forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Armstrong stoot parket af, mikt op vinyl

armstrong-pandArmstrong Flooring gaat zich voortaan nog uitsluitend concentreren op zijn vinyltak. De sukkelende parkettak van de Amerikaanse vloerenmaker wordt nog voor het einde van dit jaar verkocht aan American Industrial Partners. Dit private-equitybedrijf betaalt 100 miljoen dollar voor onder meer zes parketfabrieken in de VS (die voornamelijk aan de Noord-Amerikaanse markt leveren), merknamen als Bruce Hardwood Flooring en verkrijgt tevens het recht om nog een paar jaar gebruik te maken van de naam Armstrong.

De verkopende partij verwacht netto 85 tot 90 miljoen dollar over te houden aan de transactie, kapitaal dat wordt gestoken in de verdere ontwikkeling van de (wel goed draaiende) activiteiten met elastische vloeren. Dit betreft haast vanzelfsprekend de snelle groeiers LVT en rigid core (een product dat Armstrong zelf in eigen land wil gaan maken), maar ook VCT (vinyl composition tile) en vinyl op rol. De parkettak van Armstrong is goed voor een jaaromzet van ruim 400 miljoen dollar. De fabrikant klaagt al langere tijd over een ‘veranderde dynamiek’ op de markt voor houten vloeren, met onder meer lagere volumes en prijsdruk tot gevolg.

(Vloerenplein, 16-11-2018)

Tarkett introduceert: iD Revolution

Toepassing-iD-RevolutionToepassing hout- en tegeldecors iD Revolution.Tarkett stelt de markt een grensverleggende primeur in het vooruitzicht met de introductie van de iD Revolution. Deze pvc-vrije vloerbedekking bestaat voor meer dan tachtig procent uit gerecyclede, minerale en bio-based materialen en is zelf geheel en al recyclebaar. De innovatie is vriendelijk voor het milieu (en voor het binnenklimaat) en als eerste veerkrachtige modulaire vloerbedekking voorzien van een ‘Cradle to Cradle Gold’-certificering.

"Met iD Revolution komen we tegemoet aan de behoeften van onze klanten die op zoek zijn naar alternatieven voor PVC, in de categorie modulaire vloeren,” aldus een toelichting van Ralph Jorissen, Vice President voor de Benelux bij Tarkett. “Met dit regeneratieve product zetten we samen met onze klanten een stap verder in de richting van ‘closing the loop’.”

Bij de productie wordt teruggewonnen polymeer gebruikt dat eerder dienst deed om het versplinteren van autoruiten tegen te gaan. De productformule bevat bijna een kwart gerecycled PVB, iets meer dan een tiende bioplastic en op een haar na de helft kalk, een mineraal dat in de natuur in overvloed aanwezig is. Voorts wordt bijna al het water in het productieproces gerecycled en is de helft van de benodigde elektriciteit afkomstig van hernieuwbare bronnen, en wordt de andere helft gecompenseerd met ‘carbon credits’ ten gunste van het regenwoud in de Amazone.

Aan het einde van zijn levensduur kan de volledig recyclebare iD Revolution weer worden hergebruikt. Via het terugnameprogramma ReStart van de aanbieder kunnen de tegels en planken worden ingezameld en teruggestuurd naar de fabriek om daar te worden verwerkt tot een nieuw product.

De tegels en planken zijn behandeld met de oppervlaktebescherming TopClean XP van Tarkett, gemakkelijk in het onderhoud, bestand tegen slijtage, krassen en vlekken en aanbevolen voor toepassing in drukbelopen ruimtes. De collectie telt een dozijn natuurlijk ogende dessins in hout en steen.

(Vloerenplein, 14-11-2018)

Mohawk: De Cock stuurt Noord-Amerika aan

Paul-De-CockPaul De Cock (foto: EPLF/Unilin).Het Amerikaanse vloerenconcern Mohawk Industries heeft klaarblijkelijk ook in eigen land de expertise van onze zuiderburen erg nodig. Gisteren werd bekend dat de ervaren Paul De Cock (45), tot nu verantwoordelijk voor de divisie Vloerbedekking binnen het segment Flooring Rest of the World, is gepromoveerd tot President van het segment Flooring North America. Hij volgt Brian Carson op, die inmiddels weg is bij de onderneming.

Vanaf 2009 heeft De Cock naar tevredenheid van Mohawk’s hoogste baas Jeff Lorberbaum leiding gegeven aan de productiebedrijven voor tapijt, laminaat, LVT en parket binnen Flooring Rest of the World. Hij leidde onder meer de ‘transformatie’ van Unilin als laminaatmaker naar totaalaanbieder van harde vloeren en stuurde nadien de integratie van Pergo binnen Mohawk aan. Voorafgaand aan de overname van IVC tekenden De Cock en zijn team voor het ontwerp en de installatie van de eerste geautomatiseerde LVT-lijn in Europa. Meest recentelijk droeg hij verantwoordelijkheid voor de opname van tapijtmaker Godfrey Hirst in het grotere geheel.

Eerder nog, vanaf de aankoop van Unilin door Mohawk in 2005, fungeerde De Cock als President van de afdeling harde vloeren in Noord-Amerika, waar hij veel bijdroeg aan de groei van het merk Quick-Step in de VS, de integratie van parketmaker Columbia en een verhoogde omzet in allerlei afzetkanalen. Vader Frans De Cock was overigens de baas bij Unilin Flooring (samen met Bernard Thiers, de huidige President van Flooring Rest of the World) toen Mohawk de zaak overnam voor omgerekend 2,2 miljard euro.

Een en ander houdt tevens in dat Paul De Cock na een half jaartje al (en per direct) het voorzitterschap moet opgeven van de in de EPLF verenigde Europese laminaatmakers, die in de loop van komend jaar een vervanger voor de Belg zullen aanwijzen.

(Vloerenplein, 14-11-2018)

Procentjes plus en min in CBS-cijfers Q3

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren sluiten het derde kwartaal af met een plus van 1,3 procent (volume: +2,1 procent). Zonder de correctie voor de koopdagen zou de omzetplus van dit cluster, waartoe de verkopers van parket-, laminaat- en kurkvloeren behoren, zijn uitgekomen op 0,3 procent (volume: +1,2 procent), aldus voorlopige cijfers van het CBS.

cbs-deth-sep18

De winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment (met inbegrip van winkels in verlichtingsartikelen) behalen in het derde kwartaal een omzetminnetje van 0,9 procent (volume: -3,0 procent), met name vanwege een dip in juli. Ongecorrigeerd komen ze tot een omzetkrimp van 1,8 procent in het voorbije kwartaal (volume: -4,0 procent).

In september weten de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren de grootste omzetstijging binnen de sector non-food te boeken. In de afsluitende maand van het derde kwartaal hebben ze 3,1 procent meer omzet gedraaid. Ook de winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment hebben meer omgezet, hun plus bedraagt 1,0 procent.

De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar genomen ligt in september 0,9 procent lager dan een jaar eerder, bij een volumekrimpje van 0,2 procent. De winkels in schoenen en lederwaren presteren veruit het matigst in de sector non-food. De detailhandel als geheel heeft 1,7 procent meer omgezet, vooral dankzij de foodsector, waarvan de omzet met bijna 4 procent groeide. Daarnaast is online bijna 13 procent meer omgezet in maand negen.

(Vloerenplein, 14-11-2018)

Geslaagde primeur LOL-festival

Woonbranche-organiseert-een-feestjeWoonbranche organiseert een feestje rond ‘Love of Living’.De IVC Group blikt met tevredenheid terug op wat de leverancier van Moduleo beschouwt als een “fantastische” eerste editie van het LOL-festival, eerder deze maand in Nunspeet. Na een inspirerende aftrap door Jos Burgers, die op een humoristische manier de bezoekers naar hun werk laat kijken, konden klanten kiezen om de deelnemende bedrijven op hun thuishonk te bezoeken of verschillende workshops te volgen. Van de beste tips en tricks voor social media, tot behangen, verven en het leggen van vloeren, van alles en nog wat kwam aan bod. Ook vtwonen-stylist Frans Uyterlinde mocht niet ontbreken en gaf met zijn lezing een kijkje in de opbouw van een aflevering van vtwonen.

Dit alles onder het genot van smakelijke hapjes, drankjes en muziek en onder de hoede van de dagvoorzitter, interieurarchitect Michiel de Zeeuw. De overige zeven initiatiefnemers, die net als Moduleo van mening zijn dat de woonbranche wel zo’n feestje in het teken van Fun, Food en Future Living heeft verdiend, zijn AkzoNobel, Arte, B&C, Eijffinger, Somfy, Tarkett/Desso en Vadain.

(Vloerenplein, 14-11-2018)

Sfeerplinten PPC in drie extra kleuren

CremewitCrèmewit behoort tot de nieuwe kleuren.De PPC heeft het assortiment in zijn lijn Sfeerplinten uitgebreid. Zes plinten in de ‘Moderne’ serie (in de maten 70, 90 en 120 bij 12 mm, respectievelijk 15 mm) zijn nu, behalve in de witte standaardkleur RAL9010, evenzo voorgelakt leverbaar in RAL9001 (Crèmewit), RAL9016 (Verkeerswit) en RAL9005 (Gitzwart).

De standaard voorgelakte Sfeerplinten zijn direct af te lakken en gemakkelijk te bevestigen, gemaakt van een hoge kwaliteit vochtbestendig MDF en leverbaar in diverse modellen, diktes en hoogtes. De lijn beschikt bovendien over een website voor consumenten (www.sfeerplinten.nl) waarop het ruime aanbod, aansluitend bij allerlei woonstijlen, staat afgebeeld.

(Vloerenplein, 14-11-2018)

Duits woontextiel presteert erg matig

heimtex-logoDe omzet van de in ‘Heimtex’ verenigde Duitse producenten van woningtextiel (met inbegrip van tapijt) staat na drie kwartalen dik in het rood. De branche heeft in deze periode 10,0 procent omzet prijsgegeven, zo meldt vakblad Eurodecor. Daarbij mag aangetekend worden dat de binnenlandse markt (-11,9 procent) een stuk slechter presteerde dan de buitenlandse (-5,7 procent). Het exportaandeel van de Duitse woontextielindustrie is gestegen van gemiddeld 30,6 procent vorig jaar naar nu 32,1 procent, wat verhoudingsgewijs overigens nog steeds vrij bescheiden is.

Alleen het segment meubelstoffen weet te plussen in de eerste negen maanden, en wel met 6,5 procent. De textiele vloerbedekkingen noteren opnieuw een omzetdaling, deze keer van maar liefst 12,2 procent. De vereniging Heimtex (voluit het ‘Verband der Deutschen Heimtextilien-Industrie’) stelt dat zijn leden in het tapijtsegment, hoewel ze zich in hoofdzaak op de projectenmarkt richten, ook hier meer en meer concurrentie ondervinden van elastische vloeren. Dit betreft specifiek het LVT, en dit type vloer in toenemende mate ook in mengvormen met textiel. De segmenten decoratieve stoffen/gordijnen (-5,6 procent) en beddegoed (-13,3 procent) staan per einde september eveneens onder de nullijn bij de Duitse fabrikanten.

(Vloerenplein, 12-11-2018)

Aspecta ontvangt tweede JUST-label

JUST-label-YihuaJUST-label voor Yihua.Aspecta heeft het JUST-label ontvangen voor ook zijn tweede fabriek in China. De erkenning is van toepassing op het bedrijf Yihua en houdt een gunstig oordeel in over ‘sociale rechtvaardigheid’. Een en ander dient bovenal transparant te zijn en dus toetsbaar gemaakt. Het allereerste JUST-label voor een Chinees bedrijf ging in april overigens naar Elegant Home-Tech, dat eveneens LVT-vloeren voor Aspecta maakt. Yihua heeft meer dan 1600 werknemers, Elegant Home-Tech ruim 1200.

Om de door het International Living Future Institute (ILFI) uitgegeven JUST-labels in ontvangst te mogen nemen, moest Aspecta een groot aantal beleidsmaatregelen ter publieke beoordeling voorleggen en werden de prestaties van het betreffende bedrijf op allerhande aspecten ingeschaald (met een, twee of drie sterren), waaronder veiligheid, diversiteit, gunstige regelingen voor de werknemers en betrokkenheid bij de gemeenschap.

(Vloerenplein, 12-11-2018)

Beaulieu komt naar u toe in jubileumjaar

Vloerendivisie-Beaulieu-brengtVloerendivisie Beaulieu brengt in jubileumjaar ook nieuwe producten.Beaulieu Flooring Solutions viert volgend jaar het zestigjarig bestaan van het bedrijf Beaulieu (nu Beaulieu International Group geheten) met wereldwijd een heleboel ontmoetingen met zijn klanten. Vanzelfsprekend is de vloerendivisie straks present als exposant op grote vakbeurzen als eerst BAU in München en Surfaces in Las Vegas, gevolgd door Domotex USA and Domotex Asia. Ook op Domotex in Hannover hoopt het verkoopteam klanten te ontmoeten of anders op tientallen andere bijeenkomsten, veelal kleinschalig en meer persoonlijk. Er worden voor komend jaar tevens introducties van nieuwe producten aangekondigd. De vloerentak is aanbieder van tapijt, naaldvilt, kunstgras, matten, meubelstoffen en (onder de merknaam BerryAlloc) vinyl, wandpanelen, laminaat en parket.

(Vloerenplein, 12-11-2018)

Vloerlijmen profiteren van conjunctuur

De markt voor vloerbedekkingslijmen is vorig jaar in Europa met 4,6 procent gegroeid, zo blijkt uit een recent onderzoek van Interconnection Consulting, getiteld ‘Bodenbelagskleber in Europa 2018’. De gunstige economische situatie en de bloeiende bouwsector tekenen voor de goede uitkomst in de onder de loep genomen landen, te weten Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Frankrijk en de Benelux. De jaarlijkse groei zal tot aan 2021 gemiddeld 3,2 procent bedragen. In volume ligt de groei wat lager, namelijk 1,9 procent gemiddeld op jaarbasis.

Europa BodenbelagskleberEuropese markt voor vloerbedekkingslijmen groeit met gemiddeld 3,2 procent tot aan 2021
(bron: IC).

Terwijl goede economische cijfers zorgen voor groei van de vloerlijmenbranche, vormt een reeks voorschriften op nationaal en EU-niveau tegelijk een belemmering voor meer aanwas. “Producenten worden gedwongen om te zoeken naar duurzame en langdurige lijmoplossingen,” zo stelt de verantwoordelijke onderzoeker. “Over het algemeen bewegen de markten echter in lijn met de macro-economische ontwikkelingen.”

MS-lijmen hadden vorig jaar op de Europese markt een aandeel van 36,1 procent. Volgens de prognose van de onderzoekers klimt hun aandeel licht tot 37,4 procent in 2021. Voor dispersiekleefstoffen liggen de scores op 36,5 procent in 2017 en nog 35,4 procent in 2021. Voor PU-lijmen (dominant op de Italiaanse markt) liggen de scores op de markt als geheel op respectievelijk 17,7 procent en 18,2 procent.

In de Benelux dikte de vloerlijmenmarkt in 2017 met 3,5 procent in waarde aan en met 1,4 procent in volume. Dispersiekleefstoffen en MS-lijmen domineren hier de markt. De eerste productgroep heeft een marktaandeel van 43,6 procent, de tweede van 34,0 procent. PVC is in de Benelux met 33,6 procent het belangrijkste afzetgebied, gevolgd door parket met 32,6 procent, aldus Interconnection Consulting (www.interconnectionconsulting.com).

(Vloerenplein, 09-11-2018)

Woonomzet tot nu vlak, na zwak kwartaal

Bert-Jan-van-der-Stelt-inretailBert-Jan van der Stelt: ‘Oververhitte woningmarkt kan ongezonde situatie doen ontstaan’.De woonbranche als geheel toont na negen maanden een gemiddelde omzetontwikkeling die, getuige een plusje van 0,1 procent, zo goed als op het niveau van vorig jaar ligt. In het derde kwartaal is de omzet evenwel met 6,2 procent achtergebleven, waar in de eerste helft van het jaar nog sprake was van een omzetgroei van 3,6 procent. Dit blijkt uit gegevens van de INretail Woonwinkelmonitor.

In het voorbije kwartaal heeft de hete zomer geleid tot minder aankopen, zo stelt de branchevereniging. De toestand op de woningmarkt wordt daarnaast aangewezen als medeveroorzaker van de stabilisering van de gemiddelde omzet. Het keukensegment is sterk verweven met de ontwikkelingen op de woningmarkt en noteert in het derde kwartaal 10,1 procent minder omzet, waar nog een groei van 11,1 procent over het eerste halfjaar werd genoteerd.

“Als de oververhitte woningmarkt er voor zorgt dat ook in andere sectoren investeringen achterblijven, ontstaat een situatie die ongezond is voor de BV Nederland,” aldus Bert-Jan van der Stelt, branchemanager Wonen bij INretail. “Er is een sterk verminderd aanbod van koopwoningen, er worden te weinig nieuwe huizen opgeleverd en de prijzen zijn structureel te hoog. Dat drukt heel duidelijk op de omzetten in de woonbranche.”

Slaapspeciaalzaken hebben hun omzet in de zomermaanden met 8,9 procent zien dalen en gemengde zaken moeten genoegen nemen met 7,4 procent minder omzet. Bij meubelzaken wordt een min van gemiddeld 5,4 procent genoteerd en woningtextielzaken blijven 2,1 procent achter.

De INretail Woonwinkelmonitor heeft met ingang van het jaar 2014 boven de nullijn gestaan. De branchevereniging geeft in zijn persbericht geen update van zijn eerdere voorspeling van 4 procent omzetgroei dit jaar.

(Vloerenplein, 07-11-2018)

Balta keurt gang van zaken en strategie

Cyrille-Ragoucy-baltaCEO Cyrille Ragoucy: ‘Resultaten strategische en operationele evaluatie begin volgend jaar bekend’ (foto: Balta).De organische omzet van tapijtmaker Balta is met 4,1 procent gedaald in het derde kwartaal. De divisies Rugs en Residential leveren respectievelijk 13,4 en 13,5 procent in, de projectdivisie Commercial dikt juist 16,2 procent aan. De geconsolideerde omzet komt uit op 151 miljoen euro, de aangepaste ebita op 17,1 miljoen (-9,9 procent).

Interim-CEO Cyrille Ragoucy wijst ter verklaring van de omzetontwikkelingen op de blijvend moeilijke markt voor residentiële tapijten in vooral het Verenigd Koninkrijk en evenzo die voor vloerkleden in Europa. In het vierde kwartaal voorziet hij weinig verandering bij Residential, maar wel een verbetering voor Rugs in Europa. In de Verenigde Staten hebben de divisies Rugs en Commercial beide een solide groei laten zien in het voorbije kwartaal.

“We voeren eveneens een strategische en operationele evaluatie van onze activiteiten uit en zullen de resultaten daarvan begin volgend jaar bekendmaken,” aldus nog een zeer summiere maar nieuwsgierig makende opmerking van deze tijdelijke opvolger van Tom Debusschere. En voorts: “De zoektocht naar een nieuwe CEO is aan de gang en we zullen de markt inlichten wanneer meer nieuws beschikbaar is.”

(Vloerenplein, 07-11-2018)

Forbo wil samen aan de slag voor klimaat

waf-logo-forboForbo Flooring is van 28 t/m 30 november van de partij op het World Architecture Festival in de RAI Amsterdam. Het bedrijf wil daar laten zien welke bijdrage hij levert aan het gebruik van duurzame materialen in de gebouwde omgeving en nodigt geïnteresseerden (architecten, bouwbedrijven, eigenaren, grote eindgebruikers en fabrikanten) uit om te komen praten over wat zij op dit vlak al doen en willen doen, wat in samenwerking gedaan zou kunnen worden en wat dit zou opleveren.

De vloerenmaker verklaart zich ongerust te maken dat de doelstellingen uit het oorspronkelijke Klimaatakkoord niet worden gehaald, nu de zogenaamde klimaattafels in het leven zijn geroepen en de overheid overlegt met honderden partijen die hun eigen belangen hebben en verdedigen. Udo Weijkamp, directeur van Forbo Flooring in Nederland, is kortom bang dat ‘het grote aanmodderen is begonnen’.

(Vloerenplein, 07-11-2018)

Omzet vloerentak Amorim in de min

Hydrocork-amorimHydrocork is al goed voor een vijfde van de omzet van de divisie Floor & Wall Coverings.Het Portugese kurkconcern Corticeira Amorim heeft in de eerste negen maanden van dit jaar een omzet van 583,8 miljoen euro geboekt, een toename van 9,8 procent ten opzichte van een jaar terug, met de divisie Cork Stoppers (flessenkurk) opnieuw als belangrijkste groeimotor. De ebitda van de groep klimt met 2,9 procent naar 108,4 miljoen. Minder gunstig is het zijn divisie Floor & Wall Coverings vergaan. Die geeft 7,7 procent omzet prijs in deze periode, om uit te komen op 84,1 miljoen, tegenover vorig jaar nog 91,1 miljoen.

Amorim constateert dat er geen verbeteringen zijn opgetreden in de VS, Rusland en Duitsland, meetellende markten die een groei van zijn vloerenverkopen in de weg blijven zitten. Daarentegen doen Scandinavië en Portugal het een stuk beter, met name in de hospitality-sector. De verkopen van Hydrocork zijn toegenomen van 14,1 miljoen vorig jaar naar 14,7 miljoen dit jaar, wat wel een afzwakking van het groeitempo betekent. Deze productlijn is inmiddels goed van meer dan 20 procent van de omzet van de vloerendivisie.

De ebitda van de vloerentak is gezakt van 6,5 miljoen vorig jaar naar 2,7 miljoen dit jaar, mede als gevolg van het lagere niveau van de activiteiten en hogere kosten voor onder meer grondstoffen. Waar de ebitda in de eerste drie kwartalen van 2016 nog 10,4 procent van de omzet was, en 7,2 procent in 2017, is het percentage in 2018 op nog slechts 3,2 beland. Amorim kondigt aan dat een ‘rationalisatie’ van het productaanbod en maatregelen om de productiviteit en operationele efficiëntie te verhogen, moeten gaan bijdragen aan een verbetering van het resultaat.

Een nieuw managementteam ten slotte dient zich mede te gaan richten op het lanceren van nieuwe duurzame vloerbedekkingen. In dit verband wordt de komst van een nieuwe generatie waterbestendige, PVC-vrije en CO2-negatieve producten aangekondigd, onder de naam SUBERTECH en komende januari te zien op Domotex in Hannover.

(Vloerenplein, 07-11-2018)

Geluidslabels NTA 5098 op vloerproducten

NTA-5098-RedFloorNieuwe geluidslabel NTA 5098 met drie sterren voor RedFloor (van Unifloor) met LVC-click 4-5 mm op een betonvloer.De eerste geluidslabels NTA 5098 op vloerproducten zijn op de markt verschenen, zo bericht normalisatiecentrum NEN. Het label (met drie sterren) is voor ondervloeren die geschikt zijn om op een betonnen vloer te gebruiken, volgens de modeltekst voor een huishoudelijk reglement of huurcontract, zoals ook in de Nederlandse Technische Afspraak (NTA) 5098 staat.

De geluidslabels worden gebracht als een belangrijke stap richting minder geluidsoverlast. Het aantal sterren erop bepaalt hoe goed het product isoleert. “Wie laminaat wil leggen in zijn woning kan een hele studie maken over vloer, ondervloer, dikte, decibellen, ΔLw en ΔLlin, maar met de komst van de geluidslabels is dat niet meer nodig,” aldus ‘pitcht’ NEN het gemak van het nieuwe etiket.

Het aantal sterren op het label wordt bepaald op basis van laboratoriumonderzoek. Leveranciers van (onder)vloerproducten hebben dit label ingevoerd. Deze afspraak is gemaakt met een groot aantal fabrikanten van vloerbedekking en ondervloeren. Ook andere deskundigen, zoals de Nederlandse Stichting Geluidshinder, hebben hieraan meegewerkt. NEN begeleidde dit proces en heeft begin dit jaar NTA 5098 gepubliceerd. Een beheercommissie zorgt voor de afhandeling van vragen en klachten.

Geluid door lopen van bovenburen is de meest voorkomende hinder in meergezinswoningen. Om de kans op hinder te verminderen staat in een huurcontract of splitsingsakte, of in een reglement van een Vereniging van Eigenaars, vaak een clausule hierover. NTA 5098 ‘Geluidlabeling van producten voor vloerafwerking’ bevat een tekst voor in het huurcontract of reglement, dat simpel naar een aantal sterren verwijst, zo legt NEN uit.

Een product met vijf sterren isoleert het best, een product met één ster nauwelijks. Bij de sterren staat vermeld voor welke combinatie dit geldt. De isolatie is immers afhankelijk van de combinatie van de topvloer en het type ondervloer. Meer informatie is verkrijgbaar bij Annet van der Horn, consultant Bouw & Installatie, telefoon 015-2690324 of e-mail bi@nen.nl.

(Vloerenplein, 05-11-2018)

PPC voor derde keer op rij FD Gazelle

PPC-derde-keerPPC in Wijk bij Duurstede.PPC heeft opnieuw een FD Gazellen Award verdiend, de derde op rij en de vierde in totaal. De onderneming in Wijk bij Duurstede mag zich dan ook tot een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland rekenen. “We zijn zo trots op al onze klanten en medewerkers,” stellen Peter en Lisa Klaassen, “dankzij hen hebben we deze prachtige titel voor de vierde keer gekregen!”

De criteria voor de toekenning zijn dit jaar overigens aangescherpt. Voorheen was alleen de omzetgroei van belang. Nu zijn ook de groei van het aantal werknemers (in fte) en de winstgevendheid meegewogen, evenzo de bijdrage aan de werkgelegenheid en de mate waarin de organisatie toegevoegde waarde biedt. PPC bedankt bij deze iedereen voor het vertrouwen en verklaart volgend jaar zeker op te gaan voor de FD Gazelle Award nummer vijf.

(Vloerenplein, 05-11-2018)

Nieuw: Bodiax PVC BP360 Concrete

Bodiax-ConcreteDe pvc-collectie van Bodiax is wederom uitgebreid. En wel met de collectie Concrete, fraaie tegelvloeren die volgens de leverancier nauwelijks van echt beton zijn te onderscheiden. Met deze vloeren creëert men dezelfde robuuste uitstraling, zo benadrukt Bodiax, met evenwel het ‘optimale gemak’ van een pvc-vloer.

Behalve door zijn natuurgetrouwe designs, kenmerkt de Concrete-collectie zich door rondom een microvelling rand, door gemakkelijke plaatsing en onderhoud, hygiënische kwaliteiten, stille akoestiek en een maximale variatie in patronen. De vloeren kennen een hoge slijtvastheid voor evenzo gebruik in druk belopen ruimtes en zijn geschikt voor vloerverwarming en -koeling. De leverancier geeft vijftien jaar garantie bij woongebruik. De productie van Bodiax Concrete volgt strenge Europese normen, en na gebruik, zo besluit de leverancier zijn opsomming van voordelen, zijn de vloeren geschikt voor recycling.

Het formaat van de Bodiax Concrete-tegel is 45,72 bij 91,44 centimeter, met een dikte van 2,5 millimeter en een (projectgeschikte) slijtlaag van 0,5 millimeter. De Concrete-collectie is ontwikkeld om op de vloer verlijmd te worden waardoor het loopgeluid tot het minimum is gereduceerd. Meer informatie over de collectie pvc-vloeren van Bodiax, een onderdeel van Heditex in Vlaardingen, is te vinden op www.bodiax.com.

(Vloerenplein, 02-11-2018)

Barometer woonbranche onder de nullijn

De ‘woonbranche economische barometer’ is de afgelopen maand aardig gezakt. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit oktober af op een stand van -1,8, wat een daling van 7,6 punten ten opzichte van de voorgaande maand betekent. De draai wordt met name veroorzaakt door negatieve cijfers van de weekomzetmutaties van woonwinkels en de ontwikkelingen op de woningmarkt. Ook het consumentenvertrouwen loopt terug.

baro-18 10‘Woonbranche economische barometer’ heeft indicatie van groei moeten loslaten (bron: marktdata.nl).

De laatste keer dat de barometer in het rood stond, was februari 2015. “De afgelopen paar maanden is het sentiment onder woondetaillisten ook omgeslagen; het optimisme is verdwenen,” zo somberen de onderzoekers.

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt de afgelopen maand met bijna zes punten, om uit te komen op -7,9. In de voorgaande maand was ook al sprake van een forse daling. Ruim een kwart (28 procent) van de woondetaillisten noteert in oktober een toename van de weekomzet, tegenover ruim een derde (36 procent) een daling. Van de woondetaillisten verwacht precies een kwart (25 procent) dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien. Dat is acht procentpunten minder dan in de voorgaande maand. Ruim een derde (36 procent) voorziet een omzetdaling, negen procentpunten meer ten opzichte van september. “Daarmee is het optimisme voor de komende maand in de woondetailhandel flink afgenomen. Deze ontwikkeling is al vanaf begin 2018 gaande, maar versterkt de afgelopen maanden,” aldus Van Es.

De stemming onder consumenten is in oktober voor de derde maand op rij minder positief dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen daalt 4 punten en komt uit op 15. Het producentenvertrouwen gaat marginaal omhoog van 5,7 in september naar 5,9 in oktober. Het aantal verkochte woningen laat een sterke daling zien, zo blijkt uit gegevens van het Kadaster. Afgelopen september zijn er bijna 16,5 duizend woningen verkocht, ruim 20 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar.

(Vloerenplein, 02-11-2018)

Onderhoudsproducten voor COREtec

set-onderhoudsproducten-COREtecNieuwe set onderhoudsproducten voor COREtec.USFloors brengt een reeks onderhoudsproducten voor zijn COREtec-vloeren op de markt. De ‘Daily Cleaner’ is een dweilproduct (‘foolproof’, zo belooft de aanbieder) dat dagelijks mag worden gebruikt. Hij maakt schoon, droogt zeer snel op, laat geen residu op de vloer achter en behoudt dus het originele uiterlijk van de vloer, veroorzaakt nimmer vlekken of strepen en ruikt lekker fris. Nawissen met schoon water is niet nodig, in tegenstelling tot de ‘Deep Cleaner’. Deze laatste is een veel krachtiger reiniger, die niet geschikt is voor dagelijks gebruik. Hij is goed om initieel de vloer mee te wissen en periodiek de zwaardere vervuilingen te verwijderen.

USFloors licht toe dat vloeren met een embossing na verloop van tijd vuil ophopen in de groeven, waarvoor de krachtige Deep Cleaner dan de aangewezen oplossing heet te zijn. Het product lost tevens problemen op zoals vlekken of strepen op de vloer na het dweilen, laagopbouw of een vloer die plakkerig is van de zeepresten. Een enkele maal dweilen met Deep Cleaner en de klacht is in 99,9 procent van de gevallen opgelost, zo garandeert de leverancier. Het derde middel betreft de ‘Stain Remover’. Alles wat niet weg gaat met een doekje met water, aldus USFloors, doet dat wel met deze vlekverwijderaar voor harde vloeren. Dit betreft onder meer verfresten, lijmresten, schoenstrepen, nagellak, cosmetica, teer en hars. Meer informatie is te vinden onder het kopje ‘onderhoud’ op www.usfloors.be.

(Vloerenplein, 02-11-2018)

Lastig ‘overgangsjaar’ voor Carpetright

Britse-winkel-CarpetrightBritse winkel ‘nieuwe stijl’ van Carpetright.Carpetright geeft de markt een beknopte update van de gang van zaken in de eerste helft van zijn boekjaar, dat tot eind oktober loopt, zonder overigens cijfers te noemen. Die worden volgende maand pas vrijgegeven.

In het eerste gedeelte van de verslagperiode werd de handel in hoge mate beïnvloed door ‘verstoringen’ die werden veroorzaakt door de aankondiging van de herstructureringen (lees: door de negatieve publiciteit). Carpetright had dit effect overigens voorzien en eerder al naar buiten gebracht. Met de implementatiefase van dit proces werd volgens de Britse groep serieus een begin gemaakt gedurende het tweede kwartaal. “Terwijl de ‘like-for-like’-prestaties naar verwachting negatief bleven in dit tweede deel van de periode, was er een verbetering van de trend, naarmate de herstructureringen effect sorteerden,” aldus Carpetright.

In het voorbije halfjaar werden 67 slecht presterende winkels gesloten, waarvan 65 in het Verenigd Koninkrijk en een tweetal in de divisie Rest van Europa. Nog voor het eind van het jaar treft nog eens zes verkooppunten hetzelfde lot. Carpetright zegt er op te blijven vertrouwen dat de baten van 19 miljoen pond op jaarbasis, als gevolg van het aanpakken van het slecht presterende deel van zijn winkelbestand, gerealiseerd kunnen worden. De handel in de Rest van Europa (Nederland, België en de Republiek Ierland) lag op een ‘iets hoger’ niveau dan in dezelfde periode vorig jaar.

Wilf-Walsh-CEOCEO Wilf Walsh: “Dit is een overgangsjaar voor Carpetright.”"Dit is een overgangsjaar voor Carpetright, terwijl we ons herstructureringsplan doorlopen,” aldus commentaar van CEO Wilf Walsh. “Ik ben verheugd te kunnen melden dat deze activiteit stevig op weg is en baten begint op te leveren, nu we bezig zijn om een winkelbestand te creëren van de juiste omvang en op de goede locaties tegen een houdbare huur. Tevens blijven we ons bestaande winkelbestand restylen en investeren in onze digitale mogelijkheden.”

In het voorjaar van 2018 sloot Carpetright een zogeheten ‘company voluntary arrangement’ met de pandeigenaren om 92 verliesgevende winkels te sluiten en de huren van matig presterende verkooppunten te verlagen. Uiterlijk september zouden 81 winkels dicht moeten zijn, zo werd aangekondigd. Het akkoord maakte de weg vrij voor een herkapitalisatie van de onderneming vlak voor de zomer.

In het vorige boekjaar 2017/2018 bedroeg het onderliggend verlies voor belastingen van de winkelketen 8,7 miljoen pond, tegenover nog een winst van 14,4 miljoen pond in het voorafgaande boekjaar. Bovenop dit verlies van 8,7 miljoen pond kwamen nog met de herstructurering verband houdende extra kosten van 61,8 miljoen pond.

De omzet van de groep daalde vorig boekjaar met 3 procent, van afgerond 458 naar 444 miljoen pond. In ponden gerekend steeg de gerapporteerde omzet in de divisie Rest van Europa met 8,9 procent, van 76,6 naar 83,4 miljoen pond. In hun eigen munten zag de Rest van Europa de omzet met 3,6 procent toenemen. ‘Like-for-like’ klom de omzet in deze divisie met slechts 1,2 procent, na een plus van 6,5 procent in de eerste jaarhelft en een min van 4,0 procent in de tweede, dit mede door de negatieve publiciteit.

De in ponden gerapporteerde omzetstijging van 8,9 procent komt voor rekening van Ierland, in Nederland en België was sprake van een omzetdaling. Deze daling was volgens de Britten het gevolg van wijzigingen in de promotiestrategie in de eerste jaarhelft, die tekort schoten om de gemiddelde transactiewaarden te verbeteren en hebben geleid tot zelfs minder klanten. “Het kostte tijd om deze veranderingen ongedaan te maken en resulteerde uiteindelijk in de beslissing om het leiderschap van de onderneming te veranderen. Het nettoresultaat was een daling van de productomzet van 5,0 procent in lokale valuta,” zo berichtte Carpetright afgelopen juni.

Een en ander had tot gevolg dat Eric Coorens, de eind 2016 aangetreden operations director Europe, nog voor de zomer werd vervangen door zijn voorganger Nick Worthington. De onderliggende ebitda in Nederland, België en Ierland zakte in het vorige boekjaar naar 3,5 miljoen pond (2017: 7,7 miljoen pond) als gevolg van een lagere marge en inflatoire kostendruk.

(Vloerenplein, 02-11-2018)

Nieuwe rubber ondertapijten

Carpet-CushionCarpet Cushion.Estillon breidt zijn gamma rubber ondertapijten uit met de producten Roma en Carpet Cushion, geschikt voor een gespannen installatie. Roma is vervaardigd uit gewafeld sponge rubber, Carpet Cushion uit geblazen sponge rubber. De eerste is geschikt voor huishoudelijk en projectmatig gebruik, de andere voor huishoudelijk gebruik. Voor beide zware rubberen ondertapijten geldt volgens de leverancier dat ze een stabiele, comfortabele en duurzame basis creëren voor elke installatie. Ze laten zich gemakkelijk verwerken, egaliseren oneffenheden in de basisvloer, reduceren het loopgeluid en verlengen de levensduur van het tapijt en behouden zijn uitstraling. Bij de leverancier is de stalenkaart ‘Rubber Underlay Collection’ beschikbaar.

(Vloerenplein, 02-11-2018)

Nieuwbouw fabriek Codex gereed

codex-fabriekNieuwe fabriek Codex is functioneel, duurzaam gebouwd en knap vormgegeven.De nieuwe fabriek van de Duitse producent Codex in Ulm is na slechts anderhalf jaar bouwen al operationeel, de eerste zakken tegellijm rolden inmiddels van de band. Op het terrein van tienduizend vierkante meter is een moderne productietoren van vierendertig meter hoog verwezenlijkt, een ruim magazijn en een kantoorgedeelte met een eigen R&D-centrum en een grote trainingsruimte voor klanten en medewerkers.

De onderneming stelt zo te kunnen voldoen aan een toenemende vraag in binnen- en buitenland naar zijn producten. “Met onze nieuwe productiefaciliteiten hebben we technisch een niveau bereikt waarmee we in staat zijn om 60.000 ton poederproducten per jaar te produceren,” zo verklaart directeur Mario Meuler. “Daarmee hebben we onze capaciteit aanzienlijk uitgebreid en biedt het ons de mogelijkheid flexibel te zijn en in te spelen op de wensen van de klant.” In Nederland wordt het merk geleverd door Uzin Utz Nederland in het Twentse Haaksbergen.

(Vloerenplein, 02-11-2018)

Dag van de Afwerking 2018 op komst

Dag van de afwerkingSfeerbeeld eerdere editie Dag van de Afwerking (foto: studioworks.be).Op dinsdag 27 november a.s. biedt de Brussels Kart Expo onderdak aan editie nummer elf van de Dag van de Afwerking. Het ééndaagse evenement doet bij onze zuiderburen van zich spreken als praktijk- en ervaringsgerichte vakbeurs en geldt evenzo als gemoedelijk netwerkevent voor professionals uit de afwerkingssector in brede zin.

Zo’n honderdvijftig standhouders op ruim negenduizend vierkante meter bieden straks een gevarieerd en actueel aanbod van (vooral) afwerkingsproducten, gerangschikt per thema. Een greep uit de lijst exposanten: Hamat, Ciranova, Tip-Top, Lecol, Floorconcepts, Ardex, Wood Experience/Baltic, Rubio Monocoat, Alvaket, Uzin Utz België, Thomsit, Bona, Blanchon, Mapei, Festool, Basin Chemie, Soudal, Sika, Sia Abrasives, Orac, Unifloor, Unilin/Pergo, IVC/Moduleo en Rigo Verffabriek.

In de demotent verzorgen fabrikanten demonstraties en kunnen bezoekers de producten eigenhandig uitproberen. Inbegrepen is opnieuw de Dag van de Natuursteen. Vorig jaar turfde organisator Confederatie Bouw een recordaantal van ruim 4600 professionele bezoekers, liefst 300 meer dan een jaar ervoor. De toegang en de catering zijn gratis. Meer informatie is te vinden op www.dagvandeafwerking.be.

(Vloerenplein, 31-10-2018)

Tachtig jaar gereedschappen Roberts

roberts logo 80Roberts, het Amerikaanse merk van kwaliteitsgereedschappen voor de vloerenlegger, viert zijn tachtigjarig bestaan. Het merk is vernoemd naar Roy Roberts, die in 1938 de tapijtlat en de kniespanner uitvond. Het assortiment is in de loop van de tijd met van alles en nog wat uitgebreid. Sinds twaalfenhalf jaar, eveneens een jubileum, heeft Estillon in Uden de Roberts-collectie in zijn assortiment. Dit betreft vloerinstallatiegereedschappen, diverse soorten tape, aluminium profielen, Smoothedge tapijtlatten en lijmen. De leverancier van ondervloeren en -tapijten tekent sinds 2006 voor de distributie en verkoop van Roberts-gereedschappen in Europa, Rusland en het Midden-Oosten.

(Vloerenplein, 31-10-2018)

Nieuwe toonbankdisplay COREtec Stone

display coretec-stoneToonbankdisplay voor het Stone-gamma van COREtec.USFloors brengt een nieuwe toonbankdisplay op de markt om het Stone-gamma van zijn COREtec-vloeren te promoten. De display is eenvoudig te hanteren en kan gemakkelijk op een toonbank worden uitgestald. Hij is vijftig centimeter breed, vierentwintig diep en vijfenveertig hoog. De presentatie omvat een kartonnen display, twaalf staaltjes van de COREtec Stone-collectie, een staal om in een bijgeleverde glazen waterbak te plaatsen (om aan te tonen dat de vloeren honderd procent waterbestendig zijn) en ten slotte nog vijftig brochures van deze met Soundcore-technologie uitgeruste collectie.

(Vloerenplein, 29-10-2018)

Mohawk verkoopt meer, verdient minder

jeffreyLorberbaum-mohawkJeffrey S. Lorberbaum, CEO Mohawk Industries: “Momenteel pakken zwakker wordende marktomstandigheden, een aanzienlijke inflatie en een verslechterende productmix nadelig uit voor onze resultaten.”Mohawk Industries heeft in het derde kwartaal een netto-omzet van 2,5 miljard dollar geboekt, een groei van 4 procent. De aangepaste nettowinst bedraagt 246 miljoen dollar, een flinke daling van 12 procent ten opzichte van de 281 miljoen van vorig jaar. "Momenteel pakken zwakker wordende marktomstandigheden, een aanzienlijke inflatie en een verslechterende productmix nadelig uit voor onze resultaten,” zo oordeelt CEO Jeffrey Lorberbaum. Zijn verwachtingen voor het vierde kwartaal zijn niet bijster positief. En die voor het eerste kwartaal van 2019 eigenlijk ook niet.

De divisie ‘Global Ceramic’ is in het voorbije kwartaal goed voor een netto-omzet van afgerond 885 miljoen dollar (-1 procent), ‘Flooring North America’ 1047 miljoen (+2 procent) en ‘Flooring Rest of the World’ 612 miljoen (+17 procent).

Het bedrijfsresultaat van het segment Flooring North America komt uit op 93 miljoen dollar (Q3 2017: 163 miljoen). Het concern wijst ter verklaring naar de inflatie, een bij de verwachtingen achterblijvende productie en naar diverse aanloopkosten. Het bedrijfsresultaat van het segment Flooring Rest of the World bedraagt 84 miljoen dollar (Q3 2017: 83 miljoen). Deze divisie blijkt beter in staat om inflatie en opstartkosten te compenseren met verbeteringen in verkoopprijzen, productmix en productiviteit.

Het grootste deel van de omzetstijging in Flooring Rest of the World komt voor rekening van de recente aankoop Godfrey Hirst, de tapijtmaker die vooral ‘down under’ actief is. De organische groei van de divisie komt uit op 4,6 procent. De gerapporteerde omzetstijging van Flooring Rest of the World is voor een belangrijk deel ook terug te voeren naar het LVT, dat overigens nog aanvulling krijgt met de productie van rigide LVT-collecties. Bij het laminaat stelt Mohawk vast dat zijn waterbestendige technologie in combinatie met de bijzondere oppervlaktetexturen voor een verbetering van de ‘mix’ zorgen. Met de nieuwe Belgische en Russische productielijnen wordt het aanbod van deze laminaatvloeren in het premium segment uitgebreid.

"Onze resultaten over het derde kwartaal voldeden niet aan onze verwachtingen,” zo luidt het commentaar van CEO Jeffrey Lorberbaum over de prestaties van het concern als geheel. “De omzetgroei in alle segmenten was lager dan onze ramingen, prijsverhogingen hadden minder impact en we hadden met meer inflatie te maken dan voorspeld.” Ook hogere transportkosten vormen een probleem voor de onderneming. Opmerkelijk is dat de topman aangeeft dat in de loop van het kwartaal extra verlagingen van de productie nodig zijn geweest om de voorraadniveaus te beheersen. “Onze LVT-verkopen stegen aanzienlijk, maar werden nog steeds geremd door de interne productie. Onze marges werden verder beïnvloed door een daling van de productmix vanwege klanten die naar lager in de markt bewogen, door importconcurrentie als gevolg van de aantrekkende Amerikaanse dollar en hogere volumes in kanalen die producten met een lagere waarde afzetten,” zo vervolgt Lorberbaum. “De meeste van onze markten kenden een zwakkere vraag, inflatie en prijsdruk.”

Vooruitkijkend naar het vierde kwartaal van dit jaar ziet de topman weinig verbetering. “We verwachten dat de verkopen in de meeste markten en productcategorieën wat zullen vertragen ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Zelfs met bedrijfsbrede prijsstijgingen zullen we de inflatie niet kunnen gladstrijken, en onze resultaten zullen onder druk blijven staan. Onze marges worden beïnvloed door een omgeving met in kracht toenemende concurrentie, een afzakkende productmix en lagere productieratio’s.”

Een antwoord op de uitdagingen ziet Lorberbaum bij onder meer de introductie van innovatieve producten, kostenbesparingen en prijsaanpassingen. Tevens: “LVT biedt een mogelijkheid om te expanderen, maar heeft tegelijkertijd invloed op het volume, de mix en prijsstelling van onze andere producten in de VS.” In het eerste kwartaal van 2019 houdt Lorberbaum rekening met niet meer dan hooguit “enige verbetering” ten opzichte van het vierde kwartaal.

(Vloerenplein, 26-10-2018)

Forbo Flooring partner Inside/Inside

CO2-neutraal-Marmoleum-van-Forbo-FlooringCO2-neutraal Marmoleum van Forbo Flooring.Forbo Flooring heeft zich met vijf producten ingeschreven op Inside/Inside, het centrale online platform waarop inzichtelijk wordt gemaakt ‘hoe duurzaam, circulair en gezond’ een interieur is. Het vijftal bestaat uit CO2-neutraal Marmoleum 2.5, Sphera (homogeen vinyl), Allura luxe vinyl 0.55, de nieuwe tapijttegels van Tessera Cloudscape en de schoonloopmatten Coral Welcome.

De onafhankelijke tool, die de gebruiker (interieurarchitect, facilitair medewerker, ontwikkelaar, consument) ook nog tijd en geld bespaart, is vandaag gelanceerd op de Dutch Design Week in Eindhoven, zoals vorige week op deze site aangekondigd.

Forbo Flooring is een zogeheten ‘launching partner’ van het initiatief, net als Tarkett/Desso. Een andere vloerenmaker, Interface, was er als ‘founding partner’ al eerder bij betrokken. Een verhelderende folder over Inside/Inside is te vinden op www.nibe.org/nl, de site van het Nederlands Instituut voor Bouwbiologie en Ecologie.

(Vloerenplein, 24-10-2018)

Nederlandstalige website MMFA op komst

Aspecta-Five-Mason-Oak-Sea mfa-logoAspecta Five Mason Oak Sea.Zijn website www.mmfa.eu krijgt volgend jaar een Nederlandse versie, zo meldt de Multilayer Modular Flooring Association (MMFA). Zojuist is ook al een Franse versie toegevoegd, naast de bestaande Engelse en Duitse. De MMFA verklaart de online beschikbare informatie zo toegankelijk te willen maken voor een bredere beroepsgroep in Frankrijk en de Benelux.

De website bevat wetenswaardigs over onder meer de verschillende meerlaagse modulaire vloerproducten, over ondervloeren, installatie, reiniging & onderhoud, bevindingen van technische onderzoeksprojecten, marktstatistieken, enzovoorts. Bovendien zijn gratis technische brochures te dowloaden.

De bij de MMFA aangesloten vloerenaanbieders zijn Amorim (Portugal), Aspecta (Nederland), Beaulieu International Group (België), Classen (Duitsland), Decoflooring (Duitsland), Designflooring (Duitsland), Egger Wismar (Duitsland), Falquon (Duitsland), Forbo Flooring (Nederland), Gerflor (Frankrijk), Hamberger (Duitsland), James Halstead (Verenigd Koninkrijk), Kronoflooring (Duitsland), Li&Co (Zwitserland), MeisterWerke (Duitsland), Novalis International (Duitsland), Parador (Duitsland), Skema (Italië), ter Hürne (Duitsland), Tilo (Oostenrijk), Unilin (België) en Windmöller (Duitsland).

(Vloerenplein, 24-10-2018)

West-Vlamingen aan de slag bij Balta

balta-logoBalta neemt een aardig deel van de 230 banen over die bij drie West-Vlaamse weverijen op de tocht staan, zo meldt de tapijtproducent vandaag in zakenkrant De Tijd. Bij tapijtfabrikant Roger Vanden Berghe staan 143 banen op de tocht, bij Escolys in Anzegem 65 en bij Tansens & Casaert nog eens 23. De drie familiebedrijven kampen met wat de krant noemt zo goed als helemaal weggevallen bestellingen. (Zie ook Nieuws van 10-10-2018).

Drie van de tien betreffende jobs zouden evenwel gered kunnen worden doordat Balta, de grootste tapijtproducent van West-Europa, even zoveel vacatures heeft voor het type arbeider dat bij de weverijen aan de slag was. Opmerkelijk is dat ook de fabrieken in Sint-Baafs-Vijve en Tielt, die voor Balta residentieel kamerbreed tapijt maken, altijd nog mensen zoeken. Deze divisie kampt al sinds de Brexit en het lagere pond met de slechte markt voor dit type tapijt in het Verenigd Koninkrijk.

(Vloerenplein, 24-10-2018)

Mohawk doet aankoop in Brazilië

Braziliaanse-ElianeBraziliaanse Eliane komt volledig in handen van Mohawk.Het Amerikaanse vloerenconglomeraat Mohawk Industries breidt zijn wereldwijde activiteiten uit met de aankoop van alle aandelen in het Braziliaanse keramiekbedrijf Eliane. Het sinds 1960 bestaande Eliane presenteert zich als een marktleider in zijn segment in Brazilië. Het overgenomen bedrijf zal onder eigen vlag blijven opereren, met behoud van het huidige management, en kondigt tegelijkertijd een uitbreiding van zijn productiecapaciteit aan, dit in het kader van bestaande groeiplannen en de invoering van nieuwe technologie. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt. Mohawk zelf geldt momenteel als de grootste onderneming in de wereldwijde keramische industrie, met alleen al in dit segment een omzet van 3,4 miljard dollar. Met vestigingen in Australië, Europa, Maleisië, Mexico, Nieuw-Zeeland, Rusland en de VS treden de Amerikanen nu dan ook toe tot de keramische nijverheid van Brazilië.

(Vloerenplein, 22-10-2018)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

allesovertapijt-logo