unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

banner SKYLT

nieuws
Domotex de parketbeurs?
De organisatie van de wereldvakbeurs voor vloerbedekkingen Domotex te Hannover is er van overtuigd dat Domotex het toonaangevend evenement is voor iedereen die geïnteresseerd is in parket, laminaat en houten vloeren. Dit bleek uit de gisteren gehouden persconferentie te Lage Vuursche. Op Domotex, waar vooral tapijten en kleden te bewonderen zijn, kende het harde segment de laatste jaren een redelijke groei. Echte concurrentie krijgt de beurs al een aantal jaren van de tweejaarlijkse Bau uit München dat vanwege zijn strategische ligging belangrijke exposanten trekt. "Het lijkt erop dat de negatieve effecten van de concurrentie van de beurs Bau aan het afvlakken zijn," stelt Andreas Gruchow van de Deutsche Messe AG. "Zonder Bau trekken we in het harde segment 172 deelnemers. In 2001, met de beurs Bau, viel dit aantal terug naar 115. In 2003, wederom met een editie Bau, verwachten we in deze sector op zijn minst 150 exposanten te mogen verwelkomen." De Deutsche Messe ziet Interzum allang niet meer als een concurrent. Sterker nog, men heeft een groot aantal deelnemers van de Keulse beurs weten af te snoepen. Bij navraag blijkt dat men van de eventuele concurrentie van de Kortrijkse vakbeurs Europarket in 2004 ook niet echt wakker ligt. Men vertrouwt in Hannover op de jarenlange ervaring. Nederlandse exposanten die in 2003 volgens de organisatie meedoen zijn onder meer: Dekora Parket, Inpa, Saffier en T&G Wood International. Domotex 2003 wordt gehouden van 11 tot en met 14 januari.

(Parketplein, 27-09-2002)
 
Parador zoekt bouwmarkten op
De Duitse aanbieder van laminaat en parket Parador wil zijn banden met de bouwmarkten nauwer gaan aanhalen. "We streven ernaar om 40 procent van onze omzet samen met de bouwmarkten te bereiken," aldus bedrijfsleider Volkmar Halbe in vakmedium Holz Online. Momenteel schrijft Parador in dit kanaal zijn omzet met twee cijfers (in miljoenen euro). Vorig jaar boekte de onderneming een omzet van 150 miljoen euro totaal. Over de eerste negen maanden van dit jaar heeft Parador volgens Halbe een 'plus' van 11 procent gedraaid en is dat ook de doelstelling voor 2002 als geheel. Parador is twee jaar geleden begonnen om het bouwmarktkanaal te beleveren. Dat is niet ten koste gegaan van de vakhandel, aldus Halbe.

(Parketplein/Dähne Verlag, 25-09-2002)
 
Bestuurswisseling bij Kährs
Bij de Zweedse parketfabrikant Gustav Kährs, net als Bauwerk Parkett en Parquets Marty onderdeel van de Nybron Flooring International Corporation, is de CEO Michael Bohlin opgestapt. Bohlin werd pas vorig jaar september aangesteld als opvolger van Ola Wilhelmson. Lennard Orsander is nu benoemd als tussentijdse CEO.

(Parketplein/BWD, 23-09-2002)
 
Groei parket en laminaat in GB
Volgens onderzoeksbureau AMA is de Britse markt voor vloerbedekkingen vorig jaar weer gestegen in waarde. In geld gemeten bedroeg de afzet 2812 miljoen euro, een toename van 1 procent ten opzichte van het jaar 2000. Tapijt is met een marktaandeel (in geld) van ongeveer 70 procent nog steeds koploper op de Britse markt, maar verliest ook daar terrein aan met name parket en laminaat. Parket en laminaat hebben samen inmiddels een marktaandeel van 13 procent. Elastische vloeren zijn goed voor 10 procent, steentegels voor 4 procent. Wat laminaat betreft verwacht AMA dat de Britse markt blijft groeien tot aan 2004 met jaarlijks 13 tot 15 procent. De sterke positie van houten vloeren bij de projecten zal waarschijnlijk onder behoorlijke druk komen te staan van de nieuwe 'high performance' laminaatvloeren, aldus de onderzoekers. Ook de particuliere consument zal zich meer dan voorheen gaan richten op betere kwaliteiten laminaat.

(AMA Research/Parketplein, 20-09-2002)
 
3.33,34
Het Nederlandse team na de succesvolle aanval op het wereldrecord Hoogtepunt tijdens de voorbije Parket Expo 2002 was gisteren zonder meer het breken van het wereldrecord parketleggen door het 17-man sterke Nederlandse team. Het oude record dat de Duitsers twee jaar geleden op Domotex vestigden, stond op 3 minuten en 46 seconden. De Nederlanders klaarden de klus (vol vlak verlijmd, eiken en merbau blokken, 7 strooks, in een achthoek) in een tijd van 3 minuten, 33 seconden en 34 honderdste. Wie verder mocht denken dat vrouwen niets te zoeken hebben in de parketbranche, is na het Europees Kampioenschap Parketleggen dat tijdens de beurs werd gehouden weer bedrogen uitgekomen. Bij de feestelijke uitreiking van de prijzen, afgelopen maandag, kon de Oostenrijkse Birgit Schrammel namelijk de tweede prijs ophalen, achter winnaar Daniel Donath (Duitsland) en voor Alexander Eggermont (België). De publieksprijs was voor Stefan Damen. Onder de exposanten waren de meningen na afloop van de beurs verdeeld. Natuurlijk werd er geklaagd over het ontbreken van belangrijke marktpartijen, maar een meerderheid kijkt met een zekere tevredenheid terug. Sommigen dachten doordat exposanten, gezien de beperkte drukte, meer aandacht konden geven aan de standbezoekers. Klaas Bakker van het Genemuidense Cotap, dat onder meer exclusief distributeur is van Novofloor en Alloc Domestic introduceerde, zei zeer tevreden te zijn met de reacties van bezoekers. Ook andere vloerenaanbieders als Fetim, Parket Decor en Oostrowood (beide uit België) oordeelden positief over hun deelname. Organisator Promotions Projects spreekt in een slotbericht van een "compacte en levendige" beurs. "Hoewel enige grote aanbieders ditmaal verstek lieten gaan, kon opnieuw gesproken worden van een geslaagd evenement. In totaal 71 exposanten gaven een representatief beeld van producten die in de parketbranche op de markt zijn," aldus de organisatie. Het bezoekersaantal van Parket Expo 2002 was in de woorden van Promotion Projects wat lager dan voorgaande jaren, maar met name op de tweede beursdag zou de beurshal goed gevuld zijn geweest met bezoek van zakelijk niveau. Op de beurszondag kwamen 1064 vakmensen naar de beurs, op maandag 1416, op dinsdag 939; in totaal 3419. Ter vergelijking: de Parket Expo 2000 trok 4267 bezoekers.

(Parketplein, 18-09-2002)
 
Halverwege Parket Expo 2002
Als voorproefje van de Parket Expo die gisteren van start ging en nog doorloopt tot en met morgen, werd op zaterdag het vierde Europese Kampioenschap Parketleggen (EKP) officieel voor geopend verklaard. De aftrap vond plaats op Instituut Gildevaart te Nieuwegein met onder andere toespraken van EKP-voorzitter Richard van Driel en van Ad van Mierlo, die over een bijzondere talenknobbel bleek te bezitten aangezien hij alle buitenlandse deelnemers in hun moerstaal welkom heette. Op de beurs zelf in de Utrechtse Jaarbeurs zorgden de deelnemers aan de wedstrijd nog tot halverwege de maandagmiddag voor constante drukte op en rond de wedstrijdvloer. Rond de stands viel het bezoek op de zondagmiddag en maandagochtend wat tegen. Drees Klaassen van de Plinten & Profielen Centrale en Hugo Bos van Certus, die ook een stand had op de gelijktijdige DIY-beurs, waren het er over eens dat de zondagochtend zeker de moeite waard was geweest gezien de drukte. Ook Ruud Stam van Schönox vond het begin van de beurs prima, al was wat hem betreft "één dag in plaats van drie" ook in orde geweest. Marga Jansen van Renotec: "Voor ons is zondag een heel goede dag geweest. Momenteel (maandagochtend, red.) is het heel rustig, maar ik ben er zeker van dat later vandaag de beslissers nog moeten komen." Opvallend op de beurs: niet de afwezigheid van de Alliance (want dat was al bekend), wel de duidelijke aanwezigheid van ondernemingen (Deja, Hardeveld, Cotap, etc.) met hun wortels in de woninginrichtingsbranche. Ook de Duitse totaalaanbieder Meister-Leisten laat duidelijk zijn gezicht zien op de Nederlandse markt. Wat de parketteur sowieso niet mag missen is natuurlijk morgen (dinsdag) de wereldrecordpoging parketleggen.

(Parketplein, 16-09-2002)
 
Plato Wood Products met herstart
Op 3 oktober a.s. wordt de fabriek van Plato Wood Products in Arnhem officieel weer in gebruik genomen. Plato ging vorig jaar maart bankroet na een verkeerd inkoopbeleid, zo meldt Houtwereld. Het bedrijf is nu terug op de markt als producent van duurzaam veredelde (zachte) houtsoorten. Naast geplatoniseerde grondstoffen gaat het bedrijf ook eindproducten verkopen als gevelbekleding, maten voor de GWW- en tuinhoutsector en in de toekomst tevens specificaties voor vloeren.

(Houtwereld/Parketplein, 13-09-2002)
 
Vanaf zondag: Parket Expo 2002
Voor de weinigen die vergeten waren het in hun agenda te schrijven: van zondag 15 t/m dinsdag 17 september a.s. vindt in de Jaarbeurs Utrecht de derde editie van de Parket Expo plaats. Op dinsdag wordt tijdens de beurs een poging gedaan het wereldrecord parketleggen te verbeteren. Het huidige record werd januari 2001 gevestigd op de Domotex in Duitsland. Daar werd een achthoek van 15 m2 parket in blokpatroon vol verlijmd gelegd in 3 minuten en 42 seconden. Het vierde Europees Kampioenschap Parketleggen wordt op de beurszondag en -maandag georganiseerd. Daarbij moeten de internationale deelnemers een werkstuk maken aan de hand van een lastige Mondriaan-achtige tekening. De beurshallen gaan elke dag om 10.00 uur open en sluiten op de drie respectievelijke beursdagen om 18.00, 19.00 en 17.00 uur.

(Promotion Projects/Parketplein, 11-09-2002)
 
Weinig parket met FSC-keurmerk
Uit een onderzoek onder 13 leveranciers van parket (winkelgroepen, bouwmarkten, fabrikanten en groothandelaren) trekt de Consumentengids van deze maand de conclusie dat lang niet alle zaken hout met het FSC-keurmerk verkopen en indien ze dat wel doen, het om een klein percentage gaat. Veel parketaanbieders zouden met betrekking tot verantwoord hout nauwelijks zicht hebben op de keten van tussenhandelaar, zagerij en houtkapbedrijf. Dit mede vanwege bovenstaande, maar ook doordat zij veelal met vaste leveranciers werken waarmee een vertrouwensband bestaat. Bij de bezochte bedrijven is 60 tot 90 procent van het verkochte parket gemaakt van beuken en eiken van meest Europese origine. Een kleiner deel niet-tropisch hout (tot 20 procent) komt uit Noord-Amerika. De percentages tropisch hout variëren van 2 tot 20. Daarbij gaat het om soorten als jatoba, merbau, mahonie, groenhart, zwarte kabbes en wengé. Van de 13 bezochte bedrijven leveren er 8 hun parket (ook) met FSC-keurmerk, maar vaak nog zeer beperkt. Bij de bedrijven die deze vraag hebben willen beantwoorden is tussen de 0,5 en 9 procent van het aanbod aantoonbaar verantwoord hout van tropische afkomst. De onderzochte bedrijven waren Bevers, Bruynzeel, Carpetland/Santana, Dekora, Eemland/Floorstore, Gamma, Hatibo, Junckers, Karwei, Parketmeesters, Praxis, Tarkett, Van de Voort en Woodpecker.

(Consumentengids/Parketplein, 09-09-2002)
 
Branche krijgt inkoopvereniging
Sinds kort is Nederland een coöperatieve inkoopvereniging voor parketbedrijven (in oprichting) rijker. Op 30 september a.s. zal de 'Covepa' officieel naar buiten treden. Voorzitter is E. Zevenbergen die werkzaam is bij de Logi-groep van bedrijfsadviseurs in Rijswijk. Mensen van buiten de branche hebben verder zitting in het bestuur, waaronder een econoom en een bedrijfsjurist. Wat is de opzet van de vereniging? Zevenbergen: "Wat ons voor ogen staat is de Euretco-formule (de inkoop- en serviceorganisatie waartoe onder andere woninginrichters als Vivante, Profijt Meubel, Goed Idee Winkel en Super Keukens behoren, red.) toe te passen op de parketbranche. Covepa brengt onafhankelijke winkels samen in een coöperatieve vorm en gaat zich naast gezamelijke inkoop ook bezig houden met aspecten als reclame, opleiding, kwaliteitsgaranties, etcetera." Zevenbergen wil nog even voor zich houden wie het initiatief heeft genomen voor de oprichting van Covepa, behalve dat het gaat om "een bekende groep van winkeliers uit het westen van het land, een grote leverancier uit het oosten van het land en een bank." Op hoeveel leden zit de organisatie en wat is het streven? "We hebben al een voor-lobby gedaan en zitten momenteel op 50 aspirant-leden," aldus de voorzitter. "Wij richten ons primair op goed bekend staande zaken en die hun financiën op orde hebben. Een afgeleid doel van Covepa is ook om het imago van de parketbranche middels bepaalde toelatingseisen te verhogen. Uiteindelijk is een bepaalde omvang van de organisatie minder essentieel dan begrippen als kwaliteit en imago. Dat laatste zullen we ook duidelijk moeten gaan maken aan de consument. De meeste aspirant-leden zijn overigens van de jongere generatie, ondernemers die in tegenstelling tot hun voorgangers het nut en de noodzaak van samenwerking inzien." Zevenbergen is bereikbaar op telefoonnummer 070-3070684 of mobiel op 06-20794369.

(Parketplein, 06-09-2002)
 
Eerste ledenvergadering van VPVB
Gisteren (dinsdag 3 september) hield de Vereniging voor Parketvloerenleggersbedrijven (VPVB) haar eerste algemene ledenvergadering. Hoewel de opkomst bescheiden was, bleek het enthousiasme er niet minder om. Tijdens voorgaande oriënterende bijeenkomsten bleken meteen al 24 gegadigden interesse te hebben om lid te worden van de brancheorganisatie voor parketvloerenleggersbedrijven in Nederland. Voorzitter Gerard Oltmans stelde de verschillende bestuursleden voor en de aspirant-leden ondertekenden de eerste aanmeldingsformulieren. Oltmans gaf verder uitleg over de huidige stand van zaken en zei te streven naar een ledental van tenminste 200 voor eind 2003. Hiervoor gaat de VPVB nadrukkelijk de publiciteit opzoeken (enkele vakbladen besteden dan ook binnenkort aandacht aan de vereniging) en aan promotie doen, zoals een presentatie op de komende Parket Expo in de Utrechtse Jaarbeurs. Oltmans somde verder een aantal geplande activiteiten op voor 2002/2003. Zo beoogt de vereniging onder meer de relatie van de leden met de leverancier(s) te verbeteren en te werken aan algemene voorwaarden. Bovendien is de VPVB van plan informatiebijeenkomsten te organiseren waarbij uiteenlopende producten centraal zullen komen te staan. De eerste moet in oktober of november plaatsvinden. Oltmans hoopt veel nieuwe leden te trekken om uit te kunnen groeien tot een grote, daadkrachtige organisatie. Voor de contributie hoeft men het in ieder geval niet te laten, want deze bedraagt slechts 150 euro per jaar.

(Parketplein, 04-09-2002)
 
Bekendheid met FSC fors gegroeid
FSC Nederland meldt dat de campagne 'Spaar het woud, koop FSC hout' die het Wereld Natuur Fonds dit voorjaar in samenwerking met 29 bedrijven heeft gevoerd, de verwachtingen overtreft. Het aantal consumenten dat bij aankoop van houtproducten op het FSC keurmerk let, steeg in een jaar tijd van 2 naar 13 procent. De spontane naamsbekendheid van het FSC keurmerk steeg van 1 procent in 2001 naar 12 procent in 2002. Op de vraag of de respondent wel eens van FSC gehoord had, antwoordde 44 procent 'ja', vorig jaar was dat slechts 12 procent. De doelstellingen van de campagne zijn daarmee ruimschoots gehaald, aldus de organisatie. Volgend jaar is er weer een campagne. Na Nederland tonen vijf andere Europese landen nu belangstelling voor een eigen campagne.

(FSC Nederland/Parketplein, 02-09-2002)
 
Tarkett tevreden met resultaat
Tarkett Sommer heeft in het eerste halfjaar van 2002 een omzet gerealiseerd van 709,8 miljoen euro, tegenover 737,1 miljoen in de vergelijkbare periode vorig jaar. De daling van 3,7 procent wordt door de onderneming toegeschreven aan de zwakke economische ontwikkeling in West-Europa, met name in Duitsland (-20,6 procent minder omzet) en Frankrijk. Vooral de particuliere markt kampte met afnemende verkopen: -4,1 procent voor houten vloeren en -10,5 procent voor elastische vloerbedekking. Een en ander heeft te maken met lagere verkoopvolumes en grotere prijsdruk als gevolg van aanhoudend sterke concurrentie. Op de zakelijke markt bleef de achteruitgang beperkt tot -2,3 procent. Het laminaat groeide daarentegen weer flink: nu met 19,7 procent. Was de omzetontwikkeling in West-Europa negatief met -6,7 procent, in Oost-Europa werd verdere vooruitgang geboekt met 11,2 procent. Het EBITA (resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening voor belastingen, kosten van schulden, etc.) steeg in de eerste zes maanden naar 48,7 miljoen euro (2001: 48,4 miljoen). De netto winst nam toe van 12,3 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2001 tot 14,5 miljoen nu. De schuldenpositie van Tarkett Sommer verbeterde aanzienlijk. Al met al spreekt het bedrijf van een bevredigend halfjaar-resultaat in een lastige marktomgeving. (Tarkett Sommer/Parketplein, 30-08-2002)
 
Carpetland wordt Carpetright
Het Britse Carpetright dat onlangs 50 procent van de aandelen van Carpetland Benelux (parket, tapijt en woondecoratie) overnam (zie Nieuws 28-06-2002) is van plan de naam van Carpetland te wijzigen in Carpetright. Dit maakte de bestuursvoorzitter van Carpetright, Lord Harris of Peckham, recentelijk bekend aan het Britse Telegraph Network. Naar verwachting zal de naamsverandering volgende maand zijn doorgevoerd. De succesvolle Britse tapijtketen beschikt in het Verenigd Koninkrijk over zo'n 350 verkooppunten.

(Telegraph/Parketplein, 28-08-2002)
 
Unifloor FSC-gecertificeerd
Ondervloerenspecialist Unifloor Underlay Systems uit Deventer laat in een persbericht weten sinds kort FSC-gecertificeerd te zijn. Unifloor schrijft dat men daardoor de garantie heeft dat het gebruikte materiaal uit een bos of woud komt waaraan de hoogste eisen zijn gesteld, zowel op sociaal en economisch gebied als op het gebied van milieu.

(Unifloor, 28-08-2002)
 
Duitse bedrijven in de problemen
In Duitsland staat het water bij tal van parketteurs en woninginrichters inmiddels letterlijk tot aan de lippen. Voor verscheidene Duitse vloerenbedrijven bij wie de zaken er de laatste tijd toch al verre van florissant voor stonden kan dit het einde betekenen. Volledige winkelinrichtingen, machines, magazijnen met voorraad, enzovoorts kunnen door het hoge water in de Donau en de Elbe zo goed als zeker als verloren worden beschouwd. Het Duitse vakblad Boden Wand und Decke heeft zich de miserie aangetrokken en roept de branche op de getroffen vakbroeders te helpen. Dat kan volgens het vakblad al heel eenvoudig door droogautomaten ter beschikking te stellen om het vocht uit de woningen te krijgen, of door gebruikte inventaris af te staan zoals faxapparatuur, machines, enzovoorts, opdat de getroffen bedrijven er snel weer bovenop komen. Boden Wand und Decke heeft voor de noodhulp een speciaal telefoonnummer opengesteld: +49 8247 354-267. (BWD/Parketplein, 26-08-2002)
 
Belgische bedrijven overgenomen
De nieuwe NV Roevaco heeft de aandelen van het Antwerpse bedrijf Parket Brabo, en de Limburgse parketproducenten Gebo Hout en Karo overgenomen. Dit melden de aandeelhouders van Roevaco, de heren Etienne Roels, Luc Roels en Jean Van Coppenolle in een persbericht. Parket Brabo is sinds 1936 gespecialiseerd in de vervaardiging en plaatsing van parketvloeren. Het omzetcijfer van Parket Brabo bedroeg in 2001 circa € 3 miljoen. Gebo Hout en Karo produceren massief eiken parket sinds 1995. Hun omzetcijfer lag in 2001 op € 5,2 miljoen. Door een groeiende markt waren beide bedrijven genoodzaakt mee te groeien. Uitbreiding van de productie-eenheid van Parket Brabo in Deurne bij Antwerpen was echter niet mogelijk. Daarom wordt de productie in de toekomst geconcentreerd bij Gebo Hout in Opglabbeek. Op die manier kan Gebo Hout zich volledig toeleggen op de productie van parketvloeren, terwijl Parket Brabo vanuit Antwerpen nog meer aandacht kan besteden aan de plaatsing van parketvloeren. Voor de 30 werknemers van Gebo Hout verandert er niets. Naar verwachting zal de schaalvergroting zelfs tot meer arbeidsplaatsen leiden. Bij Parket Brabo blijven alle 20 personeelsleden in dienst. Het stilleggen van de productie in Deurne kan er volgens het persbericht toe leiden dat de parketmakers die niet wensen mee te verhuizen hun baan verliezen. Parket Brabo zegt alles in het werk te stellen om hen te begeleiden bij hun zoektocht naar een passende baan in eigen streek. Volgens de heer Roels, gedelegeerd bestuurder, is de synergie tussen beide bedrijven overduidelijk, zodat deze oplossing zowel voor Parket Brabo als voor Gebo Hout en Karo, die als zelfstandige NV's blijven bestaan, optimale kansen biedt. (Roevaco/Parketplein, 23-08-2002)
 
Uitreiking Kwaliteitslabels
In oktober zal de Belgische branchevereniging Dé Parketplaatsers de eerste kwaliteitlabels uitreiken aan de leden. Dit zal gebeuren op de openingsavond van de bouwbeurs Bis in Gent, tijdens de zogeheten 'Nacht van Bis'. Dé Parketplaatsers zullen zich aldaar op de stand van de Confederatie Bouw nadrukkelijk profileren. Met het label wil de branchevereniging de vakbekwaamheid van de parketplaatser waarborgen naar klant en architect. "Het moet een echte happening worden," vertelt voorzitter Xavier Desmit. "Wij hebben daarom tal van hoogwaardigheidsbekleders uitgenodigd. Maar eigenlijk is het vooral de bedoeling dat op de beurs de consument ziet dat er parketleggers zijn die over een keurmerk beschikken waarbij ze in alle vertrouwen een vloer kunnen bestellen en laten leggen. Vanaf 2003 profileren we ons overigens nadrukkelijk ook in de diverse Gouden Gidsen als erkende parketplaatsers aan het grote publiek."

(Parketplein, 21-08-2002)
 
Smokkelwaar in laminaatvloer
De douane te Groningen Airport Eelde heeft vorige week 1,2 miljoen sigaretten (60.000 pakjes) in beslag genomen. De sigaretten zaten verpakt in speciaal geprepareerde laminaatdelen. Niet eerder werd volgens de douane zo'n grote partij smokkelwaar aangetroffen. De douane spreekt dan ook van een klapper. De in beslag genomen sigaretten hebben een handelswaarde van zo'n 400.000 euro. Volgens een woordvoerder van de douane is de smokkel het werk van een professioneel georganiseerde bende. De partij zat in een vrachtwagen uit Polen. De vrachtbrief vermeldde een adres in Noord-Nederland waar de laminaatdelen moesten worden afgeleverd. De geadresseerde is naar verluid door de FIOD gehoord.

(Rotterdams Dagblad/Parketplein, 19-08-2002)
 
Volumedaling woonwinkels
Uit voorlopige cijfers van de CBS blijkt dat het omzetvolume van de detailhandel in het eerste halfjaar 0,4 procent kleiner is dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit is de eerste daling van het halfjaarcijfer sinds 1994. Grootste dalers zijn de non-food branches. Het omzetvolume van de winkels in non-foodartikelen is in het eerste halfjaar met 1 procent gedaald vergeleken met dezelfde periode in 2001. De groei van het omzetvolume in de non-foodsector loopt al sinds1998 terug. De grootste volumedaling deed zich voor bij de winkels in vloerbedekking, meubelen, woningtextiel en verlichtingsartikelen. Deze zagen het volume in het eerste halfjaar fors teruglopen (-4,7 procent) in vergelijking met de eerste zes maanden van vorig jaar. De geldomzet bleef bij deze winkels echter nagenoeg veranderd.

(CBS/Parketplein, 16-08-2002)
 
Alloc vecht patent aan
Laminaatproducent Alloc vecht in het federale gerechtshof in Milwaukee (VS) het patent aan dat Pergo onlangs verkreeg op zijn kliksysteem (zie nieuws 26-06-2002). In de rechtzaak vragen Alloc en moedermaatschappij Berry Finance NV het federale gerechtshof het betreffende patent nietig te verklaren. Met de rechtzaak wil Alloc onder meer duidelijk maken dat de producten van Alloc die op de Amerikaanse markt onder andere aan Armstrong Word Industries worden geleverd geen inbreuk doen op Pergo's patent. Bovendien vraagt Alloc het gerechtshof zich uit te spreken dat andere vloerproducten van Alloc met een mechanisch kliksysteem eveneens geen inbreuk doen op het patent van Pergo. In een eerste reactie laat Pergo's VS-president Lars von Kantzow weten niet onder de indruk te zijn van de actie van Alloc: "Wij blijven geloven dat ons patent, dat ruim en omvangrijk is, vrij sterk is en dat claims om daar actie tegen te ondernemen ongegrond zijn. We zullen onze positie krachtig verdedigen."

(FCW/Parketplein, 14-08-2002)
 
Halfjaarcijfers Armstrong
Uit de cijfers van Armstrong over het eerste halfjaar van 2002 blijkt dat de omzet met 1,3 procent is teruggelopen in vergelijking met dezelfde periode over 2001. De totale omzet kwam uit op 1573 miljoen dollar (2001: 1594 miljoen dollar). De veelbelovende omzetstijging in de Verenigde Staten bij het segment houten vloeren werd teniet gedaan door een omzetterugval in Europa bij het segment linoleum. Zo steeg de omzet in houten vloerbedekking in vergelijking met het eerste halfjaar 2001 naar 351 miljoen dollar (2001: 329 miljoen dollar), maar viel de verkoop in elastische vloerbedekking in dezelfde periode terug naar 584 miljoen dollar (2001: 599 miljoen dollar). De goede resultaten bij het houten vloerbedekkingssegment zijn naast een toegenomen afzet te verklaren uit lagere grondstofkosten. Naast verschillende soorten vloerbedekking produceert het concern Armstrong ondermeer ook producten voor de bouw en kasten.

(Armstrong/Parketplein, 12-08-2002)
 
Consument VS wil parket
De Amerikaanse producenten van parket en houten vloeren maken goede tijden door. Uit schattingen blijkt dat dit segment in de eerste helft van dit jaar met maar liefst 5 tot 6 procent is gegroeid in vergelijking met dezelfde periode over 2001. Aan de groei lijkt voorlopig nog geen eind te komen. Houten vloeren mogen dan niet het grootste segment van de vloerenindustrie zijn, sinds 2000 is het in de Verenigde Staten in ieder geval de snelst groeiende. Als belangrijke reden wordt het continue verlangen van de Amerikaanse consument naar natuurlijke vloeren genoemd.

(Floorcovering News/Parketplein, 09-08-2002)
 
Parket en kurk in de plus
Uit recente cijfers van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) blijkt de omzet van de wonenbranche in het tweede kwartaal van 2002 met 1,6 procent te zijn teruggelopen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De CBW merkt op dat "ten opzichte van het eerste kwartaal, waar de realisatie nog -3,7 procent betrof, sprake zou kunnen zijn van een licht herstel." De CBW stelt verder dat de cijfers per deelbranche grote schommelingen tonen. Zo daalde de omzet bij de woningtextielzaken in het tweede kwartaal met 2,6 procent. De gemengde zaken zagen een terugloop van 1,9 procent. Grootste daler waren de slaapspeciaalzaken met een omzetterugval van 3,4 procent. Opmerkelijk zijn de cijfers bij de kurk- en parketzaken. In het eerste kwartaal hadden deze nog te maken met een omzetdaling van 5,3 procent, het tweede kwartaal liet een stijging van 0,7 procent zien. "Gezien de zwaarte van het kwartaal (in de maanden april tot en met juni wordt relatief een groter deel van de omzet gerealiseerd) is zelfs sprake van een inhaalslag," aldus de CBW. De gerealiseerde omzetten bij de kurk- en parketzaken over het eerste halfjaar zijn met +0,2% een fractie hoger dan die van dezelfde periode over 2001.

(CBW/Parketplein, 07-08-2002)
 
De Parketlegger i.o. wordt VPVB
De Vereniging Dé Parketlegger, de nieuwe belangenvereniging voor 'parketzelfstandigen', die in juni zijn eerste bijeenkomst hield, heeft besloten verder door het leven te gaan als de Vereniging van Parketvloerenleggersbedrijven. De VPVB zal ook aanwezig zijn op de komende Parket Expo.

(Parketplein/VPVB, 02-08-2002)
 
Unilin wint opnieuw geschil
De rechtbank van Hamburg heeft onlangs de vloerenaanbieders Akzenta Paneele & Profile en Wiparquet Innenausbausysteme veroordeeld voor het schenden van Unilin's patentrechten op click-systemen. Tegen de uitspraak kan nog beroep worden aangetekend.

(Parketplein/BWD, 31-07-2002)
 
USA: meer en goedkoper laminaat
De Amerikaanse markt voor laminaatvloeren is vorig jaar met 4,2 procent gegroeid tot 768 miljoen dollar. Aldus blijkt uit berekeningen van het vakblad Floor Covering Weekly. Ten opzichte van het jaar 2000 steeg de hoeveelheid echter met 12,3 procent tot 47,5 miljoen vierkante meter. De gemiddelde verkoopprijs daalde dus van bijna 17,5 dollar tot iets meer dan 16 dollar per vierkante meter.

(FCW/Parketplein, 29-07-2002)
 
'Einde zelfregulerend systeem'

De Europese Unie heeft een einde gemaakt aan het Nederlandse zelfregulerende systeem waarin het bedrijfsleven afspraken maakt met de Consumentenbond. Dat betekent dat consumenten in de loop van dit jaar naar de rechter kunnen stappen met de Wet 'verkoop en garanties van consumptiegoederen' in de hand, zo legt de publicatie HBActueel van deze maand uit. "Als mensen klachten hebben over een aankoop kunnen ze nu alleen aankloppen bij een klachtencommissie. Na invoering van de wet kunnen ze daarnaast ook naar een rechter stappen," aldus de Consumentenbond. Wanneer een koper binnen zes maanden na aankoop van een artikel naar de verkoper gaat met een klacht, moet de verkoper het gebrek binnen redelijke termijn en zonder overlast kosteloos repareren of een nieuw exemplaar geven. Dat geldt ook voor onderdelen of kostenposten die buiten een eventuele bestaande garantie van de leverancier vallen. De verkoper kan afzien van reparatie of vervanging als hij kan bewijzen dat het gebrek na de aankoop is ontstaan. Het wetsvoorstel legt geen rechten vast die gelden bij aankopen van diensten en van producten die bestemd zijn voor het beroep of bedrijf van de koper.

(HBActueel/Parketplein, 26-07-2002)

 
Halfjaarcijfers Pergo bekend
De netto omzet van laminaatfabrikant Pergo over het eerste halfjaar van 2002 is uitgekomen op 1740 miljoen Zweedse kronen (SEK), oftewel 184 miljoen euro. Met weglating van wisselkoerseffecten betekent dat een afname van 9 procent ten opzichte van een jaar eerder. De omzetdaling wordt verklaard door druk op de prijzen vanwege concurrentie, vooral in de USA, en door lagere afzetvolumes in Europa. Dat laatste in hoofdzaak vanwege het afbouwen van de levering van laaggeprijsde producten aan 'landgenoot' IKEA. Andere Europese klanten namen daarentegen per saldo meer af. De verkopen in het tweede kwartaal zijn afgenomen met 17 procent. De operationele winst over het eerste halfjaar bedroeg SEK 13 miljoen (was SEK 105 miljoen verlies). Pergo schrijft de verbetering grotendeels toe aan zijn vorig jaar gelanceerde actieprogramma. De vaste kosten in de groep werden teruggeschroefd. De netto schuld van Pergo liep fors terug tot SEK 77 miljoen (was SEK 570 miljoen). Prijsdalingen en hogere vergoedingen voor click-licenties (Unilin) hebben aan de andere kant een negatieve invloed gehad op het resultaat. Voor het jaar 2002 als geheel handhaaft Pergo de verwachting van SEK 50 miljoen operationele winst. Pergo slaat zichzelf op de borst door te concluderen dat de markt een stevige belangstelling blijft tonen voor de nieuwe vloerproducten die het bedrijf in de loop van 2001 heeft gelanceerd.

(Pergo/DPN, 24-07-2002)
 
Parketbedrijven voor goede doel
Namens Holland Parket vraagt Jan Staal aandacht voor een project rond het opzetten van een 'kinderhospice' in jeugddorp De Glind. Dit voor zeer ernstig zieke kinderen. In een groot woonhuis zal een vloer gelegd gaan worden van 140 vierkante meter bamboe. In eerste instantie wilde Holland Parket een en ander tegen kostprijs gaan realiseren. Na overleg met onder meer T&G Wood (René Beute) en W.P. (Martin Fleur) bleek dat het mogelijk moest zijn om dit project geheel gratis uit te kunnen voeren. De volgende bedrijven werken belangeloos mee: T&G wood Barneveld, Woodpecker i.s.m. met Mamboo, Lecol Chemie, Certus Haarlem en Holland Parket. De vloerleggers van Holland Parket leggen de vloer geheel in hun vrije tijd.

(Holland Parket/Parketplein, 22-07-2002)
 
<< Begin < Vorige 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

 

Floor Forum

FF-132FFI-100

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons maart nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Producenten van kopshout
  • Dossier Trends in kurk
  • Dossier Brandvertragende lakken en oliën
  • Dossier Parket i.c.m. vloerverwarming en -koeling
  • Dossier Convector- en radiatorroosters in hout
  • Voorbeschouwing Ligna, nabeschouwing Budma

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com