banner-vp-forinn-17

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Barometer woonbranche zakt paar punten

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is afgelopen maand met bijna vijf punten gedaald. Hij sluit februari af op een stand van 10,1. Alle deelindicatoren, met uitzondering van het producentenvertrouwen, laten een daling zien. Het optimisme van de woondetaillist blijft echter ongedeerd.

baro-2018-02‘Woonbranche economische barometer’ zigzagt al een jaar of drie boven de nullijn, een indicatie van groei (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten is fors gedaald in februari, ruim tien punten, om uit te komen op een stand van 9,6. Bijna vier van de tien (39 procent) woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, tegenover zowat drie van de tien (29 procent) een daling. Per saldo nog altijd een positieve ontwikkeling, zo stellen de onderzoekers vast. Van de woondetaillisten verwacht ruim de helft (53 procent) dat de winkelomzet de komende maand een stijging zal laten zien. Slechts een op de zeven (16 procent) voorziet een omzetdaling. Daarmee blijft het optimisme onder woondetaillisten sterk positief, zo oordeelt Van Es.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten is in februari nauwelijks veranderd. Consumenten zijn onder andere iets minder positief over hun financiële situatie, maar vinden de tijd even gunstig voor het doen van grote aankopen. Het producentenvertrouwen is weer iets opgelopen. Nooit eerder waren industriële ondernemers zo optimistisch, aldus het CBS. Producenten blijken vorige maand veel positiever over de verwachte bedrijvigheid dan in januari. Alle deelindicatoren van het producentenvertrouwen zijn sowieso al een jaar lang positief. In de verslagmaand januari 2018 ten slotte registreert het Kadaster ruim zestienduizend verkochte woningen, een daling van 3,1 procent ten opzichte van januari 2017 en vergeleken met de voorgaande maand, december 2017, een afname van 39,3 procent. De deelindicator van de woningmarkt zakt van een stand van plus 4,4 naar minus 3,1.

(Vloerenplein, 05-03-2018)

 
‘Vloeren als korstmossen’ bij IVC Group

Creatieve-weergave-LichenCreatieve weergave Lichen ‘Orange Sea’.IVC Group brengt op Material Xperience (stand I27) zowel duurzame tapijttegels als heterogeen vinyl. De nieuwe tapijttegels dragen de naam Lichen en doen vermoeden alsof ze, in de poëtische omschrijving van de Vlaamse exposant, net uit de natuur zijn geplukt. Het designteam van de leverancier liet zich voor de collectie inspireren door korstmossen, micro-ecosystemen van algen en schimmels die voorkomen op stenen en bomen. “Met hun grijze, bruine, gele of oranje korsten vormen ze een fotogeniek tafereel,” zo weet IVC Group.

Lichen biedt als modulair plankentapijtsysteem veel flexibiliteit. Er zijn bovendien drie patroontypes beschikbaar. Centraal staan de ‘uitgespreide korstmossenbloempjes’ die qua kleur en vorm veranderen. Andere patronen zijn de overgangstegels met ‘minder bloei’ en een stijl die ‘uitsluitend textuur’ heet te zijn. De patroontypes kunnen afzonderlijk worden gebruikt of gecombineerd voor een persoonlijke mengeling van textuur en kleur. De sprekende kleuren en texturen zijn naar eigen zeggen te danken aan een ‘ingenieuze' tufttechnologie. Lichen is bovendien gemaakt van Duracolor, een geverfd premium nylongaren van moederbedrijf Mohawk, dat zich reeds bewezen heeft als onder meer kleurvast en vlekbestendig.

Heterogeen-vinyl-ConceptHeterogeen vinyl van Concept Ultimate in Hongaarse punt.Verder stelt IVC Group in de Ahoy Rotterdam (13 t/m 15 maart) onder de naam Concept Ultimate een vernieuwde collectie heterogeen vinyl voor. De reeks telt drie nieuwe dessins in allerlei kleurvariaties, te weten Hongaarse punt (visgraat), All Over Wood (zonder voegen) en Beton. De kleurtonen zijn op elkaar afgestemd, zodat alle dessins en tinten zich samen laten gebruiken. Concept Ultimate leent zich zowel voor eigentijdse als meer klassieke interieurs. De zachte reliëftextuur van de toplaag tekent volgens de aanbieder voor een diffuse spreiding van het licht met minimale reflectie. Ook de graad van matheid draagt bij aan de naturelle look van de vloeren, die evenzo sterk, vlekbestendig en gemakkelijk (ook machinaal) te reinigen zijn.

(Vloerenplein, 02-03-2018)

 
Carpetright vreest ‘klein verlies’

carpetright-logoDe Britse vloerenketen Carpetright heeft gisteren in een onaangekondigde ‘trading update’ opnieuw een winstwaarschuwing laten horen, de tweede al dit jaar. De groep schrijft proactief bezig te zijn met constructieve besprekingen met de banken om te vermijden dat hij de door hen gestelde voorwaarden zou schenden. De kredietverschaffende banken hebben op hun beurt aangegeven dat zij de retailer momenteel volledig blijven steunen.

Carpetright meldt dat de handel in de weken sinds zijn tussentijdse melding van 19 januari jl. lastig blijft, met name door een aanhoudend zwak consumentenvertrouwen. Hoewel de like-for-like-omzet op de Britse thuismarkt de weken nadien verbetering laat zien, wordt deze nog altijd met rode cijfers geschreven. De handel in de rest van Europa toont eveneens verbetering, aangevoerd door een herstel van de like-for-like-verkopen in Nederland. Hoewel de belangrijke paasdagen nog voor de deur staan, voldoen de like-for-like-verkopen in het Verenigd Koninkrijk naar eigen zeggen niet aan de verwachting van het management en voorziet de groep een klein verlies voor belastingen te moeten rapporteren over het tot eind april lopende boekjaar. In januari werd nog rekening gehouden met een bescheiden winst van 2 tot 6 miljoen pond.

Verder zegt het management diverse opties onder de loep te nemen om een ‘ommekeer’ in de gang van zaken vroeger te bewerkstelligen en om de balans te versterken. Dit proces bevindt zich naar eigen zeggen nog in een pril stadium, meer informatie daarover volgt.

In Nederland heeft de vloerenverkoper 92 winkels, in België 23, in Ierland 21. Over de eerste drie kwartalen van het huidige boekjaar, rapporteert de rest van Europa een like-for-like-omzetstijging van 5,6 procent in euro’s. In het derde kwartaal is de groei afgenomen tot 4,3 procent. De percentages voor het VK zijn respectievelijk minus 0,6 en minus 3,6. Het kernsegment van de vloeren verliest in het VK evenwel 7,1 procent like-for-like-omzet in de krap drie weken na de kerst. De beursgenoteerde onderneming heeft de laatste maanden vele tientallen procenten aan beurswaarde kwijtgespeeld.

(Vloerenplein, 02-03-2018)

 
VIC Stairs breidt aanbod uit met Ntgrate

VICstairs-trapbekleding-met-NtgrateVIC Stairs-trapbekleding met Ntgrate ‘premium woven' vinyl.VIC Stairs, fabrikant van PVC-overzettredes voor de vakman, breidt zijn assortiment uit met de nieuwste gevlochten vinylvloeren van Ntgrate. “De tredes zijn mooi profielloos en uit één stuk. Daarmee is plaatsing één dag sneller en gemakkelijker dan met aluminium profielen,” zo belooft het in Waalwijk gevestigde bedrijf. De nieuwe gepatenteerde trapbekleding is afgelopen maandag samen met de nieuwe vloeren bij de Ntgrate-dealers van Bosgoed Deventer gepresenteerd.

(Vloerenplein, 02-03-2018)

 
Forbo Marmoleum op Material Xperience

Nieuwe-Marmoleum-Modular-collectieNieuwe Marmoleum Modular-collectie.Forbo Flooring neemt binnenkort deel aan Material Xperience in Ahoy Rotterdam en zal daar de bezoekers bijpraten over de interessante kanten van Marmoleum. Met als voorbeeld de primeur van de sinds kort CO2-neutrale productie van deze vloerbedekking. Verder brengt de exposant een nieuwe ‘follow-up’-collectie Marmoleum Modular, waarmee de klant eenvoudig zijn eigen vloerpatronen en -sferen kan scheppen. Als derde aandacht voor Marmoleum Cocoa, waarin de gemalen schillen van de cacaoboon, een restproduct van de cacao-industrie, zijn geupcycled. Deze derhalve dubbel duurzame vloer wordt tevens belicht in een lezingsessie, georganiseerd in samenwerking met Broeinest, met ‘Nature’ als thema. Forbo is van 13 tot en met 15 maart te vinden op stand I51 (segment ‘Interior').

(Vloerenplein, 02-03-2018)

 
mFLOR op Material Xperience 2018

mFLOR -Authentic-Lake-WindermeremFLOR Authentic Lake Windermere.mFLOR en Textiles & More (T&M) zijn komende maand samen present op Material Xperience, het toonaangevende evenement voor vernieuwende materialen in Ahoy Rotterdam. In dit kader tonen zij op stand I45 de mFLOR Authentic Lake-collectie, gebracht als een inspirerende nieuwe ontwikkeling.

mFLOR gaat er in een toelichting prat op dat zijn al geruime tijd goedlopende Authentic-collecties hem onderscheiden als innovatief merk op het gebied van PVC-vloeren. Door de speciale productietechniek met name zijn Authentic Oak en Authentic Plank voorzien van een bijzondere ‘in register embossed’ toplaag. Deze ‘Natural Touch’-aanpak laat de structuur in de toplaag nauwkeurig het design volgen, zodat de vloeren de ‘look & feel' van echt hout bezitten. De nieuwe Authentic Lake koppelt deze techniek aan een indrukwekkende lengte van niet minder dan honderdvijftig centimeter.

“Meer en meer zien we de populariteit van grotere afmetingen op de vloer toenemen, zowel in consumenten- als in diverse projecttoepassingen. De combinatie van ‘in register embossed’ toplaag en lange vloerdelen geeft een ruimtelijke en natuurlijke uitstraling aan elke toepassing,” zo stelt het exposantenduo. Material Xperience 2018 (waarover meer in het nieuwsbericht van eergisteren) gaat op dinsdag 13 maart van start en duurt drie dagen.

(Vloerenplein, 28-02-2018)

 
Lof van Buffett voor Dossche en COREtec

Warren-Buffett-en-Piet-DosscheWarren Buffett legt vaderlijk een hand op de schouders van Piet Dossche (foto: US Floors).Zakenman, superbelegger, goeroe en krasse knar Warren Buffett (88) heeft zijn befaamde jaarlijkse schrijven aan de aandeelhouders van het conglomeraat Berkshire Hathaway weer op de post gedaan. Terugblikkend op de voorbije maanden meldt hij terughoudend te zijn geweest met het doen van nieuwe bedrijfsovernames, want die vindt hij veel te duur, maar één positieve uitzondering maakt hij graag. Die betreft de aankoop van US Floors, aanbieder van de ‘composite core’-vloeren van COREtec, door zijn dochterbedrijf Shaw Industries aan het einde van 2016.

Buffett prijst US Floors (USF) als een rap groeiende verdeler in het LVT-segment. “De managers van USF, Piet Dossche en Philippe Erramuzpe, schoten snel uit de startblokken en bezorgden ons in 2017 een omzetstijging van 40 procent, terwijl hun werkzaamheden werden geïntegreerd met die van Shaw. Het mag duidelijk zijn dat we zowel geweldig menselijk kapitaal als geweldige bedrijfsmiddelen hebben verworven door USF te kopen,” aldus de miljardair en grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. "Vance Bell, de CEO van Shaw, heeft deze aankoop in gang gezet, onderhandeld en afgerond, waarmee de omzet van Shaw steeg tot 5,7 miljard dollar in 2017 en de tewerkstelling tot 22.000. Met de aankoop van USF heeft Shaw zijn positie wezenlijk versterkt als een belangrijke en duurzame bron van inkomsten voor Berkshire.” De aankoopprijs voor US Floors lag naar verluidt destijds rond een kwart miljard dollar.

(Vloerenplein, 28-02-2018)

 
Douwes Dekker lanceert visgraatlaminaat

Galant-visgraat-eiken-naturel-geborsteldGalant-visgraat, eiken naturel geborsteld.Douwes Dekker introduceert onder de naam Galant een markante collectie visgraatlaminaat. Het consumentenmerk van de PPC speelt hiermee in op een van de belangrijkste vloerentrends. “De eerste reacties van de winkeliers en van consumenten op onder andere social media zijn overweldigend, dat belooft veel!” zo stelt directeur Lisa Klaassen. “Met deze collectie hebben we een echte eyecatcher in handen.” Op dit moment worden de dealers van Douwes Dekker voorzien van nieuwe stalenborden en handwaaiers, zodat de consument het visgraatlaminaat naar behoren en ‘in het echt’ kan komen bekijken.

De laminaatreeks bestaat uit vloerdelen van acht millimeter dik, waarmee de klant de ‘look’ van parket in huis haalt. De embossed-in-register structuur zorgt voor een natuurgetrouwe uitstraling en door de V-groef rondom wordt het visgraatpatroon nog eens benadrukt. Twee van de vier decors hebben een authentieke houtlook, de andere zijn volgens de leverancier meer uitgesproken en kennen een vintage uitstraling. De delen komen op een formaat van 85,8 bij 14,3 centimeter en worden geplaatst met een HDF-clickverbinding.

Op 12 en 19 maart a.s. wordt dieper op Galant ingegaan op dealerdagen van Douwes Dekker. Er staat een demonstratie op het programma waarin hij tips en tricks krijgt over het leggen van visgraatlaminaat. Jan van Setten, expert in gedragsverandering, klantgerichtheid en persoonlijk leiderschap, houdt voorts een inspirerende lezing. In een energieke en interactieve sessie, zo stelt de PPC in het vooruitzicht, neemt hij op prettig confronterende en humoristische wijze zijn publiek mee in hoe de klant denkt en beslist en hoe je hem voor je kunt winnen.

Opgeven voor de dealerdag kan via info @ douwesdekker.nl of via de vertegenwoordiger, onder vermelding van datum en aantal personen. Op www.douwesdekker.nl is nog meer informatie over het merk (in laminaat en pvc) te vinden.

(Vloerenplein, 28-02-2018)

 
Material Xperience 2018 op komst

MX2018 Logo-NLOver vijftien dagen begint in Ahoy Rotterdam de grootste multisectorale materialenbeurs ter wereld, anders gezegd: de dertiende editie van Material Xperience. De doelgroep van R&D- en designprofessionals uit de wereld van architectuur, interieur, fashion & workwear en nog zo het een en ander wordt er ‘ondergedompeld’ in de nieuwste materiaalinnovaties. Het evenement telt naar schatting 7500 bezoekers, 140 exposanten en 9000 vierkante meter oppervlakte.

kurktapijtKurktapijt.
houtmozaïekHoutmozaïek.

“Er is een grote behoefte aan nieuwe materialen, ze staan aan de basis van 70 procent van alle innovaties ter wereld. Thema’s als de circulaire economie, smart materials en nanotechnologie, lichtgewicht, sterke materialen, energiebesparing, gezondheid en digitale productieprocessen zijn binnen alle sectoren actueel. Dat we dit nu tijdens een evenement zichtbaar kunnen maken, is een enorme stap voorwaarts voor de R&D- en design community,” aldus Els Zijlstra, creatief directeur van Materia. Het geheel wordt omlijst met een sprekersprogramma en de onafhankelijke materialententoonstellingen van Materia, met een sturende rol van Odette Ex in het onderdeel Interieur.

Voorts presenteren 140 welbekende fabrikanten op Material Xperience hun jongste materiaalinnovaties aan het grote publiek. Vloergerelateerde exposanten zijn onder meer Alphenberg (lederen vloeren), Amorim, Amtico, Barc Flooring (houten vloeren in het hoge segment, partner van Bolefloor), Cunera (met klei-pleisterafwerking van Clayve), Donkersloot Tapijt, Fetim Group, Forbo Eurocol (met zijn nieuwe 370 MultiTerrazzo), Forbo Flooring, Intercombi (leverancier van o.a. ParquetVinyl), Interface, IVC Commercial (tapijttegels, vinyl en LVT), Louis de Poortere, mFLOR, Modulyss, Moso, Prints van Oranje, Tecsom, Vorwerk/Mommersteeg (nieuwe ontwikkelingen rond het tapijtmerk) en Wineo.

Nog een kleine greep uit de Materia-collectie betreft een houtmozaïek en een kurktapijt. Het handgemaakte mozaïek bestaat uit stukjes hout, aan elkaar bevestigd met rubber. De mozaïeken zijn waterafstotend, UV-resistent en duurzaam. Het tapijt combineert kurk met natuurlijke materialen zoals (gerecycled) katoen, linnen en wol. Kurk heeft interessante eigenschappen als een licht gewicht, watervastheid en buigzaamheid, zo vindt Materia.

De beursdagen zijn 13, 14 en 15 maart. Voor meer informatie en een gratis toegangskaart: www.materialxperience.nl.

(Vloerenplein, 26-02-2018)

 
‘Vinyl/pvc en laminaat winnen terrein’

Vinyl/pvc-vloerbedekking en laminaat hebben de afgelopen jaren verder terrein gewonnen in de vloerbedekkingsmarkt, zo blijkt uit het pas verschenen Marketingrapport Vloerbedekking 2018 van Van Es Marketing Services.

marketingrapport vloerbedekking 2018In de woonbranche behalen met name woningtextielzaken en algemene woninginrichters een substantieel omzetaandeel met de verkoop van zachte vloerbedekking, waartoe de onderzoekers textiele vloerbedekking rekenen maar ook elastische/flexibele. Van de totale omzet in zachte vloerbedekking via woonzaken wordt 57 procent gerealiseerd door algemene woninginrichters en 18 procent loopt via woningtextielzaken. Gemiddeld realiseert een woonzaak die zachte vloerbedekking verkoopt 54 procent van de omzet binnen deze productgroep met de verkoop van vinyl/pvc-vloerbedekking op rol, tegel of stroken. Daarmee heeft dit type vloerbedekking de afgelopen jaren de categorie textiele vloerbedekking op rol of tegel ingehaald. In het jaar 2013 had deze categorie zachte vloerbedekking nog het grootste omzetaandeel, zo blijkt uit de database van woonzakenpanel.nl.

In de woonbranche behalen met name parketzaken, woningtextielzaken en gemengde woonzaken een substantieel omzetaandeel met de verkoop van harde vloerbedekking, omschreven als parket, laminaat, kurk, natuursteen, keramische tegels en gegoten kunstharsvloeren. Van de totale omzet in harde vloerbedekking via de woonzaken wordt 44 procent gerealiseerd door parketzaken en 38 procent via algemene woninginrichters. Gemiddeld realiseert een woonzaak die harde vloerbedekking verkoopt 45 procent van de omzet binnen deze productgroep met de verkoop van laminaat. Daarmee heeft dit type harde vloerbedekking de afgelopen jaren wederom terrein gewonnen. Voor meer gedetailleerde informatie verwijst Van Es Marketing Services naar zijn rapport.

Verder blijkt dat het aantal regelmatige leveranciers van vloerbedekking sterk uiteen loopt onder de woonzaken. Het gemiddelde aantal regelmatige leveranciers op jaarbasis bedraagt 8,9. Van alle woonzaken die vloerbedekking verkopen heeft men het afgelopen jaar gemiddeld 1,0 relaties verbroken en ook 1,0 nieuwe leveranciers aangetrokken. Meer dan de helft van de ondernemers (56 procent) heeft geen leveranciersrelaties verbroken, minder dan de helft (44 procent) heeft geen nieuwe leveranciers van vloerbedekking aangetrokken.

Ruim een kwart van de motieven om de relatie te verbreken is puur product gerelateerd. Daarnaast zijn een slechte service, slechte leveringen, slecht voorraad houden of de prijsstelling veelgenoemd. De hoofdreden om voor een bepaalde nieuwe leverancier te kiezen is in de meeste gevallen terug te voeren op diens collectie en prijsstelling.

(Vloerenplein, 26-02-2018)

 
‘Nederlandse’ laminaatcollectie Meister
Meister-Classic-laminaat-LD-75-eik-pacific-6581Meister Classic laminaat LD 75 eik pacific 6581.
Meister-Premium-Melango-eik-licht-286Meister Premium laminaat Melango eik licht 286.

Meister presenteert een collectie laminaatvloeren met aangefreesde Multiclic-verbinding, speciaal voor de Nederlandse markt. De collectie is tot stand gekomen na uitgebreid marktonderzoek en bestaat uit 32 decors. “De Nederlandse winkeliers herinneren zich vast de Trend-collectie nog wel van een aantal jaren geleden,” vertelt Jethro Verhauwert, market research manager export. “Die was ook speciaal voor Nederland ontwikkeld. Deze nieuwe collectie is een vergelijkbaar initiatief."

Dat de Nederlandse markt een vooruitstrevende en soms tamelijk eigenwijze is, is ook Meister naar eigen zeggen niet ontgaan. “Daarom is het ook altijd goed om speciaal voor Nederland apart marktonderzoek te doen. Wij zijn langs de detaillisten gegaan, om van hen te horen wat de Nederlandse consument en detaillist wenst. En daar spelen we nu op in.” Uit dit marktonderzoek kwam volgens de fabrikant scherp naar voren dat een groot deel van de Nederlanders een sterke voorkeur heeft voor een laminaatvloer met een aangefreesde verbinding. Verhauwert: “Onze in 2016 geïntroduceerde Premium- en Classic-collecties zijn uitgerust met een falldown-systeem, met uitzondering van de Classic-collecties LD 75, LC 75 en LC 55 die reeds een aangefreesde Multiclic-verbinding hebben. Deze beide collecties blijven vanzelfsprekend in de handel verder beschikbaar.”

Meister besloot om aan de wensen van de Nederlandse klanten tegemoet te komen door middel van een aparte collectie met aangefreesde verbinding. “Dat resulteert er nu in dat de bestaande laminaatcollectie uitbreiding en versterking krijgt met 32 Multiclic-decoren,” aldus Verhauwert. Deze ‘Nederlandse’ collectie bestaat uit twee Premium- en drie Classic-uitvoeringen. “Daarin zitten niet alleen de succesvolste decors uit al onze collecties, maar ook twee speciale en nieuwe eik-varianten: Mare en Pacific. Bovendien zit er met LD 80 ook een nieuwe korte brede plank met langse groef in de collectie, die sterk inspeelt op de smaak van de Nederlandse consument.” De Premium-vloeren verschillen van de Classic-uitvoeringen door hun antistatische eigenschappen en de afwerking met Diamond Pro en Aquasafe.

Luxe-schuifladenpresentatie-MeisterLuxe schuifladenpresentatie Meister.Bij deze op de markt afgestemde laminaatcollectie hoort vanzelfsprekend een speciale presentatie, die het verkopers gemakkelijker moet maken om de klant te informeren en overtuigen. “Er komt zowel een basic als een luxe uitvoering,” zo vervolgt Verhauwert. In het laatste geval gaat het om een moderne schuifladenpresentatie. “Die bestaat uit makkelijk uit te schuiven monsterborden. Zo kan de winkelier de klant goed adviseren, want de verschillende kleuren zijn zo eenvoudig te vergelijken. Bovendien kunnen de monsterborden uit de presentatie gehaald worden, om ze op de grond te leggen.” Afhankelijk van de winkelsituatie en de beschikbare ruimte kan de winkelier de presentatie zowel in een open ruimte als tegen de wand plaatsen. De basic-presentatie bestaat uit vier bokjes met eenzijdige lichte monsterborden voorzien van een ingefreesde handgreep.

Extra in de ‘Nederlandse’ collectie zijn de Premium-vloeren LD 300 25 en LD 300 20 (beide lange planken) en de Classic-vloeren LD 95 (lange plank), LD 75 (standaard plank) en LD 80 (korte, brede plank). Meister wordt in Nederland verdeeld door de groothandels Viehoff, Heditex, Schadebo en de Eik.

(Vloerenplein, 23-02-2018)

 
Zes procent kopers kiest vloer om merk

marketingrapport vloerbedekking 2018Uit het zojuist bij Van Es Marketing Services verschenen Marketingrapport Vloerbedekking 2018 blijkt dat een verhuizing of verbouwing in de helft van de gevallen de aanleiding is voor de aanschaf van nieuwe vloerbedekking door de consument. Door de opleving van de woningmarkt is dit aandeel ten opzichte van de voorgaande editie van het onderzoek flink gestegen. Ongeveer een kwart van de motieven heeft betrekking op slijtage van bestaande vloerbedekking. Een veranderende smaak/mode vertegenwoordigt 18 procent van de motieven.

Bij het opdoen van inspiratie tijdens de zoektocht naar aan te schaffen vloerbedekking is het kijken en vergelijken in diverse fysieke winkels nog altijd de meest favoriete inspiratiebron. Wel bezoekt ongeveer de helft van de consumenten één of meer websites van winkels of online aanbieders bij de zoektocht. De website van een specifiek merk wordt door elf procent van de consumenten geraadpleegd.

Bij de feitelijke aanschaf van vloerbedekking bezoekt men gemiddeld 2,3 fysieke winkels voordat men tot de definitieve koop overgaat. Mensen met een bovenmodaal gezinsinkomen en mensen in de leeftijdscategorie tot 50 jaar bezoeken relatief veel winkels voorafgaand aan de definitieve aanschaf. Vooral consumenten met een benedenmodaal gezinsinkomen in de leeftijdscategorie tot 50 jaar oriënteren zich veel online op websites van online aanbieders van vloerbedekking.

Het algehele prijsniveau en het algehele kwaliteitsniveau zijn de belangrijkste criteria bij de keuze van het aankoopkanaal voor vloerbedekking. Daarnaast vindt men de afwerking volgens eigen wensen (maatwerk), thuisbezorging, een ruime keuze binnen een soort product (diepte van het assortiment) en de service en klantgerichtheid belangrijk. Het direct mee kunnen nemen van het product is voor slechts een op de tien belangrijk.

De keuze van het aankoopkanaal is sterk afhankelijk van het type vloerbedekking dat men verkiest. Gemiddeld neemt de koper van parket, laminaat of tapijt tussen de 1,5 en 2 aankoopkanalen in overweging. Bij de aanschaf van een parketvloer is een parketspeciaalzaak het meest favoriete aankoopkanaal. Een bouwmarkt/doe-het-zelfzaak staat op de tweede plaats en is door 30 procent van de consumenten aangegeven als waarschijnlijk aankoopkanaal, op de voet gevolgd door een woninginrichter met 28 procent. 7 Procent van de ondervraagden heeft internet/postorder aangegeven. Een even groot deel denkt aan een tweedehands parketvloer.

Bij de aanschaf van een laminaatvloer is een bouwmarkt/dhz-zaak het meest favoriete aankoopkanaal. Een woonwarenhuis staat op de tweede plaats en is door 34 procent van de consumenten aangegeven. Een woninginrichter en een parketspeciaalzaak scoren beide 30 procent. 8 Procent van de ondervraagden heeft internet/postorder aangegeven en 7 procent overweegt een tweedehands aankoop van een laminaatvloer.

Bij de aanschaf van tapijt zijn drie types woonzaken favoriet. Zowel de woninginrichter als het woonwarenhuis en de woningtextielzaak worden door veel consumenten aangegeven als meest waarschijnlijk aankoopkanaal. Een meubelzaak staat op de vierde plaats en is door 9 procent van de consumenten aangegeven. De bouwmarkt/dhz-zaak scoort 7 procent. 7 Procent van de ondervraagden heeft internet/postorder aangegeven als waarschijnlijke optie.

Gevraagd naar de drie belangrijkste criteria bij de definitieve keuze van vloerbedekking, blijken prijs en de slijtvastheid/levensduur voorop te staan. Daarnaast spelen het uiterlijk/design en het gemak van reinigen een vooraanstaande rol. Slechts 6 procent van de consumenten noemt het merk. 10 Procent van de consumenten laat het feit of vloerbedekking maatschappelijk verantwoord is geproduceerd meewegen bij de definitieve keuze. 14 Procent van de consumenten let op goede reviews over het product. Meer informatie: zie het nieuwsbericht van eergisteren en de website www.marktdata.nl.

(Vloerenplein, 23-02-2018)

 
Bouwers en afwerkers hebben het tij mee

gespecialiseerde-bouw-2017De omzet van de Nederlandse bouwsector is in 2017 met 5,7 procent toegenomen, het vierde jaar op rij met groei, zo meldt het CBS in de jongste Kwartaalmonitor Bouw. Het vertrouwen van de ondernemers in de bouw is bovendien al anderhalf jaar het meest positief van alle sectoren. Eveneens al zes kwartalen op rij stijgt het aantal vergunde nieuwbouwwoningen in vergelijking met het voorgaande jaar. Minpuntje is dat de bouwbedrijven moeite hebben met het vinden van arbeidskrachten. Een op vijf ondernemers in de bouw geeft aan dat het tekort aan geschikte arbeidskrachten hun productie belemmert.

Bedrijven in de gespecialiseerde bouw sluiten het jaar af met een omzetstijging van 3,1 procent, waarmee hun omzetniveau nog maar 0,4 procent onder dat van 2008 ligt, het begin van de crisis. Dit groeipercentage ligt overigens wel flink onder dat van 2016, met toen een plus van bijna 8 procent. Kleine en middelgrote bedrijven presteren bovendien veel beter dan bedrijven met meer dan honderd man personeel.

De afwerkingsbedrijven binnen de gespecialiseerde bouw sluiten 2017 af met een omzetgroei van 6,6 procent, met voor het afsluitende vierde kwartaal een plus van 7,0 procent. Hun wat magere score in het derde kwartaal lijkt dus een tijdelijk dipje te zijn geweest. Tot de afwerking in de bouw rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen.

(Vloerenplein, 23-02-2018)

 
Interface brengt Human Connections

Moss In StoneMoss in Stone.Interface brengt Human Connections op de markt, naar een ontwerp van David Oakey. De nieuwe collectie tapijttegels verenigt natuurlijke en stedelijke elementen. Toegepast in het interieur moet de vloerbekleding, zoals de naam al doet vermoeden, samenwerking tussen mensen naderbij brengen. “Human Connections speelt in op het feit dat moderne werkplekken steeds meer draaien om technologie en op de intrinsieke behoefte van mensen om toch met elkaar en de natuur in verbinding te staan,” aldus de ontwerper in zijn eigen woorden.

De collectie telt acht stijlen die elk verkrijgbaar zijn in het vierkante formaat (50 bij 50 centimeter). Sett in Stone, Kerbstone, Paver en Flagstone doen denken aan karakteristieke straatjes, terwijl Moss en Moss in Stone de suggestie van begroeiing opwekken. Stone Course en Rue zijn voorzien van kleurrijke mozaïekpatronen en een speels graffiti-effect.

“Door de stijlen op verschillende manieren te combineren, kunt u uiteenlopende effecten bereiken,” zo geeft Oakey als advies mee. “Of u nou een naadloos, organisch veld, een pad of een duidelijk afgebakende zone wilt creëren, deze modulaire vloertegels passen zich aan aan de specifieke behoeften van elke ruimte. Met deze collectie krijgen interieurs meer de functie van buurten die onderlinge samenwerking aanmoedigen.”

(Vloerenplein, 23-02-2018)

 
Forbo presenteert Novilon Nova Luxe
BetondessinBetondessin van Novilon Nova Luxe.
Fraaie-donkere-tegelFraaie donkere tegel.
Brede-plank-oogtBrede plank oogt net als eikenhout.

Forbo Flooring brengt deze maand zijn nieuwe vinylcollectie Novilon Nova Luxe op de markt. Deze wordt door de vloerenmaker voorgesteld als het kamerbrede antwoord op pvc-stroken. Een realistisch reliëf en een v-groef rondom de planken en tegels zorgen er als bijzonderheid voor dat de vloer niet te onderscheiden valt van een echte houten of stenen vloer. Evenwel bezit hij de voordelen van een vinylvloer qua onderhoud en geluidsdemping bijvoorbeeld. Designer Dorothé Kessels en haar Dutch Design-team tekenen voor het ontwerp.

De Novilon Nova Luxe-collectie bestaat uit tien hout- en zes steendessins in verschillende maten en kleuren. Van de houtdessins, die een matte afwerking hebben, is de Giant Oak de grootste plank met een breedte van maar liefst drieëndertig centimeter en een ‘eindeloze’ lengte, want geen kopse naad. De daaropvolgende maat is een plank van vijfentwintig centimeter breed en honderdvijftig centimeter lang, en daarna een reeks houtdessins van twintig centimeter breed en honderdvijftig centimeter lang. De nieuwe collectie sluit met name aan bij de trend van eiken met minder knoesten en dus een rustiger beeld.

Het aanvullende zestal steendessins telt vier beton- en twee tegeldessins. De all-over betondessins variëren van modieus warmere tot meer koelere kleuren. Bij de tegeldessins van vijftig bij vijftig centimeter zorgt de diepe embossing van de voeg er volgens de fabrikant voor dat de vloer sprekend lijkt op echt keramiek tegelwerk.

Novilon Nova Luxe wordt kamerbreed geleverd in breedtes van twee of vier meter, en kan tot veertig vierkante meter los worden gelegd. Zodoende laat hij zich prettig installeren en blijft het aantal naden minimaal. De nieuwe collectie wordt aanbevolen in combinatie met vloerverwarming en komt met een garantie van vijftien jaar. De vloeren worden door Forbo in Coevorden gemaakt.

(Vloerenplein, 21-02-2018)

 
Nieuw Marketingrapport Vloerbedekking

marketingrapport vloerbedekking 2018Bij Van Es Marketing Services is het Marketingrapport Vloerbedekking 2018 verschenen. Het onderzoeksrapport biedt een naar eigen zeggen actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktposities, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de markt voor vloerbedekking in de woondetailhandel en het consumentengedrag.

Het oriëntatie- en inkoopgedrag van woonzaken in ons land die vloerbedekking verkopen is in beeld gebracht, en evenzo het oriëntatie- en koopgedrag van de consument met betrekking tot de producten. Zowel zachte, vlakke als harde vloerbedekkingen komen aan bod. Naast de uitkomsten van het onderzoek, bevat het marketingrapport informatie uit deskresearch. De onderzoeksresultaten van het consumentenonderzoek worden bij diverse thema’s gesegmenteerd naar geslacht, inkomens- en leeftijdsgroep. Bepaalde onderzoeksresultaten worden voorts vergeleken met die uit voorgaande edities van het onderzoek uit 2009 en 2013. Ten opzichte van de vorige publicatie zijn diverse analyses bovendien uitgebreid.

Het onderzoeksrapport telt 82 pagina’s op A4-formaat, is in kleurendruk uitgevoerd en kost 695 euro.

(Vloerenplein, 21-02-2018)

 
Titel interieurarchitect gehandhaafd

bni-logoDe titelbescherming voor interieurarchitecten blijft gehandhaafd, zo meldt de Beroepsvereniging Nederlandse Interieurarchitecten (bni) naar aanleiding van een mededeling van het ministerie van OCW vandaag. Met deze beslissing komt een eind aan een aantal onzekere jaren voor de beroepsgroep.

De titel is sinds 1987 beschermd. Alleen ontwerpers die voldoen aan de wettelijk vastgelegde opleidings- en ervaringseisen mogen zich inschrijven in het architectenregister en zich interieurarchitect noemen. In 2014 is de titel op een lijst met andere terecht gekomen, die vanwege een Europese dienstenrichtlijn was opgesteld. Het doel was om in Europa de eisen aan bepaalde gereglementeerde beroepen te vereenvoudigen en waar mogelijk af te schaffen.

De bni heeft zich sindsdien, samen met de beroepsverenigingen van ontwerpers en architecten, ingezet voor behoud van titelbescherming. Met als voornaamste argument dat de interieurarchitect een publiek belang dient dat uitstijgt boven het directe belang van de opdrachtgever en bijdraagt aan de hoge eisen die gesteld worden aan de kwaliteit van de gebouwde omgeving, aldus de bni.

(Vloerenplein, 21-02-2018)

 
Meer Brits tapijtafval nuttig gebruikt

In-tien-jaar-tijdIn tien jaar tijd flinke stijging van aan stort onttrokken afgedankt Brits tapijt.Bij de Britten, tapijtverbruikers bij uitstek, is ook afgelopen jaar weer een hoger volume afgedankt tapijt onttrokken aan de stort, zo rapporteert Carpet Recycling UK (CRUK). Bij elkaar 168.000 ton kon worden hergebruikt, gerecycleerd of teruggewonnen voor energie, een toename van ruim 18 procent vergeleken met een jaar eerder.

De jongste cijfers houden in dat nu 42 procent (2016: 35 procent) tapijtafval aan de stort wordt onttrokken. Tien jaar geleden bedroeg dit aandeel nog slechts 2 procent. De doelstelling van de CRUK voor het jaar 2020 is 60 procent, ofwel 240.000 ton. Elk jaar ontstaat circa 400.000 ton tapijtafval in het Verenigd Koninkrijk.

Terugwinning van energie was vorig jaar goed voor 124.000 ton, als gevolg van een toenemend gebruik van tapijt als brandstof in cementovens. Het resterende volume, een wellicht bescheiden te noemen kwart van het totaal, komt voor rekening van hergebruik of recycling. In 2017 waren de belangrijkste groeigebieden oppervlaktematerialen voor maneges, hergebruik van tapijttegels, tapijten voor cementovens ter vervanging van fossiele brandstoffen en verbranding van vast stedelijk afval. Tot de CRUK-leden van het eerste uur behoren Cormar Carpets, Lifestyle Floors/Headlam, Brinton Carpets, Desso, ege, Milliken en Balsan.

(Vloerenplein, 21-02-2018)

 
Forbo steunt Ronald McDonald Huis

Nieuwe-daktuinNieuwe daktuin Ronald McDonald Huis in Leiden wordt voorzien van Marmoleum.Forbo Flooring laat weten kosteloos Marmoleum-vloeren beschikbaar te stellen voor de nieuwe daktuin van het Ronald McDonald Huis bij de kinderafdeling van het Leids Universitair Medisch Centrum. Naar een ontwerp van projectinrichter Mirato en Van Schie Architecten, schept interieurbouwer Intos daar een speelruimte voor patiëntjes en hun familie, compleet met speeltoestellen zoals een glijbaan, schommelstoelen en zelfs een boom. Behalve Forbo steunt ook Blok Plaatmateriaal het Ronald McDonald Huis met producten om niet. De daktuin wordt naar verwachting juni dit jaar geopend.

(Vloerenplein, 19-02-2018)

 
Intercombi versterkt team buitendienst

Eric-van-DongenEric van Dongen.Intercombi in Kaatsheuvel heeft per 1 februari jl. een nieuw gezicht voor de provincies Noord- en Zuid-Holland. Eric van Dongen versterkt het team van de buitendienst en zal, naast zijn werkzaamheden voor de bestaande dealers, selectief nieuwe dealers aanvoeren. Van Dongen (mobiel: 06-11452461) is al meer dan vijfentwintig jaar actief in de vloerenbranche en uitermate bekend met houten-, laminaat-, pvc- en ondervloeren, al het toebehoren incluis. Hij zal naast de verkoop van de Intercombi-collectie ook de technische en commerciële ondersteuning verzorgen. Los van deze benoeming, laat Intercombi nog weten als exposant deel te nemen aan het evenement Material Xperience in de Ahoy Rotterdam, van 13 tot en met 15 maart.

(Vloerenplein, 19-02-2018)

 
Headlam opent filiaal in Eindhoven

Sleutel-Headlam-service-center-EindhovenSleutel Headlam service center Eindhoven wordt overhandigd aan filiaalmanager Bas Steggerda in het bijzijn van verkoopleider vloeren Michael van den Dries.Groothandel Headlam neemt eind volgende maand een service center in Eindhoven in gebruik. Afgelopen vrijdag mochten Michael van den Dries (verkoopleider vloeren) en Bas Steggerda (filiaalmanager Eindhoven) de sleutel van het pand in ontvangst nemen. Het onderkomen aan de Rooijakkersstraat 4 zal de komende tijd worden ingericht. Op maandag 26 maart moet het filiaal operationeel zijn en gaan de deuren voor iedereen open. De feestelijke officiële opening volgt op maandag 23 april.

Het filiaal wordt onder meer uitgerust met een sfeervolle, lichte showroom voor de ruime collectie vloeren, gordijnen en raamdecoratie. Hier is tevens plaats voor diverse technische en praktijkgerichte trainingen en presentaties. In de Brabantse vestiging zal voorts, zoals bij de huidige service centers in Houten, Rotterdam en Zutphen, een selectie van producten uit voorraad leverbaar zijn. Ook kan de klant een bestelling bij de binnendienst plaatsen en in Eindhoven laten afleveren, om die op een gewenst moment daar zelf af te halen.

Verder is in het nieuwe service center ruimte vrijgemaakt voor een speciale ‘corner’ van F. Ball, met daarin een presentatie van een groot gedeelte van het assortiment. F. Ball verzorgt op deze locatie eveneens trainingen in het egaliseren en verlijmen van vloeren. Vakmensen kunnen voor dergelijke ondersteuning contact opnemen met een vertegenwoordiger van Headlam of een technische adviseur van de Britse fabrikant in ons land.

Het komende jaar worden in de diverse ruimten evenzo trainingen van andere producten aangeboden, zoals overigens ook het geval zal zijn in Houten, Rotterdam en Zutphen. Productgroepen die aandacht krijgen zijn onder meer binnenzonwering en PVC, die laatste met name voor het leggen van visgraat. Ook de producten van gordijnrailsleverancier Goelst komen naar wens in een training aan bod.

Het service center van Headlam in Eindhoven is vanaf 26 maart op werkdagen geopend van half acht tot half vijf, met de optie om buiten de reguliere openingstijden op afspraak een bestelling af te halen of gebruik te maken van de showroom.

(Vloerenplein, 16-02-2018)

 
Nieuwe collecties COREtec op Batibouw

COREtec-Great-Northern-OakCOREtec HD 50LVR8606 ‘Great Northern Oak’ koppelt robuustheid aan een fraai dessin en is hier toegepast in een fitnessruimte.USFloors, leverancier van COREtec, verwelkomt komende vrijdag 23 februari zijn klanten, zakenrelaties, architecten en interieurarchitecten graag op zijn stand op Batibouw in Brussel, vanaf vier uur ’s middags, natuurlijk met een glaasje en een hapje. Centraal in de presentatie staan ‘The Naturals’ en ‘Megastones’, de nieuwe collecties van COREtec voor 2018, die op de vakbeurzen Domotex, Surfaces en Intirio reeds de nodige aandacht naar zich toe wisten te trekken. De nieuwe reeksen worden op Batibouw voorgesteld op de stand (6307) van USFloors/COREtec in hal 6 en wel van donderdag 22 februari tot en met zondag 4 maart. De eerste twee dagen zijn voor de vakmensen. Vanaf zaterdag 24 februari is de beurs open voor het grote publiek.

Belangstellende consumenten krijgen, net als vorig jaar bij de eerste deelname van COREtec aan Batibouw, gedetailleerde informatie over het gehele vloerenaanbod van het merk en worden vervolgens doorverwezen naar de plaatselijke verkooppunten. Die ontvangen op hun beurt de gegevens van de potentiële kopers die om meer informatie of een offerte hebben gevraagd. Dit is een werkwijze, zo stelt COREtec met tevredenheid vast, die de nodige vierkante meters aan verkoop oplevert, met bovendien een aanhoudend effect. Batibouw trekt jaarlijks 300.000 professionele bezoekers en consumenten met belangstelling voor bouwen, wonen en decoreren naar Brussel.

(Vloerenplein, 16-02-2018)

 
Floorify koestert ambities en breidt uit

Toepassing-Floorify-plankToepassing Floorify-plank ‘Cap Blanc Nez’ in slaapkamer.Floorify heeft de ambitie om zich dit jaar te profileren als de aangewezen specialist in rigide pvc-vloeren. De nieuwe onderneming van Marie Callens en Pieter Buyck uit België maakte vorig jaar een geslaagd debuut op Domotex met een nominatie voor de ‘Innovation @ Domotex’, gevolgd door een naar eigen zeggen ‘razendsnelle’ groei de voorbije maanden.

Voor nu wordt alvast een verbreding van het Floorify-assortiment aangekondigd in de vorm van een nieuw instapprijspunt: zes nieuwe referenties in commerciële ‘topkleuren’ op klassiek plankformaat van 1220 bij 180 millimeter, met een toplaag van 0,4. De items zijn voorzien van een fraaie matte oppervlaktestructuur en V-groef, en hun gebruiksklasse is 32.

Voor de gewenste afwerking van het interieur levert het bedrijf uit Roeselare onder andere de akoestische Floorify Comfort-ondervloer (21Db – 10Db), bijpassende watervaste plinten, plakplinten en aangepaste profielen in dezelfde kleur als de vloer. Dit jaar worden aan deze ‘totaaloplossing’ een aanpassingsprofiel toegevoegd en - speciaal voor de renovatiemarkt - een plint van negen centimeter hoog.

(Vloerenplein, 16-02-2018)

 
'Succes Awards' moeten miljoenen dokken

WinnaarsWinnaars bleken niet altijd winnaars.De Stichting Nationale Business Succes Awards Instituut (NBSA) moet samen met TV Media Partners zo’n drie miljoen euro terugbetalen aan 182 bedrijven die hebben deelgenomen aan verkiezingen voor ‘succesvolle’ ondernemingen, aldus heeft de rechtbank in Rotterdam geoordeeld. Onder de deelnemers bevinden zich ook de nodige bekende namen uit de vloerenwereld, die op deze site meermaals met hun nominatie of hoofdprijs voorbij zijn gekomen.

De stichting benaderde actief bedrijven om aan de verkiezingen mee te doen. Wanneer zij in hun branche de hoofdprijs zouden winnen, moesten ze een inleg van ongeveer 15.000 euro betalen. In ruil daarvoor zouden zij media-aandacht ter waarde van zo’n 80.000 euro krijgen, aldus een bericht van het ANP.

De rechtbank stelt vast dat NBSA geen echte wedstrijd organiseerde. De makers van het tv-programma Rambam hebben dit handeltje overigens destijds aan het licht gebracht. Zij schreven zich met een niet-bestaand bedrijf in voor de verkiezing en werden net als veel andere deelnemers winnaar in een van de vele branches. Na de onthulling van Rambam blies de organisatie begin vorig jaar de finale af omdat RTL7 het programma rondom de prijzen per direct van de zender had geschrapt.

De rechtbank Rotterdam oordeelt dat de deelnemers een andere gang van zaken kregen voorgespiegeld dan in werkelijkheid het geval was. Bedrijven werden winnaar in een andere onderdeel dan waarvoor ze waren ingeschreven. In andere gevallen bleken bedrijven de enige deelnemer en werden ze automatisch winnaar.

(Vloerenplein, 16-02-2018)

 
Mohawk op weg naar tien miljard omzet

Mohawk Industries logoWanneer Mohawk Industries dit jaar nog een handvol procenten aan omzet erbij weet te schrapen, dan komt de magische grens van tien miljard dollar in zicht. Over 2017 rapporteert het concern een netto-omzet van 9,5 miljard dollar, vergeleken met de 9,0 miljard van een jaar eerder weer zo’n 6 procent meer. De nettowinst komt uit op 972 miljoen dollar, tegenover 930 miljoen in 2016.

De groei in het afsluitende vierde kwartaal schakelt zelfs nog een tandje bij getuige de 8,5 procent vooruitgang, resulterend in een netto-omzet van 2,4 miljard dollar. De divisie ‘Flooring Rest of the World’ (met ook Europa) draagt 545 miljoen dollar bij aan de totale omzet in het afgelopen kwartaal, cijfermatig 18 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, geschoond voor wisselkoerseffecten nog altijd 9 procent meer. De Amerikanen wijzen ter verklaring op de verbeterende economie in veel landen en op het oplopen van de waarde van de euro. Het bedrijfsresultaat van de divisie komt in het vierde kwartaal circa 19 procent hoger uit op bijna 84 miljoen dollar. Mohawk laat verder weten prijsstijgingen te hebben doorgevoerd die de naar eigen zeggen ‘dramatische’ wijzigingen in de kosten voor grondstoffen voor de meeste van zijn producten afdekten.

In het laatste kwartaal kwam Mohawk verder tot overeenstemming over de overname van Godfrey Hirst, het grootste vloerenbedrijf van Australië en Nieuw-Zeeland, dat zoals bekend focust op tapijt en uitbreiding zoekt in harde vloeren. Verder wordt gerapporteerd dat de verkopen van LVT in de divisie ‘Flooring Rest of the World’ rap uitdijen, in lijn met het opheffen van de eerder gesignaleerde beperkingen in de productiecapaciteit. De nieuwe Europese tapijttegelfabriek (in België) heeft voorts een beperkte productie opgestart, met naar verwachting een grootschalige marktlancering in het tweede kwartaal van dit jaar. Op productniveau verklaart Mohawk verder dat de verkoop van laminaatvloeren eveneens in de lift zit, toegeschreven aan bijzonderheden als planken van meer dan twee meter lang en de gepatenteerde waterbestendige technologie.

Mohawk heeft afgelopen jaar overigens als concern wereldwijd zo’n 900 miljoen dollars geïnvesteerd. In 2018 komt daar nog eens 750 miljoen bij, deels als voortzetting van vorig jaar begonnen projecten en deels nieuwe initiatieven. De grootste investeringen in deze tijdspanne van twee jaar betreffen de expansie van LVT in de Verenigde Staten en Europa, premium laminaat in de VS, Europa en Rusland, tapijttegels in Europa, tapijt en vloerkleden in de VS, vinylvloeren in Rusland en wereldwijd een toename van de productiecapaciteit voor keramische vloerbedekkingen.

(Vloerenplein, 14-02-2018)

 
WoonTotaal-Academy opent zijn deuren

woontotaal-academyDe WoonTotaal-Academy opent begin volgende maand officieel de deuren van zijn trainingscentrum. Op maandag 5 maart wordt vanaf 13.00 uur op de Platinastraat 5 te Zoetermeer een open dag gehouden waarop iedereen uit de branche welkom is. Belangstellenden kunnen dan kennismaken met wat de academie te bieden heeft aan technische installatie- en verkooptrainingen en dito ondersteuning. Ook wordt een internationale training gegeven aan technisch specialisten van fabrikanten/leveranciers met een product dat niet beschikbaar heet te zijn in Nederland. De organisatie verneemt graag vooraf via info @ woontotaal-academy.nl wie komt en met hoeveel personen. (Zie ook Nieuws van 13-12-2017).

(Vloerenplein, 14-02-2018)

 
Woonbranche aan kop in CBS-cijfers 2017

De omzet van de winkels in non-food is in 2017 met 3,3 procent gegroeid, bij een 3,5 procent hoger volume dan een jaar eerder, zo rapporteert het CBS. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) en de winkels in meubels en huishoudartikelen (inclusief verlichting en algemene woninginrichting) realiseren afgelopen jaar de grootste omzetstijgingen, van respectievelijk 7,5 en 4,5 procent. Hun volumes zijn respectievelijk 7,0 en 3,7 procent toegenomen in het voorbije jaar.

cbs-2017 2016

In de maand december is de omzet van de non-food met een bescheiden 1,5 procent gegroeid, nagenoeg even hoog als de 1,4 procent van het vierde kwartaal als geheel. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren boeken in december en het vierde kwartaal beduidend minder bescheiden plussen van respectievelijk 4,7 en 5,4 procent. De winkels in meubels en huishoudartikelen scoren minus 0,2 en plus 2,7 procent in respectievelijk de laatste maand en het afsluitende kwartaal.

Afgelopen kalenderjaar heeft de Nederlandse detailhandel als geheel 4,2 procent meer omgezet dan een jaar ervoor. Dit is niet alleen de hoogste omzetgroei in elf jaar tijd, maar ook een ‘versnelling’ ten opzichte van de plus van 1,6 procent uit 2016. Het volume ligt vorig jaar 3,1 procent hoger. Online is 19,5 procent meer omgezet. Voor de non-foodwinkels bedraagt het omzetverlies sinds de crisis evenwel nog ruim 13 procent, terwijl de omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen nu ruim 15 procent hoger ligt dan in 2008.

(Vloerenplein, 14-02-2018)

 
Tarkett groeit organisch haast 5 procent

Trentino-linoleumvloer-tarkettLinoleumvloer Trentino van Tarkett.Tarkett heeft in 2017 een netto-omzet van 2841 miljoen euro behaald, 3,7 procent meer vergeleken met het voorafgaande boekjaar. De organische groei bedraagt 4,8 procent en mag wat de tevreden vloerenmaker betreft dan ook ‘robuust’ worden genoemd. Nederland, onder meer, heeft goed gepresteerd.

De verkoopregio EMEA (met Europa als hoofdbestanddeel) komt tot een netto-omzet van ruim 926 miljoen euro, met een volgens Tarkett ‘gedegen’ organische groei van 3,7 procent. Feitelijk in de boeken wordt een vooruitgang van 2,2 procent opgeschreven, als gevolg met name van de waardedaling van het Britse pond. Thuismarkt Frankrijk toont het hele jaar door groene cijfers, na een aantal jaren van terugloop op de markt. De Noordse landen laten eveneens groei zien, hoewel het vierde kwartaal licht in de min eindigt. Het Verenigd Koninkrijk rapporteert opnieuw groei ondanks de ‘onzekere’ situatie aldaar. Zuid-Europa kent een sterke groei. Duitsland, Nederland en Centraal-Europa zetten volgens Tarkett ook een goede prestatie neer.

LVT blijft voor Tarkett een aanjager van de volumegroei in de EMEA-regio, zowel in de residentiële als commerciële segmenten. Meer dan 20 miljoen euro zal in deze productcategorie worden geïnvesteerd in de komende drie jaar, voornamelijk in Polen en Luxemburg. De aangepaste EBITDA-marge van de EMEA-regio bedraagt 13,7 procent, tegenover nog 15,1 procent in 2016, hoofdzakelijk als gevolg van stijgende grondstofkosten en de negatieve ontwikkeling van het Britse pond. Tarkett rapporteert verder dat de in het voorbije boekjaar doorgevoerde verhoging van de verkoopprijzen in het vierde kwartaal al vruchten afwerpt. De gerapporteerde omzet in het afsluitende kwartaal komt voor het EMEA-segment uit op 2,8 procent, waarvan 3,4 procent organisch.

De aangepaste EBITDA van het concern als geheel bedraagt vorig jaar 315 miljoen euro versus 334 miljoen een jaar eerder, met een aangepaste EBITDA-marge van 11,1 procent versus 12,2 procent. De aangepaste EBITDA wordt conform de verwachting negatief beïnvloed door de stijging van de grondstofprijzen en ongunstige wisselkoerseffecten.

In dit lopende jaar voorziet Tarkett nog meer baat te hebben bij de vorig jaar doorgevoerde verkoopprijsverhogingen. In een zogeheten ‘conference call’ afgelopen week verklapte financieel directeur Bauer voorts nog dat Tarkett wellicht interesse heeft in het overnemen van bedrijven die keramische vloerbedekkingen maken. Nog maar twee weken terug kondigde het concern de overname van de Australische sportveldenmaker Grassman aan.

(Vloerenplein, 12-02-2018)

 
Woonwinkel plust zowat 9 procent in 2017

Bert-Jan-van-der-Stelt-inretailBert-Jan van der Stelt, branchemanager Wonen bij INretail: ‘Oververhitte woningmarkt in het westen en beperkte mogelijkheden voor nieuwbouwwoningen.’Al vier jaar op rij boekt de woonbranche omzetgroei, zo blijkt uit de INretail Woonwinkelmonitor. In 2017 realiseren de woonwinkels een gemiddelde stijging van de omzet van 8,6 procent. Het vierde kwartaal komt in de boeken met een plus van 6,4 procent. De groei betreft afgelopen jaar alle kwartalen, segmenten en prijsniveaus. Wel zijn er duidelijke regionale verschillen.

Keukenspeciaalzaken zijn in omzet 9,7 procent gegroeid in het voorbije jaar, meubelzaken 9,4 procent en gemengde zaken zelfs 10 procent. De omzet van woningtextielzaken is gemiddeld 7,3 procent opgelopen en slaapspeciaalzaken zien de omzet 4 procent toenemen.

Het derde kwartaal scoort qua omzet het best, met een dikke plus van 12,7 procent voor de woonbranche als geheel. Alleen de slaapspeciaalzaken (een plus van 9,2 procent) schrijven hun groei niet met dubbele cijfers in deze periode. In het laatste kwartaal doen keukenverkopers opnieuw de beste zaken, met een omzetplus van gemiddeld 7,5 procent, gevolgd door de meubelzaken (6,7 procent), gemengde zaken (5,4 procent) en woningtextielverkopers (4,4 procent). De omzet van slaapspeciaalzaken is quasi gelijk gebleven in het vierde kwartaal, dat door alle woonwinkels bij elkaar met een plus van 6,4 procent is afgesloten.

Omzetverschillen zijn er tussen woonwinkels gevestigd op een woonboulevard of elders. De gemiddelde omzetstijging op een woonboulevard bedraagt vorig jaar 7,1 procent. Wie op een andere plek onderneemt, heeft de omzet met gemiddeld 10 procent zien toenemen.

INretail zegt verder toenemende regionale omzetverschillen waar te nemen. Zo noteren de woonwinkels in de drie grote steden over 2017 een gemiddelde omzetstijging van 3,4 procent, maar in de rest van de Randstad van 6,8 procent. In het oosten van het land is de 12,9 procent omzetgroei duidelijk hoger dan het landelijke gemiddelde van 8,6 procent. “De oververhitte woningmarkt in het westen en de beperkte mogelijkheden voor nieuwbouwwoningen lijken de veroorzakers,” zo oppert Bert-Jan van der Stelt, branchemanager Wonen bij INretail.

De aanhoudende omzetgroei in de woonbranche heeft inmiddels geleid tot een structureel tekort aan vakmensen, zo stelt ook de branchevereniging vast. “Er is veel vraag naar vakbekwame, ambachtelijke medewerkers. Ze kunnen direct aan de slag als (parket)vloerenlegger, keukenmonteur of woningstoffeerder.”

Voor 2018 houdt de branchevereniging vast aan zijn voorspelling van 4 procent vooruitgang, rekening houdend met de stand van zaken wat betreft consumentenvertrouwen, werkgelegenheid en woningmarkt.

(Vloerenplein, 12-02-2018)

 
Dynamic Wood-XXL en Graphic Project-SDN
Dynamic-Wood-XXL WoonkeukenDynamic Wood-XXL in woonkeuken.
Dynamic-Wood-XXL StudiekamerDynamic Wood-XXL in studiekamer.
Graphic-P-SDN Lineair-dessinGraphic Project-SDN, ‘Lineair’-dessin in hal van kantoor.
Graphic-P-SDN Concrete-dessinGraphic Project-SDN, ‘Concrete’-dessin in woonkeuken (met poes).

Interfloor lanceert dezer dagen Dynamic Wood-XXL, de langverwachte uitbreiding van de gekende Dynamic-collectie. “De meest natuurgetrouwe PVC-designvloer op vierhonderd centimeter breed ooit geproduceerd, met revolutionaire planklengtes van tweehonderd centimeter,” zo typeert de aanbieder uit Zwartsluis op enthousiaste wijze de nieuwkomer. Door het XXL-formaat en een rapport van twee bij twee meter, zijn herhalingen in het patroon nauwelijks waarneembaar en ontstaat een levensecht beeld. Daardoor is de vinylvloer volgens Interfloor bijna niet te onderscheiden van een echte houten vloer.

Dynamic Wood-XXL past in de huidige trend van steeds robuustere planken vloeren. De reeks telt zes natuurlijke dessins in eikenhout, die een rijk beeld scheppen dankzij de heldere kleuren, details en levendige structuren. Daarbij zorgt de ‘Natural Look’-oppervlaktestructuur, in combinatie met de beschermende PU Lacquer voor extra diepte en scherpte van de ontwerpen. Ook deze vloer is voorzien van de robuuste en duurzame Black Tex Backing en draagt stevig bij aan het comfort van de gebruikers. Dynamic Wood-XXL is geschikt voor intensief woongebruik tot zwaar gebruik in werkruimten.

Verder wordt de tapijtcollectie Graphic Project-SDN geïntroduceerd. Het markante patroon, dat is geïnspireerd op structuren uit de natuur, heeft het effect van een betonnen vloer en laat zich goed combineren met allerlei materialen. Het fraaie tweetal dessins van dit licht gedessineerde tapijt, Concrete en Lineair geheten, zijn tot stand gekomen dankzij de innovatieve Myriad Tuftmachine. Doordat alle naalden met tapijtgaren in deze machine afzonderlijk worden aangestuurd, kunnen via fractionele poolhoogteverschillen sprekende dessins met schaduwwerking worden vervaardigd. Het state-of-the-art-productieproces staat volgens de leverancier evenzo garant voor kwaliteit.

De garens van Solution Dyed Nylon (SDN) zijn door en door geverfd, dus niet slechts gecoat met kleurpigment. Het voor de garens gebruikte vezelmengsel heeft een zeer hoge weerstand tegen vervuiling en vergemakkelijkt het gebruik van erkende reinigingsmethodes. De behandeling met Scotchgard Protector geeft nog eens extra lang bescherming tegen vlekken en vuil. De duurzame Graphic Project-SDN is dan ook geschikt voor zwaar commercieel gebruik, van iedere ruimte in huis tot hotellobby’s, verzorgingscentra, scholen, etc. Graphic Project-SDN is verkrijgbaar in een betonlook (Concrete) en in een grafisch lijnenpatroon (Lineair), beide met acht ton-sur-ton kleuren, van eigentijdse industriële grijs- en bruintinten tot gedurfd blauw/groen.

(Vloerenplein, 09-02-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

meister

allesovertapijt-logo