forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
China gaat vloeroctrooien monitoren

Vlag-ChinaDe Chinese autoriteiten die op staatsniveau belast zijn met (de bescherming van) het intellectueel eigendom, hebben de beroepsorganisatie China Forest Products Industry Association (CFPIA) toestemming verleend om een ‘Wood Flooring Panel Lock Patent Protection Alliance’ op te richten. De Chinese ‘alliantie’ gaat de wettelijke status van octrooien op verbindingssystemen van vloerpanelen in de gaten houden, zo bericht het jongste ITTO Tropical Timber Market (TTM) Report.

Haar werkzaamheden zijn formeel gericht op het in acht nemen en beschermen van intellectuele eigendomsrechten, het beschermen van de legitieme rechten en belangen van Chinese vloerenbedrijven, het bevorderen van een gezonde en duurzame ontwikkeling van de Chinese vloerenindustrie en het creëren van eerlijke concurrentie. De belangrijkste taak van de ‘alliantie’ wordt het beoordelen van de juridische status van octrooiaanvragen en -vergunningen in binnen- en buitenland en het monitoren van ontwikkelingen om de risico's op inbreuk maken op octrooien te voorkomen. Deskundigen zullen de patenten en de toegepaste technologie onder de loep nemen om vast te stellen of de vloerproducten de octrooiregels niet overtreden en om Chinese bedrijven vroegtijdig te kunnen waarschuwen. Een en ander betreft meerlaags parket, laminaat en WPC-vloeren.

Meer concreet wordt het initiatief gezien als nuttig voor het voorkomen van problemen met de uitvoer van vloerproducten door China. Wellicht niet toevallig zijn rechten op intellectueel eigendom momenteel een heikel punt in de verhoudingen met de Verenigde Staten onder Trump.

(Vloerenplein, 19-12-2018)

 
Unilin wil groothandel Peitsman inlijven

peitsman logo-unilinUnilin in Wielsbeke heeft de intentie om in ons land de Koninklijke Peitsman over te nemen. De overname, zo laat de Belgische dochter van Mohawk Industries vandaag weten per persbericht, kadert in zijn strategie om de directe distributie te versterken. Unilin is, zoals bekend, producent van onder meer laminaatvloeren, samengestelde parketvloeren en luxevinylvloeren onder de merken Quick-Step, Pergo en Balterio.

Koninklijke Peitsman is overigens al sinds 1990 een strategische partner voor de activiteiten van Quick-Step in Nederland. In de ogen van Unilin is het in 1885 opgerichte bedrijf een sterke, hoogwaardige verdeler van vloeren. Unilin stelt verder dat Koninklijke Peitsman vanwege zijn efficiënte, klantgerichte aanpak en de hoge mate van digitalisering gezien mag worden als een sterke partner.

De overname dient momenteel nog goedgekeurd te worden door de Autoriteit Consument & Markt en de mededingingsautoriteiten. Tot dan, zo besluit Unilin, geldt voor beide bedrijven de normale gang van zaken.

Peitsman telt 140 medewerkers op elf locaties. Unilin telt wereldwijd 5000 werknemers op twintig productievestigingen en noteerde vorig jaar een omzet van 1,55 miljard euro.

(Vloerenplein, 17-12-2018)

 
Wonenomzet oktober vlak tot licht hoger

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en (parket-, laminaat- en kurk-)vloeren hebben in oktober een omzetstijging gerealiseerd. Bij de winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment is de omzet nagenoeg gelijk gebleven, zo meldt het CBS vandaag. Het eerstgenoemde clustertje plust 3,5 procent (volume: +5,1 procent), het tweede komt tot -0,1 procent (volume: -2,5 procent). De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar ligt 2 procent hoger dan een jaar eerder, het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) groeit met 1,3 procent.

cbs-deth-okt18

De detailhandel als geheel heeft in oktober 3,3 procent meer omgezet dan in oktober 2017. Zonder de toegepaste correctie voor de samenstelling van de koopdagen is de omzet van alle winkels bij elkaar 5,2 procent hoger dan vorig jaar. Daarnaast is online ruim 14 procent meer omgezet: webwinkels plussen bijna 7 procent, multi-channelers bijna 28 procent.

(Vloerenplein, 14-12-2018)

 
Unifloor brengt Marathon Premium

Marathon PremiumUnifloor introduceert Marathon Premium, naast Super en Dual de derde ondervloer in de Marathon-familie. Deze acht millimeter dikke ondervloer is gebaseerd op het Marathon Dual-principe. Een vier millimeter dikke softboard onderplaat en een MDF-bovenplaat van eveneens vier millimeter, voorzien van interactieve lijm, zorgen volgens de leverancier voor een stabiele basis voor het verlijmen van LVT-stroken en -tegels, ten behoeve van huishoudelijk en licht commercieel gebruik. Marathon Premium is bovendien in te zetten voor tapijttegels en verend vinyl en wordt, net als de Jumpax Nature, door Unifloor beschouwd als de vervanger voor de Struktus Superieur.

De nieuwkomer in het assortiment behaalt een 11 dB contactgeluidreductie in combinatie met LVT verlijmd en kan daarmee de concurrentie aangaan met andere aanbieders op dit prijsniveau, zo stelt de Deventer ondervloerenspecialist, die als groot voordeel van Marathon Premium de op het bewezen ‘Jumpax’-principe stoelende legwijze noemt. Ten opzichte van zijn ‘familieleden’ Super en Dual, heeft Marathon Premium als pluspunten dat hij geschikt is voor zelfklevende LVT alsook het verlijmen van LVT-stroken en -tegels, een hogere stabiliteit kent en zodoende inzetbaar is voor licht commercieel gebruik en evenzo geschikt is voor tapijttegels. Marathon Premium is voorzien van twee NSG-certificaten.

(Vloerenplein, 14-12-2018)

 
Slanker Carpetright terug op goede spoor

Britse-binnenstedelijke-winkelBritse binnenstedelijke winkel ‘nieuwe stijl’ van Carpetright.‘Het herstructureringsprogramma ligt op schema en is in lijn met de verwachtingen van het management’, zo luidt de wat dwingende kop boven het verslag met de cijfers van Carpetright over zijn eerste halfjaar, lopend tot eind oktober. De Britse vloerenretailketen spreekt van een ‘overgangsjaar’ waarin het bedrijf op schema zegt te liggen om op jaarbasis negentien miljoen pond te besparen. Daartoe zijn maatregelen genomen om de overheadkosten te beteugelen en zijn bovenal vijfenzestig slecht presterende Britse winkels gesloten, door Carpetright beschouwd als een in toenemende mate onhoudbare last. “Dit is de eerste stap om de groep weer op weg te helpen naar duurzame winstgevendheid op lange termijn,” aldus ceo Wilf Walsh.

In het Verenigd Koninkrijk is bovendien de gemiddelde duur van het huurcontract van de winkels teruggebracht tot drieënhalf jaar, met voor de helft een optie om binnen twee jaar op te zeggen, wat volgens het management meer ruimte biedt om de omvang van het winkelbestand te verkleinen, dan wel om te verhuizen. Op zijn thuismarkt heeft Carpetright het aantal verkooppunten de voorbije zes maanden teruggebracht van 410 naar 345. Enkele tientallen staan nog op de nominatie om te verdwijnen. De keten gaat in het tweede halfjaar ook weer verder met de cruciaal geachte modernisering van zijn winkelbestand en lanceert voorts onder eigen naam diverse laminaat- en LVT-collecties.

In de boeken noteert Carpetright een omzetdaling voor de groep als geheel van 15,7 procent, tot 191,1 miljoen pond. Het verlies voor belastingen loopt op van 0,6 miljoen pond in de eerste jaarhelft vorig jaar naar nu 11,7 miljoen pond. De nettoschuld is daarentegen afgenomen tot 12,4 miljoen pond, komend van 53,0 miljoen pond een halfjaar geleden.

Op like-for-like-basis gaven de Britse winkels 12,7 procent omzet prijs in het voorbije halfjaar. De keten benadrukt dat de daling in het tweede kwartaal ‘verbeterde’ naar een minus van 8,9 procent. In het eerste kwartaal was nog sprake van een krimp van 16,8 procent, mede door de negatieve publiciteit rond de vermeend wankele toekomst van de retailer. In de praktijk bleken consumenten vooral huiverig te zijn om een aankoop te doen vanwege de gevraagde vooruitbetaling.

Volgend op de wisseling in het management in Nederland en België, zo wil Carpetright nog even onderstreept hebben, klom de vergelijkbare omzet in de divisie rest van Europa met 0,5 procent in de verslagperiode. Dit met name als gevolg van hogere activiteiten in Nederland, dat zijn tweeënnegentig verkooppunten behield. De zaken liepen voorspoedig in het begin van de verslagperiode, zakten wat in in de zomer, en herpakten zich aan het einde weer. Carpetright betitelt de omzetgroei van een half procent in de rest van Europa als een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de tweede helft van het vorige boekjaar.

“Een verbeterde promotieplanning en sterkere retaildiscipline zijn ingevoerd, en de vernieuwde winkels presteren, in overeenstemming met onze ervaringen in het VK, beter dan de rest van het winkelbestand. We hebben er vertrouwen in dat een en ander nu in gang is gezet om de winstgevendheid te verbeteren,” zo stelt Walsh. Het onderliggende bedrijfsresultaat (ebitda) in de rest van Europa wordt, met een bedrag van 0,4 miljoen pond, met groene cijfers geschreven, en is verdubbeld vergeleken met het eerste halfjaar van 2017. De ebitda bedraagt nu nagenoeg 1 procent van de omzet.

(Vloerenplein, 12-12-2018)

 
Bescheiden plus woninginrichting in 2019

ing-logoING Economisch Bureau voorziet in zijn jongste raming dat de groei van de detailhandel non-food aanhoudt, maar wel aan kracht verliest. Voor het jaar 2019 verwacht de bank dat de totale omzetgroei in non-food afneemt tot 1,5 procent, gelijk aan dit jaar. “Waar de detailhandel non-food overall dus wat vertraagt, wordt online juist het gaspedaal extra ingetrapt. Fysieke winkels lijken e-commerce beter onder de knie te krijgen. Terwijl de groei van pure players wat afzwakt, neemt de groei bij multichannel retailers toe,” aldus nog een kanttekening van de bank.

Een daling van de huizenverkoop zorgt ervoor dat de omzetstijging in woninginrichting en doe-het-zelf, door de bank aangeduid als het segment ‘living’, terugvalt. “Na een recordjaar voor de huizenverkoop in 2017 daalt het aantal woningtransacties in 2018, resulterend in minder volumegroei voor living. De krapte op de woningmarkt en daarmee gepaard gaande hogere prijzen van huizen leiden daarnaast tot een beperkter budget voor woninginrichting. Daarmee is de enorme ‘boom’ voor de sector living voorbij. Wel is de verwachting dat de markt voor renovatie en verbouwing nog kan groeien,” zegt ING. Overall valt de omzetgroei van zowel winkels in woninginrichting als winkels in doe-het-zelf terug tot 2,0 procent in 2019, zo luidt de voorspelling per deze maand.

De ING stelt in zijn algemeenheid overigens vast dat consumenten weliswaar uitzicht hebben op meer koopkracht in 2019, maar de koopbereidheid toch lijkt te dalen.

(Vloerenplein, 12-12-2018)

 
COREtec official partner Fortuna Sittard

Fortuna-COREtec-vpBij Fortuna Sittard zijn ze in hun nopjes met de vloeren van COREtec.Fortuna Sittard verwelkomt vloerenmerk COREtec als official partner. Samen met Pfennings Wooncentrum in dezelfde gemeente en Bosgoed Groothandel heeft COREtec gezorgd voor nieuwe vloeren in drukbelopen ruimtes als de Business Club, diverse skyboxen en Brasserie 54. Eerder had USFloors al de voetbalstadions van Sporting Lokeren en Beerschot-Wilrijk van nieuwe COREtec-vloeren voorzien. Nu komt daar dus een mooie Nederlandse referentie bij. “Sportsponsoring is de laatste decennia enorm geëvolueerd. Sport is emotie. Het genereert heel wat media-aandacht en bereikt de juiste doelgroep,” zo weet Jan Dossche, president van USFloors International. “Voetbal is wereldwijd en ook in Nederland de meest gemediatiseerde sport, dus ideaal geschikt om de ‘wereldkampioen’ in watervaste meerlagige pvc-vloeren - COREtec - te promoten.”

(Vloerenplein, 12-12-2018)

 
Nederlandse exposanten Domotex 2019

Welgeteld achtendertig in Nederland gevestigde exposanten hebben ingetekend voor deelname aan de jaarlijkse internationale vloerenvakbeurs Domotex, die van 11 t/m 14 januari a.s. op stapel staat in Hannover. Op de vergelijkbare editie van 2017 (ook toen met BAU in München rond dezelfde tijd) waren dat er nog zevenenveertig.

domotex-2019-plattegrond

In hal 2 exposeert ZARGAR (stand C50). In ‘trendhal 9’ vinden we Brink & Campman (E23), Esbeco (D15) en Fetim (F16). Almelose Borstelindustrie (E02), Best Wool Carpets (B37), Betap Tufting (B64), Condor Carpets (C26), Estillon (A35) en ETF machinefabriek (A23) exposeren in hal 11, daar in het gezelschap van Hamat (C02), Intercarpet Tapijtfabriek (A39), ITC Natural Luxury Flooring (C25), MD Entree (E11), NedGraphics Software (B26), Rinos (E04), Robusta Carpets (B49) en Tanatex Chemicals (B26). Hal 12 biedt onderdak aan Floorcenter (C26), Notrax (D69), Tajima Europe (C66), Terratsa Europe (B21) en Vivafloors (C67).

Een grote Nederlandse vertegenwoordiging ten slotte is paraat in hal 13, te weten Bijlard International (D11), Cosma Borstelfabriek (D02/1), Deckwise International (E98), DecoRad Systems (D10), Easydek Beschermtechniek (A58), FB Houtdistributeur (D71), Flamingo Parket (A76), Hecmar (B73), Heywood Vloeren (E82), Houtindustrie Schijndel (D81), Mac Lean Products (C02), Overmat Industries (E44), Soest Ingenieursbureau (D12), T&G Wood International (E64) en Vec Equipment Centre (D01/1).

De hallen 2 t/m 4, 8 en 9 op de komende Domotex zijn bestemd voor de handgemaakte tapijten en vloerkleden, de hallen 5 t/m 8 voor de machinaal gemaakte. Matten zijn te vinden in de hallen 4 en 11. In hal 11 tevens het cluster textiele vloerbedekkingen, vezels en garens. Hal 12 is bedoeld voor elastische vloeren, LVT en laminaat. De hallen 12 en 13 zijn voor de aanbieders van parket en houten vloeren. In hal 13 is verder plaats voor de applicatie- en installatietechnieken. In de trendhal 9 staat ‘Framing Trends’ op het programma plus lifestyle- en merkgeoriënteerde exposanten uit allerlei productgroepen.

(Vloerenplein, 10-12-2018)

 
Ruim vloerenaanbod op BAU 2019

BAU-entreeEntree van BAU (foto: organisatie).De tweejaarlijkse vakbeurs BAU in München is er opnieuw in geslaagd om volgende maand een indrukwekkende hoeveelheid vloerenaanbieders samen te brengen in de ‘vloerenhallen' A5 en A6. Namens Nederland zijn onder meer Arturo en Aspecta present, naast Estillon, mFLOR, Moso, Overmat, TFD Floortile, Timberline International (Chapel Parket) en Van Besouw Tapijt. De Belgen vaardigen onder meer Arc Edition (Balta) af, in het gezelschap van namen als Beaulieu International Group, Decospan, Floorify, IVC Group, Lamett, Modulyss en USFloors (COREtec).

Nog een (onvolledige) greep uit een lange lijst exposanten, van hard tot zacht tot elastisch: Admonter, Altro Debolon, Amorim, Amtico, Anker Tapijt, Bauwerk Parkett, Chene de l’Est, Classen, Designflooring, DLW Linoleum (Gerflor), Expona, Findeisen, Forbo Flooring, Haro, Interface, Jaso, Kährs, MeisterWerke, Nora, Object Carpet, Objectflor, Project Floors, Tarkett, Tilo, Tretford, Vorwerk, Weitzer Parkett en Wineo. BAU 2019 (www.bau-muenchen.com) loopt van 14 t/m 19 januari.

(Vloerenplein, 07-12-2018)

 
PPC gaat weer Bijspijkeren

Op-een-BijspijkerdagOp een Bijspijkerdag van enkele jaren geleden.Op de maandagen van 11 februari en 11 maart in het komende jaar organiseert de PPC weer zijn vanouds goed ontvangen Bijspijkerdagen, zo valt te lezen in de jongste PPC Centraal, een informatieve uitgave van de groothandel in Wijk bij Duurstede. Verspreid door het hele pand zullen, in samenwerking met leveranciers die graag hun tips & tricks delen, diverse workshops worden gegeven.

“Op een efficiënte en effectieve manier je kennis bijspijkeren,” zo belooft het organiserende bedrijf. “We maken er een mooie en leerzame dag van om nooit te vergeten, waar je van en met elkaar kunt leren. Deel ervaringen met PPC, collega’s en leveranciers en blijf je klanten het beste werk leveren.”

Het programma op beide dagen is identiek. De bijeenkomsten beginnen telkens om half tien en lopen door tot vier uur ’s middags. De gastheer zorgt voor een smakelijke lunch en sluit af met een gezellige borrel. Aanmelden voor een keuze uit het aanbod kan via de website van de PPC.

De volgende negen workshops staan op het programma. ‘Unifloor: 10 dB, vloerverwarming en droogbouwsystemen’; ‘Quick-Step: Installatie PVC vloeren in de breedste betekenis. Do's & Don'ts - Tips & Tricks - Q & A’; ’Lecol: Ondergrond herkenning, beoordeling en voorbereiding’; ’Thomsit: Vloerverwarmingssystemen, ondergrondbeoordeling en dichtsmeren’; ‘Festool: Haal nog meer uit je machines’; ‘Stauf: Tips & Tricks bij het egaliseren’; ‘Dr. Schutz: PVC onderhoud en toplaag herstel’; ‘Bona: Geïnstalleerde vloeren borstelen en afwerken’; en tenslotte ‘RIGO: Gekleurde vloeren onderhoudsarm afwerken’.

(Vloerenplein, 07-12-2018)

 
Nieuwe kwaliteiten bij Interfloor
Construct-in-5kleurenConstruct is verkrijgbaar in een vijftal betontinten.
BeverlyBeverly belooft een levendige structuur met opvallende schaduwwerkingen.

Interfloor heeft zijn eerder aangekondigde vinylcollectie ‘Construct’ op de markt gebracht, een ‘strakke’ pvc-vloer op vierhonderd centimeter breed die inspeelt op de trend van de industriële betonlook - en daarenboven betaalbaarheid weet te koppelen aan een goede kwaliteit. De vloer heeft weliswaar het uiterlijk van een betonnen gietvloer, maar net zo goed de voordelen van een vinylvloer. “In tegenstelling tot een echte cementgebonden gietvloer is Construct zeer snel te leggen, erg eenvoudig in onderhoud, kras- en vochtbestendig, waardoor de vloer zelfs uitermate geschikt is voor in vochtige ruimtes als een keuken,” zo stelt de leverancier. De nieuwe vinylvloer wordt daarnaast aangeprezen als geluiddempend.

Construct is genormeerd met gebruiksclassificatie 23 en 31, waarmee de kwaliteit bovendien geschikt is voor zwaar residentieel gebruik, van een druk belopen hal tot kantoor aan huis. De naadloze kwaliteit heeft een Premium Protect Toplaag. De Natural Look-oppervlaktestructuur met extra slipweerstand schept volgens Interfloor een warme en sfeervolle uitstraling, een harde en natuurlijke touche en een natuurgetrouw oppervlak met een fraaie, voelbare structuur. Construct is verkrijgbaar in vijf minimalistische grijstinten met een realistische cement/betonlook met mat effect. De adviesverkoopprijs van dit als ‘budgetvloer’ omschreven product bedraagt negenenvijftig euro per strekkende meter op vierhonderd centimeter breed (op een kwartje na vijftien euro per vierkante meter), exclusief legkosten.

Voorts kondigt Interfloor de komst aan binnenkort van de luxueuze tapijtkwaliteit Beverly, een fraaie hoogpool in zestien kleuren met een poolgewicht van niet minder dan 2500 gram per vierkante meter. De Ultra Soft Opal-polyamidegarens zijn ragfijn, waardoor de hoogpool een uiterst levendige structuur heeft en bijzondere schaduwwerkingen ontstaan. De kwaliteit is zeer geschikt als karpet op maat. Deze introductie wordt gevolgd, begin volgende jaar, door die van de kwaliteiten Linear Project-SDN en Jupiter Project-SDN, ongetwijfeld weer spraakmakende aanvullingen in het thema Solution Dyed Nylon-tapijtgaren.

(Vloerenplein, 05-12-2018)

 
Ambachtsacademie mag doorontwikkelen

Eerder-dit-jaar-opendeEerder dit jaar opende minister Koolmees de Ambachtsacademie, rechts voorzitter Elrie Bakker.De Tweede Kamer heeft gisteren unaniem de voortzetting van de Ambachtsacademie gesteund. De leden Heerma (CDA) en Wiersma (VVD) hadden daartoe opgeroepen bij de behandeling van de begroting van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor 2019. De Ambachtsacademie is, als pilot, begin dit jaar begonnen met zijn opleidingen, onder meer voor parketleggers en meubelstoffeerders. De bedoeling is om perspectief te bieden aan vijftigplussers en om de uitstroom van ambachtslieden (jaarlijks zevenduizend ervaren mensen) voor een deel op te vangen. Tientallen vijftigplussers zijn inmiddels onder begeleiding van een leermeester in opleiding tot vakbekwaam ondernemer in het kleinschalig ambacht.

De indieners van het gisteren aangenomen amendement hebben voorgesteld om voor de jaren 2019–2021 de subsidie voor de Ambachtsacademie met 1 miljoen euro per jaar te verlengen. Zo kan volgens hen worden bezien of het initiatief bijdraagt aan het omscholen en aan het werk helpen van werklozen zonder de infrastructuur van de pilot weer af te moeten bouwen. De mogelijkheden om de doelgroep voor de Ambachtsacademie te verbreden naar andere groepen (langdurig) werklozen zal ook worden bekeken.

Elrie Bakker, voorzitter van AmbachtNederland en oprichter Ambachtsacademie, laat via twitter weten ‘supertrots’ te zijn op haar collega’s in de organisatie en op de leermeesters en leerlingen die volgens haar hebben laten zien dat de Ambachtsacademie werkt. “We gaan door met het opleiden van mensen die met hun handen kunnen (ja, dat is een gave!) werken,” aldus Bakker. Meer informatie: www.ambachtnederland.nl.

(Vloerenplein, 05-12-2018)

 
Barometer woonbranche terug op nullijn

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is afgelopen maand weer een beetje opgelopen en geeft nu een neutrale stand aan. Dat wil zeggen: geen groei, maar ook geen krimp. De barometer sluit november af op minus 0,1, een verbetering van 1,7 punten ten opzichte van de voorgaande maand. De cijfers over de weekomzetmutaties van woonwinkels zijn evenwel teleurstellend en ook de ontwikkelingen op de woningmarkt pakken negatief uit.

baro-2018-11‘Woonbranche economische barometer’ geeft een ‘neutrale’ indicatie (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt de afgelopen maand met ruim vier punten om uit te komen op minus 11,3. Dit is de laagste stand sinds februari 2015. “In de voorgaande twee maanden was er ook al sprake van een forse daling, waardoor het jaar in mineurstemming lijkt te eindigen,” zo stellen de onderzoekers. Ruim een kwart (26 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, tegenover bijna vier op de tien (38 procent) een daling. Van de woondetaillisten verwacht nagenoeg een kwart (24 procent) dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien en wederom bijna vier op de tien (38 procent) voorzien een omzetdaling. Daarmee is het optimisme voor de komende maand in de woondetailhandel verder afgenomen. Deze ontwikkeling is al het hele jaar gaande, zo noteert Van Es, maar versterkt de afgelopen maanden.

De stemming onder consumenten is in november voor de vierde maand op rij minder positief dan een maand eerder, meldt het CBS. Hun vertrouwen daalt 2 punten en komt uit op 13. Overigens vindt de consument de tijd nog wel even gunstig voor het doen van grote aankopen. Het producentenvertrouwen in de industrie stijgt daarentegen van 5,9 in oktober naar 7,2 in november. Ten slotte blijkt uit een raming van het Kadaster dat het aantal woningverkopen in de verslagmaand oktober zal uitkomen op circa 18.500. Dit is ruim 8 procent lager dan oktober 2017 en in lijn met het beeld van de eerste drie kwartalen. Hierbij was de jaar-op-jaar-vergelijking over vrijwel de gehele periode negatief. De deelindicator over de woningmarkt komt uit op minus 9,2.

(Vloerenplein, 03-12-2018)

 
Wapenstilstand VS en China over tarieven

china-usa-flagsDe Verenigde Staten en China hebben een tijdelijke wapenstilstand gesloten in hun handelsdispuut. President Trump trekt de voor 1 januari a.s. aangekondigde verhoging (naar 25 procent) van het importtarief op Chinese goederen ter waarde van 200 miljard dollar (waaronder vloerbedekkingen) voorlopig in. De partijen gaan de komende negentig dagen praten over door de Amerikanen geagendeerde zaken als verplichte overdracht van technologie, intellectueel eigendom en een beter evenwicht in de verhoudingen. Mislukken de gesprekken, dan gaat de verhoging naar 25 procent aan Amerikaanse zijde alsnog in. De huidige importheffing van 10 procent op genoemde 200 miljard dollar aan Chinese exportproducten (met inbegrip dus van vloerbedekkingen) blijft gehandhaafd.

De wetgeving in de VS maakt het overigens mogelijk om uitzonderingen te maken voor importproducten waarvoor niet in voldoende mate een alternatief buiten China voorhanden is. Dat zou bijvoorbeeld kunnen gelden voor vloertypes als LVT, met name dan rigide core-producten. De ‘American Consumers & Workers Justice Coalition’ is daarvoor nog altijd aan het lobbyen en claimt meer en meer gehoor te krijgen voor zijn standpunten.

(Vloerenplein, 03-12-2018)

 
Sinterklaas bij Interfloor

Sint-bij-InterfloorGezellig Sinterklaas vieren bij Interfloor.Sint heeft afgelopen zaterdag Interfloor vereerd met een bezoek. Zeker zesendertig kinderen en kleinkinderen, van medewerkers en medewerksters van Interfloor, vierden Sinterklaas in de showroom van het bedrijf. Alle kinderen werden blij verrast met een cadeau en gezamenlijk had iedereen een leuke dag, aldus een kort berichtje vanuit Zwartsluis.

(Vloerenplein, 03-12-2018)

 
Subsidie erkend leerbedrijf blijft

Dat-de-subsidieregeling-ROC-Nieuwegein“Dat de subsidieregeling praktijk leren ook na 2019 blijft bestaan is heel goed nieuws,” stelt Marco Bank, als Vakdocent Woningstoffering verbonden aan het ROC te Nieuwegein. (Foto: ROC Nieuwegein)Brancheorganisatie INretail laat weten verheugd te zijn met het feit dat de subsidieregeling praktijk leren ook na 2019 blijft bestaan. Afgelopen dinsdag werd duidelijk dat de BBL-regeling tot in elk geval 2023 veilig is gesteld. De Tweede Kamer eiste bij de behandeling van de begroting van het Ministerie van Onderwijs het behoud van deze regeling voor leren in de praktijk bij bedrijven met het bordje ‘Erkend Leerbedrijf’ op de muur. Er is hiervoor intensief voor gelobbyd samen met onder meer MKB Nederland. “Door het schrappen of beperken van de regeling zouden vele duizenden leer-werkbanen verloren gaan terwijl de sector juist steeds meer behoefte heeft aan goed opgeleide vakkrachten. Voor kleinere bedrijven zijn de kosten voor een BBL-student hoog, gemiddeld zo’n €12.000 per jaar. De subsidie die oploopt tot maximaal €2.700 is een cruciale tegemoetkoming in de kosten van de begeleiding van mbo-studenten op de werkvloer. Als erkend leerbedrijf investeer je veel en moet je bijvoorbeeld ook speciale praktijkbegeleiders trainen,” zo constateert INretail. “Over de toekomst van leer-werkbanen mag geen onzekerheid bestaan. Dat is niet eerlijk richting de leerling, niet naar de ondernemer en ook niet naar de sector die zich wil inzetten voor opleiding en ontwikkeling van medewerkers.” Dankzij de duidelijkheid die er nu is kunnen ondernemers zonder zorgen leerlingen voor een langere periode aan hun bedrijf binden. Dat is volgens de brancheorganisatie goed voor de leerbedrijven, voor de mbo-studenten en de arbeidsmarkt. Praktijk leren blijft een succesvolle route naar duurzame instroom op de arbeidsmarkt voor jongeren en ook voor volwassenen die kiezen voor om- of bijscholing. “Dit is heel goed nieuws,” stelt Marco Bank, als Vakdocent Woningstoffering verbonden aan het ROC te Nieuwegein. “Ik hoop dat dit een stimulans is voor veel bedrijven om zich aan te sluiten bij het praktijk leren. Ik krijg regelmatig de vraag of er mogelijkheden zijn tot subsidie. Omdat daar tot nu toe onzekerheid over bestond kon ik daar geen duidelijk antwoord op geven.”

(Vloerenplein, 30-11-2018)

 
11e Dag van de Afwerking goed ontvangen


Geert-MaatjesGeert Maatjes van Unifloor in gesprek met potentiële gebruikers en verwerkers van Jumpax in combinatie met Ecopearls.

Veel-drukte-ook-LecolVeel volk ook op de stand van Lecol.
Op-de-stand-van-RigoOp de stand van RIGO Verffabriek was de toeloop goed te merken.
De-stand-van-Tip-TopDe stand van Tip-Top.
Overzicht-Dag-van-deOverzicht Dag van de Afwerking.

Gisteren werd in Brussel voor de elfde maal de Dag van de Afwerking gehouden. Aan de eendaagse vakbeurs en netwerkevent voor professionals uit de afwerkingssector deden onder de 140 standhouders ook een aantal branchebekende deelnemers mee. Op de in totaal 9300 vierkante meter aan beurstands, verdeeld over drie beurshallen en twee grote tenten kon men de presentaties terugvinden van Hamat, Ciranova, Tip-Top, Lecol, Floorconcepts, Ardex, Wood Experience/Baltic, Rubio Monocoat, Alvaket, Uzin Utz België, Thomsit, Bona, Blanchon, Mapei, Festool, Basin Chemie, Soudal, Sika, Sia Abrasives, Orac, Unifloor, Unilin/Pergo, IVC/Moduleo en Rigo Verffabriek.

Al snel na opening stroomden belangstellenden over de beursvloer. Zo merkte Frank Bossers op dat er al vroeg veel aandacht was voor de producten van Unifloor. “De Dag van de Afwerking in Brussel blijft met zijn eendaagse format een uniek evenement. Veel belangstelling was er voor onze Jumpax in combinatie met Ecopearls.” Vorig jaar trok het evenement met 4600 een recordaantal bezoekers. De organisatie rekent dit jaar voorzichtig op circa 4300 belangstellenden. Wat het aantal dit jaar geworden is weten we nog niet, maar de eerste reacties van de deelnemers zijn ieder geval positief. “Het was weer een zeer drukke dag,” aldus Stephan Berckmans van Lecol. “De mensen die bij ons langskwamen waren zeer enthousiast over het schuren met de Sianet. De meest recente productseries in het brede Sia-assortiment, 7900 Sianet en 7500 Sianet CER met keramische schuurkorrels, vormen het krachtige schuurmateriaal met een netbacking. Maar ook het kleuren en aflakken van de kleurolie viel in goede aarde. Men wil ook weer investeren in goede machines. Dat was aan de belangstelling voor onder andere onze Lägler met de Trio goed te merken.”

Ronald Knip van Tip Top schuurmaterialen sloot de beurs met een goed gevoel af. “Het was voor ons een geslaagde dag als je kijkt naar het aantal aanvragen. Natuurlijk moet je altijd even afwachten hoe dat zich na de beurs ontwikkelt, maar ik ben zeker niet ontevreden. Er bestond veel belangstelling voor de FloorCoat producten, die aanzienlijk verbeterd zijn. Wat me verder opviel was het aantal scholieren op de beurs. Normaal gesproken een goede ontwikkeling, want deze jonge mensen zijn wellicht onze toekomstige klanten, maar de beurs duurt maar 1 dag, dus heel veel tijd om ze te helpen is er niet echt.” Ook Toon van Westerhoven van RIGO Verffabriek is zeer te spreken over de eendaagse vakbeurs: “Een mooi evenement. Qua bezoekers niet meer dan in andere jaren. Naast de nodige leerlingen, die op prettige manier ook hun aandacht verdienen, zeker ook behoorlijk wat professionele verwerkers. Op de stand van RIGO Verffabriek was de toeloop goed te merken. Het evenement voorziet duidelijk in een behoefte.”

De Dag van de Afwerking is duidelijk een blijvertje. Het laagdrempelige evenement draagt daartoe onder meer zelf bij via de uitstekende randvoorwaarden zoals gratis toegang, een gemoedelijke sfeer met open bar en foodstands met gratis catering, een demotent waar fabrikanten demonstraties geven en bezoekers de producten eigenhandig kunnen uit proberen.

(Vloerenplein, 28-11-2018)

 
Estillon’s antislip onder 1 naam: Luxerton

Luxerton-Solid 6Luxerton Solid.Estillon levert vanaf nu zijn ‘antislip range’ onder één naam: Luxerton. “Het lichtgewicht antislip ondertapijt Luxerton creëert een comfortabele betrouwbare vaste basis en voorkomt het gevaarlijk opkruipen van karpet,” aldus het bedrijf uit Uden in een persbericht. Luxerton is toepasbaar op tapijt, parket, laminaat, keramiek, marmer, kurk en pvc. Het is geschikt voor zowel huishoudelijk als project gebruik. De Luxerton antislip range bestaat uit een viertal ondertapijten met ieder hun eigen kenmerken: Luxerton Superior 3 millimeter, Luxerton Supreme 2,5 millimeter, Luxerton Standard 2 millimeter en Luxerton Solid 5 millimeter. Estillon noemt als onderscheidende voordelen van het ondertapijt: “Luxerton is licht in gewicht en makkelijk te installeren, egaliseert kleine oneffenheden in de basisvloer, verlengt de levensduur en conserveert de originele uitstraling van het karpet, milieuvriendelijk geproduceerd & 100% recycleerbaar en geschikt in combinatie met vloerverwarming.”

(Vloerenplein, 28-11-2018)

 
Hoomline lanceert digital printing

Hoomline-Manhattan-Queens-133-sfeerHoomline Manhattan Queens.Met de uitgekiende productmix van de Hoomline vloerencollecties heeft Intertap Flooring BV zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een totaalaanbieder op het gebied van harde vloerbedekkingen. “De combinatie van bijzonder sterke producteigenschappen en de interessante prijs-kwaliteit verhouding, maken dat het Hoomline assortiment een ongeëvenaarde reeks voordelen biedt voor zowel de woning- en projectinrichter als de parketspeciaalzaken,” aldus Intertap in een persbericht. Met de lancering van de nieuwe collectie Hoomline Manhattan brengt Intertap nu ook een zevental trendy en natuurlijke decors in digital print. De collectie is leverbaar in de commerciële maatvoering 2050x240x9mm en kenmerkt zich verder door een vierzijdige natuurlijke geperste V-groef met doorlopend decor voorzien van slijtlaag en een plank repetitie van ‘om de 16 planken’. Verder laten de delen zich volgens Intertap eenvoudig installeren dankzij het FitXpress- kliksysteem. De vloer is geschikt voor zowel de huiskamer als voor projectmatige doeleinden, al dan niet voorzien van vloerverwarming. Zoals bekend wordt bij digital printing het dessin direct op de planken aangebracht. Dit biedt meer flexibiliteit wat betreft patronen op maat, die hierdoor naadloos aan kunnen sluiten op de laatste woontrends. “De nieuwste digitale druktechnieken introduceren een nieuw tijdperk voor het segment harde zwevende klik-vloerbedekking.” Het nieuwe digital printing concept Hoomline Manhattan sluit volgens Wulfert-Jan van Duin, verantwoordelijk voor de marketing binnen Intertap, perfect aan op de Hoomline Ambassador 55 collectie. “Deze acht pakkende LVT referenties in het dryback assortiment van Hoomline leiden tot natuurlijke inspiraties. Trend speelt een belangrijke rol in ons nieuwe LVT dryback-aanbod, met vernieuwende kleuren en tinten. De collectie is met zorg samengesteld en zeer geschikt om een opvallende vloer te creëren die verder commercieel breed is georiënteerd en dus inzetbaar is voor vele doeleinden.” Op de website www.hoomline.nl kan de consument inspiratie opdoen en geven de collecties een goed beeld van de productmix met de daarbij behorende eigenschappen, de verschillende decors, en het grote kleurenaanbod.

(Vloerenplein, 26-11-2018)

 
UZIN introduceert ‘egalisatie die meedenkt’
In-de-loop-van-hetIn de loop van het acht tot tien uur durende droogproces verandert de kleur van de egalisatie van lichtgroen naar zalmroze.
De-verwerkerDe verwerker hoeft hoeft volgens UZIN geen aparte vochtmeting te doen en de droogtijd kan optimaal worden benut.

Op 1 december introduceert Uzin Utz Nederland, voorheen Unipro, naar eigen zeggen een wereldprimeur: de eerste egalisatie die meedenkt en door van kleur te veranderen laat weten wanneer de vloer legklaar is. “Dankzij de unieke kleurverandering van UZIN NC 111 BiColor kan de verwerker met het blote oog zien wanneer de vloer legklaar is,” aldus Uzin in een persbericht. De snel drogende gipsegalisatie is geschikt voor laagdiktes tot 10 millimeter en geeft een extreem glad oppervlak voor het veilig leggen van textiele of elastische vloerbedekking. “De Uzin NC 111 BiColor gipsegalisatie geeft door van kleur te veranderen aan dat het oppervlak klaar is voor het veilig leggen van textiele of elastische vloerbedekking. In de loop van het acht tot tien uur durende droogproces verandert de kleur van de egalisatie van lichtgroen naar zalmroze. De egalisatie is legklaar wanneer het gehele oppervlak van kleur is veranderd in zalmroze.” De verwerker hoeft volgens Uzin geen aparte vochtmeting te doen en de droogtijd kan optimaal worden benut. "Bij het leggen van vloerbedekking is het belangrijk dat de egalisatie voldoende gedroogd is. Als de bedekking te vroeg wordt gelegd, kunnen er luchtbellen of geuren ontstaan", zegt Tom Borggreve, Hoofd Product Management bij Uzin Utz Nederland. "Met Uzin NC 111 BiColor is het altijd duidelijk of de vloer legklaar is - ongeacht het klimaat op de bouwplaats. Dankzij de volledige kleurverandering van het oppervlak kan de verwerker direct zien of hij kan beginnen met het plaatsen van de bedekking.” De kleurverandering biedt volgens Uzin een bijkomend voordeel: in één oogopslag is te zien of de lijm goed is verdeeld. De aangebrachte lijm zorgt ervoor dat de egalisatie weer van kleur verandert: van zalmroze naar een groenige tint. Dit biedt extra veiligheid bij het leggen van elastische en textiele vloerbedekking. “Uzin NC 111 BiColor beschikt verder over productvoordelen zoals een hoge drukvastheid van C50. Hierdoor kan de gipsegalisatie in bijna alle situaties worden toegepast: van woningen tot industriële hallen, veelbezochte winkelcentra of ziekenhuizen. Een extreem goede vloei en een glad oppervlak zorgen ervoor dat UZIN NC111 BiColor ook een betrouwbaar product is met optimale legresultaten,” aldus UZIN tot besluit.

(Vloerenplein, 26-11-2018)

 
‘Iedere functionele ruimte eigen vloer’

Toepassing-MoodsToepassing Moods.Moduleo signaleert een interessante trend, waarmee vloerenverkopers vast en zeker hun voordeel kunnen doen. Onderzoek zou laten zien dat huizen weer gescheiden ruimtes krijgen en iedere functionele ruimte bovendien zijn eigen inrichting en aankleding, dus ook vloerbedekking.

Zo neemt Moduleo waar dat de tuinkamer en keuken weer worden afgesloten, zij het met fraaie glazen en stalen deuren van ‘industriële’ snit, en ook kamers ensuite worden weer in ere hersteld. “Deze verschillende ruimtes nodigen uit om ook voor verschillende vloerbekledingen te kiezen,” zo stelt de pvc-vloerenmaker, die de suggestie doet om voor deze toepassingen gebruik te maken van de mogelijkheden die zijn concept Moods biedt.

Moods omvat tal van geometrische dessins uit de bestaande collecties Transform en Impress die onderling of met de standaardformaten zijn te combineren. Zo ontstaat een veelheid aan verlegpatronen waarmee men verschillende zones in de ruimte - ook qua sfeer - kan afbakenen. Niet alleen de talrijke vormen (variërend van een visgraat-plank tot Hongaarse punt, van zeshoek tot driehoek en ruit) maar ook de verschillende afwerkingen zoals hout- of steensoorten en diverse kleuren kunnen voor een interessante en persoonlijke vloer zorgen, aldus de leverancier uit Avelgem.

(Vloerenplein, 23-11-2018)

 
Omzet bouw en afwerking opnieuw gestegen

cbs-logoDe omzet van de bouwsector als geheel is in het derde kwartaal met 9,9 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder, zo meldt het CBS. Kleine bouwbedrijven doen het overigens nog iets beter dan grote. Gespecialiseerde bouwbedrijven zien hun omzet in deze periode met 10,2 procent toenemen. De afwerkingsbedrijven binnen deze laatste groep scoren eveneens een plus van 10,2 procent.

Tot de afwerkingsbedrijven in de bouw rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen. Hun positieve omzetontwikkeling ligt in zowel het eerste, tweede als derde kwartaal steeds iets boven de 10 procent.

De totale vergunde bouwsom ligt in het voorbije kwartaal 5 procent hoger, door een toename van de vergunde bouwkosten voor de bouw en verbouw van bedrijfsgebouwen. Wel is voor het tweede kwartaal op rij voor minder nieuwbouwwoningen een vergunning verleend, bijna 12 procent minder dan in het derde kwartaal van 2017, aldus het CBS, dat tot besluit nog vaststelt dat ondernemers in de bouw per saldo positief zijn in hun verwachtingen voor 2019.

(Vloerenplein, 23-11-2018)

 
Forbo werpt blik op nieuwe werklandschap

RuimtebesparendRuimtebesparend, recyclebaar en multifunctioneel meubilair? Hoe dan ook: op de vloer ontbreekt Marmoleum niet.Marijke Griffioen en Hanne van Nederveen Meerkerk, respectievelijk senior designer en creative consultant bij Forbo Flooring, nodigen geïnteresseerden uit om bij te komen praten over ‘het nieuwe werklandschap en de kantoortrends’ op het World Architecture Festival, van 28 t/m 30 november in de RAI te Amsterdam.

Hun verwachting voor de toekomst geven ze bij deze alvast prijs aan belanghebbenden bij de inrichting van werkplekken. “De komende tien à twintig jaar zullen banen verdwijnen door de robotisering. Hiermee verwachten wij dat veel hoofdkantoren zullen verdwijnen of inkrimpen,” zo veronderstelt het duo. “Door het altijd en overal toegang hebben tot onze informatie zal er nog meer gebruik gemaakt worden van verzamelkantoren of van tijdelijke informele flexibele werkomgevingen. Ruimtes worden elementair, het flexibel indelen wordt nog belangrijker. Producten worden meer modulair en demontabel.”

“Ruimtebesparend en multifunctioneel meubilair zien wij ook verschijnen, “ zo vervolgen beide creatievelingen van de vloerenmaker. “Items moeten makkelijk op te bergen, te vervangen, te recyclen of aan te passen zijn, met een paspoort of milieulabel. Bovendien zal het gebruik van kleinere en intuïtieve ruimtes ook onze ecologische voetafdruk minimaliseren.”

En ze besluiten kordaat met de volgende vaststelling. “Circulariteit van producten wordt een vereiste. Hergebruik van materialen geeft ziel aan de ruimte en wordt versterkt door het contrast met de geïntegreerde technologie. Bovendien zal refurbishment door schaarste in grondstoffen en bewustwording van ons gebruik toenemen. Er komt een groei in kwalitatief hoogwaardige producten.”

Forbo Flooring bemant stand C120 op het evenement en is daar ook sponsor van de Office Future Project Award.

(Vloerenplein, 23-11-2018)

 
COREtec in aansprekend renovatieproject

aquila-tvhUSFloors geeft wat interessante details door van een recentelijk uitgevoerd renovatieproject, met daarin een hoofdrol voor zijn merk COREtec. De nieuwe COREtec-vloeren werden geïnstalleerd in de kantoren van TVH in het West-Vlaamse Waregem, internationaal leverancier van allerhande apparatuur. Een oude kantoorruimte diende te worden verbouwd en heringericht.

Voor de vloerbekleding viel de keuze op de Aquila uit de collectie STONE+. Vijfhonderd vierkante meter werd hiervan geplaatst. De vloer van COREtec kwam in beeld teneinde bovenop de bestaande vloer en zonder voorbereidende werkzaamheden een slijtvaste vloer te kunnen plaatsen met een dikte van slechts acht millimeter.

Bovendien gelden de COREtec-vloeren (van het type meerlaags rigide) als gemakkelijk in het onderhoud, wat gezien wordt als een voordeel voor kantoren waarin veel beweging is. Toepassing van specifiek de Aquila doet de ruimtes overigens nog groter lijken, zoals op de foto’s is te zien.

(Vloerenplein, 21-11-2018)

 
‘Engineered Products’ Beaulieu duurder

beaulieu-beeldDe business unit ‘Engineered Products’ van de Beaulieu International Group kondigt wereldwijd prijsverhogingen aan in zijn divisies die vezels, garens en technisch textiel fabriceren. Een en ander met ingang van 1 januari 2019, of wanneer de voorwaarden in het contract het toelaten. De stap volgt op aanzienlijke stijgingen van de kosten voor energie, grondstoffen en vervoer, zo stelt de in het West-Vlaamse Wielsbeke gevestigde groep. Opgemerkt wordt nog dat zijn vertegenwoordigers de komende weken contact zullen opnemen met afnemers om de impact van de prijswijzigingen op hun specifieke producten door te nemen.

De divisie Beaulieu Fibres International (vezels) is een belangrijke speler op de polypropyleenmarkt, met leveringen aan uiteenlopende sectoren: van voertuigen, vloeren, meubelstoffen en gezondheidszorg tot geotextiel en technische toepassingen. Beaulieu Yarns (garens) is een meetellende fabrikant van polyamide (PA) en polypropyleen (PP) garens. Toepassingsgebieden zijn onder meer karpetten en tapijten (residentieel en project) en automatten. Beaulieu Technical Textiles is met zijn technisch textiel een bekende naam op het gebied van tapijtbackings, agrotextiel, geotextiel, verpakking en bouwtextiel.

(Vloerenplein, 19-11-2018)

 
Iran zoekt nieuwe afzetmarkten tapijt

irantapijt-013nDe uitvoer van Iraanse tapijten naar de Verenigde Staten is na 6 november jl. praktisch geheel tot stilstand gekomen, dit nadat de Amerikanen hun nieuwe ronde van sancties hadden opgelegd aan het land. De Amerikaanse markt was goed voor zowat een derde van de exportwaarde van Iraans tapijt, ofwel zo’n 120 miljoen van de totaal 400 miljoen dollar. Ook de ongeoorloofde ‘omweg’ via Canada en Mexico zou bovendien effectief zijn afgesneden. De Iraanse tapijtexporteurs hopen het wegvallen van de VS als bestemming nu te compenseren door meer te leveren aan de markten van landen als Rusland, China en Zuid-Afrika en vragen hun overheid om financiële middelen daarvoor beschikbaar te stellen. Iran produceert jaarlijks circa 400 ton aan handgeweven tapijten, hoofdzakelijk voor de buitenlandse markten. Vooral Pakistan en India profiteren van de problemen waar Iran op zijn exportmarkten tegenaan loopt, zo stellen handelsbelangen in het land.

(Vloerenplein, 19-11-2018)

 
Armstrong stoot parket af, mikt op vinyl

armstrong-pandArmstrong Flooring gaat zich voortaan nog uitsluitend concentreren op zijn vinyltak. De sukkelende parkettak van de Amerikaanse vloerenmaker wordt nog voor het einde van dit jaar verkocht aan American Industrial Partners. Dit private-equitybedrijf betaalt 100 miljoen dollar voor onder meer zes parketfabrieken in de VS (die voornamelijk aan de Noord-Amerikaanse markt leveren), merknamen als Bruce Hardwood Flooring en verkrijgt tevens het recht om nog een paar jaar gebruik te maken van de naam Armstrong.

De verkopende partij verwacht netto 85 tot 90 miljoen dollar over te houden aan de transactie, kapitaal dat wordt gestoken in de verdere ontwikkeling van de (wel goed draaiende) activiteiten met elastische vloeren. Dit betreft haast vanzelfsprekend de snelle groeiers LVT en rigid core (een product dat Armstrong zelf in eigen land wil gaan maken), maar ook VCT (vinyl composition tile) en vinyl op rol. De parkettak van Armstrong is goed voor een jaaromzet van ruim 400 miljoen dollar. De fabrikant klaagt al langere tijd over een ‘veranderde dynamiek’ op de markt voor houten vloeren, met onder meer lagere volumes en prijsdruk tot gevolg.

(Vloerenplein, 16-11-2018)

 
Tarkett introduceert: iD Revolution

Toepassing-iD-RevolutionToepassing hout- en tegeldecors iD Revolution.Tarkett stelt de markt een grensverleggende primeur in het vooruitzicht met de introductie van de iD Revolution. Deze pvc-vrije vloerbedekking bestaat voor meer dan tachtig procent uit gerecyclede, minerale en bio-based materialen en is zelf geheel en al recyclebaar. De innovatie is vriendelijk voor het milieu (en voor het binnenklimaat) en als eerste veerkrachtige modulaire vloerbedekking voorzien van een ‘Cradle to Cradle Gold’-certificering.

"Met iD Revolution komen we tegemoet aan de behoeften van onze klanten die op zoek zijn naar alternatieven voor PVC, in de categorie modulaire vloeren,” aldus een toelichting van Ralph Jorissen, Vice President voor de Benelux bij Tarkett. “Met dit regeneratieve product zetten we samen met onze klanten een stap verder in de richting van ‘closing the loop’.”

Bij de productie wordt teruggewonnen polymeer gebruikt dat eerder dienst deed om het versplinteren van autoruiten tegen te gaan. De productformule bevat bijna een kwart gerecycled PVB, iets meer dan een tiende bioplastic en op een haar na de helft kalk, een mineraal dat in de natuur in overvloed aanwezig is. Voorts wordt bijna al het water in het productieproces gerecycled en is de helft van de benodigde elektriciteit afkomstig van hernieuwbare bronnen, en wordt de andere helft gecompenseerd met ‘carbon credits’ ten gunste van het regenwoud in de Amazone.

Aan het einde van zijn levensduur kan de volledig recyclebare iD Revolution weer worden hergebruikt. Via het terugnameprogramma ReStart van de aanbieder kunnen de tegels en planken worden ingezameld en teruggestuurd naar de fabriek om daar te worden verwerkt tot een nieuw product.

De tegels en planken zijn behandeld met de oppervlaktebescherming TopClean XP van Tarkett, gemakkelijk in het onderhoud, bestand tegen slijtage, krassen en vlekken en aanbevolen voor toepassing in drukbelopen ruimtes. De collectie telt een dozijn natuurlijk ogende dessins in hout en steen.

(Vloerenplein, 14-11-2018)

 
Mohawk: De Cock stuurt Noord-Amerika aan

Paul-De-CockPaul De Cock (foto: EPLF/Unilin).Het Amerikaanse vloerenconcern Mohawk Industries heeft klaarblijkelijk ook in eigen land de expertise van onze zuiderburen erg nodig. Gisteren werd bekend dat de ervaren Paul De Cock (45), tot nu verantwoordelijk voor de divisie Vloerbedekking binnen het segment Flooring Rest of the World, is gepromoveerd tot President van het segment Flooring North America. Hij volgt Brian Carson op, die inmiddels weg is bij de onderneming.

Vanaf 2009 heeft De Cock naar tevredenheid van Mohawk’s hoogste baas Jeff Lorberbaum leiding gegeven aan de productiebedrijven voor tapijt, laminaat, LVT en parket binnen Flooring Rest of the World. Hij leidde onder meer de ‘transformatie’ van Unilin als laminaatmaker naar totaalaanbieder van harde vloeren en stuurde nadien de integratie van Pergo binnen Mohawk aan. Voorafgaand aan de overname van IVC tekenden De Cock en zijn team voor het ontwerp en de installatie van de eerste geautomatiseerde LVT-lijn in Europa. Meest recentelijk droeg hij verantwoordelijkheid voor de opname van tapijtmaker Godfrey Hirst in het grotere geheel.

Eerder nog, vanaf de aankoop van Unilin door Mohawk in 2005, fungeerde De Cock als President van de afdeling harde vloeren in Noord-Amerika, waar hij veel bijdroeg aan de groei van het merk Quick-Step in de VS, de integratie van parketmaker Columbia en een verhoogde omzet in allerlei afzetkanalen. Vader Frans De Cock was overigens de baas bij Unilin Flooring (samen met Bernard Thiers, de huidige President van Flooring Rest of the World) toen Mohawk de zaak overnam voor omgerekend 2,2 miljard euro.

Een en ander houdt tevens in dat Paul De Cock na een half jaartje al (en per direct) het voorzitterschap moet opgeven van de in de EPLF verenigde Europese laminaatmakers, die in de loop van komend jaar een vervanger voor de Belg zullen aanwijzen.

(Vloerenplein, 14-11-2018)

 
Procentjes plus en min in CBS-cijfers Q3

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren sluiten het derde kwartaal af met een plus van 1,3 procent (volume: +2,1 procent). Zonder de correctie voor de koopdagen zou de omzetplus van dit cluster, waartoe de verkopers van parket-, laminaat- en kurkvloeren behoren, zijn uitgekomen op 0,3 procent (volume: +1,2 procent), aldus voorlopige cijfers van het CBS.

cbs-deth-sep18

De winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment (met inbegrip van winkels in verlichtingsartikelen) behalen in het derde kwartaal een omzetminnetje van 0,9 procent (volume: -3,0 procent), met name vanwege een dip in juli. Ongecorrigeerd komen ze tot een omzetkrimp van 1,8 procent in het voorbije kwartaal (volume: -4,0 procent).

In september weten de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren de grootste omzetstijging binnen de sector non-food te boeken. In de afsluitende maand van het derde kwartaal hebben ze 3,1 procent meer omzet gedraaid. Ook de winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment hebben meer omgezet, hun plus bedraagt 1,0 procent.

De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar genomen ligt in september 0,9 procent lager dan een jaar eerder, bij een volumekrimpje van 0,2 procent. De winkels in schoenen en lederwaren presteren veruit het matigst in de sector non-food. De detailhandel als geheel heeft 1,7 procent meer omgezet, vooral dankzij de foodsector, waarvan de omzet met bijna 4 procent groeide. Daarnaast is online bijna 13 procent meer omgezet in maand negen.

(Vloerenplein, 14-11-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

allesovertapijt-logo