forinn-2018

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Tachtig jaar gereedschappen Roberts

roberts logo 80Roberts, het Amerikaanse merk van kwaliteitsgereedschappen voor de vloerenlegger, viert zijn tachtigjarig bestaan. Het merk is vernoemd naar Roy Roberts, die in 1938 de tapijtlat en de kniespanner uitvond. Het assortiment is in de loop van de tijd met van alles en nog wat uitgebreid. Sinds twaalfenhalf jaar, eveneens een jubileum, heeft Estillon in Uden de Roberts-collectie in zijn assortiment. Dit betreft vloerinstallatiegereedschappen, diverse soorten tape, aluminium profielen, Smoothedge tapijtlatten en lijmen. De leverancier van ondervloeren en -tapijten tekent sinds 2006 voor de distributie en verkoop van Roberts-gereedschappen in Europa, Rusland en het Midden-Oosten.

(Vloerenplein, 31-10-2018)

 
Nieuwe toonbankdisplay COREtec Stone

display coretec-stoneToonbankdisplay voor het Stone-gamma van COREtec.USFloors brengt een nieuwe toonbankdisplay op de markt om het Stone-gamma van zijn COREtec-vloeren te promoten. De display is eenvoudig te hanteren en kan gemakkelijk op een toonbank worden uitgestald. Hij is vijftig centimeter breed, vierentwintig diep en vijfenveertig hoog. De presentatie omvat een kartonnen display, twaalf staaltjes van de COREtec Stone-collectie, een staal om in een bijgeleverde glazen waterbak te plaatsen (om aan te tonen dat de vloeren honderd procent waterbestendig zijn) en ten slotte nog vijftig brochures van deze met Soundcore-technologie uitgeruste collectie.

(Vloerenplein, 29-10-2018)

 
Mohawk verkoopt meer, verdient minder

jeffreyLorberbaum-mohawkJeffrey S. Lorberbaum, CEO Mohawk Industries: “Momenteel pakken zwakker wordende marktomstandigheden, een aanzienlijke inflatie en een verslechterende productmix nadelig uit voor onze resultaten.”Mohawk Industries heeft in het derde kwartaal een netto-omzet van 2,5 miljard dollar geboekt, een groei van 4 procent. De aangepaste nettowinst bedraagt 246 miljoen dollar, een flinke daling van 12 procent ten opzichte van de 281 miljoen van vorig jaar. "Momenteel pakken zwakker wordende marktomstandigheden, een aanzienlijke inflatie en een verslechterende productmix nadelig uit voor onze resultaten,” zo oordeelt CEO Jeffrey Lorberbaum. Zijn verwachtingen voor het vierde kwartaal zijn niet bijster positief. En die voor het eerste kwartaal van 2019 eigenlijk ook niet.

De divisie ‘Global Ceramic’ is in het voorbije kwartaal goed voor een netto-omzet van afgerond 885 miljoen dollar (-1 procent), ‘Flooring North America’ 1047 miljoen (+2 procent) en ‘Flooring Rest of the World’ 612 miljoen (+17 procent).

Het bedrijfsresultaat van het segment Flooring North America komt uit op 93 miljoen dollar (Q3 2017: 163 miljoen). Het concern wijst ter verklaring naar de inflatie, een bij de verwachtingen achterblijvende productie en naar diverse aanloopkosten. Het bedrijfsresultaat van het segment Flooring Rest of the World bedraagt 84 miljoen dollar (Q3 2017: 83 miljoen). Deze divisie blijkt beter in staat om inflatie en opstartkosten te compenseren met verbeteringen in verkoopprijzen, productmix en productiviteit.

Het grootste deel van de omzetstijging in Flooring Rest of the World komt voor rekening van de recente aankoop Godfrey Hirst, de tapijtmaker die vooral ‘down under’ actief is. De organische groei van de divisie komt uit op 4,6 procent. De gerapporteerde omzetstijging van Flooring Rest of the World is voor een belangrijk deel ook terug te voeren naar het LVT, dat overigens nog aanvulling krijgt met de productie van rigide LVT-collecties. Bij het laminaat stelt Mohawk vast dat zijn waterbestendige technologie in combinatie met de bijzondere oppervlaktetexturen voor een verbetering van de ‘mix’ zorgen. Met de nieuwe Belgische en Russische productielijnen wordt het aanbod van deze laminaatvloeren in het premium segment uitgebreid.

"Onze resultaten over het derde kwartaal voldeden niet aan onze verwachtingen,” zo luidt het commentaar van CEO Jeffrey Lorberbaum over de prestaties van het concern als geheel. “De omzetgroei in alle segmenten was lager dan onze ramingen, prijsverhogingen hadden minder impact en we hadden met meer inflatie te maken dan voorspeld.” Ook hogere transportkosten vormen een probleem voor de onderneming. Opmerkelijk is dat de topman aangeeft dat in de loop van het kwartaal extra verlagingen van de productie nodig zijn geweest om de voorraadniveaus te beheersen. “Onze LVT-verkopen stegen aanzienlijk, maar werden nog steeds geremd door de interne productie. Onze marges werden verder beïnvloed door een daling van de productmix vanwege klanten die naar lager in de markt bewogen, door importconcurrentie als gevolg van de aantrekkende Amerikaanse dollar en hogere volumes in kanalen die producten met een lagere waarde afzetten,” zo vervolgt Lorberbaum. “De meeste van onze markten kenden een zwakkere vraag, inflatie en prijsdruk.”

Vooruitkijkend naar het vierde kwartaal van dit jaar ziet de topman weinig verbetering. “We verwachten dat de verkopen in de meeste markten en productcategorieën wat zullen vertragen ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Zelfs met bedrijfsbrede prijsstijgingen zullen we de inflatie niet kunnen gladstrijken, en onze resultaten zullen onder druk blijven staan. Onze marges worden beïnvloed door een omgeving met in kracht toenemende concurrentie, een afzakkende productmix en lagere productieratio’s.”

Een antwoord op de uitdagingen ziet Lorberbaum bij onder meer de introductie van innovatieve producten, kostenbesparingen en prijsaanpassingen. Tevens: “LVT biedt een mogelijkheid om te expanderen, maar heeft tegelijkertijd invloed op het volume, de mix en prijsstelling van onze andere producten in de VS.” In het eerste kwartaal van 2019 houdt Lorberbaum rekening met niet meer dan hooguit “enige verbetering” ten opzichte van het vierde kwartaal.

(Vloerenplein, 26-10-2018)

 
Forbo Flooring partner Inside/Inside

CO2-neutraal-Marmoleum-van-Forbo-FlooringCO2-neutraal Marmoleum van Forbo Flooring.Forbo Flooring heeft zich met vijf producten ingeschreven op Inside/Inside, het centrale online platform waarop inzichtelijk wordt gemaakt ‘hoe duurzaam, circulair en gezond’ een interieur is. Het vijftal bestaat uit CO2-neutraal Marmoleum 2.5, Sphera (homogeen vinyl), Allura luxe vinyl 0.55, de nieuwe tapijttegels van Tessera Cloudscape en de schoonloopmatten Coral Welcome.

De onafhankelijke tool, die de gebruiker (interieurarchitect, facilitair medewerker, ontwikkelaar, consument) ook nog tijd en geld bespaart, is vandaag gelanceerd op de Dutch Design Week in Eindhoven, zoals vorige week op deze site aangekondigd.

Forbo Flooring is een zogeheten ‘launching partner’ van het initiatief, net als Tarkett/Desso. Een andere vloerenmaker, Interface, was er als ‘founding partner’ al eerder bij betrokken. Een verhelderende folder over Inside/Inside is te vinden op www.nibe.org/nl, de site van het Nederlands Instituut voor Bouwbiologie en Ecologie.

(Vloerenplein, 24-10-2018)

 
Nederlandstalige website MMFA op komst

Aspecta-Five-Mason-Oak-Sea mfa-logoAspecta Five Mason Oak Sea.Zijn website www.mmfa.eu krijgt volgend jaar een Nederlandse versie, zo meldt de Multilayer Modular Flooring Association (MMFA). Zojuist is ook al een Franse versie toegevoegd, naast de bestaande Engelse en Duitse. De MMFA verklaart de online beschikbare informatie zo toegankelijk te willen maken voor een bredere beroepsgroep in Frankrijk en de Benelux.

De website bevat wetenswaardigs over onder meer de verschillende meerlaagse modulaire vloerproducten, over ondervloeren, installatie, reiniging & onderhoud, bevindingen van technische onderzoeksprojecten, marktstatistieken, enzovoorts. Bovendien zijn gratis technische brochures te dowloaden.

De bij de MMFA aangesloten vloerenaanbieders zijn Amorim (Portugal), Aspecta (Nederland), Beaulieu International Group (België), Classen (Duitsland), Decoflooring (Duitsland), Designflooring (Duitsland), Egger Wismar (Duitsland), Falquon (Duitsland), Forbo Flooring (Nederland), Gerflor (Frankrijk), Hamberger (Duitsland), James Halstead (Verenigd Koninkrijk), Kronoflooring (Duitsland), Li&Co (Zwitserland), MeisterWerke (Duitsland), Novalis International (Duitsland), Parador (Duitsland), Skema (Italië), ter Hürne (Duitsland), Tilo (Oostenrijk), Unilin (België) en Windmöller (Duitsland).

(Vloerenplein, 24-10-2018)

 
West-Vlamingen aan de slag bij Balta

balta-logoBalta neemt een aardig deel van de 230 banen over die bij drie West-Vlaamse weverijen op de tocht staan, zo meldt de tapijtproducent vandaag in zakenkrant De Tijd. Bij tapijtfabrikant Roger Vanden Berghe staan 143 banen op de tocht, bij Escolys in Anzegem 65 en bij Tansens & Casaert nog eens 23. De drie familiebedrijven kampen met wat de krant noemt zo goed als helemaal weggevallen bestellingen. (Zie ook Nieuws van 10-10-2018).

Drie van de tien betreffende jobs zouden evenwel gered kunnen worden doordat Balta, de grootste tapijtproducent van West-Europa, even zoveel vacatures heeft voor het type arbeider dat bij de weverijen aan de slag was. Opmerkelijk is dat ook de fabrieken in Sint-Baafs-Vijve en Tielt, die voor Balta residentieel kamerbreed tapijt maken, altijd nog mensen zoeken. Deze divisie kampt al sinds de Brexit en het lagere pond met de slechte markt voor dit type tapijt in het Verenigd Koninkrijk.

(Vloerenplein, 24-10-2018)

 
Mohawk doet aankoop in Brazilië

Braziliaanse-ElianeBraziliaanse Eliane komt volledig in handen van Mohawk.Het Amerikaanse vloerenconglomeraat Mohawk Industries breidt zijn wereldwijde activiteiten uit met de aankoop van alle aandelen in het Braziliaanse keramiekbedrijf Eliane. Het sinds 1960 bestaande Eliane presenteert zich als een marktleider in zijn segment in Brazilië. Het overgenomen bedrijf zal onder eigen vlag blijven opereren, met behoud van het huidige management, en kondigt tegelijkertijd een uitbreiding van zijn productiecapaciteit aan, dit in het kader van bestaande groeiplannen en de invoering van nieuwe technologie. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt. Mohawk zelf geldt momenteel als de grootste onderneming in de wereldwijde keramische industrie, met alleen al in dit segment een omzet van 3,4 miljard dollar. Met vestigingen in Australië, Europa, Maleisië, Mexico, Nieuw-Zeeland, Rusland en de VS treden de Amerikanen nu dan ook toe tot de keramische nijverheid van Brazilië.

(Vloerenplein, 22-10-2018)

 
Britse markt elastische vloeren kwakkelt

IC-logoIn het Verenigd Koninkrijk & Ierland bevindt de markt van elastische vloeren zich vanwege de ‘Brexit-crisis’ in een neerwaartse spiraal, zo stelt onderzoeksbureau Interconnection Consulting, daarbij wijzend op een krimp van het volume van 1,5 procent in 2017. De onderzoekers voorzien zelfs een wat zij noemen “lange lijdensweg” voor elastische vloeren in deze contreien. De samengestelde jaarlijkse volumegroei in het Verenigd Koninkrijk & Ierland ligt in de jaren tot en met 2021 op slechts 0,3 procent, een stagnatie die volgens de prognose van de onderzoekers grotendeels valt te herleiden tot het Brexit-referendum.

De belangrijkse productgroep in het Verenigd Koninkrijk & Ierland zijn de LVT-vloeren met een marktaandeel van 41,8 procent, gevolgd door heterogeen vinyl met een aandeel van 19,8 procent. LVT heeft ook op deze markt de beste vooruitzichten op groei, met 2,3 procent per jaar tot 2021. Het marktaandeel van de top vijf bedrijven in elastische vloeren bedraagt 53,6 procent, de top tien komt tot 76,6 procent. Particuliere huisvesting is het belangrijkste toepassingsgebied voor elastische vloeren op deze markt.

(Vloerenplein, 22-10-2018)

 
‘Geweven’ LVT van ‘inheemse stof’

Native-Fabric-MulberryToepassing van het ‘geweven’ LVT-product Native Fabric Mulberry.Interface brengt de LVT-collectie Native Fabric op de markt. Het ontwerp van Kari Pei is een eigentijdse interpretatie van traditionele stoffen van geweven zeegras en dunne katoenen draden. De modulaire vinyltegels worden geacht al het goede van natuurlijke variatie terug te brengen in het interieur.

De reeks is verkrijgbaar in een ‘minimaal’ palet van acht zachte tinten, terloops verrijkt met metallic draden. De kleuren dragen de namen Buegrass, Flax, Linen, Mulberry, Seagrass, Straw, Tatami en Twine. Het recyclebare LVT laat zich zonder overgangsstroken combineren met de tapijttegels van de Scherpenzeelse aanbieder en is uitgerust met Sound Choice-backing.

(Vloerenplein, 19-10-2018)

 
Inside/Inside gaat life op DDW

Bekendmaking-InsideInsideBekendmaking Inside/Inside afgelopen maart op Material Xperience. Van links: Lieke Scholtens (Interface), Leon van Dun (Maiburg), Tineke Woort (DSM), Mantijn van Leeuwen (NIBE), Bart Dekkers (Baars & Bloemhoff), Edwin van Noort (DGBC), Rick Veenendaal (Gispen), Erik Luisman (Green Furniture Circle) en Odette Ex (Ex Interiors).Halverwege de Dutch Design Week, op woensdag 24 oktober, om zes uur ’s avonds, in het Broeinest aan de Torenallee 45 in Eindhoven, wordt Inside/Inside gelanceerd. “Hét centrale online platform waarop objectief inzichtelijk is hoe duurzaam, circulair en gezond een interieur is,” zo presenteert dit gezamenlijke initiatief van Dutch Green Building Council (DGBC), NIBE en Ex Interiors zich. “Voor duurzame en circulaire gebouwen bestaan er al langere tijd richtlijnen, wetten en labels. Voor interieur echter nog nauwelijks… maar dit is niet langer zo!”

De komst van het platform (www.insideinside.nl) werd afgelopen maart aangekondigd op de beurs Material Xperience in Rotterdam. Toen werd toegelicht dat gebruikers er duurzame interieurproducten en -materialen kunnen selecteren, detailinformatie lezen en betrouwbare gegevens over de milieu- en gezondheidsimpact opzoeken en vergelijken. De output van het platform kan onder andere worden gebruikt in aanbestedingen en voor certificeringen.

Baars & Bloemhoff, DSM, Gispen, Green Furniture Circle, Interface en Maiburg gelden als de founding partners. Een achttal andere bedrijven, waaronder Tarkett/Desso en Forbo Flooring Systems, heeft zich nadien aangesloten. (Zie ook het nieuwsitem ‘Nieuw platform voor duurzame interieurs’ van 16-03-2018).

(Vloerenplein, 17-10-2018)

 
Leoxx stelt Ter Hart aan, verdeelt Amtico

Anja-Nekeman-en-Hans-ter-HartAnja Nekeman verwacht veel van de aanstelling van Hans ter Hart.De Houtense bedrijven Leoxx (projectvloeren) en Prints van Oranje (custom made printen op interieurmaterialen) krijgen met ingang van 1 november a.s. een nieuwe directeur in de persoon van Hans ter Hart. Leoxx is bovendien een samenwerkingsverband aangegaan met Amtico.

Ter Hart (52) is momenteel nog bij Amtico International GmbH verantwoordelijk voor de Nederlandse en Belgische projectenmarkt. Eerder werkte hij bij Interface. Ter Hart volgt Marc Treu op (die midden juli zijn functie neerlegde) en interim-directeur Rolf van Woerkom. “We zijn enthousiast over de komst van Hans en zijn er van overtuigd dat we met hem de juiste persoon in huis hebben om zowel Leoxx als Prints van Oranje een nieuwe en krachtige impuls te geven,” verklaart Anja Nekeman, eigenaresse van de bedrijven.

Leoxx wordt per genoemde datum tevens exclusief distributeur van Amtico en zal in die hoedanigheid het LVT en de tapijttegels gaan promoten bij architecten, interieurontwerpers en projectinrichters. Verder gaat Leoxx voor Amtico alle verkoopactiviteiten, zoals orders en logistieke trajecten, op de Nederlandse en Belgische markt verzorgen. De Expona-collectie blijft tot nader order (zie overig nieuws vandaag) bij Leoxx verkrijgbaar.

(Vloerenplein, 17-10-2018)

 
Lancering nieuwe Expona Design op BAU

expona-design-logoObjectflor kondigt op korte termijn de lancering aan van de nieuwe Expona Design-collectie. Op de vakbeurs BAU, in München van 14 tot 19 januari 2019, wordt de ‘robuuste’ collectie, voorzien van een 0,7 millimeter slijtlaag, aan de markt gepresenteerd. Het ‘paradepaardje’ onder de Expona LVT-collecties is na een als ‘intensief’ omschreven ontwikkelingstraject geheel vernieuwd, zo licht de aanbieder van elastische vloerbedekkingen niet meer dan een tipje van de sluier op.

Met de introductie van de nieuwe Expona Design-collectie zal Objectflor per 1 januari a.s. de coördinatie en verkoop voor Nederland ook weer in de eigen organisatie onderbrengen. Hiermee komt het volledige portfolio van Expona in eigen beheer en vervalt de exclusieve samenwerking met Leoxx voor Expona Design. Objectflor, in 1989 opgericht in Keulen en een dochteronderneming van het Britse James Halstead Flooring, heeft in ons land een vestiging en logistiek magazijn in Woerden.

(Vloerenplein, 17-10-2018)

 
Recyclebare flacons voor F. Ball

Recyclebare-flacons-FF. Ball schakelt over op gerecycled plastic voor zijn verpakkingen en verwijdert zodoende meer dan honderd ton nieuw gemaakt plastic uit de normale restafvalverwerking. De Britse fabrikant verruilt de gebruikelijke vijfliterflacons voor vloeistoffen, fixeer en primers voor een volledig recyclebare versie van gerecycled plastic.

De nieuwe flacons, die gemaakt zijn van gerecycled hogedichtheidpolyetheen (rHDPE), kunnen via het normale afval gescheiden worden weggegooid, om daarna weer gerecycled te worden. Het materiaal kan vervolgens nog zeker tien keer worden hergebruikt. Vloerenstoffeerders kunnen diverse producten binnenkort al in de nieuwe, milieuvriendelijke verpakking tegemoet zien. Headlam en Dersimo verzorgen, zoals bekend, de verdeling in Nederland.

(Vloerenplein, 17-10-2018)

 
Finally Vinyl, vloerkleden van vinyl

Wood-Herringbone-blue‘Wood Herringbone’ blue valt onder het thema Graphics in de collectie Finally Vinyl (foto: Dessotarkett.com).Tarkett Nederland brengt de collectie Finally Vinyl op de consumentenmarkt. De vloerkleden, zoals de naam al doet vermoeden, zijn gemaakt van (premium) vinyl. Hippe sfeermakers, zo stelt de leverancier, waarmee de koper zijn interieur een kleurrijke en praktische update verschaft. Water, vuil en vlekken zijn eenvoudig te verwijderen en intensief gebruik is geen probleem. De vloerkleden zijn voorzien van een antislip-onderzijde en mooi afgewerkt met een festonrand. Met zestien dessins in diverse kleuren en verdeeld in de thema’s Graphics, Botanical, Street Art en Basics komen ze tegemoet aan de smaak van velen. Interieurarchitect Odette Ex tekent mede voor het ontwerp van het concept. Het materiaal bevat geen schadelijke weekmaker, heeft een lage emissiewaarde en laat zich recycleren.

(Vloerenplein, 15-10-2018)

 
Woonomzet vrij vlak in augustus

Afgelopen augustus is de omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren marginaal hoger uitgevallen (+0,2 procent) dan in dezelfde maand vorig jaar, die van winkels in meubels en woninginrichting marginaal lager (-0,1 procent), zo meldt het CBS vandaag. Hun volume-ontwikkeling ligt respectievelijk 1,6 procent in de plus en 2,4 procent in de min.

detailh-aug-2018

De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar genomen, is in augustus met ruim 2 procent toegenomen, met de winkels in kleding als koploper. De detailhandel als geheel heeft 3,4 procent meer omgezet, bij een volumestijging van 3,2 procent. Zonder correctie voor de koopdagen zou de omzet van de detailhandel 4,5 procent hoger hebben gelegen. Online is bijna 20 procent meer omgezet, met een opvallende plus van nagenoeg 32 procent voor de multi-channelers in deze achtste maand van het jaar.

(Vloerenplein, 15-10-2018)

 
Kom LOL beleven

LOL-LogoDe initiatiefnemers van Love of Living (LOL) hebben onlangs de uitnodigingen voor hun interieurfestival verstuurd. Liefhebbers van fun, food en future living in de woonbranche kunnen zich nog tot en met aanstaande vrijdag aanmelden.

Het ‘interieurevent dat Nederland verdient’ wordt op 4 en 5 november gehouden in Nunspeet. “Lekker eten, goede sprekers, interessante workshops, de beste inspiratie en een bruisende netwerkplek. En dat allemaal in festivalsfeer,” zo prijzen de leveranciers AkzoNobel, Arte, B&C, Eijffinger, Moduleo, Somfy, Tarkett/Desso en Vadain hun branchefeestje aan.

Sprekers zijn interieurarchitect (en tevens dagvoorzitter) Michiel de Zeeuw, managementdeskundige Jos Burgers en ‘tv-metamorfoseman’ Frans Uyterlinde. De workshops gaan over social media (‘Let’s get social’), het slimme wonen in de toekomst (‘Future raamdecoratie’) en kleur in het interieur (‘Kleur van het Jaar’). Bij de workshop ‘Vloeren’ gaan de voetjes van de vloer.

Het dagprogramma van zondag en maandag is hetzelfde. Op zondag gaat een en ander om half twee van start, met later een feest tot tien uur ’s avonds. De maandag begint om tien uur in de ochtend en loopt door tot vijf uur ’s middags, met het laatste uur een borrel. Meer informatie: www.lol-festival.nl.

(Vloerenplein, 15-10-2018)

 
Kwartet puike introducties Interfloor

Duette-imDuette.
Pasadena-Project-SDNPasadena Project-SDN.
VenetoVeneto.
ConstructConstruct.

Volgend op een opnieuw geslaagde deelname aan de Interieur Collectie Dagen, met topdrukte op zijn stand, brengt Interfloor deze maand weer een aantal nieuwe tapijt- en vinylkwaliteiten.

De semi hoogpool Duette is ontwikkeld als gunstig geprijsde opvolger van de bewezen kwaliteit Firenza-S. Deze nieuwe tapijtcollectie wordt voorgesteld als een fraaie en speelse ‘shaggy’ die is geproduceerd met een voordeliger constructie. Geen dunne en dikke draden maar met een enkelvoudig ton-sur-ton geverfd polyamide garen voor een levendige structuur. Zodoende is Duette een subtiel tweekleurig tapijt met een vrolijke twist en bovendien een aantrekkelijke prijs. Het lichte frisé in het garen zorgt voor een dynamische uitstraling en een enigszins warrige look zonder duidelijke vleugwerking. Duette is dan ook eenvoudig in onderhoud en praktisch in gebruik. De 2 x 2-draads polyamide garens zijn veerkrachtig waardoor het tapijt een lange levensduur heeft. Duette leent zich voor talrijke toepassingsmogelijkheden in huis en is tevens geschikt voor intensief gebruikte plekken als een hal of trap. De collectie is verkrijgbaar in 13 trendy ton-sur-ton kleuren, waaronder terra, indigo, saffier en denim. Er geldt een tijdelijke introductieprijs van 98 euro per strekkende meter.

Voorts is de Pasadena Project-SDN, een projecttapijtkwaliteit die zich de afgelopen jaren heeft bewezen, vernieuwd met een eigentijdse kleurenset. Deze compacte ‘Solution Dyed Nylon’-kwaliteit dankt zijn duurzaamheid, zo stelt Interfloor, aan onder meer een poolgewicht van 1100 g/m2, zijn fijne 1/10-deling en zijn 2 x 2-draads hoog getwijnd en geheatset garen van honderd procent door en door geverfd polyamide 6.0 SDN-garen. Hij is geschikt voor zeer intensief woongebruik en vanwege zijn hoge mate van slijtvastheid en vuil- en vlekbestendigheid aanbevolen voor zeer intensief belopen gebieden en bijvoorbeeld kantoor aan huis. De kort gesneden pool met zijdeglans van Pasadena Project-SDN geeft het oppervlak een minimalistische structuur. Met 12 tijdloze en effen kleuren is de kwaliteit breed toepasbaar.

Tevens wordt de eind juni al aangekondigde tapijtcollectie Veneto, voorgesteld als het voordelige zusje van de Robusta Project-SDN, rond deze tijd geïntroduceerd. “Een prachtige budget lussenpool, ontwikkeld met oog voor design, voor normaal tot zwaar woongebruik. UV-bestendig, kleurecht en bestand tegen agressieve reinigingsmiddelen,” zo klinkt de aanprijzing van Interfloor. Een tapijt kortom met een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding, die is te danken aan de vervaardiging uit honderd procent Solution Dyed PP. Veneto heeft gebruiksklasse 32, is bewezen milieuvriendelijk geproduceerd en bevat geen schadelijke stoffen. Hij is verkrijgbaar in 14 uiteenlopende kleuren, waarvan vijf grafische meerkleurige lijndessins. Van gedurfd contrasterend grijs-rood tot subtiel zwart-grijs.

Tot besluit kondigt Interfloor de komst aan binnenkort van Construct, omschreven als een budget designvloer, met betonlook, van een goede kwaliteit. Zijn karakter heet stoer, strak, industrieel en minimalistisch te zijn. “Een trendy en tevens voordelige vinylcollectie met realistische Natural Look oppervlaktestructuur, harde touché en Premium Protect-beschermlaag voor eenvoudig onderhoud,” aldus Interfloor. De toepassing is normaal tot zwaar woongebruik en licht projectgebruik.

(Vloerenplein, 12-10-2018)

 
CFL zoekt zijn heil buiten China

tom-van-poyerCEO Tom Van Poyer ziet een ‘steeds veranderende en uitdagende zakelijke omgeving’.Het in China, nabij Shanghai, gevestigde Creative Flooring Solutions (CFL), voorheen beter bekend als Chinafloors, haalt de nodige productie voor de export weg uit China en opent ter vervanging binnenkort drie volledig geïntegreerde productiefaciliteiten in landen elders. De op uitvoer naar de VS en Europa georiënteerde fabrikant (van onder meer parket, laminaat, LVT en rigide vinylproducten als WPC en SPC) hoopt zodoende de forse groei van de voorbije jaren vast te kunnen houden. Interessant met name is dat CFL met deze stap buiten de grenzen van China noodgedwongen rekening houdt met de recente handelsconflicten tussen de VS en China.

De producten die in dit drietal fabrieken vervaardigd gaan worden zullen immers niet onderhevig zijn aan de recent in de VS ingevoerde importtarieven van 10 procent, die waarschijnlijk per 1 januari a.s. kunnen oplopen tot niet minder dan 25 procent. De drie faciliteiten, waarvan niet bekend is waar ze zich (in Azië) bevinden, zullen per de eerste maand van 2019 al operationeel zijn.

CEO Tom Van Poyer betitelt de stap als “pro-actief oplossingen vinden” voor zijn klanten “in een steeds veranderende en uitdagende zakelijke omgeving.” Volgens President Thomas Baert, de Vlaamse oprichter van de onderneming, markeren deze initiatieven in landen buiten China zelfs “het begin van een meer globale expansie van ons bedrijf.” In zijn algemeenheid komt vrijwel al het in de VS geïmporteerde ‘rigide’ LVT overigens uit China.

(Vloerenplein, 10-10-2018)

 
Forbo Flooring Fabscrap

Fabscrap-van-Forbo-FlooringFabscrap is gemaakt van restanten granulaat.Forbo Flooring brengt dit najaar de Fabscrap-collectie op de markt. Het concept, dat zich tooit met het motto ‘The beauty of imperfection’ werd dit voorjaar voor het eerst in Milaan getoond. (Zie het nieuwsitem ‘Forbo op naar Milaan met nieuwigheden’ van 06-04-2018). De vloer is geheel gemaakt van ongebruikt afval (dat wil zeggen overgebleven granulaat) uit de fabriek in Coevorden, waar het heterogeen vinyl van Sphera wordt gemaakt.

Het meeste vinylafval werd door de producent al hergebruikt in de backing of rug van verschillende soorten vloeren, maar de ontwerpers in zijn designteam vonden sommige kleuren van het Sphera-afval klaarblijkelijk dermate helder, fraai en uitgesproken dat ze daar een nieuwe vloer van besloten te vervaardigen. Het resultaat is een levendige en veelkleurige vloer met mogelijkheden te over voor een opvallend ontwerp. “Van premium homogene kwaliteit, ftalaatvrij en echt uniek, omdat elke batch granulaat anders is,” zo stelt de vloerenmaker.

(Vloerenplein, 10-10-2018)

 
Banen weg in West-Vlaamse textielsector

Bij drie West-Vlaamse textielbedrijven dreigen in één klap alle 231 banen te verdwijnen, zo meldt dagblad De Tijd vandaag. Het betreft 143 banen bij tapijtfabrikant Roger Vanden Berghe in Beveren-Leie, 65 bij interieurstoffenproducent Escolys in Anzegem en 23 bij tapijtwever Tansens & Casaert in Deerlijk. De eerste twee ondernemingen gaan volgens de krant ook in vereffening. “Een overname lijkt er niet in te zitten: de bestellingen bij de drie familiebedrijven zijn zo goed als helemaal weggevallen. Bovendien is de financiële situatie wankel,” zo schrijft de kant, zich mede baserend op informatie van de vakbonden. Volgens woordvoerders van de bonden speelt bij Roger Vanden Berghe de Brexit een belangrijke rol, plus onder meer de val van de Turkse lira en de stijging van de grondstofprijzen.

De Tijd haalt ook Fa Quix aan, directeur-generaal van beroepsfederatie Fedustria, die stelt dat het gehele, zwaar op de export leunende interieurtextiel in België kampt met moeilijke omstandigheden. “Een van de belangrijkste problemen is de onzekerheid die in de economie geslopen is,” zegt Quix in de krant. “Interieurtextiel behoort tot de duurzame consumptiegoederen en mensen stellen hun uitgaven op dat vlak blijkbaar uit. Dat heeft meteen een effect op de volumes.” De export van tapijt liep volgens Fedustria in de eerste zes maanden van dit jaar met 6 procent terug, die van meubelstoffen met zelfs 8 procent. “Als het niet snel betert, wordt het toch ook voor andere bedrijven moeilijk,” zo vreest de directeur-generaal.

(Vloerenplein, 10-10-2018)

 
Estillon zet duurzame stap

zonnepanelen estillonBijna vijfhonderd zonnepanelen komen op het dak.Estillon heeft een contract getekend voor de plaatsing van zonnepanelen, zo meldt de Udense ondervloerenleverancier vandaag, op deze tiende Dag van de Duurzaamheid. In het eerste kwartaal van volgend jaar wordt zijn bedrijfspand voorzien van 496 zonnepanelen die welgeteld 152.251 kWh per jaar opwekken. Hiermee zal Estillon CO2-neutraal gaan produceren en zet het bedrijf weer een (meetbare) stap in het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

(Vloerenplein, 10-10-2018)

 
COREtec blij met VT Wonen & Designbeurs

Presentatie-COREtec-AdamPresentatie COREtec in Amsterdam.USFloors is goed te spreken over de hoeveelheid en de aard van de reacties op de presentatie van zijn nieuwe COREtec-vloeren op de voorbije VT Wonen & Designbeurs in Amsterdam. “De derde deelname op rij van COREtec aan de VT Wonen & Designbeurs was net als de eerste twee deelnames wederom een schot in de roos,” zo oordeelt Jan Dossche, President USFloors International. “We danken dan ook Harry Elshof van Bosgoed-Forinn, Anthony Graham van Headlam en Marc Dubbeldam van Dersimo voor de voortreffelijke ondersteuning door hun zeer bekwame en enthousiaste medewerkers op de COREtec-stand.”

Op de drukbezochte beurspresentatie van COREtec, dat zich graag afficheert als de uitvinder van de categorie meerlagige rigide vloeren, werden de nieuwe Naturals en Megastones voor het eerst aan een breed publiek getoond. Op de stand van het woonmagazine Ariadne @ Home lag bovendien negentig vierkante meter COREtec Naturals Sand. “We hebben op de VT Wonen & Designbeurs een statement gemaakt,” zo wil Dossche tot besluit vastgesteld hebben.

(Vloerenplein, 08-10-2018)

 
Quick-Step brengt ReadyFit en Rigid Vinyl

Quick-Step heeft gisteren te Brussel een tweetal innovaties gelanceerd, die wat dit merk van Mohawk-dochter Unilin betreft gerust “baanbrekend” en “een nieuwe standaard op de markt” mogen worden genoemd: de vloerbekledingsservice ReadyFit en de Rigid Vinyl-vloeren.

ReadyFitReadyFit.ReadyFit wordt gepresenteerd als een ‘slimme’ oplossing voor een plaatsing op maat, van zowel Rigid Vinyl als laminaat. Elke ruimte, zo legt Quick-Step uit, wordt eerst gemeten met behulp van een 3D-scanner. Op basis van de nauwkeurige meetresultaten ontvangt de installateur een verpakte set voorgesneden planken en een gepersonaliseerd lay-outplan. De genummerde planken worden vervolgens eenvoudig in elkaar geklikt door het lay-outplan te volgen. De voordelen zijn een installatie die sneller verloopt, in bovendien een stofvrije omgeving, zonder gebruik te hoeven maken van speciaal gereedschap, lijm of zaagwerk en dus ook zonder afvalmateriaal. Toepassing van het systeem levert volgens de aanbieder telkens een feilloos passende vloer op en het werk kan in de regel worden uitgevoerd zonder eerst de meubels te verwijderen.

Quick-Step veronderstelt dat de nieuwe installatieservice net zo’n ‘game changer’ wordt als ruim twintig jaar geleden zijn lijmloze Uniclic-systeem. “Ik ben ervan overtuigd dat ook het revolutionaire ReadyFit de nieuwe standaard wordt in de harde vloerbedekking!” meent Paul De Cock, President Flooring Europe. “Na twee jaar intensieve ontwikkeling van ons R&D-team, zijn we de eerste vloerbekledingsfabrikant die een systeem aanbiedt voor op maat installatie dat zowel door professionele installateurs als doe-het-zelf-consumenten kan toegepast worden.” Doe-het-zelvers, zo wordt nog opgemerkt, behoeven overigens nog steeds advies en hulp van professionele Quick-Step-installateurs, die immers speciaal zijn opgeleid om de kamers op te meten met de 3D-scanner.

Quick-Step-Rigid-BalanceQuick-Step Rigid Balance.Zijn tweede innovatie, Rigid Vinyl-vloeren, biedt volgens de fabrikant een oplossing tegen deuken die bij de door hem als ‘traditioneel’ omschreven vinylvloeren vaak een gevolg heten te zijn van oneffenheden van de ondergrond. Een niet egaal vloeroppervlak veroorzaakt oneffenheden die door de vinylplanken doorschijnen, waardoor lelijke patronen zichtbaar worden, zo licht Quick-Step toe. “Hybride producten zoals hout-kunststofcomposieten (WPC) en vaste polymeerkernen (SPC) hebben getracht om hier oplossingen voor te vinden, maar ze hebben ook nadelen. Zo is WPC gevoelig voor deuken van harde hakken en stoelpoten in het vinyloppervlak. Met SPC hoor je dan weer vervelende tikgeluiden wanneer mensen eroverheen lopen.”

Rigid Vinyl claimt al deze nadelen op te lossen door de combinatie in één product van een stevige composietkern met een veerkrachtige laag. De Rigid Vinyl-vloer is voorzien van een hoogwaardige, slijtvaste en waterdichte oppervlaktelaag die bescherming biedt tegen krassen, vlekken, slijtplekken, geuren en glans. Eronder bevinden zich drie extra onderlagen ten behoeve van een aantrekkelijk uiterlijk, comfort, veiligheid en installatiegemak. De fijn bedrukte vinyldecoratielaag zorgt voor bijna niet van echt hout te onderscheiden vloeren. De derde veerkrachtige laag is ontworpen om comfortabel te lopen op zacht en warm aanvoelend vinyl. Deze laag verbetert en optimaliseert ook de omgevingsakoestiek, aldus de leverancier. Een laatste robuuste composietkern biedt een stabilisatielaag tussen twee onbuigzame, met glasvezel versterkte lagen, waardoor de ondervloer geen voorbereiding vereist. “Deze innovatie speelt in op de groeiende vraag van de consument naar design, installatie- en gebruiksgemak, akoestische isolatie en waterdichtheid,” zo besluit Paul De Cock.

(Vloerenplein, 05-10-2018)

 
Dersimo opent vernieuwde showroom
Klanten-krijgen-uitlegKlanten krijgen uitleg bij BerryAlloc.
Hoek-met-presentatiesHoek met presentaties van BerryAlloc en Tarkett.
Onder-meer-FOnder meer F.Ball en WoonTotaal Academy delen hun technische kennis.
Green-Flor-biedtGreen-Flor biedt ruime keuze.
Desso-een-merk-van-TarkettDesso, een merk van Tarkett, laat zijn tapijtproducten zien.

Aan de Noordzee 12 in Maassluis heerste de voorbije maandag een gezellige drukte. Dersimo opende daar zijn volledig vernieuwde showroom. In een gezellige, ongedwongen sfeer konden de bezoekers de nieuwe inrichting komen bewonderen.

Afgelopen maanden heeft de showroom een ware metamorfose ondergaan en is ‘getransformeerd’ naar een fraaie en eigentijdse presentatieruimte. Design en uitstraling zijn modern en stijlvol en dienen de bezoeker een goed beeld te geven van alle mogelijkheden in vloerbedekking. Gedurende de dag gaven de aanwezigen blijk van de nodige aandacht en belangstelling, en vielen volop positieve geluiden en enthousiaste reacties te beluisteren.

Opstelling-met-InterfaceOpstelling met Interface, Desso en Forbo.

Aan de hand van diverse demonstraties en introducties konden de gasten uitgebreid en op hun gemak kennis maken met bestaande en nieuwe producten in het assortiment van Dersimo. De groothandel, die onder de hoede staat van Marc Dubbeldam, beschouwt het assortiment van de merken BerryAlloc, COREtec en de uitbreiding in Green-Flor als waardevolle toevoegingen aan de collectie in PVC en laminaat. Daarnaast was er deze dag een preview aangaande de lancering van de nieuwe lijn Dersimo PVC & Dersimo Laminaat. Een toegankelijke, compacte collectie PVC en laminaat onder het eigen ‘Dersimo legt de basis’-logo, die eind dit jaar verkrijgbaar zal zijn.

De aanwezige leveranciers, zoals Green-Flor, F.Ball, COREtec, WoonTotaal, Interface, BerryAlloc, Forbo en Tarkett/Desso, ondersteunden de geslaagde inloopdag met presentaties en het geven van uitleg over de mogelijkheden in hun collecties. Verder is onlangs het assortiment van F.Ball aan het aanbod van Dersimo toegevoegd, met talloze producten in lijmen, egaliseermiddelen, gereedschappen en vochtschermen. Belangstellenden konden voorts voor al hun vragen over de voorbereiding van de vloer en installatietechnieken terecht bij demonstraties van de WoonTotaal Academy, F.Ball, BerryAlloc en Forbo.

Dersimo-is-sinds-kortDersimo is sinds kort ook verdeler van COREtec. Toonzaal-getransformeerdToonzaal getransformeerd in fraaie en eigentijdse presentatieruimte.

Naast allerlei innovaties was er natuurlijk tijd voor ontspanning, darten, racen in een geavanceerde racesimulator en een hapje van de BBQ. Het team van gastheer Dersimo laat weten terug te kunnen kijken op een zeer geslaagde en gezellige dag, met talrijke waardevolle contacten en het onderling uitwisselen van de nodige ervaringen.

(Vloerenplein, 03-10-2018)

 
Barometer woonbranche licht gedaald

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is de afgelopen maand ietsje gezakt. Hij sluit september af op een stand van 5,8, een daling van 1,3 punten ten opzichte van een maand eerder. De afname wordt met name veroorzaakt door negatieve cijfers over de weekomzetmutaties van woonwinkels. Voor het eerst sinds mei 2017 noteren meer woonwinkels een daling dan een stijging van de omzet.

baro-18-09Verliest ‘woonbranche economische barometer’ momentum? (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt de afgelopen maand met ruim vijf punten, om uit te komen op minus 2,1. Voor het eerst sinds mei 2017 is deze deelindicator in het rood beland. Bijna een derde (31 procent) van hen noteert een toename van de weekomzet tegenover precies een derde een daling. Opnieuw een derde verwacht dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien, twee procentpunten minder dan in de voorgaande maand. Ruim een kwart (27 procent) voorziet een omzetdaling, vier procentpunten meer ten opzichte van augustus. “Daarmee is het optimisme voor de komende maand in de woondetailhandel wederom iets afgenomen. Deze ontwikkeling is al vanaf begin 2018 gaande,” zo meten en weten de onderzoekers.

De stemming onder zowel consumenten als producenten blijft ook in september positief, zij het ‘iets minder’ dan een maand eerder, aldus het CBS. Het consumentenvertrouwen daalt 2 punten en komt uit op 19. De koopbereidheid neemt ook een fractie af, van 9 naar 8. Het producentenvertrouwen gaat van 5,9 naar 5,7.

In de verslagmaand augustus ten slotte zijn volgens het Kadaster bijna 21.000 woningen verkocht, een half procentje meer dan in augustus vorig jaar. Omdat de mutatiecijfers in vergelijking tot de maand een jaar geleden beter zijn dan in de voorgaande maand hebben de nieuwe cijfers een positief effect op de stand van de barometer. De deelindicator van de woningmarkt klimt namelijk van minus 2 naar plus 0,5.

(Vloerenplein, 03-10-2018)

 
mFLOR blikt tevreden terug op InCoDa

Vloer-loopt-doorVloer loopt door op de wand, een toepassing die steeds vaker wordt gezien.mFLOR is en blijft meer dan goed te spreken over de voorbije vakbeurs InCoDa in Gorinchem. “De beurs was goedbezocht en vol positieve dynamiek. Bezoekers waren positief gestemd, kenden een goede orderportefeuille en waren weer enthousiast bezig met hun vak,” oordeelt Peter Kuipers. “Zo werd er actief gekeken naar het aanpakken van de eigen winkelinrichting, met bijvoorbeeld showvloeren met nieuwe producten, en werden er ook flink wat displays geschreven.”

Op zijn stand deed de exposant uit Twello zijn best om al deze actieve bezoekers naar behoren te informeren en evenzo te inspireren. Het informeren betrof nieuwe producten, waaronder Solcora by mFLOR (exclusief bij Peitsman) en een vooraankondiging van twee nieuwe mFLOR-collecties begin 2019. Het inspireren kreeg op meer dan één manier vorm, zoals door het presenteren van vloeren op grotere oppervlakten en het laten doorlopen van de vloer op de muur, een toepassing die steeds vaker wordt gezien. Ook het werken met (diverse kleuren) voegstrips en borders alsmede het mixen van kleuren uit een design tot een fleurige Mix&Match-vloer kon rekenen op veel positieve reacties, zo merkte Kuipers.

Peter-Kuipers-het-tonen-vanPeter Kuipers: “Het tonen van grote, kleurrijke afbeeldingen van de verschillende ‘lifestyles’ kwam goed aan.” Op de foto de ‘Industrial’.“Het tonen van grote, kleurrijke afbeeldingen van de verschillende ‘lifestyles’ kwam goed aan en detaillisten willen dat soort elementen ook graag gebruiken in hun winkel. Dat leidde veelal tot interessante gesprekken over de eigen winkelinrichting en de benadering van klanten,” zo besluit Kuipers. mFLOR verklaart kortom bijzonder positief te zijn over de beurs van dit jaar en over de talrijke inspirerende gesprekken met de vele detaillisten.

Meer over de voorbije InCoDa 2018 en de bijdrage van mFLOR is te lezen in ons beursverslag ‘InCoDa 2018 toont vitaliteit’ van 19 september. Over Solcora by mFLOR hebben we geschreven op 14 en op 24 september.

(Vloerenplein, 03-10-2018)

 
Hybrid Active-Dry-Technology van Schönox

HS-lijnHS-lijn.Schönox kondigde onlangs aan dat niets minder dan “een nieuw tijdperk in vloertechniek” is aangebroken. “De toekomst is aan hybride vloermortels,” zo gaf dit merk van Sika Deutschland als nadere uitleg. Zijn nieuwe hybride egaliseermiddelen worden voorgesteld als het samengaan van de goede eigenschappen van gipsgebonden en cementaire dekvloeren. Dat wil zeggen: de kwalitatieve voordelen van een spanningsarm calciumsulfaat-egaliseermiddel en sneldrogend als een cementair egaliseermiddel.

De technologie achter de innovatie, in eigen huis ontwikkeld, heet Hybrid Active-Dry-Technology. Kenmerkend zijn een volledige waterbinding en dito verwerkingscomfort. Als gunstige uitkomsten worden genoemd een snelle belastbaarheid en een vlak oppervlak dat zeer rap geschikt is voor bekleding. Nadat de - pompbare, ook met de vezelversterkte versie - vloermortel is uitgehard kan na op z’n hoogst 48 uur (bij de maximum dikte van 50 mm) de betreffende bekleding worden aangebracht.

Kortom, zo stelt Schönox, er valt veel tijd te besparen tijdens het bouwproces zonder concessies te hoeven doen aan kwaliteit, opbouwhoogte en droogsnelheid. “Alle bouwverkeer kan tijdens 98 procent van het bouwproces vrijelijk gebruik maken van de constructieve betonvloer. Door de dekvloer als laatste bouwcomponent aan te brengen komt dit het eindresultaat alleen maar ten goede.”

De Schönox HS 10 is voor legdiktes tussen 1 en 10 mm en na zes uur al kan de stoffeerder gaan bekleden. De HS 10 F heeft ingebedde vezels met wapenende werking, is ook na zes uur bekleedbaar en voor laagdiktes van 3 tot 20 mm. De HS 50 is het egaliseermiddel voor dikke lagen tot 50 mm.

Ruud-StamRuud Stam: ‘Een steeds grotere markt voor deze Hybride-mortels’.Wat is er nu zo bijzonder aan deze Hybrid Active-Dry-Technology? We horen immers wel vaker aanbieders schermen met termen als ‘nooit eerdere geziene’ technologie. We vroegen Ruud Stam, Product Service Expert bij Sika Deutschland voor het merk Schönox, om uitleg. “De Hybrid Active-Dry-Technology betreft het bijna volledig afbinden van het vocht uit het aanmaakwater. Hierdoor is een krimp van de mortel zo goed als uitgesloten en kan zelfs onder wat minder ideale omstandigheden toch goed worden gewerkt,” zo verklaart Stam. “Het autonome afbindproces heeft een snelle bekleedbaarheid tot gevolg, waarbij de sterke eigenschappen van cement en gips elkaar aanvullen.”

En hoe reageert de markt tot dusverre? “De markt heeft deze unieke eigenschappen en de grote voordelen daarvan met open armen ontvangen. Intussen zijn meerdere grote projecten met deze mortels uitgevoerd en zijn zowel de verwerkers als opdrachtgevers in hoge mate overtuigd,” vertelt Stam. “Wij zien een steeds grotere markt ontstaan voor deze Hybride-mortels, zeker in een tijd waar snelle droging en hoge belastbaarheid gevraagd worden. Innoveren loont!"

(Vloerenplein, 01-10-2018)

 
Forbo lanceert Tessera Cloudscape

Het-nieuwe-Tessera-Cloudscape-van-Forbo-Flooring-in-een-kantooromgevingHet nieuwe Tessera Cloudscape van Forbo Flooring in een kantooromgeving.Forbo Flooring introduceert deze maand het volledig nieuwe Tessera Cloudscape, een collectie van tapijttegels die moet bijdragen aan een ontspannen sfeer op kantoor. “De zachte en organische patronen van Tessera Cloudscape zijn geïnspireerd op de voortdurend veranderende wolkenformaties in de lucht boven ons,” aldus Forbo in een persbericht. Forbo speelt met deze nieuwe collectie naar eigen zeggen in op de zoektocht van veel bedrijven en organisaties naar een hoger niveau van gezondheid, comfort en vitaliteit in de werkomgeving. Saskia Husslage, tapijtspecialist bij Forbo Flooring: “Door ons stadse binnenleven en de drukte van vandaag de dag riskeren we het contact met de natuur te verliezen. Daarom liet Forbo zich voor Tessera Cloudscape inspireren door de natuur zoals de lucht en de wolken boven ons die er altijd zijn, en brengen we dat ruimtelijke gevoel naar de werkplek.”

De zachte look & feel van Tessera Cloudscape is te danken aan een innovatief poolontwerp met meerdere hoogten dat zorgt voor een kalmerende esthetiek en comfort onder de voeten. De collectie bestaat uit zestien natuurlijke kleurstellingen die het mogelijk maken om frisse en luchtige ruimtes te creëren. De nieuwe collectie is verkrijgbaar in tegels van 50 x 50 centimeter die richtingloos gelegd kunnen worden. Tessera Cloudscape mixt & matcht bovendien eenvoudig met andere Forbo-vloeren zoals Tessera Layout en de Allura Flex vinyltegels, en spreekt bovendien dezelfde Forbo-kleurentaal. Dit maakt het samenstellen van een geïntegreerd vloerenplan dat beantwoordt aan de eisen van elke ruimte binnen een werkomgeving volgens Forbo ook makkelijk. Tessera Cloudscape zorgt daarnaast ook voor een rustige werkruimte doordat de tapijttegel de geluidsoverdracht met maar liefst 26 decibel reduceert. “Verder bevat Tessera Cloudscape 62% gerecycled materiaal, voldoet het aan de Ska-beoordelingscriteria (duurzaamheidskeurmerk) voor zachte vloerbedekkingen en heeft de vloer een lange levensduur met een standaard fabrieksgarantie van tien jaar,” zo besluit Forbo het persbericht.

(Vloerenplein, 28-09-2018)

 
Nieuwe prijsverhogingen in VS

Hoewel-hogere-prijzen-Don-Maier"Hoewel hogere prijzen als gevolg van de tarief oplegging onvermijdelijk zijn, zullen we naar mogelijkheden zoeken om de impact waar mogelijk te beperken," aldus president en CEO Don Maier van Armstrong Flooring.De afgelopen maanden kwamen diverse toonaangevende leveranciers van vloeren in de Verenigde Staten in het nieuws vanwege prijsverhogingen die ze aankondigden. Hier lijkt voorlopig nog geen eind aan te komen. Zo voerde Armstrong Flooring in mei van dit jaar prijsverhogingen door bij al zijn productsegmenten. Noodzakelijk, aldus Armstrong, vanwege de gestegen grondstofprijzen en gestegen kosten bij energie en transport, en de schaarste op de houtmarkt. Brent Flaharty, senior vice president, North American Sales liet toen weten er hard aan te werken de prijsstijgingen binnen de perken te houden. Flaharty kon toen nog niet bevroeden wat de impact zou zijn van importheffingen die president Donald Trump zou opleggen op Chinese producten. Armstrong laat nu, als gevolg van deze maatregelen, weten per 1 oktober de prijzen te verhogen om het opgelegde 10 procent tarief te compenseren voor de getroffen producten dat het uit China importeert, waaronder LVT en parketvloeren. "Hoewel hogere prijzen als gevolg van de tarief oplegging onvermijdelijk zijn, zullen we naar mogelijkheden zoeken om de impact waar mogelijk te beperken," aldus president en CEO Don Maier van Armstrong Flooring. Armstrong Flooring sluit een verdere prijsverhoging op 1 januari 2019 overigens niet uit, wanneer een verdere verhoging van de opgelegde tarieven tot 25 procent dreigt. Daarnaast heeft ook Engineered Floors een prijsstijging aangekondigd, van 6% tot 8%. Dit is hiermee de vierde stijging van de tapijtprijs dit jaar. Het bedrijf noemt de stijging onontkoombaar vanwege de hoge olie- en grondstofprijzen en hoge vrachtkosten.

(Vloerenplein, 28-09-2018)

 
Headlam tevreden over showdagen
De-lanceringDe lancering van de Mart Visser collectie ‘Designs to Decorate’ stond bij de showdagen centraal, met daarbij meegenomen de uitbreiding op de ‘Mart Visser Carpets collectie’.
In-de-maand-novemberIn de maand november staan er in de service centra van Headlam diverse trainingen gepland.


Gisteren was in Eindhoven de afsluiting van de serie showdagen van Headlam. In tegenstelling tot die in Rotterdam, Zutphen en afgelopen maandag in Houten, was er in Eindhoven sprake van een avondshow. “De opzet van de ‘showavond’ was voor ons nieuw en is goed ontvangen. Bij shows overdag, vaak op een maandag, moet er door de retailer toch een keuze gemaakt worden in verband met de de openingstijden van de winkel,” aldus Sagitta Tobé.

Bij-shows-overdag“Bij shows overdag, vaak op een maandag, moet er door de retailer toch een keuze gemaakt worden in verband met de openingstijden van de winkel.”

De aanwezige leveranciers zoals F.Ball, COREtec, GOELST, Uniflor, WoonTotaal, Quick-Step en M4Four waren enthousiast over de opkomst bij de laatste twee showdagen in Houten (maandag) en gisterenavond dus in Eindhoven. Sagitta Tobé: “Zoals ook bij de showdag in Rotterdam en Zutphen het geval was stond de lancering van de Mart Visser collectie ‘Designs to Decorate’ centraal, met daarbij meegenomen de uitbreiding op de ‘Mart Visser Carpets collectie’. Tevens was vaste partner F.Ball aanwezig met presentaties van onder meer hun noviteiten LVT System/Stycco Flex, nu geherformuleerd, en Stopgap P141. We kunnen terugkijken op een aantal succesvolle shows, met ieder zijn eigen invulling.” Van 2 tot en met 7 oktober is Headlam aanwezig op de VT Wonen & Designbeurs, waar het de consument kennis laat maken met de gehele Mart Visser collectie, zowel de interieurstoffen als de vloerkleden lijn. “In de maand november staan er in onze service centra diverse trainingen gepland, zowel op het gebied van binnenzonwering als het product PVC-stroken. Het leggen van visgraat en het voorbereiden van de ondergrond met de producten van F.Ball komen hierbij aan bod. Binnenkort volgen hierover meer details,” aldus Sagitta Tobé tot besluit.

(Vloerenplein, 26-09-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

allesovertapijt-logo