forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Associated Weavers boekt winst

De Vlaamse tapijtgroep Associated Weavers International (AWI) heeft - na drie jaren van verlies - het boekjaar 2002 afgesloten met winst. De omzet steeg met 8,9 procent tot 270,3 miljoen euro, de nettowinst bedroeg 4,7 miljoen euro ten opzichte van een nettoverlies van 3,6 miljoen in 2001. De tuftafdeling, goed voor 90 procent van de omzet van AWI, boekte een omzetstijging van bijna 13 procent bij een volumestijging van 2,25 procent. AWI realiseerde de stijging vooral in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Dat laatste zou vooral te danken zijn aan het Franse filiaal Balsan. Ook de upgrading van de productmix droeg bij aan de omzetgroei. AWI signaleert dat de markt voor getuft tapijt gekenmerkt blijft door overaanbod en schat dat de neergang in 2002 ongeveer 5 procent in volume bedroeg. De omzet van de weefafdeling daalde ruim 13 procent. AWI klaagt over een zwakke vraag, overcapaciteit en druk op prijzen en marges in deze sector. De markt zou zich in de loop van 2002 slechts heel traag en uiteindelijk onvolledig hebben hersteld. AWI houdt zich op de vlakte wat betreft de vooruitzichten voor het lopende jaar.

(Vloerenplein/AWI, 03-02-2003)

Bouwbeurs 2003

bouwbeurs 1Aanstaande maandag start in de Utrechtse Jaarbeurs de Internationale Bouwbeurs 2003. De beurs presenteert de nieuwste trends, opvallende ontwikkelingen en innovaties op het gebied van bouwen en bouwmaterieel. De beurs is in sectoren ingedeeld. Aan de beurs wordt door ruim 1000 exposanten deelgenomen. Organisator Jaarbeurs Exhibitions & Media rekent op ruim 100.000 bezoekers. Opvallend is een aantal exposanten uit de vloerbedekkingsector. Zo nemen deel: Desso Projecten, Enia Carpets, Forbo Linoleum, Forbo Project Tapijt, HDM, Interface en Unifloor. Daarnaast is ook het nodige te zien op het gebied van vloerafwerking en -onderhoud. De deelnemers lonken nadrukkelijk naar de aantrekkelijke projectensector. Om aan deze interesse tegemoet te komen is er op 6 februari een speciale architectendag. Op deze dag, die door de redacties van De Architect en Detail in Architectuur wordt georganiseerd komen vanaf 09.30 uur verschillende vertegenwoordigers van toonaangevende architectenbureaus aan het woord. (

Vloerenplein, 31-01-2003)

Parade Tapijt brengt Dreamland

In zestien verschillende tinten - van grasgroen tot oranjecurry, van seringenpaars tot zuurstokroze - brengt Parade Tapijt het nieuwe Parade Dreamland. De aanbieder uit Soest, onderdeel van de Enia Carpet Group, merkt in zijn persbericht waarschijnlijk terecht op dat het van lef getuigt om met die kleuren iets van jezelf te laten zien. Dreamland onderscheidt zich volgens Parade door een opmerkelijk gunstige verhouding tussen prijs en kwaliteit. Het product is leverbaar op 400 en 500 cm breed. Adviesverkoopprijs is 14,75 euro per vierkante meter.

(Parade Tapijt, 31-01-2003)

Fusie Pergo en Witex vastgelegd

Het heeft een maand langer geduurd dan verwacht, maar het samengaan van Pergo en Witex is nu onderling rond gemaakt door Pergo AB en HW Industries, de belangrijkste aandeelhouder van Witex AG. Pergo bezit momenteel 25,1 procent van de aandelen in Witex, HW Industries heeft de resterende aandelen. Volgens de gisteren bekendgemaakte overeenkomst zal Pergo alle Witex-aandelen van HW Industries overnemen. In ruil daarvoor ontvangt HW Industries 20 procent van de aandelen in Pergo en wordt daarmee de grootste aandeelhouder van de Zweedse onderneming. Na de overname zullen de jaarlijkse verkopen van de Pergo-groep op rond 5 miljard Zweedse kronen uitkomen, circa 530 miljoen euro.

(Pergo/DPN, 29-01-2003)

Uzin bij H.D. Boekholt

Vanaf 1 februari a.s. zijn Uzin parketkleefstoffen ook verkrijgbaar bij groothandel H.D. Boekholt te Groningen en te Leeuwarden. Bij H.D. Boekholt kunnen woninginrichters, projectstoffeerders, meubelstoffeerders, gordijnateliers en parketteurs uit voorraad bestellen of bij de balie ophalen. Zij hebben keuze uit een assortiment van 6000 artikelen, aldus een persbericht van Unipro te Haaksbergen.

(Unipro/DPN, 29-01-2003)

Wedstrijd woningstofferen op weg

Opleidingsinstituut Gildevaart te Nieuwegein kondigt de komst aan van de 1e Nationale Wedstrijd Woningstofferen. Met ondersteuning van het VerbeterTeam Woonbranche, de Interdecor-organisatie en welwillende sponsors wordt de wedstrijd gehouden tijdens en op de vakbeurs Interdecor van 14 t/m 17 september a.s. De wedstrijd wordt georganiseerd naar analogie van de succesvolle Parketwedstrijden, die zich al bewezen hebben als druk ontmoetingspunt en belangrijk middel om scholing en kwaliteit te promoten. Het is de bedoeling dat de deelnemers aan dit initiatief (af te vaardigen door ROC-scholen en belangstellende bedrijven) een drietal opdrachten krijgen: vloerbedekking leggen (drie soorten), een trap bekleden, en raambekleding aanbrengen (twee soorten). Een onafhankelijke jury zal de werkstukken beoordelen. Nadere informatie is te verkrijgen bij Ad van Mierlo van Instituut Gildevaart. E-mail: avmierlo@gildevaart.nl.

(Gildevaart/Vloerenplein, 27-01-2003)

Ook Berry roert de grote trom

Laminaatproducent Berry zegt tijdens de voorbije vakbeurs Domotex er door Unilin “abusievelijk” van te zijn beschuldigd met de nieuwe range ‘Berry Flor Chateau’ inbreuk te maken op een bestaand octrooi (DE 29710175) van laatstgenoemde. Een en ander ging volgens ooggetuigen vergezeld van de nodige ophef rond de stand van Berry. Unilin is daarbij uitgegaan van verkeerde veronderstellingen, die in het product van Berry niet aan te tonen zijn. Aldus laat het bedrijf nu weten aan het Duitse vakblad Boden Wand und Decke. Berry claimt direct protest te hebben aangetekend. Ook een tweede poging van Unilin om Berry vanwege de schending van een ander patent op een gebruiksmonster (DE 29724428) te veroordelen, zou “een misslag” zijn. Berry beweert alle mogelijke wettelijke middelen te hebben gebruikt om met een reactie te komen op deze “poging tot beschadiging van zijn reputatie”.

(Vloerenplein/BWD, 24-01-2003)

Veka naar Sluys/den Hartog

Sluys/den Hartog Projectstoffering meldt per 1 januari 2003 plaatsgenoot Veka Vloeren te hebben overgenomen. Veka is de leverancier van de vloeistofdichte Veka verlijmde PVC tegelvloer. Sinds enige jaren levert het bedrijf ook een verhuisbare PVC tegelvloer met kliksysteem. De vloeren worden geproduceerd van gerecycled PVC.

(Vloerenplein, 24-01-2003)

Imagocampagne tegen vooroordelen

De overkoepelende Europese belangenorganisatie voor de tapijtbranche European Carpet Association (ECA) heeft in een vooraankondiging gemeld dat er een internationale campagne pro tapijt op stapel staat. Volgens het Belgische dagblad De Financieel Economische Tijd richt de imagocampagne zich op het wegnemen van inmiddels sleetse vooroordelen tegen tapijt. Klaarblijkelijk laat men zich daarbij inspireren door de assertieve campagnes die bijvoorbeeld het Carpet & Rug Institute in de Verenigde Staten voert.

(Vloerenplein/FE-Tijd, 22-01-2003)

verder met nieuwsarchief 13

verder met nieuwsarchief 13

Daling invoer geknoopt tapijt

De invoer van geknoopte tapijten in Nederland is fors afgenomen over de eerste zes maanden van het afgelopen jaar. In vierkante meters bedroeg de achteruitgang ruim 31 procent. Vooral India, veruit de grootste leverancier van ons land met een aandeel van bijna 50 procent, en Marokko moesten terrein prijsgeven. Nepal handhaafde zich, terwijl Iran, China en ook Turkije meer wisten af te zetten. In waarde liep de import gemiddeld met bijna 9 procent terug. In de Europese Unie als geheel daalden de importen met 14 en 19 procent voor respectievelijk het aantal meters en het aantal euro’s. Aldus cijfers die het Duitse Bundesverband der Orientteppich-Importeure (BVOI) op de voorbije Domotex naar buiten bracht. De BVOI signaleert overigens dat de detailhandel het er hoogstwaarschijnlijk beter van afbrengt dan de invoerhandel omdat winkeliers hun voorraden afbouwen, in ieder geval in Duitsland. Zachte kleuren, mediterrane tonen, daarbij veel rood en nog steeds veel natuur; daar is volgens de importeurs veel vraag naar, zonder dat echter van een absolute trend gesproken mag worden.

(Vloerenplein/BVOI, 20-01-2003)

Shaw ontkent overname Armstrong

Op de voorbije Domotex in Hannover deed het gerucht de ronde als zou het Amerikaanse vloerenconglomeraat Shaw belangstelling hebben voor collega en landgenoot Armstrong, moedermaatschappij van onder meer Desso-DLW. Het gerucht is door Shaw zelf de wereld ingeholpen. Eerder deze maand hield de onderneming een bijeenkomst voor dealers, personeel en zakenpartners. Bestuursvoorzitter Julian Saul zei onder andere dat 2002 het beste jaar in de geschiedenis van de onderneming was maar meldde ook tussen neus en lippen door dat Shaw in een overname-stemming was. “De toekomst zal het uitwijzen,” aldus Saul. In de Amerikaanse vakpers duikt vervolgens de naam van Armstrong op als potentiële overnamekandidaat. Op de vraag van Vloerenplein evenwel of de geruchten op waarheid berusten, reageert Shaw met een stellig “nee”.

(Vloerenplein/FCW, 17-01-2003)

Forbo Flooring in de maak

In een persbericht van vandaag laat de Forbo-groep weten de organisatie van het concern te gaan vereenvoudigen. Dat betekent dat de twee bedrijfsonderdelen Linoleum en Vinyl, voorheen afzonderlijk vertegenwoordigd in het management van de onderneming, worden samengevoegd. Binnenkort treedt het nieuwe vloerensegment wereldwijd naar buiten op de markt onder de naam Forbo Flooring. Directeur wordt Martin Richenhagen, die per 1 februari a.s. in dienst treedt en afkomstig is van de Duitse machinebouwer Claas. R.S. Pemberton, voorheen verantwoordelijk voor Vinyl, gaat onder Richenhagen wereldwijd de vloerenverkoop aansturen. M.A.G. Weijenberg, voorheen Linoleum, verlaat Forbo.

(Forbo/Vloerenplein, 17-01-2003)

Domotex trekt meer buitenlanders

De internationale vloerbedekkingsvakbeurs Domotex 2003, die van 11 t/m 14 januari werd gehouden in Hannover, heeft volgens een slotbericht van de organisatie circa 41000 vakbezoekers (2002: 42873) getrokken. De beurs is daar, gezien het zwakke economische klimaat, tevreden mee. De 1082 exposanten (2002: 1116) die een vloeroppervlakte van 85000 meter (2002: 90025) vulden, zijn volgens een enquête van Domotex positief gestemd over een komende opleving van de commerciële activiteiten. De aanbieders waarderen tevens het hoge percentage buitenlanders en de kwaliteit van het bezoek. Het aandeel buitenlandse bezoekers is opgelopen naar 60 procent (2002: 52,5 ). Het aantal deelnemende buitenlandse bedrijven steeg naar 790 (2002: 766). “Het jaar 2002 was zonder meer het economisch meest moeilijke sedert vele jaren in Duitsland,” zo klinkt het in een ‘beursbegeleidend’ statement van Peter Schwartze, bestuurder bij het Verband der Deutschen Heimtextilien-Industrie. Voor de Duitse tapijtsector brengt de vereniging omzetcijfers naar buiten over 2002 die er bepaald niet om liegen: getuft tapijt liep 11,8 procent terug, geweven tapijt zelfs 21,0 procent. Dat laatste is vooral een aanwijzing voor de zwakte van de projectenmarkt. De gemiddelde prijs voor geweven tapijt steeg met 2,3 procent, die van getuft daalde met 4,0 procent. Volgens de voorman van de Duitse woontextielindustrie moet voor het lopende jaar rekening worden gehouden met een verdere omzetafname van zo’n 5 procent, al daagt er een herstel in het laatste kwartaal van 2003. Tapijtfabrikanten die een remedie zoeken voor alle narigheid moeten volgens Schwartze inspelen op de toenemende belangstelling voor hogere kwaliteit en design. De Nederlandse deelnemers waren niettemin over het algemeen behoorlijk tevreden met hun deelname aan Domotex dit jaar.

Edel Tapijt had ruim uitgepakt met een centraal gelegen en drukbezochte stand. Bij Belakos was men “redelijk tevreden” en werd vastgesteld dat Duitsland wat minder belangrijk werd als doelmarkt, ten gunste van onder meer Groot-Brittannië. Een woordvoerder van Intercarpet: “Als bedrijf zijn wij vooral tevreden met de contacten die we hebben opgedaan, onze algemene indruk van de beurs is iets minder.” Wim Henderickx van Best Wool Carpets was eveneens goed te spreken over de gelegde contacten en onderstreepte de kwaliteit van het bezoek. De nieuwe Estillon-directeur Jos van Bree beaamde dat: “Als contacten-beurs heeft Domotex voor ons zijn nut weer bewezen.” Op de gezamenlijke stand van Estillon, Saffier International en Best Base werd onder meer de nodige aandacht gevraagd voor het Soundbase-systeem voor onder hout en laminaat. E. Pasman van Béwé, die op Domotex stond voor het bezoek uit onder meer Duitsland, Engeland, Oostenrijk en Zwitserland, zei een goede beurs te draaien. “De Duitse markt is moeilijk,” zo geeft Pasman toe. “Dan gaat het erom dat je je contacten onderhoudt, vooral de goede natuurlijk. En belangrijk is dat je er bij bent als de markt weer aantrekt, met de juiste collectie vanzelfsprekend.” Johan Toonen van Cunera: “We hebben opvallend veel niet-Duitsers over de vloer gekregen. De Duitsers zelf laten het momenteel een beetje afweten. Ik heb aan Domotex niettemin een goed gevoel overgehouden, al begint het eigenlijke werk natuurlijk pas nu echt, met de nazorg. Als je uit honderd belangstellenden tien of vijftien goede prospects overhoudt, ben je spekkoper. We verwachten veel van de Symphony-collectie van wollen karpetten voor de exclusieve markt en trekken veel bekijks met onze nieuwe karpettenserie met natuurlijke vezels, buiten het gebruikelijke sisal om.” In de laminaathoek heerste de nodige drukte bij de gekende aanbieders als Berry, Alloc, Faus (met het nieuwe reliëflaminaat) en Quick-Step, dat prominent Uniclic Sound met In-Out systeem toonde. Amorim kwam met de ‘New Colour Collection’ en liet gelijk weten ruimte te zien om het marktaandeel van kurkvloeren (nu 0,4 procent) te vertienvoudigen. Op design- en kleurgebied waren de nieuwigheden tamelijk beperkt op Domotex. De felle primaire kleuren die het bijvoorbeeld in Nederland goed doen, raakten in Hannover wat ondergesneuuwd tussen de acquarel- en cocooningkleuren als aardebruin en beige. “Fel rood, daar kom je niet mee weg bij de wat conservatieve Duitse consument,” aldus een Nederlandse exposant. In het design heersen minimalisme, geometrische vormen en natuurmotieven. Bij Brink & Campman, duidelijk aanwezig op het designinitiatief ‘floorforum’ waren ze duidelijk over wat dé trend is. Niels Albers van B&C: “De trend is wat ons betreft rood-met-strepen. Heel fel rood kan ook, maar uitsluitend op klein formaat, passend bij het typisch Duitse fenomeen van de ‘Mehrfamilienhaüser.” Een multi-gekleurd strepenpatroon kwam ook terug in de driedimensionele ‘designtorens’ bij Arte Espina, die moeilijk over het hoofd gezien konden worden. Ook Karpi showde zijn producten op het ‘floorforum’. De volgende Domotex wordt gehouden van 17 t/m 20 januari 2004. (Vloerenplein/Domotex, 15-01-2003)

Domotex 2003 van start

Voor de internationale vloerbedekkingsbeurs Domotex 2003 die van 11 t/m 14 januari in Hannover wordt gehouden, hebben zich rond 1100 exposanten aangemeld. Dat ligt op het niveau van vorig jaar. Van de exposanten zijn er 790 afkomstig van buiten Duitsland. In totaliteit zijn 59 nationaliteiten vertegenwoordigd op deze toonaangevende beurs voor zachte en harde vloerbedekking. Het beursoppervlak ligt met 86.000 vierkante meter een paar procent onder dat van 2002. Verwacht worden zo’n 42.000 vakbezoekers. In Hal 3 kunnen zij dit jaar terecht voor het nieuwe exposanteninitiatief ‘floorforum’, de trendshow van aanbieders van naam, die tapijt weer tot het middelpunt van de binnenhuisinrichting moet maken. In Hal 4 is er opnieuw de ‘contractworld’ voor de groeiende projectenmarkt. Een (beperkte) greep uit de vele Nederlandse exposanten: Arte Espina, Belakos, Best Base, Best, Betap, Bewe, Brink & Campman, Condor, Cunera, Edel, Forbo Linoleum, Forbo Novilon, Hamat, Hillfloor, Intercarpet, Mateboer, Nettex, Ossfloor, Rinos, Robusta, Telenzo, Timzo en Vebe.

(Vloerenplein/Domotex, 13-01-2003)

Certus Haarlem naar BonaKemi

Vanaf 1 januari 2003 behoort Bona’s distributeur Certus tot de dochterondernemingen van de Zweedse multinational BonaKemi AB, aldus laat de Haarlemse onderneming weten in een persbericht. Certus is al tientallen jaren de distributeur van Bona voor de Nederlandse markt. Sinds 1996 wordt het bedrijf geleid door Hugo Bos, die vanaf nu als algemeen-directeur in dienst treedt en ook verantwoordelijk is voor de Benelux-markt. “Als een dochter van Bona krijgen wij meer ondersteuning bij de promotie van het totale Bona-concept. Bona heeft veel kennis en ervaring in deze markt. Ik ben eveneens ervan overtuigd dat zij de producten voor de toekomst hebben. Wij willen groeien op de Nederlandse markt en hebben nu de mogelijkheid onze afnemers het totale Bona-assortiment, in combinatie met training en ondersteuning, te bieden,” aldus Bos. Bona bewerkt de professionele markt, het industrieel aflakken voor parketproducenten en de dhz-markt. Stefan Johansson, president en CEO van BonaKemi AB: “De Nederlandse markt is zeer interessant en wij zien veel mogelijkheden in beide professionele markten en de dhz-markt.” De Bona-groep behaalde een omzet van 100 miljoen euro vorig jaar.

(Certus/Vloerenplein, 13-01-2003

Virtueel laser-tapijt gelanceerd

De organisatie van de Bafta Awards, het Britse equivalent van de Amerikaanse Oscars, overweegt om na het debâcle van vorig jaar af te zien van het spreekwoordelijke ‘red carpet’ bij de uitreiking van de Britse filmprijzen, komende maand. De directie denkt er nu over om een ‘virtueel rood tapijt’ neer te leggen. Afgelopen jaar resulteerde een reactie van vuurvertragende chemicaliën in de rode loper, in combinatie met overvloedig regenwater, tot een merkwaardig schuim- en glibberballet dat schoeisel en kleding ruïneerde van actrices, acteurs en hoogwaardigheidsbekleders. De Bafta heeft nu de hulp ingeroepen van experts in ‘special effects’ om te zien of de ceremonie kan worden opgeluisterd met een soort van laserstralen. Die moeten een ‘virtueel rood tapijt’ vormen. “We willen dit jaar heel erg graag eens wat anders doen,” verklaarde Bafta-bazin Amanda Berry. “Dat tapijt heeft ons vorig jaar een absoluut fortuin gekost.”

(Vloerenplein/Ananova, 10-01-2003)

Oktober geen ‘woonmaand’?

In oktober 2002 is de binnenlandse consumptie 1,9 procent groter dan in dezelfde periode een jaar eerder. De bestedingen aan woninginrichting liggen echter meer dan 9 procent onder het niveau van oktober 2001. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Het cijfer van de binnenlandse consumptie als geheel is positief beïnvloed door een gunstiger koopdagenpatroon dan in oktober 2001. Als hiermee rekening wordt gehouden, past de ontwikkeling in het beeld van een stabiele maar gematigde consumptiegroei zoals dat al bijna twee jaar te zien is. In oktober 2002 is (voor prijsveranderingen gecorrigeerd) 4,1 procent meer besteed aan duurzame goederen dan een jaar eerder. Bij deze consumptiecategorie is dit de hoogste volumestijging die tot nu toe over 2002 gemeten is. Vooral de bestedingen aan kleding en textiel, huishoudelijke apparaten en vervoermiddelen zijn duidelijk hoger dan een jaar eerder.

(Vloerenplein/CBS, 10-01-2003)

Geluidsnorm laminaat vastgesteld

De Vereniging van Europese fabrikanten van laminaatvloeren (EPLF) te Bielefeld (Duitsland) heeft een conceptnorm ontworpen voor het bepalen van de ruimtelijke geluidsbelasting van laminaatvloeren. Een internationale werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van industrie en onderzoeksinstituten, heeft na een klein jaartje werk de nieuwe meetmethode op schrift gezet. Een en ander moet de branche voorzien van een uniforme richtlijn bij het vaststellen van de geluidsbelasting die optreedt bij het betreden van een laminaatvloer. De EPLF gaat de norm binnenkort voorleggen aan de ISO-organisatie in Wenen. De leden van de EPLF zijn overeengekomen om hun metingen te gaan verrichten aan de hand van de nieuwe norm en om er in hun publiciteit naar te verwijzen. Dit laatste om een eventuele wildgroei van tegenstrijdige reclame-uitingen op verpakkingen, brochures, etc. te voorkomen. De conceptnorm is vrij verkrijgbaar bij de EPLF.

(EPLF/Vloerenplein, 08-01-2003)

Carpet Recycling Europe gestopt

Carpet Recycling Europe (CRE) heeft afgelopen maand bekendgemaakt te stoppen met zijn activiteiten. Dit omdat de belangrijkste taken van de organisatie zouden zijn vervuld. CRE is begin 2000 gestart als een initiatief van de Europese tapijtindustrie om meer te weten te komen over het recycleren van tapijt. De organisatie zegt nu over voldoende know-how te beschikken ten aanzien van de (milieu-)technische aspecten van het sorteren en recycleren van tapijt. Na het sluiten van de tapijt-sorteerinstallatie heeft CRE besloten om per 31 december jl. te stoppen met al zijn commerciële en administratieve bezigheden. De Duitse wet schrijft voor dat het bedrijf een liquidatiefase van zeker een jaar zal doormaken alvorens alle activiteiten worden gestaakt. De Europese tapijtindustrie wil nu via GUT (Gemeinschaft umweltfreundlicher Teppichboden), ECA (European Carpet Association) en in nauwe samenwerking met de landelijke verbanden, de verworven kennis van tapijtrecycling gaan toepassen. De toekomstige taken op dit vlak zullen worden gecoördineerd via GUT. (Zie ook Nieuws van 4 september jl.).

(Vloerenplein/International Carpet Bulletin, 06-01-2003)

Omzetstijging Associated Weavers

Associated Weavers International (Ronse, België) meldt over het boekjaar eindigend op 30 november 2002 een (voorlopige) omzetstijging van ongeveer 8 procent ten opzichte van het vorige jaar tot circa 270 miljoen euro. De omzetstijging vertaalt zich volgens de producent van getuft en geweven tapijt in een verdere stijging van de netto winst, die in de eerste jaarhelft van het boekjaar 2002 op 1,2 miljoen euro was uitgekomen. De omzetstijging is volledig toe te schrijven aan de tuftafdeling. De weefafdeling werd getroffen door de algemene zwakte in de sector van het geweven tapijt en kende een omzetdaling. De groep omvat onder meer ook de bedrijven Prado en Balsan.

(AWI/Vloerenplein, 06-01-2003)

Laminaatmarkt USA: groei in 2002

Ondanks de weinig opbeurende economische situatie verwachten Amerikaanse producenten van laminaatvloeren dat 2002 positief wordt afgesloten. Vanwege de belangstelling van de vloerenconsument voor dit product en vanwege de nieuwe technologieën die toepassing vinden. Een enquête van vakblad FC News onder aanbieders brengt aan het licht dat in dollars gerekend de Amerikaanse laminaatmarkt op zijn minst gelijk blijft vergeleken met 2001, zo tussen 750 en 800 miljoen dollar. Gerekend per vierkante voet wordt een groei van tegen of zelfs iets meer dan 10 procent verwacht. Verantwoordelijk voor dit verschil zouden de geïmporteerde vloeren zijn die aan de onderkant van de markt de USA ‘overspoelen’. Gesignaleerd wordt ook dat een toenemend aantal leveranciers hetzij zijn aanbod verbreedt met andere vloertypes, dan wel opteert voor laminaatvloeren met de toegevoegde waarde van innovaties. Een van de vernieuwers is Formica, dat in zijn glorietijd, eind jaren ‘90, de nummer 3 van Amerika was met gewild vormgegeven laminaatvloeren. Niet zo lang geleden volgde echter het faillissement. Volgens Frank Riddick, afkomstig van Armstrong en sinds een jaar de CEO van Formica, is de oorzaak van het faillissement simpel, zo laat hij vakblad Floor Covering Weekly weten. Het bedrijf richtte zijn aandacht uitsluitend op de grote bouwmarkten ten koste van de gespecialiseerde detailhandel. Alle introducties van nieuwe vloeren kwamen bij de bouwmarkt terecht, de detailhandel zag twee jaar lang geen enkel nieuw product. De speciaalzaken en de tussenhandel trok de handen af van Formica en willige concurrenten plaatsten hún displays op de lege plekken in de winkel. Formica is nu terug op de Amerikaanse markt, met de belofte dezelfde fout niet nog eens te zullen maken. De fabriek van Formica is een van slechts drie die zogenaamde ‘embossed-in-register’ laminaatvloeren kunnen fabriceren. Dat is een techniek om reliëf aan te brengen, om zodoende de laminaatvloer de ’net echt’ aanvoelende ‘look and feel’ van hout, keramiek of steen mee te geven. De andere twee zijn Faus en Akzenta.

(DPN/FC News/FCW, 30-12-2002)

Carpetright: forse toename winst

Carpetright, met 349 verkooppunten de grootste vloerendetaillist van Groot-Brittannië en sinds kort eigenaar van Carpetland, publiceert een winststijging voor belastingen van 15,7 procent tot 25,8 miljoen pond over het halfjaar dat eindigde op 2 november. Dit betreft de activiteiten in Groot-Brittannië en Ierland. De verkopen zijn in deze periode met 5,1 procent toegenomen. Over de zes weken vanaf 2 november is er met 1,5 procent beduidend minder groei ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Carpetright schrijft het gunstige resultaat toe aan de verkopen van producten met een hogere prijs, het succes van zijn vijf meter brede tapijt en aan de verbreding van het producten- en dienstenpakket. Het komende halfjaar zal de keten op zijn thuismarkt met tien nieuwe verkooppunten zijn vergroot. Zoals bekend heeft Carpetright op 31 oktober de resterende 50 procent van de aandelen van Carpetland Benelux overgenomen voor een bedrag van 32,5 miljoen pond. Over de vier maanden van juli tot en met oktober genereerde Carpetland 4,8 miljoen pond (ruim 7,5 miljoen euro) operationele cash flow. De activiteiten op het Europese vasteland zorgden in deze periode voor een klein verlies voor belastingen (voor goodwill en buitengewone kosten) van 1,6 miljoen pond. Dat wordt herleid tot het afstoten van het oude aanbod en de oude voorraden, het moderniseren en ‘rebranden’ van het programma en de algehele ontregeling als gevolg van de overname. Twaalf winkels werden geheel vernieuwd. De nieuwe productlijnen uit de UK zouden al een goede afzet te zien geven. In het lopende halfjaar (tot mei) moet het ‘rebranden’ van alle winkels vorm krijgen en moet ongeveer een derde van de winkels volledig gemoderniseerd zijn. Er wordt enig herstel van de handel verwacht, al wordt met name de economische situatie in Nederland lastig genoemd en zullen de verstoringen die gepaard gaan met de herstructurering een negatieve invloed hebben. Carpetright verwacht dat Carpetland in het lopende halfjaar quitte zal spelen. Als de overgangsperiode achter de rug is voorzien de Britten een aanzienlijke verbetering van de omzetten van Carpetland.

(Vloerenplein/Carpetright, 23-12-2002)

ProKant: doorstart en optimisme

ProKant, de franchiseorganisatie op het gebied van totale kantoorinrichting, maakt een doorstart. Aldus meldt Franzine+ in een recent bericht. De franchiseorganisatie raakte al snel na het begin in problemen en werd uiteindelijk failliet verklaard. (Zie ook Nieuws van 31 mei jl.). Franchisenemer Max Huisson uit Purmerend heeft nu met drie andere franchisenemers ProKant BV opgericht, met in het achterhoofd een herintroductie van de franchiseformule als de onderneming levensvatbaar blijkt. De vier aandeelhouders denken dat er in Nederland plaats is voor tien ondernemers die met het concept van ProKant aan de slag gaan. Max Huisson in Franzine+: ”De algemene economische situatie is niet geweldig. Je merkt dat bedrijven terughoudend zijn als het gaat om vervanging. Ieder dubbeltje wordt twee keer omgedraaid voordat het wordt uitgegeven. Investeren in kantoorinrichting komt dan op de laatste plaats. Aan de andere kant constateren we het afgelopen kwartaal dat de belangstelling weer aantrekt. Er worden meer offertes gevraagd en er blijven altijd nieuwe projecten.”

(Vloerenplein/Franzine+, 23-12-2002)

Wijziging bestuur Enia Carpets

Per 1 februari 2003 wordt Ton Janus lid van de raad van commissarissen van de Enia Carpet Group AG alsook lid van de raad van toezicht van de belangrijkste vennootschappen binnen de groep. Janus trekt zich op eigen verzoek terug uit de uitvoerende leiding bij Enia Carpet Nederland en uit het management van de Enia Carpet Group. Aldus meldt vakmedium BWD. Janus blijft wel mede-eigenaar van de onderneming. De taken van Janus in de uitvoerende directie van Enia Carpet Nederland en in de internationale leiding van de groep worden overgenomen door Victor Frequin, die begin oktober toetrad tot het management van Enia Carpets (voorheen Forbo Carpets).

(Vloerenplein/BWD, 20-12-2002)

Integratie Armstrong in Europa

Armstrong Floor Products Europe zal binnenkort als één onderneming naar buiten treden. Dat betekent dat het bedrijf alle activiteiten op het gebied van vloerbedekking in Europa gaat integreren. Een en ander betreft de Desseaux-groep, Desso-DLW Textil GmbH, Marka en Desso-DLW Sports Systems. Armstrong Floor Products Europe zal daarbij gaan functioneren als overkoepelende merknaam, zo licht het bedrijf toe aan vakblad Objekt. De afzonderlijke merken voor textiele en elastische vloeren voor de handel en de projectenmarkt blijven bestaan. Een enkel management moet zorgen voor uniforme en op elkaar afgestemde doelstellingen. De beloofde voordelen voor de markt zijn een omvangrijk aanbod vloeren, nadruk op service, een gecoördineerd logistiek systeem en één aanspreekpunt in de buiten- en de binnendienst.

(Objekt/Armstrong DLW/Vloerenplein, 18-12-2002)

Vlaams tapijtafval moet retour

De Vlaamse minister van leefmilieu Vera Dua wil het systeem van de aanvaardingsplicht, dat onder meer voor witgoed geldt, uitbreiden tot tapijtafval. Dat houdt in dat de eindverkoper gratis het product in ontvangst moet nemen waarvan de consument zich bij een nieuwe aankoop ontdoet. Volgens de minister moeten de gemeenten nu jaarlijks 58.000 ton tapijtafval verwerken. De organisaties van de Vlaamse Schrijnwerkers, de Vlaamse Schilders en de Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) hebben zich direct gekeerd tegen de aanvaardingsplicht voor tapijtafval. Volgens de VCB is het immers voor veel tapijtafval (en houtafval, dat eveneens onder de aanvaardingsplicht gaat vallen) onmogelijk de herkomst tot bij de producent te achterhalen. Bovendien zou het voorstel tot aanvaardingsplicht oneerlijke concurrentie scheppen omdat in dit verband enkel vasttapijt wordt vermeld, zodat vasttapijt wordt benadeeld tegenover andere vloerbekledingen. Voor deze scheeftrekking wordt bovendien geen enkele ecologisch verantwoorde reden aangegeven, aldus de VCB.

(Vloerenplein/VCB, 16-12-2002)

Beaulieu USA ‘weer op de rails’

Carl Bouckaert, oprichter en CEO van Beaulieu of America, heeft tegen de Amerikaanse vakpers toegegeven dat de voorbije twee jaar de moeilijkste uit de geschiedenis van het bedrijf waren. “In de afgelopen 25 jaar hebben we met veel uitdagingen te maken gehad, maar nooit hebben we een lastiger tijd meegemaakt dat de afgelopen twee-plus jaren.” Eerder dit jaar moest de verkoop van de pas in 1999 aangekochte harde vloeren-divisie (LD-Brinkman) Beaulieu weer financieel gezond maken. Recentelijk werden ook de vloerkleden en diverse nylonvezel-activiteiten van de hand gedaan om werkkapitaal te verkrijgen dat ingezet kon worden om de schulden te verminderen. Die schulden komen voort uit de vele acquisities die het bedrijf sinds de late jaren ‘80 heeft gedaan. Het getuft kamerbreed tapijt werd weer de kernactiviteit. Volgens Bouckaert (getrouwd met Mieke De Clerck, de oudste dochter van Beaulieu-grondlegger Roger De Clerck), staat de ‘omgebouwde’ onderneming inmiddels weer op de rails. Overigens valt in februari 2003 het doek voor Beaulieu’s fabriek van getuft tapijt in Rome (USA) ten koste van 160 banen. De productie wordt ondergebracht bij een grotere vestiging in Dalton.

(Vloerenplein/ACBJ/FC News, 16-12-2002)

Balta-groep sterk in de lift

De Balta-groep uit Sint-Baafs-Vijve (België) verwacht dit jaar circa 10 procent omzetgroei te boeken. Over het jaar 2002 zou de totale omzet uitkomen op 619 miljoen euro, aldus een bericht in vakmedium BWD. In het segment tapijtvloeren verwacht bedrijfsleider Herman Paridaens een omzetstijging van 8 procent. De vooruitgang hier wordt vooral op de Engelse, Franse en Oost-Europese tapijtmarkten geboekt. Zelfs op de momenteel zo lastige Duitse markt claimt Balta zijn marktaandeel te hebben vergroot. Balta profileert zich als totaalaanbieder, met ook vinyl en laminaat (Trinterio) in het assortiment.

(Vloerenplein/BWD/Balta, 13-12-2002)

Woonmonitor vloeren: -2 procent

Over de periode juli 2001 tot juni 2002 is een daling van de uitgaven aan vloerbedekking (-2,0 procent), meubelen (-2,6 procent) en raambekleding (-3,9 procent) zichtbaar, aldus de zojuist verschenen CBW-Woonmonitoren over het eerste halfjaar. Alleen de deelbranche keukens noteerde met 0,5 procent een lichte omzetstijging ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van vloerbedekking nam af van 1285 naar 1259 miljoen euro. In het onderzoek laat de branchevereniging 50.000 huishoudens in Nederland vragen naar de aanschaf van artikelen in bovengenoemde categorieën. Alle afzetkanalen komen hierbij aan de orde, dus ook bijvoorbeeld bouwmarkten, postorderbedrijven of het buitenland.

(CBW/DPN, 11-12-2002)

<< Begin < Vorige 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

allesovertapijt-logo