forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Bodiax brengt Hydro-core clic pvc ‘Thor’

Bodiax-ThorBodiax Thor is opgebouwd uit vijf lagen: een matte PU-beschermlaag, vinyl-slijtlaag 0,55 mm, pvc-toplaag 2 mm, Hydro-core-laag 5 mm en een egaliserende en geluiddempende onderlaag 1,5 mm.De pvc-serie van Bodiax, een onderdeel van Heditex in Vlaardingen, is uitgebreid met de collectie Thor. Deze biedt alle voordelen van een pvc-vloer, zo stelt de leverancier, in combinatie met het Unilin Clic-systeem, dat ervoor zorgt dat de vloer eenvoudig is te leggen en niet verlijmd hoeft te worden.

De vloerplanken van Thor worden met de grootste zorg vervaardigd en bestaan uit vijf lagen om de beste kwaliteit te kunnen bieden, zo verzekert Bodiax. Dankzij de dikke egaliserende onderlaag kan Thor direct over elke vlakke vloer worden gelegd en is daardoor geschikt voor vrijwel elke ruimte in een woning of project. Tevens heeft de onderlaag een geluiddempende functie en biedt deze betere ondersteuning voor de gewrichten. De daaropvolgende stabiele Hydro-core (kern) van vijf millimeter is honderd procent waterproof, wat Thor volgens de aanbieder uitermate geschikt maakt voor vochtige ruimtes als badkamers.

Om het voor Bodiax typerende natuurgetrouwe decor te realiseren, wordt gebruik gemaakt van een pvc-toplaag van twee millimeter. Deze laag zorgt voor een comfortabele vloer, met een lage geluidsbelasting. De vloer wordt afgewerkt met een sterke slijtlaag van 0,55 millimeter en een matte PU-beschermlaag. Dit zorgt ervoor dat de vloeren bestand zijn tegen intensief gebruik. De antislip-eigenschap van de vloer blijft behouden, ook al liggen er waterdruppels. Meer informatie over de collectie als geheel is te vinden op www.bodiax.com.

(Vloerenplein, 18-01-2019)

 
Updates van de vereniging MMFA

mmfa-logoIn een poging om de snelle ontwikkelingen op de markt te vangen in een geschiktere classificatie, heeft de Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) nieuwe namen gegeven aan de productgroepen die zij hanteert binnen het grotere geheel van de meerlaagse modulaire vloerbedekkingen. De opbouw van de vloer als uitgangspunt nemend, wordt nu onderscheid gemaakt tussen de productcategorieën ‘Wood’, ‘Polymer’ en ‘Mixed’. Deze zijn de opvolgers van wat voorheen door het leven ging als respectievelijk klasse 1, 2 en 3.

‘Wood’ staat voor alle producten met een merendeels op houtmateriaal stoelende samengestelde kern, voorzien van een polymeer- of kurkbovenlaag. ‘Polymer’ omvat producten met polymeerkern en polymeeroppervlak. Deze kent twee onderverdelingen: de klassieke LVT click-producten en de ‘rigide’ producten (ofwel alle andere polymere click-producten op basis van EPC of SPC). In ‘Mixed’ zijn de vloeren van elke andere opbouw ondergebracht (zoals MMF-modules met kliksysteem en bovenop textiel, of die met een minerale kern of tussenlaag van kurk). In alle drie de categorieën kan het polymeer van PVC zijn of een alternatief synthetisch materiaal.

De MMFA is inmiddels aan de slag gegaan met het standaardiseren van proeven waarmee zich onder meer de kwaliteit van de nieuwe ‘rigide’ producten laat bepalen.

Vloer-van-LICODeze vloer van LiCo is behalve prettig om op te lopen ook milieuvriendelijk, want gebaseerd op vezelmateriaal van gerecycled en chroomvrij echt leder, natuurlijk latex, natuurlijk vet en natuurlijke looimiddelen.De MMFA telt nu drieëntwintig gewone leden (met Tarkett als jongste aanwinst), zesentwintig geassocieerde en twee ondersteunende leden. Samen met de verenigingen ECRA (tapijt), ERFMI (elastisch) en EPLF (laminaat) wordt voorts gewerkt aan de oprichting van de overkoepelende European Floor Covering Association (EuFCA), met Brussel als strategische standplaats.

De verkoopcijfers van de leden van de MMFA zaten ook in 2018 in de lift omhoog en naar verwachting laat 2019 opnieuw omzetgroei zien voor alle productcategorieën en markten binnen het segment van de meerlaagse modulaire vloeren (MMF), zo liet de vereniging een paar dagen terug weten op Domotex.

In MMF-vloeren met HDF-kern (voorheen klasse 1) hebben de leden van de vereniging momenteel op wereldschaal een aandeel van meer dan 90 procent. In 2017 realiseerden MMFA-fabrikanten al een wereldwijde verkoop in deze categorie van bijna 10 miljoen vierkante meter, waarvan 80 procent voor rekening kwam van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In 2018 steeg de totale hoeveelheid verder tot 12 miljoen vierkante meter.

Met modulaire meerlaagse producten op basis van polymeer of polymeercomposiet (voorheen klasse 2), hebben de MMFA-leden in 2018 wereldwijd een afzet van 62 miljoen vierkante meter geboekt (2017: ruim 48 miljoen), waarvan meer dan 31 miljoen toe te schrijven is aan West-Europa (2017: 23 miljoen) en circa 26 miljoen aan Noord-Amerika (2017: 21 miljoen). In 2018 hebben de MMFA-leden in Duitsland de stijgende lijn vastgehouden, met een afzet van op hout en op polymeren gebaseerde producten van bijna 20 miljoen vierkante meter (2017: bijna 15 miljoen).

(Vloerenplein, 18-01-2019)

 
Unifloor weer van de partij op BouwBeurs

Jumpax-reduBeursteam Unifloor toont de toepassing van onder meer Redu-Panel en de Jumpax Family.Unifloor is begin februari weer aanwezig op de BouwBeurs in Utrecht. In hal 7 op stand A090 toont de Deventer specialist in ondervloeren onder andere Redu-Panel, zijn snelle oplossing voor de egalisatie van houten draagvloeren. Daarnaast treft de vakbezoeker op de stand van Unifloor ondervloersystemen aan voor gebruik in combinatie met traditionele of elektrische vloerverwarming.

Voor alle bouw- en renovatieprojecten belooft de exposant de ‘ideale’ ondervloeroplossingen te kunnen bieden. Hoe eenvoudig en snel deze zijn te verwerken, zal door de leverancier doorlopend worden gedemonstreerd op het evenement. “Geschikt voor diverse vloerbedekkingen en vloerconstructies, waarbij gemak, snelheid, eenvoud en het ontbreken van droogtijd (dus geen wachttijd) grote voordelen zijn. Daarnaast komt er bij de verwerking geen schroef aan te pas,” aldus Unifloor. De BouwBeurs (www.bouwbeurslive.nl) wordt gehouden van 4 t/m 8 februari a.s. in de Jaarbeurs Utrecht.

(Vloerenplein, 18-01-2019)

 
Slotbericht Domotex 2019
Lichte-daling-van-de-opkomstLichte daling van de opkomst is bepaald niet zichtbaar bij de entree van Domotex 2019 (foto: Deutsche Messe).
Onder-meer-ChapelOnder meer Chapel Parket uit Schijndel in beeld.
Hal-9-van-bovenafHal 9 van bovenaf gezien.
Chinese-aanbieders-vanChinese aanbieders van meerlaagse modulaire producten in hal 12.
Veel-Belgen-blevenVeel Belgen bleven weg, maar niet Louis de Poortere.
Ruimte-voor-demonstratiesRuimte voor demonstraties, op de foto Janser.

"De positieve en optimistische blik op het zakenjaar 2019, die tastbaar was in de beurshallen, bewijst het succes van de tentoonstelling van dit jaar,” zo zet Andreas Gruchow, bestuurslid van organisator Deutsche Messe, de toon in het slotbericht van Domotex. Ruim veertienhonderd exposanten uit meer dan zestig landen hebben deelgenomen aan de editie 2019. De beursorganisatie wil opgemerkt hebben dat het vakbezoek van een hoog kaliber is geweest, met zowat negen op de tien aanwezigen voorzien van beslissingsbevoegdheid - een gegeven dat volgens haar door de exposanten wordt onderschreven. “Vanwege de toenemende marktconcentratie” noteert Domotex 2019 een lichte daling van de opkomst, is het enige dat de organisatie verder kwijt wil over het bezoekersaantal.

Presentatie-van-LalegnoPresentatie van Lalegno uit Vlaanderen.

De beursenquête wijst uit dat de ordertoestand voor de exposanten gelijk bleef, terwijl het inkoopvolume per bezoeker omhoog ging. Ongeveer zeventig procent van de bezoekers is opnieuw uit het buitenland afkomstig. De opkomst van met name groot- en detailhandelaren ligt volgens Deutsche Messe flink hoger. De cijfers tonen daarnaast een hogere opkomst van architecten, interieurontwerpers en vakmensen uit de projectenhoek. Bovendien is de hoeveelheid verkochte displayruimte gestegen. In 2020 staat Domotex Hannover op de agenda voor 10, 11, 12 en 13 januari.

In-hal-13-krijgtIn hal 13 krijgt parket gezelschap van applicatie- en installatietechnieken.

(Vloerenplein, 16-01-2019)

 
Voor mFLOR & Solcora is Domotex geslaagd

Peter Kuipers presenteertPeter Kuipers (rechts) toont nieuwe producten van mFLOR en Solcora.mFLOR kijkt terug op een geslaagde Domotex. Het bedrijf ontving vier dagen lang bestaande en nieuwe klanten in het naastgelegen hotel Radisson Blu en presenteerde daar de twee nieuwe glue down-collecties. Op beide collecties, zowel de 25-05 Abstract als de 20-03 Reservoir Oak, zegt de specialist in PVC-designvloeren veel positieve reacties te hebben gekregen.

Vooral de nieuwe reeks Abstract trok volgens mFLOR veel bekijks door het bijzondere vintage cross-over design, wat de vloer een zachte, textielachtige uitstraling geeft. De collectie is verkrijgbaar in zes aansprekende kleuren op het tegelformaat van 91,44 bij 45,72 centimeter. De tegels zijn 2,5 millimeter dik en voorzien van een 0,55 millimeter dikke slijtlaag, waardoor de vloer geschikt is voor zwaar projectmatig gebruik.

De collectie Reservoir Oak, met stroken van 121,92 bij 22,86 centimeter, heeft een natuurlijke uitstraling van eikenhout en is verkrijgbaar in eveneens een zestal aantrekkelijke kleuren. De stroken zijn 2,0 millimeter dik en voorzien van een 0,30 millimeter dikke slijtlaag, wat de vloer geschikt maakt voor zwaar huishoudelijk en licht projectmatig gebruik.

Verder deed mFLOR in Hannover een vooraankondiging van zijn rigid board-merk Solcora, een nieuwe tegelcollectie met de uitstraling van steen, gebaseerd op zijn goed ontvangen collectie Nuance. Voor de Solcora Nuance-collectie zijn de zes beste kleuren uit de glue down-reeks Nuance geselecteerd. De tegels zijn verkrijgbaar in de veelgevraagde rechthoekige afmeting van 90,7 bij 45 centimeter, zijn 4,5 millimeter dik en hebben een slijtlaag van 0,55 millimeter, waarmee het product geschikt is voor zwaar projectmatig gebruik. De Solcora Nuance-collectie wordt in april verwacht.

(Vloerenplein, 16-01-2019)

 
Fabrice Barthélemy gaat Tarkett leiden

Fabrice-BarthelemyFabrice Barthélemy.De raad van commissarissen van Tarkett heeft tijdens zijn vergadering van afgelopen vrijdag besloten om Fabrice Barthélemy te benoemen tot chief executive officer (ceo) en voorzitter van de raad van bestuur. Barthélemy (50) is al geruime tijd lid van de raad van bestuur, eerst als chief financial officer van de groep in de jaren 2008 tot 2017, daarna als president van de divisie Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) & Latijns-Amerika. Vanaf september vorig jaar was hij daarnaast ook al interim-voorzitter van de directie.

De nieuwe topman krijgt van Tarkett lof toegezwaaid vanwege zijn ongekende kennis van zowel het bedrijf als de sector en om zijn jarenlange ervaring binnen de groep. Hij wordt evenzo geprezen om zijn bijdrage aan de huidige strategie met betrekking tot winstgevende groei, waardoor Tarkett wereldwijd een prominente speler is geworden op het gebied van vloerbedekking en sportvloeren. Complimenten krijgt hij ook voor zijn rol bij de overname van een twintigtal andere bedrijven en bij de beursgang van een aantal jaren geleden. Als hoogste man van de divisie EMEA & Latijns-Amerika heeft de nieuwe ceo, in de woorden van Tarkett, bovendien al zijn bekwaamheid getoond in het aansturen van deze belangrijkste tak van het bedrijf in een complexe omgeving.

Barthélemy belooft de komende maanden zijn nieuwe bedrijfsbeleid in detail uit de doeken te zullen doen. Voor nu stelt hij alvast: “Met het directiecomité is het onze doelstelling om de financiële prestaties van de groep om te buigen en onze investeringen te richten op de meest dynamische segmenten en landstreken. We willen onze organisatie evenzo meer ‘agile’ en meer digitaal maken, teneinde innovatie te versnellen en oplossingen te bieden die het verschil maken voor onze klanten. Ten slotte willen we de leidende rol van de groep in de circulaire economie vergroten om beter te kunnen voldoen aan al de verwachtingen van alle belanghebbenden bij ons en deze te benutten als een bron om het bedrijf onderscheidend te maken.”

(Vloerenplein, 16-01-2019)

 
Omzetstijgingen ‘interieur’ in november

De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) is afgelopen november met ruim 33 procent gegroeid, zo valt op in de jongste detailhandelscijfers van het CBS. De detailhandel als geheel heeft ruim 4 procent meer omgezet dan in november 2017, de non-foodsector bijna 4 procent meer.

cbs-retail-nov18

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) en de winkels in meubels en woninginrichting (algemeen assortiment) realiseren in de elfde maand van het jaar omzetstijgingen van respectievelijk 3,1 procent (volume: +4,8 procent) en 2,9 procent (volume: +1,0 procent).

(Vloerenplein, 16-01-2019)

 
Marmoleum Marbled is Terra, Splash & meer

Marmoleum-Marbled-settingMarmoleum Marbled wordt gebracht als mooi voor binnen, goed voor buiten.De nieuwe Marmoleum Marbled-collectie die Forbo Flooring deze maand op de markt brengt, biedt een dertigtal nieuwe, eigentijdse kleuren en twee ‘verse’ dessins, genaamd Terra en Splash. Laatstgenoemde nieuwkomer is een dessin met een lichtgrijze basis waar een beetje kleur doorheen schemert, en dat zich goed laat ‘mixen’ en ‘matchen’ met andere elementen in het interieur. Terra biedt door zijn kleurstelling ‘vuilverhullende’ eigenschappen, en wordt gezien zijn fijne marmertekening en rustige uitstraling aanbevolen voor kleine ruimtes. De vloerenmaker stelt dat deze nieuwe gemarmerde dessins, maar ook de andere structuren als Real, Fresco en Vivace, hoe dan ook goed passen in bijna iedere ruimte, zeker in combinatie met andere natuurlijke materialen, zoals hout, steen of textiel.

De collectie is meer dan CO2-neutraal. Elke vervaardigde vierkante meter levert een negatieve CO2-bijdrage op van minus vier gram uitstoot. De CO2-uitstoot tijdens de productie wordt namelijk meer dan volledig gecompenseerd met de CO2 die wordt opgenomen door de natuurlijke en hernieuwbare grondstoffen (planten, bomen, gewassen) gedurende hun leven. De vloerenmaker bracht hiertoe het gebruik van fossiele brandstoffen tijdens de productie sterk omlaag, liet de keuze vallen op niet anders dan groene energie en verduurzaamde de relatie met zijn toeleveranciers. Forbo Flooring staat volgende week met onder meer deze gemarmerde vloeren op vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in de Jaarbeurs.

(Vloerenplein, 16-01-2019)

 
Nieuwe look noraplan signa op BAU

noraplan-signa-Bronovo-ziekenhuis-Den-HaagIn het moeder-kindercentrum van het Haagse ziekenhuis Bronovo ligt noraplan signa.De rubber vloer noraplan signa is door nora systems in een nieuw jasje gestoken. Zijn twaalf jaar terug gelanceerde bestseller heeft een vernieuwd design en kleurenspectrum gekregen, plus een extra oppervlaktestructuur, en is dezer dagen in première te zien op de beurs BAU in München, op stand 133 in hal A5.

De noraplan signa wordt door de leverancier aangeprezen als een allrounder voor iedere toepassing, met keuze uit achtenveertig kleuren, een verscheidenheid aan technische en functionele eigenschappen en velerlei toebehoren. De nieuwe kleuren variëren van koele tinten grijs en warm beige tot levendige tinten, die bovendien talloze combinaties mogelijk maken. Toepassingsgebieden zijn onder meer ziekenhuizen, onderwijsinstellingen, fabrieken, openbare gebouwen en treinen. De in Duitsland gevestigde marktleider in rubber vloerbedekkingen werd vorig jaar overgenomen door tapijttegelmaker Interface uit de VS.

(Vloerenplein, 16-01-2019)

 
Domotex 2019 gewoon een goede beurs
Henk-LavermanHenk Laverman van Woca: ‘ Beurs voldoet aan verwachtingen’.
Jan-DosscheJan Dossche (links) toont nieuwe ontwikkelingen in collectie ProPlus.
Richard-BosveldRichard Bosveld van Estillon met symbolisch PET-flesje.
Arnout-AppeloArnout Appelo van Rinos is trots op Grafic.
Bart-NietschBart Nietsch van Amorim: ‘Wise by Amorim is high end-product’.
Jan-DoornwaardJan Doornwaard (links) en Alexander Roetman van Hamat.
Alexander-WurstAlexander Wurst van Deutsche Messe: ‘Exposanten waarderen het platform Domotex.’
SchmidhuberSchmidhuber’s ‘Connectivity Wheel’ in teken van beursthema Create’nConnect.
Solidfloor-staatSolidfloor staat centraal bij Fetim.

Vandaag was de laatste dag van editie 2019 van Domotex in Hannover. Na vier dagen ‘beurzen’ kan de voorlopige conclusie luiden: hoewel de bezoekersaantallen wat lager lijken te liggen, zijn de exposanten per saldo goed te spreken over de kwaliteit van het bezoek, en kortom tevreden met hun deelname dit jaar. De beursorganisatie zelf heeft op zich ook weinig te klagen, want zowel het aantal exposanten als het aantal vierkante meters ligt hoger, en dat ondanks de zich elke twee jaar aandienende ‘uitdager’ BAU in München.

Stand-van-OvermatStand van Overmat/Floorservice, met vierde van links Jeroen van Oversteeg.

“De kwaliteit van de bezoekers dit jaar is zonder meer goed. Ik schat de hoeveelheid een kwart lager in, maar daar hoor je ons absoluut niet over klagen,” zo stelt Bart Nietsch namens Amorim. “Domotex is een echte retailbeurs - belangrijk voor onze klanten en voor ons dus reden genoeg om er te staan. We nemen overigens ook aan BAU deel, die weliswaar internationaler is geworden en een paar hallen erbij heeft, maar toch vooral interessant is voor de contractmarkt. Hier in Hannover krijgen we voorts veel waardering voor onze nieuwe Wise by Amorim, een high end-product waar ik erg trots op ben.”

Unilin-hadUnilin had ‘slechts’ zijn afdeling IP naar Hannover gestuurd.

Jeroen van Oversteeg van Overmat heeft zijn oordeel over de beurs al klaar. “Ook volgend jaar staan we hier weer. Ik ben tevreden over de Domotex van nu. Het bezoek is inderdaad iets minder, maar de mensen weten ons te vinden. Voor ons blijft de beurs in Hannover belangrijk en keren we dus telkens terug.”

Drukbezochte-sessieDrukbezochte sessie Framing Trends.

“Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar BAU en zal daar nog een kijkje gaan nemen. Even de sfeer opsnuiven,” zo zegt Dick van de Klok van exposant Flamingo Parket, dat aanwezig was met een fraaie, veel grotere stand dan voorheen. “Maar voor Domotex geldt toch dat je iedereen die ertoe doet hier ziet. Ook de verkoop loopt hier prima. Domotex is voor ons een beurs die loont, en bovendien niet zover van Barneveld vandaan.” Waar gaat de aandacht van het bezoek naar uit? Van de Klok: “We zien dat onze nieuwe collectie Patina goed wordt ontvangen, vooral in combinatie met Raftwood.”

Lars-VersteegLars Versteeg (links) en Dick van de Klok van Flamingo Parket.

In de befaamde wandelgangen wordt sowieso veel gesproken over de vraag hoe de vloerenbranche om moet gaan met een verschijnsel als BAU. We luisterden vanaf de zijlijn even mee met wat zoal te berde werd gebracht. “Ik heb hier maar één enkele fabrikant staan. Als ik later deze week naar BAU ga zie ik vijf van mijn leveranciers,” zo horen we een importeur uit het hoge noorden van Europa klagen. “Het probleem van Domotex is dat de tapijtjongens jaarlijks willen beurzen met hun nieuwe collecties, terwijl de houtaanbieders aan een tweejaarlijkse beurs genoeg hebben,” zo weet een ander. “De markt heeft zich een beetje afgekeerd van Domotex vanwege de vele Chinezen,” oppert dan weer een handelaar in houten vloeren. “Dat BAU is uitgegroeid van een beurs voor eerst alleen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland tot internationaal evenement is wel wonderlijk. Wat is er in de tussentijd dan gebeurd?” zo vraagt weer een andere branchegenoot zich af. Wijze woorden tot besluit: “Je moet je niet laten gekmaken en vooral niet laten uitspelen. BAU mag dan wel een grote hal hebben propvol allerlei vloeren, maar wat moet je als vloerenbedrijf met al die garagedeuren daar en zo meer?”

Balta-hadBalta had dit jaar in hoofdzaak zijn divisie Home afgevaardigd.

Hans van de Ree van Gerflor Benelux is als bezoeker aanwezig op Domotex. Zijn bedrijf exposeert deze week op BAU in München. “Je moet een keuze maken, twee beurzen wordt teveel van het goede,” zo stelt Van de Ree. “Wat mij in het algemeen opvalt qua beurzen is dat exposanten zich meer op deelname aan evenementen voor deelsegmenten gaan richten, zoals beurzen voor alleen hospitality. Het klantencontact is daar immers veel meer toegespitst. Je zou kunnen spreken van een decentralisatie in het beurzenlandschap. En het is stellig ook waar dat Domotex wat van zijn glans heeft verloren. Maar ondanks de wat lagere opkomst, biedt de editie 2019 toch weer het nodige aan innovatie, nieuwe dingen en productlanceringen.”

Lamett-paktLamett pakt fors uit.

In hal 12 treffen we veel aanbod van SPC-vloeren, de vloertrend van 2019 wellicht. Dit drietal letters, waarvan bijna niemand een jaar geleden nog had gehoord, staat voor Stone Plastic Composite, vloeren met een kern van onder meer kalksteenpoeder en stabilisatoren. Niet te verwarren met WPC uiteraard, wat staat voor Wood Plastic Composite. SPC-vloeren worden op Domotex aangeboden door Chinese exposanten tegen prijzen die soms te denken geven. “Bij ons staan bij het doorontwikkelen van producten kwaliteit en betrouwbaarheid altijd voorop. Te vaak zie je bij goedkoop aanbod dat zich na verloop van tijd toch tekortkomingen aandienen, zoals doortekening van de ondergrond,” zo luidt desgevraagd het commentaar van Hans van de Ree.

“De kwaliteit van het bezoek is hier gewoon goed. Ook in 2020 zijn wij zeker weten weer van de partij op Domotex,” zo toont Ted Engelen van de Zoetermeerse lijmen- en kittenmaker Bijlard zich een tevreden mens. “Dit is weer een heel goede editie, met bijvoorbeeld veel gerichte belangstelling voor de voordelen die onze nieuwe MS 2K FLOOR de parketteur biedt. Vrijdag was het bezoek wel wat minder, maar daarna zagen we echt veel aanloop. We richten ons hier op de handel, op de parketteurs. Die komen nu eenmaal niet naar beurzen in Nederland.”

Stand-van-BalsanStand van Balsan, nu ook leverancier van LVT. Condor-GroupCondor Group prominent aanwezig.

Estillon zet op Domotex zijn groene vernieuwing Infinity in de schijnwerpers. “Dit betreft een volledig gerecycled ondertapijt, gemaakt van honderd procent gerecyclede PET-flessen,” aldus Richard Bosveld. “En na gebruik kan het ondertapijt opnieuw gerecycled worden. Zo levert Estillon een meetellende bijdrage aan de circulaire economie.”

Peter-BijlardPeter Bijlard staat bezoek uit Azië te woord.
Team-TG-WoodTeam T&G Wood gaat voor 100% Pure Wood.
Ella-RoosenboomElla Roosenboom en Arthur Hoetelmans van Inpa Parket voor de gevingerlaste decking.
FF. Ball in gesprek met klanten.
Drukte-bij-CiranovaDrukte bij Ciranova.
Lico-uit-ZwitserlandLico uit Zwitserland weet vaak te verrassen.

De specialist in exotische houten vloeren Inpa Parket was na twee jaar afwezigheid teruggekeerd in Hannover. “De kwaliteit van het bezoek is goed,” zo beaamt ook Arthur Hoetelmans. “We zijn tevreden, ondanks een wat rustige vrijdag. Wat het leuke is: de vraag naar exoten loopt weer op vanwege de schaarste aan eiken.” Op de stand ging de aandacht verder uit naar de gevingerlaste decking.

Brink--CampmanBrink & Campman in beeld.

Exposant Hamat uit Genemuiden verklaart geen last te hebben van BAU. “Ook volgend jaar staan we weer op Domotex, en dan met een nieuwe catalogus,” zo vertelt commercieel directeur Jan Doornwaard. “De vrijdag hier was goed, de zaterdag idem. De tendens is in het algemeen wel wat rustiger. We hebben de grote jongens uitgenodigd en te woord gestaan en een nieuwe collectie gepresenteerd, die we introduceren aan de hand van moodboards. In het algemeen geldt dat we bezig zijn om Hamat nadrukkelijker in de markt te profileren als vloerenpartner. Voor de letters HQ in ons nieuwe label mag men ‘Hamat Quality’ lezen.”

Ton Schulte van T&G Wood schaart zich achter veel van de andere exposanten die de kwaliteit van het bezoek dik in orde vinden. “Goed, het bezoek is wat minder, maar nou en? Wij zijn tevreden met onze deelname aan Domotex. Twintig procent van de mensen op de stand betreft nieuwe klanten, tachtig procent vaste klanten, waarmee Domotex zijn nut bewijst voor het relatiebeheer. Een van de boodschappen die we hier overbrengen gaat over de voordelen van een echt houten vloer, waarvoor we de leuze ‘100% Pure Wood’ hanteren.”

Fetim bemant een stand in trendhal 9. “Op zich een heel goede plek. Zondag ook veel Nederlanders op bezoek gehad,” zegt Axel Martens, teruggekeerd op het oude nest en verantwoordelijk voor de sales in Noord-Nederland plus Amsterdam. “Jammer alleen dat op het laatst wat andere houtleveranciers op deze locatie annuleerden. Maar wij zijn tevreden, het publiek komt heel gericht informeren. In onze deelname staat de kick-off van Solidfloor centraal, raamdecoratie tref je hier niet meer aan op de stand. We voeren een basisprogramma in Europees in plaats van Chinees eiken, waarin de voorkeuren van de klant terugkomen en we rekening houden met de beschikbaarheid van het materiaal. Het dealernetwerk verder aanhalen is een belangrijk punt voor Solidfloor. Verder verwachten we veel van de uitbreiding in visgraat. Een bijzondere houtsoort die de aandacht trekt is samanea-saman, die van nature al een grijstint heeft en bovendien keihard is.”

“Rinos heeft in het geheel niet te klagen over de huidige Domotex,” zo stelt Arnout Appelo op de stand van de fabrikant van schoonlooptapijt. “Het beeld komt overeen met dat van vorig jaar. BAU heeft een andere doelgroep. In Hannover komt de groothandel en de distributie langs, dat is belangrijk voor ons.” Rinos schotelt zijn bezoekers Grafic voor, een functionele entreemat voor projecttoepassingen die er echt prachtig uitziet. Van een afstandje ziet men alleen een donkergrijze tint, meer dichterbij ontvouwt zich een geheel van fraaie patronen. Appelo: “We verwachten het nodige van dit product dat zijn naam ontleent aan zijn grafische patroon. Voor architecten hebben we een luxe stalenboek laten maken met werkelijk fraaie interieurfotografie.”

“Woca staat op zowel BAU als Domotex,” aldus Henk Laverman van Woca Nederland. “Zelf ben ik alleen in Hannover, waar de kwaliteit van het bezoek niet anders dan goed is te noemen. Veel Nederlanders ook ontmoet, dus voor mij voldoet de beurs aan de verwachtingen.” Heeft Woca nog wat nieuws in petto? Laverman: “We komen met een nieuwe serie lakken. Eerst wachten we nog even de ontvangst ervan in andere landen af, daarna is Nederland aan de beurt. Wel hebben we alvast wat Nederlandse parketteurs uitgenodigd om deze ‘invisible’ lak te testen. De focus van Woca blijft dit jaar hoe dan ook liggen op de Diamond Active Oil, en dus duidelijk maken aan de klanten in Nederland wat de vele voordelen van dit product zijn.”

Bij USFloors werd onder meer de COREtec Herringbone, acht kleuren van de Naturals Collection in visgraatmotief, voor het voetlicht gebracht. “De Herringbone is speciaal op verzoek van de Nederlandse markt ontwikkeld,” zo geeft Philiep Caryn als toelichting. “Nu merken we dat ook andere landen belangstelling tonen en daar zijn we vanzelfsprekend heel blij mee. Als ik het kort mag samenvatten: een mooi product met een mooie marge voor de verkoper.” Hoe oordeelt Caryn in het algemeen over de beurs? “Het scheelt natuurlijk wel dat een partij als de Unilin-groep afwezig is, dan spreken we al gauw over een negental grote merken, van Pergo tot IVC. Ik vermoed ook, afgaande op mijn indruk van wat hier te zien is, dat de marketingbudgetten verminderd zijn. Er zijn inmiddels ook wel heel veel beurzen onder de vlag van Domotex, met nu ook Amerika en Mexico erbij.”

“Het aantal vierkante meters en het aantal exposanten op Domotex is wel degelijk toegenomen dit jaar,” zo vertelt Alexander Wurst van organisator Deutsche Messe. “Het is nu nog even wachten op de bezoekcijfers, maar duidelijk is wel alvast dat de reacties van de exposanten tot dusverre positief zijn. Zij waarderen het platform Domotex, zoals hun dat wordt geboden. Dat BAU internationaal aan de weg timmert, is verder een gegeven voor ons. We weten ook dat de markt soms iets anders wil, zoals dit jaar de keuze van sommige partijen op BAU is gevallen. Maar toch is BAU als bouwbeurs een andere, niet met Domotex vergelijkbare beurs. En wat die overige Domotex-beurzen wereldwijd betreft, daarmee voldoen wij simpelweg aan wat de markt van ons vraagt. Niettemin is en blijft Domotex Hannover het vlaggenschip van Deutsche Messe.”

(Vloerenplein, 14-01-2019)

 
Tarkett pakt uit op BAU in München
Allerlei-vloerencollecties-wordenAllerlei vloerencollecties worden gepresenteerd zoals in de Parijse showroom l’Atelier.
Presentatie-van-de-segmentenPresentatie van segmenten als onderwijs, gezondheidszorg, winkels en hotels, ouderenzorg, kantooromgevingen en thuis.
Alle-polaroids-vanAlle polaroids van ontwerpen met iD Mixonomi worden aan een muur gehangen.

Tarkett heeft flinke plannen met zijn bijna vierhonderd vierkante meters tellende presentatie op vakbeurs BAU. Het motto ‘Build the future. Together’ vat samen wat de vloerenmaker in hoofdzaak mee wil geven aan de bezoekers aan zijn stand, met het nummer 303 in hal A6. De nadruk zal daar komen te liggen op de begrippen design, functionaliteit en duurzaamheid. De megabeurs voor de bouw gaat komende maandag van start in München en loopt door tot de zaterdag.

Om met het aspect duurzaamheid te beginnen: voor alle bezoekers die hun visitekaartje achterlaten op de stand van Tarkett wordt een boom geplant in het oosten van Duitsland. Hoeveel C02 wordt gereduceerd met het aantal geplante bomen wordt automatisch getoond. Bovendien wordt over de actie gepost op social media (#iplantatreewithtarkett) en voor iedere like (tot aan duizend totaal) wordt evenzo een boom geplant. Op het vlak van design worden zowel het webplatform als de digitale tools onder de aandacht gebracht. Verder is een wedstrijdje op poten gezet rond iD Mixonomi: wie het aandurft maakt zijn eigen ontwerp en legt dit vast met een polaroidfoto. Alle polaroids worden aan een muur gehangen en al doende ontstaat een fraai geheel van creaties.

Op de stand worden tevens allerlei vloerencollecties gepresenteerd op dezelfde wijze als in l’Atelier, de smaakvolle showroom en ontmoetingsplek in hartje Parijs. Ook is een plek gereserveerd waar live technische demonstraties worden gegeven (van onder meer Desso-tapijttegels) en waar men terecht kan met allerhande vragen om advies. Een indeling van de stand in verschillende afdelingen moet duidelijk maken dat Tarkett in evenzovele segmenten werkzaam is. Op iedere afdeling worden weer andere (Cradle to Cradle) producten, activiteiten of onderzoeken naar voren gebracht. Te denken valt aan onderzoeken op het vlak van hygiëne, de kleurenstudies en virtual reality. Tarkett’s jongste innovatie, de iD Revolution, wordt vanzelfsprekend ook voor het voetlicht gebracht.

(Vloerenplein, 11-01-2019)

 
Domotex 2019 is onderweg

domotex-entree-logoEditie nummer eenendertig van de internationale vloerenvakbeurs Domotex is vandaag van start gegaan in Hannover, de tweede aan de hand van de vorig jaar op de schop genomen hallenindeling en met opnieuw allerlei creatiefs samengebald in trendhal 9. Domotex 2019 heeft als leidend motto ‘Create’n'Connect' meegekregen, dat de schijnwerpers plaatst op vernieuwingen op vloerengebied met eigentijdse ontwikkelingen rond interactie als inspiratiebron.

Hoewel een toch niet geringe reeks namen van belang op de huidige editie ontbreekt (die voor een deel gekozen hebben voor de tweejaarlijkse concurrent BAU in München) telt de exposantenlijst van Domotex nog altijd ruim vijftienhonderd deelnemers, waarvan welgeteld negenendertig uit ons land. Men mag rekening houden met een aantal bezoekers van rond de veertigduizend, waarvan zeven op de tien afkomstig van buiten het gastland Duitsland. De beurs duurt tot en met aanstaande maandag. Dan ook meer over het evenement op deze site.

(Vloerenplein, 11-01-2019)

 
Thibaut Raes verdeelt Aspecta in Belux
Marcel-Kies-en-Thibaut-RaesMarcel Kies (Aspecta Erme, links) schudt de hand van Thibaut Raes.
Tilt-TonesTilt&Tones.
Nieuwe-Aspecta-Five-HerringboneNieuwe Aspecta Five Herringbone-referenties, ook op BAU te zien.

Aspecta breidt zijn netwerk van distributeurs in Europa uit. Zo is Thibaut Raes met ingang van 1 januari jl. aangesteld als commercieel verantwoordelijke voor België en Luxemburg, waar hij het gehele productenaanbod van het vloerenmerk zal promoten. Op dit moment is Aspecta vertegenwoordigd in 21 landen in Europa en meer zullen naar verwachting volgen dit jaar.

“Wij zijn zeer enthousiast over de nieuwe samenwerking tussen Aspecta en Thibaut Raes,” zo laat CEO Marcel Kies weten. “Thibaut is een zeer gemotiveerd, vooruitstrevend en grensverleggend persoon, met een sterk en uitgestrekt netwerk over heel België en Luxemburg.” De nieuwe distributeur zal op de komende BAU (14 t/m 19 januari) op de stand in hal A6 aanwezig zijn voor een kennismaking en uiteraard advies.

Aspecta Erme (Europe, Russia & Middle East) zal op de beurs in München de volledige collecties van Aspecta (www.aspectaflooring.com) en Elemental by Aspecta (www.elementalbyaspecta.com) presenteren, toonaangevend genoemde LVT-collecties die Aspecta Flooring de afgelopen jaren heeft ontwikkeld voor zowel de residentiële als commerciële markt. “Met de introducties van diverse LVT dryback tegel- & plankcollecties, een click LVT met ISOCORE Technology en een click LVT met Rigid Core Technology, heeft Aspecta reeds vele baanbrekende innovaties gelanceerd,” zo onderstreept Kies.

Komende maart geeft het vloerenbedrijf nog acte de présence op de beurzen Architect @ Work in Barcelona en Domotex Asia in Shanghai, in mei gevolgd door Architect @ Work in Madrid en in november door de Branchentag Holz te Keulen. Aspecta’s Europese hoofdkantoor is gevestigd in het Nederlandse Oud Gastel en leveringen aan klanten geschieden rechtstreeks vanuit een magazijn in ons land.

(Vloerenplein, 09-01-2019)

 
INretail: 3 procent minder omzet ‘wonen’

Bert-Jan-van-der-Stelt-inretailBert-Jan van der Stelt: “Dat het macro gezien goed gaat met Nederland en het consumentenvertrouwen relatief hoog is, geeft enerzijds vertrouwen, maar anderzijds heeft de overspannen huizenmarkt veel impact op de branche.”Door het ‘opdrogen’ van de huizenmarkt en de stijging van de huizenprijzen stagneerde de omzet in de woonbranche vorig jaar. Ook in 2019 verandert deze situatie niet, zo valt te lezen in de jongste ‘brancheverwachting Wonen’ van INretail. Naar verwachting daalt de omzet dit jaar met gemiddeld 3 procent. Belangrijke oorzaak is dat waarschijnlijk 7 procent minder huizen van eigenaar wisselen. Minder nieuwbouwhuizen worden opgeleverd dan waar vraag naar bestaat en de huizenprijzen zullen gemiddeld ook nog eens zo’n 6 procent stijgen.

“Dat het macro gezien goed gaat met Nederland en het consumentenvertrouwen relatief hoog is, geeft enerzijds vertrouwen, maar anderzijds heeft de overspannen huizenmarkt veel impact op de branche,” zo stelt Bert-Jan van der Stelt namens de ‘koninklijke’ branchevereniging. “In regio’s waar de huizenmarkt echt op slot zit, zoals in en rond de grote steden, zal dit de omzetontwikkeling nog meer beïnvloeden.”

Per regio en per segment kunnen volgens de branchespecialist nog flinke verschillen in omzetontwikkeling ontstaan. Te denken valt aan wat bijvoorbeeld de nabijheid van een nieuwbouwproject betekent voor de vloerenspecialist ter plaatse. De woonsegmenten die ook omzet realiseren met vervangingsinvesteringen (meubelen, slapen) hebben andere uitdagingen, zoals internetverkoop en de komst van branchevreemde spelers die omzet ‘kapen’. “De concurrentie in de woonbranche stijgt en komt uit steeds bredere hoek. Doe-het-zelf formules, supermarktketens, het online kanaal met uiteenlopende aanbieders, leveranciers, en nieuwe buitenlandse woonformules claimen alle een plek op het speelbord.”

Nog zo wat aandachtspunten, die 2019 in de woorden van INretail “een spannend jaar voor de woonretailer” beloven te maken: het onverminderde belang van goede verkopers in de winkel, het structurele en stijgende tekort aan ambachtsmensen, de toenemende druk om producten te hergebruiken en recyclen, de uitdaging van automatisering en efficiënte gegevensuitwisseling en de zoektocht naar betere marges door samen te werken in kansrijke formules en concepten.

(Vloerenplein, 09-01-2019)

 
Forbo gaat partnerschap aan met BNA

Marmoleum-MarbledMarmoleum Marbled.Forbo Flooring heeft zopas een samenwerking aangeknoopt met de Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA). De vloerenmaker zegt de dialoog met zijn nieuwe partner, die zich sterk maakt voor duurzaamheid en een gezonde leefomgeving, van groot belang te achten voor zijn toekomst. Wat Forbo betreft moet de samenwerking leiden tot innovaties en een verdere verduurzaming van de gebouwde omgeving, meer specifiek volledig gezonde gebouwen en circulariteit.

Anderzijds wil de producent de beroepsgroep van architecten op de hoogte brengen van ontwikkelingen in eigen huis, zoals de invoering van de bijna circulaire, CO2-neutrale Marmoleum Marbled-collectie. Het afgelopen jaar heeft de BNA met het megaproject Stad van de Toekomst en het manifest ‘Wij Gaan circulair!’ al een spreekwoordelijk steentje bijgedragen. Forbo gaat, als concreet voorbeeld, actief Marmoleum-afval inzamelen bij klanten om te verwerken tot nieuw Marmoleum en denkt ook na over hoe de reststroom van Marmoleum tot een nieuw product kan worden verwerkt.

(Vloerenplein, 09-01-2019)

 
Alsnog compensatie OPS-slachtoffers

stichting-ops-logoDe Tweede Kamer heeft afgelopen december met een zeer grote meerderheid een motie aangenomen die alsnog schadevergoeding regelt aan slachtoffers van Organo Psycho Syndroom (OPS), de beroepsziekte die hoofdzakelijk voor rekening komt van oplosmiddelen. Stichting OPS is blij dat het zogenoemde OPS-fonds uiteindelijk - “na ruim 15 jaar knetterhard gewerkt te hebben” - werkelijkheid is geworden. “Hoewel de werkgevers tot op dit moment nog steeds weigeren verantwoordelijkheid te nemen, heeft de Tweede Kamer nu dit besluit genomen,” aldus nog een kritische kanttekening van de belangenbehartiger. Circa 350 OPS-slachtoffers komen in aanmerking voor een eenmalige geldelijke vergoeding van de overheid, die de verantwoordelijkheid tevergeefs bij de werkgevers had willen leggen. Brancheorganisaties gaven overigens evenmin gehoor.

Stichting OPS identificeert de bouw, industrie en de grafische wereld als sectoren waar de slachtoffers van OPS zijn aan te treffen. Onder hen ook parketvloerenleggers, tapijtleggers en anderen uit de woninginrichting, waar gewerkt werd met oplosmiddelhoudende lijmen, parketlakken en ontvettingsmiddelen. Medewerkers in de timmer- en meubelindustrie waren blootgesteld aan onder meer houtverduurzamingsmiddelen, grondverven en beitsen en lakken.

(Vloerenplein, 09-01-2019)

 
Unilin IP brengt Unizip voor visgraat

unizip-logoMeer nieuws van de afdeling intellectueel eigendom van Unilin, na eergisteren de ‘magnetische’ IOBAC-technologie, betreft de introductie van Unizip. Unilin IP spreekt van een vergrendelingstechnologie die een nieuwe standaard zet voor de plaatsing van lijmvrije visgraatpanelen. Het systeem, dat zowel de korte als lange kant van een vloerpaneel op een horizontale en verticale wijze vergrendelt, maakt het mogelijk om vloerpanelen te installeren in zowel visgraat- en/of standaard rijenpatronen, zonder de noodzaak van twee sets van panelen (‘A’ en ‘B’ geheten, ofwel ‘links’ en ‘rechts’).

Voordelen: fabrikanten hoeven niet langer twee verschillende soorten panelen te vervaardigen en de vloerenketen als geheel hoeft niet langer ook nog een tweede type vloerpaneel op voorraad te houden. Unizip is toepasbaar op LVT, SPC, laminaat, parket en andere vloersoorten. Unilin IP toont straks meer details op Domotex, op zijn stand in hal 12.

(Vloerenplein, 09-01-2019)

 
Amorim lanceert Wise, met Cork Rigid Core

Wise-AmorimWise, met Cork Rigid Core, wordt door Amorim aangeprezen als een duurzame en waterbestendige vloer.Amorim lanceert Wise, een nieuwe generatie vloeren met een koolstof-negatieve voetafdruk, en voor het eerst te zien op Domotex in Hannover, hal 12. De vloer is uitgerust met een innovatieve kern, Cork Rigid Core, gemaakt van kurk en gerecycleerde materialen, en geheel vrij van PVC. António Rios de Amorim, CEO van Corticeira Amorim, verklaart hoog in te zetten met het op de markt brengen van de nieuwe collectie, waaraan een investering van twaalf miljoen euro aan onderzoek & ontwikkeling vooraf is gegaan.

Wise is waterbestendig en laat zich in ruimtes tot driehonderd vierkante meter installeren zonder overgangsprofielen. Het materiaal kurk draagt daarnaast bij aan comfort voor de gebruiker qua onder meer akoestiek en stootvastheid. Wise wordt voorts gepresenteerd als een vloerbedekking met een versterkte dimensionale stabiliteit, die slechts minimale voorbereiding van de ondervloer behoeft. Hij is breed toepasbaar, van residentiële tot commerciële ruimtes. De collectie telt 62 eigentijdse kurk- en houtdessins. Internationaal gaat de introductie vergezeld van het motto ‘Smart choice. Amazing sensations’.

(Vloerenplein, 09-01-2019)

 
‘Magnetische’ technologie via Unilin IP

Gemagnetiseerde-vloerdelen-logoGemagnetiseerde vloerdelen worden op een gemetalliseerde hars geïnstalleerd (screenshot van video op www.iobac.com).Flooring Industries, de afdeling intellectueel eigendom van Unilin, heeft afgelopen week een exclusieve sublicentieovereenkomst gesloten met IOBAC om de ‘magnetische’ technologie van dit Britse bedrijf wereldwijd op de markt te brengen. Met de gepatenteerde technologie van IOBAC kunnen vloeren (en wanden) met behulp van magnetisme snel en eenvoudig worden voorzien van bekleding. Voor vloeren bestaat het systeem in wezen uit gemagnetiseerde tegels of stroken die op een (op de ondervloer aan te brengen) gemetalliseerde hars worden geïnstalleerd. Vervanging nadien zou door deze wijze van installeren nagenoeg probleemloos zijn voor de eindgebruiker. Het systeem is al op de proef gesteld in tal van zakelijke omgevingen als supermarkten (Sainsbury’s), vliegvelden (Heathrow) en hotels (Hilton).

“Wij zijn zeer verheugd om samen te werken met IOBAC,” aldus Bart Van der Stockt van Unilin. “Zij hebben een geweldige technologie voor commerciële toepassingen ontwikkeld die meerdere voordelen biedt voor vloerenfabrikanten, projectinstallateurs en klanten.” De IP-tak van Unilin demonstreert de IOBAC-technologie op de komende Domotex, op zijn stand in hal 12.

(Vloerenplein, 07-01-2019)

 
West-Vlaamse wijnimporteur kiest COREtec

Megastone-Jura-VanasscheMegastone ‘Jura’ siert nu de eerste verdieping van wijnimporteur Vanassche in Ingelmunster.USFloors heeft met zijn COREtec-vloeren weer een fraai project gerealiseerd. Bij Wijnen Vanassche, wijnimporteur in het West-Vlaamse Ingelmunster, viel de keuze op de vloer Megastone ‘Jura’ voor op de vernieuwde bovenverdieping, een aantrekkelijk ingerichte locatie voor onder meer seminars, meetings, presentaties, zakelijke bijeenkomsten en proeverijen. De vloeren werden geleverd en geplaatst door het bedrijf Parketcenter uit Kuurne.

Ward Vanassche, de zaakvoerder van Wijnen Vanassche is goed te spreken over het resultaat en noemt het opmerkelijk hoe snel de mensen van Parketcenter de klus wisten te klaren, in een voormiddag immers was de vloer geleverd en geplaatst. James Heylen, zaakvoerder van Parketcenter, verklaart het rappe tempo van werken aldus: “De COREtec-vloer kon op de bestaande vloer aangebracht worden, zodat we sneller klaar waren met de plaatsing. Het was niet nodig om de vloer op voorhand ter plaatse te brengen, daar er geen acclimatisatie nodig is. Ook wat de prijs-kwaliteitverhouding betreft was dit een zeer goede oplossing.”

USFloors/COREtec is de komende dagen overigens present op zowel Domotex in Hannover als BAU in München. De beursbezoeker krijgt daar onder andere een achttal designs van de Naturals Collection in visgraatmotief (met kliksysteem) voorgeschoteld, en voorts een uitbreiding van de ProPlus-collectie met twintig ontwerpen in een groter formaat.

(Vloerenplein, 07-01-2019)

 
Estillon op Domotex & BAU, toont Infinity

infinity-logoEstillon neemt deze maand deel aan zowel Domotex in Hannover (vanaf vrijdag aanstaande, in hal 11) als BAU in München (vanaf volgende week maandag, in hal A6). Op beide vakbeurzen toont het bedrijf, naast de ondervloeren, ondertapijten en gereedschappen in zijn assortiment, ook nieuwe ontwikkelingen. Zoals Infinity, een volledig gerecycled ondertapijt. Het betreft een vijf millimeter dik ondertapijt, vervaardigd van honderd procent gerecyclede PET-flessen, geschikt voor huishoudelijk gebruik. Eenmaal afgedankt, kan het ondertapijt weer gerecycled worden, waarmee Estillon een ‘groene’ bijdrage levert aan een circulaire economie.

(Vloerenplein, 07-01-2019)

 
mFLOR introduceert de collectie Abstract

Abstract-Spark-AlmondAbstract ‘Spark Almond’.mFLOR introduceert een nieuwe collectie PVC-tegels, Abstract gedoopt, die inspeelt op de laatste trends en kleurontwikkelingen in interieurs. De nieuwe vloerproducten hebben de gewilde vintage ‘look & feel' met een hybride design, waardoor zij een zachte, textielachtige uitstraling hebben.

De Abstract-collectie is vormgegeven op het formaat van grote, rechthoekige tegels (91,44 bij 45,72 cm, zoals de goed ontvangen Nuance-collectie van dezelfde aanbieder), maar biedt een warme, vintage look door het cross-over design. De totale dikte van de tegels is 2,5 mm, met een sterke slijtlaag van 0,55 mm, waardoor de reeks geschikt is voor intensieve, projectmatige toepassingen.

De Abstract PVC-vloer voelt warm aan, zorgt voor een aangenaam loopgeluid dankzij de demping van het geluid, is goed bestand tegen krassen vanwege zijn hoge slijtvastheid en is voorts waterbestendig, zodat hij eenvoudig is te reinigen en onderhouden. Deze eigenschappen, zo wil mFLOR vastgesteld hebben, zorgen voor optimaal comfort en gebruiksgemak. Bovendien is de vloer uitermate geschikt voor vloerverwarming en -koeling.

De 25-05 Abstract-collectie ligt reeds op voorraad en is leverbaar in een zestal aansprekende kleuren: Chocolate Black (53121), Blast Bronze (53122), Asp Grey (53124), Coffee Brown (53125), Downton Brown (53126) en Spark Almond (53127).

De collectie wordt gelanceerd tijdens Domotex, van 11 t/m 14 januari in Hannover. mFLOR is present in het tegenover gelegen hotel Radisson Blu, in de Africa-zaal.

(Vloerenplein, 04-01-2019)

 
Kährs breidt uit met LVT

christer perssonChrister Persson: ‘Voldoen aan de behoeften van onze klanten.’De Zweedse Kährs Group, fabrikant van parketvloeren en pvc-vrije elastische vloeren, die op de markt komen onder merknamen als Kährs, Karelia en Upofloor, gaat uitbreiden met nieuwe productcategorieën, te beginnen met LVT.

Over het verruimde aanbod wordt alleen meegedeeld dat deze in de loop van dit jaar wordt uitgerold, met ten dele het retailkanaal als bestemming, maar hoofdzakelijk met een focus op het projectsegment, waarin de groep wereldwijd een grotere rol wil spelen. De eerste concrete toevoeging, die begin dit jaar al wordt gelanceerd, betreft Kährs Luxury Tiles, voorgesteld als een breed scala aan moderne, hoogwaardige vloeren voor alle soorten ruimtes.

In de kern blijft Kährs ook in de toekomst een leverancier van houten vloeren, zo verzekert CEO Christer Persson in een bericht aan de pers. “Niettemin moeten wij als modern bedrijf kunnen voldoen aan de behoeften van onze klanten.” De topman zegt daarnaast de digitale transformatie van de onderneming aan te passen door toekomstig meer aandacht te besteden aan online verkoop. Na het doorvoeren van het een en ander aan vernieuwingen, staat Persson uiteindelijk een toekomstbestendig Kährs 2.0 voor ogen. De groep is naar eigen zeggen marktleider in Zweden, Finland en Rusland, met bovendien een sterke positie in markten als Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

(Vloerenplein, 04-01-2019)

 
Barometer woonbranche net onder nullijn

De ‘woonbranche economische barometer’ is in de voorbije maand een punt gedaald en eindigt het jaar net aan in het rood. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit december af op een stand van minus 1,4. Met name de teleurstellende cijfers over de weekomzetmutaties van woonwinkels veroorzaken het negatieve sentiment.

baro-2018-12‘Woonbranche economische barometer’ zakt een puntje en verlaat neutraal terrein weer (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt afgelopen maand met 3,5 punten, om uit te komen op minus 14,8, de laagste stand sinds juli 2013. In de voorgaande drie maanden was ook al sprake van een forse daling. Nagenoeg een kwart (24 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet in de laatste maand van het jaar, tegenover bijna vier op de tien (39 procent) een daling. Slechts iets meer dan twee van de tien woondetaillisten (22 procent) verwachten dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. Ruim vier van de tien (41 procent) voorzien de komende maand een omzetdaling. De woondetaillist is daarmee wederom minder optimistisch gestemd over de komende periode, aldus de onderzoekers.

De door het CBS gepeilde stemming onder consumenten is in december voor de vijfde maand op rij minder positief dan een maand eerder. Hun vertrouwen daalt 4 punten en komt uit op 9. In de eerste maanden van 2018 schommelde het consumentenvertrouwen nog rond de 24. De deelindicator van de koopbereidheid komt uit op 3, tegen 5 in november. Het producentenvertrouwen in de industrie loopt daarentegen iets op, van 7,2 in november naar 7,5 in december. Alle deelindicatoren van het producentenvertrouwen zijn positief.

Aangezien het Kadaster is gestopt met de publicatie van het aantal woningverkopen per maand, hanteert Van Es in zijn barometer voortaan de meest recente kwartaalcijfers van het CBS. In het derde kwartaal blijken bijna 57 duizend bestaande koopwoningen te zijn verkocht. Dit is 7,5 procent meer dan in het tweede kwartaal, maar 7,3 procent minder dan in dezelfde periode een jaar geleden. De deelindicator van de woningmarkt staat daarmee op minus 7,3.

(Vloerenplein, 02-01-2019)

 
Domotex Mexico op komst

Domotex-MexicoDomotex Mexico gelijktijdig met Expo Cihac (foto: Constantin Meyer).Domotex gaat proberen om vaste voet aan de grond te krijgen in Mexico, aangekondigd als de volgende stap die Deutsche Messe zet in de globalisering van zijn merk. De vakbeurs voor vloerbedekkingen staat gepland voor 15 t/m 19 oktober a.s. in het Centro Citibanamex te Mexico-Stad. Door een overeenkomst met mede-beursorganisator UBM, gaat het evenement in première op de Expo Cihac, een toonaangevende vakbeurs voor de bouwsector in Latijns-Amerika.

Met een breed aanbod gaat Domotex Mexico zich richten op zijn thuismarkt, die volgens Hannover Fairs Mexico, organisator ter plaatse, een stevige groei vertoont. Het netwerk van Domotex omvat verder beurzen in Hannover (Duitsland), Shanghai (China), Gaziantep (Turkije) en vanaf komende maand ook Atlanta (VS).

(Vloerenplein, 02-01-2019)

 
Vloerenbranche blikt vooruit op 2019

Wat zal het nieuwe jaar de vloerenbranche gaan brengen? Wat wordt de uitdaging voor 2019? Hieronder de mening van een groot aantal leveranciers.

peitsman-logoPeitsman (Richard Lensen): Het is op dit moment lastig om exacte dingen te melden over de toekomst. Behalve dan dat wij verheugd zijn, of vereerd zijn, dat Unilin deze stappen heeft gezet. Maar juist in deze fase zijn wij nog in afwachting van de ACM-procedure. In allerlei opzichten belooft 2019 een prachtig jaar te worden!

forinn-bosgoed-logo2Forinn/Bosgoed (Harry Elshof): Onze markt is aan verandering onderhevig en om een passend antwoord hierop te hebben, zullen wij in 2019 onze bedrijven volledig integreren om onze commerciële activiteiten en de logistieke dienstverlening verder te verbeteren.

coretec-logoCOREtec (Jan Dossche): Dé grootste uitdaging in 2019 wordt het coördineren van alle nieuwe productlanceringen, het behouden van onze huidige serviceniveaus wat stipte levertermijn en voorraadniveau aangaat en dit voor een steeds uitgebreider aanbod – het gamma COREtec groeit tot meer dan honderdvijftig verschillende dekoren én uiteraard is COREtec - als architect van de watervaste meerlagige rigide-vloerencategorie – het aan zichzelf verplicht om haar reputatie van wereldwijd bestverkochte product te blijven waarmaken. Verder wens ik iedereen een gezond en voorspoedig 2019.

decospan logoDecospan (Filip Cleeren): Onze exclusieve, (subtiel) verouderde Di Lorenzo vloeren staan in de startblokken en zullen vanaf januari 2019 gelanceerd worden in Nederland. Wij verwachten veel van deze ‘high end’ parketvloeren. In feite stellen wij een antiek uitziende Cabbani-vloer voor met de kwaliteit en garantie van een nieuwe ‘made in France’ vloer.

mflor-logomFLOR (Peter Kuipers): Een uitdaging voor 2019 in het algemeen wordt het vasthouden van het consumentenvertrouwen en de daarmee samenhangende investeringen; zowel voor nieuwbouw als voor renovaties waardoor interieurinrichting zich positief blijft ontwikkelen. Specifiek voor mFLOR wijs ik op succesvolle introducties van nieuwe producten als mFLOR Reservoir Oak en Abstract alsmede Solcora rigid core Nuance tegels; ondersteund door displays, presentaties en showvloeren in de winkels. Voorts het duidelijk blijven maken van het belang van kwaliteit in vloerbedekking/LVT en de grote onderlinge verschillen tussen producten, mede door de sterke toename van aanbieders aan de onderkant van de markt (lagere prijzen/kwaliteit).

woca logoWoca (Henk Laverman): Samen met onze vrienden uit Denemarken en al onze afnemers verder groeien. Doorontwikkelen en verbeteren blijft elk jaar onze grootste uitdaging.


teng-wood-logoT & G Wood (Bart Coenen en Ton Schulte): De grootste uitdaging voor 2019 betreft het uitvoeren van de in 2018 voorgenomen verbeteringen en het beter kenbaar maken van de duurzaamheid van echte houten vloeren. Daarnaast zal ons Cinzento Custom Made-programma verder worden doorontwikkeld.

plinten-profielen-centrale-logoPlinten & Profielen Centrale (Lisa Klaassen): Onze grootste uitdaging voor 2019 is onze automatisering. Naast de continue ontwikkeling van onze webshop krijgt onze interne automatisering een flinke impuls. We willen zo efficiënt mogelijk blijven werken en mee met de nieuwste ontwikkelingen voor onze verkoop-, magazijn- en logistieke systemen.

bijlard-logoBijlard (Peter Bijlard): In 2019 gaan we verder met ons nano-onderzoek, dat ervoor zorgt dat we onze producten nog duurzamer kunnen maken. Op Domotex 2019 in januari zullen wij een nieuw product introduceren: de MS-2K Floor. Een supersnelle twee-componenten parketlijm, die twee keer zo sterk is, doorzweten voorkomt en hoogteverschillen tussen hout en ondervloer op kan vangen tot wel honderd procent.

bona-logoBona (Eric Tersteeg): Wil dit niet zozeer een uitdaging noemen, als wel meer een taak van ons voor 2019. We willen in de eerste plaats vooruitstrevend blijven door innovatie. En anderzijds ondersteunend blijven, waardoor de parketman en -vrouw zich kan blijven onderscheiden, door bijvoorbeeld het verder implementeren van het concept ‘Inspiration' richting consumenten.

viehoff logoViehoff (Dennis Viehoff): In 2019 willen wij verder groeien met onze sterke merken Meister, Aspecta en Schönox. In ons bestaan gestart met een nieuw hoofdstuk. Brede collectie Maison binnenzonwering. Waar wij in 2019 verdere bekendheid in de markt aan gaan geven. Deze wordt goed ontvangen.

flamingo-logoFlamingo Parket (Dick van de Klok): Met nog een nieuwe collectie in ontwikkeling, een nieuwe Roomplanner die nog voor het einde van het jaar wordt geïntroduceerd als perfecte marketingtool, alsmede de investeringen in nieuwe machines, verwachten wij een serieuze omzetgroei voor 2019. Alle markten waarop Flamingo Parket actief is, willen we intensiever gaan bewerken en ook de bemonstering van alle collecties moeten we tijdig bij de klanten zien te krijgen. De uitdaging is om alle inspanningen te vertalen naar een serieuze groei in omzet over de gehele linie.

kerakoll-logoKerakoll (Geert Wellink): Dat de producten worden voorzien van een EPD (Environmental Product Declaration) volgens ISO 14025 en EN 15804. En natuurlijk, de introductie van de nieuwe SLC Eco L34 Flex New, tezamen met de revolutionaire, ook gekleurde, laksystemen van Kerakoll, al jaren realiteit en een internationaal succes in de Interior Design-lijn van Kerakoll, Kerakoll Design House.

gebrs-willard-logoGebrs. Willard (Jan Jaap Willard): De producenten, groothandels zoals Willard, maar ook onze (gespecialiseerde) woninginrichters en stoffeerders zullen zich moeten realiseren dat we in 2019 en daarna nauw moeten samenwerken om de sector levendig te houden. Zo zullen we groei moeten realiseren door nieuwe stoffeerders op te leiden en nieuwe verkoopmarkten en –kanalen te creëren. Willard zal zich hier in 2019 op concentreren, maar zal zeker niet vergeten om vernieuwingen en innovaties in onze vloerencollecties te blijven doorvoeren, zoals onze klanten van ons gewend zijn.

rinos-logoRinos (Arnout Appelo): In 2019 zullen we in lijn met eerdergenoemd beleid, met als elementen design en functionele prestatieverbetering, meer producten introduceren.

tete-logoTété (Arie Rikkink): Onze uitdaging voor het nieuwe jaar wordt het verder uitbouwen van de groei, mede door diverse nieuwe producten en gerichte ondersteuning aan onze dealers. We liggen goed op schema met het uitrollen van deze nieuwe ontwikkelingen en de uitdaging zal worden om dit tempo ook in 2019 vol te houden, tenslotte willen wij blijvend de partner voor ondernemend Nederland zijn.

headlam-logoHeadlam (Sagitta Tobé): Wij zien de toekomst positief tegemoet en willen de trend van ‘uitbreiding’ en ‘groei’ verder doorzetten met toevoeging van het woord ‘vernieuwing’. Zowel op het gebied van service, product- en collectieniveau en positie in de markt, maar ook op digitaal vlak zullen deze woorden voor ons centraal staan.

unifloor-logoUnifloor (Frank Vousten): We gaan in 2019 proberen om de omzet in Duitsland (van Unifloor GmbH) omhoog te brengen door het assortiment ook daar uit te breiden. Naast het bedienen van onze oude vertrouwde Nederlandse klanten gaan we ook het grote Amerika veroveren met onze Jumpax Family via onze nieuwe vestiging Unifloor U.S.A.

tip-top-logoTip Top (Ronald Knip): Op de vraag wat de verwachtingen zijn voor 2019 kan ik helder zijn. We willen graag blijven groeien en daarbij de bestaande klanten dezelfde aandacht blijven geven als altijd. Best een uitdaging, maar ik geloof in mijn aanpak. En onze klanten ook.

interfloor-logoInterfloor (Lens Nekeman): In 2019, zoals de afgelopen honderdnegentig jaar, opnieuw de uitdaging om onze service en collectie op een hoog peil te houden, waar mogelijk ook komende jaar een hoger marktaandeel te scoren. Wij wensen onze klanten zowel zakelijk als privé een geweldig 2019 toe!

moduleo-logoModuleo (Arnoud van Ravensberg): Uitdagingen zijn het nieuwe displayconcept, waar zeer groots op ingetekend is, uit te rollen vanaf januari en de nieuwe Impress Layred te introduceren vanaf februari. Een prachtig Moduleo-jaar, met mooie afnemers, dat gaat 2019 worden…

rigo-logoRIGO Verffabriek (Toon van Westerhoven): We verwachten veel van SKYLT overlakbare kleurolie voor 2019; het feit dat de olie direct overlakbaar is met SKYLT, is natuurlijk een groot voordeel voor de parketteur. Daarnaast zullen we in 2019 het ROYL-assortiment in de huisstijl van RIGO overzetten. En maken we van de gelegenheid gebruik om het assortiment te completeren met een aantal nieuwe producten en kleuren. Wie benieuwd is moet nog heel even wachten. In februari 2019 hoort men meer.

albers-logoAlbers Parket (Edwin Cools): De uitdaging voor de komende jaren is hard werken om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. De beschikbaarheid van ruw hout op de markt wordt beperkter, plus andere branches, zoals de fineerverwerkende industrie en de producenten van wijnvaten, nemen ook steeds meer hout af. Verder zal de opkomst van imitatieparket (plastic vloeren, onder andere PVC) verder toenemen, iets waar de parketproducenten waakzaam over moeten blijven.

cotap-logoCotap (Klaas Bakker): De grootste uitdaging voor 2019: hoe gaan we hand in hand met de klant zorgen voor voldoende ‘vloeren’ rendement, zodat er actief aan toekomstbestendigheid wordt gewerkt.


(Vloerenplein, 28-12-2018)

 
Vloerenbranche blikt terug op 2018

Met het eind van het jaar in zicht vroegen we leveranciers hun visie te geven op het afgelopen jaar. Wat heeft 2018 hen gebracht?

forinn-bosgoed-logo2Forinn/Bosgoed (Harry Elshof): 2018 is voor onze bedrijven een succesvol jaar geweest in een uitdagende markt. Veel nieuwe en innovatieve collecties zijn geïntroduceerd en het proces van samengaan van beide bedrijven is ingezet.

coretec-logoCOREtec (Jan Dossche): 2018 was voor COREtec het jaar van de grote doorbraak op alle voornaamste markten in Europa. USFloors International heeft door een uitgekiende Europese product- en marketingstrategie de verkoop van COREtec weten te vermenigvuldigen ten opzichte van 2017. Ik wil graag via deze weg het voltallige USFloors International-team, alle handelspartners in Europa, met de Benelux in het bijzonder én alle vakmensen van de gespecialiseerde pers bedanken voor hun waardevolle bijdrage en hun oprechte waardering voor COREtec gedurende het ganse jaar.

decospan logoDecospan (Filip Cleeren): Cabbani werd goed ontvangen in Nederland. We werken nu samen met een dertigtal parketzaken. We breiden dit nog uit tot maximaal veertig, vijftig betere parketzaken. Wij zijn ook producent van Par-ky fineervloeren. We hebben een verrassend goede respons gekregen op onze PAR-KY SWING visgraatvloer met UNIFIT Drop Down-systeem. Deze vloer laat zien hoe parket-design en installatiegemak perfect hand in hand gaan. Op die manier plaatst een consument een houten parketvloer in een handomdraai zonder een druppel lijm te gebruiken.

mflor-logomFLOR (Peter Kuipers): Succesvolle introducties van aansprekende en onderscheidende producten als mFLOR Authentic Lake (stroken van honderdvijftig centimeter lengte met Natural Touch/In Register Embossing) en het nieuwe SPC rigid core-merk/product Solcora (in vier series met houtdessins). Sterkere aanwezigheid van zowel het bekende merk mFLOR als het nieuwe merk Solcora in de winkels met onder meer displays, presentaties en showvloeren; mede door het toegenomen vertrouwen bij de detaillist die daardoor durft te investeren in zijn winkel.

woca logoWoca (Henk Laverman): 2018 was voor ons vooral een jaar waarin we een nieuw en sterk fundament voor de komende jaren hebben gelegd. Met Diamond Oil active hebben we succesvol onze beste olie ooit geïntroduceerd en ook in de industrie en met onze buitenproducten hebben we nu een beter assortiment dan ooit.


teng-wood-logoT & G Wood (Bart Coenen en Ton Schulte): Wat 2018 ons heeft gebracht is een goed inzicht waar we staan in de markt en waar we ons kunnen verbeteren.

plinten-profielen-centrale-logoPlinten & Profielen Centrale (Lisa Klaassen): We blikken zeer tevreden terug. Na het intensieve 2017 met onze grote verbouwing, hebben we ons in 2018 wat meer op de interne organisatie kunnen richten. Hierdoor hadden we de tijd voor het uitwerken van mooie product- en vloerconcepten, ons assortiment is nu met ruim twaalfduizend artikelen nog completer!

bijlard-logoBijlard (Peter Bijlard): Ons bedrijf heeft afgelopen jaar grote stappen gezet in de Europese ambities. We hebben een mooi fundament gelegd voor de toekomst. Ook de in 2018 nieuw op de markt gebrachte producten, zoals de MS Floor Booster, Flexxfloor en Gapfiller, worden boven verwachting goed verkocht.

bona-logoBona (Eric Tersteeg): Het jaar waarin wij het concept ‘Inspiration' hebben gelanceerd, als tool voor de parketman en -vrouw om zich te kunnen onderscheiden en die van toegevoegde waarde voor hem of haar zal zijn. Dit is met veel positiviteit ontvangen, met daarbij veel positieve reacties op de nieuwe producten Decor Paint (vloerverf in wit, lichtgrijs, donkergrijs en zwart) plus de parketlak Mega ONE.

viehoff logoViehoff (Dennis Viehoff): 2018 was een goed jaar. Had zelfs nog beter gekund zonder zo’n mooie lange warme zomerperiode, waar we toch allemaal van hebben genoten. Maar wij zijn tevreden.


flamingo-logoFlamingo Parket (Dick van de Klok): Afgelopen jaar hebben we veel tijd gestoken in onze nieuwe PATINA collectie maar vooral ook met het uitvoeren van ons investeringsplan, waarin de aanschaf van diverse nieuwe innovatieve machines is geregeld. Met name machines ter uitbreiding en verdere perfectionering van onze afwerkingen hebben ertoe bijgedragen dat thans een bijzonder hoge standaard is bereikt. Het doorvoeren van continue kwaliteitsverbeteringen heeft afgelopen jaar alle aandacht gehad.

kerakoll-logoKerakoll (Geert Wellink): Tweecijferige groei van de export. Kerakoll heeft zich verder sterker gemaakt in de sector van GreenBuilding; we hebben als eerste de ‘carbon footprint' voor de chemische producten gerealiseerd.

gebrs-willard-logoGebrs. Willard (Jan Jaap Willard): Het jaar 2018 was voor Gebrs. Willard en de branche een jaar met twee gezichten. Na een goed eerste halfjaar hebben we in het tweede geleerd dat we met z’n allen in de komende jaren nog veel (bestaande) uitdagingen hebben. Wij eindigen het jaar meer dan tevreden en ik wil onze klanten en mijn collega’s daarvoor bedanken en complimenteren. Iedereen heeft geprofiteerd van de blijvende groei in de PVC-strokenmarkt, maar het gebrek aan voldoende geschoolde stoffeerders, de krapte op de woningmarkt en uitdagingen op het gebied van multichannel retailing in onze sector zullen we gezamenlijk moeten oppakken.

rinos-logoRinos (Arnout Appelo): 2018 is voor Rinos het jaar waarin we een start hebben gemaakt om nieuwe stappen in design te verbinden aan functionele prestatieverbetering van entreevloerbedekking. Het gaat er tenslotte bij deze producten om zoveel mogelijk vuil en water te absorberen. Op basis van deze twee elementen kan de waarde van deze categorie voor de hele distributieketen worden verhoogd.

tete-logoTété (Arie Rikkink): Het jaar 2018 was voor tété total-flooring een turbulent jaar, met veel mooie uitdagingen en veranderingen. Het doel om onze klanten zo optimaal mogelijk van dienst te zijn, hebben wij op veel punten ruim waar kunnen maken. Met name in onze brede en exclusieve Dimension collectie, door deze nog verder uit te breiden met onder andere een flink aantal nieuwe kwaliteiten luxe en projecttapijten en een flinke uitbreiding aan PVC & LVT en onze PVC aan rol op vierhonderd breed, gepresenteerd in onze gloednieuwe en zeer goed ontvangen ‘Handmade Created in Original Steel’ P.O.S. Living Vinyl & PVC-presentatie. Mede hierdoor zijn we ruim en exclusief vertegenwoordigd op de winkelvloer.

headlam-logoHeadlam (Sagitta Tobé): Een positief jaar, met de woorden ‘uitbreiding’ en ‘groei’ centraal. Wij zijn trots op het vierde Service Center in Eindhoven, hiermee kunnen wij nog meer tegemoet komen aan de wensen van onze relaties in het zuiden. Tevens hebben wij als totaalleverancier uitgebreid met een mooie lijn houten vloeren en PVC-stroken (visgraat en plank) onder de naam lifestyle-interior by Headlam, en met een collectie horren van Multisol. Ook zijn wij trots op meer samenwerking met couturier en kunstenaar Mart Visser. Naast een uitbreiding in deze Carpets collectie, die onder zijn label in de markt staat, zijn wij een samenwerking aangegaan in raamdecoratie. ‘Mart Visser Designs to Decorate’ is een exclusieve, hoogwaardige lijn interieurstoffen. Wij kunnen zeggen dat we zijn gegroeid op veel vlakken en deze trend verder door willen zetten.

unifloor-logoUnifloor (Frank Vousten): Wij hebben een succesvol jaar achter de rug, waarin wij weer enkele nieuwe innovatieve ondervloeren aan ons assortiment hebben toegevoegd, zoals Marathon Premium. Onze klanten waarderen ons op de snelle leveringen en de zeer nuttige technische ondersteuning die wij kunnen bieden.

tip-top-logoTip Top (Ronald Knip): Ik ben zeer tevreden over 2018. We hebben veel nieuwe klanten mogen verwelkomen. De inspanningen van de afgelopen jaren komen er nu uit. En we merken dat veel klanten zeer gecharmeerd zijn van de persoonlijke aandacht die wij bij elke klant en elke bestelling geven.

interfloor-logoInterfloor (Lens Nekeman): 2018 was een fijn jaar waarin onze dealers de agenda goed vol hadden qua werk. Wij hebben veel nieuwe klanten mogen verwelkomen en hoegenaamd geen verloop van klanten. Ons team heeft zorgvuldig gewerkt en onze buitendienst had een prettig contact met onze klanten.

moduleo-logoModuleo (Arnoud van Ravensberg): Moduleo zijn marktaandeel is mooi gegroeid. Door het mooie aanbod in collecties weet de winkelier en consument ons te waarderen met een forse groei.

rigo-logoRIGO Verffabriek (Toon van Westerhoven): 2018 was voor RIGO Verffabriek een heel mooi jaar. We hopen natuurlijk dat onze relaties dat wel gemerkt hebben! Zo heeft SKYLT bijvoorbeeld een geheel nieuw uiterlijk gekregen. En hebben we onder meer de SKYLT overlakbare kleurolie gelanceerd.

albers-logoAlbers Parket (Edwin Cools): 2018 is net als 2017 een goed jaar geweest met een mooi bedrijfsresultaat. We hebben samen met onze relaties mooie projecten mogen verwezenlijken. De trend vanuit 2017 in de verkoop van patroonvloeren, zoals visgraat, Hongaarse punt, Versailles etc. heeft zich ook in 2018 voortgezet. Workcamp Parquet 2018 was voor ons een prima manier om traditioneel parket nationaal en internationaal onder de aandacht te brengen.

cotap-logoCotap (Klaas Bakker): Ondanks een bijzondere zomerdip was 2018 een jaar van groei, waarin we gebouwd hebben aan het optimaliseren van alle vloerencollecties en het verstevigen van de klantrelatie.


Komende week kijken we naar de uitdagingen van 2019.

(Vloerenplein, 21-12-2018)

 
Duurzaamheidsevenement Aspecta & ILFI
Marcel-Kies-heetMarcel Kies, ceo Aspecta, heet de aanwezigen welkom.
Gerrit-Jan-TeunissenGerrit-Jan Teunissen in zijn hoedanigheid van ‘founder and facilitator’ van de ‘Living Building Challenge Collaborative, Netherlands’.
Publiek-denkt-na-overPubliek denkt na over over een lezing.
Van-links-MarcelVan links: Marcel Kies, Gerrit-Jan Teunissen, Rochelle Routman en Carlo Battisti.

Het LVT-vloerenmerk Aspecta en het Living Future Institute hebben vorige week donderdag de handen ineengeslagen bij de organisatie van een educatief duurzaamheidsevenement in Amsterdam, voluit het ‘Living Building Challenge Collaborative Event’ geheten. De bijeenkomst stond in het teken van het maken van een meetbaar, velerlei ‘groene’ aspecten omvattend ‘Living Building’ en van ‘Biophilic Design’, het toepassen van natuurlijke elementen in een gebouw, wat werkomgevingen gezonder maakt en zeker ook de productiviteit ten goede komt. De beide organisatoren van het evenement roepen belangstellenden op om zich aan te sluiten bij een gemeenschap van mensen die de wereld, zoals zij het noemen, “sociaal rechtvaardig, cultureel rijk en ecologisch herstellend” willen maken.

Plaats van handeling: niet voor niets het markante Circl-paviljoen aan de Zuidas. Dit gebouw is, in opdracht van ABN AMRO, volgens duurzame en circulaire principes opgezet. Veel elementen hebben al een leven achter de rug en verscheidene grondstoffen kunnen in de toekomst worden hergebruikt. Het paviljoen wordt door de bank gebruikt als een soort ontmoetingsplaats om de opgedane kennis over circulariteit te delen en klanten terzake raad te geven. Circl is bovendien een living lab, waar iedereen met goede ideeën over duurzaamheid en circulariteit de ruimte krijgt.

Op het programma van het evenement stonden, naast een rondleiding door het Circl-gebouw, bijdragen van diverse sprekers. Onder hen Marcel Kies, wereldwijd ceo van Aspecta Flooring, die de aanwezigen welkom heette. Verder Rochelle Routman, hoofd duurzaamheid bij Aspecta, met een toespraak getiteld ‘Leading a World-Wide Movement in Transparency’. Carlo Battisti van het International Living Future Institute sprak over ‘A Living Future for Europe’ en Gerrit-Jan Teunissen, oprichter en drijvende kracht achter ‘The Netherlands Collaborative’ diepte uit waar het initiatief voor staat.

Het International Living Future Institute (ILFI) is een non-profitorganisatie die naar eigen zeggen werkt aan de opbouw van een ecologisch bewuste, ‘herstellende’ wereld. ILFI heeft onder meer de Living Building Challenge onder zijn hoede, een uiterst strenge standaard voor ‘groen’ bouwen, naast programma’s als de Living Product Challenge, de Living Community Challenge en de Reveal-, Declare- en Just-labels. Deze programma's hebben de ambitie om een ‘groen’ raamwerk te vormen voor het leven in deze eeuw.

Aspecta is enthousiast deelnemer aan de Declare- en Just-programma’s van ILFI, die transparant maken uit welke bestanddelen de producten van de vloerenaanbieder bestaan en, niet te vergeten, hoe het er op velerlei terreinen aan toegaat in de fabrieken waar de vloeren worden gemaakt. Voor ceo Marcel Kies is het belangrijk dat zijn bedrijf, in de rol van initiatiefnemer, ook andere partijen warm maakt voor de voordelen die gepaard gaan met dergelijke keurmerken. “Het is tijd om open te communiceren over de bestanddelen van elastische vloerproducten en de fabrieken waar ze worden gemaakt,” zo roept Kies op. In dit verband tekent de vloerenmaker aan dat zijn producten beschikken over een reeks Declare-labels, gezondheidsproductverklaringen, milieuproductverklaringen en milieu-informatiebladen, waaraan binnenkort nog het een en ander zal worden toegevoegd.

(Vloerenplein, 21-12-2018)

 
Nieuws van Vorwerk flooring op BAU 2019

When-10-tile-shapes‘When 10 tile shapes make millions of possibilities possible’, zo luidt de Engelstalige slogan waarmee de nieuwe Sonic-tapijttegels worden gelanceerd.Vorwerk flooring exposeert komende maand op de bouwbeurs BAU 2019 in München, op stand 506 in hal A6 en in het gezelschap van zijn Nederlandse vertegenwoordiging Mommersteeg. De thema’s die centraal komen te staan in zijn beurspresentatie zijn modulariteit, akoestiek en internationaliteit. Zo kondigt de fabrikant uit het Duitse Hameln aan zich in 2019 nog meer op de internationale markt te gaan richten, met bijvoorbeeld een nieuwe reeks akoestische Sonic-tegels, waarvan de lancering wordt ondersteund door een nieuwe online productconfigurator. Een ruime keuze aan frisse kleuren en nieuwe ontwerpen in ‘vrije vormen’ bieden tal van opties voor deze door de leverancier als ‘fluisterzacht’ aangeprezen tegelproducten.

Vorwerk beschouwt de op stapel staande invoering van deze tegelproducten van de ‘nieuwe generatie’ als een volgende stap in zijn ontwikkeling. Vorig jaar werden al negenenveertig nieuwe producten gelanceerd en werd het assortiment overzichtelijk herschikt aan de hand van drie productlijnen en drie stijlwerelden. BAU gaat op 14 januari a.s. van start.

(Vloerenplein, 19-12-2018)

 
Forbo met Marmoleum Marbled op Facilitair

Fraaie-entree-met-gemarmerdeFraaie entree met Marmoleum Marbled.Forbo Flooring stelt eind volgende maand op vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer zijn nieuwe collectie Marmoleum Marbled voor. “De collectie met twee bijzondere nieuwe dessins en 30 ‘verse’ kleuren is niet alleen CO2-neutraal, maar inmiddels ook bijna circulair en daarmee mooi voor binnen en goed voor buiten,” aldus de vloerenmaker. Verder presenteert Forbo straks in de Jaarbeurs zijn Tessera Cloudscape, een collectie tapijttegels die bijdraagt aan een prettige werkomgeving, en voorts de effectieve en bovendien duurzame schoonloopzones van Coral Welcome. Voor wand en meubel heeft de exposant nog producten in petto als Marmoleum Onto the Wall, Bulletin Board en Furniture Linoleum. De vakbeurs wordt gehouden van 23 t/m 25 januari in Utrecht. Forbo is te vinden op stand D11, alwaar de bezoeker kan genieten van een van bloemen, bladeren en zaden gemaakt drankje in de ‘Bloesembar’.

(Vloerenplein, 19-12-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

allesovertapijt-logo