unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

5481 STEP banner

nieuws
‘Indoor air quality’-label voor WOCA

Producten-WOCA-volgensProducten WOCA volgens testen veilig te gebruiken door consument en vakman.Alle lakken van WOCA en vrijwel al zijn oliën zijn voorzien van het Deense ‘green indoor air quality’-label. Producten met dit label zijn geschikt voor gebruik binnenshuis. Het verschil met andere eco-labels, zo legt WOCA uit, is dat dit keurmerk verzekert dat een product veilig is te gebruiken. Dit in tegenstelling tot andere labels, zoals het EU Ecolabel en het Nordic Ecolabel, die een veilig productieproces en een veilige afvoermethode garanderen.

De producten van WOCA dienden evenwel altijd al te voldoen aan strenge luchtkwaliteitseisen en klimaatvoorschriften. De onderneming laat dan ook weten trots te zijn hiervoor nu een officieel certificaat te hebben ontvangen. “Het is geen verrassing dat wij door de ‘indoor air quality’-testen zijn gekomen,” zo reageert Ole Juul Kirkeby, manager sales en marketing bij WOCA Denemarken. “Dit label geeft zowel de eindconsument als de professional het vertrouwen dat zij veilig gebruik kunnen maken van onze producten. Professionals kunnen consumenten een duurzame en milieuvriendelijke bescherming voor de houten vloer bieden met de producten van WOCA.”

De lakproducten met genoemd label zijn de No1 Lak voor houten vloeren, Advanced 2K Lak, Excellent Lak en de Superior Lak. De olieproducten met label betreffen de No1 Olie voor houten vloeren, No1 Invisible Primer & Oil, Diamond Oil, Neutral Oil en Hardwax Oil.

(Parketplein, 06-10-2017)

 
Op weg naar duurzaam geproduceerd hout

Tevreden-gezichtenTevreden gezichten op startbijeenkomst Convenant Bevorderen Duurzaam Bosbeheer.Afgelopen dinsdag vond bij timmerfabriek en aannemersbedrijf Van den Oudenrijn in Bodegraven de startbijeenkomst plaats van het Convenant Bevorderen Duurzaam Bosbeheer. De in maart ondertekende overeenkomst streeft ernaar om duurzaam geproduceerd hout de norm te maken in Nederland, aldus een persbericht van de Stichting Bewust met Hout.

De aftrap werd gegeven door Paul van den Heuvel, voorzitter van de stuurgroep van het convenant. “In de biobased economy, waar biomassa de hoofdrol speelt, worden eindige grondstoffen vervangen door hernieuwbare grondstoffen, maar duurzame productie is de belangrijke voorwaarde.” Geopperd wordt dat voor zowel het Grondstoffenakkoord als het Energieakkoord hout het ‘veelbelovende’ materiaal is, mits duurzaam geproduceerd. De partijen gaan nu aan de slag met de plannen en de voorgestelde acties.

(Parketplein, 06-10-2017)

 
Pallmann Color Collection

Pallmann-Color-CollectionPallmann Color Collection telt drie bestanddelen.Pallmann brengt met zijn Color Collection een nieuw kleurenconcept voor parketlak en olie. Het concept maakt volgens de leverancier een ‘individuele’ uitstraling van een vloer mogelijk en voorziet in meer dan dertig nieuwe kleuren, onderverdeeld in hedendaagse woonstijlen. Het kleursysteem bestaat voorts uit drie componenten, te weten het basisonderdeel, een uithardingsmiddel en het kleurcomponent met hoogwaardige kleurpigmenten. Na het aanbrengen van het kleursysteem wordt de kleur beschermd met een transparante afwerking, met naar keuze zowel een tweecomponenten parketlak in diverse glansgraden als olie.

De bijbehorende Color Box bevat monsters van alle kleuren, vloeibare ‘Color Testers’ om de kleur bij de klant thuis of op een eigen monster uit te proberen en een Stylebook met woonstijlen, dat fungeert als keuzehulp voor zowel consument als verkoper. Het Stylebook is te downloaden via de website van de Haaksbergse aanbieder, evenzo voor parketprofessionals een technische brochure.

(Parketplein, 06-10-2017)

 
Moduleo bestaat vijf jaar

Fabriek-Moduleo-AvelgemFabriek Moduleo te Avelgem.Moduleo, de in het West-Vlaamse Avelgem gevestigde producent van pvc-vloeren, viert zijn vijfjarig jubileum en vangt een snel groeiende markt voor ons in een handvol cijfers. Zo wordt de jaarlijkse productie van dit onderdeel van de internationale IVC Group tegen 2019 al op 60 miljoen meter vloeren wereldwijd geschat. Logisch gevolg van een grote vraag naar zijn producten, afkomstig van zowel de particuliere als zakelijke markt. Moduleo tooit zich dan ook graag met het etiket van een heus ‘wereldmerk’ in pvc-vloeren. De producent verkoopt zijn vloeren in bij elkaar honderdvijftien landen. Goed voor ruim honderd verschillende designpatronen sinds het begin in 2012. “Het maakt me trots om vanuit het niets zo’n sterk merk op een tijdsspanne van vijf jaar in de markt te zetten,” zo stelt Arnoud van Ravensberg, die de Nederlandse markt onder zijn hoede heeft. Voor de ‘country director’ is dit een bevestiging dat de klanten een aanpak waarderen die draait om kwaliteit, design en innovatie.

Ook niet onbelangrijk is dat het merk het voorbije handvol jaren heeft ingezet op een groene productie. Dit vertaalt zich onder meer in een niet bepaald geringe investering van tien miljoen euro voor windenergie in 2013. De opgewekte energie komt overeen met het verbruik van tweeduizend gezinnen. Moduleo recycleerde bovendien zo’n vijfenzeventigduizend ton vinyl in zijn producten.

Moederbedrijf IVC Group is overigens goed voor jaarlijks ruim honderd miljoen vierkante meter vinylvloeren. De andere drie merken in haar productportfolio zijn Leoline, Flexitec en Itec. Sinds 2015 maakt de in 1997 opgerichte groep deel uit van het beursgenoteerde Amerikaanse concern Mohawk Industries.

(Parketplein, 04-10-2017)

 
Europa lonkt naar Turkse parketmarkt

De Turkse markt voor parket en houten vloeren wordt voor internationale ondernemingen steeds interessanter, zo stelt onderzoeksbureau IC Consulting (www.interconnectionconsulting.com) vast. De markt, met name die voor parket, profiteert volgens de onderzoekers van prijzen die op een beduidend lager niveau liggen dan elders in Europa. Verwacht wordt dat de Turkse markt voor parket en houten vloeren dit jaar met 4,4 procent in waarde en met 3,1 procent in hoeveelheid zal groeien. Afgelopen jaar bedroeg het marktvolume totaal 148 miljoen euro, bij een hoeveelheid van 8139.000 vierkante meter. Kenmerkend is volgens IC Consulting een ware hausse aan joint-ventures tussen Europese parketfabrikanten en Turkse partners.

Op-Turkse-marktOp Turkse markt is sneller groeiend drielaags parket de norm (bron: ‘Türkei - Parkett und Echtholzböden 2017’).

In het doorsnee segment liggen de prijzen voor parket en houten vloeren in Turkije ongeveer op de helft van die in Europa. Het prijsverschil vloeit enerzijds voort uit een veel gunstigere productie ter plaatse, aan de andere kant uit goedkope Aziatische importen. Deze prijsvoordelen, zo vervolgen de onderzoekers, hebben al een hele rij internationale ondernemingen ertoe aangezet om joint-ventures met Turkse partnerbedrijven op te richten. Zoals de Poolse parketmaker Barlinek met zijn Turkse collega Lantana, of de Zweedse producent Kährs met Akgun Yapi. Deze internationalisering zal de Turkse markt naar verwachting ook in de toekomst verder versterken. Tot aan 2020 zal het marktvolume jaarlijks met gemiddeld 6,3 procent aandikken.

De veruit grootste productgroep vormen de parketvloeren, met een aandeel van 94 procent. Binnen dit segment neemt drielaags parket met bijna de helft (49,3 procent) het grootste deel voor zijn rekening. Tot aan 2020 zal de markt voor drielaags parket in Turkije met naar verwachting bovengemiddeld groeien met 6,4 procent in waarde.

(Parketplein, 02-10-2017)

 
Materia’s ‘Wonders of Wood’ op HoutPro+

material-xperience-on-tour-at-houtpro-2017‘Material Xperience On Tour’ op HoutPro+ 2017.Op de driejaarlijkse houtbeurs HoutPro+, van 31 oktober tot en met 3 november in de Brabanthallen te Den Bosch, zal Materia voor het eerst van de partij zijn. Het wereldwijde netwerk op het gebied van innovatieve materialen is present met de reizende tentoonstelling ‘Material Xperience On Tour’. Het thema van zijn tentoonstelling luidt ‘Wonders of Wood’. Met een aantal partners belicht Materia de veelzijdigheid van hout aan de hand van bij elkaar honderdtwintig innovatieve materialen, geselecteerd door deskundigen uit zijn netwerk.

De tentoonstelling van Materia is verdeeld in vier segmenten, die de huidige trends op houtgebied weerspiegelen. ‘Wood can do it!’ laat zien tot welke prestaties hout vandaag de dag in staat is, bijvoorbeeld: waterafstotend, extra hard en sterk, vuur-, UV- en weerbestendig, lichtgevend of zelfs transparant. Deze prestaties zijn niet eigen aan hout, zo stelt Materia, maar mogelijk dankzij duurzame innovaties en bieden nieuwe perspectieven voor de toepassing ervan. ‘Wood and friends’ demonstreert de mogelijkheden om hout te combineren en hoe het materiaal werkt in composieten. Voorbeelden van honingraten, laminaten, composieten of textiel waarin hout wordt gebruikt worden voor het voetlicht gebracht. Het verwerkingsgemak voorts van hout resulteert in talloze materialen. In ‘Wood & technique’ wordt aandacht besteed aan bijvoorbeeld CNC-gefreesde oppervlakken, 3D-geprint hout, hout in textiel geweven, opgeschuimd tot isolatiemateriaal of gevouwen tot origami. Elke techniek kan volgens Materia op hout worden toegepast en levert duurzame toepassingen op.

Niet alleen ‘echt hout’ staat in de schijnwerpers op de tentoonstelling. Ook wordt aandacht besteed aan materialen die lijken op hout. Met ‘Wooden lookalikes' toont Materia materialen die geen hout zijn, maar wel de warmte en authenticiteit van hout beogen te hebben. Vinylvloeren, keramische tegels en wandbekleding zijn slechts een paar voorbeelden van materialen die hout nabootsen. Ook Materia stelt vast dat deze imitaties almaar beter en beter worden, vooral door de verbeterde kwaliteit van printtechnieken en het toevoegen van reliëf, zodat het bijna onmogelijk wordt om ze van het ware te onderscheiden.

(Parketplein, 02-10-2017)

 
Uitbreiding pand PPC afgerond
expeditie-LRExpeditie.
magazijn LRMagazijn.
vrachtwagens-LRVrachtwagens.
zonnepanelen-LRZonnepanelen.

De Plinten & Profielen Centrale mag zijn jongste grootschalige verbouwing van het label ‘opgeleverd’ voorzien. De aanbouw van zesduizend vierkante meter is in fases in gebruik genomen. In juni was de eerste oplevering, de extra magazijnruimte. Waar het bedrijf eerder gebruik maakte van meerdere hallen in de omgeving, is nu alles onder één dak gebracht, wat logistiek gezien een groot voordeel is. In augustus werd de nieuwe expeditiehal operationeel. Deze is bijna drie keer zo groot als de oude en aangesloten op alle magazijnen. De hal biedt voldoende ruimte voor het twaalftal bussen van de groothandel, die altijd binnen worden geladen. Voorts bevinden zich hier vijf laaddocks voor de vrachtwagens. Naast de ruim bemeten expeditiehal is nog een eigen wasstraat voor bussen en vrachtwagens.

pand-LRPand.

Het proces van binnenkomst, ‘order picking’ en verzending is in de zomer geoptimaliseerd. Waar eerst de binnenkomende goederen via dezelfde laadhal werden uit- en ingeladen gaat alles nu op logische wijze door het pand. Links komen de goederen binnen, in het midden worden ze in het magazijn geplaatst en rechts verlaten ze het pand. De logistieke verandering had volgens de PPC wel wat voeten in de aarde en vroeg de nodige flexibiliteit. “Gelukkig hadden onze klanten begrip voor de situatie en kunnen we ze nu weer bedienen zoals ze gewend zijn.” Een ander voordeel van het nieuwe pand betreft de ruimte op het dak voor welgeteld 662 zonnepanelen. De groothandel verwacht in de toekomst dan ook grotendeels zelfvoorzienend in energie te zijn. De PPC is al met al bijzonder trots op zijn uitbreiding en nodigt belangstellenden uit om een afspraak te maken en langs te komen in Wijk bij Duurstede.

(Parketplein, 02-10-2017)

 
Serrato op nieuwe positie bij Peitsman

Lensen feliciteert SerratoFrancisco Serrato (links) wordt door commercieel directeur Richard Lensen gefeliciteerd met zijn nieuwe rol als marketing- en verkoopmanager bij Peitsman.Peitsman heeft in eigen huis de geschikte man gevonden om een nieuwe functie te bekleden van marketing- en verkoopmanager. Francisco Serrato neemt per 1 oktober a.s. deze taak op zich. “Francisco is een aantal jaren een meer dan succesvolle vertegenwoordiger van de ‘Koninklijke’ geweest in de regio Haarlem & Amsterdam. Ik heb er het volste vertrouwen in dat hij ook van zijn nieuwe functie in onze groothandel een succes gaat maken,” aldus commercieel directeur Richard Lensen. Serrato is per e-mail bereikbaar via fserrato @ peitsman.nl.

(Parketplein, 29-09-2017)

 
IKEA koopt marktplaats voor klusdiensten

ikea-gids-1Toch wel frappant nieuws uit Zweden. Woonwarenhuis IKEA neemt het Californische klusdienstenplatform TaskRabbit over, een start-up die tot nu toe alleen actief is in de Verenigde Staten en in Londen. “In een snel veranderende retailomgeving streven we voortdurend naar nieuwe en verbeterde producten en diensten om het leven van onze klanten een beetje gemakkelijker te maken. Het toetreden tot de on-demand deel-economie stelt ons hiertoe in staat,” aldus Jesper Brodin, hoogste baas van de IKEA Group. “We kunnen leren van de digitale expertise van TaskRabbit, maar tegelijkertijd IKEA-klanten andere manieren bieden om toegang te krijgen tot flexibele en betaalbare serviceoplossingen, om zo tegemoet te komen aan de behoeften van de huidige klant.”

Het online platform TaskRabbit brengt consumenten en enkele tienduizenden freelance klusjesmannen samen voor diensten als meubelassemblage, verhuizingen, allerhande klussen en woningrenovatie. Uitbreiding naar andere landen dan de VS en het VK behoort op termijn tot de mogelijkheden. TaskRabbit blijft onafhankelijk (dus niet alleen voor IKEA en zijn klanten) opereren. De transactie, een overnameprijs is overigens niet vermeld, is naar verwachting komende maand al rond.

(Parketplein, 29-09-2017)

 
Kersvers pand Forinn, Brok leidt verkoop
Yvonne-BrokYvonne Brok is de nieuwe commercieel directeur van de groothandel voor vloer & raam.
Kantoor-ForinnKantoor Forinn is verbouwd met veelal eigen materialen en vakmanschap.

Forinn heeft afgelopen zaterdag zijn pand op feestelijke wijze heropend. Na de grote hagelschade in de zomer van vorig jaar moest het onderkomen op diverse plaatsen grondig worden hersteld, uitdraaiend op een volledige verbouwing en herinrichting. De inrichting is zoveel mogelijk met eigen materialen en vakmanschap gedaan, zodat deze nu mooi open en modern is.

Op de heropening is Yvonne Brok benoemd tot commercieel directeur. Zij was de afgelopen tweeënhalf jaar actief als sales manager in het bedrijf en is verantwoordelijk voor alle verkoopactiviteiten.

Forinn verklaart tot besluit ook dit jaar hard te groeien en de nadruk te leggen op het verbeteren van de online en offline verkoopactiviteiten en het uitbreiden van het netwerk van ForinnStores. De groothandel nodigt overigens een ieder die het nieuwe pand wil komen bewonderen van harte uit in Asten.

(Parketplein, 29-09-2017)

 
Hoofdrol Lindura in bekroonde strandbar
In-het-interieur-vanIn het interieur van ‘De Dam’ worden ‘buiten’ en ‘binnen’ één.’ Op de vloer brede houten vloeren van Lindura.
Natuurlijke-materialenNatuurlijke materialen en natuurlijke kleuren voeren de boventoon.
Moderne-design-strandbarModerne design-strandbar ‘De Dam’ ook ’s avonds een hotspot in het Zeeuwse Vrouwenpolder.

MeisterWerke stuurt aardige informatie over de bijdrage van zijn houtenvloerenmerk Lindura aan een prijswinnend strandpaviljoen. Met de opening van een strandbar in het Zeeuwse Vrouwenpolder ging voor het Nederlandse gezin De Visser vorig jaar een droom in vervulling. Vroeger was het strandgedeelte in het noordelijke deel van Walcheren tamelijk slaperig. In tegenstelling tot stranden in plaatsen als Domburg was er op dat van Vrouwenpolder weinig horeca te vinden en moesten vakantievierders en inwoners hun heil elders zoeken. Daar kwam een kleine twee jaar terug verandering in toen een begin werd gemaakt met de werkzaamheden voor de moderne design-strandbar ‘De Dam’, voortaan een heuse hotspot daar aan de kust.

In relatief korte tijd werd een gebouw neergezet met een oppervlak van opgeteld zeshonderd vierkante meter, groter was ook niet toegestaan. Dat deerde niet, want strand, zee en lucht spelen hier de hoofdrol en die werden met een toepasselijk interieurdesign, dat binnen- en buitenruimte verbindt, als het ware in huis gehaald. Natuurlijke materialen als hout, metaal, leer en linnen voeren de boventoon. In bovendien kleuren die in een omgeving van duinen, strand en water zijn te vinden, zoals groentinten, turquoise, crème, wit, als accent ook koperkleurige decoratie. Zo versmelt de strandbar visueel met de omgeving. De harmonische inrichting is zelf ontworpen en niets is confectie: hoogwaardige designstoelen staan naast ruwhouten tafels, decoratieve vondsten zorgen voor een persoonlijke noot. Ook verder wordt er in ‘De Dam’ in harmonie met de natuur geleefd. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in het gebruik van regionale producten in de keuken, maar ook in de warmwater- en stroomvoorziening, die tot stand komt via speciale hybride zonnecellen op het dak van het gebouw.

Ook bij de vloerbedekking hebben de De Vissers gekozen voor de natuurlijke ambiance. Duidelijk was dat deze strandbar vroeg om een houten vloer. Vraagtekens werden evenwel gezet bij de grote hoeveelheden zand die dagelijks naar binnen worden gelopen en bij de vele bezoekers met kinderwagens of honden. Houdt een klassieke parketvloer dat wel uit? De oplossing voor het probleem werd gevonden in Lindura. Het kasteelplankformaat (twee meter zestig lang bij tweeëndertig centimeter breed) komt in grote ruimtes goed tot zijn recht, evenzo het oppervlak Eiken rustiek koffie crème.

“Lindura is dankzij het grote aandeel minerale bestanddelen in het zogeheten Wood Powder zeer stabiel en gemakkelijk in het onderhoud en is daarom op alle terreinen opgewassen tegen toepassing in een strandbar: zand wordt tussendoor regelmatig weggeveegd of -gezogen, ook regelmatig dweilen is voor de vloer geen probleem,” zo licht de Duitse vloerenmaker (www.meister.com) toe. “Natuurlijk is hem aan te zien dat hij al het een en ander te verduren heeft gehad – maar daar wordt hij alleen maar natuurlijker en authentieker van.” ‘De Dam’ heeft inmiddels veertig medewerkers en werd in het afgelopen jaar uitgeroepen tot beste nieuwe strandpaviljoen.

(Parketplein, 27-09-2017)

 
Invoer tropisch parket weer lager

Invoer-van-tropischeInvoer van tropische hardhouten vloeren in de EU28, januari-juni 2016/2017, in 1000 MT (bron: ITTO TTM Report).De invoer in de EU van tropische hardhouten vloeren blijft dalen, zo meldt het jongste ITTO TTM Report. In de eerste helft van 2017 kromp de import van tropische vloerproducten met 11 procent tot 18.700 metrieke ton (MT), een vervolg op een al langer aanhoudende terugloop. De invoer uit Indonesië, afgelopen jaar nog de grootste leverancier, daalde met 37 procent tot 4.000 MT. Deze terugloop werd slechts gedeeltelijk goedgemaakt door beperkte toenames van de invoer uit Brazilië (+7 procent, tot 5.300 MT), Maleisië (+3 procent, tot 5.100 MT) en Vietnam (+18 procent, tot 1.800 MT) in de eerste helft van het jaar. ITTO stelt onder meer dat houten vloeren van tropische origine in de EU kampen met de toonaangevende rol van eiken en de dominante positie van Europese parketfabrikanten op de markt.

(Parketplein, 25-09-2017)

 
Lager tempo groei bouwproductie

Dit lopende jaar is het vierde op rij waarin de bouwproductie stevig groeit. Daardoor ontstaan wel tekorten aan personeel en materialen, resulterend in prijsverhogingen. Bij bouwbedrijven met eerder aangenomen langlopende projecten kan dit leiden tot slechtere rendementen, doordat zij duurder moeten inkopen dan begroot. Aldus schetst ING Economisch Bureau in zijn pas verschenen Vooruitzicht Bouw.

Bouwproductie 2016-2018

In het voorbije tweede kwartaal groeide de bouwproductie met bijna zes procent ten opzichte van een jaar eerder. Aannemers zijn halverwege dit lopende jaar zeer optimistisch gestemd. Het zijn de nieuwbouw en vooral de verbouw van woningen die door de aangetrokken huizenmarkt de kar trekken. Na enkele jaren van zeer hoge groei nemen de volumes dit en volgend jaar evenwel minder toe. De volumes in de utiliteitsbouw en de infrasector beginnen echter juist aan te trekken waardoor de groei breder wordt gedragen. De verwachting is dat de groei voor geheel 2017 uitkomt op vijf procent en in 2018 op circa drie procent, met voor de afwerking een half procentpuntje minder.

In 2017 neemt de bouwproductie voor het vierde jaar op rij toe. De aanhoudende groei zorgt er voor dat er druk op de productiecapaciteit komt te staan. Bouwbedrijven en toeleveranciers hadden deze in de voorgaande jaren vanwege de recessie juist flink laten inkrimpen, zo stelt de bank. Dit leidt nu tot personeelstekorten. Ook lopen de levertijden van bouwmaterialen op doordat toeleveranciers niet snel genoeg hun productiecapaciteit kunnen opvoeren.

Door de toenemende vraag zien veel zzp’ers, onderaannemers en toeleveranciers mogelijkheden om hun prijzen te verhogen. Ook een meerderheid van de bouwbedrijven wil de verkoopprijzen verhogen. Bij lopende, eerder aangenomen projecten is dit echter vaak niet mogelijk waardoor hoge inkoopprijzen druk zetten op de marges van deze bouwers, zo besluit de bank zijn situatieschets.

(Parketplein, 25-09-2017)

 
‘Volumestijging woonwinkels 4% in 2017’

abnamro-pandDe detailhandel weet in 2017 naar verwachting de sterkste jaargroei te realiseren sinds 2007, met een plus van 2,7 procent, zo laat ABN AMRO weten in een naar boven bijgestelde prognose voor de retail. Voor 2018 wordt een groei van 2 procent verwacht. “De koopbereidheid bij de consument is ongekend hoog, en de sector weet te verrassen,” aldus het economisch bureau van de bank.

De uitgaven van consumenten aan specifiek woninginrichting stegen in de eerste helft van 2017 met 6,9 procent, jaar-op-jaar. De verkoopvolumes van woonwinkels stegen in de eerste zeven maanden van het jaar 4,8 procent, terwijl de omzet (gesteund door prijsstijgingen) nog sterker steeg: met 5,8 procent. Het hoge consumentenvertrouwen, het hogere besteedbaar inkomen en de groeiende huizenmarkt vormen volgens ABN AMRO een gunstige mix voor woonwinkels. Daarbij realiseerden keukenwinkels een omzetgroei van maar liefst 16,4 procent in de eerste helft van 2017; een versnelling ten opzichte van de omzetgroei van ruim 5 procent in 2016.

Dankzij de gunstige economische omstandigheden verwacht de bank aanhoudende groei van de verkoopvolumes van woonwinkels. Voor 2017 is een groei van 4 procent voorzien. Voor 2018 zal de groei naar verwachting vertragen, omdat het aantal woningtransacties dan mogelijk langzamer groeit of stabiliseert.

(Parketplein, 25-09-2017)

 
InCoDa 500 bezoekers meer, totaal 7000

Sfeerbeeld-voorbije-InCoDaSfeerbeeld voorbije Interieur Collectie Dagen (foto: Evenementenhal).De Interieur Collectie Dagen hebben ruim 500 bezoekers meer dan vorig jaar getrokken, een toename van acht procent. Het elektronisch telsysteem van de Evenementenhal Gorinchem turfde om precies te zijn 6.987 belangstellenden. Meer bezoekers en ook een groter aantal exposanten laten volgens organisatoren Patricia Baum en Debbie de Bruijn zien dat de branche veel vertrouwen heeft in het huidige concept. “Daar zijn we erg blij mee, want we willen maar al te graag onderdeel uitmaken van deze bevlogen markt.” De organisatie lijkt de lijn dan ook door te willen trekken naar de editie van 2018.

Zo constateert zij dat de primeur van een zondagopenstelling tot tevredenheid was van bezoekers en exposanten. “Het enthousiasme was zo groot dat we zelfs een aantal geluiden opvingen dat we ook de zaterdag bij de beurs moeten betrekken. Dat zou nog meer familiebedrijven naar de beurs trekken, maar daar hebben we juist de zondagopening voor. Interieur Collectie Dagen is en blijft een business-to-business beurs.”

Geluiden als ‘we moeten groeien naar een nog groter evenement’ zijn wat Baum en De Bruijn betreft dan weer tekenend voor een hernieuwd enthousiasme in de markt. “De bevlogenheid van exposanten heerst als nooit tevoren en werkt aanstekelijk. We staan te popelen om met de markt weer in gesprek te gaan, zodat we ook in 2018 een beurs kunnen presenteren waar een juiste afspiegeling van de behoeften uit de markt te zien zal zijn. De lijn van dit jaar met de stijgende exposanten- en bezoekersaantallen willen we daarbij doortrekken.”

Ten slotte zorgt het nieuwe initiatief van een plein voor meubelstoffeerders (op verzoek van de markt) volgens de mensen achter de beurs voor een extra dimensie op de vloer. Baum en De Bruijn: “Sfeer en beleving zijn belangrijk op een evenement als Interieur Collectie Dagen. Het inspireert het vakbezoek. Dat geven ook exposanten op het gebied van vloeren aan, ze kunnen naar eigen zeggen meeliften op het enthousiasme van de stylisten en meubelstoffeerders.”

Interieur Collectie Dagen wordt in 2018 georganiseerd op zondag 16, maandag 17 en dinsdag 18 september in opnieuw de Evenementenhal Gorinchem.

(Parketplein, 22-09-2017)

 
COREtec content met geslaagd Gorinchem

Tegel-HydraTegel ‘Hydra’ (formaat 457 x 610 mm).USFloors/COREtec kijkt met tevredenheid terug op de samenwerking met groothandel Headlam op de Interieur Collectie Dagen. “Een waar succes en zeker voor herhaling vatbaar,” zo klinkt het vanuit Vlaanderen. “De medewerkers van Headlam zijn schitterende ambassadeurs voor het merk COREtec geworden. Qua opkomst van woninginrichtingszaken was het een schitterende beurs.”

De bezoekers gaven onder meer blijk van hun waardering voor de nieuwe decors en accessoires van COREtec. De nieuwe decors werden gekozen door de Nederlandse distributeurs Headlam en Bosgoed en de levering van de nieuwe stalenborden is volop aan de gang in ons land. Eveneens naar tevredenheid was het flinke aantal shop-in-shop-concepten dat is verkocht op de stand van Headlam. “Een kwartier na opening op zondag, de eerste beursdag, ging de eerste al de deur uit,” aldus USFloors/COREtec.

Daarnaast lieten de verkooppunten van COREtec zich in Gorinchem uitgebreid op de hoogte brengen van onder meer de nieuwe brochure, de goed ontvangen advertentiecampagnes in de woonbladen en online, en niet te vergeten van de op stapel staande deelname aan de VT Wonen & Designbeurs. In de Amsterdam RAI is COREtec van 3 t/m 8 oktober present met de vertegenwoordigers van Headlam en Bosgoed.

Op collectieniveau vraagt COREtec verder aandacht voor een aantal nieuwe tegeldecors die dit jaar worden gelanceerd en die zijn bedoeld voor alle ruimtes in de woning in het algemeen en voor de keuken en badkamer in het bijzonder. De acht millimeter dikke planken op tegelformaat 305, 457 en 470 millimeter breed bij 610 millimeter lang zijn beschikbaar in negen nieuwe decors. Naast de drie bestaande, maakt dat de tegeldesigncollectie voortaan uit twaalf fraaie decors bestaat. De negen nieuwe zijn bovendien met V-groef.

(Parketplein, 22-09-2017)

 
Trainingskalender PPC uitgebreid

Training-CemcoloriTraining CemColori bij PPC Wijk bij Duurstede (screenshot video PPC)De Plinten & Profielen Centrale heeft zijn aanbod aan goed ontvangen trainingen flink uitgebreid. Een overzicht.

Op de training ‘Traprenovatie’ legt de PPC alles uit over het verkopen en goed installeren van traprenovatie van Trenovo (laminaat en vinyl), Livyn (vinyl) en Natural Wood (eikenhout), voor renovatie en nieuwbouw. Deze training is op de maandagavonden van 9 oktober en 27 november.

Op de training ‘Aanzetvrij lakken met Rigo STEP’ komen de nieuwe STEP-lakken van Rigo aan bod. De nieuwe lijn is eenvoudig te verwerken. Het gemak van deze lak wordt toegelicht op trainingsavonden op de woensdagen 4 oktober en 1 november.

Op de Dr. Schutz-training ‘Egaline coaten/aflakken’ krijgt men uitleg over het coaten en aflakken van egaline vloeren. Aan de orde komen vragen als: welke soorten afwerking zijn er, welke primer gebruik je en wat zijn de mogelijkheden met kleur? Ook wordt verteld over UV-systemen en onderhoudsmiddelen. Deze workshop is op woensdagavond 18 oktober.

De Vesting verzorgt de training ‘Led-olie’ over zijn innovatieve Led-drogende olie, die geldt als milieuvriendelijk en kostenbesparend, zelfs bij traprenovaties. Wat de mogelijkheden zijn en waar men op moet letten bij de verwerking, komt aan bod op de maandagavonden van 23 oktober en 4 december.

Op de Stauf-training ‘Egaliseren en PVC verlijmen’ maakt men kennis met de verbeterde Stauf OS egaline (XP-10), geschikt voor het verlijmen van PVC, meerlaagse vloeren, tapijt en linoleum. Ook is er aandacht voor PVC-contactlijm D-37 (inzetbaar als natte en contactverlijming met extreem lange opentijd) én voor een ‘mystery' parketlijm. Deze training is op maandagavond 6 november.

CemColori neemt de training ‘Beton-ciré’ voor zijn rekening, een product dat een moderne, industriële, stoere en robuuste uitstraling geeft zonder beton te storten. De deelnemer maakt zijn eigen monsterbordenset, zodat hij zijn klanten zijn werk kan tonen en extra omzet genereren. De vele mogelijkheden worden toegelicht op maandag 13 november overdag. De kosten bedragen 199 euro.

Een andere training van Dr. Schutz betreft ‘PVC: onderhoud & omgaan met krassen’. Ten aanzien van de steeds populairder wordende PVC-vloeren worden vragen behandeld omtrent het beste onderhoud, de verschillen in afwerklagen, het wegwerken van glansverschillen en het verwijderen van enkele dan wel vele krassen. Deze training is op woensdagavond 22 november.

Ten slotte neemt Thomsit op de theoretische en praktische training ‘Egaliseren’ de deelnemer mee in het voorbereiden en egaliseren van diverse vloeren. Men leert tips & tricks van ervaren commercieel-technisch adviseurs, die ook laten zien waar men informatie vindt om een probleemloos resultaat te garanderen. De workshop is op woensdagavond 13 december.

Alle trainingen worden gehouden in Wijk bij Duurstede. De avondtrainingen starten om 18.00 uur met een buffet en eindigen rond 21.30 uur. Dagtrainingen beginnen om 9.00 uur, zijn inclusief lunch en duren tot 16.00 uur. Op de training ‘Beton-ciré’ na zijn ze allemaal gratis. Inschrijven kan via de website van de PPC, telefonisch bij zijn binnendienst of op het e-mailadres training @ plintenenprofielencentrale.nl.

(Parketplein, 22-09-2017)

 
Relaxed InCoDa sluit goedgeluimd af
Armpje-drukken-Lensen-en-NekemanHandje drukken tussen Richard Lensen (Peitsman, links) en Lens Nekeman (Interfloor).
Harry-ElshofHarry Elshof van Bosgoed: “Het is een goed idee om nu te komen tot de organisatie van een Benelux-beurs.”
Rinos-Paul-van-KasselRinos-directeur Paul van Kassel: “Onze producten worden op deze beurs goed vertegenwoordigd door onze klanten.”
Bart-Coenen-TGBart Coenen van T&G Wood doet afrondende gesprekken op de laatste beursdag.

Na drie uiterst positieve en optimistisch gestemde beursdagen in een sfeervolle ambiance, kan de beursorganisatie van InCoDa de balans opmaken. Nieuwsgierig wachten de exposanten allereerst de bezoekcijfers af. “Normaal staan die op het dagverslag dat de organisatie altijd uitreikt. Maar ik kon ze dit jaar daar niet terugvinden. Het menu daarentegen wel, en dat is ook belangrijk natuurlijk,” schertste een exposant. Benieuwd zijn we ook naar de evaluatie van de zondagsopening die voor het eerst plaatsvond. Op de beurs waren daar positieve geluiden over te horen. Maar een aantal aanbieders had juist vanwege de zondag verstek laten gaan.

Onder hen teleurgestelde leveranciers die van mening zijn dat ze het evenement in moeilijke jaren gesteund hebben en dat ze daar wat betreft hun beurswensen maar weinig voor terug hebben gekregen. Ten derde is er bij de exposanten een tweespalt waarneembaar vis-à-vis de uitbreiding van de beurs met een stoffeerdersgedeelte. De één noemt het een inspirerende verrijking, de ander beschouwt het als een versnippering en een vertroebeling van het beursbezoek. Tenslotte, en daar komen we later op terug, is ook de roep om een gedegen en professioneel vloerevenement te horen, waarin álle marktkolommen zijn vertegenwoordigd. Vier interessante kanttekeningen, die niet wegnemen dat de sfeer en stemming onder zowel bezoekers als exposanten op de beurs uiterst positief was.

“Het is niet alleen het optimisme wat me opvalt, iedereen is ook zo relaxed. Heerlijk gewoon,” aldus een bezoeker. “De InCoDa heeft een hoog woninginrichtingsgehalte,” betreurt parketman Silvester van der Vliet. “Dat is spijtig, daar moeten ze toch eens over nadenken. Er is maar weinig hout, en dat is jammer. Ik mis Albers, Lieverdink, Van Kesteren, enzovoorts. Maar voor de rest zijn er mooie stands en dito producten. Daar is niks mis mee.” Dick van de Klok van Flamingo Parket verwacht het bezoek op hetzelfde niveau als vorig jaar. “Het was een goede beurs. Maandag na achten kregen we zelfs nog klanten.”

Ook Pedro van de Ven van Carpet Making is tevreden. “Ik had de beurs een paar jaar aangekeken en vond deze niet zo bijzonder. Dit jaar besloten we toch maar mee te doen. En daar hebben we zeker geen spijt van. Een aangename, succesvolle beurs. In tegenstelling tot veel anderen was voor ons de dinsdag een belangrijke dag. Dan komen namelijk de grotere accounts langs. Ik overweeg volgend jaar weer deel te nemen. Maar eerst gaan we vanzelfsprekend een en ander evalueren. Ik heb weinig te klagen. Het valt me alleen op dat een aantal belangrijke marktpartijen op het gebied van tapijt er niet zijn. Dat is zonde.”

Lens Nekeman van Interfloor was zoals altijd goedgeluimd: “Wat wil je nog meer? Goede presentaties en een goed niveau van de beurs. We mogen dus zeker niet klagen.” Rinos-directeur Paul van Kassel nam alleen een kijkje. “We laten verstek gaan, want we zijn op deze beurs door onze klanten goed vertegenwoordigd.” Intertap was op de beurs met twee stands vertegenwoordigd. Bas Pernot: “De ene stand is een echte ‘houtstand’ waar we twee producten nadrukkelijk voor het voetlicht brengen. Het Hoomline Lamelparket is zeer succesvol en datzelfde geldt voor de Hoomline Duo-plank. Een presentatie op twee stands is een goede keuze geweest. We hadden het nodig vanwege de groei die we hebben doorgemaakt. Maar verder is het ook heel praktisch. Als het op het ene gedeelte druk is kun je een rustig gesprek voeren op de andere stand.”

Ook PPC-directeur Peter Klaassen kijkt terug op een geslaagde beurs. “Onze toch wel indrukwekkende presentatie heeft behoorlijk wat impact gehad, zo heb ik gemerkt. Daar hebben we megaveel reacties op gekregen. Het was gewoon een goede beurs. Maandag een topdag, zondag kwam het wat laat op gang maar toch een aardige dag, en de dinsdag hebben we nog een aantal geslaagde contacten afgehandeld.” De sfeervolle presentatie van T&G Wood stond wederom op de locatie van vorig jaar. Bart Coenen: “Een goede beurs, vergelijkbaar met vorig jaar, hoewel de dagen anders ingedeeld waren natuurlijk. Van de zondag had ik meer verwacht, maar misschien moet men nog wennen.”

Als er een prijs voor de vrolijkste presentatie uitgedeeld zou mogen worden, dan ging die zeker naar team Floorify. Bewindvoerders Pieter Buyck en Marie Callens weten met hun inspirerend optimisme de vakbezoekers voor hun producten te winnen. “Het is een plezier om voor dit bedrijf te kunnen werken,” beaamt Bas Baltussen, die de belangen behartigt van Floorify in Nederland.

Prijs-voor-de-vrolijkste-FloorifyDe prijs voor de ‘vrolijkste presentatie’ gaat naar team Floorify. Links Bas Baltussen, zittend geflankeerd door bewindvoerder Pieter Buyck en uiterst rechts mede-bewindvoerder Marie Callens.
IntertapIntertap had op de InCoDa twee stands ter beschikking.

Zoals gezegd, is vanuit de branche de roep te horen om een wat grootschaliger evenement, waarin alle marktkolommen vertegenwoordigd zijn. Harry Elshof van Bosgoed is daar vrij duidelijk over. “Het is een goed idee om te komen tot de organisatie van een Benelux-beurs. Een combinatie van het aanbod à la Intirio en wat hier in Gorinchem tentoon wordt gespreid. Dan praat ik concreet over het samenvoegen van de verschillende marktkolommen. Een beurs waar leveranciers, producenten en groothandels tezamen staan. Het vakevenement Interdecor uit het verleden is hier een goed voorbeeld van.” Het is nu afwachten wat er uit alle ideeën voortkomt. Maar de branche is weer in beweging, positief en optimistisch: de dynamiek is kortom terug. Daar kunnen we met z’n allen alleen maar verheugd over zijn.

De Evenementenhal laat desgevraagd weten dat komende vrijdag de bezoekersaantallen bekend worden gemaakt aan pers en exposanten, samen met reacties van bezoekers en deelnemers. Op een later tijdstip volgen nog de uitkomsten van de enquête.

(Parketplein, 20-09-2017)

 
Lecol: Dag van de Innovatie in Ouwehands

Dag-van-de-Innovatie-2017Lecol organiseert op zondag 19 november a.s. weer een Dag van de Innovatie. Deze keer een bijeenkomst in Ouwehands Dierenpark te Rhenen die we wat het Waalwijkse bedrijf betreft zeker niet mogen missen. In een circa drie uur durende sessie belicht Lecol een compleet en zeer bijzonder nieuw verkoopconcept voor gelakte, gekleurde vloerafwerkingen. Bovendien komt Henk Schinkel van Bouw Technologie RDA in samenwerking met Gyvlon alle wetenswaardigheden vertellen over anhydriet dekvloeren. In de tussentijd kan het gezin lekker genieten van het mooie en gezellige dierenpark.

Er is een ochtendsessie van half tien tot half een plus een identieke middagsessie van half twee tot half vijf. Lecol raadt dan ook aan om een sessie te kiezen die het beste aansluit bij de planning, maar altijd geldt dat vol=vol. Tussendoor is er een lunch voor de deelnemers. De gezinsleden ontvangen een lunchbon die in het park kan worden besteed. Het park is geopend van tien tot vijf uur, maar de deelnemer en zijn gezin kunnen een half uur voor opening Ouwehands al in, waar zij worden ontvangen met koffie en gebak. “Een interessant event in een leuk familiedierenpark op een centraal gelegen en goed bereikbare locatie in Nederland dat je niet wil missen!” zo besluit het organiserende bedrijf. Voor meer informatie en (gratis) inschrijven: dagvandeinnovatie.lecol.nl.

(Parketplein, 20-09-2017)

 
Saar Berks en Ivo Vermeulen kampioen

Titelhouder Saar Berks mag zich voor het tweede jaar op rij Nederlands Kampioen Parketleggen noemen. De Rien Bouwmeester Bokaal werd haar aan het einde van de middag overhandigd op de beurs in Gorinchem. Eric Jongmans is de nummer twee bij de senioren, een andere bekende naam van de voorbije kampioenschappen, Jan Nieuwland, is derde geworden. Bij de aspiranten ging de Ad van Mierlo Bokaal naar Daan van den Berg, die bij Parketzorg werkt. Hij ontving tevens de RIGO Bokaal voor de originaliteit van het ontwerp en de wijze waarop de lak wordt verwerkt. De Walter Esch Bokaal is voor RIGO.

Van-links-DaanVan links: Daan, Eric, Saar en Jan, uitblinkers op het NKP.

De Nederlands Kampioen Woningstofferen 2017 is Ivo Vermeulen. Voor hem is het gouden Delphin-mes. Zijn collega bij John van Zweden Behangparadijs, Richard Janse, is de nummer drie. Het zilveren Delphin-mes is voor de altijd hoog scorende Robert Notenboom van Tebbenhoff.

Alle-gelauwerdenAlle gelauwerden van het NKP. Machiel van Westerhoven (derde van links) houdt zijn pas gewonnen bokaal omhoog.
Van-links-RobertVan links: Robert Notenboom, Ivo Vermeulen en Richard Janse, de top 3 van het NKW dit jaar (foto: Tebbenhoff).

(Parketplein, 19-09-2017)

 
Interieur Collectie Dagen in beeld

Vandaag is de derde en laatste dag van de Interieur Collectie Dagen in de Evenementenhal Gorinchem. Woensdag op deze site weer een uitgebreider verslag. Voor nu een indruk van een opnieuw geslaagd evenement aan de hand van een aantal foto’s van mensen, producten en bedrijven.

Ronald-KnipRonald Knip van Tip-Top geeft een geïnteresseerde bezoeker uitleg over zijn schuurmaterialen. Peitsman-plaatstPeitsman plaatst van Forbo Eurocol onder meer de gegoten vloerafwerking van LiquidDesign voor het voetlicht.
Drukte-van-belangDrukte van belang bij tété total flooring. Arie Rikkink (links) brengt een bezoeker op de hoogte. Walter-EschWalter Esch vertegenwoordigt het Platform Parketbranche in de wedstrijdarena.
Titelverdediger-SaarTitelverdediger Saar Berks (links) bezig met haar opdracht op het NKP. Ook-Eric-JongmansOok Eric Jongmans moet vandaag zijn opdracht op het NKP afwerken.
Rubio-Monocoat-Rubio Monocoat met houten fiets op de stand. OrigamivogelsOrigamivogels van ParquetVinyl beeldbepalend op de stand van Intercombi.
Stand-van-CombiWoodStand van CombiWood. De-door-Lisa-KlaassenDe door Lisa Klaassen van de PPC in het leven geroepen club van ‘Vrouwen in het parket’ is present op de beurs.
Demonstraties-JanserDemonstraties Janser trekken ook deze laatste beursdag veel volk. Exposant-VloerenpartnerExposant Vloerenpartner, groothandel in laminaat, parket en pvc.

 

Brabantse-parketmakerBrabantse parketmaker Heywood present in Gorinchem.

 

 (Parketplein, 19-09-2017)

 
InCoDa weerspiegelt optimisme branche
Aspecta-pakt-uitAspecta pakt uit.
Frank-Vousten-van-UnifloorFrank Vousten van Unifloor toont de nieuwe SpaceLeveller 2.0.
Goed-ontvangen-kindervermaakGoed ontvangen kindervermaak.
Jan-NieuwlandPeter Nieuwpoort (links) met Peter Bijlard voor presentatie Flexx Floor.
Peter-Kuipers-vindtPeter Kuipers vindt de beurs zó.
Magda-Neven-bemantMagda Neven bemant heus laboratorium op stand Rigo Verffabriek.
Richard-LensenRichard Lensen (links), commercieel directeur Peitsman, geeft tekst en uitleg.
Eric-Jongmans-op-het-NKPEric Jongmans op het NK Parketleggen.
Parketdocent-Jan-van-der-KroefParketdocent Jan van der Kroef in overleg, op de voorgrond John Coutinho.

Gisteren zijn in de Evenementenhal Gorinchem de Interieur Collectie Dagen van start gegaan, het jaarlijkse vakevenement voor vloeren, stoffering, wandbekleding en raamdecoratie. Deze keer was er op de qua exposantenaantal en beursoppervlak naar verluidt wat grotere opvolger van de Vakdagen Parket & Woninginrichter voor het eerst een zondagopening, om kleine ondernemers tegemoet te komen, en voor de kinderen professioneel vermaak.

Dick-van-de-Klok-is-contentDick van de Klok is content met het verloop, maar ziet liever een echte vloerenvakbeurs à la Domotex.

“De zondag is best een leuke dag geworden,” zo stelt Dick van de Klok van exposant Flamingo Parket. “Niet echt druk, maar geschikt om oude relaties te ontmoeten en contact te leggen met nieuwe bedrijven. De zondag was zeker ook een aardige familiedag. Er was prima aan de kinderen gedacht met televisie en een springkussen en dergelijke. Wellicht is het een idee omvoortaan ook de zaterdag erbij te betrekken in plaats van de dinsdag. Dat trekt vast nog weer meer zzp’ers.” Hoe kijk je tegen de niet-vloergerelateerde elementen op de beurs aan, zoals het meubelstofferen en de woninginrichting? Van de Klok: “Eerlijk gezegd vind ik al dat gestoffeer maar niks. Ik zie liever een echte vloerenvakbeurs à la Domotex. Ik zit niet echt te wachten op shutters en schapenvachten. Dat zorgt alleen maar voor versnippering van het aanbod en een onduidelijk profiel van het vakpubliek.”

Stand-van-FetimStand van Fetim, met onder meer Solidfloor.

“Op zondag mis je bepaalde exposanten en klanten, maar je krijgt er weer anderen voor terug,” zo oordeelt Peter Kuipers van mFLOR. “De kinderopvang was ronduit tóp op zondag. De zondag is ook echt een dag dat je de kleinere ondernemers ontmoet. Wat dat betreft is het zo’n gekke gedachte niet om voor de zzp’ers ook de zaterdag bij de beurs te trekken. Ik heb zelfs al een kop voor boven jullie beursverslag: ‘InCoDa naar Za-Zo-Ma!’ Maar even serieus, de sfeer op de beurs is beter dan ooit, men is optimistisch en dat merk je ook aan het goede orderen. Wat dat betreft verwacht ik ook dat de maandag een mooi resultaat oplevert.” En de aandacht voor het stofferen? “Een hele goede zaak,” zo meent Kuipers. “Sfeer is uiterst belangrijk op een dergelijk evenement. Dat inspireert het vakbezoek. Wij vloerenmensen kunnen vervolgens meeliften op dit enthousiasme.”

Joost-HeijnenJoost Heijnen van Forinn.

Op de stand van Forinn wijst Joost Heijnen naar een nieuw shop-in-shop-concept dat de groothandel heeft uitgedacht. In het concept zijn er displays voor raamdecoratie en vloeren, uitgevoerd in een identieke stijl. Afhankelijk van de collectie en de beschikbare ruimtes zijn verschillende invullingen mogelijk met Nuance-, Wepro- of Saffier-collecties of een combinatie daaruit. “Voor de dealer betekent dit een relatief lage investering in een hoge klantbeleving in de winkel,” zo stelt Heijnen, die verder graag nog een grote visgraat in PVC laat zien op het formaat 66 bij 15. “Een prachtvloer waar ik erg trots op ben.”

Mano-DemmersMano Demmers: ‘Gezellig met al die families op de beursvloer’.

“De zondag was best een vrij leuke dag,” zo oordeelt ook Mano Demmers, aanwezig op de stand van Inpa Parket, positief over de primeur van een zondagsopening. “Met al die families op de beursvloer werd het nog best gezellig. Wat mij betreft geef ik dan de voorkeur aan een zondag boven bijvoorbeeld een woensdag. In het algemeen is de stemming op de beurs goed te noemen en er vallen veel positieve geluiden te beluisteren. Naar mijn mening is Gorinchem een echte contactenbeurs geworden, geen orderbeurs. Na afloop pas begint het nabellen van de prospects en het maken van een afspraak om langs te gaan.” Inpa Parket had op het laatst nog een stuk stand erbij getrokken waarop de exposant maar liefst een dozijn noviteiten toont.

PPC-steltPPC stelt inspiratie en beleving centraal op fors uitgevallen beurspresentatie.

Deze maandag liep de drukte vooral in de middag snel op. Rond vier uur was het gigantisch hectisch. Op veel stands was het dan ook razend druk. Headlam moest iedereen inschakelen om mensen te woord te staan. Bij Peitsman stond commercieel directeur Richard Lensen zelf tekst en uitleg te geven. Peitsman heeft nu een fraaie, overzichtelijke opstelling van displays met looppaden ertussen, waar het bedrijf vorig jaar nog de lengte opzocht, met alle displays op een rij. Het brede merkenaanbod van de groothandel is in deze opbouw goed te zien. “Wij zijn zonder meer positief over de gang van zaken en erg enthousiast over hoe de markt zich ontwikkelt,” aldus Frits Vogel namens Peitsman.

Boodschap-en-beeldBoodschap en beeld vallen samen bij Woca, waar druk zaken wordt gedaan.

Een echte aandachttrekker op de stand van Rigo Verffabriek is een heus laboratorium, bemand door senior productontwikkelaar Magda Neven die daar diverse materialen staat te mengen. “Dat zet bezoekers ertoe aan om heel veel leuke vragen te stellen en dat leidt weer tot heel veel leuke gesprekken.”

Roommade focust deze beurs uitsluitend op de vloeren van Aspecta. “Dat is logisch,” zo vindt Peter Snel. “Aspecta is ons A-merk. Afkomstig van een vooruitstrevend bedrijf met mooie producten.” Ook de man van Roommade is minder blij met de aandacht voor meubelstofferen en zo op de beurs. Snel: “Als je het bezoek ziet lopen vraag je je af wie van hen voor de vloeren komt. Welk percentage is van belang voor ons? Je kan er geen peil op trekken. Het bezoek raakt zo verwaterd.” Aan de andere kant van de presentatie van Aspecta is overigens mededistributeur Viehoff te vinden, deze wel met ook andere producten uit zijn assortiment.

Bekers-staan-klaarBekers staan klaar voor de besten van het NKP.

Nevenevenementen die altijd de moeite waard zijn in Gorinchem zijn (terug van weggeweest) het NK Parketleggen (gesponsord door PPC, Stauf, Rigo, Festool en niet te vergeten Kerkhofs) en het NK Woningstofferen (met als sponsors Forbo en Peitsman). De prijsuitreiking van beide kampioenschappen is morgen (dinsdag) op de beurs. Dinsdag en woensdag meer over de Interieur Collectie Dagen op deze website.

(Parketplein, 18-09-2017)

 
Real Wood ‘gaat sociaal’ met Smart-Blog

Screenshot-Smart-BlogScreenshot Smart-Blog Real WoodDe ‘Real Wood’-campagne maakt de wereld van de sociale media nog wat bonter met een zogeheten Smart-Blog. Op de jongste jaarvergadering in Boedapest van de Europese parketmakersfederatie FEP, de initiatiefnemer, was deze stap al aangekondigd. Een Smart-Blog is een responsieve website, gemaakt met door Google aangeboden diensten, samengebracht op een eenvoudig te hanteren platform. Een en ander stroomlijnt alle online communicatie richting hoofdwebsite, Google+, Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, FlipBoard, YouTube en een geautomatiseerde nieuwsbrief per e-mail. Meer informatie: www.realwoodqualityfloors.com.

(Parketplein, 18-09-2017)

 
Twee nieuwe vertegenwoordigers PPC
Jeroen-HermusJeroen Hermus
Aldwin-DekkerAldwin Dekker

De Plinten & Profielen Centrale breidt zijn team uit met een tweetal vertegenwoordigers. Een Fries om het noorden te bedienen, een Zeeuw speciaal voor België. Voor het groeiend aantal klanten van de groothandel bij onze zuiderburen is Jeroen Hermus afgelopen maand aan de slag gegaan als accountmanager. “Met zijn ervaring in woninginrichting in de ruimste zin van het woord een mooie uitbreiding van het team,” aldus de PPC. (Hermus is bereikbaar via e-mail j.hermus @ plintenenprofielencentrale.nl of telefoon 00 32 495 3862).

Aldwin Dekker treedt op 1 oktober in dienst. Hij vertegenwoordigt het bedrijf in de noordelijke provincies. “Aldwin is een goede bekende in de parketbranche met zijn 15 jaar ervaring,” zo stelt de PPC over hem. (Dekker is bereikbaar via e-mail a.dekker @ plintenenprofielencentrale.nl of telefoon 06 14 87 4004).

(Parketplein, 18-09-2017)

 
Workcamp Parquet 2017 geslaagd

parketvloer-spiegelzaalNieuwe parketvloer voor de Spiegelzaal, met doorkijkje naar de Keizerzaal waar een Versailles-paneelpatroon in eiken en esdoorn is gelegd (foto: organisatie).De editie 2017 van het internationale scholingsproject Workcamp Parquet is naar tevredenheid verlopen. Het hoofddoel was het aanbrengen van een complete parketvloer in zowel de Keizerzaal als de Spiegelzaal van het nog verder op te kalefateren kasteel van Dahlen in Saksen, Duitsland. De vloervoorbereiding is gedaan met producten van Fermacell, het hout kwam van Hinterseer, de lijm van Murexin en de oppervlaktebehandeling van Pallmann. De deelnemers, circa veertig, kregen in een officiële ceremonie een certificaat uitgereikt. Namens Nederland waren Benno Broen en Dave Amweg in Dahlen present.

(Parketplein, 18-09-2017)

 
Afbouw Xpo naar april 2018

Afbouwxpo-logoDe Afbouw Xpo, een nieuw evenement voor de brede afbouwsector, is verplaatst van eind dit jaar naar 12, 13 en 14 april 2018. De in aanbouw zijnde evenementenhal Breepark in Breda is volgens de organisatie nog niet gereed. Ook vanuit de zijde van de exposanten blijkt veelvuldig te zijn gevraagd om de beurs te verplaatsen in het licht van soortgelijke evenementen rond het oorspronkelijk in november geplande tijdstip. De Afbouw Xpo richt zich op innovatieve afbouwsystemen en -materialen voor nieuwbouw, renovatie, restauratie, revitalisatie en transformatie van gebouwen. Met inbegrip van kunststofgebonden vloerafwerking, vloersystemen, dek- en betonvloeren en vloerbedekkingen. Meer informatie: www.afbouwxpo.nl.

(Parketplein, 18-09-2017)

 
Aspecta doet van zich spreken op InCoDa

Aspecta-InCoDa-2bAspecta presenteert op de Interieur Collectie Dagen in Gorinchem zijn exclusieve collecties LVT-vloeren, tezamen met de distributeurs Roommade en Viehoff. Dit jaar is gekozen voor een gezamenlijke stand van 150 vierkante meter, om het volledige assortiment zo gedetailleerd mogelijk te kunnen presenteren.

Het uitgebreide vloerenassortiment van Aspecta bestaat uit momenteel een vijftal LVT-collecties, waarvan drie LVT-drybackversies (Aspecta ONE, Aspecta FIVE en Elemental) en twee LVT-Multilayer-collecties (Aspecta TEN en Elemental Isocore). De Multilayer-collecties zijn voorzien van de door de exposant als uniek bestempelde watervaste Isocore-tussenlaag.

Aspecta stelt dat zijn vloerencollecties zich in de markt onderscheiden door een zeer uitgebreid aanbod aan exclusieve, zelfontwikkelde designs, met zeer hoogwaardige IRE-afwerkingen, ofwel In-Register Embossing. Op dit moment bestaat het assortiment uit tweehonderdvijftig artikelen, die in Nederland alle uit voorraad worden geleverd. Een productgarantie van vijfentwintig jaar en een leggarantie van tien jaar onderstrepen wat de aanbieder betreft het hoge kwaliteitsniveau van zijn producten. De collecties worden alle in een hoogwaardig ‘Hot-Press’-productieproces vervaardigd. Bovendien zijn alle Multilayer-vloeren volledig getest conform de norm EN 16511 voor MMF, waarbij Aspecta TEN zelfs de hoogste gebruiksklasse (klasse 34) behaalt.

Aspecta memoreert verder dat er maar liefst vier jaren aan productontwikkeling nodig zijn geweest voordat de internationaal opererende Vertex Group (waartoe het bedrijf uit Oud Gastel behoort) de nieuwe Isocore-tussenlaag kon introduceren. De officiële aftrap van Isocore vond plaats op de voorbije Domotex in Hannover. Deze ‘Isocore Technology’ betreft een volledig geëxtrudeerde en geschuimde pvc-kern zonder weekmakers en ftalaten, waardoor een zeer sterk, vormvast maar vooral ook lichtgewicht product is ontstaan met naar eigen zeggen aanzienlijke pluspunten ten opzichte van alternatieven. De aanbieder somt ze graag op, de voordelen van Aspecta met Isocore Technology: honderd procent watervast, een zeer hoge dimensionale stabiliteit (kan worden geïnstalleerd tot vierhonderd vierkante meter zonder noodzaak van dilatatievoegen in midden van de vloer), warmteresistent tot 70 graden Celsius, geen doortekening van een slechte ondervloer en ten slotte een drie tot vier maal sterkere ‘click’-verbinding.

Komende zondag, maandag en dinsdag zijn Aspecta, Roommade en Viehoff te vinden op standnummer 158.

(Parketplein, 15-09-2017)

 
Unifloor met noviteiten naar de beurs
EcoFleeceEcoFleece
SpaceLeveller-2SpaceLeveller 2.0
Jumpax-afkrasserJumpax-afkrasser

Unifloor presenteert op de Interieur Collectie Dagen diverse noviteiten. Nieuw in het assortiment van de Deventer specialist in contactgeluid reducerende ondervloeroplossingen is het gepatenteerde EcoFleece. Deze flexibele dampdoorlatende onderlaag, met een dikte van slechts 0,3 millimeter, is speciaal voor houten draagvloeren waarop EcoPearls worden toegepast.

Voor het uitvlakken van de EcoPearls is de SpaceLeveller 2.0 in het assortiment opgenomen. Eenvoudig en gemakkelijk in het gebruik, zo prijst Unifloor aan. De Jumpax-afkrasser wordt voorgesteld als een ideaal hulpmiddel om op Jumpax-platen de vormen van bijvoorbeeld een kozijn of pilaar te markeren. Vervolgens kan de Jumpax-plaat gemakkelijk op maat worden gesneden.

Unifloor benadrukt nog eens dat zijn ondervloersystemen in onafhankelijke en geaccrediteerde instituten worden getest. Op basis van deze proeven heeft het bedrijf het NSG-certificaat en -label van de Nederlandse Stichting Geluidshinder ontvangen. Verder kan de kwaliteit van de systemen worden aangetoond met het Product Quality Label (PQL).

De noviteiten, plus diverse ondervloeroplossingen zoals de Jumpax Family, het Jumpax Profile, EcoPearls en Redu-Panel, worden op de beurs voor het voetlicht gebracht. Ook de overzichtelijke en handige Jumpax BOX en de nieuwe Unifloor BOX worden getoond, op stand nummer 118 in de Evenementenhal Gorinchem.

(Parketplein, 15-09-2017)

 
Faillissement Woodpecker

Woodpecker-pand-archiefPand van Woodpecker (archieffoto van ca. 10 jaar geleden).Zo vlak voor het begin van de beurs in Gorcum komt nog het bericht binnen dat een bekende naam in de branche van het toneel verdwijnt. Afgelopen dinsdag is het faillissement uitgesproken van Woodpecker B.V. in Mijdrecht, groothandel in laminaatvloeren, lamelparket, pvc-vloeren en toebehoren. De voorbije twee, tweeënhalf jaar werd op commercieel gebied weinig meer vernomen van het bedrijf, anders dan geruchten over het te koop aangeboden staan en recentelijk nog over het laten afvloeien van de buitendienst.

Woodpecker werd in 1973 opgericht door de afgelopen december overleden Rob Otto. Het bedrijf geldt als pionier op het gebied van lamelparket en niet te vergeten laminaatvloeren en groeide uit tot een speler van belang. In 2000 werd Woodpecker verkocht aan de grote Duitse fabrikant ter Hürne, maar bleef wel onafhankelijk opereren. Gelijktijdig is de op hetzelfde adres in Mijdrecht gevestigde Gründorf Holding B.V. failliet verklaard, een financiële holding, met Erwin ter Hürne Beteiligungsgesellschaft mbH & Co. KG als bestuurder. Als curator van beide is aangesteld mr. E. Douma in Almere.

(Parketplein, 15-09-2017)

 
Floorify introduceert plakplint

Floorify-logoFloorify brengt een uitgelezen collectie plakplinten voor alle planken- en tegeldecors van dit innovatieve vloerenmerk. Het nog jonge bedrijf uit het Vlaamse Roeselare verklaart als enige speler in pvc-vloeren een compleet assortiment toebehoren voor de randafwerking van zijn vloeren te bieden. Er waren al bijpassende plinten, overgangsprofielen en eindprofielen. De nieuwe plakplint - speciaal voor Nederland - completeert het aanbod. Hij is gemaakt uit hetzelfde materiaal als de vloer en derhalve niet alleen feilloos passend maar ook geheel en al watervast. De Floorify-plakplint laat zich bovendien gemakkelijk verknippen met een standaard verstekschaar. De producten zijn per heden beschikbaar. Floorify is, zoals onlangs al gemeld, aanwezig op de Interieur Collectie Dagen in Gorinchem op stand 121.

(Parketplein, 15-09-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

floorify

 

Floor Forum

FF-124FFI-92

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons februari nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing EFWEX, dé Parketbeurs
  • Dossier Top exportminded Poolse bedrijven
  • Dossier Overlakbare olie
  • Dossier Nieuwe trends in vinyl, LVT en PVC
  • Dossier Terrasvloeren: houtsoorten & composiet
  • Dossier Producenten van polyurethaanlijmen
  • Nabeschouwing Domotex Hannover

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com