unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

banner SKYLT

nieuws
Nieuwe ontwikkelingen bij Kerakoll

Delegatie-met-medewerkersDelegatie met medewerkers en klanten van de PPC, in 2014 op bezoek bij Kerakoll in Italië (archieffoto).Kort geleden stipten we op deze site de terugkeer in ons land aan van een welbekend gezicht in de branche, van Geert-Jan Wellink van Kerakoll. [Zie het nieuwsitem ‘Carbon footprint' producten Kerakoll, van 21-09-2018]. Hoog tijd dus voor een paar vragen aan de Area Manager van de Italiaanse firma. Waar heb je je de voorbije tijd zoal mee bezig gehouden? “Ik heb drie jaar ervaringen opgedaan in Scandinavië, Hongarije, Roemenië en Canada, en nieuwe markten voor Kerakoll geopend in Marokko, China en Georgië. Nu kan ik me weer op Nederland richten, de parketsector voorop, met natuurlijk als doel om de Kerakoll-producten goed neer te zetten,” zo vertelt Wellink. “De Kerakoll-GreenBuilding-producten voor de parketsector en de pvc-, lvt- en tapijtsector worden hier overigens verdeeld door de Plinten & Profielen Centrale. In de filialen van de PPC in Den Haag/Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven liggen ze klaar om afgehaald te worden.”

Krijgen we ook een nieuwe aanpak bij Kerakoll te zien? “We gaan ons sterk maken voor het benaderen van architecten en het promoten bij deze doelgroep van de nieuwe Interior Design-afdeling van Kerakoll, met een compleet nieuwe range producten voor de Nederlandse markt, waaronder ook parket (Legno) en voor het re-design van oud parket, wat inmiddels een succes wereldwijd is,” zo besluit Wellink. (De Area Manager is mobiel bereikbaar op 06-11595993 en via het e-mailadres geert.wellink @ kerakoll.com. Op www.kerakoll.nl bevinden zich links naar productinfo, technische bladen, informatie over Greenbuilding, de parketbrochure en zo meer).

(Parketplein, 15-10-2018)

 
Bijlard International present op Prowood

MS-BoosterMS Booster.Bijlard International is aanwezig op Prowood, de driejaarlijkse beurs voor de houtverwerkende industrie die op zondag 21 oktober a.s. van start gaat in Gent. De Zoetermeerse exposant stelt vast dat de beurs sinds de eerste editie flink groter is geworden en steeds meer een Europese uitstraling heeft, al ligt de focus op voornamelijk toch België. Het groeiende evenement past volgens het bedrijf hoe dan ook prima in de plannen om zijn producten nog sterker uit te rollen in de Benelux en verder Europa in.

“De Belgische markt is voor ons heel interessant. We hebben al redelijk wat klanten in België maar we denken dat we daar nog niet zijn uitgegroeid. Prowood past uitstekend bij onze wens om meer nieuwe klanten in België te bedienen, en daar hebben we ook het juiste assortiment voor. Met onze lijmen van hoge kwaliteit en bijbehorende apparatuur kunnen wij onze Belgische afnemers een mooi pakket bieden,” aldus Peter Bijlard.

AandrukrolAandrukrol.“Naast de MS-FLOOR Booster die wij enige weken geleden nieuw introduceerden hebben wij nóg een innovatie: de Bijlard Aandrukroller Extreme. De Booster zorgt ervoor dat de doordroging van de MS-FLOOR parketliijm teruggebracht wordt tot 45 minuten. Zo is de parketvloer na een uur al beloopbaar en na twee uur belastbaar. De aandrukroller hebben wij in samenwerking met een fabrikant aanzienlijk verbeterd. Minder onderdelen en een sterker en steviger ontwerp. De grote kunststof handvaten zorgen voor een goede grip en een maximale drukkracht.” De directeur nodigt iedereen graag uit voor een kop koffie en een goed gesprek, op stand 1213 in hal 1.

Op Prowood (www.prowood-fair.be) in Flanders Expo kunnen belangstellenden zich vijf dagen lang op de hoogte stellen van allerlei producten en noviteiten op het gebied van houtverwerking en -bewerking.

(Parketplein, 12-10-2018)

 
Najaarsactie ParketGroep Nederland

Actieposter-Quick-StepActieposter kwartaalactie PGN met laminaatvloeren Quick-Step.ParketGroep Nederland heeft in samenwerking met Quick-Step en groothandel Peitsman een najaarsactie ontwikkeld rond dit A-merk, waarvan al zijn leden laminaatdealer zijn. In het vierde kwartaal wordt elke maand een gratis laminaatvloer van Quick-Step weggegeven aan een klant die een bestelling heeft geplaatst. Dit moet consumenten ertoe aanzetten om deze vloeren bij de aangesloten leden van de groep te kopen en ondersteunt zo de winkels bij de verkoop. De actie krijgt volop aandacht via promotiemateriaal in de winkels (posters en leaflets), informatie op de website www.parketgroep.nl en in de diverse socialmediakanalen. De leden van de groep ondersteunen de actie voorts op hun eigen websites en in andere reclame-uitingen. ParketGroep Nederland spreekt van een mooi voorbeeld van goed partnership tussen genoemde partijen.

(Parketplein, 12-10-2018)

 
Lamett Europe koopt Franse zagerij

Antoine-BabolatCEO Antoine Babolat (links) schudt de hand van de houtzager.Lamett Europe heeft vorige week de aankoop van een in eiken gespecialiseerde zagerij in Frankrijk afgerond, het nabij Tours gelegen bedrijf Chaillou. Volgens CEO Bruno Descamps past de aankoop van de houtzagerij in een duidelijke strategie om meer verticaal te gaan en meer impact te hebben op het proces. “Na de aankoop van de grootste producent van massief parket in Europa, Morava Wood, moesten we ons verzekeren van voldoende grondstoffen.”

De baas van het Tsjechische Morava Wood, Antoine Babolat, gaat ook de zagerij leiden. Met de eerdere aankoop van Morava Wood waren uitgaven gemoeid van enkele miljoenen euro’s, aldus Lamett. Bovenop de aankoop werden aanzienlijke investeringen gedaan in nieuwe machines. De aankoop van de zagerij omvat, naast het klantenbestand en de machines, alle gebouwen en het bedrijfsterrein.

"We verwachten in 2018 of aan het begin van 2019 een zeer grote miljoeneninvestering te kunnen aankondigen,” zo besluit Descamps, die op dit moment evenwel nog niets kan onthullen, verwijzend naar het bekende gezegde van de huid en de beer. Lamett Europe (in Deerlijk, België) maakt en verdeelt parket en ParquetVinyl en haalt daarmee een jaarlijkse omzet van circa 40 miljoen euro.

(Parketplein, 12-10-2018)

 
HIS toont zijn duurzame kant

Bezoek-komt-meer-te-wetenBezoek komt meer te weten over duurzaamheid tijdens een rondleiding bij HIS.Houtindustrie Schijndel (HIS) heeft afgelopen weekend open deur gehouden in het kader van de Dag van de Duurzaamheid in de gemeente Meijerijstad. De bezoekers werden tijdens een rondleiding uitgebreid geïnformeerd over de drie pijlers onder het bedrijf op het vlak van duurzaamheid. Dit betreft het opwekken van groene energie en warmte, het optimaal bewerken van eikenhout (meer vierkante meters uit een kuub) en het duurzaam splitsen van reststromen. HIS is gespecialiseerd in het op talloze manieren bewerken van hout en het produceren van vloeren van eikenhout onder de merknamen Origineel Chapel Parket en AvanceFloors.

(Parketplein, 12-10-2018)

 
Parketopleiding Woontotaal-Academy

Trainingscentrum-AcademyHuidige trainingscentrum van de Woontotaal-Academy.De Woontotaal-Academy breidt per 1 december a.s. zijn pakket opleidingen uit met die voor junior parketteur, voorgesteld (ook deze) als een praktijkopleiding om gemotiveerde mensen aan de branche te leveren. Parketbedrijven kunnen zelf een leerling plaatsen of een kandidaat geleverd krijgen via een bureau. De opleiding zal te Zoetermeer worden verzorgd door Joost Baltussen, die ruim 35 jaar praktische en theoretische ervaring heeft in de parketbranche.

Hiervoor is een aparte bedrijfshal gehuurd waarin verscheidene praktijkopstellingen worden gebouwd om de junior cursisten te laten oefenen. De cursus zal zes weken à drie dagen worden gegeven, alvorens de deelnemers full-time geplaatst kunnen worden bij het parketbedrijf. De overige twee dagen tijdens de zes weken lopen de cursisten ook reeds mee met het parketbedrijf. Ondernemers die meer informatie willen, kunnen contact opnemen met Joost Baltussen (e-mail joost.baltussen @ woontotaal-academy.nl, mobiel 06-11081065).

De Academy (www.woontotaal-academy.nl), onder aanvoering van John Keppel, heeft overigens al de eerste tien junior stoffeerders in de interieurmarkt geplaatst. De tweede cursus is deze week van start gegaan.

(Parketplein, 10-10-2018)

 
Bona gaat ‘on tour’ in november

Bona-Inspiration-EventBona gaat komende maand ‘on tour’ in ons land. Op vier locaties, met telkens twee sessies per dag, kan men de lancering van ‘Bona Inspiration’ tegemoet zien plus de introductie van een tweetal nieuwe producten.

‘Bona Inspiration’ wordt gepresenteerd als een kant-en-klare oplossing op het gebied van vloerstyling, bedacht in samenwerking met een trendwatcher en voorzien van direct te gebruiken sfeerfoto’s. “Steeds meer mensen beschouwen hun vloer als een middel om hun eigen smaak en individualiteit te laten zien. En ze zijn geneigd vaker van vloer te veranderen, op dezelfde manier als ze andere elementen in hun interieur veranderen,” zo geeft Bona als uitleg. De introductie van ‘Bona Inspiration’ dient de parketteur te helpen om op deze nieuwe kans in te spelen. Het concept ter inspiratie van de klant telt zeventien nieuwe stijlen en uitstralingen. De ‘Bona Inspiration’-stijlen dragen veelzeggende namen als Nordic Shimmer, Garden Atmosphere, Malibu Dreams, Touch of Grace en New Modern.

Op het evenement stelt Bona tevens zijn Bona Decor Paint voor, een watergedragen vloerverf die verkrijgbaar is in een kwartet trendy kleuren. En voorts de Bona Mega ONE, een niet-vergelende, watergedragen 1-component parketlak met een zeer korte droogtijd, die zich volgens de Haarlemse leverancier verder onderscheidt door een kristalheldere afwerking en een extreem goede laagdikte.

Het evenement vindt plaats op maandag 12, dinsdag 13, woensdag 14 en donderdag 15 november a.s. in respectievelijk Gilze (Van der Valk Hotel), Wezep (Congrescentrum Coelenhage), Nootdorp (Van der Valk Hotel) en Akersloot (Van der Valk Hotel). Klanten kunnen kiezen voor de sessie overdag van twaalf uur tot half vijf of van vijf uur tot half tien ’s avonds. Deelname is gratis, hapjes en drankjes inbegrepen. Inschrijven kan op www.bona.com/NL/Inschrijven-Bona-Inspiration.

(Parketplein, 10-10-2018)

 
CFL zoekt zijn heil buiten China

tom-van-poyerCEO Tom Van Poyer ziet een ‘steeds veranderende en uitdagende zakelijke omgeving’.Het in China, nabij Shanghai, gevestigde Creative Flooring Solutions (CFL), voorheen beter bekend als Chinafloors, haalt de nodige productie voor de export weg uit China en opent ter vervanging binnenkort drie volledig geïntegreerde productiefaciliteiten in landen elders. De op uitvoer naar de VS en Europa georiënteerde fabrikant (van onder meer parket, laminaat, LVT en rigide vinylproducten als WPC en SPC) hoopt zodoende de forse groei van de voorbije jaren vast te kunnen houden. Interessant met name is dat CFL met deze stap buiten de grenzen van China noodgedwongen rekening houdt met de recente handelsconflicten tussen de VS en China.

De producten die in dit drietal fabrieken vervaardigd gaan worden zullen immers niet onderhevig zijn aan de recent in de VS ingevoerde importtarieven van 10 procent, die waarschijnlijk per 1 januari a.s. kunnen oplopen tot niet minder dan 25 procent. De drie faciliteiten, waarvan niet bekend is waar ze zich (in Azië) bevinden, zullen per de eerste maand van 2019 al operationeel zijn.

CEO Tom Van Poyer betitelt de stap als “pro-actief oplossingen vinden” voor zijn klanten “in een steeds veranderende en uitdagende zakelijke omgeving.” Volgens President Thomas Baert, de Vlaamse oprichter van de onderneming, markeren deze initiatieven in landen buiten China zelfs “het begin van een meer globale expansie van ons bedrijf.” In zijn algemeenheid komt vrijwel al het in de VS geïmporteerde ‘rigide’ LVT overigens uit China.

(Parketplein, 10-10-2018)

 
COREtec blij met VT Wonen & Designbeurs

Presentatie-COREtec-AdamPresentatie COREtec in Amsterdam.USFloors is goed te spreken over de hoeveelheid en de aard van de reacties op de presentatie van zijn nieuwe COREtec-vloeren op de voorbije VT Wonen & Designbeurs in Amsterdam. “De derde deelname op rij van COREtec aan de VT Wonen & Designbeurs was net als de eerste twee deelnames wederom een schot in de roos,” zo oordeelt Jan Dossche, President USFloors International. “We danken dan ook Harry Elshof van Bosgoed-Forinn, Anthony Graham van Headlam en Marc Dubbeldam van Dersimo voor de voortreffelijke ondersteuning door hun zeer bekwame en enthousiaste medewerkers op de COREtec-stand.”

Op de drukbezochte beurspresentatie van COREtec, dat zich graag afficheert als de uitvinder van de categorie meerlagige rigide vloeren, werden de nieuwe Naturals en Megastones voor het eerst aan een breed publiek getoond. Op de stand van het woonmagazine Ariadne @ Home lag bovendien negentig vierkante meter COREtec Naturals Sand. “We hebben op de VT Wonen & Designbeurs een statement gemaakt,” zo wil Dossche tot besluit vastgesteld hebben.

(Parketplein, 08-10-2018)

 
Quick-Step brengt ReadyFit en Rigid Vinyl

Quick-Step heeft gisteren te Brussel een tweetal innovaties gelanceerd, die wat dit merk van Mohawk-dochter Unilin betreft gerust “baanbrekend” en “een nieuwe standaard op de markt” mogen worden genoemd: de vloerbekledingsservice ReadyFit en de Rigid Vinyl-vloeren.

ReadyFitReadyFit.ReadyFit wordt gepresenteerd als een ‘slimme’ oplossing voor een plaatsing op maat, van zowel Rigid Vinyl als laminaat. Elke ruimte, zo legt Quick-Step uit, wordt eerst gemeten met behulp van een 3D-scanner. Op basis van de nauwkeurige meetresultaten ontvangt de installateur een verpakte set voorgesneden planken en een gepersonaliseerd lay-outplan. De genummerde planken worden vervolgens eenvoudig in elkaar geklikt door het lay-outplan te volgen. De voordelen zijn een installatie die sneller verloopt, in bovendien een stofvrije omgeving, zonder gebruik te hoeven maken van speciaal gereedschap, lijm of zaagwerk en dus ook zonder afvalmateriaal. Toepassing van het systeem levert volgens de aanbieder telkens een feilloos passende vloer op en het werk kan in de regel worden uitgevoerd zonder eerst de meubels te verwijderen.

Quick-Step veronderstelt dat de nieuwe installatieservice net zo’n ‘game changer’ wordt als ruim twintig jaar geleden zijn lijmloze Uniclic-systeem. “Ik ben ervan overtuigd dat ook het revolutionaire ReadyFit de nieuwe standaard wordt in de harde vloerbedekking!” meent Paul De Cock, President Flooring Europe. “Na twee jaar intensieve ontwikkeling van ons R&D-team, zijn we de eerste vloerbekledingsfabrikant die een systeem aanbiedt voor op maat installatie dat zowel door professionele installateurs als doe-het-zelf-consumenten kan toegepast worden.” Doe-het-zelvers, zo wordt nog opgemerkt, behoeven overigens nog steeds advies en hulp van professionele Quick-Step-installateurs, die immers speciaal zijn opgeleid om de kamers op te meten met de 3D-scanner.

Quick-Step-Rigid-BalanceQuick-Step Rigid Balance.Zijn tweede innovatie, Rigid Vinyl-vloeren, biedt volgens de fabrikant een oplossing tegen deuken die bij de door hem als ‘traditioneel’ omschreven vinylvloeren vaak een gevolg heten te zijn van oneffenheden van de ondergrond. Een niet egaal vloeroppervlak veroorzaakt oneffenheden die door de vinylplanken doorschijnen, waardoor lelijke patronen zichtbaar worden, zo licht Quick-Step toe. “Hybride producten zoals hout-kunststofcomposieten (WPC) en vaste polymeerkernen (SPC) hebben getracht om hier oplossingen voor te vinden, maar ze hebben ook nadelen. Zo is WPC gevoelig voor deuken van harde hakken en stoelpoten in het vinyloppervlak. Met SPC hoor je dan weer vervelende tikgeluiden wanneer mensen eroverheen lopen.”

Rigid Vinyl claimt al deze nadelen op te lossen door de combinatie in één product van een stevige composietkern met een veerkrachtige laag. De Rigid Vinyl-vloer is voorzien van een hoogwaardige, slijtvaste en waterdichte oppervlaktelaag die bescherming biedt tegen krassen, vlekken, slijtplekken, geuren en glans. Eronder bevinden zich drie extra onderlagen ten behoeve van een aantrekkelijk uiterlijk, comfort, veiligheid en installatiegemak. De fijn bedrukte vinyldecoratielaag zorgt voor bijna niet van echt hout te onderscheiden vloeren. De derde veerkrachtige laag is ontworpen om comfortabel te lopen op zacht en warm aanvoelend vinyl. Deze laag verbetert en optimaliseert ook de omgevingsakoestiek, aldus de leverancier. Een laatste robuuste composietkern biedt een stabilisatielaag tussen twee onbuigzame, met glasvezel versterkte lagen, waardoor de ondervloer geen voorbereiding vereist. “Deze innovatie speelt in op de groeiende vraag van de consument naar design, installatie- en gebruiksgemak, akoestische isolatie en waterdichtheid,” zo besluit Paul De Cock.

(Parketplein, 05-10-2018)

 
FEP: verbruik meest vlak of iets positief

fep logoIn Nederland en België lijkt de parketmarkt zich tot dusverre op het niveau van vorig jaar te handhaven. Dit en meer meldt het bestuur van de Europese parketmakersfederatie FEP, dat op een recente bijeenkomst weer een aantal ontwikkelingen betreffende de parketmarkt en de economie in het algemeen op een rijtje heeft gezet.

“In vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar, wijzen de voorlopige uitkomsten voor het eerste semester van 2018 op een voortzetting van de gematigd positieve trends in het verbruik van parket, met een stabiele ontwikkeling dan wel lichte groei,” zo brengt de federatie verslag uit over een dertiental landen in Europa.

Gunstige berichten komen vanuit Oostenrijk, Finland, Frankrijk, Italië, Polen en Zweden. Negatieve uitzonderingen zijn Duitsland, Noorwegen en Zwitserland, die dalingen van de verkopen rapporteren. “Desalniettemin is de situatie inmiddels al aan het verbeteren op de Duitse markt en evenzo in Noorwegen. Bovendien laat Oost-Europa momenteel ook bemoedigende tendensen zien,” aldus FEP. Een stabiele omzetontwikkeling in de eerste helft van het lopende jaar wordt opgetekend in Spanje, Denemarken, België en Nederland.

FEP vervolgt: “Ondanks de groeiende concurrentie van de meubelsector, is hout nog steeds beschikbaar, hoewel de kosten stijgen en er een tekort is aan kleine stroken. Vanwege de klimatologische omstandigheden wordt eiken in toenemende mate rustiek en worden de eerste tekorten aan fijne kwaliteiten gevoeld.” De bestuurders van FEP onderstrepen tot besluit de potentiële dreiging voor de EU van de gevolgen van de huidige 'handelsoorlog' over tarieven tussen de VS en China. “In deze context zou men een toenemende druk kunnen voorstellen met betrekking tot de invoer van buitenlandse producten op de Europese markten.”

(Parketplein, 03-10-2018)

 
Barometer woonbranche licht gedaald

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is de afgelopen maand ietsje gezakt. Hij sluit september af op een stand van 5,8, een daling van 1,3 punten ten opzichte van een maand eerder. De afname wordt met name veroorzaakt door negatieve cijfers over de weekomzetmutaties van woonwinkels. Voor het eerst sinds mei 2017 noteren meer woonwinkels een daling dan een stijging van de omzet.

baro-18-09Verliest ‘woonbranche economische barometer’ momentum? (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt de afgelopen maand met ruim vijf punten, om uit te komen op minus 2,1. Voor het eerst sinds mei 2017 is deze deelindicator in het rood beland. Bijna een derde (31 procent) van hen noteert een toename van de weekomzet tegenover precies een derde een daling. Opnieuw een derde verwacht dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien, twee procentpunten minder dan in de voorgaande maand. Ruim een kwart (27 procent) voorziet een omzetdaling, vier procentpunten meer ten opzichte van augustus. “Daarmee is het optimisme voor de komende maand in de woondetailhandel wederom iets afgenomen. Deze ontwikkeling is al vanaf begin 2018 gaande,” zo meten en weten de onderzoekers.

De stemming onder zowel consumenten als producenten blijft ook in september positief, zij het ‘iets minder’ dan een maand eerder, aldus het CBS. Het consumentenvertrouwen daalt 2 punten en komt uit op 19. De koopbereidheid neemt ook een fractie af, van 9 naar 8. Het producentenvertrouwen gaat van 5,9 naar 5,7.

In de verslagmaand augustus ten slotte zijn volgens het Kadaster bijna 21.000 woningen verkocht, een half procentje meer dan in augustus vorig jaar. Omdat de mutatiecijfers in vergelijking tot de maand een jaar geleden beter zijn dan in de voorgaande maand hebben de nieuwe cijfers een positief effect op de stand van de barometer. De deelindicator van de woningmarkt klimt namelijk van minus 2 naar plus 0,5.

(Parketplein, 03-10-2018)

 
Cabbani lanceert di Lorenzo

Logo-Cabbani-lorenzoCabbani belooft op de VT Wonen & Design Beurs, die morgen van start gaat in Amsterdam, een nieuwe collectie hoogwaardige vloeren te lanceren. “We kunnen met trots aankondigen dat we onze nieuwe high-end parketcollectie ‘di Lorenzo’ zullen presenteren,” aldus Filip Cleeren, sales manager Nederland. “Het edele materiaal, de Europese eik, onze uitgebreide kennis en ervaring, de passie voor interieurontwerp en de wens om een high-end product met een ‘French touch’ te introduceren, brachten ons naar ‘di Lorenzo’.”

De planken ondergaan tot wel tien behandelingen, zoals verouderingsmethoden, reactieve beitsen, speciale bewerking en geselecteerde high-end hardwax oliën om een authentieke, ouderwetse look te creëren. “In feite presenteren wij een antiek uitziende vloer met de kwaliteit en garantie van een nieuwe vloer ‘made in France’,” zo stelt Cleeren. De West-Vlaamse exposant staat in de RAI in hal 12 op stand 011.

Cabbani (een onderdeel van Decospan) biedt dankzij een à la carte-systeem de mogelijkheid een vloer te kiezen op basis van een toplaag van 2, 3,2 of 5,5 mm, HDF of berkenmultiplex en een breed scala aan stijlvolle en aantrekkelijke kleuren, afmetingen en patronen. (Filip Cleeren is bereikbaar voor nadere toelichtingen over de nieuwe collectie via e-mail filip.cleeren @ decospan.com of telefoon 0032/485022210).

(Parketplein, 01-10-2018)

 
Bauwerk Boen Group draait goed

Silverline-Edition-EicheSilverline Edition ‘Eiken’ (foto: Bauwerk Parkett)De Bauwerk Boen Group heeft zijn omzet (gecorrigeerd voor valuta-effecten) op peil kunnen houden in de eerste helft van dit jaar, ondanks een lichte afname van het afzetvolume. Mogelijk was dit volgens de in Zwitserland gevestigde groep dankzij prijsverhogingen ter compensatie van oplopende grondstofkosten en verbeteringen in de productmix ten gunste van planken op groter formaat met fijnere sortering.

Met bij elkaar 4,6 miljoen vierkante meter lag het afzetvolume van de beide parketmerken Bauwerk Parkett en Boen 3 procent onder het niveau van vorig jaar. Enerzijds is dit een gevolg van de strategie van de groep om niet-winstgevende klanten en markten af te stoten en het assortiment te stroomlijnen, en aan de andere kant een gevolg van afnemende verkopen op de belangrijke markten van Duitsland, Noorwegen en Zweden. Daarentegen boekte groep naar eigen zeggen bemoedigende groeipercentages qua volume en omzet in Zwitserland, Oost-Europa en de VS. Hogere verkoopprijzen en verbeteringen in de productmix wisten de volumedaling niettemin glad te strijken. De oppervlakteafwerkingen ‘B-Protect’ en ‘Live Pure’, die aansluiten bij de behoefte van consumenten aan een natuurlijke uitstraling en eenvoudig onderhoud, droegen volgens de groep bij aan deze ontwikkeling.

Efficiëntieverbeteringen in de fabrieken in Litouwen en St. Margrethen en de voltooiing van de uitbreiding van de ultramoderne parketfabriek in Kroatië (goed voor een extra productiecapaciteit van 1,1 miljoen vierkante meter) resulteerden in verder verbeterde winstmarges. Terwijl de gerapporteerde omzet met bijna 5 procent steeg tot CHF 151 miljoen (circa 133 miljoen euro), klom het bedrijfsresultaat ebitda met bijna 12 procent tot CHF 17,2 miljoen.

(Parketplein, 01-10-2018)

 
Nieuwe prijsverhogingen in VS

Hoewel-hogere-prijzen-Don-Maier"Hoewel hogere prijzen als gevolg van de tarief oplegging onvermijdelijk zijn, zullen we naar mogelijkheden zoeken om de impact waar mogelijk te beperken," aldus president en CEO Don Maier van Armstrong Flooring.De afgelopen maanden kwamen diverse toonaangevende leveranciers van vloeren in de Verenigde Staten in het nieuws door de prijsverhogingen die zij aankondigden. Hieraan lijkt voorlopig nog geen eind te komen. Zo voerde Armstrong Flooring in mei van dit jaar prijsverhogingen door bij al zijn productsegmenten. Noodzakelijk, aldus Armstrong, vanwege de gestegen grondstofprijzen en gestegen kosten bij energie en transport, en de schaarste op de houtmarkt. Brent Flaharty, senior vice president North American sales, liet toen weten er hard aan te werken de prijsstijgingen binnen de perken te houden.

Flaharty kon toen nog niet bevroeden wat de impact zou zijn van importheffingen die president Donald Trump zou opleggen aan Chinese producten. Armstrong laat nu, als gevolg van deze maatregelen, weten per vandaag de prijzen te verhogen om het opgelegde tarief van 10 procent te compenseren voor de getroffen producten dat het uit China importeert, waaronder LVT en parketvloeren. "Hoewel hogere prijzen als gevolg van de tariefoplegging onvermijdelijk zijn, zullen we naar mogelijkheden zoeken om de impact waar mogelijk te beperken," aldus president en CEO Don Maier van Armstrong Flooring. Het bedrijf sluit een nieuwe prijsverhoging op 1 januari 2019 overigens niet uit, wanneer een verdere verhoging van de opgelegde tarieven tot 25 procent dreigt.

(Parketplein, 01-10-2018)

 
Dennis Prins naar Intertap Flooring

Dennis-PrinsDennis Prins (rechts) schudt de hand van René van Dekken.Dennis Prins maakt de overstap van Amorim Benelux naar Intertap Flooring, waar hij sinds 1 september jl. als accountmanager in de regio Zuidwest-Nederland verantwoordelijk is voor de verkoopactiviteiten omtrent de producten van Hoomline.

Prins is al vele jaren actief in de branche en heeft daarbij in de loop der tijd een uitstekende kennis van zaken opgebouwd. “We hebben ambitieuze plannen en dat is dan ook de reden waarom we investeren in ervaren mensen. Wij zijn er daarom van overtuigd dat met zijn komst ons netwerk in Zuidwest-Nederland verder geoptimaliseerd kan worden,” aldus salesmanager René van Dekken. “Onlangs nog is Hendrik Jan van Zanden aangesteld voor de accountmanagementtaken in de regio Noordoost-Nederland, en is daarmee samen met Gerard Kragten een sterk en evenwichtig verkoopteam ontstaan met als inzet de groeiambities van Intertap Flooring verder uit te bouwen.”

(Parketplein, 28-09-2018)

 
Headlam tevreden over showdagen
Bij-shows-overdag“Bij shows overdag, vaak op een maandag, moet er door de retailer toch een keuze gemaakt worden in verband met de openingstijden van de winkel.”
In-de-maand-novemberIn de maand november staan er in de service centra van Headlam diverse trainingen gepland.


Deze week was in Houten en Eindhoven de afsluiting van de serie showdagen van Headlam. In tegenstelling tot die in Rotterdam, Zutphen en afgelopen maandag in Houten, was er in Eindhoven sprake van een avondshow. “De opzet van de ‘showavond’ was voor ons nieuw en is goed ontvangen. Bij shows overdag, vaak op een maandag, moet er door de retailer toch een keuze gemaakt worden in verband met de openingstijden van de winkel,” aldus Sagitta Tobé. De aanwezige leveranciers zoals F.Ball, COREtec, GOELST, Uniflor, WoonTotaal, Quick-Step en M4Four, waren enthousiast over de opkomst bij de laatste twee showdagen in Houten (maandag) en dinsdagavond dus in Eindhoven. “We kijken terug op een aantal succesvolle shows, met ieder zijn eigen invulling.” Van 2 tot en met 7 oktober is Headlam aanwezig op de VT Wonen & Designbeurs. “In de maand november staan er in onze service centra diverse trainingen gepland, zowel op het gebied van binnenzonwering als het product PVC-stroken. Het leggen van visgraat en het voorbereiden van de ondergrond met de producten van F.Ball komen hierbij aan bod. Binnenkort volgen hierover meer details,” aldus Sagitta Tobé tot besluit.

(Parketplein, 28-09-2018)

 
Intercombi/Lamett verheugd over InCoDa

Team-IntercombiTeam Intercombi tevreden over InCoDa 2018.Intercombi en Lamett zijn zeer tevreden over hun recente beursdeelname aan InCoDa. “De vele bezoekers waren erg complimenteus over de fraaie stand die de vloerencombinatie Intercombi/lamett voor de afgelopen editie heeft bedacht. De producten zijn goed ontvangen en vooral de interactieve app waarmee de detaillist zijn klant extra kan voorzien van sfeerbeelden is als mooi extra verkoopgereedschap opgepikt. De nieuwe houtcollectie met zijn invisible look en zeer fraaie uitstraling is één van de meest verkochte presentaties geworden,” zo laat Intercombi/Lamett trots weten. “De eigen productie van deze houten vloeren laat ook toe onbehandeld te leveren, wat vooral parketteurs weer erg interessant vinden omdat zelf de kleurbepaling kan worden gekozen door de consument. Ook de nieuwe tegel decors van ParquetVinyl in de afmeting 60 x 60 cm en 60 x 30 cm hebben de klanten van Intercombi/Lamett positief verrast. De zorgvuldig gekozen uitstraling geeft een zeer echte look nauwelijks van natuursteen te onderscheiden.” Intercombi en Lamett laten verder weten dat in de komende periode de vele bezoekers met hun aanvragen beleverd en bezocht worden, zodat iedereen weer up to date naar de winterperiode kan toewerken.

(Parketplein, 28-09-2018)

 
Invoer tropisch parket blijft dalen

Invoer van IttoInvoer van tropische hardhouten vloeren in de EU28, januari-juni 2017/2018, in 1000 MT (bron: ITTO TTM Report).De invoer in de EU van tropische hardhouten vloeren blijft dalen, zo meldt het jongste ITTO TTM Report. In de eerste helft van 2018 kromp de import van tropische vloerproducten met 21 procent tot 14.500 metrieke ton (MT), een vervolg op een al langer aanhoudende terugloop. De terugval komt ditmaal grotendeels op het conto van de invoer uit Brazilië, die met maar liefst 45 procent daalde tot 2900 MT. De importen van de belangrijkste markten voor tropische vloeren, te weten Frankrijk en België, liepen respectievelijk met 49 procent (tot 3000 MT) en 18 procent (tot 1800 MT) terug. Deze terugval staat in contrast met de toename in Denemarken waar de importen met 82 procent stegen tot 1700 MT en hiermee de derde belangrijkste importeur werd van tropische vloeren in Europa. De verdere terugval van de invoer van tropisch parket is volgens ITTO een gevolg van de toegenomen competitie van Europese en Chinese fabrikanten en ‘niet-houten alternatieven’, nieuwe vloeren trends, andersoortig hout, leveringsbeperkingen en het voldoen aan de EUTR-conformiteit.

(Parketplein, 26-09-2018)

 
RIGO Verffabriek breidt SKYLT uit

Het-complete-SKYLT-ORIGINAL-4LHet complete SKYLT assortiment zit volledig in zwarte cans en flessen, vorm gegeven volgens de nieuwe huisstijl van RIGO Verffabriek.Tijdens de laatste InCoDa presenteerde RIGO Verffabriek de nieuwe uitbreidingen van het SKYLT assortiment. “Rigo was in 2003 met SKYLT de eerste producent op de markt met een onzichtbare parketlak,” aldus de makers in een persbericht. “Om het originele karakter van SKYLT kracht bij te zetten was het tijd voor een uitbreiding van het SKYLT assortiment.” RIGO Verffabriek brengt nu naast SKYLT Original en SKYLT Titanium een SKYLT Grondlak en een SKYLT Overlakbare Kleurolie 2K. “Met name van de SKYLT Overlakbare kleurolie 2K hebben we hoge verwachtingen, omdat de speciale formulering van deze olie de parketteur in staat stelt de vloer direct na droogwrijven van de olie over te lakken met SKYLT. Een tussentijdse droogtijd is niet nodig, en dat maakt het werken met de Overlakbare kleurolie 2K extra aantrekkelijk,” aldus Machiel van Westerhoven, directeur RIGO Verffabriek. De SKYLT Overlakbare Kleurolie 2K is verkrijgbaar in drie basissen en aankleurbaar met losse kleurpigmenten (Color for oil) van RIGO Verffabriek. De SKYLT Grondlak heeft dezelfde naturelle uitstraling als de SKYLT Original, en is indien gewenst gemakkelijk aanzetvrij toe te passen als eerste laag. Het toepassen van de SKYLT Grondlak is echter niet noodzakelijk. Het complete SKYLT assortiment zit volledig in zwarte cans en flessen, en is vorm gegeven in de nieuwe huisstijl van RIGO Verffabriek.

(Parketplein, 26-09-2018)

 
Vloeren op VT Wonen & Design Beurs 2018

In-de-regelIn de regel trekt de beurs over de zes beursdagen in totaal circa 90.000 oriënterende woonconsumenten die zich graag laten voorlichten en informeren.Over een week start in de RAI Amsterdam voor de 26e maal de populaire consumentenbeurs VT Wonen & Design Beurs, voorheen De Woonbeurs geheten. Het woonevent loopt van dinsdag 2 oktober tot en met zondag 7 oktober. De VT Wonen & Design Beurs heeft met de nog altijd plussende woonbranche de wind goed in de zeilen en kan zich dan ook opmaken voor een zowel kwantitatief als kwalitatief gunstig beursbezoek. In de regel trekt de beurs over de zes beursdagen in totaal circa 90.000 oriënterende woonconsumenten. Op de beurs geven wederom ook een aantal vloerenaanbieders acte de présence. Zo zal COREtec voor de derde maal op rij deelnemen. Het bedrijf kondigde onlangs aan dat de stand bijna 2,5 keer zo groot zal zijn als bij de vorige edities in 2016 en 2017 het geval was. De consumenten kunnen in de RAI voor het eerst de COREtec Naturals en COREtec Megastones ‘live’ bekijken. Ook de Plinten en Profielen Centrale is weer van de partij. Op zich geen verrassing. Lisa Klaassen liet vorig jaar al weten positief verrast te zijn door de nieuwsgierigheid van de consument en kondigde aan het in 2018 breder te willen oppakken. De exposant stelde verder vast dat veel consumenten die de uitstraling van hout willen nog steeds het idee hebben dat zij op vloerverwarming dan alleen tegels, laminaat of PVC met houtstructuur kunnen kiezen. Op de stand zal daarom wederom vloerverwarming onder parket zichtbaar worden gemaakt en de talrijke opties van Bauwerk Parkett worden uitgelegd. Daarnaast is er ook ruim aandacht voor Douwes Dekker en de Hollandsche Vloeren. Traditionele deelnemer Forbo brengt weer het nodige op het gebied van Marmoleum maar toont ook de nieuwste Allura-, Coral- en Novilon-vloeren op de beurs. Naast COREtec zijn onze zuiderburen verder vertegenwoordigd door Par-Ky/Cabbani en Floorify. ORAC, leverancier van innovatieve decoratieve profielen en ornamenten in kunststof, is te bewonderen in het Inspiratiehuis van het woonmagazine Wonen Landelijke Stijl. Headlam is present met Lifestyle-Interior, de stijlvolle collectie vloeren en gordijnstoffen. Deelnemers op vloerengebied zijn ditmaal onder meer: Hollandsche Vloeren (PPC), Design Vloeren Nijkerk, Lifestyle-Interior by Headlam, Floorify, Forbo Flooring Systems bv/Marmoleum/Novilon/Allura, COREtec, Ode aan de vloer, Par-Ky/Cabbani, Motionvloer bv, Vloerkledenwinkel, Finestone-Designfloors, Van der Putten Chateauvloeren, Cambria, Douwes Dekker (PPC), Etagon, Parketmeester, Tonzon, Kaldhara, ‘Vloerverwarming met hout’ (PPC), De Oude Plank.

(Parketplein, 24-09-2018)

 
Peitsman introduceert Solcora® by mFLOR

Solcora-ChallumSolcora by mFLOR Challum.Koninklijke Peitsman lanceert de Solcora® PVC designvloeren, een geheel nieuw type rigid core vloeren. “Deze vloeren combineren de voordelen van laminaat, echt hout of steen en PVC-klikvloeren in één product,” aldus Koninklijke Peitsman in een persbericht. De planken beschikken over een Solid Polymer Core (SPC), ook wel rigid core of rigid board genoemd. Het product biedt volgens Koninklijke Peitsman verder talloze voordelen, zoals onderhoudsgemak, waterbestendigheid, aangenaam loopgeluid en is geschikt voor vloerverwarming en vloerkoeling. Ook is er nauwelijks voorbereiding van de ondergrond nodig en beschikt het over een ‘extra sterk Power Click Systeem’ en een hoge dimensionele stabiliteit. Verder wordt er op het product 15 jaar garantie gegeven bij huishoudelijk gebruik. Solcora® is verkrijgbaar in de volgende versies: Ceniza en Roble (afmeting 121 x 17,66 cm, dikte 4 mm, slijtlaag 0,3 mm), Authentic Lake (afmeting 150 x 22,8 cm, dikte 4 mm, slijtlaag 0,3 mm) en Hilltop (afmeting 150 x 22,8 cm, dikte 4 mm, slijtlaag 0,55 mm). Solcora® by mFLOR is in Nederland exclusief verkrijgbaar bij Koninklijke Peitsman. Verdere informatie is verkrijgbaar via www.solcora.nl

(Parketplein, 24-09-2018)

 
InCoDa op weg naar allround woonvakbeurs

Exposanten-InCoDa-2018-contentExposanten InCoDa 2018 tevreden met kwaliteit en samenstelling bezoek. (foto: Easyfairs)Beursorganisator Easyfairs is content met de voorbije Interieur Collectie Dagen (InCoDa). Mede door de stijging van het aantal exposanten naar honderddertig en de keuze van veel deelnemers om groot uit te pakken met eigen standbouw, was de opzet van het geheel aanzienlijk groter dan vorig jaar. “Het beeld van de vakbeurs is letterlijk en figuurlijk veranderd,” zo oordeelt Mascha de Bruin in het slotbericht. “We zijn gegroeid van alleen vloerenbeurs, naar de meest complete vakbeurs in Nederland voor de woninginrichters, parketbranche en projectinrichters.”

Ruim 6.500 bezoekers (2017: 6.987) werden geturfd door de Evenementenhal Gorinchem. Adviseur Patricia Baum stelt vast dat exposanten zich met name tevreden uiten over de hoge kwaliteit en mix van de bezoekers. “Het is niet ons primaire doel om zoveel mogelijk bezoekers te verwelkomen, maar we zijn op zoek naar de juiste bezoeker voor onze exposanten.” Baum kan melden dat tientallen exposanten zich direct op de beurs al hebben ingeschreven voor de editie 2019.

Organisator De Bruin kondigt verder aan dat het Inspiratietheater, dat een geslaagd debuut heeft gemaakt, komend jaar wordt uitgebouwd. Prominente blikvangers waren opnieuw de drie Nederlandse kampioenschappen. In 2019 vindt de beurs, op dezelfde locatie, plaats op zondag 15, maandag 16 en dinsdag 17 september.

(Parketplein, 21-09-2018)

 
‘Carbon footprint' producten Kerakoll

Carbon-footprint‘Carbon footprint' van, als voorbeeld, de nieuwe 1-component hard-elastische, watervrije en oplosmiddelvrije lijm SLC Eco L34 Flex New is 1,67 kg CO2/m2.Kerakoll heeft de ‘life circle assessment’ voor al zijn producten gecertificeerd, en zodoende de waarde van de ‘carbon footprint' opgenomen in de nieuwe technische bladen en op de etiketten van de producten. “Wij zijn tot nu de enige die dit aan de markt kunnen melden,” aldus Geert-Jan Wellink, die na drie jaar elders voor de Italiaanse firma te hebben gewerkt weer terug is in Nederland. De ‘carbon footprint' is de ecologische voetafdruk van het product gedurende zijn gehele levensduur.

Het betreft (bovenop andere classificaties) een wereldwijd geaccepteerde duurzaamheidsindicator volgens de normen ISO/TS 14067 en ISO 14040-44, geattesteerd door SGS, om de exacte ecologische voetafdruk per kg of m2 (of per gebruikte liter/kg) te berekenen. “Het geeft ontwerpers, architecten en bouwbedrijven de mogelijkheid om op verantwoorde wijze duurzame en eco-vriendelijke producten te kiezen,” aldus Wellink.

(Parketplein, 21-09-2018)

 
InCoDa 2018 toont vitaliteit
Peter-KuipersPeter Kuipers van mFLOR: “InCoDa heeft potentie om uit te groeien tot hét platform voor de branche.”
Lens-NekemanLens Nekeman: “We presenteren zoals altijd veel nieuwe producten, waaronder een handig direct print vinyl met zeer geringe repetitie dat met een uitgekiende maatvoering in twee rollen eenvoudig de lift in kan.”
Harry-ElshofHarry Elshof presenteert Stralon: “Het voegt een extra dimensie toe vanwege de variatie op de vloer, en de rust en eenheid van design.
Mooie-presentatie-TGMooie presentatie van T&G Wood.
Arie-RikkinkArie Rikkink van Tété vindt het een ‘Superbeurs’.
Veel-sfeerVeel sfeer bij Hoomline (Intertap).
Quick-Step-ChallengeQuick-Step Challenge.
Ronald-KnipRonald Knip van Tip Top: “Ik kijk terug op een heel geslaagde beurs, veel beter dan vorig jaar.”
Bij-de-bekende-standBij de bekende stand van Peitsman, met rechts Richard Lensen, hangt de vernieuwing letterlijk in de lucht. Deze ‘aerial advertising’ zorgt voor een nog duidelijkere positionering.

Op de laatste beursdag van InCoDa was er nog voldoende bezoek in de wandelgangen om de exposanten bezig te houden. Daarnaast was er een tevreden terugkijken en een voorzichtige eerste evaluatie. “Ik constateer dat de nieuwe beursorganisatie Easyfairs de InCoDa goed heeft weten op te pakken. Het heeft potentie om uit te groeien tot hét platform voor de branche,” zo meent Peter Kuipers van mFLOR. “Ik heb in de wandelgangen vernomen dat er plannen zijn voor een verdere upgrading van de beurs. Goed te constateren dat men niet stil blijft zitten. De bezoekers die ik heb mogen ontvangen waren enthousiast over het evenement. Het was maandag tot bijna sluitingstijd druk. En ook op deze laatste dag valt de bezoekersstroom me niet tegen. Ik ben tevreden, de orderportefeuille is goed gevuld en ik heb veel displays kunnen schrijven.”

‘De beurs is een reflectie van de buitenwereld’, aldus een dichterlijke exposant. En daar heeft deze zeker een punt. Een economische hoogconjunctuur leidt tot een hosanna op de beursvloer. Ondanks de kritische kanttekeningen van de afgelopen jaren, met betrekking tot het langzaam loslaten van de ‘vloerenformule’ van de beurs, lijkt de InCoDa er in te slagen exposanten en bezoekers te overtuigen van de nieuwe mix met meer woninginrichting. En dan is de stap naar een ‘revival’ van de ‘good old’ woninginrichtingsbeurs Inter Decor al snel gezet. “Helemaal mee eens,” beaamt een exposant. “Maar als men niet blijft innoveren, loopt men als beurs het risico, net als Inter Decor destijds, als een nachtkaars uit te zullen gaan.”

Machiel-van-WesterhovenMachiel van Westerhoven aan het kleuren voor Rigo Verffabriek.

Tevreden gezichten bij de exposanten, goedgeluimd bezoek, dat constateert ook Lens Nekeman die met zijn Interfloor altijd van de partij is met een grote, in het oog springende stand. “Meer standhouders dit jaar en een leuke spreiding van de productgroepen. We hebben twee hele leuke bezoekersdagen achter de rug. We presenteren zoals altijd veel nieuwe producten, waaronder een handig direct print vinyl met zeer geringe repetitie dat met een uitgekiende maatvoering in twee rollen eenvoudig de lift in kan. En vervolgens zonder snijverlies kan worden gelegd. Een uitgekiende, praktische oplossing.”

Rene-Terpstra-en-Ingmar-van-EsRené Terpstra en Ingmar van Es bemannen de stand van Woca.

Veel volk was er op de grote combi-stand van Bosgoed, Forinn en Uzin. “We willen een gemoedelijk sfeertje creëren. En daarmee meteen aantonen dat er ook zakelijk een verbinding is tussen de bedrijven,” aldus Harry Elshof. “Volledige integratie van de bedrijven Bosgoed en Forinn is de uiteindelijke doelstelling.” Elshof noemde Stralon als de eyecatcher van de stand. “Het voegt een extra dimensie toe vanwege de variatie op de vloer, en de rust en eenheid van design. De presentatie is ook bijzonder vanwege het monsterbord met twee kanten. Hiermee kan de klant via beeldmateriaal een goed idee krijgen hoe de vloer in zijn huiskamer komt te liggen, en aan de andere kant van het bord worden de specifieke details, waaronder de variatie in strookbreedte, getoond.”

FF. Ball pakt groots uit met demonstraties aan weerszijden van het gangpad.

Bij de stand van Rigo Verffabriek deden bezoekers zich te goed aan heerlijk gebak en koffie van de Barista. “Wij hebben hier veel te vertellen over Skylt,” verklaart Toon van Westerhoven. “Het assortiment is verder uitgebreid, en Skylt is qua uiterlijk mee gegaan met onze nieuwe huisstijl. Nieuw zijn de Skylt grondlak en de Skylt overlakbare kleurolie. Het unieke van de kleurolie is dat deze direct overlakbaar is, wat de nodige tijdwinst oplevert.” Van Westerhoven is zeer te spreken over InCoDa 2018. “Er zijn een paar goede veranderingen doorgevoerd. Meer verlichting, meer sfeer. De beurs is vitaler dan die eerst was.”

De goedlachse en zeer tevreden Arie Rikkink van Tété vindt het een ‘Superbeurs’. “Veel beter dan vorig jaar. Een betere stemming. We kunnen weer lachen, hebben weer plezier, willen investeren en zien meer mogelijkheden. We hebben volgend jaar al gereserveerd voor een mooiere plek dan ooit.” Tété legde op de stand de nadruk op zijn range Dimension. “We presenteren deze hier als een A-merk.”

In de wandelgangen komen we diverse goedgeluimde branchegenoten tegen die zich laten informeren over de beurs en het totaalaanbod. “Leuke beurs. En wat opvalt is het goede sentiment. Het vertrouwen is er. En de orderboeken zijn goed gevuld. Er wordt geïnvesteerd. Er is nieuw elan,” aldus Hans van de Ree van Gerflor.
“Leuke beurs. Maar ook mooi en ruim opgezet met een prima sfeer,” stelt Kees Pouw van Parketfabriek Lieverdink.

“Zondag was het wat tam, maar dat bleek de opmaat te zijn voor een schitterende maandag waarop we het heel druk hadden om alle mensen onze nieuwe olie te laten zien,” aldus Henk Laverman van Woca. “Mensen waarderen ons 1K-verhaal, zo is me opgevallen, al was het alleen al vanwege het beperkt restafval en de afwezigheid van toevoegingen. Daar word ik nou vrolijk van.”

Team-PPCTeam PPC voor ‘zijn’ sfeerstand.

PPC gooide hoge ogen met zijn reusachtige stand en heeft hiermee ook een knap hoog staaltje van sfeer weten neer te zetten. “We laten hier zien wat er allemaal met sfeer mogelijk is door op een inspirerende wijze ons productassortiment te tonen. En wij helpen de winkeliers met ideeën hoe ze dit ook naar hun showroom kunnen vertalen,” vertelt Lisa Klaassen.

Intertap profileerde zich sterk met zijn Hoomline-collectie(s). “Een goede stand moet laten zien hoe een bedrijf er voor staat. En ik denk dat we dat hier heel goed hebben laten zien,” aldus René van Dekken. “We tonen hier een totaaloplossing van wat we hier aan vloeren te bieden hebben. Flexibiliteit was en is nog steeds de kracht van Intertap. De Hoomline-collectie is inmiddels ook bekend bij de consument. En daar zijn we zeer verheugd over.”

Op een bescheiden stand vlak bij de ingang komen we een zeer tevreden Ronald Knip van Tip Top schuurmaterialen tegen. “Als alle beloftes worden waargemaakt en alle leads worden ingevuld, dan kan ik terugkijken op een heel geslaagde beurs, veel beter dan vorig jaar.”

Team-ModuleoTeam Moduleo voor de bijzondere stand waarop onder meer de nieuwe LayRed tentoon werd gesteld.

Ondanks dat sommige exposanten de dinsdag als lauw bestempelden, waren de stands bij andere exposanten op de slotdag nog tot in de late uurtjes goed bemand. Zo ook op de mooie, bijzondere stand van Moduleo, waarop onder meer de nieuwe LayRed, die Moduleo in de markt brengt als de stilste vloer in het rigide vloerensegment, te zien was. “Ook op deze laatste dag weet het bezoek ons goed te vinden. Als marktleider in pvc-vloeren ben je het aan de branche verplicht om een goede presentatie neer te zetten en innovatieve producten te tonen. Gezien alle reacties zijn we daar zeker in geslaagd,” aldus een tevreden Arnoud van Ravensberg.


Aan het eind van de slotdag vond zoals altijd de prijsuitreiking plaats van diverse competities. Bij het Nederlands Kampioenschap Parketleggen ging de bokaal naar Marcel Schipper. Paul Snijders werd tweede en Jasper Hoogervorst derde. Jasper Hoogervorst ontving daarnaast de Rigo Bokaal uit handen van Machiel en Toon van Westerhoven. Fred Witkamp ontving vanwege zijn vele verdiensten de Walter Esch Wisselbokaal. Bij de aspiranten ging de eerste plaats naar Mika Stevens. Koen Kemmeren werd tweede en Michael van der Gouw-Verburg legde beslag op de derde plaats. In de late uurtjes - the dying seconds van InCoDa - werd de uitslag van het Nederlands Kampioenschap Woningstofferen bekend gemaakt. Nederlands Kampioen werd aldaar Anco Rijstenbil. Robert Velthuis werd tweede en Robert Notenboom legde beslag op de derde plaats.

Alle-NKP-deelnemersAlle NKP-deelnemers op een rijtje. Bij-de-aspirantenBij de aspiranten ging de eerste plaats naar Mika Stevens (links geflankeerd door prijsuitreiker Walter Esch). Koen Kemmeren werd tweede en Michael van der Gouw- Verburg legde beslag op de derde plaats.
Fred-WitkampFred Witkamp verguld met de Walter Esch Wisselbokaal. Jasper-HoogervorstJasper Hoogervorst (midden) wint Rigo Bokaal.
Nederlands-Kampioen-Parketleggen-Marcel-SchipperNederlands Kampioen Parketleggen Marcel Schipper (naast hem Paul Snijders 2e en Jasper Hoogervorst 3e). Uitslag-NKW-2018Uitslag NKW 2018: Nederlands Kampioen Anco Rijstenbil (midden), Robert Velthuis (links) en Robert Notenboom.

(Parketplein, 19-09-2018)

 
Nieuwe fase handelsoorlog VS en China

Donald-TrumpDonald Trump legt nieuwe importtarieven op aan goederen uit China, waaronder vloerbedekking, ter waarde van tweehonderd miljard dollar.President Trump voert, min of meer conform verwachting, nieuwe tarieven in op de invoer van goederen uit China ter waarde van tweehonderd miljard dollar. Op de lijst staan onder meer vloerproducten van vinyl (met inbegrip van LVT), houten vloeren, kurk, bamboe, keramische tegels en tapijt. In eerste instantie wordt vanaf aanstaande maandag 24 september een strafheffing opgelegd van 10 procent. De dreiging van een tarief van 25 procent blijft ‘boven de markt hangen’, want deze verhoging komt per 1 januari van het komende jaar weer ter sprake.

Blijkbaar hebben de handelsbelangen in het LVT die op hoorzittingen hun standpunt tegen de heffingen kwamen bepleiten, geen gehoor gevonden. Wel is hier en daar wat onmisbare geachte elektronica (van Apple) van de lijst verwijderd, nuttige chemicaliën en veiligheidsattributen als kinderzitjes en dergelijke. Marktvolgers schatten in dat de vloerenketen een importprijsverhoging van tien procent nog wel min of meer kan absorberen, voor specifiek het LVT wordt een verhoging van 25 procent een moeilijke zaak, doordat er onvoldoende alternatief aanbod zou zijn buiten China.

China heeft inmiddels tegenmaatregelen aangekondigd. Trump heeft in dat geval tegenmaatregelen tegen de tegenmaatregelen in gedachte, waarmee per saldo alle invoer uit China getroffen zou worden. De volledige lijst met producten is hier te vinden.

(Parketplein, 19-09-2018)

 
InCoDa heeft de ‘juiste mix’ te pakken
Bij-de-entree-liggen-vloerenBij de entree liggen vloeren van exposanten, zoals van mFLOR.
Robert van Leeuwen toontRobert van Leeuwen toont producten van Unifloor.
Mano Demmers en JeroenMano Demmers (links) en Jeroen van Oversteeg op de stand van Floorservice/Overmat.
Martijn-Peters-is-trotsMartijn Peters is trots op de nieuwe display van James.
Elemental-by-Aspecta-trekt‘Elemental by Aspecta' trekt veel bekijks.
Uzin-Utz-in-Duitse-sferenUzin Utz in ‘Duitse sferen’ uitgedost.
Ook-Viehoff-heeft-een-ruime-standOok Viehoff heeft een ruime stand nodig.
Ted-Engelen-heeft-er-zin-inTed Engelen heeft er zin in. Bijlard International showt onder meer de MS Floor 1k-parketlijm en de Booster.

Gisteren, vandaag en morgen biedt de Evenementenhal Gorinchem onderdak aan de editie 2018 van de Interieur Collectie Dagen, het jaarlijkse vakevenement dat trends op het gebied van vloeren, raamdecoratie, wandbekleding en stoffering centraal stelt. Meer dan 120 exposanten nemen deel, uit binnen- en buitenland, een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar, met toen ruim 90 deelnemers.

Dick-van-de-Klok-van-FlamingoDick van de Klok van Flamingo Parket in gesprek.

De zondag, de eerste van drie beursdagen, werd door tamelijk wat exposanten als ‘kalmpjes’ ingeschat. “Het zou toch niet zo zijn dat uitgerekend Max Verstappen de Nederlandse woonbranche thuis voor de buis weet te houden,” zo grapte iemand in de wandelgangen. “Tot nu toe is het wat rustig. Ik hoop wel dat de hal op maandagmiddag wat voller wordt,” beaamt ook Pieter Buyck van exposant Floorify eerder vanochtend. “Voor ons is deze beurs belangrijk omdat we veel mensen willen zien en bestaande klanten tonen wat we in huis hebben.” Het bedrijf van Pieter Buyck en Marie Callens profileert zich als specialist én voorloper op het gebied van rigide pvc-vloeren. “Wat mij betreft is het prima dat het aanbod aan rigide producten om ons heen toeneemt,” zegt Buyck. “Wij zijn zelf ook weer verder gegaan en weten ons te onderscheiden met opvallende designs, nieuwe stijlen en andere ontwikkelingen zoals Terrazzo-tegels op groot formaat.”

Charles-van-Kesteren-in-onderonsjeCharles van Kesteren (op voorgrond links) in een onderonsje met onder anderen Axel Martens van de PPC.

Ook Robert van Leeuwen van ondervloerspecialist Unifloor had de eerste beursdag rustig gevonden. “De aandacht gaat bij ons op de stand onder meer uit naar een uitbreiding van de Paladin-collectie met een 3mm-plaat voor laminaatvloeren en parketvloeren.” “Een mooie beurs met sfeer en uitstraling,” zo oordeelt Jeroen van Oversteeg, directeur van exposant Overmat. “De eerste dag was wel rustig, maar we hebben goede hoop op beter. Wat ik wel bepaald niet klantvriendelijk acht is het tarief van vijf euro om hier te mogen parkeren.”

Peitsman-is-weer-prominentPeitsman is weer prominent aanwezig, dat spreekt haast vanzelf.

CombiWood in Oldenzaal en Parketfabriek van Kesteren in Beuningen hebben onlangs de krachten gebundeld. “Ik ben heel blij met CombiWood erbij,” zegt Charles van Kesteren. “Zij hebben een focus op uitstraling en op het spelen met kleurstellingen die voor veel mensen in de woninginrichting aantrekkelijk is.” Van Kesteren meent dat de zondag, hoewel niet erg druk, wel de moeite waard was. “Een leuke dag, vooral gezien de zeer geïnteresseerde aanloop.”

Team-Floorify‘Team Floorify’, met Pieter Buyck (2e van links) en Marie Callens (rechts).

Op een opvallende plek, om de hoek bij de ingang, staat Flamingo Parket. “Lekker druk, hoor! Het valt me op dat er deze maandagochtend zo veel parketleggers zijn, meer dan woninginrichters,” zo merkt Dick van de Klok op. “Het doel van onze deelname is in de eerste plaats het promoten van onze nieuwe collectie Patina. En we mogen gerust zeggen dat we blij zijn met wat we nu al verkocht hebben. Verder laten we in een preview een paar staalborden zien van de ‘Exclusive’ lijn die later in het jaar wordt gelanceerd. Ook die blijkt nu al in de smaak te vallen. Al met al pakt de beurs nu al beter voor ons uit dan vorig jaar. Wat ook telt, is dat de mix okay is, de verhouding parketleggers en woninginrichters. Ik ben eigenlijk wel content met die woninginrichters, die net zo goed geïnteresseerd blijken in onze producten.”

Interfloor-pakt-groots-uitInterfloor pakt groots uit.

Martijn Peters van James is ook goed te spreken over de mix, qua bezoek. “De InCoDa is een geschikt evenement voor onze communicatie richting zowel de parketbranche als de woninginrichting. Over de opkomst hebben we vandaag zeker niet te klagen. Bij ons voorop staat tonen waar wij als specialist in onderhoud en vlekverwijdering voor staan en niet te vergeten: onze mooie, nieuwe display voorstellen.”

Arena-met-rechts-het-NK-ParketleggenArena met rechts het NK Parketleggen.

Houtbedrijf-Kerkhofs-met-zicht-opHoutbedrijf Kerkhofs, met zicht op het NK Woningstofferen.

In het kennistheater zijn diverse lezingen en interessante sessies als ‘Vloeren wijzer’ te volgen. Een nieuw thema in het beursaanbod is de digitaal geprinte interieurdecoratie. Als vanouds is de Evenementenhal ook weer het toneel van wedstrijden in parketleggen, meubelstofferen en woningstofferen, onmisbare eyecatchers opnieuw.

Forinn-en-Bosgoed-GroothandelForinn en Bosgoed Groothandel broederlijk bijeen. Doorkijkje-in-fenomenale-beurspresentatieDoorkijkje in fenomenale beurspresentatie (met boksbal) van de Plinten & Profielen Centrale.

Morgen, dinsdag, is InCoDa nog van tien uur ’s ochtends tot zes uur in de avond te bezoeken. De prijsuitreiking van het twintigste NK Parketleggen is vanaf vijf uur ’s middags. Tussen een uur en half vijf in de middag wordt de Quick-Step Challenge gehouden, waarin teams de strijd aangaan om laminaat, parket en LVT (met dezelfde looks maar natuurlijk wel afwijkende producteigenschappen) snel en naar behoren te leggen. De prijsuitreiking volgt kort na afloop van de wedstrijd. Op deze site woensdag veel meer over de beurs.

(Parketplein, 17-09-2018)

 
Architect@Work 2018: ‘Beter en beter’
Een-altijd-lachende-Bob-LooijschelderEen altijd lachende Bob Looijschelder voor de presentatie van mFLOR dat de Authentic Lake collectie in het zonnetje zette.
Frank-Bossers-van-UnifloorFrank Bossers presenteert uitgebreid Jumpax Strong en andere producten van Unifloor aan belangstellenden.
De-planken-krijgen-er-ook-tegels“De planken krijgen er ook tegels bij voor nog meer designvrijheid,” aldus Marcel Lapère van IVC Moduleo.
Pascal-Vantomme-NtgratePascal Vantomme voor ‘zijn’ geweven vinyl vloerbekleding Whisper van Ntgrate.
Henri-SluimerHenri Sluimer van Heditex (links) bekijkt met interesse de presentatie van ‘Bauwerk by Plinten & Profielen Centrale’ en luistert naar de uitleg van Axel Martens (gezien op de rug).
Marjolein-Ras-van-M4FOURMarjolein Ras presenteerde het bijzondere M4FOUR/Premium T dat in spiegelbeeld wordt geproduceerd op 800 DPI, op een transparante LVT met UV Solvent inkt.

Gisteren en eergisteren werd in de Rotterdamse Ahoy voor alweer de zevende keer Architect @ Work gehouden. De editie stond ditmaal in het teken van ‘Architectuur en Licht’, waarmee volgens de beursorganisatie wordt ingespeeld “op een voor (interieur)architecten zeer interessant en brandend actueel topic, zowel op het vlak van de binnen- als de buitenruimte.” De tweejaarlijkse beurs, die zich met name richt op architecten, interieurarchitecten, designers en andere creatievelingen, heeft zich de laatste jaren bewezen als één van de weinige evenementen dat met succes deze ‘moeilijke’ doelgroep naar zich toe weet te trekken.

Het geheim zit ‘m in het goed doordachte concept: de modulaire opbouw waarbij iedere exposant een even grote stand krijgt toegewezen, in combinatie met een kwalitatief hoogwaardige, sfeervolle uitstraling. De bezoeker weet bovendien dat er geen ‘onzin’ op de beurs staat. Een exposant wordt tot de beurs pas toegelaten als hij aan een aantal criteria voldoet, waarbij innovatie een doorslaggevend argument is. Elk product dat op Architect @ Work wordt getoond op een stand, moet eerst worden goedgekeurd door een nationaal selectiecomité bestaande uit architecten en interieurarchitecten. De organisatie beoogt daarbij een evenwichtige opbouw van de vertegenwoordigende productgroepen.

Rolf-Bakker-contentRolf Bakker content met de belangstelling voor de Moso Bamboo UtraDensity projectvloer.

Zo vlak voor de Interieur Collectie Dagen, die dit weekend in Gorinchem van start gaan, vraagt een deelname aan Architect @ Work echter wel de nodige extra inspanning van sommige deelnemers uit het vloerensegment. Daarom zal de ‘bescheiden presentatie' die Architect @ Work toelaat wat dat betreft voor hen waarschijnlijk een zegen zijn. Opvallend is dat we bij - in ieder geval de vloerendeelnemers - louter lachende gezichten tegenkwamen. De ambiance geeft cachet aan de presentaties en men is blij dat men kan deelnemen.

Opvallende deelnemer was Rigo Verffabriek. “Dit is natuurlijk een wereld van verschil met InCoDa,” aldus Toon van Westerhoven. “We waren een beetje laat met onze deelname, maar hebben de commissie goede argumenten weten te overhandigen om toch te kunnen deelnemen.” De presentatie van Rigo stond in het teken van Skylt, met een nadruk op Skylt Original.

Hoewel-Marcel-KiesHoewel Marcel Kies (op foto midden) als Global CEO Aspecta Flooring vanzelfsprekend een drukke agenda heeft, nam hij ditmaal de gelegenheid te baat om tijdens Architect @ Work zelf de stand te bemannen.

Ruben van der Plank van Tarkett praatte ons enthousiast bij. “Onze natuurgetrouwe vinylvloer, zonder herhaling, trekt de aandacht. Dankzij een nieuwe digitale printtechnologie zit er geen ‘design repeat effect’ in deze collectie. Dit maakt een natuurgetrouw vloerontwerp mogelijk. Bij uitstek een vloer waarmee men zich kan onderscheiden.”

IVC Moduleo was aanwezig met zijn ‘Express with Impress’. “Alles draait rond structuur, originaliteit en verscheidenheid. De planken krijgen er ook tegels bij voor nog meer designvrijheid,” aldus Marcel Lapère. “Architect @ Work is uitgegroeid tot een superleuke en supersterke beurs. Het wordt beter en beter, voor zowel exposant als bezoeker.”

Moso trok de aandacht met zijn Bamboo UltraDensity vloeren. “Deze voldoen aan de hoogste eisen. Het is één van de weinige natuurlijke producten dat op plaatsen kan worden geïnstalleerd waar een semi-buitenklimaat heerst,” aldus Rolf Bakker.

Dankzij-een-nieuwe-digitale“Dankzij een nieuwe digitale printtechnologie zit er geen ‘design repeat effect’ in deze collectie,” zo stelt Ruben van der Plank van Tarkett.

De presentatie van Bauwerk door Plinten & Profielen Centrale was bijzonder vanwege de vorm waarvoor gekozen was. Belangstellenden konden op schaal via ‘overlays’ de verschillende, uiteenlopende patronen van de vloer bekijken in de ruimte, waarbij het visueel effect goed duidelijk werd.

Gerflor toonde de Taralay Premium Terrazzo Designs Poesy & Neopolis. “Een bijzondere uitbreiding. De Poesy lijn zorgt voor een metallic effect en de Neopolis zorgt voor een uniek 3D-effect,” vertelde Martijn Scheffer. Bijzonder was overigens ook het ‘kleine’ Taraly Premium referentieboekje dat Gerflor aan de architecten ter beschikking stelde, een handige, bescheiden tool voor de beoordeling van een vloer.

The-art-of-upcyclingThe Art of Upcycling door Ocean Sole: aangespoelde teenslippers worden verzameld, schoongemaakt en verlijmd tot kleurrijke dieren.

Aspecta pakte uit met Aspecta One Ornamental Masquerade dat zich baseert op handgetekend decorpapier en zorgvuldig is getransformeerd door een ontwerpproces dat individualisme en authenticiteit toevoegt. Het ontwerp in twaalf verschillende kleuren kan worden gecombineerd met twaalf bijpassende beton- en unikleuren uit het Aspecta One assortiment.

Zoals gezegd, louter blije gezichten en positieve geluiden op Architect @ Work 2018. De vakbeurs heeft zich dan ook bewezen als een zeer goede formule, waar de vanouds lastig te benaderen doelgroep van architecten graag op afkomt. Het evenement heeft inmiddels ook internationaal voet aan de grond gekregen en is door de vele edities uitgegroeid tot een niet te missen ontmoetingsplaats voor architect, interieurarchitecten, designers, enzovoorts, hetgeen de kracht van de formule alleen nog maar verder heeft versterkt.

(Parketplein, 14-09-2018)

 
Leerzame Floorservice Academie geslaagd
 Spanen-van-Floorservice-HardwasolieSpanen van Floorservice Hardwasolie 2K Naturio op een met Floorservice Prime Weathered Grey voorbehandeld panel.
 Behandelen-van-een-eiken-plankBehandelen van een eiken plank met Floorservice Nature Protect 2K.
 Demonstratie-met-Floorservice-LEDDemonstratie met Floorservice LED olie.

Overmat Industries ontving afgelopen maandag weer een aantal deelnemers voor de Floorservice Academie. Het was een leerzame, bovendien interactieve dag voor zowel ervaren als beginnende deelnemers uit de parketbranche.

Uitleg-over-het-gebruik-vanUitleg over het gebruik van Prime Weathered Grey.

Een afwisselend programma met theorie, maar met vooral ook veel praktijktoepassingen gaf een duidelijk beeld van de talrijke mogelijkheden van het Floorservice-assortiment. Van (voor)behandeling tot reiniging en onderhoud van de houten vloer.

Polijsten-van-Floorservice-PrimePolijsten van Floorservice Prime Weathered Grey met een Woodboy machine.

Maar ook het machineaanbod van Overmat kon bekeken en besproken worden in de showroom en demoruimte in Waspik. De deelnemers gingen tevreden naar huis met een flinke bagage aan informatie en ervaringen.

(Parketplein, 14-09-2018)

 
Plussen en minnen woongerelateerde omzet

De detailhandel heeft in juli 3,8 procent meer omgezet dan in juli vorig jaar, zo meldt het CBS vandaag. De omzet van de winkels in non-food is met 1,1 procent toegenomen, bij een volumestijging van 0,4 procent. Naast drogisterijen en kledingwinkels, realiseren winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren een hogere omzet dan een jaar eerder, en wel 0,7 procent meer (volume: +1,2 procent).

omzet-retail-jul18Plussen en minnen woongerelateerde omzet

De omzet van de winkels in recreatie-artikelen, schoenen en lederwaren en in consumentenelektronica is daarentegen gekrompen in vergelijking met een jaar eerder. Zo ook die van winkels in meubels en woninginrichting, en wel met 3,6 procent (volume: -5,7 procent).

Opmerkelijk is dat de online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) in juli met niet minder dan 37,5 procent is gegroeid. Webwinkels (met verkoop via internet als hoofdactiviteit) komen daarentegen tot ‘slechts’ iets meer dan 13 procent meer omzet.

(Parketplein, 14-09-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

 

Floor Forum

FF-129FFI-97

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons december nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Laminaat: kwaliteitsoverzicht kliksystemen
  • Dossier Lamel op kant
  • Dossier Producenten van ecologische lijmen
  • Dossier Producenten van egalisatiemiddelen
  • Dossier Trends in bamboevloeren
  • Voorbeschouwingen Domotex en BAU

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com