forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Uzin Utz Nederland nieuwe naam Unipro

Pand-Uzin-Utz-NederlandBedrijfspand Uzin Utz Nederland, net zo groen als voorheen maar nu met nieuw logo.Unipro B.V. wijzigt op 1 januari 2018 zijn naam in Uzin Utz Nederland B.V. Afgezien van een nieuwe naam en een nieuw logo, verandert er naar eigen zeggen niets voor het bedrijf, zijn medewerkers, leveranciers en klanten.

Het bedrijf in Haaksbergen is al sinds 2004 een onderdeel van de Uzin Utz Group. De Duitsers veronderstellen met deze naamswijziging het potentieel van een ruimer marktaandeel beter te kunnen benutten. “We creëren daarmee een uniform bedrijfsimago. De nieuwe bedrijfsnaam maakt voor iedereen duidelijk dat Uzin Utz Nederland een volledige dochteronderneming is van de Uzin Utz Group,” zo verklaart Philip Utz, toekomstig lid van de raad van bestuur en achterkleinzoon van de oprichter van het familiebedrijf. “Door de naamswijziging profiteren de dochterbedrijven bovendien beter van de naamsbekendheid van het moederbedrijf.”

Unipro levert de merken Uzin, Wolff, Pallmann, Arturo en codex. Op genoemde datum gaat Unipro België overeenkomstig verder als Uzin Utz België nv.

(Vloerenplein, 06-12-2017)

 
Oprichter van Estillon overleden

Frans-LokinFrans Lokin.De heer Frans Lokin, oprichter van Estillon, is afgelopen week overleden op de leeftijd van 86 jaar. Hij begon het bedrijf in 1965, aanvankelijk als regionale textielgroothandel in Tilburg, later als landelijke speler voor textiele onderlagen. In 1986 werd Estillon overgenomen en nam Dick Bosveld de touwtjes in handen. Onder diens leiding werd het internationale netwerk vormgegeven. Sinds 2013 is de onderneming in Uden gevestigd en gaat er prat op met succes te opereren in Europa en het Midden-Oosten als leverancier van ondertapijten, ondervloersystemen en specifieke accessoires. De leiding is nu in handen van Richard Bosveld.

(Vloerenplein, 06-12-2017)

 
Nieuws van Interfloor voor december
PLANET-PROJECT-SDNPlanet Project-SDN.
MarbleMarble.

Nieuw bij Interfloor is de tapijtcollectie Planet Project-SDN. Dit betreft de duurzame opvolger van de al langer bekende Planet Project. Deze projectkwaliteit is in een nieuw jasje gestoken, nog compacter geworden en met zijn klasse 33 bovendien geschikt voor de meest intensieve interieurtoepassingen. Ofwel, overal waar extreme slijtvastheid en hoge mate van vuilverwijdering zeer belangrijk zijn. Wat Interfloor betreft verdient dit tapijt zeker het predicaat ‘werkpaard onder de (project)tapijten’, daarbij wijzend op het gebruik van Solution Dyed Aquafil 6.0 polyamide garens in combinatie met een intense pooldichtheid.

“Deze door en door geverfde garens met innovatieve vlamvertragende en antibacteriële eigenschappen verschaffen de kwaliteit de beste gebruikseigenschappen, zoals eenvoudig onderhoud waarbij eventuele vlekken en ongelukjes hygiënisch te reinigen zijn met een bleekmiddeloplossing,” aldus de leverancier. De Aquafil SDN-garens zijn overigens ook ontwikkeld met oog op het terugwinnen en recyclen van materialen. De behandeling met Scotchgard Protector geeft het tapijt voorts een extra duurzame en langdurige bescherming tegen vuil en vlekken. Planet Project-SDN reikt door zijn hoge dichtheid tot zelfs comfortklasse 4 en is akoestisch hoog isolerend. De ultrafijne poolstructuur is opgebouwd uit drie verschillende kleuren hooggetwijnde draden. Het fraaie driekleurige frisé-effect draagt bij aan een levendig en actueel uiterlijk. Planet Project-SDN is verkrijgbaar in twaalf uiteenlopende ton-sur-ton kleursamenstellingen, van gedempte tonen blauw, natuurlijke bruin- en grijstinten tot warm dieprood.

Inhakend op de trend van natuurlijke ruwe vloeren lanceert de aanbieder uit Zwartsluis (na de goed ontvangen Myscrete) nog een tweede tapijtkwaliteit in betonlook, genaamd Marble. “Een prachtig gemêleerd bouclé tapijt met concrete overprint. Het gelaagde design met een patroon van 99 x 99 cm geeft bij de grijstinten een stoer beton-effect,” zo stelt Interfloor. “Het contrast van zacht tapijt met het raw beton dessin is verrassend, een echte eyecatcher voor een rauwe industriële sfeer, prachtig in combinatie met onafgewerkte materialen, metaal, leer en hout.”

Als tapijtkwaliteit beschikt Marble voorts over voordelen ten aanzien van warmte, comfort, akoestiek en geluidsabsorptie in de ruimte. Met zijn gebruiksklasse 23 is de lussenpool aanbevolen voor gebruik in drukke woonruimtes en indien voorzien van ondertapijt geschikt voor trappen. Marble laat zich eveneens goed toepassen als karpet. Door het gemêleerde gemarmerde patroon wordt eventuele vervuiling bovendien effectief aan het oog onttrokken. Marble is verkrijgbaar in zes smaakvolle, verweerde kleuren met subtiele schakeringen grijs.

Voor begin volgend jaar staan bij Interfloor verder de introducties op stapel van de bijzondere primeur Dynamic Wood XXL en van de tapijtkwaliteiten Prestige en Graphic Project-SDN.

(Vloerenplein, 04-12-2017)

 
Branche blijft meeliften met woningmarkt

cbs-logoIn het voorbije derde kwartaal groeide de omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen en keukens wederom flink ten opzichte van een jaar eerder, zo rapporteert het CBS in zijn jongste Kwartaalmonitor Detailhandel. In dit clustertje bevinden ook de winkels in (parket-, laminaat- en kurk-)vloeren. De omzet van het segment was 6,5 procent hoger. De verkopen groeiden ongeveer even hard, met 6,6 procent. De branche profiteert volgens het CBS onder andere van het feit dat de huizenmarkt op dit moment op volle toeren draait. Deze winkels noteerden in het eerste kwartaal een omzetgroei van 10,8 procent en in het tweede van 7,6 procent. Over de eerste drie kwartalen van 2017 bedraagt hun omzetgroei nu 8,2 procent.

Ook de winkels in meubels en huishoudelijke artikelen (met inbegrip van de bredere woninginrichters) profiteren van de herstelde woningmarkt. In het derde kwartaal noteerden zij wederom een volume- en omzetstijging. Ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder namen de verkopen toe met 7,9 procent. De omzet groeide even hard. Dergelijke groeicijfers zijn sinds het tweede kwartaal van 2006 niet meer in de officiële statistieken voorgekomen. Hoewel de omzet al sinds het derde kwartaal van 2014 onafgebroken groeit, is het omzetniveau in deze branche nog steeds bijna 13 procent lager dan in het derde kwartaal van 2008, zo nuanceert het CBS. Deze groep retailers noteerde in het eerste kwartaal van 2017 nog een beperktere omzetgroei van 4,5 procent en in het tweede van 3,2 procent.

(Vloerenplein, 04-12-2017)

 
Branchebarometer plust bijna 5 punten

De door Van Es Marketing Services opgestelde ‘woonbranche economische barometer’ stijgt in november met bijna vijf punten en sluit de maand november af op een stand van 16,3. De cijfers over het producentenvertrouwen en de woningmarkt laten een fraaie stijging zien in vergelijking met vorige maand. De cijfers over het consumentenvertrouwen en de weekomzetmutatie van woondetaillisten noemt Van Es ‘vrijwel onveranderd positief’.

Woonbranche-economische-baromter-nov-2017‘Woonbranche economische barometer’ stijgt in november met bijna vijf punten (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten blijft in november ‘stabiel positief’ en komt uit op 16,7, slechts een fractie lager dan vorige maand. Van Es meldt verder dat 42 procent van de woondetaillisten een toename van de weekomzet noteert en 26 procent een daling. Van de woondetaillisten verwacht ruim de helft (53%) dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien. 15 Procent voorziet een omzetdaling.

Het in de barometer meegewogen CBS-cijfer over het vertrouwen onder consumenten is in november 2017 gelijk gebleven en komt net als in oktober en september uit op 23. Ook de koopbereidheid verandert niet in november. Deze deelindicator komt eveneens net als in september en oktober uit op 10. Het meegewogen CBS-cijfer van het producentenvertrouwen stijgt van 8,2 in oktober naar 9,1 in november. Dat is de hoogste stand na januari 2008 toen met 9,4 de hoogste waarde ooit werd bereikt.

In de verslagmaand oktober registreert het Kadaster 20.143 verkochte woningen, een stijging van 16,2 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De deelindicator van de woningmarkt stijgt hiermee van -1,8 naar 16,2. Vergeleken met vorige maand is er sprake van een daling van 2,4 procent. Omdat de mutatiecijfers in vergelijking tot de maand een jaar geleden een stuk positiever zijn dan in de voorgaande maand hebben de nieuwe cijfers een positief effect op de stand van de barometer.

(Vloerenplein, 01-12-2017)

 
Samenwerking Amorim en Gebrs. Willard

amorim-wicanders-willardPer 1 januari 2018 zal het bekende WICANDERS vloerenassortiment van Amorim Benelux BV naast haar eigen distributienetwerk ook via groothandel Gebrs. Willard BV leverbaar zijn. Met de toevoeging van de bekende kurk- en vinylvloeren van het merk Wicanders aan haar vloerenassortiment versterkt Gebrs. Willard haar positie in de harde vloerenmarkt. Gebrs. Willard introduceert zeer binnenkort een speciaal voor hen ontwikkelde Wicanders panelendisplay met daarin twee verschillende producten uit het Wicanders assortiment. Het betreft de kwaliteiten Design Comfort en Authentica. Deze 28 items vormen de kern van de collectie. Deze vloeren zijn vanzelfsprekend vanuit Naarden leverbaar. Het overige assortiment is uiteraard ook in Nederland voorradig en zal vanuit Tholen (Amorim) rechtstreeks bij de Wicanders dealers geleverd worden. Omdat beide organisaties veel waarde hechten aan productkennis is de buitendienst van Gebrs. Willard recent naar Portugal geweest voor een intensieve (product)training over de eigenschappen, toepassingen en legvoorschriften van Wicanders kurk- en vinylvloeren. “Door de samenwerking tussen Amorim en Willard zal de sales capaciteit verdubbelen en zullen de twee bedrijven nog beter in kunnen spelen op de groeiende vraag naar de unieke 2-laags zwevende kurk- en vinylvloeren van Wicanders. De komende maanden zal Wicanders veel nieuwe producten aan de collecties toevoegen. Onder andere door gebruik van digital printing direct op de kurk toplaag zal de collectie sterk geïnnoveerd worden in het eerste kwartaal van 2018,” aldus het persbericht.

(Vloerenplein, 30-11-2017)

 
Roommade breidt uit
Henk-Jeurissen-2017Henk Jeurissen, Commercieel Directeur Roommade.
Collectie-Mountain-van-RoommadeDe collectie ‘Mountain’ van Roommade.

“Wie een woonruimte of kantooromgeving binnenstapt, wordt direct gegrepen door de typische sfeer die er heerst. Datzelfde geldt voor een kledingzaak, een pompstation of een supermarkt.” Aan het woord is Henk Jeurissen, Commercieel Directeur bij Roommade. Henk Jeurissen is nieuw binnen de organisatie van Roommade maar een oude bekende in de wereld van vloeren. “Een goede sfeervolle vloer die passend is aan de omgeving maakt dat je je er prettig voelt, of je nu medewerker bent, bezoeker of klant.” Met de komst van Henk Jeurissen vond er een omslag binnen Roommade plaats. “De ervaring die er binnen de organisatie van Roommade aanwezig is, is van onschatbare waarde. Het is natuurlijk jammer om die niet - veel meer dan Roommade ooit heeft gedaan - in bestaande en ook nieuwe branches in te zetten. De nieuwe focus van het bedrijf betekent een omslag in de organisatie. Een andere manier van denken en werken is noodzakelijk om aan een steeds sneller veranderende marktwens te kunnen voldoen. Alle afdelingen, van commercie tot logistiek gaan hierin mee. Investeringen in mens en materiaal zijn hierbij noodzakelijk. Op deze wijze gaat Roommade bestaande markten bestendigen en nieuwe markten ontginnen.” Mede daarom heeft Roommade ook haar vloeren catalogus uitgebreid met een nieuwe lijn laminaatvloeren: ‘Mountain’. Mountain omvat 9 kleuren, onderverdeeld in 3 groepen: 3 kleuren op 7mm AC3, klasse 23/31, pak 2.47m2, 1285x192; 3 kleuren op 8mm AC4, klasse 23/32, pak 2.49m2, 1285x242 en 3 kleuren op 8mm AC4, klasse 23/32, pak 2.22m2, 1285x192. Alle vloeren zijn voorzien van G-5 kliksysteem en leverbaar per commissie of per pallet. “Nu op voorraad én in een eindejaarsactie. Wie voor Roommade kiest, kiest voor kwaliteit,” aldus Jeurissen tot besluit.

(Vloerenplein, 29-11-2017)

 
Hendrik Deruyck naar McThree

Hendrik-DeruyckHendrik Deruyck (archieffoto Balta).Hendrik Deruyck, tot in 2016 topman bij Balta, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de raad van bestuur van de tapijtgroep McThree, zo meldt De Standaard vandaag. Hij wordt er uitvoerend voorzitter en volgt de 85-jarige Lucien Vanwynsberghe op, die bestuurder blijft. Deruyck was tot het voorjaar van 2016 CEO van Balta. In het najaar was sprake van een principeakkoord tussen beide West-Vlaamse bedrijven over een overname van McThree door Balta. Begin dit jaar bleek evenwel dat beide partijen na maandenlange onderhandelingen toch geen overeenstemming hadden weten te bereiken over de voorwaarden. De Standaard heeft van de vakbonden vernomen dat Deruyck verklaard heeft dat hij niet bij McThree is gekomen om het bedrijf aan Balta te verkopen.

(Vloerenplein, 27-11-2017)

 
Nieuwe accountmanagers Amorim Benelux
Lex-KeijzerLex Keijzer.
Wouter-SprangersWouter Sprangers.
Rik CremersRik Cremers.

Amorim Benelux heeft zijn salesteam voor Nederland uitgebreid met een drietal accountmanagers. Aanleiding is de toenemende vraag naar de kurkgerelateerde vinylvloeren van Wicanders voor residentieel en projectmatig gebruik.

Lex Keijzer is de nieuwe accountmanager West/Randstad/Utrecht. Hij is mobiel te bereiken op het nummer 06-15082385 en via e-mail op het adres lkeijzer.ar.nl @ amorim.com. Wouter Sprangers neemt Zeeland/West-Brabant/Tilburg onder zijn hoede. Hij is bereikbaar op 06-21999387 en wsprangers.ar.nl @ amorim.com. Rik Cremers ten slotte is verantwoordelijk voor Midden-Nederland/Limburg. Hij is bereikbaar op 06-55363675 en rcremers.ar.nl @ amorim.com.

Door deze versterking is het Tholense bedrijf volgens verkoopdirecteur Bart Nietsch beter in staat om in te spelen op de groeiende vraag naar de tweelaagse, zwevende kurk– en vinylvloeren van Wicanders. Binnenkort volgt op Domotex nog de introductie van nieuwe producten en een uitbreiding van bestaande collecties.

(Vloerenplein, 24-11-2017)

 
Omzetgroei bouwbedrijf door de helft

cbs-speciaal-bouw-q3De bouwomzet groeide in het derde kwartaal weliswaar voor het twaalfde kwartaal op rij, maar de toename van 3,1 procent was de kleinste in bijna twee jaar, zo meldt het CBS in de Kwartaalmonitor Bouw. In het eerste halfjaar van 2017 groeide de omzet nog ruim 6 procent, terwijl die in het laatste halfjaar van 2016 nog met meer dan 8 procent was toegenomen.

Steeds meer ondernemers geven aan dat personeels- en materiaaltekorten hun bouwactiviteiten belemmeren. Tot anderhalf jaar geleden speelden deze belemmeringen in de bouwsector niet. Toen was onvoldoende vraag voor ondernemers juist de grootste belemmering voor hun bouwactiviteiten.

In deze periode van toenemende vraag naar bouwdiensten enerzijds en toenemende belemmeringen voor de bouwproductie anderzijds, groeit ook het aantal bouwondernemers dat verwacht hogere tarieven te berekenen. Meer dan de helft zelfs van de bouwondernemers gaf aan het begin van het vierde kwartaal aan een tariefstijging te verwachten.

De afwerkingsbedrijven binnen de deelbranche van de gespecialiseerde bouw noteren in het voorbije kwartaal een omzetgroei van 3,6 procent. In het eerste en tweede kwartaal bereikten zij nog plussen van tussen de 7,5 en 8 procent. Tot de afwerking in de bouw rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen.

Bij de gespecialiseerde bouwbedrijven als geheel stokt de groei na elf kwartalen. In het derde kwartaal was hun omzet gemiddeld net zo hoog als in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Wel zijn er opmerkelijke verschillen. Zo zagen grote bedrijven hun omzet met 7,0 procent dalen. Hun omzet is al drie kwartalen achter elkaar verminderd. Kleine bedrijven zagen daarentegen hun omzet met 5,5 procent stijgen, middelgrote bedrijven met 2,1 procent. Binnen de gespecialiseerde bouw zagen bouwinstallatiebedrijven als enige hun omzet voor het tweede kwartaal op rij met enige procenten afnemen.

(Vloerenplein, 24-11-2017)

 
‘Trends in tapijt’ bij Cotap

Sfeerbeeld-kwaliteit-AmorietSfeerbeeld kwaliteit Amoriet.De Ambiant-tapijtcollectie van Cotap wordt uitgebreid met een viertal kwaliteiten. De nieuwe tapijtkwaliteiten - Amoriet, Austin, Baltimore en Orlando genaamd - zijn geschikt voor vrijwel iedere ruimte en bieden volgens de leverancier inspiratie aan iedereen die op zoek is naar de nieuwste trends in tapijt.

De Amoriet is een projectgeschikte luspool, gemaakt van het duurzame polyamide garen, dat zorgt voor een kleurrijk beeld. Het tapijt is geschikt voor vrijwel iedere ruimte, van woonkamer tot slaapkamer en van trap tot kantoor. Amoriet is leverbaar in de tinten blauw, grijs, bruin en rood.

De Austin is een gesneden pool en wordt door Cotap als uniek omschreven vanwege zijn projectgeschiktheid en SDN-garen. Deze garens zijn UV-bestendig en kleurecht. De Austin staat garant voor hoog wooncomfort, zo verklaart de groothandel, en hij is leverbaar in moderne kleuren. Daarnaast beschikt de kwaliteit over het Indoor Air Comfort-certificaat.

De kwaliteit Baltimore is een synthetisch gesneden pool en leverbaar in diverse bruin- en grijstinten. Het is een gemêleerd tapijt en daarmee toepasbaar in elk interieur. Ook de Baltimore beschikt bovendien over het Indoor Air Comfort-certificaat.

De Orlando ten slotte is een gesneden pool, gemaakt van SDN-garen. Kenmerkend is het eigentijdse kleurenpalet: van diepzwart tot champagne. Voorts beschikt de Orlando eveneens over het Indoor Air Comfort-certificaat.

(Vloerenplein, 22-11-2017)

 
EPLF stelt ‘Innovatiemanifest’ op
Max-von-Tippelskirch-17Max von Tippelskirch, vice-voorzitter van de EPLF: ‘Hoge normen zijn een bepalende factor’ (foto: EPLF/Swiss Krono).
EPLF-InnovatiemanifestVoorzijde EPLF-Innovatiemanifest.

De in de EPLF verenigde Europese laminaatfabrikanten hebben een heus ‘Innovatiemanifest’ opgesteld, te omschrijven als een strijdplan voor de lange termijn dat de voordelen onderstreept van kwaliteitslaminaat van Europese origine. Het manifest is het antwoord van de vereniging op ontwikkelingen in de vloerenmarkt. "Het doel van onze vereniging is om een krachtige claim neer te leggen voor het Europese laminaat. Wij willen momentum scheppen voor het Europese laminaat van morgen,” aldus gewichtige woorden van Max von Tippelskirch, vice-voorzitter van de EPLF. “Het EPLF-Innovatiemanifest is een nieuw strategisch document dat formuleert hoe de EPLF zichzelf ziet en bepaalt de leidende beginselen voor ons toekomstige verenigingswerk.”

Onder het bestaande motto ‘Quality and Innovation made in Europe’ wil de EPLF het veertig jaar geleden gelanceerde vloertype blijven vernieuwen en producten ontwikkelen die met gunstige eigenschappen in een behoefte voorzien. De vereniging wijst er in dit verband op dat voor de huidige consument indelingen in specifieke vloerencategorieën nog maar weinig betekenis hebben. Wat zou tellen voor de eindverbruiker is goede kwaliteit en goede prestatiekenmerken, thema’s waarop de EPLF dan ook verwacht in te kunnen haken. Onder meer door gedegen voorlichting te geven - ook noodzakelijk geacht gezien de stortvloed aan informatie op het internet - over normen en keurmerken, milieuaspecten, duurzaamheid, installatiegemak, enzovoorts.

Het kaf van het koren scheiden, zo omschrijft de EPLF zijn werkzaamheden op een vloerenmarkt die gekenmerkt wordt door de nodige kapers op de kust. “De hoge normen die wij aan onszelf en onze producten opleggen, zijn een bepalende factor in de aanzienlijke voorsprong die we hebben verworven op onze niet-Europese concurrenten,” zo geeft Von Tippelskirch zijn visitekaartje af. Op de website www.eplf.com is het negentien pagina’s en tien aandachtspunten tellende manifest voor de liefhebber te downloaden, in het Engels en het Duits.

(Vloerenplein, 22-11-2017)

 
Vijftigjarig jubileum norament 926

norament Frankfurt-AirportGrootschalig project in Frankfurt, op de grootste luchthaven van Duitsland, vestigde in de beginjaren de naam van de klassieke noppenvloer in de kleur zwart.De rubbervloeren van norament, producten van nora flooring systems uit het Duitse Weinheim, vieren hun vijftigste verjaardag. De vloer met de ronde nop, de norament 926, was het eerste product in de reeks en mag inmiddels gerust tot de klassiekers worden gerekend. De onder hoge druk geperste rubber tegels zijn wereldwijd terug te vinden in ‘uitdagende’ omgevingen als luchthavens, ziekenhuizen, scholen, kantoren, winkels, fabrieken en sportcomplexen.

Ter gelegenheid van het jubileum wordt het standaardassortiment van de noppenvloer uitgebreid met een eenentwintigste kleur. In deze steengrijze rubber tegels zijn glitterpartikeltjes uit natuurgraniet verwerkt. “Het nieuwe dessin met zijn bijzondere uitstraling is buitengewoon geschikt voor representatieve ruimtes,” aldus CEO Andreas Müller.

(Vloerenplein, 22-11-2017)

 
Mohawk Industries aast op Godfrey Hirst

mohawk-gh-logoDe Amerikaanse vloerengigant Mohawk Industries heeft zijn oog laten vallen op Godfrey Hirst, de grootste tapijtfabrikant van Australië. Volgens website Australian Financial Review kan de familie McKendrick die Godfrey Hirst nog in handen heeft een bedrag van 500 tot 600 miljoen Australische dollars (circa 320 tot 385 miljoen euro) tegemoet zien. Volgens bronnen van de website zijn de gesprekken in een vergevorderd stadium en is een akkoord wellicht nog deze week te verwachten. Bij het in 1966 opgerichte Godfrey Hirst werken ruim 1000 man, verdeeld over Australië en Nieuw-Zeeland. In het afgelopen boekjaar behaalde de fabrikant een omzet van omgerekend 281 miljoen euro en een bedrijfsresultaat van 42 miljoen euro. Negen maanden geleden [zie Nieuws van 22-02-2017] had Godfrey Hirst een investeringsbank ingehuurd om een koper te vinden. Mohawk is goed voor een jaaromzet van 9 miljard Amerikaanse dollars.

(Vloerenplein, 20-11-2017)

 
Headlam exposant op Intirio 2018

Lancering-Visgraat-PVCLancering Visgraat PVC, een noviteit in de huislijn van Headlam.Headlam NL heeft opnieuw gekozen voor deelname als exposant aan Intirio 2018. De Zutphense groothandel, die zich profileert met een brede collectie raamdecoratie en vloerbedekking, stelt tevreden vast dat ook bij de vakbeurs in Gent een verbreding in aanbod plaatsvindt, met een toenemend aantal exposanten op het gebied van vloeren. “Dit maakt Intirio niet alleen voor ons interessant, maar ook voor de vele retailers uit België en de (in aantal groeiend) bezoekers uit Nederland,” aldus Headlam. De groothandel wil straks (28 t/m 31 januari) in Gent stellig opgemerkt worden als ‘leverancier van 1001+ producten voor de woninginrichter’. Dat wil onder meer zeggen een breed aanbod aan producten en een exclusieve huislijn onder de naam lifestyle-interior by Headlam.

Tot de noviteiten in zijn huislijn die de exposant nu alvast wenst uit te lichten, behoort zeker de nieuwe collectie PVC visgraat in zowel brede als smalle plank. Op vloerengebied valt verder te melden dat de collectie Mart Visser Carpets, afgelopen september in eigen land al enthousiast ontvangen op de Interieur Collectie Dagen te Gorinchem, nu ook beschikbaar komt voor de retailer in België. Tevens wordt gelanceerd de ‘Headlam hout collectie’, voorgesteld als een houten vloer met een scherpe prijs. Nieuw in de collectie binnenzonwering zijn de Hout & Houtlook horizontale jaloezieën. Als primeur geldt bovendien dat de Headlam collectie binnenzonwering digitaal te bestellen zal zijn via het Woontotaal atelier bestelsysteem. Weer een andere lancering op Intirio betreft de Headlam gordijncollectie februari 2018, met tevens een ‘sneak preview’ van de ‘spring’ collectie.

Mart-Visser-CarpetsMart Visser Carpets, een samenwerking met Karpi, zal ook op Intirio te zien zijn.Verder kondigt Headlam aan dat zijn samenwerking met USFloors niet onopgemerkt zal blijven. Als enige zal de exposant deze collectie op Intirio promoten, mede door het integreren van de COREtec shop-in-shop-presentatie met de gehele collectie producten. Voorts zal ook Edel in nauw verband met Headlam worden gepresenteerd. Dit geldt evenzo voor de samenwerking met de Karpi Group, die ook dit jaar bij de stand zal worden geïntegreerd.

“Wij gaan voor een positieve sfeer op de beurs, met enthousiasme van zowel ons als de bezoekers,” zo klinkt het in een persbericht. Headlam verwacht zich aldus op de kaart te zetten als een toekomstgerichte groothandel met een ruim assortiment, die bovendien het verlenen van service hoog in het vaandel heeft staan. “Wij hopen hiermee ook ons dealerbestand uit te kunnen breiden in diverse productgroepen,” zo besluit Headlam.

(Vloerenplein, 20-11-2017)

 

 
Nieuw distributiecentrum Balta Home USA

Officiele-openingOfficiële opening, afgelopen donderdag, met de burgemeester van Rome, het management van de divisie en (zesde van rechts) CEO Tom Debusschere (foto: Balta).

Balta Home USA (divisie karpetten) verhuist naar een nieuw distributiecentrum van bijna 31.000 vierkante meter in Rome, Georgia om meer capaciteit te bieden voor de Noord-Amerikaanse markt. Voorheen werkte het bedrijf vanuit twee magazijnen in diezelfde staat. Het ‘duurzame’ nieuwe distributiecentrum zorgt voor meer efficiëntie, lagere kosten en heeft onder meer de beschikking over 24 laadkaaien, geschikt voor het laden van 14 vrachtwagens tegelijk. Een deel van het magazijn zal bovendien worden gebruikt om extra capaciteit te kunnen bieden voor de groeiende e-commerce activiteiten van Balta Home. “De reorganisatie van ons distributienetwerk van karpetten in de VS ondersteunt onze toekomstige groeiambities en biedt de infrastructuur om onze klanten effectiever te kunnen ondersteunen in hun groeiende e-commerce verkoopkanalen,” zo vat Tom Debusschere, CEO Balta Group, een en ander samen.

(Vloerenplein, 20-11-2017)

 
Victoria koopt Keraben

vic Logo kerabinHet Britse vloerenconglomeraat Victoria (naar eigen zeggen tevens de grootste tapijtfabrikant van het Verenigd Koninkrijk) heeft in zijn geheel de Keraben Grupo overgenomen, Spaans fabrikant van keramische vloer- en wandtegels. Vorige week bevestigden de Britten al geruchten omtrent de onderhandelingen. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 274,1 miljoen euro, grotendeels te financieren door een uitgifte van aandelen. Keraben was vorig jaar goed voor een omzet van 118,3 miljoen euro en een aangepaste ebitda van 36,4 miljoen. Voor dit lopende jaar wordt een toename van de omzet met rond tien procent verwacht. De overname kadert in het streven van Victoria om een positie te verwerven op de Europese markt voor harde vloeren en volgt kort op de aankoop van Ceramiche Serra (een Italiaanse collega van Keraben), die naar verwachting komende december rond is.

(Vloerenplein, 17-11-2017)

 
Centrum voor Ambachtseconomie stopt

cvae-siteScreenshot website CvAE.Het Centrum voor Ambachtseconomie (CvAE) wordt met ingang van 1 januari 2018 opgeheven en zal niet langer bereikbaar zijn. Dit betekent eveneens dat de website www.cvae.nl komende januari offline gaat. Gegevens downloaden (zoals de ‘Legvoorschriften Parketbranche’) dient voor 31 december 2017 te gebeuren.

In een reactie bevestigt de organisatie dat zij einde van dit jaar ophoudt te bestaan. “Na de opheffing van de schappen eind 2014, waaronder het Hoofdbedrijfschap Ambachten, hebben wij voor drie jaar subsidie ontvangen (2015-2017) om een koepelorganisatie voor de ambachten te zijn. Deze subsidie loopt dit jaar ten einde en daarom ook het CvAE. Na dit jaar kunnen ondernemers enkel terecht bij hun brancheorganisatie,” aldus het CvAE. Op de website kunnen parketteurs, klussers, meubelmakers, meubelstoffeerders en vele andere ambachtsmensen terecht op aparte pagina’s voor hun beroepsgroep, een uitbreiding die grotendeels pas afgelopen jaar tot stand is gekomen.

(Vloerenplein, 17-11-2017)

 
Intertap en Amorim beëindigen samenwerking

hoomline-logo-wicandersNa een enerverende samenwerking hebben Intertap Flooring B.V. en Amorim Benelux B.V. in goed gezamenlijk overleg besloten om de samenwerking met betrekking tot de distributie van Hoomline VinylCork-producten te beëindigen. Met ingang van december 2017 zal Intertap Flooring B.V. de distributie van voornoemde collectie stopzetten en zullen de aanwezige displays in de markt een andere invulling gaan krijgen. De samenwerking stopt per 1 december 2017. Tot 30 november 2017 blijft Intertap Flooring onder de huidige leveringsvoorwaarden de betreffende verkooppunten bedienen. De VinylCork-collectie zal voortaan leverbaar zijn onder de naam Wicanders Design Comfort in 18 kleuren bij Amorim Benelux B.V. in Tholen.

(Vloerenplein, 15-11-2017)

 
5 vragen aan Paul van Kassel van Rinos

Paul van KasselPaul van Kassel.“Rinos wil de komende jaren flink groeien in Europa.” Dit is voor Paul van Kassel desgevraagd de grootste uitdaging de komende jaren voor deze fabrikant van schoonlooptapijt uit Genemuiden. De commercieel directeur geeft antwoord op deze en een aantal andere prikkelende vragen in de rubriek ‘5 vragen aan’ onder de button Column & Co op deze site.

Een van de uitdagingen voor distributeurs en woninginrichters in de vloerenbranche is volgens hem om met klanten via e-commerce zaken te doen. “Ik zie dat in onze branche nog weinig terug! Voor aansluiting op de markt is dit noodzakelijk,” zo stelt Van Kassel. Hij laat ook zijn licht schijnen over het belang van duurzaamheid. Immers: “Duurzame producten gaan hard groeien in assortiment en toepasbaarheid.” En van maatwerk: “We ontwikkelen specifiek voor onze klanten. Als private label-fabrikant maken we op wens van de klant een assortiment schoonloopmatten.” Hij opent voorts wat deuren en vertelt over de ontwikkelingen die momenteel bij Rinos gaande zijn, niet in het minst de zoektocht naar toegevoegde functionaliteit en nuttige innovaties. En de toegevoegde waarde van Rinos voor zijn klanten? Die ligt wat de commercieel directeur betreft in eerste instantie bij een snelle en betrouwbare logistieke service. Maar er is veel meer wetenswaardigs over de wereld van de entreematten te zeggen. Dus klik hier voor ‘5 vragen aan Paul van Kassel’.

(Vloerenplein, 15-11-2017)

 
CBS turft flinke plussen woonzaken

September blijkt de negende maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de winkels in non-food is toegenomen, zo meldt het CBS vandaag. Hun omzet is in de verslagmaand met ruim 7 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, het volume ligt bijna 8 procent hoger. De winkels in meubels en huishoudartikelen (inclusief woninginrichting algemeen assortiment) hebben in de negende maand van het jaar 8,7 procent meer omgezet, de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) 5,4 procent meer.

Omzet-detailhandel-sept17

Voor het voorbije derde kwartaal als geheel turft het CBS voor de woongerelateerde omzet wat lagere plussen dan INretail vandaag doet. De winkels in meubels en huishoudartikelen bereiken bij de officiële rekenmeesters na negen maanden een groei van 7,9 procent en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren komen tot een plus van 6,5 procent, al zijn beide nog voorlopige uitkomsten. De winkels in non-foodartikelen bij elkaar genomen sluiten het derde kwartaal af met een omzetstijging van 5,2 procent.

De winkels in schoenen en lederwaren en in kleding realiseren afgelopen september (vanwege het weer) de grootste omzetstijging binnen het non-foodsegment. De detailhandel als geheel boekt in de negende maand 5,8 procent meer omzet, bij een volumestijging van 4,4 procent, alle scores gecorrigeerd voor de koopdagen. De online omzet ligt ruim 23 procent hoger dan in september vorig jaar, die van multi-channelers zelfs bijna 31 procent.

(Vloerenplein, 13-11-2017)

 
INretail ziet explosie omzet woonwinkels

De INretail woonwinkelmonitor rapporteert een omzetstijging van gemiddeld 12,7 procent in kwartaal nummer drie. De branchevereniging neemt dan ook het woord ‘geëxplodeerd’ in de mond om de omzetontwikkeling te duiden. Keukenverkopers noteren als uitschieter een omzetstijging van niet minder dan 16,6 procent, terwijl die in het eerste kwartaal slechts 1,5 procent bedroeg. De woonbranche als geheel loopt na negen maanden evenzoveel procenten voor op het omzetcijfer van vorig jaar in de INretail woonwinkelmonitor en realiseert al dertien kwartalen op rij omzetplussen. “We profiteren van het vertrouwen dat consumenten hebben in de economie en van de vele verhuizingen die tot bestedingen bij woonwinkels leiden,” zo verklaart Bert Jan van der Stelt van INretail.

Omzetontwikkeling-Q3-17Omzetontwikkeling woonbranche per kwartaal en cumulatief na negen maanden (bron: INretail woonwinkelmonitor).

In januari ging de retailorganisatie overigens nog uit van een meer bescheiden plus van 5 procent voor de woonwinkels dit jaar. Van der Stelt voorziet nu dat dit percentage ruim wordt overtroffen. “Negen van de tien ondernemers voorspelt dat de omzet in het vierde kwartaal minimaal gelijk blijft, of groeit. Dat is goed nieuws want het creëert ruimte om te kunnen investeren in de onderneming.”

Alle deelbranches hebben in het voorbije derde kwartaal geprofiteerd van de toegenomen consumentenbestedingen in de sector. Meubelzaken zien hun omzet met 15,3 procent stijgen, terwijl een kwartaal eerder hun omzet ook al 7,3 procent was toegenomen. Gemengde woonwinkels realiseren 13,4 procent meer omzet en woningtextielwinkels 7,3 procent.

Ondernemers met winkels op een woonboulevard boeken 10,6 procent omzetstijging in het afgelopen kwartaal. Buiten de boulevard wordt een plus van 14,5 procent genoteerd. Woonondernemers die een prijsniveau hanteren in het midden-laagsegment zien met 16,9 procent groei hun omzet het sterkste oplopen. Gevolgd door aanbieders in het hoog-middensegment (12,7 procent) en middensegment (10,9 procent).

De positieve omzetontwikkeling van 21,5 procent in het oosten van het land valt op. Op de tweede plaats volgt de Randstad met een gemiddelde omzetgroei van 11,4 procent in het derde kwartaal. De woonwinkels in de drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag blijven er in omzetgroei gemiddeld een kleine procent bij achter. In de noordelijke en zuidelijke regio’s klimmen de omzetten van woonwinkels zo’n 10 procent. Hiermee, zo besluit INretail, zet het herstel dat eerst in het westen van het land zichtbaar werd nu ook door in de rest van Nederland.

(Vloerenplein, 13-11-2017)

 
Bosgoed On Tour
Bart-Terpstra-presenteert-NtgrateBart Terpstra presenteert Ntgrate.
Harry-Elshof-2017-presenteertHarry Elshof presenteert de naturel kleuren bij de recente collecties van Parador.
Veel-belangstellingVeel belangstelling voor details.

Na het geslaagd evenement Trends en Inspiratiedagen van het afgelopen voorjaar trok Bosgoed deze week met de nieuwste producten, noviteiten en primeurs door Nederland. Op vijf verschillende locaties konden de klanten zich laten inspireren door nieuwe concepten, verbreding in de toonaangevende merken van Bosgoed en een aantal aantrekkelijke najaarsacties. Zo’n 300 belangstellenden kwamen verspreid over de diverse locaties in het land op het event af. De aftrap was maandag in Heerenveen, waarna de karavaan via Assen, Roermond, Zaandam vandaag in Bosgoeds thuishaven Deventer aankwam.

COREtec-kreegCOREtec trok veel belangstelling voor zijn laatste collecties.

Verscheidene topleveranciers uit het Bosgoed-programma ondersteunden en leverden een bijdrage aan de ‘Bosgoed Tour’, waaronder COREtec, Doing Dutch, mFLOR, Parador, Uzin en Wolff. Zij toonden de belangstellenden de nieuwste product- en collectie-uitbreidingen. Zo presenteerde mFLOR bij Authentic een verbreding van het programma met vier extra kleuren die de serie fraai aanvullen. Naast het succesvolle laminaatprogramma toonde Parador ook zijn prachtige parketcollectie. Men kon zich overigens tijdens de Tour al inschrijven voor een unieke presentatie tijdens de ‘Parador inspiratiedagen’ in 2018 met een bezoek aan de fabriek in Duitsland. Ook COREtec trok de aandacht met een keur aan uitbreidingen en ontwikkelingen in zijn collectie.

“We waren ditmaal niet van de partij op de beurs in Gorinchem,” vertelt Bart Terpstra. “Dit is een prachtig alternatief. We zien deze Tour als een ideale mogelijkheid om dichter bij onze klanten te komen. Goed contact te maken, te luisteren, inspelen op hun wensen en laten zien en verduidelijken wat we hen allemaal te bieden hebben.” Tijdens de tour maakte Bosgoed ook bekend dat het leverancier is geworden van de producten van Ntgrate, die vanzelfsprekend dan ook nadrukkelijk gepresenteerd werden. “Officieel starten we in januari 2018,” aldus Harry Elshof. “We zijn bezig met het opzetten van een professioneel dealernetwerk. Op deze dagen kan men al een presentatie zien van de unieke producten van Ntgrate en tonen we de diverse mogelijkheden.” Terpstra: “Het geweven pvc wordt door Ntgrate op een heel bijzondere manier vervaardigd.”

Harry-Elshof-links-en-Bart-Terpstra-vertellenHarry Elshof (links) en Bart Terpstra vertellen over de nieuwe Authentic-collectie van mFLOR.

Met mFLOR, Ntgrate en COREtec heeft Bosgoed nu een goed complementair productgamma tot zijn beschikking. Opvallend verder waren de naturel kleuren (minder grijs, minder noesten) bij Parador. Vanzelfsprekend werd ook goed aan de inwendige mens gedacht. Terwijl de koude winter in aankomst lijkt, konden de gasten van Bosgoed zich aan het eind van de dag verwarmen met een heerlijk herfstbuffet. Bosgoed On Tour 2017 kan als een geslaagd, klantvriendelijk en efficiënt maat-op-maat voorlichtingsevent in de boeken worden bijgeschreven.

(PVloerenplein, 10-11-2017)

 
DLW Flooring zoekt nieuwe geldschieters

dlw-pandBij DLW Flooring wordt er rekening mee gehouden dat zich nog voor het einde van het jaar een nieuwe eigenaar aandient. Aan de Duitse pers liet het bedrijf eergisteren weten op zoek te zijn naar nieuwe geldschieters. Afgelopen maand [zie Nieuws van 13-10-2017] vroeg de welbekende fabrikant van elastische vloeren opnieuw insolventie aan, zij het in eigen beheer uit te voeren. Als directe oorzaak wees DLW toen op een tijdelijk liquiditeitsprobleem. De Nederlandse investeerder Fields Group, pas sinds de zomer van 2015 eigenaar, wenste dit tekort klaarblijkelijk niet op te vangen. Hoe dan ook, de komende weken krijgen diverse partijen die belangstelling hebben getoond inzicht in de boeken, waarna wellicht spoedig biedingen zullen volgen. De fabrikant verklaarde vorige maand ook een jaar lang al bezig te zijn met saneren. De verantwoordelijke man hiervoor, Hans-Norbert Topp, meldt aan de pers dat alles geheel volgens plan verloopt, al waarschuwt hij voor overdreven optimisme aangezien nog het nodige werk dient te worden verzet. Topp benadrukt verder dat alle zaken onverminderd doorlopen. Drie jaar geleden trok het Amerikaanse Armstrong de stekker uit Europa en volgde voor zijn dochter in Duitsland de eerste keer insolventie.

(Vloerenplein, 10-11-2017)

 
F. Ball met innovaties naar Domotex

Drukgevoelige-lijmDrukgevoelige lijm voor pvc/vinyl biedt een rappe aanvangskleefkracht gekoppeld aan een kordate hechting.F. Ball laat alvast weten komende januari opnieuw present te zijn op de internationale vloerenbeurs Domotex. Aansluitend bij het beursthema 'Unique Youniverse', dat de nadruk legt op de trend van productindividualisering, toont de Britse fabrikant onder andere zijn Styccobond F49 Hybride PS-lijm, een productinnovatie die speciaal is ontworpen om aan de specifieke wensen en behoeften van de professionele vloerenlegger te voldoen. [Uitgebreidere informatie over de vernieuwde mogelijkheden van dit product is te lezen in ons nieuwsitem ‘F. Ball demonstreert Styccobond F49’ van 16-10-2017].

“Wij zien er naar uit weer naar Domotex te gaan om onze producten aan een wereldwijd publiek te tonen en onze internationale klanten te ontmoeten,” aldus marketing manager Richard Harris. Het team van F. Ball ontvangt de bezoekers op stand C56 in hal 11, van 12 t/m 15 januari 2018 in Hannover.

(Vloerenplein, 10-11-2017)

 
Victoria in gesprek met Keraben Grupo

victoria logoNa de aankoop van de Italiaanse fabrikant van keramische tegels Ceramiche Serra, is de Britse vloerengroep Victoria PLC nu voor een overname in gesprek met de eigenaren van Keraben Grupo S.A., een Spaanse producent van eveneens keramische tegels voor vloer en wand. De Britten reageren met hun summiere mededeling op geruchten in de pers en benadrukken frequent gesprekken te voeren met diverse partijen, waaronder Keraben Grupo, over eventuele overnames. Dit met het oog op verdere groei. Mocht het zo ver komen met de Spanjaarden, een garantie geven de Britten niet, dan volgt nader bericht. Bij de overname van Ceramiche Serra [Nieuws van 25-10-2017] gaf Victoria als toelichting het segment van de keramische vloeren te beschouwen als een interessante nieuwe markt en al een aantal volgende acquisities in deze sector op het oog te hebben. Keraben Grupo levert overigens aan honderdtwintig landen wereldwijd.

(Vloerenplein, 08-11-2017)

 
‘Start mixing’ met iD Mixonomi online

start-mixing-id-mixonomiTarkett viert de lancering van zijn iD Mixonomi met een uitnodiging aan ontwerpers, architecten en wie zich verder aangesproken voelt, om online hun eigen vloerdessin te ontwerpen met de nieuwe LVT-collectie van de fabrikant. Met de nieuwe online configurator kan een ieder die de creatieve uitdaging aangaat aan de slag om zijn hoogsteigen vloerpatroon samen te stellen aan de hand van drieëndertig kleuren, vijf kleurgroepen, zeven grote en drie kleine vormen. Na inlevering van het ontwerp ontvangt men een paar onvergelijkelijke iD Mixonomi-designsokken. De winnaar van het beste ontwerp kan bovendien maar liefst honderd paar van zijn ‘unieke’ designsokken tegemoet zien, om te dragen of uit te delen. Sokken waren nog nooit zo bijzonder, stelt Tarkett meer dan terecht vast. De online configurator is te vinden onder professionals.tarkett.com/idmixonomi. Uploaden van het ontwerp gaat via startmixing.tarkett.nl.

Eerder dit jaar viel de markante reeks modulaire vinyltegels in de prijzen met de toekenning van een Red Dot Award voor Product Design 2017. (Meer over de collectie is te vinden in ons nieuwsbericht van 27-10-2017).

(Vloerenplein, 08-11-2017)

 
Balta heeft meer tegenwind dan gedacht

Hoofdvestiging Balta SBV-logoHoofdvestiging Balta in Sint-Baafs-Vijve.De sinds deze zomer beursgenoteerde tapijtmaker Balta heeft in het voorbije derde kwartaal een geconsolideerde omzet geboekt van 158,0 miljoen euro, een toename van 23,2 procent ten opzichte van de 128,3 miljoen uit dezelfde periode vorig jaar. Met de recente aankoop Bentley meegeteld zou de omzet vorig jaar pro forma evenwel 158,1 miljoen hebben bedragen. Het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda) van 18,9 miljoen wordt echter met rode cijfers geschreven, want deze is met 2,4 procent afgenomen. Het cijfer is volgens Balta beïnvloed door de impact van de wisselkoersen (waaronder het in waarde gedaalde pond), de prijsstijgingen van grondstoffen en een beperking van de verkoop door (niet langer bestaande) opstartproblemen in de commerciële tegelfabriek in België.

“Bij de bekendmaking van onze sterke resultaten voor het eerste halfjaar hebben we gewezen op de tegenwind die we in de tweede helft van het jaar verwachtten vanwege de hogere grondstofprijzen en negatieve wisselkoerseffecten,” zo verklaart CEO Tom Debusschere. “Deze zijn groter gebleken dan ingeschat en de ondertussen genomen acties zullen onze resultaten vanaf het vierde kwartaal ten goede komen.”

De organische omzetgroei in kwartaal drie komt voor het geheel uit op 3,5 procent. Wel presteren de divisies Rugs (plus 8,7 procent), Commercial (plus 1,2 procent) en Residential (minus 0,1 procent) sterk verschillend. In een update van zijn bedrijfsstrategie wordt voor de ‘attractief’ genoemde groeisegmenten Rugs en Commercial dan ook een voortzetting van de investeringen aangekondigd. Voor de divisie Residential kondigt Debusschere echter de intentie aan om “de marges te herstellen door de operationele voetafdruk te optimaliseren.”

Dit laatste houdt onder meer in dat Balta efficiencyvoordelen wil halen uit een verplaatsing van de residentiële tapijtproductie van de fabriek in Oudenaarde naar de twee andere residentiële fabrieken in België, in Sint-Baafs-Vijve en Tielt. Een deel van de tweehonderd man personeel zou kunnen meeverhuizen.

Balta spreekt per saldo van een uitdagende residentiële marktomgeving in continentaal Europa en een stabiele volumemarkt in het Verenigd Koninkrijk. Bij de Britten hebben prijsverhogingen om de gestegen kosten te compenseren wel geleid tot een negatieve marge mix, aangezien sommige afnemers volgens Balta omschakelden naar goedkopere tapijten.

In het zakelijk segment is Balta voor het overige goed te spreken over de positieve reactie op de introductie van de Modulyss-tapijttegels in de VS door Bentley en het binnenlopen van de eerste gespecificeerde orders.

De geconsolideerde omzet van de groep over de eerste negen maanden bedraagt 491,9 miljoen (plus 17,6 procent) en het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda) is 65,5 miljoen (plus 6,8 procent).

“Een verderzetting van de groei in Rugs en een versnelling van de groei in Commercial, gedeeltelijk gecompenseerd door een groter effect van hogere grondstofprijzen en negatieve wisselkoerseffecten, zullen er toe leiden dat de resultaten voor het volledige jaar zich zullen situeren aan de onderkant van de eerder uitgesproken range,” zo luiden de vooruitzichten van Balta voor de rest van het jaar.

(Vloerenplein, 08-11-2017)

 
Bescheiden groei vloerentak Amorim

Wicanders-VictoriaAlbertWicanders-kurkvloer met ‘tromp l’oeil’-effect in het Victoria and Albert Museum. De tegels zijn gelegd in een zich herhalend geometrisch patroon dat stoelt op de cellulaire structuur van het materiaal kurk.Het segment ‘Floor & Wall Coverings' binnen het Portugese kurkconcern Corticeira Amorim noteert na negen maanden in het lopende jaar een bescheiden omzettoename van 1,5 procent, tot 91,1 miljoen euro. De groei weerspiegelt nog niet de investeringen die zijn gedaan in het distributieplatform, zo geven de Portugezen als korte uitleg. Noord-Amerika blijft zwak (ten dele vanwege het afstoten van zijn deelname in US Floors), maar Scandinavië (vooral Denemarken), Zwitserland, Portugal (in het bijzonder de hospitality) en Frankrijk presteren naar eigen zeggen goed.

De omzet van de Authentica-lijn laat opnieuw een goede vooruitgang zien (plus 3,7 miljoen euro). De verkopen van de Hydrocork-producten liggen 16 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar (plus 2,3 miljoen), al neemt het groeitempo volgens eigen opgave wat af. De omzet van Hydrocork bereikt een niveau van 14,1 miljoen in de eerste drie kwartalen. Bovenop de 9,7 miljoen uit het eerste halfjaar, draagt het derde kwartaal nog eens 4,4 miljoen bij.

Amorim verwacht verder dat zijn recente investering in een digitale printer in januari 2018 volledig operationeel zal zijn en een nieuwe persmachine aan het einde van maart dat jaar. Het concern betitelt beide projecten als cruciaal voor de lancering van een nieuwe generatie vloerproducten.

Het ebitda van het vloerensegment daalt flink van 9,3 miljoen in de eerste drie kwartalen vorig jaar naar nu 6,5 miljoen. Het concern heeft hogere kosten gekend door onder meer de opbouw van zijn Britse afdeling en uitbreidingen van verkoopteams in kernmarkten, en daarnaast door diverse reorganisaties.

De groep als geheel behaalt een omzet van 531 miljoen euro, geschoond voor de recente overname van een flessenkurkbedrijf betekent dit een groei van 5,6 procent. Hogere volumes dragen de helft bij aan de toegenomen omzet, prijseffecten een kwart. De wisselkoersen kennen een positieve uitwerking op de verkopen van 1,8 miljoen. Het ebitda van het concern loopt stevig op naar 105,4 miljoen.

(Vloerenplein, 08-11-2017)

 
Moduleo lanceert ‘Express with Impress’
Santa-Cruz-OakSanta Cruz Oak.
MysticalMystical.
Jumble-StoneJumble Stone.

Moduleo brengt met ‘Express with Impress’ een vervolg op zijn goed ontvangen collectie Impress. Een ambachtelijk product op industriële schaal, zo betitelt de vloerenmaker zijn nieuwe reeks die eind dit jaar beschikbaar komt. De nieuwkomer verwacht vooral indruk te maken (vandaar ook zijn naam) met een bijzonder natuurgetrouw reliëf, waarbij de structuur naadloos de print op plank of tegel volgt en bovendien nog een dimensie toevoegt, aangezien de diepte van de groeven, lijnen en knoesten echt zijn te voelen. Moduleo spreekt dan ook trots van een premium designcollectie die dankzij de toepassing van een innovatief procedé een nieuwe dimensie geeft aan pvc-vloeren.

De collectie wordt ingedeeld in de categorieën ‘Naturally Impressive Floors’ en ‘Expressive Floors’. De eerste brengt levendige want natuurgetrouwe eik- en leisteenpatronen, voor een tijdloos interieur. De klassiekers van Country Oak, Mountain Oak en Castle Oak krijgen er de houtdessins Laurel Oak, Santa Cruz Oak en Sierra Oak bij, plus de leisteen Mustang Slate. Markant is zeker de Santa Cruz Oak met zijn industriële toets van metalen en indigotinten.

Expressive Floors staat voor een uitbreiding van de Impress-collectie met abstracte en expressieve dessins, inspelend op de behoefte aan persoonlijk gemaakte interieurs. “Elke plank of tegel uit deze collectie is immers anders, wat een willekeurige plaatsing mogelijk maakt. Tegelijk laat de technologie toe om binnen hetzelfde dessin voorgedefinieerde combinaties te kiezen van verschillende, bij elkaar passende planken en tegels,” zo klinkt de uitleg van Moduleo. Mystical verkent de gedurfde combinatie van hout dat met textiel wordt verweven. Het abstracte Shades speelt in op de trend van ‘botanicals’ en tropisch hout. Bohemian geeft met het dessin van de ‘korte Hongaarse Punt’ het interieur een expressieve en tegelijk strakke touch. Het geometrische Jumble Stone tot besluit speelt in op de 3D-trend.

(Vloerenplein, 06-11-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

allesovertapijt-logo