banner-vp-forinn-17

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Inschrijving NK Woningstofferen geopend

Het NK Woningstofferen (NKW) vindt ook dit jaar plaats tijdens de Interieur Collectie Dagen in Gorinchem. Op het kampioenschap worden drie opdrachten verstrekt, met uiteenlopende soorten vloerbedekking. Er zijn drie trofeeën te winnen: het gouden, zilveren en bronzen Delphin-mes. Voor de kampioen is er bovendien een gevulde gereedschapstas en iedereen ontvangt een certificaat.

Het-behaagde-het-koningspaarHet ‘behaagde’ koningspaar Willem-Alexander en Máxima om Ivo Vermeulen, de beste woningstoffeerder van 2017 (zesde van links met blauwe stropdas), uit te nodigen voor de ‘uitblinkerslunch’ eerder deze maand.

De onafhankelijke vakjury bestaat uit onder anderen Michael Verberne (Forbo Flooring) en Rob Mes (woningstoffeerder). Iedere woning- en projectstoffeerder mag meedoen aan de wedstrijd. Peter van der Arend van HMC mbo vakschool voor hout, meubel en interieur (p.vanderarend @ hmcollege.nl) is contactpersoon voor vragen of aanmeldingen.

De omringende vakbeurs, met eveneens weer de Nederlandse kampioenschappen parketleggen en meubelstofferen, vindt plaats op 16, 17 en 18 september 2018. De prijsuitreiking van het NKW is op de laatste beursdag om kwart over vijf op de wedstrijdvloer.

(Vloerenplein, 18-04-2018)

 
Nieuwe LVT-collecties van Interface

Boundary-Metallics Morning-MistBoundary Metallics ‘Morning Mist’.Interface heeft zijn LVT-assortiment uitgebreid met Boundary Metallics en Studio Set. De nieuwe collecties laten zich samen met de tapijttegels in zijn assortiment toepassen. Een dergelijke combinatie van vloertypen kan bovendien van pas komen bij het afbakenen van zones en functies in een ruimte, zo veronderstelt de fabrikant uit Scherpenzeel.

Boundary Metallics wordt gepresenteerd als een bijdetijdse interpretatie van beton en doet op een ander niveau ook denken aan door de elementen aangetast metaal. Door de glans en lichtreflectie veranderen de tegels mee met de verlichting in een ruimte. De zes kleurstellingen dragen de veelzeggende namen Fawn, Daylight, Eclipse, Morning Mist, Evening Dusk en Desert Shadow. Studio Set biedt een breed palet van dertien kleurstellingen, waarvan volgens de leverancier is aangetoond dat ze een gunstige uitwerking hebben op de werkende mens. Beide LVT-collecties zijn beschikbaar in het formaat Skinny Planks van een kwart bij een hele meter. De producten zijn recyclebaar via het ReEntry-programma van Interface.

(Vloerenplein, 18-04-2018)

 
Cursus ‘Probleemloos egaliseren’ Lecol

cursus-egaliseren-lecolLecol organiseert dit jaar, op velerlei verzoek, weer een cursus ‘Probleemloos egaliseren’ en wel op maandag 4 juni a.s. te Waalwijk. Goed egaliseren begint bij een goede voorbehandeling van de vloer, zo onderstreept de leverancier. Daarvoor is, naast vakmanschap, kennis nodig van de verschillende typen ondervloeren en producten. Zonder een goede ondervloercontrole en een onberispelijk geëgaliseerde ondervloer ook geen perfect eindresultaat, zo weet het organiserende bedrijf.

Onder begeleiding van de deskundigen van Lecol leert de deelnemer aan de cursus alle kneepjes van het (probleemloos) egaliseren. Naast een deel theorie over verschillende typen ondervloeren, reinigen, primeren, egaliseren en kennis van producten, wordt een groot deel van de dag ingevuld met de praktijk. Werkzaamheden als het vullen van (grote) gaten en dorpels, scheurreparaties, sleuven vullen bij vloerverwarming en schuren van tegels worden uitgediept. “We gaan bezwaren en onzekerheden wegnemen en risico’s uitsluiten, zodat u als vakman aan het einde van de dag zonder problemen en met alle vertrouwen kunt egaliseren en zelf problemen kunt oplossen,” zo klinkt het in de uitnodiging van de Waalwijkse leverancier.

Na afronding mag de deelnemer zich gecertificeerd egaliseerder noemen. De cursus is exclusief voor professionele en ervaren vakparketteurs en stoffeerders die een goede ondervloercontrole kunnen uitvoeren. De kosten bedragen 75 euro, certificaat en lunch inbegrepen. Mocht er, zoals verwacht, veel interesse zijn, dan bekijkt het organiserende bedrijf de mogelijkheid van een extra bijeenkomst. Meer informatie en inschrijven kan via www.lecol.nl/cursus. Voor het overige krijgt de Dag van de Innovatie dit jaar een vervolg, meer informatie daarover belooft Lecol binnenkort te geven.

(Vloerenplein, 18-04-2018)

 
Tapijttegels ‘Earth to Sky’ van IVC

Earth-To-Sky-IntercosmicEarth To Sky ‘Intercosmic’.IVC brengt de tapijttegels ‘Earth to Sky’ op de markt. Wie goed kijkt, ziet de kosmos weerspiegelt in de krachtige kleurschakeringen en donkere accenten. Ze zijn voorzien van glanzende metallic garens en worden aanbevolen voor de inrichting van kantoorruimtes en vergaderzalen. De producten zijn gemaakt van vlakbestendige Duracolor-nylongarens. De EcoFlex NXT-ruglaag is honderd procent recycleerbaar en veertig procent lichter dan standaard backingsystemen. De fabrikant roemt de dimensionele stabiliteit van zijn lijmvrij te installeren tapijttegels. De collectie is verkrijgbaar in twee modulaire formaten, tegels van 60,96 bij 60,96 centimeter en 30,48 bij 91,44 centimeter.

(Vloerenplein, 18-04-2018)

 
Nieuwe b2b-webshop Forbo Flooring

ForbOnline2Screenshot nieuwe webshop ForbOnline 2.0.Forbo Flooring brengt onder de naam ForbOnline 2.0 een nieuwe webshop voor b2b-klanten als woninginrichters, vloerenbedrijven en groothandels. Deze vervangt de oude online winkel uit 2007. Nieuw zijn meer gebruiksgemak en meer mogelijkheden dan voorheen, naar het voorbeeld van een consumentenwebsite als coolblue of bol.com.

Klanten doorlopen voortaan veel minder stappen bij hun bestelling. Bovendien zijn routing en uiterlijk verbeterd. Verder biedt de site ‘track & trace’, beschikbare voorraden, orderhistorie met oude facturen, een chatfunctie met de klantendienst en wordt toebehoren als ondervloeren of schoonmaakproducten aangeboden. ForbOnline 2.0 is geschikt voor smartphone of tablet. Al verklaart Forbo Flooring de enige vloerproducent ter wereld te zijn met een dergelijke webshop, blijven klanten die liever telefonisch of anderszins bestellen ook meer dan welkom. Het nieuwe ForbOnline is te vinden op www.forbonline.forbo.nl.

(Vloerenplein, 18-04-2018)

 
Nieuwe ideeën met nieuwe brochure mFLOR
Nieuwe-display-mFLORNieuwe display mFLOR.
Voorbeeld-van-Mix--MatchVoorbeeld van ‘Mix & Match’ uit de nieuwe brochure, hier met toepassing van mFLOR Authentic Plank Mocha en Authentic Plank Verde.

mFLOR gaat in zijn dealerbeleid versterkt de nadruk leggen op de ‘bouwstenen’ van het informeren, presenteren en inspireren. Nieuwe displays leveren een bijdrage aan een geschikte presentatie, een vernieuwde website en een mooie nieuwe brochure (op papier en digitaal) zorgen voor de gewenste informatie en inspiratie.

“Om de klant te verleiden tot het doen van aankopen in je winkel, is het van belang om voor overzichtelijkheid en ruimte te zorgen. Dat wordt als prettiger ervaren en biedt bovendien de mogelijkheid om meer sfeer en inspiratie te tonen,” zo klinkt de uitleg van Peter Kuipers, directeur van mFLOR International. Behalve om het informeren over allerlei product-technische zaken, draait het in de winkel volgens hem ook meer en meer om het inspireren van de klanten. “Men wil graag goed geadviseerd worden, juist omdat de inrichting steeds belangrijker en individueler wordt.”

En dat laatste geldt helemaal voor de vloer, zo meent Kuipers, want daar liggen talloze creatieve mogelijkheden. “Zo kunnen de modulaire mFLOR-vloeren bijvoorbeeld diagonaal worden geïnstalleerd, voor een geheel ander effect. Stel ook eens voor om te werken met een border, in dezelfde of juist een andere kleur, of met voegstrips. Of laat de klant eens zien hoe ‘Mix & Match’ werkt, met de toepassing van twee verschillende kleuren van hetzelfde dessin. In onze nieuwe brochure treft de dealer veel inspirerende toepassingen aan, die hij vast en zeker kan gebruiken om de klant te informeren en te inspireren,” zo rondt Kuipers af.

Meer informatie over de collecties is verkrijgbaar bij de vertegenwoordigers van de groothandels Peitsman en Bosgoed of bij mFLOR zelf in Twello. De brochure is online te vinden en te downloaden via mflor.com/collectie/brochure/

(Vloerenplein, 16-04-2018)

 
Bona Care Program elastische vloeren

Het Zweedse Bona, dat zich de afgelopen eeuw ruimschoots heeft bewezen met zijn innovaties voor de behandeling van houten vloeren, heeft zijn kennis en ervaring nu ook ingezet voor de ontwikkeling van een programma voor het doelmatig reinigen, onderhouden en renoveren van elastische vloeren: het Bona Care Program elastische vloeren.

“Aangezien we te maken krijgen met een nieuwe groep klanten uit nieuwe kanalen, hebben wij ook besloten om een handelsagent aan te nemen die al jaren ervaring heeft met het renoveren en onderhouden van kunststofvloeren,” zo geeft Eric Tersteeg als toelichting namens Bona Benelux in Haarlem. “Verder is onze gehele buitendienst op het vlak van materiaalkennis getraind door SVS en door de productspecialisten van Bona. Deze productspecialisten zijn de afgelopen vier jaar nauwgezet bezig geweest met de ontwikkeling van ons Bona Care Program elastische vloeren.”

Opmerkelijk is dat het programma niet alleen voorziet in adequaat onderhoud, maar tevens in de optie om het uiterlijk van een versleten kunststofvloer volledig te ‘transformeren’ - zonder deze te vervangen. “Een keerpunt in vloeronderhoud,” zo betitelt het Zweedse concern met trots zijn nieuwe programma. “Elke eigenaar krijgt hiermee de mogelijkheid in handen om een afgeleefde elastische vloer volledig van gedaante te doen veranderen.”

Sportvloer-in-een-HongaarseSportvloer in een Hongaarse school vóór de renovatie (links) en de sportvloer ná schadereparatie (rechts) voorbereidingswerkzaamheden, kleuring met Bona Pure Colour en afwerking met een nieuwe PUR-laag Bona Pure.

Het Bona Care Program is volgens de leverancier behalve hoogwaardig en duurzaam ook eenvoudig toepasbaar op alle situaties van vloeronderhoud, en dus verschillende soorten uitdagingen. Zelfs vloeren in drukbezochte ruimten (zoals luchthavens, hotels, ziekenhuizen of kinderdagverblijven) kunnen naar eigen zeggen snel en efficiënt worden afgewerkt. Een helder stappenprogramma geeft uitleg over de handelingen (plus de daarvoor benodigde producten) van het reinigen, diep reinigen, onderhouden en wat Bona noemt ‘recoaten’.

Bona presenteert deze herstellende ‘recoating methode’ als een veilig, snel en effectief alternatief voor het gebruikelijke vervangen van zwaar beschadigde of zwaar versleten vloeren van vinyl, PVC, linoleum of rubber. Het opnieuw coaten van elastische oppervlakken gebeurt door middel van een of meer PUR-lagen.

De voorbereiding met de machine Bona FlexiSand en de hoogwaardige Bona Diamond Abrasives stelt de gebruiker in staat om in een mum van tijd het optimaal voorbereide oppervlak te verkrijgen, zo stelt Bona, klaar voor renovatie of desgewenst een andere kleur en nieuwe uitstraling. De speciaal ontworpen coatings Bona Pure of Bona Pure Colour zijn voor deze doeleinden te gebruiken.

Met Bona Pure is de transformatie van versleten vloeren volgens de aanbieder in enkele uren te realiseren. De eerste voorbereidende stap is het met een mop aanbrengen van de Bona PowerRemove R om de oude beschermlaag te verwijderen. Dan volgen het schuren van de vloer met Bona Diamond Abrasives en een diepe reiniging met de Bona PowerScrubber/schrobzuigmachine. Als vierde stap dient met een roller Bona Pure blanke PUR-coating te worden aangebracht of Bona Pure Colour met één laag Bona Pure.

Het veranderen van de uitstraling van allerlei soorten vloeren (zoals ook sportvloeren) is mogelijk door bijvoorbeeld tekens of symbolen toe te voegen of Bona’s ‘creative chips’ (in combinatie met Bona Pure Colour) uit te strooien. Voor een geheel nieuwe kleur is een compleet assortiment RAL/NCS-kleuren beschikbaar.

Totale-Bona-assortimentTotale Bona-assortiment voor het schoonmaken, opfrissen, weer mooi maken en snel en veilig vernieuwen van elastische vloeren.Een belangrijk voordeel van het Bona Care Program ten opzichte van het volledig vervangen van een elastische vloer is een besparing van wel de helft van de tijd. Zo geeft Bona als referentieproject de renovatie van driehonderd vierkante meter linoleum in een Duitse kleuterschool op. Volgens de traditionele methode (verwijderen oude vloer, ondervloer schuren, primen en egaliseren en uiteindelijk installeren en lassen van de nieuwe vloer) zou de totale renovatie daar aan drie professionele leggers zes dagen werk kosten.

De als alternatief toegepaste Bona recoating methode vergde slechts drie dagen. Dit resulteerde in een flinke besparing van tijd en geld: de locatie kon eerder in gebruik worden genomen en door de halvering van manuren waren de kosten aanzienlijk lager. De methode is ook goed te gebruiken op oneffen oppervlakken, noppenvloeren, trappen, hoeken en draagt bovendien bij aan een gezonde werkomgeving.

Bona zal met een ‘global stand’ overigens aanwezig zijn op de Interclean, de internationale beurs voor de professionele schoonmaakindustrie die van 15 tot en met 18 mei wordt gehouden in de RAI Amsterdam.

(Vloerenplein, 13-04-2018)

 
Carpetright sluit ruim 90 Britse winkels

Carpetright-Britse-binnenstadwinkelCarpetright is in de regel tevreden met zijn Britse binnenstadwinkels ‘nieuwe stijl’.Carpetright heeft zijn vastgoedportefeuille in het Verenigd Koninkrijk onder de loep genomen en wijst 205 vestigingen aan die naar eigen zeggen of ondermaats presteren, en/of onder ongunstige huurvoorwaarden, of, in bepaalde gevallen, naar verwachting geen wezenlijk strategisch belang voor de onderneming zullen hebben. Van dit aantal zijn er 92 aangekruist voor sluiting, waarvan 11 inmiddels daadwerkelijk dicht en 81 komende september. Voor de resterende 113 wordt ingezet op een verlaging van de huurkosten met 30 tot 50 procent en op herziene huurvoorwaarden. De plannen omvatten nagenoeg de helft van het winkelbestand van Carpetright op zijn thuismarkt.

De Britse vloerenketen kadert zijn noodzakelijk geachte voorstel om af te slanken en in de kosten te snijden in een company voluntary arrangement (CVA), zoals aangekondigd (zie Nieuws van 21-03-2018). Het CVA-voorstel is alleen van toepassing op verhuurders van de winkelpanden, niet op andere crediteuren. De dagelijkse gang van zaken gaat ongestoord door, zoals ook de bedoeling is van een CVA. Op 26 april moeten de betrokken schuldeisers groen licht geven aan het CVA-voorstel, vier dagen later ook de aandeelhouders.

In mei wil Carpetright vervolgens nog circa 60 miljoen pond aan financiële middelen ophalen via een aandelenuitgifte, om de lopende strategie van de groep te financieren, de schuldenlast te verminderen en de kosten in verband met de CVA te dekken.

Wat de Britse vloerenverkoper na de uitvoering van de CVA en het ophalen van kapitaal uiteindelijk voor ogen staat, in de strijd met de niet bij naam genoemde concurrentie - maar lees: Tapi, de goedlopende keten die is opgezet door de zoon van Carpetright-oprichter Lord Harris - is een passende vastgoedportefeuille van gemoderniseerde winkels, met economisch verantwoorde huurprijzen, aangevuld met een als overtuigend aangeduid online aanbod.

De winkels in Nederland zijn niet betrokken bij de voorgenomen sanering, zo vernam het ANP van de Britten, en ook België niet.

(Vloerenplein, 13-04-2018)

 
Woninginrichter verslaat vloerenwinkel

De winkels in meubels en woninginrichting hebben in februari de grootste omzetstijging in het non-foodsegment geboekt, zo meldt het CBS. De verkopers van deze woonartikelen realiseren een mooie plus van 4,8 procent. De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder de vloerenwinkels (parket, laminaat en kurk), keukenwinkels en bouwmarkten, kampen echter voor het eerst sinds juli 2016 met een omzetverlies. Het krimpje blijft voor deze retailers evenwel beperkt tot 1,0 procent.

cbs-deth-feb-2018

Alle plussen en minnen in de verzamelde non-foodsector tellen op tot een omzetgroei van bijna 1 procent, bij een volumegroei van ruim 1 procent. De detailhandel als geheel heeft in februari 2,6 procent meer omgezet dan in februari vorig jaar, gecorrigeerd voor de koopdagen. De online omzet ligt in de tweede maand van het jaar 17,5 procent hoger.

(Vloerenplein, 13-04-2018)

 
Minder winkels doe-het-zelf en vloeren

Hoewel de omzet van doe-het-zelfwinkels de laatste jaren weer toeneemt, blijft het aantal vestigingen volgens tellingen van het CBS afnemen. In de periode 2008-2017 is het aantal met 6 procent afgenomen: van 5290 naar 4960 winkels.

aantal-vestigingen-cbs

Vooral verf- en behangwinkels (-20 procent), winkels in vloeren (-15 procent) en ijzerwarenwinkels (-12 procent) verdwenen uit het straatbeeld. Onder winkels in vloeren verstaat het CBS winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren. Hun aantal daalde in deze periode van 725 naar 615. Ook het aantal bouwmarktvestigingen liep terug: van 1355 in 2008 tot 1270 in 2017.

De omzet van de doe-het-zelfsector is vorig jaar met 7 procent gestegen in vergelijking met 2016. De sector profiteerde daarmee onder meer van de opleving van de woningmarkt. Binnen de doe-het-zelfsector vormen bouwmarkten de grootste branche. Hun omzet steeg afgelopen jaar met bijna 6 procent.

(Vloerenplein, 11-04-2018)

 
Douwes Dekker terug in RTL Woonmagazine

Galant-visgraat-eiken-naturel-geborsteldGalant-visgraat, eiken naturel geborsteld.Douwes Dekker maakt, na een periode van afwezigheid, weer zijn opwachting in het RTL Woonmagazine. Ook in het nieuwe seizoen, dat zondag 22 april vlak na zessen van start gaat op RTL4, werkt het woonprogramma samen met bekende ontwerpers. Onder anderen Jan en Monique des Bouvrie, Marcel Wolterinck, Osiris Hertman en Remy Meijers gaan in het merendeel van de afleveringen aan de slag met de laminaatcollectie van dit consumentenmerk van de PPC.

Zo wordt voor een van de gedaanteverwisselingen het onlangs gelanceerde visgraatlaminaat gebruikt. Wat de groothandel betreft een mooie kans om deze nieuwe maar al populaire collectie extra onder de aandacht te brengen. Directeur Lisa Klaassen laat weten er veel zin in te hebben en vooral erg benieuwd te zijn naar de metamorfoses met Douwes Dekker.

(Vloerenplein, 11-04-2018)

 
Forse uitbreiding Castell Luxury LVT&PVC
Sfeerfoto-met-de-nieuweSfeerfoto met de nieuwe Magic-serie.
Close-up-Magic-GrandeClose-up Magic-Grande XL ‘Golden Oak’

Castell Luxury LVT&PVC Flooring - ‘made by tété-total-flooring' - is uitermate trots dat zijn Magic-serie voor projectmatig gebruik is uitgebreid met maar liefst negen nieuwe decors. De hoogwaardige PVC-vloeren doen volgens de aanbieder uit Hengelo mede van zich spreken door de toepassing van innovatieve technologieën. Magic-stroken zijn door de speciale productietechniek standaard voorzien van dubbel glasvlies (voor maatvastheid), samengaand met een bijzondere Natur Embossed Press+ (voor een realistisch reliëf) en een PU-toplaag van 0,55 millimeter (voor gebruik in projectomgevingen).

Deze ‘Natural Touch’-aanpak laat de structuur in de toplaag nauwkeurig het design volgen, zodat de vloeren de ‘look & feel' van echt hout bezitten. De nieuwe serie Magic-Classic en Magic-Grande XL koppelt deze techniek aan een indrukwekkende lengte van niet minder dan 152 centimeter.

De leverancier stelt vast dat de populariteit van grotere afmetingen op de vloer meer en meer toeneemt, zowel in de consumentenmarkt als in diverse projecttoepassingen. De bijzondere combinatie van Natur Embossed Press+ en de lengte van de vloerdelen zorgt in dit opzicht voor een ruimtelijke uitstraling van elke toepassing, die tegelijk natuurgetrouw oogt.

De Magic-Classic is extra mat uitgevoerd, heeft een afmeting van 122,73 bij 18,7 centimeter met een dikte van 2,5 millimeter, en is rondom voorzien van vellingkanten. De reeks is per direct leverbaar is de kleuren Mid Grey, Taupe, Beige en Gold. De nieuwe serie Magic-Grande XL is evenzo mat uitgevoerd en voorzien van vellingkanten. De kleuren Cashmere Oak en Golden Oak zijn beide uit voorraad leverbaar en komen op het formaat van 150 bij 23 centimeter, met een dikte van 2,5 millimeter. Aan het einde van het tweede kwartaal volgen de decors Greige, Grey en Beige. Deze zijn ‘extra large’ getuige een afmeting van 152 bij 23,8 centimeter, en hebben een dikte van niet minder dan 3 millimeter.

Exclusieve-displayExclusieve display Castell PVC&LVT flooring.Voor beide kwaliteiten geldt de uitvoering Natur Embossing Press+. Deze methode zorgt voor een realistisch reliëf op de vloer, waardoor bijvoorbeeld knoesten en lijnen ook daadwerkelijk zijn te voelen. De nieuwe series beschikken over PIT-klasse 42 en zijn daardoor uitermate geschikt voor zowel projectmatig als residentieel gebruik. De verkoopadviesprijs bedraagt 29,95 euro per vierkante meter.

Voor de professionele verkoop van Castell PVC&LVT is voor in de showroom een design display beschikbaar waarin kleurstalen van alle dessins overzichtelijk worden aangeboden op hun werkelijke formaat. De consument heeft zo de mogelijkheid om kleurstalen desgewenst mee naar huis te nemen. De compacte POS-display is circa 190 centimeter hoog, 78 centimeter breed en 94 centimeter diep. Alle nieuwe kwaliteiten zullen in het tweede kwartaal worden geïntroduceerd bij de exclusieve Castell-dealers. Voor meer informatie over het assortiment en afbeeldingen van de negen dessins: www.castellvloeren.nl.

(Vloerenplein, 09-04-2018)

 
Opleiding tot junior stoffeerder

De WoonTotaal Academy, het onlangs uit de startblokken geschoten trainingscentrum voor de interieurbranche te Zoetermeer, trapt af met een opleiding tot junior stoffeerder. De opleiding bestaat uit twee modules, ‘dekvloer voorbereiding’ en ‘PVC click en dryback’, van elk twaalf dagen. Op deze training, die theorie en praktijk verenigt, is een openingsaanbieding van toepassing. De kosten zijn verlaagd van 1299 naar 999 euro, inclusief materiaal en lunch. Meer informatie en contactgegevens zijn te vinden in bijgaande flyer. Klik hier.

(Vloerenplein, 06-04-2018)

 
James Halstead aast op eigenaar Burmatex

airea-logo halsteadDe Britse vloerenmaker en -verdeler James Halstead zegt zich in het vroegste begin van een overwegingsfase te bevinden die zou kunnen leiden tot het uitbrengen van een bod op alle aandelen in landgenoot Airea. James Halstead benadrukt in een mededeling van eergisteren evenwel dat er nog geen bod is uitgebracht en dat er geen zekerheid bestaat dat dat ook daadwerkelijk zal gebeuren. Airea is eigenaar van Ryalux Carpets, waarvan onlangs (Nieuws van 21-03-2018) het naderende einde werd aangekondigd, en van Burmatex, de goed draaiende fabrikant van naaldvilt tapijt en tegels voor projecttoepassingen. In de Halstead-bedrijvengroep bevinden zich onder meer Polyflor en Objectflor (Expona) en Karndean International.

In reactie op deze mededeling laat Airea gisteren weten op geen enkele wijze te zijn benaderd door James Halstead met betrekking tot een mogelijk bod noch daarover enigerlei besprekingen te voeren. Volgens de financiële spelregels voor beursgenoteerde bedrijven moet James Halstead nu uiterlijk 2 mei a.s. zijn intenties, wel of niet een bod, duidelijk maken.

(Vloerenplein, 06-04-2018)

 
Forbo op naar Milaan met nieuwigheden

Forbo-geeft-een-preview-op-de-nieuwe-Flotex-by-Starck-collectie-tijdens-de-SalonePreview ‘Flotex by Starck' op de Salone di Mobile, een collectie waarin de hand van de meester zichtbaar is.Forbo presenteert allerlei noemenswaardige nieuwigheden op de 'Fuori Salone' tijdens de Milan Design Week van 17 tot en met 22 april a.s. In Cavalleri Spazio Danza (Via Palermo 1, Brera design district) worden de nieuwe collecties Marmoleum Splash, Fabscrap en Flotex by Phillipe Starck tentoongesteld.

In Milaan biedt de vloerenmaker een voorproefje van een collectie ‘high-definition’ bedrukte vloerdekking van Flotex, voortspruitend uit een samenwerking met ontwerper Philippe Starck. De presentatie gaat vergezeld van de ondertitel ‘Nothing replaces the painter’s hand’, de officiële lancering van de collectie volgt in juni. Onder de titel ‘Marmoleum Blooms’ stelt Forbo op genoemde locatie ook Marmoleum Splash voor. Die wordt gebracht in een ontwerp dat levendig, feestelijk uitbundig en eigentijds heet te zijn, en tegelijkertijd dient als verbinding tussen de klassieke gemarmerde en uni dessins in de collectie. Tot slot wordt Fabscrap onthuld, gemaakt van gerecycleerd materiaal uit de Sphera-collecties. Dit heeft, onder het motto ‘The beauty of imperfection’, geleid tot wat Forbo noemt een ‘premium random design’ vloerbedekking. De tentoonstelling wordt aangevuld met meubelstukken uit de Furniture Linoleum-collectie.

(Vloerenplein, 06-04-2018)

 
Twee nieuwe collecties Desso bij Tarkett

Street-View-en-TracksStreet View en Street Tracks samen toegepast.Tarkett heeft onlangs twee collecties tapijttegels van zijn merk Desso gelanceerd, toepasselijk Street View en Street Tracks geheten, die de stedelijke buitenomgeving als inspiratiebron aanwijzen. Beide zijn verkrijgbaar in acht kleuren en bieden de mogelijkheid om met materiaaleffecten te spelen bij het bepalen van een stedelijke, industriële sfeer in een open kantooromgeving.

“Het stadslandschap is een belangrijke verwijzing in het ontwerp, waarmee we de buitenomgeving naar binnen brengen,” zo stelt Ludwig Cammaert, die bij Desso vormgeving en technische ontwikkeling aanstuurt. “Ontwerpers kunnen deze basis gebruiken om gedurfde, dramatische effecten aan te brengen of op subtielere manieren te verwijzen naar de buitenomgeving.” De collecties zijn afzonderlijk te gebruiken in een specifiek ontwerp, maar ook samen. Met combinaties van complementaire kleuren laten zich zo gemeenschappelijke ruimtes, looppaden of routes afbakenen.

De stedelijke omgeving, van bovenaf gezien, is de inspiratiebron voor Street View. Zijn natuurlijke geweven textuur maakt volgens de fabrikant met name een ‘subtiel’ design statement. De tapijttegels van vijftig bij vijftig centimeter hebben een tweekleurige ondergrond, gekoppeld aan een fijne kleurnuance, met de bedoeling om een moderne uitstraling te verkrijgen die beweging en textuur suggereert. De collectie is beschikbaar in onder meer neutrale en meer gedurfde tinten.

Street Tracks biedt volgens de Waalwijkse aanbieder meer ‘drama’ in zijn ontwerp en is verkrijgbaar in plankvormige tegels van honderd bij vijftig centimeter. Elke tegel heeft een willekeurig patroon en tweekleurige ondergrond in combinatie met een accentkleur. Dit geeft een fraai visueel effect aan open kantoorruimten waar men oog heeft voor apart design. De reeks kent zowel neutrale als gedurfde kleuren, die geheel aansluiten bij die van Street View.

De collecties worden beide geleverd met Desso EcoBase als standaardrug, die voor ten minste zeventig procent bestaat uit positief gedefinieerd gerecycled materiaal volgens de beginselen van Cradle to Cradle.

(Vloerenplein, 04-04-2018)

 
Barometer houdt vast aan indicatie groei

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is afgelopen maand met een enkel puntje gedaald. Hij sluit maart af op een positieve stand van 9,2. De daling wordt voornamelijk veroorzaakt door de cijfers over de woningmarkt, die een flinke afname laten zien ten opzichte van februari. De woondetaillist blijft alles onverminderd zonnig inzien.

baro-2018-03‘Woonbranche economische barometer’ zakt enkel puntje (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten stijgt in maart met 2,7 punten om uit te komen op een stand van 12,3. Ruim vier van de tien woondetaillisten noteren een toename van de weekomzet, tegenover bijna drie van de tien een daling. Van de woondetaillisten verwacht 48 procent dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien. Dit is vijf procentpunt minder dan een maand eerder. Slechts zowat een op de zeven voorziet een omzetdaling. Daarmee blijft het optimisme onder de woondetaillist sterk positief, aldus de onderzoekers.

Het consumentenvertrouwen komt in maart een fractie hoger uit op 24, tegen 23 in februari. De koopbereidheid blijft gelijk. Consumenten oordelen nagenoeg gelijk over hun financiële situatie en vinden de tijd even gunstig voor het doen van grote aankopen als in februari. Het producentenvertrouwen zakt ruim een punt naar 9,5 in maart. Alle deelindicatoren van het producentenvertrouwen zijn evenwel al ruim een jaar lang positief.

In de verslagmaand februari 2018 registreert het Kadaster ruim zestienduizend verkochte woningen, een daling van 9,1 procent ten opzichte van februari vorig jaar en vergeleken met de voorafgaande maand, januari 2018, een stijging van 0,4 procent. Omdat de mutatiecijfers in vergelijking tot de maand een jaar geleden minder positief zijn dan in de voorafgaande maand, hebben ze een negatief effect op de stand van de barometer. De deelindicator van de woningmarkt daalt van -3,1 naar -9,1.

(Vloerenplein, 04-04-2018)

 
Headlam in zee met M4Four
Printer-is-doorPrinter is door M4Four zelf ontwikkeld.
Speelse-vinylvloerSpeelse vinylvloer in Villa Pardoes te Kaatsheuvel.
Digitaal-geprinteDigitaal geprinte loper in een zorginstelling.

Headlam is een samenwerking aangegaan met M4Four en sinds medio maart officieel leverancier van het hoogwaardige kamerbreed ‘customized’ vinyl van deze innovatieve fabrikant uit het Groningse Kolham.

M4Four produceert gepersonaliseerde (‘custom design’) vinylvloeren en tooit zich daarbij met het motto ‘Goodbye boring flooring’. Het bedrijf maakt kamerbrede vloeren in oplagen vanaf één strekkende meter, maar evenzo in grote oplagen. Headlam prijst de vloeren van M4Four aan als functioneel, betaalbaar en geschikt voor iedere toepassing.

Voor tijdelijk gebruik is de ‘premium E’-vloer ontwikkeld, die geschikt is voor beurzen, exposities en met toevoeging van een speciale coating ook voor huishoudelijk gebruik. Voor permanent gebruik is de ‘premium T’-vloer beschikbaar, die aangeraden wordt voor projectmatig gebruik, zoals kantoren, vliegvelden, ziekenhuizen en zorginstellingen. M4Four print deze kwaliteit ‘in spiegelbeeld’ aan de onderzijde van het transparante vinyl. Hierdoor wordt de afbeelding bovendien beschermd door deze twee millimeter dikke laag.

Bijzonder is ook dat de vloer wordt geprint in een resolutie van 800 dpi. Om een idee te geven: voor een foto in een magazine is 300 dpi de vereiste. Door de hoge resolutie komen afbeeldingen tot leven en wordt een enorme dieptewerking gecreëerd. Ieder dessin of afbeelding is mogelijk, zo stelt Headlam, wel zijn er bepaalde restricties aan de resolutie van de gekozen foto i.c. afbeelding. In samenwerking met de dtp-afdeling van de fabrikant wordt bekeken of de afbeelding bruikbaar is en een banenplan gemaakt. Na akkoord wordt de vloer op de door M4Four zelf ontwikkelde printer voorzien van de gewenste afbeelding.

Bezoekers aan de vakbeurs Intirio herinneren zich wellicht dat Headlam daar al een ‘sneak preview’ gaf van een opmerkelijke ‘junglevloer’ genaamd ‘De vloer vol verrassingen’. De groothandel kreeg hier veel enthousiaste reacties op en werd met dit product genomineerd voor een Intirio Award in de categorie ‘Smart Project’. In de showroom van het zojuist geopende Headlam-filiaal in Eindhoven is eveneens een M4Four-vloer gelegd, zodat belangstellenden de kwaliteit zelf kunnen komen beoordelen.

(Vloerenplein, 04-04-2018)

 
Nieuwe trainingskalender PPC

Training-traprenovatieEen training traprenovatie.Het door vakmensen gewaardeerde programma van de PPC met allerhande trainingen en workshops krijgt de komende weken een vervolg. De bijeenkomsten vinden alle in Wijk bij Duurstede plaats en zijn gratis, met uitzondering van de hieronder als laatste genoemde.

Allereerst neemt op dinsdagavond 24 april Thomsit de deelnemer mee in het voorbereiden en egaliseren van diverse vloeren op de theoretische en praktische training ‘Egaliseren’. Men leert tips & tricks van ervaren commercieel-technisch adviseurs, die ook laten zien waar men informatie vindt om een probleemloos resultaat te garanderen.

Op dinsdagavond 8 mei is een kennismaking met het premium product Diamond Oil Active van Woca aan de beurt. Behandeld wordt de vraag wat ‘Hyper Cross Linking’ is en wat hiervan de voordelen zijn. Op deze informatieavond belooft Woca alle mogelijkheden te laten zien. Er is ook aandacht voor duizend-en-een kleuren met Woca, logen, stainen en inpoetsen.

Op dinsdagavond 22 mei kan met op de training ‘Egaliseren en PVC verlijmen’ kennismaken met de verbeterde Stauf OS egaline (XP-10), die geschikt is voor het verlijmen van PVC, meerlaagse vloeren, tapijt en linoleum. Er is voorts aandacht voor de PVC-contactlijm D-37 (inzetbaar als natte en contactverlijming met extreem lange opentijd) en voor een ‘mystery' parketlijm.

Op de training ‘Traprenovatie’ krijgt men van alles uitgelegd over het verkopen en goed installeren van traprenovatie van Trenovo (laminaat en vinyl), Livyn (vinyl) en Natural Wood (eikenhout), alle totaaloplossingen voor zowel nieuwbouw als renovatie en wat de PPC betreft een in overweging te nemen uitbreiding van het aanbod. De dagdelen zijn ochtend/middag en avond.

Ten slotte volgt op maandag 11 juni overdag de training ‘CemColori beton-ciré’. Beton-ciré geeft volgens de leverancier een moderne, industriële, stoere en robuuste uitstraling zonder beton te storten. De voordelen komen alle langs in deze training. De deelnemer maakt zijn eigen monsterbordenset, zodat hij zijn klanten zijn werk kan laten zien en extra omzet genereren. De kosten bedragen 350 euro.

Inschrijven kan via de website van de PPC, telefonisch bij zijn binnendienst of op het e-mailadres training @ plintenenprofielencentrale.nl.

(Vloerenplein, 04-04-2018)

 
‘Follow-up’-collectie Marmoleum Modular

Marmoleum-Modular-2Marmoleum Modular 2.O in een mengeling van vormen en kleuren.Forbo Flooring brengt deze maand zijn ‘follow-up’-collectie Marmoleum Modular op de markt. Met veel nieuwe beton- en steendessins in grote vierkante en rechthoekige tegels genaamd Slate. Evenzo kent Marmoleum Modular 2.0 meer grijzen, meer effen dessins en een hoop meer heldere kleuren.

Marmoleum Modular bestaat, naast Slate, uit vier deelcollecties. Zoals Lines, die zorgt voor een modern lineair effect, met een link naar de natuur in een reeks van warmere en koelere kleuren. Daaronder ook een vijftal items met hout-embossing onder de naam Textura. Shade wordt aangeduid als een eigentijdse klassieker die tot leven komt wanneer verschillende kleuren, die dicht bij elkaar liggen, binnen een vloerontwerp worden gecombineerd. Shade refereert met zijn vele grijzen sterk aan beton, maar is - in tegenstelling tot een gietvloer bijvoorbeeld - wel veerkrachtig, en prettig zacht om op te lopen.

De deelcollectie Marble wordt door Forbo gerangschikt onder de echte klassiekers, want marmer blijft gevraagd. De vloer koppelt een rijke uitstraling aan praktisch nut, doordat vuil minder snel zichtbaar wordt. Het nieuwe Marble telt, conform de trends, meer uni-ogende accentkleuren. Tot besluit draagt Colour, met zijn palet aan fraaie heldere kleuren, bij aan levendige en fantasievolle ontwerpen.

Marmoleum Modular nodigt, zo vermoedt Forbo, onverminderd uit tot het zelf vormgeven van een vloer naar keuze, aan de hand van velerlei beschikbare tegelformaten, dessins en kleuren. De fabrikant garandeert betrouwbaarheid, onderhoudsgemak, levensduur en duurzaamheid van de collectie.

(Vloerenplein, 04-04-2018)

 
Renovatieproject met COREtec in school
In-klaslokaal-Ivory-Coast-OakIn het klaslokaal ligt Ivory Coast Oak.
Turnzaal-is-opgeknaptTurnzaal is bekwaam opgeknapt en eveneens voorzien van nieuwe vloeren.

Onlangs zijn bij onze zuiderburen vloeren van COREtec op geslaagde wijze toegepast in een renovatieproject van een school in Vorst (Brussel). Het restaurant, de turnzaal en klaslokalen van onderwijsinstelling IEHS werden op een oppervlak van elfhonderd vierkante meter ‘in een mum van tijd’ voorzien van het dessin Ivory Coast Oak uit het gamma Wood Collection. YEPP trad in het project op als verdeler van dit vloerenmerk van USFloors, de firma Parketland uit Anderlecht nam de installatie van de vloeren (op het formaat van 182 x 1220 x 8 mm) voor zijn rekening.

COREtec-vloeren zijn gemaakt van gerecycleerd hout, bamboe, kalksteen en vinyl. De backing bestaat uit een kurklaag die zorgt voor de gewenste geluidsdemping. Door het lijmloze, geïntegreerde kliksysteem laat de krasbestendige, vuilafstotende en watervaste vloer zich gemakkelijk plaatsen. “De uiterst gemakkelijke en de zeer vlotte manier van plaatsen en niet te vergeten het deskundige advies van YEPP en Parketland zorgden ervoor dat de installateurs de klus zeer snel geregeld hadden,” zo stelt Hans Declercq van YEPP tevreden vast.

Bijkomend voordeel volgens de betrokken partijen is dat de COREtec-vloeren op de bestaande ondergrond en zonder egalisatie of ondervloer kunnen worden geplaatst. Volgens de leggers van dienst is het zelfs een plezier geweest om de vloeren te installeren. Ook het gegeven dat alles in het interieur direct weer kon worden teruggezet gold als zwaarwegend pluspunt, zeker in een gebouw dat iedere dag wordt gebruikt. Ten slotte wordt aangestipt dat de school, een druk belopen locatie immers, weinig onderhoud heeft aan de vloeren.

(Vloerenplein, 04-04-2018)

 
DSM-Niaga genomineerd voor prijs

Gepatenteerd-Niaga-tapijtGepatenteerd Niaga-tapijt is voor honderd procent te recyclen (foto: DSM-Niaga).DSM-Niaga uit Geleen en elf andere bedrijven, waaronder Koninklijke Auping uit Deventer, maken kans op de prestigieuze Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2018. De Limburgers houden zich bezig met het (her-)ontwikkelen van in hun geheel recyclebare tapijten en sinds enige tijd ook matrassen. Gisteren werden de vernieuwende ondernemingen in het zonnetje gezet op Wageningen University & Research. Het is de vierde keer dat de Plaquette onderdeel is van de Koning Willem I Prijs. Uit het dozijn kanshebbers wordt eind april een finale selectie van drie gemaakt. Op de bestuursvergadering wordt de winnaar vastgesteld, de prijsuitreiking volgt in mei. Alle genomineerden zijn bovendien uitgenodigd om als Nederlandse afgevaardigden mee te dingen, later dit jaar, naar de European Business Awards for the Environment.

(Vloerenplein, 04-04-2018)

 
PPC op de fiets met sportiefste klanten

De sportiefsten onder de klanten van de PPC hebben deze Paaszaterdag enthousiast meegedaan met tochten die op touw waren gezet door de wielertoerclub Cothen, die de groothandel tot zijn sponsors mag rekenen. Alle klanten ontvingen een volledig gesponsord wielertenue, beschikbaar gesteld door Bona, Rigo Verffabriek, de PPC zelf en niet te vergeten Quick-Step, al jaren sponsor van talrijke wielerprofs.

Ruim honderd klantenRuim honderd klanten van de PPC in gesponsord wielertenue hebben toertochten van vijfenzeventig en honderdtien kilometer onder de wielen.

Ruim honderd personen vertrokken rond tien uur ’s ochtends vanaf het terrein van de PPC in Wijk bij Duurstede richting Lek en Linge. “Geweldig, die opkomst. En gaaf om de hele groep in hetzelfde tenue te zien, zo zijn we ook herkenbaar voor elkaar,” aldus Peter Klaassen, die zelf aan het eind van de rit honderdtien kilometer op de teller had staan. “Best pittig, zo’n tocht als je weinig getraind hebt. We hebben het allemaal gered, zelfs de ongetrainde mensen. Zo zie je maar weer, als team bereik je meer dan alleen!” Wat Klaassen betreft is de hele onderneming zeker voor herhaling vatbaar, al zal het volgens hem wel lastig worden om zo’n mooie dag te evenaren.

(Vloerenplein, 04-04-2018)

 
Interfloor brengt nieuwe vinylcollecties
Dynamic-Lino-in-een-aankomsthalDynamic Lino in een aankomsthal.
Silkwoods-V-specials-met-TerrazzoSilkwoods-V specials met Terrazzo-dessin in badkamer.
Silkwoods-V-specials-in-HongaarseSilkwoods-V specials in Hongaarse punt in woonkamer.

Interfloor introduceert momenteel zijn vernieuwde vinylcollectie Dynamic Lino. Deze al geruime tijd goed gewaardeerde Black Tex Back-collectie, met een zestal subtiele en hedendaagse tinten, mag van de leverancier gerust toonaangevend worden genoemd in functionaliteit, kleur en stijl. De moderne kleuren met uitgebalanceerd marmer- en betoneffect sluiten aan bij een breed scala aan interieurs.

Dynamic Lino wordt gepresenteerd als stijlvol, uiterst actueel, zeer sterk, veerkrachtig, geluiddempend en eenvoudig in onderhoud. De vloer is geschikt voor een hoge gebruiksintensiteit, waaronder zeer intensief woongebruik, en zodoende toepasbaar voor iedere leefruimte. De classificatie voor normaal projectgebruik en licht industrieel gebruik maakt Dynamic Lino tevens geschikt voor een breed scala aan projectmatige toepassingen, waaronder gebruik in kantoren, klaslokalen en winkels.

De gekende ‘Black Tex Backing’ (BTB) bezorgt deze PVC-designvloer op 400 cm breed een verscheidenheid aan ‘krachtige’ eigenschappen. De Dynamic BTB-collectie als geheel bezit dankzij de dubbele wapening extra stabiliteit en vormvastheid. Door zijn ‘Natural Look’-oppervlaktestructuur heeft de vinylvloer een harde natuurlijke touche en wordt een realistische en sfeervolle uitstraling verkregen, aldus Interfloor. Begin mei staat overigens nog de lancering van Dynamic Woodstone en Dynamic Cemento op het programma bij de leverancier in Zwartsluis.

Tegelijkertijd wordt de nieuwe vinylcollectie Silkwoods-V specials geïntroduceerd. “Een zeer originele vinylkwaliteit in fraaie Scandinavische stijl met drie exclusieve en trendy dessins,” zo luidt de omschrijving van Interfloor, “die dankzij de High-Definition printtechnologie bijna niet van echt te onderscheiden zijn, met voelbare en scherpe details, heldere kleuren en een levendige indruk.”

Deze aanvulling op de bestaande Silkwoods-V (het woord ‘specials’ in de naam moet staan voor dessins en kleuren die anders dan ‘doorsnee’ zijn) telt drie dessins. Het ‘gewaagde’ motief in Hongaarse punt is tevens in een combinatie van hout en steen verkrijgbaar. Het ‘stedelijke’ dessin Terrazzo past geheel en al in de huidige minimalistische interieurs.

De dessins zijn beschermd door een ultra matte PU beschermende finish voor eenvoudig onderhoud en verwijdering van vlekken. De vochtbestendige slijtlaag zorgt voor een veilige vloer met een hoge antislip weerstand. Deze comfortabele PVC-kwaliteit is met zijn functionaliteit en gebruiksclassificatie van 23/32 geschikt voor intensief woongebruik en normaal projectgebruik.

(Vloerenplein, 30-03-2018)

 
Nieuwe ontwikkelingen bij Unifloor

Unifloor-RDUnifloor R&D (foto: Unifloor)Unifloor meldt momenteel druk bezig te zijn met de laatste voorbereidingen voor een eigen centrum voor onderzoek en ontwikkeling, ofwel R&D. Eén van de belangrijkste testen die Unifloor R&D gaat uitvoeren zijn de contactgeluidtesten. “We bouwen vanaf volgende maand een eigen meetruimte waarbij we het contactgeluid van ondervloeren op zowel een vaste zandcement vloer en een houten draagvloer conform NTA-eisen kunnen meten,” aldus productmanager Frank Vousten in de nieuwsbrief van het bedrijf. “Dit gaat ons verder helpen in de ontwikkeling van nieuwe producten en verstevigt onze positie ten opzichte van de concurrenten.” Hij voegt er aan toe dat de NSG verantwoordelijk blijft voor het onafhankelijk certificeren van de producten. Naast de nieuwe R&D-ruimte heeft Unifloor in Deventer voorts een extra productielijn in gebruik genomen voor Jumpax.

Op productniveau kondigt Unifloor verder de komst van Renoboard aan, gebracht als een nieuwe ondervloeroplossing specifiek voor renovatieprojecten. Deze zorgt voor een contactgeluidreductie van tien dB op een houten draagvloer in combinatie met laminaat, lamelparket en multiplank. Renoboard is volgens de aanbieder zeer snel te leggen en te verwerken, en het product heeft een geringe dikte van negen millimeter. Onlangs introduceerde Unifloor ook nog de Jumpax Strong, speciaal ontwikkeld als droogbouw ondervloersysteem voor houten draagvloerconstructies in renovatieprojecten. De Deventer specialist wijst vakmensen met belangstelling voor renovatieprojecten tot besluit op de vakbeurs Renovatie (23, 24 en 25 mei a.s. in de Brabanthallen in Den Bosch) waar hij een stand bemant in hal 3.

(Vloerenplein, 30-03-2018)

 
Bohemian nieuw in Impress-collectie
In-een-witgrijze-pastelkleurIn een witgrijze pastelkleur heeft Bohemian een ‘rustiek’ kantje.
Een-dessin-van-BohemianEen dessin van Bohemian dat een meer ‘chique-bombastische’ indruk weet op te wekken.

Een karaktervolle nieuwkomer in de Impress-collectie van Moduleo betreft Bohemian, voorgesteld als een moderne pvc-vloer met de allure van weleer. De allure, met een knipoog naar het verleden, ontleent de vloer aan het dessin van de ‘korte Hongaarse punt’. Het moderne, ook van de Impress-collectie in zijn geheel, betreft de toepassing van een innovatief procedé dat zorgt voor een bijzonder realistisch reliëf. Met de voelbare groeven, lijnen en knopen van echt hout. Bohemian is verkrijgbaar in een viertal houtkleuren.

(Vloerenplein, 30-03-2018)

 
Omzet Belgisch textiel en tapijt gedaald

Fa-Quix fedustriaFa Quix: ‘Muntschommelingen spelen onze exportbedrijven parten.’De omzet van de Belgische textielindustrie ging in 2017 met 4,6 procent achteruit en bereikte 4,7 miljard euro, zo meldt Fedustria, de federatie van de textiel‐, hout‐ en meubelindustrie bij onze zuiderburen. De afzetprijzen kenden een heel lichte stijging met 0,3 procent, waardoor de daling in volume 4,9 procent bedroeg. “Als sterk exportgerichte sector, merken we dat de koopkracht in de ons omringende landen niet geweldig toeneemt. Bovendien daalt de post ‘textiel en kleding’ in het gemiddelde bestedingsbudget. Ook de muntschommelingen spelen onze exportbedrijven parten, met een euro die in 2017 duurder werd tegenover pond en dollar,” zo verklaart Fa Quix, directeur‐generaal van Fedustria.

De meeste productgroepen binnen het textiel verloren omzet. Tapijten, de grootste productgroep, gevolgd door technisch textiel, kenden beide een omzetdaling met respectievelijk 7,6 procent en 2,1 procent. De Belgische tapijtsector realiseert met zo’n 100 bedrijven en 8000 werknemers een totale omzet van 1,85 miljard euro.

De grootste achteruitgang in omzet, met dubbele cijfers, was er voor de weefsels, volgens de federatie evenwel meer om statistische dan conjuncturele redenen. De textielveredelingsactiviteit en de synthetische en kunstmatige vezels en filamentgarens hielden stand. Positief was de evolutie bij de garens (+5,1 procent).

De textieluitvoer van de Belgen (inclusief doorvoer) steeg in 2017 met 2,8 procent, terwijl de invoer stabiel bleef. De belangrijkste productgroep in het Belgisch textiel, het interieurtextiel, kende een daling van de uitvoer met 1 procent. Het segment tapijten (bijna tweederde van de uitvoer van interieurtextiel) bleef min of meer stabiel. De meubelstoffen kenden een uitvoerdaling met bijna 10 procent. Huishoudtextiel zag een daling van de export met 1,4 procent.

De EU‐markt (+2,7 procent) is goed voor 86 procent van de totale Belgische textieluitvoer. De Fransen namen afgelopen jaar 6 procent minder af, de Duitsers juist 8 procent meer en Nederland (met een exportaandeel van zo’n 12,5 procent) 7,8 procent meer. De uitvoer van specifiek interieurtextiel, de belangrijkste productgroep, naar het Verenigd Koninkrijk ging echter met zo’n 7 procent achteruit.

Fedustria benadrukt nog eens dat de Britse een zeer belangrijke exportmarkt is voor interieurtextiel. Eén vierde van de Belgische tapijtuitvoer gaat die kant op. Voor meubelstoffen is dit zelfs ruim 30 procent. Als gevolg van de daling van het pond na het Brexit‐referendum en de zwakkere vraag verloor de Belgische tapijtindustrie in 2017 circa 7 procent omzet op de Britse markt. In volume bleef de export van tapijt naar de Britten het hele jaar door min of meer op peil, maar zakte wel in het vierde kwartaal. De levering van Belgische meubelstoffen aan het land ging in waarde met 9,4 procent achteruit.

Naar West‐Europa buiten de EU daalde de textieluitvoer met 2 procent, vooral als gevolg van de terugval op de Turkse markt (‐8,7 procent). De textielleveringen van onze zuiderburen aan Oost‐Europa stegen daarentegen met 12,6 procent, die aan de VS met 2,4 procent. Hoewel de textielinvoer uit China met circa 5 procent daalde, blijft dit land met een aandeel van rond de 14 procent de belangrijkste leverancier van textiel op de Belgische markt.

Het ondernemersvertrouwen in de Belgische textielnijverheid handhaafde zich vorig jaar op een vrij goed niveau. In januari 2018 kende het vertrouwen een verdere stijging, gevolgd door een stabilisatie in februari. In 2017 was de bezettingsgraad van de productiecapaciteit opgelopen tot 77,9 procent, exact evenveel als in 2007. Door de grote recessie dook de bezettingsgraad onder de 70 procent, met een dieptepunt van 66 procent in 2013. De sterk verhoogde bezettingsgraad in het voorbije jaar leidde evenwel niet tot een investeringstoename. De investeringen daalden met 5,5 procent, na echter met 32,1 procent te zijn gestegen in 2016. De werkgelegenheid in de Belgische textielindustrie blijft al sinds 2014 zo goed als op peil.

Fedustria verwacht voor 2018 in de textiel‐, hout‐ en meubelsector een lichte groei van de productie en de omzet bij een stabiele werkgelegenheid. De federatie signaleert wel het probleem dat de bedrijven in de sectoren aanhoudend veel moeite hebben met het ingevuld krijgen van hun vacatures.

(Vloerenplein, 28-03-2018)

 
Dealeravonden Douwes Dekker drukbezocht
Legdemonstratie-visgraatlaminaat-GalantLegdemonstratie visgraatlaminaat Galant.
Uitleg-over-bedoelingUitleg over bedoeling van verschillende ‘PVC-straten’.

Op het hoofdkantoor van PPC stonden op 12 en 19 maart dealeravonden van Douwes Dekker gepland. Niet minder dan 165 bezoekers konden in Wijk bij Duurstede genieten van een interessant en inspirerend programma.

In een korte presentatie werd het doel van de avond uitgelegd, waaronder het bepalen van de nieuwe Douwes Dekker PVC-collectie. Ook werd een aantal nieuwe items uitgelicht, zoals een incentive, een spaarprogramma waarmee dealers ‘rustpunten’ kunnen sparen voor bijzondere cadeaus - met als hoofdbeloning een heuse ‘all-in Douwes Dekker ski-trip’ met PPC. Ook werd de nieuwe laminaatbrochure van het merk gepresenteerd, die voor dealers verkrijgbaar is via de webshop van de groothandel.

Na de presentatie konden de dealers nader kennismaken met de onlangs geïntroduceerde collectie visgraatlaminaat van Galant. Bij de legdemonstratie werden met veel enthousiasme ervaringen en legtips uitgewisseld. Vervolgens was er een uitleg over nieuwe mogelijkheden voor Douwes Dekker PVC-vloeren. Na de uitleg werd iedereen gevraagd door verschillende ‘PVC-straten’ te lopen en op een formulier zijn of haar voorkeuren aan te geven. Deze informatie zal worden meegenomen bij de bepaling van de nieuwe Douwes Dekker PVC-collectie die voor later dit jaar op de planning staat.

Ter afsluiting van de avond wist spreker Jan van Setten zijn gehoor te boeien met een inspiratielezing over de omgang met klanten. Na deze sessie werd nog even nagepraat bij de borrel waarna de gasten vol nieuwe ideeën huiswaarts keerden.

(Vloerenplein, 28-03-2018)

 
Slotbericht EFWEX 2018

Sfeerbeeld-EFWEX-2018Sfeerbeeld voorbije EFWEX.De editie 2018 van EFWEX heeft, zoals verwacht, in meerderheid bezoekers uit Nederland en België getrokken, zo laat organisator Filip De Ridder weten. Uit Nederland zakten medio maart 562 bezoekers naar Gent af. Uit Nederlandstalig België kreeg de beurs goed 558 bezoekers over de vloer. Uit Franstalig België kwamen 126 bezoekers naar de Flanders Expo. Goed 210 bezoekers kwamen uit velerlei andere landen, met name Turkije, Frankrijk, UK, Tsjechië, Duitsland en zo verder. Bij elkaar geteld komt EFWEX 2018 zo op 1456 bezoekers, tegenover 1964 voor de vorige editie in 2016.

Wat de organisator betreft heeft de editie 2018 van zijn parketbeurs, ondanks de wellicht tegenvallende opkomst, zeker weten te scoren. Uit verschillende reacties van bedrijven die geïnvesteerd hebben in een stand distilleert De Ridder immers het positieve oordeel dat de kwaliteit van de bezoekers naar wens was. Het gros van de standhouders was volgens de beursorganisatie tevreden over de nieuwe contacten die werden gelegd, met vooruitzichten op een duurzame samenwerking. “Maar,” zo viel volgens de mensen achter EFWEX her en der te beluisteren, “het hadden er veel meer mogen zijn.” Het afsluitende bericht maakt nog geen melding van een vervolgeditie in 2020.

(Vloerenplein, 28-03-2018)

 
Primer voor niet-absorberende ondervloer

Nieuwe-primer-van-FNieuwe primer van F. Ball voor gesloten ondervloeren.F. Ball brengt met Stopgap P141 een aanvulling op zijn assortiment vloerprimers die specifiek is ontwikkeld om de hechting tussen Stopgap-egaliseermiddelen en niet-absorberende ondervloeren te bevorderen.

De nieuwe primer is zodanig geformuleerd dat een ruwe afwerking wordt aangebracht op onder meer vochtschermen, keramische tegels en gevlinderd beton, met een verbeterde hechting tussen ondervloer en egalisatie tot gevolg. Het product wordt met name aangeraden bij Stopgap 600, het egaliseermiddel voor dikke lagen, in laagdiktes van meer dan twintig millimeter op gesloten ondervloeren. De sterke hechting met Stopgap P141 is beter bestand tegen de grotere druk die ontstaat tijdens het drogen van dikkere egalisatielagen, zo legt de Britse fabrikant uit.

Stopgap P141 is gunstig in het verbruik. Puur en met een roller aangebracht, dekt vijf liter een oppervlakte van vijfenzestig vierkante meter. Ten behoeve van een gelijkmatige dekking is het product geel gepigmenteerd, bedoeld als visueel hulpmiddel voor de vloerenlegger. Verder is Stopgap P141 sneldrogend. Na het aanbrengen is een ondervloer al na een kwartier te egaliseren.

(Vloerenplein, 28-03-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

meister

allesovertapijt-logo