forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Berry Tuft schrapt 118 banen

Bij Berry Tuft in het Franse Châteauroux verliezen 118 werknemers hun baan. Dat is besloten na overleg met de sociale partners. Oorspronkelijk was het de bedoeling van de bedrijfsleiding dat 178 werknemers zouden afvloeien. Als reden voor het ontslag worden de aanhoudend moeilijke marktomstandigheden voor de tapijtsector als geheel genoemd. Een aantal van de ontslagen medewerkers heeft inmiddels werk gevonden bij Berry Tapis (Buzançais), eveneens een vestiging van de Berry Group. Berry Tuft is een onderdeel van de Berry Group die zich toelegt op alle soorten vloerbedekking. De groep haalde een omzet van 400 miljoen euro in 2000 en bood aan 1830 mensen werk. De groep is opgedeeld in drie divisies, met Berry Tuft als onderdeel van de tapijtdivisie. Er wordt kamerbreed tapijt getuft.

(Vloerenplein/Gazet van Antwerpen, 24-10-2001)

Afghaanse tapijten prijzig

In de Verenigde Staten melden verkopers van handgeknoopte Afghaanse tapijten dat hun handel huizenhoog is gestegen sinds het begin van de Amerikaanse militaire campagne. Consumenten zijn er blijkbaar van overtuigd dat de beschikbare voorraad zal opdrogen als gevolg van de oorlog en slaan nog snel hun slag, zo valt te lezen in de Los Angeles Times. Na decennia van oorlog en politieke instabiliteit wordt er in Afghanistan zelf nauwelijks meer geproduceerd. De meeste karpetten worden vervaardigd door Afghaanse vluchtelingen in kampen bij de Noord-Pakistaanse steden Peshawar en Quetta.

De detailhandel in de USA verwacht op korte termijn nog geen schaarste, maar de aanvoer vanuit Pakistan begint inmiddels wel te haperen. De gemiddelde prijs voor een ‘tribaal’ kleed van circa 3 bij 4 meter is ruim 4000 gulden, oplopend tot soms meer dan het tienvoudige daarvan voor de bij verzamelaars zeer gewilde tapijten met taferelen uit de voorbije strijd tegen de Russische beer.

(Vloerenplein/L.A.Times, 22-10-2001)

Woninginrichting in de plus

In augustus is de omzet van de detailhandel 8,1% hoger uitgekomen dan in dezelfde maand vorig jaar, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. De winkels in woninginrichtingsartikelen (meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking) bleven met een plus van 5 procent iets achter op het gemiddelde. Vooral drogisterijen (+11,5), consumentenelectronica (+10,2) en huishoudelijke artikelen (+7,9) deden het goed. Uit cijfers van het CBS blijkt bovendien dat winkelen flink duurder is geworden. In vergelijking met augustus vorig jaar liggen de winkelprijzen 5,5% hoger. Het volume van de omzet is met 2,5% gestegen. In totaal heeft de consument in augustus voor 6,3 miljard euro in de detailhandel uitgegeven. Per huishouden is dit een besteding van gemiddeld 920 euro. Van dit bedrag is bijna tweederde uitgegeven in de non-foodbranches van de detailhandel.

(Vloerenplein/CBS, 19-10-2001)

Armstrong wil nu groei van Desso

In een persbericht van 15 oktober laat Armstrong DLW weten dat zij definitief afziet van de verkoop van Desso. Chan Galbato, sinds juni de algemeen-directeur van Armstrong Floor Products, meldt dat “een recente beschouwing van de economie, de industrie en de bedrijfsonderdelen, de onderneming tot de overtuiging heeft gebracht dat Desso een passend en deugdelijk onderdeel zal zijn binnen Armstrong.” Galbato zegt verder zich nu te gaan richten op de groei van Desso. Afgelopen februari begon Armstrong DLW gesprekken met de Londense investeringsmaatschappij CVC Capital Partners over een mogelijke verkoop van Desso. Destijds werd verwacht dat Desso zodoende toegang zou krijgen tot “de investeringen die nodig zijn om te groeien en om klanten en werknemers beter van dienst te kunnen zijn”. In juni werden deze gesprekken stopgezet nadat beide partijen niet op alle punten tot overeenstemming wisten te komen. Desso (Oss) heeft ongeveer 1300 werknemers die textiele vloerbedekking en sportvloeren produceren in Nederland, België en Duitsland. Volgens gegevens van Armstrong had Desso een omzet van ongeveer 313 miljoen dollar in 1999 en 272 miljoen dollar vorig jaar. Armstrong als geheel maakt een omzet van circa het tienvoudige daarvan.

(Armstrong DLW/Vloerenplein, 17-10-2001)

Huis & Interieur verdwijnt (niet)

Op het recent gehouden consumentenevenement Woonbeurs Amsterdam ging het gerucht dat Huis & Interieur verdwijnt. Het resterende interieuraanbod zou worden ondergebracht in de totale Huishoudbeurs. Interieurexposanten zouden niet tevreden zijn over de kwaliteit van het publiek en andere beursevenementen zouden veel meer aan de verwachtingen voldoen.

“Het gerucht is waar, alleen de achterliggende redenen kloppen niet,” aldus productmanager Saskia Poulissen. “Huis & Interieur was in feite als beurstitel al geïntegreerd in de Huishoudbeurs. Dit heeft echter niet de toegevoegde waarde opgeleverd waar we als beursorganisatie op gerekend hadden. Vandaar dat we ten aanzien van onze marktcommunicatie gekozen hebben voor een vereenvoudiging. Dat wil zeggen dat het concept en de inhoud niet zullen veranderen.

Huis & Interieur wordt nu als het ware opgenomen in de Huishoudbeurs en valt vanaf nu onder dezelfde naam. De bezoekers aan de Huishoudbeurs verwachten ten aanzien van het aanbod het nodige aan interieur en dat zullen we dan ook in de toekomst blijven brengen.” De komende Huishoudbeurs wordt van 15 tot en met 24 maart gehouden in de Amsterdamse RAI.

(Vloerenplein, 15-10-2001)

Patentgevecht ronde verder

In een persbericht van eergisteren laat laminaatfabrikant Unilin uit het Belgische Wielsbeke weten dat het bedrijf zich door een recente uitspraak van een Nederlandse rechtbank gesterkt voelt in de patentstrijd rond kliksystemen met concurrent Välinge Alumium en diens licentienemer Alloc. Op 27 september jl. sprak de rechtbank van Den Haag zich uit over het beroep dat was ingesteld door laatstgenoemden tegen een vonnis van 2 februari 2000. In dat vonnis was de rechtbank tot de conclusie gekomen dat het Uniclic-systeem geen inbreuk maakt op het Europees patent 0698162 op naam van Välinge Aluminium. Vorige maand nog heeft de oppositiedivisie van het Europees Patent Bureau patent 0698162 van Välinge nietig verklaard. Tegen deze beslissing kan nog wel hoger beroep worden aangetekend. Unilin meent dat het nu zo onderhand over voldoende vonnissen beschikt om te kunnen concluderen dat het geen inbreuk maakt op de Välinge-rechten. Unilin is echter niet de enige aanbieder die persberichten met (deel-)uitspraken van rechtbanken inzake patenten op lijmvrije laminaatvloeren verspreidt.

Zo meldde de Berry Groep eerder dat de arrondissementsrechtbank in het Duitse Braunschweig op 25 juli heeft verklaard dat Egger Flooring Products inbreuk heeft gemaakt op een tweetal Europese patenten van Alloc. Een week daarvoor deed dezelfde rechtbank de uitspraak dat ook Parador inbreuk had gemaakt op deze patenten, die geregistreerd staan onder de nummers 0855482 en 0877130 en betrekking hebben op leginstructies aan de eindverbruiker. Parador is inmiddels in beroep gegaan tegen deze uitspraak. Op dezelfde dag heeft deze rechtbank zich ook in het vóórdeel van Parador uitgesproken. Alloc claimde een bepaald onderdeel van een klikverbinding voor laminaatvloeren, dat eveneens figureert in een patent van Parador, als het zijne en eiste dat Parador zou stoppen met de verkoop van zijn ‘Clever Click’-vloeren. De rechters zagen hiertoe geen aanleiding, nadat Parador in de tussentijd een aanpassing van het profiel heeft openbaar gemaakt. Zowel Egger als Parador hebben een kliksysteem ontwikkeld los van de twee belangrijkste rivalen, het Zweedse Välinge Aluminium (Berry, Alloc-Norske Skog) en het Belgische Unilin (QuickStep, Uniclic). Beide rivalen hebben licentienemers van naam achter zich. Unilin is ook tegen andere patenten van Välinge dan bovengenoemde, oppositieprocedures gestart. In de USA (waar een van Europa afwijkend patentrecht bestaat) zijn er eveneens verschillende procedures hangende. Naar verwachting gaat aan de definitieve toekenning van een patent een procedure van zo’n 8 jaar vooraf. Wordt dus vervolgd.

(Berry/Unilin/Vloerenplein, 12-10-2001)

Woonbeurs kwalitatief hoogstaand

Gisteren startte in de Rai voor de negende maal De Woonbeurs Amsterdam. De populaire consumentenbeurs met een compleet interieuraanbod loopt nog tot zondag 14 oktober. Op de ruim 33.000 vierkante meter tentoonstellingsruimte met totaal 265 exposanten waren 34 deelnemers uit de vloerensector vertegenwoordigd. Parade Tapijt en Bonaparte Tapijt namen naast een in het oog springende presentatie ook ditmaal wederom het tapijt op de hele beurs voor hun rekening. Andere tapijtvertegenwoordigers waren onder meer Tretford en Desso Home, dat op de stand zijn karpetten in het zonnetje zette. Tevreden gezichten waren er op de stand van Forbo linoleum dat hoge ogen gooide met de nieuwe Marmoleum trendcollectie Tweeds & Crocodiles. Ontwerp Crocodiles heeft een subtiel reliëf dat kenmerkend is voor krokodillenleer. Het Tweedsontwerp is gebaseerd op de beroemde stof en komt uit in acht verschillende kleuren. Ontwerpster Josée de Pauw zat tevreden op de stand de positieve reacties van het publiek in ogenschouw te nemen. Laminaatleverancier Quick-Step promootte onder andere zijn Perspective, laminaatplanken met subtiele V-groef die gecreëerd wordt bij het in elkaar klikken van de planken. “Perspective verkoopt enorm goed,” stelt marketing manager Philiep Caryn. “Wat me verbaast is de populariteit van ons tegellaminaat met realistische design en voelbare oppervlaktestructuur. Dit product was vooral gericht op de Amerikaanse markt. Als ik geweten had dat het product het op deze beurs zo goed zou doen, had ik er wat meer ruimte voor vrijgemaakt.” Gezien aanbod en belangstelling blijken planken vloeren het nog steeds goed te doen. De Woonbeurs 2001 beloofd weer in alle opzichten een kwalitatief hoogstaande beurs te worden. Volgend jaar is het de bedoeling dat er aan de consumentenbeurs een vakhal wordt gekoppeld (zie verslag Inter Decor 2001). “Dat is zo goed als rond,” vertelt beursorganisator Annette van Baarle. “Je moet de hal zien als een soort van superlounge waar vakmensen elkaar kunnen ontmoeten en van waaruit men ook een bezoek aan de Woonbeurs kan brengen. Binnen de branche is er de behoefte om elkaar jaarlijks te ontmoeten en te informeren over de laatste ontwikkelingen.”

(Vloerenplein, 10-10-2001)

FNV zet OPS op scherp

Op een onlangs gehouden bijeenkomst van de Vereniging OPS heeft FNV-voorzitter Lodewijk de Waal gepleit voor de komst van een instituut dat bemiddelt voor slachtoffers van OPS. “Verzachting van de lijdensweg van slachtoffers bij het verkrijgen van een schadevergoeding is daarbij een doel”, aldus de FNV-voorzitter. “Kostenbesparing bij de afhandeling van schadeprocedures is een ander doel”. Werkgevers en overheid moeten volgens De Waal opdraaien voor de kosten. Het FNV-Bureau Beroepsziekten heeft inmiddels 80 OPS-patiënten als cliënt en tot nu toe zeventien werkgevers aansprakelijk gesteld. Tot dusver is een OPS-claim van een polyesterverwerker, ter hoogte van 175.000 gulden, gehonoreerd. Uit de tapijtsector is bekend dat ongeveer 75 procent van de tapijtleggers in de eerste helft van 2000 was overgestapt op het gebruik van oplosmiddelvrije lijmen.

De tweede controleronde op de naleving van de Vervangingsregeling Vluchtige Organische Stoffen (VOS), in de tweede helft van dat jaar, bevestigde deze score. Uit gegevens van het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten in Amsterdam (NCB) blijkt dat de meeste OPS-gevallen vorig jaar werden geconstateerd bij schilders, lakspuiters, werknemers uit de grafische industrie en werknemers in verffabrieken. Opvallend is dat over de periode 1998 tot 2000 acht maal OPS is vastgesteld bij woningstoffeerders. Binnen deze groep lopen de projectstoffeerders relatief het meeste risico, aldus het NCB. Afgelopen augustus liet het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid weten dat de Arbeidsinspectie startte met een herhalingsonderzoek op VOS-gebruik in alle relevante branches, inclusief tapijtleggers.

(Vloerenplein/FNV, 08-10-2001)

Omzetgroei Tarkett Sommer

Tarkett Sommer wil een joint venture aangaan met het Joegoslavische bedrijf Sintelon. De joint venture moet pvc-vloeren gaan produceren in Rusland en zal tevens de belangen behartigen van Tarkett Sommer in Rusland en de Oekraïne. Elk bedrijf neemt voor de helft deel in de joint venture, die in februari 2002 van start moet gaan.

Tarkett Sommer kende in het eerste halfjaar van 2001 een omzetstijging van bijna 5 procent waarmee de omzet op 712 miljoen Euro uitkwam. In de vergelijkbare periode van het jaar daarvoor bedroeg de omzet nog 680 miljoen Euro. De groei was onder meer te danken aan de omzetplus bij de elastische vloerbedekking op de Europese markt, de blijvend positieve bijdrage van het laminaat en de aanhoudend goede marktomstandigheden in Oost-Europa, met name in Rusland en de Oekraïne. Tarkett Sommer kende, na een periode van vier jaar omzetterugval, ook weer eens een bescheiden omzetstijging in Duitsland (2,3 procent).

(Vloerenplein/Object/Flooruniverse, 05-10-2001)

Reorganisatie Interface

Interface gaat een reorganisatie doorvoeren. De reorganisatie die in het derde kwartaal start moet resulteren in een jaarlijkse kostenbesparing van 25 miljoen dollar. Zo zal het aantal medewerkers wereldwijd met 850 worden teruggebracht en is het bedrijf tevens van plan zich uit de Europese markt voor kamerbreed tapijt terug te trekken. Daarbij moet vooral worden gedacht aan het tapijt van Firth. Firth richt zich hoofdzakelijk op de Britse markt en doet een weinig aan export. Interface bestuursvoorzitter Daniel T. Hendrix noemt onder meer als oorzaak de achterblijvende economische omstandigheden in het derde kwartaal, hetgeen in negatieve zin van invloed is geweest op de vraag naar de producten van Interface. De gebeurtenissen van de laatste paar weken hebben een verdere negatieve invloed gehad op de orders.

Hendrix hoopt nu de kosten terug te brengen zonder de toekomst van de onderneming in gevaar te brengen. Interface is een van de grotere tapijtfabrikanten op de wereld, met hoofdkantoor in Atlanta. Het bedrijf begon in 1973, ging een joint venture aan met het Britse bedrijf Carpets International Plc. en expandeerde in de loop der jaren via interne groei en een aantal belangrijke acquisities. Het concern beschikt nu over 33 productiebedrijven in diverse landen, waaronder de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Noord Ierland, Australia, Thailand en Nederland (Heuga). Directielid Van Beers tot slot: “Voor Nederland heeft deze reorganisatie geen organisatorische consequenties voor zowel de productie, verkoop als de medewerkers.”

(Vloerenplein/Floor Universe, 03-10-2001)

Domotex 2002

In een persbericht vraagt de Deutsche Messe te Hannover alvast aandacht voor Domotex 2002, de wereldvakbeurs voor vloerbedekkingen die van 12 tot en met 15 januari gehouden gaat worden. De beursorganisatie verwacht zo’n 1100 exposanten, waarvan 65 procent uit het buitenland, die op een oppervlakte van ongeveer 90 duizend vierkante meter hun waren aanprijzen aan ruim 45 duizend internationale bezoekers. Traditioneel vormen de aanbieders van textiele vloeren de grootste groep van exposanten, zoals bekend, al claimt Domotex nu ook te zijn uitgegroeid tot de belangrijkste vakbeurs in de sector parket en laminaat.

Victor Koppelaar van Hannover Consultancy, de vertegenwoordiging in Nederland, verwacht geen negatieve gevolgen van het huidige, economische klimaat in Duitsland: “De markt voor tapijt is lastig, dat hoeft natuurlijk geen betoog. Wij zijn gelukkig dat iedereen er staat in Hannover. Duidelijk is dat bedrijven hun marketing-gulden liever besteden aan een topevenement dan aan een perifeer evenement.” Is het afhaken van Domo geen tegenvaller? Koppelaar: “Alle marktleiders staan op Domotex, op drie van de vijf, zes bedrijven binnen de Beaulieu-groep na. Ik heb begrepen dat die vanwege interne zaken de beurs van 2002 overslaan. Voor ons is dit niet zo’n probleem.”

(Vloerenplein/Deutsche Messe, 01-10-2001)

Hatéma gaat naar Anker-groep

Het Duitse Anker-Teppichboden (Gebr. Schoeller) uit Düren heeft per deze maand Hatéma Contract BV overgenomen. Voor de Anker-groep betekent dat een verdere uitbreiding op de Europese projectenmarkt. Directeur Waanders van het Sittardse bedrijf laat weten voor de Nederlandse markt alleen veranderingen in positieve zin te verwachten. “Onder Gamma Holding was tapijt geen ‘core business’, we kunnen ons nu volledig gaan ontwikkelen. Eigenlijk zijn we zelfstandiger dan ooit,” aldus een contente Waanders. “Er verandert verder niets met Hatéma Contract in Nederland: de naam blijft hetzelfde, de eigen productontwikkeling zullen we gewoon voortzetten. We kunnen nu de synergie gaan zoeken met Anker, dat marktleider is in Duitsland, door bijvoorbeeld producten op te nemen waar we tot voorheen geen toegang tot hadden. Zoals de interessante weefcollectie.”

(Vloerenplein, 28-09-2001)

Inter Decor tweejaarlijks

De vorige week in de Utrechtse Jaarbeurs gehouden vakbeurs Inter Decor heeft volgens de organisatie 13.500 bezoekers getrokken. Dat betekent een forse stijging in vergelijking met vorig jaar (10.000 belangstellenden). De vakdag op maandag werd traditioneel weer goed bezocht, maar ook op dinsdag konden de exposanten rekenen op de nodige belangstelling. Zelfs op woensdag, een dag waarop men meestal alleen scholieren en een handjevol geïnteresseerde vakbezoekers ziet, werd er nog serieus gehandeld. “Ook de laatste dag ontvingen we enthousiaste belangstellenden,” vertelt Theo Wieland, directeur Edel Tapijt. “Qua aanbod zie je dat de branche goed bezig is. Men durft interessante kleuren en structuren te brengen. De detailhandel is geïnteresseerd en de consument is bereid voor een goed product te betalen. Kansen te over.” Desondanks heeft de beursorganisatie niet weten te voorkomen dat Inter Decor vanaf nu een tweejaarlijks evenement zal zijn.

De tapijtbranche heeft jaren geleden al te kennen gegeven de beurs in zijn jaarlijkse vorm niet interessant te vinden en neemt daarom nog slechts om het jaar deel. Het lijkt er dus op dat de organisatie voor de wensen van de tapijtexposanten is gezwicht. “Een mooie beurs met prachtige stands waarop de producten goed werden gepresenteerd,” aldus VNTF-directeur Jos Wesselink. “We zullen nu de beurs gaan evalueren en de leden om een kwalitatief oordeel vragen. We besloten enige jaren geleden om tweejaarlijks aanwezig te zijn. Dat de bezoeker dit jaar, met de aanwezigheid van tapijt, in grotere getale naar de beurs komt zegt toch iets.”

Een vertegenwoordiger van de branchevereniging Texpro, die de beurs medeorganiseert, beaamt dit. “De bezoeker heeft te kennen gegeven de voorkeur te geven aan een beurs met een ruim aanbod, dus ook met tapijt. Dit gecombineerd met geluiden uit de branche maakt de keuze voor een tweejaarlijkse editie een logische stap.” Texpro staat ondertussen open voor nieuwe initiatieven. Zo ziet Texpro veel in een combinatie consumenten- en vakbeurs. Men denkt er aan om volgend jaar op de Amsterdamse Woonbeurs een aparte vakhal in te richten. Dit moet onder meer de logistiek voor de exposanten, die naast vakbeurzen tegenwoordig ook aan tal van consumentenbeurzen deelnemen, vereenvoudigen. (Vloerenplein, 26-09-2001)

www.vloerenplein.nl op het internet

September 2001 is het zover. Een (digitale) mijlpaal voor de vloerensector. Voor het eerst is er in Nederland een voor iedereen vrij toegankelijke site voor én door de vloerenbranche: WWW.VLOERENPLEIN.NL. Met op maat gesneden brancheinformatie, actualiteit, vraag en aanbodrubriek, vacaturebank, gedachteuitwisseling, enzovoorts. Vanaf nu kunt u met één simpele muisklik toegang krijgen tot alle vakgerichte informatie waar ú belang bij heeft; de hele branche in een notendop! Geen onoverzichtelijke presentaties van zoekmachines; nee, type WWW.VLOERENPLEIN.NL en u heeft de gehele branche in uw hand!

WWW.VLOERENPLEIN.NL is een medium dat op praktische wijze gebruikt maakt van de vele mogelijkheden van internet. Actueel nieuws wordt razendsnel gebracht, vakgerichte informatie aangepast aan de meest recente ontwikkelingen binnen de branche. Wat betekent dit concreet voor u? Simpel. Zoekt u een leverancier in een bepaald productsegment, dan kunt u die vinden door (kosteloos!) gebruik te maken van de overzichtelijke database. Komt een leverancier met een revolutionair nieuw product, vloerenplein.nl meldt het. Heeft u een vacature of zoekt u een baan, vloerenplein.nl brengt als intermediair betrokken partijen nader tot elkaar. Zoekt u bijvoorbeeld een display-kast of wilt u ervan af, raadpleeg de vraag en aanbodrubriek en u wordt op uw wensen bediend. WWW.VLOERENPLEIN.NL levert daarnaast vele andere diensten. Technische informatie, chatsessies met experts binnen de branche, enzovoorts. WWW.VLOERENPLEIN.NL beoogt het meest actuele medium van, voor en door de branche te zijn. Een site die het waard is iedere dag bezocht te worden!

Vraagbaak voor de vloerenbranche

WWW.VLOERENPLEIN.NL biedt een complete (kosteloze!) database met de belangrijkste leveranciers van tapijt, laminaat, kurk, vinyl, linoleum, lijmen, bevestigingsmiddelen, ondervloeren, toebehoren, onderhouds- en aanverwante producten.
Zijn uw gegevens in de database incorrect of wilt u ook met uw adresgegevens in de database opgenomen worden? E-mail onmiddellijk de volledige informatie naar het team van WWW.VLOERENPLEIN.NL op e-mailadres Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken .
Wilt u als leverancier meer informatie kwijt? Vraag naar de diverse mogelijkheden op e-mailadres Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken  of klik op de button Adverteren op de startpagina.

<< Begin < Vorige 191 192 193 194 195 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

allesovertapijt-logo