banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-2020

nieuws
EPLF: Laminaat +2,74%, Nederland plust 13,8%

Ondanks de bijzondere omstandigheden in 2020 zagen de leden van de vereniging van Europese producenten van laminaatvloeren (EPLF) hun omzet groeien met 2,74 procent in vergelijking met 2019. Zo meldt de leveranciersvereniging EPLF in hun overzicht over het afgelopen jaar. Van de in totaal 459 miljoen vierkante meter vloeren werd 49,1 miljoen vierkante meter aan Noord-Amerika geleverd dat hiermee goed was voor de grootste omzetstijging (+22,4 procent). De EPLF wijst naar de vele renovatie- en doe-het-zelf projecten in de Verenigde Staten en Canada als voornaamste oorzaak voor de sterke groei.

eplf press conference 2021 -1

In West-Europa steeg de verkoop met 3,6 procent en kwam uit op 225,7 miljoen vierkante meter. Duitsland nam daarbij net als vorig jaar het grootste deel voor zijn rekening (52,7 miljoen vierkante meter; +6,1% in vergelijking met 2019). Hoewel zowel Frankrijk als het Verenigd Koninkrijk 37,1 miljoen vierkante meter laminaat verkochten, was het groeipercentage van het Verenigd Koninkrijk aanzienlijk hoger: 13,7 procent om 1,6 procent voor Frankrijk. De omzet in Nederland steeg met 13,8 procent tot 21,1 miljoen vierkante meter verkochte vloeren. Het enige land in West-Europa waar de omzet daalde was Spanje zo meldt de EPLF: -12,8 procent (14,6 miljoen vierkante meter). In Oost-Europa bleef de omzet in vergelijking met 2019 stabiel (-0,2 procent; 134,8 miljoen vierkante meter). Rusland, de grootste markt van de regio, pluste met 5,6 procent en kwam uit op 46,2 miljoen vierkante meter verkochte vloeren.

(Vloerenplein, 01-03-2021)

INretail eist heropening winkels via rechter

inretail-logoINretail eist via de rechter de heropening van momenteel niet essentieel geachte winkels. De branchevereniging stelt vandaag dat de routekaart die de overheid zelf hanteert dit mogelijk maakt, op bovendien veilige wijze.

"De keuze van het kabinet voor de winkelsluiting half december, was een verzwarende maatregel vanwege mogelijke drukte richting de feestdagen. We zitten nu qua corona-besmettingen op het niveau 'ernstig'. Dat is dus conform de eigen routekaart van het kabinet geen reden meer om de winkels gesloten te houden. De retail heeft sinds maart vorig jaar tot aan de verplichte winkelsluiting met de Verantwoord Winkelen-protocollen bewezen de winkelopenstelling veilig te kunnen organiseren," aldus INretail.

De organisatie vindt het economisch (en ook maatschappelijk - qua leefbaarheid her en der) onverantwoord om nog langer te wachten. Momenteel zijn 56.000 winkeldeuren gesloten, hetgeen 700 miljoen euro omzet per week kost en 50.000 tot 60.000 van de 300.000 banen op de tocht zet bij voortduren van de beperking.

Eerder deze week kondigde INretail aan op woensdag in gesprek te gaan met minister van Economische Zaken Van 't Wout over niet alleen de invulling van het in het vooruitzicht gestelde 'kopen op afspraak', maar ook over de mogelijkheden tot verdergaande verbetering. Blijkbaar heeft dit gesprek te weinig opgeleverd in de ogen van de branchevereniging, die bovendien te maken heeft met een deels morrende achterban van ondernemers in de segmenten wonen, mode, schoenen en sport.

De INretail Woonwinkelmonitor geeft voor het overige aan dat de geschreven omzet van de woonbranche in januari met bijna 48 procent "dramatisch" is gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, als gevolg van de lockdown. (Zie voorts de CBS-cijfers van vandaag).

(Vloerenplein, 26-02-2021)

Beroerde januari voor detailhandel non-food

De CBS-cijfers voor januari bewijzen dat de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus leidden tot een niet eerder vertoonde krimp van de omzet in de non-foodsector. De foodsector realiseerde juist meer omzet dan een jaar eerder. Online werd ruim 92 procent meer omgezet door de detailhandel.

omzet-retail-jan21

De omzet van de winkels in non-food kromp in de eerste maand van het jaar met een ongekende 37,7 procent, bij een volumedaling van 39,3 procent. Winkels in meubels en woninginrichting raakten 38,1 procent van hun omzet kwijt en 40,7 procent van het volume. Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder de verkopers van parket, laminaat en kurk) leverden relatief een stukje minder omzet in, namelijk 12,7 procent, doch 15,0 procent volume.

Bouwmarkten moesten 44,5 procent omzet prijsgeven. Voor de zwaar getroffen winkels in kleding en in schoenen daalde de omzet met rond de 55 tot 60 procent. Voor veel winkelbedrijven was het online kanaal de enige mogelijkheid om nog omzet te behalen in januari, zo merkt het CBS op.

Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben in januari 65,9 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet normaal gesproken een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 128,7 procent.

Zoals eerder gemeld, kwam het voorbije jaar 2020 voor de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren in de boeken met een royale omzettoename van 19,5 procent (bij 17,8 procent meer volume), voor de winkels in meubels en woninginrichting met 7,7 procent (6,8 procent meer volume).

(Vloerenplein, 26-02-2021)

Victoria met rijk gevulde kas voor overnames

victoria-plc-logoDe internationaal opererende Britse vloerengroep Victoria PLC heeft 500 miljoen euro opgehaald met de uitgifte van vastrentende obligaties, door de enthousiaste belangstelling van obligatiebeleggers duidelijk meer dan de 350 miljoen euro waarop een paar dagen terug nog werd ingezet. De netto-opbrengst van de uitgifte zal worden gebruikt voor algemene bedrijfsdoeleinden, in het bijzonder acquisities, en de herfinanciering van 250 miljoen euro aan bestaande schulden tegen gunstiger voorwaarden.

Afgezien van de bedragen die worden gebruikt voor de gedeeltelijke herfinanciering, zal het opgehaalde geld op de balans blijven totdat het in winstgevende acquisities wordt gestoken, wat volgens de directie op korte termijn zal gebeuren. Afgelopen najaar al, bij het bekendmaken van zijn partnerschap met het Amerikaanse Koch Industries, verklaarde het vloerenconglomeraat een aantal potentieel bijzondere overnamekansen op het spoor te zijn gekomen in Europa en het Verenigd Koninkrijk.

Victoria PLC rapporteerde onlangs, na al een sterke eerste helft van zijn boekjaar, ook goede resultaten in zijn tot eind december 2020 lopende derde kwartaal. Ondanks de lockdown in het Verenigd Koninkrijk in november, wat normaal gesproken de beste handelsmaand van het jaar is, en de voortdurende trammelant in verband met corona in een aantal andere markten, lagen de omzetten van de groep in het kwartaal meer dan tien procent hoger dan vorig jaar.

(Vloerenplein, 26-02-2021)

Marieke Lambrecht voert Gerflor Benelux aan

Marieke-LambrechtMarieke Lambrecht. (foto: Gerflor)Marieke Lambrecht is de nieuwe algemeen directeur van Gerflor Benelux. Nay Tawile heeft na ruim vier jaar afscheid genomen in deze rol om een nieuwe uitdaging aan te gaan in Frankrijk. De voorbije weken heeft zij haar opvolgster ingewerkt, die over meer dan twintig jaar ervaring beschikt in de vloerenbranche bij fabrikanten als Nelca, Bonar en Forbo. Gerflor Benelux bedankt Tawile voor haar waardevolle bijdrage aan de groei van het merk in deze contreien en de fraaie projecten die samen met de klanten tot stand zijn gekomen. Lambrecht belooft vol passie aan de slag te gaan.

(Vloerenplein, 26-02-2021)

Helft elastische markt in DACH-landen nu LVT

feb logoIn de DACH-landen, bestaande uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, is LVT (afwisselend PVC-designvloeren geheten) inmiddels goed voor de helft van het verkoopvolume van elastische vloeren. In het voorbije coronajaar 2020 steeg de afzet van elastische vloeren in deze landen met 2,1 procent, ofwel 1,1 miljoen vierkante meter, naar totaal 58,9 miljoen vierkante meter, aldus het Fachverband der Hersteller elastischer Bodenbeläge (FEB).

Het LVT was goed voor 28,8 miljoen vierkante meter en bleek vorig jaar de grootste groeier in deze landen getuige een toename van bijna 6 procent, ofwel een kleine 1,6 miljoen vierkante meter. De bij de FEB aangesloten fabrikanten wisten voorts iets meer Cushioned Vinyl-vloeren te verkopen, maar wat minder homogene en heterogene vinylvloeren, veiligheidsvloeren en vloeren in de categorie linoleum, rubber en overige.

(Vloerenplein, 26-02-2021)

Meister brengt nieuw assortiment panelen

In-assortiment-nieuwe-Meister-panelenIn het assortiment nieuwe Meister-panelen laat fineer zich harmonisch combineren met vilt. (Op de foto van MeisterWerke zijn te zien: MeisterPanels. craft EP 500, Cream Oak 4302, en MeisterPanels. style SP 800, Vilt olijf 4511)MeisterWerke breidt zijn portfolio van Meister-panelen uit met tal van nieuwe producten op het gebied van wand- en plafondvormgeving. Volgens de Duitse fabrikant (welbekend van de harde vloerbedekkingen die onder deze merknaam op de markt worden gebracht) koppelen ze functionele kwaliteiten aan een stijlvolle en moderne verschijning.

De nieuwe collectie MeisterPanels. style SP 800 bestaat uit geluiddempende akoestiekpanelen met vilt en wordt aanbevolen in woonomgevingen waar weinig gordijnen en ander textiel is toegepast. De reeks MeisterPanels. craft EP 500 staat voor een authentieke en individuele wand- en plafondvormgeving met echt houtfineer. Er ontstaat een stoer, ambachtelijk karakter dankzij twee sprekende, bijzonder diep gedrukte structuren ('Industrial Wood' en 'Vintage'). Ook bij de decorpanelen zijn er nieuwe producten, met als highlight de 'White Vision' met innovatieve 3D-druktechnologie: een gelijkmatig oppervlak dat toch de indruk wekt over een golvende structuur te beschikken. Deze behoort tot de collectie MeisterPanels. terra, het paneel voor vochtige ruimtes met bewezen antischimmelwerking.

(Vloerenplein, 26-02-2021)

Brand corner BerryAlloc bij LaminaatXXL

LaminaatXXL-SchelluinenLaminaatXXL in Schelluinen.BerryAlloc opent weer een brand corner in samenwerking met een Nederlandse retailpartner, tevens zijn tweede in de provincie Zuid-Holland. Bij LaminaatXXL in Schelluinen wordt zijn volledige gamma aangeboden, van laminaat en high pressure floors tot vinylplanken en -tegels. Eric Mostert, eigenaar van de recentelijk nog in Gorinchem gevestigde winkel, beschouwt de in de nieuwe merkuitstraling van BerryAlloc uitgevoerde presentatie als een aangewezen manier om zijn nieuwe pand in de kijker te zetten.

(Vloerenplein, 26-02-2021)

Elastische vloer renoveren met innovatie Bona

DiamondBlades-2Bona Diamond Blades.Bona biedt een innovatieve mogelijkheid om elastische vloeren te renoveren, in plaats van te vervangen. Dit wil zeggen, het herstellen van het vloeroppervlak in dezelfde uitstraling, dan wel veranderen in een geheel andere look. Met de nieuwe Bona Diamond Blades gaat het strippen van de elastische vloer beter en sneller, zo belooft Bona Benelux in Haarlem.

Bona Diamond Blades, een primeur wereldwijd, is zo vervaardigd dat het de warmtegevoelige, elastische oppervlakken niet opwarmt. De bladen fungeren als geïntegreerde koelventilatoren tijdens het schuurproces en de pads zijn vervaardigd met diamantgecoate messen in plaats van met klassieke schuurschijven. Door de stabiele oppervlakte-temperatuur kan de vloer worden geschuurd zonder het probleem van verstopping, wat normaliter het geval is. Bij het strippen met de Bona Diamond Blades is er minder water nodig dan bij het klassiek strippen van elastische vloeren.

Zijn innovatie, zo legt Bona uit, biedt een stripproces dat tot zestig procent sneller is dan het gebruikelijke chemische. In plaats van in vijf tot zeven uur kan de vloer nu in slechts anderhalf uur worden getransformeerd – dit bespaart tijd en is goedkoper dan een nieuwe vloer. Bona Diamond Blades geeft een werkwijze zonder chemicaliën en met minder waterverbruik. Het stelt de gebruiker in staat om fraaie resultaten te boeken, van een renovatie met een blanke coating tot een volledige transformatie met een andere kleur of uiterlijk.

Bona Diamond Blades zijn te gebruiken met de multifunctionele machine Bona FlexiSand 1.9. "Met één flexibele machine als basis kunnen nu elastische vloeren, houten vloeren en betonnen vloeren worden behandeld: voorbereiden, strippen, schuren, boenen, polijsten en verbluffende effecten creëren door middel van borstelen," aldus Jochen Röhrich, productmanager schuurmiddelen en machines bij het Zweedse Bona AB. Hij prijst de werkwijze voor elastische vloeren aan als snel, effectief, veilig en eenvoudig, met bovendien treffende resultaten. Meer informatie: https://www1.bona.com/nl/professional/nieuws/bona-diamond-blades/

(Vloerenplein, 24-02-2021)

Deutsche Messe snijdt in top, maakt plannen

andreas-gruchow-deutsche-messeAndreas Gruchow. (foto: Deutsche Messe)De aandeelhouders van beursorganisator Deutsche Messe AG in Hannover hebben besloten om, gezien de huidige situatie, de omvang van de raad van bestuur terug te brengen tot slechts één lid, Jochen Köckler. Andreas Gruchow heeft er volgens de voorzitter van de raad van commissarissen hoffelijk mee ingestemd om, op de beste voorwaarden, zijn functie neer te leggen.

Deutsche Messe, welbekend van onder andere Domotex in Hannover, hoopt en verwacht dat 2021 een overgangsjaar zal zijn waarin de organisatie zich kan voorbereiden op wat een nieuwe start moet worden. Anders gezegd, om weer met succes beurzen te kunnen organiseren zodra de algemene situatie het toelaat. "Daartoe breiden we onze beurzen uit met digitale opties die het hele jaar door beschikbaar zijn, maken we ons tentoonstellingscentrum klaar voor 5G en plannen we geheel nieuwe evenementen voor 2022," aldus Köckler. Als gevolg van de corona-crisis realiseerde Deutsche Messe vorig jaar een omzet van 100 miljoen euro, samenvallend met een verlies van niet minder dan 83 miljoen euro.

(Vloerenplein, 24-02-2021)

'Klussen in de woning blijft op niveau'

USP-mc-logoUSP Marketing Consultancy voorziet dat de stijging van het klussen aan de woning op niveau zal blijven in 2021. Aanwijzingen in zijn marktonderzoek suggereren een aanhoudend hoog niveau van woningverbeteringen in ook het tweede coronajaar. Gemiddeld liefst 27 procent van de Europese consumenten verwacht in 2021 méér geld uit te geven aan klussen in de woning dan in 2020. Dit percentage geldt overigens ook voor Nederland.

Aangetekend wordt dat men voor de komende drie maanden verwacht ongeveer evenveel te klussen. Dit betekent dat het aantal klussen hoogstwaarschijnlijk op het niveau van 2020 zal blijven, maar dat er dus meer geld per klus wordt uitgegeven. Dit zou volgens USP Marketing Consultancy een aanwijzing kunnen zijn dat consumenten grotere klussen willen gaan uitvoeren die men vooralsnog heeft uitgesteld.

Klussen die afgelopen jaar werden uitgesteld betroffen overigens veelal werkzaamheden die in normale omstandigheden zouden worden uitbesteed aan professionals. Veel consumenten wilden evenwel liever geen (vak)mensen thuis over de vloer hebben vanwege de pandemie. Op langere termijn verwacht USP Marketing Consultancy dat, op het moment dat het coronavirus onder controle is, een scherpe daling van het klusgedrag te zien zal zijn.

(Vloerenplein, 24-02-2021)

Interface gaat podcasten

Design-met-oog-voor-het-klimaatInterface komt met een maandelijkse podcast, genaamd 'Design met oog voor het klimaat'. De presentatie is in handen van Janneke Leenaars, manager duurzaamheid voor Noord-Europa bij het Scherpenzeelse vloerenbedrijf. De doelgroep van architecten en designers, de vastgoedsector, overheden en eindgebruikers wordt bijgepraat over hoe zij kunnen bijdragen aan het verwezenlijken van het klimaatakkoord van Parijs.

Vanuit zijn 'Climate Take Back'-missie - het omkeren van de opwarming van de aarde - verkent de fabrikant, samen met experts en koplopers in het veld, vanuit verschillende perspectieven de 'transitie' van de gebouwde omgeving. Aan bod komen C02-neutrale dan wel C02-negatieve producten en (bouw)materialen en hoe deze eraan bijdragen dat de gebouwde omgeving onderdeel wordt van de oplossing. In de eerste aflevering spreekt Leenaars met Sven Jense, oprichter en directeur van Climate Cleanup. Meer informatie: blog.interface.com.

(Vloerenplein, 24-02-2021)

Tarkett ziet voortschrijdend herstel in 2020

tarkett-logoTarkett heeft in 2020 een netto-omzet van afgerond 2,63 miljard euro geboekt, ofwel 12,0 procent minder dan een jaar eerder, en op vergelijkbare basis 9,5 procent lager. Het concern stelt vast dat sprake is geweest van een voortschrijdend herstel van de verkopen in de tweede helft van het jaar ten opzichte van de eerste. In het afsluitende kwartaal ging het met de verkopen zelfs nog een stuk beter dan aan het einde van het derde kwartaal werd voorspeld door de leiding van de groep.

Dit laatste met name door een herstel van de residentiële markt in velerlei regio's en een opeenvolgende verbetering van een aantal commerciële segmenten ten opzichte van het derde kwartaal. In het afsluitende kwartaal hoefde het vloerenconcern op vergelijkbare basis 'slechts' 1,5 procent omzet in te leveren. Vanwege negatieve valuta-effecten komt al met al wel een daling van 7,9 procent in de boeken te staan, in de verkoopregio EMEA (met inbegrip van Europa dus) van 5,1 procent.

iQNaturalToepassing iQNatural. (foto: Tarkett)Tarkett merkt op dat zijn 'like-for-like'-omzetten een jaar lang werden geraakt door de Covid-19-pandemie. Vooral in het tweede kwartaal (minus 20,5 procent) hebben de van bovenaf opgelegde beperkingen geleid tot een aanzienlijke omzetdaling in alle vloerenmarkten, terwijl de divisie Sports toen nog beter stand hield. De werkzaamheden werden vervolgens in mei nog eens ontregeld door een cyberaanval. In de tweede jaarhelft echter profiteerden de omzetten van een wereldwijd herstel van de residentiële activiteiten en een op peil blijvend activiteitenniveau in de gezondheidszorg en het onderwijs, terwijl de hospitality en het kantoor onder druk bleven staan doordat investeringsbeslissingen werden uitgesteld. Hoewel de omzet op vergelijkbare basis in de tweede jaarhelft (minus 6,7 procent) een verbetering liet zien ten opzichte van de eerste jaarhelft (minus 12,6 procent), moet Tarkett niettemin constateren dat de pandemie en de lockdowns zijn cijfers nadelig hebben beïnvloed.

Het EMEA-segment rapporteert in het boekjaar een netto-omzet van 823,6 miljoen euro, een daling van 9,5 procent in vergelijking met 2019 (organisch minus 9,0 procent). Ook hier trok 'residentieel' aan in de tweede helft van het jaar. Op de zakelijke markt hebben de elastische producten zich eveneens geleidelijk hersteld, daarin ondersteund door een gezond activiteitenniveau in de gezondheidszorg en het onderwijs. Tapijt voor projecten bleef zwak tot en met het einde van het jaar, aangezien het kantorensegment veel last bleef houden van de pandemie en allerlei restricties. Frankrijk en Duitsland liepen overigens voorop bij de verbetering van de eerste op de tweede jaarhelft.

De aangepaste ebitda van Tarkett bedraagt 277,9 miljoen euro in 2020 in vergelijking met 280,0 miljoen in 2019, en klimt dankzij aanzienlijke kostenbesparingen en lagere inkoopkosten naar 10,6 procent van de netto-omzet, in vergelijking met 9,4 procent in 2019. Het concern meent solide genoeg te zijn om een slechts gematigd herstel en naar verwachting duurdere inkopen (grondstoffen, transport, enz.) in 2021 het hoofd te kunnen bieden.

Voor de komende tijd verwacht Tarkett dat op het niveau van de vraag veel onzekerheden blijven bestaan vanwege het virus en her en der nieuwe lockdowns. Verkopen in segmenten als kantoren, hospitality en ook sport blijven kampen met achterblijvende investeringen. Als gevolg hiervan raamt Tarkett dat het volumeherstel zal worden gespreid over 2021 en 2022, wat een gematigd herstel van de 'commerciële' activiteiten in 2021 inhoudt. De verwachting is dat 'residentieel' blijft groeien, tenzij strengere lockdowns in belangrijke afzetgebieden weer roet in het eten gooien. De groep verwacht al met al een 'uitdagend' eerste kwartaal en verbetering van de activiteit vanaf het tweede.

(Vloerenplein, 22-02-2021)

Cotap gaat samenwerking aan met Eijerkamp

Cotap is een bijzondere samenwerking aangegaan met woonwinkel Eijerkamp, met de bedoeling om de consument live de PVC-vloerencollectie 'vtwonen by floorlife' te laten ervaren. De vloeren zijn binnenkort, exclusief bij Eijerkamp in Zutphen en Veenendaal, te bewonderen in acht nieuwe vtwonen Stijl Studio's, die tevens een inspirerend woondecor vormen in het woonprogramma 'vtwonen Weer verliefd op je huis' op tv.

Bij-Eijerkamp-wordenBij Eijerkamp worden de nieuwe vtwonen Stijl Studio's momenteel voorzien van de vtwonen by floorlife PVC-vloeren van Cotap.

De vloerengroothandel heeft deze fraaie en natuurgetrouwe reeks in het voorbije najaar in de markt gezet, samen met de stylisten van vtwonen. De collectie is afgestemd op de actuele woontrends en bestaat uit een extra brede en lange plank, twee tegeldecoren en diverse patroonvloeren - waaronder een Hongaarse punt en visgraatmotief.

Cotap laat weten inmiddels begonnen te zijn met het plaatsen van de vloeren en zorgt er samen met partner Eijerkamp voor dat alle studio's aantrekkelijk worden ingericht. Zodra de winkels weer open mogen, kunnen consumenten hier de vloeren op een groot oppervlakte bekijken. In de winkel in Veenendaal kunnen kopers terecht bij de vtwonen by floorlife-dealer 'Excellent vloeren by Bouman', in Zutphen bij Xylo Vloeren.

Meer informatie over de betreffende collectie is op internet te vinden op de website floorlife.nl. En op de beeldbuis zijn de vtwonen by floorlife PVC-vloeren vanaf komend weekend al te zien in de vtwonen Stijl Studio's bij Eijerkamp in een nieuw seizoen 'vtwonen Weer verliefd op je huis'.

(Vloerenplein, 19-02-2021)

Afwerkingsbedrijven doen goede zaken in 2020

cbs-logoHet segment van de gespecialiseerde bouw sluit 2020 af met 3,7 procent omzetgroei, zo meldt het CBS. Daarbinnen doen de afwerkingsbedrijven (waaronder specialisten in het afwerken van vloeren en wanden) het naar verhouding nog een stuk beter met een omzettoename van 6,6 procent. Op een dikke plus van 14,3 procent in het eerste kwartaal, volgt voor dit type bedrijven een bescheiden plus van 1,3 procent in het tweede en respectievelijk 6,0 en 6,4 procent vooruitgang in het derde en vierde. De grotere afwerkingsbedrijven in de bouw (10 of meer werkzame personen) reiken overigens tot 'slechts' 4,7 procent omzetgroei in 2020.

De omzet van de bouwsector als geheel is vorig jaar met 2,3 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dit is de laagste groei in vijf jaar. In welke mate de coronacrisis de bouwomzet heeft gedrukt kan volgens de rekenmeesters evenwel niet met hun cijfers worden vastgesteld. Genoteerd staat in ieder geval een omzetgroei van bijna 10 procent in het eerste kwartaal, gevolgd door scores van minus 0,5 procent in het tweede en rond de 1 procent in de plus in het derde en vierde.

Verder meldt het CBS dat in 2020 voor bijna 66 duizend nieuw te bouwen woningen een vergunning is afgegeven, bijna 14 procent meer dan in 2019. De totale bouwkosten van de vergunde woningen liggen bijna 19 procent hoger dan een jaar eerder.

(Vloerenplein, 19-02-2021)

Nieuwe producten van Parador

Hydron 600Hydron 600 in de badkamer.Parador vult de bestaande opbouw van zijn assortiment dit jaar aan met de productlijn 'Hydron' - voor vloeren met in hoge mate waterafstotende eigenschappen. Een voorbeeld is de Modular ONE Hydron, die is uitgerust met een nieuwe waterdichte en maatvaste polymeer-kernplaat en waterdichte polymeer-tegenlaag. Door de speciale productstructuur is de elastische vloerbedekking honderd procent waterdicht en kan hij desgewenst in ruimtes met een hoge vochtigheidsgraad, bijvoorbeeld badkamers, worden geïnstalleerd. Er is keuze uit vijftien decors.

Hydron 600 is laminaat dat is 'geoptimaliseerd' om binnendringend water te voorkomen. De vloer is voorzien van een waterdichte boven- en onderkant, een uiterst zwelarme HDF-kernplaat plus een sterk waterafstotende speciale afschuining in combinatie met een bijzonder nauwsluitend kliksysteem. Hij is verkrijgbaar in negen decors. Nieuw bij Parador is voorts het 'Iconics'-label - voor op artikelen binnen de bestaande productlijnen die van zich doen spreken met een opvallende vormgeving.

(Vloerenplein, 19-02-2021)

Donkersloot: 'Circulariteit loont'

Donkersloot-DenimDonkersloot 'Denim'.Donkersloot laat weten dat zijn circulaire tapijtproducten BT40, Raw en Denim vanaf dit jaar in aanmerking komen voor investeringsaftrek middels de MIA/Vamil-regeling. De overheid stelt deze fiscale regeling beschikbaar om de aanschaf van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aantrekkelijker te maken.

De Bussumse tapijtproducent ontwikkelde een aantal jaar geleden het eerste circulaire projecttapijt in samenwerking met DSM-Niaga. Door middel van de 'click-unclick'-technologie van Niaga kunnen de tapijtlagen bij einde-leven weer van elkaar worden gescheiden om de grondstoffen terug te winnen. De circulaire serie van Donkersloot voldoet in 2021 aan productcode A6342 van de Milieulijst, die jaarlijks wordt samengesteld door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Met de MIA (milieu-investeringsaftrek) kunnen ondernemers 27 procent van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst. De Vamil biedt de mogelijkheid om 75 procent van de investering af te schrijven op een willekeurig moment. Door sneller afschrijven, vermindert de fiscale winst en betaalt men minder belasting in dat jaar. Dit biedt een rente- en liquiditeitsvoordeel aan de eindgebruikers van zijn circulaire producten, stelt Donkersloot. De Nederlandse overheid hoopt zo de overgang naar een duurzame circulaire economie te bevorderen.

De producent benadrukt dat het bereiken van circulariteit verder gaat dan het ontwikkelen van circulaire producten met eco-design, hoewel het daar wel begint. Voor circulariteit moeten producten bij einde-leven weer terugkomen om de grondstoffen hoogwaardig terug te kunnen winnen. "Met de inname van deze producten wordt de ontwikkeling van infrastructuur en retourlogistiek ondersteund," verklaart Siu Lie Tan, sustainability director bij Donkersloot. "Onze klanten worden door de combinatie van MIA en Vamil direct beloond voor hun verantwoorde aanschaf. Zo komen we stapje voor stapje dichter bij een circulaire realiteit."

Niaga Slogan"Niaga streeft ernaar om alledaagse producten zo te herontwerpen dat afval tot het verleden gaat behoren. Zo behouden we kostbare materialen voor toekomstige generaties," aldus Sascha Bloemhoff, marketing directeur bij DSM-Niaga, die het partnerschap met Donkersloot op prijs stelt.

De MIA- en Vamil-regeling vallen onder de verantwoordelijkheid van de ministeries van Infrastructuur & Waterstaat en Financiën. De Belastingdienst beslist over de toekenning van MIA en/of Vamil en RVO ondersteunt de regeling met onder andere een helpdesk, technische controles van de meldingen en technisch inhoudelijke advisering van de Belastingdienst. Meer informatie, waaronder de 'Brochure en Milieulijst 2021', zijn te vinden op: https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/miavamil/ondernemers.

(Vloerenplein, 17-02-2021)

Mohawk verrast door puik vierde kwartaal

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey S. Lorberbaum: "In al onze markten zagen we dat de residentiële bestedingen toenamen".Mohawk Industries heeft zijn in 2019 behaalde netto-omzet van afgerond 10 miljard dollar, in het voorbije jaar met 4,2 procent zien afnemen tot 9,6 miljard dollar. De nettowinst komt uit op 516 miljoen dollar, tegenover 744 miljoen dollar in het voorafgaande boekjaar.

Het vierde kwartaal brengt een omzet van 2,6 miljard dollar in de boeken, liefst 9,0 procent meer dan in dezelfde periode in 2019, bij een nettowinst van 248 miljoen dollar (2019: 265 miljoen dollar). In het derde kwartaal mocht het concern overigens al een omzetplusje van een procent of twee opschrijven.

"Onze resultaten over het vierde kwartaal overtroffen onze verwachtingen, aangezien we onze hoogste kwartaalomzet ooit boekten," zo geeft CEO Jeffrey S. Lorberbaum als commentaar bij de prestaties van het concern. "In al onze markten zagen we dat de residentiële bestedingen toenamen, waarbij laminaat, LVT en vinyl het beter deden dan de andere vloerensoorten. De commerciële activiteit blijft zwak en had een impact op de omzet en marges in de activiteiten waarin we een flink aandeel hebben."

De topman neemt in veel productcategorieën ook een grotere inflatoire druk waar en meldt zijn prijzen te gaan verhogen om een en ander glad te strijken. Een hoger ziekteverzuim en personeelstekorten in sommige activiteiten hebben eveneens een negatieve uitwerking op de winst gehad. Daar stonden kostenbesparingen tegenover als uitkomst van diverse herstructureringen. "We verminderen de verspreiding van Covid onder onze medewerkers en klanten door 'best practices' in het hele bedrijf toe te passen, waaronder het testen en volgen van medewerkers met potentiële contacten."

De divisie Flooring Rest of the World noteert in het vierde kwartaal een netto-omzet van bijna 759 miljoen dollar, dik 20 procent meer dan de 630 miljoen dollar van een jaar eerder. Het operationeel inkomen van het segment is in deze periode met meer dan 60 procent gegroeid tot 132,5 miljoen dollar, resulterend in een winstmarge van 17,5 procent. Lorberbaum: "De omzet en de marges waren sterk in de meeste categorieën en regio's en de meeste van onze fabrieken zitten tegen hun volle capaciteit aan."

Laminaat, de grootste productgroep binnen Flooring Rest of the World, noteert op de meeste markten een aanzienlijke groei. (In de VS wordt het laminaat van de nieuwe generatie, vanwege zijn fraaie looks en waterdichte technologie, zelfs een gewild alternatief voor houten vloeren en LVT, zo merkt het concern terloops op). De LVT-verkopen in Flooring Rest of the World zijn eveneens flink gestegen, door Mohawk toegeschreven aan zijn 'rigid'-collecties. Over het gehele jaar genomen, weet de divisie Flooring Rest of the World er als enige binnen het concern nog een omzetstijging uit te slepen, zij het slechts een enkel procentje, om uit te komen op afgerond 2,53 miljard dollar. Zijn operationeel inkomen voor het boekjaar bereikt een niveau van 367 miljoen dollar (2019: 354 miljoen), inmiddels ruim meer dan de andere twee divisies (Global Ceramic en Flooring North America) bij elkaar geteld bijdragen.

"De meeste van de wereldwijde Covid-beperkingen hebben geen directe invloed gehad op de verkoop of installatie van onze producten," zo moet Lorberbaum vaststellen over de laatste maanden van het afgelopen jaar. En na de voor hem toch wat onvoorziene piek in de vraag in deze periode, verwacht de CEO in de eerste maanden van het lopende jaar een aanhoudend goede gang van zaken in 'residentieel' en een langzame verbetering van de 'zakelijke' tak, komend van een voorbij dieptepunt.

(Vloerenplein, 15-02-2021)

Groei MMFA-segmenten 'hout' en 'rigide SPC'

mmfa-logoDe verkoopcijfers wereldwijd van de leden van de Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) geven aan dat producten in de categorie 'hout' (vloeren op een drager op basis van hout, zoals HDF, met een polymeer- of kurkoppervlak) in 2020 zijn blijven groeien getuige een stijging van de verkoop met 18,8 procent. En voorts dat rigide SPC-producten hun marktpenetratie in alle belangrijke regio's bestendigen met een forse groei van 34,8 procent.

Aan de andere kant wordt de groei van de categorie 'polymeer'-producten in zijn geheel beïnvloed door Covid-19, gezien een slechts bescheiden stijging van de verkoop met 3,1 procent per het einde van het jaar. Over het geheel genomen is de verkoop in het derde kwartaal weer hersteld, na een terugval in het eerste kwartaal als gevolg van het begin van de pandemie en fiscale kwesties in de VS.

Verkoop-MMFA-2020 2019Verkoop MMFA 2019-2020, aandelen productcategorieën in procenten. Polymeer 'SPC' overtreft inmiddels polymeer 'LVT'.

De verkoop van alle polymeer-producten bij elkaar genomen bereikt vorig jaar een volume van 79,5 miljoen vierkante meter. Het grootste aandeel in de groei van 3,1 procent ten opzichte van een jaar eerder hebben de rigide SPC-producten, die een niveau bereiken van 37,7 miljoen m2 (ondanks de coronapandemie: +34,8 procent). De andere polymeer-categorieën kennen daarentegen een forse terugval, met een verkoopvolume van 5,2 miljoen m2 voor de rigide EPC-vloeren (-14,3 procent) en van 36,7 miljoen m2 voor de elastische LVT-klikproducten (-15,0 procent). EPC staat voor 'expanded polymer core', SPC voor 'solid polymer core'.

De regio met de grootste stijging in de verkoop van polymeer-producten afgelopen jaar is Oost-Europa, dat 4,9 miljoen m2 afneemt (+23,9 procent). De SPC-producten noteren daar een sterke stijging, de EPC-producten een flinke daling. LVT-vloerproducten leveren in Oost-Europa slechts marginaal in.

In West-Europa daarentegen krimpt de polymeer-sector met 6,6 procent (tot 37,5 miljoen m2). SPC is de enige productcategorie die groei laat zien (+28,8 procent, tot 15,7 miljoen m2). Dit compenseert de naar verhouding zwakke verkoopcijfers in de andere productcategorieën. De verkoop van EPC-producten (2,2 miljoen m2) daalt met 13,0 procent, terwijl de verkoop van LVT-producten (19,6 miljoen m2) een nog grotere krimp noteert van 22,9 procent.

Meister-Grey-ForestwoodMeisterDesign. rigid RD 300 S 'Grey Forestwood'.Net zoals in Europa, toont SPC zich in Noord-Amerika als de sterkste van alle polymeer-soorten, met een verkoop van 19,2 miljoen m2 (+37,4 procent). De lagere cijfers van EPC-producten (-17,3 procent, tot 2,5 miljoen m2) en de score van de LVT-producten (+4,0 procent, tot 13,4 miljoen m2) resulteren in een totaal verkoopvolume van 35,1 miljoen m2 polymeer-vloeren (+17,5procent).

Latijns-Amerika heeft vorig jaar 0,3 miljoen m2 polymeer-vloeren afgenomen van de MMFA-leden, Afrika 0,3 miljoen m2, Azië 0,9 miljoen m2 en Australië/Oceanië 0,4 miljoen m2.

Ook in tijden van corona weet de categorie 'hout' goede prestaties neer te zetten. De totale verkoop van hout-producten komt uit op 15,0 miljoen m2, een toename van 18,8 procent vergeleken met 2019. De regio met verreweg de grootste toename van de verkoopcijfers is Noord-Amerika, want met 0,1 miljoen m2 is de verkoop daar meer dan verdubbeld.

Met een groeipercentage van 21,8 doet Oost-Europa (0,8 miljoen m2 verkoopvolume) het beter dan West-Europa (+18,3 procent, tot 14,0 miljoen m2). Duitsland en Oostenrijk behouden hun positie als de landen met de hoogste verkoopcijfers in West-Europa. In Duitsland is vorig jaar 10,3 miljoen m2 verkocht (+25,2 procent), in Oostenrijk 1,4 miljoen m2 (+9,2 procent). Net als vorig jaar boekt Tsjechië de hoogste verkoopcijfers van Oost-Europa (+10 procent, tot 0,4 miljoen m2). Verder is alleen in de regio Australië/Oceanië de verkoop van hout-producten van enig belang, hoewel afnemend (-69,8 procent, tot 3,1 miljoen m2).

(Vloerenplein, 12-02-2021)

Sidney Braspenning nieuwe adviseur F. Ball

Sidney BraspenningSidney Braspenning.De Britse fabrikant van egalines en vloerlijmen F. Ball heeft Sidney Braspenning aangesteld als technische support adviseur in Nederland. In zijn nieuwe rol biedt hij technisch advies, training en ondersteuning aan vloerenstoffeerders en groothandels. Hieronder valt ook het beoordelen van vloeren op locatie, en het verstrekken van verwerkingsadvies op maat.

De woning- en projectstoffering zit Braspenning overigens in het bloed. De afgelopen tien jaar heeft hij als vloerenlegger gewerkt, zowel bij particulieren als projectmatig, en zijn vader heeft een winkel in dit segment. Als stoffeerder was hij ook verantwoordelijk voor het trainen van beginners in dit vak en het bijbrengen van kennis bij vakmensen die al langer meedraaiden. Het delen van kennis op het gebied van vloervoorbereiding en het opbouwen van vloersystemen doet de nieuwe adviseur van F. Ball naar eigen zeggen met veel plezier. Hij zat bovendien [zie Nieuws van 15-07-2019] in het team dat Nederland vertegenwoordigde in de finale van het Europees Kampioenschap LVT-leggen in Engeland.

Export manager Jonathan Goold is enthousiast over de aanstelling van Braspenning: "Hij brengt een schat aan ervaring mee in deze nieuwe rol, waar nieuwe en bestaande gebruikers van F. Ball hun voordeel mee doen." De nieuwe technisch adviseur verklaart op zijn beurt onder de indruk te zijn van de producten die de Britten in huis hebben. "Ik kijk er naar uit om stoffeerders en vloervakmensen te ondersteunen en nieuwe kansen aan te pakken." Sidney Braspenning is bereikbaar via email Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken , mobiel 06-51299099 en WhatsApp.

(Vloerenplein, 12-02-2021)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo