banner-vp-forinn-17

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
James lanceert interactief vloerdisplay

James-Vloerendisplay-met-iPadJames interactief vloerdisplay.James introduceert een hoogwaardig, metalen vloerdisplay voorzien van interactiviteit dankzij de integratie van een Apple iPad. Het gehele basisassortiment wordt via draaibare pilaren op flexibele wijze aan twee zijden gepresenteerd. Flexibiliteit is gegarandeerd, doordat de pilaren los van elkaar in praktisch elke gewenste hoek gezet kunnen worden. Standaard worden aan de linkerzijde de tapijt & meubelstof producten gepresenteerd en aan de rechterzijde de harde vloeren producten. De op een iPad aangepaste, bekende James services zijn zo direct op het display te raadplegen. “Alles wat u nodig heeft voor onderhoud en vlekverwijdering van tapijt, meubelstof, laminaat, vinyl, PVC en vele andere materialen,” aldus James in het persbericht. Het display is aan weerszijden volledig functioneel en is maximaal 112 centimeter breed en 170 centimeter hoog. Aan de voorzijde is een Apple iPad geïntegreerd voor interactiviteit met de klant, aan de achterzijde een flyerbak voor de Keuzehulp en James Vlekkenschijf. Dankzij de open opzet blokkeert het display het zicht in de winkel niet. “De integratie van een Apple iPad geeft ons de mogelijkheid om dit display een echte ‘extra verkoper’ te laten zijn. Bekijk een demonstratiefilm van een rode wijn vlek, neem een kijkje achter de schermen bij James hoe de kwaliteiten van vele fabrikanten getest worden in ons laboratorium, zoek een vlek op of vraag een onderhoudsadvies aan; allemaal heel snel en eenvoudig. Bovendien worden de juiste producten direct geadviseerd. De klant rekent vervolgens af bij de kassa en is op professionele wijze geholpen, zonder tussenkomst van een medewerk(st)er!” Meer informatie is verkrijgbaar via (077) 3278000 of via een e-mail naar Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken

(Vloerenplein, 18-12-2017)

 
Woongerelateerde winkels winnen

In oktober wijken de woongerelateerde winkels met een nog altijd behoorlijke omzetgroei in positieve zin af van de ontwikkeling in de non-foodsector als geheel. De winkels in meubels en huishoudartikelen (inclusief verlichting en algemene woninginrichting) scoren een plus van 3,9 procent in de eerste maand van het afsluitende kwartaal, de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) komen tot een groei van 4,1 procent. Zowel omzet als volume in de non-foodsector zijn voor het eerst sinds december 2016 gekrompen, beide met circa 2 procent, zo rapporteert het CBS vandaag.

Omzet-detailhandel-oktober17

De ‘weergevoelige' winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in kleding kampen in oktober met een flinke omzetdaling, terwijl ze in september van alle winkels nog de grootste omzetstijging behaalden. De detailhandel als geheel heeft nagenoeg 2 procent meer omgezet in de tiende maand. Online is bijna 15 procent meer omgezet.

(Vloerenplein, 15-12-2017)

 
Nationale Binnenmilieudagen 2018

logo Nationale BinnenmilieudagenDe Nationale Binnenmilieudagen vieren komende maand hun tienjarig jubileum in Utrecht als congresprogramma (‘side event’) van de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in de Jaarbeurs. De organisatie is in handen van Lescrauwaet Environment (LLE) BV met medewerking van een specialistenteam. De congresdagen zijn 24, 25 en 26 januari 2018. De dagen richten zich voornamelijk op de (mede)beslissers in de bouw, de facilitaire inrichting, personeelszaken, bedrijfsmanagement en dus de mensen die (mede)verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het binnenmilieu en het gebouwgebruikersgedrag in woning en/of bedrijfsgebouw.

De themadagen beloven inzichten te verschaffen over de relatie tussen diverse omgevingsfactoren, het binnenmilieu en de gezondheid. Er zullen praktische handvatten vanuit het voorzorgsprincipe worden verstrekt, waarmee de werkomgeving, maar ook de slaap- en woonomgeving, direct kan worden verbeterd. “En een gezond binnenmilieu betekent veel meer vitaliteit, dat wil zeggen de prestaties nemen toe, het ziekteverzuim wordt wezenlijk minder en de mens wordt gelukkiger,” aldus de organisator, binnenmilieu-specialist Raymond Lescrauwaet. Ook vindt de verkiezing van de meest innovatieve producten en diensten plaats, op het vlak van kunstlicht, binnenlucht, straling en akoestiek.

Op woensdagochtend 24 januari (10.00-12.30 uur) is er De Nationale Stralingsdag 2018, met in de middag (13.00-16.00 uur) De Nationale Kunstlichtdag 2018. Op donderdag 25 januari (13.00-16.00 uur) staat De Nationale Binnenluchtdag 2018 gepland en op vrijdag 26 januari (13.00-16.00 uur) De Nationale Akoestiekdag 2018. Op De Nationale Binnenluchtdag 2018 volgt eveneens de uitslag van een landelijke enquête met betrekking tot binnenlucht en de gezondheid in woon- en werkomgeving. (Op de andere dagen wordt de uitslag met betrekking tot het specifieke thema van de bijeenkomst bekendgemaakt).

De door het specialistenteam opgestelde enquêtevragen voor de woonomgeving en voor de werkomgeving worden verstuurd naar een grote database met meer dan 10.000 stuks die een dwarsdoorsnede vormt van een wat meer bewuste groep Nederlanders inzake preventieve gezondheidsaspecten, zo geeft Lescrauwaet desgevraagd als toelichting. “Wat betreft de relatie tussen vloeren en een gezond binnenklimaat is de link overduidelijk. De aandachtsvelden kunstlicht (bijvoorbeeld lichtreflectie van vloeren), binnenlucht (bijvoorbeeld vervuiling van vloeren), straling (bijvoorbeeld statische elektriciteit van vloeren) en akoestiek (bijvoorbeeld demping van vloeren en ruimtes) vormen de basis van De Nationale Binnenmilieudagen 2018,” aldus de organisator. “Een MVO-evenement met veel raakvlakken met de vloerenbranche dat men zeker niet mag missen!” Voor meer informatie over het programma en aanmelden: denationalebinnenmilieudagen.nl

(Vloerenplein, 15-12-2017)

 
Employ Dimensions en Works bij Interface

Works-GeometryWorks Geometry.Tapijttegelmaker Interface heeft zijn Employ-collectie uitgebreid met Employ Dimensions. Ook brengt het bedrijf een geheel nieuwe collectie genaamd Works. “Stijlvolle tapijttegels voor elk budget,” zo wil de fabrikant beide introducties graag aangeprezen hebben.

Employ Dimensions volgt op Employ Loop en Employ Lines, die al goed zijn voor vierentwintig respectievelijk acht kleuren. Het derde product in de reeks is verkrijgbaar als Skinny Planks van vijfentwintig bij honderd centimeter. Er zijn tien kleurstellingen, variërend van neutraal tot fel. Wanneer Employ Dimensions halfsteens wordt gelegd, krijgt de vloer een ‘monolithisch’ uiterlijk. Tegelen in visgraatmotief zorgt volgens Interface voor een verfijnde, dynamische look met een organisch effect, zelfs bij een lineair ontwerp.

De Works-collectie telt een viertal stijlen. Works Flow heeft een trendy, zacht organisch motief met natuurlijke variatie. De tegels in twaalf kleurstellingen doen denken aan een marmeren vloer en zijn zeer geschikt voor een op de natuur geïnspireerd project. Works Geometry telt negen kleurstellingen en heeft, zoals de naam al doet vermoeden, een meer uitgesproken geometrisch ontwerp. Dit effect kan worden versterkt of juist afgezwakt door bepaalde kleuren te combineren of een specifieke installatiemethode te kiezen.

Works Hype en Works Dash hebben beide een donkere of middengrijze basis, met een vleugje kleur als accent op elke tegel. Het dessin van Works Hype is strikt lineair, terwijl Works Dash een gestippeld patroon en uiterlijk heeft. Door de accentkleur zijn ze eenvoudig te integreren in een interieur. Dankzij de gemeenschappelijke kleurcomponenten van de vier afzonderlijke stijlen, laat zich in ruimtes die uit meerdere zones bestaan toch een samenhangend geheel creëren. Employ en Works zijn op hun beurt te combineren met andere producten van de aanbieder uit Scherpenzeel, waaronder LVT.

(Vloerenplein, 15-12-2017)

 
Vloooer wint tv in Headlam-actie

John-van-der-HaarJohn van der Haar (rechts) van Vloooer krijgt zijn prijs van Gert-Jan Kroeze.Headlam verloot iedere maand een flatscreentelevisie onder klanten die hun orders plaatsen via het online bestelsysteem van de Zutphense groothandel. De winnaar van de maand november is de firma Vloooer in Houten. John van der Haar mocht het toestel in ontvangst nemen van vertegenwoordiger Gert-Jan Kroeze. De actie loopt tot en met december van dit jaar.

(Vloerenplein, 15-12-2017)

 
Carpetright ziet de consument aarzelen

Wilf Walsh Carpetright-logoWilf Walsh, CEO Carpetright: ‘Eerste jaarhelft was zonder twijfel uitdagend.’Carpetright heeft in zijn tot eind oktober lopende eerste halfjaar een omzet geboekt van 228,1 miljoen Britse pond, omgerekend circa 259 miljoen euro, een toename van 2,6 procent. De onderliggende winst voor belastingen kukelt echter naar beneden van 5,1 miljoen pond in dezelfde periode in het vorige boekjaar, naar nu 2,1 miljoen pond. De keten waarschuwt dat de winst voor belastingen in de tweede helft van het boekjaar aan de onderzijde zal liggen van waar de markt momenteel rekening mee houdt.

Gunstig nieuws is dat de vloerenverkoop op de Britse thuismarkt ‘like for like’ met 1,9 procent weet te plussen in het voorbije halfjaar, terwijl de beddenverkoop tegenvallers heeft gekend. De onderliggende bedrijfswinst op de thuismarkt daalt naar 3,6 miljoen pond (vorig jaar 4,9 miljoen) als gevolg van opruimingen in het beddenaanbod en hogere loonkosten voor de winkels.

De rest van Europa (Nederland, België en Ierland) tekent een omzetgroei op van 6,5 procent op basis van een constant verondersteld winkelbestand, waar vorig jaar nog sprake was van een afname van 1,5 procent. De onderliggende winst van 1,1 miljoen pond is echter omgeslagen in een verlies van 0,4 miljoen pond. De Britten hebben te maken gehad met (nu ook in Nederland) de verwerking van legkosten in de prijzen en met als ‘mislukt’ aangeduide kortingsacties. “In Nederland en België hebben we de prijsstrategie gewijzigd van kortingen op individuele producten naar meer ‘basket-lead’-promoties om de gemiddelde transactiewaarden te verhogen. Dit vond geen weerklank onder kopers,” aldus financieel directeur Neil Page.

In de eerste zes weken van de tweede jaarhelft (tot en met vorige week) is de rest van Europa evenwel goed voor een omzetgroei ‘like for like’ van 9,2 procent in euro’s gerekend, en het Verenigd Koninkrijk van 1,4 procent (met een plus van 2,7 procent voor specifiek het vloerenaanbod). CEO Wilf Walsh noemt de recente versnelling van de groei bemoedigend, maar blijft in het licht van de stemming onder de consumenten terughoudend voor wat de tweede jaarhelft gaat brengen.

De eerste jaarhelft was volgens Walsh “zonder twijfel uitdagend.” De topman zag dat het consumentenvertrouwen breekbaar bleef en dat zijn bedrijf de invloed onderging van de fellere concurrentie. Goed te spreken is de CEO over de prestaties van de gerenoveerde winkels en van het ‘harde’ vloerenaanbod in de Britse winkels. Op de thuismarkt zijn nog eens tien slecht presterende winkels gesloten. In Nederland en België zijn nu 26 winkels gemoderniseerd

(Vloerenplein, 13-12-2017)

 
Europese norm emissies uit bouwproducten

cen-logoCEN heeft de Europese norm NEN-EN 16516 gepubliceerd voor het bepalen van de emissie van gevaarlijke stoffen uit bouwproducten naar de binnenlucht. De bepalingsmethode is gebaseerd op de bekende ISO 16000-serie voor binnenluchtkwaliteit. De vrijkomende vluchtige stoffen uit bouwproducten kunnen gevaarlijk zijn voor de gezondheid en/of het milieu.

De Europese Verordening Bouwproducten (Construction Products Regulation; CPR) stelt dat bouwproducten geschikt moeten zijn om bouwwerken te maken die voldoen aan een aantal fundamentele eisen. Naast eisen aan bijvoorbeeld de constructieve veiligheid en de energiezuinigheid zijn er ook eisen op het gebied van gezondheid en milieu (BWR 3), waaronder ‘regulated dangerous substances’.

De norm beschrijft de methode om de emissie uit bouwproducten naar de binnenlucht te bepalen. Het gaat hierbij om schadelijke stoffen zoals formaldehyde en vluchtige organische stoffen (VOS). De methode is ‘horizontaal’. Dat wil zeggen dat de norm van toepassing is op alle bouwproducten waarvoor onder de CPR een geharmoniseerde productnorm bestaat.

Verschillende Europese landen hebben nationale regelgeving opgesteld met limietwaarden voor bouwproducten, waaronder vloerbedekking. In de Nederlandse regelgeving wordt goede ventilatie gezien als maatregel om vervuilde binnenlucht af en schone lucht toe te voeren. Het Bouwbesluit geeft de minimumeisen voor ventilatiecapaciteiten.

Voor inhoudelijke informatie over deze norm of over het normalisatieproces is Hieke Reijnhoudt, consultant AgroFood & Consument, het aanspreekpunt bij NEN in Delft (e-mail afc @ nen.nl).

(Vloerenplein, 13-12-2017)

 
Coral Grip biedt houvast op ’n skischans

Skischans-van-InnsbruckSkischans van Innsbruck met twee stroken Coral Grip in een witachtige kleur aan de zijkanten.Forbo Flooring stuurt een kort berichtje door met foto (alleen voor lezers zonder hoogtevrees) van een tamelijk ongebruikelijke toepassing van zijn schoonloopmat Coral Grip. Hier ligt hij over de gehele lengte aan de zijkanten van de bekende skischans van Innsbruck. Coral Grip is niet alleen goed in het opnemen van vocht en vuil, zo stelt de fabrikant, maar is ook in hoge mate slipvast. Wat natuurlijk wel zo prettig is op die hoogte.

(Vloerenplein, 13-12-2017)

 
Opleidingscentrum WoonTotaal Academy

woontotaal-logoHet platform van WoonTotaal, professionele web-based software voor de calculatie van gordijnen en vloeren, is aangevuld met de WoonTotaal Academy. “WoonTotaal Academy is een voor Nederland uniek, onafhankelijk opleidingsinstituut, waar alle bedrijven binnen de interieurbranche opleiding en technische ondersteuning kunnen afnemen,” zo prijst de nieuwe onderneming zichzelf aan.

Specialisten in het interieurvak verzorgen vanuit de Woonindustrie in Nieuwegein en de WoonTotaal Academy in Zoetermeer technische verkooptrainingen en vanuit de locatie in Zoetermeer technische installatietraining. De trainingen zijn algemeen, dan wel specifiek voor een merk of productgroep. Product- en installatiekennis komen uitgebreid aan bod, bij eerstgenoemde ook verkoopkennis en bij de andere de voorbereiding.

Voorts bieden de vakspecialisten van de WoonTotaal Academy fabrikanten, leveranciers, groothandels, grootwinkelketens en woning- en projectinrichters dienstverlening in de vorm van technische support. Een en ander betreft een technische helpdesk, reclamatiebezoeken op locatie, installatie-ondersteuning, onafhankelijke expertise, demo’s en workshops op beurzen, ondersteuning op productontwikkeling en installatietesten van nieuwe producten of methodieken.

Tevens kwalificeert en rangschikt de organisatie installateurs, zodat zijn klanten, vanuit de koppeling van het opleidingsinstituut met het WoonTotaal-programma, de juiste vakman voor hun installatiewerk kunnen selecteren en inplannen.

(Vloerenplein, 13-12-2017)

 
Nieuwe artikelen Collomix bij Peitsman

Stofafzuiging-dustStofafzuiging dust.EX.Peitsman heeft eerder deze maand twee nieuwe artikelen van Collomix in zijn assortiment opgenomen. De stofafzuiging onder de toepasselijke naam dust.EX draagt bij aan een gezondere werkomgeving. Immers, bij het openen van de zak, bij het gieten van materiaal in poedervorm of bij het begin van het mengproces is onvermijdelijk sprake van stofontwikkeling, die mogelijk schadelijk is voor de gezondheid en sowieso de werkplek verontreinigt. De stofafzuiging dust.EX wordt, samen met een stofvanger, met een veerklem eenvoudig aan de rand van vrijwel elke mengemmer geklemd. Dan schakelt men de stofzuiger in bij het vullen en tijdens het mengen en werkt men nagenoeg stofvrij. dust.EX zuigt het ontsnappende materiaal betrouwbaar weg, zo stelt de leverancier. Peitsman wijst er verder op dat een schone werkplaats professionaliteit uitstraalt en zorgt voor tevreden klanten. Bovendien wordt met gebruik van de dust.EX tijd en geld kostend schoonmaakwerk vermeden.

SharkySharky.Een praktische zakkenscheurder voor op de emmer genaamd Sharky is ook nieuw. Deze maakt het verwerken en leegmaken van materiaalzakken op de bouwplaats een stuk gemakkelijker. De scheurder dient op de mengemmer te worden gezet, waarna men op de tanden de materiaalzak plaatst, die zonder grote inspanning bijna vanzelf wordt geopend, zonder dat een apart mes benodigd is. Het materiaal belandt zo precies waar het hoort. In combinatie met de stofafzuiger dust.EX belooft Peitsman zo een vrijwel stofvrije werkomgeving. Door het slimme ontwerp functioneert Sharky op emmers met uiteenlopende diameters.

Een ander artikel van Collomix dat Peitsman enige tijd geleden al in zijn programma heeft opgenomen betreft de mobiele mengmachine voor gietvloeren LevMix. Deze snel en praktisch te bedienen machine (1,6 kW, 230 volt, 410 tpm, nuttige hoeveelheid 55 liter) zorgt er volgens de groothandel voor dat men tot wel 50 procent sneller kan werken. Voor stoffeerders voor wie de LevMix een te groot of te kostbaar apparaat is, zijn twee andere mengmachines verkrijgbaar: de Xo1 HF (1010 Watt, 680 rpm, inclusief mengstaaf KR120 HF ten behoeve van egaline en lijm) en de Xo4 HF (1300 Watt, twee standen 450/620 rpm, inclusief mengstaaf KR140 HF ten behoeve van egaline en lijm). Voor genoemde mengmachines zijn diverse mengstaven verkrijgbaar, die zich goed laten reinigen met het ‘Mixer clean reinigingsysteem’ van Collomix.

(Vloerenplein, 11-12-2017)

 
IVC Group adviseert Xtrafloor Flex Pro

Installatie-XtrafloorInstallatie Xtrafloor.De IVC Group vraagt aandacht voor zijn zelfklevende ondervloer Xtrafloor Flex Pro. Deze werd specifiek ontwikkeld voor een zwevende installatie onder pvc-vloeren van Moduleo. Zijn grote troef heet de snelle plaatsing te zijn, die volgens de Belgische fabrikant samen te vatten is met de begrippen simpel, snel en schoon. “De ondervloer kan makkelijk op een bestaande vloer geïnstalleerd worden – ideaal bij renovatie, effent ook kleine ongelijkheden in de dekvloer – en is perfect compatibel met Moduleo PVC-planken of -tegels, verlijmbare versie en of met clicksysteem.”

Met Xtrafloor Flex Pro plaatst men de vloer volgens opgave van IVC 40 procent sneller, in vergelijking met een traditioneel gelijmde PVC-vloer. Doordat geen lijm nodig is, kan de ondervloer prima op drukbelopen plaatsen (commerciële ruimtes) worden geïnstalleerd met een minimum aan hinder. Het systeem van vloer (met gepatenteerde dubbele glasvliesdragers) en ondervloer is wat IVC betreft bovendien gegarandeerd vormvast. De ondervloer is combineerbaar met watergedragen vloerverwarming en -koeling en heeft gunstige eigenschappen ten aanzien van geluidsisolatie en loopcomfort.

(Vloerenplein, 11-12-2017)

 
Europese klanten COREtec bezoeken de VS
2-lachende-gezichten-Jan-en-PietLachende gezichten van gastheren Jan (links) en Piet Dossche tijdens “The 1st Euro-American ‘COREtec The Original' Event”.
FabrieksbezoekFabrieksbezoek met ter zake doende uitleg.
Bijeenkomst-in-de-showroomBijeenkomst in de showroom van USfloors, met afgevaardigden van onder meer Bosgoed en Headlam in beeld.

USFloors heeft zijn Europese klanten onlangs een bijzondere en vooral ook leerzame trip aangeboden naar zijn hoofdkwartier in de Verenigde Staten. De distributeurs stelden de uitnodiging zeer op prijs en blikken terug op een geslaagd initiatief dat zeker voor herhaling vatbaar is.

De directie van USFloors-COREtec had zijn belangrijkste Europese klanten midden november uitgenodigd voor een druk en levendig bezoek van vier dagen aan het hoofdkwartier van USFloors en Shaw in Dalton, in de staat Georgia. De gastheer bleek een indrukwekkend programma te hebben opgetuigd. Elk van de meegereisde Europese klanten, onder aanvoering van Jan Dossche, President USFloors International te Waregem, werd allereerst door diens broer Piet Dossche, President van Hardflooring Shaw, van harte welkom geheten in Hotel Ritz-Carlton Buckhead in Atlanta, op zaterdag 11 november. Alle genodigden kregen er een gepersonaliseerde ‘goodiebag’ mee met tal van interessante items. De Europese klanten toonden zich zeer in hun sas met het warme en stijlvolle onthaal. “Never seen before,” zo viel dan ook links en rechts te beluisteren.

Op zaterdagavond stond voor alle genodigden een diner gepland in het bekende restaurant Cape Dutch in Atlanta. De sfeer zat er meteen goed in en voor de klanten van USFloors uit een verscheidenheid aan Europese landen was dit direct een geschikte gelegenheid om met elkaar kennis te maken. Op zondagmorgen werden een aantal ‘highlights’ in Atlanta bezocht, zoals het bekende Georgia Aquarium en ‘the World of Coke’. Voor de namiddag stond een belangrijke wedstrijd in het American Football geprogrammeerd in het splinternieuwe en indrukwekkende Atlanta’s Mercedes Benz stadium. Het thuispubliek zag dat de Atlanta Falcons de Dallas Cowboys wisten te vloeren en de gasten uit Europa sloten een tot in de puntjes verzorgde dag naar tevredenheid af.

Op maandagochtend 13 november was een ‘kick-off’-meeting voorzien op het hoofdkantoor van USFloors, alwaar in de showroom aandacht werd besteed aan USFloors als fabrikant en aan COREtec als innovatief vloerproduct. Daarenboven werden de nieuwe producten voor de Europese markt uitvoerig gepresenteerd en werd tevens de nieuwe huisstijl van COREtec voorgesteld, met inbegrip van het nieuwe logo. De presentatie kon stellig op instemming rekenen van de aanwezige klanten. Overigens worden de nieuwe vloeren op Domotex 2018 gepresenteerd, in hal 12. In de namiddag werd ‘fabriek nr. 71’ te Ringgold bezocht. Vance Bell, CEO van Shaw, heette er de genodigden van harte welkom en gaf wat uitleg over de fabriek en de vloerproducten. Na de verwelkoming kregen de genodigden de mogelijkheid om de fabriek te bezoeken onder begeleiding van de ploeg van Shaw.

GroepsfotoGroepsfoto, met in het midden Vance Bell van Shaw, geflankeerd door de broers Dossche en geheel rechts Harry Elshof.

Na een dag van interessante presentaties en bezoeken aan de twee fabrieken, namen Piet Dossche en zijn vrouw de rol van de gastheer en gastvrouw op zich voor een mooi diner bij Dossche thuis. De genodigden werden flink in de watten gelegd en wisten deze ontvangst zeer te waarderen. Tot besluit werd op dinsdagmorgen nog een uitgebreide presentatie verzorgd van de diverse marketingmiddelen ten behoeve van COREtec, die ervoor moeten zorgen dat de verkoop van de vloeren naar behoren wordt ondersteund in de diverse Europese landen. Al met al een nuttige trip die volgens alle betrokkenen voor herhaling vatbaar is.

(Vloerenplein, 08-12-2017)

 
Objectflor brengt Expona Simplay

Doordat-de-vloerstrokenDoordat de vloerstroken zonder klikken of lijmen worden verlegd, kunnen ze voor bijvoorbeeld pop-upstores meermaals worden gebruikt.Objectflor vraagt aandacht voor Expona Simplay. De nieuwe loose-lay designcollectie telt veertig verschillende designs modulaire LVT-vloeren, aangevuld met zes kleuren naadloos in te passen tapijtstroken en vier schoonloopstroken. Dit ‘mix en match’-principe biedt volgens de aanbieder een scala aan vormgevingsmogelijkheden. De Expona Simplay-tegels of -stroken kunnen desgewenst eenvoudig worden verwisseld. Mede vanwege de toplaag van 0,7 mm is het designvinyl geschikt voor gebruik in onder meer winkels, hotels, kantoorgebouwen of ziekenhuizen.

De kleuren en materialen van de vinylvloeren, tapijtstroken en schoonloopstroken zijn op elkaar afgestemd en naadloos aan elkaar te leggen. Voor al deze drie vloersoorten geldt volgens de Keulse leverancier dat ze strook voor strook eenvoudig op een goed geprepareerde ondergrond kunnen worden gelegd. De bij elkaar vijftig dessins zijn in drie kleurgroepen verdeeld, te weten ‘Coffee’ (warme bruintinten), ‘Berry’ (grijstinten met sterke contrasten) en ‘Pepper’ (gemengde kleuren en designs). De dessins van de Expona Simplay-vloer lopen van elegant eiken met zijdematte finish tot vintage verweerd hout of trendy betonlook. De vloeren zijn emissiearm en recyclebaar. De tapijtstroken zijn gemaakt van geregenereerd Econyl-garen.

(Vloerenplein, 08-12-2017)

 
Meer van SmartStrand bij Gebrs. Willard
Toepassing-SensationToepassing van de nieuwe SmartStrand-kwaliteit Sensation.
Hangers-SmartStrandHangers van SmartStrand, ‘Easy to Clean’-tapijten van Mohawk.

Groothandel Gebrs. Willard in Naarden heeft zeer recent vijf nieuwe kwaliteiten van SmartStrand op de Nederlandse markt geïntroduceerd. De vijf, met de namen Spirit, Sensation, Dream, Lazy en Beauty, vormen het hart van de SmartStrand-collectie als geheel, inmiddels bestaande uit bijna tien kwaliteiten. “De SmartStrand-collectie is een complete en onderscheidende tapijtcollectie en het meest bekend vanwege zijn unieke onderhoudseigenschappen,” aldus Gebrs. Willard. De verdeler benadrukt dat de collectie vanwege de bijzondere samenstelling van het garen uitstekend is te reinigen en vlekken als wijn, mosterd, ketchup en frisdrank zich gemakkelijk met water laten verwijderen.

SmartStrand-tapijt is getuft met ‘oersterke’ Triexta-garens die zijn gemaakt van polyester en (33 procent) suikers uit maïs. Hierdoor is de collectie behalve ‘Easy to Clean’ ook zeer milieuvriendelijk geproduceerd en bovendien zijdezacht. De bestaande SmartStrand Silk-kwaliteiten Style en Glamour zijn door hun speciale samenstelling van dunne filamenten nog eens extra zacht.

Bijna de gehele SmartStrand-collectie is verkrijgbaar in 400 en 500 centimeter breed, in een modern en fris kleurenpalet dat is afgestemd op de huidige trends. SmartStrand is het bekendste tapijtmerk van de grootste internationale fabrikant van tapijt, Mohawk Industries uit de Verenigde Staten. De complete collectie is in Nederland exclusief verkrijgbaar via groothandel Gebrs. Willard, die winkeliers met belangstelling voor de producten uitnodigt om contact met Naarden op te nemen.

(Vloerenplein, 06-12-2017)

 
MVVM breidt assortiment uit
Mano-Demmers12Mano Demmers.
waaier-MVVM-LaminaatWaaier MVVM Laminaat.
James-flessenFlessen met onderhoudsmiddelen James.

Mano Demmers van MVVM heeft onlangs, na de nodige voorbereidende gesprekken en werkzaamheden, een begin gemaakt met het uitzetten van een kleinschalige collectie laminaat- en ondervloeren onder eigen naam. Ook kan men vanaf deze week bij hem terecht voor de reinigers en dergelijke van James. Sinds zijn start als zelfstandige drie maanden geleden is hij als agent tevens al het aanspreekpunt voor de Nederlandse klanten van INPA Parket.

Onder de naam MVVM (wat staat voor ‘Mooie Vloeren Van Mano’) voert hij nu een vijftal acht millimeter dikke en 24 centimeter brede laminaatdelen met een Register Embossing. Hij heeft de keuze gemaakt om zijn stalenwaaiers niet ‘zomaar overal’ neer te leggen, maar selectief te werk te gaan en om de verkooppunten zorgvuldig uit te kiezen, zodat de collectie exclusief blijft. Verder levert Mano een vijftal ondervloeren, waarvan drie een certificering voor 10dB reductie hebben en zodoende geschikt zijn voor verwerking in appartementen, al dan niet in combinatie met vloerverwarming.

Verder is Mano trots te kunnen melden dat hij, vanaf gisteren, ook de onderhoudsproducten van James aan zijn assortiment heeft toegevoegd. “Kwalitatief hoogstaande producten voor het onderhouden van laminaat, pvc maar ook meubelstoffen en tapijt,” zo prijst hij aan. “Het Nederlandse James bestaat dit jaar maar liefst 90 jaar en kan dus bogen op een schat aan ervaring op het gebied van dit soort producten.” In de winkel is op simpele wijze via een app te bepalen welk advies de verkoper aan de klant dient te geven, op wat voor vraag dan ook, en welke producten daar vervolgens bij horen.

Desgevraagd levert James voor in de winkel een compleet met onderhoudsproducten gevulde display, met ingebouwd een iPad waarop de app al is geïnstalleerd. Zo kan de klant door het invullen van een aantal simpele vragen eventueel ook zelf bepalen welk product hij of zij nodig heeft. Dit scheelt tijd en laat er bovendien geen twijfel over bestaan of de verkoper wel het juiste flesje meegeeft. Bij interesse in de producten van MVVM is Mano bereikbaar op telefoonnummer 06-40676699 of per email op mano @ mvvm.nu.

(Vloerenplein, 06-12-20-17)

 

 

 

 
EFWEX 2018 medio maart in Flanders Expo

Sfeerbeelden-EFWEX-2016Sfeerbeelden EFWEX 2016.De derde editie van de European Floor & Wall Exhibition, ofwel EFWEX, de enige Belgische vakbeurs voor houten vloeren en aanverwante producten, vindt opnieuw plaats in Flanders Expo Gent en wel op 14, 15 en 16 maart 2018. Het evenement verzamelt om de twee jaar nationale en internationale spelers uit de wereld van parket, laminaat, LVT, wand- en gevelbekleding en alle toebehoren en chemie. Per vandaag is ruim de helft van de beursvloer al ingenomen. Initiatiefnemer Floor Forum International Magazine meldt dat reeds de nodige grote namen uit de parketsector en de chemische industrie present tekenen.

Aan de sterke punten van de vorige editie verandert volgens de door Filip de Ridder aangevoerde organisatie niets. EFWEX 2016 kreeg destijds een rapportcijfer 8 van de ondervraagde bezoekers. Met name de fraaie stands, de internationale diversiteit in het aanbod en de gratis catering werden geprezen. Veel exposanten prezen van hun kant dan weer de kwaliteit en de herkomst van de bezoekers. Wel nieuw voor de standhouders en bezoekers aan EFWEX 2018 is in ieder geval, halverwege de beurs op 15 maart, een nocturne met dans en animatie. Verder wordt de centrale bar aangevuld met nog drie bars in de hoeken. De organisatie voorziet dit jaar voor het eerst ook in een (beperkt) aantal ‘demostanden’ aan de langste achterwand van hal 8.

De komende beurs staat in het teken van de terugkeer van het eclecticisme, een actuele trend van belang in de interieurinrichting. Stijlen uit andere sferen, uit verschillende nationaliteiten en architectuurperiodes worden in deze stroming samengevoegd. Combinaties van oud en nieuw, vintage in een hypermoderne omgeving of kubisme in een oud herenhuis zijn voorbeelden van dergelijke ‘hybride’ en verrassende samenstellingen.

EFWEX 2016 was goed voor iets meer dan honderddertig exposanten en voor bijna tweeduizend professionele bezoekers, waarvan ongeveer een kwart uit de buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland afkomstig was, maar ook van elders in Europa en daarbuiten. De toegang voor professionele bezoekers is gratis mits voorgeregistreerd via de website www.efwex.eu.

(Vloerenplein, 06-12-2017)

 
Uzin Utz Nederland nieuwe naam Unipro

Pand-Uzin-Utz-NederlandBedrijfspand Uzin Utz Nederland, net zo groen als voorheen maar nu met nieuw logo.Unipro B.V. wijzigt op 1 januari 2018 zijn naam in Uzin Utz Nederland B.V. Afgezien van een nieuwe naam en een nieuw logo, verandert er naar eigen zeggen niets voor het bedrijf, zijn medewerkers, leveranciers en klanten.

Het bedrijf in Haaksbergen is al sinds 2004 een onderdeel van de Uzin Utz Group. De Duitsers veronderstellen met deze naamswijziging het potentieel van een ruimer marktaandeel beter te kunnen benutten. “We creëren daarmee een uniform bedrijfsimago. De nieuwe bedrijfsnaam maakt voor iedereen duidelijk dat Uzin Utz Nederland een volledige dochteronderneming is van de Uzin Utz Group,” zo verklaart Philip Utz, toekomstig lid van de raad van bestuur en achterkleinzoon van de oprichter van het familiebedrijf. “Door de naamswijziging profiteren de dochterbedrijven bovendien beter van de naamsbekendheid van het moederbedrijf.”

Unipro levert de merken Uzin, Wolff, Pallmann, Arturo en codex. Op genoemde datum gaat Unipro België overeenkomstig verder als Uzin Utz België nv.

(Vloerenplein, 06-12-2017)

 
Oprichter van Estillon overleden

Frans-LokinFrans Lokin.De heer Frans Lokin, oprichter van Estillon, is afgelopen week overleden op de leeftijd van 86 jaar. Hij begon het bedrijf in 1965, aanvankelijk als regionale textielgroothandel in Tilburg, later als landelijke speler voor textiele onderlagen. In 1986 werd Estillon overgenomen en nam Dick Bosveld de touwtjes in handen. Onder diens leiding werd het internationale netwerk vormgegeven. Sinds 2013 is de onderneming in Uden gevestigd en gaat er prat op met succes te opereren in Europa en het Midden-Oosten als leverancier van ondertapijten, ondervloersystemen en specifieke accessoires. De leiding is nu in handen van Richard Bosveld.

(Vloerenplein, 06-12-2017)

 
Nieuws van Interfloor voor december
PLANET-PROJECT-SDNPlanet Project-SDN.
MarbleMarble.

Nieuw bij Interfloor is de tapijtcollectie Planet Project-SDN. Dit betreft de duurzame opvolger van de al langer bekende Planet Project. Deze projectkwaliteit is in een nieuw jasje gestoken, nog compacter geworden en met zijn klasse 33 bovendien geschikt voor de meest intensieve interieurtoepassingen. Ofwel, overal waar extreme slijtvastheid en hoge mate van vuilverwijdering zeer belangrijk zijn. Wat Interfloor betreft verdient dit tapijt zeker het predicaat ‘werkpaard onder de (project)tapijten’, daarbij wijzend op het gebruik van Solution Dyed Aquafil 6.0 polyamide garens in combinatie met een intense pooldichtheid.

“Deze door en door geverfde garens met innovatieve vlamvertragende en antibacteriële eigenschappen verschaffen de kwaliteit de beste gebruikseigenschappen, zoals eenvoudig onderhoud waarbij eventuele vlekken en ongelukjes hygiënisch te reinigen zijn met een bleekmiddeloplossing,” aldus de leverancier. De Aquafil SDN-garens zijn overigens ook ontwikkeld met oog op het terugwinnen en recyclen van materialen. De behandeling met Scotchgard Protector geeft het tapijt voorts een extra duurzame en langdurige bescherming tegen vuil en vlekken. Planet Project-SDN reikt door zijn hoge dichtheid tot zelfs comfortklasse 4 en is akoestisch hoog isolerend. De ultrafijne poolstructuur is opgebouwd uit drie verschillende kleuren hooggetwijnde draden. Het fraaie driekleurige frisé-effect draagt bij aan een levendig en actueel uiterlijk. Planet Project-SDN is verkrijgbaar in twaalf uiteenlopende ton-sur-ton kleursamenstellingen, van gedempte tonen blauw, natuurlijke bruin- en grijstinten tot warm dieprood.

Inhakend op de trend van natuurlijke ruwe vloeren lanceert de aanbieder uit Zwartsluis (na de goed ontvangen Myscrete) nog een tweede tapijtkwaliteit in betonlook, genaamd Marble. “Een prachtig gemêleerd bouclé tapijt met concrete overprint. Het gelaagde design met een patroon van 99 x 99 cm geeft bij de grijstinten een stoer beton-effect,” zo stelt Interfloor. “Het contrast van zacht tapijt met het raw beton dessin is verrassend, een echte eyecatcher voor een rauwe industriële sfeer, prachtig in combinatie met onafgewerkte materialen, metaal, leer en hout.”

Als tapijtkwaliteit beschikt Marble voorts over voordelen ten aanzien van warmte, comfort, akoestiek en geluidsabsorptie in de ruimte. Met zijn gebruiksklasse 23 is de lussenpool aanbevolen voor gebruik in drukke woonruimtes en indien voorzien van ondertapijt geschikt voor trappen. Marble laat zich eveneens goed toepassen als karpet. Door het gemêleerde gemarmerde patroon wordt eventuele vervuiling bovendien effectief aan het oog onttrokken. Marble is verkrijgbaar in zes smaakvolle, verweerde kleuren met subtiele schakeringen grijs.

Voor begin volgend jaar staan bij Interfloor verder de introducties op stapel van de bijzondere primeur Dynamic Wood XXL en van de tapijtkwaliteiten Prestige en Graphic Project-SDN.

(Vloerenplein, 04-12-2017)

 
Branche blijft meeliften met woningmarkt

cbs-logoIn het voorbije derde kwartaal groeide de omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen en keukens wederom flink ten opzichte van een jaar eerder, zo rapporteert het CBS in zijn jongste Kwartaalmonitor Detailhandel. In dit clustertje bevinden ook de winkels in (parket-, laminaat- en kurk-)vloeren. De omzet van het segment was 6,5 procent hoger. De verkopen groeiden ongeveer even hard, met 6,6 procent. De branche profiteert volgens het CBS onder andere van het feit dat de huizenmarkt op dit moment op volle toeren draait. Deze winkels noteerden in het eerste kwartaal een omzetgroei van 10,8 procent en in het tweede van 7,6 procent. Over de eerste drie kwartalen van 2017 bedraagt hun omzetgroei nu 8,2 procent.

Ook de winkels in meubels en huishoudelijke artikelen (met inbegrip van de bredere woninginrichters) profiteren van de herstelde woningmarkt. In het derde kwartaal noteerden zij wederom een volume- en omzetstijging. Ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder namen de verkopen toe met 7,9 procent. De omzet groeide even hard. Dergelijke groeicijfers zijn sinds het tweede kwartaal van 2006 niet meer in de officiële statistieken voorgekomen. Hoewel de omzet al sinds het derde kwartaal van 2014 onafgebroken groeit, is het omzetniveau in deze branche nog steeds bijna 13 procent lager dan in het derde kwartaal van 2008, zo nuanceert het CBS. Deze groep retailers noteerde in het eerste kwartaal van 2017 nog een beperktere omzetgroei van 4,5 procent en in het tweede van 3,2 procent.

(Vloerenplein, 04-12-2017)

 
Branchebarometer plust bijna 5 punten

De door Van Es Marketing Services opgestelde ‘woonbranche economische barometer’ stijgt in november met bijna vijf punten en sluit de maand november af op een stand van 16,3. De cijfers over het producentenvertrouwen en de woningmarkt laten een fraaie stijging zien in vergelijking met vorige maand. De cijfers over het consumentenvertrouwen en de weekomzetmutatie van woondetaillisten noemt Van Es ‘vrijwel onveranderd positief’.

Woonbranche-economische-baromter-nov-2017‘Woonbranche economische barometer’ stijgt in november met bijna vijf punten (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten blijft in november ‘stabiel positief’ en komt uit op 16,7, slechts een fractie lager dan vorige maand. Van Es meldt verder dat 42 procent van de woondetaillisten een toename van de weekomzet noteert en 26 procent een daling. Van de woondetaillisten verwacht ruim de helft (53%) dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien. 15 Procent voorziet een omzetdaling.

Het in de barometer meegewogen CBS-cijfer over het vertrouwen onder consumenten is in november 2017 gelijk gebleven en komt net als in oktober en september uit op 23. Ook de koopbereidheid verandert niet in november. Deze deelindicator komt eveneens net als in september en oktober uit op 10. Het meegewogen CBS-cijfer van het producentenvertrouwen stijgt van 8,2 in oktober naar 9,1 in november. Dat is de hoogste stand na januari 2008 toen met 9,4 de hoogste waarde ooit werd bereikt.

In de verslagmaand oktober registreert het Kadaster 20.143 verkochte woningen, een stijging van 16,2 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De deelindicator van de woningmarkt stijgt hiermee van -1,8 naar 16,2. Vergeleken met vorige maand is er sprake van een daling van 2,4 procent. Omdat de mutatiecijfers in vergelijking tot de maand een jaar geleden een stuk positiever zijn dan in de voorgaande maand hebben de nieuwe cijfers een positief effect op de stand van de barometer.

(Vloerenplein, 01-12-2017)

 
Samenwerking Amorim en Gebrs. Willard

amorim-wicanders-willardPer 1 januari 2018 zal het bekende WICANDERS vloerenassortiment van Amorim Benelux BV naast haar eigen distributienetwerk ook via groothandel Gebrs. Willard BV leverbaar zijn. Met de toevoeging van de bekende kurk- en vinylvloeren van het merk Wicanders aan haar vloerenassortiment versterkt Gebrs. Willard haar positie in de harde vloerenmarkt. Gebrs. Willard introduceert zeer binnenkort een speciaal voor hen ontwikkelde Wicanders panelendisplay met daarin twee verschillende producten uit het Wicanders assortiment. Het betreft de kwaliteiten Design Comfort en Authentica. Deze 28 items vormen de kern van de collectie. Deze vloeren zijn vanzelfsprekend vanuit Naarden leverbaar. Het overige assortiment is uiteraard ook in Nederland voorradig en zal vanuit Tholen (Amorim) rechtstreeks bij de Wicanders dealers geleverd worden. Omdat beide organisaties veel waarde hechten aan productkennis is de buitendienst van Gebrs. Willard recent naar Portugal geweest voor een intensieve (product)training over de eigenschappen, toepassingen en legvoorschriften van Wicanders kurk- en vinylvloeren. “Door de samenwerking tussen Amorim en Willard zal de sales capaciteit verdubbelen en zullen de twee bedrijven nog beter in kunnen spelen op de groeiende vraag naar de unieke 2-laags zwevende kurk- en vinylvloeren van Wicanders. De komende maanden zal Wicanders veel nieuwe producten aan de collecties toevoegen. Onder andere door gebruik van digital printing direct op de kurk toplaag zal de collectie sterk geïnnoveerd worden in het eerste kwartaal van 2018,” aldus het persbericht.

(Vloerenplein, 30-11-2017)

 
Roommade breidt uit
Henk-Jeurissen-2017Henk Jeurissen, Commercieel Directeur Roommade.
Collectie-Mountain-van-RoommadeDe collectie ‘Mountain’ van Roommade.

“Wie een woonruimte of kantooromgeving binnenstapt, wordt direct gegrepen door de typische sfeer die er heerst. Datzelfde geldt voor een kledingzaak, een pompstation of een supermarkt.” Aan het woord is Henk Jeurissen, Commercieel Directeur bij Roommade. Henk Jeurissen is nieuw binnen de organisatie van Roommade maar een oude bekende in de wereld van vloeren. “Een goede sfeervolle vloer die passend is aan de omgeving maakt dat je je er prettig voelt, of je nu medewerker bent, bezoeker of klant.” Met de komst van Henk Jeurissen vond er een omslag binnen Roommade plaats. “De ervaring die er binnen de organisatie van Roommade aanwezig is, is van onschatbare waarde. Het is natuurlijk jammer om die niet - veel meer dan Roommade ooit heeft gedaan - in bestaande en ook nieuwe branches in te zetten. De nieuwe focus van het bedrijf betekent een omslag in de organisatie. Een andere manier van denken en werken is noodzakelijk om aan een steeds sneller veranderende marktwens te kunnen voldoen. Alle afdelingen, van commercie tot logistiek gaan hierin mee. Investeringen in mens en materiaal zijn hierbij noodzakelijk. Op deze wijze gaat Roommade bestaande markten bestendigen en nieuwe markten ontginnen.” Mede daarom heeft Roommade ook haar vloeren catalogus uitgebreid met een nieuwe lijn laminaatvloeren: ‘Mountain’. Mountain omvat 9 kleuren, onderverdeeld in 3 groepen: 3 kleuren op 7mm AC3, klasse 23/31, pak 2.47m2, 1285x192; 3 kleuren op 8mm AC4, klasse 23/32, pak 2.49m2, 1285x242 en 3 kleuren op 8mm AC4, klasse 23/32, pak 2.22m2, 1285x192. Alle vloeren zijn voorzien van G-5 kliksysteem en leverbaar per commissie of per pallet. “Nu op voorraad én in een eindejaarsactie. Wie voor Roommade kiest, kiest voor kwaliteit,” aldus Jeurissen tot besluit.

(Vloerenplein, 29-11-2017)

 
Hendrik Deruyck naar McThree

Hendrik-DeruyckHendrik Deruyck (archieffoto Balta).Hendrik Deruyck, tot in 2016 topman bij Balta, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de raad van bestuur van de tapijtgroep McThree, zo meldt De Standaard vandaag. Hij wordt er uitvoerend voorzitter en volgt de 85-jarige Lucien Vanwynsberghe op, die bestuurder blijft. Deruyck was tot het voorjaar van 2016 CEO van Balta. In het najaar was sprake van een principeakkoord tussen beide West-Vlaamse bedrijven over een overname van McThree door Balta. Begin dit jaar bleek evenwel dat beide partijen na maandenlange onderhandelingen toch geen overeenstemming hadden weten te bereiken over de voorwaarden. De Standaard heeft van de vakbonden vernomen dat Deruyck verklaard heeft dat hij niet bij McThree is gekomen om het bedrijf aan Balta te verkopen.

(Vloerenplein, 27-11-2017)

 
Nieuwe accountmanagers Amorim Benelux
Lex-KeijzerLex Keijzer.
Wouter-SprangersWouter Sprangers.
Rik CremersRik Cremers.

Amorim Benelux heeft zijn salesteam voor Nederland uitgebreid met een drietal accountmanagers. Aanleiding is de toenemende vraag naar de kurkgerelateerde vinylvloeren van Wicanders voor residentieel en projectmatig gebruik.

Lex Keijzer is de nieuwe accountmanager West/Randstad/Utrecht. Hij is mobiel te bereiken op het nummer 06-15082385 en via e-mail op het adres lkeijzer.ar.nl @ amorim.com. Wouter Sprangers neemt Zeeland/West-Brabant/Tilburg onder zijn hoede. Hij is bereikbaar op 06-21999387 en wsprangers.ar.nl @ amorim.com. Rik Cremers ten slotte is verantwoordelijk voor Midden-Nederland/Limburg. Hij is bereikbaar op 06-55363675 en rcremers.ar.nl @ amorim.com.

Door deze versterking is het Tholense bedrijf volgens verkoopdirecteur Bart Nietsch beter in staat om in te spelen op de groeiende vraag naar de tweelaagse, zwevende kurk– en vinylvloeren van Wicanders. Binnenkort volgt op Domotex nog de introductie van nieuwe producten en een uitbreiding van bestaande collecties.

(Vloerenplein, 24-11-2017)

 
Omzetgroei bouwbedrijf door de helft

cbs-speciaal-bouw-q3De bouwomzet groeide in het derde kwartaal weliswaar voor het twaalfde kwartaal op rij, maar de toename van 3,1 procent was de kleinste in bijna twee jaar, zo meldt het CBS in de Kwartaalmonitor Bouw. In het eerste halfjaar van 2017 groeide de omzet nog ruim 6 procent, terwijl die in het laatste halfjaar van 2016 nog met meer dan 8 procent was toegenomen.

Steeds meer ondernemers geven aan dat personeels- en materiaaltekorten hun bouwactiviteiten belemmeren. Tot anderhalf jaar geleden speelden deze belemmeringen in de bouwsector niet. Toen was onvoldoende vraag voor ondernemers juist de grootste belemmering voor hun bouwactiviteiten.

In deze periode van toenemende vraag naar bouwdiensten enerzijds en toenemende belemmeringen voor de bouwproductie anderzijds, groeit ook het aantal bouwondernemers dat verwacht hogere tarieven te berekenen. Meer dan de helft zelfs van de bouwondernemers gaf aan het begin van het vierde kwartaal aan een tariefstijging te verwachten.

De afwerkingsbedrijven binnen de deelbranche van de gespecialiseerde bouw noteren in het voorbije kwartaal een omzetgroei van 3,6 procent. In het eerste en tweede kwartaal bereikten zij nog plussen van tussen de 7,5 en 8 procent. Tot de afwerking in de bouw rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen.

Bij de gespecialiseerde bouwbedrijven als geheel stokt de groei na elf kwartalen. In het derde kwartaal was hun omzet gemiddeld net zo hoog als in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Wel zijn er opmerkelijke verschillen. Zo zagen grote bedrijven hun omzet met 7,0 procent dalen. Hun omzet is al drie kwartalen achter elkaar verminderd. Kleine bedrijven zagen daarentegen hun omzet met 5,5 procent stijgen, middelgrote bedrijven met 2,1 procent. Binnen de gespecialiseerde bouw zagen bouwinstallatiebedrijven als enige hun omzet voor het tweede kwartaal op rij met enige procenten afnemen.

(Vloerenplein, 24-11-2017)

 
‘Trends in tapijt’ bij Cotap

Sfeerbeeld-kwaliteit-AmorietSfeerbeeld kwaliteit Amoriet.De Ambiant-tapijtcollectie van Cotap wordt uitgebreid met een viertal kwaliteiten. De nieuwe tapijtkwaliteiten - Amoriet, Austin, Baltimore en Orlando genaamd - zijn geschikt voor vrijwel iedere ruimte en bieden volgens de leverancier inspiratie aan iedereen die op zoek is naar de nieuwste trends in tapijt.

De Amoriet is een projectgeschikte luspool, gemaakt van het duurzame polyamide garen, dat zorgt voor een kleurrijk beeld. Het tapijt is geschikt voor vrijwel iedere ruimte, van woonkamer tot slaapkamer en van trap tot kantoor. Amoriet is leverbaar in de tinten blauw, grijs, bruin en rood.

De Austin is een gesneden pool en wordt door Cotap als uniek omschreven vanwege zijn projectgeschiktheid en SDN-garen. Deze garens zijn UV-bestendig en kleurecht. De Austin staat garant voor hoog wooncomfort, zo verklaart de groothandel, en hij is leverbaar in moderne kleuren. Daarnaast beschikt de kwaliteit over het Indoor Air Comfort-certificaat.

De kwaliteit Baltimore is een synthetisch gesneden pool en leverbaar in diverse bruin- en grijstinten. Het is een gemêleerd tapijt en daarmee toepasbaar in elk interieur. Ook de Baltimore beschikt bovendien over het Indoor Air Comfort-certificaat.

De Orlando ten slotte is een gesneden pool, gemaakt van SDN-garen. Kenmerkend is het eigentijdse kleurenpalet: van diepzwart tot champagne. Voorts beschikt de Orlando eveneens over het Indoor Air Comfort-certificaat.

(Vloerenplein, 22-11-2017)

 
EPLF stelt ‘Innovatiemanifest’ op
Max-von-Tippelskirch-17Max von Tippelskirch, vice-voorzitter van de EPLF: ‘Hoge normen zijn een bepalende factor’ (foto: EPLF/Swiss Krono).
EPLF-InnovatiemanifestVoorzijde EPLF-Innovatiemanifest.

De in de EPLF verenigde Europese laminaatfabrikanten hebben een heus ‘Innovatiemanifest’ opgesteld, te omschrijven als een strijdplan voor de lange termijn dat de voordelen onderstreept van kwaliteitslaminaat van Europese origine. Het manifest is het antwoord van de vereniging op ontwikkelingen in de vloerenmarkt. "Het doel van onze vereniging is om een krachtige claim neer te leggen voor het Europese laminaat. Wij willen momentum scheppen voor het Europese laminaat van morgen,” aldus gewichtige woorden van Max von Tippelskirch, vice-voorzitter van de EPLF. “Het EPLF-Innovatiemanifest is een nieuw strategisch document dat formuleert hoe de EPLF zichzelf ziet en bepaalt de leidende beginselen voor ons toekomstige verenigingswerk.”

Onder het bestaande motto ‘Quality and Innovation made in Europe’ wil de EPLF het veertig jaar geleden gelanceerde vloertype blijven vernieuwen en producten ontwikkelen die met gunstige eigenschappen in een behoefte voorzien. De vereniging wijst er in dit verband op dat voor de huidige consument indelingen in specifieke vloerencategorieën nog maar weinig betekenis hebben. Wat zou tellen voor de eindverbruiker is goede kwaliteit en goede prestatiekenmerken, thema’s waarop de EPLF dan ook verwacht in te kunnen haken. Onder meer door gedegen voorlichting te geven - ook noodzakelijk geacht gezien de stortvloed aan informatie op het internet - over normen en keurmerken, milieuaspecten, duurzaamheid, installatiegemak, enzovoorts.

Het kaf van het koren scheiden, zo omschrijft de EPLF zijn werkzaamheden op een vloerenmarkt die gekenmerkt wordt door de nodige kapers op de kust. “De hoge normen die wij aan onszelf en onze producten opleggen, zijn een bepalende factor in de aanzienlijke voorsprong die we hebben verworven op onze niet-Europese concurrenten,” zo geeft Von Tippelskirch zijn visitekaartje af. Op de website www.eplf.com is het negentien pagina’s en tien aandachtspunten tellende manifest voor de liefhebber te downloaden, in het Engels en het Duits.

(Vloerenplein, 22-11-2017)

 
Vijftigjarig jubileum norament 926

norament Frankfurt-AirportGrootschalig project in Frankfurt, op de grootste luchthaven van Duitsland, vestigde in de beginjaren de naam van de klassieke noppenvloer in de kleur zwart.De rubbervloeren van norament, producten van nora flooring systems uit het Duitse Weinheim, vieren hun vijftigste verjaardag. De vloer met de ronde nop, de norament 926, was het eerste product in de reeks en mag inmiddels gerust tot de klassiekers worden gerekend. De onder hoge druk geperste rubber tegels zijn wereldwijd terug te vinden in ‘uitdagende’ omgevingen als luchthavens, ziekenhuizen, scholen, kantoren, winkels, fabrieken en sportcomplexen.

Ter gelegenheid van het jubileum wordt het standaardassortiment van de noppenvloer uitgebreid met een eenentwintigste kleur. In deze steengrijze rubber tegels zijn glitterpartikeltjes uit natuurgraniet verwerkt. “Het nieuwe dessin met zijn bijzondere uitstraling is buitengewoon geschikt voor representatieve ruimtes,” aldus CEO Andreas Müller.

(Vloerenplein, 22-11-2017)

 
Mohawk Industries aast op Godfrey Hirst

mohawk-gh-logoDe Amerikaanse vloerengigant Mohawk Industries heeft zijn oog laten vallen op Godfrey Hirst, de grootste tapijtfabrikant van Australië. Volgens website Australian Financial Review kan de familie McKendrick die Godfrey Hirst nog in handen heeft een bedrag van 500 tot 600 miljoen Australische dollars (circa 320 tot 385 miljoen euro) tegemoet zien. Volgens bronnen van de website zijn de gesprekken in een vergevorderd stadium en is een akkoord wellicht nog deze week te verwachten. Bij het in 1966 opgerichte Godfrey Hirst werken ruim 1000 man, verdeeld over Australië en Nieuw-Zeeland. In het afgelopen boekjaar behaalde de fabrikant een omzet van omgerekend 281 miljoen euro en een bedrijfsresultaat van 42 miljoen euro. Negen maanden geleden [zie Nieuws van 22-02-2017] had Godfrey Hirst een investeringsbank ingehuurd om een koper te vinden. Mohawk is goed voor een jaaromzet van 9 miljard Amerikaanse dollars.

(Vloerenplein, 20-11-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

meister

allesovertapijt-logo