pp2000

chapel-banner-juniFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Parket Alliance over pvc en 'fast fashion'

real-wood-plus-alliance-logoDe Alliance van Parket Fabrikanten en Importeurs wijst in een bericht aan de pers met instemming op een blog van het Amerikaanse designbureau Olympic Construction Services, waarin deze, in de woorden van de branchevereniging, "uitgebreid en overtuigend gedocumenteerd" zijn visie op "de ware aard van de pvc-vloer" onderbouwt.

Volgens het designbureau vertoont de alom bekende en inmiddels vrij populaire pvc-vloer alle trekjes van 'fast fashion' - precies zoals de modewereld die kent. "Het t-shirt van nog geen drie euro, de jeans voor een onmogelijk prijs en het leuke zomerjurkje dat je voor zo'n lage prijs niet kunt laten hangen. Een paar keer dragen, weg ermee en op naar de volgende aankoop." De Amerikanen vellen een hard oordeel over het verschijnsel van 'fast fashion' en nemen daarin ook de vloerbedekking van pvc mee: "Zwaar milieubelastend, de goedkope prijs is een vrijbrief tot snelle vervanging en pvc is niet of nauwelijks verantwoord te recyclen. Al met al is het in de verste verte geen duurzame aankoop."

De Parket Alliance stelt in deze blog een 'keiharde' bevestiging te zien van haar standpunten over de pvc-vloer versus de houten vloer. "De houten vloer onderscheidt zich door een minimale milieubelasting tijdens het productieproces, kent een zeer lange levensduur, is vrijwel altijd weer te recyclen en is een duurzame opslagplaats voor CO2!" En vervolgt met te zeggen: "De pvc-vloer is in al deze opzichten de tegenhanger van de houten vloer. Alle nadelen worden nog eens uitvergroot door de lage prijs die een aanmoediging is voor kortstondig gebruik en het in hoog tempo vergroten van de afvalberg."

De Parket Alliance begrijpt dat de blog uit gaat van de Amerikaanse situatie. "Een omgeving waarin het gebruik van discutabele grondstoffen en toevoegingen, zware milieubelasting en een lage recyclinggraad minder onder het vergrootglas ligt dan in Nederland. Hier en in Europa zijn we gelukkig iets verder en is onder meer het gebruik van bepaalde stoffen om pvc te versoepelen al verboden. Helaas is nog heel veel pvc-vloerbedekking afkomstig van buiten Europa waar men over het algemeen veel minder strenge regulering toepast." De conclusie van de branchevereniging, alles overwegende: "Maar alle bezwaren die de blog aandraagt tegen het gebruik van pvc als vloerbedekking blijven ook in Nederland en Europa actueel."

De originele blog is te lezen op //olyconstructionservices.com/blog/pvc-flooring. Een Nederlandse vertaling hiervan staat op //www.real-wood.nl/hout-blog.

(Parketplein, 05-08-2020)

 
Update WoonTotaal-Academy

WoonTotaal-AcademyWoonTotaal-Academy moest vanwege Covid-19 zijn trainingen opschorten tot en met september.De WoonTotaal-Academy, het in Zoetermeer gevestigde trainingscentrum, informeert zijn partners en de rest van de interieurbranche over de gang van zaken in de voorbije maanden en wat we de komende tijd van de opleiders mogen verwachten.

"De afgelopen maanden zijn voor iedereen vreemde tijden geweest, zo ook voor ons als WoonTotaal-Academy," zo klinkt het in een schrijven aan de branche. Door de corona-maatregelen moest het trainingscentrum al vrij snel het besluit nemen om zijn activiteiten tot en met september van dit jaar af te schalen, om de gezondheid van iedereen te waarborgen. Voor John Keppel, de vloerenexpert achter het opleidingsinstituut, betekende dit uiteraard plots een volledig stilvallen van de activiteiten. "Gelukkig kon hij zijn enthousiasme kwijt in de woninginrichtingswinkel van zijn vrouw Anita. Hij heeft hier zo veel plezier in gevonden dat hij besloten heeft zijn energie hier volledig op te richten en de WoonTotaal-Academy te verlaten. Wij zullen zijn gedrevenheid en expertise zeker missen."

John-Keppel-John Keppel heeft afscheid genomen van het trainingscentrum."In de afgelopen jaren zijn wij ons nog veel meer bewust geworden van de grote behoefte in de markt voor opleidingen, van leerling tot professional," zo vervolgen de mensen van de WoonTotaal-Academy. "In de Academy hebben we programma's ontwikkeld om deze opleidingen te faciliteren en zo nieuwe resources toe te voegen aan onze branche, die hier met smart op zit te wachten. Vanaf 1 oktober gaan we ook meer synergie creëren met onze bestelsoftware WoonTotaal en decoloop® voor raam- & vloerbekleding en onze planning software voor monteurs/installateurs van WoonTotaal Work."

Hoewel de Academy zelf tot 1 oktober aanstaande geen trainingen zal geven, bestaat er voor zijn partners wel de gelegenheid om het centrum te gebruiken. Een aantal van hen zal binnenkort alweer beginnen met eigen trainingen op kleine schaal, waarbij de WoonTotaal-Academy een faciliterende rol zal innemen.

Voor eventuele nadere vragen is Sander Janssen van WoonTotaal voorlopig het aanspreekpunt, te bereiken via Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken of 06-30842682. Het trainingscentrum staat - onder het motto 'Samen maken wij onze markt sterker' - evenzo open voor ideeën voor de toekomst van de Academy.

(Parketplein, 03-08-2020)

 

 
COREtec wint een Interiors Monthly Award

COREtec-award-best-rigidCOREtec mag zich tooien met de titel 'Best Rigid Floor Manufacturer', aldus de Britse lezers van Interiors Monthly.USFloors meldt met trots dat COREtec in het Verenigd Koninkrijk is onderscheiden met een Interiors Monthly Award 2020 als 'Beste fabrikant van rigide vloeren'. Voor deze sinds 2008 bestaande prijzen stemmen de lezers van het vaktijdschrift  op hun favoriet, dit jaar voor het eerst overigens in specifiek deze categorie.

"Vanaf de lancering in 2012 heeft COREtec een nieuwe betekenis gegeven aan meerlaagse composietvloeren," zo steekt hoofdredacteur Andrew Kidd van wal namens de organiserende uitgeverij. "De vloer onderscheidt zich van concurrerende producten door zijn kurken onderlaag en zijn stevige, waterdichte geëxtrudeerde kern, aangevuld met meerdere beschermende en slijtvaste lagen. Zijn uitermate natuurgetrouwe hout- en steendessins hebben de lat voor vloerenmakers aanzienlijk hoger gelegd. COREtec Stone, de meest recente ontwikkeling, maakt gebruik van een minerale kern, zonder PVC."

(Parketplein, 03-08-2020)

 
Aspecta zet 'embodied carbon' op etiketten

Declare-labels-AspectaDeclare-labels van Aspecta nu voorzien van ‘embodied carbon’-data (in kilogrammen CO2).Aspecta heeft een primeur te melden. In zijn hoedanigheid van 'eerste wereldwijde fabrikant van harde vloeren' heeft deze divisie van HMTX Industries zijn Declare-labels (zoiets als een voedingsetiket, maar dan voor bouwproducten) uitgebreid met gegevens omtrent 'embodied carbon'. Aangezien 'embodied carbon' in bouwproducten een onderdeel is van de koolstofvoetafdruk van een gebouw, laten architecten en ontwerpers dit in toenemende mate meewegen in hun keuze van materialen, zo wil het LVT-merk dat prat gaat op duurzaamheid en transparantie onderstreept hebben.

(Parketplein, 03-08-2020)

 
CBS-cijfers non-food juni in teken corona

De omzet van de winkels in non-food groeide in juni met 8,5 procent, zo meldt het CBS vandaag, met een 6,7 procent hoger volume dan een jaar eerder. De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus hebben opnieuw tot uiteenlopende ontwikkelingen geleid in de sector. De winkels in meubels en woninginrichting (+25,2 procent), de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in recreatie-artikelen realiseerden de hoogste omzetgroei sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005. Daarnaast groeide de omzet van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+24,1 procent) voor de vijfde maand op rij met dubbele cijfers.

omzet-detail-jun20

Aan de andere kant lijden kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren al maanden forse omzetverliezen, al was de omzetdaling in juni een stuk kleiner dan in de drie voorgaande maanden. De detailhandel als geheel heeft in juni 9,8 procent meer omgezet, ook dit de grootste groei sinds 2005. Daarnaast is online zo'n 45 procent meer omgezet, door de multi-channelers onder hen zelfs ruim 50 procent meer.

De winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment (plus de verlichtingszaken) sluiten het tweede kwartaal af met een voorlopige score van 8,8 procent omzetgroei, met een volumetoename van 8,0 procent. Op minus 6,4 procent in april, volgden plussen van 8,3 procent in mei en als gemeld 25,2 procent in juni.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (inclusief winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren) 'deden' het in het tweede kwartaal 26,6 procent beter, bij een volumegroei van 24,0 procent. Hun scores over april, mei en juni schommelden maar weinig, getuige plussen van respectievelijk 26,0, 29,6 en 24,1 procent. De hoogste score in het voorbije kwartaal was voor de bouwmarkten (+33,1 procent), de laagste voor de winkels in kleding (-29,5 procent).

(Parketplein, 31-07-2020)

 
Tarkett ziet gaandeweg verbetering in Q2

Play Tarkett logoHouten vloer 'Play' van Tarkett valt op met speelse patronen.Met een omzet van 1237 miljoen euro heeft Tarkett in het voorbije eerste halfjaar 12,4 procent moeten prijsgeven ten opzichte van vorig jaar. De activiteiten werden geraakt door lockdown-maatregelen vanaf eind maart en doorlopend in het tweede kwartaal, wat leidde tot een negatieve organische groei in alle verkoopregio's en bedrijfsonderdelen. In de eerste helft van mei hadden de zaken bovendien last van een verstoring door een eerder gerapporteerde 'cyberaanval'. De netto-omzet daalde met 13,8 procent in de EMEA-regio en met 16,7 procent in Noord-Amerika. Het bedrijfsonderdeel Sports leverde in de eerste zes maanden slechts 2,4 procent in.

Op een eerste kwartaal waarin het concern 2,2 procent minder omzet boekte, volgde een tweede waarin 20,5 procent minder moest worden opgeschreven. In de periode april tot en met juni verloren de vloerenactiviteiten 24,6 procent omzet op like-for-like-basis, terwijl Sports slechts 5,7 procent inleverde op vergelijkbare basis, aangezien plaatsingen in Noord-Amerika gedurende het hele kwartaal nog mogelijk waren.

In de loop van het tweede kwartaal zag de groep een geleidelijke verbetering in de ontwikkeling van de verkopen, dit naarmate de maatregelen tegen de pandemie losser werden. De vraag was volgens eigen opgave bijzonder zwak in april (circa 40 procent minder versus vorig jaar) en bleef ook in mei onder druk staan (zo'n 30 procent minder), hoewel in deze maand de gang van zaken in de verkoop begon te verbeteren in onder meer de EMEA-regio met Europa.

In juni dan lieten de verkoopbewegingen in alle regio's verbetering zien voor Tarkett (nog maar zo'n 3 procent minder vraag versus vorig jaar), met name als gevolg van de voltooiing van lopende projecten in landen die de lockdowns achter zich hadden gelaten. "Hoewel we in het tweede kwartaal enkele geleidelijke verbeteringen hebben gezien, blijven we voorzichtig over de tweede helft van het jaar, aangezien sommige van onze belangrijkste regio's, zoals Noord-Amerika, nog steeds tegen de pandemie vechten," zo nuanceert CEO Fabrice Barthélemy.

Ondanks de dip in het tweede kwartaal stelt het concern met tevredenheid vast dat zijn winstmarge min of meer behouden bleef. In verhouding tot de netto-omzet handhaafde het bedrijfsresultaat van 106,3 miljoen euro (aangepaste ebitda) zich in het eerste halfjaar op 8,6 procent (vorig jaar maar ietsje beter: 9,0 procent), mede door in de kosten te snijden. De groep stelt voorts te beschikken over 'solide fundamenten' om het hoofd te kunnen bieden aan de onzekere economische omstandigheden in de tweede helft van het jaar.

(Parketplein, 31-07-2020)

 
Kurkspecialist Santana failliet verklaard

Inspiratiebrochure-Santana-wit'Inspiratiebrochure' van Santana.De producent en verkoper van kurkvloeren Santana International is dinsdag failliet verklaard door de ondernemingsrechtbank van Brussel, zo meldt zakenkrant De Tijd. Een curator is aangesteld. Het faillissement volgt op een procedure genaamd 'gerechtelijke reorganisatie onder gerechtelijk gezag' die op 13 mei jl. werd geopend en zou eindigen op 20 juli. Via een gerechtsmandataris wordt dan een investeerder c.q. overnemer gezocht voor de onderneming (of delen ervan), met gelijktijdige bescherming tegen schuldeisers. Deze zoektocht is blijkbaar tevergeefs geweest.

De krant heeft niemand kunnen bereiken voor commentaar. Een antwoordapparaat geeft alleen de boodschap 'Onze burelen zijn uitzonderlijk gesloten'. De website meldt sinds enige dagen niets anders dan 'Showrooms tijdelijk gesloten wegens overmacht'.

De in voorbije jaren opgebouwde schuldenpositie is er mogelijk debet aan dat een koper voor het bedrijf achterwege bleef. Santana International boekte in 2017 een verlies van zo'n 150 duizend euro, gevolgd door verliezen van ruim 500 duizend in 2018 (op een omzet van ruim 8 miljoen) en van bijna 800 duizend euro in 2019. Dit lopende jaar kwam daar nog eens de coranacrisis overheen.

Volgens de door De Tijd geraadpleegde bedrijfsdatabank Graydon was het AAA-Fund met 38,46 procent eind vorig jaar de grootste aandeelhouder van Santana, vóór de oprichtersfamilie Claeys (32 procent) en de holding Movade van het trio Paul De Fraeye, Stefan Moriau en Tom Van Cauwenberghe (22 procent). De onderneming werd in 1987 opgericht en heeft zijn hoofdkantoor in Asse-Mollem. Tot het geheel behoren tien eigen winkels met eigen leggersdienst.

(Parketplein, 29-07-2020)

 
Quick-Step wijzigt dealerstrategie

Eik-polair-mat-PALToepassing parketvloer 'Eik polair mat' uit Quick-Step-collectie Palazzo.Quick-Step laat weten vanaf september over te schakelen van een breed distributiemodel naar een beperkter netwerk van geselecteerde dealers, voorgesteld als retailers met een sterke focus en toewijding aan het merk. De leverancier betitelt hen als 'merkambassadeurs' en mikt aldus op een versterking van zijn verkoopkanaal met het oog op verdere groei, en voor de consument verbetering van dienstverlening en merkbeleving.

"Een netwerk van winkelpunten met inspirerende verkopers die een sterke product- en installatiekennis hebben en die een goede nazorg kunnen verzekeren," zo verklaart Berry Veldmans namens Unilin division flooring. De country manager Nederland vindt dit van doorslaggevend belang voor het imago en de beleving van het merk Quick-Step.

"We verzekeren zo een gezonde spreiding van onze retailers die allen beantwoorden aan dezelfde kwalitatieve en kwantitatieve criteria. Zo creëren we een gelijker speelveld met meer duidelijkheid voor de hele keten, van de groothandel over de dealers tot de consumenten," zo vervolgt Veldmans.

De gewijzigde aanpak voorziet in investeringen in wat genoemd wordt een geïnformeerd en getraind dealernetwerk. Behalve diepgaand advies en training, krijgen de verkooppunten en hun productassortiment een prominente plaats op de digitale platformen en in de communicatie van Quick-Step. Mogelijke klanten worden via de kanalen van Quick-Step ook rechtstreeks doorverwezen naar een winkelpunt.

"Een retailnetwerk van merkambassadeurs laat ons toe om optimaal en flexibel in te spelen op de verwachtingen van de consument en de steeds veranderende markt. Dit moet zorgen voor een positieve impact op de verkoop," zo besluit Veldmans.

(Parketplein, 29-07-2020)

 
INretail: corona stimulans 'verthuizen'

inretail-logo-cINretail stelt vast - terugblikkend op bijzondere periode - dat de zon in juni weer ging schijnen voor woonretailers, getuige een gemiddelde omzetstijging van liefst 27 procent. Als contrast is er de maand maart, met vanwege de intelligente lockdown toen een flinke omzetdaling van ruim 10 procent.

De lege winkelstraten en woonboulevards zorgden er in de derde maand van het jaar voor dat de orderintake soms zelfs meer dan halveerde, zo memoreert de brancheorganisatie. Aan de andere kant werd een snelle toename in de online omzet opgetekend, zeker op het gebied van minder dure meubels en woonaccessoires. Na het weekend van Pasen verbeterde de toestand rond de orderintake snel volgens INretail. In april noteerde zijn monitor al een omzetstijging van 3,6 procent, in mei 16,5 procent en in juni zelfs 27,1 procent. In het tweede kwartaal boekte de woonbranche aldus een omzetstijging van 16,3 procent. "Ongekend hoog," zo moet ook de brancheorganisatie erkennen. Cumulatief staat de woonbranche voor de eerste zes maanden van dit jaar op een plus van 10,6 procent.

Het devies van thuisblijven en thuiswerken en de verandering in het bestedingspatroon (minder uitgaan, sport, vakanties, enz.) door de coronacrisis heeft de bestaande trend van het 'verthuizen', de trend om te investeren in ons (t)huis, verder versterkt en is volgens INretail een verklaring voor de omzetstijging.

Maart 2020 lijkt zo bezien vooralsnog de vreemde eend in de bijt. De woonbranche sloot 2019 immers af met een flinke plus van 5,3 procent, het alweer zesde achtereenvolgende jaar met een stijgende omzet. Deze ontwikkeling zette door in januari en februari van dit jaar met plussen van respectievelijk 8 procent en 11 procent. Het eerste kwartaal als geheel werd uiteindelijk afgesloten met 4,1 procent groei.

Omzetontwikkeling-woonbranche-q2sOmzetontwikkeling woonbranche t.o.v. dezelfde periode van het voorgaande jaar. (Bron: INretail Woonwinkelmonitor)

Van alle woonwinkelvestigingen boekte 79 procent een omzetstijging in het voorbije tweede kwartaal. Dit percentage ligt hoger dan in het tweede kwartaal van 2019, toen 59 procent van de vestigingen een positieve ontwikkeling rapporteerde. Bij de gemengde zaken en de meubelzaken was het aandeel vestigingen met een stabiele of gestegen omzet het hoogst, met respectievelijk 89 procent en 81 procent. Bij de woningtextielzaken lag dit percentage afgelopen kwartaal het laagst, met 67 procent.

Alle segmenten lieten over april, mei en juni een positieve omzetontwikkeling zien. De gemengde zaken plusten 33,8 procent, gevolgd door de meubelspeciaalzaken (+18,4 procent), de slaapspeciaalzaken (+16,5 procent) en de keukenspeciaalzaken (+15,7 procent). Slechts de woningtextielzaken lieten een meer bescheiden groei (+3,8 procent) zien.

In het tweede kwartaal hebben de woonwinkels in regio Oost (+25,9 procent) en Noord (+21,5 procent) zich het meest positief ontwikkeld ten opzichte van dezelfde periode in 2019. De regio Zuid liet de kleinste stijging zien (+7,8%). De regio West en de drie grote steden boekten rond 14,5 procent vooruitgang.

Bert-Jan van der Stelt van INretail erkent dat de coronacrisis ver vooruitkijken lastig maakt, met een snel stijgende werkloosheid en een historisch laag consumentenvertrouwen. In zijn achterban ziet hij veel onzekerheid wat dit gaat betekenen voor het derde en vierde kwartaal. Een groot deel van de ondernemers verwacht klaarblijkelijk dat de omzet in het derde kwartaal gaat dalen. "Maar met een sterk tweede kwartaal achter ons en de toegenomen aandacht voor 'thuis', hoop ik dat we dit jaar de omzet minimaal stabiel kunnen houden ten opzichte van 2019," aldus de branchespecialist Wonen, die tevens voorziet dat de stijging die online heeft doorgemaakt blijvend is en adviseert daar met het assortiment op in te spelen.

"Alles staat of valt natuurlijk met de verwachting dat er geen grote Covid-uitbraken komen waardoor de overheid gedwongen wordt weer beperkingen in te voeren," zo besluit Van der Stelt.

(Parketplein, 29-07-2020)

 
Meesterolie- en verfmaker met pensioen

Theo-BiemanVakman Theo Bieman (RIGO Verffabriek) gaat met pensioen.Meesterolie- en verfmaker Theo Bieman gaat met pensioen. Na 51 dienstjaren bij RIGO Verffabriek gaat de vakman genieten van zijn vrije tijd.

Hij begon zijn loopbaan in 1969 als 'jongste bediende' bij Verffabriek Evert Koning in Zaandam. Na werkzaamheden in de machinale tapperij en het laboratorium, werd hij al op zijn zeventiende verfmixer. Bij RIGO Verffabriek weten ze dat Theo verf als het ware kan lézen. Aan de kolk die draait, aan de lobbigheid, aan de glans. Hij werd een ware meester in het maken van verschillende olie- en verfproducten. De laatste jaren heeft hij zijn kennis en kunde overgebracht aan nieuwkomers, onder anderen zijn eigen zoon.

Vorig jaar juni vierde RIGO Verffabriek de vijftig dienstjaren van Theo groots. Hij werd samen met zijn vrouw opgehaald in een oldtimer, haalde herinneringen op met de tweede en derde generatie directie. Zelfs de burgemeester van Velsen, Frank Dales, hield een mooie toespraak en ter afsluiting werd heerlijk gegeten in de fabriek. "Het was echt een geweldige dag," gaf Theo toen aan. Directeuren Toon en Machiel van Westerhoven bedanken Theo voor zijn vakmanschap, collegialiteit en enorme loyaliteit. "We hebben al die jaren met heel veel plezier met hem samengewerkt."

(Parketplein, 27-07-2020)

 
The Flooring Show naar begin volgend jaar

The-Flooring-Show-aankondigingDe organisator van The Flooring Show, elke september een vaste waarde op de beurzenkalender, heeft een nieuwe datum gevonden, in nauw overleg met direct betrokkenen. Het evenement loopt nu van 28 februari t/m 2 maart 2021 in het Yorkshire Event Centre (YEC) te Harrogate. De beurs stond eerst gepland voor september, maar de regering houdt tentoonstellingshallen gesloten tot 1 oktober om de bekende redenen. Begin van het nieuwe jaar wordt nu gezien als de beste optie om fysiek te 'beurzen' en tot zaken te komen. Het vaste onderkomen Harrogate Convention Centre blijft overigens in gebruik als tijdelijk ziekenhuis. In september volgend jaar volgt als het goed is alweer een reguliere editie van The Flooring Show. Betap, Bijlard International, Condor Carpets en Unifloor zijn de Nederlandse namen op de huidige deelnemerslijst, naast tal van Vlaamse.

(Parketplein, 27-07-2020)

 
Lumber Liquidators verder als LL Flooring

LL-logoIn de Verenigde Staten heeft de prijsstuntende vloerenketen Lumber Liquidators (en dikwijls mikpunt van de vakhandel) zijn naam officieel gewijzigd in LL Flooring. Online nieuwsmedium Floordaily signaleert dat de verandering volgt op een daling van de waarde van de aandelen in de onderneming eerder dit jaar, wat financieel analisten ertoe heeft aangezet te opperen dat Lumber Liquidators baat zou hebben bij een 'rebranding' - dit in de nasleep van de desastreuze berichtgeving in het tv-programma '60 Minutes' uit 2015 over verhoogde niveaus van formaldehyde bij de invoer van laminaatvloeren uit China. De nieuwe naam moet klaarblijkelijk iets meer klasse uitstralen.

(Parketplein, 27-07-2020)

 
Erkenning voor waterbestendige parketvloer

Hydropel-van-BruceHydropel van Bruce ontvangt speciale vermelding bij de Architizer A+Awards 2020 in de categorie vloerbedekking. Afgebeeld is de eikenvariant in een grijze tint met matte afwerking. (foto: Bruce)In de verkiezing van de Architizer A+Awards voor het jaar 2020, een ook in Nederlandse architectuurkringen welbekende onderscheiding, is er een eervolle vermelding voor een honderd procent houten vloer die waterbestendigheid garandeert tot aan 36 uur. En zodoende een belangrijk concurrentievoordeel van vloeren van het WPC/SPC-type pareert... De betreffende vloer is de Hydropel van Bruce (www.bruce.com), een merk van de Amerikaanse fabrikant AHF Products, die in wezen een voortzetting is van de parketdivisie van Armstrong Flooring.

Hydropel is een samengestelde houten vloer die voorzien is van een 'ultra-high density fiberboard' die de kern sterker verdicht en langer waterbestendig maakt dan gangbare platen. In tegenstelling tot waterbestendige samengestelde houten vloeren met een kern van kunststof ondervindt hij bovendien geen nadelige gevolgen van direct zonlicht, zo stelt Bruce. Rondom de plank is een afdichtmiddel aangebracht en het klikprofiel is vanwege het sterk samengeperste materiaal zeer nauw aansluitend. Volgens de fabrikant kan de vloer geïnstalleerd worden daar waar veel water wordt gemorst en gespat, zoals keukens, badkamers, kelders en entrees.

De Architizer A+Awards zijn gericht op het bevorderen en in het zonnetje zetten van aansprekende architectuur en opmerkelijke producten wereldwijd.

(Parketplein, 24-07-2020)

 
Stevige plus woonbranche tweede kwartaal

inretail-logo-zonderDe op de INretail Woonwinkelmonitor stoelende omzetcijfers van de woonzaken laten een flinke plus zien in het tweede kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De woonbranche als geheel bereikt een (gemiddelde) omzetgroei van 16,3 procent over de maanden april, mei en juni, zo toont een geactualiseerd overzicht op de website van de branchevereniging. Deze gunstige ontwikkeling komt bovenop een groei van 4,1 procent in het eerste kwartaal van dit jaar, dat vanaf medio maart in velerlei opzichten in het teken van 'corona' staat.

Uitsplitsingen naar segment tonen dat met name de gemengde zaken (+33,8 procent) de kar hebben getrokken in het voorbije kwartaal. Ook de meubelspeciaalzaken (+18,4 procent), de slaapspeciaalzaken (+16,5 procent) en de keukenspeciaalzaken (+15,7 procent, na overigens al een score van +13,1 procent in het eerste kwartaal) hebben goed gepresteerd. Slechts de woningtextielzaken laten een meer bescheiden groei (+3,8 procent) zien.

(Parketplein, 22-07-2020)

 
Winnecken treedt terug als CEO Parador

Parador Lubert-WinneckenLubert Winnecken. (foto: Parador)Lubert Winnecken neemt na de zomer afscheid als CEO van Parador. Hij heeft zo'n vijftien jaar in de dagelijkse leiding van de vloerenmaker in het Duitse Coesfeld gezeten, de laatste zes jaar in zijn huidige functie. Het uitvoerend bestuur komt in handen van de huidige twee directieleden Stefan Kükenhöner (Chief Sales Officer) en Henrik Voss (Chief Technology Officer), aangevuld met Ulrich Ketteler (hoofd financiën). Winnecken (53) treedt toe tot een nieuw geschapen raad van toezicht van Parador, waar hij gezelschap krijgt van Dhirup Roy Chowdhary namens de Indiase HIL Group. Hij wordt per oktober tevens CEO bij een niet nader genoemd middelgroot bedrijf in een andere branche.

(Parketplein, 22-07-2020)

 
Vakbeurs BAU twijfelt niet aan editie 2021

Vloerenhal-A6-BAU2019Vloerenhal A6 op de editie van 2019. (foto: StudioLoske).Terwijl welhaast elke dag een leverancier van naam (Objectflor, Project Floors, Amtico en Sika zijn de jongste afvallers...) aangeeft de beurs BAU komende januari te zullen overslaan, bijna altijd vanwege 'het virus', laat organisator Messe München een half jaar voor aanvang weten er nog altijd goed voor te staan. De achttien beurshallen van het mega-evenement in München (11 t/m 16 januari 2021) zijn voor driekwart volgeboekt, overeenkomstig het niveau van de vorige editie twee jaar terug. De organisator oppert dat tal van bedrijven, door haar bemoedigend aangeduid als 'de zwijgende meerderheid', met hun deelname blijkbaar een krachtig en positief signaal willen afgeven, vooral in tijden van corona. Bovendien worden afzeggingen van vooral Duitse bedrijven meer dan gladgestreken door een bijzonder grote vraag naar standruimte door internationale bedrijven, zo klinkt het. Gezien de stand van zaken met de boekingen staat het doorgaan van de beurs naar eigen zeggen dan ook niet ter discussie.

De exposantenlijst levert momenteel twintig Nederlandse treffers op. Onder meer Abimat, Aspecta, Betap Tufting, mFLOR, Moso, Overmat Industries, T&G Wood, TFD Floor Tile en Vivafloors geven acte de présence in de vertrouwde hallen A5 en A6. Ook present in München zijn bijvoorbeeld Easydek en Plexwood.

(Parketplein, 20-07-2020)

 
EPLF openbaart nieuwe visie, missie, logo

eplf-logo-nieuwHet nieuwe logo van de EPLF.In een veranderende wereld ziet de vereniging van Europese producenten van laminaatvloeren EPLF ook voor zichzelf een aangepaste rol weggelegd. Volgens voorzitter Max von Tippelskirch (Swiss Krono Group) geeft de nieuwe visie - 'een duurzame laminaatvloerindustrie mogelijk maken' - het streven van de EPLF weer om zijn leden bij te staan bij het doorlopend verbeteren van de duurzaamheid en de circulariteit van hun producten en processen. Tevens wil de vereniging hen voorzien van strategische markt- en beleidsinzichten om zich aan te passen aan wat genoemd wordt een steeds groen-bewustere consument.

Een en ander gaat vergezeld van een nieuwe missie, voluit omschreven als 'het bewustzijn vergroten ten aanzien van de voordelen van laminaatvloeren en het vertegenwoordigen van de belangen van de Europese producenten van laminaatvloeren'. Dit betekent zoveel als het versterken van de reputatie van laminaatvloeren door het bewustzijn ten aanzien van de belangrijkste kenmerken ('gemaakt met hout', 'duurzaam', 'circulair') te vergroten en tevens het sterker focussen op de leden. Op zijn beurt vergt dit voorlichting, promotie, het benutten van de expertise binnen het netwerk en het bevorderen van kwaliteit door standaardisatie.

Met een nieuw verhaal kan natuurlijk een nieuw logo niet uitblijven. Het nieuwe beeldmerk moet drie dingen uitdragen. Allereerst dat laminaat 'Made with Wood' is, dus met de duurzame en hernieuwbare grondstof hout. Ten tweede dat laminaat een circulair product is. Het draagt bij aan het minimaliseren van afval door het gebruik van houtafval uit de houtzagerij en kan na gebruik gemakkelijk worden gerecycled. De ronde vorm van het logo symboliseert de circulariteit van hout. Ten derde moet het logo worden gezien als een kwaliteitskeurmerk voor producten die in Europa zijn vervaardigd (gesymboliseerd door de sterren van de Europese vlag).

"Duurzaamheid en circulariteit zijn belangrijk voor ons en onze klanten, dus met dit nieuwe logo heeft de EPLF besloten om deze kenmerken van laminaatvloeren te benadrukken. De nieuwe leuze herinnert eraan dat laminaat is gemaakt met tachtig procent hout," aldus vice-voorzitter Ruben Desmet (Unilin). "De lancering van ons nieuwe logo is een kans om het imago van het product te vernieuwen en de milieuaspecten ervan actief voor het voetlicht te brengen."

(Parketplein, 17-07-2020)

 
Visgraatlaminaat Meister voor Nederland

Meister-visgraat-laminaat-eik-champagne-7001'Meister visgraat laminaat M6' in de uitvoering Eik Champagne (7001).De komst van een 'Nederlandse' collectie visgraatlaminaat van Meister is recentelijk al twee maal aangestipt in berichten van de groothandels Viehoff en Heditex. De Duitse fabrikant van de vloeren heeft nu een overzicht paraat van alle relevante specificaties en meer wetenswaardigheden.

Na de goed ontvangen 'Meister PS500 visgraat parketvloeren' acht de fabrikant de tijd nu dus rijp voor een evenzo geslaagde opvolger in laminaat. Speciaal voor de Nederlandse markt werden voor deze collectie 'Meister visgraat laminaat M6' vier vloeren in eikendessin ontwikkeld die inspelen op de huidige trends. Meister betitelt ze als gebruiksvriendelijke en authentieke laminaatvloeren in visgraat die in zowel een landelijke als een moderne woning tot hun recht komen.

"De hoogwaardige porensynchroonstructuur en fijne microvoeg rondom, geven deze vloer een hoogwaardige en natuurlijke uitstraling. Het speciale Diamond Pro oppervlak zorgt bovendien voor een verbeterde krasbestendigheid en is uitermate bestand tegen chemicaliën."

Behalve het uiterlijk kreeg ook het installatiegemak aandacht. "Dankzij het gepatenteerde Unizip clicsysteem is er geen sprake meer van een plank A en een plank B. Voortaan kan deze Meister visgraatlaminaatvloer geïnstalleerd worden met één type plank. Dit verhoogt de snelheid van het leggen door de installateur en vermindert het zaagverlies voor de eindconsument."

De collectie is verkrijgbaar op het formaat van 620 bij 155 bij 8 millimeter. De vloer heeft voorts een antistatische toplaag en is geschikt voor installatie in commerciële ruimtes (klasse 32).

(Parketplein, 17-07-2020)

 
Domotex nu op tweederde normale bezetting

domotex-logoDeutsche Messe heeft voor Domotex 2021 momenteel zo'n tweederde van de totale ruimte verhuurd die normaal wordt ingenomen op de beurs, zo laat Sonia Wedell-Castellano, Global Director van Domotex, weten in een update van de gang van zaken namens de beursorganisatie. Ze is met name goed te spreken over de bezetting in de beurssegmenten van de machinaal geweven tapijten en de vezels & garens, terwijl ze in de hallen 11 en 12, voor de beurssegmenten van het tapijt en van het parket, hout & laminaat, wel ruimte ziet voor nog een paar leveranciers. "Deze gebieden zijn nog steeds onzeker vanwege de toestand met het coronavirus. Sommige bedrijven bevinden zich in wezen nog steeds in de wachtmodus en hebben hun plannen nog niet afgerond. Bovendien, aangezien we te maken hebben met een oneven jaar, vindt er ook een sterk concurrerend evenement plaats (BAU, red.) dat een impact heeft op Domotex," aldus Wedell-Castellano.

Sonia-Wedell-CastellanoSonia Wedell-Castellano, Global Director van Domotex: 'Geleidingssystemen maken het voor bezoekers gemakkelijker om afstand te houden zonder het voetverkeer in de gangpaden te vertragen.' (foto: Deutsche Messe)Zij geeft voorts een toelichting op het concept voor persoonlijke bescherming dat de organisatie heeft ontwikkeld en het mogelijk maakt om vanaf de herfst weer beurzen te organiseren, en vertelt aan welke voorwaarden exposanten moeten voldoen. "Gelukkig beschikken we over een groot, zeer modern beurscentrum met tal van in- en uitgangen. Zodoende kunnen we onze exposanten een plek met voldoende tussenruimtes bieden, zodat de gangpaden kunnen worden verbreed," zo stelt de Global Director. "De exposanten zelf moeten ervoor zorgen dat hun stands voldoen aan de striktere hygiënenormen - vergelijkbaar met de welbekende regels voor winkels en cafés. Dit omvat het handhaven van minimale afstanden en, waar nodig, het dragen van mond- en neusbescherming. Exposanten moeten evenzo de bezoekers aan hun stands registreren, zodat deze mensen zo nodig kunnen worden gecontacteerd."

Het beschermingsplan betekent vanzelf ook het een en ander voor het bezoek. "We voeren geleidingssystemen in om het voor bezoekers gemakkelijker te maken om afstand van elkaar te houden zonder het voetverkeer in de gangpaden te vertragen. Daarbij zorgen we voor een goede ventilatie van de toegangspoorten, hallen en vergaderzalen en veelvuldige reiniging en desinfectie," zo verklaart Wedell-Castellano. "Voor het overige gelden dezelfde regels als overal elders: bezoekers moeten een afstand van 1,5 meter aanhouden en, indien van toepassing, mond- en neusbescherming dragen. Bovendien zal iedereen bij de registratie zijn persoonlijke gegevens moeten verstrekken, opdat infectietrajecten waar nodig kunnen worden nagelopen. Ook onze catering voldoet aan alle relevante wettelijke eisen. En zoals men mag verwachten, zullen we in nauw contact staan ​​met de verantwoordelijke gezondheidsautoriteiten en de klok rond medische diensten verlenen in het beurscentrum." Domotex 2021 staat op de agenda voor 15 t/m 18 januari in Hannover.

(Parketplein, 15-07-2020)

 
Ongunstige publiciteit twee giganten in VS

In de Verenigde Staten krijgen twee grootheden in de vloerenbranche momenteel negatieve publiciteit te verwerken. Congoleum ziet zich (opnieuw) gedwongen om 'Chapter 11' aan te vragen, vanwege een onhoudbare schuldenlast. En Mohawk Industries, 's werelds grootste vloerenconglomeraat, heeft klaarblijkelijk wat uit te leggen aan zijn aandeelhouders en diverse autoriteiten.

Congoleum-logoDe producent van elastische vloeren Congoleum onderwerpt zich aan een vrijwillige reorganisatieprocedure onder 'Chapter 11' van de Amerikaanse faillissementswetgeving. Dit is enigszins vergelijkbaar met in Nederland surseance van betaling, maar met een sterkere nadruk op herstructurering. De 134 jaar oude onderneming streeft onder toezicht van het gerecht naar een financiële herstructurering die de huidige schuldenlast moet verminderen, zijn waarde maximaliseren en het bedrijf positioneren voor succes op lange termijn. De fabrikant schrijft, ondanks de nodige inspanningen, zich niet los te hebben kunnen maken van hoge schulden uit het verleden en te kampen met stijgende operationele kosten. Het huidige schuldenniveau zou - mede door de pandemie - onhoudbaar zijn geworden, waarvoor een reorganisatie onder toezicht de voor alle betrokkenen beste oplossing zou zijn. De normale bedrijfsvoering wordt voorgezet, zo wordt nog opgemerkt. Congoleum had in 2003 overigens ook al eens een beroep gedaan op bescherming tegen schuldeisers onder 'Chapter 11', toen vanwege de zogeheten 'asbestclaims' naar aanleiding van historisch gebruik van dit schadelijke materiaal in vloerbedekkingen.

Mohawk-Industries-logoVerder meldt Mohawk Industries in een schrijven eergisteren aan de 'Securities and Exchange Commission', de Amerikaanse toezichthouder op de effectenbeurzen, dat tegen de onderneming en zijn CEO Jeff Lorberbaum op 29 juni een (gewijzigde) Class Action-klacht is ingediend in de staat Georgia wegens schending van de federale effectenwetgeving. Volgens Mohawk houdt de klacht (van een aandeelhoudend pensioenfonds, red.) onder meer in dat de vloerenaanbieder in de VS omzetten 'fabriceerde' door proberen te leveren aan klanten op dagen dat die gesloten waren (op zaterdagen, red.) en deze pogingen als verkopen te noteren. Voorts zou Mohawk goederen 'overgeproduceerd' hebben om hogere bedrijfsmarges te rapporteren en een aanzienlijke voorraad hebben aangehouden die niet verkoopbaar was. Bovendien zou Mohawk bepaalde voorraad niet op de juiste wijze gewaardeerd hebben of voorraad op onjuiste wijze geleverd hebben in de wetenschap dat deze niet deugdelijk was en door de klanten geretourneerd zou worden.

Mohawk neemt afstand van de beschuldigingen, getuige de aankondiging zichzelf "krachtig te zullen verdedigen" in deze zaak. Ook meldt de onderneming op 25 juni dagvaardingen te hebben ontvangen van de 'U.S. Attorney's Office for the Northern District of Georgia' en de 'U.S. Securities and Exchange Commission' over onderwerpen die naar eigen zeggen vergelijkbaar waren met die welke in bovengenoemde aanklacht aan de orde kwamen. Mohawk verklaart in deze zaak samen te werken met de autoriteiten.

(Parketplein, 15-07-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

meister

 

Floor Forum

ff-140ffi-108

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Houten sportvloeren
  • Dossier Producenten van stijlpanelen
  • Dossier Olie voor parket
  • Dossier Vochtmeters en vochtmeten
  • Dossier Voorkleuren: wie biedt wat?
  • Dossier Gebruik van (hecht-) primers en/of vochtschermen

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com