banner-vp-forinn-17

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
CBS: Economisch beeld fractie beter

ConjunctuurbeeldConjunctuurbeeld vertoont opgaande lijn.Het conjunctuurbeeld is deze maand een fractie verbeterd, zo meldt het CBS vandaag. Half maart presteren alle indicatoren beter dan hun langjarige trend.

In de update van het conjunctuurbeeld komt vrijwel alle belangrijke economische informatie samen die het CBS de afgelopen maand of het afgelopen kwartaal heeft gepubliceerd. Zo is de stemming onder consumenten in maart nauwelijks veranderd en blijft op hoog positief niveau. Hun oordeel over het economisch klimaat is iets positiever. De koopbereidheid verandert niet.

Het producentenvertrouwen is in februari tot recordhoogte gestegen. Producenten zijn vooral positiever over de verwachte bedrijvigheid dan een maand eerder. In januari is voorts het volume van de investeringen in materiële vaste activa ruim 12 procent groter dan een jaar eerder. De groei is te danken aan hogere investeringen in woningen, vliegtuigen, personenauto’s en machines. Verder ligt het volume van de goederenexport in januari 5,5 procent hoger. Consumenten hebben in januari alles bij elkaar 0,7 procent meer besteed dan in januari 2017.

De gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie ligt in januari ruim 7 procent hoger dan in januari 2017, de grootste stijging sinds februari 2011. Al ruim twee jaar produceert de industrie meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Een andere indicator van belang is dat in februari het laagste aantal in een maand uitgesproken faillissementen sinds 2001 kon worden opgetekend.

Verder blijkt dat het aantal banen nu bijna vier jaar op rij groeit. In deze periode zijn er ruim een half miljoen banen bijgekomen. In het laatste kwartaal van vorig jaar is het aantal banen met nog eens 63 duizend toegenomen ten opzichte van een kwartaal eerder, het aantal vacatures bovendien met 14 duizend. Tenslotte meldt de uitzendbranche in het vierde kwartaal van 2017 de grootste omzetstijging in twee jaar tijd.

(Vloerenplein, 26-03-2018)

Floor & Wall Coverings van Amorim plust

Hydrocork-amorimIn 2017 investeerde Amorim in een verhoging van de productie van Hydrocork.Het Portugese kurkconcern Amorim meldt een omzetstijging van 3,8 procent voor zijn divisie Floor & Wall Coverings in 2017, om uit te komen op een bedrag van 121,5 miljoen euro. Na sterk op en neer gaande bewegingen in de eerste drie kwartalen (met per saldo een omzetplus van 1,5 procent over die periode), kon de vloerentak het vierde kwartaal afsluiten met een omzetgroei in de dubbele cijfers.

Ter verklaring rapporteert Amorim goede vooruitgang voor de productlijnen Hydrocork en Authentica in het voorbije jaar. Het vochtbestendige Hydrocork was in 2017 goed voor een omzet van 19,5 miljoen euro (2016: 15,4 miljoen), Authentica voor 7,0 miljoen (2016: 2,3 miljoen). Een goede ontvangst was er ook voor de nieuwe items in steenlook. De omzet in de VS gaf 11 procent prijs, te herleiden tot het afstoten van zijn deelneming in US Floors. Duidelijke groei tekende de divisie daarentegen op in Scandinavië en Duitsland.

Niettemin daalde het Ebitda van de divisie met ruim eenderde tot 8,3 miljoen euro, volgens Amorim een weerspiegeling van lage activiteitenniveaus, hogere commerciële inspanningen en kosten in verband met efficiëntieverbeteringen. De eenmalige kosten bedroegen 2,4 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van organisatiewijzigingen in Duitsland en Portugal, die weer te maken hebben met allerhande investeringen. Amorim heeft geld gestoken in onder meer een nieuwe persmachine en een nieuwe digitale printer, die naar eigen zeggen de lancering van een nieuwe generatie vloeren mogelijk gaan maken. Zo was op de voorbije Domotex al een nieuwe Wicanders-collectie te zien. “Na een jaar van investeringen en herpositionering van producten, zullen de activiteitenniveaus en de winstgevendheid naar verwachting verbeteren,” zo blikt Amorim positief vooruit naar 2018.

(Vloerenplein, 26-03-2018)

Lieuwe Steendam voorzitter BVP

Lieuwe-SteendamLieuwe Steendam (foto: BVP)Lieuwe Steendam is officieel aangewezen als voorzitter van de Branche Vereniging Projectinrichting (BVP). De drukbezochte ledenvergadering van afgelopen woensdag bij Bosgoed liet de keuze unaniem op hem vallen. Hij volgt Jeroen Blankers op, die na twee jaar voorzitterschap zijn energie wil gaan steken in zijn bedrijf Ad Borrenbergs Projectinrichting. Steendam heeft bij Tarkett gewerkt en was de voorbije jaren al bestuurlijk of adviserend betrokken bij de BVP en haar voorganger PPI. De BVP telt momenteel 71 leden, bestaande uit projectinrichters en aanbieders in de branche, met Leoxx als jongste toevoeging aan de lijst.

(Vloerenplein, 23-03-2018)

Headlam brengt traprenovatie Maëstro

TrapdisplayTrapdisplay, met op de bovenste trede de toestand ‘voor en na’ de renovatie.Headlam biedt de retailer met Maëstro de mogelijkheid om in vier simpele stappen - meten, zagen, lijmen en afwerken - snel en zonder hak- en breekwerk een trap te renoveren.

Maëstro steps maakt gebruik van het trede-over-trede-systeem. De oorspronkelijke trap dient als basis waarop de nieuwe trede wordt geplaatst. Met behulp van een opmeetvel hoeft men enkel de maten van de bestaande treden te nemen, deze af te tekenen op de nieuwe trede, de nieuwe trede op maat te zagen en deze op de oude treden te lijmen. Dit alles vergt volgens de groothandel minder dan een dag. Elk onderdeel is apart verpakt waardoor zich een trap op maat laat samenstellen. Het systeem is toepasbaar op elk type trap: recht, draaiend, open of met een overloop. Er zijn uitvoeringen in laminaat en in hout. Voor in de winkel is een aparte display in trapvorm ontwikkeld.

(Vloerenplein, 23-03-2018)

Material Experience wordt MaterialDistrict

material-districtDe geslaagde editie van Material Xperience 2018, vorige week voor het eerst ‘stand alone’ gehouden in de Ahoy Rotterdam maar desondanks weer groter gegroeid, was de laatste onder die naam. Volgend jaar keert het zichzelf als ‘multisectorale materialenbeurs’ aanprijzende evenement terug als MaterialDistrict. De locatie is opnieuw de Ahoy, de beursdagen 12, 13 en 14 maart. Wat blijft is de nadruk op innovatieve materialen. Die zullen te zien zijn in de sectoren Architecture, Interior, Fashion, Mobility, Product en Graphic. Daarnaast is er de bijzondere tentoonstelling van materialen die zijn gekozen uit Materia’s eigen collectie.

De uitgave van dit jaar, de dertiende, trok 140 exposanten aan. In de interieursector waren dat onder meer Amorim, Amtico, Barc Flooring, Cunera, Fetim Group, Forbo Eurocol, Forbo Flooring, Intercombi, Interface, IVC, Louis de Poortere, mFLOR, Modulyss, Moso, Prints van Oranje, Tecsom, Vorwerk en Wineo.

(Vloerenplein, 23-03-2018)

Vijfjarig Earth Hour-jubileum Forbo

Marmoleum-wordt-sinds-kort-earth-hourMarmoleum wordt sinds kort CO2-neutraal geproduceerd.Morgen, zaterdag 24 maart, doen miljoenen mensen, steden, bedrijven en organisaties - overal ter wereld - een uur lang het licht uit tijdens Earth Hour. Zij verklaren zich zorgen te maken over de toekomst van de planeet. Ook Forbo Flooring is van de partij, voor de vijfde keer op rij, en knipt het licht in al zijn fabrieken om half negen ’s avonds uit. Forbo is van mening dat de wereldwijd rap uitdijende bewustwordingsactie van het Wereld Natuur Fonds aansluit bij zijn duurzame koers. Als sprekend voorbeeld van deze boodschap noemt de vloerenmaker zijn primeur onlangs van een CO₂-neutrale Marmoleumvloer.

(Vloerenplein, 23-03-2018)

Carpetright zoekt redding in afslanking

Wilf Walsh Carpetright-logoCarpetright-topman Wilf Walsh: ‘Vorige management veel te voortvarend met openen nieuwe winkels.’De Britse vloerenketen Carpetright bevestigt vandaag te overwegen om onrendabele winkels te sluiten als onderdeel van een ‘company voluntary arrangement’ (CVA) en om zodoende ook huurcontracten voor andere verkooppunten te kunnen heronderhandelen met verhuurders. Gelijktijdig is de vloerenverkoper bezig om noodfondsen en kapitaal voor de langere termijn aan te trekken.

Een CVA is, als onderdeel van de Britse insolventiewetgeving, een vrijwillig akkoord waarmee bedrijven operationeel kunnen blijven en gelijktijdig gunstiger huurcontracten kunnen heronderhandelen en onrendabele onderdelen van de hand doen. Vermogensbeheerder Meditor, een bedrijf dat als grote aandeelhouder al aan boord is bij Carpetright, voorziet de keten van 12,5 miljoen pond werkkapitaal voor de korte termijn. Carpetright wil verder nog eens 40 tot 60 miljoen pond aan kapitaal via een aandelenplaatsing ophalen om zijn schuldenpositie te verbeteren en het bedrijf ook op de langere termijn op de rails te houden. Gesprekken met de banken moeten voorts, na groen licht te hebben gekregen voor een CVA, een versoepeling van de bestaande overeenkomsten opleveren.

Het aantal onrendabele winkels dat de keten op het oog heeft om af te stoten, klaarblijkelijk alleen in eigen land, bedraagt volgens eigen opgave tientallen. “De agressieve strategie van het vorige management ten aanzien van het openen van nieuwe winkels heeft Carpetright belast met te veel vastgoed bestaande uit te veel ongunstig gelegen winkels met huurprijzen die eenvoudigweg niet houdbaar zijn,” zo legt CEO Wilf Walsh de oorzaken voor een deel bij een ander. Onder zijn leiding heeft de keten de voorbije jaren wel al de nodige winkels afgestoten. Een probleem in dit opzicht betreft volgens de topman de talrijke winkels met langlopende huurcontracten, zodat een zinvol aantal ervan op korte of middellange termijn niet van hand kan worden gedaan. In de tussentijd is het wat Walsh betreft nu overigens ‘business as usual’ voor alle winkels.

(Vloerenplein, 21-03-2018)

Domotex Shanghai 2018 onderweg

Op-Domotex-Shanghai-2018Op Domotex Shanghai 2018 belicht COREtec onder andere zijn The Naturals Collection en Mega Stone Collection.In Shanghai is dezer dagen, dat wil zeggen gisteren, vandaag en morgen nog, jubileumeditie nummer twintig gaande van Domotex Asia/Chinafloor. De brede vloerenvakbeurs in het Shanghai New International Expo Centre profileert zich graag als het aangewezen platform voor bedrijven die zich willen laten gelden op de veelbelovende groeimarkt van Azië. De editie van vorig jaar was goed voor ruim 54.000 vakbezoekers (waarvan 18 procent uit Europa) en welgeteld 1364 exposanten. Dit jaar belooft de beurs qua cijfers weer hoger uit te komen.

Nederland vaardigt de vloerenbedrijven Best Wool Carpets, Brink & Campman en Robusta af, plus technologiebedrijf I4F en expediteur TCC.

USFloors is eveneens present in Shanghai en zo vriendelijk om ‘real time’ een foto van het evenement door te sturen. De exposant meldt overigens veel belangstelling voor zijn merk COREtec en in het algemeen zeer goede contacten op te doen.

(Vloerenplein, 21-03-2018)

Sluiting Ryalux komt in zicht

ryalux-logoDe Britse tapijtmaker Airea Plc trekt de stekker uit Ryalux Carpets, leverancier van kamerbreed kwaliteitstapijt via het retailkanaal. Een deel van de vijftig man personeel zou elders in de groep aan het werk kunnen. De sluiting zou 30 april a.s. rond moeten zijn. In de anderhalf jaar tot en met 31 december jl. maakte Ryalux Carpets een operationeel verlies voor bijzondere lasten van 3,1 miljoen pond op een omzet van 9,9 miljoen pond. Airea wijst erop dat aan de sluiting een periode van aanzienlijke verliezen voorafgaat, ondanks pogingen om het tij te keren. De handelsomgeving voor residentieel tapijt is volgens het bedrijf verslechterd en de tendens richting goedkopere synthetische tapijten zou de vraag naar het betere wollen tapijt verder hebben doen afnemen. Daarentegen is de toestand bij de projectvloerentak, die goed is voor bijna driekwart van de groepsomzet en bekend staat onder de naam Burmatex, wel florissant.

(Vloerenplein, 21-03-2018)

Viehoff Heerhugowaard versterkt team

Dennis-van-VugtDennis van Vugt, Jan de Vries en Taede van Rijt met een aantal bekende merken dat de groothandel voert.Groothandel Viehoff in Heerhugowaard versterkt zijn buitendienst met een drietal vertegenwoordigers. Jan de Vries (mobiel 06-83825440) neemt het rayon Noord-Nederland inclusief Noordoostpolder voor zijn rekening. Dennis van Vugt (06-83841686) is belast met het rayon West- en Zuidwest- en Centraal-Nederland. Taede van Rijt (06-13242312) ten slotte vertegenwoordigt Viehoff in het rayon Zuid- en Zuidoost-Nederland. Voor het overige blijft Rob Otte actief in het rayon Noord-Holland en doet John Roosjen nu het rayon Flevopolder, Midden- en Oost-Nederland.

(Vloerenplein, 21-03-2018)

Carpetright overweegt ferme maatregelen

Winkel-Carpetright-UKBritse winkel Carpetright.Carpetright laat zich in eigen land door bedrijfsadviseurs van Deloitte bijstaan in het verkennen van de mogelijkheden om de Britse tak van de retailketen op de schop te nemen, zo melden de Sunday Telegraph en andere Britse media. Daarbij zou ook worden gedacht aan een zogeheten ‘company voluntary arrangement’ (CVA). Dit is een middel waarmee bedrijven met schulden een vrijwillig akkoord met hun schuldeisers aangaan, daarin bijgestaan door een aangewezen specialist op dit terrein, met afspraken over welke bedragen zijn terug te betalen en uiterlijk wanneer. Driekwart van de schuldeisers moet instemmen met het akkoord, waarna deze voor alle crediteuren van toepassing is, ongeacht hun voorkeur. In de Britse praktijk van de voorbije maanden hebben verscheidene winkelgroepen en restaurantketens (zoals ‘Italian’ van Jamie Oliver) van een CVA gebruik gemaakt om verlieslatende verkooppunten van de hand te doen en om huurcontracten voor de overblijvende financieel flink gunstiger te heronderhandelen.

Carpetright heeft momenteel 416 Britse verkooppunten, waarvan 409 op zichzelf staand. In het derde kwartaal boekten die like-for-like een omzetverlies van 3,6 procent, terwijl de divisie ‘rest van Europa’ (voor een groot deel bestaande uit Nederland) 4,3 procent wist te winnen. Op zijn thuismarkt heeft Carpetright het al sinds het Brexit-referendum lastig. De stemming en koopbereidheid onder consumenten laat stevig te wensen over, de val van het pond maakt vloerenimporten uit onder meer Nederland en België duurder en de fris en fruitige concurrent Tapi snoept naar verluidt plaatselijk ook aardig wat marktaandeel af.

In een tussentijdse handelsupdate van 1 maart jl. meldde de keten rekening te houden met een klein verlies voor belastingen over het tot eind april lopende boekjaar, vanwege bij de verwachtingen achterblijvende like-for-like-verkopen op de markt van het Verenigd Koninkrijk, en tevens in gesprek te gaan met de banken. Tegen het persbureau Press Association herhaalt een woordvoerder van Carpetright nu de boodschap van begin deze maand dat de keten “een reeks van mogelijkheden aan het verkennen is om de ommekeer in de gang van zaken sneller naderbij te brengen en de balans te versterken.” Over deze verkenning is nog geen definitief besluit gevallen en wanneer dat wel gebeurt, wordt daarover gecommuniceerd. De aandelenkoers van Carpetright maakt vandaag weer een flinke smak, aangezien de financiële wereld in de regel dergelijke berichtgeving over de noodzaak van reddingsplannen niet echt op prijs stelt.

(Vloerenplein, 19-03-2018)

Meer ruimte voor vloeren op BAU 2019

Op-BAU-2019Op BAU 2019 zijn de hallen A5 en A6 in hun geheel bestemd voor vloerenexposanten.De aanbieders van vloerbedekking krijgen op de editie 2019 van BAU meer ruimte tot hun beschikking. Daarmee kan de megabouwvakbeurs in München wellicht nog wat steviger de concurrentie aangaan met Domotex in Hannover. BAU 2019 krijgt door het in gebruik nemen van twee nieuwe hallen de beschikking over maar liefst tweehonderdduizend vierkante meters beursoppervlak, weer twintigduizend vierkante meters erbij. Vloerenexposanten krijgen er zodoende ook ruimte bij in vergelijking met de vorige editie in 2017. Zij mogen nu de hallen A5 en A6 in hun geheel opvullen. Het aanbod zal allerlei soorten zachte, harde en elastische vloeren omvatten, met inbegrip van al het technische toebehoren voor het leggen en afwerken. BAU 2019 staat gepland voor 14 t/m 19 januari. Domotex 2019 van 11 t/m 14 januari.

(Vloerenplein, 19-03-2018)

Zachtboardrange Estillon heet Egalfloor

Egalfloor-ClassicEgalfloor Classic.Estillon levert vanaf dit moment zijn zachtboardrange voor vinyl, parket, laminaat of tapijt onder één naam: Egalfloor. De reeks zachtboardondervloeren bestaat uit verschillende kwaliteiten, te weten Egalfloor Fini 5 mm, Egalfloor Budget 7 mm, Egalfloor Basic 7 mm, Egalfloor Classic 7 mm en Egalfloor 10dB 10 mm. Behalve de naam, zijn ook de verpakkingen gewijzigd. Het gerestylede jasje is lekker kleurig en voorzien van een moderne uitstraling. Bovendien heeft iedere soort zijn eigen kleur. Estillon verklaart hiermee meer onderscheid tussen de verschillende kwaliteiten aan te brengen en de verpakkingen een opfrisbeurt te geven.

Egalfloor is eenvoudig en snel te leggen, kent een hoge indrukweerstand, egaliseert oneffenheden en isoleert koude vloeren, zo somt Estillon een aantal productvoordelen op. Tevens biedt de range een goede contactgeluidsisolatie, verhoogt hij het loopcomfort van de bovenvloer, verlengt de levensduur van de bovenvloer en is ten slotte toepasbaar bij vloerverwarming (Egalfloor fini). Daarnaast voldoet Egalfloor 10dB aan de voorwaarden voor contactgeluidsreductie van 10 dB ∆Llin, veelal gesteld door de Verenigingen van Eigenaren. Op de website van Estillon zijn toegankelijke technische databladen te vinden met meer informatie over de producten, aanwijzingen voor de installatie en tevens het TÜV-certificaat van Egalfloor 10dB.

(Vloerenplein, 19-03-2018)

Nieuw platform voor duurzame interieurs

Dutch Green Building Council (DGBC), NIBE en Ex Interiors hebben gisteren op de beurs Material Xperience in Rotterdam de komst van INSIDE/INSIDE aangekondigd. Hun gezamenlijke initiatief - de lancering is tijdens de Dutch Design Week in oktober - moet uitgroeien tot een toonaangevend online platform waarop inzichtelijk wordt hoe duurzaam, circulair en gezond een interieur is. Er zijn immers wel allerhande labels voor gebouwen maar niet voor het interieur, zo is de gedachte.

InsideInside-GroepsfotoVan links: Lieke Scholtens (Interface), Leon van Dun (Maiburg), Tineke Woort (DSM), Mantijn van Leeuwen (NIBE), Bart Dekkers (Baars & Bloemhoff), Edwin van Noort (DGBC), Rick Veenendaal (Gispen), Erik Luisman (Green Furniture Circle) en Odette Ex (Ex Interiors).

Gebruikers kunnen er duurzame interieurproducten en -materialen selecteren, detailinformatie lezen en bovendien betrouwbare gegevens over de milieu- en gezondheidsimpact opzoeken en vergelijken. De output van het platform kan onder andere worden gebruikt in aanbestedingen en voor certificeringen.

Het drietal organisaties wil met zijn initiatief de markt motiveren om flinke stappen te zetten op het vlak van het duurzame interieur. NIBE weet veel van het berekenen van de milieu-impact van materialen. Ex Interiors pioniert in duurzame interieurprojecten. DGBC beheert het duurzaamheidskeurmerk BREEAM-NL voor gebouwen en stimuleert de verduurzaming van de gebouwde omgeving.

“Er zijn veel wetten, labels en regels voor gebouwen, maar voor interieur niet,” zo legt Edwin van Noort uit, manager ontwikkeling bij DGBC. “Wat de huurder uiteindelijk in het gebouw zet, is altijd buiten onze scope gebleven. Wij willen daar ook een instrument voor maken, net zoals we dat voor gebouwen hebben ontwikkeld.”

Mantijn van Leeuwen, directeur NIBE: “Partijen die meedoen, kunnen met ons de milieubelasting van hun producten bepalen. Het grote voordeel daarvan is dat zij inzicht krijgen in hun hele productieketen, zodat ze doelgericht kunnen verbeteren.” Odette Ex, oprichter van Ex Interiors: “Het platform zal mij en mijn collega’s in de branche veel tijd gaan besparen, omdat het verzamelen van informatie over de duurzaamheidsprestatie van interieurproducten een stuk gemakkelijker wordt.”

Baars & Bloemhoff, DSM, Green Furniture Circle, Interface, Gispen en Maiburg fungeren als founding partner en gaan met hun kennis van zaken een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van het kennisplatform.

(Vloerenplein, 16-03-2018)

mFLOR Authentic Lake goed ontvangen

Geslaagde-presentatie-mFLORGeslaagde presentatie mFLOR op Material Xperience 2018.mFLOR is meer dan goed te spreken over zijn deelname, in het gezelschap van zijn Nederlandse projectpartner T&M, aan het gisteren afgesloten evenement Material Xperience in Ahoy Rotterdam. De doelgroep van belangstellende architecten en interieurvormgevers kreeg de voorbije drie dagen in de eerste plaats de jongste ontwikkeling mFLOR Authentic Lake voorgeschoteld.

“Material Xperience was weer een inspirerend en goed bezocht evenement. mFLOR mocht zich verheugen op veel kwalitatief goede bezoekers met gerichte interesse en concrete projecten,” zo blikt Peter Kuipers monter terug. De algemeen directeur zag bovendien dat zijn nieuwe Authentic Lake-collectie kon rekenen op veel enthousiaste reacties van de bezoekers, door zowel de uitstraling ervan als de afmeting.

Authentic Lake is dankzij de speciale productietechniek, net als Authentic Oak en Authentic Plank, voorzien van een bijzondere ‘in register embossed’ toplaag. Deze ‘Natural Touch’-aanpak laat de structuur in de toplaag nauwkeurig het design volgen, zodat de vloeren de ‘look & feel' van echt hout bezitten. Authentic Lake koppelt deze techniek daarenboven aan een indrukwekkende lengte van honderdvijftig centimeter. “De nieuwe mFLOR Authentic Lake werd bijzonder positief ontvangen en zal binnenkort al in de eerste projecten worden toegepast,” zo besluit Kuipers. Komende maand is de collectie verkrijgbaar.

(Vloerenplein, 16-03-2018)

Woonwinkel ook in nieuwe jaar in de plus

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseren in januari de grootste omzetstijging in de non-foodsector, zo rapporteert het CBS. Dit clustertje, waartoe de verkopers van parket-, laminaat- en kurkvloeren behoren, trapt het nieuwe jaar af met een plus van 4,1 procent. Ook de omzet van de winkels in meubels en huishoudartikelen (met inbegrip van woninginrichting algemeen) is gegroeid, en wel met 1,6 procent, volgend op een uitzonderlijk dipje in het rood van 0,3 procent in december.

cbs-detailhandel--jan18

De detailhandel als geheel heeft afgelopen januari 3,5 procent meer omgezet, bij een 2,4 procent hoger verkoopvolume. De omzet van de winkels in non-food is met ruim 2 procent aangedikt, evenzo hun verkoopvolume. Echt spetteren doet het echter pas in het domein van de clicks. De online omzet ligt in januari namelijk 22,5 procent hoger dan twaalf maanden eerder. Webwinkels scoren ruim 19 procent meer en de online omzet van multi-channelers ligt ruim 26 procent boven die van vorig jaar.

(Vloerenplein, 16-03-2018)

Interface brengt Conscient-collectie

Collectie-ConscientCollectie Conscient geldt wat Interface betreft als een voorbeeld van het bevorderen van wellbeing (en arbeidsproductiviteit) met design.Interface heeft een collectie tapijttegels ontwikkeld, Conscient gedoopt, die de concentratie van vluchtige organische stoffen (VOC’s) in de lucht vermindert, een belangrijke oorzaak van een vervuilde binnenlucht. Elke laag van de tapijttegel draagt volgens de fabrikant in Scherpenzeel bij aan een ‘optimaal’ genoemde luchtkwaliteit. De tegel bestaat uit een gepatenteerde combinatie van grove en biobased garens. Vanwege zijn structuur komen niet alleen minder VOC's vrij, maar worden bovendien fijne stofdeeltjes opgevangen en vastgehouden.

De nieuwe collectie is voorzien van CircuitBac Green, een backing die wordt gemaakt met een mengsel van bioplastic en minerale vulstoffen. De verschillende lagen van de tapijttegel worden samengevoegd met Modular Fusion, een thermisch hechtingsproces van Interface dat constructie zonder precoat mogelijk maakt. De nieuwe backing en Cool Carpet (een programma om de CO2-uitstoot voor de gehele levenscyclus te compenseren) zorgen er volgens het bedrijf voor dat het milieu veel minder wordt belast.

De vormgeving van Conscient heeft inspiratie gevonden bij natuurlijke elementen en doet denken aan aarde en natuurlijke veroudering. Er zijn zes kleurstellingen beschikbaar. Door richtingloze installatie ontstaan niet alleen willekeurige patronen à la de natuur, maar ontstaat tevens minder afval en zijn versleten tegels eenvoudig te vervangen. Het gebruik van TacTiles voor het leggen van de tapijttegels zorgt ervoor dat er nog minder lijm nodig is, wat de hoeveelheid VOC's in de woorden van Interface ‘nog dichter bij nul’ brengt.

(Vloerenplein, 16-03-2018)

Krimpje Duitse markt elastische vloeren

feb-logoDe afzet van de leden van de vakvereniging van fabrikanten van elastische vloerbedekkingen FEB is vorig jaar op de Duitse markt licht gekrompen, maar toont een groei van enkele procenten op de markten van Oostenrijk en Zwitserland, zo rapporteert vakblad Eurodecor in zijn online nieuwsvoorziening. Na nog een afzetgroei van 3,9 procent in 2016, wordt het voorbije jaar bij onze oosterburen afgesloten met bij elkaar geteld een minus van 1,4 procent. De terugloop bij de CV-vloeren en homogene vloeren kon volgens de FEB niet langer opgevangen worden door de groei bij de LVT-vloeren, hoewel die afgelopen jaar opnieuw met dubbele cijfers kon worden geschreven. Ook heterogene vloeren, veiligheidsvloeren, linoleum en rubbervloeren noteren in 2017 volumeverlies op de Duitse markt.

De afzet van elastische vloerbedekkingen is in Oostenrijk daarentegen opgelopen met per saldo 3,8 procent en in Zwitserland met 1,8 procent. Bij de FEB aangesloten zijn Amtico, Debolon, DLW Flooring, Forbo Flooring, Gerflor, IVC, Objectflor, Project Floors, Tarkett en Windmöller.

(Vloerenplein, 14-03-2018)

Expressieve dessins in Impress-collectie

MysticalMystical van dichtbij gezien, met elementen van hout en textiel.Moduleo heeft zijn Impress-collectie uitgebreid met de abstracte en expressieve dessins van de reeks ‘Expressive Floors’. Het vloerenmerk van IVC adviseert als toepassingsgebied een entree van een hotel of restaurant, luxe boetiek, concept store, kantooromgeving of andere werkplek in een bedrijf of praktijk die wel wat nieuw leven ingeblazen mag worden.

De markante collectie pvc-stroken speelt in op de behoefte om een persoonlijk stempel op een interieurontwerp te drukken. Elke plank of tegel is immers anders, wat een willekeurige plaatsing mogelijk maakt. Dankzij de technologie kunnen bovendien binnen een dessin bepaalde combinaties van verschillende, maar bij elkaar passende planken en tegels worden gekozen. Expressive Floors (slijtlaag 0,55 mm) telt een dozijn nieuwe kleuren en probeert tegemoet te komen aan de smaak van een trendgevoelig en modebewust publiek. Een van de sprekende voorbeelden is Mystical, die op gedurfde wijze het onontgonnen terrein verkent, zoals Moduleo het omschrijft, van hout dat met textiel wordt verweven. De Impress-collectie biedt met de reeks ‘Naturally Impressive Floors’ voorts realistische eik- en leisteenpatronen.

(Vloerenplein, 14-03-2018)

Campagne kleine specialistische beroepen

Het ‘Meld- en expertisepunt specialistisch vakmanschap’ is half maart van start gegaan met de campagne 'Volg je passie’. Een speciaal ontwikkelde ‘beroepenklikker’ toont in de speelse vorm van een landkaart alle kleinschalige specialistische beroepen die Nederland rijk is. Waarvoor bovendien mbo-opleidingen bestaan.
beroepenklikker‘Beroepenklikker’ van campagne 'Volg je passie’.
De campagne veronderstelt namelijk dat niet iedereen die warmloopt voor een bepaald beroep weet dat er een opleiding voor is. De zestig ‘unieke’ beroepsopleidingen tellende lijst loopt van audicien tot zilversmid en ziet ook de parketteur en de woningstoffeerder niet over het hoofd. De tool is hier te vinden.

(Vloerenplein, 14-03-2018)

PPC voegt ecocombi toe aan wagenpark

PPC-ecocombiMotto ‘graag gebracht’ van PPC geldt ook voor zijn milieuvriendelijke ecocombi.De Plinten & Profielen Centrale (PPC) heeft zijn wagenpark uitgebreid met een ecocombi, ofwel een langere en zwaardere vrachtwagencombinatie (LZV). Daarmee verkleint de groothandel zijn CO2-voetafdruk en maakt een fikse efficiencyslag in de bevoorrading van filialen en klanten.

De nieuwe aanwinst bestaat uit twee trailers en heeft de voor vrachtwagens maximale lengte van vijfentwintig en een kwart meter. De achterste trailer wordt naar het filiaal gebracht, de chauffeur doet met één trailer de distributieronde langs de klanten en haalt daarna de andere trailer weer op om terug te keren naar de hoofdvestiging in Wijk bij Duurstede. Dit komt ten goede aan het milieu, zo verzekert de PPC, want op jaarbasis scheelt het dertigduizend kilometer.

(Vloerenplein, 14-03-2018)

I4F houdt nu ook kantoor in Eindhoven

i4f-logoOctrooienontwikkelaar en -verkoper I4F heeft deze maand een kantoor in Eindhoven geopend. Een deel van zijn internationale ondersteuningsploeg, met inbegrip van financiën en marketing, heeft onderdak gevonden op de High Tech Campus aldaar, omschreven als de slimste vierkante kilometer ter wereld getuige de nabijheid van bedrijven als ASML, Philips, IBM, Intel en NXP. I4F opent komende maand in Shanghai voorts nog een tweede kantoor. Een team ingenieurs en bedrijfsontwikkelaars staat daar klaar om de partners en klanten op de Aziatische markten technische ondersteuning en productiekennis te leveren. De uitbreidingsplannen houden volgens CEO John Rietveld verband met de snelle groei van zijn bedrijf, dat vooral bekend is van installatiesystemen voor vloeren als 3L TripleLock en Click4U. De holding van Innovations4Flooring is gevestigd in Willemstad op Curaçao.

(Vloerenplein, 14-03-2018)

Intercombi present op Material Xperience
Hout-wordt-karaktervolHout wordt ‘karaktervol’ getoond.
Verrassende-combinatiesVerrassende combinaties onder het motto ‘Show me the world that’s inside your head’.

Deze week, van dinsdag tot en met donderdag, vindt in Ahoy Rotterdam de ‘multisectorale’ materialenbeurs Material Xperience plaats. Een vakpubliek van (interieur)architecten en andere creatieve professionals krijgt daar, onder veel meer, de meest recente materiaalinnovaties voorgeschoteld. Intercombi is dit jaar een van de nieuwe deelnemers aan het meetellende evenement.

Onder de lokkende leuze ‘Show me the world that’s inside your head’ belooft Intercombi in de Ahoy verrassende combinaties van vloeren te brengen. Die zijn volgens de modernste technieken geproduceerd en moeten de bezoeker in staat stellen om diens ideeën voor ontwerpen tot werkelijkheid te maken. Veel aandacht gaat uit naar het programma Vloer- & wanddelen. Combinaties tussen authentieke en gebruiksvriendelijke materialen zorgen volgens de exposant uit Kaatsheuvel voor een bijzondere, op de gebruiker afgestemde beleving in houten vloeren en wanddelen. Het hout wordt daarbij ‘karaktervol’ getoond, zonder de natuurlijke uitstraling te verliezen. Daarnaast introduceert Intercombi keramische vinylstroken met de ‘look en feel’ van hout. Deze ParquetVinyl-collectie heeft naast de warme uitstraling van hout, de bijzondere eigenschappen van keramische vloeren. Meer informatie over de beurs: www.materialxperience.nl.

(Vloerenplein, 12-03-2018)

EFWEX 2018 woensdag van start in Gent

Sfeerbeeld-van-EFWEX-2016Sfeerbeeld van de vorige editie van EFWEX.Woensdag aanstaande begint in Flanders Expo in Gent de drie dagen durende EFWEX, voluit de European Floor & Wall Exhibition. De vakbeurs wordt georganiseerd door uitgever Media-Pact en verzamelt nationale en internationale spelers uit de wereld van parket, laminaat, LVT, wand- en gevelbekleding plus het toebehoren en de chemie. Het tweejaarlijkse evenement is aan zijn derde editie toe. De exposantenlijst telt per vandaag tweeënveertig namen. Nederland stuurt een redelijke afvaardiging richting Oost-Vlaanderen, met onder meer Bijlard International, Flamingo Parket, Inpa Parket, PPC en RIGO Verffabriek. Parketvloeren zijn voorts te vinden bij exposanten als Gascogne Bois, Houtbedrijf Kerkhofs, Lamett, Silva Floors, Staki en YEPP (die merken verdeelt als Bauwerk, Quick-Step, Parador, mFLOR en COREtec).

De beurs vindt onderdak in hal 3 van de Flanders Expo. De toegang is gratis en wie zich registreert via www.efwex.eu krijgt bovendien een gratis ticket voor het muzikale W-Festival van komende augustus. Verder maakt het bezoek nog kans om met een Bona Spray Mop naar huis te gaan. Standhouders en bezoekers krijgen voorts op de donderdag een nocturne voorgeschoteld met dans en animatie. De catering ten slotte is opnieuw geheel en al gratis. De beurs opent elke dag om half elf en sluit op woensdag en vrijdag om half zeven, maar op donderdag om tien uur dankzij de dans en animatie.

(Vloerenplein, 12-03-2018)

Vloerendivisie Forbo groeit gedegen door

Marmoleum-CocoaForbo Flooring introduceerde vorig boekjaar onder andere Marmoleum Cocoa.De divisie Flooring Systems van Forbo heeft afgelopen jaar een netto-omzet van 857 miljoen Zwitserse franken geboekt, omgerekend 770 miljoen toenmalige euro’s. Het concern spreekt, in vergelijking met een jaar eerder, van een ‘gedegen’ stijging van 4,7 procent in zijn eigen munt gerekend, en van 3,7 procent in de munten van de afzetlanden in kwestie. De lancering van innovatieve vloerencollecties (de fabrikant wijst op een reeks introducties van onder meer Marmoleum, LVT, homogeen vinyl, Tessera, Flotex en Coral) en een welgekozen uitbreiding van de distributiestructuren liggen naar eigen zeggen aan de groei ten grondslag.

Zowel de regio Europa als Noord- en Zuid-Amerika en Azië/Pacific hebben bijgedragen aan de groei, zij het met verschillende groeipercentages en onder wat Forbo noemt gemengde marktomstandigheden. De meeste Europese markten, vooral de kernmarkten Frankrijk, Duitsland en Nederland, rapporteren een gematigde tot bovengemiddelde groei. De markt in Zuid- en Oost-Europa bloeit, maar is in Noord-Europa wat meer gedempt geweest. De omzet in het VK is licht gedaald als gevolg van de economische omstandigheden en de resulterende stemming van terughoudendheid.

De activiteit met bouw- en constructielijmen binnen de divisie (de Eurocol-tak) rapporteert per saldo een volgens Forbo zeer bevredigende omzetgroei. Vooral Rusland en Nederland hebben bovengemiddeld bijgedragen aan de vooruitgang.

Het bedrijfsresultaat (EBIT) van de vloerendivisie vóór eenmalige kosten stijgt met 2,3 procent tot omgerekend bijna 113 miljoen euro, ondanks de negatieve invloed van de hogere grondstofprijzen. Voor 2018 voorziet Forbo voor het concern als geheel een lichte stijging van de netto-omzet, verondersteld dat de valutasituatie en de economische omstandigheden niet wezenlijk veranderen.

(Vloerenplein, 09-03-2018)

Nieuws van Vorwerk op Material Xperience

Exclusive-1015Nieuwe kwaliteit ‘Exclusive 1015’.Vorwerk flooring neemt met zijn Nederlandse partner Mommersteeg deel aan Material Xperience 2018, het evenement voor enerverende vernieuwingen op materiaalgebied dat op 13, 14 en 15 maart op de rol staat in Ahoy Rotterdam. “Het is de afgelopen twee jaar stil geweest rondom Vorwerk,” zo valt Mommersteeg met de deur in huis in een bericht aan de pers. “Maar achter de schermen is onder leiding van een nieuw managementteam keihard gewerkt aan de evaluatie van de bestaande collecties, herdefiniëring van producten, collecties en strategie en de ontwikkeling van nieuwe producten en productlijnen.”

De kwaliteit ‘Exclusive 1015’ wordt op de beurs in de Maasstad gebracht als de eerste exponent van deze exercitie. Hij wordt voorgesteld als een ‘cool’ product, een vernieuwende vloerbedekking die zich het beste laat omschrijven als een harde vloer met de zachte, luxe uitstraling van textiel. Vorwerk flooring is te vinden op stand I34.

(Vloerenplein, 07-03-2018)

Omzetgroei woonwinkels minder meer

cbs-logo-tekstDe omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren is in 2017 met 7,6 procent gestegen. Het CBS constateert in zijn jongste Kwartaalmonitor Detailhandel dat de branche nog steeds profiteert van het feit dat de huizenmarkt op volle toeren draait. Evenzo stellen de rekenmeesters vast, zonder verklaringen te noemen, dat de omzet in de eerste drie kwartalen harder is gegroeid dan in het vierde. De omzet is het hardst toegenomen in het eerste kwartaal (11,6 procent), gevolgd door telkens iets afzwakkende stijgingen van 7,5, 6,4 en 5,2 procent in respectievelijk het tweede, derde en vierde kwartaal van 2017.

De omzet van de winkels in meubels, woninginrichting en huishoudelijke artikelen is over geheel 2017 met 4,4 procent gestegen, bij een volumestijging van 3,5 procent. In het vierde kwartaal komt de branche niet verder dan een beperkte omzetgroei van zo’n 2 procent. In het derde kwartaal kan nog een plus van bijna 8 procent worden opgetekend, een groeicijfer dat trouwens sinds het tweede kwartaal van 2006 niet meer was voorgekomen. Ook in de eerste twee kwartalen is de omzet in dit segment harder gegroeid dan in het afsluitende.

De omzet van de detailhandel als geheel ligt in het laatste kwartaal 3,3 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is op kwartaalbasis de laagste omzetgroei van het jaar. In de eerste drie kwartalen van het voorbije jaar is de detailhandelsomzet telkens met 4 procent of meer gegroeid. De duidelijk afgenomen omzetgroei in de non-foodsector (nog net aan 1 procent) is debet aan dit lagere groeipercentage, want de omzetstijging van winkels in de foodsector is in kwartaal vier juist de hoogste van het jaar.

Vooral de omzetdalingen bij kleding- en schoenenwinkels en bij de verkopers van consumentenelektronica en recreatieartikelen in de laatste drie maanden van het jaar spelen hierbij een belangrijke rol. Over heel 2017 daalt de omzet van de winkels in consumentenelektronica met 2,4 procent. Deze branche ondervindt volgens het CBS stevige concurrentie van webwinkels. Een belangrijke kanttekening is dat de omzet van bedrijven die hoofdzakelijk online consumentenelektronica verkopen niet in dit (rode) cijfer is meegenomen.

(Vloerenplein, 07-03-2018)

F. Ball steunt WoonTotaal Academy

Van-links-Marc-KempermanVan links: Marc Kemperman, Bob van Wort en Esther Swinnock van F. Ball.F. Ball is mede-sponsor geworden van de WoonTotaal Academy in Zoetermeer. De Britse fabrikant draagt bij met producten en materialen voor de trainingen en met het delen van zijn kennis en ervaring op het gebied van vloerinstallaties. “Wij staan er altijd voor open om in training te investeren zodat de beste resultaten worden bereikt met onze producten en kwaliteitsnormen in de branche op een hoger niveau komen,” verklaart Jonathan Goold, die belast is met de exportzaken van de maker van vloerlijmen en -voorbereidingsproducten. “Het is enorm boeiend om aan dit nieuwe initiatief mee te doen.”

Het eergisteren geopende vloertrainingscentrum biedt als primeur installatietrainingen aan de professionele vloerenlegger en gaat zich in de toekomst, naast vakgerichte trainingen, ook toeleggen op het geven van praktijkgerichte opleidingen voor nieuwe (leerling-)stoffeerders.

(Vloerenplein, 07-03-2018)

Headlam Group neemt Dersimo over

Bedrijfspand-Dersimo-headlamBedrijfspand Dersimo in Maassluis.De Headlam Group uit Engeland stuurt bericht dat hij het Nederlandse Dersimo heeft overgenomen. De overnemende partij, die zijn hoofdkwartier in Birmingham heeft, profileert zich als de grootste groothandel in vloeren in Europa.

“De aanpak, cultuur en doelgroep van Dersimo en Headlam Group passen goed bij elkaar en met deze overname zet Headlam Group een belangrijke stap in haar groeistrategie voor Nederland en Europa. Tevens wordt met deze overname de bedrijfsopvolging van Dersimo gewaarborgd,” aldus een persbericht vandaag.

Dersimo zal als zelfstandige dochteronderneming van Headlam Group vanuit Maassluis zijn activiteiten in Nederland blijven voortzetten. Ton van Schijndel zal zijn functie bij Dersimo neerleggen en de dagelijkse leiding overdragen aan Marc Dubbeldam, van Headlam in Zutphen.

(Vloerenplein, 05-03-2018)

WoonTotaal Academy Zoetermeer geopend
Goede-opkomstGoede opkomst op open dag WoonTotaal Academy in Zoetermeer.
Eelko-SivalEelko Sieval: ‘We verwachten vandaag zeker honderd belangstellenden.’
John-Keppel-John Keppel, de vloerenexpert achter het opleidingscentrum in Zoetermeer.
Units-van-Moduleo-MoodsUnits van onder meer Moduleo Moods, Cotap en Desso op de bovenverdieping.
Belangstelling-voorBelangstelling voor de diverse technische opleidingen.
Bas-Baltussen-van-FloorifyBas Baltussen van Floorify: ‘Fantastisch initiatief.’
Unifloor-is-enthousiast-partnerUnifloor is enthousiast partner van het nieuwe initiatief. Op de foto Frank Vousten (links) en Frank Bossers.

Vandaag is de WoonTotaal Academy in Zoetermeer op feestelijke wijze geopend. Het trainingscentrum is een initiatief van Eelko Sieval, eigenaar van het bekende orderverwerkingsprogramma WoonTotaal, en John Keppel, vloerendeskundige met een lange staat van dienst in de interieurwereld. De branche was vanmiddag volop aanwezig tijdens een open dag op het nieuwe onderkomen van het opleidingscentrum aan de Platinastraat 5.

“We verwachten vandaag zeker honderd leveranciers, zzp’ers, woninginrichters en projectinrichters te mogen ontvangen,” aldus Eelko Sieval. “Eigenlijk iedereen wel in Nederland die belang hecht aan het stoffeerdersvak.” De organisatie biedt technische verkoop- en installatietrainingen en technische ondersteuning voor fabrikanten, leveranciers, woning- en projectinrichters.

Beneden in het pand worden de trainingen gegeven. Dit betreft producttechnische trainingen voor een ieder die in de woninginrichting met sales te maken heeft. Boven bevinden zich presentaties van leveranciers in de branche, die zich op deze wijze achter het nieuwe initiatief scharen. Het lijstje met namen in Zoetermeer is imposant. Stauff, Eurocol, Bostik, Dr Schutz, Mapei, Schönox, Uzin en F. Ball treft men er aan. Maar ook Desso en Interface, Peitsman en Cotap, Gerflor en Moduleo/IVC, Floorify en mFLOR zijn er te vinden. Estillon en Orac ontbreken niet, en ook James en Unifloor tekenen present. Veel van de leveranciers hadden vanmiddag hun mensen afgevaardigd naar de feestelijke opening.

“Ik vind het een fantastisch initiatief,” aldus een enthousiaste Bas Baltussen namens de Vlaamse vloerenleverancier Floorify. “Echt uniek. Hier ontmoet je allerlei nieuwe mensen die meer willen bereiken in het vak.” En waarom presenteert Unifloor zich hier op de WoonTotaal Academy? “Dat is simpel,” zegt Frank Vousten lachend. “Wij zijn de beste in ondervloeren en dat willen we dan ook tonen.”

De nieuwe onderneming WoonTotaal Academy B.V. biedt vanuit twee locaties allerlei trainingen en andere vormen van dienstverlening. Vanuit Zoetermeer verzorgen interieur-vakspecialisten technische opleidingen voor de gehele interieurbranche. Deze zijn algemeen van aard of specifiek voor een merk of productgroep, met veel aandacht voor product- en installatiekennis en voor de voorbereiding. Vanuit de Woonindustrie in Nieuwegein verzorgen de specialisten technische verkooptrainingen, ook algemeen of specifiek, waarbij product-, installatie- en verkoopkennis uitgebreid aan de orde komen.

De vakspecialisten van de WoonTotaal Academy bieden fabrikanten, leveranciers, groothandels, grootwinkelketens en woning- en projectinrichters voorts de service van technische support. Dit houdt in een technische helpdesk, reclamatiebezoeken op locatie, installatie-ondersteuning, onafhankelijke expertise, demo’s en workshops op beurzen, ondersteuning op productontwikkeling en installatietesten van nieuwe producten of methodieken. Ten slotte kwalificeert en rangschikt de organisatie installateurs, zodat zijn klanten, vanuit de koppeling van het opleidingsinstituut met het WoonTotaal-programma, de juiste vakman voor hun installatiewerk kunnen selecteren en inplannen. Voor meer informatie: www.woontotaal-academy.nl.

(Vloerenplein, 05-03-2018)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

meister

allesovertapijt-logo