unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

5481 STEP banner

nieuws
Chris de Vries aan de slag bij RIGO

Chris-de-VriesChris de Vries (foto: Linkedin)Chris de Vries is per de eerste van deze maand in dienst gekomen bij RIGO Verffabriek. De aanstelling van dit welbekende gezicht in de parketwereld is goed nieuws, zo laat men weten vanuit IJmuiden. De Vries geeft leiding aan iedereen binnen het bedrijf die zich bezighoudt met ‘Verkoop en Ontwikkeling’. In die hoedanigheid stuurt hij het verkoopteam aan, de productmanagers en het laboratorium. De Vries maakt vanuit zijn functie van manager Verkoop en Ontwikkeling deel uit van het managementteam en rapporteert aan de directie.

Deze positie is nieuw voor RIGO Verffabriek en vloeit naar eigen zeggen voort uit de groei van de organisatie. “Door deze functie binnen het managementteam van RIGO Verffabriek in te richten, zullen Verkoop en Ontwikkeling elkaar sterker aanvullen en behoudt de directie tijd en aandacht voor klanten en collega’s. Al met al een stap waar we als bedrijf enorm trots op zijn. Chris heeft in zijn vorige functies veel ervaring opgedaan die nu goed van pas komt.” De nieuwe man laat weten de komende maanden graag kennis te maken met de klanten en de leveranciers. Hij is mobiel bereikbaar op 06-10111402 en per e-mail via chris @ rigoverffabriek.nl.

(Parketplein, 12-07-2017)

 
Jeroen Post aan de slag bij T&G Wood

Jeroen-PostJeroen PostBegin deze maand is Jeroen Post begonnen op de exportafdeling van T&G Wood International. Het bedrijf in Ede zegt trots te zijn dat Post ervoor kiest om zijn carrière bij hen voort te zetten. Gezien diens jarenlange ervaring in de parketbranche wordt de nieuwe man dan ook gezien als een belangrijke aanwinst. Zijn werkzaamheden zullen hoofdzakelijk bestaan uit verkoop buitenland, met de focus op Duitstalige landen. “T&G Wood is een relatief jong en servicegericht bedrijf waar ik mij gelijk thuis voelde. Ik ben blij dat ik nu deel uitmaak van deze dynamische organisatie en dat ik kan bijdragen aan het verder uitbouwen van hun klantenbestand,” aldus Jeroen Post, die door T&G Wood vanzelfsprekend veel succes wordt gewenst met zijn werkzaamheden.

(Parketplein, 12-07-2017)

 
Waterproof badkamervloeren van PVC

TR-Brushed-metalTransform ‘Brushed metal’ kent een abstract modern dessin met de look van geborsteld metaal in grijs, messing/goud of een combinatie van beide.Moduleo weet om welke vloeren hedendaagse badkamers vragen. Ze dienen praktisch te zijn, comfortabel aan te voelen en esthetisch te passen (zie de foto) bij de overige inrichting. Het vloerenmerk van de IVC Group adviseert voor deze toepassing zijn hoogwaardige PVC-vloeren in hout- of natuursteenlook uit de collecties Impress en Transform. De slijtvaste toplaag van 0,55 millimeter dik en de gepatenteerde coating Protectonite beschermen de vloeren tegen vocht en vlekken en maken ze geschikt voor in de badkamer. Onlangs lanceerde Moduleo nog, zoals eerder bericht, in zijn Transform-collectie de nieuwe tegeldessins ‘Desert stone', ‘Brushed metal’, ‘Azuriet’ en ‘Jura stone', deze als antwoord op de grote vraag naar luxevinyl bij projectgebruik. Moduleo beveelt zijn PVC-vloeren gezien hun opbouw eveneens aan voor renovaties.

(Parketplein, 12-07-2017)

 
Verhuisbericht Your Floor

Nieuw-Your-FloorNieuw onderkomen (aan rechterzijde) van Your FloorVloerenbedrijf Your Floor verhuist direct na de zomer van de Rijnstraat 14 naar de Euterpehof 16 binnen de gemeente Oss. De adreswijziging gaat in op 1 september a.s. De nieuwe postcode is 5342 CW. De overige gegevens wijzigen niet, aldus directeur Gerald Zwiers.

(Parketplein, 10-07-2017)

 
Nieuwe CEO voor Tarkett

Glen-MorrisonGlen Morrison (foto: Tarkett)Glen Morrison, een Engelsman met ook de Amerikaanse nationaliteit, wordt per 1 september a.s. de nieuwe CEO van Tarkett. Momenteel is Morrison de aanvoerder van de Noord-Amerikaanse divisie van het Franse vloerenconcern. Sinds zijn aantreden in het voorjaar van 2015 hield hij daar toezicht op een snelle en efficiënte integratie van merken en organisaties binnen Tarkett Noord-Amerika, waardoor de autonome groei van de groep als geheel versnelde en de winstgevendheid aanzienlijk verbeterde, aldus een pluim van zijn werkgever. Hij vervangt Michel Giannuzzi, die elders CEO wordt. Gianuzzi heeft precies tien jaar lang aan het roer gestaan. Vanaf de wereldwijde recessie in 2009 en ondanks trammelant in Rusland, tekent de Fransman voor een winstgevende groeistrategie, met inbegrip van 21 overnames, waaronder Desso.

(Parketplein, 10-07-2017)

 
Commissie beoordeelt parketteurs
Saar-Berks-Een-Meester-Saar Berks: “Een Meester Parketteur moet het verwachtingspatroon van de klant duidelijk proberen te krijgen.”
Johan-ZwartbolJohan Zwartbol onderscheidde zich met een pracht van een portfolio.
Nino-MunsNino Muns luistert naar de commissie, opleider Fred Witkamp kijkt toe.
Jeroen-PellegromJeroen Pellegrom beantwoordt een vraag van Han Dorenbos (rechts).

Gisteren vond op het ROC te Nieuwegein een dubbele beoordeling plaats van parketteurs. Twee parketteurs werden getoetst op hun kunnen om in aanmerking te komen voor de titel Meester Parketteur van het Gilde van gediplomeerde parketteurs, te weten Saar Berks en Johan Zwartbol. Verder werden drie parketteurs beoordeeld voor het erkende niveau 3 vakdiploma. Alle parketteurs hadden de commissie vooraf een portfolio toegestuurd waarin de kwaliteiten van hun vakmanschap naar voren kwamen. De aftrap was voor Saar Berks die veel lof kreeg voor haar portfolio. De vragen van de commissie wist ze met verve te beantwoorden en resulteerde verder in een mooie uitwisseling van gedachten. Eric Jongmans: “Waar kan een Meester Parketteur zich volgens jou mee onderscheiden?” Saar Berks: “Vanzelfsprekend is vakmanschap belangrijk. Maar een Meester Parketteur onderscheidt zich door extreem goed te zijn in de communicatie. Hij moet het verwachtingspatroon van de klant duidelijk proberen te krijgen. Het gaat om vertrouwen. De klant koopt iets wat hij nog niet heeft en dus nog niet als eindproduct heeft gezien. Een Meester Parketteur moet verder ook kennis uitdragen.” Saar Berks bleek een ‘kei’ in houtherkenning en kon daar geen genoeg van krijgen, zo bleek na afloop toen ze rustig verder ging met het stalenbord. “Je hebt een hart voor hout en een hart van hout,” zo stelde Mari Habraken poëtisch.

Saar-Berks-in-goed-gezelschapSaar Berks (links), in goed gezelschap van commissieleden Jan van der Kroef (midden) en Eric Jongmans (rechts) weet na afloop niet op te houden met ‘houtherkenning’.

Ook Johan Zwartbol onderscheidde zich met een pracht van een portfolio, waarvan het enthousiasme afspatte. Opvallend daarbij was het goede en deskundige onderhoudsadvies dat daarin naar voren kwam, zo vond Mari Habraken. De commissieleden waren het erover eens dat Zwartbol over een gedegen technische kennis beschikt en onder de indruk van zijn bijdrage en bescheidenheid. Het was dan ook geen verrassing dat zowel Saar Berks als Johan Zwartbol vanaf nu de titel Meester Parketteur mogen dragen.

Ruben-de-VaanRuben de Vaan kreeg veel lof voor zijn vakkennis en portfolio.

De drie parketteurs die werden beoordeeld voor het erkende niveau 3 vakdiploma waren Ruben de Vaan, Nino Muns en Jeroen Pellegrom. Van deze drie kandidaten kreeg vooral Ruben de Vaan veel lof voor zijn vakkennis en portfolio. De officiële uitslag van deze kandidaten wordt op een later tijdstip bekendgemaakt.

(Parketplein, 07-07-2017)

 
Tour-bezoek bij Balterio/Unilin
Xpressions-Mix-101Collectie Xpressions.
Uiteenlopende-kleurmogelijkhedenUiteenlopende kleurmogelijkheden.
State-of-art-machineparkHet machinepark kan met recht ‘state-of-the-art’ worden genoemd.
Deskundige-uitleg-Deskundige uitleg bij de machines.
De-renners-vliegen-voorbijDe renners razen voorbij.

Balterio, als merk ondergebracht bij UNILIN, stelde onlangs twee nieuwe collecties digitaal bedrukt laminaat voor: Grande en Xpressions. De vloeren worden vervaardigd in UNILIN’s hightechproductiesite voor Balterio-laminaat in Vielsalm, in de Belgische provincie Luxemburg. UNILIN is een pionier op het gebied van laminaatvloeren, en wil die uitmuntende reputatie nog versterken. “UNILIN speelt al jaren een echte voortrekkersrol in de laminaatsector, en groeit stilaan uit tot een trendsetter op het vlak van digitaal bedrukte laminaatvloeren,” aldus Ruben Desmet, algemeen directeur laminaatvloeren bij UNILIN. “In 2016 voegde UNILIN Balterio toe aan zijn portefeuille, die ook al het populaire Quick-Step omvatte en Pergo, ons merk voor de projectmarkt. Zo maken we onze intrede in de wereld van digitaal printen. De samenwerking tussen UNILIN en Balterio werpt vruchten af. Tot nog toe werden twee collecties digitaal bedrukte laminaatvloeren gelanceerd: Grande – de eerste waterdichte laminaatlijn met digitale prints – en Xpressions – het allereerste assortiment laminaatvloeren met dessins die op gedurfde manier afwijken van de klassieke houtpatronen.”

Ruben Desmet legt het belangrijke verschil tussen digitaal gedrukt en traditioneel laminaat uit: “Bij traditionele laminaatvloeren worden de houtdessins eerst gedrukt op een speciale laag papier. Bij digitaal bedrukt laminaat wordt het dessin echter direct op de planken aangebracht. De tekeningen kunnen sneller en makkelijker worden vervangen bij digitaal bedrukt laminaat. Het biedt dus meer flexibiliteit om patronen op maat te creëren. Bovendien kunnen we zo ook uiterst snel inspelen op veranderende markttrends en behoeften.”

Begin deze week trok de Tour de France vlak langs de fabriek van de Unilin-vestiging in Vielsalm. Voor Unilin een bij uitstek geschikt moment om belangstellenden uit te nodigen voor een bezoek aan de fabriek en de ‘state-of-the-art’ digitale productielijn van Balterio te demonstreren. De nieuwe digitale productielijn van Balterio dicht op een efficiënte manier de kloof tussen dynamische trends en laminaatvloeren. Bruno Vermeulen, directeur onderzoek en ontwikkeling: “Het hele productieproces verloopt veel sneller dan bij analoog drukken. Daardoor kunnen we al vroeg anticiperen op nieuwe tendensen in mode, architectuur of interieurontwerp. Zo kunnen we gemakkelijker vloeren maken die afgestemd zijn op wat op dit moment helemaal in is.”

(Parketplein, 05-07-2017)

 
Wicanders op de Biënnale in Venetië

Wicanders-CorkcomfortWicanders’ Corkcomfort in combinatie met de werken van Antunes.Op de Biënnale in Venetië heeft de Portugese kunstenares Leonor Antunes verkozen om bij haar kunst gebruik te maken van een kurkvloer van Wicanders. Boven een Wicanders’ Corkcomfort van circa 100 vierkante meter hangen aan het plafond van het historische Arsenaal te Venetië nu verschillende sculpturen en lampen van Antunes, die volgens Amorim de unieke aspecten van het Portugese kurk in combinatie met andere materialen versterken. Pedro Maria Pinho, Marketing Director Amorim: “Het gebruik van onze vloer door Leonor Antunes weerspiegelt de groeiende trend bij kunstenaars, designers en architecten om dit natuurlijke product toe te vertrouwen aan de materialisatie van hun creatieve en professionele visies.” Een kurkvloer bewijst hiermee eens te meer terrein te winnen als een verantwoordlijk, efficiënt en esthetisch alternatief. “Musea over de hele wereld kiezen voor de vloeren van Wicanders. Dat alleen al is het bewijs van onze kwaliteit, verscheidenheid en potentieel.”

(Parketplein, 05-07-2017)

 
Cocaïne sloopt tropische bossen

Logo-OregonDe tropische bossen in Centraal-Amerika zijn op alarmerende snelheid aan het verdwijnen. Hiermee wordt het leven van de indianen die er wonen en de meeste van de bijzondere biologische ecosystemen bedreigd. Achterliggende oorzaak: cocaïne. Het gaat hierbij niet om de verbouwing van de coca-plant die voor deze ‘narco-ontbossing’ zorgt. Het is het resultaat van de aankoop van grote delen land door criminelen uit de drugshandel die hiermee hun illigaal verkregen geld willen witwassen. Zo blijkt uit een recent onderzoek van de Oregon State University gepubliceerd in Science Daily. Grote delen woud worden omheind, bomen worden omgekapt, waarna in de meeste gevallen een ‘cattle ranch’ (veebedrijf) wordt gestart. Deze wijze van ontbossing, die zijn weerga niet kent, wordt door de onderzoekers omschreven als ‘de belangrijke, veelal onbekende aanstichter van tropische ontbossing in Midden-Amerika’. De afgelopen jaren zijn hierdoor 30 procent van de bossen in Honduras, Guatamala en Nicaragua verdwenen. Zo’n 30 tot 60 procent van de verdwenen tropische bossen betrof nationale en zelfs internationaal aangewezen beschermde gebieden. De problematiek kwam een aantal jaren geleden al eerder aan bod, waarbij nadrukkelijk werd gewaarschuwd voor de dramatische gevolgen. Gezien de hernieuwde publicaties en onderzoek heeft dit vooralsnog kennelijk niet het beoogde resultaat opgeleverd.

(Parketplein, 05-07-2017)

 
Forse stijging barometer woonbranche

In juni is de door Van Es Marketing verzorgde ‘woonbranche economische barometer’ met ruim acht punten gestegen. Daarmee is de opvallende neergang in de voorgaande maand weer grotendeels teruggewonnen. De barometer sloot de maand juni af op een stand van 15,3. De stijging wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door positieve cijfers over de woningmarkt. Maar ook de laatste cijfers over het producentenvertrouwen en de weekomzetmutaties van de woondetailhandel vielen in juni hoger uit dan in de voorgaande maand.

Woonbranche-economische-2017-7‘Woonbranche economische barometer’ stijgt weer (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten stijgt in juni met bijna elf punten. De deelindicator is in juni uitgekomen op 6,4 waarmee de maandomzetontwikkeling in de woondetailhandel na een negatieve stand in mei weer ‘opkrabbelt’, aldus Van Es.

De stemming onder consumenten is in juni gelijk gebleven, meldt het CBS en komt net als in mei uit op 23. De koopbereidheid neemt in juni iets toe. De deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 10, tegen 8 in mei. Consumenten zijn positiever over hun eigen financiële situatie en vinden de tijd gunstiger voor het doen van grote aankopen. Het oordeel over het economisch klimaat verandert nauwelijks. Deze deelindicator komt uit op 44, tegen 45 in mei. Het producentenvertrouwen stijgt van 6,1 in mei naar 7,2 in juni, aldus het CBS.

In de verslagmaand mei 2017 registreert het Kadaster bijna 20.000 verkochte woningen. Dit is een stijging van 24,4 procent ten opzichte van mei 2016. Vergeleken met de voorgaande maand, april 2017, is er sprake van een stijging van 19,7 procent. Omdat de mutatiecijfers in vergelijking tot de maand een jaar geleden beduidend hoger zijn dan in de voorgaande maand hebben de nieuwe cijfers een sterk positief effect op de stand van de barometer.

(Parketplein, 03-7-2017)

 
Unipro zet Forinn in het zonnetje
Feestelijk-ontvangstFeestelijk ontvangst van Forinn door Unipro.
 producttraining-voorProducttraining voor vertegenwoordigers en vestigingsleiders.

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Forinn organiseerde Unipro in Haaksbergen afgelopen vrijdag een gezellig samenzijn voor alle medewerkers van Forinn. ‘Team Forinn’ werd op feestelijke wijze ontvangen en getrakteerd op een goed verzorgde en heerlijke barbecue. Onder het genot van een hapje en drankje werd er in gemoedelijke sfeer het nodige bijgepraat. Daarnaast verzorgde Unipro voor de vertegenwoordigers en vestigingsleiders van Forinn ook nog een producttraining. Forinn wil Unipro via deze weg bedanken voor de gezellige, leerzame en smaakvolle dag!

(Parketplein, 03-07-2017)

 
Bona Zomeractie weer van start

Bona-Zomeractie-017Net zoals de afgelopen jaren heeft Bona ook dit jaar weer een Zomeractie. Deze is wederom twee maanden geldig. Sinds de introductie van de herziene lijn Bona parketlakken en de parketolie Bona Craft Oil 2K worden deze producten volgens Bona veel gekocht en toegepast op de houten vloeren. Daarom heeft Bona besloten om de parketteur via 2 zomeracties mee te laten profiteren van de goede verkoop van deze producten. De 1e actie is bij aankoop van of 1 volle doos Bona Traffic HD of 1 volle doos Bona Traffic Natural, waarbij de parketteur de Bona Craft Oil 2K gratis krijgt (keuze uit de 11 kleuren). Bij de 2e actie geeft Bona 10 procent extra korting als men 2x de grondlak Bona Natural koopt plus 1x de aflak Bona Traffic Natural. “Dat is mooi meegenomen!,” aldus Bona in het persbericht. De acties lopen van 1 juli tot en met 31 augustus 2017. Info: www.bona.com/nl/zomeractie

(Parketplein, 03-07-2017)

 
Unilin behaalt dubbele ‘patentzege’

Het-folddown-unifitFolddown Unifit van Unilin.Eind juni heeft Unilin tweemaal succes behaald bij de patenten die de onderneming op de verbindingssystemen van zijn vloerproducten hanteert. Zo bevestigde de afdeling bezwaren van het EPO (European Patent Office) het Pergo’s folddown patent EP 2 009 195 B1 dat betrekking heeft op ‘folddown systems’ bij vloerpanelen. Het patent dat volgens Unilin is gebaseerd op een technologie die door Pergo in 2000 en 2001 werd ontwikkeld is in 2015 al bevestigd door EPO, maar werd bestreden door een derde partij. Deze kan nog tegen de beslissing in beroep gaan. Verder heeft een Amerikaanse rechtbank in Florida een schadevergoeding toegekend aan Unilin na vaststelling van schending van de octrooien met betrekking tot Unilin’s ‘v-groove technology’ en Unilin’s ‘embossed-in-register technology’. Het betreffende bedrijf Wood Floor LLC (en alle aan Wood Floor LLC gerelateerde bedrijven) moet naast de schadevergoeding ook alle juridische kosten betalen.

(Parketplein, 03-07-2017)

 
Grondstoffen zetten prijzen op scherp
Jan-van-der-Kroef-bParketopleider Jan van der Kroef: “Prijsverhogingen vinden nu sowieso al plaats vanwege de arbeidsschaarste op de markt.”
Peter-Kuipers-2016Peter Kuipers, directeur mFLOR: “Op prijs alleen kun je niet winnen en ga je uiteindelijk stuk.”

Na een aantal magere jaren kan de vloerenbranche door gunstigere economische omstandigheden gecombineerd met een sterk consumentenvertrouwen weer op een positieve omzetontwikkeling rekenen. De sterk gegroeide vraag naar vloerenproducten heeft echter ook een bijeffect. Zo zijn namelijk de grondstofprijzen onder druk komen te staan. Bij parket komt dit onder meer door een eenzijdige vraag naar eiken producten (wie praat er nog over kempas, afzelia, merbau, enzovoorts), terwijl de voorraad eiken niet onbeperkt blijkt. Er wordt hierdoor zelfs al voorzichtig gekeken naar een eventuele exploitatie in Scandinavië, iets wat voorheen onbespreekbaar leek. Zover zal het wellicht niet komen. Oplossingen als meerlaagsproducten en het zuinig omgaan met de houtsoort bieden voorlopig soulaas. Maar dat de schaarste tot een prijsverhoging bij het eiken zal leiden lijkt op den duur onafwendbaar. Bovenstaande beschouwende lijkt het slechts een kwestie van tijd te zijn vooraleer ook op de Nederlandse markt de fabrikanten de verhoogde prijzen zullen moeten gaan doorberekenen aan hun klanten. Parketopleider Jan van der Kroef: “Het is heel simpel en je doet er niks aan. Eiken is een populair product. Dit vanwege de variëteiten aan kleur die je kan aanbrengen en het gemak. Meerlaagse producten zijn een oplossing. De toplaag kan daarbij dunner. 4 Millimeter zou heel wat hout besparen. En als je het product vast legt scheelt dat schuurverlies. Prijsverhogingen vinden nu sowieso al plaats vanwege de arbeidsschaarste op de markt.”

Ook het tapijt kampt met soortgelijke problemen. Hierbij gaat het niet om de schaarste van de garens, maar om onder meer de gestegen prijzen als gevolg van de prijzen op de oliemarkt. Hoewel de afhankelijkheid van olie bij de fabricage van de garens de laatste jaren ietwat is afgenomen. Dat leveranciers en fabrikanten tot nu toe terughoudend zijn geweest met het doorvoeren van prijsverhogingen kan haast niet anders te maken hebben dan met de angst voor een eventueel psychologisch effect dat dit te weeg kan brengen. Nu de markt na de magere jaren weer is aangetrokken zit niemand te wachten op een terugkeer naar stagnatie, of erger. Maar aan dit ‘blijven snijden in eigen vlees’ zit een grens. In het buitenland lijkt deze te zijn bereikt en zijn prijsverhogingen al aangekondigd. Zo hebben een aantal toonaangevende leveranciers in de Verenigde Staten al laten weten dat in het derde kwartaal hun prijzen omhoog zullen gaan vanwege de gestegen kosten bij de grondstoffen. De verwachting is dat Europese landen zullen volgen. In Amerika gaat het hierbij om verhogingen tussen de 3 tot 6 procent.

Fabrikanten hebben niet alléén te maken met de negatieve gevolgen van de hogere olieprijs. De volatiele olieprijs draagt bij aan de stijging van de grondstofprijzen. Het is echter al lang niet meer de grootste drijver. De fabrikanten draaien zelf meer aan de knoppen en creëren meer schaarste op de markt. Zo zou ook de chemische industrie bewust zijn capaciteit beperken om de marges voor de sector te herstellen. De toegenomen vraag bij de consument drijft vanzelfsprekend ook de prijzen verder omhoog. Ook de kosten van het vrachtvervoer zijn gestegen. Uit ons bekende gegevens blijken de garenprijzen in één jaar tijd met circa 15 procent te zijn gestegen. Bij de grondstoffen voor de fabricage van pvc wordt een stijging van 5 tot 9 procent genoemd.

“Gestegen olieprijzen, transportkosten en arbeidsloon; ook alle pvc vloerbedekking heeft te maken met een stijging van de productiekosten,” beaamt mFLOR-directeur Peter Kuipers. “Bedrijven die door schaalvergroting kostenvoordelen hebben weten te behalen hebben de ‘schade’ enigszins weten te beperken. Daarnaast is de afgelopen jaren de eindprijs van pvc vloerbedekking (zowel in projecten als bij de consument) gedaald als gevolg van een groot aanbod van mindere producten én producten die tegen een lage prijs werden aangeboden om marktaandeel te winnen. Er is dus door de meeste fabrikanten en groothandels al fors ingeleverd op de marge. En als je dit koppelt aan de prijsstijging van grondstoffen, arbeid en transport dan kan het niet anders dan dat je op een gegeven moment op een snijpunt uitkomt waarbij de bodem bereikt is. Op prijs alleen kun je niet winnen en ga je uiteindelijk stuk. Er moet een mentaliteitsverandering plaatsvinden. Zeker ook bij de detaillist. Prijs moet en kan niet de doorslaggevende factor zijn. Gedegen productkennis en gerichte voorlichting en complete informatie zijn dit wel.”

(Parketplein, 30-06-2017)

 
Geslaagde voorlichtingsavond Muboma

Ruud-Boom“Klachten zijn slecht voor de branche en bij vochtmeten gaat best wel eens wat mis,” zo vertelt Ruud Boom.Vorige maand kwamen 37 branchegenoten in Hilversum bijeen voor een lezing en demonstratie die werd verzorgd door Ruud Boom (Muboma), onafhankelijk deskundige in parketvloeren. Met grote aandacht volgden de aanwezigen de lezing en demonstratie over vochtmeten, het gebruik van diverse apparatuur hiervoor, aangevuld met belangrijke tools om een parketvloer veilig en volgens legvoorschriften te plaatsen. “De bouwvloeren zijn dermate veranderd en divers dat kennis hiervan voor de branche van groot belang is,” aldus één van de deelnemers. “Ook het meten van houtvocht kwam aan de orde. Het is van groot belang, zeker ook met vloerverwarmingssystemen, dat houtvocht in orde is. Vaak wordt dit verkeerd gemeten. Veel parketzaken weten niet dat er altijd dwars op de nerf van het hout gemeten moet worden. Anhydriet bouwvloeren worden ook steeds meer toegepast en ook hier gaf Ruud professioneel de nodige informatie over. Ook vloerverwarming kwam ter sprake. Vaak gaat het hier fout door het niet volgen van opstookprotocollen of verkeerd materiaalgebruik bij het dichtmaken van de sleuven.” De aanwezigen keken terug op een zeer leerzame avond welke werd afgesloten met een heerlijk verzorgd buffet. Vanzelfsprekend werd er nog nagepraat door de branchegenoten die de avond zeer waardeerden. Ruud Boom organiseert gemiddeld elk kwartaal een soortgelijke lezing/demonstratie waarop circa 40 branchegenoten op af komen. “Klachten zijn slecht voor de branche en bij vochtmeten gaat best wel eens wat mis,” zo vertelt Ruud Boom. “Op deze wijze kan ik wat bijdragen. Ik ben zeer verheugd dat daar binnen onze branche belangstelling voor bestaat. De avonden zijn van half vijf tot half negen. Er wordt voor een hapje en drankje gezorgd, er is een buffet en men krijgt een boekje mee naar huis als naslagwerk. De totale kosten bedragen circa 100 Euro.” Wie belangstelling heeft voor een bijeenkomst kan contact opnemen met Ruud Boom via: rboom @ muboma.nl

(Parketplein, 30-06-2017)

 
Meer omzet, minder winst Carpetright

Wilf Walsh CarpetrightWilf Walsh, CEO Carpetright: “Het aantal pilotstores zal in Nederland verder worden uitgebreid.”Uit de voorlopige cijfers van Carpetright over het boekjaar 2016/17 blijkt dat hoewel de omzet licht is gestegen de winst daarentegen is gedaald. Dit maakte de grootste Britse detailhandelsketen op het gebied van vloerbedekking gisteren aan de bijeen getrommelde vakpers bekend. Carpetright verklaart de tegenvallende winst uit de kosten van winkelsluitingen en verliesdraaiende filialen, maar ook uit een verzwakte Britse pond die grotendeels te wijten is aan de ontwikkelingen met betrekking tot de aanstaande Brexit. Verder had Carpetright te maken met een nieuwe nationale speler op de Britse markt die de nodige omzet van het resultaat wist af te snoepen. Het totale aantal vestigingen van Carpetright bedraagt in het Verenigd Koninkrijk nu 426. Vorig jaar bedroeg dit aantal nog 435. Er werden afgelopen boekjaar 8 nieuwe filialen geopend maar ook 17 gesloten.

De totale omzet over 2016/17 steeg licht en kwam uit op 457,6 miljoen Britse pond (2015/16: 456,8 miljoen Britse pond). De onderliggende winst voor belastingen daalde fors (21 procent) tot 14,4 miljoen Britse pond. Het jaar ervoor bedroeg deze nog 18,3 miljoen Britse pond. Wilf Walsh, CEO Carpetright, verwacht dat de maatregelen die de vloerenketen zal treffen om het tij te keren voor een groter marktaandeel zullen zorgen. Hij stelde dan ook dat Carpetright een bemoedigende start van het nieuwe boekjaar heeft gemaakt. “De start is veelbelovend en we zien dat de herinrichting van de bestaande filialen op de Britse markt zijn vruchten af werpt.” De Europese vestigingen waren een positieve uitzondering op de totale cijfers van Carpetright. Zo steeg de omzet naar 76,6 miljoen Britse pond (2015/16: 65,8) en bedroeg de onderliggende winst 5,7 miljoen Refurbishment-Nederland-Carpetright‘Refurbished’ Carpetright-vestigingen zorgen voor een positieve omzetontwikkeling.Britse pond (2015/16: 2,5 miljoen Britse pond). Hierbij moet worden opgemerkt dat de wisselkoersen een gunstige invloed op het resultaat hadden. Ook de herinrichting van bestaande filialen droegen bij aan een positieve omzetontwikkeling. In Nederland heeft Carpetright in Utrecht een grote pilotstore neergezet. Walsh: “Deze store zal worden uitgebreid naar 8 vestigingen die voor een substantiële omzetgroei moeten zorgen.” In 2018 moet het totaal op 12 zijn uitgekomen. Op dit moment zijn er in Nederland 94 (+1) Carpetright filialen, tegenover 23 (+0) in België en 21 (+0) in Ierland. Walsh is uitermate te spreken over de marktontikkeling en het consumentenvertrouwen in Nederland maar benoemt deze voor België en Ierland als ‘fragiel’.

(Parketplein, 28-06-2017)

 

 
Steenvoorden mede-eigenaar Hertog

Ruud-Steenvoorden-hertog-logoRuud Steenvoorden.Newthings B.V., de holding van Ruud Steenvoorden, heeft 9 juni jongstleden de resterende aandelen van de financiële man van Hertog Vloeren B.V. te Bunde Robert Smeets overgenomen. Hertog Vloeren B.V. te Bunde en Top Shelf Parket B.V. uit Meerssen komen hiermee in handen van Shaun Rowbotham en Ruud Steenvoorden die samen over de bedrijven de directie voeren. Ruud Steenvoorden is geen onbekende in de branche. Hij was 34 jaar werkzaam voor Fetim B.V. te Amsterdam en stond daar aan de wieg van het alom bekende Solidfloor programma. Hertog Vloeren is onder meer gespecialiseerd in de productie van verouderde eiken vloeren. Het bedrijf is in 1985 opgericht en beschikt over een productiefaciliteit van circa 26.000 vierkante meter.

(Parketplein, 28-06-2017)

 
GFA-meeting Vicenza

Summermeeting-GFA-2017-VicenzaDe delegatie van Global Flooring Alliance in Vicenza met in het midden (met rode das) gastheer en GFA-voorzitter Carlo Cavinato.

Vorige week zaterdag hield de Global Flooring Alliance (GFA) zijn traditionele ‘Summer Meeting’, ditmaal in het Italiaanse Vicenza. Belangrijke onderwerpen waren de mondiale en nationale marktontwikkelingen, waarbij vraag en aanbod van diverse productgroepen centraal stonden. Verder kwam wederom duurzaamheid ruimschoots aan bod en werd de verdere groei en doorontwikkeling van de lvt-producten besproken. Ook kwam de grote vraag en schaarste bij de grondstoffen voor de fabricage van uiteenlopende vloeren ter sprake. Zo kan volgens GFA door de populariteit van het eiken bij het segment parket een prijsstijging haast niet uitblijven. De Global Flooring Alliance verwacht op de komende vergadering tijdens de vakbeurs Domotex in Hannover op 14 januari 2018 wederom een aantal nieuwe leden te kunnen verwelkomen. Het delen van kennis en uitwisseling van informatie noemt voorzitter Carlo Cavinato als de drijvende kracht achter het succes van importeurs- en distributeursvereniging GFA. “Voordat er bepaalde ontwikkelingen op de markt plaatsvinden zijn deze in de regel al uitgebreid besproken tijdens één van onze vergaderingen. Deze kennis biedt een aanzienlijk voordeel waarmee de leden hun eigen markt met de juiste tools kunnen benaderen.” Global Flooring Alliance viert over twee jaar zijn dertig jarig bestaan. “Men kan dan vanzelfsprekend iets van ons verwachten; ook dit naderend heugelijk jubileum kwam tijdens de vergadering dan ook uitgebreid aan bod,” aldus Carlo Cavinato tot besluit.

(Parketplein, 26-06-2017)

 
Nieuwe accountmanager bij Bijlard

Ilse-EmeisIlse Emeis, nieuwe accountmanager Bijlard International.Begin vorige maand is Ilse Emeis als accountmanager bij Bijlard International in dienst getreden om het groeiende klantenbestand nog beter te kunnen bedienen. Na een gedegen inwerkperiode waarin zij het bedrijf goed heeft leren kennen, inzicht in het klantenbestand heeft gekregen en veel van de eigenschappen en kenmerken van de lijmen heeft geleerd, is zij sinds half juni verantwoordelijk voor de klanten die voornamelijk Floor-producten van Bijlard afnemen. Het Floor-programma van Bijlard International bestaat uit onder meer MS-Floor, plintenkit en een nadenlijm. En natuurlijk alle andere producten die een parketteur nodig heeft. Binnenkort zal dit assortiment worden uitgebreid met een aantal nieuwe producten. Ilse Emeis, woonachtig op de Zuidhollandse eilanden, zal nieuwe en bestaande klanten in Zeeland, Brabant en Zuid-Holland gaan bezoeken. De 36-jarige Ilse verwacht veel van haar nieuwe baan. Ze vindt het leuk en is het gewend om in een mannenwereld te werken. “Sinds mijn aanstelling word ik goed in het team opgenomen met de andere vertegenwoordigers, ik voel me nu al helemaal thuis,” aldus een enthousiaste Ilse. “Omdat deze producten en de branche voor mij nieuw zijn, hoop ik ook veel van mijn klanten te kunnen leren. Daarnaast bouw ik het liefst klantrelaties op voor de lange termijn. Uiteindelijk is dat niet alleen voor Bijlard gunstig maar ook voor de klant.” Ilse Emeis is bereikbaar via telefoonnummer 06-13082232 of ilse @ bijlard.com

(Parketplein, 26-06-2017)

 
mFLOR introduceert ‘Landelijke Lifestyle’

Landelijke-LifestyleLandelijke Lifestyle van mFLOR.“Een landelijk interieur is geïnspireerd op het leven op de boerderij. Vertaald naar deze tijd en in stijl natuurlijk. Rust en ruimte lijkt de insteek van deze woonstijl te zijn. De keuken staat veelal centraal en de gebruikte kleuren zijn complementair aan de kleuren die je buiten aantreft. Er wordt gebruik gemaakt van aardetinten als beige, taupe, olijf, lichtgrijs en wit. Gebruikte materialen zijn zo natuurlijk mogelijk of vervangen het natuurproduct in de best mogelijke uitvoering. Vloeren en tafels met een houten look die daardoor warmte uitstralen. Maar ook natuursteen, wol, riet, leer en puur linnen zie je veel terug in de landelijke woonstijl. Vloeren, wanden en raambekleding zijn goed op elkaar afgestemd. De belangrijkste voorwaarde van een landelijk interieur is uiteindelijk de behaaglijke, knusse sfeer én dat er in geleefd mag worden.” Aldus de tekst uit het persbericht waarmee mFLOR inspirerende tools in handen wil geven om dealers de vertaalslag naar de consument te laten maken via het thema ‘Landelijke Lifestyle’. “Een landelijk interieur is beschikbaar voor elk budget. Een oud houten kastje geef je een tweede leven met een nieuwe lik verf, jouw afgeleefde tafelblad ziet er binnen no-time als nieuw uit door je resten PVC vloer er op te plakken en je bank wordt een stuk ‘landelijker’ door er veel kussens en een plaid of een dierenhuid overheen te leggen. Wees creatief!” Voor meer inspiratie verwijst mFLOR naar: https://mflor.com/lifestyle/landelijke-pvc-vloeren/

(Parketplein, 26-06-2017)

 
Europese parketmarkt groeit 1,7 procent

fep-logoDe parketproductie in de zestien landen die vallen onder de reikwijdte van de Europese parketfederatie FEP is afgelopen jaar met 2,5 procent toegenomen tot een volume van 65,6 miljoen vierkante meter, zo blijkt uit op de voorbije jaarvergadering in Boedapest vrijgegeven data. De elders in Europa (maar buiten het FEP-gebied) vervaardigde hoeveelheid wordt geschat op 14,8 miljoen vierkante meter. Dit laatste is ruim een verdubbeling ten opzichte van 2012, toen de federatie voor het eerst deze cijfers opschreef. De FEP constateert dan ook dat de ‘strategische keuzes’ die verscheidene producenten maken om hun productie naar elders in de EU, buiten het FEP-gebied, te verplaatsen eens te meer kon worden waargenomen. Bij elkaar opgeteld kwam het volume van in Europa gemaakt parket uit op 80,4 miljoen vierkante meter, een stijging van 2,3 procent vergeleken met 2015. Ter vergelijking: de productie in de FEP-landen bereikte een nooit geëvenaarde piek van 98,3 miljoen vierkante meter in 2007, vlak voor de crisis.

Uitgesplitst naar parketsoort, bevestigen de statistieken voor 2016 wat al een aantal jaren aan de gang is, namelijk de dominantie van de meerlaagse vloeren. Die zijn vorig jaar goed voor 80 procent van de productie (2015: 79 procent), gevolgd door massief (18 procent) en mozaïek (2 procent). De optelling van het gebruik van houtsoorten bevat eveneens weinig verandering, behalve dat eiken nog een beetje vooruitgang boekt en uitkomt op een aandeel van 80,8 procent (2015: 77,7 procent). Essen en beuken scoren respectievelijk 5,7 procent en 2,5 procent, tropisch hout doet nog maar 4,1 procent. In Nederland werd in 2016 met een score van maar liefst 13,4 procent bovengemiddeld meer geproduceerd dan in 2015. En in België 4,0 procent meer, in Duitsland 2,6 procent meer, in Polen 1,3 procent meer.

Productie-en-consumptieProductie en consumptie van parket, 1999-2016 (grafiek: FEP).

Het verbruik van parket is afgelopen jaar met 1,7 procent toegenomen in de zestien landen die tot de FEP behoren. De consumptie liep in totaliteit op van 75,8 tot 77 miljoen vierkante meter. De Brusselse parketorganisatie wijst gewoontegetrouw wel op het van land tot land uiteenlopende beeld. Voor Nederland wordt een opvallende daling van 4,2 procent geturfd (op navraag van deze website bevestigd door de FEP), terwijl België juist 4,0 procent erbij heeft geconsumeerd. Ook zwaarwegende landen als Duitsland en Frankrijk wisten te plussen, met respectievelijk 2,5 en 4,1 procent. Ook bij het verbruik ligt de historische piek trouwens in het jaar 2007, met toen een volume van 110,2 miljoen vierkante meter.

“Na enkele jaren van een terughoudende marktsituatie, keerde de trend in 2016 weer naar positief,” zo geeft de FEP als commentaar. “De resultaten na het eerste kwartaal van het lopende jaar wijzen op een bevestiging en een consolidatie van de groei in de meeste landen waar FEP-leden aanwezig zijn. Gewezen dient ook te worden op de positieve ontwikkelingen die in alle Scandinavische landen zijn te zien. Naarmate het economische beeld op Europees niveau verbetert en de bouwsector duidelijk de kansen benut die deze bemoedigende ontwikkeling biedt, houden de bedrijfsleiders in de parketindustrie er rekening mee dat parket eveneens in staat moet zijn om te profiteren van deze verbeteringen.”

Blijvend problematisch vindt de FEP de toenemende schaarste aan eiken, als primaire grondstof voor de industrie. De algemene onzekerheid over de politieke veranderingen in de wereld kan eveneens een negatieve uitwerking hebben op de Europese parketbranche. De federatie stipt ook de “felle” concurrentie van vloeren met een houtlook aan, maar vertrouwt erop dat de consument uiteindelijk zijn keuze laat vallen op een product van echt hout. Alles bij elkaar genomen ziet de FEP de toekomst met optimisme tegemoet.

(Parketplein, 23-06-2017)

 
Nieuwe showroom COREtec in Waregem

Jan-Dossche-links-boeitJan Dossche (links) boeit zijn gehoor met voorstelling nieuwe designsUSFloors/COREtec heeft onlangs zijn nieuwe showroom en ruim bemeten magazijn te Waregem geopend, aan de Textielstraat 20. De officiële opening trok veel belangstelling van klanten uit eigen land, relaties, architecten, designers en nationale en internationale media. Hans Declercq van COREtec-distributeur Yepp in Turnhout opende de avond met een boeiende toespraak. Jan Dossche van USFloors International presenteerde daarna vol enthousiasme de nieuwe producten en verzorgde ook de rondleiding in het nieuwe onderkomen.

De nieuwe collecties - bestaande uit twintig plankenvloeren en negen steendesigns - werden uitvoerig aan de aanwezigen voorgesteld. De COREtec-collectie 2017 als geheel bestaat nu uit niet minder dan zesenvijftig tot de verbeelding sprekende designs. De nieuwe brochure van het innovatieve vloerenmerk, ter ondersteuning van de verkoop, viel evenzeer in de smaak bij de bezoekers en hetzelfde kan gezegd worden van de inmiddels welbekende shop-in-the-shop. In Nederland zullen de nieuwe producten van COREtec na de zomer ook op de VT Wonen & Designbeurs te zien zijn.

(Parketplein, 23-06-2017)

 
Unilin weet veel van waterproof laminaat

Balterio-GrandeBalterio Grande, in de badkamer.Unilin heeft zijn eigen proeven ontwikkeld voor het bepalen van de waterdichtheid van laminaat. Die heten nauwkeuriger, strenger en vooral beter afgestemd te zijn op omstandigheden uit het dagelijks leven.

De waterdichtheid van laminaatvloeren wordt nu doorgaans gemeten met de uitzettingstest. Monsters van vloerplanken worden ondergedompeld in water, en vervolgens wordt nagegaan in welke mate de planken zijn uitgezet. Deze methode is volgens Unilin, het bedrijf achter de merken Quick-Step, Pergo en Balterio, echter niet doeltreffend. “Met de test wordt alleen gecontroleerd of de afzonderlijke planken waterbestendig zijn, niet of de geïnstalleerde vloer waterdicht is,” zegt Jasper De Jaeger, Technical Services Manager bij de Belgen. “Tests zijn enkel relevant als ze worden uitgevoerd na de installatie. Alleen als het volledige oppervlak van de vloer – dus ook voegen, schuine randen, vloer-wandaansluitingen enz. – ondoordringbaar is, kunnen we spreken van op-en-top waterdicht laminaat.”

Unilin heeft als waarborg dat zijn (sinds drie jaar aangeboden) waterproof collecties inderdaad volkomen waterbestendig zijn zelf drie analysemethoden ontwikkeld: een dweiltest, een watercilindertest en een test onder realistische omstandigheden. In de strenge dweiltest (waarin naast water ook zeep wordt gebruikt) wordt de vloer onder meer veertien uur lang bedekt met natte zwabbers. En nog gevolgd door een bureaustoeltest na een hele dag blootstelling aan water. In de andere test wordt een cilinder geplaatst op de T-verbindingen van geïnstalleerde vloerplanken en deze gevuld met zeepwater en andere vloeistoffen. De proefnemingen onder realistische omstandigheden gaan uit van alledaagse voorvallen als een lekkende wasmachine, een ongelukje van de hond, spelende kinderen in bad, een omgestoten vaas, en zo meer.

Om zwevende vloeren met voegen waterproof te maken past Unilin een drievoudige technologie toe: het persen van de voegen tijdens productie, het toevoegen van een waterafstotende coating en het gebruik van kliksystemen met voorspanning. “De vernieuwende voegtechnologie, de waterafstotende coating en het gepatenteerde kliksysteem vormen een unieke combinatie die een waterdicht eindresultaat garandeert. Bovendien benut Unilin deze drievoudige technologie voor verschillende installatiemethoden en diverse merken,” aldus R&D-directeur Laurent Meersseman. De waterproof laminaatvloeren van Unilin betreffen Impressive, Impressive Ultra en Majestic (Quick-Step), Sensation (Pergo) en Grande (Balterio).

Unilin heeft overigens voor Impressive – meer bepaald voor het gebruik ervan in keukens en badkamers – een aanvraag tot UPEC ATEX-certificering ingediend. De Franse UPEC-classificatie is de hoogste certificeringsgraad voor laminaatvloeren. De waterbestendige laminaattechnologie van Unilin slaagde voor alle tests. Unilin zegt ervan overtuigd te zijn dat Impressive “de technische UPEC-referentie van de toekomst wordt, en zo ook de allereerste officieel erkende laminaattechnologie geschikt voor installatie in badkamers en keukens.”

(Parketplein, 23-06-2017)

 
LVT kannibaliseert parket in Oostenrijk

De markt voor vloerbekledingen en parket kromp in Oostenrijk vorig jaar met zowat een procent vergeleken met een jaar terug. De substitutiedruk van LVT bleef echter onverminderd hoog. Voor de eerste maal, zo constateert onderzoekbureau Kreutzer Fischer & Partner Consulting in zijn jongste Branchenradar-onderzoeken voor het land, werd nu ook de parketmarkt aanzienlijk gekannibaliseerd.

De vraag van de Oostenrijkse consument naar laminaat, elastische vloeren, parket en tapijt was een tegenvaller gezien de afname met 2,2 procent in 2016, een score die nog slechter uitviel dan een jaar eerder. Voor het eerst sinds jaren daalden ook de fabrikantenomzetten, met bijna een procent. In totaal werden bijna 19 miljoen vierkante meters ter waarde van 290 miljoen euro afgezet. De niet-residentiële bouw was verantwoordelijk voor de versnelde krimp.

De door LVT uitgeoefende substitutiedruk op de Oostenrijkse vloerenmarkt is aanhoudend hoog, zo stellen de onderzoekers. Aanvankelijk verdrongen LVT-vloeren in beperkte mate de klassieke elastische vloeren, daarna in aanzienlijke mate laminaat. Afgelopen jaar kon voor het eerst vastgesteld worden dat ook parket in belangrijke mate gekannibaliseerd wordt door de nieuwe productgroep. Met name drielaags parket is het slachtoffer, gezien de krimp van de fabrikantenomzetten met nagenoeg 12 procent vorig jaar. De productgroep LVT was dan ook de enige die een robuuste groei optekende, met een stijging van de fabrikantenomzet van 8 procent tot 42 miljoen euro.

oostenrijk-2016

Tegelijkertijd kromp de fabrikantenomzet in laminaat met 7,2 procent tot 33,4 miljoen euro en die in parket met 2,2 procent tot 134,2 miljoen euro. In het parketsegment ontwikkelden alleen de landhuisdelen zich in positieve zin, met een plus van 6,1 procent. De onderzoekers suggereren dat dat te maken heeft met de overeenkomst in de optiek van beide soorten vloeren, in ieder geval op het eerste gezicht. De omzet in klassieke elastische vloeren bleef steken op 36,4 miljoen euro, die in textiele vloerbedekking lag 2,4 procent lager op 44,0 miljoen euro.

De onderzoekers noemen de prijs van LVT zijn doorslaggevende verkoopargument. Met een prijs af-fabriek van momenteel gemiddeld 13,40 euro per vierkante meter kost deze ongeveer de helft van een houten landhuisdeel. Voorts zou LVT vaak duidelijk beter presteren op het vlak van optiek en belastbaarheid dan laminaat. Om die reden moest laminaat in de schappen van vooral het DHZ-kanaal de afgelopen twee jaar steeds verder plaats maken voor LVT. “Voor de parketfabrikanten is echter een heel andere trend alarmerend,” zo waarschuwen de onderzoekers. “In 2016 geeft verrassenderwijs de huidige ruggengraat van de parketdistributie, te weten de vakhandel, duidelijk volume prijs.” Na een grondige analyse kunnen de onderzoekers ook zeggen waarom. “Zelfs de winkeliers vertrouwen steeds meer op ‘vinylparket’. Afgelopen jaar klom het substitutievolume met precies 93.000 vierkante meter. Dit komt overeen met 1,8 procent van de parketmarkt.”

Onderzoekbureau Kreutzer Fischer & Partner Consulting heeft ook de Zwitserse vloerenmarkt in kaart gebracht. De fabrikantenomzetten krompen daar vorig jaar met 1,9 procent tot 265,7 miljoen euro. Alleen de landhuisdelen (+1,9 procent) en het LVT (+8,0 procent, tot 17,9 miljoen euro) boekten goede vooruitgang. Textiele vloerbedekking gaf 2,9 procent prijs en parket verloor 2,3 procent, tweelaagse varianten zelfs 5,8 procent. Laminaat verloor 4,1 procent, aan met name LVT. Elastische vloeren inclusief LVT wonnen 2,3 procent aan omzet voor de producenten op de markt. (Zie ook het nieuwsitem Duitsland: ‘LVT kannibaliseert laminaat’ van 14-06-2017).

(Parketplein, 21-06-2017)

 
LED-lampen bij PPC ook te huur

kofferlampLED-koffer en -handlamp van Smelt MachineryDe Plinten & Profielen Centrale (PPC) heeft een oplossing bedacht voor vakmensen voor wie de aanschaf van LED-lampen een drempel is. De groothandel stelt vast dat er veel enthousiasme bestaat over de bijzondere LED-drogende olie van de Vesting, waarmee de vloer immers direct belastbaar is. Om het gebruik van LED-drogende olie voor iedereen bereikbaar te maken zijn, zo laat de PPC weten, zijn de LED-lampen vanaf heden als set te huur. In de filialen of op het hoofdkantoor in Wijk bij Duurstede is meer informatie verkrijgbaar over de producten.

(Parketplein, 21-06-2017)

 
Veel informatie over gevaren houtstof

Brochure-HoutStoftotNadenkenIn het kader van de nieuwe campagne ‘Houtstof tot nadenken’ - de kick-off is vandaag - is een informatieve brochure verschenen die de risico’s van houtstof belicht en op een rijtje zet welke oplossingen bestaan om op het werk de blootstelling aan houtstof te voorkomen. Verder bevat de publicatie uitgebreide informatie over de verplichtingen van de werkgevers om aan de richtlijnen te voldoen. De brochure is te downloaden vanaf de website www.houtstoftotnadenken.nl, die vanaf vandaag eveneens is gevuld met veel wetenswaardigheden. De campagne is een initiatief van de Nederlandse Branchevereniging voor de Timmerindustrie (NBvT), de branchevereniging voor interieurbouw en meubelindustrie (CBM), de Vereniging van Nederlandse Houtondernemingen (VVNH), de Nederlandse Emballage- en Palletindustrie Vereniging (EPV), de branchevereniging van de Nederlandse houtwaren-, borstel- en kwastenindustrie (Dutch-Man) en de vakbonden FNV Bouwen & Wonen en CNV Vakmensen.

(Parketplein, 21-06-2017)

 
Koopbereidheid in juni licht omhoog

cbs-logoDe stemming onder consumenten is in juni gelijk gebleven, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen komt net als in mei uit op 23. Het oordeel over het economische klimaat verandert nauwelijks. De koopbereidheid neemt iets toe.

Met 23 ligt het consumentenvertrouwen in juni ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (- 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

De koopbereidheid neemt iets toe in juni. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 10, tegen 8 in mei. Consumenten zijn positiever over hun eigen financiële situatie en vinden de tijd gunstiger voor het doen van grote aankopen. Het oordeel over het economisch klimaat verandert nauwelijks. Deze deelindicator komt uit op 44, tegen 45 in mei.

(Parketplein, 21-06-2017)

 
FEP: ‘Toekomst parketbranche positief’

Hans-Kamerbeek-links-1Hans Kamerbeek (links) en Lars Versteeg.De Europese parketfederatie FEP heeft afgelopen donderdag en vrijdag zijn éénenzestigste jaarvergadering en tweeënveertigste parketcongres.gehouden, deze maal in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Vanuit Nederland was Hans Kamerbeek namens de Parket Alliance aanwezig en Lars Versteeg namens Flamingo Parket. FB Hout, het derde Nederlandse lid, was verhinderd.

Op het congres worden de statistieken en marktontwikkelingen doorgenomen. De Parket Alliance licht een aantal bijzonderheden toe die op dit vlak aan de orde kwamen. Zo kelderde van 2007 tot 2012 de parketverkoop in Europa met maar liefst 30 procent. Bij de presentatie van de cijfers over 2016 kon evenwel worden vastgesteld dat de verkoop van parket nu vier jaar op rij in de lift zit. In 2016 werd er 2,3 procent meer verkocht dan in 2015. “Het zijn geen grote stijgingen, maar wel werd er verheugd vastgesteld dat ook de nabije toekomst positief is,” aldus Kamerbeek. Wat de FEP betreft mag dan ook gesteld worden dat de parketbranche definitief uit de recessie is.

Momenteel is het aandeel parket dat in Europa wordt verkocht slechts vijf procent. Kamerbeek: “Er is dus nog veel eer te behalen. Doel is om de komende jaren het percentage naar zeven te krijgen. Vorig jaar is al het project hiervoor gestart, geheten ‘From five to seven’. Als bedreiging werd volgens Kamerbeek het feit aangehaald dat de krapte van het eikenhout de komende jaren de kop op zal steken. “Met name de dikkere stammen, waar het bredere hout uit geproduceerd moet worden zal moeilijker verkrijgbaar en duurder worden. Als alternatief is eigenlijk alleen maar beuken in grote hoeveelheden beschikbaar.”

Groepsfoto-algemene-1Groepsfoto algemene vergadering FEP in Boedapest 2017.

Verder werd in Boedapest het zittende FEP-bestuur unaniem en vrijwel volledig herkozen, met inbegrip van voorzitter Lars Gunnar Andersen. De Nederlander Remco Teulings, die recentelijk is vertrokken bij Tarkett, wordt in het bestuur van de FEP vervangen door zijn opvolger Arnaud Marquis (bij Tarkett Vice President Hardflooring EMEA). Verder nog meldt de Brusselse parketfederatie dat de Oostenrijkse fabrikant Weitzer Parkett na een korte afwezigheid is teruggekeerd als gewoon lid in de nu 72 leden (gewoon en ondersteunend) tellende organisatie.

(Parketplein, 19-06-2017)

 
VS: antidumpingheffing ‘nul’ voor China

china-usa-flags-1Het Amerikaanse ministerie van handel heeft de eindresultaten vrijgegeven van zijn jaarlijkse onderzoek (het vierde sinds 2011) naar de aan Chinese fabrikanten van meerlaagse parketvloeren op te leggen antidumpingheffingen. Het onderzoek betreft exporten naar de VS tussen eind 2014 en eind 2015. De gemiddelde heffing voor alle Chinese zendingen is vastgesteld op 0 procent, met uitzondering van Dalian Penghong Floor Products Co., Ltd. (te weten 0,23 procent). Het jongste ITTO TTM Report heeft in China opgepikt dat de fabrikanten aldaar met opluchting kennis hebben genomen van het Amerikaanse besluit. De nulheffing wordt in China als bemoedigend gezien en zal naar verwachting een stimulans zijn voor de uitvoer van Chinese meerlaagse parketvloeren naar de VS. Het onderzoek van een jaar eerder bracht nog aan het licht dat de circa 75 onder de loep genomen Chinese exporteurs van meerlaags parket een antidumpingmarge van 17,37 procent dienden op te hoesten. (Zie ook Nieuws van 27-07-2016).

(Parketplein, 19-06-2017)

 
Parket Alliance in montere stemming

Afgelopen dinsdag vond de vergadering van de Parket Alliance plaats in Rozendaal. Als eerste laat de vereniging weten positief gestemd te zijn over de marktontwikkeling van de afgelopen acht maanden. Verder werd op de vergadering gesproken over zaken als het sociaal fonds, de website en promotie voor parket. Een groot deel van de samenkomst werd bovendien ingeruimd voor het bespreken van een nieuw te ontwikkelen beleidsplan voor de komende drie jaar. De leden spreken wel hun bezorgdheid uit over de stijgende prijsontwikkeling in het ruwe hout en de beschikbaarheid van diverse specificaties.

Leden-en-bestuur-Parket-Alliance-1Leden en bestuur Parket Alliance bijeen

De Parket Alliance telt momenteel negen leden die gezamenlijk ruim vijftig procent van de Nederlandse parketmarkt vertegenwoordigen. Het bestuur heeft oud-voorzitter Wil van Geel bereid gevonden om het voorzitterschap na zes jaar afwezigheid weer op zich te nemen.

(Parketplein, 19-06-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

floorify

 

Floor Forum

FF-124FFI-92

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons februari nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing EFWEX, dé Parketbeurs
  • Dossier Top exportminded Poolse bedrijven
  • Dossier Overlakbare olie
  • Dossier Nieuwe trends in vinyl, LVT en PVC
  • Dossier Terrasvloeren: houtsoorten & composiet
  • Dossier Producenten van polyurethaanlijmen
  • Nabeschouwing Domotex Hannover

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com