forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Barometer houdt vast aan indicatie groei

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is afgelopen maand met een enkel puntje gedaald. Hij sluit maart af op een positieve stand van 9,2. De daling wordt voornamelijk veroorzaakt door de cijfers over de woningmarkt, die een flinke afname laten zien ten opzichte van februari. De woondetaillist blijft alles onverminderd zonnig inzien.

baro-2018-03‘Woonbranche economische barometer’ zakt enkel puntje (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten stijgt in maart met 2,7 punten om uit te komen op een stand van 12,3. Ruim vier van de tien woondetaillisten noteren een toename van de weekomzet, tegenover bijna drie van de tien een daling. Van de woondetaillisten verwacht 48 procent dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien. Dit is vijf procentpunt minder dan een maand eerder. Slechts zowat een op de zeven voorziet een omzetdaling. Daarmee blijft het optimisme onder de woondetaillist sterk positief, aldus de onderzoekers.

Het consumentenvertrouwen komt in maart een fractie hoger uit op 24, tegen 23 in februari. De koopbereidheid blijft gelijk. Consumenten oordelen nagenoeg gelijk over hun financiële situatie en vinden de tijd even gunstig voor het doen van grote aankopen als in februari. Het producentenvertrouwen zakt ruim een punt naar 9,5 in maart. Alle deelindicatoren van het producentenvertrouwen zijn evenwel al ruim een jaar lang positief.

In de verslagmaand februari 2018 registreert het Kadaster ruim zestienduizend verkochte woningen, een daling van 9,1 procent ten opzichte van februari vorig jaar en vergeleken met de voorafgaande maand, januari 2018, een stijging van 0,4 procent. Omdat de mutatiecijfers in vergelijking tot de maand een jaar geleden minder positief zijn dan in de voorafgaande maand, hebben ze een negatief effect op de stand van de barometer. De deelindicator van de woningmarkt daalt van -3,1 naar -9,1.

(Vloerenplein, 04-04-2018)

 
Headlam in zee met M4Four
Printer-is-doorPrinter is door M4Four zelf ontwikkeld.
Speelse-vinylvloerSpeelse vinylvloer in Villa Pardoes te Kaatsheuvel.
Digitaal-geprinteDigitaal geprinte loper in een zorginstelling.

Headlam is een samenwerking aangegaan met M4Four en sinds medio maart officieel leverancier van het hoogwaardige kamerbreed ‘customized’ vinyl van deze innovatieve fabrikant uit het Groningse Kolham.

M4Four produceert gepersonaliseerde (‘custom design’) vinylvloeren en tooit zich daarbij met het motto ‘Goodbye boring flooring’. Het bedrijf maakt kamerbrede vloeren in oplagen vanaf één strekkende meter, maar evenzo in grote oplagen. Headlam prijst de vloeren van M4Four aan als functioneel, betaalbaar en geschikt voor iedere toepassing.

Voor tijdelijk gebruik is de ‘premium E’-vloer ontwikkeld, die geschikt is voor beurzen, exposities en met toevoeging van een speciale coating ook voor huishoudelijk gebruik. Voor permanent gebruik is de ‘premium T’-vloer beschikbaar, die aangeraden wordt voor projectmatig gebruik, zoals kantoren, vliegvelden, ziekenhuizen en zorginstellingen. M4Four print deze kwaliteit ‘in spiegelbeeld’ aan de onderzijde van het transparante vinyl. Hierdoor wordt de afbeelding bovendien beschermd door deze twee millimeter dikke laag.

Bijzonder is ook dat de vloer wordt geprint in een resolutie van 800 dpi. Om een idee te geven: voor een foto in een magazine is 300 dpi de vereiste. Door de hoge resolutie komen afbeeldingen tot leven en wordt een enorme dieptewerking gecreëerd. Ieder dessin of afbeelding is mogelijk, zo stelt Headlam, wel zijn er bepaalde restricties aan de resolutie van de gekozen foto i.c. afbeelding. In samenwerking met de dtp-afdeling van de fabrikant wordt bekeken of de afbeelding bruikbaar is en een banenplan gemaakt. Na akkoord wordt de vloer op de door M4Four zelf ontwikkelde printer voorzien van de gewenste afbeelding.

Bezoekers aan de vakbeurs Intirio herinneren zich wellicht dat Headlam daar al een ‘sneak preview’ gaf van een opmerkelijke ‘junglevloer’ genaamd ‘De vloer vol verrassingen’. De groothandel kreeg hier veel enthousiaste reacties op en werd met dit product genomineerd voor een Intirio Award in de categorie ‘Smart Project’. In de showroom van het zojuist geopende Headlam-filiaal in Eindhoven is eveneens een M4Four-vloer gelegd, zodat belangstellenden de kwaliteit zelf kunnen komen beoordelen.

(Vloerenplein, 04-04-2018)

 
Nieuwe trainingskalender PPC

Training-traprenovatieEen training traprenovatie.Het door vakmensen gewaardeerde programma van de PPC met allerhande trainingen en workshops krijgt de komende weken een vervolg. De bijeenkomsten vinden alle in Wijk bij Duurstede plaats en zijn gratis, met uitzondering van de hieronder als laatste genoemde.

Allereerst neemt op dinsdagavond 24 april Thomsit de deelnemer mee in het voorbereiden en egaliseren van diverse vloeren op de theoretische en praktische training ‘Egaliseren’. Men leert tips & tricks van ervaren commercieel-technisch adviseurs, die ook laten zien waar men informatie vindt om een probleemloos resultaat te garanderen.

Op dinsdagavond 8 mei is een kennismaking met het premium product Diamond Oil Active van Woca aan de beurt. Behandeld wordt de vraag wat ‘Hyper Cross Linking’ is en wat hiervan de voordelen zijn. Op deze informatieavond belooft Woca alle mogelijkheden te laten zien. Er is ook aandacht voor duizend-en-een kleuren met Woca, logen, stainen en inpoetsen.

Op dinsdagavond 22 mei kan met op de training ‘Egaliseren en PVC verlijmen’ kennismaken met de verbeterde Stauf OS egaline (XP-10), die geschikt is voor het verlijmen van PVC, meerlaagse vloeren, tapijt en linoleum. Er is voorts aandacht voor de PVC-contactlijm D-37 (inzetbaar als natte en contactverlijming met extreem lange opentijd) en voor een ‘mystery' parketlijm.

Op de training ‘Traprenovatie’ krijgt men van alles uitgelegd over het verkopen en goed installeren van traprenovatie van Trenovo (laminaat en vinyl), Livyn (vinyl) en Natural Wood (eikenhout), alle totaaloplossingen voor zowel nieuwbouw als renovatie en wat de PPC betreft een in overweging te nemen uitbreiding van het aanbod. De dagdelen zijn ochtend/middag en avond.

Ten slotte volgt op maandag 11 juni overdag de training ‘CemColori beton-ciré’. Beton-ciré geeft volgens de leverancier een moderne, industriële, stoere en robuuste uitstraling zonder beton te storten. De voordelen komen alle langs in deze training. De deelnemer maakt zijn eigen monsterbordenset, zodat hij zijn klanten zijn werk kan laten zien en extra omzet genereren. De kosten bedragen 350 euro.

Inschrijven kan via de website van de PPC, telefonisch bij zijn binnendienst of op het e-mailadres training @ plintenenprofielencentrale.nl.

(Vloerenplein, 04-04-2018)

 
‘Follow-up’-collectie Marmoleum Modular

Marmoleum-Modular-2Marmoleum Modular 2.O in een mengeling van vormen en kleuren.Forbo Flooring brengt deze maand zijn ‘follow-up’-collectie Marmoleum Modular op de markt. Met veel nieuwe beton- en steendessins in grote vierkante en rechthoekige tegels genaamd Slate. Evenzo kent Marmoleum Modular 2.0 meer grijzen, meer effen dessins en een hoop meer heldere kleuren.

Marmoleum Modular bestaat, naast Slate, uit vier deelcollecties. Zoals Lines, die zorgt voor een modern lineair effect, met een link naar de natuur in een reeks van warmere en koelere kleuren. Daaronder ook een vijftal items met hout-embossing onder de naam Textura. Shade wordt aangeduid als een eigentijdse klassieker die tot leven komt wanneer verschillende kleuren, die dicht bij elkaar liggen, binnen een vloerontwerp worden gecombineerd. Shade refereert met zijn vele grijzen sterk aan beton, maar is - in tegenstelling tot een gietvloer bijvoorbeeld - wel veerkrachtig, en prettig zacht om op te lopen.

De deelcollectie Marble wordt door Forbo gerangschikt onder de echte klassiekers, want marmer blijft gevraagd. De vloer koppelt een rijke uitstraling aan praktisch nut, doordat vuil minder snel zichtbaar wordt. Het nieuwe Marble telt, conform de trends, meer uni-ogende accentkleuren. Tot besluit draagt Colour, met zijn palet aan fraaie heldere kleuren, bij aan levendige en fantasievolle ontwerpen.

Marmoleum Modular nodigt, zo vermoedt Forbo, onverminderd uit tot het zelf vormgeven van een vloer naar keuze, aan de hand van velerlei beschikbare tegelformaten, dessins en kleuren. De fabrikant garandeert betrouwbaarheid, onderhoudsgemak, levensduur en duurzaamheid van de collectie.

(Vloerenplein, 04-04-2018)

 
Renovatieproject met COREtec in school
In-klaslokaal-Ivory-Coast-OakIn het klaslokaal ligt Ivory Coast Oak.
Turnzaal-is-opgeknaptTurnzaal is bekwaam opgeknapt en eveneens voorzien van nieuwe vloeren.

Onlangs zijn bij onze zuiderburen vloeren van COREtec op geslaagde wijze toegepast in een renovatieproject van een school in Vorst (Brussel). Het restaurant, de turnzaal en klaslokalen van onderwijsinstelling IEHS werden op een oppervlak van elfhonderd vierkante meter ‘in een mum van tijd’ voorzien van het dessin Ivory Coast Oak uit het gamma Wood Collection. YEPP trad in het project op als verdeler van dit vloerenmerk van USFloors, de firma Parketland uit Anderlecht nam de installatie van de vloeren (op het formaat van 182 x 1220 x 8 mm) voor zijn rekening.

COREtec-vloeren zijn gemaakt van gerecycleerd hout, bamboe, kalksteen en vinyl. De backing bestaat uit een kurklaag die zorgt voor de gewenste geluidsdemping. Door het lijmloze, geïntegreerde kliksysteem laat de krasbestendige, vuilafstotende en watervaste vloer zich gemakkelijk plaatsen. “De uiterst gemakkelijke en de zeer vlotte manier van plaatsen en niet te vergeten het deskundige advies van YEPP en Parketland zorgden ervoor dat de installateurs de klus zeer snel geregeld hadden,” zo stelt Hans Declercq van YEPP tevreden vast.

Bijkomend voordeel volgens de betrokken partijen is dat de COREtec-vloeren op de bestaande ondergrond en zonder egalisatie of ondervloer kunnen worden geplaatst. Volgens de leggers van dienst is het zelfs een plezier geweest om de vloeren te installeren. Ook het gegeven dat alles in het interieur direct weer kon worden teruggezet gold als zwaarwegend pluspunt, zeker in een gebouw dat iedere dag wordt gebruikt. Ten slotte wordt aangestipt dat de school, een druk belopen locatie immers, weinig onderhoud heeft aan de vloeren.

(Vloerenplein, 04-04-2018)

 
DSM-Niaga genomineerd voor prijs

Gepatenteerd-Niaga-tapijtGepatenteerd Niaga-tapijt is voor honderd procent te recyclen (foto: DSM-Niaga).DSM-Niaga uit Geleen en elf andere bedrijven, waaronder Koninklijke Auping uit Deventer, maken kans op de prestigieuze Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2018. De Limburgers houden zich bezig met het (her-)ontwikkelen van in hun geheel recyclebare tapijten en sinds enige tijd ook matrassen. Gisteren werden de vernieuwende ondernemingen in het zonnetje gezet op Wageningen University & Research. Het is de vierde keer dat de Plaquette onderdeel is van de Koning Willem I Prijs. Uit het dozijn kanshebbers wordt eind april een finale selectie van drie gemaakt. Op de bestuursvergadering wordt de winnaar vastgesteld, de prijsuitreiking volgt in mei. Alle genomineerden zijn bovendien uitgenodigd om als Nederlandse afgevaardigden mee te dingen, later dit jaar, naar de European Business Awards for the Environment.

(Vloerenplein, 04-04-2018)

 
PPC op de fiets met sportiefste klanten

De sportiefsten onder de klanten van de PPC hebben deze Paaszaterdag enthousiast meegedaan met tochten die op touw waren gezet door de wielertoerclub Cothen, die de groothandel tot zijn sponsors mag rekenen. Alle klanten ontvingen een volledig gesponsord wielertenue, beschikbaar gesteld door Bona, Rigo Verffabriek, de PPC zelf en niet te vergeten Quick-Step, al jaren sponsor van talrijke wielerprofs.

Ruim honderd klantenRuim honderd klanten van de PPC in gesponsord wielertenue hebben toertochten van vijfenzeventig en honderdtien kilometer onder de wielen.

Ruim honderd personen vertrokken rond tien uur ’s ochtends vanaf het terrein van de PPC in Wijk bij Duurstede richting Lek en Linge. “Geweldig, die opkomst. En gaaf om de hele groep in hetzelfde tenue te zien, zo zijn we ook herkenbaar voor elkaar,” aldus Peter Klaassen, die zelf aan het eind van de rit honderdtien kilometer op de teller had staan. “Best pittig, zo’n tocht als je weinig getraind hebt. We hebben het allemaal gered, zelfs de ongetrainde mensen. Zo zie je maar weer, als team bereik je meer dan alleen!” Wat Klaassen betreft is de hele onderneming zeker voor herhaling vatbaar, al zal het volgens hem wel lastig worden om zo’n mooie dag te evenaren.

(Vloerenplein, 04-04-2018)

 
Interfloor brengt nieuwe vinylcollecties
Dynamic-Lino-in-een-aankomsthalDynamic Lino in een aankomsthal.
Silkwoods-V-specials-met-TerrazzoSilkwoods-V specials met Terrazzo-dessin in badkamer.
Silkwoods-V-specials-in-HongaarseSilkwoods-V specials in Hongaarse punt in woonkamer.

Interfloor introduceert momenteel zijn vernieuwde vinylcollectie Dynamic Lino. Deze al geruime tijd goed gewaardeerde Black Tex Back-collectie, met een zestal subtiele en hedendaagse tinten, mag van de leverancier gerust toonaangevend worden genoemd in functionaliteit, kleur en stijl. De moderne kleuren met uitgebalanceerd marmer- en betoneffect sluiten aan bij een breed scala aan interieurs.

Dynamic Lino wordt gepresenteerd als stijlvol, uiterst actueel, zeer sterk, veerkrachtig, geluiddempend en eenvoudig in onderhoud. De vloer is geschikt voor een hoge gebruiksintensiteit, waaronder zeer intensief woongebruik, en zodoende toepasbaar voor iedere leefruimte. De classificatie voor normaal projectgebruik en licht industrieel gebruik maakt Dynamic Lino tevens geschikt voor een breed scala aan projectmatige toepassingen, waaronder gebruik in kantoren, klaslokalen en winkels.

De gekende ‘Black Tex Backing’ (BTB) bezorgt deze PVC-designvloer op 400 cm breed een verscheidenheid aan ‘krachtige’ eigenschappen. De Dynamic BTB-collectie als geheel bezit dankzij de dubbele wapening extra stabiliteit en vormvastheid. Door zijn ‘Natural Look’-oppervlaktestructuur heeft de vinylvloer een harde natuurlijke touche en wordt een realistische en sfeervolle uitstraling verkregen, aldus Interfloor. Begin mei staat overigens nog de lancering van Dynamic Woodstone en Dynamic Cemento op het programma bij de leverancier in Zwartsluis.

Tegelijkertijd wordt de nieuwe vinylcollectie Silkwoods-V specials geïntroduceerd. “Een zeer originele vinylkwaliteit in fraaie Scandinavische stijl met drie exclusieve en trendy dessins,” zo luidt de omschrijving van Interfloor, “die dankzij de High-Definition printtechnologie bijna niet van echt te onderscheiden zijn, met voelbare en scherpe details, heldere kleuren en een levendige indruk.”

Deze aanvulling op de bestaande Silkwoods-V (het woord ‘specials’ in de naam moet staan voor dessins en kleuren die anders dan ‘doorsnee’ zijn) telt drie dessins. Het ‘gewaagde’ motief in Hongaarse punt is tevens in een combinatie van hout en steen verkrijgbaar. Het ‘stedelijke’ dessin Terrazzo past geheel en al in de huidige minimalistische interieurs.

De dessins zijn beschermd door een ultra matte PU beschermende finish voor eenvoudig onderhoud en verwijdering van vlekken. De vochtbestendige slijtlaag zorgt voor een veilige vloer met een hoge antislip weerstand. Deze comfortabele PVC-kwaliteit is met zijn functionaliteit en gebruiksclassificatie van 23/32 geschikt voor intensief woongebruik en normaal projectgebruik.

(Vloerenplein, 30-03-2018)

 
Nieuwe ontwikkelingen bij Unifloor

Unifloor-RDUnifloor R&D (foto: Unifloor)Unifloor meldt momenteel druk bezig te zijn met de laatste voorbereidingen voor een eigen centrum voor onderzoek en ontwikkeling, ofwel R&D. Eén van de belangrijkste testen die Unifloor R&D gaat uitvoeren zijn de contactgeluidtesten. “We bouwen vanaf volgende maand een eigen meetruimte waarbij we het contactgeluid van ondervloeren op zowel een vaste zandcement vloer en een houten draagvloer conform NTA-eisen kunnen meten,” aldus productmanager Frank Vousten in de nieuwsbrief van het bedrijf. “Dit gaat ons verder helpen in de ontwikkeling van nieuwe producten en verstevigt onze positie ten opzichte van de concurrenten.” Hij voegt er aan toe dat de NSG verantwoordelijk blijft voor het onafhankelijk certificeren van de producten. Naast de nieuwe R&D-ruimte heeft Unifloor in Deventer voorts een extra productielijn in gebruik genomen voor Jumpax.

Op productniveau kondigt Unifloor verder de komst van Renoboard aan, gebracht als een nieuwe ondervloeroplossing specifiek voor renovatieprojecten. Deze zorgt voor een contactgeluidreductie van tien dB op een houten draagvloer in combinatie met laminaat, lamelparket en multiplank. Renoboard is volgens de aanbieder zeer snel te leggen en te verwerken, en het product heeft een geringe dikte van negen millimeter. Onlangs introduceerde Unifloor ook nog de Jumpax Strong, speciaal ontwikkeld als droogbouw ondervloersysteem voor houten draagvloerconstructies in renovatieprojecten. De Deventer specialist wijst vakmensen met belangstelling voor renovatieprojecten tot besluit op de vakbeurs Renovatie (23, 24 en 25 mei a.s. in de Brabanthallen in Den Bosch) waar hij een stand bemant in hal 3.

(Vloerenplein, 30-03-2018)

 
Bohemian nieuw in Impress-collectie
In-een-witgrijze-pastelkleurIn een witgrijze pastelkleur heeft Bohemian een ‘rustiek’ kantje.
Een-dessin-van-BohemianEen dessin van Bohemian dat een meer ‘chique-bombastische’ indruk weet op te wekken.

Een karaktervolle nieuwkomer in de Impress-collectie van Moduleo betreft Bohemian, voorgesteld als een moderne pvc-vloer met de allure van weleer. De allure, met een knipoog naar het verleden, ontleent de vloer aan het dessin van de ‘korte Hongaarse punt’. Het moderne, ook van de Impress-collectie in zijn geheel, betreft de toepassing van een innovatief procedé dat zorgt voor een bijzonder realistisch reliëf. Met de voelbare groeven, lijnen en knopen van echt hout. Bohemian is verkrijgbaar in een viertal houtkleuren.

(Vloerenplein, 30-03-2018)

 
Omzet Belgisch textiel en tapijt gedaald

Fa-Quix fedustriaFa Quix: ‘Muntschommelingen spelen onze exportbedrijven parten.’De omzet van de Belgische textielindustrie ging in 2017 met 4,6 procent achteruit en bereikte 4,7 miljard euro, zo meldt Fedustria, de federatie van de textiel‐, hout‐ en meubelindustrie bij onze zuiderburen. De afzetprijzen kenden een heel lichte stijging met 0,3 procent, waardoor de daling in volume 4,9 procent bedroeg. “Als sterk exportgerichte sector, merken we dat de koopkracht in de ons omringende landen niet geweldig toeneemt. Bovendien daalt de post ‘textiel en kleding’ in het gemiddelde bestedingsbudget. Ook de muntschommelingen spelen onze exportbedrijven parten, met een euro die in 2017 duurder werd tegenover pond en dollar,” zo verklaart Fa Quix, directeur‐generaal van Fedustria.

De meeste productgroepen binnen het textiel verloren omzet. Tapijten, de grootste productgroep, gevolgd door technisch textiel, kenden beide een omzetdaling met respectievelijk 7,6 procent en 2,1 procent. De Belgische tapijtsector realiseert met zo’n 100 bedrijven en 8000 werknemers een totale omzet van 1,85 miljard euro.

De grootste achteruitgang in omzet, met dubbele cijfers, was er voor de weefsels, volgens de federatie evenwel meer om statistische dan conjuncturele redenen. De textielveredelingsactiviteit en de synthetische en kunstmatige vezels en filamentgarens hielden stand. Positief was de evolutie bij de garens (+5,1 procent).

De textieluitvoer van de Belgen (inclusief doorvoer) steeg in 2017 met 2,8 procent, terwijl de invoer stabiel bleef. De belangrijkste productgroep in het Belgisch textiel, het interieurtextiel, kende een daling van de uitvoer met 1 procent. Het segment tapijten (bijna tweederde van de uitvoer van interieurtextiel) bleef min of meer stabiel. De meubelstoffen kenden een uitvoerdaling met bijna 10 procent. Huishoudtextiel zag een daling van de export met 1,4 procent.

De EU‐markt (+2,7 procent) is goed voor 86 procent van de totale Belgische textieluitvoer. De Fransen namen afgelopen jaar 6 procent minder af, de Duitsers juist 8 procent meer en Nederland (met een exportaandeel van zo’n 12,5 procent) 7,8 procent meer. De uitvoer van specifiek interieurtextiel, de belangrijkste productgroep, naar het Verenigd Koninkrijk ging echter met zo’n 7 procent achteruit.

Fedustria benadrukt nog eens dat de Britse een zeer belangrijke exportmarkt is voor interieurtextiel. Eén vierde van de Belgische tapijtuitvoer gaat die kant op. Voor meubelstoffen is dit zelfs ruim 30 procent. Als gevolg van de daling van het pond na het Brexit‐referendum en de zwakkere vraag verloor de Belgische tapijtindustrie in 2017 circa 7 procent omzet op de Britse markt. In volume bleef de export van tapijt naar de Britten het hele jaar door min of meer op peil, maar zakte wel in het vierde kwartaal. De levering van Belgische meubelstoffen aan het land ging in waarde met 9,4 procent achteruit.

Naar West‐Europa buiten de EU daalde de textieluitvoer met 2 procent, vooral als gevolg van de terugval op de Turkse markt (‐8,7 procent). De textielleveringen van onze zuiderburen aan Oost‐Europa stegen daarentegen met 12,6 procent, die aan de VS met 2,4 procent. Hoewel de textielinvoer uit China met circa 5 procent daalde, blijft dit land met een aandeel van rond de 14 procent de belangrijkste leverancier van textiel op de Belgische markt.

Het ondernemersvertrouwen in de Belgische textielnijverheid handhaafde zich vorig jaar op een vrij goed niveau. In januari 2018 kende het vertrouwen een verdere stijging, gevolgd door een stabilisatie in februari. In 2017 was de bezettingsgraad van de productiecapaciteit opgelopen tot 77,9 procent, exact evenveel als in 2007. Door de grote recessie dook de bezettingsgraad onder de 70 procent, met een dieptepunt van 66 procent in 2013. De sterk verhoogde bezettingsgraad in het voorbije jaar leidde evenwel niet tot een investeringstoename. De investeringen daalden met 5,5 procent, na echter met 32,1 procent te zijn gestegen in 2016. De werkgelegenheid in de Belgische textielindustrie blijft al sinds 2014 zo goed als op peil.

Fedustria verwacht voor 2018 in de textiel‐, hout‐ en meubelsector een lichte groei van de productie en de omzet bij een stabiele werkgelegenheid. De federatie signaleert wel het probleem dat de bedrijven in de sectoren aanhoudend veel moeite hebben met het ingevuld krijgen van hun vacatures.

(Vloerenplein, 28-03-2018)

 
Dealeravonden Douwes Dekker drukbezocht
Legdemonstratie-visgraatlaminaat-GalantLegdemonstratie visgraatlaminaat Galant.
Uitleg-over-bedoelingUitleg over bedoeling van verschillende ‘PVC-straten’.

Op het hoofdkantoor van PPC stonden op 12 en 19 maart dealeravonden van Douwes Dekker gepland. Niet minder dan 165 bezoekers konden in Wijk bij Duurstede genieten van een interessant en inspirerend programma.

In een korte presentatie werd het doel van de avond uitgelegd, waaronder het bepalen van de nieuwe Douwes Dekker PVC-collectie. Ook werd een aantal nieuwe items uitgelicht, zoals een incentive, een spaarprogramma waarmee dealers ‘rustpunten’ kunnen sparen voor bijzondere cadeaus - met als hoofdbeloning een heuse ‘all-in Douwes Dekker ski-trip’ met PPC. Ook werd de nieuwe laminaatbrochure van het merk gepresenteerd, die voor dealers verkrijgbaar is via de webshop van de groothandel.

Na de presentatie konden de dealers nader kennismaken met de onlangs geïntroduceerde collectie visgraatlaminaat van Galant. Bij de legdemonstratie werden met veel enthousiasme ervaringen en legtips uitgewisseld. Vervolgens was er een uitleg over nieuwe mogelijkheden voor Douwes Dekker PVC-vloeren. Na de uitleg werd iedereen gevraagd door verschillende ‘PVC-straten’ te lopen en op een formulier zijn of haar voorkeuren aan te geven. Deze informatie zal worden meegenomen bij de bepaling van de nieuwe Douwes Dekker PVC-collectie die voor later dit jaar op de planning staat.

Ter afsluiting van de avond wist spreker Jan van Setten zijn gehoor te boeien met een inspiratielezing over de omgang met klanten. Na deze sessie werd nog even nagepraat bij de borrel waarna de gasten vol nieuwe ideeën huiswaarts keerden.

(Vloerenplein, 28-03-2018)

 
Slotbericht EFWEX 2018

Sfeerbeeld-EFWEX-2018Sfeerbeeld voorbije EFWEX.De editie 2018 van EFWEX heeft, zoals verwacht, in meerderheid bezoekers uit Nederland en België getrokken, zo laat organisator Filip De Ridder weten. Uit Nederland zakten medio maart 562 bezoekers naar Gent af. Uit Nederlandstalig België kreeg de beurs goed 558 bezoekers over de vloer. Uit Franstalig België kwamen 126 bezoekers naar de Flanders Expo. Goed 210 bezoekers kwamen uit velerlei andere landen, met name Turkije, Frankrijk, UK, Tsjechië, Duitsland en zo verder. Bij elkaar geteld komt EFWEX 2018 zo op 1456 bezoekers, tegenover 1964 voor de vorige editie in 2016.

Wat de organisator betreft heeft de editie 2018 van zijn parketbeurs, ondanks de wellicht tegenvallende opkomst, zeker weten te scoren. Uit verschillende reacties van bedrijven die geïnvesteerd hebben in een stand distilleert De Ridder immers het positieve oordeel dat de kwaliteit van de bezoekers naar wens was. Het gros van de standhouders was volgens de beursorganisatie tevreden over de nieuwe contacten die werden gelegd, met vooruitzichten op een duurzame samenwerking. “Maar,” zo viel volgens de mensen achter EFWEX her en der te beluisteren, “het hadden er veel meer mogen zijn.” Het afsluitende bericht maakt nog geen melding van een vervolgeditie in 2020.

(Vloerenplein, 28-03-2018)

 
Primer voor niet-absorberende ondervloer

Nieuwe-primer-van-FNieuwe primer van F. Ball voor gesloten ondervloeren.F. Ball brengt met Stopgap P141 een aanvulling op zijn assortiment vloerprimers die specifiek is ontwikkeld om de hechting tussen Stopgap-egaliseermiddelen en niet-absorberende ondervloeren te bevorderen.

De nieuwe primer is zodanig geformuleerd dat een ruwe afwerking wordt aangebracht op onder meer vochtschermen, keramische tegels en gevlinderd beton, met een verbeterde hechting tussen ondervloer en egalisatie tot gevolg. Het product wordt met name aangeraden bij Stopgap 600, het egaliseermiddel voor dikke lagen, in laagdiktes van meer dan twintig millimeter op gesloten ondervloeren. De sterke hechting met Stopgap P141 is beter bestand tegen de grotere druk die ontstaat tijdens het drogen van dikkere egalisatielagen, zo legt de Britse fabrikant uit.

Stopgap P141 is gunstig in het verbruik. Puur en met een roller aangebracht, dekt vijf liter een oppervlakte van vijfenzestig vierkante meter. Ten behoeve van een gelijkmatige dekking is het product geel gepigmenteerd, bedoeld als visueel hulpmiddel voor de vloerenlegger. Verder is Stopgap P141 sneldrogend. Na het aanbrengen is een ondervloer al na een kwartier te egaliseren.

(Vloerenplein, 28-03-2018)

 
CBS: Economisch beeld fractie beter

ConjunctuurbeeldConjunctuurbeeld vertoont opgaande lijn.Het conjunctuurbeeld is deze maand een fractie verbeterd, zo meldt het CBS vandaag. Half maart presteren alle indicatoren beter dan hun langjarige trend.

In de update van het conjunctuurbeeld komt vrijwel alle belangrijke economische informatie samen die het CBS de afgelopen maand of het afgelopen kwartaal heeft gepubliceerd. Zo is de stemming onder consumenten in maart nauwelijks veranderd en blijft op hoog positief niveau. Hun oordeel over het economisch klimaat is iets positiever. De koopbereidheid verandert niet.

Het producentenvertrouwen is in februari tot recordhoogte gestegen. Producenten zijn vooral positiever over de verwachte bedrijvigheid dan een maand eerder. In januari is voorts het volume van de investeringen in materiële vaste activa ruim 12 procent groter dan een jaar eerder. De groei is te danken aan hogere investeringen in woningen, vliegtuigen, personenauto’s en machines. Verder ligt het volume van de goederenexport in januari 5,5 procent hoger. Consumenten hebben in januari alles bij elkaar 0,7 procent meer besteed dan in januari 2017.

De gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie ligt in januari ruim 7 procent hoger dan in januari 2017, de grootste stijging sinds februari 2011. Al ruim twee jaar produceert de industrie meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Een andere indicator van belang is dat in februari het laagste aantal in een maand uitgesproken faillissementen sinds 2001 kon worden opgetekend.

Verder blijkt dat het aantal banen nu bijna vier jaar op rij groeit. In deze periode zijn er ruim een half miljoen banen bijgekomen. In het laatste kwartaal van vorig jaar is het aantal banen met nog eens 63 duizend toegenomen ten opzichte van een kwartaal eerder, het aantal vacatures bovendien met 14 duizend. Tenslotte meldt de uitzendbranche in het vierde kwartaal van 2017 de grootste omzetstijging in twee jaar tijd.

(Vloerenplein, 26-03-2018)

 
Floor & Wall Coverings van Amorim plust

Hydrocork-amorimIn 2017 investeerde Amorim in een verhoging van de productie van Hydrocork.Het Portugese kurkconcern Amorim meldt een omzetstijging van 3,8 procent voor zijn divisie Floor & Wall Coverings in 2017, om uit te komen op een bedrag van 121,5 miljoen euro. Na sterk op en neer gaande bewegingen in de eerste drie kwartalen (met per saldo een omzetplus van 1,5 procent over die periode), kon de vloerentak het vierde kwartaal afsluiten met een omzetgroei in de dubbele cijfers.

Ter verklaring rapporteert Amorim goede vooruitgang voor de productlijnen Hydrocork en Authentica in het voorbije jaar. Het vochtbestendige Hydrocork was in 2017 goed voor een omzet van 19,5 miljoen euro (2016: 15,4 miljoen), Authentica voor 7,0 miljoen (2016: 2,3 miljoen). Een goede ontvangst was er ook voor de nieuwe items in steenlook. De omzet in de VS gaf 11 procent prijs, te herleiden tot het afstoten van zijn deelneming in US Floors. Duidelijke groei tekende de divisie daarentegen op in Scandinavië en Duitsland.

Niettemin daalde het Ebitda van de divisie met ruim eenderde tot 8,3 miljoen euro, volgens Amorim een weerspiegeling van lage activiteitenniveaus, hogere commerciële inspanningen en kosten in verband met efficiëntieverbeteringen. De eenmalige kosten bedroegen 2,4 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van organisatiewijzigingen in Duitsland en Portugal, die weer te maken hebben met allerhande investeringen. Amorim heeft geld gestoken in onder meer een nieuwe persmachine en een nieuwe digitale printer, die naar eigen zeggen de lancering van een nieuwe generatie vloeren mogelijk gaan maken. Zo was op de voorbije Domotex al een nieuwe Wicanders-collectie te zien. “Na een jaar van investeringen en herpositionering van producten, zullen de activiteitenniveaus en de winstgevendheid naar verwachting verbeteren,” zo blikt Amorim positief vooruit naar 2018.

(Vloerenplein, 26-03-2018)

 
Lieuwe Steendam voorzitter BVP

Lieuwe-SteendamLieuwe Steendam (foto: BVP)Lieuwe Steendam is officieel aangewezen als voorzitter van de Branche Vereniging Projectinrichting (BVP). De drukbezochte ledenvergadering van afgelopen woensdag bij Bosgoed liet de keuze unaniem op hem vallen. Hij volgt Jeroen Blankers op, die na twee jaar voorzitterschap zijn energie wil gaan steken in zijn bedrijf Ad Borrenbergs Projectinrichting. Steendam heeft bij Tarkett gewerkt en was de voorbije jaren al bestuurlijk of adviserend betrokken bij de BVP en haar voorganger PPI. De BVP telt momenteel 71 leden, bestaande uit projectinrichters en aanbieders in de branche, met Leoxx als jongste toevoeging aan de lijst.

(Vloerenplein, 23-03-2018)

 
Headlam brengt traprenovatie Maëstro

TrapdisplayTrapdisplay, met op de bovenste trede de toestand ‘voor en na’ de renovatie.Headlam biedt de retailer met Maëstro de mogelijkheid om in vier simpele stappen - meten, zagen, lijmen en afwerken - snel en zonder hak- en breekwerk een trap te renoveren.

Maëstro steps maakt gebruik van het trede-over-trede-systeem. De oorspronkelijke trap dient als basis waarop de nieuwe trede wordt geplaatst. Met behulp van een opmeetvel hoeft men enkel de maten van de bestaande treden te nemen, deze af te tekenen op de nieuwe trede, de nieuwe trede op maat te zagen en deze op de oude treden te lijmen. Dit alles vergt volgens de groothandel minder dan een dag. Elk onderdeel is apart verpakt waardoor zich een trap op maat laat samenstellen. Het systeem is toepasbaar op elk type trap: recht, draaiend, open of met een overloop. Er zijn uitvoeringen in laminaat en in hout. Voor in de winkel is een aparte display in trapvorm ontwikkeld.

(Vloerenplein, 23-03-2018)

 
Material Experience wordt MaterialDistrict

material-districtDe geslaagde editie van Material Xperience 2018, vorige week voor het eerst ‘stand alone’ gehouden in de Ahoy Rotterdam maar desondanks weer groter gegroeid, was de laatste onder die naam. Volgend jaar keert het zichzelf als ‘multisectorale materialenbeurs’ aanprijzende evenement terug als MaterialDistrict. De locatie is opnieuw de Ahoy, de beursdagen 12, 13 en 14 maart. Wat blijft is de nadruk op innovatieve materialen. Die zullen te zien zijn in de sectoren Architecture, Interior, Fashion, Mobility, Product en Graphic. Daarnaast is er de bijzondere tentoonstelling van materialen die zijn gekozen uit Materia’s eigen collectie.

De uitgave van dit jaar, de dertiende, trok 140 exposanten aan. In de interieursector waren dat onder meer Amorim, Amtico, Barc Flooring, Cunera, Fetim Group, Forbo Eurocol, Forbo Flooring, Intercombi, Interface, IVC, Louis de Poortere, mFLOR, Modulyss, Moso, Prints van Oranje, Tecsom, Vorwerk en Wineo.

(Vloerenplein, 23-03-2018)

 
Vijfjarig Earth Hour-jubileum Forbo

Marmoleum-wordt-sinds-kort-earth-hourMarmoleum wordt sinds kort CO2-neutraal geproduceerd.Morgen, zaterdag 24 maart, doen miljoenen mensen, steden, bedrijven en organisaties - overal ter wereld - een uur lang het licht uit tijdens Earth Hour. Zij verklaren zich zorgen te maken over de toekomst van de planeet. Ook Forbo Flooring is van de partij, voor de vijfde keer op rij, en knipt het licht in al zijn fabrieken om half negen ’s avonds uit. Forbo is van mening dat de wereldwijd rap uitdijende bewustwordingsactie van het Wereld Natuur Fonds aansluit bij zijn duurzame koers. Als sprekend voorbeeld van deze boodschap noemt de vloerenmaker zijn primeur onlangs van een CO₂-neutrale Marmoleumvloer.

(Vloerenplein, 23-03-2018)

 
Carpetright zoekt redding in afslanking

Wilf Walsh Carpetright-logoCarpetright-topman Wilf Walsh: ‘Vorige management veel te voortvarend met openen nieuwe winkels.’De Britse vloerenketen Carpetright bevestigt vandaag te overwegen om onrendabele winkels te sluiten als onderdeel van een ‘company voluntary arrangement’ (CVA) en om zodoende ook huurcontracten voor andere verkooppunten te kunnen heronderhandelen met verhuurders. Gelijktijdig is de vloerenverkoper bezig om noodfondsen en kapitaal voor de langere termijn aan te trekken.

Een CVA is, als onderdeel van de Britse insolventiewetgeving, een vrijwillig akkoord waarmee bedrijven operationeel kunnen blijven en gelijktijdig gunstiger huurcontracten kunnen heronderhandelen en onrendabele onderdelen van de hand doen. Vermogensbeheerder Meditor, een bedrijf dat als grote aandeelhouder al aan boord is bij Carpetright, voorziet de keten van 12,5 miljoen pond werkkapitaal voor de korte termijn. Carpetright wil verder nog eens 40 tot 60 miljoen pond aan kapitaal via een aandelenplaatsing ophalen om zijn schuldenpositie te verbeteren en het bedrijf ook op de langere termijn op de rails te houden. Gesprekken met de banken moeten voorts, na groen licht te hebben gekregen voor een CVA, een versoepeling van de bestaande overeenkomsten opleveren.

Het aantal onrendabele winkels dat de keten op het oog heeft om af te stoten, klaarblijkelijk alleen in eigen land, bedraagt volgens eigen opgave tientallen. “De agressieve strategie van het vorige management ten aanzien van het openen van nieuwe winkels heeft Carpetright belast met te veel vastgoed bestaande uit te veel ongunstig gelegen winkels met huurprijzen die eenvoudigweg niet houdbaar zijn,” zo legt CEO Wilf Walsh de oorzaken voor een deel bij een ander. Onder zijn leiding heeft de keten de voorbije jaren wel al de nodige winkels afgestoten. Een probleem in dit opzicht betreft volgens de topman de talrijke winkels met langlopende huurcontracten, zodat een zinvol aantal ervan op korte of middellange termijn niet van hand kan worden gedaan. In de tussentijd is het wat Walsh betreft nu overigens ‘business as usual’ voor alle winkels.

(Vloerenplein, 21-03-2018)

 
Domotex Shanghai 2018 onderweg

Op-Domotex-Shanghai-2018Op Domotex Shanghai 2018 belicht COREtec onder andere zijn The Naturals Collection en Mega Stone Collection.In Shanghai is dezer dagen, dat wil zeggen gisteren, vandaag en morgen nog, jubileumeditie nummer twintig gaande van Domotex Asia/Chinafloor. De brede vloerenvakbeurs in het Shanghai New International Expo Centre profileert zich graag als het aangewezen platform voor bedrijven die zich willen laten gelden op de veelbelovende groeimarkt van Azië. De editie van vorig jaar was goed voor ruim 54.000 vakbezoekers (waarvan 18 procent uit Europa) en welgeteld 1364 exposanten. Dit jaar belooft de beurs qua cijfers weer hoger uit te komen.

Nederland vaardigt de vloerenbedrijven Best Wool Carpets, Brink & Campman en Robusta af, plus technologiebedrijf I4F en expediteur TCC.

USFloors is eveneens present in Shanghai en zo vriendelijk om ‘real time’ een foto van het evenement door te sturen. De exposant meldt overigens veel belangstelling voor zijn merk COREtec en in het algemeen zeer goede contacten op te doen.

(Vloerenplein, 21-03-2018)

 
Sluiting Ryalux komt in zicht

ryalux-logoDe Britse tapijtmaker Airea Plc trekt de stekker uit Ryalux Carpets, leverancier van kamerbreed kwaliteitstapijt via het retailkanaal. Een deel van de vijftig man personeel zou elders in de groep aan het werk kunnen. De sluiting zou 30 april a.s. rond moeten zijn. In de anderhalf jaar tot en met 31 december jl. maakte Ryalux Carpets een operationeel verlies voor bijzondere lasten van 3,1 miljoen pond op een omzet van 9,9 miljoen pond. Airea wijst erop dat aan de sluiting een periode van aanzienlijke verliezen voorafgaat, ondanks pogingen om het tij te keren. De handelsomgeving voor residentieel tapijt is volgens het bedrijf verslechterd en de tendens richting goedkopere synthetische tapijten zou de vraag naar het betere wollen tapijt verder hebben doen afnemen. Daarentegen is de toestand bij de projectvloerentak, die goed is voor bijna driekwart van de groepsomzet en bekend staat onder de naam Burmatex, wel florissant.

(Vloerenplein, 21-03-2018)

 
Viehoff Heerhugowaard versterkt team

Dennis-van-VugtDennis van Vugt, Jan de Vries en Taede van Rijt met een aantal bekende merken dat de groothandel voert.Groothandel Viehoff in Heerhugowaard versterkt zijn buitendienst met een drietal vertegenwoordigers. Jan de Vries (mobiel 06-83825440) neemt het rayon Noord-Nederland inclusief Noordoostpolder voor zijn rekening. Dennis van Vugt (06-83841686) is belast met het rayon West- en Zuidwest- en Centraal-Nederland. Taede van Rijt (06-13242312) ten slotte vertegenwoordigt Viehoff in het rayon Zuid- en Zuidoost-Nederland. Voor het overige blijft Rob Otte actief in het rayon Noord-Holland en doet John Roosjen nu het rayon Flevopolder, Midden- en Oost-Nederland.

(Vloerenplein, 21-03-2018)

 
Carpetright overweegt ferme maatregelen

Winkel-Carpetright-UKBritse winkel Carpetright.Carpetright laat zich in eigen land door bedrijfsadviseurs van Deloitte bijstaan in het verkennen van de mogelijkheden om de Britse tak van de retailketen op de schop te nemen, zo melden de Sunday Telegraph en andere Britse media. Daarbij zou ook worden gedacht aan een zogeheten ‘company voluntary arrangement’ (CVA). Dit is een middel waarmee bedrijven met schulden een vrijwillig akkoord met hun schuldeisers aangaan, daarin bijgestaan door een aangewezen specialist op dit terrein, met afspraken over welke bedragen zijn terug te betalen en uiterlijk wanneer. Driekwart van de schuldeisers moet instemmen met het akkoord, waarna deze voor alle crediteuren van toepassing is, ongeacht hun voorkeur. In de Britse praktijk van de voorbije maanden hebben verscheidene winkelgroepen en restaurantketens (zoals ‘Italian’ van Jamie Oliver) van een CVA gebruik gemaakt om verlieslatende verkooppunten van de hand te doen en om huurcontracten voor de overblijvende financieel flink gunstiger te heronderhandelen.

Carpetright heeft momenteel 416 Britse verkooppunten, waarvan 409 op zichzelf staand. In het derde kwartaal boekten die like-for-like een omzetverlies van 3,6 procent, terwijl de divisie ‘rest van Europa’ (voor een groot deel bestaande uit Nederland) 4,3 procent wist te winnen. Op zijn thuismarkt heeft Carpetright het al sinds het Brexit-referendum lastig. De stemming en koopbereidheid onder consumenten laat stevig te wensen over, de val van het pond maakt vloerenimporten uit onder meer Nederland en België duurder en de fris en fruitige concurrent Tapi snoept naar verluidt plaatselijk ook aardig wat marktaandeel af.

In een tussentijdse handelsupdate van 1 maart jl. meldde de keten rekening te houden met een klein verlies voor belastingen over het tot eind april lopende boekjaar, vanwege bij de verwachtingen achterblijvende like-for-like-verkopen op de markt van het Verenigd Koninkrijk, en tevens in gesprek te gaan met de banken. Tegen het persbureau Press Association herhaalt een woordvoerder van Carpetright nu de boodschap van begin deze maand dat de keten “een reeks van mogelijkheden aan het verkennen is om de ommekeer in de gang van zaken sneller naderbij te brengen en de balans te versterken.” Over deze verkenning is nog geen definitief besluit gevallen en wanneer dat wel gebeurt, wordt daarover gecommuniceerd. De aandelenkoers van Carpetright maakt vandaag weer een flinke smak, aangezien de financiële wereld in de regel dergelijke berichtgeving over de noodzaak van reddingsplannen niet echt op prijs stelt.

(Vloerenplein, 19-03-2018)

 
Meer ruimte voor vloeren op BAU 2019

Op-BAU-2019Op BAU 2019 zijn de hallen A5 en A6 in hun geheel bestemd voor vloerenexposanten.De aanbieders van vloerbedekking krijgen op de editie 2019 van BAU meer ruimte tot hun beschikking. Daarmee kan de megabouwvakbeurs in München wellicht nog wat steviger de concurrentie aangaan met Domotex in Hannover. BAU 2019 krijgt door het in gebruik nemen van twee nieuwe hallen de beschikking over maar liefst tweehonderdduizend vierkante meters beursoppervlak, weer twintigduizend vierkante meters erbij. Vloerenexposanten krijgen er zodoende ook ruimte bij in vergelijking met de vorige editie in 2017. Zij mogen nu de hallen A5 en A6 in hun geheel opvullen. Het aanbod zal allerlei soorten zachte, harde en elastische vloeren omvatten, met inbegrip van al het technische toebehoren voor het leggen en afwerken. BAU 2019 staat gepland voor 14 t/m 19 januari. Domotex 2019 van 11 t/m 14 januari.

(Vloerenplein, 19-03-2018)

 
Zachtboardrange Estillon heet Egalfloor

Egalfloor-ClassicEgalfloor Classic.Estillon levert vanaf dit moment zijn zachtboardrange voor vinyl, parket, laminaat of tapijt onder één naam: Egalfloor. De reeks zachtboardondervloeren bestaat uit verschillende kwaliteiten, te weten Egalfloor Fini 5 mm, Egalfloor Budget 7 mm, Egalfloor Basic 7 mm, Egalfloor Classic 7 mm en Egalfloor 10dB 10 mm. Behalve de naam, zijn ook de verpakkingen gewijzigd. Het gerestylede jasje is lekker kleurig en voorzien van een moderne uitstraling. Bovendien heeft iedere soort zijn eigen kleur. Estillon verklaart hiermee meer onderscheid tussen de verschillende kwaliteiten aan te brengen en de verpakkingen een opfrisbeurt te geven.

Egalfloor is eenvoudig en snel te leggen, kent een hoge indrukweerstand, egaliseert oneffenheden en isoleert koude vloeren, zo somt Estillon een aantal productvoordelen op. Tevens biedt de range een goede contactgeluidsisolatie, verhoogt hij het loopcomfort van de bovenvloer, verlengt de levensduur van de bovenvloer en is ten slotte toepasbaar bij vloerverwarming (Egalfloor fini). Daarnaast voldoet Egalfloor 10dB aan de voorwaarden voor contactgeluidsreductie van 10 dB ∆Llin, veelal gesteld door de Verenigingen van Eigenaren. Op de website van Estillon zijn toegankelijke technische databladen te vinden met meer informatie over de producten, aanwijzingen voor de installatie en tevens het TÜV-certificaat van Egalfloor 10dB.

(Vloerenplein, 19-03-2018)

 
Nieuw platform voor duurzame interieurs

Dutch Green Building Council (DGBC), NIBE en Ex Interiors hebben gisteren op de beurs Material Xperience in Rotterdam de komst van INSIDE/INSIDE aangekondigd. Hun gezamenlijke initiatief - de lancering is tijdens de Dutch Design Week in oktober - moet uitgroeien tot een toonaangevend online platform waarop inzichtelijk wordt hoe duurzaam, circulair en gezond een interieur is. Er zijn immers wel allerhande labels voor gebouwen maar niet voor het interieur, zo is de gedachte.

InsideInside-GroepsfotoVan links: Lieke Scholtens (Interface), Leon van Dun (Maiburg), Tineke Woort (DSM), Mantijn van Leeuwen (NIBE), Bart Dekkers (Baars & Bloemhoff), Edwin van Noort (DGBC), Rick Veenendaal (Gispen), Erik Luisman (Green Furniture Circle) en Odette Ex (Ex Interiors).

Gebruikers kunnen er duurzame interieurproducten en -materialen selecteren, detailinformatie lezen en bovendien betrouwbare gegevens over de milieu- en gezondheidsimpact opzoeken en vergelijken. De output van het platform kan onder andere worden gebruikt in aanbestedingen en voor certificeringen.

Het drietal organisaties wil met zijn initiatief de markt motiveren om flinke stappen te zetten op het vlak van het duurzame interieur. NIBE weet veel van het berekenen van de milieu-impact van materialen. Ex Interiors pioniert in duurzame interieurprojecten. DGBC beheert het duurzaamheidskeurmerk BREEAM-NL voor gebouwen en stimuleert de verduurzaming van de gebouwde omgeving.

“Er zijn veel wetten, labels en regels voor gebouwen, maar voor interieur niet,” zo legt Edwin van Noort uit, manager ontwikkeling bij DGBC. “Wat de huurder uiteindelijk in het gebouw zet, is altijd buiten onze scope gebleven. Wij willen daar ook een instrument voor maken, net zoals we dat voor gebouwen hebben ontwikkeld.”

Mantijn van Leeuwen, directeur NIBE: “Partijen die meedoen, kunnen met ons de milieubelasting van hun producten bepalen. Het grote voordeel daarvan is dat zij inzicht krijgen in hun hele productieketen, zodat ze doelgericht kunnen verbeteren.” Odette Ex, oprichter van Ex Interiors: “Het platform zal mij en mijn collega’s in de branche veel tijd gaan besparen, omdat het verzamelen van informatie over de duurzaamheidsprestatie van interieurproducten een stuk gemakkelijker wordt.”

Baars & Bloemhoff, DSM, Green Furniture Circle, Interface, Gispen en Maiburg fungeren als founding partner en gaan met hun kennis van zaken een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van het kennisplatform.

(Vloerenplein, 16-03-2018)

 
mFLOR Authentic Lake goed ontvangen

Geslaagde-presentatie-mFLORGeslaagde presentatie mFLOR op Material Xperience 2018.mFLOR is meer dan goed te spreken over zijn deelname, in het gezelschap van zijn Nederlandse projectpartner T&M, aan het gisteren afgesloten evenement Material Xperience in Ahoy Rotterdam. De doelgroep van belangstellende architecten en interieurvormgevers kreeg de voorbije drie dagen in de eerste plaats de jongste ontwikkeling mFLOR Authentic Lake voorgeschoteld.

“Material Xperience was weer een inspirerend en goed bezocht evenement. mFLOR mocht zich verheugen op veel kwalitatief goede bezoekers met gerichte interesse en concrete projecten,” zo blikt Peter Kuipers monter terug. De algemeen directeur zag bovendien dat zijn nieuwe Authentic Lake-collectie kon rekenen op veel enthousiaste reacties van de bezoekers, door zowel de uitstraling ervan als de afmeting.

Authentic Lake is dankzij de speciale productietechniek, net als Authentic Oak en Authentic Plank, voorzien van een bijzondere ‘in register embossed’ toplaag. Deze ‘Natural Touch’-aanpak laat de structuur in de toplaag nauwkeurig het design volgen, zodat de vloeren de ‘look & feel' van echt hout bezitten. Authentic Lake koppelt deze techniek daarenboven aan een indrukwekkende lengte van honderdvijftig centimeter. “De nieuwe mFLOR Authentic Lake werd bijzonder positief ontvangen en zal binnenkort al in de eerste projecten worden toegepast,” zo besluit Kuipers. Komende maand is de collectie verkrijgbaar.

(Vloerenplein, 16-03-2018)

 
Woonwinkel ook in nieuwe jaar in de plus

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseren in januari de grootste omzetstijging in de non-foodsector, zo rapporteert het CBS. Dit clustertje, waartoe de verkopers van parket-, laminaat- en kurkvloeren behoren, trapt het nieuwe jaar af met een plus van 4,1 procent. Ook de omzet van de winkels in meubels en huishoudartikelen (met inbegrip van woninginrichting algemeen) is gegroeid, en wel met 1,6 procent, volgend op een uitzonderlijk dipje in het rood van 0,3 procent in december.

cbs-detailhandel--jan18

De detailhandel als geheel heeft afgelopen januari 3,5 procent meer omgezet, bij een 2,4 procent hoger verkoopvolume. De omzet van de winkels in non-food is met ruim 2 procent aangedikt, evenzo hun verkoopvolume. Echt spetteren doet het echter pas in het domein van de clicks. De online omzet ligt in januari namelijk 22,5 procent hoger dan twaalf maanden eerder. Webwinkels scoren ruim 19 procent meer en de online omzet van multi-channelers ligt ruim 26 procent boven die van vorig jaar.

(Vloerenplein, 16-03-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

allesovertapijt-logo