banner-vp-forinn-17

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Stevige omzetstijging woonzaken in juli

Omzetontwikkeling-detailhandel-2017-09

De omzet van de winkels in non-food is in juli met ruim 4 procent gegroeid, zo meldt het CBS vandaag. Het volume ligt bijna 5 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is de zevende maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de non-foodsector is toegenomen. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+6,2 procent) en de winkels in meubels en huishoudartikelen (+9,4 procent) realiseren deze maand een bepaald stevige omzetstijging. De winkels in consumentenelektronica tekenen hun eerste omzetgroei sinds februari van dit jaar op. De winkels in kleding en winkels in schoenen en lederwaren noteren evenwel een omzetdaling. De detailhandel als geheel heeft in juli 4,5 procent meer omgezet en de online omzet ligt ook in deze zomermaand ruim 21 procent hoger.

(Vloerenplein, 15-09-2017)

 
Demonstraties Estillon op InCoDa

Estillon logoEstillon is als exposant aanwezig op de Interieur Collectie Dagen en zal daar in Gorinchem de vakman voorzien van advies en informatie over de verschillende ondervloeren voor laminaat en parket, PVC, vinyl en linoleum, PVC-klik, ondertapijten en gereedschappen. Een ervaren vloerenlegger van naam zal het installatiegemak van de ondervloerenrange Floorfixx demonstreren en voorts de werking van de accessoires en gereedschappen van het bedrijf.

Op de stand (met het nummer 155) is het verkoopteam van de exposant aanwezig om vragen te beantwoorden en treft men ook installatievideo’s aan van diverse ondervloeren. Een noviteit bij Estillon is ondertapijt voor kunstgras.

De vakman kan zich op de beurs bovendien inschrijven voor Estillon’s ondervloerendagen, die in november plaatsvinden, in samenwerking met Tarkett en Desso. De ondervloerendagen hebben als thema’s ‘ondervloeren installeren’ en ‘tapijt spannen’.

(Vloerenplein, 15-09-2017)

 
‘ParquetVinyl by Lamett’ bij Intercombi

Campagnebeeld ParquetVinylCampagnebeeld bij introductie ‘ParquetVinyl by Lamett’Op de Interieur Collectie Dagen presenteert Intercombi het nieuwe productgamma ‘ParquetVinyl by Lamett’. Dit betreft een vloer, zo stelt de Nederlandse importeur van laatstgenoemde merk, die de voordelen samenbrengt van parket, laminaat en vinyl en waaraan twee jaar van productontwikkeling vooraf is gegaan. ParquetVinyl oogt naar eigen zeggen als echt hout maar kent het onderhoudsgemak en de waterbestendigheid van vinyl. De vloer steekt evenwel uit boven de beperkingen van vinyl, aldus Intercombi, dankzij een zeer sterke en rigide drager, een transparante slijtlaag en een hoogwaardige matte PU-toplaag. Door de rigide drager vervormt het product niet bij hoge temperaturen, zoals die bijvoorbeeld in veranda’s kunnen optreden. Plaatsing gebeurt aan de hand van een eenvoudig werkend kliksysteem. Op zijn stand in Gorinchem (met het nummer 125) toont Intercombi ook de nieuwe display voor de vloerspecialisten.

(Vloerenplein, 15-09-2017)

 
Veel nieuws van Interfloor op InCoDa
MyscreteMyscrete
Dynamic-ChipsDynamic Chips
Pacific-Project-SDNPacific Project-SDN

Interfloor, het spreekt bijna vanzelf, neemt ook dit jaar deel aan de komende Interieur Collectie Dagen in Gorinchem. Op zijn ruime stand presenteert de leverancier van tapijt-, vinyl- en projectvloeren minstens een tiental meetellende noviteiten, op bovendien een verrassende en inspirerende wijze. Zo zullen er diverse noviteiten SDN-tapijt te bewonderen zijn, zoals Pacific Project-SDN, Robusta Project-SDN en de vernieuwde collectie Planet Project-SDN.

Daarnaast toont het bedrijf de trendvolgende tapijtcollectie Myscrete, een vervolg op de goed ontvangen collectie Mystique. Een kenmerkende vraag bij Myscrete zou wat Interfloor betreft als volgt kunnen luiden: ‘Is het beton of tapijt?’ De collectie kent dan ook de uitstraling van een stoere betonnen vloer, maar beschikt over alle voordelen van tapijt qua zachtheid, comfort en demping van geluid. De stoere, ruwe sfeer wordt gecreëerd door zijn gemêleerde ‘concrete’ dessin. De reeks telt een achttal fraaie variaties aan ‘industrial greys'.

Voorts wordt onder de naam Graphic Project-SDN een primeur op kamerbreed getuft tapijt voorgesteld. Deze jongste aanwinst is gemaakt op de nieuwste generatie tapijttuftmachines met zogeheten ‘Myriad’-technologie, wat inhoudt dat elke naald op de tuftmachine afzonderlijk wordt bestuurd waardoor dessins kunnen worden verkregen door poolhoogteverschillen in tienden van millimeters. Het tapijt gaat zodoende leven - aangezien vanuit elke hoek het dessin weer een andere uitwerking krijgt.

Op het gebied van kamerbreed PVC wordt door de exposant uit Zwartsluis een heuse wereldprimeur gepresenteerd in de vorm van de collectie Dynamic Wood-XXL. Tot voor kort, zo licht de aanbieder toe, was het technisch niet mogelijk om een kamerbrede PVC-vinylcollectie te maken met een dergelijk groot rapport en planklengte. “Volledig uniek en wederom de eerste en enige kamerbrede PVC op 400 breed met de allermooiste X-tra lange decoren zoals de laatste trends vragen,” zo klinkt de enthousiaste aanprijzing van Interfloor.

Vanaf de vroege zomerperiode werden door Interfloor al de kwaliteiten Dynamic Chips, Cordiale Project-SDN, Pacific Project-SDN en Milano voorgesteld aan zijn dealers. Direct na de beurs zullen zij in fasen de beursnoviteiten ontvangen, aldus besluit de exposant, zodat het najaar voor hen goed kan beginnen.

(Vloerenplein, 13-09-2017)

 
Hoomline pakt uit op InCoDa

Vitality-Jumbo-60505Vitality Jumbo 60505Intertap Flooring zal aanwezig zijn op de InCoDa in Gorinchem met diverse laminaat-updates en een flink aantal geplande uitbreidingen in het leveringsprogramma van Hoomline.

In het oog springend is de Balmoral XL-collectie. Deze 123 centimeter lange en 24 centimeter brede delen worden in acht actuele dessins geïntroduceerd. De planken zijn zeven millimeter dik en geschikt voor zwaar huishoudelijk gebruik (klasse 32). “Met de komst van de Balmoral XL-collectie spelen we in op de trends van vandaag de dag en wij zijn ervan overtuigd dat dit assortiment een belangrijke aanvulling zal worden op ons huidig laminaatgamma,” aldus het management van Intertap Flooring. “Daarnaast zullen we onze focus verder uitbreiden met de Hoomline Fusion Isocore-collectie. De collectie heeft zich vorig jaar succesvol laten introduceren hetgeen we nu verder willen uitbreiden.”

De Hoomline Fusion-collectie omvat een nieuwe LVT Multilayer-collectie met Isocore Technology. De reeks telt een dertiental door de leverancier als ‘revolutionair’ aangeprezen referenties, alle met decors uitgevoerd in eiken dessins. De items in de Hoomline Fusion-collectie laten zich wat Intertap betreft bestempelen als ‘echte planken’, gezien hun natuurlijke uitstraling, wat nog eens wordt benadrukt door de matte overlay en de gesynchroniseerde embossing.

De Isocore Technology betreft een geëxtrudeerde PVC ‘solid core’ zonder weekmakers. Hoomline Fusion met genoemde technologie telt vele voordelen. Intertap somt op: de gemakkelijke installatie door middel van het ‘Droplock 100 System’, de honderd procent waterbestendige drager (wat het dweilen van de vloer een peuleschil maakt) en, vanwege de hoge dimensionale stabiliteit, de optie om de vloer in een grotere ruimte te installeren zonder dat dilatatie optreedt. “De vloeren van Hoomline Fusion geven daarmee het begrip ‘uitstraling & comfort’ een nieuwe dimensie,” aldus de exposant.

In Gorinchem introduceert de leverancier ook de Hoomline Duoplank en Lamel parketcollectie. Intertap: “Een logisch vervolg op de succesvolle Hoomline Chateau-collectie. Met de komst van de Europese Rustiek Eiken-collectie, bieden wij nu diverse onbehandelde en behandelde uitvoeringen aan die zich resoluut onderscheiden op het gebied van de prijs-kwaliteitverhouding. Met deze uitbreiding is het ‘Hoomline Vloer Totaal Concept’ van Intertap Flooring een feit geworden.”

Als vierde en laatste speerpunt van belang wijst de exposant op de naar eigen zeggen ‘revolutionaire’ ondervloer Hoomline FloorMuffler, waarvan de verkoop deze maand op de InCoDa van start gaat. De gepatenteerde FloorMuffler is een akoestische en vochtwerende premium ondervloer, geschikt voor zowel huishoudelijke als projectmatige installaties en exclusief verkrijgbaar bij Hoomline.

De FloorMuffler komt in rollen van honderd centimeter breed en vijftien meter lang en is slechts 2,0 millimeter dik. Hij behaalt een TÜV-gecertificeerde contactgeluidisolatie van 10 dB, wat door veel VVE’s als vereiste wordt gesteld. Ondanks zijn dikte kan de FloorMuffler zich qua loopgeluid meten met de eigenschappen van een rubber ondervloer van tenminste 2,8 millimeter dikte. “Met de komst van de FloorMuffler hebben we een product in handen dat voldoet aan de strengste norm in Nederland, met het gebruikersgemak van een foam ondervloer en het comfort van rubber ondertapijt, en dat ook nog eens de R-waarde bevordert,” zo vat Intertap samen tot besluit.

(Vloerenplein, 13-09-2017)

 
Inspiratie centraal bij PPC op de beurs

ppc-logo-incoda“Onze zelfgebouwde stand is goed voor driehonderd vierkante meter aan inspiratie,” aldus laat de Plinten & Profielen Centrale weten geheel en al klaar te staan voor een geslaagde deelname aan de komende Interieur Collectie Dagen te Gorinchem. De groothandel heeft de vertrouwde positie gekozen tegenover de arena met het NK Parketleggen. “Met een stand, anders dan alle anderen,” zo stelt de exposant (en opnieuw wedstrijdsponsor) uit Wijk bij Duurstede. “Verbonden met de nieuwe manier van oriënteren van de klant, online! Een ontdekkingstocht naar hoe je je showroom aanpast naar het complete plaatje, waardoor het voor de klant makkelijker wordt de vloer denkbeeldig in zijn eigen ruimte te plaatsen. Een galerie waar je rustig rondkijkt en stil staat bij wat je aanspreekt om de details beter te zien en het ambacht verder te ontdekken.”

In de buitenring van de stand (nummer 199 op de plattegrond) toont de groothandel concepten waarmee parketzaken en woninginrichters het aanbod voor hun klanten, de consumenten, kunnen verbreden. “Een totaalconcept voor klanten, op zoek naar meer dan een vloer alleen,” aldus de PPC. Te denken valt aan raambekleding van Daantje Dekker, traprenovatie (in hout, PVC, laminaat en vinyl), KLEED karpetten, het nieuwe Duo Hoeklijnprofiel, Sfeerplinten en de nieuwe vloerenlijn BOEN.

Verder belooft de PPC flink uit te pakken met zestig nieuwe decors van Quick-Step. Een ander speerpunt dat de PPC onder de aandacht wil brengen is zijn op het thema ‘inspiratie' inhakende Experience Center, te bezoeken in Wijk bij Duurstede. De groothandel gaat er voor het overige prat op inmiddels zo’n tienduizend producten in zijn assortiment te hebben opgenomen, de meeste uit voorraad leverbaar. Afgelopen jaar zijn weer ruim negenhonderd nieuwe artikelen toegevoegd. Het volledige aanbod is overzichtelijk ondergebracht in de nieuwe catalogus, die op de stand is af te halen. En op de zondag is er nog een aardige actie voor de kinderen.

(Vloerenplein, 13-09-2017)

 
Peitsman prominent op InCoDa

Peitsman-vpwi-2016Koninklijke Peitsman op eerdere editie van de beurs.Koninklijke Peitsman is opnieuw prominent van de partij op de beurs in Gorinchem, die zoals bekend komende zondag aftrapt onder de nieuwe naam Interieur Collectie Dagen. Op zijn als vanouds ruime stand presenteert de groothandel een flink aantal noviteiten. Bovendien staan er diverse demonstraties gepland. Ook heeft de exposant nog een paar aantrekkelijke beurscadeaus in petto.

In de collecties van Quick-Step Laminaat, Livyn en Parquet, mFLOR en Beautifloor PVC zullen de nodige vernieuwingen worden getoond. Verder krijgt Peitsman op de beursvloer ondersteuning van zijn leveranciers Quick-Step, mFLOR, Forbo (Flotex en Coral Click), Eurocol (Liquid Design), Snickers, Modulyss, Forest, Dr. Schütz, Collomix, Leister, Küberit en Janser.

In de collectie van Quick-Step zijn verbeteringen in het laminaatprogramma doorgevoerd. Zo is voor de Eligna-serie een aanpassing voorzien en krijgt de Impressive-collectie nieuwe decors. Quick-Step Livyn wordt uitgebreid met een aantal fraaie tegeldecors. Van Quick-Step Parquet is de volledige collectie aangepast. “Hierdoor wordt het programma overzichtelijker en zal men flexibeler om kunnen gaan met de huidige schaarste aan eiken,” zo licht Peitsman toe.

mFLOR komt met een opvallende uitbreiding in zijn bijzondere serie Authentic planks en belooft voorts het markante Parva plus onder de aandacht te brengen. In de collectie Beautifloor PVC wordt ruimte gemaakt voor de nieuwe serie Beautifloor Artiste. De reeks van zes planken biedt extra lange en brede decors, in overeenstemming met de huidige trends. De planken zijn bovendien voorzien van ‘in register embossing’; de structuur volgt precies de tekening van de plank.

De Interieur Collectie Dagen beloven wat Peitsman betreft opnieuw een leuk en interessant evenement te worden, dat men stellig niet mag missen. “Klanten die naar de beurs komen kunnen nog profiteren van aantrekkelijke beursacties met fraaie cadeaus zoals Walibi-tickets, zonnebrillen en een professionele stofzuiger.”

(Vloerenplein, 13-09-2017)

 
Flinke groei Interieur Collectie Dagen

Komende-zondag-begintKomende zondag begint de beurs in Gorinchem.De komende editie van de Interieur Collectie Dagen is flink gegroeid ten opzichte van vorig jaar, toen nog onder de ‘oude’ naam Vakdagen Parket & Woninginrichter. Het vakevenement voor vloeren, stoffering, wandbekleding en raamdecoratie telt 19 procent meer exposanten (per vandaag al over de honderd namen) en het aantal vierkante meters beursoppervlakte neemt met 38 procent toe.

Het NK Parketleggen keert na een korte afwezigheid terug op de beursvloer in Gorinchem. Op zondag begint de helft van de deelnemers aan het kampioenschap, op maandag de andere helft. Dinsdag zijn alle 27 deelnemers aanwezig voor de afwerking van hun opdracht. Aansluitend volgt de prijsuitreiking. Daarnaast wordt het NK Woningstofferen gehouden, georganiseerd door vakschool HMC. De deelnemers strijden om het gouden, het zilveren en het bronzen Delphin mes. De kampioen wint voorts een gevulde gereedschapstas. De prijsuitreiking is dinsdag om 17.15 uur. Het HMC organiseert verder nog demonstratiewedstrijden meubelstofferen op het nieuwe Meubelstoffeerdersplein.

Deze keer is er voor het eerst een zondagopening om kleine ondernemers tegemoet te komen. Kinderen mogen die dag deelnemen aan professionele kinderanimatie of de vloer op. De beurs opent alle dagen om 10.00 uur en is op zondag 17 september te bezoeken tot 18.00 uur, op maandag tot 21.00 uur en op dinsdag tot 18.00 uur. Gratis e-ticket(s) aanvragen of meer informatie: www.interieurcollectiedagen.nl.

(Vloerenplein, 11-09-2017)

 
Productdemonstraties F. Ball op InCoDa

F-Ball-beursdemoF. Ball demonstreert zijn artikelen op ook de komende beurs.F. Ball verzorgt ook dit jaar ‘live’ demonstraties van zijn vloerlijmen en voorbereidingsproducten op de Interieur Collectie Dagen in Gorinchem. In de demonstraties komen producten aan bod voor de professionele vloerenstoffeerder van LVT en andere typen vloerbedekking. Bovendien laten de technische adviseurs zien hoe een volledige vloer in recordtijd wordt gelegd, met de zekerheid van een gegarandeerd systeem, aldus het Britse bedrijf. Dit wordt de achtste keer dat F. Ball met zijn team aan de beurs deelneemt. Voor leden van de Loyalty Club is overigens voorzien in een cadeau en een interessante beursactie. F. Ball bemant stand 185.

(Vloerenplein, 11-09-2017)

 
Boen nieuw in vloerenassortiment PPC
axel-martensAxel Martens: ‘Via honderd verkooppunten gaan we dertig producten uit voorraad leveren’.
Boen-Catalogus-2017Voorzijde catalogus Boen - [br]‘be inspired’.

De vloeren van Boen zijn opvallende nieuwkomers in het assortiment van de Plinten & Profielen Centrale. Een kwalitatieve, drielaagse parketvloer met klikverbinding, met een brede range aan producten, zo vat de groothandel uit Wijk bij Duurstede zijn nieuwe vloerenlijn samen. Het programma van Boen is verdeeld in een viertal stijlen: Pure Nordic, Modern Rustic, Urban Contrast en Classic Elegance. Elke stijl mag wat de PPC betreft op zichzelf een ‘klassieker’ worden genoemd, in die zin dat hij niet snel uit de mode zal raken. Iedere stijl telt zo’n twintig decors, en met opgeteld drie sorteringen, vijf formaten en vier manieren van oppervlakteveredeling, is het resultaat een zeer ruime hoeveelheid keuzemogelijkheden.

Waarom gaan jullie Boen doen? “Boen is honderd procent gelieerd aan Bauwerk, een merk waarmee we al de nodige positieve ervaringen hebben. Vandaar,” zo verklaart Axel Martens namens de PPC. “Boen heeft in Litouwen een uiterst moderne fabriek staan. Wij gaan hun drielaagse producten met klik doen. Via honderd verkooppunten gaan we dertig producten uit voorraad leveren. Bovendien ontwikkelen we zelf de winkelpresentatie. Belangstellenden moeten op de beurs in Gorinchem zeker de presentatie van het Nederlandse programma komen bekijken.”

De introductie van Boen gaat vergezeld van een fraaie catalogus vol inspirerende foto’s, een overzicht van de vloeren en een stappenplan voor het beslissingsproces. Op de stand van de PPC op de Interieur Collectie Dagen zal de gloednieuwe catalogus verkrijgbaar zijn.

(Vloerenplein, 11-09-2017)

 
Mano Demmers start MVVM

Mano-Demmers-mvvmMano DemmersMano Demmers is geen onbekende in de vloerenwereld. Hij heeft er zijn sporen ruimschoots verdiend de afgelopen vijfentwintig jaar en de nodige kennis vergaard. “Dit heeft ervoor gezorgd dat ik in die periode tevens een groot netwerk heb opgebouwd, en ik had het gevoel dat ik daar actief iets mee moest gaan doen. Daarom heb ik nu de stoute schoenen aangetrokken en besloten om als zelfstandige verder te gaan en in die hoedanigheid de markt te gaan bewerken.”

Mano’s bedrijf heet MVVM wat staat voor: ‘Mooie Vloeren Van Mano’. “Een simpele, makkelijk te onthouden naam die de lading dekt,” zo legt hij uit. Was het begin jaren negentig INPA Parket in Bergen op Zoom die zijn eerste werkgever werd, nu in 2017 is ditzelfde bedrijf zijn eerste opdrachtgever. Vanaf deze week is Mano dan ook het aanspreekpunt voor alle Nederlandse klanten van INPA en keert hij zodoende terug op het oude nest.

Ook op de komende Interieur Collectie Dagen in Gorinchem is hij te vinden op de stand van INPA Parket (standnummer 226). In de nabije toekomst zal het assortiment van MVVM volgens Mano verder uitdijen; gesprekken hierover zijn nog gaande. Zodra er op dit gebied ontwikkelingen zijn, belooft hij deze met de branche te communiceren. Mano Demmers is mobiel bereikbaar op 06-40676699 en per e-mail op mano @ inpa.nl.

(Vloerenplein, 08-09-2017)

 
Floorify behaalt Δ Llin10 DB

Floorify-brochure-coverCover brochure FloorifyHet Belgische vloerenmerk Floorify heeft, op vraag van verscheidene Nederlandse klanten, zijn product laten testen bij TFI in Aken. Het resultaat: Floorify behaalt in combinatie met de Floorify Comfort Ondervloer een geluidsreductie van ΔLw21 Db en ΔLlin10 DB. De innovatie op vloerengebied kan zodoende ook in appartementen worden geplaatst of op verdiepingen waar geluid naar onder toe tot een minimum dient te worden beperkt.

Floorify heeft dankzij zijn rigide kern een klikverbinding die volgens eigen opgave meer dan vier keer zo sterk is als die van de klassieke ‘soepele’ klik-pvc-planken. De sterke klikverbinding maakt het mogelijk om het product te combineren met een ondervloer die in hoge mate voldoet aan de vereisten ten aanzien van egaliserend vermogen, geschiktheid voor vloerverwarming en -koeling, schokabsorptie en geluidsreductie.

Pieter Buyck en Marie Callens zijn met hun Floorify present op de komende Interieur Collectie Dagen in Gorinchem, en wel op stand 121.

(Vloerenplein, 08-09-2017)

 
Personele versterking DLW Flooring

Peter-van-LooPeter van LooDLW Flooring heeft zijn team op 1 september jl. versterkt met Peter van Loo, accountmanager voor de regio Zuidwest-Nederland. Samen met Etienne Rijsdijk zal Van Loo het vloerenmerk onder de aandacht brengen in de regio Zuid-Holland en zijn klanten daar de komende maanden persoonlijk bezoeken. De nieuwe accountmanager (mobiel: 06-13141819, e-mail: pvanloo @ dlwflooring.com) heeft een brede kennis van en veel ervaring in de inrichtingsbranche. Als redenen voor de uitbreiding van zijn ploeg wijst het Bossche bedrijf op onder meer het toegenomen vertrouwen in het merk DLW en de recente vernieuwing van de naaldviltcollectie Strong Concept. Over een maandje komt bovendien de vernieuwde collectie Scala Luxury Vinyl uit.

(Vloerenplein, 08-09-2017)

 
Arte Espina overgenomen door Lalee

Teppiche-Lalee-DürenTeppiche Lalee in Düren.Arte Espina is op 31 augustus jl. in handen gekomen van de Duits/Turkse Lalee Group, aldus meldt het Duitse vakblad Carpet XL in zijn online nieuwsvoorziening. De Venlose aanbieder van designvloerkleden, die structureel verlies bleek te lijden, werd medio juni door de rechtbank in Limburg failliet verklaard. (Zie ook Nieuws van 17-07-2017).

De Lalee Group is internationaal actief op het vlak van machinaal en handgeweven karpetten en heeft vestigingen in Istanboel en in Düren, vlak over de grens in Noordrijn-Westfalen. Volgens het vakblad is Lalee momenteel bezig de vestiging van Arte Espina in Venlo te verhuizen naar Düren. De designafdeling gaat in zijn geheel mee, de verkoopafdeling ten dele. Jawid Lalee, CEO van Lalee, is van mening dat het door Arte Espina gevoerde concept perfect past bij dat van zijn onderneming. Het is de bedoeling dat Arte Espina zelfstandig blijft opereren, zich voornamelijk richtend op de Europese markt. Een hernieuwde lancering op de markt staat gepland voor de tweede week van oktober.

(Vloerenplein, 06-09-2017)

 
Van Vakbeurs Vloeren tot InCoDa

sfeerbeeld-vpwi-2016Sfeerbeeld Vakdagen Parket & Woninginrichter 2016

“Waarom moet dat nou weer, een andere naam voor de Vakdagen,” is een verzuchting die de afgelopen weken hier en daar valt te beluisteren. De beurs heeft echter al meer wisselingen van namen gekend, telkens inspelend op het veranderende aanbod, zonder dat dit het evenement wezenlijk deerde. We zetten de geschiedenis kort op een rijtje.

De eerste editie van de vakbeurs werd in april 2005 gehouden in de toenmalige Evenementenhal Rijswijk onder de naam Vakbeurs Vloeren. Onder deze naam ging de beurs nog twee jaar door op dezelfde locatie, zij het in het najaar. De vierde editie (2009) week uit naar de Evenementenhal Gorinchem en koos weer voor het voorjaar. Sindsdien is ‘Gorcum’ de plaats van handeling. Editie vijf (voorjaar 2010) ging door onder de dubbele naam Vakbeurs voor de Woninginrichter + Parket Vakdagen (de laatste oorspronkelijk bedoeld als tweejaarlijks nevenevenement). Editie zes (voorjaar 2011) torste zelfs drie namen mee: Vakbeurs voor de Woninginrichter + Parket Vakdagen + Meubel Vakbeurs. De edities zeven tot en met tien (2012 tot en met 2015) stonden telkens in het voorjaar op de rol onder de nieuwe naam Vakdagen Parket & Woninginrichter. Editie elf (2016) verhuisde weer naar het najaar en was de laatste die gebruik maakte van de beurstitel Vakdagen Parket & Woninginrichter. Vanaf 2017 heet de beurs Interieur Collectie Dagen (deze twaalfde editie met inbegrip van Floor Expo). Hoe dan ook, volgende week zondag gaat hij van start.

(Vloerenplein, 06-09-2017)

 
Bijblijven met Modint Academy

module-Productietechnieken-tapijt-modintModint Academy biedt ook een module Productietechnieken tapijt aan.Eergisteren is de nieuwe website van Modint Academy ‘live’ gegaan. Modint en Kern Opleidingen BV hebben de handen ineengeslagen om, in hun woorden, nieuw leven te blazen in de opleidingstrajecten van deze instelling. De nieuwe opleidingen zijn bedoeld voor de leden van het branchenetwerk. Voorzien wordt in een breed scala van algemene cursussen, zoals het omgaan met klachten tot de vakinhoudelijke opleidingstrajecten. Modint wijst er nog eens op dat opleiding en scholing cruciaal zijn om de kennis en expertise in de branche te waarborgen, mede in het licht van een vergrijzende beroepsgroep en een grote vraag naar jonge, goed opgeleide krachten. Met korte opleidingen van een hoge kwaliteit, willen Modint en Kern Opleidingen specifieke kennis toegankelijk maken voor de gehele branche, waarbij bedrijven hun ervaringen met elkaar delen en samen een opleiding volgen. Voor meer informatie: www.modintacademy.nl.

(Vloerenplein, 06-09-2017)

 
Uitbreiding PPC in gebruik genomen
Peter-Klaassen-overzietPPC-directeur Peter Klaassen overziet goedkeurend het nieuwe complex.
Zonnepanelen662 Zonnepanelen op het dak zijn goed voor 780.000 KwH.
Dock-en-wasstraat-rechtsDock en wasstraat (rechts).
De-nieuwe-halDe nieuwe hal biedt ruimte voor 15 bestelwagens en vijf ‘loading docks’ voor vrachtwagens.

Volgens planning is aan het eind van deze zomer de nieuwbouw van de Plinten & Profielen Centrale in gebruik genomen. De imposante 6000 vierkante meter extra magazijnruimte draagt bij aan een noodzakelijke verruiming van de opslagcapaciteit en, zeker niet onbelangrijk, een optimalisering van het logistieke traject. “We willen foutloos leveren,” aldus PPC-directeur Peter Klaassen. “Daarbij is een logistiek op maat onontbeerlijk. Het aantal artikelen en orders is de laatste jaren fors toegenomen.”

De hoofdvestiging aan de Weegmaat in Wijk bij Duurstede is hiermee uitgegroeid tot een indrukwekkend complex. Duizend heipalen gingen voor de uitbreiding de grond in. De oude laadhal met vier ‘docks’ wordt nu alleen nog ingezet voor binnenkomende goederen. De nieuwe hal biedt ruimte voor vijftien bestelwagens en vijf ‘loading docks’ voor vrachtwagens. De artikelen komen nu links het pand binnen en verlaten rechts, per commissie, het pand. “Een belangrijke logistieke verbetering.” Bijzonder is ook de eigen wasstraat die aan het complex is toegevoegd. De Plinten & Profielen Centrale beschikt hiermee over voldoende voorraad en transportcapaciteit om producten op tijd te leveren.

MagazijnHet magazijn.

662 Zonnepanelen op het dak, goed voor 780.000 KwH, zorgen voor een grotendeels zelfvoorzienende stroomvoorziening, maar de ruimte beschikt ook over een gescheiden afvalsysteem en een eigen kartonpers. De hallen zijn nu al volledig ingevuld en in gebruik genomen, waarbij volgens de Plinten & Profielen Centrale de verbeterde logistiek al goed zichtbaar is.

(Vloerenplein, 04-09-2017)

 
‘Private Days’ voor klanten van Cotap
Beleving-ambBeleving is een wezenlijke onderdeel van de nieuw ontwikkelde concepten.
Display-Ambiant-LaminaatDisplay Ambiant Laminaat.
PresentatiemappenPresentatiemappen met plinten en profielen.
Animatiefiguur-Co-tjeAnimatiefiguur Co-tje is beeldmerk van het nieuwe concept Co-pro.

Vloerengroothandel Cotap nodigt zijn klanten uit om hun op persoonlijke basis, in een ‘individuele’ huisshow, tekst en uitleg te geven over diverse nieuw ontwikkelde concepten. Deze hebben alles te maken met de veranderde houding van de consument die zich steeds meer via internet oriënteert en ook online koopt. Met nieuwe displays en informatieve sites belooft Cotap de dealer handvaten te geven om de consument naar diens winkel te trekken.

Niet een huisshow op één dag voor iedereen, maar een persoonlijke ontmoeting met de eigen accountmanager, waarin de dealer uitgebreid wordt voorgelicht over diverse nieuwe concepten. Dit zijn de Private Days die groothandel Cotap organiseert. Tijdens het bezoek (een ochtend of een middag) krijgt de dealer alle ins en outs te horen die Cotap voor hem in petto heeft.

Achtergrond van de Private Days is het veranderende gedrag van de consument die op internet zoekt én via internet koopt. “Goede online zichtbaarheid is daarom voor de dealer een vereiste en Cotap gaat daarvoor zorgen,” aldus het organiserende bedrijf.

De op groei gerichte groothandel uit Genemuiden ontwikkelde voor de klant het concept Ambiant 2.2. Naast actuele collecties tapijt, laminaat, vinyl en pvc horen hierbij mobiele displays in diverse groottes. Grote sfeerfoto’s op de achterwand van de display zorgen voor beleving op de winkelvloer. De foto’s komen ook op de site van de dealer doordat deze wordt gekoppeld aan de Ambiant-site.

Een tweede concept is Co-pro. Het betreft ondervloeren, plinten en profielen voor parket, laminaat en pvc. Co-pro krijgt een bijzonder beeldmerk met animatiefiguur Co-tje dat lijkt op een kameleon. Zoals een kameleon effectief te werk gaat, maar nauwelijks zichtbaar is, geldt dat ook voor de producten van Co-pro. De producten worden overzichtelijk gepresenteerd in een vijftal mappen.

Cotap nodigt geselecteerde dealers uit voor een 1-op-1-onderhoud met de eigen accountmanager. In Genemuiden krijgt de dealer alles te horen en te zien over trends, de nieuwe concepten en de toekomstvisie van Cotap. Tijdens de vakantie is in stilte gestart (met groot succes, zo stelt de groothandel vast) en het vervolg zal dit najaar en komend voorjaar plaatsvinden.

(Vloerenplein, 01-09-2017)

 
mFLOR presenteert ‘Moderne Lifestyle’

mFLOR---Modern-LifestyleIn de reeks ‘Lifestyles by mFLOR’ is het nu de beurt aan Modern.“Glanzend RVS en leer in combinatie met strakke, rechte lijnen en veel zwart, wit en grijs. Herkenbaar? Dit zijn de meest genoemde kenmerken van een modern interieur.” Aldus trapt de tekst af in een persbericht waarmee mFLOR zijn dealers inspirerende tools in handen wil geven om de vertaalslag naar de consument te laten maken via het thema ‘Moderne Lifestyle’.

mFLOR vervolgt: “In deze cleane woonstijl wordt veel gebruik gemaakt van luxe materialen als chroom, eiken en natuursteen. Van een modern interieur wordt veelal ‘less is more’ gezegd en daarom wordt er gebruik gemaakt van gladde materialen als leer, glas en kunststof. Naast het strakke effect zorgen deze materialen ook voor het contrast en het creëren van optische ruimte. De kleuren blijven licht en ingetogen, met een uitzondering voor accessoires als een schilderij, een kastje of een fruitschaal. Voorwaarde is wel dat deze accessoires allemaal exact dezelfde kleur zijn.”

Door het toevoegen van ‘zachte’ materialen, zo geeft mFLOR als woontip mee, oogt het doorgaans minimalistische en harde interieur al snel vriendelijker. “Hierbij kan je denken aan een mooi tapijt, het plaatsen van een bank met organische vormen of een zachtere vloer. Laat je voor deze laatste optie inspireren door de collecties PVC-vloeren van mFLOR. Dankzij het natuurgetrouwe dessin en het gladde oppervlak passen de vloeren uitstekend in een modern interieur. Door het zachte en onderhoudsvriendelijke materiaal wordt het woongenot enorm vergroot.” Meer inspiratie is te vinden op: https://mflor.com/lifestyle/moderne-pvc-vloeren/

InCoDa-logoDe ‘Lifestyles by mFLOR’ - Klassiek, Modern, Landelijk, Industrieel en Scandinavisch - zijn present op de Interieur Collectie Dagen van 17 t/m 19 september a.s. te Gorinchem. Belangstellenden worden door mFLOR ontvangen op stand 114.

(Vloerenplein, 01-09-2017)

 
Woondetailhandel houdt optimisme vast

De ‘woonbranche economische barometer’ is de afgelopen maand met 3,7 puntjes gezakt. De door Van Es Marketing Services verzorgde barometer sluit augustus evenwel af op een nog immer positieve stand van 12,3. De daling wordt veroorzaakt door minder gunstige cijfers over de woningmarkt. De woondetaillist blijft echter onverminderd optimistisch gestemd, zo weten de onderzoekers. Ook het producentenvertrouwen is ietsje lager in augustus. Wel zijn de cijfers over de weekomzetmutaties van de woondetailhandel en het consumentenvertrouwen positiever dan in de voorgaande maand.

baro-2017-08‘Woonbranche economische barometer’ handhaaft zich keurig (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten stijgt in augustus met ruim vijf punten om uit te komen op 16,4. Meer dan vier van de tien (43 procent) van de woondetaillisten noteren een toename van de weekomzet tegenover ruim een kwart (27 procent) een daling. Daarmee is het de derde maand op rij dat de index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten in de lift zit. Van de woondetaillisten verwacht krap de helft (44 procent) dat in de komende maand de winkelomzet wederom een stijging zal laten zien. Slechts twee van de tien (21 procent) voorzien een omzetdaling.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten is in augustus een fractie verbeterd. Consumenten zijn onverminderd positief over zowel hun eigen financiële situatie als de tijd voor het doen van grote aankopen. Het producentenvertrouwen daalt weliswaar een puntje, maar al zijn deelindicatoren staan positief. In de verslagmaand juli 2017 ten slotte registreert het Kadaster 19.979 verkochte woningen. Dit is een stijging van 1,3 procent ten opzichte van juli 2016. Vergeleken met de voorgaande maand, juni 2017, is sprake van een daling van 7,9 procent.

(Vloerenplein, 01-09-2017)

 
Tété in Hengelo: ‘Doen wat markt vraagt’

Rustic-Wood-LivingRustic Wood LivingGroothandel tété total-flooring te Hengelo kondigt - onder het motto ‘Doen wat de markt vraagt’ - een flink aantal markante nieuwigheden aan in zijn assortiment kwaliteitsproducten. Om te beginnen de introductie van een als zeer exclusief bestempelde PVC&LVT op 400 breed. De Twentse leverancier spreekt van een ware innovatie op de vloerenmarkt, één die de voordelen van een rollenproduct combineert met die van LVT. Dat wil zeggen: de snelle installatie van de rol met de hoogwaardige en realistische uitstraling van een LVT-vloer. Met deze Rustic Wood Living laat zich een nieuwe productcategorie lanceren die wordt geadviseerd in zowel drukke commerciële ruimtes, als voor de ‘Home’-markt, daar waar snelheid van installatie van belang is, maar waar men wel de uitstraling en de kwaliteit van een mooie, brede en lange LVT-plank vraagt. De nieuwkomer is overigens mede doorontwikkeld door tété total-flooring zelf.

Rustic Wood Living uitgevoerd ‘In-Register Embossing’ zorgt volgens de groothandel voor de meest realistische uitstraling. “Waar je knoesten ziet, kun je deze ook aanraken en volgen. Een voelbare V-groef tussen iedere plank versterkt het idee van een originele houten vloer. De tastbare houtstructuur in de oppervlaktelaag draagt met zijn nog scherpere details bij aan een nog levendiger indruk.” De extra matte 0,55 PU-toplaag geeft een natuurgetrouw effect van zijdeglans, beschermt de vloer tegen schoenstrepen, vlekken en vuil en maakt het LVT&PVC vinyl daarenboven extra sterk, slijtvast en onderhoudsvriendelijk. Kortom: een vloer met karakter, zo wil de leverancier vastgesteld hebben. Zijn dikte bedraagt 2,5 mm en hij is leverbaar op 400 breed, vooralsnog in een zestal fraaie houtdecors. De collectie (binnen de Dimension-reeks) heeft PIT-klasse 33 voor zwaar projectgebruik. (De consumentenadviesprijs is 27,49 euro per m2, 109,95 euro op 400 breed).

Touch-of-SilkTouch of SilkVerder laat tété total-flooring zijn klanten graag kennismaken met een tweetal luxe kamerbrede tapijten. Allereerst de kwaliteit ‘Touch of Silk’. Deze kenmerkt zich door zijn ultra-zachtheid, tweedraads verdichte tufting frisé poolstructuur en bereikt een totaalgewicht van circa 2450 gram per vierkante meter. ‘Touch of Silk’ is leverbaar op 400 en 500 breed. De loop en lichtinval zorgen voor telkens weer een verrassend andere look. Daarbij dragen de Ultra Soft Poly Yarn-garens bij aan een behaaglijk leef- en woongenot. Dit vuil- en vlekbestendige, kleurvaste garen is ultrazacht en verschaft het tapijt een zeer luxe en comfortabele uitstraling, aldus de groothandel. Het commerciële kleurenpalet bestaat uit niet minder dan vijf nieuwe kleuren, waaronder de actuele en trendy denim bleu en concrete grijs, en biedt zodoende talrijke mogelijkheden en een brede toepasbaarheid. De PIT-klasse is 22+ - 23. (De consumentenprijs ligt op 119,00 euro op 400 breed en 149,00 euro op 500 breed per meter).

De andere luxe kamerbrede kwaliteit, met een gesneden pool (cut pile), is ‘Touch of Sense’, uitgevoerd in een Ultra Soft Luxury Yarn-garen. De in elkaar gedraaide garens resulteren in een zeer levendige oppervlaktestructuur. Hij is leverbaar in zeven commerciële, zachte en lichte ton-sur-ton kleuren, waaronder blauw, grijs, naturel, groen en zo meer. ‘Touch of Sense’ heeft een totaalgewicht van 2285 gram per vierkante meter. De PIT-klasse is 22+ - 23. (De adviesprijs in de winkel ligt op 99,00 euro op 400 breed).

Verder introduceert tété total-flooring de bijzondere projectkwaliteiten Traffic-Project en Traffic-Project Line, getweeën gebracht op een dubbele staalhanger voor een adequate presentatie. Traffic-Project met SDN-garen wordt gepresenteerd als een ultiem sterke en slijtvaste bouclé. Zijn honderd procent SDN-garen is bleekmiddelbestendig Solution Dyed polyamide, en verschaft deze kwaliteit dan ook uitgelezen projecteigenschappen. De duurzame garens zijn bestand tegen reinigingsmiddelen, zo vervolgt tété total-flooring zijn opsomming, hebben een zeer hoge lichtechtheid en uitstekende stevigheid, waardoor het tapijt erg lang schoon en mooi blijft en zeer gemakkelijk in onderhoud is. De compacte lussenpool maakt Traffic-Project zeer geschikt voor onder andere zwenkwielen, bureaustoelen, en intensief zwaar woongebruik zoals op trappen en kantoor aan huis, tot aan zwaar projectgebruik, waaronder kantoren, winkels, scholen, enzovoorts. Traffic-Project SDN heeft een moderne in verzet gemêleerde bouclé structuur. De Traffic-Project Line, uitgevoerd in Polyolefin X-Tron ‘Extra Strong’, is een in lijn getufte gemêleerde bouclé, die zich prima met de andere laat combineren. De collectie Traffic Project is leverbaar op 400 breed en verkrijgbaar in maar liefst veertien kleuren. Hij is gerangschikt onder PIT-klasse 33 voor zwaar projectgebruik en telt bij elkaar circa 1685 gram per vierkante meter. (De adviesprijs is 24,50 euro per m2, 98,00 euro op 400 breed).

Castell-Luxury-LaminaatCastell Luxury LaminaatDe groothandel kondigt voorts een forse wijziging van zijn exclusieve Castell-collectie Luxury Laminaat Flooring (‘made by Tarkett’) aan. “Prachtige nieuwe designs die inspireren, motiveren en bovenal comfort bieden. De vloeren slagen er in om de natuur op bijna volkomen wijze na te bootsen, onder meer door een voelbare houtstructuur,” zo klinkt de enthousiaste aanprijzing van tété total-flooring. De laminaatvloeren van Castell worden op de markt gebracht als kwaliteitsproducten die gebruikmaken van de jongste vernieuwingen en technologische ontwikkelingen. Een voorbeeld is hun antistatische eigenschap, waardoor zij geen stof aantrekken. Castell-laminaatvloeren zijn bovendien voorzien van een bijzondere oppervlaktestructuur: ‘Protective Surface’, dit zorgt mede voor een lange levensduur en draagt bij aan hygiëne en een stijlvolle natuurlijke embossing. Standaard zijn de vloeren uitgerust met het ‘2-Lock | Falling down’-systeem (eveneens ‘made by Tarkett’) waardoor plaatsing ongekend eenvoudig heet te zijn.

In zijn algemeenheid durft de aanbieder uit Hengelo te stellen dat het laminaat van Castell zich allang heeft ‘geëmancipeerd’ van zijn natuurlijke voorgangers parket en massieve houten vloeren, niet in het minst door zijn hoge belastbaarheid en onderhoudsvriendelijkheid. En inmiddels een evenwaardig alternatief vormt voor echte houtvloeren. De uitgebreide collectie bevat realistische uitstralingen variërend van klassiek eiken tot de meer uitgesproken houtsoorten en echte stijlvloeren. “Castell brengt de ware pracht en eenvoud van hout naar boven door te spelen met mat en glans langs de voelbare nerf,” aldus de groothandel. De exclusieve collectie biedt decors als Woodstock en Vintage, uitgevoerd met V-2 of V-4 vellingkanten, maar evenzo de opvallende serie Manor, uitgevoerd in de trendy Hongaarse punt. Het bovengenoemde motto getrouw is de nieuwe collectie in zijn geheel afgestemd op de actuele vraag en de huidige trends. De leverancier geeft vijfentwintig jaar garantie. De PIT-klasse is Project 32. (De verkoopadviesprijs voor de consument bedraagt 19,98 euro per m2).

InCoDa-logoDe komende weken worden alle nieuwe kwaliteiten aan de relaties van tété total-flooring voorgesteld en persoonlijk overhandigd. De Twentse onderneming laat tot besluit weten (vanzelfsprekend) wederom present te zijn op de beurs Interieur Collectie Dagen van 17 t/m 19 september in Evenementenhal Gorinchem, met óók bovenstaande nieuwkomers in zijn brede assortiment kwaliteitsproducten.

(Vloerenplein, 30-08-2017)

 
Behoorlijke omzetstijging voor Balta

Tom-Debusschere-CEO-baltaTom Debusschere, CEO Balta: ‘We hebben onze groeistrategie verder uitgevoerd, met zowel organische groei als groei via M&A.’Het sinds juni beursgenoteerde Balta heeft in het voorbije eerste halfjaar een omzet van 333,9 miljoen euro geboekt, een toename van 15,1 procent. De organische groei bedraagt 6,1 procent. De afdeling karpetten (Rugs) heeft wereldwijd een omzet van 126,4 miljoen euro gerealiseerd, goed voor een organische groei van 12,9 procent. De groei in Europa van het segment is naar eigen zeggen het gevolg van de lancering van nieuwe collecties. De projectafdeling (Commercial) tekent, met een omzet van 72,5 miljoen euro, voor 7,8 procent groei op organische basis, gedreven door een tweecijferige groei in tegels.

Als zelfverklaard leider op de Europese markt voor kamerbreed residentieel tapijt, heeft de residentiële afdeling (Residential) 121,4 miljoen euro omzet gerealiseerd in een als ‘uitdagend’ bestempelde marktsituatie. Op basis van een constante wisselkoers, bleef de omzet vrijwel stabiel. In de grootste afzetmarkt van dit segment, het Verenigd Koninkrijk (goed voor ruim de helft van de verkoop), heeft het West-Vlaamse bedrijf een lichte organische groei opgetekend. Die werd echter tenietgedaan door een aanhoudende daling in continentaal Europa, specifiek in Frankrijk en Duitsland. Cijfermatig brengt het residentiële segment 1,8 procent minder omzet in de boeken. De waardedaling van het Britse pond na het Brexit-referendum zal daar een rol bij hebben gespeeld.

De recente overname van het Amerikaanse Bentley Mills, waarvan de integratie volgens de Belgen op schema ligt, draagt vanaf 1 april bij aan de omzet en is goed voor een bijkomende 10,1 procent groei.

De aangepaste Ebitda (brutowinst) van Balta nam toe met 11,1 procent tot 46,5 miljoen euro, met een marge van 13,9 procent en een onderliggende organische groei van 9,8 procent. Opvallend is dat de stijging in de prijzen van grondstoffen gedurende het halfjaar geen wezenlijke invloed heeft gehad op het financieel resultaat. De organische groei en de groei uit overnames werd voor een deel weer gladgestreken door de negatieve effecten van de daling van het Britse pond.

“We hebben onze groeistrategie verder uitgevoerd, met zowel organische groei als groei via M&A. Deze groei is het resultaat van onze blijvende investeringen in innovatie en nieuwe product collecties in elk van onze divisies,” zo toont CEO Tom Debusschere zich content met de eerste resultaten sinds de beursgang van medio juni. Maar evenzo: “We anticiperen op voortdurende tegenwind van hogere grondstofprijzen en valuta-impact.” De CEO kondigt dan ook aan verder te gaan met maatregelen als prijsstijgingen, lanceringen van nieuwe producten en efficiëntieverbeteringen, die de marges op de middellange termijn dienen te herstellen. Debusschere besluit met de overtuiging dat de doelstellingen voor het jaar als geheel zullen worden bereikt.

(Vloerenplein, 30-08-2017)

 
Karwei opent pop-upstore Utrecht CS

city-loft‘City Loft’ is de eerste van vier nieuwe stijlen die in de pop-upstore centraal staat.Bouwmarkt Karwei heeft afgelopen donderdag een pop-upstore geopend op het altoos roezemoezige Utrechtse station. Daar kunnen de passanten drie weken lang wooninspiratie opdoen. De store fungeert als een sneakpreview van de wooncampagne en de nieuwste woonstijlen die de keten vanaf najaar 2017 voert.

Tegelijkertijd kadert de pop-upstore, in zijn hoedanigheid van marketingtool, in de plannen van de bouwmarkt om zijn winkels om te buigen in de richting van de woninginrichting. Daarmee dreigt hij volgens sommige marktvolgers in het vaarwater van de vakhandel terecht te komen, dus ook met zijn vloerenassortiment. Karwei is met bijna honderdveertig vestigingen een van de grootste bouwmarkten in Nederland. De organisatie plant dat over vier jaar al zijn vestigingen zijn omgebouwd naar het naar eigen zeggen goed renderende nieuwe stramien.

(Vloerenplein, 28-08-2017)

 
Kennisdag ‘Onderwijshuisvesting’ Forbo

Barbaraschool AmsterdamIn de met beperkt budget gerenoveerde Barbaraschool in Amsterdam zorgen lichtgrijze Marmoleumvloeren, witte wanden en plafonds, in combinatie met enkele kleuraccenten en goede verlichting voor een prettige leeromgeving.Forbo organiseert op donderdag 16 november a.s. voor de zesde maal een Kennisdag, speciaal voor betrokkenen in onderwijshuisvesting. De vloerenmaker ziet dat de kwaliteit van huisvesting van onderwijsgebouwen sterk in de belangstelling staat en wil graag meewerken aan (betaalbare) oplossingen voor een gezonde en productieve onderwijsomgeving. De dag staat in het teken van het delen van kennis, het opdoen van inspiratie en het bijpraten met vakgenoten en collega’s.

In de ochtend kan men een rondleiding krijgen in de fabriek in Assendelft om het productieproces van Marmoleum te bekijken. In de middag staan enkele sprekers uit het onderwijsveld met interessante verhalen op het programma. Philomena Bluyssen licht het onderzoek toe dat momenteel wordt uitgevoerd door de TU Delft naar de mogelijke effecten van het binnenmilieu van scholen en klaslokalen op de gezondheid, comfort en prestatie van kinderen. De organisator belooft hoe dan ook opnieuw een aardige mix van design, techniek en wetenschap te brengen. Voor aanmeldingen: www.forbo-flooring.nl/kennisdag.

(Vloerenplein, 28-08-2017)

 
Uurtarief zelfstandige rond 40 euro

euro-biljettenHet gemiddelde tarief van de zelfstandige in de bouw is nu tussen de 38 en 43 euro bruto per uur, zo meldt FNV Bouwen & Wonen. Als oorzaak wordt opgegeven dat het werk bij zowel particulieren als op de bouwlocaties weer toeneemt. Tegelijkertijd bericht de vakschildersorganisatie ‘Erkend Betere Schilder’ dat de aangesloten bedrijven, waaronder veel zzp’ers, goed vol zitten en een uurtarief rekenen van gemiddeld 41,10 euro. Daarmee ontstaat wat meer helderheid over het momenteel gevraagde uurtarief van zelfstandigen in bouwgerelateerde beroepen. Sharon Gesthuizen van Aannemersfederatie AFNL sprak eerder deze maand immers over gemiddelde uurtarieven voor zzp'ers in de bouw die van 25 euro weer naar 45 euro zijn gestegen sinds de financiële crisis. Voorzitter Charles Verhoef van belangenbehartiger Zelfstandigen Bouw reageerde daarop door te stellen dat de tarieven nu echter op 35 tot 37,50 euro per uur liggen, ongeveer op het niveau van tien jaar geleden. [Zie ook nieuwsitem ‘Zzp’er profiteert van personeelstekort’ van 11-08-2017].

(Vloerenplein, 28-08-2017)

 
Afwerkingsbedrijven handhaven groei

De deelbranche van de afwerkingsbedrijven binnen de gespecialiseerde bouw zag de omzetgroei zich in het tweede kwartaal op hetzelfde niveau handhaven als in het eerste kwartaal het geval was (+7,7 procent). Zo blijkt uit de voorlopige cijfers die het CBS gisteren in de meest recente Kwartaalmonitor Bouw bekendmaakte. Tot de afwerking rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen.

Kwartaalmonitor-2e-kwartaal-cbsAlle bedrijven in de gespecialiseerde bouw bij elkaar behaalden in het tweede kwartaal 3,6 procent meer omzet. Een kwartaal eerder was dat nog 3,8 procent. Het CBS constateert grote verschillen tussen de bedrijven. Grote bedrijven zagen hun omzet dalen, middelgrote bedrijven zagen hun omzet stijgen.

De bouwsector als geheel behaalde een omzetstijging van 6,3 procent in het afgelopen kwartaal. Bedrijven in de burgerlijke en utiliteitsbouw, waaronder de bouw van woningen en gebouwen, zagen de omzet met 10,6 procent toenemen, precies een procent meer dan in kwartaal 1 het geval was. De vergunde bouwsom voor woningen nam wederom toe, de bouwsom van bedrijfsgebouwen liet voor het eerst in vijf kwartalen een daling zien in vergelijking met het voorgaande jaar. Net als in de afgelopen drie kwartalen is het ondernemersvertrouwen in de bouw het hoogst van alle sectoren. In 2013 was de bouw nog de meest somber gestemde sector.

(Vloerenplein, 25-08-2017)

 
Headlam bevestigt komst Mart Visser

Mart VisserMart Visser lanceert nieuwe collectie Karpi.Op zondag 17 september, de eerste dag van de vakbeurs Interieur Collectie Dagen, zal designer Mart Visser officieel de vloerkleden collectie van Karpi lanceren. Mart Visser zal op die zondag op stand 156 van Headlam ook geïnteresseerden persoonlijk te woord staan om zijn verhaal achter de ontwerpen te vertellen.

(Vloerenplein, 25-08-2017)

 
Goede cijfers Headlam

Steve-Wilson-HeadlamSteve Wilson, Chief Executive Headlam: “Het eerste halfjaar van 2017 vertegenwoordigde wederom een periode van zowel financiële als operationele groei.”De Headlam-groep presenteert positieve cijfers over het eerste halfjaar van 2017. In totaal behaalde de toonaangevende distributeur van vloerbedekkingen een omzet van 341,9 miljoen Britse pond. Dat is een plus van 4 procent in vergelijking met dezelfde periode over 2016. Het bedrijf behaalde zijn omzetgroei zowel in de thuisbasis Verenigd Koninkrijk als in Europa. De ‘like-for-like’ omzet in het Verenigd Koninkrijk noteerde een plus van 2,1 procent en in Europa werd een groei van 3 procent behaald. De winst voor belastingen is met 11 procent toegenomen en komt uit op 16,8 miljoen Britse pond. Headlam verwacht dat het positieve resultaat zich ook in de tweede helft van 2017 zal voortzetten. Zo laten de cijfers over de eerste weken van het tweede halfjaar zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Europa wederom een continue groei zien in vergelijking met vorig jaar. “Het eerste halfjaar van 2017 vertegenwoordigde wederom een periode van zowel financiële als operationele groei. We zijn bijzonder verheugd dat onze gecoördineerde inspanningen naar een meer effectieve organisatie en onze initiatieven voor meer efficiency hebben geresulteerd in een versterking van de winstgevendheid van de onderneming,” aldus Steve Wilson, Chief Executive Headlam.

(Vloerenplein, 23-08-2017)

 
Shaw investeert in WPC

Vance-Bell-CEO-Shaw-logoVance Bell, CEO Shaw: “De uitbreiding van onze productiecapaciteit biedt ons een sterke marktpositie.”Shaw heeft een 30 miljoen dollar investering afgerond bij de productie van ‘composite core’ LVT in zijn fabriek te Ringgold in de Amerikaanse staat Georgia. Shaw startte in Ringgold in 2016 met de productie van LVT. De nieuwe productielijnen worden ingezet voor de fabricage van WPC and rigid core producten van Shaw en USFloors en zullen naar verwachting tegen het eind van het derde kwartaal in gebruik worden genomen. Met deze investering willen Shaw en USFloors hun toonaangevende positie in het snel groeiende WPC en rigid core vloerensegment kracht bijzetten. “Met de acquisitie van USFloors en de recente uitbreiding van onze productiefaciliteit maakt Shaw grote stappen in zijn expansie in het snelgroeiende elastische composite core vloerensegment,” aldus Vance Bell, CEO Shaw. “De uitbreiding van onze productiecapaciteit biedt ons een sterke marktpositie.” Op dit moment zijn 100 mensen in de desbetreffende productiefaciliteit werkzaam. Met de geplande capaciteit moet dit aantal uiteindelijk uitgroeien tot 250. Onlangs sloot Shaw twee laminaatfabrieken, waaronder een in Ringgold, waarbij het al aankondigde zich op de productie van LVT en WPC toe te leggen. [zie nieuws 18-08-2017]. Shaw heeft een virtuele rondleiding door zijn fabriek geplaatst op: https://vimeo.com/218209255

Vloerenplein, (23-08-2017)

 
Carpetright investeert in online verkoop

Carpetright-online-CookGraham Cook, CEO Qubit: “Carpetright omarmt nieuwe wegen om de klant centraal te stellen en erkent de kracht van een website op maat.”Carpetright signaleert een toenemende groei in zijn online verkoop. Het afgelopen jaar nam deze met 74 procent toe. Het bezoek (traffic) aan de website(s) van Carpetright groeide in deze periode met 40 procent. Carpetright ziet zijn website als een belangrijke tool voor verdere groei en expansie. Het Britse bedrijf erkent dat het aankooptraject door de consument al gestart is ver voordat deze de Carpetright-winkel bezoekt. Het bedrijf is daarom een partnership aangegaan met Qubit, een toonaangevend bedrijf in ‘marketing personalisation technology’, om de in-store verkoop via op maat gesneden online presentaties verder te stimuleren. Het betreft hierbij zowel de 434 verkooppunten in het Verenigd Koninkrijk als de 137 vestigingen in Nederland, België en Ierland. De technologie van Qubit zal worden gebruikt worden om via oriëntatie online de verkoop in de fysieke winkels te ondersteunen en te vergroten, maar ook om de verkoop via de website toe te laten nemen. “Als een bezoeker van onze website niet tot daden overgaat is de kans groot dat we hem zijn kwijtgeraakt,” aldus Mike Traill, Head of Digital Carpetright in het persbericht. “Dit betekent concreet dat we de bezoekers online ervaringen moeten aanbieden die hem binden, via een onderzoek naar de producten die hem aanspreken of via de aanvraag van samples. Graham Cook, CEO Qubit: “Carpetright omarmt nieuwe wegen om de klant centraal te stellen en erkent de kracht van een website op maat.” Volgens Cooke blijkt uit onderzoek dat een dergelijke online optimalisatie voor een omzetgroei van 6 procent kan zorgen.

(Vloerenplein, 21-08-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

meister

allesovertapijt-logo