banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-banner-10-24

nieuws
InCoDa presenteert zijn plannen voor 2020
Geslaagde-netwerkborrel-incGeslaagde netwerkborrel in het teken van de Interieur Collectie Dagen 2020.
Sfeerbeeld-voorbije-editieSfeerbeeld voorbije editie.

Met de drukte van de grote internationale beurzen achter de rug, was het gisteren de beurt aan Interieur Collectie Dagen (InCoDa) om zijn nieuwjaarsborrel te houden. In een feestelijke omgeving werden de plannen voor 2020 gepresenteerd en meegedeeld welke nieuwkomers tot dusverre hebben ingetekend voor deelname aan de beurs dit najaar.

"Het was fijn om te zien dat flink wat partijen uit zowel Nederland als België naar Gorinchem zijn gekomen om samen te netwerken en het nieuwe jaar proostend in te luiden," aldus Mascha de Bruin namens organisator Easyfairs. "Het was ook goed om te zien dat zowel bestaande als potentiële exposanten en partners naar de borrel waren gekomen. Het is een hechte en hardwerkende community die een nieuwjaarsborrel verdient en dit is dan ook voor een eerste keer erg goed geslaagd."

De beursorganisatie blikte allereerst kort terug op de geslaagde jubileumeditie van het voorbije jaar. Daarna werden de per nu bekende nieuwkomers gepresenteerd en de plannen voor de aankomende beurs, die zich sinds kort ook op de Belgische markt richt. De organisator meldde als opvallend nieuwtje dat deze editie ook de woninginrichtingsformules Comafin Groep, Decorette en Euretco deelnemen, naast 'trouwe partner' Concepts & Companies.

Marketingcoördinator Gerard van Muijden liet voorts weten dat de thema's duurzaamheid en smart home een grote rol zullen spelen in het programma en in de beleving. "Ook heeft en krijgt elk segment extra aandacht aankomende editie, denk bijvoorbeeld aan het parket en de meubelstoffen," zo vertelde hij. Tot slot werd getoost op een mooie samenwerking en een succesvol 2020, en aansluitend volop genetwerkt.

Zeker is dat de goed ontvangen nieuwjaarsborrel volgend jaar en de jaren daarop een vervolg krijgt. "Een contactmoment voor partners, exposanten en potentials om bij te praten en wellicht nieuwe samenwerkingen te creëren waarbij de interieursector van harte welkom is," zo besluit De Bruin. InCoDa 2020 staat op de agenda op 13, 14 en 15 september in Evenementenhal Gorinchem.

(Vloerenplein, 24-01-2020)

 
COREtec Megastone Vesuvius in autoshowroom

Autobanden-berokkenen-geen-schadeAutobanden berokkenen geen schade aan deze Megastone Vesuvius.COREtec stuurt een aardige referentie op van de plaatsing van een van zijn vloeren in een autoshowroom, bij de Duitse firma LENZ Autohaus om precies te zijn. De autodealer had recentelijk zijn oog laten vallen op een Megastone-vloer in het trendy dessin 'Vesuvius'. "Vloeren van COREtec passen perfect in showrooms van automerken. Het is ook belangrijk om te weten dat de autobanden geen schade berokkenen aan de COREtec-vloer, wat met een aantal andere vloeren soms wel problemen geeft," zo stelt producent USFloors.

De leverancier benadrukt nog eens dat alle vloeren van zijn merk op om het even welke ondergrond geplaatst kunnen worden, desgewenst op een bestaande vloer. Vrijwel alle oneffenheden worden daarbij opgevangen. De vloeren worden aangeprezen als onderhoudsvriendelijk en in hoge mate vorm- en maatvast, en zijn bovendien geschikt voor vloerverwarming of -koeling. Installatie is eenvoudig dankzij het kliksysteem.

(Vloerenplein, 24-01-2020)

 
Interface ontslaat CEO Jay Gould
jay-gouldJay Gould.
dan-hendrixDan Hendrix.

Interface inc. heeft zijn CEO Jay Gould met onmiddellijke ingang de laan uitgestuurd. Het Amerikaanse vloerenbedrijf meldde afgelopen maandag dat diens dienstverband is beëindigd volgend op een onderzoek dat concludeerde dat hij als persoon gedrag vertoonde dat 'strijdig was met het beleid en de kernwaarden' van de onderneming. Hij zou bepaalde normen ten aanzien van de gewenste 'werkomgeving' hebben overtreden. Gould heeft geen recht op een ontslagvergoeding. Wel wil Interface opgemerkt hebben dat diens vertrek geen enkel verband houdt met de operationele of financiële gang van zaken. Dan Hendrix, van begin deze eeuw tot drie jaar terug al CEO en momenteel toezichthoudend bestuursvoorzitter, keert tijdelijk terug aan het roer, totdat een opvolger voor Gould is gevonden.

(Vloerenplein, 22-01-2020)

 
Desso Tarkett lanceert collectie Art Deco

art-deco-amethistArt Deco in de kleur Amethist.Met overduidelijk de art-decostijl als inspiratiebron, brengt Desso Tarkett vanaf deze maand zijn residentiële tapijtcollectie Art Deco naar de winkel. Geometrische patronen, zoals visgraat en honingraat, gaan hierin samen met natuurlijke effecten, in het vijftal warme kleuren van de edelstenen amber, smaragd, robijn, amethist en grafiet. De kleuren en dessins zijn onderling te combineren voor een rijke woonsfeer.

De fabrikant suggereert onder meer een vloerkleed in de kleur Smaragdgroen te combineren met materialen als fluweel en messing en het geheel op een visgraatvloer te plaatsen. Een visgraatvloer in eiken(look) is ook goed gezelschap voor de zachtgrijze kleur van het tapijt Grafiet. Robijnrood doet het goed als een klassieke basiskleur in de eetkamer.Het blauw van Amethist wordt kamerbreed aanbevolen voor in de slaapkamer, desgewenst doorgetrokken naar de trap.

(Vloerenplein, 22-01-2020)

 
Gerflor naar private-equitybedrijf Cobepa

Creation-55-LooselayToepassing van LVT Creation 55 Looselay. (foto: Gerflor)Het Belgische private-equitybedrijf Cobepa is op weg om de meerderheid van de aandelen in Gerflor over te nemen van de Britse Intermediate Capital Group (ICG), sinds 2011 eigenaar van de Franse fabrikant van elastische vloeren. ICG behoudt een minderheidsbelang. Een overnamebedrag is niet meegedeeld, al doet in de Franse financiële pers een niet bevestigd bedrag van 'enkele honderden miljoenen euro's' de ronde. Het akkoord waardeert Gerflor op tussen de 1,6 en 1,7 miljard euro, circa elf keer de ebitda. De deal met ICG in 2011 waardeerde Gerflor overigens nog op 'slechts' 0,5 miljard euro. De vloerenfabrikant was vorig jaar goed voor een omzet van bij benadering 1 miljard euro.

De transactie (opnieuw een zogeheten leveraged buyout) zal naar verwachting nog dit lopende kwartaal worden afgerond. De EU en de OR van Gerflor moeten evenwel nog groen licht geven. De aandeelhouders achter Cobepa zijn kapitaalkrachtige families, zoals de familie De Spoelberch van bierbrouwer AB Inbev. In de portfolio van Cobepa (nu goed voor netto 2,6 miljard euro) zijn onder meer de schoonmaakproducten van HG International te vinden en de 'internationale waterbouwer' Van Oord uit Rotterdam.

(Vloerenplein, 22-01-2020)

 
Nieuwe collecties van mFLOR in 2020
Authentic-Oak-XL-CalabriaAuthentic Oak XL 'Calabria'.
Parva-Oak-LombardiaParva Oak 'Lombardia'.
Nuance-Vierkante-tegelNuance 'Off Grey', vierkante tegel op flink formaat.

mFLOR kondigt ook voor dit jaar de komst van een aantal inspirerende nieuwe collecties aan. Zo volgt in 2020 de introductie van de collectie Authentic Oak XL, die zich kenmerkt door het rustige, eiken dessin en de lange, brede planken van liefst 150 bij 23 centimeter. De hedendaagse nieuwe reeks is verkrijgbaar in zes aantrekkelijke kleuren. Het dessin bestaat uit twee films, waardoor een natuurlijke kleurvariatie tot stand komt. Bovendien is de collectie voorzien van Natural Touch (ook bekend als InRegister Embossing), waardoor hij niet alleen natuurlijk oogt, maar ook zo aanvoelt en daarmee, wat mFLOR betreft, zijn naam 'Authentic' alle eer aandoet.

De nieuwe Authentic Oak XL is ook verkrijgbaar in de Parva visgraat-afmeting van 60,96 bij 11,43 centimeter. Door deze afmeting laat de vloer zich eenvoudig in een gewild visgraatmotief leggen. Een andere optie is combineren met grotere afmetingen en een borderrand met of zonder voegstrips maken. Kortom, zo stelt de aanbieder uit Twello, voor een ieder talloze mogelijkheden om een vloer naar keuze te creëren. Onder het motto 'het beste van twee werelden' weet mFLOR zodoende de populariteit van dit klassieke parketpatroon te koppelen aan de praktische voordelen van een PVC-vloer.

Verder spitst mFLOR zijn goed ontvangen, rechthoekige tegelcollectie Nuance dit jaar toe op de zes kleuren die zich bewezen hebben als de meest aantrekkelijke. Bovendien zijn vier van deze kleuren vanaf nu ook verkrijgbaar in het vierkante en 'indrukwekkend' te noemen formaat van 91,44 bij 91,44 centimeter.

(Vloerenplein, 20-01-2020)

 
Per vandaag eigen palletvervoer Cotap

Cotap-neemt-goederenvervoerCotap neemt goederenvervoer harde vloeren in eigen beheer.Cotap start deze maandag officieel met zijn eigen palletvervoer. Na een proefperiode met drie vrachtwagens op de weg, rijden er nu zes door heel Nederland om harde vloeren te bezorgen bij de klanten. Daarmee neemt de vloerengroothandel per vandaag het goederenvervoer van harde vloeren in eigen beheer. De komende maanden zullen nog een aantal meer vrachtwagens met eigen chauffeur de weg op gaan. "Cotap streeft naar een optimale dienstverlening aan haar klanten en hoopt op deze manier de service naar haar klanten verder te vergroten," aldus een persbericht.

Naast het pallettransport, zal Cotap ook de planning in eigen beheer nemen. Klanten kunnen de avond voordat de goederen worden geleverd, de order volgen via track & trace. Zo heeft men altijd de laatste informatie over leveringen bij de hand.

Door het eigen transport wordt extra overslag van goederen voorkomen, zodat er minder kans is op foute leveringen of schade en kilometers efficiënter worden benut. De nieuwe vrachtwagens voldoen aan de nieuwste milieunormen en gelden voor Cotap als een bijdrage aan een schonere wereld.

(Vloerenplein, 20-01-2020)

 
MMFA: groei 'Rigid SPC' spant de kroon

mmfaDe sinds kort vanuit Brussel opererende Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) rapporteert ook voor 2019 een toegenomen verkoopvolume voor zijn leden, inmiddels vijfentwintig. Duidelijke koploper blijkt de subcategorie 'Rigid SPC'.

In zijn vorig jaar aangepaste classificatie van meerlaagse modulaire vloerbedekkingen, maakt de vereniging onderscheid tussen drie productcategorieën, afhankelijk van de opbouw van de vloer. 'Polymer' omvat producten met polymeerkern en polymeeroppervlak. Deze kent twee onderverdelingen: de klassieke LVT click-producten en de 'rigide' producten (ofwel alle andere polymere click-producten op basis van 'expanded polymer core' EPC of 'solid polymer core' SPC).

'Wood' staat voor alle producten met een merendeels op houtmateriaal stoelende samengestelde kern, voorzien van een polymeer- of kurkbovenlaag. In de categorie 'Mixed' (afwezig in de statistieken) zijn de vloeren van elke andere opbouw ondergebracht.

In de 'Polymer'-subcategorie 'Rigid SPC' komen de leden van de MMFA tot een afzet van afgerond 27,6 miljoen vierkante meter (+136 procent), met voor West-Europa een volume van 12,0 miljoen m2 (+123 procent) en voor Noord-Amerika van 13,9 miljoen m2 (+160 procent). In het jaar 2018 (toen deze subcategorie nog werd aangeduid als 'Klasse 2-B SPC') kwam het totale volume uit op 11,7 miljoen m2, met voor zowel West-Europa als Noord-Amerika een volume van circa 5,35 miljoen m2.

QS-PU-cotton-oak-cozy-grey-fotoQuick-Step Rigid Pulse Click Vinyl ‘Cotton Oak cozy grey’.Bij de 'Polymer'-subcategorie 'Rigid EPC' daarentegen komt de som voor 2019 uit op afgerond 6,2 miljoen m2 (-15 procent), met voor West-Europa een hoeveelheid van ruim 2,8 miljoen m2 (-7,7 procent) en voor Noord-Amerika van bijna 2,8 miljoen m2 (-20,8 procent). In het jaar 2018 (destijds aangeduid als 'Klasse 2-B EPC') kwam het totale volume uit op afgerond 7,3 miljoen m2, met voor West-Europa 3,0 miljoen m2 en voor Noord-Amerika 3,5 miljoen m2.

De omvangrijke 'Polymer'-subcategorie 'LVT click' bereikt vorig jaar een afzet van afgerond 45,0 miljoen m2 (+5 procent), met voor West-Europa een volume van 26,2 miljoen m2 (+15 procent) en voor Noord-Amerika van 13,8 miljoen m2 (-19 procent). In het jaar 2018 (toen deze subcategorie nog simpelweg door het leven ging als 'Klasse 2-A) kwam het totale volume uit op afgerond 42,8 miljoen m2, met voor West-Europa 22,9 miljoen m2 en voor Noord-Amerika nog 17,1 miljoen m2.

De categorie 'Wood' ten slotte boekt in 2019 een totaal volume van ruim 12,8 miljoen m2, waarvan 10,1 miljoen m2 bestemd is voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In vergelijking met de totaal 12,1 miljoen m2 uit 2018 (toen 'Klasse 1' geheten) betekent dit een toename van 6,1 procent, en 5,2 procent groei voor de DACH-landen (2018: 9,6 miljoen m2).

Het totale volume aan MMF-vloeren komt het afgelopen jaar zodoende uit op 91,6 miljoen vierkante meter. 'Polymer LVT' heeft een aandeel van 49 procent, 'Polymer SPC' rukt op naar 30 procent, 'Polymer EPC' heeft 7 procent en 'Wood' de resterende 14 procent.

Kijkend naar de trends stelt de MMFA onder meer vast dat sommige vloeren momenteel worden geproduceerd zonder PVC of weekmakers en aldus gecertificeerd worden door milieulabels, dat ceramine-vloeren, die een energiebesparende productie kennen, zich vestigen als alternatief voor klassieke keramische vloeren en dat de fabrikanten per saldo ook dit jaar rekening mogen houden met een aanhoudend aanzienlijke groei van de markt.

(Vloerenplein, 17-01-2020)

 
INretail: seinen staan op groen voor 2020

inretail-logo-2In het 'Brancheperspectief 2020 Wonen' van INretail laat Bert-Jan van der Stelt weten met een positieve blik naar het nieuwe jaar te kijken. "Want de kans is aanwezig dat we voor het zevende jaar op rij afsluiten met een omzetplus. De seinen staan op groen." De branchespecialist Wonen stelt opnieuw vast dat de woonbranche niet langer automatisch mee beweegt met ontwikkelingen op de woningmarkt. Vorig jaar immers zat de huizenmarkt op slot en zagen retailers toch hun omzet groeien. Dit als resultaat van het inmiddels befaamde 'verthuizen': consumenten investeren weer, en meer, in hun eigen huis.

In tegenstelling tot andere jaren durft INretail aan zijn schets voor 2020 (www.inretail.nl) geen prognosecijfer te koppelen. "Het aantal deelmarkten binnen de branche stijgt en tegelijk stelt INretail vast dat bronnen voor goede, betrouwbare gegevens van deze markten ontoereikend zijn. Dat maakt het niet mogelijk om met één prognosecijfer de ontwikkeling van de totale branche te schetsen."

(Vloerenplein, 17-01-2020)

 
Nieuw bij Dersimo en Headlam: norament

norament1en2Dersimo in Maassluis en Headlam in Zutphen hebben de collectie van norament in hun assortiment opgenomen. De hoogwaardige rubber tegels en trapvormen van de Duitse fabrikant nora systems, een onderdeel van Interface, zijn per heden via beide groothandels verkrijgbaar.

De norament-collectie wordt voorgesteld als zeer kleurrijk, is geschikt voor zwaar gebruik, brandveilig, vormstabiel, PVC-vrij en heeft voorts een goede slipweerstand en lage onderhoudskosten. De tegels en trapvormen zijn toepasbaar in marktsegmenten als gezondheidszorg, onderwijs, sociale woningbouw, winkels, industrie en openbare gebouwen. Dersimo en Headlam spreken met trots van een "welkome aanvulling" op hun assortiment.

(Vloerenplein, 15-01-2020)

 
Donkersloot in portfolio Mommersteeg

Beeld-uit-het-tegeltapijtBeeld uit het tegeltapijtcollectieboek 2019/2020 van Donkersloot.Donkersloot is per deze maand een samenwerking aangegaan met Mommersteeg agenturen te Huizen. "Door de samenwerking met Mommersteeg is de verspreiding van de vaste collectie beter gewaarborgd," zo stelt het eigenzinnige Bussumse tapijtmerk. Door het partnerschap verwacht Donkersloot zich nog meer te kunnen richten op de ontwikkeling van zijn als 'prikkelend' voorgestelde collectie tegeltapijt, breed tapijt en karpetten voor professionele interieurs. Zijn eigen adviseurs blijven evenwel de creatieve partners van toonaangevende Nederlandse interieurarchitecten.

Met de uitbreiding van zijn portfolio met de collectie van Donkersloot, is Mommersteeg nu het aanspreekpunt voor een drietal mooie merken vloerbedekking. Al ruim een halve eeuw vertegenwoordigt de firma het Duitse Vorwerk en de voorbije anderhalf jaar tevens het Zwitserse Ruckstuhl.

(Vloerenplein, 15-01-2010)

 
Plus voor 'wonen' in CBS-cijfers november

De omzet van de winkels in non-food ligt afgelopen november 1,5 procent hoger dan een jaar eerder, bij een volumegroei van 0,7 procent, zo meldt het CBS vandaag. Sommige winkels winnen, andere geven juist omzet prijs. Tot de winnaars behoren opnieuw de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+5,4 procent) en de winkels in meubels en woninginrichting (+4,4 procent). Hun volumeontwikkeling bedraagt respectievelijk +5,1 procent en +4,5 procent.

omzet-retail-nov19

De detailhandel als geheel heeft in de elfde maand van het voorbije jaar 2,6 procent meer omzet geboekt. Daarnaast is online een, gezien het recente verleden, karige 6,5 procent meer omgezet, verdeeld over webwinkels (+7,0 procent) en multi-channelers (+5,9 procent).

(Vloerenplein, 15-01-2020)

 
Locatie Düren van Anker uitvalsbasis OFC

Anker-in-Dueren-ofcAnker in Düren. (foto: Anker)De enkele maanden durende zoektocht van de Duitse tapijtwever Anker uit Düren naar een strategische partner is uitgekomen bij OFC Commercial Carpet, de Chinese tapijttegelfabrikant die afgelopen maand al als potentiële koper werd gesuggereerd. In dezelfde maand nog werd het koopcontract ondertekend, dat OFC de positie van meerderheidsaandeelhouder in de in 1854 opgerichte tapijtfabrikant geeft.

Het in Wuxi gevestigde OFC is sinds 2003 actief en wordt opgevoerd als marktleider in China op het gebied van tapijttegels, met vertegenwoordigingen elders in Azië en in onder meer Noord-Amerika en Australië. Aan de Duitse vakpers meldt Anker dat OFC van de locatie in Düren zijn Europese centrum voor tapijttegels uit Chinese productie wil maken, als aanvulling op het assortiment van Anker, dat als merk behouden blijft. Anker op zijn beurt krijgt met zijn geweven tapijt kansen toebedeeld op de zakelijke markt in China en de luchtvaartsector aldaar.

(Vloerenplein, 15-01-2020)

 
EPLF ziet dat laminaatmarkt stabiliseert

In 2019 hebben de in de EPLF verenigde fabrikanten wereldwijd een verkoop van 447 miljoen vierkante meter laminaatvloeren uit Europese productie gerealiseerd (2018: 454 miljoen m2), wat overeenkomt met een krimpje van 1,5 procent. De onlangs naar Brussel verhuisde vereniging zag ook dat in de tweede helft van het jaar zich een opwaartse trend manifesteerde en dat de markt zich nu stabiliseert op een hoog niveau, zelfs terwijl de impact van de afnemende wereldhandel nog altijd her en der voelbaar is. De 'thuismarkt' van de EPLF in West-Europa gaf afgelopen jaar per saldo weer iets toe, enkele meetellende landen uitgezonderd.

Wereldwijde-verkoopvolume-EPLFWereldwijde verkoopvolume van de EPLF-leden is tussen 2007 en 2019 met een kleine 12 procent afgenomen.

In 2019 bereikt de totale afzet in West-Europa (inclusief Turkije) 219 miljoen m2 (2018: 225 miljoen m2). Dit betekent een daling van 2,1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Duitsland blijft veruit het belangrijkste met 50 miljoen m2 (2018: 52 miljoen m2), zodat geconstateerd mag worden dat de krimp van de Duitse markt in ieder geval percentueel, nu rond 5,0 procent, kleiner wordt. Frankrijk groeit met 1,1 procent tot 36,5 miljoen m2 (2018: 36,0 miljoen m2). In Groot-Brittannië herstelt de EPLF zich met 9,5 procent tot 32,6 miljoen m2 (2018: 29,8 miljoen m2).

In Nederland verbetert de afzet van de vereniging met 1,4 procent tot 18,6 miljoen m2 (2018: 18,3 miljoen m2). Spanje rapporteert ook positieve ontwikkelingen: de verkoop van laminaat stijgt daar met 1,4 procent tot 16,7 miljoen m2 (2018: 16,5 miljoen m2). België klimt naar een niveau van 8,8 miljoen m2 (2018: 8,5 miljoen m2). Turkije zakt weg naar 14,0 miljoen m2 (2018: 28,5 miljoen m2).

Campagnebeeld-EPLFCampagnebeeld 'Laminate flooring - Made of wood'.Oost-Europa, aangeduid als een belangrijke toekomstige markt voor de leden van de EPLF, toont een duidelijk opwaartse tendens. Met 135 miljoen m2 (2018 128 miljoen m2) behalen de Europese fabrikanten van laminaatvloeren daar een mooi resultaat. Rusland noteert een groeipercentage van 11,4 procent, Polen van 6,1 procent en Oekraïne van liefst 32,5 procent.

Noord-Amerika normaliseert weer, volgend op de 'boom' in de VS onder invloed van bijzondere omstandigheden destijds. De VS laten in 2019 een lichte daling van 3,2 procent zien tot ongeveer 29,7 miljoen m2 (2018: 30,7 miljoen m2), terwijl Canada uitkomt op 10,3 miljoen m2 (2018: 13,6 miljoen m2), een daling van 24,7 procent.

De kleinere exportregio's ondervinden volgens de EPLF ten dele de vertraging in de wereldhandel. Azië daalt met 6 procent van 30 miljoen m2 naar 28,2 miljoen m2. Latijns-Amerika krimpt met 15,2 procent van 18,5 miljoen m2 tot 15,7 miljoen m2. Afrika blijkt niet in staat om de positieve trend van voorgaande jaren door te zetten en zakt met 2,1 procent van 5,0 miljoen m2 tot 4,9 miljoen m2.

Op de gebruikelijke persconferentie van de EPLF op Domotex werd overigens nog de komst van de campagne 'Laminate flooring - Made of wood' aangekondigd, die de consument erop wijst dat laminaat niet van plastic is gemaakt, zoals klaarblijkelijk nogal eens wordt verondersteld, maar voor tachtig procent bestaat uit de duurzame en vernieuwbare grondstof hout.

(Vloerenplein, 15-01-2020)

 
'Business as usual' op rustiger Domotex
Balta-en-Tasibel-in-beeldBalta en Tasibel in beeld.
Esther-SwinnockEsther Swinnock heft het glas op de Styccobond F73 van F. Ball.
Bas-Baltussen-HKSBas Baltussen met in hout uitgevoerde motor bij HKS.
Veno-HoutproductenVeno Houtproducten uit Drachten maakt zijn debuut op Domotex.
De-beurs-is-top-Bijlard"De beurs is top!" zo oordeelt een altijd enthousiaste Ted Engelen. Op de achtergrond Peter Bijlard.
Authentics-by-Coretec'Authentics by Coretec', klanten laten zich informeren over de mogelijkheden.
Peter-Kuipers-van-RinosPeter Kuipers van Rinos met toolbox 'matching all floors': "Super! Het voelt als thuiskomen."
Theo-Megens-van-OvermatTheo Megens van Overmat/Floorservice: "De tijd van busladingen vol Nederlanders is echt wel voorbij."
Willem-van-der-Dussen-van-EstillonWillem van der Dussen van Estillon weet alles van de nieuwe Floorfixx Optimum.
Rob-Otte-en-Dennis-ViehoffRob Otte en Dennis Viehoff (wijst met zijn vinger naar de 'wereldbol' van HTMX) vertegenwoordigen Aspecta.
Treffpunkt-Handwerk-met-Heinz-Brehm'Treffpunkt Handwerk' is dit jaar onder handen genomen. In het midden parketicoon Heinz Brehm uit het gastland.

De vandaag afgesloten editie van de internationale vloerenvakbeurs Domotex, de welgeteld tweeëndertigste alweer, heeft nog zo'n 35000 bezoekers getrokken, zo turft organisator Deutsche Messe in zijn slotbericht. Zeven van de tien zijn afkomstig uit het buitenland. Zij brachten verdeeld over vier dagen, van vrijdag tot en met deze maandag, een bezoek aan ruim 1400 exposanten uit meer dan zestig landen.

In het vorige BAU-loze jaar, in 2018, passeerden overigens nog 45000 bezoekers de poortjes van het beurscomplex in Hannover. "Het aantal bezoekers weerspiegelt de huidige marktconcentratie," zo verklaart Sonia Wedell-Castellano, global director Domotex. Zij roemt allereerst de "positieve respons en de fascinerende spirit" op de editie van dit jaar. En ook: "De verdere toename van de bezoekerskwaliteit op de beurs is belangrijk voor nieuwe impulsen in het handelsjaar 2020." De global director merkt in dit verband op dat het aandeel 'beslissers' inmiddels op negentig procent ligt; elke tweede bezoeker zit in het management van zijn bedrijf.

Onze eigen indruk van Domotex: een tamelijk rustige beurs, die wel de moeite heeft genomen om tal van aardige nevenactiviteiten op poten te zetten. Verder is het aandeel van 'tapijt' dit jaar naar verhouding hoog, wellicht doordat dit segment nu eenmaal weinig andere internationale presentatiemogelijkheden heeft, vooral buiten BAU. Voorts opnieuw veel 'Chinezen' en veel SPC, een aanbod dat in de ogen van kenners kwalitatief nogal eens tekort lijkt te schieten. Al met al zijn de exposanten ook dit jaar tevreden met hun deelname aan een beurs die zich nog altijd weet te handhaven als een vaste waarde op de kalender.

Inpa-ParketInpa Parket, met aan tafel Ella Roosenboom.

"De beurs is top!" zo oordeelt een altijd enthousiaste Ted Engelen van Bijlard International. "We hebben werkelijk veel goede gesprekken gevoerd. We staan hier met liefst acht man constant te babbelen met Jan en alleman." Engelen lijkt zich aan te sluiten bij bovenstaande observaties van de beursorganisatie. "Opvallend is dat het bezoek steeds in setjes van twee langskomt, maar dan wel telkens met de belangrijkste mensen van het bedrijf. Dat komt het voeren van een zakelijk gesprek alleen maar ten goede. Volgend jaar staan we gewoon weer op Domotex, een perfecte beurs voor ons." Bijlard bracht onder andere de MS 2K Floor opnieuw onder de aandacht, zijn speciaal ontwikkelde, milieuvriendelijke tweecomponenten parketlijm die na twee uur volledig belastbaar is.

 DSM-Niaga-is-er-fierDSM-Niaga is er fier op zijn tapijttechnologie te mogen tonen.

"Voor de grootte van de opzet van een beurs als Domotex lijkt me de drukte maar matig," zo vindt Ton Schulte van T&G Wood. "Daar staat tegenover dat wij als bedrijf prima hebben gedraaid op de vrijdag en de zaterdag." En de BAU in München als alternatief? "Nee, voor ons niet interessant, dat is een totaal andere markt." De Nederlandse exposant lanceerde in Hannover onder meer een product met lamellenopbouw en bracht aanpassingen op het vlak van de bruintinten. "Wat telt is dat je een goed product brengt, tegen een goede prijs, zodat je voor je klanten een betrouwbare partner bent," zo wil Schulte eerst en vooral onderstreept hebben.

Dick-van-de-Klok-van-FlamingoDick van de Klok van Flamingo Parket: "We presenteren ons in dit verband als 'De Trendleggers'."

"Vrijdag was het heel druk, al viel op dat het bezoek telkens in golven kwam. Kwalitatief was de eerste beursdag prima en hield de drukte tot sluitingstijd aan. Zaterdag was er vanaf de start al een drukte van belang," zo verklaart Maria Schuurmans van exposant Hamat. "We staan hier in het algemeen om ons label HQ voor het voetlicht te brengen, via welke we de kwaliteit en de beleving van de producten centraal stellen. Hier op Domotex hebben we ervoor gekozen om alleen nieuwe producten onder de aandacht te brengen. Dat vergt wel even een andere mindset, maar biedt tal van voordelen. Vroeger zouden we al onze producten hebben meegenomen. Nu kunnen we specifiek aandacht voor drie noviteiten vragen. Dit betreft allereerst de Brush, een driezoneschoonloopmat met evenzoveel functies. Die slaat goed aan bij het bezoek, dat sowieso een sterk internationaal karakter heeft, met onder meer belangstelling vanuit Italië bijvoorbeeld. Ook nieuw is de Blitz, een uiterst effectieve mat met 3D-effect. Als derde de Broadway, een slijtvast product dat is afgestemd op de hedendaagse PVC-kleuren."

Henk-Laverman-van-WocaHenk Laverman van Woca voor 'de trendkleuren van 2021'.

Ook Jan Doornwaard, commercieel directeur van Hamat, toonde zich zaterdag zeer tevreden met de gang van zaken. "We hebben alle grote en alle bestaande klanten te woord kunnen staan. Ik hoop op de maandag dan ook nog eens nieuwe klanten van belang te ontmoeten."

Maria-Schuurmans-van-HamatMaria Schuurmans van Hamat toont uitsluitend nieuwe producten op Domotex.

"Wij introduceren hier in Hannover allereerst onze nieuwe collectie Contours, klassieke patroonvloeren in een 'oversized' uitvoering, die gemakkelijk zijn te installeren, mooi om te zien en aantrekkelijk voor onder meer het hospitality-segment," aldus Gitty Gommers van Aspecta, onderdeel van het overkoepelende HMTX, zo ook op Domotex. "Contours is beschikbaar in vier collecties en acht kleuren en mag wereldwijd al op een zeer goede ontvangst rekenen." De marketing manager ERME was zaterdagochtend goed te spreken over het begin van de beurs. "We hebben alle potentiële en bestaande klanten de aandacht kunnen geven die ze verdienen." Aspecta verzorgde tevens, voor een selectie van zijn klanten, een preview van een nieuwe chloridevrije 'biobased' vloerbedekking. Een en ander ging vergezeld van een questionnaire, waarmee klanten een stem krijgen in het bepalen van de collectie.

Prominente-stand-van-CondorProminente stand van Condor Group, inclusief Edel Carpets.

"Super! Het voelt als thuiskomen om hier met Rinos weer op Domotex te zijn," zo stelt Peter Kuipers, de kersverse algemeen directeur. "Vanuit het verleden heb ik een passie ontwikkeld voor entreematten en een liefde voor het familiebedrijf. Het wordt dus een heel prettige uitdaging voor mij om bij Rinos aan te slag te gaan, een mooi bedrijf met eigen productie bovendien. Onderschat niet dat een entreemat een belangrijk product is: het beschermt de vloer én betekent extra omzet in de winkel." Rinos presenteerde op Domotex een display voor op de toonbank, een toolbox die de USP's van een concept genaamd 'matching all floors' onderlijnt. "Met 'matching all floors' bieden we een concept dat aansluit op interior design en verder gaat dan alleen het product. Met het concept sluiten we met de kleur en het design van de entreemat aan op de vloer en de inrichting die men beoogt. Daar is een overzichtelijke toolbox bij ontwikkeld," aldus Kuipers. Ook nieuw bij de fabrikant is een innovatieve schoonloopmat, Moss gedoopt, die tot liefst drie keer zoveel vocht van schoenen absorbeert en zo het probleem van ongewenste natte voetstappen tackelt. Het product is beschikbaar in een uitgebreide range met niet minder dan zestien kleuren.

Anderhalve-eeuw-AmorimAnderhalve eeuw Amorim.

Bij parketmaker HKS 1835 (een afkorting van Heinr. Krüger + Sohn) treffen we oudgediende Bas Baltussen. "Sinds november ben ik de handelsagent voor Nederland. 'Krügers Parkett' is nu nog relatief onbekend in ons land. Daarin hoop ik verandering te brengen met een tweelaagscollectie in verschillende diktematen en die leverbaar is in visgraat, mozaïek en Hongaarse punt. Dit betreft een collectie voor hoofdzakelijk het middensegment, voor het hogere segment kan men ook bij mij terecht voor een exclusieve lijn."

Bij Coretec kan Philiep Caryn zich eventjes vrijmaken om een paar vragen te beantwoorden. "Soms is het gewoon té druk, vooral op vrijdag was dat zo, om zaken te doen. Zo ontzettend veel mensen moeten we te woord staan. Vooral de lancering van de collectie Ceratouch draait uit op een groot succes. Verder vragen we aandacht voor onze commercieel interessante nieuwe collectie 'Authentics by Coretec', met andere maatvoering, decors en dessins dan die van de bekende collecties en die ook in een tegeluitvoering beschikbaar is."

Origineel-Chapel-ParketOrigineel Chapel Parket.
mFLOR-stond-opnieuwmFLOR stond opnieuw in het Radisson Hotel, maar was toch present op de beurs via zijn Duitse partner Repac.
Arnoud-van-Ravensberg-IVCArnoud van Ravensberg voor 'The Gathering' van IVC: "We wilden mensen van over de hele wereld samenbrengen."
Unilin-is-opnieuwUnilin is opnieuw present met zijn technologiedivisie.
Robert-van-Leeuwen-UnifloorRobert van Leeuwen van Unifloor toont Jumpax Universal.
Entree-van-AtmysphereEntree van Atmysphere, het centrale thema van Domotex 2020.
Lachende-gezichten-T&G-WoodLachende gezichten bij T&G Wood.
Megastand-HTMXMegastand HTMX Industries huisvest onder meer Aspecta.

"Wij zijn allereerst content met de ontvangst van onze nieuwe stand," verklaart Dick van de Klok van Flamingo Parket. "Deze zaterdag mocht wat mij betreft wel wat drukker. Wel krijgen we heel veel positieve reacties op de nieuwe Roomplanner, een aantrekkelijke marketingtool. Dit nieuwe jaar zal verder in het teken komen te staan van de branding van het merk Flamingo Parket, dit met als doel om traffic naar de parketspeciaalzaken te genereren. We presenteren ons in dit verband als 'De Trendleggers'." Een nieuwe ontwikkeling in de succesvolle lijn Raftwood is een uitvoering op '26' breed. "Ik kan je beloven, dat wordt een échte knaller," aldus Van de Klok.

Op de stand van Overmat wordt zo te zien goed geschreven. Theo Megens vertelt: "We mogen tevreden zijn, al vanaf de vroege uren draait het goed. In eerste instantie nemen we deel met het oog op het internationale bezoek, maar vanzelfsprekend zijn we ook blij met al het bezoek uit Nederland. Kijk, de tijd van busladingen vol Nederlanders is echt wel voorbij, maar er valt nog altijd goed zaken te doen hier op de beurs." Op de stand mocht onder andere de Floorservice Nature Protect 2K, voor een onbehandelde look, op de nodig aandacht rekenen.

"We brengen onder andere de nieuwe catalogus van Roberts prominent naar voren," zo meldt een contente Richard Bosveld van Estillon. "Verder hebben we een geheime ruimte, een experience room, waar onze nieuwe Floorfixx Optimum is te bewonderen." Willem van der Dussen, technisch sales-consultant neemt de presentatie van deze innovatieve systeemvloer voor zijn rekening. "Hij biedt heel veel tijdwinst en is uitermate consumentvriendelijk."

Esther Swinnock van de Britse exposant F. Ball laat weten alleen al vanwege de drukte op de eerste beursdag in haar sas te zijn. "We hebben veel aanvragen van contacten van over de hele wereld binnen gekregen. Daar zijn wij erg content mee. F. Ball heeft de focus sterk op export gericht, met als doel om ook buiten onze thuismarkt van het Verenigd Koninkrijk, waar wij marktleider zijn, door te groeien. Domotex is dus ideaal voor ons in dit opzicht." Bijzondere aandacht op de stand ging uit naar de lancering van de Styccobond F73-plus, een oplosmiddelvrije, waterbestendige vloerlijm voor pvc en vinyl.

Robin van Roy van exposant Houtindustrie Schijndel (Chapel Parket) heeft maar even tijd om ons te woord te staan. "Er heerst een constante drukte hier. We voeren erg veel zakelijke gesprekken. En er wordt ook veel geschreven."

Robert van Leeuwen staat op Domotex mede paraat voor de Nederlandse klanten van Unifloor. "We brengen de onlangs geïntroduceerde Jumpax Universal nogmaals onder de aandacht, een veelzijdige ondervloer die nagenoeg niet werkt en toepasbaar is bij snel op te leveren vloeren. Ook de Marathon Premium is een van de speerpunten van Unifloor hier op de beurs, naast de andere items in de Jumpax-familie vanzelfsprekend."

"Wij tonen onder meer vier nieuwe kleuren in de Exterior-range," vertelt Henk Laverman namens Woca. "Daaronder hazelwit, merbau, stone grey en thunder grey. De vermaarde 'hyper cross linking'-technologie zorgt voor een intensieve bescherming. Erg interessant ook is dat we nu een werkelijk superschone verharder voor de 2K-producten hebben. Die is zelfs zó schoon dat hij zonder waarschuwingssymbolen kan worden aangeboden!"

IVC ten slotte verdient een speciale vermelding. De exposant deed van zich spreken met een fraaie beurspresentatie onder de noemer 'The Gathering'. Een opstelling van 'containers' creëerde een plein waar je over de hoofden kon lopen. Een groot succes en een mooie reclame voor het Vlaamse bedrijf. Arnoud van Ravensberg: "We wilden mensen van over de hele wereld samenbrengen. En daarin zijn we erg goed geslaagd."

De eerstkomende Domotex Hannover staat op de kalender voor 15 tot en met 18 januari 2021.

(Vloerenplein, 13-01-2020)

 
COREtec lanceert CERAtouch op Domotex
cera-vanochtendVanochtend vroeg een delegatie van INTR. op bezoek bij COREtec in Hannover. Tweede van rechts Jan Dossche van USFloors, geflankeerd door links Harry Elshof en rechts Joost Heijnen namens de groothandel.
cera-touch-vervolgensVervolgens komen de distributiepartners Headlam en Dersimo op de koffie bij COREtec.
CERAtouch-ETNACERAtouch 'Etna'.

Op Domotex in Hannover wordt dezer dagen de COREtec Stone-collectie CERAtouch gelanceerd, de jongste telg in de familie en voorgesteld als een heuse 'game changer'. "We kunnen gerust spreken van een opmerkelijke innvovatie die van bij de start de vloerindustrie op zijn kop heeft gezet," zo gaat het begeleidende persbericht direct vol vaart van start. "CERAtouch combineert het beste van twee werelden: de look & feel van een keramische tegel met het comfort en plaatsingsgemak van een zachte vloer."

De nieuwkomer in het meerlaagse assortiment is verkrijgbaar in een reeks van natuurgetrouwe tegel- en steendecoren. Het product is opgebouwd rond een HD-kern samengesteld uit verdicht kalksteengruis, zonder enige toevoeging van PVC. Diverse slijtlagen zorgen voor een krasvastheid die gelijk is aan of beter dan die van een keramische tegel, maar dan minder broos en breekbaar. "Het risico op breken tijdens de plaatsing, een frequent probleem bij keramische tegels, is hiermee volledig van de baan," zo onderstreept de leverancier.

Door het kliksysteem laat een CERAtouch-vloer zich snel en eenvoudig zonder lijm plaatsen, waarmee evenzo nieuwe mogelijkheden voor de project- en renovatiemarkt ontstaan, oppert de Amerikaanse fabrikant met Belgische roots. Ook zijn beperkte gewicht draagt bij aan een eenvoudige plaatsing en verwerking. De vloer kan op elke ondergrond worden geplaatst, zelfs bovenop een bestaande vloer en werkt daarbij vrijwel alle oneffenheden weg. Dankzij het kliksysteem is de vloer zelf-uitlijnend, wat tijd en geld bij de installatie scheelt. De vloer heeft een onderlaag in kurk.

CERAtouch is voor de volle honderd procent waterproof en zijn smalle maar stevige voegen dragen naar eigen zeggen bij aan een in hoge mate realistische uitstraling. Direct na de plaatsing kan de CERAtouch-vloer weer belopen worden, waardoor bij toepassing op de projectenmarkt een ongewenste opschorting van zakelijke activiteiten wordt vermeden. Twee sterke vinyllagen aan weerszijden van de minerale kern voorkomen dat de vloer ooit bol komt te staan en laten hem er langer als nieuw uitzien, evenzo weer een plus bij gebruik in druk belopen ruimtes.

CERAtouch maakt gebruik van CERAguard, een beschermende, kras- en impactbestendige thermoplastische toplaag die speciaal voor dit product werd ontwikkeld. "Zijn mat uitzicht en reliëfstructuur geven aan CERAtouch een natuurgetrouwe look & feel die het moeilijk maakt om de vloer te onderscheiden van een echte stenen of keramische vloer," zo besluit COREtec, die op Domotex exposeert in hal 12 op stand B98.

(Vloerenplein, 10-01-2020)

 
WoonTotaal-Academy bezig met EK LVT leggen

woontotaal-academy logoDe Woontotaal-Academy zet in 2020, het derde jaar van zijn bestaan, een vervolg op touw van het afgelopen jaar met en bij Floorskills UK georganiseerde Europees kampioenschap LVT installeren. Het Europees kampioenschap zal ditmaal in Nederland worden gehouden tijdens de beurs InCoDa in september. De Britten blijven vanzelf aan boord. Daarenboven worden met Fransen, Duitsers en Belgen gesprekken gevoerd over hun deelname aan het evenement. Op de vorige editie van de beurs was Woontotaal-Academy zoals bekend al mede-organisator van het Nederlands kampioenschap woning- en projectstofferen.

Minder gunstig nieuws is dat WoonTotaal-Academy eind vorig jaar tot zijn spijt afscheid heeft genomen van de parkettrainingen. Op Facebook schrijft het Zoetermeerse trainingscentrum dat het ondanks de ondersteuning vanuit leveranciers, de expertise van Joost Baltussen en het enthousiasme vanuit de branche, niet voldoende is gelukt om junior parketteurs op te leiden en onder te brengen bij de parketspeciaalzaken.

Terugkijkend op zijn eerste twee jaren stelt WoonTotaal-Academy - al pionierende - een aantal mooie successen te hebben geboekt. Vooral een basisopleiding voor nieuwe interieurvakmensen die vanuit een andere branche zijn aangetrokken, geldt als een in eigen beheer opgezet succes. In maart/april wordt gestart met de volgende groep. Dan beginnen ook weer de reguliere trainingen. De vraag naar egaliseer-, pvc-, visgraat-, mozaïek-, beton- en gietvloertrainingen is naar eigen zeggen groter dan voorheen. Mede met het oog hierop is het team versterkt met specialist Tim Loonstra. Tot het technisch team is toegetreden Peter Hoogduijn, expert in deskundig onderzoek op locatie en in het repareren van verschillende types vloerbedekking. WoonTotaal-Academy dankt overigens alle leveranciers voor het ter beschikking stellen van producten.

(Vloerenplein, 10-01-2020)

 
Edel Carpets brengt ALLOA naar Domotex

Alloa logoALLOA-collecties zijn ontworpen om - 'all over again' - te recyclen.Edel Carpets, onderdeel van de Condor Group, kondigt met trots de introductie van het merk ALLOA aan, een naam die is afgeleid van 'ALL Over Again'. Zijn meetellende innovatie wordt momenteel gepresenteerd op vloerenbeurs Domotex in Hannover.

ALLOA wordt gesymboliseerd door het teken voor oneindig, dat wat Edel Carpets betreft staat voor constante vernieuwing en voor betrokkenheid bij de wereld en de komende generaties. De pay-off luidt dan ook 'carpet that cares'. "We willen innovatieve producten produceren die bijdragen aan de ontwikkeling van een uitdagende circulaire economie," zo verklaart de fabrikant in Genemuiden.

Met ALLOA ambieert Edel Carpets trendsettend te zijn door een bijzondere verzameling van mono-producten te brengen die gemaakt zijn van polyester of polyamide en gemakkelijk te recyclen. Aan het einde van de levensduur van het tapijt zorgt de fabrikant zelf voor inzameling ten behoeve van recycling.

ALLOA-tapijt is geurloos en dankt zijn goede akoestische prestaties aan de speciale viltrug, waardoor geen ondertapijt meer nodig is. In de productie wordt een minimum aan energie gebruikt, in het backingproces is geen water nodig. Edel Carpets staat op de beurs in hal 11 op stand C26. Meer informatie: www.alloacarpets.com.

(Vloerenplein, 10-01-2010)

 
Barometer woonbranche wederom in de plus

De 'woonbranche economische barometer' beëindigt 2019 alsnog met een indicatie van groei. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit de maand december af met een stijging van ruim vier punten ten opzichte van de voorgaande maand, waardoor hij weer uit het rood klimt en een einde maakt aan het jaar op een stand van 2,8. De eindspurt is voornamelijk te danken aan betere cijfers voor de ontwikkelingen op de woningmarkt.

baro2019-12'Woonbranche economische barometer' sluit het voorbije jaar fraai af boven de rode streep. (bron: marktdata.nl)

In de hier meegewogen verslagmaand november 2019 zijn volgens het CBS 18.346 bestaande koopwoningen verkocht. Dit is 0,3 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. In oktober was nog sprake van een forse daling. Ten opzichte van oktober zijn in november 2,4 procent minder bestaande koopwoningen verkocht. De deelindicator van de woningmarkt staat op 0,3, ofwel een stijging van bijna 17 punten ten opzichte van de voorgaande maand. In oktober daalde de deelindicator nog met ruim 27 punten.

De stemming onder consumenten is in december onveranderd gebleven, op minus 2. Hun koopbereidheid is evenzo gelijk gebleven, op plus 1. Het producentenvertrouwen industrie wijzigt marginaal, van 2,8 in november naar 2,9 in december. Voor de omzetontwikkeling van woondetaillisten hanteren de onderzoekers de index die over het derde kwartaal was uitgekomen op 10,0 - hoe dan ook de meest positieve deelindicator van de barometer.

(Vloerenplein, 10-01-2020)

 
Intercombi en Lamett present op Domotex

visgraat-farmNieuw bij Intercombi is onder andere de karakteristieke visgraat Farm.De partners Intercombi en Lamett nemen ook dit jaar deel aan de vakbeurs Domotex, die vandaag van start is gegaan in Hannover. Het team van Lamett is er volgens de groothandel in Kaatsheuvel opnieuw in geslaagd om een inspirerende stand neer te zetten, met aantrekkelijke en bijdetijdse presentaties. Het bezoek krijgt uitbreidingen voorgeschoteld van de Lamett-collecties houten vloerdelen en ParquetVinyl. In de houtcollectie wordt ingespeeld op de vraag uit de markt met nieuwe series in visgraat alsook planken in diverse geoliede en gelakte uitvoeringen, in zowel smalle als brede uitvoeringen. Aan de rigid core LVT-collectie Parquet Vinyl zijn liefst drie nieuwe series en visgraat toegevoegd, alle met een geluiddempende, geïntegreerde ondervloer. De stand van Lamett (C79) staat in hal 12.

(Vloerenplein, 10-01-2020)

 
13 vragen aan Lubert Winnecken (Parador)

Parador Lubert-WinneckenLubert Winnecken.In de rubriek Column & Co op deze site beantwoordt Lubert Winnecken, CEO van Parador in het Duitse Coesfeld, een groot aantal vragen over actuele ontwikkelingen in de vloerenbranche. De topman gaat in op de vraag of diversificatie noodzakelijk is, wat de grootste uitdaging voor zijn bedrijf is in de komende jaren, geeft zijn visie op veranderingen in het gedrag van consumenten en licht toe waarom ook ambachtslieden zich moeten aanpassen aan de dynamiek van de vloerenmarkt. "De levenscycli van de afzonderlijke soorten vloerbedekking zullen kleiner worden en de noodzaak voor producenten om te innoveren groter," zo stelt hij onder meer. Voorts: "Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in de aankoopbeslissingen." En welke zijn de Parador-producten van de toekomst? Winnecken: "Ecologie, functionaliteit en het gemak van plaatsing, zullen meer en meer de bestanddelen van onze volgende innovatie zijn."

Klik hier voor '13 vragen aan Lubert Winnecken' >>

(Vloerenplein, 08-01-2020)

 
Condor Group neemt Dura-merken over

CondorGroup logo duraCondor Group neemt de vermaarde Duitse merken Dura, Textimex en TWN over van Dura Textimex GmbH & Co KG. Met deze aankoop verklaart de onderneming uit Hasselt in het bijzonder zijn positie in de contractmarkt te versterken, na eerder in 2018 het naaldvilt-merk Strong van DLW te hebben overgenomen.

De overname van de Dura-merken betekent voor Condor tevens een belangrijke verdere stap in het versterken van zijn positie over de gehele breedte van het segment zachte vloerbedekkingen. De zes gespecialiseerde bedrijven in de groep bieden naar eigen zeggen gezamenlijk het meest brede assortiment binnen dit segment. Door optimale samenwerking en gezamenlijke investeringen ontstaan belangrijke synergieën in de productie en verkoop. De overname van het merk Dura vormt mede, zo vervolgt het persbericht, een bevestiging van zijn strategie van groei door overnames, naast autonome groei.

De drie overgenomen merken leveren een omvangrijk palet vloerbekledingen. Dura biedt hoogwaardige tuftkwaliteiten voor de woon- en contractmarkt, Textimex duurzame contractkwaliteiten in naaldvilt onder de merknaam Sanyl en TWN luxueuze tapijten van hoogwaardige 100% zuivere scheerwol.

De bestaande collecties Dura CONTRACT, Dura LIVING, SANYL Naaldvilt en TWN Classic Wool worden in eerste instantie onveranderd door de Condor Group voortgezet en zullen later naar behoefte worden gemoderniseerd en aangevuld.

De Condor Group verklaart ten slotte, met een beroep op zijn know-how en kwaliteits- en innovatiekracht, de continuïteit van de Dura-merken veilig te kunnen stellen en verder uit te bouwen.

(Vloerenplein, 08-01-2020)

 
Nieuws van Domotex-exposant Estillon

floorfixx-optimumEstillon meldt, in een update op zijn website, zich door een strategische samenwerking met het Britse Interfloor Ltd te voegen bij de groep van Victoria Plc. Met deze partners verklaart Estillon zeker te zijn van continuïteit in een onafhankelijke en succesvolle manier. De onderneming uit Uden beschouwt deze overname naar eigen zeggen als een unieke kans om deel uit te maken van een zeer sterk en succesvol netwerk met een sterke internationale focus. "Door deze strategische stap te zetten zullen we onze marktpositie in Europa verder versterken. We vinden het wel erg belangrijk dat we onze eigen identiteit en manier van zakendoen behouden. Verder zullen we de marktontwikkelingen in de gaten blijven houden," zegt algemeen directeur Richard Bosveld.

Estillon is voor het overige ook de komende editie weer present in Hannover op vakbeurs Domotex. De fabrikant toont onder meer een uitbreiding van zijn Floorfixx-range in de vorm van de Floorfixx Optimum, een innovatieve systeemvloer (zonder traditionele lijm aan te brengen) die wordt aanbevolen voor LVT dryback-stroken en -tegels. Belangstellenden kunnen in de 'experience room' van Estillon op stand A35 in hal 11 een persoonlijke presentatie ontvangen van de nieuwigheid.

De rest van de beurspresentatie bestaat uit diverse demonstraties en andere noviteiten op het gebied van ondervloeren, profielen en gereedschappen. Nieuw bijvoorbeeld zijn KOMBIfloor en SPANfloor, systeemvloeren speciaal voor de renovatie van slechte basisvloeren. Ze kunnen worden gebruikt in combinatie met alle soorten vloerbedekking, zoals vinyl, kurk, tegels, tapijt, laminaat en parket. Het product isoleert, stabiliseert en is dankzij de messing-en-groefverbinding gemakkelijk te leggen.

Voorts wordt een uitbreiding van het assortiment gereedschappen van Roberts in het vooruitzicht gesteld. In 2020 worden liefst 44 nieuwe gereedschappen van dit merk op de markt gebracht. Verder presenteert Estillon van Roberts een nieuwe, op velerlei vloerbekledingen toepasbare range aluminiumprofielen. De collectie bestaat uit profielen die hoogteverschillen overbruggen, naden afdekken, randen afwerken of dienen als bevestigingsprofiel. Estillon kan er elf leveren, in vijf kleuren. Evenzo belooft de exposant uit Uden op de beurs aandacht te besteden aan het twintigjarig jubileum van zijn reeks ondertapijten van Best Base.

(Vloerenplein, 08-01-2010)

 
Vloerenbranche blikt vooruit op 2020

Wat zal het nieuwe jaar de vloerenbranche gaan brengen? Wat wordt de uitdaging voor 2020? Hieronder de mening van een groot aantal leveranciers.

intr-logoHarry Elshof (INTR): In 2020 zullen wij nog beter kunnen inspelen op de behoefte van onze afnemers door met onze gedreven en enthousiaste mensen een volwaardige partner voor hen te kunnen zijn. Voor INTR zijn er volop kansen in collecties, merken en producten, die onderscheidend zijn en van toegevoegde waarde. Een betrouwbare en volwaardige leverancier met oog voor de markt en haar spelers.

viehoff logoDennis Viehoff (Viehoff): 2020 zal voor ons het jaar worden voor de update van tal van de grote-merken-collecties. Dit zal veel tijd, geld en inspanningen kosten. Maar dan staat alles wat voor ons van groot belang is wel weer op de kaart.


meister-logoJethro Verhauwert (Meister):
Onze grootste uitdaging voor 2020 wordt ongetwijfeld het introduceren van onze nieuwigheden per 1 maart en het verder uitrollen ervan. Daarnaast willen we uiteraard de ingeslagen weg van 2019 in 2020 continueren en optimaliseren!


bona-logoEric Tersteeg (Bona):
Dat alle parketteurs en parketbedrijven het jaar weer goed doorstaan in goede gezondheid en een positieve zakelijke ontwikkeling. En dat wij hier als Bona zoveel mogelijk aan bij kunnen dragen door het aanbieden van de juiste producten en service.


tg-wood-logoTon Schulte (T&G Wood):
Het nog beter in beeld brengen bij de consument wat de voordelen van een houten vloer zijn (100% Pure Wood).


interfloor-logoLens Nekeman (Interfloor):
In 2020 zal Interfloor wederom haar positie als enige overgebleven specialist en marktleider in tapijt en vinyl gebruiken om de zelfstandige woninginrichter te ondersteunen. Een gezond bestaan door een bewuste keuze voor de woninginrichter zonder leveringen aan bouwmarkten etc. bewijst Interfloor al tientallen jaren! Deze duidelijke lijn helpt mee aan een gezonde toekomst voor ons beiden!

tarkett-logoJorie Post (Tarkett): We worden dagelijks geconfronteerd met een tekort aan stoffeerders die de projecten in de markt goed kunnen uitvoeren. We werken met heel goede partners, maar we zijn ons er ook van bewust dat we ervoor moeten zorgen dat de markt aantrekkelijk blijft voor de mensen die de projecten uitvoeren. We zien daar ook voor onszelf een belangrijke taak weggelegd en zijn om die reden in 2019 actiever geworden met het promoten bij scholieren in de leeftijd van 16 tot 18 jaar om ze enthousiast te krijgen voor ons vak en onze producten. Met de opening van ons Carpet Recycling Centre hebben wij onszelf gecommitteerd aan het inzamelen van tapijtafval. Het komende jaar gaan wij er, samen met onze ReStart-partners, voor zorgen dat we voldoende materiaal uit de markt halen (zowel PVC als tapijt) dat wij kunnen omzetten naar grondstoffen voor nieuwe producten.


flamingo-logoDick van de Klok (Flamingo Parket):
Het in de markt zetten van alle collecties als afzonderlijk merk, met als doelstelling een nog grotere naamsbekendheid bij de consument te krijgen. Extra accountmanagers en agenten langs de weg, met als inzet de omzet op verschillende markten te vergroten.


rigo-logoToon van Westerhoven (RIGO Verffabriek):
De grootste uitdaging in 2020 is om de contacten met onze klanten verder vorm te geven. Daarom investeren we extra in onze buitendienst en hun technische kennis. Ook zorgen we voor een verdere ontwikkeling van de technische vraagbaak op de binnendienst die via what'sapp bereikbaar is op 06-47057824.


gebrs-willard-logoJan Jaap Willard (Gebrs. Willard):
Het gebrek aan voldoende geschoolde stoffeerders, de krapte op de woningmarkt en uitdagingen op het gebied van multichannel retailing in onze sector blijven, en dat zullen we gezamenlijk moeten oppakken en oplossingen moeten aandragen. Willard zal zich hier in 2020 op blijven concentreren, maar zal zeker niet vergeten om vernieuwingen en innovaties in onze vloerencollecties te blijven doorvoeren.


mflor-logoPeter Kuipers (mFLOR):
Een uitdaging voor 2020 in het algemeen wordt het vasthouden van het consumentenvertrouwen in deze turbulente economische tijden en de daarmee samenhangende investeringen; zowel voor nieuwbouw als voor renovaties waardoor interieurinrichting zich positief blijft ontwikkelen. Specifiek wil ik wijzen op de komende succesvolle introductie van de nieuwe Authentic Oak XL collectie: zowel in mFLOR dryback 25-05 en Parva visgraat en Parva Chevron/Hongaarse Punt als in rigid Solcora Silence; ondersteund door displays, presentaties en showvloeren in de winkels. Voorts het duidelijk blijven maken van het belang van kwaliteit in vloerbedekking/LVT en de grote onderlinge verschillen tussen producten, mede door de sterke toename van aanbieders aan de onderkant van de markt (lagere prijzen/kwaliteit). Ecologische elementen zoals binnenklimaat gaan een steeds belangrijkere rol spelen... en onze sterke merken mFLOR en Solcora lopen daarbij zeker voorop! En last but not least: de introductie van de nieuwe look & feel/uitstraling van ons mFLOR merk in januari...

Aangezien ik per 01.01.2020 begin als algemeen directeur bij Rinos (dé veelzijdige specialist in kwalitatieve kokosmatten en entreesystemen) wordt de uitdaging voor 2020 om samen met alle nieuwe collega's een nog groter succes te maken van het mooie bedrijf/merk Rinos!


woca logoHenk Laverman (WOCA):
We gaan gewoon door op de ingeslagen weg, waarbij we volgend jaar ook van plan zijn om een aantal scholingen door het land te geven. De kwaliteit van onze producten is de laatste jaren sterk verbeterd en soms zijn er veel effectievere manieren om deze te verwerken. Dat willen we onze trouwe gebruikers graag persoonlijk weer eens laten zien.


intertap-logoWulfert-Jan van Duin (Intertap):
De grootste uitdaging voor 2020 vormen externe factoren als consumentenvertrouwen, de economie, de door het stikstofdossier stilgevallen bouw en hoe we de effecten daarvan op kunnen vangen. Daarnaast zal het Hoomline vloerenprogramma de nodige introducties en wijzigingen kennen met als doel een nog betere aansluiting aan de behoefte van de consument.


albers-logoEdwin Cools (Albers Parket):
De tijd tussen order intake en uitleveren wordt steeds korter, het blijft de uitdaging om de levertijden, ondanks onze grote voorraden ruw hout en gereed product, goed na te leven. Doordat er steeds meer afgewerkte vloeren worden gevraagd en de variëteiten in het hout en afwerking oneindig zijn, zal het een uitdaging worden om de gewenste levertijden te realiseren. Daarnaast zal de promotie van parket versus alle imitatieproducten in 2020 hoog op de uitvoeringslijst staan.


tip-top-logoRonald Knip (Tip Top):
Voor 2020 hopen wij en verwachten wij het beter te doen, mede omdat we op Domotex staan, in hal 13 op stand B 26. Hier zullen wij ons presenteren onder de naam Floorcoat EU en TipTop schuurmaterialen.


coretec-logoJan Dossche (USFloors/COREtec):
We gaan onze trouwe en zeer goed presterende distributeurs, onze hardwerkende retailers en de eindconsumenten nog meer enthousiasmeren betreffende de nieuwe producten die in januari 2020 op Domotex in Hannover gepresenteerd worden. Het wordt een heel druk jaar met tal van introducties. Laat 2020 maar komen... We zijn er meer dan klaar voor!


tete-logoArie Rikkink (tété total-flooring):
Wij zien de toekomst bijzonder positief tegemoet en willen de trend van uitbreiding gekoppeld aan gezonde groei verder flink doorzetten met toevoeging van het woord 'partnership' en waar mogelijk met de juiste 'synergieën' op het gebied van collectie en productniveau en natuurlijk onze vaste positie in de markt, tenslotte zijn wij de partner voor ondernemend Nederland en ver daarbuiten.


lecol-logoLeonieke Jaspar (Lecol):
Een aantal grote onderwerpen als Brexit en stikstofproblematiek zullen impact gaan krijgen in 2020. De uitdaging is hoe hiermee om te gaan. We blijven echter focussen op onze kracht, die ligt in onze goede producten en systemen, maar vooral ook in onze vakkennis. Altijd op zoek naar beter. Wij helpen dus graag vakmensen vooruit!


heditex-logoLaura Verhoek-Helms (Heditex):
In 2020 gaat de ontwikkeling door, met uitbreiding van onder andere Bodiax PVC klik-visgraatvloeren en de nieuwe collectie van Meister. Daarnaast hopen we onze nieuwe responsieve Heditex website te lanceren, waar u 7 dagen per week 24 uur per dag terecht kunt voor al uw bestellingen en de nieuwste ontwikkelingen.


hamat-logoJan Doornwaard (Hamat):
We willen onze klanten blijven bedienen op de manier zoals ze die van ons in het verleden gewend waren, maar groei gaat soms gepaard met stuiptrekkingen, denk bijvoorbeeld aan de voorraad. We moeten dit goed blijven monitoren, servicegericht zijn is voor ons heel belangrijk en dat moet zo blijven.

kerakoll-logoGeert Wellink (Kerakoll): De grootste uitdaging voor de Nederlandse markt is om te zorgen dat Kerakoll een belangrijke speler wordt voor de Nederlandse parketsector & Interior Design: hiervoor investeert Kerakoll rechtstreeks in de Nederlandse parketsector, met personen en nieuwe, marktgerichte producten; Aqua-pur HPX Natural, 1-dag HPX Lak systeem, dekkende, waterbasis Microresina kleurlakken en een revolutionaire waterbasis voegenkit. Voor de parketlijmen wordt de L34 Hybrid geïntroduceerd (is nieuwe naam van de SLC Eco L34 Flex), en de L34 Evolution Rapid (de nieuwe naam van de SLC Eco L34 Rapid).


rinos-logoArnout Appelo (Rinos):
De permanente uitdaging in de categorie entreevloerbedekking is om dit product meer aan te laten sluiten op het totale interieurontwerp. De fantasieloze donkergrijze mat die in driekwart van de gevallen wordt toegepast, leidt tot een anonieme eerste ervaring van een gebouw. In 2020 zal onze aandacht uitgaan naar het introduceren van een oplossing met een doorbraak qua functionele prestatie én met een kleurenassortiment dat fraaie interieurontwerpen beter ondersteunt.

headlam-logoSagitta Tobé (Headlam): Headlam kijkt verder dan 2020 alleen, wij willen onze servicegraad zo hoog mogelijk houden en daar is ons eigen vervoer een onderdeel van. Het persoonlijk leveren van de bestellingen op ieder gewenst moment zonder afhankelijk te zijn van derden. Gezien de stikstofproblematiek en het dichtslibben van de wegen in Nederland kijken wij naar mogelijkheden om ook in de verre toekomst deze service te kunnen blijven bieden en ons hiermee te kunnen onderscheiden. Ons motto voor 2020: 'Keep Moving'.

cotap-logoKlaas Bakker (Cotap): 2020 wordt het jaar dat we alle genomen voorbereidingen gaan uitrollen om dienstverlening naar de klanten toe nog verder uit te breiden en om samen met onze klanten ons jubileum 'Cotap 80 jaar over de vloer' te vieren met onder andere vele acties en nieuwe productintroducties waar de klant gezond en noodzakelijk rendement mee kan maken.


unifloor-logoFrank Vousten (Unifloor):
Omzetgroei creëren in Nederland (via de bouwbranche) en doorgroeien in exportlanden zoals Duitsland, Engeland, Tsjechië, Frankrijk en Scandinavië met onze succesvolle producten zoals Jumpax en Marathon.

peitsman-logoFrancisco Serrato (Peitsman): Het jaar 2020 wordt voor Peitsman het jaar waarin wij de meeste en mooiste vernieuwingen in de breedste zin ooit zullen gaan brengen. De grootste uitdaging wordt om al deze lanceringen zo goed mogelijk te verdelen over het jaar om ze de juiste aandacht te kunnen geven. De meeste ontwikkelingen zullen in laminaat gebeuren maar zeker ook in pvc glue down, zowel in Beautifloor als mFLOR, een complete nieuwe Rigid Board collectie onder het Beautifloor label en prachtige wisselingen binnen onze Parquet collecties van Quick-Step en Beautifloor, waar we bij laatstgenoemde met een prachtige gelakte serie zullen komen.


PPC-LogoLisa Klaassen (Plinten & Profielen Centrale):
We blijven ons ontwikkelen en zullen altijd ons assortiment blijven aanpassen op de behoefte in de markt. Blijven inspireren en innoveren. De klant staat altijd voorop, in alles wat we doen. Onze grootste uitdaging? In de zomer van 2020 ons nieuwe filiaal in Groningen openen, helemaal op zijn PPC's!

(Vloerenplein, 06-01-2020)

 
mFLOR stelt nieuwe merkuitstraling voor

mFLOR-Nuance-Off-GreymFLOR Nuance Off Grey.mFLOR introduceert in dit nieuwe jaar een volledig nieuwe look & feel voor zijn PVC-vloeren. De vernieuwde merkuitstraling diende naar eigen zeggen hoogwaardig te zijn, wat stellig tot uiting is gekomen in de nieuwe brochure, de displays, het aangepaste logo en de nieuwe website www.mflor.com.

In een begeleidend statement legt mFLOR uit dat zijn producten in velerlei opzichten staan voor kwaliteit. Bij iedere laag waaruit de designvloeren zijn opgebouwd, verklaart mFLOR bewuste keuzes te maken om zo een kwalitatief hoogwaardig product te kunnen aanbieden. "Ieder detail is weloverwogen en heeft invloed op de kwaliteit en uitstraling van de vloer," zo benadrukt het bedrijf. "Bij mFLOR kiezen we bewust voor duurzame, betrouwbare en veilige designvloeren."

De pay-off die mFLOR niet voor niets hanteert luidt 'Sense of Living', evenzo terugkomend in de belofte aan de koper dat deze met mFLOR een plek creëert die met alle zintuigen valt te beleven. Dit wil zeggen, in de opsomming van de leverancier: 'zien' (de niet van echt te onderscheiden dessins in hout en steen), 'voelen' (de natuurlijke structuren met mFLOR Natural Touch), 'horen' (de aangename akoestiek en het prettige loopgeluid), 'ruiken' (een fris binnenklimaat dankzij minimale emissies) en 'proeven' (de sfeer die men met een vloer kan scheppen). De brochure is overigens te bekijken op https://mflor.com/nl/collectie/brochure/.

(Vloerenplein, 03-01-2020)

 
Nederlandse exposanten Domotex 2020

Veertig in Nederland gevestigde exposanten hebben ingetekend voor deelname aan de jaarlijkse internationale vloerenvakbeurs Domotex, die van 10 t/m 13 januari a.s. op stapel staat in Hannover.

DOMOTEX 2020 - OverzichtKlik voor PDF

In hal 2 staat Zargar (stand C44), in hal 3 Brink & Campman (K15). In hal 11 vinden we Almelose Borstelindustrie (E02), Best Wool Carpets (B37), Betap Tufting (B64), Condor Carpets (C26), DSM-Niaga (C03/1), Esbeco (D38), Estillon (A35), ETF Machinefabriek (A23), Hamat (C02), ITC (C25), Low & Bonar (B43), MD-Entree (D12), Nedgraphics Software (B28), Rinos (E04), Robusta (B49) en Tapijtfabriek Intercarpet (A39). In hal 12 exposeren Bamdura (D06), Casa-Caldaia (E55), Hardick (E100), Hecmar (D20), I4F (B100), Justrite Safety Group (E35) en de Nederlands-Chinese Handelskamer (D56).

Bijlard International staat in hal 13 (F12), in het gezelschap van Cosma Borstelfabriek (D11), Decorad/Cimar (D48), Easydek (E47), Exclusive Plint (B41), Flamingo Parket (F86), Heywood (E82), Houtindustrie Schijndel (E81), Inpa Parket (F73), MacLean Products ( C04), Overmat (E24), Soest Ingenieursbureau (E11/1), T&G Wood (E89), VEC Equipment Centre (D58) en tot besluit Veno Houtproducten (C81).

(Vloerenplein, 27-12-2019)

 
INSIDE/INSIDE brengt Circulariteitsindex

presentatie-MCIPresentatie van de Circulariteitsindex. (foto: INSIDE/INSIDE)Op 12 december jl. heeft INSIDE/INSIDE (www.insideinside.nl) de eerste inkijk in de Circulariteitsindex gegeven in Broeinest RDAM. De Circulariteitsindex geeft inzicht in het percentage hergebruikte grondstoffen/materialen, alsook de te hergebruiken grondstoffen/materialen van een product of materiaal. Met deze toevoeging krijgt de gebruiker een nog vollediger beeld van de duurzaamheid van een product/materiaal.

Op de bijeenkomst werden zowel producenten als gebruikers van INSIDE/INSIDE geïnformeerd over deze belangrijke ontwikkeling van INSIDE/INSIDE. Na het ontvangen van feedback en verhelderende vragen werd de introductie van de 'MCI' afgesloten met een borrel. De presentatie is hier te downloaden.

(Vloerenplein, 27-12-2019)

 
Vloerenbranche blikt terug op 2019

Met het eind van het jaar in zicht vroegen we leveranciers hun visie te geven op het afgelopen jaar. Wat heeft 2019 hen gebracht?

intr-logoHarry Elshof (INTR): In 2019 is INTR b.v. ontstaan. Door het samenvoegen van twee gerenommeerde groothandelsbedrijven is er een nieuw bedrijf ontstaan met behoud van vaste waarden uit het verleden. Plotsklaps heeft INTR de beschikking over tien INTR points in het gehele land en zijn wij stevig toekomstbestendig geworden.

viehoff logoDennis Viehoff (Viehoff): 2019 sluiten wij zeer succesvol af, de uitdaging voor 2020 zal zijn of wij opnieuw weer zo'n grote omzetstijging weten te behalen.


meister-logoJethro Verhauwert (Meister): 2019 heeft er voor gezorgd dat we met onze speciaal ontwikkelde Holland Collectie Laminaat, gepresenteerd in mooie schuifladendisplays, weer zijn gegroeid in omzet in Nederland. Daarnaast heeft ook onze hernieuwde Lindura HD400 collectie een vaste plek verworven in vele showrooms in Nederland.

bona-logoEric Tersteeg (Bona): Een hoop positieve reacties op ons 100-jarig bestaan. Terugkijkend op 2019 kunnen wij alleen maar concluderen dat het goed gaat met onze klanten en daar zijn wij heel blij mee.

tg-wood-logoTon Schulte (T&G Wood): Het jaar 2019 heeft ons een goede ontwikkeling voor het merk Cinzento gebracht.


interfloor-logoLens Nekeman (Interfloor): 2019 heeft ons en onze klanten een volle agenda bezorgd. Het vertrouwen en de gestegen orderstroom van onze klanten gaf ons de mogelijkheid de collectie tapijt en vinyl met verrassende en commerciële kwaliteiten te vernieuwen.

tarkett-logoJorie Post (Tarkett): Naast een aantal nieuwe duurzame designcollecties, zoals de iQ Surface, Human Fascination en iD Mixonomi Jewels, hebben we afgelopen november ons Carpet Recycling Centre in Waalwijk geopend. Hier kunnen we garen en tapijtrug scheiden, waarbij er ruim 95 procent garenzuiverheid behouden blijft. Hiermee sluiten we de kringloop van de tapijttegelproductie en zetten we een belangrijke stap richting de circulaire economie. Daarnaast hebben dertig partners zich aangesloten bij ons ReStart-programma, waarmee we post-installatie- en post-gebruiker vloerbekledingen inzamelen en vervolgens recyclen en hergebruiken als nieuwe grondstof. Ook hebben we onze relaties kennis laten maken met ons Virtual Reality Empathy Platform, waarmee we mensen kunnen laten ervaren hoe mensen met dementie een ruimte zien.

flamingo-logoDick van de Klok (Flamingo Parket): Bedrijfsprocessen sterk verbeterd en belangrijke investeringen gedaan, waardoor veel efficiënter gewerkt kan worden. Resultaat: kortere levertijden en zeer hoog kwaliteitsniveau. Productie van Barneveld geïntegreerd in de fabriek in Duitsland waardoor ook aanzienlijke kostenbesparing.

rigo-logoToon van Westerhoven (RIGO Verffabriek): Uit de samenwerking met de parketteurs hebben we ons verder kunnen ontwikkelen. Het is fijn om te zien hoe, door naar elkaar te luisteren, iedereen kan leren. Of je nu lak en olie máákt, zoals wij, of dat je deze producten verwérkt, zoals onze klanten: door samen te werken zijn we allemaal weer een beetje beter geworden in ons vak. Super leuk toch?

gebrs-willard-logoJan Jaap Willard (Gebrs. Willard): Het jaar 2019 was voor Gebrs. Willard een divers jaar. Acht maanden van het jaar waren erg goed, maar mindere maanden in en rondom de zomer maakten dat het resultaat niet zo positief was als we hadden voorzien. Ondanks dat, maar mede dankzij de groei in harde vloeren (lees: PVC-stroken) hebben we toch een heel mooi resultaat laten zien. Ik wil onze klanten en mijn collega's bedanken en complimenteren voor deze prestatie van formaat.

mflor-logoPeter Kuipers (mFLOR): Succesvolle introducties van aansprekende en onderscheidende producten als mFLOR Authentic Lake (stroken van honderdvijftig centimeter lengte met Natural Touch/In Register Embossing) en de versterking/uitbreiding van ons nieuwe SPC rigid core-merk/product Solcora (in vijf eigentijdse collecties met houtdessins plus de aanvulling met de populaire mFLOR Nuance tegels). Sterkere aanwezigheid van zowel ons bekende merk mFLOR als ons nieuwe merk Solcora in de winkels met onder meer displays, presentaties en showvloeren; mede door het toegenomen vertrouwen en de sterkere marge bij de detaillist die daardoor weer meer durft te investeren in zijn winkel. De aanstelling van onze twee sales promotors/brand ambassadors (Harold van Lente en Selina Mosk) heeft daarbij zeker gezorgd voor de nodige gerichte ondersteuning, presentatie én training in de winkels.

woca logoHenk Laverman (WOCA): 2019 was een goed jaar voor WOCA met groei en veel positieve respons vanuit de markt. De kwaliteit van onze producten wordt gewaardeerd en we worden op steeds meer gebieden actief. Het jaar was weer voorbij voordat we het wisten. Tenslotte wensen wij alle lezers hier fijne feestdagen en een heel gelukkig, gezond en succesvol 2020!

intertap-logoWulfert-Jan van Duin (Intertap): 2019 is wederom een jaar gebleken waarin wij een mooie groei hebben mogen doormaken. Deze groei kwam mede tot stand door introducties van onder andere Hoomline Hydro XL laminaat en Hoomline Métropole lamel-, Duo Plank- en visgraat vloeren welke goed werden opgepikt door de markt.

albers-logoEdwin Cools (Albers Parket): We kijken tevreden terug naar 2019. Onze huisbeurs, onder het motto 'vier de 40', heeft goede reacties opgeleverd. De verkoop in hout is goed geweest en de patroonvloeren laten net als voorafgaande jaren een mooie stijging zien. De promotie van parket ('echt hout') versus imitatie is opgezet en de eerste resultaten zijn er reeds.

tip-top-logoRonald Knip (Tip Top): Voor het afgelopen jaar hebben wij een redelijk stabiel jaar gehad met een zeer lichte groei.



coretec-logoJan Dossche (USFloors/COREtec): 2019 was wederom een zéér goed jaar voor COREtec. Met de introductie van tal van nieuwe producten zoals de COREtec Naturals Visgraat en de COREtec Proplus was het telkens een schot in de roos. De nieuwe producten werden met veel lof onthaald.

tete-logoArie Rikkink (tété total-flooring): 2019 was voor tété total-flooring een jaar met veel mooie uitdagingen, onder andere ons vijftigjarig jubileum, maar ook grote veranderingen qua organisatie-uitbreiding en groei. Om onze klanten wederom zo optimaal mogelijk van dienst te zijn, zijn er weer flinke, brede collectiewijzigingen doorgevoerd. Bijzonder trots zijn we dan ook op onze compleet nieuwe exclusieve lijn Castell PVC & LVT Flooring, bestaande uit maar liefst meer dan vijftig decoren, direct gevolgd door onze nieuwe vinylkwaliteiten Fifty Years Living en Heritage Living, luxe gepresenteerd in onze Dimension 400 brede vinylcollectie. Breed uitgepakt met maar liefst een zestal nieuwe luxe kamer- en projecttapijtkwaliteiten, uiteraard leverbaar op 400 en 500 breed. En recent geïntroduceerd bij onze exclusieve Dimension Dealers, onze nieuwe professionele collectie Schoonloopentreezone, gepresenteerd in een luxe presentatiebox. Al deze innovaties en nieuwigheden worden door onze klanten zeer positief ontvangen en mede hierdoor zijn wij wederom actueel en exclusief aanwezig op de winkelvloer.

lecol-logoLeonieke Jaspar (Lecol): 2019 is voor Lecol een uitdagend, maar uiteindelijk succesvol jaar geworden. Zo hebben we met het nieuwe schuursysteem laten zien altijd op zoek te gaan naar een beter eindresultaat. Zo krijg je tevreden klanten.

heditex-logoLaura Verhoek-Helms (Heditex): Het jaar 2019 was een succesvol jaar voor Heditex, waarin we flink zijn gegroeid en daar zijn we ook onze klanten dankbaar voor. Heditex heeft zich onder andere bezig gehouden met het uitbreiden van de collecties, waaronder DCS, HR Design en niet te vergeten Bodiax PVC vloeren.

hamat-logoJan Doornwaard (Hamat): Een flinke omzetgroei in Nederland, deels natuurlijk door het LVT programma waar we begin dit jaar mee van start zijn gegaan en erg goed loopt. We hebben toch een heel mooie plek kunnen creëren tussen de gevestigde merken. De overname van Tété, waarbij we van een duidelijke synergie mogen spreken en daar ook naar op zoek waren. Nieuwe catalogus waarin ons HQ label op een eigentijdse manier naar voren wordt gebracht, catalogus met allerlei nieuwigheden zoals een tapijtcollectie op vier en vijf meter breed, en een prachtige nieuwe karpettenlijn.

kerakoll-logoGeert Wellink (Kerakoll): Voor de Kerakoll GreenBuilding Company is het globaal gezien een zeer belangrijk en positief jaar geweest, zowel voor wat betreft de omzetten als voor de presentatie van nieuwe eco- en bio-vriendelijke producten en systemen voor de bouw en afbouw.

rinos-logoArnout Appelo (Rinos): 2019 was voor Rinos een jaar waarin de aandacht in de markt voor kwalitatief hoogwaardige entreevloeren, zoals projectkokos, entreetapijttegels en grafisch entreetapijt is toegenomen.

headlam-logo

Sagitta Tobé (Headlam): "Verandering is de wet van het leven. En degenen die alleen kijken naar het verleden of het heden zullen zeker de toekomst missen." Een bekende uitspraak van J.F. Kennedy. Headlam heeft in 2019 een verandering ondergaan in de vorm van een nieuwe general manager, de heer Erwin van Beek. In 2019 heeft Headlam vooral zijn speerpunten nog meer op de veranderende toekomst gericht. De vraag verandert, de markt verandert, technologie verandert en ook de infrastructuur verandert. Voor Headlam stond 2019 onder andere in het teken van voorbereidingen op de veranderingen van de toekomst.

cotap-logoKlaas Bakker (Cotap): 2019 was een jaar van enorme groei voor Cotap en het jaar van investeren voor de toekomst = investeren in dienstverlening voor de winkels door digitalisering, assortiment-vernieuwing met klantrendement en eigen transport.

unifloor-logoFrank Vousten (Unifloor): We hebben dit jaar de organisatie aangepast om door te kunnen groeien in binnen- en buitenland. Net als afgelopen jaar is de omzet wederom gestegen.

peitsman-logoFrancisco Serrato (Peitsman): Het jaar 2019 heeft in het teken gestaan van de integratie met Unilin, waarbij wij altijd als rode draad het behoud van de cultuur en het dna van Peitsman bovenaan de agenda hebben gehad. Op productniveau hebben we met de nieuwe Quick-Step laminaatserie Signature en de vernieuwde Beautifloor pvc collectie twee prachtige productlanceringen gehad, die door de markt goed zijn ontvangen.

PPC-LogoLisa Klaassen (Plinten & Profielen Centrale): 2019 was ons jubileumjaar, 20 jaar PPC, wat zijn we trots! We blikken terug op een mooi jaar waarin we weer veel organiseerden voor onze klanten. Bijvoorbeeld de Bijspijkerdagen, het was zo mooi om te zien hoe negen leveranciers workshops gaven aan bijna 250 klanten! Onze groei zet gestaag door, we verdienden ook dit jaar weer de FD Gazellen Award, en de Parketmeester Tevredenheidsbokaal was de kers op de taart!

Begin januari kijken we naar de uitdagingen van 2020.

(Vloerenplein, 20-12-2019)

 
Aandeelhouders Carpetright voor overname

carpetright pand logoEen meerderheid van de aandeelhouders van Carpetright heeft ingestemd met een overname door Meditor, de grootste aandeelhouder en ook geldschieter van de nu nog beursgenoteerde Britse onderneming. Afgelopen woensdag op een vergadering stemde circa tachtig procent voor een verkoop, die de keten waardeert op ruim vijftien miljoen Britse pond. Verwacht wordt dat de overname in het eerste kwartaal van 2020 wordt afgerond. De keten heeft 334 verkooppunten in het Verenigd Koninkrijk en 132 in Nederland, België en Ierland.

Bob Ivell, niet-uitvoerend voorzitter van Carpetright, verklaarde medio november van mening te zijn dat het bod in het belang is van alle belanghebbenden. "Hoewel we aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt met ons herstelplan voor de Carpetright-groep, is de mogelijkheid om te investeren in de toekomst van het bedrijf beperkt tegen de achtergrond van klemmende bankconvenanten en een zeer uitdagende consumentenmarkt." Ivell zei toen ook: "Met een geherkapitaliseerd bedrijf en de steun van een toegewijde nieuwe eigenaar met de middelen om voor de lange termijn in Carpetright te investeren, kunnen we ons herstel in de niet-publieke arena voltooien en tevoorschijn treden als een sterker bedrijf."

(Vloerenplein, 20-12-2019)

 
Ivo Schintz (IVC): 'Think global, act local'

Schintz-Pres-IVCIvo Schintz, President IVC Commercial Flooring.Begin juni van dit jaar werd Ivo Schintz gepresenteerd als nieuwe President IVC Commercial Flooring. De benoeming werd gebracht als een weerspiegeling van de ambities van de IVC Group om sterk te groeien in de commerciële projectmarkt. Schintz beschikt over een gedegen ervaring in de vloerenbranche. Hij was ruim twintig jaar werkzaam bij Tarkett en voorts actief bij de Pfleiderer Group. Bij IVC Group heeft hij de verantwoordelijkheid voor alle commerciële activiteiten met betrekking tot de internationale projectenmarkt en een daarmee sterk verbonden betrokkenheid bij innovatie en duurzaamheidsinitiatieven, altijd vanuit een klantgericht perspectief.

Op de vraag hoe het eerste half jaar IVC hem is bevallen, antwoordt hij met een grote glimlach op zijn gezicht: "Heeft u even? IVC is een fantastisch dynamisch bedrijf met sinds de start in 1997 een gezonde groei. Het bedrijf straalt een positief elan uit en dat zie je terug bij de collega's, maar ook bij de klanten. Dat gevoel van teamworking, het samen met de klant iets moois neerzetten, dat vind ik heel bijzonder. De komst van het gloednieuwe, iconische Flooring Development Centre heeft daar zeker ook toe bijgedragen. Het is een genot en een eer om daar de klanten te kunnen ontvangen."

IVC koestert grote ambities in de commerciële projectmarkt. "IVC is de laatste jaren snel gegroeid, zowel qua productfolio, klantenbestand en als team c.q. aantal medewerkers. In de volgende fase willen we deze expansie voortzetten in de markt van commerciële vloeren. Een geheel ander segment, waarbij we ons willen onderscheiden met ons multi-productaanbod, niet in het minst door onze service. We willen een 'vloeroplossing' aanbieden in de meest ruime betekenis van het woord: van advies, brainstormen tot en met plaatsing, en wederom komt het Development Centre daarbij ideaal van pas." Waar ligt de toegevoegde waarde van IVC? Schintz: "In het meedenken, gemakkelijk zaken doen, je beloftes nakomen en een oplossingsgerichte en custom-made benadering. We willen dicht bij de klant staan: 'Think Global, Act Local'."

Naast innovaties, speelt de verkleining van de klimaatafdruk een niet onbelangrijke rol bij IVC. "Een belangrijk streven. Door onze vrij recent ontwikkelde technologieën zijn wij in staat oplossingen te brengen die bijdragen tot een 'well being' van de mens in diens woon- en/of werkomgeving. We willen een veilige vloer aanbieden, met comfort, geluidsreductie, enzovoorts en hebben daarbij ook de opdracht om de impact op het klimaat te verminderen. IVC Group ondersteunt de circulaire-economie-benadering in zijn bedrijfsvoering. We hebben in België naast onze andere productie-eenheden de grootste recyclingfabriek van Europa staan en hebben daar al veel verwerkt."

Dat-gevoel-van-teamworking'Dat gevoel van teamworking, het samen met de klant iets moois neerzetten, dat vind ik heel bijzonder'.Schintz vervolgt: "We streven naar minder 'post consumer waste' en zijn daarom ook partner van het EU project 'Circular Flooring'. Daarnaast doet IVC het nodige met windenergie en watertransport. Er is een trend naar modulaire vloerconcepten die snel en gemakkelijk te leggen zijn en eventueel eenvoudig opneembaar zijn om het makkelijker te maken producten her te gebruiken of te recyclen. Ik merk ook dat er in de markt een grotere bewustwording ontstaat van waar men sourcet in relatie tot duurzaamheid zoals bijvoorbeeld uit China. Nu ook met het EU Green Deal-initiatief zal uiteindelijk regelgeving en de eindgebruiker een invloed hebben op een verantwoorde productkeuze."

Wat voor nieuwe producten kunnen we de komende tijd verwachten? "We zijn nu bezig met onze nieuwe Moods, concept 2.0. En spelen daarmee in op de trend naar grotere formaten. Daarnaast zijn we op zoek naar nieuwe dryback LVT oplossingen. We brengen een fantastisch mooi loose lay heterogeen vinyl. En volgend jaar zullen we de markt verrassen met nieuwe collecties tapijttegels."

IVC Group zal in 2020 present zijn op de wereldvakbeurs voor vloerbedekkingen Domotex te Hannover en IVC commercial op 's werelds grootste vakbeurs voor winkelinrichting Euroshop in Düsseldorf. "Wij zien het belang van de persoonlijke benadering met de klant en geloven in de verbinding via een persoonlijk gesprek. Een presentatie op Domotex is daar bij uitstek de geschikte plaats voor. Het past naadloos binnen het IVC concept 'The Gathering' dat we daar zullen presenteren," zo besluit Schintz.

(Vloerenplein, 18-12-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

allesovertapijt-logo