banner-vp-forinn-17

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Headlam exposant op Intirio 2018

Lancering-Visgraat-PVCLancering Visgraat PVC, een noviteit in de huislijn van Headlam.Headlam NL heeft opnieuw gekozen voor deelname als exposant aan Intirio 2018. De Zutphense groothandel, die zich profileert met een brede collectie raamdecoratie en vloerbedekking, stelt tevreden vast dat ook bij de vakbeurs in Gent een verbreding in aanbod plaatsvindt, met een toenemend aantal exposanten op het gebied van vloeren. “Dit maakt Intirio niet alleen voor ons interessant, maar ook voor de vele retailers uit België en de (in aantal groeiend) bezoekers uit Nederland,” aldus Headlam. De groothandel wil straks (28 t/m 31 januari) in Gent stellig opgemerkt worden als ‘leverancier van 1001+ producten voor de woninginrichter’. Dat wil onder meer zeggen een breed aanbod aan producten en een exclusieve huislijn onder de naam lifestyle-interior by Headlam.

Tot de noviteiten in zijn huislijn die de exposant nu alvast wenst uit te lichten, behoort zeker de nieuwe collectie PVC visgraat in zowel brede als smalle plank. Op vloerengebied valt verder te melden dat de collectie Mart Visser Carpets, afgelopen september in eigen land al enthousiast ontvangen op de Interieur Collectie Dagen te Gorinchem, nu ook beschikbaar komt voor de retailer in België. Tevens wordt gelanceerd de ‘Headlam hout collectie’, voorgesteld als een houten vloer met een scherpe prijs. Nieuw in de collectie binnenzonwering zijn de Hout & Houtlook horizontale jaloezieën. Als primeur geldt bovendien dat de Headlam collectie binnenzonwering digitaal te bestellen zal zijn via het Woontotaal atelier bestelsysteem. Weer een andere lancering op Intirio betreft de Headlam gordijncollectie februari 2018, met tevens een ‘sneak preview’ van de ‘spring’ collectie.

Mart-Visser-CarpetsMart Visser Carpets, een samenwerking met Karpi, zal ook op Intirio te zien zijn.Verder kondigt Headlam aan dat zijn samenwerking met USFloors niet onopgemerkt zal blijven. Als enige zal de exposant deze collectie op Intirio promoten, mede door het integreren van de COREtec shop-in-shop-presentatie met de gehele collectie producten. Voorts zal ook Edel in nauw verband met Headlam worden gepresenteerd. Dit geldt evenzo voor de samenwerking met de Karpi Group, die ook dit jaar bij de stand zal worden geïntegreerd.

“Wij gaan voor een positieve sfeer op de beurs, met enthousiasme van zowel ons als de bezoekers,” zo klinkt het in een persbericht. Headlam verwacht zich aldus op de kaart te zetten als een toekomstgerichte groothandel met een ruim assortiment, die bovendien het verlenen van service hoog in het vaandel heeft staan. “Wij hopen hiermee ook ons dealerbestand uit te kunnen breiden in diverse productgroepen,” zo besluit Headlam.

(Vloerenplein, 20-11-2017)

 

 
Nieuw distributiecentrum Balta Home USA

Officiele-openingOfficiële opening, afgelopen donderdag, met de burgemeester van Rome, het management van de divisie en (zesde van rechts) CEO Tom Debusschere (foto: Balta).

Balta Home USA (divisie karpetten) verhuist naar een nieuw distributiecentrum van bijna 31.000 vierkante meter in Rome, Georgia om meer capaciteit te bieden voor de Noord-Amerikaanse markt. Voorheen werkte het bedrijf vanuit twee magazijnen in diezelfde staat. Het ‘duurzame’ nieuwe distributiecentrum zorgt voor meer efficiëntie, lagere kosten en heeft onder meer de beschikking over 24 laadkaaien, geschikt voor het laden van 14 vrachtwagens tegelijk. Een deel van het magazijn zal bovendien worden gebruikt om extra capaciteit te kunnen bieden voor de groeiende e-commerce activiteiten van Balta Home. “De reorganisatie van ons distributienetwerk van karpetten in de VS ondersteunt onze toekomstige groeiambities en biedt de infrastructuur om onze klanten effectiever te kunnen ondersteunen in hun groeiende e-commerce verkoopkanalen,” zo vat Tom Debusschere, CEO Balta Group, een en ander samen.

(Vloerenplein, 20-11-2017)

 
Victoria koopt Keraben

vic Logo kerabinHet Britse vloerenconglomeraat Victoria (naar eigen zeggen tevens de grootste tapijtfabrikant van het Verenigd Koninkrijk) heeft in zijn geheel de Keraben Grupo overgenomen, Spaans fabrikant van keramische vloer- en wandtegels. Vorige week bevestigden de Britten al geruchten omtrent de onderhandelingen. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 274,1 miljoen euro, grotendeels te financieren door een uitgifte van aandelen. Keraben was vorig jaar goed voor een omzet van 118,3 miljoen euro en een aangepaste ebitda van 36,4 miljoen. Voor dit lopende jaar wordt een toename van de omzet met rond tien procent verwacht. De overname kadert in het streven van Victoria om een positie te verwerven op de Europese markt voor harde vloeren en volgt kort op de aankoop van Ceramiche Serra (een Italiaanse collega van Keraben), die naar verwachting komende december rond is.

(Vloerenplein, 17-11-2017)

 
Centrum voor Ambachtseconomie stopt

cvae-siteScreenshot website CvAE.Het Centrum voor Ambachtseconomie (CvAE) wordt met ingang van 1 januari 2018 opgeheven en zal niet langer bereikbaar zijn. Dit betekent eveneens dat de website www.cvae.nl komende januari offline gaat. Gegevens downloaden (zoals de ‘Legvoorschriften Parketbranche’) dient voor 31 december 2017 te gebeuren.

In een reactie bevestigt de organisatie dat zij einde van dit jaar ophoudt te bestaan. “Na de opheffing van de schappen eind 2014, waaronder het Hoofdbedrijfschap Ambachten, hebben wij voor drie jaar subsidie ontvangen (2015-2017) om een koepelorganisatie voor de ambachten te zijn. Deze subsidie loopt dit jaar ten einde en daarom ook het CvAE. Na dit jaar kunnen ondernemers enkel terecht bij hun brancheorganisatie,” aldus het CvAE. Op de website kunnen parketteurs, klussers, meubelmakers, meubelstoffeerders en vele andere ambachtsmensen terecht op aparte pagina’s voor hun beroepsgroep, een uitbreiding die grotendeels pas afgelopen jaar tot stand is gekomen.

(Vloerenplein, 17-11-2017)

 
Intertap en Amorim beëindigen samenwerking

hoomline-logo-wicandersNa een enerverende samenwerking hebben Intertap Flooring B.V. en Amorim Benelux B.V. in goed gezamenlijk overleg besloten om de samenwerking met betrekking tot de distributie van Hoomline VinylCork-producten te beëindigen. Met ingang van december 2017 zal Intertap Flooring B.V. de distributie van voornoemde collectie stopzetten en zullen de aanwezige displays in de markt een andere invulling gaan krijgen. De samenwerking stopt per 1 december 2017. Tot 30 november 2017 blijft Intertap Flooring onder de huidige leveringsvoorwaarden de betreffende verkooppunten bedienen. De VinylCork-collectie zal voortaan leverbaar zijn onder de naam Wicanders Design Comfort in 18 kleuren bij Amorim Benelux B.V. in Tholen.

(Vloerenplein, 15-11-2017)

 
5 vragen aan Paul van Kassel van Rinos

Paul van KasselPaul van Kassel.“Rinos wil de komende jaren flink groeien in Europa.” Dit is voor Paul van Kassel desgevraagd de grootste uitdaging de komende jaren voor deze fabrikant van schoonlooptapijt uit Genemuiden. De commercieel directeur geeft antwoord op deze en een aantal andere prikkelende vragen in de rubriek ‘5 vragen aan’ onder de button Column & Co op deze site.

Een van de uitdagingen voor distributeurs en woninginrichters in de vloerenbranche is volgens hem om met klanten via e-commerce zaken te doen. “Ik zie dat in onze branche nog weinig terug! Voor aansluiting op de markt is dit noodzakelijk,” zo stelt Van Kassel. Hij laat ook zijn licht schijnen over het belang van duurzaamheid. Immers: “Duurzame producten gaan hard groeien in assortiment en toepasbaarheid.” En van maatwerk: “We ontwikkelen specifiek voor onze klanten. Als private label-fabrikant maken we op wens van de klant een assortiment schoonloopmatten.” Hij opent voorts wat deuren en vertelt over de ontwikkelingen die momenteel bij Rinos gaande zijn, niet in het minst de zoektocht naar toegevoegde functionaliteit en nuttige innovaties. En de toegevoegde waarde van Rinos voor zijn klanten? Die ligt wat de commercieel directeur betreft in eerste instantie bij een snelle en betrouwbare logistieke service. Maar er is veel meer wetenswaardigs over de wereld van de entreematten te zeggen. Dus klik hier voor ‘5 vragen aan Paul van Kassel’.

(Vloerenplein, 15-11-2017)

 
CBS turft flinke plussen woonzaken

September blijkt de negende maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de winkels in non-food is toegenomen, zo meldt het CBS vandaag. Hun omzet is in de verslagmaand met ruim 7 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, het volume ligt bijna 8 procent hoger. De winkels in meubels en huishoudartikelen (inclusief woninginrichting algemeen assortiment) hebben in de negende maand van het jaar 8,7 procent meer omgezet, de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) 5,4 procent meer.

Omzet-detailhandel-sept17

Voor het voorbije derde kwartaal als geheel turft het CBS voor de woongerelateerde omzet wat lagere plussen dan INretail vandaag doet. De winkels in meubels en huishoudartikelen bereiken bij de officiële rekenmeesters na negen maanden een groei van 7,9 procent en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren komen tot een plus van 6,5 procent, al zijn beide nog voorlopige uitkomsten. De winkels in non-foodartikelen bij elkaar genomen sluiten het derde kwartaal af met een omzetstijging van 5,2 procent.

De winkels in schoenen en lederwaren en in kleding realiseren afgelopen september (vanwege het weer) de grootste omzetstijging binnen het non-foodsegment. De detailhandel als geheel boekt in de negende maand 5,8 procent meer omzet, bij een volumestijging van 4,4 procent, alle scores gecorrigeerd voor de koopdagen. De online omzet ligt ruim 23 procent hoger dan in september vorig jaar, die van multi-channelers zelfs bijna 31 procent.

(Vloerenplein, 13-11-2017)

 
INretail ziet explosie omzet woonwinkels

De INretail woonwinkelmonitor rapporteert een omzetstijging van gemiddeld 12,7 procent in kwartaal nummer drie. De branchevereniging neemt dan ook het woord ‘geëxplodeerd’ in de mond om de omzetontwikkeling te duiden. Keukenverkopers noteren als uitschieter een omzetstijging van niet minder dan 16,6 procent, terwijl die in het eerste kwartaal slechts 1,5 procent bedroeg. De woonbranche als geheel loopt na negen maanden evenzoveel procenten voor op het omzetcijfer van vorig jaar in de INretail woonwinkelmonitor en realiseert al dertien kwartalen op rij omzetplussen. “We profiteren van het vertrouwen dat consumenten hebben in de economie en van de vele verhuizingen die tot bestedingen bij woonwinkels leiden,” zo verklaart Bert Jan van der Stelt van INretail.

Omzetontwikkeling-Q3-17Omzetontwikkeling woonbranche per kwartaal en cumulatief na negen maanden (bron: INretail woonwinkelmonitor).

In januari ging de retailorganisatie overigens nog uit van een meer bescheiden plus van 5 procent voor de woonwinkels dit jaar. Van der Stelt voorziet nu dat dit percentage ruim wordt overtroffen. “Negen van de tien ondernemers voorspelt dat de omzet in het vierde kwartaal minimaal gelijk blijft, of groeit. Dat is goed nieuws want het creëert ruimte om te kunnen investeren in de onderneming.”

Alle deelbranches hebben in het voorbije derde kwartaal geprofiteerd van de toegenomen consumentenbestedingen in de sector. Meubelzaken zien hun omzet met 15,3 procent stijgen, terwijl een kwartaal eerder hun omzet ook al 7,3 procent was toegenomen. Gemengde woonwinkels realiseren 13,4 procent meer omzet en woningtextielwinkels 7,3 procent.

Ondernemers met winkels op een woonboulevard boeken 10,6 procent omzetstijging in het afgelopen kwartaal. Buiten de boulevard wordt een plus van 14,5 procent genoteerd. Woonondernemers die een prijsniveau hanteren in het midden-laagsegment zien met 16,9 procent groei hun omzet het sterkste oplopen. Gevolgd door aanbieders in het hoog-middensegment (12,7 procent) en middensegment (10,9 procent).

De positieve omzetontwikkeling van 21,5 procent in het oosten van het land valt op. Op de tweede plaats volgt de Randstad met een gemiddelde omzetgroei van 11,4 procent in het derde kwartaal. De woonwinkels in de drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag blijven er in omzetgroei gemiddeld een kleine procent bij achter. In de noordelijke en zuidelijke regio’s klimmen de omzetten van woonwinkels zo’n 10 procent. Hiermee, zo besluit INretail, zet het herstel dat eerst in het westen van het land zichtbaar werd nu ook door in de rest van Nederland.

(Vloerenplein, 13-11-2017)

 
Bosgoed On Tour
Bart-Terpstra-presenteert-NtgrateBart Terpstra presenteert Ntgrate.
Harry-Elshof-2017-presenteertHarry Elshof presenteert de naturel kleuren bij de recente collecties van Parador.
Veel-belangstellingVeel belangstelling voor details.

Na het geslaagd evenement Trends en Inspiratiedagen van het afgelopen voorjaar trok Bosgoed deze week met de nieuwste producten, noviteiten en primeurs door Nederland. Op vijf verschillende locaties konden de klanten zich laten inspireren door nieuwe concepten, verbreding in de toonaangevende merken van Bosgoed en een aantal aantrekkelijke najaarsacties. Zo’n 300 belangstellenden kwamen verspreid over de diverse locaties in het land op het event af. De aftrap was maandag in Heerenveen, waarna de karavaan via Assen, Roermond, Zaandam vandaag in Bosgoeds thuishaven Deventer aankwam.

COREtec-kreegCOREtec trok veel belangstelling voor zijn laatste collecties.

Verscheidene topleveranciers uit het Bosgoed-programma ondersteunden en leverden een bijdrage aan de ‘Bosgoed Tour’, waaronder COREtec, Doing Dutch, mFLOR, Parador, Uzin en Wolff. Zij toonden de belangstellenden de nieuwste product- en collectie-uitbreidingen. Zo presenteerde mFLOR bij Authentic een verbreding van het programma met vier extra kleuren die de serie fraai aanvullen. Naast het succesvolle laminaatprogramma toonde Parador ook zijn prachtige parketcollectie. Men kon zich overigens tijdens de Tour al inschrijven voor een unieke presentatie tijdens de ‘Parador inspiratiedagen’ in 2018 met een bezoek aan de fabriek in Duitsland. Ook COREtec trok de aandacht met een keur aan uitbreidingen en ontwikkelingen in zijn collectie.

“We waren ditmaal niet van de partij op de beurs in Gorinchem,” vertelt Bart Terpstra. “Dit is een prachtig alternatief. We zien deze Tour als een ideale mogelijkheid om dichter bij onze klanten te komen. Goed contact te maken, te luisteren, inspelen op hun wensen en laten zien en verduidelijken wat we hen allemaal te bieden hebben.” Tijdens de tour maakte Bosgoed ook bekend dat het leverancier is geworden van de producten van Ntgrate, die vanzelfsprekend dan ook nadrukkelijk gepresenteerd werden. “Officieel starten we in januari 2018,” aldus Harry Elshof. “We zijn bezig met het opzetten van een professioneel dealernetwerk. Op deze dagen kan men al een presentatie zien van de unieke producten van Ntgrate en tonen we de diverse mogelijkheden.” Terpstra: “Het geweven pvc wordt door Ntgrate op een heel bijzondere manier vervaardigd.”

Harry-Elshof-links-en-Bart-Terpstra-vertellenHarry Elshof (links) en Bart Terpstra vertellen over de nieuwe Authentic-collectie van mFLOR.

Met mFLOR, Ntgrate en COREtec heeft Bosgoed nu een goed complementair productgamma tot zijn beschikking. Opvallend verder waren de naturel kleuren (minder grijs, minder noesten) bij Parador. Vanzelfsprekend werd ook goed aan de inwendige mens gedacht. Terwijl de koude winter in aankomst lijkt, konden de gasten van Bosgoed zich aan het eind van de dag verwarmen met een heerlijk herfstbuffet. Bosgoed On Tour 2017 kan als een geslaagd, klantvriendelijk en efficiënt maat-op-maat voorlichtingsevent in de boeken worden bijgeschreven.

(PVloerenplein, 10-11-2017)

 
DLW Flooring zoekt nieuwe geldschieters

dlw-pandBij DLW Flooring wordt er rekening mee gehouden dat zich nog voor het einde van het jaar een nieuwe eigenaar aandient. Aan de Duitse pers liet het bedrijf eergisteren weten op zoek te zijn naar nieuwe geldschieters. Afgelopen maand [zie Nieuws van 13-10-2017] vroeg de welbekende fabrikant van elastische vloeren opnieuw insolventie aan, zij het in eigen beheer uit te voeren. Als directe oorzaak wees DLW toen op een tijdelijk liquiditeitsprobleem. De Nederlandse investeerder Fields Group, pas sinds de zomer van 2015 eigenaar, wenste dit tekort klaarblijkelijk niet op te vangen. Hoe dan ook, de komende weken krijgen diverse partijen die belangstelling hebben getoond inzicht in de boeken, waarna wellicht spoedig biedingen zullen volgen. De fabrikant verklaarde vorige maand ook een jaar lang al bezig te zijn met saneren. De verantwoordelijke man hiervoor, Hans-Norbert Topp, meldt aan de pers dat alles geheel volgens plan verloopt, al waarschuwt hij voor overdreven optimisme aangezien nog het nodige werk dient te worden verzet. Topp benadrukt verder dat alle zaken onverminderd doorlopen. Drie jaar geleden trok het Amerikaanse Armstrong de stekker uit Europa en volgde voor zijn dochter in Duitsland de eerste keer insolventie.

(Vloerenplein, 10-11-2017)

 
F. Ball met innovaties naar Domotex

Drukgevoelige-lijmDrukgevoelige lijm voor pvc/vinyl biedt een rappe aanvangskleefkracht gekoppeld aan een kordate hechting.F. Ball laat alvast weten komende januari opnieuw present te zijn op de internationale vloerenbeurs Domotex. Aansluitend bij het beursthema 'Unique Youniverse', dat de nadruk legt op de trend van productindividualisering, toont de Britse fabrikant onder andere zijn Styccobond F49 Hybride PS-lijm, een productinnovatie die speciaal is ontworpen om aan de specifieke wensen en behoeften van de professionele vloerenlegger te voldoen. [Uitgebreidere informatie over de vernieuwde mogelijkheden van dit product is te lezen in ons nieuwsitem ‘F. Ball demonstreert Styccobond F49’ van 16-10-2017].

“Wij zien er naar uit weer naar Domotex te gaan om onze producten aan een wereldwijd publiek te tonen en onze internationale klanten te ontmoeten,” aldus marketing manager Richard Harris. Het team van F. Ball ontvangt de bezoekers op stand C56 in hal 11, van 12 t/m 15 januari 2018 in Hannover.

(Vloerenplein, 10-11-2017)

 
Victoria in gesprek met Keraben Grupo

victoria logoNa de aankoop van de Italiaanse fabrikant van keramische tegels Ceramiche Serra, is de Britse vloerengroep Victoria PLC nu voor een overname in gesprek met de eigenaren van Keraben Grupo S.A., een Spaanse producent van eveneens keramische tegels voor vloer en wand. De Britten reageren met hun summiere mededeling op geruchten in de pers en benadrukken frequent gesprekken te voeren met diverse partijen, waaronder Keraben Grupo, over eventuele overnames. Dit met het oog op verdere groei. Mocht het zo ver komen met de Spanjaarden, een garantie geven de Britten niet, dan volgt nader bericht. Bij de overname van Ceramiche Serra [Nieuws van 25-10-2017] gaf Victoria als toelichting het segment van de keramische vloeren te beschouwen als een interessante nieuwe markt en al een aantal volgende acquisities in deze sector op het oog te hebben. Keraben Grupo levert overigens aan honderdtwintig landen wereldwijd.

(Vloerenplein, 08-11-2017)

 
‘Start mixing’ met iD Mixonomi online

start-mixing-id-mixonomiTarkett viert de lancering van zijn iD Mixonomi met een uitnodiging aan ontwerpers, architecten en wie zich verder aangesproken voelt, om online hun eigen vloerdessin te ontwerpen met de nieuwe LVT-collectie van de fabrikant. Met de nieuwe online configurator kan een ieder die de creatieve uitdaging aangaat aan de slag om zijn hoogsteigen vloerpatroon samen te stellen aan de hand van drieëndertig kleuren, vijf kleurgroepen, zeven grote en drie kleine vormen. Na inlevering van het ontwerp ontvangt men een paar onvergelijkelijke iD Mixonomi-designsokken. De winnaar van het beste ontwerp kan bovendien maar liefst honderd paar van zijn ‘unieke’ designsokken tegemoet zien, om te dragen of uit te delen. Sokken waren nog nooit zo bijzonder, stelt Tarkett meer dan terecht vast. De online configurator is te vinden onder professionals.tarkett.com/idmixonomi. Uploaden van het ontwerp gaat via startmixing.tarkett.nl.

Eerder dit jaar viel de markante reeks modulaire vinyltegels in de prijzen met de toekenning van een Red Dot Award voor Product Design 2017. (Meer over de collectie is te vinden in ons nieuwsbericht van 27-10-2017).

(Vloerenplein, 08-11-2017)

 
Balta heeft meer tegenwind dan gedacht

Hoofdvestiging Balta SBV-logoHoofdvestiging Balta in Sint-Baafs-Vijve.De sinds deze zomer beursgenoteerde tapijtmaker Balta heeft in het voorbije derde kwartaal een geconsolideerde omzet geboekt van 158,0 miljoen euro, een toename van 23,2 procent ten opzichte van de 128,3 miljoen uit dezelfde periode vorig jaar. Met de recente aankoop Bentley meegeteld zou de omzet vorig jaar pro forma evenwel 158,1 miljoen hebben bedragen. Het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda) van 18,9 miljoen wordt echter met rode cijfers geschreven, want deze is met 2,4 procent afgenomen. Het cijfer is volgens Balta beïnvloed door de impact van de wisselkoersen (waaronder het in waarde gedaalde pond), de prijsstijgingen van grondstoffen en een beperking van de verkoop door (niet langer bestaande) opstartproblemen in de commerciële tegelfabriek in België.

“Bij de bekendmaking van onze sterke resultaten voor het eerste halfjaar hebben we gewezen op de tegenwind die we in de tweede helft van het jaar verwachtten vanwege de hogere grondstofprijzen en negatieve wisselkoerseffecten,” zo verklaart CEO Tom Debusschere. “Deze zijn groter gebleken dan ingeschat en de ondertussen genomen acties zullen onze resultaten vanaf het vierde kwartaal ten goede komen.”

De organische omzetgroei in kwartaal drie komt voor het geheel uit op 3,5 procent. Wel presteren de divisies Rugs (plus 8,7 procent), Commercial (plus 1,2 procent) en Residential (minus 0,1 procent) sterk verschillend. In een update van zijn bedrijfsstrategie wordt voor de ‘attractief’ genoemde groeisegmenten Rugs en Commercial dan ook een voortzetting van de investeringen aangekondigd. Voor de divisie Residential kondigt Debusschere echter de intentie aan om “de marges te herstellen door de operationele voetafdruk te optimaliseren.”

Dit laatste houdt onder meer in dat Balta efficiencyvoordelen wil halen uit een verplaatsing van de residentiële tapijtproductie van de fabriek in Oudenaarde naar de twee andere residentiële fabrieken in België, in Sint-Baafs-Vijve en Tielt. Een deel van de tweehonderd man personeel zou kunnen meeverhuizen.

Balta spreekt per saldo van een uitdagende residentiële marktomgeving in continentaal Europa en een stabiele volumemarkt in het Verenigd Koninkrijk. Bij de Britten hebben prijsverhogingen om de gestegen kosten te compenseren wel geleid tot een negatieve marge mix, aangezien sommige afnemers volgens Balta omschakelden naar goedkopere tapijten.

In het zakelijk segment is Balta voor het overige goed te spreken over de positieve reactie op de introductie van de Modulyss-tapijttegels in de VS door Bentley en het binnenlopen van de eerste gespecificeerde orders.

De geconsolideerde omzet van de groep over de eerste negen maanden bedraagt 491,9 miljoen (plus 17,6 procent) en het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda) is 65,5 miljoen (plus 6,8 procent).

“Een verderzetting van de groei in Rugs en een versnelling van de groei in Commercial, gedeeltelijk gecompenseerd door een groter effect van hogere grondstofprijzen en negatieve wisselkoerseffecten, zullen er toe leiden dat de resultaten voor het volledige jaar zich zullen situeren aan de onderkant van de eerder uitgesproken range,” zo luiden de vooruitzichten van Balta voor de rest van het jaar.

(Vloerenplein, 08-11-2017)

 
Bescheiden groei vloerentak Amorim

Wicanders-VictoriaAlbertWicanders-kurkvloer met ‘tromp l’oeil’-effect in het Victoria and Albert Museum. De tegels zijn gelegd in een zich herhalend geometrisch patroon dat stoelt op de cellulaire structuur van het materiaal kurk.Het segment ‘Floor & Wall Coverings' binnen het Portugese kurkconcern Corticeira Amorim noteert na negen maanden in het lopende jaar een bescheiden omzettoename van 1,5 procent, tot 91,1 miljoen euro. De groei weerspiegelt nog niet de investeringen die zijn gedaan in het distributieplatform, zo geven de Portugezen als korte uitleg. Noord-Amerika blijft zwak (ten dele vanwege het afstoten van zijn deelname in US Floors), maar Scandinavië (vooral Denemarken), Zwitserland, Portugal (in het bijzonder de hospitality) en Frankrijk presteren naar eigen zeggen goed.

De omzet van de Authentica-lijn laat opnieuw een goede vooruitgang zien (plus 3,7 miljoen euro). De verkopen van de Hydrocork-producten liggen 16 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar (plus 2,3 miljoen), al neemt het groeitempo volgens eigen opgave wat af. De omzet van Hydrocork bereikt een niveau van 14,1 miljoen in de eerste drie kwartalen. Bovenop de 9,7 miljoen uit het eerste halfjaar, draagt het derde kwartaal nog eens 4,4 miljoen bij.

Amorim verwacht verder dat zijn recente investering in een digitale printer in januari 2018 volledig operationeel zal zijn en een nieuwe persmachine aan het einde van maart dat jaar. Het concern betitelt beide projecten als cruciaal voor de lancering van een nieuwe generatie vloerproducten.

Het ebitda van het vloerensegment daalt flink van 9,3 miljoen in de eerste drie kwartalen vorig jaar naar nu 6,5 miljoen. Het concern heeft hogere kosten gekend door onder meer de opbouw van zijn Britse afdeling en uitbreidingen van verkoopteams in kernmarkten, en daarnaast door diverse reorganisaties.

De groep als geheel behaalt een omzet van 531 miljoen euro, geschoond voor de recente overname van een flessenkurkbedrijf betekent dit een groei van 5,6 procent. Hogere volumes dragen de helft bij aan de toegenomen omzet, prijseffecten een kwart. De wisselkoersen kennen een positieve uitwerking op de verkopen van 1,8 miljoen. Het ebitda van het concern loopt stevig op naar 105,4 miljoen.

(Vloerenplein, 08-11-2017)

 
Moduleo lanceert ‘Express with Impress’
Santa-Cruz-OakSanta Cruz Oak.
MysticalMystical.
Jumble-StoneJumble Stone.

Moduleo brengt met ‘Express with Impress’ een vervolg op zijn goed ontvangen collectie Impress. Een ambachtelijk product op industriële schaal, zo betitelt de vloerenmaker zijn nieuwe reeks die eind dit jaar beschikbaar komt. De nieuwkomer verwacht vooral indruk te maken (vandaar ook zijn naam) met een bijzonder natuurgetrouw reliëf, waarbij de structuur naadloos de print op plank of tegel volgt en bovendien nog een dimensie toevoegt, aangezien de diepte van de groeven, lijnen en knoesten echt zijn te voelen. Moduleo spreekt dan ook trots van een premium designcollectie die dankzij de toepassing van een innovatief procedé een nieuwe dimensie geeft aan pvc-vloeren.

De collectie wordt ingedeeld in de categorieën ‘Naturally Impressive Floors’ en ‘Expressive Floors’. De eerste brengt levendige want natuurgetrouwe eik- en leisteenpatronen, voor een tijdloos interieur. De klassiekers van Country Oak, Mountain Oak en Castle Oak krijgen er de houtdessins Laurel Oak, Santa Cruz Oak en Sierra Oak bij, plus de leisteen Mustang Slate. Markant is zeker de Santa Cruz Oak met zijn industriële toets van metalen en indigotinten.

Expressive Floors staat voor een uitbreiding van de Impress-collectie met abstracte en expressieve dessins, inspelend op de behoefte aan persoonlijk gemaakte interieurs. “Elke plank of tegel uit deze collectie is immers anders, wat een willekeurige plaatsing mogelijk maakt. Tegelijk laat de technologie toe om binnen hetzelfde dessin voorgedefinieerde combinaties te kiezen van verschillende, bij elkaar passende planken en tegels,” zo klinkt de uitleg van Moduleo. Mystical verkent de gedurfde combinatie van hout dat met textiel wordt verweven. Het abstracte Shades speelt in op de trend van ‘botanicals’ en tropisch hout. Bohemian geeft met het dessin van de ‘korte Hongaarse Punt’ het interieur een expressieve en tegelijk strakke touch. Het geometrische Jumble Stone tot besluit speelt in op de 3D-trend.

(Vloerenplein, 06-11-2017)

 
Domotex jubileert in stijl

De-prachtige-Rembrandtgebouw-skylineDe prachtige skyline vanuit de Rembrandt Tower Boardroom.Januari 2018 vindt voor de dertigste maal de toonaangevende wereldvakbeurs voor vloerbedekkingen Domotex plaats. Voorafgaand aan de beurs was gisteren de persconferentie waar de beursorganisatie de laatste ontwikkelingen en het thema voor 2018 ‘Unique Youniverse’ uiteenzette. Plaats van handeling was ditmaal de 32e verdieping van de Rembrandt Tower te Amsterdam, in de zogeheten ‘Rembrandt Tower Boardroom’, waar het bijeengetrommelde journaille zich kon verbazen over de prachtige skyline van Amsterdam. De beursorganisatie bleek in opperbeste stemming en is zeer te spreken over het aantal inschrijvingen. “We zetten waarschijnlijk een record neer wat betreft het totale netto beursvloeroppervlakte, en dat is natuurlijk leuk op deze verjaardagseditie,” aldus Alexander Wurst, Vice-President bij beursorganisator Deutsche Messe. “Sommige stands zijn groter dan voorheen, maar er zijn ook vele exposanten bijgekomen.” Domotex 2018 heeft de nodige nieuwe zaken in petto. Met een nieuwe indeling van hallen en beursterrein moeten de bezoekers beter hun weg gaan vinden. Met het kernthema ‘Unique Youniverse’ beoogt de organisatie de trend van de individualisering op te pakken. Hal 9 is het beoogd inspirerend centrum van activiteiten rondom het kernthema met trends, innovaties en lifestyle. In dit speciale beursgedeelte, ‘Framing Trends’ genaamd, leveren verschillende ondernemingen en kunstenaars door middel van creatieve ensceneringen een actieve bijdrage aan ‘Unique Youniverse’.

We-zetten-Alexander-Wurst-2017“We zetten waarschijnlijk een record neer wat betreft het totale netto beursvloeroppervlakte, en dat is natuurlijk leuk op deze verjaardagseditie,” aldus Alexander Wurst.
Gastspreker-Carlos-van-Vorst-HeywoodGastspreker Carlos van Vorst, International Business Development Manager bij Heywood, vertelde gedreven over de geschiedenis van Heywood en het een en ander over de positionering en keuzes die bij het bedrijf gemaakt worden.

Wat betreft de nieuwe indeling: hallen 2 tot en met 4 tonen de handvervaardigde tapijten, machinaal geweven tapijt vindt men terug in de hallen 5 tot en met 7, hal 8 is voor innovatieve designers en labels met hun nieuwste tapijtcreaties, elastische vloerbedekkingen, designvloerbedekkingen en laminaat staan in hal 11 en 12, parket en houten vloeren hebben onderdak gevonden in hal 12 en 13 en in de laatste hal 13 is ook toepassings- en legtechniek terug te vinden. Een belangrijke wijziging met de voorgaande edities van Domotex is de datum waarop de beurs wordt gehouden. Wurst: “Omdat dit een belangrijke verandering is ten opzichte van eerdere edities kan ik niet vaak genoeg opmerken dat de beurs vanaf nu plaats zal vinden van vrijdag tot en met maandag. Met de nieuwe dagen komt Domotex tegemoet aan de wens van talrijke exposerende bedrijven om de beurs op vrijdag officieel te openen.”

Gastspreker van de dag was ditmaal Carlos van Vorst, International Business Development Manager bij Heywood Vloeren uit Oss. Gedreven vertelde hij over de geschiedenis van Heywood en het een en ander over de positionering en keuzes die bij het bedrijf gemaakt worden. “Maatwerk is een belangrijk aspect van de kracht van Heywood. De klant staat daarbij centraal en de individualisering, zoals deze zojuist ook naar voren kwam bij het verhaal van Alexander Wurst, vinden ook wij belangrijk. Bij houten vloeren denkt men vaak aan volumes en scherpe prijzen. Maar dat is bij dit soort vloeren niet altijd mogelijk. Daarom is het goed je daarnaast ook via andere zaken te kunnen onderscheiden. Een vloer is iets heel persoonlijks. En daar willen we bij Heywood zo adequaat mogelijk aan voldoen. En dat gecombineerd met een snelle levertijd en een goede prijs-kwaliteitverhouding. De klant is bereid daarvoor te betalen en weet ons daarvoor te vinden. En dat is positief,” aldus Van Vorst.
Victor Koppelaar van Hannover Consultancy sloot de bijeenkomst met de laatste stand van zaken betreffende het aantal exposanten en te verwachten bezoekers vanuit Nederland. Dit gaat mee met de trend en blijkt bescheiden in aantal te zijn toegenomen.

Domotex 2018, start op vrijdag 12 januari en duurt tot en met maandag 15 januari 2018.

(Vloerenplein, 03-11-2017)

 
Branchebarometer daalt door woningmarkt

De door Van Es Marketing Services opgestelde ‘woonbranche economische barometer’ is in oktober met een puntje gedaald en sluit de maand af op een stand van 11,6. Hoewel de barometer positief blijft staan, zijn de cijfers over de woningmarkt wel enigszins zorgelijk te noemen, zo stellen de onderzoekers. Voor het eerst sinds januari 2016 is de deelindicator van de woningmarkt immers in het rood beland.

baro1710 Marktdata‘Woonbranche economische barometer’ blijft positief ondanks negatieve ontwikkelingen op de woningmarkt (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten stijgt in oktober evenwel met tweeënhalf punt en komt uit op 16,9. Ruim vier van de tien (41 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, tegenover bijna een kwart (24 procent) een daling. Van de woondetaillisten verwacht iets meer dan de helft (51 procent) dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien. Slechts één op de zes (17 procent) voorziet een omzetdaling. Daarmee is het optimisme onder woondetaillisten stabiel positief, aldus Van Es.

De in de barometer meegewogen CBS-cijfers over het vertrouwen van consumenten en producenten veranderen niet wezenlijk. Het consumentenvertrouwen komt net als in september uit op 23. Ook de koopbereidheid blijft gelijk op 10, al vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen iets gunstiger. Het producentenvertrouwen gaat van 8,5 in september naar 8,2 in oktober. Al bijna een jaar zijn in alle deelbranches de ondernemers positief. Het meest positief in de voorbije maand zijn de producenten in de transportmiddelenindustrie en in de hout- en bouwmaterialenindustrie.

De deelindicator van de woningmarkt is gedaald van plus 4,0 naar minus 1,8. In de verslagmaand september registreert het Kadaster 20.632 verkochte woningen, een daling van 1,8 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Daarmee is een einde gekomen aan een lange reeks van maanden met een stijging van het aantal verkopen. Al blijven de regionale verschillen bestaan. Vergeleken met de voorafgaande maand, augustus 2017, is ook sprake van een daling, met 0,7 procent.

(Vloerenplein, 01-11-2017)

 
Unifloor belicht veelzijdige BlueFloor
BlueFloor-verbetertBlueFloor verbetert het wooncomfort.
NSG-label-BlueFloor-KlikNSG-label, deze voor BlueFloor met click-laminaat 6-10 mm.

Unifloor informeert de markt over de voordelen van zijn ondervloer BlueFloor. Het veelzijdige product doet dienst als loopgeluid- en contactgeluidreducerende ondervloer voor vele soorten click-vloeren.

BlueFloor zorgt volgens de Deventer aanbieder voor een bijzonder laag loopgeluid, wat het wooncomfort ten goede komt. Daarnaast reduceert hij uitstekend het contactgeluid. BlueFloor behaalt de minimale contactgeluidreductie van 10 dB ΔLlin met click-laminaat, Meister DD 300 Silent Touch, click-fineer, LVT-click op HDF-drager (bijvoorbeeld Beautifloor) en LVT-click op WPC-drager (bijvoorbeeld Coretec).

BlueFloor is voorzien van een dampremmende PE-folie met zelfklevende overlap. Het gepatenteerde product wordt door Unifloor aangeduid als zeer stabiel en daardoor geschikt voor vrijwel alle click-systemen op MDF-basis. De ondervloer mag het label dragen van de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG).

(Vloerenplein, 01-11-2017)

 
Omzet vloerentak Mohawk buiten VS piekt

jeffreyLorberbaum-mohawkJeffrey S. Lorberbaum, CEO Mohawk Industries: ‘Jongste innovaties in laminaat trekken klanten aan die gewoonlijk houten vloeren zouden kopen.’Nu drie kwartalen achter de rug zijn, kan Mohawk Industries een omzet van 7,1 miljard dollar in de boeken schrijven, 5 procent meer dan de 6,8 miljard van een jaar geleden. Geschoond voor wisselkoersen en het aantal verkoopdagen, bedraagt de omzetgroei 5,5 procent. De nettowinst van het concern komt uit op 731 miljoen dollar, tegen 697 miljoen vorig jaar.

Het voorbije derde kwartaal voegt nog eens 2,4 miljard dollar aan de omzet toe. Vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar is dat cijfermatig een vooruitgang van 7 procent, organisch van 5 procent. De vloerendivisie ‘North America’ rapporteert in het derde kwartaal slechts 2 procent omzetgroei, deels te herleiden tot de orkanen die het land teisterden. De omzet van het segment ‘Global Ceramic' dikt 9 procent aan. Koploper in het concern in kwartaal drie blijkt evenwel de vloerendivisie ‘Rest of the World’ te zijn, met een omzetgroei van 13 procent (en van 8 procent geschoond). “Onze bedrijven buiten de VS kenden een sterke omzetgroei, doordat de economieën van die landen verder uitdijden,” zo geeft CEO Jeffrey S. Lorberbaum als uitleg, die verder spreekt van “een uitzonderlijk kwartaal” en van “dramatisch toenemende omzetten en resultaten” voor de meerderheid van zijn productaanbod.

Onder meer de opbrengsten uit octrooien zijn in ‘de rest van de wereld’ hoger dan verwacht vanwege toepassingen op een bredere schaal en vanwege de toename van de wereldwijde omzet van LVT. Lorberbaum constateert verder dat de innovaties die zijn laminaatmerken op de markt brengen, waaronder waterbestendige technologieën, in toenemende mate klanten aan trekken die gewoonlijk houten vloeren zouden kopen. De CEO stelt ook vast dat de huidige LVT-productie in Europa bijna de volledige capaciteit benut en dat de nieuwe LVT-fabriek tegen het einde van dit jaar operationeel zal zijn. De nieuwe fabriek zal Mohawks’s capaciteit in buigzame LVT vergroten en tevens rigide LVT gaan maken. De verkoopteams in de vloerendivisie worden uitgebreid in het licht van ontwikkelingen rond vinyl, LVT en de op stapel staande productie van tapijttegels voor de zakelijke markt. De nieuwe tapijttegelfabriek in Moeskroen trapt in het vierde kwartaal af met een beperkte productie. Totaal is het segment ‘Rest of the World’ goed voor 523 miljoen dollar omzet aan vloerbedekking in het derde kwartaal, tegenover 463 miljoen vorig jaar.

In het gehele kalenderjaar investeert Mohawk wereldwijd overigens 900 miljoen dollar in nieuwe productgroepen, nieuwe geografische markten en meer groei in bestaande zaken, zoals in Europa meer productiecapaciteit voor premium laminaat.

(Vloerenplein, 30-10-2017)

 
Nieuwe kunstgrastechnieken Betap op FSB

Betap-kunstgrasBetap met innovaties in kunstgras naar Keulen.Betap lanceert op de FSB in Keulen, internationale vakbeurs voor recreatie-, sport- en zwembadaccomodaties, twee innovatieve kunstgrastechnieken: de rotation-shape en de ultrasoft comfortbacking.

Eén van die technieken speelt in op de natuurlijke uitstraling van kunstgras. “In Spanje ziet gras er anders uit dan in Nederland. Dat komt onder meer door het weer,” vertelt sales manager Jan van Dijk. “Daarom hebben we de rotation-shape ontwikkeld. De rotation-shape is een garen met een specifieke vorm. Deze vorm zorgt ervoor dat het garen na intensief gebruik of een regenbui weer snel rechtop gaat staan. Zo bieden we een natuurlijke look in allerlei omstandigheden.”

Ook de onderlaag vormt bij Betap punt van aandacht. Van Dijk: “We introduceren de ultrasoft comfortbacking. De samenstelling van deze onderlaag vormt een zeer sterke basis, waardoor het kunstgras goed rechtop blijft staan. Bovendien hebben we minder garens nodig. Een mooie, duurzame, lichtgewicht oplossing dus.”

De rotation-shape en de ultrasoft comfortbacking komen samen in Barbados, de nieuwste kunstgraslijn van Betap. “Op de FSB in Keulen presenteren we Barbados voor de eerste keer. Bij onze stand bieden we bezoekers de mogelijkheid om deze bijzondere kunstgraslijn te zien, voelen en beleven.”

Tapijtfabrikant Betap uit Genemuiden specialiseert zich in onder meer kunstgras en levert aan ruim zestig landen wereldwijd. Op de FSB in Keulen (7 t/m 10 november a.s.) is Betap te vinden in hal 10.2 bij stand B-070.

(Vloerenplein, 30-10-2017)

 
Tarkett lanceert iD Mixonomi

iD-Mixonomi--BcMet iD Mixonomi dienen zich - onder het motto ‘The floor is yours' - tal van tot de verbeelding sprekende vloerontwerpen aan.Tarkett brengt iD Mixonomi op de markt, zijn langverwachte nieuwe collectie modulaire vinyltegels. De vloerenproducent spreekt van een prijswinnend product dat binnenhuisarchitecten en interieurontwerpers de mogelijkheid biedt om onbegrensd vloeren te ontwerpen voor hun klanten, vrijelijk spelend met een aanbod van drieëndertig kleuren en tien vormen.

De prijs in kwestie is de Red Dot Award voor productontwerp, afgelopen voorjaar binnen gehengeld, die de belangstelling voor het product een flinke zet gaf. De bezoekers van Euroshop in Düsseldorf in maart en Design District in Rotterdam in juni kregen ook reeds een voorproefje van de collectie, wat volgens Tarkett nog meer enthousiaste reacties losmaakte. “Nu is iD Mixonomi eindelijk beschikbaar voor de markt, wat betekent dat architecten en ontwerpers de lead kunnen nemen en zelf aan de slag kunnen gaan met de modulaire vinyltegels,” zo verklaart art director Florian Bourgault namens de vloerenmaker.

Het designteam van Tarkett heeft voor iD Mixonomi samengewerkt met internationaal kleurenexpert Peclers. Voor het bepalen van de juiste mix van kleuren en vormen zijn meerdere studiereizen gemaakt, van Scandinavië tot Toscane tot India. De gedegen aanpak ontging de jury van de Red Dot Award niet, die sprak van een “gedurfd, creatief en speels ontwerp”.

Naast creativiteit staat de duurzaamheid van het ontwerp evenzo centraal in de nieuwe collectie. iD Mixonomi is ftalaatvrij, honderd procent recyclebaar in het eigen productieproces en de emissies van deze nieuwe generatie vinylvloeren zijn tien tot honderd keer lager dan de meest strikte richtlijnen.

(Vloerenplein, 27-10-2017)

 
Nieuw designplatform Prints van Oranje
Uitsnede-boeketUitsnede boeket (Nina Smit).
SpreeuwencompositieSpreeuwencompositie (Walther van Ekkendonk).

Prints van Oranje heeft samen met de designers Opera Concept & Design, Walther van Ekkendonk en Nina Smit een ‘designplatform’ ontwikkeld. Het deze week gelanceerde platform is naar eigen zeggen uniek in Europa vanwege genoemde samenwerking. Interieurarchitecten, vormgevers van interieurs en stylisten krijgen hierop de mogelijkheid geboden om ontwerpen, toegesneden op hun eigen wensen, te laten printen op tapijt, behang, gordijn, vinyl of meubelstof.

Inspiratie bieden voor interieurconcepten heet de drijfveer te zijn van de drie designers. Elk voorgesteld design is gemakkelijk ‘uniek’ te maken door de online design- en visualisatietool op het platform. Prints van Oranje transformeert deze vervolgens op een verscheidenheid aan interieurmaterialen. De verschillende stijlen van het trio - kortweg aangeduid als graphics, vogelcomposities en illustraties - geven elk concept een speciale prikkel.

Het designplatform van Prints van Oranje speelt naar eigen zeggen in op de behoefte van de interieurbranche aan flexibiliteit en aan op maat gemaakte oplossingen. ‘Slimme’ designs, het zelf kunnen ‘customizen’ via de designtool en de kennis die het bedrijf in huis zegt te hebben van printtechnieken, brengen een en ander naderbij.

Prints van Oranje verklaart creatievelingen overigens allerhande advies te kunnen geven over het maken van ‘custom-made' interieurproducten, hetzij met een eigen design, foto, illustratie of met een design van het designplatform. Meer informatie: www.printsvanoranje.nl/dessins/

(Vloerenplein, 27-10-2017)

 
Carpetright klaagt over volatiele markt

Carpetright heerlenVernieuwde winkel van Carpetright in Heerlen.Carpetright heeft in het voorbije, tot eind oktober lopende halfjaar een goede omzet gedraaid in de rest van Europa, een licht negatieve in het Verenigd Koninkrijk. In Nederland, België en Ierland lag de totale omzet 7,5 procent hoger in euro’s gerekend, op de thuismarkt 0,6 procent lager.

Uitgaande van een vergelijkbaar aantal winkels (‘like-for-like’) was de omzet 6,3 procent hoger in de rest van Europa, in euro’s gerekend, in het Verenigd Koninkrijk was sprake van een bescheiden plusje van 0,8 procent. Het vloerensegment boekte op vergelijkbare basis 2,1 procent progressie op de thuismarkt, het beddensegment kende een terugval in de verkopen.

In de rest van Europa zijn nu bij elkaar 25 van de 136 winkels gemoderniseerd, die volgens de Britten nadien sterke prestaties hebben neergezet.

CEO Wilf Walsh stelt vast dat de omstandigheden voor het zakendoen ‘volatiel’ zijn gebleven in het Verenigd Koninkrijk, het voorbije eerste halfjaar. Al mag wat hem betreft de 2,1 procent ‘like-for-like’-omzetgroei in het kernsegment van de vloeren ‘plezierig’ worden genoemd gezien de toenemende concurrentie.

“De omzet in onze divisie rest van Europa is net zo volatiel gebleken, maar de meest recente vergelijkbare omzetgroei is voor ons bemoedigend, ten dele als weerspiegeling van de sterke prestaties van de 25 winkels na de renovatie, waarvan we de rebranding nu hebben afgerond.” Wilf waarschuwt dat de later dit jaar te rapporteren halfjaarwinst lager zal uitpakken dan in het voorgaande jaar, maar voor het boekjaar als geheel conform verwachtingen zal zijn.

De nieuwe keten Tapi Carpets and Floors overigens, opgezet door Martin Harris, zoon van Carpetright-oprichter Lord Harris, blijft inmiddels stevig aan de weg timmeren. De concurrerende Britse vloerenketen verwacht aan het einde van 2017 al 93 verkooppunten te hebben en nog weer een jaar later tussen de 120 en 125. Carpetright zelf heeft het voorbije halfjaar negen winkels afgestoten en staat nu op 555 verkooppunten, waarvan 419 op zijn thuismarkt.

(Vloerenplein, 25-10-2017)

 
Victoria koopt Ceramiche Serra

Terra-del-Fuoco-victoriaKeramische tegel ‘Terra del Fuoco’ van Serra.De Britse vloerengroep Victoria PLC breidt opnieuw uit in de sector harde vloeren, nu voor de eerste maal in het segment van de keramische tegels met de aankoop van de Italiaanse fabrikant Ceramiche Serra. Victoria legt in eerste instantie 36,5 miljoen euro op tafel voor Serra en maximaal nog eens 20 miljoen de komende vier jaren afhankelijk van de geboekte resultaten. Serra verkoopt zijn producten in binnen- en buitenland. Afnemers zijn groothandels, retailgroepen en zelfstandige winkeliers op het vasteland van Europe, Noord-Amerika en het Verre Oosten.

Victoria licht toe dat keramische vloeren ’s werelds grootste vloerensegment vormen, met een marktaandeel van ruim zestig procent globaal en dertig procent in Europa. De aankoop van Serra opent naar eigen zeggen dan ook een belangrijke, grote en nieuwe markt voor de Britse groep, die aangeeft al een aantal nieuwe acquisities in deze sector op het oog te hebben. In 2016 was Serra goed voor een omzet van 28,2 miljoen euro, met een ebitda van 10,5 miljoen. De aankoopprijs is dus 5,4 maal de ebitda. De transactie is naar verwachting komende december rond. Na de inlijving van de Italianen zal Victoria bijna veertig procent van zijn bedrijfsresultaat van buiten het Verenigd Koninkrijk halen.

(Vloerenplein, 25-10-2017)

 
Interface brengt CircuitBac Green

circuitbag-greenHet totale gehalte aan gerecycleerd en bio-based materiaal bedraagt voor een tapijttegel met CircuitBac Green maximaal 87 procent, volgens Interface.Tapijttegelmaker Interface lanceert de backing CircuitBac Green. De innovatie maakt gebruik van een mengsel van biologisch plastic en minerale vulstof. Meer specifiek: lagen biologische plastics van polymeren, die van natuurlijke oliën en harsen zijn gemaakt, en een gerecyclede vuller van kalksteen. Het biomateriaal biedt een koolstofnegatief alternatief voor bestaande materialen voor backings, wat betekent dat tijdens de productie meer koolstof (CO2) wordt geabsorbeerd dan uitgestoten. De rug is versterkt met glasvezel.

Met CircuitBac Green wordt de koolstofvoetafdruk van een vervaardigde tapijttegel als geheel aanzienlijk verminderd. De producent betitelt het nieuwe product als zijn belangrijkste innovatie op het gebied van backings van de afgelopen drie jaar. Een en ander kadert in zijn ‘Climate Take Back’ gedoopte nieuwe missie, om klimaatverandering niet zozeer tegen te houden als wel om te keren. Op vakbeurs NeoCon, afgelopen juni in Chicago, presenteerde Interface als primeur al het prototype van een koolstofnegatieve tapijttegel genaamd ‘Proof Positive’ [zie Nieuws van 12-06-2017].

(Vloerenplein, 25-10-2017)

 
PPC voor de derde maal FD Gazelle

PPC-pand-gazelleDe Plinten & Profielen Centrale behoort tot de 754 snelst groeiende bedrijven van Nederland en mag zich opnieuw tooien met de titel FD Gazelle, een erkenning van Het Financiële Dagblad. “We zijn zo trots op al onze klanten en medewerkers, dankzij hen hebben we deze prachtige titel voor de derde keer gekregen!” zo reageren Peter en Lisa Klaassen.

Beide directeuren onderstrepen dat de criteria de afgelopen jaren steeds strenger zijn geworden. Alleen een omzetgroei van twintig procent over een periode van drie jaar volstaat niet langer. Financieel gezond zijn speelt evenzo een rol van belang in de nominaties. Vorig jaar was de PPC zesde in de categorie ‘groot’ van de regio Oost. Op 16 november weet de groothandel in Wijk bij Duurstede of hij dit jaar een van de prijzen in ontvangst mag nemen. Naast die voor alle FD Gazellen, worden per regio nog eens negen prijzen uitgereikt. Een gouden, een zilveren en een bronzen FD Gazelle voor de snelste groeiers in de omzetcategorieën ‘klein’ (een ton tot twee miljoen), ‘middelgroot’ (twee tot tien miljoen) en ‘groot’ (meer dan tien miljoen).

(Vloerenplein, 25-10-2017)

 
Stevige organische groei Tarkett in Q3

Hoofdkantoor-TarkettHoofdkantoor Tarkett in zakendistrict La Défense in Parijs.Het internationale vloerenconcern Tarkett schrijft over het voorbije derde kwartaal een sterke organische groei van 6,1 procent in de boeken. Het segment ‘CIS, APAC & Latijns Amerika’ boekt zelfs 15,5 procent vooruitgang. De divisie ‘Sports’ dikt organisch 13,6 procent aan. De divisie ‘EMEA’, met Europa, handhaaft de lijn naar boven met een organische groei van 2,9 procent. Alleen de tak ‘Noord-Amerika’ valt buiten de boot met een terugval van 4,2 procent vanwege zwakte op de markt voor zakelijk tapijt. De netto-omzet van de groep loopt met 3,7 procent op (de invloed van de wisselkoersen is minus 2,5 procent) en bereikt een niveau van 824 miljoen euro.

Het aangepaste ebitda-winstcijfer in kwartaal drie komt uit op 101 miljoen euro, tegenover 119 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De aangepaste ebitda-marge bedraagt nu 12,3 procent tegen vorig jaar 15,0 procent. Prijsstijgingen van grondstoffen hebben flink wat (8 miljoen euro) van het resultaat afgesnoept, de rest komt voor rekening van de waardevermindering van de roebel, het zwakker worden van de Amerikaanse dollar en de nog altijd negatieve invloed van het Britse pond.

De pas aangetreden CEO Glen Morrison spreekt van een ‘gedegen’ derde kwartaal, waarin de gunstige gang van zaken qua verkopen uit het eerste halfjaar bevestiging krijgt. Hij ziet bovendien dat de prijzen voor grondstoffen zich stabiliseren, zodat de tegenwind op dit gebied geleidelijk af zal nemen.

De regio EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) is goed voor 227,2 miljoen euro netto-omzet in het derde kwartaal, dit betekent 1,9 procent erbij vergeleken met vorig jaar, waarvan organisch 2,9 procent. Duitsland en Polen tekenen een volgens Tarkett krachtige groei op, het Verenigd Koninkrijk heeft het beter gedaan dan verwacht, terwijl Frankrijk op koers blijft. Spanje blijft netjes groeien, al is het vloerenconcern bezorgd om wat de rest van het jaar daar gaat brengen in het licht van de trammelant rond Catalonië. De Scandinavische landen laten na een aantal kwartalen met dynamische groei nu een vlakke omzetontwikkeling zien. Tarkett bericht verder in onze contreien bezig te zijn met het doorvoeren van hogere verkoopprijzen vanwege de duurdere grondstoffen, waarvan hij volledig baat hoopt te hebben in 2018. Na negen maanden in het lopende jaar is EMEA goed voor 708,5 miljoen euro, 2,0 procent hoger, waarvan organisch 3,8 procent meer.

Het concern stipt ook nog de recente beslissing van de Franse mededingingsautoriteit aan om een aantal marktleidende Franse fabrikanten van elastische vloeren een boete op te leggen voor niet toelaatbare marktafspraken in het recente verleden in eigen land. Tarkett kan een sanctie van 165 miljoen tegemoet zien. Bij de bekendmaking van zijn halfjaarcijfers [Nieuws van 26-07-2017] was al een voorziening van 150 miljoen getroffen, daar komt nog eens 15 miljoen bij voor het vierde kwartaal. De nettowinst voor de aandeelhouders zal door deze uitzonderlijke kostenpost negatief uitvallen in 2017, aldus Tarkett, maar zal naar eigen zeggen niet leiden tot een aanpassing van de ambitieuze financiële doelstellingen in het eind vorig jaar gepresenteerde strategische plan voor 2020. (De andere fabrikanten die in deze zaak in Frankrijk een sanctie krijgen opgelegd zijn Forbo en Gerflor, voor respectievelijk 75 miljoen en 62 miljoen euro. Hun beroepsorganisatie SFEC wordt beboet met 300.000 euro. Zowel het Forbo-concern als het Tarkett-concern hebben afstand genomen van deze voormalige praktijken voor hun Franse dochters, red.).

(Vloerenplein, 25-10-2017)

 
Californië wil veel meer tapijt recyclen

calrecycle-logoIn Californië is midden deze maand nieuwe wetgeving aangenomen die het recyclen van afgedankt tapijt naar een veel hoger niveau moet brengen en op dit terrein ook meer inspanningen van de tapijtfabrikanten vraagt. De Amerikaanse staat legde in 2010 aan tapijtmakers de bijzondere verplichting op om een ‘stewardship’-programma (te vergelijken met het begrip rentmeesterschap) in te voeren teneinde de hoeveelheid retour genomen en gerecycled tapijt te verhogen, de zogenoemde California Carpet Stewardship Act. Critici binnen en buiten de tapijtnijverheid stellen sindsdien vast dat er sinds 2010 veel te weinig progressie is geboekt op het vlak van recycling en bovendien te veel afgedankt tapijt naar verbrandingsovens is gegaan onder het mom van ‘onttrekken aan de vuilstort’.

De nieuwe regeling verplicht de industrie nu om, in plaats van voorheen 16 procent, in het jaar 2020 te komen tot 24 procent aan gerecycled tapijt. Bovendien worden financiële prikkels om tapijt te verbranden stopgezet en juist de ontwikkeling van beter te recyclen tapijt gestimuleerd. Het California Department of Resources Recycling and Recovery (CalRecycle) wordt verder in staat gesteld om na 2020 weer hogere percentages als recyclingdoel te benoemen. Van de tapijtnijverheid wordt gevraagd om deze maand met aangepaste plannen te komen en die voor te leggen aan CalRecycle.

Tapijtmaker Interface, zelf bekend van zijn al heel lang lopende ReEntry-programma, heeft al commentaar gegeven over de nieuwe wetgeving, en gezegd er zeer content mee te zijn. “We beschouwen deze nieuwe wet als een positieve stap voorwaarts in het bevorderen van een waarlijk circulaire economie in onze tak van nijverheid,” aldus CEO Jay Gould. Om daar wat venijnig aan toe te voegen: “Intussen heeft de meerderheid van onze industrie - inclusief de vakvereniging van de tapijtindustrie en de meeste van onze concurrenten - zich agressief tegen [de nieuwe wet] gekeerd of besloten om niets te doen.” (Zie ook Nieuws van 22-05-2017).

(Vloerenplein, 23-10-2017)

 
Dutch Design Week 2017
stretch-rgbHet thema van DDW 2017, Stretch, past maar net binnen het plaatje.
Aectual-FloorsAectual Floors, een 3D geprinte vloer.

Vanaf morgen, doorlopend tot volgende week zondag, staat Eindhoven opnieuw in het teken van de Dutch Design Week. Een greep uit het vloergerelateerde aanbod op het grootste designevenement van Nederland.

Op de locatie Building TQ is de expositie In4nite, georganiseerd door Low & Bonar, waarin tien Arnhemse ontwerpers tonen wat experimenteel mogelijk is met het materiaal Colback. Onderdeel van In4nite is op 24 oktober een interactieve lezing van Rob Kragt van Tarkett/Desso over de implementatie van de Cradle to Cradle-beginselen onder de titel ‘Circulair, hoezo moeilijk?’

Op de locatie Working Friends is een tentoonstelling van Alex Feenstra over Qvilt, die bestaat uit losse elementen die onderling zo met elkaar verbonden zijn dat er een dubbellaags kleed ontstaat. ‘A custom collection of carpets' is een expositie in het Klokgebouw, georganiseerd door SKONNE, over het ontwerpen van eenmalige, full colour geprinte vloerkleden met de Carpet Creator app.

Forbo toont in designpodium De Kazerne ontwerpen, nieuwe en historische, met Furniture linoleum en Bulletin Board. In het Klokgebouw op Strijp-S laat Linda Nieuwstad manshoog haar ‘magische’ bloemen van Marmoleum zien in Forbo's alternatieve Japanse tuin en in Broeinest, materialenbibliotheek en ontmoetingsplek voor (interieur)architecten en ontwerpers, wordt Marmoleum Cocoa voor het voetlicht gebracht. In Broeinest is overigens ook de maker van modulaire tapijten Interface present.

Op de locatie Klokgebouw presenteert het nieuwe label Aectual zijn primeur van een 3D geprinte vloer. De vloer combineert bio 3D geprinte patronen met een bio-based terrazzo invulling. Hierdoor ontstaan eindeloze patronen zonder repetitie, die exact op maat worden gemaakt. Meer informatie over het evenement: www.ddw.nl.

(Vloerenplein, 20-10-2017)

 

 

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

meister

allesovertapijt-logo