unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

SKYLT-BANNER-NEW-2

nieuws
Floorify behaalt Δ Llin10 DB

Floorify-brochure-coverCover brochure FloorifyHet Belgische vloerenmerk Floorify heeft, op vraag van verscheidene Nederlandse klanten, zijn product laten testen bij TFI in Aken. Het resultaat: Floorify behaalt in combinatie met de Floorify Comfort Ondervloer een geluidsreductie van ΔLw21 Db en ΔLlin10 DB. De innovatie op vloerengebied kan zodoende ook in appartementen worden geplaatst of op verdiepingen waar geluid naar onder toe tot een minimum dient te worden beperkt.

Floorify heeft dankzij zijn rigide kern een klikverbinding die volgens eigen opgave meer dan vier keer zo sterk is als die van de klassieke ‘soepele’ klik-pvc-planken. De sterke klikverbinding maakt het mogelijk om het product te combineren met een ondervloer die in hoge mate voldoet aan de vereisten ten aanzien van egaliserend vermogen, geschiktheid voor vloerverwarming en -koeling, schokabsorptie en geluidsreductie.

Pieter Buyck en Marie Callens zijn met hun Floorify present op de komende Interieur Collectie Dagen in Gorinchem, en wel op stand 121.

(Parketplein, 08-09-2017)

 
Nieuwe producten Bijlard International

FLEXXFLOOR-2aBijlard International staat ook dit jaar op de Interieur Collectie Dagen in Gorinchem. Het bedrijf pakt uit met een nieuwe stand, passend bij de uitstraling van het FLOOR-assortiment, bestaande uit onder meer MS-FLOOR parketlijm, Plintenkit FLOOR en Nadenlijm FLOOR. En introduceert en passant nog twee innoverende FLOOR-producten.

FLEXX FLOOR is een op MSP gebaseerde nadenlijm, waarbij mes en groef blijvend elastisch worden verlijmd - én die de klant van de afnemer verlost van ‘krakende vloeren’. Door de hoge elasticiteit is de FLEXX FLOOR geschikt voor elke omgeving, maar wat de leverancier betreft ideaal voor vloeren die worden gelegd in appartementencomplexen.

GAP FILLER FLOOR is de tweede noviteit, die gebruikt wordt om holle ruimten onder een bestaande houten vloer eenvoudig en voordelig op te vullen.

FLEXXFLOOR-2b

Beide aanvullingen op het assortiment passen naar eigen zeggen naadloos in de wens van de Zoetermeerse specialist om producten voor de parketbranche te leveren met een toegevoegde waarde. “De komende maanden worden er meer nieuwe producten geïntroduceerd,” aldus Peter Bijlard. “Maar dat doen wij pas als wij volledig overtuigd zijn van de door ons gewenste kwaliteit.”

Bijlard International bemant stand 182 op de beurs in Gorinchem, op 17, 18 en 19 september a.s.

(Parketplein, 06-09-2017)

 
Van Vakbeurs Vloeren tot InCoDa

sfeerbeeld-vpwi-2016Sfeerbeeld Vakdagen Parket & Woninginrichter 2016“Waarom moet dat nou weer, een andere naam voor de Vakdagen,” is een verzuchting die de afgelopen weken hier en daar valt te beluisteren. De beurs heeft echter al meer wisselingen van namen gekend, telkens inspelend op het veranderende aanbod, zonder dat dit het evenement wezenlijk deerde. We zetten de geschiedenis kort op een rijtje.

De eerste editie van de vakbeurs werd in april 2005 gehouden in de toenmalige Evenementenhal Rijswijk onder de naam Vakbeurs Vloeren. Onder deze naam ging de beurs nog twee jaar door op dezelfde locatie, zij het in het najaar. De vierde editie (2009) week uit naar de Evenementenhal Gorinchem en koos weer voor het voorjaar. Sindsdien is ‘Gorcum’ de plaats van handeling. Editie vijf (voorjaar 2010) ging door onder de dubbele naam Vakbeurs voor de Woninginrichter + Parket Vakdagen (de laatste oorspronkelijk bedoeld als tweejaarlijks nevenevenement). Editie zes (voorjaar 2011) torste zelfs drie namen mee: Vakbeurs voor de Woninginrichter + Parket Vakdagen + Meubel Vakbeurs. De edities zeven tot en met tien (2012 tot en met 2015) stonden telkens in het voorjaar op de rol onder de nieuwe naam Vakdagen Parket & Woninginrichter. Editie elf (2016) verhuisde weer naar het najaar en was de laatste die gebruik maakte van de beurstitel Vakdagen Parket & Woninginrichter. Vanaf 2017 heet de beurs Interieur Collectie Dagen (deze twaalfde editie met inbegrip van Floor Expo). Hoe dan ook, volgende week zondag gaat hij van start.

(Parketplein, 06-09-2017)

 
Uitbreiding PPC in gebruik genomen
Peter-Klaassen-overzietPPC-directeur Peter Klaassen overziet goedkeurend het nieuwe complex.
Zonnepanelen662 Zonnepanelen op het dak zijn goed voor 780.000 KwH.
Dock-en-wasstraat-rechtsDock en wasstraat (rechts).
De-nieuwe-halDe nieuwe hal biedt ruimte voor 15 bestelwagens en vijf ‘loading docks’ voor vrachtwagens.

Volgens planning is aan het eind van deze zomer de nieuwbouw van de Plinten & Profielen Centrale in gebruik genomen. De imposante 6000 vierkante meter extra magazijnruimte draagt bij aan een noodzakelijke verruiming van de opslagcapaciteit en, zeker niet onbelangrijk, een optimalisering van het logistieke traject. “We willen foutloos leveren,” aldus PPC-directeur Peter Klaassen. “Daarbij is een logistiek op maat onontbeerlijk. Het aantal artikelen en orders is de laatste jaren fors toegenomen.”

De hoofdvestiging aan de Weegmaat in Wijk bij Duurstede is hiermee uitgegroeid tot een indrukwekkend complex. Duizend heipalen gingen voor de uitbreiding de grond in. De oude laadhal met vier ‘docks’ wordt nu alleen nog ingezet voor binnenkomende goederen. De nieuwe hal biedt ruimte voor vijftien bestelwagens en vijf ‘loading docks’ voor vrachtwagens. De artikelen komen nu links het pand binnen en verlaten rechts, per commissie, het pand. “Een belangrijke logistieke verbetering.” Bijzonder is ook de eigen wasstraat die aan het complex is toegevoegd. De Plinten & Profielen Centrale beschikt hiermee over voldoende voorraad en transportcapaciteit om producten op tijd te leveren.

MagazijnHet magazijn.

662 Zonnepanelen op het dak, goed voor 780.000 KwH, zorgen voor een grotendeels zelfvoorzienende stroomvoorziening, maar de ruimte beschikt ook over een gescheiden afvalsysteem en een eigen kartonpers. De hallen zijn nu al volledig ingevuld en in gebruik genomen, waarbij volgens de Plinten & Profielen Centrale de verbeterde logistiek al goed zichtbaar is.

(Parketplein, 04-09-2017)

 
‘Private Days’ Cotap voor parketteurs
Foto-3-display-floorlifeDisplay Floorlife.
Animatiefiguur-Co-tjeAnimatiefiguur Co-tje is beeldmerk van het nieuwe concept Co-pro.
PresentatiemappenPresentatiemappen met plinten en profielen.
Logo-vloerenconcept-FloorlifeLogo van het vloerenconcept Floorlife.

Vloerengroothandel Cotap nodigt parketteurs uit om hun in Genemuiden, in een persoonlijk onderhoud, tekst en uitleg te geven over twee nieuwe concepten. Hiermee kan de parketteur zichzelf zowel online als via de winkel beter zichtbaar maken. Dat is nodig, zo onderstreept de leverancier, omdat de consument de weg naar de winkel steeds vaker online begint en vindt.

De Private Days die Cotap organiseert kunnen worden gezien als een privé huisshow: dealers krijgen individueel uitleg over trends, nieuwe concepten en de toekomstvisie van de groothandel uit Genemuiden.

Speciaal voor parketzaken ontwikkelde Cotap het concept Floorlife. Dit omvat de verschillende collecties parket, laminaat en pvc. Hiervoor zijn displays ontworpen met grote stalen en productinformatie plus grote sfeerfoto’s op de achterwand. De foto’s zijn terug te vinden op de site van Floorlife die in oktober actief wordt. De foto’s zijn binnenkort ook te zien op de site van de dealer doordat deze (onzichtbaar) wordt gekoppeld aan de site van Floorlife.

Een tweede concept is Co-pro. Het betreft ondervloeren, plinten en profielen voor parket, laminaat en pvc. Co-pro krijgt een bijzonder beeldmerk met animatiefiguur Co-tje dat lijkt op een kameleon. Zoals een kameleon effectief te werk gaat, maar nauwelijks zichtbaar is, geldt dat ook voor de producten van Co-pro. De producten worden overzichtelijk gepresenteerd in een vijftal mappen.

Voor zowel Floorlife als Co-pro komen aparte sites met technische informatie en foto’s. Deze worden gelinkt aan de site van de dealer, zonder dat de consument dat ziet. Want volgens Cotap oriënteert en koopt de consument steeds meer via online verkregen informatie. “Online vindbaarheid en goede digitale informatie is daarom noodzakelijk om de eindklant naar de winkel te trekken.”

De Private Days zijn deze zomer in relatieve stilte begonnen met tot nu toe, zo stelt het organiserende bedrijf vast, een bovengemiddeld succes. Het vervolg vindt plaats dit najaar en komend voorjaar.

(Parketplein, 01-09-2017)

 
Woondetailhandel houdt optimisme vast

De ‘woonbranche economische barometer’ is de afgelopen maand met 3,7 puntjes gezakt. De door Van Es Marketing Services verzorgde barometer sluit augustus evenwel af op een nog immer positieve stand van 12,3. De daling wordt veroorzaakt door minder gunstige cijfers over de woningmarkt. De woondetaillist blijft echter onverminderd optimistisch gestemd, zo weten de onderzoekers. Ook het producentenvertrouwen is ietsje lager in augustus. Wel zijn de cijfers over de weekomzetmutaties van de woondetailhandel en het consumentenvertrouwen positiever dan in de voorgaande maand.

baro-2017-08‘Woonbranche economische barometer’ handhaaft zich keurig (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten stijgt in augustus met ruim vijf punten om uit te komen op 16,4. Meer dan vier van de tien (43 procent) van de woondetaillisten noteren een toename van de weekomzet tegenover ruim een kwart (27 procent) een daling. Daarmee is het de derde maand op rij dat de index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten in de lift zit. Van de woondetaillisten verwacht krap de helft (44 procent) dat in de komende maand de winkelomzet wederom een stijging zal laten zien. Slechts twee van de tien (21 procent) voorzien een omzetdaling.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten is in augustus een fractie verbeterd. Consumenten zijn onverminderd positief over zowel hun eigen financiële situatie als de tijd voor het doen van grote aankopen. Het producentenvertrouwen daalt weliswaar een puntje, maar al zijn deelindicatoren staan positief. In de verslagmaand juli 2017 ten slotte registreert het Kadaster 19.979 verkochte woningen. Dit is een stijging van 1,3 procent ten opzichte van juli 2016. Vergeleken met de voorgaande maand, juni 2017, is sprake van een daling van 7,9 procent.

(Parketplein, 01-09-2017)

 
mFLOR presenteert ‘Moderne Lifestyle’

mFLOR---Modern-LifestyleIn de reeks ‘Lifestyles by mFLOR’ is het nu de beurt aan Modern.“Glanzend RVS en leer in combinatie met strakke, rechte lijnen en veel zwart, wit en grijs. Herkenbaar? Dit zijn de meest genoemde kenmerken van een modern interieur.” Aldus trapt de tekst af in een persbericht waarmee mFLOR zijn dealers inspirerende tools in handen wil geven om de vertaalslag naar de consument te laten maken via het thema ‘Moderne Lifestyle’.

mFLOR vervolgt: “In deze cleane woonstijl wordt veel gebruik gemaakt van luxe materialen als chroom, eiken en natuursteen. Van een modern interieur wordt veelal ‘less is more’ gezegd en daarom wordt er gebruik gemaakt van gladde materialen als leer, glas en kunststof. Naast het strakke effect zorgen deze materialen ook voor het contrast en het creëren van optische ruimte. De kleuren blijven licht en ingetogen, met een uitzondering voor accessoires als een schilderij, een kastje of een fruitschaal. Voorwaarde is wel dat deze accessoires allemaal exact dezelfde kleur zijn.”

Door het toevoegen van ‘zachte’ materialen, zo geeft mFLOR als woontip mee, oogt het doorgaans minimalistische en harde interieur al snel vriendelijker. “Hierbij kan je denken aan een mooi tapijt, het plaatsen van een bank met organische vormen of een zachtere vloer. Laat je voor deze laatste optie inspireren door de collecties PVC-vloeren van mFLOR. Dankzij het natuurgetrouwe dessin en het gladde oppervlak passen de vloeren uitstekend in een modern interieur. Door het zachte en onderhoudsvriendelijke materiaal wordt het woongenot enorm vergroot.” Meer inspiratie is te vinden op: https://mflor.com/lifestyle/moderne-pvc-vloeren/

InCoDa-logoDe ‘Lifestyles by mFLOR’ - Klassiek, Modern, Landelijk, Industrieel en Scandinavisch - zijn present op de Interieur Collectie Dagen van 17 t/m 19 september a.s. te Gorinchem. Belangstellenden worden door mFLOR ontvangen op stand 114.

(Parketplein, 01-09-2017)

 
Workcamp Parquet gaat van start
logo-workcamp
Dahlener-SchlossDahlener Schloss heeft betere tijden gekend.
Versailles-paneelpatroonVersailles-paneelpatroon voor de Kaisersaal koppelt de toepassing van het traditionele eiken aan de helle tinten van esdoorn.

Komende zaterdag beginnen de feitelijke werkzaamheden van het negen dagen durende ‘Workcamp Parquet’. De editie 2017 van het internationale scholingsproject richt zich op het in oude luister herstellen van het achttiende-eeuwse kasteel van Dahlen in de oostelijke Duitse deelstaat Saksen. Het laat-barokke bouwwerk stond er al niet zo florissant voor toen het in 1973 grotendeels afbrandde, en wordt sinds enkele jaren beetje bij beetje hersteld.

Het project, met Hinterseer als hoofdsponsor dit jaar, stelt zich ten doel om het gebruik van massief parket te bevorderen en jonge mensen in Europa voor het parketleggersambacht warm te maken. In de Kaisersaal dient de internationale groep een Versailles-paneelpatroon in eiken en esdoorn te plaatsen. Bij elkaar 120 vierkante meters gedetailleerd werk. In de Spiegelsaal moet conform de beschikbare historische voorbeelden een driedimensionale ‘gevlochten’ vloer in meerdere houtsoorten worden geïnstalleerd. [Zie ook het nieuwsitem ‘Workcamp Parquet in een Saksisch kasteel’ van 17-02-2017].

Er zijn dit jaar circa dertig deelnemers uit elf landen. René Caran is senior projectmanager, Ernst Müller neemt de technische supervisie voor zijn rekening. Het (Duitstalige) motto dit jaar is ‘Innovation durch Tradition.’ Team Nederland bestaat uit Henk Pruysen, Dave Amweg en ‘aanvoerder’ Benno Broen, die ook een demonstratie tapis leggen ‘made in Holland’ zal verzorgen. Als het goed is komt Nederland overigens in 2019 aan bod voor een ‘Workcamp Parquet’.
Meer informatie: www.workcamp-parquet.com.

(Parketplein, 30-08-2017)

 
Uurtarief zelfstandige rond 40 euro

euro-biljettenHet gemiddelde tarief van de zelfstandige in de bouw is nu tussen de 38 en 43 euro bruto per uur, zo meldt FNV Bouwen & Wonen. Als oorzaak wordt opgegeven dat het werk bij zowel particulieren als op de bouwlocaties weer toeneemt. Tegelijkertijd bericht de vakschildersorganisatie ‘Erkend Betere Schilder’ dat de aangesloten bedrijven, waaronder veel zzp’ers, goed vol zitten en een uurtarief rekenen van gemiddeld 41,10 euro. Daarmee ontstaat wat meer helderheid over het momenteel gevraagde uurtarief van zelfstandigen in bouwgerelateerde beroepen. Sharon Gesthuizen van Aannemersfederatie AFNL sprak eerder deze maand immers over gemiddelde uurtarieven voor zzp'ers in de bouw die van 25 euro weer naar 45 euro zijn gestegen sinds de financiële crisis. Voorzitter Charles Verhoef van belangenbehartiger Zelfstandigen Bouw reageerde daarop door te stellen dat de tarieven nu echter op 35 tot 37,50 euro per uur liggen, ongeveer op het niveau van tien jaar geleden. [Zie ook nieuwsitem ‘Zzp’er profiteert van personeelstekort’ van 11-08-2017].

(Parketplein, 28-08-2017)

 
Van Luijk opvolger Baljeu bij SBRCURnet

Fred van LuijkFred van LuijkFred van Luijk volgt Jeannette Baljeu per 1 september op als bestuurder (algemeen directeur) van SBRCURnet. Van Luijk, nu nog hoofd Financiën en DT-lid bij het kennisinstituut, dient de voorgenomen bedrijfsbeëindiging in goede banen te leiden. Diens benoeming wordt ondersteund door de OR en RvC. Baljeu is per september voorgedragen als Gedeputeerde voor Zuid-Holland.

Begin mei maakte de organisatie het voornemen bekend zichzelf op te heffen. Dit vanwege het wegvallen van fondsgelden en het uitblijven van vervangende omzet. Aangekondigd werd tevens dat werkzaamheden zoveel mogelijk elders zouden worden ondergebracht. [Zie Nieuws van 05-05-2017]. In 2001 verscheen bij Stichting Bouwresearch (SBR), een voorloper van SBRCURnet, de 95 pagina’s tellende titel ‘Houten afwerkvloeren’, deel 3 uit de gids afwerkvloeren. Het belangwekkende naslagwerk voor het ontwerp en de uitvoering van houten afwerkvloeren is samen met het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) uit België en talrijke adviseurs uit de Nederlandse parketbranche ontwikkeld, onder wie Ad van Mierlo.

(Parketplein, 28-08-2017)

 
Eric van Dongen naar VDS Vloeren

Eric-van-Dongen-aEric van DongenEric van Dongen is per 1 juli jl. in dienst getreden bij VDS Vloeren. Hij versterkt als verkoper de buitendienst van de vloerenspeciaalzaak uit Oud Gastel. Van Dongen (55) heeft ruim vijfentwintig jaar kennis van de houtindustrie en zal geen onbekende zijn voor veel groothandels, architecten en aannemers. De voorbije decennia heeft hij eigen groothandels onder zijn hoede gehad, zoals TLT en Newfloor. Zijn nieuwe werkgever prijst hem als een harde werker met een uitgebreid netwerk.

(Parketplein, 28-08-2017)

 
Afwerkingsbedrijven handhaven groei

De deelbranche van de afwerkingsbedrijven binnen de gespecialiseerde bouw zag de omzetgroei zich in het tweede kwartaal op hetzelfde niveau handhaven als in het eerste kwartaal het geval was (+7,7 procent). Zo blijkt uit de voorlopige cijfers die het CBS gisteren in de meest recente Kwartaalmonitor Bouw bekendmaakte. Tot de afwerking rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen.

Kwartaalmonitor-2e-kwartaal-cbsAlle bedrijven in de gespecialiseerde bouw bij elkaar behaalden in het tweede kwartaal 3,6 procent meer omzet. Een kwartaal eerder was dat nog 3,8 procent. Het CBS constateert grote verschillen tussen de bedrijven. Grote bedrijven zagen hun omzet dalen, middelgrote bedrijven zagen hun omzet stijgen.

De bouwsector als geheel behaalde een omzetstijging van 6,3 procent in het afgelopen kwartaal. Bedrijven in de burgerlijke en utiliteitsbouw, waaronder de bouw van woningen en gebouwen, zagen de omzet met 10,6 procent toenemen, precies een procent meer dan in kwartaal 1 het geval was. De vergunde bouwsom voor woningen nam wederom toe, de bouwsom van bedrijfsgebouwen liet voor het eerst in vijf kwartalen een daling zien in vergelijking met het voorgaande jaar. Net als in de afgelopen drie kwartalen is het ondernemersvertrouwen in de bouw het hoogst van alle sectoren. In 2013 was de bouw nog de meest somber gestemde sector.

(Parketplein, 25-08-2017)

 
Houtindustrie plust wederom

cbs-logoDe omzet in de hout- en bouwmaterialenindustrie is in het tweede kwartaal van 2017 met 5,5 procent toegenomen op jaarbasis, zo meldt het CBS in zijn Kwartaalmonitor Industrie. Vooral in mei groei deze sterk (+15,9 procent). Uit de onderliggende statistieken blijkt dat van de twee deelbranches de totale omzet van de bouwmaterialenindustrie (+6,3 procent) harder is gegroeid dan die van de houtindustrie (+3,1 procent), waartoe ook de parketfabrikanten behoren. De prijzen in de hout- en bouwmaterialenindustrie liggen het tweede kwartaal 2,4 procent hoger dan vorig jaar. De hout- en bouwmaterialenindustrie heeft al 14 kwartalen achtereen te maken met prijsstijgingen. De meubelindustrie noteert in het tweede kwartaal overigens een bescheiden omzetgroei van 0,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De binnenlandse omzet groeide met 2,4 procent, terwijl de buitenlandse omzet met 4,7 procent kromp.

(Parketplein, 23-08-2017)

 
Goede cijfers Headlam

Steve-Wilson-HeadlamSteve Wilson, Chief Executive Headlam: “Het eerste halfjaar van 2017 vertegenwoordigde wederom een periode van zowel financiële als operationele groei.”De Headlam-groep presenteert positieve cijfers over het eerste halfjaar van 2017. In totaal behaalde de toonaangevende distributeur van vloerbedekkingen een omzet van 341,9 miljoen Britse pond. Dat is een plus van 4 procent in vergelijking met dezelfde periode over 2016. Het bedrijf behaalde zijn omzetgroei zowel in de thuisbasis Verenigd Koninkrijk als in Europa. De ‘like-for-like’ omzet in het Verenigd Koninkrijk noteerde een plus van 2,1 procent en in Europa werd een groei van 3 procent behaald. De winst voor belastingen is met 11 procent toegenomen en komt uit op 16,8 miljoen Britse pond. Headlam verwacht dat het positieve resultaat zich ook in de tweede helft van 2017 zal voortzetten. Zo laten de cijfers over de eerste weken van het tweede halfjaar zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Europa wederom een continue groei zien in vergelijking met vorig jaar. “Het eerste halfjaar van 2017 vertegenwoordigde wederom een periode van zowel financiële als operationele groei. We zijn bijzonder verheugd dat onze gecoördineerde inspanningen naar een meer effectieve organisatie en onze initiatieven voor meer efficiency hebben geresulteerd in een versterking van de winstgevendheid van de onderneming,” aldus Steve Wilson, Chief Executive Headlam.

(Parketplein, 23-08-2017)

 
Shaw investeert in WPC

Vance-Bell-CEO-Shaw-logoVance Bell, CEO Shaw: “De uitbreiding van onze productiecapaciteit biedt ons een sterke marktpositie.”Shaw heeft een 30 miljoen dollar investering afgerond bij de productie van ‘composite core’ LVT in zijn fabriek te Ringgold in de Amerikaanse staat Georgia. Shaw startte in Ringgold in 2016 met de productie van LVT. De nieuwe productielijnen worden ingezet voor de fabricage van WPC and rigid core producten van Shaw en USFloors en zullen naar verwachting tegen het eind van het derde kwartaal in gebruik worden genomen. Met deze investering willen Shaw en USFloors hun toonaangevende positie in het snel groeiende WPC en rigid core vloerensegment kracht bijzetten. “Met de acquisitie van USFloors en de recente uitbreiding van onze productiefaciliteit maakt Shaw grote stappen in zijn expansie in het snelgroeiende elastische composite core vloerensegment,” aldus Vance Bell, CEO Shaw. “De uitbreiding van onze productiecapaciteit biedt ons een sterke marktpositie.” Op dit moment zijn 100 mensen in de desbetreffende productiefaciliteit werkzaam. Met de geplande capaciteit moet dit aantal uiteindelijk uitgroeien tot 250. Onlangs sloot Shaw twee laminaatfabrieken, waaronder een in Ringgold, waarbij het al aankondigde zich op de productie van LVT en WPC toe te leggen. [zie nieuws 18-08-2017]. Shaw heeft een virtuele rondleiding door zijn fabriek geplaatst op: https://vimeo.com/218209255

Parketplein, (23-08-2017)

 
Carpetright investeert in online verkoop

Carpetright-online-CookGraham Cook, CEO Qubit: “Carpetright omarmt nieuwe wegen om de klant centraal te stellen en erkent de kracht van een website op maat.”Carpetright signaleert een toenemende groei in zijn online verkoop. Het afgelopen jaar nam deze met 74 procent toe. Het bezoek (traffic) aan de website(s) van Carpetright groeide in deze periode met 40 procent. Carpetright ziet zijn website als een belangrijke tool voor verdere groei en expansie. Het Britse bedrijf erkent dat het aankooptraject door de consument al gestart is ver voordat deze de Carpetright-winkel bezoekt. Het bedrijf is daarom een partnership aangegaan met Qubit, een toonaangevend bedrijf in ‘marketing personalisation technology’, om de in-store verkoop via op maat gesneden online presentaties verder te stimuleren. Het betreft hierbij zowel de 434 verkooppunten in het Verenigd Koninkrijk als de 137 vestigingen in Nederland, België en Ierland. De technologie van Qubit zal worden gebruikt worden om via oriëntatie online de verkoop in de fysieke winkels te ondersteunen en te vergroten, maar ook om de verkoop via de website toe te laten nemen. “Als een bezoeker van onze website niet tot daden overgaat is de kans groot dat we hem zijn kwijtgeraakt,” aldus Mike Traill, Head of Digital Carpetright in het persbericht. “Dit betekent concreet dat we de bezoekers online ervaringen moeten aanbieden die hem binden, via een onderzoek naar de producten die hem aanspreken of via de aanvraag van samples. Graham Cook, CEO Qubit: “Carpetright omarmt nieuwe wegen om de klant centraal te stellen en erkent de kracht van een website op maat.” Volgens Cooke blijkt uit onderzoek dat een dergelijke online optimalisatie voor een omzetgroei van 6 procent kan zorgen.

(Parketplein, 21-08-2017)

 
Nieuws Peitsman op InCoDa

Koninklijke-Peitsman-2016Koninklijke Peitsman wederom present in Gorinchem.Koninklijke Peitsman zal ook dit jaar weer deelnemen aan de beurs in Gorinchem die op 17, 18 en 19 september onder de naam Interieur Collectie Dagen (InCoDa) plaatsvindt. Op de ruime stand presenteert Peitsman een groot aantal noviteiten. Zo zullen er vernieuwingen te zien zijn in de collecties van Quick-Step laminaat, Livyn en Parquet, mFLOR en Beautifloor PVC. Peitsman wordt op de beurs ondersteund door Forbo (Flotex en Coral Click), Snickers, Modulyss, Forest, Dr. Schütz, Collomix, Leister, Küberit en Janser. Tevens zullen er op de stand diverse demonstraties plaatsvinden. In de Quick-Step collectie zijn nieuwe verbeteringen in het laminaat programma doorgevoerd. Zo zal de Eligna serie aangepast worden en komen er nieuwe decoren bij in de Impressive collectie. Quick-Step Livyn zal uitgebreid worden met een aantal prachtige tegeldecoren. Bij Quick-Step Parquet is de volledige collectie aangepast. “Hierdoor wordt het programma overzichtelijker en zal men flexibeler om kunnen gaan met de huidige schaarste van eiken,” aldus Peitsman in een persbericht. “mFLOR komt met een prachtige uitbreiding in de top serie Authentic planks en brengt verder zijn unieke serie Parva plus nog onder de aandacht.” In de Beautifloor PVC collectie wordt ruimte gemaakt voor een extra serie: Beautifloor Artiste. Deze serie van 6 nieuwe planken biedt extra lange en brede decoren zoals de laatste trends vragen. Tevens zijn de planken voorzien van ‘in register embossing’. De structuur volgt dus precies de tekening van de plank. Het belooft volgens Peitsman weer een leuke en interessante beurs te worden die men zeker niet mag missen. “Klanten die naar de beurs komen kunnen nog profiteren van aantrekkelijke beursacties.”

(Parketplein, 21-08-2017)

 
Shaw sluit twee laminaatfabrieken

Laminaat Port RoyalLaminaat ‘Port Royal’ van Shaw, met ‘made in America’-vaantjeShaw Industries staakt komende oktober de productie van laminaatvloeren in zijn fabrieken in Ringgold (Georgia) en Lexington (North Carolina). In de Amerikaanse vakpers verklaart de onderneming dat door verschuivingen in de vraag naar laminaatvloeren het inkopen van deze producten bij andere leveranciers beter geschikt is. In het segment van de harde vloeren steekt Shaw bovendien veel kapitaal, naar eigen zeggen honderden miljoenen dollars, in de productie van LVT en WPC. Beide zijn vloerensoorten die, in tegenstelling tot het min of meer stabiel blijvende laminaat, hoge groeicijfers kennen.

Shaw begon in 2002 met de productie van laminaat, als zodanig de eerste stap van de tapijtmaker op het terrein van de harde vloerbedekkingen. In 2016 nam Shaw USFloors over, koploper in WPC-producten en bekend van het merk COREtec.

(Parketplein, 18-08-2017)

 
Aandeel duurzaam hout VVNH 90,2 procent

vvnh-logoHet aandeel duurzaam geproduceerd hout van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Houtondernemingen (VVNH) is in 2016 verder gestegen, zo meldt de overkoepelende brancheorganisatie van groothandels op gezag van een analyse van Stichting Probos.

De leden van de VVNH importeerden vorig jaar zo’n 1,7 miljoen m3 hout en plaatmaterialen, waarvan 90,2 procent met een certificaat van duurzaam bosbeheer (PEFC en FSC). De productgroepen hardhout, naaldhout en plaatmateriaal lieten alle drie stijgingen zien. Bij hardhout (inclusief tropisch) steeg het aandeel duurzaam van 60,7 procent in 2015 naar 61,4 procent in 2016. Naaldhout steeg in dezelfde periode van 96,8 procent naar 97,9 procent en plaatmateriaal van 90,6 procent naar 92,3 procent.

Aandeel-duurzaam-hout-2009-2016Aandeel duurzaam hout VVNH 2009-2016

Directeur Paul van den Heuvel is blij met het dichterbij komen van de doelstelling van zijn vereniging, geformuleerd als ‘duurzaam geproduceerd hout, de norm in Nederland’. Echter: “Bij (tropisch) hardhout kunnen we de komende jaren nog mooie resultaten boeken. Daarvoor zijn we niet alleen afhankelijk van de producenten aan de aanbodzijde maar ook van de Nederlandse consumenten voor het vergroten van de vraagzijde.” De directeur wijst in dat verband op de gehoopte werking van het brede Convenant Bevorderen Duurzaam Bosbeheer.

De VVNH refereert in zijn persbericht ook nog aan het half juli door Stichting Probos gepubliceerde rapport ‘Duurzaam geproduceerd hout op de Nederlandse markt in 2015’, waarin viel te lezen dat het ‘duurzame’ marktaandeel in ons land van 13,3 procent in 2005 naar 83,3 procent in 2015 was gestegen. De vereniging spreekt van een “mooie nationale prestatie” waaraan zijn leden “een substantiële bijdrage” hebben geleverd. (Zie ook het uitgebreide nieuwsitem ‘Marktaandeel duurzaam hout in de lift’ van 26-07-2017 op deze site).

(Parketplein, 18-08-2017)

 
‘Onwettig gekapt kasai in parket VS’

Stained-TradeGlobal Witness, een organisatie die zich sterk maakt voor het milieu en de mensenrechten, brengt parketvloeren die in de Verenigde Staten worden verkocht in verband met grootschalige landdiefstal en ontbossing in Papoea-Nieuw-Guinea door buitenlandse houtkapfirma’s. Het onlangs verschenen rapport ‘Stained Trade’ toont naar eigen zeggen aan hoe bedrijven langs de leveringsketen van tropische houtproducten, die hoofdzakelijk naar tussenstations in China leidt, er niet in slagen om illegaal gekapt hout af te zonderen, en voorts welke wettelijke risico’s hierdoor ontstaan voor Amerikaanse bedrijven en niet in het minst welke kwalijke invloed de handel heeft op de bevolking van Papoea-Nieuw-Guinea.

Tussen 2014 en 2016 heeft Global Witness het spoor gevolgd van een leveringsketen van zo'n 14.000 kilometer lang, vanaf de uitgestrekte tropische regenwouden in Papoea-Nieuw-Guinea tot aan de schappen in de winkels in de VS. De meeste stammen uit het regenwoud worden geëxporteerd naar fabrieken in China, kleinere hoeveelheden gaan naar landen als India, Japan, Zuid-Korea en Vietnam. De vervolgens in China vervaardigde eindproducten worden of in eigen land afgezet of wereldwijd uitgevoerd. De VS zijn de grootste markt voor houtproducten uit China, waaronder parketvloeren die zijn gemaakt met hout uit Papoea-Nieuw-Guinea. Na drie jaar onderzoek trekt Global Witness de conclusie dat bepaalde Amerikaanse en Chinese ondernemingen deze parketvloeren verkopen zonder dat zij de noodzakelijke stappen zetten om er zeker van te zijn dat deze legaal zijn, ondanks het verbod in de VS op de handel in illegaal hout onder de Lacey Act.

Het rapport stelt onder meer dat tot nu aan toe hout met een marktwaarde van meer dan 1 miljard dollar onder onwettige pachtovereenkomsten in Papoea-Nieuw-Guinea is gekapt. Het hout in kwestie is overigens Pometia pinnata, ook wel bekend onder de namen kasai, taun, obahu en matoa. Het gehele rapport is te downloaden vanaf www.globalwitness.org.

(Parketplein, 16-08-2017)

 
Duitsland: lacunes in CE-normen dichten

bmub-logoDe Duitse overheid blijft druk in de weer met wat zij noemt het tegemoet treden van “de bekende lacunes en tekortkomingen” in de CE-markering van bouwproducten. Een recente stimulans is klaarblijkelijk een akkoord tussen het Duitse ministerie voor bouwzaken (BMUB) en de Europese Commissie. Hierin is bepaald dat Duitsland tijdelijk eisen aan het brandgedrag (smeuling bij blootstelling aan vuur) van bouwproducten kan opleggen, totdat deze zijn opgenomen in de Europese productnorm. Met de overeenkomst stopt ook de inbreukprocedure die de Europese Commissie had ingesteld tegen Duitsland.

“Met de regeling voor brandgedrag van bouwproducten hebben de deelstaten een gat gedicht in de bescherming ten aanzien van CE-gemarkeerde bouwproducten,” zo wil staatssecretaris Adler graag vastgesteld hebben. “Dit maakt de weg vrij om ook op andere terreinen het niveau van veiligheid in het bouwwerk en van tevens het milieu en de gezondheid op peil te houden. Ook al zijn we het geheel eens met de Europese Commissie dat de bescherming van burgers topprioriteit geniet, moet er ook met nadruk voor worden gezorgd dat de bestaande lacunes in de Europese normen worden gedicht.”

Het BMUB stelt dat de Duitse deelstaten op korte termijn in de reglementen van hun zogeheten ‘Technische Baubestimmungen’ aanwijzingen zullen opnemen over hoe het veronderstelde tekortschieten van de CE-markering door vrijwillige, aanvullende verklaringen met betrekking tot het bouwwerk tegemoet kan worden getreden. Tegelijkertijd kondigen de deelstaten een stappenplan aan, om de gaten in de standaardisering, samen met de Europese Commissie en de Europese normalisatie-instellingen, zo spoedig mogelijk te dichten. Het Europese Hof van Justitie bepaalde in 2014 dat Duitsland geen extra nationale eisen mocht opleggen aan bouwproducten die zijn voorzien van een Europees geharmoniseerde CE-norm.

(Parketplein, 16-08-2017)

 
VS bekijkt huidige sancties tegen China

china-usa-flagsDe Verenigde Staten gaan dit najaar bekijken of de antidumpingtarieven en compenserende heffingen op de invoer van meerlaagse parketvloeren uit China nog langer gehandhaafd moeten worden. De US International Trade Commission (ITC) begint in oktober met zijn onderzoek naar de vraag of het intrekken van deze sancties zou kunnen leiden tot verdere schade van belang aan de Amerikaanse industrie.

De ITC kondigde de maatregelen tegen de oneerlijke handelspraktijken van bepaalde Chinese fabrikanten af in 2011. Uit onderzoek was gebleken dat Amerikaanse fabrikanten van meerlaags parket benadeeld werden door de import van producten uit China die een unfair prijsvoordeel genoten vanwege overheidssubsidies. Na vijf jaar dient te worden bezien of de heffingen al dan niet moeten worden ingetrokken. Bepaalde handelspartijen in de VS waren destijds overigens fel tegen de strafmaatregelen.

(Parketplein, 16-08-2017)

 
INretail: tweede kwartaal +8,2 procent

inretail logoDe woonbranche sluit het tweede kwartaal af met een flinke plus van 8,2 procent, zo rapporteert INretail. Volgend op een plus van 4,5 procent in het eerste kwartaal, komt het voorbije halfjaar zo tot een positieve score van 6,8 procent. De branche, zo ziet ook INretail, profiteert van het grote aantal verhuisbewegingen en het hoge consumentenvertrouwen. Begin dit jaar voorspelde de brancheorganisatie overigens een omzetplus van 5 procent voor het lopende jaar als geheel.

Twee op de drie woonondernemers in de Woonwinkelmonitor van INretail realiseren in het tweede kwartaal een gelijke omzet of weten te plussen. De woningtextielzaken presteren met 13,9 procent het beste. Alle woonsegmenten doen het echter goed, ook de meubelzaken (7,3 procent), gemengde zaken (10,7 procent), slaapspeciaalzaken (3,5 procent) en keukenspeciaalzaken (8 procent). De locatie van de winkels brengt wel verschillen met zich zich mee. Woonondernemers die niet op een woonboulevard zijn gevestigd presteren in het tweede kwartaal beter dan collega’s die wel op de boulevard zitten.

In 2016 waren het nog de drie grote steden die in het eerste semester een sterke omzetstijging (12,5 procent) lieten zien. Maar in navolging van de steden trekt in de eerste helft van dit jaar nu ook in de regio’s de woningmarkt sterk aan. En hiermee de woonmarkt: de regio’s noord (11,3 procent), oost (9,8 procent) en zuid (8,5 procent) maken dan ook een inhaalslag. De drie grote steden boeken 1,5 procent meer omzet in het voorbije eerste halfjaar.

INretail maakt van de gelegenheid gebruik om alvast te wijzen op het ledenevent INretailLAB van maandag 20 november te Barneveld. Dan presenteert de brancheorganisatie in samenwerking met onderzoeksbureau Q&A zijn geactualiseerde visie op het toekomstige winkellandschap, getiteld ‘INretail 2030’. Deze is de opvolger van ‘Retailvisie 2020’, die de harde boodschap bracht dat we 20 tot 35 procent winkelmeters te veel hebben en aan de basis ligt van de Retailagenda.

(Parketplein, 14-08-2017)

 
Prima cijfers dhz, keukens en vloeren

In juni ligt de koopdaggecorrigeerde omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (te weten parket, laminaat en kurk) 9,1 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Het clustertje meubels en huishoudartikelen (inclusief woninginrichting algemeen assortiment en verlichting) weet de omzet 1,2 procent op te hogen in maand zes, zo meldt het CBS.

Omzet-detailhandel-juni

De omzet van alle winkels in de non-foodsector is met ruim 3 procent gegroeid. De verkopen (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) zijn bijna 4 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is de zesde maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de non-foodsector aandikt. Winkels in consumentenelektronica verliezen daarentegen ruim 4 procent omzet vergeleken met een jaar eerder. Sinds februari van dit jaar is de omzet van de elektronicawinkels onafgebroken lager dan een jaar eerder.

De detailhandel als geheel heeft in juni 4,3 procent meer omgezet, bij een volumestijging van 3,7 procent. De online omzet ligt 19,5 procent hoger in de verslagmaand. De pure webwinkels, winkels met als hoofdactiviteit verkoop via internet, zetten bijna 16 procent meer om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeit met ruim 24 procent.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren sluiten hiermee het tweede kwartaal af met een plus van 7,3 procent. Op één na liggen al hun maandscores tussen de circa 9 en 11 procent, alleen mei valt uit de boot met een plusje van ‘slechts’ 4,3 procent. De winkels in meubels en huishoudartikelen boeken 3,1 procent vooruitgang in het tweede kwartaal.

(Parketplein, 14-08-2017)

 
Zzp’er profiteert van personeelstekort

Charles-VerhoefCharles Verhoef nuanceert: ‘Tarieven ongeveer op niveau van tien jaar geleden, nog ruim onder de 45 euro’.De uurtarieven van de zzp'ers in de bouw schieten omhoog, zo meldt de NOS vandaag op gezag van Aannemersfederatie AFNL. Er is weer zo veel werk, dat de bouwsector handen tekortschiet en zelfstandigen dus kansen zien om hun tarieven op te hogen. Het uurtarief is gemiddeld van 25 euro naar 45 euro gestegen sinds de financiële crisis. “Tijdens de crisis waren er zelfs tarieven van 15 euro per uur. Daar kan niemand van bestaan. Een uurtarief van 45 euro is echt op zijn plaats,” aldus Sharon Gesthuizen, voorheen Kamerlid namens de SP en nu voorzitter van AFNL-NOA, de aannemersfederatie Bouw & Infra en ondernemingsvereniging voor afbouwbedrijven in Nederland.

“Als je vindt dat een uurtarief van 45 euro op zijn plaats is, betaal het dan ook,” zo reageert voorzitter Charles Verhoef van belangenbehartiger Zelfstandigen Bouw op de uitlatingen van Sharon Gesthuizen namens haar koepelorganisatie bij de NOS. Hij is het met Gesthuizen eens dat een uurtarief van 45 euro voor zzp’ers in de bouw op zijn plaats is. “Als het haar ernst is, moet zij de AFNL-leden oproepen dit te betalen. Want de tarieven liggen daar nog ruim onder.” In de crisisjaren daalden de tarieven volgens Verhoef tot onder het bestaansminimum. “Sommige bedrijven – ook AFNL-leden - betaalden nog maar 15 euro per uur. Een tarief waarvan, zoals Gesthuizen erkent, niemand kan leven.” Nu betalen aannemers zzp’ers 35 tot 37,50 euro per uur volgens Verhoef. “Daarmee liggen de tarieven ongeveer op het niveau van tien jaar geleden toen de crisis losbarstte.”

Aannemers komen volgens de AFNL-NOA door de stijgende uurtarieven overigens niet in de problemen, wat er op zou kunnen duiden dat ze de hogere kosten kunnen doorberekenen. Zzp'ers in de bouw zien voorts weer ruimte voor (uitgestelde) investeringen, in onder meer gereedschappen.

(Parketplein, 11-08-2017)

 
Zwakke prestaties Armstrong Flooring

armstrong-pandDe zaken lopen bepaald niet naar wens bij Armstrong Flooring en de gewenste ‘ommekeer’ laat nog altijd op zich wachten. Ook het tweede kwartaal is, in de eigen bewoordingen, “teleurstellend” verlopen, met vooral een achterblijvende vraag naar parketvloeren en vinyl op rol voor de residentiële markt. Tevreden is het Amerikaanse concern met de prestaties van het LVT. De gerapporteerde omzetdaling zet ook de winstgevendheid onder druk. In het kader van een stroomlijning wordt de sluiting van twee van de acht parketfabrieken in de VS aangekondigd.

De nettowinst van het vloerenbedrijf (vorig jaar afgesplitst van de rendabele plafondtak en daarvoor nog actief in Europa) bedraagt 5,4 miljoen dollar in het voorbije kwartaal, een terugval van 22,1 procent vergeleken met de 7,0 miljoen van vorig jaar. De omzet daalt met 8,1 procent, van 323,7 miljoen naar 297,3 miljoen dollar.

De divisie elastische vloeren speelt 3,6 procent omzet kwijt, om uit te komen op 187,8 miljoen dollar en ziet de operationele winst met 6,3 procent krimpen, tot 12,5 miljoen dollar. Het concern klaagt over lagere verkoopvolumes en prijsdruk in vooral de categorie van het ‘klassieke’ vinyl, met name op de residentiële markt. Het LVT (zowel zelf gemaakt als elders ingekocht) boekt juist een vooruitgang qua omzet van in de dubbele cijfers, maar dat blijkt niet toereikend om de terugval elders glad te strijken. Voor de nabije toekomt verwacht Armstrong Flooring veel van de onlangs van Mannington overgenomen activiteiten met vinyl-compositie-tegels (VCT).

De divisie houten vloeren verliest zelfs 15,1 procent omzet in het voorbije kwartaal, tot een niveau van 109,5 miljoen dollar, bij een operationeel verlies van 2,6 miljoen dollar. Ook hier klaagt Armstrong over lagere volumes en prijsdruk. Na twee kwartalen verliest het bedrijf bij elkaar 14,1 procent omzet in zijn parketvloerentak en loopt het operationeel verlies op tot 7,2 miljoen dollar.

De tak van de elastische vloeren verliest dit jaar over twee kwartalen 2,9 procent omzet. Over het eerste halfjaar lopen beide divisies opgeteld nu 7,5 procent op de omzet van vorig jaar achter, van 608,1 miljoen naar 562,5 miljoen dollar. De operationele winst zakt van 11,9 miljoen tot nog slechts 0,3 miljoen dollar.

CEO Don Maier verwacht dat rest van het jaar ook ‘uitdagend’ blijft. Hij blijft scherp op de kosten letten en op het stroomlijnen van de productie. Zo worden in het vierde kwartaal in de VS twee fabrieken voor parketproducten gesloten, ten koste van ruim 300 banen. De ene maakt massief parket, de andere levert halffabrikaten voor meerlaags parket. De vervaardiging van massieve producten brengt Armstrong elders in de organisatie onder, meer van de halffabrikaten worden in vooral Azië ingekocht. Armstrong Flooring verwacht met beide sluitingen jaarlijks tussen de 8 en 10 miljoen dollar te besparen. Eerder dit jaar werden al 40 banen in het concern geschrapt.

(Parketplein, 09-08-2017)

 
Bredere collectie laminaat en PVC Cotap

sfeerbeeld-IngelstadSfeerbeeld IngelstadCotap kondigt een uitbreiding van zijn collecties Ambiant Laminaat en Ambiant PVC aan, met vernieuwingen die telkens aansluiten bij de huidige woontrends.

Binnen de collectie Ambiant Laminaat krijgt de geslaagde Ingelstad-serie versterking van een tweetal actuele kleuren, te weten natuur eiken en lichtgrijs eiken. De collectie kenmerkt zich door het extra brede formaat van 24,4 centimeter, de vierzijdige V-groef en de natuurgetrouwe structuur (EIR). De Massive-serie krijgt eveneens een update, met de vervanging van twee kleuren door evenzoveel eigentijdse. De Massive heeft dezelfde specificaties als de Ingelstad, behalve dat de kwaliteit is voorzien van een tweezijdige V-groef. Voor de laminaattegelcollectie Expression is ook een update voorzien, met de toevoeging van een viertal nieuwe tegels. Deze kennen een bij de huidige trends aansluitende uitstraling van beton, zorgend voor de populaire industriële look.

De PVC-collectie tot slot wordt uitgebreid met de Avanto-collectie: zes moderne kleuren conform de jongste trends in PVC-stroken. De kleuren zijn voorzien van een rustig decor, een toplaag van 0,55 millimeter en een natuurgetrouwe structuur (EIR).

(Parketplein, 09-08-2017)

 
LVT-omzet met een derde gestegen in VS

usa-vlagElastische vloeren nemen een steeds groter deel van de Amerikaanse vloerbedekkingmarkt voor hun rekening. In geld gemeten ligt hun aandeel in 2016 al op 15 procent, tegenover 13,3 procent in 2015. De groeiende acceptatie van het LVT van de nieuwe generatie voor zowel thuisgebruik als in projecten is daarvoor verantwoordelijk, zo bericht het vakblad Floor Covering Weekly op basis van statistische gegevens van onderzoeksbureau Catalina. Binnen de categorie LVT boeken de nieuwe waterdichte WPC-producten (‘wood plastic composite’) de meeste vooruitgang, evenals de ‘rigid core’-producten en de overige hybride producten met vinyl als hoofdbestanddeel.

De fabrikantenomzet van LVT is vorig jaar in de VS naar schatting met 33 procent toegenomen, in dollars gerekend. Dankzij deze vooruitgang heeft LVT in 2016 al ruim de helft (50,8 procent) van de totale omzet in elastische vloeren in handen. In 2014 bedroeg dit aandeel nog maar 38,8 procent. In deze korte periode heeft LVT aandeel afgesnoept van vinyl op rol, vinyl-compositie-tegels (VCT) en overige elastische vloerensoorten, zoals kurk, rubber en linoleum. In geld gemeten pakt LVT eveneens een groter deel van de taart vanwege zijn oplopende gemiddelde verkoopprijzen, door telkens introducties van meer geavanceerde, innovatieve producten. Uit onderzoek blijkt voorts dat LVT marktaandeel weghaalt bij alle harde vloerensoorten, waaronder vinyl, keramische tegels en parket.

Binnenlandse fabrikanten hebben vorig jaar evenwel aandeel prijs moeten geven aan Aziatische fabrikanten. Leveringen van LVT vanuit Chinese fabrieken is toegenomen, aangezien de Amerikaanse producenten het afgelopen jaar niet aan de binnenlandse vraag konden voldoen, ondanks forse investeringen in extra productiecapaciteit in eigen land de afgelopen twee jaar. Het operationeel maken van de nieuwe productiecapaciteit is traag verlopen, zo rapporteert het vakblad, doordat de fabrikanten meer tijd dan voorzien nodig hebben gehad om ervaring op te doen met de nieuwe technologieën en productieprocessen.

De Amerikaanse vloerenmarkt als geheel is vorig jaar goed geweest voor circa 24,5 miljard dollar aan fabrikantenomzet, een plus van 4,4 procent vergeleken met een jaar eerder. Tapijt en karpetten zijn goed voor naar schatting 47,1 procent van de markt, ofwel 11,53 miljard dollar (-0,2 procent minder dan in 2015). Parketvloeren zijn goed voor 14,9 procent van het totaal, ofwel 3,64 miljard dollar (+5,9 procent), laminaat voor 3,9 procent van het totaal, ofwel 956 miljoen dollar (+0,6 procent) en LVT voor 7,6 procent van het totaal, ofwel 1,87 miljard dollar (+33 procent). Keramische tegels en steen zijn afgelopen jaar samen goed voor 19 procent van de totale vloerenmarkt van de VS.

(Parketplein, 07-08-2017)

 
Britse bouwbedrijven betreuren Brexit

britsevlagDe Federation of Master Builders (FMB), de grootste Britse brancheorganisatie voor bouwbedrijven in het MKB, luidt de noodklok over de uit de pan rijzende kosten voor grondstoffen, volgend op het Brexit-referendum van juni vorig jaar. Eerst en vooral timmerhout is fors in prijs gestegen.

Onderzoek van de FMB wijst uit dat een derde van de kleine bouwbedrijven ondervindt dat de sterk stijgende prijzen voor grondstoffen hun marges vernauwen en bijna een kwart voelt zich al gedwongen om deze prijsverhogingen door te geven aan de consument. Eén op de tien bouwbedrijven geeft zelfs aan feitelijk verlies te boeken op projecten vanwege de prijsstijgingen, dit met name als na het aannemen van de klus de inkoopkosten tussentijds worden verhoogd. Daar komt dan nog eens bij dat de loonkosten voor de bouwbedrijven oplopen vanwege het langdurige tekort aan vakmensen in de bouw, ook in Engeland.

De kleine bouwbedrijven melden een hele reeks van prijsstijgingen van grondstoffen volgend op de waardevermindering van het Britse pond na het EU-referendum in de vorige zomer. Timmerhout staat bovenaan de rij met duurder wordende producten, gevolgd door onder meer isolatieproducten, bakstenen, ramen, gipsplaten, enzovoorts. Zorgelijk is ook dat niet minder dan 85 procent van de ondervraagde bouwbedrijven er rekening mee houdt dat de oplopende prijzen voor grondstoffen consumenten in de armen van beunhazen en cowboys drijft, om zo te besparen op de kosten van hun bouwprojecten.

“Stijgende grondstofprijzen zijn niet slechts een probleem voor de bouwers - ze vormen ook een probleem voor de huiseigenaar, nu bijna een kwart van de bouwbedrijven aangeeft dat ze prijsstijgingen moeten doorberekenen aan hun klanten,” aldus commentaar van de FMB. “Dit betekent dat bouwprojecten nu aanzienlijk duurder zijn dan vorig jaar om deze tijd. Met stagnerende lonen en prijsinflatie in de economie als geheel, voelen consumenten zich krap bij kas zitten en dat kan betekenen dat ze besluiten om die renovatie of uitbouw dan maar niet uit te besteden.”

(Parketplein, 04-08-2017)

 
Barometer woonbranche stabiel positief

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is de voorbije maand een fractie gestegen. Hij sluit de maand juli driekwart punt hoger af op een stand van 16,0. De stijging wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door positieve cijfers van de weekomzetmutaties van de woondetailhandel. Ook is het consumentenvertrouwen toegenomen. Het producentenvertrouwen en de cijfers voor de woningmarkt kwamen iets lager uit dan in de voorgaande maand.

baro17-07‘Woonbranche economische barometer’ handhaaft indicatie van groei (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten loopt in juli met bijna vijf punten op en belandt op een stand van 11,0. Van de woondetaillisten noteert 42 procent een toename van de weekomzet, tegenover 32 procent een daling. Bij de rest van de ondernemers, ruim een kwart, blijft het omzetniveau onveranderd.

Volgens hier meegewogen gegevens van het CBS is het producentenvertrouwen licht gedaald (van 7,2 in juni naar 6,6 in juli) en de stemming onder consumenten juist iets verbeterd (van 23 naar 25). De deelindicator van de koopbereidheid komt uit op 11, tegen 10 in juni. Consumenten zijn een fractie positiever over hun eigen financiële situatie en vinden de tijd iets gunstiger voor het doen van grote aankopen.

In de verslagmaand juni ten slotte registreert het Kadaster 21.686 verkochte woningen, een stijging van 21,4 procent ten opzichte van een jaar eerder en van 8,5 procent vergeleken met de voorafgaande maand.

(Parketplein, 02-08-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

 

Floor Forum

FF-126FFI-94

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Nabeschouwing EFWEX, dé Parketbeurs
  • Dossier Top exportminded Oostenrijkse bedrijven
  • Dossier Voorkleuren
  • Dossier UV aflakken op de werf
  • Dossier Aanbieders Hongaarse punt en visgraat in LVT, PVC, vinyl
  • Dossier Producenten van stijlpanelen
  • Nabeschouwing Domotex asia/Chinafloor

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com