unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

banner SKYLT

nieuws
‘Historisch parket’ in Restauratiebestek

Model-RestauratiebestekDe stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg (ERM) meldt dat een tweetal geplande fases in de ontwikkeling van het model-Restauratiebestek komende juli wordt afgerond. Aan het model-Restauratiebestek wordt dan onder meer de uitvoeringsrichtlijn 4013 (historisch parket) toegevoegd.

Voorts de uitvoeringsrichtlijnen 3001 (historische houtconstructies), 4009 (historisch schilderwerk), 4014 (historisch pannendak) en 5001 (houtaantasting door zwammen en insecten). Daarna volgen nog twee aan metaal gerelateerde uitvoeringsrichtlijnen.

Het model-Restauratiebestek is een directe vertaling van de uitvoeringsrichtlijnen (URL’s) in de besteksystematiek van STABU (zowel in OSF als in BOUWBREED). Het doel is een verbetering van de kwaliteit van bestekken die worden opgesteld voor het werk aan monumenten en waarvoor de systematiek voor nieuwe gebouwen niet voldoet. Voor vragen van gebruikers over het model-Restauratiebestek en feedback is een helpdesk van ERM (www.stichtingerm.nl) operationeel.

(Parketplein, 09-05-2018)

 
Britse houtbranche knijpt ‘m voor Brexit

houthandelaar-timberlogoBij de Britten zijn niet minder dan tweehonderdduizend man werkzaam met de handel in en de verwerking van hout. Een groot probleem, zo ziet brancheorganisatie Timber Trade Federation (TTF) nu al aankomen, ontstaat wanneer het Verenigd Koninkrijk straks de EU verlaat. Het land importeert jaarlijks meer dan tien miljoen kuub hout, waarvan zestig procent uit Europa. Zeker voor de huizenbouw is geïmporteerd hout onmisbaar. Bij benadering negentig procent van het in de bouw toegepaste hout is afkomstig uit de EU.

Momenteel komt al dit uit de EU ingevoerde hout vrij van lastige formaliteiten het land in. Maar wanneer het Verenigd Koninkrijk volgend jaar de douane-unie gedag zegt, zal uit EU-staten ingevoerd hout naar verwachting van de TTF op dezelfde wijze worden behandeld als invoer uit de VS. Dit betekent dat de handel zeker een week kwijt is met inklaren bij de douane en meer kosten maakt. De federatie houdt er dan ook rekening mee, gezien de volumes die in het spel zijn, dat hogere kosten voor importen en een vertraging in de aanvoer de hele keten negatief zullen beïnvloeden en de huizenbouw zullen treffen. Bovendien zal, zolang de inklaringsprocedures lopen, uit de EU ingevoerd hout moeten worden opgeslagen, wat ruimte vergt en financiële implicaties heeft voor de importeurs, in veel gevallen midden- en kleinbedrijf.

Opgeteld, zo waarschuwt de TTF, zal de Britse hout- en timmerindustrie geconfronteerd worden met wat zij noemt een ‘Brexit-BTW-rekening’ van 1 miljard pond - aangeduid als een heuse ‘bom’ onder de sector - wanneer het Verenigd Koninkrijk de douane-unie van de EU verlaat. Onder de huidige regels mogen bedrijven de betaling van BTW op EU-importen spreiden, zodat goederen al verkocht zijn voordat de belasting wordt afgedragen. Dit komt de cash flow van vooral kleine bedrijven ten goede. Onder de voorgestelde ‘Taxation Bill’, die ingaat nadat het VK de EU en de bijbehorende BTW-zone verlaat, is dit niet langer mogelijk.

Dit zal volgens de federatie inhouden dat duizenden houtimporteurs verplicht worden om de twintig procent BTW vooraf op te hoesten, met enorme kosten en grote problemen met hun cash flow tot gevolg. Het midden- en kleinbedrijf in de sector werkt al met krappe marges en een nieuwe wijze van afdragen maakt ze extra kwetsbaar, en de bouwwerken nadien bovendien duurder. De smalle marges vloeien ten dele voort uit hogere importprijzen voor hout, vanwege de wereldwijde vraag en de waardedaling van het pond sinds het referendum, die lang niet altijd waren door te berekenen aan de klanten.

De federatie wil nu van de Britse regering, momenteel nog in onderhandeling met Brussel zoals bekend, de verzekering krijgen dat het huidige, soepele regime qua BTW en inklaringen aan de grens, gehandhaafd blijft voor goederen die ingevoerd worden uit de EU nadat de Brexit van kracht wordt en het VK uit de douane-unie stapt. De Britse regering zelf gaf eerder dit jaar overigens aan vast te willen blijven houden aan de bepalingen in de houtwet EUTR en de FLEGT-regeling.

(Parketplein, 09-05-2018)

 
Tapis centraal op Workcamp Parquet

workcamp18-logoHet in Nederland te houden Workcamp Parquet 2018, onlangs al aangekondigd, staat op de agenda van 1 t/m 8 september a.s. Net als de voorbije jaren het geval was, is ook nu een momentaal pand uitgekozen om onder handen te nemen. Om de historische waarde te onderstrepen, zullen de deelnemers opnieuw parket op een historisch verantwoorde wijze gaan leggen. En aangezien het Workcamp Parquet dit jaar in ons land plaatsvindt, staat haast vanzelfsprekend het traditionele tapis op het programma, een stijl van leggen die zoals bekend typerend is voor Nederland en België en ook voor een deel van Frankrijk.

Parketlegger en ondernemer Benno Broen coördineert de werkplanning en de plaatsing van de vloeren. De keuze voor een vakman uit het gastland, die de bijzonderheden van het land in kwestie op het gebied van parketleggen kan verduidelijken, is geheel conform de beginselen van het Workcamp Parquet. Zo verkrijgen de internationale deelnemers immers inzicht in wat hun Nederlandse collega’s in het ambacht beweegt en hoe ze te werk gaan. In het instructieteam van Broen is onder anderen Saar Berks toegetreden en nog een aantal niet bij naam genoemde toppers uit de parket- en restauratiebranche. De organisatie gaat er in ieder geval van uit dat de deelnemers straks alle ins en outs van het tapis leggen van de beste ambachtslieden van Nederland onderwezen zullen krijgen.

spiegelzaaljpgSpiegelzaal kasteel Dahlen, onderdeel van Workcamp Parquet 2017 in Duitsland.Gezien het bovenstaande was te voorzien dat België en Frankrijk dit jaar present zijn. Dat ook deelnemers uit Zweden, Spanje en zelfs Japan zich hebben aangemeld, komt ook voor de organisatie als een verrassing. Zo worden weer nieuwe landen toegevoegd aan de elf bestaande en ontwikkelt het evenement zich tot een interessante ontmoetingsplaats voor deelnemers van ook buiten Europa. Polen en Rusland hebben inmiddels ook hun komst bevestigd.

Het Workcamp Parquet eindigt traditiegetrouw op Open Monumentendag, waarop het parket ook voor het brede publiek toegankelijk zal zijn. De organisatie belooft binnenkort met meer details te komen, aangezien Monumentenzorg voor het een en ander nog groen licht moet geven. “Wat we nu al kunnen meedelen, is dat het object niet ver verwijderd is van de Nederlandse koningin,” zo voert de organisatie de spanning nog even op. Registratie van deelnemers is mogelijk op de startpagina van www.workcamp-parquet.com. Belangstellenden kunnen overigens elke dag langskomen op het openbare evenement. Sponsors in welke vorm dan ook zijn eveneens welkom.

(Parketplein, 07-05-2018)

 
MMFA werkt aan Europese koepelvereniging

mmfa-logoDe Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) heeft op zijn onlangs gehouden jaarvergadering in Mönchengladbach Matthias Windmöller (van het gelijknamige bedrijf) herkozen tot voorzitter van het bestuur. Volker Kettler (MeisterWerke Schulte), vice-voorzitter en eerste man van de werkgroep techniek, maakt na zes productieve jaren plaats voor Carl Ruland (Novalis). Peter M. Hamberger (van het gelijknamige bedrijf) blijft aan als penningmeester. Op de door circa tachtig belangstellenden bezochte jaarvergadering konden voorts drie buitengewone leden worden bijgeschreven, dB Cover Solutions uit Spanje, H.B. Fuller Deutschland en I4F Licensing uit Nederland.

Voorzitter-Matthias-WindmöllerMMFA-voorzitter Matthias Windmöller: “Talrijke nieuwe taken wachten de MMFA in 2018.”

De belangrijkste doelstellingen van de MMFA in 2018 betreffen de voortzetting van de diverse technische projecten, de verdere verfijning van de marktstatistieken, het werven van nieuwe leden en de contacten met de Noord-Amerikaanse collega-organisatie MFA om gezamenlijk internationale normalisatiewerkzaamheden te bevorderen. Marcel Kies (Aspecta) bood de vergadering een overzicht van de technische agenda van de MFA. Windmöller verwees in dit verband naar de snelle technische ontwikkelingen op het gebied van de modulaire meerlaagse vloeren. Om de kwaliteit van de vele nieuwe 'rigid'-producten op de markt te kunnen beoordelen, moeten als het aan Volker Kettler ligt zo snel mogelijk internationaal geldende normen en standaarden worden vastgesteld.

Verder hebben de MMFA-leden unaniem hun verenigingsbestuur de opdracht gegeven om de EuFCA (European Floorcovering Association) op te richten. Stichtende leden worden geacht de verenigingen ECRA (tapijt), ERFMI (elastische vloeren), EPLF (laminaat) en MMFA te zijn. In het geval van de andere drie verenigingen is de machtiging van de leden aan hun bestuur nog hangende, al hoopt de MMFA snel op een gunstige uitkomst. De overkoepelende nieuwe organisatie dient in Brussel de belangen van de verzamelde industrie ‘consistent en effectief’ te behartigen, zo stelt de MMFA.

Volker-KettlerVolker Kettler: “Om de kwaliteit van de vele nieuwe 'rigid'-producten op de markt te kunnen beoordelen, moeten zo snel mogelijk internationaal geldende normen en standaarden worden vastgesteld.” Marcel-KiesMarcel Kies presenteert een overzicht van de technische agenda van de Noord-Amerikaanse collega-organisatie MFA. (alle foto’s: MMFA)

Op de bijeenkomst maakte Sebastian Wendel (Akzenta) verder duidelijk dat de positieve verkoopontwikkeling voor de MMFA-leden voortzetting heeft gevonden, al zijn nauwkeurige vergelijkingen lastig te maken vanwege de groei van het aantal leden. Voor de producten in klasse 1 (vloeren met HDF-drager) schat de vereniging in dat MMFA's aandeel in de wereldwijde markt in 2017 meer dan 90 procent bedroeg. Vorig jaar hebben de MMFA-leden in klasse 1 in totaal 9,9 miljoen vierkante meter wereldwijd afgezet. Niet minder dan 80 procent van het verkoopvolume in deze klasse was te danken aan Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

In de ‘oude’ MMFA klasse 2 (polymeer of polymeercomposietbasis) bereikten de MMFA-leden in 2017 meer dan 48 miljoen m2, waarvan 23 miljoen m2 in West-Europa en ongeveer 21 miljoen m2 in Noord-Amerika. Volgens een interne schatting van de vereniging behaalden MMFA-leden in 2017 een aandeel van ongeveer 38 procent in klasse 2 op de kernmarkt van West-Europa. De statistiek van de MMFA voor 2018 zal overigens de nieuwe indeling in de productklassen 1, 2a (LVT-click), 2b (overige polymeer-klick) en 3 volgen. (Zie daarvoor het nieuwsbericht ‘MMFA in de weer met expanderend aanbod’ van 10-01-2018).

(Parketplein, 07-05-2018)

 
Barometer woonbranche zakt ruim een punt

De ‘woonbranche economische barometer’ is afgelopen maand met een dik punt gezakt. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit april af op de laagste stand van het afgelopen jaar. De daling, naar 8,1 punten, wordt veroorzaakt door minder goede cijfers van het producentenvertrouwen en de weekomzetmutaties van woonwinkels.

baro-2018-04Positieve stand van de barometer duidt onverminderd op een groeiende markt. (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt in april met meer dan vijf punten, om uit te komen op een stand van 6,7. Ruim een derde (37 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, tegenover bijna een derde (31 procent) een daling. Van de woondetaillisten verwacht 44 procent dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. Dit is een iets lager percentage dan in de voorgaande maand. Slechts een op de zes (17 procent) voorziet een omzetdaling.

De door het CBS bijgehouden stemming onder consumenten is in april daarentegen een fractie verbeterd. Het consumentenvertrouwen komt uit op 25, tegen 24 in maart. De koopbereidheid verbetert evenzo een fractie. Consumenten vinden de tijd ook iets gunstiger voor het doen van grote aankopen dan in maart. Het vertrouwen van de producenten daalt voor de tweede maand op rij, al verbetert wel hun oordeel over de orderportefeuille. In de verslagmaand maart 2018 registreert het Kadaster tot besluit bijna twintigduizend verkochte woningen, een daling van 7,7 procent ten opzichte van een jaar geleden, maar vergeleken met de voorafgaande maand dit jaar een stijging van 24,1 procent.

(Parketplein, 07-05-2018)

 
Nieuwe collectie Egger bij Gelasta

Trendy-decor-EggerTrendy decor uit nieuwe Egger-collectie, in formaat Kingsize en dikte van acht millimeter.Gelasta laat weten dat de nieuwe laminaatcollectie van de fabrikant Egger verkrijgbaar is. De vloerengroothandel in Genemuiden verklaart speciaal voor de Nederlandse markt uit alle stijlsoorten de zestig meest trendy decors te hebben geselecteerd, in een tiental kwaliteiten.

Het breed toepasbare aanbod sluit aan bij de trends, zoals vloeren met betonlook en visgraat. De toplagen zijn harmonieus afgestemd op de vloer, wat zorgt voor een natuurgetrouwe uitstraling. De collectie kent bovendien een scherpe prijsstelling met goede marges voor de winkelier, zo stelt de groothandel.

Het samengestelde assortiment Egger-vloeren bestaat uit de formaten Classic, Large, Kingsize en Long, met diktes van zeven, acht en tien millimeter. Voor de collectie heeft Gelasta ten slotte een ‘uitnodigende’ display van van twee meter breed bij twee meter hoog ontwikkeld, met voor elk decor een keurig afgewerkt staalbord, voorzien van sfeerfoto.

(Parketplein, 04-05-2018)

 
Personele wijzigingen Intertap Flooring

Intertap-Rene-en-Hendrik-JanRené van Dekken (links) schudt de hand van Hendrik Jan van Zanden.Intertap Flooring meldt een paar wijzigingen en een uitbreiding van zijn verkoopteam. Zo is René van Dekken sinds 1 februari jl. eindverantwoordelijk voor alle verkoopactiviteiten van de in Noordwijkerhout gevestigde groothandel. Naast zijn nieuwe functie als salesmanager, blijft hij invulling geven aan zijn dagelijkse verkooptaken in de regio’s Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland. De werkzaamheden van Van Dekken met het accountmanagement in de regio’s Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel zijn per 1 mei jl. overgenomen door Hendrik Jan van Zanden.

Van Zanden heeft ruime ervaring opgedaan in de vloerenbranche en gaat de relaties en prospects van Intertap Flooring in voornoemde regio’s ondersteunen en uitbreiden. Hij is bereikbaar op het mobiele nummer 06-11296829 of het e-mailadres hendrikjan @ intertap.nl.

(Parketplein, 04-05-2018)

 
Nieuw schuurmateriaal Bona Net

Bona NetNieuw bij Bona is het schuurmateriaal Bona Net in twee uitvoeringen. Bona Net Ceramic is bijzonder geschikt voor het wegschuren van parketvoegenkit. Bona Net Alox is ontwikkeld voor het medium en fijn schuren. “Met dit nieuwe Bona Net schuurmateriaal kan de parketteur een hoop geld besparen,” zo stelt de leverancier in Haarlem. “Door de zeer lange standtijd van het gebruikte schuurmateriaal hoeft hij minder schijfjes te gebruiken. Dat scheelt geld en tijd met toch een uitstekend eindresultaat.”

De Bona-schijfjes zijn geschikt voor gebruik onder de Bona Power Drive (in combinatie met de Bona FlexiSand) en de Bona SupraFlex. Evenzo voor alle satellietschijven met schuurzooltjes met een diameter van 150 millimeter en iedere handschuurmachine met dichte of open schuurzool met genoemde diameter. Het schuurmateriaal heeft volgens Bona een minimale verstopping, zeer goede schuureigenschappen, zeer lange standtijd (gaat langer mee) en draagt door de open structuur bij aan een goede stofafzuiging.

De specificaties luiden als volgt. Bona Net Ceramic: keramische gaasschijven, 150 millimeter, korrel 80, gemaakt van keramische aluminiumoxide, ontwikkeld voor het medium schuren en voor het verwijderen van parketvoegenkit. Bona Net Alox: gaasschijven, gemaakt van aluminiumoxide, 150 millimeter, korrel 80-100-120, ontwikkeld voor het medium en fijn schuren van houten vloeren. Beide artikelen zijn geschikt voor stofvrij schuren.

(Parketplein, 02-05-2018)

 
Parket Alliance breidt uit met vier leden

parket-alliance-logoDe Alliance van Parket Fabrikanten en Importeurs (‘Parket Alliance’) heeft een geslaagde ledenwerving kunnen afronden met een viertal nieuwe leden van naam. Toegetreden tot de brancheorganisatie zijn T&G Wood International in Ede, Parketgroothandel De Eik in Eindhoven, Royal Dutch Floor in Tilburg en Timberline/HIS in Schijndel.

De Parket Alliance had ten behoeve van de uitbreiding een aantal parketproducenten en -groothandelaren onlangs uitgenodigd voor een bijeenkomst op het sfeervolle landgoed Salentein te Nijkerk. Daar kregen de kandidaat-leden aan de hand van een uitgebreide presentatie uiteengezet wat de organisatie doet en waarom zij als gerespecteerde ondernemingen in de branche niet zouden mogen ontbreken op de ledenlijst.

Bovengenoemd kwartet sluit zich nu aan bij de bestaande leden, te weten Albers Parketgroothandel in Weert, Amorim Benelux in Tholen, CombiWood in Oldenzaal, Flamingo Parket in Barneveld, HCE Houtprodukten in Zelhem, Inpa Parket Vloeren in Bergen op Zoom, Parketfabriek Lieverdink in Doetinchem en Van Kesteren Parketfabriek en Houthandel in Beuningen. Door het samengaan van Van Kesteren en Combiwood zal overigens enkel eerstgenoemde bedrijf lid blijven.

Tot de voordelen van het lidmaatschap, zo onderstreept de Parket Alliance, behoren een maatwerk CAO, eenduidige leverings- en verkoopvoorwaarden, het verdiepen van technische kennis, het verhogen van het kwaliteitsniveau in de branche en tot slot de actieve participatie in de Europese Parket Federatie (FEP) te Brussel.

(Parketplein, 30-04-2018)

 
Duitse parketmaker optimistisch na krimp

vdp-logoDe parketfabrikanten in Duitsland noteren een lichte daling van de productie in het voorbije jaar. Hun vereniging, de vdp, rapporteert op basis van de officiële statistieken een krimp van het productievolume met 4,1 procent, tot 7,53 miljoen vierkante meter. De waardevermindering van 0,2 procent valt in vergelijking met het voorgaande jaar echter aanzienlijk lager uit, wat volgens de vereniging te herleiden is tot prijsstijgingen, vooral vanwege de hogere grondstofprijzen. De productiewaarde van de Duitse parketindustrie is afgenomen tot 195,2 miljoen euro.

De dominante productcategorie van het meerlaagse parket heeft vorig jaar 4,3 procent volume prijsgegeven, tot een totaal van afgerond 7 miljoen vierkante meter. Mozaïekparket boekt een winstje van een half procent in de hoeveelheid, tot totaal 324.000 vierkante meter, en een vooruitgang in waarde van 1,5 procent, tot 7,1 miljoen euro. Michael Schmid, voorzitter van de vdp, stelt tot zijn tevredenheid vast dat de ontwikkelingen aan het einde van het jaar weer wat gunstiger uitpakten. Het vierde kwartaal presteert met een volumestijging van 1,6 procent namelijk aanzienlijk beter dan de voorgaande kwartalen en is reden tot optimisme.

Momenteel verenigt de vdp 22 parketfabrikanten, die ruim 90 procent van de Duitse parketproductie vertegenwoordigen. (Zie ook nieuws ‘Parketmarkten Europa in een goed humeur’ van 18-04-2018 voor consumptiecijfers).

(Parketplein, 30-04-2018)

 
Groen licht voor omvorming Carpetright

Wilf Walsh Carpetright-logoCarpetright-topman Wilf Walsh: ‘CVA-voorstel zal ons in staat stellen om de lastige maar noodzakelijke stappen te zetten die nodig zijn om onze winstgevendheid te herstellen.’De Britse vloerenketen Carpetright heeft vandaag van de vereiste meerderheid van zijn aandeelhouders groen licht gekregen voor zijn eerder deze maand gepresenteerde CVA-voorstel. Afgelopen donderdag schaarde al de vereiste meerderheid van de schuldeisers zich achter het reddingsplan, dat voorziet in onder meer het afstoten van een kleine honderd Britse winkels en het verlagen van de huurcontracten voor nog eens ruim honderd verkooppunten. (Zie Nieuws van 13-04-2018).

De onderneming benadrukt dat het huidige bestuur aan het roer blijft staan en dat de zaken zonder haperingen worden voortgezet. De inwerkingtreding van de CVA is nog afhankelijk van een financiering voor de korte termijn van ten hoogste 15 miljoen pond en een geslaagde verhoging van het eigen vermogen. Deze beide zaken worden naar verwachting binnenkort afgerond.

“Het CVA-voorstel zal ons in staat stellen om de lastige maar noodzakelijke stappen te zetten die nodig zijn om onze winstgevendheid te herstellen,” aldus commentaar van CEO Wilf Walsh. “Nu we de goedkeuring hebben ontvangen van zowel aandeelhouders als crediteuren, zullen we doorgaan met onze plannen voor de voorgestelde aandelenfinanciering om het bedrijf te herkapitaliseren en Carpetright in staat te stellen de concurrentiedreiging vanuit een sterke positie aan te pakken.”

De vloerenverkoper laat vandaag ook weten dat de marktomstandigheden, sinds de vorige update van 12 april, aanhoudend zwaar zijn voor zowel de Britse winkels als die in de Rest van Europa, waaronder Nederland en België. In het VK zorgde de aanhoudende zwakte van het consumentenvertrouwen, in combinatie met wat Carpetright noemt een onvermijdelijke verstoring van de handel als gevolg van de publiciteit in verband met de lopende reorganisatie, ervoor dat de like-for-like-omzet in het laatste kwartaal van zijn boekjaar met 10,5 procent daalde. De like-for-like-omzet over het tot eind april lopende boekjaar als geheel zal op de thuismarkt 3,6 procent lager uitkomen. Opgemerkt wordt wel dat de gemoderniseerde winkels (circa de helft van de ruim vierhonderd in het VK) beter blijven presteren dan de nog niet onder handen genomen verkooppunten en de strategie van winkelmodernisering zal worden voortgezet na het ophalen van het benodigde kapitaal.

De like-for-like-omzet in de Rest van Europa daalde in het laatste kwartaal met 8,3 procent tegen een volgens Carpetright vergelijkbare achtergrond voor het doen van zaken als in het VK. Voor het volledige jaar wordt een omzetstijging van 1,1 procent voorzien. Als gevolg van een en ander verwacht de groep over het zojuist afgesloten boekjaar een onderliggend verlies vóór belastingen te zullen rapporteren dat inmiddels is opgelopen tot 7 à 9 miljoen pond.

(Parketplein, 30-04-2018)

 
Walter Esch geridderd

Walter-EschVanwege zijn vele verdiensten, vrijwilligerswerk en bijdragen voor de parketbranche, ontving Walter Esch gisteren de Koninklijke Onderscheiding ‘Ridder in de Orde van Oranje-Nassau’. Van harte gefeliciteerd!

(Parketplein, 27-04-2018)

 
MeisterWerke neemt Hain over
MeisterWerkeMeisterWerke.
Hain-houtzagerijHoutzagerij Hain.
Productievestigingen-HainProductievestigingen Hain

MeisterWerke Schulte GmbH heeft het familiebedrijf Hain Natur-Böden, specialist op het gebied van houten vloeren in Rott am Inn, overgenomen. Guido Schulte, meerderheidsaandeelhouder van MeisterWerke legt de overname uit: "Deze investering maakt het mogelijk onze strategie, innovatie en kwaliteit 'Made in Germany' duurzaam te verankeren in de veranderende markt. We hebben veel respect voor de ondernemersprestaties van de familie Hain; onze gezamenlijke waarden verbinden ons.” Susanne Hain, uitvoerend directeur en vennoot bij Hain Industrieprodukte Vertriebs GmbH, sluit zich hierbij aan: "Nu we als traditioneel familiebedrijf bij een ander sterk familiebedrijf in de branche gaan horen, zorgt dat voor toekomstperspectieven, een grotere expertise en een beter zelfbeeld. Deze verandering komt onze medewerkers, vestiging en marktpartners ten goede." De twee bedrijven blijven onafhankelijk bestuurd en de twee vestigingen blijven behouden. MeisterWerke zal onder het succesvolle merk Meister haar positie als leverancier van een volledig assortiment in de relevante markten blijven uitbreiden. Momenteel heeft het bedrijf 675 mensen in dienst op de locatie in Meiste en wordt er wereldwijd aan 70 landen geleverd. Naast vloeren bestaat het assortiment ook uit lijsten, panelen en toebehoren.

Bij Hain Natur-Böden ligt de nadruk op het succesvolle assortiment parketvloeren. “Als producent van onbehandelde houten vloeren, biedt het bedrijf consistent duurzame maatproducten uit de eigen zagerij tot afgewerkte planken. De ultramoderne productiefaciliteiten op de vestigingen in Rott am Inn en Slowakije, met in totaal 200 werknemers, maken het ook mogelijk om zeer flexibel te reageren op individuele marktvereisten.” Susanne Hain, die als directeur werkzaam zal blijven, zegt hierover verder: "We zijn al meer dan dertig jaar de voorkeurspartner voor onze klanten en leveranciers en dat zal niet veranderen."

Vooral in de parketsector ziet MeisterWerke samenwerkingsmogelijkheden. Guido Schulte: "Hain heeft, vooral door de geïntegreerde productie, ongekende competenties. Dat zorgt voor succes voor het bedrijf zelf, maar kan, in termen van het delen van knowhow, ook waardetoevoegend voor MeisterWerke zijn." Daarnaast kan MeisterWerke nu profiteren van het gemeenschappelijk inkopen van grondstoffen en een gezamenlijke deklaagproductie. Omgekeerd kan Hain profiteren van de uitgebreide ervaring van MeisterWerke op het gebied van digitalisering van processen en markten. Guido Schulte: "Onze markt zal de komende jaren een enorme verandering ondergaan. Digitalisering, internationalisering en de gerichtheid op nieuwe klantengroepen moeten worden ondersteund door de bestaande bedrijfscultuur, vakkundige medewerkers en duurzame structuren. We kunnen onze solide basis nu samen verder uitbreiden."

(Parketplein, 27-04-2018)

 
Feestelijke opening Forinn Hoogeveen
Harry-Elshof-kniptHarry Elshof, Algemeen Directeur van Forinn en Bosgoed knipt samen met vestigingsleider Dries Smit het lintje door.
De-nieuwe-locatie-is-ruimer-en-lichterDe nieuwe locatie is ruimer en lichter en laat de nieuwste versie van de Forinnstore zien.

Afgelopen woensdag was de Grand Opening van Forinnstore Hoogeveen op de nieuwe locatie Dr. Anton Philipsstraat 7 in Hoogeveen. Harry Elshof, Algemeen Directeur van Forinn en Bosgoed opende samen met vestigingsleider Dries Smit de nieuwe locatie door samen het lintje door te knippen in het bijzijn van alle klanten en leveranciers. De nieuwe locatie is ruimer en lichter en laat de nieuwste versie van de Forinnstore zien, waar de gehele collectie; vloeren, vloertechniek en raamdecoratie goed tot zijn recht komt. Diverse interessante demonstraties en leuke workshops werden verzorgd door de leveranciers Uzin, Wolff, Estillon, Union en Wepro. Tevens kon er ‘geschoten’ worden voor leuke kortingen en waren er diverse openingsaanbiedingen. De bezoekers gingen niet met een lege maag naar huis want een lekker hapje en drankje werd verzorgd door ‘De-Eetkeet’.

(Parketplein, 27-04-2018)

 
Floorify breidt collectie uit

Donkere-kleuren-zorgenDonkere kleuren zorgen voor een sfeer van intimiteit en geborgenheid.Floorify heeft zijn collectie rigide vinyl vloeren uitgebreid met 5 nieuwe kleuren, bovenop het reeds bestaande gamma van 13 houttinten. “Voor de nieuwste uitbreiding aan het gamma heeft Floorify zich laten inspireren door twee opkomende trends: het brutalisme en de opkomst van onbehandelde, ruwe eik,” aldus het bedrijf in een persbericht. Floorify probeert met de designs zo goed mogelijk de natuur te benaderen, en dit zowel op het vlak van structuur als kleur. “De planken zijn dan ook enkel door hun gebruiksgemak van echt hout te onderscheiden. Ook met heersende interieurtrends wordt rekening gehouden. Zo is er een verhoogde vraag naar onbehandelde, ruwe eik en donkere kleuren. Geen vloeren met perfect ogende premium houtlook, maar plankenvloeren met noten die karakter uitstralen.” Floorify ontwikkelde ‘de perfecte, imperfecte eik’ in 5 tinten. Waarvan 3 natuurtinten onbehandeld, afgewerkt met een invisible oil en met een natuurlijke olie, een natuurlijke afwerking gecombineerd met een subtiel passende structuur en uitzonderlijke lengte en breedte van de panelen (1524x225mm), en tot slot 2 donkere tinten, donkere kleuren met een sfeer van intimiteit en geborgenheid.

(Parketplein, 27-04-2018)

 
Alliance: druk op grondstoffen houdt aan

EdwinCools 17“Voorheen nam eiken 60 procent binnen het aandeel parket voor zijn rekening. Inmiddels is dit tussen de 90 tot 95 procent,” aldus Edwin Cools.Herhaaldelijk is op www.parketplein.nl de eenzijdige vraag naar eiken producten aan de orde gekomen. Dat schaarste, die hiervan het logische gevolg is, tot een prijsverhoging bij het eiken zal leiden is inmiddels een gegeven. “Het is heel simpel en je doet er niks aan. Eiken is een populair product. Dit vanwege de variëteiten aan kleur die je kan aanbrengen en het gemak.” Aldus parketopleider Jan van der Kroef. Van der Kroef liet vorig jaar verder weten dat meerlaagse producten, een dunnere toplaag van bijvoorbeeld 4 millimeter en het beperken van schuurverlies door het product vast te leggen oplossingen konden bieden. Tijdens een onderhoud met Wil van Geel en Edwin Cools, respectievelijk voorzitter en bestuurslid van de Parket Alliance, eind vorig jaar in het kader van de cao Parket, kwam de prijsdruk bij het eiken wederom ter sprake. Cools sprak een paar dagen geleden in het Parketblad opnieuw zijn zorgen uit over de schaarste in de stammen en daardoor stijgende houtprijzen. Stijgende houtprijzen die vooral moeten worden gerelateerd aan het Frans eiken. Franse overheidsmaatregelen die de kap van eiken terugdrongen, in combinatie met een tekort aan zagerijen en een toegenomen vraag en inkoop vanuit Azië. Voldoende om de prijzen de laatste jaren fors onder druk te zetten. Edwin Cools spreekt namens de Parket Alliance wederom zijn bezorgdheid uit op de nieuwspagina van www.parketplein.nl

“Eiken is een populair product vanwege het gemak en afwerkingsmogelijkheden. Voorheen nam eiken 60 procent binnen het aandeel parket voor zijn rekening. Inmiddels is dit tussen de 90 tot 95 procent,” aldus Edwin Cools. “Andere houtsoorten zijn niet meer gewild en ook grote fabrikanten hebben de exoten afgestoten.” Wellicht is dit een kwestie van conjunctuur en marktwerking en zorgt de ontwikkeling bij het eiken voor een comeback van de exoten? Cools: “Dat zou kunnen, maar men moet daarbij bedenken dat dit geen eenvoudige zaak is. De logistiek bij de exoten ligt zo goed als plat en daar moet dus eerst het nodige worden veranderd danwel aangepast.” Het thermisch bewerken van andere houtsoorten? “Daarbij denk je aan essen en beuken, maar dit zijn zenuwachtige houtsoorten. De maatvoering betreft smallere varianten en de markt vraagt om redelijke brede variëteiten.”
Dan kom je toch weer uit op het beter gebruik van het eiken vindt ook Cools. “Efficiënt gebruik lijkt vooralsnog de beste oplossing. Meerlaagse vloeren en een toplaag van 4, misschien zelfs 3 millimeter. Ondertussen zullen de prijzen op blijven lopen met prijsstijgingen tussen de 3 tot 10 procent per jaar, afhankelijk van de productspecificatie. Dit zal naar verwachting nog de komende jaren het geval zijn. De afgelopen jaren hebben we als leveranciers te maken gehad met een prijsstijging van 50 procent in de grondstof eiken, en daarvan is slechts zo’n 90 procent doorberekend. De rest is ten koste gegaan van de eigen marge. De prijsontwikkeling heeft voor een noodzakelijke verbetering van de efficiency gezorgd binnen de bedrijven. Dat is een gezonde en juiste reactie, maar zal nooit het prijsniveau naar het oude niveau terug kunnen brengen. Wellicht zal parket een verschuiving maken naar het midden en hoger segment, en moeten we dat onder de ogen zien en flexibel mee omgaan. De ontwikkeling op de Nederlandse parketmarkt daarentegen is de laatste jaren weer in ons voordeel, met een toegenomen vraag en groeiende populariteit van het product parket. Het is aan ons, als ondernemers, om daar via creativiteit en innovaties op adequate wijze in te spelen,” aldus Cools tot besluit.

(Parketplein, 25-04-2018)

 
Huisshow en opening Headlam Eindhoven
Service-Center-EindhovenService Center Eindhoven, by Headlam.
Veel-belangstelling-COREtecVeel belangstelling bij COREtec voor Megastones en Naturals.
Al-vroegAl vroeg stroomden de belangstellenden binnen.

Maandag opende Headlam officieel zijn nieuwe filiaal in Eindhoven en organiseerde er meteen een eerste huisshow. De officiële handeling, het doorknippen van het lint, werd verricht door Esther Swinnock van de firma F.Ball. Naast de officiële opening van het nieuwe filiaal organiseerde Headlam er meteen ook een eerste huisshow. Belangstellenden konden er niet alleen proeven van de nieuwe producten, maar konden er ook genieten van de culinaire kwaliteiten van ‘meervoudig prijswinnaar Ralph’, van Ralph’s BBQ. Met veel interesse bekeken de genodigden de diverse nieuwe producten die op overzichtelijke wijze werden gepresenteerd, zoals de volgens Headlam zeer succesvolle PVC en PVC Visgraat.

EstherEsther Swinnock van de firma F.Ball opent met het doorknippen van het lint officieel het filiaal Eindhoven met rechts naast haar Sales Manager Michael van den Dries.

Een aantal leveranciers van Headlam gaf zelf acte de présence en bood de aanwezigen de mogelijkheid om persoonlijk vragen te stellen. Zo vertelde Nicolas Cnudde van COREtec uitgebreid over de nieuwe producten Megastones en Naturals. “We zijn zeer te spreken over de toestroom en belangstelling van de retailers,” aldus Philiep Caryn namens de firma COREtec. “Een gezellige drukte. Dit is een prima locatie en de showroom is top. We hebben veel lof van de klanten mogen ontvangen.” F. Ball demonstreerde de producten F49 en F40. Marjolein Ras van M4four presenteerde het bijzondere vinyl dat geheel naar eigen wens gepersonaliseerd kan worden door een unieke druktechniek. Jaap Keus informeerde over de diverse uitbreidingen binnen het WoonTotaal atelier bestelsysteem.

(Parketplein, 25-04-2018)

 
MeisterDesign: Vinylvloer zonder vinyl
MEISTER-zomereik-natuur-6983-vinyl-zonder-vinylDe uitvoeringen ‘pro’ en ‘life’ van de designvloer zijn waterbestendig en daarmee ook geschikt om in de badkamer te leggen. Hier: Zomereik natuur 6983, houtdessin.
MEISTER-ocean-oak-6989-vinyl-zonder-vinylMeisterDesign ocean oak 6989, houtdessin.
nieuwe-designvloer-adviescenterHet nieuwe designvloer-adviescenter (formaat L).

Met het nieuwe designvloer-platformconcept MeisterDesign breidt MEISTER zijn assortiment van gemakkelijk te onderhouden en moderne designvloeren uit met vier aanvullingen. “Achttien decors, vier typen productopbouw. Zo verkrijgt u een vloer voor ieder gebruiksdoel,” aldus Meister in een persbericht. Meister benoemt de designvloer MeisterDesign als de nieuwe 'vinylvloer zonder vinyl' als antwoord op traditionele vinylvloeren. “MeisterDesign biedt alle voordelen van een vinylvloer (robuustheid, onderhoudsgemak en elasticiteit), maar zonder de, vooral ecologische en technische nadelen, met zich mee te brengen. Zo is MeisterDesign – in tegenstelling tot veel vinylvloeren – geurloos, vrij van weekmakers en hittebestendig. Hij beschikt over het Blaue Engel-keurmerk en is 100% Made in Germany,” aldus Meister in een persbericht. MeisterDesign is verkrijgbaar in vier verschillende producttypes, en steeds als korte plank (ca. 1,30m lang) en als modern groot tegelformaat (MeisterDesign pro uitsluitend als korte plank) te weten: MeisterDesign. comfort (behaaglijke comfortvloer met extra kurklaag), MeisterDesign flex (slanke designvloer met geringe opbouwhoogte), MeisterDesign life (ongecompliceerde allrounder om te klikken die tevens waterbestendig is), MeisterDesign pro (extra dunne professionele vloer voor volledige verlijming, eveneens waterbestendig en leverbaar vanaf september 2018).

"Iedere klant stelt andere eisen aan een vloer," vertelt Volker Kettler, hoofd productontwikkeling bij MeisterWerke. "Voor sommigen moet hij vooral dun zijn, maar vanwege een renovatie op bestaande tegels gelegd kunnen worden zonder dat deze zichtbaar zijn. Voor hen is MeisterDesign flex de juiste keuze. Anderen zoeken een vloer die bijzonder prettig is voor de gewrichten, voor in de slaapkamer of kinderkamer. Daar kan MeisterDesign comfort worden toegepast." Met de varianten MeisterDesign life en pro, welke tot aan de dragerplaat uit pvc-vrij kunststof bestaan, beschikt MEISTER nu ook over geheel waterbestendige vloeren. Deze zijn bovendien bijzonder geschikt om in serre´s te leggen, aangezien ze niet uitzetten onder de invloed van warmte. Life en pro worden op gebied van toebehoren aangevuld door een nieuwe waterbestendige, pvc-vrije plint (profiel 20 PK Aqua).

Om de adviseurs in de vakhandel zoveel mogelijk ondersteuning te bieden, heeft MeisterWerke een vernieuwend POS-systeem ontwikkeld voor de nieuwe designvloer MeisterDesign. Het 'designvloer-adviescenter' bundelt volgens MEISTER alle belangrijke informatie die nodig is voor advies en verkoop. Denk aan originele monsterborden, technische gegevens, productvoordelen, toepassingsmogelijkheden, accessoires en een catalogus met geïntegreerde lookbook. "Wij zijn er zeker van dat we met dit nieuwe POS-concept onze partners in de vakhandel optimale steun kunnen bieden voor uitgebreid klantenadvies," licht Ludger Schindler toe, als bedrijfsleider verantwoordelijk voor marketing en verkoop. Het designvloer-adviescenter is verkrijgbaar in drie verschillende formaten en kan zo perfect worden ingezet in showrooms van diverse groottes.

(Parketplein, 25-04-2018)

 
Parketopleiding timmert aan de weg

Jan-van-der-Kroef-bJan van der Kroef: “De verbouwing van het praktijklokaal kan ieder moment van start gaan.”De vakopleiding in Nieuwegein kan de laatste paar jaar weer op veel belangstelling rekenen. De toegenomen interesse in combinatie met de inzet van diverse marktpartijen binnen de branche en organisaties, zoals het Gilde van Gediplomeerde Parketteurs en het platform parket, hebben een positieve bijdrage geleverd aan de verdere professionalisering van de parketopleiding. Op dit moment volgen 35 leerlingen de opleiding en zijn er nu al 10 nieuwe aanmeldingen binnen voor het komende jaar. “Een en ander betekent dat we het volgend jaar met tenminste 40 leerlingen van start zullen gaan,” aldus een verheugde parketopleider Jan van der Kroef. Maar daar blijft het niet bij. In september van dit jaar zal men ook kunnen starten met een compleet verbouwd praktijklokaal. “De verbouwing van het praktijklokaal kan op ieder moment van start gaan. We gaan in het huidige lokaal een vide aanbrengen, een extra verdieping, waardoor het lokaal met de helft wordt uitgebreid. De voordelen van de uitbreiding zijn divers. Zo kunnen de jongens nu een vloer waaraan ze werken gewoon laten liggen en is er ook een mogelijkheid om de werkstukken te presenteren.” Van der Kroef is zeer te spreken over het management van het ROC Midden Nederland in Nieuwegein. “Ze ondersteunen de ontwikkeling van een professionele vakopleiding parket en daar zijn we hen dankbaar voor.”

(Parketplein, 23-04-2018)

 
Armstrong Flooring US verhoogt prijzen

Brent-Flaharty-armstrong-logoBrent Flaharty, senior vice president, North American Sales: “Onze organisatie werkt er hard aan om prijsstijgingen binnen de perken te houden.”Armstrong Flooring kondigt in de Verenigde Staten aan dat het bij al zijn productsegmenten vanaf 1 mei een prijsverhoging zal doorvoeren. Het bedrijf wijst erop dat het zich hiertoe genoodzaakt voelt vanwege de significante prijstijgingen bij de grondstoffen en gestegen kosten bij energie en transport. Het bedrijf noemt specifiek de schaarste op de houtmarkt met betrekking tot specifieke houtsoorten en -kwaliteiten. Deze prijsdruk leidt tot een inflatoire werking. Het bedrijf verwacht dat dit de prijzen gedurende het gehele jaar 2018 onder druk zal zetten. Brent Flaharty, senior vice president, North American Sales: “Onze organisatie werkt er hard aan om prijsstijgingen binnen de perken te houden, maar op dit moment lukt het ons niet om het tempo bij te houden en zien we ons genoodzaakt stappen te nemen.”

(Parketplein, 23-04-2018)

 
Aspecta wijzigt distributie in Nederland

Aspecta-logo-dimensionAspecta B.V., met Europees hoofdkantoor in Oud Gastel nabij Roosendaal, heeft recentelijk besloten om zijn distributieovereenkomst met ‘Roommade’ (de firma Decopan B.V.) te beëindigen, per 1 mei 2018. Het betreft de distributie van alle Aspecta en Allure LVT vloerencollecties in de Nederlandse markt. In een persbericht schrijft het bedrijf “helaas” tot deze beslissing te zijn gekomen “vanwege uiteenlopende gedachten betreffende de marktbewerking voor haar merk Aspecta. Beide partijen beëindigen hun relatie op professionele wijze en wensen elkaar succes toe met hun verdere bedrijfsactiviteiten.”

Per direct zullen leveringen met betrekking tot alle Aspecta-vloerencollecties worden overgenomen door Viehoff Fournituren B.V. (www.viehoff.nl) in Heerhugowaard, met als contactpersonen Dennis Viehoff en Rob Otte.

“De kwalitatief hoogwaardige Aspecta– en Elemental by Aspecta LVT-vloerencollecties zijn uitermate geschikt voor zowel consument- en projectmatige toepassingen,” zo vervolgt het persbericht. “Aspecta B.V. kiest er in de Nederlandse markt voor om met een tweetal distributiepartners operationeel te zijn teneinde een zo optimaal mogelijke marktbewerking te kunnen garanderen in beide marktsegmenten.”

Specifiek voor de bewerking van het projectensegment lopen op dit moment gesprekken met een potentiële nieuwe Aspecta-distributiepartner, die naast Viehoff operationeel dient te zijn. Naar verwachting van het bedrijf in Oud Gastel zal er met circa twee maanden meer duidelijkheid zijn omtrent de keuze van een nieuwe distributiepartner. (Voor nadere vragen uit de markt verwijst Aspecta naar het telefoonnummer 088-1662500 en het e-mailadres Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken ).

(Parketplein, 20-04-2018)

 
‘Grand opening’ ForinnStore Hoogeveen

ForinnStore-HoogeveenForinnStore Hoogeveen.Komende woensdag 25 april vindt de feestelijke opening plaats van ForinnStore Hoogeveen. Het filiaal, reeds bekend in de regio, beschikt nu over een geheel nieuw pand, klaar voor de toekomst. Vestigingsleider Dries Smit en verscheidene leveranciers staan deze dag klaar om een ieder feestelijk te ontvangen.

Van twee tot zes uur in de middag geven Uzin, Wolff, Estillon, Union, Döllken en Wepro diverse interessante demonstraties en workshops. Ook interessant zijn de openingsaanbiedingen die Forinn in petto zegt te hebben. Bovendien worden de genodigden in staat gesteld om te ‘schieten’ voor extra korting. Vanzelfsprekend zal goed voor de innerlijke mens worden gezorgd. De groothandel nodigt bij deze iedereen van harte uit op zijn ‘grand opening’ op het adres Dr. Anton Philipsstraat 7 in Hoogeveen.

(Parketplein, 20-04-2018)

 
Showroom Europa Parket op de schop

Showroom-Europa-ParketShowroom Europa Parket is van gedaante veranderd.Europa Parket in Barneveld stuurt een berichtje dat zijn geheel vernieuwde showroom na drie maanden verbouwen gereed is. Vorig jaar is in samenwerking met het plaatselijke interieurbedrijf Dubbel M een uitvoerig plan gemaakt en kon worden begonnen aan wat resulteert in een ware metamorfose van de ruim zeshonderd vierkante meter grote showroom. Zo is de indeling aangepast, het volledige interieur vervangen en zijn de meeste vloeren en monsterborden vervangen door de nieuwste trends op vloerengebied en aangepast aan wat momenteel gevraagd wordt, zoals verwerking op vloerverwarming en/of -koeling. Zelfs in de nieuwe tafels kan men nu patroonvloeren aantreffen.

In het bijzonder wil Europa Parket, zusterbedrijf van Flamingo Parket, de populaire Raftwood-collectie, die al een paar jaar in het assortiment is, uitlichten. De vloerdelen worden vervaardigd uit eiken spoorbielzen en bieden met hun ruige en onbewerkte karakter een bij consumenten gewilde ‘natuurlijke beleving’.

(Parketplein, 20-04-2018)

 
In Oostenrijk plussen alle vloeren weer

branchenradar-logo-vlagDe Oostenrijkse markt voor vloerbedekkingen en parket is in 2017 met 3,5 procent gegroeid in vergelijking met het vorige jaar. Voor het eerst in lange tijd leveren alle soorten vloeren weer een bijdrage aan de groei in het land, zo blijkt uit drie recente marktstudies over parket, elastische vloeren plus laminaat en textiele vloerbedekkingen van Branchenradar.com.

Het voorbije jaar in Oostenrijk was volgens de marktonderzoekers een goed jaar voor fabrikanten van vloerbedekkingen en parket. Voor het eerst in acht jaar kon de vraag voor het totaal aan vloerbedekkingen weer worden vergroot. In het afgelopen jaar steeg het afzetvolume met 2 procent tot een totaal van bij benadering 19,4 miljoen vierkante meter. De marktgroei werd voornamelijk aangejaagd door nieuwbouw, van zowel woningen als kantoor- en overheidsgebouwen. Dankzij de stijgende prijzen in de productgroepen parket, heterogene PVC & vinyl en linoleum, namen de omzetten van de fabrikanten, getuige een plus van 3,5 procent, nog iets scherper toe, tot 300 miljoen euro.

De Oostenrijkse marktonderzoekers nemen als gevolg hiervan, zelfs in het geval van laminaat, in het jaar 2017 een heuse ommekeer van de trend waar. De omzet van de laminaatfabrikanten steeg met een bescheiden 0,6 procent in vergelijking met een jaar eerder tot 33,6 miljoen euro. De omzet met textiele vloerbedekkingen steeg met 1,8 procent tot 44,8 miljoen euro. Parket ontwikkelde zich qua omzet conform het marktgemiddelde (+3,6 procent), waardoor deze steeg tot 139,0 miljoen euro. De meest dynamische ontwikkeling was echter opnieuw voorbehouden aan de elastische vloeren, met voorop designvloeren en wat de onderzoekers aanduiden als vinylparket. De marktomzet klom tot een totaal van 82,8 miljoen euro. Bij de klassieke elastische vloerbedekkingen bedroeg de groei van de omzet 5,2 procent, bij de designvloeren/vinylparket (lees: LVT) zelfs 6,2 procent.

Het belangrijkste verkoopargument voor designvloeren/vinylparket was ongetwijfeld opnieuw de prijs, zo geven de marktonderzoekers als commentaar. Met een af-fabriek prijs van gemiddeld 13,40 euro per vierkante meter kosten deze vloeren ongeveer de helft van een ‘landhuisdeel’ (parket). Met betrekking tot de optiek en de belastbaarheid, leveren designvloeren/vinylparket meestentijds een beduidend hogere kwaliteit dan laminaat, zo vervolgt het commentaar. Om die reden is het assortiment van met name de doe-het-zelf-zaken in de afgelopen twee jaar consequent verschoven van laminaat naar LVT. Meer informatie: www.branchenradar.com.

(Parketplein, 20-04-2018)

 
Van Kesteren, CombiWood bundelen krachten

vankesteren-logo-combiwoodCombiWood B.V. in Oldenzaal en Parketfabriek van Kesteren B.V. in Beuningen gaan hun krachten bundelen. De partijen hebben besloten om per 1 juni a.s. vanuit een enkele productiefaciliteit te gaan opereren en hebben hiervoor de keuze laten vallen op Van Kesteren in Beuningen. Sales- en marketingmanager Gerty Joosten stelt in een mailing aan haar klanten dat er voor hen nagenoeg niets zal veranderen op het vlak van de geleverde CombiWood-kwaliteit, de afwerkingen, prijzen en zo ook het gebruik van monsterborden. Joosten blijft het aanspreekpunt en verwacht meer tijd voor klantencontact te zullen krijgen. Voor office manager Agnes Kerkveld is de afstand van Oldenzaal naar Beuningen echter te ver en zij verlaat het bedrijf per genoemde datum. Het aanspreekpunt voor de klanten van CombiWood op kantoor bij Van Kesteren wordt Janine van Kesteren.

Harold-van-BusselHarold van Bussel (hier op archieffoto uit 2008): ‘CombiWood blijft gewoon bestaan en gaat gebruikmaken van het productieproces van Van Kesteren.’“Beide bedrijven kennen al langer een vorm van samenwerking,” zo geeft Harold van Bussel als toelichting namens Van Kesteren. “CombiWood gaat gebruikmaken van het productieproces van Van Kesteren. Wij hebben er de capaciteit voor en stellen deze graag beschikbaar aan CombiWood. In wezen krijg je nu ‘CombiWood made by Van Kesteren’.” Van Bussel beklemtoont dat er geen sprake is van een overname. “CombiWood blijft gewoon bestaan en Gerty het aanspreekpunt. Zij wil zich meer op haar klanten gaan richten en daarvoor krijgt ze nu de mogelijkheid.” Ook bevestigt Van Bussel dat er voor de klanten van CombiWood voorlopig geen veranderingen op stapel staan. “De afzonderlijke merken van CombiWood blijven gewoon bestaan.” CombiWood heeft zich overigens al aangemeld als exposant op de Interieur Collectie Dagen van komende september in Gorinchem. Van Bussel sluit zeker niet uit dat de bedrijven daar gezamenlijk gaan uitpakken.

(Parketplein, 18-04-2018)

 
Parketmarkten Europa in een goed humeur

fep-logoDe Europese markten verkeren over het algemeen in een positieve stemming en laten een lichte groei zien, zo rapporteert de Europese Federatie van de Parketindustrie (FEP) in een update van de gang van zaken in het eerste kwartaal. In Nederland en België, koplopers in Europa, is het verbruik van parket in de eerste drie maanden met naar schatting 3 procent toegenomen.

In vergelijking met vorig jaar wijzen de voorlopige uitkomsten voor het voorbije eerste kwartaal in Europa op een voortzetting van de gematigd positieve trend in de consumptiecijfers van parket. Met uitzondering echter van Duitsland, dat een aanzienlijke daling rapporteert. Projecten zijn volgens de FEP de belangrijkste aanjager van de groei, hoewel ook van renovatie wordt verwacht dat deze tot meer bezigheden zal gaan leiden. Ondanks de lange en natte winter, is de beschikbaarheid van grondstoffen “voorlopig geen cruciaal probleem” meent de Brusselse federatie. “Niettemin, omdat van boseigenaren en houtzagerijen doelmatig oogsten wordt gevraagd, zijn er nu helaas tekorten bij kleine formaten.”

Twee landen tonen in het overzicht van de FEP een vlakke ontwikkeling in het eerste kwartaal, te weten Denemarken en Zwitserland. Duitsland is de negatieve uitzondering. Uit de gegevens blijkt dat de verkoop van parket in het eerste kwartaal van het lopende jaar met 5 procent is afgenomen, vergeleken met het (goede) eerste kwartaal van 2017. Deze daling weerspiegelt volgens de federatie de flauwe residentiële markt bij onze oosterburen, het gebrek aan leggers dat leidt tot verschuivingen van projecten, de concurrentie van vloerbedekkingen met ‘houtlook’ en de krimpende ruimte voor hardhouten vloeren in het schap van de doe-het-zelf-zaak.

In de meeste landen ligt de groei ergens tussen marginaal en 3 procent in. Van de Baltische landen is alleen bekend dat de parketmarkten een licht positieve trend laten zien. In Noorwegen verbetert de markt licht met 0 tot 1 procent. In Finland stijgt de verkoop van parket met 1 procent. In Spanje ontwikkelt de markt zich (ondanks de turbulente politieke situatie) positief met tussen 1 tot 2 procent. In Zweden, Oostenrijk, Frankrijk en Italië groeien de parketverkopen met zo’n 2 procent. De beschikbare indicaties voor België wijzen op een groei van 3 procent van het parketverbruik in de eerste drie maanden. De uit Nederland ontvangen informatie wijst volgens de FEP op een bevestiging van de eerder waargenomen verbeteringen op de markt - de verkoop van parket loopt hier met naar schatting 3 procent op.

(Parketplein, 18-04-2018)

 
EK Parketleggen 2018 in Minsk

EUFA-Logo-010In het Wit-Russische Minsk wordt in de laatste week van mei het tweejaarlijkse Europees kampioenschap voor parketleggers (tot 25 jaar) gehouden. Het deelnemersveld van de twaalfde editie lijkt langzaam maar zeker oostwaarts te trekken in Europa, want naast Duitsland en Zuid-Tirol (Italië) zijn Wit-Rusland, Oekraïne, Polen, de Tsjechische Republiek, Roemenië, Litouwen en Rusland van de partij.

Nederland heeft voor het laatst aan het EK deelgenomen in 2014, op de tiende editie in het Tsjechische Budweis. In 2016 liet ons land de internationale krachtmeting in Zuid-Tirol aan zich voorbijgaan, met name omdat het oorspronkelijke ‘van elkaar leren’ zou worden overschaduwd door het koste wat het kost willen binnenhalen van de bokaal door bepaalde landen.

Het Ministerie van Onderwijs van het gastland is beschermheer van de komende wedstrijd, die weer onder auspiciën staat van de EUFA P+F en in het Duitse Uzin-Utz een mede-organisator heeft gevonden.

(Parketplein, 18-04-2018)

 
Cursus ‘Probleemloos egaliseren’ Lecol

cursus-egaliseren-lecolLecol organiseert dit jaar, op velerlei verzoek, weer een cursus ‘Probleemloos egaliseren’ en wel op maandag 4 juni a.s. te Waalwijk. Goed egaliseren begint bij een goede voorbehandeling van de vloer, zo onderstreept de leverancier. Daarvoor is, naast vakmanschap, kennis nodig van de verschillende typen ondervloeren en producten. Zonder een goede ondervloercontrole en een onberispelijk geëgaliseerde ondervloer ook geen perfect eindresultaat, zo weet het organiserende bedrijf.

Onder begeleiding van de deskundigen van Lecol leert de deelnemer aan de cursus alle kneepjes van het (probleemloos) egaliseren. Naast een deel theorie over verschillende typen ondervloeren, reinigen, primeren, egaliseren en kennis van producten, wordt een groot deel van de dag ingevuld met de praktijk. Werkzaamheden als het vullen van (grote) gaten en dorpels, scheurreparaties, sleuven vullen bij vloerverwarming en schuren van tegels worden uitgediept. “We gaan bezwaren en onzekerheden wegnemen en risico’s uitsluiten, zodat u als vakman aan het einde van de dag zonder problemen en met alle vertrouwen kunt egaliseren en zelf problemen kunt oplossen,” zo klinkt het in de uitnodiging van de Waalwijkse leverancier.

Na afronding mag de deelnemer zich gecertificeerd egaliseerder noemen. De cursus is exclusief voor professionele en ervaren vakparketteurs en stoffeerders die een goede ondervloercontrole kunnen uitvoeren. De kosten bedragen 75 euro, certificaat en lunch inbegrepen. Mocht er, zoals verwacht, veel interesse zijn, dan bekijkt het organiserende bedrijf de mogelijkheid van een extra bijeenkomst. Meer informatie en inschrijven kan via www.lecol.nl/cursus. Voor het overige krijgt de Dag van de Innovatie dit jaar een vervolg, meer informatie daarover belooft Lecol binnenkort te geven.

(Parketplein, 18-04-2018)

 
Nieuwe ideeën met nieuwe brochure mFLOR
Nieuwe-display-mFLORNieuwe display mFLOR.
Voorbeeld-van-Mix--MatchVoorbeeld van ‘Mix & Match’ uit de nieuwe brochure, hier met toepassing van mFLOR Authentic Plank Mocha en Authentic Plank Verde.

mFLOR gaat in zijn dealerbeleid versterkt de nadruk leggen op de ‘bouwstenen’ van het informeren, presenteren en inspireren. Nieuwe displays leveren een bijdrage aan een geschikte presentatie, een vernieuwde website en een mooie nieuwe brochure (op papier en digitaal) zorgen voor de gewenste informatie en inspiratie.

“Om de klant te verleiden tot het doen van aankopen in je winkel, is het van belang om voor overzichtelijkheid en ruimte te zorgen. Dat wordt als prettiger ervaren en biedt bovendien de mogelijkheid om meer sfeer en inspiratie te tonen,” zo klinkt de uitleg van Peter Kuipers, directeur van mFLOR International. Behalve om het informeren over allerlei product-technische zaken, draait het in de winkel volgens hem ook meer en meer om het inspireren van de klanten. “Men wil graag goed geadviseerd worden, juist omdat de inrichting steeds belangrijker en individueler wordt.”

En dat laatste geldt helemaal voor de vloer, zo meent Kuipers, want daar liggen talloze creatieve mogelijkheden. “Zo kunnen de modulaire mFLOR-vloeren bijvoorbeeld diagonaal worden geïnstalleerd, voor een geheel ander effect. Stel ook eens voor om te werken met een border, in dezelfde of juist een andere kleur, of met voegstrips. Of laat de klant eens zien hoe ‘Mix & Match’ werkt, met de toepassing van twee verschillende kleuren van hetzelfde dessin. In onze nieuwe brochure treft de dealer veel inspirerende toepassingen aan, die hij vast en zeker kan gebruiken om de klant te informeren en te inspireren,” zo rondt Kuipers af.

Meer informatie over de collecties is verkrijgbaar bij de vertegenwoordigers van de groothandels Peitsman en Bosgoed of bij mFLOR zelf in Twello. De brochure is online te vinden en te downloaden via mflor.com/collectie/brochure/

(Parketplein, 16-04-2018)

 
Carpetright sluit ruim 90 Britse winkels

Carpetright-Britse-binnenstadwinkelCarpetright is in de regel tevreden met zijn Britse binnenstadwinkels ‘nieuwe stijl’.Carpetright heeft zijn vastgoedportefeuille in het Verenigd Koninkrijk onder de loep genomen en wijst 205 vestigingen aan die naar eigen zeggen of ondermaats presteren, en/of onder ongunstige huurvoorwaarden, of, in bepaalde gevallen, naar verwachting geen wezenlijk strategisch belang voor de onderneming zullen hebben. Van dit aantal zijn er 92 aangekruist voor sluiting, waarvan 11 inmiddels daadwerkelijk dicht en 81 komende september. Voor de resterende 113 wordt ingezet op een verlaging van de huurkosten met 30 tot 50 procent en op herziene huurvoorwaarden. De plannen omvatten nagenoeg de helft van het winkelbestand van Carpetright op zijn thuismarkt.

De Britse vloerenketen kadert zijn noodzakelijk geachte voorstel om af te slanken en in de kosten te snijden in een company voluntary arrangement (CVA), zoals aangekondigd (zie Nieuws van 21-03-2018). Het CVA-voorstel is alleen van toepassing op verhuurders van de winkelpanden, niet op andere crediteuren. De dagelijkse gang van zaken gaat ongestoord door, zoals ook de bedoeling is van een CVA. Op 26 april moeten de betrokken schuldeisers groen licht geven aan het CVA-voorstel, vier dagen later ook de aandeelhouders.

In mei wil Carpetright vervolgens nog circa 60 miljoen pond aan financiële middelen ophalen via een aandelenuitgifte, om de lopende strategie van de groep te financieren, de schuldenlast te verminderen en de kosten in verband met de CVA te dekken.

Wat de Britse vloerenverkoper na de uitvoering van de CVA en het ophalen van kapitaal uiteindelijk voor ogen staat, in de strijd met de niet bij naam genoemde concurrentie - maar lees: Tapi, de goedlopende keten die is opgezet door de zoon van Carpetright-oprichter Lord Harris - is een passende vastgoedportefeuille van gemoderniseerde winkels, met economisch verantwoorde huurprijzen, aangevuld met een als overtuigend aangeduid online aanbod.

De winkels in Nederland zijn niet betrokken bij de voorgenomen sanering, zo vernam het ANP van de Britten, en ook België niet.

(Parketplein, 13-04-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

 

Floor Forum

FF-129FFI-97

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons december nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Laminaat: kwaliteitsoverzicht kliksystemen
  • Dossier Lamel op kant
  • Dossier Producenten van ecologische lijmen
  • Dossier Producenten van egalisatiemiddelen
  • Dossier Trends in bamboevloeren
  • Voorbeschouwingen Domotex en BAU

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com