018)

 
Tapis centraal op Workcamp Parquet

workcamp18-logoHet in Nederland te houden Workcamp Parquet 2018, onlangs al aangekondigd, staat op de agenda van 1 t/m 8 september a.s. Net als de voorbije jaren het geval was, is ook nu een momentaal pand uitgekozen om onder handen te nemen. Om de historische waarde te onderstrepen, zullen de deelnemers opnieuw parket op een historisch verantwoorde wijze gaan leggen. En aangezien het Workcamp Parquet dit jaar in ons land plaatsvindt, staat haast vanzelfsprekend het traditionele tapis op het programma, een stijl van leggen die zoals bekend typerend is voor Nederland en België en ook voor een deel van Frankrijk.

Parketlegger en ondernemer Benno Broen coördineert de werkplanning en de plaatsing van de vloeren. De keuze voor een vakman uit het gastland, die de bijzonderheden van het land in kwestie op het gebied van parketleggen kan verduidelijken, is geheel conform de beginselen van het Workcamp Parquet. Zo verkrijgen de internationale deelnemers immers inzicht in wat hun Nederlandse collega’s in het ambacht beweegt en hoe ze te werk gaan. In het instructieteam van Broen is onder anderen Saar Berks toegetreden en nog een aantal niet bij naam genoemde toppers uit de parket- en restauratiebranche. De organisatie gaat er in ieder geval van uit dat de deelnemers straks alle ins en outs van het tapis leggen van de beste ambachtslieden van Nederland onderwezen zullen krijgen.

spiegelzaaljpgSpiegelzaal kasteel Dahlen, onderdeel van Workcamp Parquet 2017 in Duitsland.Gezien het bovenstaande was te voorzien dat België en Frankrijk dit jaar present zijn. Dat ook deelnemers uit Zweden, Spanje en zelfs Japan zich hebben aangemeld, komt ook voor de organisatie als een verrassing. Zo worden weer nieuwe landen toegevoegd aan de elf bestaande en ontwikkelt het evenement zich tot een interessante ontmoetingsplaats voor deelnemers van ook buiten Europa. Polen en Rusland hebben inmiddels ook hun komst bevestigd.

Het Workcamp Parquet eindigt traditiegetrouw op Open Monumentendag, waarop het parket ook voor het brede publiek toegankelijk zal zijn. De organisatie belooft binnenkort met meer details te komen, aangezien Monumentenzorg voor het een en ander nog groen licht moet geven. “Wat we nu al kunnen meedelen, is dat het object niet ver verwijderd is van de Nederlandse koningin,” zo voert de organisatie de spanning nog even op. Registratie van deelnemers is mogelijk op de startpagina van www.workcamp-parquet.com. Belangstellenden kunnen overigens elke dag langskomen op het openbare evenement. Sponsors in welke vorm dan ook zijn eveneens welkom.

(Parketplein, 07-05-2018)

 
MMFA werkt aan Europese koepelvereniging

mmfa-logoDe Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) heeft op zijn onlangs gehouden jaarvergadering in Mönchengladbach Matthias Windmöller (van het gelijknamige bedrijf) herkozen tot voorzitter van het bestuur. Volker Kettler (MeisterWerke Schulte), vice-voorzitter en eerste man van de werkgroep techniek, maakt na zes productieve jaren plaats voor Carl Ruland (Novalis). Peter M. Hamberger (van het gelijknamige bedrijf) blijft aan als penningmeester. Op de door circa tachtig belangstellenden bezochte jaarvergadering konden voorts drie buitengewone leden worden bijgeschreven, dB Cover Solutions uit Spanje, H.B. Fuller Deutschland en I4F Licensing uit Nederland.

Voorzitter-Matthias-WindmöllerMMFA-voorzitter Matthias Windmöller: “Talrijke nieuwe taken wachten de MMFA in 2018.”

De belangrijkste doelstellingen van de MMFA in 2018 betreffen de voortzetting van de diverse technische projecten, de verdere verfijning van de marktstatistieken, het werven van nieuwe leden en de contacten met de Noord-Amerikaanse collega-organisatie MFA om gezamenlijk internationale normalisatiewerkzaamheden te bevorderen. Marcel Kies (Aspecta) bood de vergadering een overzicht van de technische agenda van de MFA. Windmöller verwees in dit verband naar de snelle technische ontwikkelingen op het gebied van de modulaire meerlaagse vloeren. Om de kwaliteit van de vele nieuwe 'rigid'-producten op de markt te kunnen beoordelen, moeten als het aan Volker Kettler ligt zo snel mogelijk internationaal geldende normen en standaarden worden vastgesteld.

Verder hebben de MMFA-leden unaniem hun verenigingsbestuur de opdracht gegeven om de EuFCA (European Floorcovering Association) op te richten. Stichtende leden worden geacht de verenigingen ECRA (tapijt), ERFMI (elastische vloeren), EPLF (laminaat) en MMFA te zijn. In het geval van de andere drie verenigingen is de machtiging van de leden aan hun bestuur nog hangende, al hoopt de MMFA snel op een gunstige uitkomst. De overkoepelende nieuwe organisatie dient in Brussel de belangen van de verzamelde industrie ‘consistent en effectief’ te behartigen, zo stelt de MMFA.

Volker-KettlerVolker Kettler: “Om de kwaliteit van de vele nieuwe 'rigid'-producten op de markt te kunnen beoordelen, moeten zo snel mogelijk internationaal geldende normen en standaarden worden vastgesteld.” Marcel-KiesMarcel Kies presenteert een overzicht van de technische agenda van de Noord-Amerikaanse collega-organisatie MFA. (alle foto’s: MMFA)

Op de bijeenkomst maakte Sebastian Wendel (Akzenta) verder duidelijk dat de positieve verkoopontwikkeling voor de MMFA-leden voortzetting heeft gevonden, al zijn nauwkeurige vergelijkingen lastig te maken vanwege de groei van het aantal leden. Voor de producten in klasse 1 (vloeren met HDF-drager) schat de vereniging in dat MMFA's aandeel in de wereldwijde markt in 2017 meer dan 90 procent bedroeg. Vorig jaar hebben de MMFA-leden in klasse 1 in totaal 9,9 miljoen vierkante meter wereldwijd afgezet. Niet minder dan 80 procent van het verkoopvolume in deze klasse was te danken aan Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

In de ‘oude’ MMFA klasse 2 (polymeer of polymeercomposietbasis) bereikten de MMFA-leden in 2017 meer dan 48 miljoen m2, waarvan 23 miljoen m2 in West-Europa en ongeveer 21 miljoen m2 in Noord-Amerika. Volgens een interne schatting van de vereniging behaalden MMFA-leden in 2017 een aandeel van ongeveer 38 procent in klasse 2 op de kernmarkt van West-Europa. De statistiek van de MMFA voor 2018 zal overigens de nieuwe indeling in de productklassen 1, 2a (LVT-click), 2b (overige polymeer-klick) en 3 volgen. (Zie daarvoor het nieuwsbericht ‘MMFA in de weer met expanderend aanbod’ van 10-01-2018).

(Parketplein, 07-05-2018)

 
Barometer woonbranche zakt ruim een punt

De ‘woonbranche economische barometer’ is afgelopen maand met een dik punt gezakt. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit april af op de laagste stand van het afgelopen jaar. De daling, naar 8,1 punten, wordt veroorzaakt door minder goede cijfers van het producentenvertrouwen en de weekomzetmutaties van woonwinkels.

baro-2018-04Positieve stand van de barometer duidt onverminderd op een groeiende markt. (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt in april met meer dan vijf punten, om uit te komen op een stand van 6,7. Ruim een derde (37 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, tegenover bijna een derde (31 procent) een daling. Van de woondetaillisten verwacht 44 procent dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. Dit is een iets lager percentage dan in de voorgaande maand. Slechts een op de zes (17 procent) voorziet een omzetdaling.

De door het CBS bijgehouden stemming onder consumenten is in april daarentegen een fractie verbeterd. Het consumentenvertrouwen komt uit op 25, tegen 24 in maart. De koopbereidheid verbetert evenzo een fractie. Consumenten vinden de tijd ook iets gunstiger voor het doen van grote aankopen dan in maart. Het vertrouwen van de producenten daalt voor de tweede maand op rij, al verbetert wel hun oordeel over de orderportefeuille. In de verslagmaand maart 2018 registreert het Kadaster tot besluit bijna twintigduizend verkochte woningen, een daling van 7,7 procent ten opzichte van een jaar geleden, maar vergeleken met de voorafgaande maand dit jaar een stijging van 24,1 procent.

(Parketplein, 07-05-2018)

 
Nieuwe collectie Egger bij Gelasta

Trendy-decor-EggerTrendy decor uit nieuwe Egger-collectie, in formaat Kingsize en dikte van acht millimeter.Gelasta laat weten dat de nieuwe laminaatcollectie van de fabrikant Egger verkrijgbaar is. De vloerengroothandel in Genemuiden verklaart speciaal voor de Nederlandse markt uit alle stijlsoorten de zestig meest trendy decors te hebben geselecteerd, in een tiental kwaliteiten.

Het breed toepasbare aanbod sluit aan bij de trends, zoals vloeren met betonlook en visgraat. De toplagen zijn harmonieus afgestemd op de vloer, wat zorgt voor een natuurgetrouwe uitstraling. De collectie kent bovendien een scherpe prijsstelling met goede marges voor de winkelier, zo stelt de groothandel.

Het samengestelde assortiment Egger-vloeren bestaat uit de formaten Classic, Large, Kingsize en Long, met diktes van zeven, acht en tien millimeter. Voor de collectie heeft Gelasta ten slotte een ‘uitnodigende’ display van van twee meter breed bij twee meter hoog ontwikkeld, met voor elk decor een keurig afgewerkt staalbord, voorzien van sfeerfoto.

(Parketplein, 04-05-2018)

 
Personele wijzigingen Intertap Flooring

Intertap-Rene-en-Hendrik-JanRené van Dekken (links) schudt de hand van Hendrik Jan van Zanden.Intertap Flooring meldt een paar wijzigingen en een uitbreiding van zijn verkoopteam. Zo is René van Dekken sinds 1 februari jl. eindverantwoordelijk voor alle verkoopactiviteiten van de in Noordwijkerhout gevestigde groothandel. Naast zijn nieuwe functie als salesmanager, blijft hij invulling geven aan zijn dagelijkse verkooptaken in de regio’s Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland. De werkzaamheden van Van Dekken met het accountmanagement in de regio’s Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel zijn per 1 mei jl. overgenomen door Hendrik Jan van Zanden.

Van Zanden heeft ruime ervaring opgedaan in de vloerenbranche en gaat de relaties en prospects van Intertap Flooring in voornoemde regio’s ondersteunen en uitbreiden. Hij is bereikbaar op het mobiele nummer 06-11296829 of het e-mailadres hendrikjan @ intertap.nl.

(Parketplein, 04-05-2018)

 
Nieuw schuurmateriaal Bona Net

Bona NetNieuw bij Bona is het schuurmateriaal Bona Net in twee uitvoeringen. Bona Net Ceramic is bijzonder geschikt voor het wegschuren van parketvoegenkit. Bona Net Alox is ontwikkeld voor het medium en fijn schuren. “Met dit nieuwe Bona Net schuurmateriaal kan de parketteur een hoop geld besparen,” zo stelt de leverancier in Haarlem. “Door de zeer lange standtijd van het gebruikte schuurmateriaal hoeft hij minder schijfjes te gebruiken. Dat scheelt geld en tijd met toch een uitstekend eindresultaat.”

De Bona-schijfjes zijn geschikt voor gebruik onder de Bona Power Drive (in combinatie met de Bona FlexiSand) en de Bona SupraFlex. Evenzo voor alle satellietschijven met schuurzooltjes met een diameter van 150 millimeter en iedere handschuurmachine met dichte of open schuurzool met genoemde diameter. Het schuurmateriaal heeft volgens Bona een minimale verstopping, zeer goede schuureigenschappen, zeer lange standtijd (gaat langer mee) en draagt door de open structuur bij aan een goede stofafzuiging.

De specificaties luiden als volgt. Bona Net Ceramic: keramische gaasschijven, 150 millimeter, korrel 80, gemaakt van keramische aluminiumoxide, ontwikkeld voor het medium schuren en voor het verwijderen van parketvoegenkit. Bona Net Alox: gaasschijven, gemaakt van aluminiumoxide, 150 millimeter, korrel 80-100-120, ontwikkeld voor het medium en fijn schuren van houten vloeren. Beide artikelen zijn geschikt voor stofvrij schuren.

(Parketplein, 02-05-2018)

 
Parket Alliance breidt uit met vier leden

parket-alliance-logoDe Alliance van Parket Fabrikanten en Importeurs (‘Parket Alliance’) heeft een geslaagde ledenwerving kunnen afronden met een viertal nieuwe leden van naam. Toegetreden tot de brancheorganisatie zijn T&G Wood International in Ede, Parketgroothandel De Eik in Eindhoven, Royal Dutch Floor in Tilburg en Timberline/HIS in Schijndel.

De Parket Alliance had ten behoeve van de uitbreiding een aantal parketproducenten en -groothandelaren onlangs uitgenodigd voor een bijeenkomst op het sfeervolle landgoed Salentein te Nijkerk. Daar kregen de kandidaat-leden aan de hand van een uitgebreide presentatie uiteengezet wat de organisatie doet en waarom zij als gerespecteerde ondernemingen in de branche niet zouden mogen ontbreken op de ledenlijst.

Bovengenoemd kwartet sluit zich nu aan bij de bestaande leden, te weten Albers Parketgroothandel in Weert, Amorim Benelux in Tholen, CombiWood in Oldenzaal, Flamingo Parket in Barneveld, HCE Houtprodukten in Zelhem, Inpa Parket Vloeren in Bergen op Zoom, Parketfabriek Lieverdink in Doetinchem en Van Kesteren Parketfabriek en Houthandel in Beuningen. Door het samengaan van Van Kesteren en Combiwood zal overigens enkel eerstgenoemde bedrijf lid blijven.

Tot de voordelen van het lidmaatschap, zo onderstreept de Parket Alliance, behoren een maatwerk CAO, eenduidige leverings- en verkoopvoorwaarden, het verdiepen van technische kennis, het verhogen van het kwaliteitsniveau in de branche en tot slot de actieve participatie in de Europese Parket Federatie (FEP) te Brussel.

(Parketplein, 30-04-2018)

 
Duitse parketmaker optimistisch na krimp

vdp-logoDe parketfabrikanten in Duitsland noteren een lichte daling van de productie in het voorbije jaar. Hun vereniging, de vdp, rapporteert op basis van de officiële statistieken een krimp van het productievolume met 4,1 procent, tot 7,53 miljoen vierkante meter. De waardevermindering van 0,2 procent valt in vergelijking met het voorgaande jaar echter aanzienlijk lager uit, wat volgens de vereniging te herleiden is tot prijsstijgingen, vooral vanwege de hogere grondstofprijzen. De productiewaarde van de Duitse parketindustrie is afgenomen tot 195,2 miljoen euro.

De dominante productcategorie van het meerlaagse parket heeft vorig jaar 4,3 procent volume prijsgegeven, tot een totaal van afgerond 7 miljoen vierkante meter. Mozaïekparket boekt een winstje van een half procent in de hoeveelheid, tot totaal 324.000 vierkante meter, en een vooruitgang in waarde van 1,5 procent, tot 7,1 miljoen euro. Michael Schmid, voorzitter van de vdp, stelt tot zijn tevredenheid vast dat de ontwikkelingen aan het einde van het jaar weer wat gunstiger uitpakten. Het vierde kwartaal presteert met een volumestijging van 1,6 procent namelijk aanzienlijk beter dan de voorgaande kwartalen en is reden tot optimisme.

Momenteel verenigt de vdp 22 parketfabrikanten, die ruim 90 procent van de Duitse parketproductie vertegenwoordigen. (Zie ook nieuws ‘Parketmarkten Europa in een goed humeur’ van 18-04-2018 voor consumptiecijfers).

(Parketplein, 30-04-2018)

 
Groen licht voor omvorming Carpetright

Wilf Walsh Carpetright-logoCarpetright-topman Wilf Walsh: ‘CVA-voorstel zal ons in staat stellen om de lastige maar noodzakelijke stappen te zetten die nodig zijn om onze winstgevendheid te herstellen.’De Britse vloerenketen Carpetright heeft vandaag van de vereiste meerderheid van zijn aandeelhouders groen licht gekregen voor zijn eerder deze maand gepresenteerde CVA-voorstel. Afgelopen donderdag schaarde al de vereiste meerderheid van de schuldeisers zich achter het reddingsplan, dat voorziet in onder meer het afstoten van een kleine honderd Britse winkels en het verlagen van de huurcontracten voor nog eens ruim honderd verkooppunten. (Zie Nieuws van 13-04-2018).

De onderneming benadrukt dat het huidige bestuur aan het roer blijft staan en dat de zaken zonder haperingen worden voortgezet. De inwerkingtreding van de CVA is nog afhankelijk van een financiering voor de korte termijn van ten hoogste 15 miljoen pond en een geslaagde verhoging van het eigen vermogen. Deze beide zaken worden naar verwachting binnenkort afgerond.

“Het CVA-voorstel zal ons in staat stellen om de lastige maar noodzakelijke stappen te zetten die nodig zijn om onze winstgevendheid te herstellen,” aldus commentaar van CEO Wilf Walsh. “Nu we de goedkeuring hebben ontvangen van zowel aandeelhouders als crediteuren, zullen we doorgaan met onze plannen voor de voorgestelde aandelenfinanciering om het bedrijf te herkapitaliseren en Carpetright in staat te stellen de concurrentiedreiging vanuit een sterke positie aan te pakken.”

De vloerenverkoper laat vandaag ook weten dat de marktomstandigheden, sinds de vorige update van 12 april, aanhoudend zwaar zijn voor zowel de Britse winkels als die in de Rest van Europa, waaronder Nederland en België. In het VK zorgde de aanhoudende zwakte van het consumentenvertrouwen, in combinatie met wat Carpetright noemt een onvermijdelijke verstoring van de handel als gevolg van de publiciteit in verband met de lopende reorganisatie, ervoor dat de like-for-like-omzet in het laatste kwartaal van zijn boekjaar met 10,5 procent daalde. De like-for-like-omzet over het tot eind april lopende boekjaar als geheel zal op de thuismarkt 3,6 procent lager uitkomen. Opgemerkt wordt wel dat de gemoderniseerde winkels (circa de helft van de ruim vierhonderd in het VK) beter blijven presteren dan de nog niet onder handen genomen verkooppunten en de strategie van winkelmodernisering zal worden voortgezet na het ophalen van het benodigde kapitaal.

De like-for-like-omzet in de Rest van Europa daalde in het laatste kwartaal met 8,3 procent tegen een volgens Carpetright vergelijkbare achtergrond voor het doen van zaken als in het VK. Voor het volledige jaar wordt een omzetstijging van 1,1 procent voorzien. Als gevolg van een en ander verwacht de groep over het zojuist afgesloten boekjaar een onderliggend verlies vóór belastingen te zullen rapporteren dat inmiddels is opgelopen tot 7 à 9 miljoen pond.

(Parketplein, 30-04-2018)

 
Walter Esch geridderd

Walter-EschVanwege zijn vele verdiensten, vrijwilligerswerk en bijdragen voor de parketbranche, ontving Walter Esch gisteren de Koninklijke Onderscheiding ‘Ridder in de Orde van Oranje-Nassau’. Van harte gefeliciteerd!

(Parketplein, 27-04-2018)

 
MeisterWerke neemt Hain over
MeisterWerkeMeisterWerke.
Hain-houtzagerijHoutzagerij Hain.
Productievestigingen-HainProductievestigingen Hain

MeisterWerke Schulte GmbH heeft het familiebedrijf Hain Natur-Böden, specialist op het gebied van houten vloeren in Rott am Inn, overgenomen. Guido Schulte, meerderheidsaandeelhouder van MeisterWerke legt de overname uit: "Deze investering maakt het mogelijk onze strategie, innovatie en kwaliteit 'Made in Germany' duurzaam te verankeren in de veranderende markt. We hebben veel respect voor de ondernemersprestaties van de familie Hain; onze gezamenlijke waarden verbinden ons.” Susanne Hain, uitvoerend directeur en vennoot bij Hain Industrieprodukte Vertriebs GmbH, sluit zich hierbij aan: "Nu we als traditioneel familiebedrijf bij een ander sterk familiebedrijf in de branche gaan horen, zorgt dat voor toekomstperspectieven, een grotere expertise en een beter zelfbeeld. Deze verandering komt onze medewerkers, vestiging en marktpartners ten goede." De twee bedrijven blijven onafhankelijk bestuurd en de twee vestigingen blijven behouden. MeisterWerke zal onder het succesvolle merk Meister haar positie als leverancier van een volledig assortiment in de relevante markten blijven uitbreiden. Momenteel heeft het bedrijf 675 mensen in dienst op de locatie in Meiste en wordt er wereldwijd aan 70 landen geleverd. Naast vloeren bestaat het assortiment ook uit lijsten, panelen en toebehoren.

Bij Hain Natur-Böden ligt de nadruk op het succesvolle assortiment parketvloeren. “Als producent van onbehandelde houten vloeren, biedt het bedrijf consistent duurzame maatproducten uit de eigen zagerij tot afgewerkte planken. De ultramoderne productiefaciliteiten op de vestigingen in Rott am Inn en Slowakije, met in totaal 200 werknemers, maken het ook mogelijk om zeer flexibel te reageren op individuele marktvereisten.” Susanne Hain, die als directeur werkzaam zal blijven, zegt hierover verder: "We zijn al meer dan dertig jaar de voorkeurspartner voor onze klanten en leveranciers en dat zal niet veranderen."

Vooral in de parketsector ziet MeisterWerke samenwerkingsmogelijkheden. Guido Schulte: "Hain heeft, vooral door de geïntegreerde productie, ongekende competenties. Dat zorgt voor succes voor het bedrijf zelf, maar kan, in termen van het delen van knowhow, ook waardetoevoegend voor MeisterWerke zijn." Daarnaast kan MeisterWerke nu profiteren van het gemeenschappelijk inkopen van grondstoffen en een gezamenlijke deklaagproductie. Omgekeerd kan Hain profiteren van de uitgebreide ervaring van MeisterWerke op het gebied van digitalisering van processen en markten. Guido Schulte: "Onze markt zal de komende jaren een enorme verandering ondergaan. Digitalisering, internationalisering en de gerichtheid op nieuwe klantengroepen moeten worden ondersteund door de bestaande bedrijfscultuur, vakkundige medewerkers en duurzame structuren. We kunnen onze solide basis nu samen verder uitbreiden."

(Parketplein, 27-04-2018)

 
Feestelijke opening Forinn Hoogeveen
Harry-Elshof-kniptHarry Elshof, Algemeen Directeur van Forinn en Bosgoed knipt samen met vestigingsleider Dries Smit het lintje door.
De-nieuwe-locatie-is-ruimer-en-lichterDe nieuwe locatie is ruimer en lichter en laat de nieuwste versie van de Forinnstore zien.

Afgelopen woensdag was de Grand Opening van Forinnstore Hoogeveen op de nieuwe locatie Dr. Anton Philipsstraat 7 in Hoogeveen. Harry Elshof, Algemeen Directeur van Forinn en Bosgoed opende samen met vestigingsleider Dries Smit de nieuwe locatie door samen het lintje door te knippen in het bijzijn van alle klanten en leveranciers. De nieuwe locatie is ruimer en lichter en laat de nieuwste versie van de Forinnstore zien, waar de gehele collectie; vloeren, vloertechniek en raamdecoratie goed tot zijn recht komt. Diverse interessante demonstraties en leuke workshops werden verzorgd door de leveranciers Uzin, Wolff, Estillon, Union en Wepro. Tevens kon er ‘geschoten’ worden voor leuke kortingen en waren er diverse openingsaanbiedingen. De bezoekers gingen niet met een lege maag naar huis want een lekker hapje en drankje werd verzorgd door ‘De-Eetkeet’.

(Parketplein, 27-04-2018)

 
Floorify breidt collectie uit

Donkere-kleuren-zorgenDonkere kleuren zorgen voor een sfeer van intimiteit en geborgenheid.Floorify heeft zijn collectie rigide vinyl vloeren uitgebreid met 5 nieuwe kleuren, bovenop het reeds bestaande gamma van 13 houttinten. “Voor de nieuwste uitbreiding aan het gamma heeft Floorify zich laten inspireren door twee opkomende trends: het brutalisme en de opkomst van onbehandelde, ruwe eik,” aldus het bedrijf in een persbericht. Floorify probeert met de designs zo goed mogelijk de natuur te benaderen, en dit zowel op het vlak van structuur als kleur. “De planken zijn dan ook enkel door hun gebruiksgemak van echt hout te onderscheiden. Ook met heersende interieurtrends wordt rekening gehouden. Zo is er een verhoogde vraag naar onbehandelde, ruwe eik en donkere kleuren. Geen vloeren met perfect ogende premium houtlook, maar plankenvloeren met noten die karakter uitstralen.” Floorify ontwikkelde ‘de perfecte, imperfecte eik’ in 5 tinten. Waarvan 3 natuurtinten onbehandeld, afgewerkt met een invisible oil en met een natuurlijke olie, een natuurlijke afwerking gecombineerd met een subtiel passende structuur en uitzonderlijke lengte en breedte van de panelen (1524x225mm), en tot slot 2 donkere tinten, donkere kleuren met een sfeer van intimiteit en geborgenheid.

(Parketplein, 27-04-2018)

 
Alliance: druk op grondstoffen houdt aan

EdwinCools 17“Voorheen nam eiken 60 procent binnen het aandeel parket voor zijn rekening. Inmiddels is dit tussen de 90 tot 95 procent,” aldus Edwin Cools.Herhaaldelijk is op www.parketplein.nl de eenzijdige vraag naar eiken producten aan de orde gekomen. Dat schaarste, die hiervan het logische gevolg is, tot een prijsverhoging bij het eiken zal leiden is inmiddels een gegeven. “Het is heel simpel en je doet er niks aan. Eiken is een populair product. Dit vanwege de variëteiten aan kleur die je kan aanbrengen en het gemak.” Aldus parketopleider Jan van der Kroef. Van der Kroef liet vorig jaar verder weten dat meerlaagse producten, een dunnere toplaag van bijvoorbeeld 4 millimeter en het beperken van schuurverlies door het product vast te leggen oplossingen konden bieden. Tijdens een onderhoud met Wil van Geel en Edwin Cools, respectievelijk voorzitter en bestuurslid van de Parket Alliance, eind vorig jaar in het kader van de cao Parket, kwam de prijsdruk bij het eiken wederom ter sprake. Cools sprak een paar dagen geleden in het Parketblad opnieuw zijn zorgen uit over de schaarste in de stammen en daardoor stijgende houtprijzen. Stijgende houtprijzen die vooral moeten worden gerelateerd aan het Frans eiken. Franse overheidsmaatregelen die de kap van eiken terugdrongen, in combinatie met een tekort aan zagerijen en een toegenomen vraag en inkoop vanuit Azië. Voldoende om de prijzen de laatste jaren fors onder druk te zetten. Edwin Cools spreekt namens de Parket Alliance wederom zijn bezorgdheid uit op de nieuwspagina van www.parketplein.nl

“Eiken is een populair product vanwege het gemak en afwerkingsmogelijkheden. Voorheen nam eiken 60 procent binnen het aandeel parket voor zijn rekening. Inmiddels is dit tussen de 90 tot 95 procent,” aldus Edwin Cools. “Andere houtsoorten zijn niet meer gewild en ook grote fabrikanten hebben de exoten afgestoten.” Wellicht is dit een kwestie van conjunctuur en marktwerking en zorgt de ontwikkeling bij het eiken voor een comeback van de exoten? Cools: “Dat zou kunnen, maar men moet daarbij bedenken dat dit geen eenvoudige zaak is. De logistiek bij de exoten ligt zo goed als plat en daar moet dus eerst het nodige worden veranderd danwel aangepast.” Het thermisch bewerken van andere houtsoorten? “Daarbij denk je aan essen en beuken, maar dit zijn zenuwachtige houtsoorten. De maatvoering betreft smallere varianten en de markt vraagt om redelijke brede variëteiten.”
Dan kom je toch weer uit op het beter gebruik van het eiken vindt ook Cools. “Efficiënt gebruik lijkt vooralsnog de beste oplossing. Meerlaagse vloeren en een toplaag van 4, misschien zelfs 3 millimeter. Ondertussen zullen de prijzen op blijven lopen met prijsstijgingen tussen de 3 tot 10 procent per jaar, afhankelijk van de productspecificatie. Dit zal naar verwachting nog de komende jaren het geval zijn. De afgelopen jaren hebben we als leveranciers te maken gehad met een prijsstijging van 50 procent in de grondstof eiken, en daarvan is slechts zo’n 90 procent doorberekend. De rest is ten koste gegaan van de eigen marge. De prijsontwikkeling heeft voor een noodzakelijke verbetering van de efficiency gezorgd binnen de bedrijven. Dat is een gezonde en juiste reactie, maar zal nooit het prijsniveau naar het oude niveau terug kunnen brengen. Wellicht zal parket een verschuiving maken naar het midden en hoger segment, en moeten we dat onder de ogen zien en flexibel mee omgaan. De ontwikkeling op de Nederlandse parketmarkt daarentegen is de laatste jaren weer in ons voordeel, met een toegenomen vraag en groeiende populariteit van het product parket. Het is aan ons, als ondernemers, om daar via creativiteit en innovaties op adequate wijze in te spelen,” aldus Cools tot besluit.

(Parketplein, 25-04-2018)

 
Huisshow en opening Headlam Eindhoven
Service-Center-EindhovenService Center Eindhoven, by Headlam.
Veel-belangstelling-COREtecVeel belangstelling bij COREtec voor Megastones en Naturals.
Al-vroegAl vroeg stroomden de belangstellenden binnen.

Maandag opende Headlam officieel zijn nieuwe filiaal in Eindhoven en organiseerde er meteen een eerste huisshow. De officiële handeling, het doorknippen van het lint, werd verricht door Esther Swinnock van de firma F.Ball. Naast de officiële opening van het nieuwe filiaal organiseerde Headlam er meteen ook een eerste huisshow. Belangstellenden konden er niet alleen proeven van de nieuwe producten, maar konden er ook genieten van de culinaire kwaliteiten van ‘meervoudig prijswinnaar Ralph’, van Ralph’s BBQ. Met veel interesse bekeken de genodigden de diverse nieuwe producten die op overzichtelijke wijze werden gepresenteerd, zoals de volgens Headlam zeer succesvolle PVC en PVC Visgraat.

EstherEsther Swinnock van de firma F.Ball opent met het doorknippen van het lint officieel het filiaal Eindhoven met rechts naast haar Sales Manager Michael van den Dries.

Een aantal leveranciers van Headlam gaf zelf acte de présence en bood de aanwezigen de mogelijkheid om persoonlijk vragen te stellen. Zo vertelde Nicolas Cnudde van COREtec uitgebreid over de nieuwe producten Megastones en Naturals. “We zijn zeer te spreken over de toestroom en belangstelling van de retailers,” aldus Philiep Caryn namens de firma COREtec. “Een gezellige drukte. Dit is een prima locatie en de showroom is top. We hebben veel lof van de klanten mogen ontvangen.” F. Ball demonstreerde de producten F49 en F40. Marjolein Ras van M4four presenteerde het bijzondere vinyl dat geheel naar eigen wens gepersonaliseerd kan worden door een unieke druktechniek. Jaap Keus informeerde over de diverse uitbreidingen binnen het WoonTotaal atelier bestelsysteem.

(Parketplein, 25-04-2018)

 
MeisterDesign: Vinylvloer zonder vinyl
MEISTER-zomereik-natuur-6983-vinyl-zonder-vinylDe uitvoeringen ‘pro’ en ‘life’ van de designvloer zijn waterbestendig en daarmee ook geschikt om in de badkamer te leggen. Hier: Zomereik natuur 6983, houtdessin.
MEISTER-ocean-oak-6989-vinyl-zonder-vinylMeisterDesign ocean oak 6989, houtdessin.
nieuwe-designvloer-adviescenterHet nieuwe designvloer-adviescenter (formaat L).

Met het nieuwe designvloer-platformconcept MeisterDesign breidt MEISTER zijn assortiment van gemakkelijk te onderhouden en moderne designvloeren uit met vier aanvullingen. “Achttien decors, vier typen productopbouw. Zo verkrijgt u een vloer voor ieder gebruiksdoel,” aldus Meister in een persbericht. Meister benoemt de designvloer MeisterDesign als de nieuwe 'vinylvloer zonder vinyl' als antwoord op traditionele vinylvloeren. “MeisterDesign biedt alle voordelen van een vinylvloer (robuustheid, onderhoudsgemak en elasticiteit), maar zonder de, vooral ecologische en technische nadelen, met zich mee te brengen. Zo is MeisterDesign – in tegenstelling tot veel vinylvloeren – geurloos, vrij van weekmakers en hittebestendig. Hij beschikt over het Blaue Engel-keurmerk en is 100% Made in Germany,” aldus Meister in een persbericht. MeisterDesign is verkrijgbaar in vier verschillende producttypes, en steeds als korte plank (ca. 1,30m lang) en als modern groot tegelformaat (MeisterDesign pro uitsluitend als korte plank) te weten: MeisterDesign. comfort (behaaglijke comfortvloer met extra kurklaag), MeisterDesign flex (slanke designvloer met geringe opbouwhoogte), MeisterDesign life (ongecompliceerde allrounder om te klikken die tevens waterbestendig is), MeisterDesign pro (extra dunne professionele vloer voor volledige verlijming, eveneens waterbestendig en leverbaar vanaf september 2018).

"Iedere klant stelt andere eisen aan een vloer," vertelt Volker Kettler, hoofd productontwikkeling bij MeisterWerke. "Voor sommigen moet hij vooral dun zijn, maar vanwege een renovatie op bestaande tegels gelegd kunnen worden zonder dat deze zichtbaar zijn. Voor hen is MeisterDesign flex de juiste keuze. Anderen zoeken een vloer die bijzonder prettig is voor de gewrichten, voor in de slaapkamer of kinderkamer. Daar kan MeisterDesign comfort worden toegepast." Met de varianten MeisterDesign life en pro, welke tot aan de dragerplaat uit pvc-vrij kunststof bestaan, beschikt MEISTER nu ook over geheel waterbestendige vloeren. Deze zijn bovendien bijzonder geschikt om in serre´s te leggen, aangezien ze niet uitzetten onder de invloed van warmte. Life en pro worden op gebied van toebehoren aangevuld door een nieuwe waterbestendige, pvc-vrije plint (profiel 20 PK Aqua).

Om de adviseurs in de vakhandel zoveel mogelijk ondersteuning te bieden, heeft MeisterWerke een vernieuwend POS-systeem ontwikkeld voor de nieuwe designvloer MeisterDesign. Het 'designvloer-adviescenter' bundelt volgens MEISTER alle belangrijke informatie die nodig is voor advies en verkoop. Denk aan originele monsterborden, technische gegevens, productvoordelen, toepassingsmogelijkheden, accessoires en een catalogus met geïntegreerde lookbook. "Wij zijn er zeker van dat we met dit nieuwe POS-concept onze partners in de vakhandel optimale steun kunnen bieden voor uitgebreid klantenadvies," licht Ludger Schindler toe, als bedrijfsleider verantwoordelijk voor marketing en verkoop. Het designvloer-adviescenter is verkrijgbaar in drie verschillende formaten en kan zo perfect worden ingezet in showrooms van diverse groottes.

(Parketplein, 25-04-2018)

 
Parketopleiding timmert aan de weg

Jan-van-der-Kroef-bJan van der Kroef: “De verbouwing van het praktijklokaal kan ieder moment van start gaan.”De vakopleiding in Nieuwegein kan de laatste paar jaar weer op veel belangstelling rekenen. De toegenomen interesse in combinatie met de inzet van diverse marktpartijen binnen de branche en organisaties, zoals het Gilde van Gediplomeerde Parketteurs en het platform parket, hebben een positieve bijdrage geleverd aan de verdere professionalisering van de parketopleiding. Op dit moment volgen 35 leerlingen de opleiding en zijn er nu al 10 nieuwe aanmeldingen binnen voor het komende jaar. “Een en ander betekent dat we het volgend jaar met tenminste 40 leerlingen van start zullen gaan,” aldus een verheugde parketopleider Jan van der Kroef. Maar daar blijft het niet bij. In september van dit jaar zal men ook kunnen starten met een compleet verbouwd praktijklokaal. “De verbouwing van het praktijklokaal kan op ieder moment van start gaan. We gaan in het huidige lokaal een vide aanbrengen, een extra verdieping, waardoor het lokaal met de helft wordt uitgebreid. De voordelen van de uitbreiding zijn divers. Zo kunnen de jongens nu een vloer waaraan ze werken gewoon laten liggen en is er ook een mogelijkheid om de werkstukken te presenteren.” Van der Kroef is zeer te spreken over het management van het ROC Midden Nederland in Nieuwegein. “Ze ondersteunen de ontwikkeling van een professionele vakopleiding parket en daar zijn we hen dankbaar voor.”

(Parketplein, 23-04-2018)

 
Armstrong Flooring US verhoogt prijzen

Brent-Flaharty-armstrong-logoBrent Flaharty, senior vice president, North American Sales: “Onze organisatie werkt er hard aan om prijsstijgingen binnen de perken te houden.”Armstrong Flooring kondigt in de Verenigde Staten aan dat het bij al zijn productsegmenten vanaf 1 mei een prijsverhoging zal doorvoeren. Het bedrijf wijst erop dat het zich hiertoe genoodzaakt voelt vanwege de significante prijstijgingen bij de grondstoffen en gestegen kosten bij energie en transport. Het bedrijf noemt specifiek de schaarste op de houtmarkt met betrekking tot specifieke houtsoorten en -kwaliteiten. Deze prijsdruk leidt tot een inflatoire werking. Het bedrijf verwacht dat dit de prijzen gedurende het gehele jaar 2018 onder druk zal zetten. Brent Flaharty, senior vice president, North American Sales: “Onze organisatie werkt er hard aan om prijsstijgingen binnen de perken te houden, maar op dit moment lukt het ons niet om het tempo bij te houden en zien we ons genoodzaakt stappen te nemen.”

(Parketplein, 23-04-2018)

 
Aspecta wijzigt distributie in Nederland

Aspecta-logo-dimensionAspecta B.V., met Europees hoofdkantoor in Oud Gastel nabij Roosendaal, heeft recentelijk besloten om zijn distributieovereenkomst met ‘Roommade’ (de firma Decopan B.V.) te beëindigen, per 1 mei 2018. Het betreft de distributie van alle Aspecta en Allure LVT vloerencollecties in de Nederlandse markt. In een persbericht schrijft het bedrijf “helaas” tot deze beslissing te zijn gekomen “vanwege uiteenlopende gedachten betreffende de marktbewerking voor haar merk Aspecta. Beide partijen beëindigen hun relatie op professionele wijze en wensen elkaar succes toe met hun verdere bedrijfsactiviteiten.”

Per direct zullen leveringen met betrekking tot alle Aspecta-vloerencollecties worden overgenomen door Viehoff Fournituren B.V. (www.viehoff.nl) in Heerhugowaard, met als contactpersonen Dennis Viehoff en Rob Otte.

“De kwalitatief hoogwaardige Aspecta– en Elemental by Aspecta LVT-vloerencollecties zijn uitermate geschikt voor zowel consument- en projectmatige toepassingen,” zo vervolgt het persbericht. “Aspecta B.V. kiest er in de Nederlandse markt voor om met een tweetal distributiepartners operationeel te zijn teneinde een zo optimaal mogelijke marktbewerking te kunnen garanderen in beide marktsegmenten.”

Specifiek voor de bewerking van het projectensegment lopen op dit moment gesprekken met een potentiële nieuwe Aspecta-distributiepartner, die naast Viehoff operationeel dient te zijn. Naar verwachting van het bedrijf in Oud Gastel zal er met circa twee maanden meer duidelijkheid zijn omtrent de keuze van een nieuwe distributiepartner. (Voor nadere vragen uit de markt verwijst Aspecta naar het telefoonnummer 088-1662500 en het e-mailadres Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken ).

(Parketplein, 20-04-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

 

Floor Forum

FF-127FFI-95

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons juni nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Top exportminded Turkse bedrijven
  • Dossier Producenten van verouderde vloeren
  • Dossier Voordelen en eigenschappen van kurkvloeren
  • Dossier Olie/lak drogen met LED
  • Dossier Aanbieders van schuurmaterialen
  • Nabeschouwing Carrefour International du Bois

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com