unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

SKYLT-BANNER-NEW-2

nieuws
Domotex Shanghai 2018 onderweg

Op-Domotex-Shanghai-2018Op Domotex Shanghai 2018 belicht COREtec onder andere zijn The Naturals Collection en Mega Stone Collection.In Shanghai is dezer dagen, dat wil zeggen gisteren, vandaag en morgen nog, jubileumeditie nummer twintig gaande van Domotex Asia/Chinafloor. De brede vloerenvakbeurs in het Shanghai New International Expo Centre profileert zich graag als het aangewezen platform voor bedrijven die zich willen laten gelden op de veelbelovende groeimarkt van Azië. De editie van vorig jaar was goed voor ruim 54.000 vakbezoekers (waarvan 18 procent uit Europa) en welgeteld 1364 exposanten. Dit jaar belooft de beurs qua cijfers weer hoger uit te komen.

Nederland vaardigt de vloerenbedrijven Best Wool Carpets, Brink & Campman en Robusta af, plus technologiebedrijf I4F en expediteur TCC.

USFloors is eveneens present in Shanghai en zo vriendelijk om ‘real time’ een foto van het evenement door te sturen. De exposant meldt overigens veel belangstelling voor zijn merk COREtec en in het algemeen zeer goede contacten op te doen.

(Parketplein, 21-03-2018)

 
Floor & Wall Coverings van Amorim plust

Hydrocork-amorimIn 2017 investeerde Amorim in een verhoging van de productie van Hydrocork.Het Portugese kurkconcern Amorim meldt een omzetstijging van 3,8 procent voor zijn divisie Floor & Wall Coverings in 2017, om uit te komen op een bedrag van 121,5 miljoen euro. Na sterk op en neer gaande bewegingen in de eerste drie kwartalen (met per saldo een omzetplus van 1,5 procent over die periode), kon de vloerentak het vierde kwartaal afsluiten met een omzetgroei in de dubbele cijfers.

Ter verklaring rapporteert Amorim goede vooruitgang voor de productlijnen Hydrocork en Authentica in het voorbije jaar. Het vochtbestendige Hydrocork was in 2017 goed voor een omzet van 19,5 miljoen euro (2016: 15,4 miljoen), Authentica voor 7,0 miljoen (2016: 2,3 miljoen). Een goede ontvangst was er ook voor de nieuwe items in steenlook. De omzet in de VS gaf 11 procent prijs, te herleiden tot het afstoten van zijn deelneming in US Floors. Duidelijke groei tekende de divisie daarentegen op in Scandinavië en Duitsland.

Niettemin daalde het Ebitda van de divisie met ruim eenderde tot 8,3 miljoen euro, volgens Amorim een weerspiegeling van lage activiteitenniveaus, hogere commerciële inspanningen en kosten in verband met efficiëntieverbeteringen. De eenmalige kosten bedroegen 2,4 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van organisatiewijzigingen in Duitsland en Portugal, die weer te maken hebben met allerhande investeringen. Amorim heeft geld gestoken in onder meer een nieuwe persmachine en een nieuwe digitale printer, die naar eigen zeggen de lancering van een nieuwe generatie vloeren mogelijk gaan maken. Zo was op de voorbije Domotex al een nieuwe Wicanders-collectie te zien. “Na een jaar van investeringen en herpositionering van producten, zullen de activiteitenniveaus en de winstgevendheid naar verwachting verbeteren,” zo blikt Amorim positief vooruit naar 2018.

(Parketplein, 21-03-2018)

 
Viehoff Heerhugowaard versterkt team

Dennis-van-VugtDennis van Vugt, Jan de Vries en Taede van Rijt met een aantal bekende merken dat de groothandel voert.Groothandel Viehoff in Heerhugowaard versterkt zijn buitendienst met een drietal vertegenwoordigers. Jan de Vries (mobiel 06-83825440) neemt het rayon Noord-Nederland inclusief Noordoostpolder voor zijn rekening. Dennis van Vugt (06-83841686) is belast met het rayon West- en Zuidwest- en Centraal-Nederland. Taede van Rijt (06-13242312) ten slotte vertegenwoordigt Viehoff in het rayon Zuid- en Zuidoost-Nederland. Voor het overige blijft Rob Otte actief in het rayon Noord-Holland en doet John Roosjen nu het rayon Flevopolder, Midden- en Oost-Nederland.

(Parketplein, 21-03-2018)

 
Carpetright overweegt ferme maatregelen

Winkel-Carpetright-UKBritse winkel Carpetright.Carpetright laat zich in eigen land door bedrijfsadviseurs van Deloitte bijstaan in het verkennen van de mogelijkheden om de Britse tak van de retailketen op de schop te nemen, zo melden de Sunday Telegraph en andere Britse media. Daarbij zou ook worden gedacht aan een zogeheten ‘company voluntary arrangement’ (CVA). Dit is een middel waarmee bedrijven met schulden een vrijwillig akkoord met hun schuldeisers aangaan, daarin bijgestaan door een aangewezen specialist op dit terrein, met afspraken over welke bedragen zijn terug te betalen en uiterlijk wanneer. Driekwart van de schuldeisers moet instemmen met het akkoord, waarna deze voor alle crediteuren van toepassing is, ongeacht hun voorkeur. In de Britse praktijk van de voorbije maanden hebben verscheidene winkelgroepen en restaurantketens (zoals ‘Italian’ van Jamie Oliver) van een CVA gebruik gemaakt om verlieslatende verkooppunten van de hand te doen en om huurcontracten voor de overblijvende financieel flink gunstiger te heronderhandelen.

Carpetright heeft momenteel 416 Britse verkooppunten, waarvan 409 op zichzelf staand. In het derde kwartaal boekten die like-for-like een omzetverlies van 3,6 procent, terwijl de divisie ‘rest van Europa’ (voor een groot deel bestaande uit Nederland) 4,3 procent wist te winnen. Op zijn thuismarkt heeft Carpetright het al sinds het Brexit-referendum lastig. De stemming en koopbereidheid onder consumenten laat stevig te wensen over, de val van het pond maakt vloerenimporten uit onder meer Nederland en België duurder en de fris en fruitige concurrent Tapi snoept naar verluidt plaatselijk ook aardig wat marktaandeel af.

In een tussentijdse handelsupdate van 1 maart jl. meldde de keten rekening te houden met een klein verlies voor belastingen over het tot eind april lopende boekjaar, vanwege bij de verwachtingen achterblijvende like-for-like-verkopen op de markt van het Verenigd Koninkrijk, en tevens in gesprek te gaan met de banken. Tegen het persbureau Press Association herhaalt een woordvoerder van Carpetright nu de boodschap van begin deze maand dat de keten “een reeks van mogelijkheden aan het verkennen is om de ommekeer in de gang van zaken sneller naderbij te brengen en de balans te versterken.” Over deze verkenning is nog geen definitief besluit gevallen en wanneer dat wel gebeurt, wordt daarover gecommuniceerd. De aandelenkoers van Carpetright maakt vandaag weer een flinke smak, aangezien de financiële wereld in de regel dergelijke berichtgeving over de noodzaak van reddingsplannen niet echt op prijs stelt.

(Parketplein, 19-03-2018)

 
Meer ruimte voor vloeren op BAU 2019

Op-BAU-2019Op BAU 2019 zijn de hallen A5 en A6 in hun geheel bestemd voor vloerenexposanten.De aanbieders van vloerbedekking krijgen op de editie 2019 van BAU meer ruimte tot hun beschikking. Daarmee kan de megabouwvakbeurs in München wellicht nog wat steviger de concurrentie aangaan met Domotex in Hannover. BAU 2019 krijgt door het in gebruik nemen van twee nieuwe hallen de beschikking over maar liefst tweehonderdduizend vierkante meters beursoppervlak, weer twintigduizend vierkante meters erbij. Vloerenexposanten krijgen er zodoende ook ruimte bij in vergelijking met de vorige editie in 2017. Zij mogen nu de hallen A5 en A6 in hun geheel opvullen. Het aanbod zal allerlei soorten zachte, harde en elastische vloeren omvatten, met inbegrip van al het technische toebehoren voor het leggen en afwerken. BAU 2019 staat gepland voor 14 t/m 19 januari. Domotex 2019 van 11 t/m 14 januari.

(Parketplein, 19-03-2018)

 
Workshop Gilde groot succes
Jan-van-der-KroefJan van der Kroef verdeelt de aanwezigen in zeven groepen en geeft het startschot voor de workshop.
Workshop-RIGO-VerffabriekWorkshop RIGO Verffabriek
Details-PallmannOog voor details bij Pallmann.
Uitgebreide-voorlichtingUitgebreide voorlichting bij Overmat.
In-de-klas-bij-BonaIn de klas bij Bona.
Uitleg-in-goede-sfeer-bij-LecolUitleg in goede sfeer bij Lecol.
Team-Rubio-MonocoatTeam Rubio Monocoat demonstreert.

Gisteren organiseerde het Gilde van Gediplomeerde Parketteurs zijn eerste workshop van het jaar op het ROC Midden Nederland te Nieuwegein. De workshop ‘Nieuwe afwerktechnieken’ werd georganiseerd in nauwe samenwerking met zeven toonaangevende fabrikanten van olie- en lakproducten. De nadruk lag op de afwerking van vloeren via een olie- en lakcombinatie, maar ook nieuwe drogingstechnieken LED en UV werden gedemonstreerd. Deelnemende fabrikanten waren Uzin Utz (Unipro/Pallmann), Lecol, RIGO Verffabriek, Bona, Rubio Monocoat, Overmat (Floorservice) en De Vesting. De workshop duurde van 15.30 tot 21.40 uur ‘s avonds en was verdeeld over zeven sessies. De belangstelling was overweldigend. “Ik schat dat toch zo’n zeventig belangstellenden op deze eerste workshop zijn afgekomen,” vertelde parketopleider en voorzitter van het Gilde Jan van der Kroef verheugd. “Dertig daarvan zijn leden van het Gilde. Daarnaast hebben ook vijf leerlingen te kennen gegeven aanwezig te willen zijn. Het overige deel bestaat uit branchegenoten die graag hun kennis willen verruimen.”

Een en ander heeft zeker ook voor promotie van het Gilde gezorgd. “Natuurlijk is het ook een goede werving. Maar het is vooral verheugend te zien dat men het belang van scholing en kennisvergroting binnen onze branche weer terdege inziet. En daar gaat het om. Je moet willen blijven leren om het niveau naar een hoger plan te kunnen tillen,” aldus Van der Kroef. Ook de aanwezige leveranciers waren zeer te spreken over de bijeenkomst. “Een meeting zoals deze is ideaal,” aldus Overmat-directeur Jeroen van Oversteeg. “We komen hier in direct contact met onze gebruikers en het is heel leerzaam te horen hoe ze onze producten ervaren en kunnen hen indien nodig van advies te voorzien.”

UV-bij-De-VestingDemonstraties bij De Vesting.

De aanwezigen overspoelden de fabrikanten met vragen en wisselden ook onderling de nodige kennis uit. De sessies resulteerden in een verruiming van de verzamelde praktijkervaring. Zo werden oplossingen geboden voor problemen waar men op de werkvloer tegenaan loopt en werd bovendien de theoretische kennis van de deelnemers aangevuld. Daarnaast werden ook zo nu en dan exclusief noviteiten gepresenteerd. Al met al was het een zeer geslaagde bijeenkomst die goed is ontvangen door zowel de deelnemers als de deelnemende leveranciers. “Zoveel belangstelling had ik niet verwacht,” aldus Chris de Vries, manager verkoop & ontwikkeling bij RIGO Verffabriek, die net op tijd vanuit de Gentse vakbeurs EFWEX de weg naar Nieuwegein had weten te vinden.

(Parketplein, 16-03-2018)

 
Boeiend seminar T&G Wood en Bijlard Int.
Verhaal-van-Dick-HeijsterVerhaal van Dick Heijster mondt uit in een interactieve theorieles.
Publiek-volgt-nauwgezetPubliek volgt nauwgezet de demonstratie in de praktijk.

T&G Wood International en Bijlard International hebben afgelopen maandag een interessant en goed ontvangen seminar gehouden, bij eerstgenoemde bedrijf in Ede. Aanleiding is dat beide partijen onlangs de handen ineen hebben geslagen en T&G Wood zich sinds 1 februari jl. een officieel verkooppunt mag noemen van de Bijlard FLOOR-producten.

Na de ontvangst en een welkomstwoord van Peter Bijlard en Bart Coenen werden de aanwezigen aan de hand van de ervaren Dick Heijster meegenomen in een interessant verhaal over dekvloer-herkenning in combinatie met de toepassing van het juiste Bijlard FLOOR-product op deze dekvloer. Het verhaal van Heijster zorgde voor een interactieve theorieles. De aanwezige parketteurs stelden vragen en maakten veel notities.

Na een korte pauze werden de bezoekers uitgenodigd voor een demonstratie in de praktijk. Hier werd een stukje egaliseren getoond en kwamen de diverse lijmproducten in het Bijlard FLOOR-assortiment aan bod. In het bijzonder was er aandacht voor de innovatieve MS Floor Booster. Deze milieuvriendelijke en ‘supersnelle’ activator brengt de doordroging van de MS Floor terug tot wel vijfenveertig minuten. Hierdoor is de vloer al na één uur weer beloopbaar en kan deze na twee uur weer worden belast. Dit betekent dat nog dezelfde dag de meubels weer op de gelijmde vloer kunnen.

Als afsluiter van de geslaagde avond werd onder de aanwezigen een cheque verloot, die kan worden besteed aan Bijlard FLOOR-producten. T&G Wood en Bijlard International willen bij deze alle gasten nog eens bedanken voor hun komst. De Bijlard FLOOR-producten zijn overigens direct uit voorraad leverbaar bij T&G Wood. Zijn afdeling marketing (verkoop @ tg-wood.com) is beschikbaar voor vragen, opmerkingen of een passend advies.

(Parketplein, 16-03-2018)

 
Marc van Buren accountmanager Kerkhofs

kerkhofs-logoMarc van Buren is op 1 maart jl. als accountmanager in dienst getreden bij Houtbedrijf Kerkhofs in Peer. Met ruim achtentwintig jaar ervaring is Van Buren bepaald geen onbekende in de parketbranche. Voor Kerkhofs was diens ruime ervaring de belangrijkste beweegreden om met hem in zee te gaan. Zij hebben nu de handen ineengeslagen om de Belgische en de Luxemburgse markt te gaan bewerken. De nieuwe accountmanager vertegenwoordigt Kerkhofs in beide landen met het ruime en gevarieerde assortiment parketvloeren en toebehoren, voor hem naar eigen zeggen zeer vertrouwd terrein. Van Buren laat weten enorm blij te zijn met deze nieuwe uitdaging en samenwerking en belooft binnenkort al zijn zakelijke relaties te bezoeken om het complete assortiment voor te stellen en nader toe te lichten. Hij is mobiel te bereiken op +32 472 92 47 67 en per e-mail op marc @ parketkerkhofs.be.

(Parketplein, 16-03-2018)

 
Nieuw platform voor duurzame interieurs

Dutch Green Building Council (DGBC), NIBE en Ex Interiors hebben gisteren op de beurs Material Xperience in Rotterdam de komst van INSIDE/INSIDE aangekondigd. Hun gezamenlijke initiatief - de lancering is tijdens de Dutch Design Week in oktober - moet uitgroeien tot een toonaangevend online platform waarop inzichtelijk wordt hoe duurzaam, circulair en gezond een interieur is. Er zijn immers wel allerhande labels voor gebouwen maar niet voor het interieur, zo is de gedachte.

InsideInside-GroepsfotoVan links: Lieke Scholtens (Interface), Leon van Dun (Maiburg), Tineke Woort (DSM), Mantijn van Leeuwen (NIBE), Bart Dekkers (Baars & Bloemhoff), Edwin van Noort (DGBC), Rick Veenendaal (Gispen), Erik Luisman (Green Furniture Circle) en Odette Ex (Ex Interiors).

Gebruikers kunnen er duurzame interieurproducten en -materialen selecteren, detailinformatie lezen en bovendien betrouwbare gegevens over de milieu- en gezondheidsimpact opzoeken en vergelijken. De output van het platform kan onder andere worden gebruikt in aanbestedingen en voor certificeringen.

Het drietal organisaties wil met zijn initiatief de markt motiveren om flinke stappen te zetten op het vlak van het duurzame interieur. NIBE weet veel van het berekenen van de milieu-impact van materialen. Ex Interiors pioniert in duurzame interieurprojecten. DGBC beheert het duurzaamheidskeurmerk BREEAM-NL voor gebouwen en stimuleert de verduurzaming van de gebouwde omgeving.

“Er zijn veel wetten, labels en regels voor gebouwen, maar voor interieur niet,” zo legt Edwin van Noort uit, manager ontwikkeling bij DGBC. “Wat de huurder uiteindelijk in het gebouw zet, is altijd buiten onze scope gebleven. Wij willen daar ook een instrument voor maken, net zoals we dat voor gebouwen hebben ontwikkeld.”

Mantijn van Leeuwen, directeur NIBE: “Partijen die meedoen, kunnen met ons de milieubelasting van hun producten bepalen. Het grote voordeel daarvan is dat zij inzicht krijgen in hun hele productieketen, zodat ze doelgericht kunnen verbeteren.” Odette Ex, oprichter van Ex Interiors: “Het platform zal mij en mijn collega’s in de branche veel tijd gaan besparen, omdat het verzamelen van informatie over de duurzaamheidsprestatie van interieurproducten een stuk gemakkelijker wordt.”

Baars & Bloemhoff, DSM, Green Furniture Circle, Interface, Gispen en Maiburg fungeren als founding partner en gaan met hun kennis van zaken een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van het kennisplatform.

(Parketplein, 16-03-2018)

 
Woonwinkel ook in nieuwe jaar in de plus

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseren in januari de grootste omzetstijging in de non-foodsector, zo rapporteert het CBS. Dit clustertje, waartoe de verkopers van parket-, laminaat- en kurkvloeren behoren, trapt het nieuwe jaar af met een plus van 4,1 procent. Ook de omzet van de winkels in meubels en huishoudartikelen (met inbegrip van woninginrichting algemeen) is gegroeid, en wel met 1,6 procent, volgend op een uitzonderlijk dipje in het rood van 0,3 procent in december.

cbs-detailhandel--jan18

De detailhandel als geheel heeft afgelopen januari 3,5 procent meer omgezet, bij een 2,4 procent hoger verkoopvolume. De omzet van de winkels in non-food is met ruim 2 procent aangedikt, evenzo hun verkoopvolume. Echt spetteren doet het echter pas in het domein van de clicks. De online omzet ligt in januari namelijk 22,5 procent hoger dan twaalf maanden eerder. Webwinkels scoren ruim 19 procent meer en de online omzet van multi-channelers ligt ruim 26 procent boven die van vorig jaar.

(Parketplein, 16-03-2018)

 
‘EFWEX 2018 kampt met luxeprobleem’
Rigo-Verffabriek-heeftRigo Verffabriek heeft een atelier ingericht, en toont het ‘kleintje Skylt’.
Sfeerbeeld-van-deSfeerbeeld van de woensdag op EFWEX 2018.
Hans-DeclercqHans Declercq (rechts) van YEPP geeft uitleg over Moods.
Dick-van-de-KlokDick van de Klok (rechts) van Flamingo Parket, met een agent uit Engeland.
Mano-Demmers-jpgMano Demmers en Arthur Hoetelmans (beiden rechts aan tafel) van Inpa met klanten in de weer.
Martijn-BonkenburgMartijn Bonkenburg beantwoordt een telefoontje op de stand van Kerkhofs.
New-Cotton-Mill-RangeNew Cotton Mill Range, prominent bij Inpa op de stand.
Parador-en-CiranovaParador en Ciranova in een beeld gevangen.
Ted-EngelenTed Engelen (links) heeft gezelschap van Dick Heijster op stand Bijlard.
YEPP-plaatstYEPP plaatst onder meer COREtec, Bauwerk, Moduleo en Parador voor het voetlicht.
Catering-looptCatering loopt als vanouds op rolletjes.

Vandaag is in hal drie van Flanders Expo te Gent de derde editie van de drie dagen durende EFWEX van start gegaan. De exposantenlijst telt helaas hooguit veertig tot vijftig namen. Een eerste indruk deze woensdag: een kleine beurs in een kleine zaal, met veel minder stands dan twee jaar terug en vooralsnog niet echt veel volk, maar tegelijkertijd heel veel lof voor de inspanningen van de organisatie. “Veel parketondernemers hebben het gewoon veel te druk. Die komen niet omdat hun winkel nu vol klanten staat. En dat is zeker het geval op een woensdag, donderdag of vrijdag,” zo wil een bezoeker uit ons land de geringe opkomst verklaard hebben.

“Ik weet nog niet precies wat ik van deze beurs moet vinden, maar aantallen maken mij niet uit,” zo nuanceert Ted Engelen van exposant Bijlard International. “Wij willen gezien worden, al komen er maar vijfhonderd man opdagen. Het gaat om herhaling, telkens weer zorgen dat je gezien wordt. Hier in Gent borduren we voornamelijk voort op onze deelname aan Domotex, die echt een topbeurs voor ons was, met speciale aandacht voor de nieuwe Flexx Floor, Gap Filler Floor en MS Floor Booster.” “Het is rustig,” zo luidt het altijd nuchtere commentaar van Dick van de Klok van Flamingo Parket, eerder vanmiddag. “Uiteindelijk draait het echter om het aantal zinvolle gesprekken dat je voert.” Flamingo Parket staat met name in Gent om de activiteiten in België een steun in de rug te geven. “De zaken in België gaan dankzij Christ Van Wouwe steeds beter voor ons.”

Martijn Bonkenburg treffen we op de stand van Kerkhofs, in zijn rol als agent voor de parketfabrikant uit Peer en voor Tover uit Italië. “Eigenlijk is het verbazingwekkend dat de beurs is doorgegaan,” stelt hij, mede wijzend op het nogal schaars aanwezige publiek in de gangen. “Woensdag, donderdag en vrijdag zijn natuurlijk ook niet echt ‘Nederlandse’ beursdagen. De grotere bedrijven zullen allicht nog langskomen, maar ik verwacht verder weinig Nederlandse bezoekers.” Toch is het volgens Bonkenburg een goede zaak om om het even welke vakbeurs te bezoeken. “Je spreekt branchegenoten, wisselt kennis uit, leert altijd weer wat nuttigs. Om de twee jaar een beurs organiseren lijkt me dan het beste, gezien het aantal noviteiten. Maar misschien is het gewoon wel een luxeprobleem dat er nu zo veel afwezigen zijn. Ze hebben geen tijd, want de zaken lopen voorspoedig. We zullen in ieder geval eerst eens vrijdag het resultaat van de beurs afwachten. Sowieso moet gezegd worden dat de organisatie wel z’n stinkende best heeft gedaan!”

Drees-KlaassenDrees Klaassen van de PPC heeft het naar zijn zin in Gent.

Wat doet Inpa Parket op EFWEX 2018? “De vorige editie is ons goed bevallen. Daaraan hebben we aardig wat klanten overgehouden, vandaar ook onze deelname weer dit jaar,” zo legt Arthur Hoetelmans uit. “We zitten met het bedrijf dicht bij België, dus het is altijd de moeite waard om te kijken wat het oplevert.” Prominent aanwezig op de stand van Inpa is de ‘New Cotton Mill Range’, een karakteristieke en stabiele vloer van elf millimeter populieren multiplex met een toplaag van vier millimeter Europees eiken. Rigo Verffabriek is opnieuw present als exposant in Gent. “We hebben gekozen voor een iets kleinere stand dan normaal, maar we hebben wel een heel atelier neergezet om allerlei demonstraties te verzorgen,” aldus Chris de Vries, manager verkoop en ontwikkeling bij Rigo. “Ik ben speciaal voor deze beurs uit Oostenrijk teruggekomen,” zo grapt Drees Klaassen van de Plinten & Profielen Centrale. “Maar even serieus, we staan hier natuurlijk om onze Belgische vertegenwoordiging te ondersteunen.”

“Ik zie teleurstellend weinig exposanten op deze editie,” zo oordeelt Hans Declercq van YEPP. “En dat is jammer genoeg bepaald geen weerslag van hoe de markt er nu in de realiteit voorstaat. Vooral de echt grote exposanten laten het afweten. Die lijken niet zoveel geloof meer in beurzen te hebben, gezien de evenementen die ze zelf op touw zetten. Het netwerk is kortom verzadigd. Ik vind het echter wel belangrijk om een vloerenbeurs in België, en de sector als geheel, te ondersteunen. Complimenten toch wel aan Filip De Ridder, die zijn nek heeft uitgestoken en er alles aan heeft gedaan om na het afblazen van Europarket weer een parketbeurs in ons land neer te zetten.”

Tot besluit dan de organisator zelf. “Het is nu nog te vroeg om een definitief oordeel over de beurs te vellen. We zullen na afloop op vrijdag de balans opmaken en daarbij goed luisteren naar wat de exposanten hebben te vertellen,” aldus Filip De Ridder, halverwege deze middag. “Sowieso geldt: elke bezoeker die komt - die doet ertoe. En elke exposant die hier staat voor die bezoeker - die verdient daarvoor een pluim! Wel jammer dat de Confederatie Bouw afdeling Parket geen ondersteuning wenste te geven aan EFWEX, ondanks dat ónze exposanten ook hún sponsors zijn.” Na vandaag volgen in Gent nog twee beursdagen. Meer informatie over het evenement: www.efwex.eu.

(Parketplein, 14-03-2018)

 
PPC voegt ecocombi toe aan wagenpark

PPC-ecocombiMotto ‘graag gebracht’ van PPC geldt ook voor zijn milieuvriendelijke ecocombi.De Plinten & Profielen Centrale (PPC) heeft zijn wagenpark uitgebreid met een ecocombi, ofwel een langere en zwaardere vrachtwagencombinatie (LZV). Daarmee verkleint de groothandel zijn CO2-voetafdruk en maakt een fikse efficiencyslag in de bevoorrading van filialen en klanten.

De nieuwe aanwinst bestaat uit twee trailers en heeft de voor vrachtwagens maximale lengte van vijfentwintig en een kwart meter. De achterste trailer wordt naar het filiaal gebracht, de chauffeur doet met één trailer de distributieronde langs de klanten en haalt daarna de andere trailer weer op om terug te keren naar de hoofdvestiging in Wijk bij Duurstede. Dit komt ten goede aan het milieu, zo verzekert de PPC, want op jaarbasis scheelt het dertigduizend kilometer.

(Parketplein, 14-03-2018)

 
Campagne kleine specialistische beroepen

Het ‘Meld- en expertisepunt specialistisch vakmanschap’ is half maart van start gegaan met de campagne 'Volg je passie’. Een speciaal ontwikkelde ‘beroepenklikker’ toont in de speelse vorm van een landkaart alle kleinschalige specialistische beroepen die Nederland rijk is. Waarvoor bovendien mbo-opleidingen bestaan.
beroepenklikker‘Beroepenklikker’ van campagne 'Volg je passie’.
De campagne veronderstelt namelijk dat niet iedereen die warmloopt voor een bepaald beroep weet dat er een opleiding voor is. De zestig ‘unieke’ beroepsopleidingen tellende lijst loopt van audicien tot zilversmid en ziet ook de parketteur en de woningstoffeerder niet over het hoofd. De tool is hier te vinden.

(Parketplein, 14-03-2018)

 
I4F houdt nu ook kantoor in Eindhoven

i4f-logoOctrooienontwikkelaar en -verkoper I4F heeft deze maand een kantoor in Eindhoven geopend. Een deel van zijn internationale ondersteuningsploeg, met inbegrip van financiën en marketing, heeft onderdak gevonden op de High Tech Campus aldaar, omschreven als de slimste vierkante kilometer ter wereld getuige de nabijheid van bedrijven als ASML, Philips, IBM, Intel en NXP. I4F opent komende maand in Shanghai voorts nog een tweede kantoor. Een team ingenieurs en bedrijfsontwikkelaars staat daar klaar om de partners en klanten op de Aziatische markten technische ondersteuning en productiekennis te leveren. De uitbreidingsplannen houden volgens CEO John Rietveld verband met de snelle groei van zijn bedrijf, dat vooral bekend is van installatiesystemen voor vloeren als 3L TripleLock en Click4U. De holding van Innovations4Flooring is gevestigd in Willemstad op Curaçao.

(Parketplein, 14-03-2018)

 
Geslaagde dealeravond Bauwerk bij PPC

Paul-Eberle-van-BauwerkPaul Eberle van Bauwerk vertelt met passie over de nieuwe vloeren.Vorige week dinsdag stond in Wijk bij Duurstede een avond op het programma voor de dealers van Bauwerk. Voor de Nederlandse markt heeft deze Zwitserse producent van hoogwaardig parket een specifieke groep ‘prime stores’ geselecteerd, om de op vakmanschap stoelende kwaliteit te kunnen waarborgen. PPC was als distributeur van het merk die avond hun gastheer.

Paul Eberle, international area manager bij Bauwerk, vertelde dat in het afgelopen jaar grote stappen zijn gemaakt wat betreft de beschikbaarheid van eiken ruwhout. Ook konden serieuze efficiency-verbeteringen worden gerealiseerd. Eberle kon dan ook het gunstige nieuws brengen dat hierdoor de prijs van Casapark B-Protect is verlaagd. Voorts loopt het met de update van de collectie in 2018 volgens hem geheel naar wens. De manager ging gepassioneerd in op de nieuwe vloeren en mogelijkheden. Zijn thema bij dit alles luidde ‘Samenwerken aan diversiteit in vloeren’. Hij introduceerde veel nieuwe decors en formaten, waardoor de creativiteit in designvloeren volgens PPC een nieuwe impuls krijgt.

Nieuwe-decors-vallenNieuwe decors vallen in de smaak van de dealers.Na de presentaties en een smakelijk diner, kon iedereen de vloeren eindelijk in het echt bekijken. In het Experience Center II stonden alle monsterborden uitgestald. “Iedereen was diep onder de indruk en zag direct kansen voor deze unieke vloeren!” zo stelt PPC tevreden vast. “We kijken terug op een gezellige en bovenal inspirerende avond en kijken uit naar voortzetting van de prettige manier van samenwerken met de Bauwerk prime stores.”

(Parketplein, 12-03-2018)

 
Intercombi present op Material Xperience
Hout-wordt-karaktervolHout wordt ‘karaktervol’ getoond.
Verrassende-combinatiesVerrassende combinaties onder het motto ‘Show me the world that’s inside your head’.

Deze week, van dinsdag tot en met donderdag, vindt in Ahoy Rotterdam de ‘multisectorale’ materialenbeurs Material Xperience plaats. Een vakpubliek van (interieur)architecten en andere creatieve professionals krijgt daar, onder veel meer, de meest recente materiaalinnovaties voorgeschoteld. Intercombi is dit jaar een van de nieuwe deelnemers aan het meetellende evenement.

Onder de lokkende leuze ‘Show me the world that’s inside your head’ belooft Intercombi in de Ahoy verrassende combinaties van vloeren te brengen. Die zijn volgens de modernste technieken geproduceerd en moeten de bezoeker in staat stellen om diens ideeën voor ontwerpen tot werkelijkheid te maken. Veel aandacht gaat uit naar het programma Vloer- & wanddelen. Combinaties tussen authentieke en gebruiksvriendelijke materialen zorgen volgens de exposant uit Kaatsheuvel voor een bijzondere, op de gebruiker afgestemde beleving in houten vloeren en wanddelen. Het hout wordt daarbij ‘karaktervol’ getoond, zonder de natuurlijke uitstraling te verliezen. Daarnaast introduceert Intercombi keramische vinylstroken met de ‘look en feel’ van hout. Deze ParquetVinyl-collectie heeft naast de warme uitstraling van hout, de bijzondere eigenschappen van keramische vloeren. Meer informatie over de beurs: www.materialxperience.nl.

(Parketplein, 12-03-2018)

 
EFWEX 2018 woensdag van start in Gent

Sfeerbeeld-van-EFWEX-2016Sfeerbeeld van de vorige editie van EFWEX.Woensdag aanstaande begint in Flanders Expo in Gent de drie dagen durende EFWEX, voluit de European Floor & Wall Exhibition. De vakbeurs wordt georganiseerd door uitgever Media-Pact en verzamelt nationale en internationale spelers uit de wereld van parket, laminaat, LVT, wand- en gevelbekleding plus het toebehoren en de chemie. Het tweejaarlijkse evenement is aan zijn derde editie toe. De exposantenlijst telt per vandaag tweeënveertig namen. Nederland stuurt een redelijke afvaardiging richting Oost-Vlaanderen, met onder meer Bijlard International, Flamingo Parket, Inpa Parket, PPC en RIGO Verffabriek. Parketvloeren zijn voorts te vinden bij exposanten als Gascogne Bois, Houtbedrijf Kerkhofs, Lamett, Silva Floors, Staki en YEPP (die merken verdeelt als Bauwerk, Quick-Step, Parador, mFLOR en COREtec).

De beurs vindt onderdak in hal 3 van de Flanders Expo. De toegang is gratis en wie zich registreert via www.efwex.eu krijgt bovendien een gratis ticket voor het muzikale W-Festival van komende augustus. Verder maakt het bezoek nog kans om met een Bona Spray Mop naar huis te gaan. Standhouders en bezoekers krijgen voorts op de donderdag een nocturne voorgeschoteld met dans en animatie. De catering ten slotte is opnieuw geheel en al gratis. De beurs opent elke dag om half elf en sluit op woensdag en vrijdag om half zeven, maar op donderdag om tien uur dankzij de dans en animatie.

(Parketplein, 12-03-2018)

 
Lecol Chemie brengt LOBADUR EasyFillPro

Lobadur-EasyFillProEasyFillPro van LOBADUR wordt gepresenteerd als zeer effectieve voegenkit, voor zelfs donkere houtsoorten, met maximale vulkracht.Lecol Chemie kondigt met LOBADUR EasyFillPro de geboorte aan van niets minder dan de volgende generatie voegenkitten. “Eindelijk een voegenkit die voor echt álle gangbare Europese en exotische houtsoorten geschikt is, dus ook voor donkere houtsoorten,” zo verklaart de Waalwijkse leverancier. “En de kleur komt nu ook nog eens dichter bij de originele houtkleur dan alle andere op de markt verkrijgbare watergedragen voegenkitten.”

Daarnaast kan de gebruiker nu, zo vervolgt de leverancier, in één keer voegen tot wel twee millimeter volledig vullen en kent het product een zeer snelle droogtijd. Met de LOBADUR EasyFillPro realiseert men nog sneller een nog mooiere vloer, zo vat Lecol de sterke punten kortweg samen.

Behalve dat de voegenkit zich gemakkelijk laat verwerken, is hij zeer goed te schuren en bovendien geurneutraal. LOBADUR EasyFillPro is verkrijgbaar in kannen van 1 kg (artikelnummer 146031) en 5 kg (artikelnummer 146029).

(Parketplein, 09-03-2018)

 
SKYLT Original in halveliterverpakking

Skylt-5-literSKYLT Original in verpakking van halve liter, inclusief verharder.RIGO Verffabriek brengt een halveliterverpakking van SKYLT Original op de markt, ook wel ‘kleintje SKYLT’ genoemd. De verf-, lak- en olieproducent lanceert de nieuwe verpakking in zijn nieuwe huisstijl op de vloerenbeurs EFWEX, op 14, 15 en 16 maart in Gent.

“Parketteurs in Nederland zijn al jarenlang enthousiast over de SKYLT Original onzichtbare lak, en we kregen ook steeds meer vraag van meubelmakers en interieurbouwers naar een kleinverpakking SKYLT,” aldus directeur Toon van Westerhoven. “Een halve liter SKYLT is precies genoeg voor een tafelblad, of klein meubel, en daarmee hopen we dus in een behoefte te voorzien voor alle liefhebbers van een onbehandeld houten uiterlijk.”

In tegenstelling tot de plastic verpakkingen van één en vier liter, komt de halve liter SKYLT in een blikje, met de verharder in een losse pouch. De knijppouch stelt de verbruiker in staat om de tweede component eenvoudig en volledig in de A-component te mengen.

SKYLT Original werd vijftien jaar geleden door de lakmakers van RIGO Verffabriek ontwikkeld en geldt sindsdien voor de producent als een succes op de parketmarkt. Het product laat hout en/of kurk zijn onbehandelde uiterlijk behouden, maar beschermt deze evengoed met een lak. De halve liter SKYLT Original is vanaf maandag aanstaande verkrijgbaar bij de groothandel.

(Parketplein, 09-03-2018)

 
Jarig INPA Parket aanwezig op EFWEX

INPA-logo-en-50-jaarINPA Parket viert dit jaar zijn vijftigjarig bestaan. De firma werd in 1968 in Bergen op Zoom opgericht door Sjaak Roosenboom. Al snel begon hij met eigen import uit Frankrijk en vervolgens de distributie van deze vloeren in Nederland.

Vijftig jaar later is INPA - inmiddels een familiebedrijf - uitgegroeid tot een serieus te nemen speler in de parketbranche, als leverancier en fabrikant van kwalitatief hoogstaande vloeren wereldwijd. De vloeren worden deels geproduceerd in de eigen fabriek in het Zuid-Amerikaanse Paraguay en zijn in dat geval afkomstig uit INPA’s eigen FSC-gecertificeerde bos in Bolivia. Verder levert het bedrijf een breed assortiment eiken vloerdelen in velerlei afmetingen en kwaliteiten. In Tilburg staat een geavanceerd machinepark, dat een grote diversiteit aan mogelijkheden biedt voor het behandelen van de vloerdelen, waaronder mat lakken, oliën maar ook scarving.

De jubilaris nodigt eenieder van harte uit om zijn assortiment te komen bezichtigen op zijn stand (nummer 8836) op de vakbeurs EFWEX in Gent van 14 t/m 16 maart.

(Parketplein, 07-03-2018)

 
Bijlard International op EFWEX in Gent

Bijlard-standStand van Bijlard.Bijlard International blijft naar eigen zeggen hard aan de weg timmeren, in binnen- en buitenland, om zijn FLOOR-assortiment zo breed mogelijk in de markt te zetten. De Zoetermeerse lijmproducent tekent volgende week woensdag, donderdag en vrijdag dan ook present op vakbeurs EFWEX in Gent.

“Met de komst van drie nieuwe producten in een half jaar tijd zijn er steeds meer mogelijkheden voor de parketteur om een maatwerkoplossing voor zijn klanten aan te bieden,” zo stelt de exposant in het vooruitzicht. Zijn assortiment, met gekende producten als MS FLOOR, Plintenkit en Nadenlijm, is sinds vorig jaar uitgebreid met FLEXX FLOOR, waarmee storende, krakende vloeren voortaan tot het verleden moeten behoren en met GAP FILLER FLOOR, die holle klanken onder verlijmde vloeren volgens de fabrikant ‘vlug en voordelig’ verhelpt.

Afgelopen januari is daar als derde de MS FLOOR BOOSTER bijgekomen. “Een revolutionaire milieuvriendelijke supersnelle activator die vakman en klant een enorme tijdsbesparing oplevert,” zo stelt de leverancier onomwonden. “Door het toevoegen van de activator aan de MS FLOOR wordt het terugdrogen tot wel 45 minuten teruggebracht. ’s Morgens inlijmen van de vloer, ’s avonds al de meubels erop.”

Bijlard International bemant op EFWEX, 14 t/m 16 maart in Flanders Expo Gent, de stand met het nummer 8812.

(Parketplein, 07-03-2018)

 
Omzetgroei woonwinkels minder meer

cbs-logo-tekstDe omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren is in 2017 met 7,6 procent gestegen. Het CBS constateert in zijn jongste Kwartaalmonitor Detailhandel dat de branche nog steeds profiteert van het feit dat de huizenmarkt op volle toeren draait. Evenzo stellen de rekenmeesters vast, zonder verklaringen te noemen, dat de omzet in de eerste drie kwartalen harder is gegroeid dan in het vierde. De omzet is het hardst toegenomen in het eerste kwartaal (11,6 procent), gevolgd door telkens iets afzwakkende stijgingen van 7,5, 6,4 en 5,2 procent in respectievelijk het tweede, derde en vierde kwartaal van 2017.

De omzet van de winkels in meubels, woninginrichting en huishoudelijke artikelen is over geheel 2017 met 4,4 procent gestegen, bij een volumestijging van 3,5 procent. In het vierde kwartaal komt de branche niet verder dan een beperkte omzetgroei van zo’n 2 procent. In het derde kwartaal kan nog een plus van bijna 8 procent worden opgetekend, een groeicijfer dat trouwens sinds het tweede kwartaal van 2006 niet meer was voorgekomen. Ook in de eerste twee kwartalen is de omzet in dit segment harder gegroeid dan in het afsluitende.

De omzet van de detailhandel als geheel ligt in het laatste kwartaal 3,3 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is op kwartaalbasis de laagste omzetgroei van het jaar. In de eerste drie kwartalen van het voorbije jaar is de detailhandelsomzet telkens met 4 procent of meer gegroeid. De duidelijk afgenomen omzetgroei in de non-foodsector (nog net aan 1 procent) is debet aan dit lagere groeipercentage, want de omzetstijging van winkels in de foodsector is in kwartaal vier juist de hoogste van het jaar.

Vooral de omzetdalingen bij kleding- en schoenenwinkels en bij de verkopers van consumentenelektronica en recreatieartikelen in de laatste drie maanden van het jaar spelen hierbij een belangrijke rol. Over heel 2017 daalt de omzet van de winkels in consumentenelektronica met 2,4 procent. Deze branche ondervindt volgens het CBS stevige concurrentie van webwinkels. Een belangrijke kanttekening is dat de omzet van bedrijven die hoofdzakelijk online consumentenelektronica verkopen niet in dit (rode) cijfer is meegenomen.

(Parketplein, 07-03-2018)

 
WoonTotaal Academy Zoetermeer geopend
Goede-opkomstGoede opkomst op open dag WoonTotaal Academy in Zoetermeer.
Eelko-SivalEelko Sieval: ‘We verwachten vandaag zeker honderd belangstellenden.’
John-Keppel-John Keppel, de vloerenexpert achter het opleidingscentrum in Zoetermeer.
Units-van-Moduleo-MoodsUnits van onder meer Moduleo Moods, Cotap en Desso op de bovenverdieping.
Belangstelling-voorBelangstelling voor de diverse technische opleidingen.
Bas-Baltussen-van-FloorifyBas Baltussen van Floorify: ‘Fantastisch initiatief.’
Unifloor-is-enthousiast-partnerUnifloor is enthousiast partner van het nieuwe initiatief. Op de foto Frank Vousten (links) en Frank Bossers.

Vandaag is de WoonTotaal Academy in Zoetermeer op feestelijke wijze geopend. Het trainingscentrum is een initiatief van Eelko Sieval, eigenaar van het bekende orderverwerkingsprogramma WoonTotaal, en John Keppel, vloerendeskundige met een lange staat van dienst in de interieurwereld. De branche was vanmiddag volop aanwezig tijdens een open dag op het nieuwe onderkomen van het opleidingscentrum aan de Platinastraat 5.

“We verwachten vandaag zeker honderd leveranciers, zzp’ers, woninginrichters en projectinrichters te mogen ontvangen,” aldus Eelko Sieval. “Eigenlijk iedereen wel in Nederland die belang hecht aan het stoffeerdersvak.” De organisatie biedt technische verkoop- en installatietrainingen en technische ondersteuning voor fabrikanten, leveranciers, woning- en projectinrichters.

Beneden in het pand worden de trainingen gegeven. Dit betreft producttechnische trainingen voor een ieder die in de woninginrichting met sales te maken heeft. Boven bevinden zich presentaties van leveranciers in de branche, die zich op deze wijze achter het nieuwe initiatief scharen. Het lijstje met namen in Zoetermeer is imposant. Stauff, Eurocol, Bostik, Dr Schutz, Mapei, Schönox, Uzin en F. Ball treft men er aan. Maar ook Desso en Interface, Peitsman en Cotap, Gerflor en Moduleo/IVC, Floorify en mFLOR zijn er te vinden. Estillon en Orac ontbreken niet, en ook James en Unifloor tekenen present. Veel van de leveranciers hadden vanmiddag hun mensen afgevaardigd naar de feestelijke opening.

“Ik vind het een fantastisch initiatief,” aldus een enthousiaste Bas Baltussen namens de Vlaamse vloerenleverancier Floorify. “Echt uniek. Hier ontmoet je allerlei nieuwe mensen die meer willen bereiken in het vak.” En waarom presenteert Unifloor zich hier op de WoonTotaal Academy? “Dat is simpel,” zegt Frank Vousten lachend. “Wij zijn de beste in ondervloeren en dat willen we dan ook tonen.”

De nieuwe onderneming WoonTotaal Academy B.V. biedt vanuit twee locaties allerlei trainingen en andere vormen van dienstverlening. Vanuit Zoetermeer verzorgen interieur-vakspecialisten technische opleidingen voor de gehele interieurbranche. Deze zijn algemeen van aard of specifiek voor een merk of productgroep, met veel aandacht voor product- en installatiekennis en voor de voorbereiding. Vanuit de Woonindustrie in Nieuwegein verzorgen de specialisten technische verkooptrainingen, ook algemeen of specifiek, waarbij product-, installatie- en verkoopkennis uitgebreid aan de orde komen.

De vakspecialisten van de WoonTotaal Academy bieden fabrikanten, leveranciers, groothandels, grootwinkelketens en woning- en projectinrichters voorts de service van technische support. Dit houdt in een technische helpdesk, reclamatiebezoeken op locatie, installatie-ondersteuning, onafhankelijke expertise, demo’s en workshops op beurzen, ondersteuning op productontwikkeling en installatietesten van nieuwe producten of methodieken. Ten slotte kwalificeert en rangschikt de organisatie installateurs, zodat zijn klanten, vanuit de koppeling van het opleidingsinstituut met het WoonTotaal-programma, de juiste vakman voor hun installatiewerk kunnen selecteren en inplannen. Voor meer informatie: www.woontotaal-academy.nl.

(Parketplein, 05-03-2018)

 
Barometer woonbranche zakt paar punten

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is afgelopen maand met bijna vijf punten gedaald. Hij sluit februari af op een stand van 10,1. Alle deelindicatoren, met uitzondering van het producentenvertrouwen, laten een daling zien. Het optimisme van de woondetaillist blijft echter ongedeerd.

baro-2018-02‘Woonbranche economische barometer’ zigzagt al een jaar of drie boven de nullijn, een indicatie van groei (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten is fors gedaald in februari, ruim tien punten, om uit te komen op een stand van 9,6. Bijna vier van de tien (39 procent) woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, tegenover zowat drie van de tien (29 procent) een daling. Per saldo nog altijd een positieve ontwikkeling, zo stellen de onderzoekers vast. Van de woondetaillisten verwacht ruim de helft (53 procent) dat de winkelomzet de komende maand een stijging zal laten zien. Slechts een op de zeven (16 procent) voorziet een omzetdaling. Daarmee blijft het optimisme onder woondetaillisten sterk positief, zo oordeelt Van Es.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten is in februari nauwelijks veranderd. Consumenten zijn onder andere iets minder positief over hun financiële situatie, maar vinden de tijd even gunstig voor het doen van grote aankopen. Het producentenvertrouwen is weer iets opgelopen. Nooit eerder waren industriële ondernemers zo optimistisch, aldus het CBS. Producenten blijken vorige maand veel positiever over de verwachte bedrijvigheid dan in januari. Alle deelindicatoren van het producentenvertrouwen zijn sowieso al een jaar lang positief. In de verslagmaand januari 2018 ten slotte registreert het Kadaster ruim zestienduizend verkochte woningen, een daling van 3,1 procent ten opzichte van januari 2017 en vergeleken met de voorgaande maand, december 2017, een afname van 39,3 procent. De deelindicator van de woningmarkt zakt van een stand van plus 4,4 naar minus 3,1.

(Parketplein, 05-03-2018)

 
Meer parket uit GOS-regio, tropen minder

De import van houten vloeren in de EU is in 2017 stabiel gebleven op 550 miljoen euro, volgend op een forse terugval van 9 procent in 2016. De invoer van vloeren uit China, verreweg de grootste externe leverancier, bleef vorig jaar vlak, terwijl de invoer uit de GOS-landen (voormalige Sovjetstaten) met 12 procent steeg, daarmee een daling van de invoer uit Zuidoost-Azië en Zuid-Amerika gladstrijkend. Er was afgelopen jaar sprake van een aanhoudende neergang van de invoer van tropische vloeren in de EU, en wel met 12 procent tot 68 miljoen euro. Overigens dikte de import van de veel en veel grotere productgroep van de tropische meubels met 5 procent aan, tot totaal 1,62 miljard euro, zo meldt het jongste ITTO TTM Report.

(Parketplein, 02-03-2018)

 
Moso stelt Bamboo UltraDensity voor

MOSO Bamboo UltraDensityMoso Bamboo UltraDensity in het Gare du Nord (foto: David Ducastel)Moso presenteert op de komende Material Xperience (13 t/m 15 maart in de Ahoy Rotterdam) aan een publiek van architecten en andere creatieve professionals zijn ‘biobased’ projectvloer Bamboo UltraDensity. De leverancier uit Zwaag spreekt van een natuurlijke, duurzame, stabiele en ecologische vloer, met beperkt onderhoud, voor zeer intensief gebruikte ruimtes. Hij kan op plaatsen worden geïnstalleerd waar bovendien een semi-buitenklimaat heerst, aangezien bamboe bestand is tegen grote temperatuurverschillen en wisselende luchtvochtigheid.

De vloer wordt gemaakt van gecomprimeerde bamboestrips en kent een naar eigen zeggen ‘ultrahoge' dichtheid. Hierdoor bezit hij een zeer hoge dimensionale stabiliteit en een hardheid die die van hardhout overtreft. Zo kan er meer dan 1500 vierkante meter vloer worden geïnstalleerd zonder dilatatievoeg. Moso beveelt de toepassing aan in onder meer treinstations, luchthavens, winkelcentra en musea.

Om aan afnemers in Frankrijk te tonen dat de vloer bestand is tegen intensief gebruik, is het volledige Bamboo UltraDensity-systeem van Moso gecertificeerd door het officiële Franse bouwinstituut CSTB. In dit systeem is Bamboo UltraDensity de enige houtachtige vloer die de buitengewoon hoge U4P4E2C2-certificeringswaarde krijgt. UPEC betreft een certificering voor bouwmaterialen in Frankrijk, met eisen aan onder meer slijtage, belastbaarheid, chemische bestandheid en waterbestendigheid.

De classificatie voor de slijtlaag levert de (hoogste) Franse gebruiksklasse op van 41. De scores voor dichtheid en de Brinell-hardheid maken de projectvloer zeer slijtvast en belastbaar, waarvoor de hoogst haalbare waarden U4 en P4 worden gegeven. Verder staat de lage doordringbaarheid (waterbestendigheid) voor de classificatie E2. Tot slot is de vloer bestand tegen chemicaliën, uitgedrukt in classificatie C2, dankzij onder andere de afwerking met Woca N°1-olie. De Bamboo UltraDensity-vloeren hebben tevens de hoogste classificering voor brandwerendheid van vloeren ontvangen, namelijk brandklasse Bfl-s1.

In treinstation Gare du Nord te Parijs (met zo’n tweehonderd miljoen passagiers per jaar) werd eind 2017 dit Bamboo UltraDensity geïnstalleerd, te weten in het open gedeelte op de platforms en op de trap naar de Eurostar-zone. Het product is volgens de aanbieder het enige parket dat geschikt is voor dergelijke open ruimtes met hun grote schommelingen in vochtigheid en temperatuur.

Drie andere, afgesloten ruimtes in het station, bij elkaar 3000 vierkante meter, hadden onvoldoende hoogte om een vloer op onderbalken te installeren en daar viel de keuze op Bamboo Supreme Density, een tweelaags parket dat met een hoogte van slechts tien millimeter en een harde slijtlaag van vier millimeter zeer geschikt heet te zijn voor de geconditioneerde ruimte waar de vloer intensief wordt gebruikt.

(Parketplein, 02-03-2018)

 
Al 1200 aanmeldingen Ambachtsacademie

Blije-gezichtenBlije gezichten bij de aftrap vorige maand.Voor de begin februari door minister Koolmees geopende Ambachtsacademie zijn nu al 1200 aanmeldingen van mensen, jong en oud, met en zonder baan, die in het ambacht aan de slag willen. En de teller loopt door, zo meldt de organisatie, die spreekt van een ‘gedroomde start’.

De opleidingen [zie ook Nieuws van 07-02-2018] zijn gebaseerd op het leerling-gezel-meestersysteem, in combinatie met e-learning. Leerlingen gaan in het bedrijf van een leermeester in de leer om de fijne kneepjes te leren en zullen gaandeweg in zekere mate bijdragen aan het productieproces. Ervaren ondernemers uit verschillende ambachtelijke branches hebben de opleidingen ontwikkeld. Zij hebben, met wat hulp van onderwijskundigen, het beroeps- en diplomaprofiel opgesteld waarin is vastgelegd wat iemand moet ‘kunnen en kennen’ om succesvol ondernemer te zijn in het specifieke ambacht.

Aangezien het kleinschalig specialistisch ambacht voornamelijk door ondernemers (zelfstandigen zonder personeel) wordt uitgeoefend, is er in de opleiding ook een onderdeel gericht op het verkrijgen van voldoende kennis en vaardigheden op het gebied van ondernemerschap. De duur van de gehele opleiding is maximaal twee jaar.

Het Gilde van Gediplomeerde Parketteurs heeft namens de parketbranche belangrijke input geleverd voor de parketteursopleiding. Voor meer informatie (ook voor het aanmelden van leermeesters): www.ambachtnederland.nl.

(Parketplein, 02-03-2018)

 
Carpetright vreest ‘klein verlies’

carpetright-logoDe Britse vloerenketen Carpetright heeft gisteren in een onaangekondigde ‘trading update’ opnieuw een winstwaarschuwing laten horen, de tweede al dit jaar. De groep schrijft proactief bezig te zijn met constructieve besprekingen met de banken om te vermijden dat hij de door hen gestelde voorwaarden zou schenden. De kredietverschaffende banken hebben op hun beurt aangegeven dat zij de retailer momenteel volledig blijven steunen.

Carpetright meldt dat de handel in de weken sinds zijn tussentijdse melding van 19 januari jl. lastig blijft, met name door een aanhoudend zwak consumentenvertrouwen. Hoewel de like-for-like-omzet op de Britse thuismarkt de weken nadien verbetering laat zien, wordt deze nog altijd met rode cijfers geschreven. De handel in de rest van Europa toont eveneens verbetering, aangevoerd door een herstel van de like-for-like-verkopen in Nederland. Hoewel de belangrijke paasdagen nog voor de deur staan, voldoen de like-for-like-verkopen in het Verenigd Koninkrijk naar eigen zeggen niet aan de verwachting van het management en voorziet de groep een klein verlies voor belastingen te moeten rapporteren over het tot eind april lopende boekjaar. In januari werd nog rekening gehouden met een bescheiden winst van 2 tot 6 miljoen pond.

Verder zegt het management diverse opties onder de loep te nemen om een ‘ommekeer’ in de gang van zaken vroeger te bewerkstelligen en om de balans te versterken. Dit proces bevindt zich naar eigen zeggen nog in een pril stadium, meer informatie daarover volgt.

In Nederland heeft de vloerenverkoper 92 winkels, in België 23, in Ierland 21. Over de eerste drie kwartalen van het huidige boekjaar, rapporteert de rest van Europa een like-for-like-omzetstijging van 5,6 procent in euro’s. In het derde kwartaal is de groei afgenomen tot 4,3 procent. De percentages voor het VK zijn respectievelijk minus 0,6 en minus 3,6. Het kernsegment van de vloeren verliest in het VK evenwel 7,1 procent like-for-like-omzet in de krap drie weken na de kerst. De beursgenoteerde onderneming heeft de laatste maanden vele tientallen procenten aan beurswaarde kwijtgespeeld.

(Parketplein, 02-03-2018)

 
Lof van Buffett voor Dossche en COREtec

Warren-Buffett-en-Piet-DosscheWarren Buffett legt vaderlijk een hand op de schouders van Piet Dossche (foto: US Floors).Zakenman, superbelegger, goeroe en krasse knar Warren Buffett (88) heeft zijn befaamde jaarlijkse schrijven aan de aandeelhouders van het conglomeraat Berkshire Hathaway weer op de post gedaan. Terugblikkend op de voorbije maanden meldt hij terughoudend te zijn geweest met het doen van nieuwe bedrijfsovernames, want die vindt hij veel te duur, maar één positieve uitzondering maakt hij graag. Die betreft de aankoop van US Floors, aanbieder van de ‘composite core’-vloeren van COREtec, door zijn dochterbedrijf Shaw Industries aan het einde van 2016.

Buffett prijst US Floors (USF) als een rap groeiende verdeler in het LVT-segment. “De managers van USF, Piet Dossche en Philippe Erramuzpe, schoten snel uit de startblokken en bezorgden ons in 2017 een omzetstijging van 40 procent, terwijl hun werkzaamheden werden geïntegreerd met die van Shaw. Het mag duidelijk zijn dat we zowel geweldig menselijk kapitaal als geweldige bedrijfsmiddelen hebben verworven door USF te kopen,” aldus de miljardair en grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. "Vance Bell, de CEO van Shaw, heeft deze aankoop in gang gezet, onderhandeld en afgerond, waarmee de omzet van Shaw steeg tot 5,7 miljard dollar in 2017 en de tewerkstelling tot 22.000. Met de aankoop van USF heeft Shaw zijn positie wezenlijk versterkt als een belangrijke en duurzame bron van inkomsten voor Berkshire.” De aankoopprijs voor US Floors lag naar verluidt destijds rond een kwart miljard dollar.

(Parketplein, 28-02-2018)

 
Douwes Dekker lanceert visgraatlaminaat

Galant-visgraat-gerookt-eiken-wit-geoliedGalant-visgraat, gerookt eiken, wit geolied.Douwes Dekker introduceert onder de naam Galant een markante collectie visgraatlaminaat. Het consumentenmerk van de PPC speelt hiermee in op een van de belangrijkste vloerentrends. “De eerste reacties van de winkeliers en van consumenten op onder andere social media zijn overweldigend, dat belooft veel!” zo stelt directeur Lisa Klaassen. “Met deze collectie hebben we een echte eyecatcher in handen.” Op dit moment worden de dealers van Douwes Dekker voorzien van nieuwe stalenborden en handwaaiers, zodat de consument het visgraatlaminaat naar behoren en ‘in het echt’ kan komen bekijken.

De laminaatreeks bestaat uit vloerdelen van acht millimeter dik, waarmee de klant de ‘look’ van parket in huis haalt. De embossed-in-register structuur zorgt voor een natuurgetrouwe uitstraling en door de V-groef rondom wordt het visgraatpatroon nog eens benadrukt. Twee van de vier decors hebben een authentieke houtlook, de andere zijn volgens de leverancier meer uitgesproken en kennen een vintage uitstraling. De delen komen op een formaat van 85,8 bij 14,3 centimeter en worden geplaatst met een HDF-clickverbinding.

Op 12 en 19 maart a.s. wordt dieper op Galant ingegaan op dealerdagen van Douwes Dekker. Er staat een demonstratie op het programma waarin hij tips en tricks krijgt over het leggen van visgraatlaminaat. Jan van Setten, expert in gedragsverandering, klantgerichtheid en persoonlijk leiderschap, houdt voorts een inspirerende lezing. In een energieke en interactieve sessie, zo stelt de PPC in het vooruitzicht, neemt hij op prettig confronterende en humoristische wijze zijn publiek mee in hoe de klant denkt en beslist en hoe je hem voor je kunt winnen.

Opgeven voor de dealerdag kan via info @ douwesdekker.nl of via de vertegenwoordiger, onder vermelding van datum en aantal personen. Op www.douwesdekker.nl is nog meer informatie over het merk (in laminaat en pvc) te vinden.

(Parketplein, 28-02-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

 

Floor Forum

FF-126FFI-94

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Nabeschouwing EFWEX, dé Parketbeurs
  • Dossier Top exportminded Oostenrijkse bedrijven
  • Dossier Voorkleuren
  • Dossier UV aflakken op de werf
  • Dossier Aanbieders Hongaarse punt en visgraat in LVT, PVC, vinyl
  • Dossier Producenten van stijlpanelen
  • Nabeschouwing Domotex asia/Chinafloor

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com