unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

banner SKYLT

nieuws
Woninginrichter verslaat vloerenwinkel

De winkels in meubels en woninginrichting hebben in februari de grootste omzetstijging in het non-foodsegment geboekt, zo meldt het CBS. De verkopers van deze woonartikelen realiseren een mooie plus van 4,8 procent. De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder de vloerenwinkels (parket, laminaat en kurk), keukenwinkels en bouwmarkten, kampen echter voor het eerst sinds juli 2016 met een omzetverlies. Het krimpje blijft voor deze retailers evenwel beperkt tot 1,0 procent.

cbs-deth-feb-2018

Alle plussen en minnen in de verzamelde non-foodsector tellen op tot een omzetgroei van bijna 1 procent, bij een volumegroei van ruim 1 procent. De detailhandel als geheel heeft in februari 2,6 procent meer omgezet dan in februari vorig jaar, gecorrigeerd voor de koopdagen. De online omzet ligt in de tweede maand van het jaar 17,5 procent hoger.

(Parketplein, 13-04-2018)

 
Minder winkels doe-het-zelf en vloeren

Hoewel de omzet van doe-het-zelfwinkels de laatste jaren weer toeneemt, blijft het aantal vestigingen volgens tellingen van het CBS afnemen. In de periode 2008-2017 is het aantal met 6 procent afgenomen: van 5290 naar 4960 winkels.

aantal-vestigingen-cbs

Vooral verf- en behangwinkels (-20 procent), winkels in vloeren (-15 procent) en ijzerwarenwinkels (-12 procent) verdwenen uit het straatbeeld. Onder winkels in vloeren verstaat het CBS winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren. Hun aantal daalde in deze periode van 725 naar 615. Ook het aantal bouwmarktvestigingen liep terug: van 1355 in 2008 tot 1270 in 2017.

De omzet van de doe-het-zelfsector is vorig jaar met 7 procent gestegen in vergelijking met 2016. De sector profiteerde daarmee onder meer van de opleving van de woningmarkt. Binnen de doe-het-zelfsector vormen bouwmarkten de grootste branche. Hun omzet steeg afgelopen jaar met bijna 6 procent.

(Parketplein, 11-04-2018)

 
Douwes Dekker terug in RTL Woonmagazine

Galant-visgraat-eiken-naturel-geborsteldGalant-visgraat, eiken naturel geborsteld.Douwes Dekker maakt, na een periode van afwezigheid, weer zijn opwachting in het RTL Woonmagazine. Ook in het nieuwe seizoen, dat zondag 22 april vlak na zessen van start gaat op RTL4, werkt het woonprogramma samen met bekende ontwerpers. Onder anderen Jan en Monique des Bouvrie, Marcel Wolterinck, Osiris Hertman en Remy Meijers gaan in het merendeel van de afleveringen aan de slag met de laminaatcollectie van dit consumentenmerk van de PPC.

Zo wordt voor een van de gedaanteverwisselingen het onlangs gelanceerde visgraatlaminaat gebruikt. Wat de groothandel betreft een mooie kans om deze nieuwe maar al populaire collectie extra onder de aandacht te brengen. Directeur Lisa Klaassen laat weten er veel zin in te hebben en vooral erg benieuwd te zijn naar de metamorfoses met Douwes Dekker.

(Parketplein, 11-04-2018)

 
Forse uitbreiding Castell Luxury LVT&PVC
Sfeerfoto-met-de-nieuweSfeerfoto met de nieuwe Magic-serie.
Close-up-Magic-GrandeClose-up Magic-Grande XL ‘Golden Oak’

Castell Luxury LVT&PVC Flooring - ‘made by tété-total-flooring' - is uitermate trots dat zijn Magic-serie voor projectmatig gebruik is uitgebreid met maar liefst negen nieuwe decors. De hoogwaardige PVC-vloeren doen volgens de aanbieder uit Hengelo mede van zich spreken door de toepassing van innovatieve technologieën. Magic-stroken zijn door de speciale productietechniek standaard voorzien van dubbel glasvlies (voor maatvastheid), samengaand met een bijzondere Natur Embossed Press+ (voor een realistisch reliëf) en een PU-toplaag van 0,55 millimeter (voor gebruik in projectomgevingen).

Deze ‘Natural Touch’-aanpak laat de structuur in de toplaag nauwkeurig het design volgen, zodat de vloeren de ‘look & feel' van echt hout bezitten. De nieuwe serie Magic-Classic en Magic-Grande XL koppelt deze techniek aan een indrukwekkende lengte van niet minder dan 152 centimeter.

De leverancier stelt vast dat de populariteit van grotere afmetingen op de vloer meer en meer toeneemt, zowel in de consumentenmarkt als in diverse projecttoepassingen. De bijzondere combinatie van Natur Embossed Press+ en de lengte van de vloerdelen zorgt in dit opzicht voor een ruimtelijke uitstraling van elke toepassing, die tegelijk natuurgetrouw oogt.

De Magic-Classic is extra mat uitgevoerd, heeft een afmeting van 122,73 bij 18,7 centimeter met een dikte van 2,5 millimeter, en is rondom voorzien van vellingkanten. De reeks is per direct leverbaar is de kleuren Mid Grey, Taupe, Beige en Gold. De nieuwe serie Magic-Grande XL is evenzo mat uitgevoerd en voorzien van vellingkanten. De kleuren Cashmere Oak en Golden Oak zijn beide uit voorraad leverbaar en komen op het formaat van 150 bij 23 centimeter, met een dikte van 2,5 millimeter. Aan het einde van het tweede kwartaal volgen de decors Greige, Grey en Beige. Deze zijn ‘extra large’ getuige een afmeting van 152 bij 23,8 centimeter, en hebben een dikte van niet minder dan 3 millimeter.

Exclusieve-displayExclusieve display Castell PVC&LVT flooring.Voor beide kwaliteiten geldt de uitvoering Natur Embossing Press+. Deze methode zorgt voor een realistisch reliëf op de vloer, waardoor bijvoorbeeld knoesten en lijnen ook daadwerkelijk zijn te voelen. De nieuwe series beschikken over PIT-klasse 42 en zijn daardoor uitermate geschikt voor zowel projectmatig als residentieel gebruik. De verkoopadviesprijs bedraagt 29,95 euro per vierkante meter.

Voor de professionele verkoop van Castell PVC&LVT is voor in de showroom een design display beschikbaar waarin kleurstalen van alle dessins overzichtelijk worden aangeboden op hun werkelijke formaat. De consument heeft zo de mogelijkheid om kleurstalen desgewenst mee naar huis te nemen. De compacte POS-display is circa 190 centimeter hoog, 78 centimeter breed en 94 centimeter diep. Alle nieuwe kwaliteiten zullen in het tweede kwartaal worden geïntroduceerd bij de exclusieve Castell-dealers. Voor meer informatie over het assortiment en afbeeldingen van de negen dessins: www.castellvloeren.nl.

(Parketplein, 09-04-2018)

 
Weitzer Parkett om eiken naar Kroatië

wp-weizWeitzer Parkett in het Oostenrijkse Weiz (foto: Weitzer Parkett)De Oostenrijkse parketfabrikant Weitzer Parkett (sinds 1831) exploiteert sinds vorige maand in een joint-venture met plaatselijke ondernemers de Kroatische parketproducent Pana d.o.o. in Turopolje. De Oostenrijkers hopen zo op de langere termijn verzekerd te zijn van de strategische toegang tot hoogwaardig Slavonisch eiken voor de vervaardiging van parketvloeren. Van hun kant brengen ze onder meer technologische know-how in. De stap naar Kroatië moet Weitzer voorts als alles goed gaat nieuwe kansen bieden, op ook nieuwe markten. De productievestiging van het familiebedrijf Pana in Turopolje is in 1911 opgericht en biedt werk aan zo’n 150 man, uit te breiden tot 250. Weitzer Parkett kondigde overigens al tien jaar geleden aan tropisch hout in de ban te doen.

(Parketplein, 06-04-2018)

 
BerryAlloc brengt Royal XL

berryalloc-toendraRoyal XL in de kleur Toendra.BerryAlloc presenteert Royal XL, voorgesteld als een eigentijdse en elegante meerlaagse parketvloer die past in het plaatje van de (teruggekeerde) ‘burgerlijke’ stijl in het interieur. Het bijzondere formaat van de plank, 130 millimeter breed bij 1980 millimeter lang, biedt daarnaast de mogelijkheid om diepte aan te brengen in een ruimte. Royal XL toegepast in kleine kamers doet deze namelijk groter ogen. De collectie is ‘made in France’ en wordt geleverd in acht eiken decors, geborsteld en mat gelakt of geolied, met zichtbare knoesten en nerven. De toplaag is 3,3 millimeter.

(Parketplein, 06-04-2018)

 
Opleiding tot junior stoffeerder

De WoonTotaal Academy, het onlangs uit de startblokken geschoten trainingscentrum voor de interieurbranche te Zoetermeer, trapt af met een opleiding tot junior stoffeerder. De opleiding bestaat uit twee modules, ‘dekvloer voorbereiding’ en ‘PVC click en dryback’, van elk twaalf dagen. Op deze training, die theorie en praktijk verenigt, is een openingsaanbieding van toepassing. De kosten zijn verlaagd van 1299 naar 999 euro, inclusief materiaal en lunch. Meer informatie en contactgegevens zijn te vinden in bijgaande flyer. Klik hier.

(Parketplein, 06-04-2018)

 
Barometer houdt vast aan indicatie groei

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is afgelopen maand met een enkel puntje gedaald. Hij sluit maart af op een positieve stand van 9,2. De daling wordt voornamelijk veroorzaakt door de cijfers over de woningmarkt, die een flinke afname laten zien ten opzichte van februari. De woondetaillist blijft alles onverminderd zonnig inzien.

baro-2018-03‘Woonbranche economische barometer’ zakt enkel puntje (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten stijgt in maart met 2,7 punten om uit te komen op een stand van 12,3. Ruim vier van de tien woondetaillisten noteren een toename van de weekomzet, tegenover bijna drie van de tien een daling. Van de woondetaillisten verwacht 48 procent dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien. Dit is vijf procentpunt minder dan een maand eerder. Slechts zowat een op de zeven voorziet een omzetdaling. Daarmee blijft het optimisme onder de woondetaillist sterk positief, aldus de onderzoekers.

Het consumentenvertrouwen komt in maart een fractie hoger uit op 24, tegen 23 in februari. De koopbereidheid blijft gelijk. Consumenten oordelen nagenoeg gelijk over hun financiële situatie en vinden de tijd even gunstig voor het doen van grote aankopen als in februari. Het producentenvertrouwen zakt ruim een punt naar 9,5 in maart. Alle deelindicatoren van het producentenvertrouwen zijn evenwel al ruim een jaar lang positief.

In de verslagmaand februari 2018 registreert het Kadaster ruim zestienduizend verkochte woningen, een daling van 9,1 procent ten opzichte van februari vorig jaar en vergeleken met de voorafgaande maand, januari 2018, een stijging van 0,4 procent. Omdat de mutatiecijfers in vergelijking tot de maand een jaar geleden minder positief zijn dan in de voorafgaande maand, hebben ze een negatief effect op de stand van de barometer. De deelindicator van de woningmarkt daalt van -3,1 naar -9,1.

(Parketplein, 04-04-2018)

 
Nieuwe trainingskalender PPC

Training-traprenovatieEen training traprenovatie.Het door vakmensen gewaardeerde programma van de PPC met allerhande trainingen en workshops krijgt de komende weken een vervolg. De bijeenkomsten vinden alle in Wijk bij Duurstede plaats en zijn gratis, met uitzondering van de hieronder als laatste genoemde.

Allereerst neemt op dinsdagavond 24 april Thomsit de deelnemer mee in het voorbereiden en egaliseren van diverse vloeren op de theoretische en praktische training ‘Egaliseren’. Men leert tips & tricks van ervaren commercieel-technisch adviseurs, die ook laten zien waar men informatie vindt om een probleemloos resultaat te garanderen.

Op dinsdagavond 8 mei is een kennismaking met het premium product Diamond Oil Active van Woca aan de beurt. Behandeld wordt de vraag wat ‘Hyper Cross Linking’ is en wat hiervan de voordelen zijn. Op deze informatieavond belooft Woca alle mogelijkheden te laten zien. Er is ook aandacht voor duizend-en-een kleuren met Woca, logen, stainen en inpoetsen.

Op dinsdagavond 22 mei kan met op de training ‘Egaliseren en PVC verlijmen’ kennismaken met de verbeterde Stauf OS egaline (XP-10), die geschikt is voor het verlijmen van PVC, meerlaagse vloeren, tapijt en linoleum. Er is voorts aandacht voor de PVC-contactlijm D-37 (inzetbaar als natte en contactverlijming met extreem lange opentijd) en voor een ‘mystery' parketlijm.

Op de training ‘Traprenovatie’ krijgt men van alles uitgelegd over het verkopen en goed installeren van traprenovatie van Trenovo (laminaat en vinyl), Livyn (vinyl) en Natural Wood (eikenhout), alle totaaloplossingen voor zowel nieuwbouw als renovatie en wat de PPC betreft een in overweging te nemen uitbreiding van het aanbod. De dagdelen zijn ochtend/middag en avond.

Ten slotte volgt op maandag 11 juni overdag de training ‘CemColori beton-ciré’. Beton-ciré geeft volgens de leverancier een moderne, industriële, stoere en robuuste uitstraling zonder beton te storten. De voordelen komen alle langs in deze training. De deelnemer maakt zijn eigen monsterbordenset, zodat hij zijn klanten zijn werk kan laten zien en extra omzet genereren. De kosten bedragen 350 euro.

Inschrijven kan via de website van de PPC, telefonisch bij zijn binnendienst of op het e-mailadres training @ plintenenprofielencentrale.nl.

(Parketplein, 04-04-2018)

 
Renovatieproject met COREtec in school
In-klaslokaal-Ivory-Coast-OakIn het klaslokaal ligt Ivory Coast Oak.
Turnzaal-is-opgeknaptTurnzaal is bekwaam opgeknapt en eveneens voorzien van nieuwe vloeren.

Onlangs zijn bij onze zuiderburen vloeren van COREtec op geslaagde wijze toegepast in een renovatieproject van een school in Vorst (Brussel). Het restaurant, de turnzaal en klaslokalen van onderwijsinstelling IEHS werden op een oppervlak van elfhonderd vierkante meter ‘in een mum van tijd’ voorzien van het dessin Ivory Coast Oak uit het gamma Wood Collection. YEPP trad in het project op als verdeler van dit vloerenmerk van USFloors, de firma Parketland uit Anderlecht nam de installatie van de vloeren (op het formaat van 182 x 1220 x 8 mm) voor zijn rekening.

COREtec-vloeren zijn gemaakt van gerecycleerd hout, bamboe, kalksteen en vinyl. De backing bestaat uit een kurklaag die zorgt voor de gewenste geluidsdemping. Door het lijmloze, geïntegreerde kliksysteem laat de krasbestendige, vuilafstotende en watervaste vloer zich gemakkelijk plaatsen. “De uiterst gemakkelijke en de zeer vlotte manier van plaatsen en niet te vergeten het deskundige advies van YEPP en Parketland zorgden ervoor dat de installateurs de klus zeer snel geregeld hadden,” zo stelt Hans Declercq van YEPP tevreden vast.

Bijkomend voordeel volgens de betrokken partijen is dat de COREtec-vloeren op de bestaande ondergrond en zonder egalisatie of ondervloer kunnen worden geplaatst. Volgens de leggers van dienst is het zelfs een plezier geweest om de vloeren te installeren. Ook het gegeven dat alles in het interieur direct weer kon worden teruggezet gold als zwaarwegend pluspunt, zeker in een gebouw dat iedere dag wordt gebruikt. Ten slotte wordt aangestipt dat de school, een druk belopen locatie immers, weinig onderhoud heeft aan de vloeren.

(Parketplein, 04-04-2018)

 
PPC op de fiets met sportiefste klanten

De sportiefsten onder de klanten van de PPC hebben deze Paaszaterdag enthousiast meegedaan met tochten die op touw waren gezet door de wielertoerclub Cothen, die de groothandel tot zijn sponsors mag rekenen. Alle klanten ontvingen een volledig gesponsord wielertenue, beschikbaar gesteld door Bona, Rigo Verffabriek, de PPC zelf en niet te vergeten Quick-Step, al jaren sponsor van talrijke wielerprofs.

Ruim honderd klantenRuim honderd klanten van de PPC in gesponsord wielertenue hebben toertochten van vijfenzeventig en honderdtien kilometer onder de wielen.

Ruim honderd personen vertrokken rond tien uur ’s ochtends vanaf het terrein van de PPC in Wijk bij Duurstede richting Lek en Linge. “Geweldig, die opkomst. En gaaf om de hele groep in hetzelfde tenue te zien, zo zijn we ook herkenbaar voor elkaar,” aldus Peter Klaassen, die zelf aan het eind van de rit honderdtien kilometer op de teller had staan. “Best pittig, zo’n tocht als je weinig getraind hebt. We hebben het allemaal gered, zelfs de ongetrainde mensen. Zo zie je maar weer, als team bereik je meer dan alleen!” Wat Klaassen betreft is de hele onderneming zeker voor herhaling vatbaar, al zal het volgens hem wel lastig worden om zo’n mooie dag te evenaren.

(Parketplein, 04-04-2018)

 
WOCA Nederland brengt Diamond Oil Active

Innovatieve-WOCA-Diamond-Oil-ActiveInnovatieve WOCA Diamond Oil Active is per april verkrijgbaar.WOCA Nederland introduceert dit voorjaar met zijn WOCA Diamond Oil Active een meetellende innovatie op het gebied van houtbescherming. De olie is gebaseerd op de 'Hyper Cross Linking’-technologie, waarmee de kracht en duurzaamheid van de bescherming, in de woorden van de leverancier, op een hoger niveau wordt getild. Vanaf april is hij verkrijgbaar.

Diamond Oil Active wordt gepresenteerd als een natuurlijke, supersterke, sneldrogende olie, waaraan geen chemische verharder toegevoegd hoeft te worden voor snelle uitharding of extra bescherming. “WOCA Diamond Oil Active is een 1-component olie met het effect van een 2-componenten olie.”

Het product is beschikbaar in diverse natuurlijke kleuren en wordt gemakkelijk en snel aangebracht. De behandelde oppervlakte droogt snel en is na twaalf uur beloopbaar. Na drie tot vijf dagen is het hout volledig waterafstotend. “Het resultaat: schitterende en perfect beschermde houten vloeren of meubels die eenvoudig onderhouden en opgefrist kunnen worden met de onderhoudsproducten van WOCA.”

De sterke en snelle uitharding van de olie wordt bereikt door de technologie van 'Hyper Cross Linking'. Hierbij gaan de oliemoleculen miljarden extra verbindingen met elkaar aan, wat resulteert in een intensievere, sterkere bescherming. “Het effect is vergelijkbaar met een web in het hout waardoor de vloer beter beschermd is tegen vocht, vuil en slijtage. Het enige wat de olie nodig heeft om geactiveerd te worden is een combinatie van wrijving en zuurstof,” zo besluit WOCA Nederland.

(Parketplein, 30-03-2018)

 
Workcamp Parquet dit jaar in Nederland

Workcamp-Parquet-2018Workcamp Parquet 2018 vindt begin september gedurende een week plaats in Nederland. Het internationale scholingsproject, waarin ervaren en beginnende parketteurs gezamenlijk een steentje bijdragen aan het in oude luister herstellen van ooit fraaie monumenten, wordt elk jaar gehouden. Vorig jaar was Duitsland aan de beurt, Polen is in 2019 gastheer. René Caran is ook in ons land verantwoordelijk voor de organisatie en de leiding van het project. Benno Broen is projectcoördinator en belast met de technische dienst.

Broen schrijft op zijn Facebookpagina ontzettend trots te zijn op dit project, waar hij met veel plezier naar uit kijkt en dat tevens kan bijdragen aan het verder promoten van de parketbranche. “Nog nooit was er zo'n mooi internationaal parketevenement in Nederland.” Nadere gegevens over datum en locatie zullen ongetwijfeld volgen. Aanmelden kan alvast via een gemotiveerde e-mail naar info @ houtvanhout.nl. Algemene informatie over (de geschiedenis van) het Workcamp Parquet is te vinden op www.workcamp-parquet.cz.

(Parketplein, 30-03-2018)

 
Bona Craft Oil 2K ook in kleiner blik

Kleinere-verpakking-Bona-Craft-Oil-2KKleinere verpakking Bona Craft Oil 2K.Bona Benelux laat weten dat zijn goed ontvangen parketolie Bona Craft Oil 2K nu ook verkrijgbaar is in 400 ml, ofwel 360 ml product plus harder. “Bona heeft vanaf de succesvolle introductie begin 2016 van deze parketolie ontzettend goede resultaten geboekt en er zijn door de parketteurs hele mooie projecten afgewerkt met dit product,” zo klinkt de uitleg van de Haarlemse leverancier, “maar de vraag naar kleinere blikken bleef maar bij ons binnenkomen.” Zijn klanten hoeven evenwel nog maar heel kort te wachten. Vanaf de eerste, tweede week van april is de kleinere verpakking verkrijgbaar bij Bona en de Bona-dealers.

De bijzondere formule van Bona Craft Oil 2K, op basis van plantaardige oliën, zorgt naar eigen zeggen voor een snelle droging en de allerbeste bescherming. Het product wordt aanbevolen voor de afwerking voor soms lastige houtsoorten als kambala, afzelia en walnoot en is tevens goed te gebruiken op gerookt eiken en gestoomd beuken. Bona Craft Oil 2K zorgt voor een fraai, water- en vlekbestendig oppervlak en is klaar voor gebruik na een droogtijd van slechts acht uur (Neutral) tot twaalf uur (Kleurolie). De olie is standaard leverbaar in een elftal moderne kleuren, afgestemd op wat de markt vraagt. De kleuren laten zich zonder beperking onderling mengen, waardoor elke kleur naar wens is te verkrijgen. Een en ander is naar keuze overlakbaar met (uitsluitend) Bona Traffic-parketlakken, dit voor een nog betere bescherming van de parketolie en hierdoor gemakkelijker onderhoud van de houten vloer. Dit hoeft niet, benadrukt Bona Benelux, maar kan wel.

(Parketplein, 30-03-2018)

 
Nieuwe ontwikkelingen bij Unifloor

Unifloor-RDUnifloor R&D (foto: Unifloor)Unifloor meldt momenteel druk bezig te zijn met de laatste voorbereidingen voor een eigen centrum voor onderzoek en ontwikkeling, ofwel R&D. Eén van de belangrijkste testen die Unifloor R&D gaat uitvoeren zijn de contactgeluidtesten. “We bouwen vanaf volgende maand een eigen meetruimte waarbij we het contactgeluid van ondervloeren op zowel een vaste zandcement vloer en een houten draagvloer conform NTA-eisen kunnen meten,” aldus productmanager Frank Vousten in de nieuwsbrief van het bedrijf. “Dit gaat ons verder helpen in de ontwikkeling van nieuwe producten en verstevigt onze positie ten opzichte van de concurrenten.” Hij voegt er aan toe dat de NSG verantwoordelijk blijft voor het onafhankelijk certificeren van de producten. Naast de nieuwe R&D-ruimte heeft Unifloor in Deventer voorts een extra productielijn in gebruik genomen voor Jumpax.

Op productniveau kondigt Unifloor verder de komst van Renoboard aan, gebracht als een nieuwe ondervloeroplossing specifiek voor renovatieprojecten. Deze zorgt voor een contactgeluidreductie van tien dB op een houten draagvloer in combinatie met laminaat, lamelparket en multiplank. Renoboard is volgens de aanbieder zeer snel te leggen en te verwerken, en het product heeft een geringe dikte van negen millimeter. Onlangs introduceerde Unifloor ook nog de Jumpax Strong, speciaal ontwikkeld als droogbouw ondervloersysteem voor houten draagvloerconstructies in renovatieprojecten. De Deventer specialist wijst vakmensen met belangstelling voor renovatieprojecten tot besluit op de vakbeurs Renovatie (23, 24 en 25 mei a.s. in de Brabanthallen in Den Bosch) waar hij een stand bemant in hal 3.

(Parketplein, 30-03-2018)

 
EFWEX ’18 scheidt het kaf van de koren

Sfeerbeeld-EFWEX-2018Sfeerbeeld voorbije EFWEX.De editie 2018 van EFWEX heeft, zoals verwacht, in meerderheid bezoekers uit Nederland en België getrokken, zo laat organisator Filip De Ridder weten. Uit Nederland zakten medio maart 562 bezoekers naar Gent af. Uit Nederlandstalig België kreeg de beurs goed 558 bezoekers over de vloer. Uit Franstalig België kwamen 126 bezoekers naar de Flanders Expo. Goed 210 bezoekers kwamen uit velerlei andere landen, met name Turkije, Frankrijk, UK, Tsjechië, Duitsland en zo verder. Bij elkaar geteld komt EFWEX 2018 zo op 1456 bezoekers, tegenover 1964 voor de vorige editie in 2016.

Wat de organisator betreft heeft de editie 2018 van zijn parketbeurs, ondanks de wellicht tegenvallende opkomst, zeker weten te scoren. Uit verschillende reacties van bedrijven die geïnvesteerd hebben in een stand distilleert De Ridder immers het positieve oordeel dat de kwaliteit van de bezoekers naar wens was. “Exposanten hebben geen boodschap aan nieuwsgierigen en ze hebben nog minder tijd voor toeristen. (…) Wanneer je een beurs organiseert in een branche van specialisten, dan kan je maar beter hopen dat de opkomst bestaat uit specialisten. Al de rest is ‘kaf’. Het ‘koren’ was er!”

Het gros van de standhouders was volgens de beursorganisatie tevreden over de nieuwe contacten die werden gelegd, met vooruitzichten op een duurzame samenwerking. “Maar,” zo viel volgens de mensen achter EFWEX her en der te beluisteren, “het hadden er veel meer mogen zijn.”

Een ander minpunt, zo herhaalt De Ridder zijn onverbloemde kritiek uit ons beursverslag van 14 maart jl. op deze site, was de afwezigheid van de Belgische Parketfederatie op de enige op parket gefocuste beurs in eigen land. Hoe dan ook, eenmaal binnen werden de bezoekende vakmensen door de organisatie in de watten gelegd met gratis eten en drank, een goed gewaardeerde nocturne met Braziliaanse danseressen en een open Gin bar en hippe dansmuziek, een resem ‘attenties’ en deelname aan een gratis festival komende zomer. Het afsluitende bericht maakt nog geen melding van een vervolgeditie in 2020.

(Parketplein, 28-03-2018)

 
Dealeravonden Douwes Dekker drukbezocht
Legdemonstratie-visgraatlaminaat-GalantLegdemonstratie visgraatlaminaat Galant.
Uitleg-over-bedoelingUitleg over bedoeling van verschillende ‘PVC-straten’.

Op het hoofdkantoor van PPC stonden op 12 en 19 maart dealeravonden van Douwes Dekker gepland. Niet minder dan 165 bezoekers konden in Wijk bij Duurstede genieten van een interessant en inspirerend programma.

In een korte presentatie werd het doel van de avond uitgelegd, waaronder het bepalen van de nieuwe Douwes Dekker PVC-collectie. Ook werd een aantal nieuwe items uitgelicht, zoals een incentive, een spaarprogramma waarmee dealers ‘rustpunten’ kunnen sparen voor bijzondere cadeaus - met als hoofdbeloning een heuse ‘all-in Douwes Dekker ski-trip’ met PPC. Ook werd de nieuwe laminaatbrochure van het merk gepresenteerd, die voor dealers verkrijgbaar is via de webshop van de groothandel.

Na de presentatie konden de dealers nader kennismaken met de onlangs geïntroduceerde collectie visgraatlaminaat van Galant. Bij de legdemonstratie werden met veel enthousiasme ervaringen en legtips uitgewisseld. Vervolgens was er een uitleg over nieuwe mogelijkheden voor Douwes Dekker PVC-vloeren. Na de uitleg werd iedereen gevraagd door verschillende ‘PVC-straten’ te lopen en op een formulier zijn of haar voorkeuren aan te geven. Deze informatie zal worden meegenomen bij de bepaling van de nieuwe Douwes Dekker PVC-collectie die voor later dit jaar op de planning staat.

Ter afsluiting van de avond wist spreker Jan van Setten zijn gehoor te boeien met een inspiratielezing over de omgang met klanten. Na deze sessie werd nog even nagepraat bij de borrel waarna de gasten vol nieuwe ideeën huiswaarts keerden.

(Parketplein, 28-03-2018)

 
Greenpeace International stapt uit FSC
Greenpeace-in-actieGreenpeace in actie tegen fout hout (foto: Greenpeace).
FSC-logo-op-partijFSC-logo op partij hout (foto: FSC).

Greenpeace beëindigt op internationaal niveau zijn lidmaatschap van de Forest Stewardship Council (FSC). “Aangezien we een van de oprichtende leden zijn, is dit allesbehalve een lichtvaardig besluit,” zo wil de milieuorganisatie benadrukt hebben, gisteren in een mededeling. Ook Greenpeace Nederland zegt zijn lidmaatschap op, inclusief het bestuurslidmaatschap van FSC Nederland. Greenpeace ziet met name een tegenstelling tussen de exploitatie en de bescherming van bossen, terwijl een verantwoorde exploitatie wat FSC betreft bij strategisch bosbehoud hoort.

Greenpeace wijst in zijn kritiek op al langer bestaande verschillen in hoe de uitgangspunten van FSC wereldwijd worden toegepast. “In sommige regio’s heeft FSC de bosbouwpraktijken verbeterd, maar in andere regio’s is FSC tekortgeschoten in het garanderen van verantwoord bosbeheer,” aldus de milieuorganisatie. “Dit is met name te constateren in zogenoemde ‘high risk’ regio’s, regio’s met slecht overheidsbestuur, een zwak maatschappelijk middenveld en een hoge mate van corruptie.”

Greenpeace verwijt FSC bovendien dat deze de focus bovenal richt op het zetten van een standaard voor de commerciële exploitatie van bossen, en minder op het stellen van kaders voor bescherming en behoud van bossen in een bosconcessie. “Greenpeace is van mening dat FSC verbeteringen moet aanbrengen waardoor grootschalige bescherming van bossen kan worden gewaarborgd.”

Greenpeace beklaagt zich eveneens over een gebrek aan transparantie, zoals het voor derden toegankelijk maken van kaarten van gecertificeerde gebieden en auditrapporten. “FSC, noch elk ander certificeringssysteem voor duurzaam bosbeheer, publiceert deze informatie.”

Kantoren in landen waar FSC, in de woorden van Greenpeace, “wel onderdeel uitmaakt van de oplossingen” zullen hun lidmaatschap handhaven. Aangezien Nederland FSC-gecertificeerd hout uit alle hoeken van de wereld importeert, waaronder volgens Greenpeace regio’s en landen “waar FSC momenteel geen goede garanties kan bieden voor duurzaam bosbeheer”, zal ook Greenpeace Nederland zijn lidmaatschap opzeggen. De milieuorganisatie blijft overigens bij zijn standpunt dat een alternatief certificatiesysteem als PEFC geen ondersteuning verdient.

FSC Nederland laat in een reactie weten het besluit van Greenpeace International te betreuren, niettemin in ons land samen te blijven werken met de milieuorganisatie aan het gezamenlijk doel van bosbehoud.

De kritiek van Greenpeace over de tekortkomingen in ‘high risk’ landen zijn naar eigen zeggen bekend bij FSC. “FSC Nederland is van mening dat voor de effectieve bescherming en behoud van bossen niet kan worden volstaan met uitsluitend bosbescherming, maar dat verantwoorde exploitatie (en dus gebruik van hout) een onmisbaar onderdeel is van een strategie gericht op bosbehoud voor de lange termijn. In ’high risk’ landen zijn de bedreigingen van bosvernietiging dusdanig groot dat ‘niets doen’ tot veel grotere risico’s leidt.”

FSC ziet zichzelf onverminderd als een effectief instrument tegen illegale houtkap en ontbossing. Wereldwijd wordt 200 miljoen hectare bos volgens de standaarden van FSC “verantwoord beheerd” en daarmee beschermd. “Duurzaam hout zal een belangrijke rol spelen in de transitie naar een biobased en circulaire economie. FSC Nederland zet daarom onveranderd in op de inzet van meer hout uit verantwoord beheerde bossen.”

FSC waardeert tot besluit overigens de belangrijke bijdrage van Greenpeace aan de goede zaak en stelt vast dat Greenpeace FSC nog steeds ziet als het beste keurmerk voor bosbeheer.

Een geruchtmakende zaak in de parketbranche was drie jaar geleden de veroordeling van Lumber Liquidators. Nadat de Lacey Act (een soort Amerikaanse EUTR) van kracht werd, had de prijsstuntende vloerenketen miljoenen vierkante meters parketvloeren ingevoerd die via de Chinese houtimporteur en vloerenfabrikant Xingjia afkomstig waren van illegaal in Siberië gekapt hardhout. Xingjia was in bezit van een ‘chain of custody’-certificaat van FSC.

(Parketplein, 28-03-2018)

 
Omzetstijging Belgische houtindustrie

fedustria-logoDe omzet van de houtverwerkende industrie van België steeg in 2017 met 7 procent tot ruim 3 miljard euro, zo meldt Fedustria, de federatie van de textiel‐, hout‐ en meubelindustrie bij onze zuiderburen. Aangezien de afzetprijzen met 2,8 procent toenamen, steeg de activiteit in volume met zo’n 4 procent. De bouwelementen (met inbegrip van de industriële fabricage van parket) deden het goed met een toename van 5,3 procent. De houten verpakkingen plusten 6,3 procent. De plaatmaterialen, de belangrijkste productgroep, kenden een omzetstijging met 6,4 procent.

Ruim de helft van de omzet van de Belgische houtverwerkende industrie komt van de binnenlandse markt. De uitvoer (+3,1 procent ten opzichte van 2016) is grotendeels gericht op de EU. De Franse is de belangrijkste exportmarkt. Nederland en Duitsland zijn met een aandeel van 19,2 procent en 10,9 procent de tweede en derde markt en klommen met respectievelijk 8,1 procent en 8,3 procent. Het Verenigd Koninkrijk is de vierde belangrijkste exportmarkt (+5,4 procent). De invoer van houtproducten bleef nagenoeg stabiel. Ruim een kwart van de invoer komt uit China (‐2,9 procent).

Het ondernemersvertrouwen in de Belgische houtverwerkende industrie verbeterde fors in 2017, na de terugval in de tweede helft van 2016. Begin 2018 kende het ondernemersvertrouwen evenwel een lichte daling. Met een bedrag van 156 miljoen euro bereikten de investeringen vorig jaar een recordniveau, een gevolg van het verbeterde vertrouwen. De bezettingsgraad van de productiecapaciteit steeg in 2017 verder tot 86,7 procent.

De Belgische textielindustrie en de meubelindustrie daalden (die laatste vanwege een zwakke vraag bij de retail in eigen land) elk zowat 4 procent in omzet vorig jaar. Fedustria verwacht voor 2018 in alle drie de sectoren een lichte groei van de productie en de omzet bij een stabiele werkgelegenheid. De federatie signaleert wel het probleem dat de textiel‐, hout‐ en meubelbedrijven aanhoudend veel moeite hebben met het ingevuld krijgen van hun vacatures.

(Parketplein, 28-03-2018)

 
CBS: Economisch beeld fractie beter

ConjunctuurbeeldHet conjunctuurbeeld is deze maand een fractie verbeterd, zo meldt het CBS vandaag. Half maart presteren alle indicatoren beter dan hun langjarige trend.

In de update van het conjunctuurbeeld komt vrijwel alle belangrijke economische informatie samen die het CBS de afgelopen maand of het afgelopen kwartaal heeft gepubliceerd. Zo is de stemming onder consumenten in maart nauwelijks veranderd en blijft op hoog positief niveau. Hun oordeel over het economisch klimaat is iets positiever. De koopbereidheid verandert niet.

Het producentenvertrouwen is in februari tot recordhoogte gestegen. Producenten zijn vooral positiever over de verwachte bedrijvigheid dan een maand eerder. In januari is voorts het volume van de investeringen in materiële vaste activa ruim 12 procent groter dan een jaar eerder. De groei is te danken aan hogere investeringen in woningen, vliegtuigen, personenauto’s en machines. Verder ligt het volume van de goederenexport in januari 5,5 procent hoger. Consumenten hebben in januari alles bij elkaar 0,7 procent meer besteed dan in januari 2017.

De gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie ligt in januari ruim 7 procent hoger dan in januari 2017, de grootste stijging sinds februari 2011. Al ruim twee jaar produceert de industrie meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Een andere indicator van belang is dat in februari het laagste aantal in een maand uitgesproken faillissementen sinds 2001 kon worden opgetekend.

Verder blijkt dat het aantal banen nu bijna vier jaar op rij groeit. In deze periode zijn er ruim een half miljoen banen bijgekomen. In het laatste kwartaal van vorig jaar is het aantal banen met nog eens 63 duizend toegenomen ten opzichte van een kwartaal eerder, het aantal vacatures bovendien met 14 duizend. Tenslotte meldt de uitzendbranche in het vierde kwartaal van 2017 de grootste omzetstijging in twee jaar tijd.

(Parketplein, 26-03-2018)

 
Expressieve dessins in Impress-collectie

Mystical-closeMystical van dichtbij gezien, met elementen van hout en textiel.Moduleo heeft zijn Impress-collectie uitgebreid met de abstracte en expressieve dessins van de reeks ‘Expressive Floors’. Het vloerenmerk van IVC adviseert als toepassingsgebied een entree van een hotel of restaurant, luxe boetiek, concept store, kantooromgeving of andere werkplek in een bedrijf of praktijk die wel wat nieuw leven ingeblazen mag worden.

De markante collectie pvc-stroken speelt in op de behoefte om een persoonlijk stempel op een interieurontwerp te drukken. Elke plank of tegel is immers anders, wat een willekeurige plaatsing mogelijk maakt. Dankzij de technologie kunnen bovendien binnen een dessin bepaalde combinaties van verschillende, maar bij elkaar passende planken en tegels worden gekozen. Expressive Floors (slijtlaag 0,55 mm) telt een dozijn nieuwe kleuren en probeert tegemoet te komen aan de smaak van een trendgevoelig en modebewust publiek. Een van de sprekende voorbeelden is Mystical, die op gedurfde wijze het onontgonnen terrein verkent, zoals Moduleo het omschrijft, van hout dat met textiel wordt verweven. De Impress-collectie biedt met de reeks ‘Naturally Impressive Floors’ voorts realistische eik- en leisteenpatronen.

(Parketplein, 26-03-2018)

 
Greenpeace spoort denkbeeldig Ipê op

Imaginary-Trees-Real-DestructionCover ‘Imaginary Trees, Real Destruction’.Bij Greenpeace is afgelopen dinsdag het rapport ‘Imaginary Trees, Real Destruction’ verschenen. Hierin wil de milieuorganisatie aangetoond hebben dat het systeem dat de houtsector in Brazilië dient te reguleren “al vanaf het begin zo lek is als een mandje.” Illegale houtkap van Ipê-bomen voor de lucratieve export brengt enorme schade toe aan de Amazone, zo klaagt Greenpeace aan. Ook zegt zij aan te kunnen tonen dat er opnieuw Braziliaans hout op de Nederlandse markt komt zonder een garantie van legaliteit.

De milieuorganisatie analyseerde documenten van bijna zeshonderd kapvergunningen, waarin Ipê voorkwam, die de voorbije jaren waren uitgegeven door de Braziliaanse staat Para. In meer dan driekwart hiervan ligt de opgegeven dichtheid van Ipê-bomen boven het niveau dat de wetenschap aangeeft als natuurlijk, in sommige gevallen wel meer dan tien keer hoger. Uit veldonderzoek in het zuidwesten van Para blijkt dat boomsoorten als andere (waardevolle) soorten worden opgegeven, volumes van waardevolle bomen worden aangedikt en de aanwezigheid van bepaalde soorten gewoon wordt verzonnen. Zo komen er boscertificaten (credits) voor niet-bestaand hout in omloop, wat ruimte biedt aan corrupte bosbouwers om illegaal gekapte bomen uit gebieden van inheemse volken, beschermde gebieden of publieke landen te halen en wit te wassen, aldus Greenpeace.

Ook blijkt uit het rapport dat hout - afkomstig van bosbeheerplannen met sterke verdenkingen van fraude - uit de Amazone wordt geïmporteerd in Nederland. Voor dit hout kan volgens Greenpeace (in het rapport worden drie namen van importeurs aangewezen) geen enkele garantie worden gegeven dat het legaal is. “Dit rapport laat maar weer eens zien dat er geen garantie is dat hout uit de Amazone ook echt legaal is en niet in strijd met mensenrechten of milieuwetten,” aldus Nora van der Hoeven, projectleider bossen bij Greenpeace Nederland. De houtsoort wordt onder meer gebruikt voor buitenparket en tuinmeubelen.

(Parketplein, 23-03-2018)

 
Zachtboardrange Estillon heet Egalfloor

Egalfloor-ClassicEgalfloor Classic.Estillon levert vanaf dit moment zijn zachtboardrange voor vinyl, parket, laminaat of tapijt onder één naam: Egalfloor. De reeks zachtboardondervloeren bestaat uit verschillende kwaliteiten, te weten Egalfloor Fini 5 mm, Egalfloor Budget 7 mm, Egalfloor Basic 7 mm, Egalfloor Classic 7 mm en Egalfloor 10dB 10 mm. Behalve de naam, zijn ook de verpakkingen gewijzigd. Het gerestylede jasje is lekker kleurig en voorzien van een moderne uitstraling. Bovendien heeft iedere soort zijn eigen kleur. Estillon verklaart hiermee meer onderscheid tussen de verschillende kwaliteiten aan te brengen en de verpakkingen een opfrisbeurt te geven.

Egalfloor is eenvoudig en snel te leggen, kent een hoge indrukweerstand, egaliseert oneffenheden en isoleert koude vloeren, zo somt Estillon een aantal productvoordelen op. Tevens biedt de range een goede contactgeluidsisolatie, verhoogt hij het loopcomfort van de bovenvloer, verlengt de levensduur van de bovenvloer en is ten slotte toepasbaar bij vloerverwarming (Egalfloor fini). Daarnaast voldoet Egalfloor 10dB aan de voorwaarden voor contactgeluidsreductie van 10 dB ∆Llin, veelal gesteld door de Verenigingen van Eigenaren. Op de website van Estillon zijn toegankelijke technische databladen te vinden met meer informatie over de producten, aanwijzingen voor de installatie en tevens het TÜV-certificaat van Egalfloor 10dB.

(Parketplein, 23-03-2018)

 
Carpetright zoekt redding in afslanking

Wilf Walsh Carpetright-logoCarpetright-topman Wilf Walsh: ‘Vorige management veel te voortvarend met openen nieuwe winkels.’De Britse vloerenketen Carpetright bevestigt vandaag te overwegen om onrendabele winkels te sluiten als onderdeel van een ‘company voluntary arrangement’ (CVA) en om zodoende ook huurcontracten voor andere verkooppunten te kunnen heronderhandelen met verhuurders. Gelijktijdig is de vloerenverkoper bezig om noodfondsen en kapitaal voor de langere termijn aan te trekken.

Een CVA is, als onderdeel van de Britse insolventiewetgeving, een vrijwillig akkoord waarmee bedrijven operationeel kunnen blijven en gelijktijdig gunstiger huurcontracten kunnen heronderhandelen en onrendabele onderdelen van de hand doen. Vermogensbeheerder Meditor, een bedrijf dat als grote aandeelhouder al aan boord is bij Carpetright, voorziet de keten van 12,5 miljoen pond werkkapitaal voor de korte termijn. Carpetright wil verder nog eens 40 tot 60 miljoen pond aan kapitaal via een aandelenplaatsing ophalen om zijn schuldenpositie te verbeteren en het bedrijf ook op de langere termijn op de rails te houden. Gesprekken met de banken moeten voorts, na groen licht te hebben gekregen voor een CVA, een versoepeling van de bestaande overeenkomsten opleveren.

Het aantal onrendabele winkels dat de keten op het oog heeft om af te stoten, klaarblijkelijk alleen in eigen land, bedraagt volgens eigen opgave tientallen. “De agressieve strategie van het vorige management ten aanzien van het openen van nieuwe winkels heeft Carpetright belast met te veel vastgoed bestaande uit te veel ongunstig gelegen winkels met huurprijzen die eenvoudigweg niet houdbaar zijn,” zo legt CEO Wilf Walsh de oorzaken voor een deel bij een ander. Onder zijn leiding heeft de keten de voorbije jaren wel al de nodige winkels afgestoten. Een probleem in dit opzicht betreft volgens de topman de talrijke winkels met langlopende huurcontracten, zodat een zinvol aantal ervan op korte of middellange termijn niet van hand kan worden gedaan. In de tussentijd is het wat Walsh betreft nu overigens ‘business as usual’ voor alle winkels.

(Parketplein, 21-03-2018)

 
Domotex Shanghai 2018 onderweg

Op-Domotex-Shanghai-2018Op Domotex Shanghai 2018 belicht COREtec onder andere zijn The Naturals Collection en Mega Stone Collection.In Shanghai is dezer dagen, dat wil zeggen gisteren, vandaag en morgen nog, jubileumeditie nummer twintig gaande van Domotex Asia/Chinafloor. De brede vloerenvakbeurs in het Shanghai New International Expo Centre profileert zich graag als het aangewezen platform voor bedrijven die zich willen laten gelden op de veelbelovende groeimarkt van Azië. De editie van vorig jaar was goed voor ruim 54.000 vakbezoekers (waarvan 18 procent uit Europa) en welgeteld 1364 exposanten. Dit jaar belooft de beurs qua cijfers weer hoger uit te komen.

Nederland vaardigt de vloerenbedrijven Best Wool Carpets, Brink & Campman en Robusta af, plus technologiebedrijf I4F en expediteur TCC.

USFloors is eveneens present in Shanghai en zo vriendelijk om ‘real time’ een foto van het evenement door te sturen. De exposant meldt overigens veel belangstelling voor zijn merk COREtec en in het algemeen zeer goede contacten op te doen.

(Parketplein, 21-03-2018)

 
Floor & Wall Coverings van Amorim plust

Hydrocork-amorimIn 2017 investeerde Amorim in een verhoging van de productie van Hydrocork.Het Portugese kurkconcern Amorim meldt een omzetstijging van 3,8 procent voor zijn divisie Floor & Wall Coverings in 2017, om uit te komen op een bedrag van 121,5 miljoen euro. Na sterk op en neer gaande bewegingen in de eerste drie kwartalen (met per saldo een omzetplus van 1,5 procent over die periode), kon de vloerentak het vierde kwartaal afsluiten met een omzetgroei in de dubbele cijfers.

Ter verklaring rapporteert Amorim goede vooruitgang voor de productlijnen Hydrocork en Authentica in het voorbije jaar. Het vochtbestendige Hydrocork was in 2017 goed voor een omzet van 19,5 miljoen euro (2016: 15,4 miljoen), Authentica voor 7,0 miljoen (2016: 2,3 miljoen). Een goede ontvangst was er ook voor de nieuwe items in steenlook. De omzet in de VS gaf 11 procent prijs, te herleiden tot het afstoten van zijn deelneming in US Floors. Duidelijke groei tekende de divisie daarentegen op in Scandinavië en Duitsland.

Niettemin daalde het Ebitda van de divisie met ruim eenderde tot 8,3 miljoen euro, volgens Amorim een weerspiegeling van lage activiteitenniveaus, hogere commerciële inspanningen en kosten in verband met efficiëntieverbeteringen. De eenmalige kosten bedroegen 2,4 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van organisatiewijzigingen in Duitsland en Portugal, die weer te maken hebben met allerhande investeringen. Amorim heeft geld gestoken in onder meer een nieuwe persmachine en een nieuwe digitale printer, die naar eigen zeggen de lancering van een nieuwe generatie vloeren mogelijk gaan maken. Zo was op de voorbije Domotex al een nieuwe Wicanders-collectie te zien. “Na een jaar van investeringen en herpositionering van producten, zullen de activiteitenniveaus en de winstgevendheid naar verwachting verbeteren,” zo blikt Amorim positief vooruit naar 2018.

(Parketplein, 21-03-2018)

 
Viehoff Heerhugowaard versterkt team

Dennis-van-VugtDennis van Vugt, Jan de Vries en Taede van Rijt met een aantal bekende merken dat de groothandel voert.Groothandel Viehoff in Heerhugowaard versterkt zijn buitendienst met een drietal vertegenwoordigers. Jan de Vries (mobiel 06-83825440) neemt het rayon Noord-Nederland inclusief Noordoostpolder voor zijn rekening. Dennis van Vugt (06-83841686) is belast met het rayon West- en Zuidwest- en Centraal-Nederland. Taede van Rijt (06-13242312) ten slotte vertegenwoordigt Viehoff in het rayon Zuid- en Zuidoost-Nederland. Voor het overige blijft Rob Otte actief in het rayon Noord-Holland en doet John Roosjen nu het rayon Flevopolder, Midden- en Oost-Nederland.

(Parketplein, 21-03-2018)

 
Carpetright overweegt ferme maatregelen

Winkel-Carpetright-UKBritse winkel Carpetright.Carpetright laat zich in eigen land door bedrijfsadviseurs van Deloitte bijstaan in het verkennen van de mogelijkheden om de Britse tak van de retailketen op de schop te nemen, zo melden de Sunday Telegraph en andere Britse media. Daarbij zou ook worden gedacht aan een zogeheten ‘company voluntary arrangement’ (CVA). Dit is een middel waarmee bedrijven met schulden een vrijwillig akkoord met hun schuldeisers aangaan, daarin bijgestaan door een aangewezen specialist op dit terrein, met afspraken over welke bedragen zijn terug te betalen en uiterlijk wanneer. Driekwart van de schuldeisers moet instemmen met het akkoord, waarna deze voor alle crediteuren van toepassing is, ongeacht hun voorkeur. In de Britse praktijk van de voorbije maanden hebben verscheidene winkelgroepen en restaurantketens (zoals ‘Italian’ van Jamie Oliver) van een CVA gebruik gemaakt om verlieslatende verkooppunten van de hand te doen en om huurcontracten voor de overblijvende financieel flink gunstiger te heronderhandelen.

Carpetright heeft momenteel 416 Britse verkooppunten, waarvan 409 op zichzelf staand. In het derde kwartaal boekten die like-for-like een omzetverlies van 3,6 procent, terwijl de divisie ‘rest van Europa’ (voor een groot deel bestaande uit Nederland) 4,3 procent wist te winnen. Op zijn thuismarkt heeft Carpetright het al sinds het Brexit-referendum lastig. De stemming en koopbereidheid onder consumenten laat stevig te wensen over, de val van het pond maakt vloerenimporten uit onder meer Nederland en België duurder en de fris en fruitige concurrent Tapi snoept naar verluidt plaatselijk ook aardig wat marktaandeel af.

In een tussentijdse handelsupdate van 1 maart jl. meldde de keten rekening te houden met een klein verlies voor belastingen over het tot eind april lopende boekjaar, vanwege bij de verwachtingen achterblijvende like-for-like-verkopen op de markt van het Verenigd Koninkrijk, en tevens in gesprek te gaan met de banken. Tegen het persbureau Press Association herhaalt een woordvoerder van Carpetright nu de boodschap van begin deze maand dat de keten “een reeks van mogelijkheden aan het verkennen is om de ommekeer in de gang van zaken sneller naderbij te brengen en de balans te versterken.” Over deze verkenning is nog geen definitief besluit gevallen en wanneer dat wel gebeurt, wordt daarover gecommuniceerd. De aandelenkoers van Carpetright maakt vandaag weer een flinke smak, aangezien de financiële wereld in de regel dergelijke berichtgeving over de noodzaak van reddingsplannen niet echt op prijs stelt.

(Parketplein, 19-03-2018)

 
Meer ruimte voor vloeren op BAU 2019

Op-BAU-2019Op BAU 2019 zijn de hallen A5 en A6 in hun geheel bestemd voor vloerenexposanten.De aanbieders van vloerbedekking krijgen op de editie 2019 van BAU meer ruimte tot hun beschikking. Daarmee kan de megabouwvakbeurs in München wellicht nog wat steviger de concurrentie aangaan met Domotex in Hannover. BAU 2019 krijgt door het in gebruik nemen van twee nieuwe hallen de beschikking over maar liefst tweehonderdduizend vierkante meters beursoppervlak, weer twintigduizend vierkante meters erbij. Vloerenexposanten krijgen er zodoende ook ruimte bij in vergelijking met de vorige editie in 2017. Zij mogen nu de hallen A5 en A6 in hun geheel opvullen. Het aanbod zal allerlei soorten zachte, harde en elastische vloeren omvatten, met inbegrip van al het technische toebehoren voor het leggen en afwerken. BAU 2019 staat gepland voor 14 t/m 19 januari. Domotex 2019 van 11 t/m 14 januari.

(Parketplein, 19-03-2018)

 
Workshop Gilde groot succes
Jan-van-der-KroefJan van der Kroef verdeelt de aanwezigen in zeven groepen en geeft het startschot voor de workshop.
Workshop-RIGO-VerffabriekWorkshop RIGO Verffabriek
Details-PallmannOog voor details bij Pallmann.
Uitgebreide-voorlichtingUitgebreide voorlichting bij Overmat.
In-de-klas-bij-BonaIn de klas bij Bona.
Uitleg-in-goede-sfeer-bij-LecolUitleg in goede sfeer bij Lecol.
Team-Rubio-MonocoatTeam Rubio Monocoat demonstreert.

Gisteren organiseerde het Gilde van Gediplomeerde Parketteurs zijn eerste workshop van het jaar op het ROC Midden Nederland te Nieuwegein. De workshop ‘Nieuwe afwerktechnieken’ werd georganiseerd in nauwe samenwerking met zeven toonaangevende fabrikanten van olie- en lakproducten. De nadruk lag op de afwerking van vloeren via een olie- en lakcombinatie, maar ook nieuwe drogingstechnieken LED en UV werden gedemonstreerd. Deelnemende fabrikanten waren Uzin Utz (Unipro/Pallmann), Lecol, RIGO Verffabriek, Bona, Rubio Monocoat, Overmat (Floorservice) en De Vesting. De workshop duurde van 15.30 tot 21.40 uur ‘s avonds en was verdeeld over zeven sessies. De belangstelling was overweldigend. “Ik schat dat toch zo’n zeventig belangstellenden op deze eerste workshop zijn afgekomen,” vertelde parketopleider en voorzitter van het Gilde Jan van der Kroef verheugd. “Dertig daarvan zijn leden van het Gilde. Daarnaast hebben ook vijf leerlingen te kennen gegeven aanwezig te willen zijn. Het overige deel bestaat uit branchegenoten die graag hun kennis willen verruimen.”

Een en ander heeft zeker ook voor promotie van het Gilde gezorgd. “Natuurlijk is het ook een goede werving. Maar het is vooral verheugend te zien dat men het belang van scholing en kennisvergroting binnen onze branche weer terdege inziet. En daar gaat het om. Je moet willen blijven leren om het niveau naar een hoger plan te kunnen tillen,” aldus Van der Kroef. Ook de aanwezige leveranciers waren zeer te spreken over de bijeenkomst. “Een meeting zoals deze is ideaal,” aldus Overmat-directeur Jeroen van Oversteeg. “We komen hier in direct contact met onze gebruikers en het is heel leerzaam te horen hoe ze onze producten ervaren en kunnen hen indien nodig van advies te voorzien.”

UV-bij-De-VestingDemonstraties bij De Vesting.

De aanwezigen overspoelden de fabrikanten met vragen en wisselden ook onderling de nodige kennis uit. De sessies resulteerden in een verruiming van de verzamelde praktijkervaring. Zo werden oplossingen geboden voor problemen waar men op de werkvloer tegenaan loopt en werd bovendien de theoretische kennis van de deelnemers aangevuld. Daarnaast werden ook zo nu en dan exclusief noviteiten gepresenteerd. Al met al was het een zeer geslaagde bijeenkomst die goed is ontvangen door zowel de deelnemers als de deelnemende leveranciers. “Zoveel belangstelling had ik niet verwacht,” aldus Chris de Vries, manager verkoop & ontwikkeling bij RIGO Verffabriek, die net op tijd vanuit de Gentse vakbeurs EFWEX de weg naar Nieuwegein had weten te vinden.

(Parketplein, 16-03-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

 

Floor Forum

FF-129FFI-97

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons december nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Laminaat: kwaliteitsoverzicht kliksystemen
  • Dossier Lamel op kant
  • Dossier Producenten van ecologische lijmen
  • Dossier Producenten van egalisatiemiddelen
  • Dossier Trends in bamboevloeren
  • Voorbeschouwingen Domotex en BAU

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com