banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

rosevloerenpleinbanner

nieuws
'Gewone' BAU afgeblazen, hybride vervanger

bau 2021 hybrid logoBeursorganisator Messe München heeft vandaag besloten dat de vakbeurs BAU, die gepland stond van 11 t/m 16 januari 2021, geen doorgang kan vinden in de gebruikelijke vorm, dit wil zeggen als een evenement waarop mensen persoonlijk contact hebben. In plaats daarvan komt er van 13 t/m 15 januari 2021 een hybride format, waarmee exposanten de kans krijgen hun innovaties (digitaal) aan een breed publiek te presenteren. Het digitale onderdeel blijft ook behouden voor de eerstvolgende 'gewone' editie van BAU in 2023.

"Volgens ons exposantenonderzoek, dat we de afgelopen dagen hebben gehouden, vooral tegen de achtergrond van de verslechterende situatie met Covid 19, beschouwt de overgrote meerderheid van onze exposanten hun deelname aan de huidige beurs nu als onrealistisch, aangezien in de huidige situatie mag worden aangenomen dat slechts enkele van de oorspronkelijk verwachte bezoekers ter plekke komen opdagen," aldus Reinhard Pfeiffer, bestuurslid van Messe München. Een uitstel van BAU was volgens de organisatie geen serieuze optie, want dat zou de tweejarige innovatiecyclus die BAU altijd heeft gevolgd, hebben onderbroken.

Naast een compacte tentoonstellingsruimte omvat het hybride formaat een toegevoegd digitaal aanbod voor exposanten en bezoekers die vanwege reisbeperkingen niet naar München kunnen reizen. Exposanten kunnen zich presenteren in het ICM International Congress Center München en in een tweetal beurshallen, en er zullen daar ook forums en speciale shows plaatsvinden. Bedrijven die zich ter plaatse willen tonen, kunnen kiezen tussen compacte systeemstands en een individueel standontwerp.

In het digitale deel van het evenement zullen live streaming en video-opnames van lezingen en discussies van de forums beschikbaar zijn voor een wereldwijd publiek. Bedrijven hebben ook de mogelijkheid om hun producten virtueel te presenteren in hun eigen online sessies. Om in contact te komen en te discussiëren met exposanten en andere bezoekers, biedt het hybride formaat ook virtuele netwerkmodules. Ook wordt overwogen om de traditionele BAU-infogesprekken te integreren in het hybride formaat.

Details over het nieuwe format en informatie over de deelnamemogelijkheden voor exposanten en bezoekers zullen naar verwachting vanaf half oktober online beschikbaar zijn op www.bau-muenchen.com. Exposanten die hun stand al hadden geboekt voor de conventionele 'persoonlijke' vakbeurs kunnen zich nog altijd ter plaatse presenteren. Anderen die vanwege het coronavirus hebben afgezegd, kunnen onder de nieuwe voorwaarden heroverwegen om deel te nemen, zowel digitaal als fysiek ter plaatse, aldus besluit Messe München.

Hoewel BAU veel meer is dan een vloerenbeurs, kon vastgesteld worden dat de voorbije weken tal van gerenommeerde vloerenaanbieders (waaronder de nodige in het PVC-segment) zijn afgehaakt als exposant, en ook bij vooraanstaande fabrikanten van lijmen, lakken en ander toebehoren regende het afzeggingen. Deze week nog deed een zestal grote Oostenrijkse parketfabrikanten, met een paar collega's uit Zwitserland en Zweden, een beroep op de Messe München om de BAU een jaartje later te houden.

(Vloerenplein, 30-09-2020)

Dutch Design Week 2020 alleen virtueel

ddw-beeldDutch Design Week gaat dit jaar uitsluitend door als virtueel festival. Vandaag heeft burgemeester John Jorritsma van Eindhoven op advies van de Veiligheidsregio besloten dat de 'fysieke' kant van het evenement geen doorgang kan vinden. Dutch Design Foundation (DDF), de organisatie achter DDW (die zowel fysiek als virtueel zou plaatsvinden) betreurt het besluit maar heeft zeker ook begrip. Jorritsma op zijn beurt waardeert het zeer dat DDW zoveel mogelijk corona-proof was gemaakt, maar volgens hem weegt zijn verantwoordelijkheid voor het bestrijden van het coronavirus zwaarder. "Het naar de stad halen, of binnen de stad faciliteren van grote groepen mensen die DDW bezoeken, past daar niet in." DDW belooft nu het virtuele programma verder op te schalen. De komende dagen bepaalt de organisatie in overleg hoe een en ander vorm te geven.

(Vloerenplein, 30-09-2020)

BVP meet de temperatuur van de branche

bvp-logo-2020De Branche Vereniging Projectinrichting (BVP) meet periodiek, zo om de twee à drie maanden, de 'temperatuur van de branche'. Zo is ook in de maand september weer een zogenoemde corona-monitor verspreid onder de leden, die door nagenoeg liefst de helft van de achterban is ingevuld en van commentaar voorzien. In de jongste nieuwsbrief van de vereniging treffen we wat uitslagen aan.

Het meest opzienbarende (en opbeurende) is wellicht dat van de 53 respondenten (36 projectinrichters, 16 leveranciers en een paar vloerenonderhoudsbedrijven) niet minder dan de volle honderd procent vertrouwen heeft dat men door de crisis heen komt.

Op de vraag op welke manier het coronavirus impact heeft op het bedrijf, geeft 26 procent aan minder klanten te hebben, 49 procent heeft een minder gevulde orderportefeuille, 62 procent heeft te maken met geannuleerde projecten en 21 procent heeft last van achterblijvende financiën. In de vorige meting in juni gaf nog 52 procent aan te maken te hebben met geannuleerde projecten.

Het percentage ondernemers dat geen omzetverlies heeft geleden in de periode tot en met augustus bedraagt 56 (in juni ten opzichte van de voorbije periode: 63 procent).

Een minderheid van 38 procent van de ondernemers (juni: 22 procent) heeft gebruik gemaakt van een of meer overheidsregelingen. Ruim een kwart (28 procent) noemt het Noodfonds overbrugging werkgelegenheid, 9 procentpunten meer dan in juni. Werktijdverkorting scoort 0 procent.

(Vloerenplein, 30-09-2020)

Interieurgerelateerde omzet plust opnieuw

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren prijken ook in augustus bovenaan het lijstje van de detailhandelsomzetten. De deelbranche (waartoe de verkopers van parket, laminaat en kurk behoren) realiseert volgens het CBS een plus van 15,4 procent (met een omzetgroei van 17,8 procent voor specifiek de bouwmarkten). De groei van het volume bedraagt 13,4 procent ten opzichte van augustus vorig jaar.

omzet-detail-aug20

De winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in consumentenelektronica en witgoed volgen met plussen van beide 11,1 procent, met voor eerstgenoemde een volumegroei van 9,6 procent. De forse omzetverliezen van de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren zijn de voorbije twee maanden omgebogen in scores rond de nul. Het CBS stelt vast dat de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus ook in augustus hun stempel hebben gedrukt op de resultaten in de non-food, maar minder dan in de afgelopen vijf maanden.

De detailhandel als geheel heeft in augustus 10,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder, de op een na grootste groei sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005. Het verzamelde verkoopvolume ligt 9,3 procent hoger. Daarnaast mag niet over het hoofd worden gezien dat online 41,6 procent meer is omgezet, onderverdeeld in webwinkels (34,0 procent) en multi-channelers (53,4 procent).

(Vloerenplein, 30-09-2020)

ITC bevestigt eerdere bepaling pro Unilin

unilin-ip-logo-lDe US International Trade Commission (ITC) heeft twee weken terug een initiële bepaling van medio mei ten gunste van Unilin bevestigd. Alle octrooien waarop Unilin aanspraken maakt, werden opnieuw als geldig beschouwd en als onderhevig aan inbreuk. Tevens werd een 'General Exclusion Order' uitgevaardigd om alle importen van op PVC gebaseerde producten, die onder de Unilin-octrooien vallen maar geen licentie of andere toestemming bezitten, buiten de landsgrenzen te houden. (Zie ook Nieuws 'Unilin haalt zijn gelijk bij de ITC' van 20-05-2020).

Een dergelijk algemeen uitsluitingsbevel betekent dat de Amerikaanse douane in de gaten gaat houden of er geen zendingen van dergelijke vloerproducten (omschreven als 'LVT en componenten daarvan') zonder licentie het land binnenkomen. De maatregel moet met name bepaalde Chinese fabrikanten die in de tussentijd geen schikking hebben getroffen en hun importeurs treffen. Een en ander heeft betrekking op octrooien van Unilin in zijn portfolio van 'rigid' en 'foamed core' vergrendelingssystemen. Bart Van der Stockt van de IP-divisie van Unilin spreekt van "belangrijk nieuws" waarmee hij erg in zijn sas is, al hield hij wel rekening met een bevestiging van de gunstige uitspraak.

(Vloerenplein, 30-09-2020)

Bedrijven Ege Group verder als Ege Carpets

ege-logoDe Deense Ege Group voert een strategische wijziging in zijn ondernemingsstructuur door. De aangekondigde 'vereenvoudiging' is gericht op het benutten van schaalvoordelen en houdt in dat de onderneming zich ontwikkelt van een groep (Ege Group) met afzonderlijke bedrijven, waaronder Ege Carpets, Hammer Carpets, Bentzon Carpets en Carpet Concept, tot een krachtenbundeling onder een enkele merknaam en een algemene productiestructuur (Ege Carpets).

Na een overgangsperiode van gedeeld eigendom wordt de onderneming in 2021 bovendien volledig eigenaar van alle dochterondernemingen, waarin naar verwachting ook de nieuwe structuur zal worden geïmplementeerd.

Verder spreekt de tapijtfabrikant de ambitie uit om na Covid-19 jaarlijks 5 tot 10 procent omzetgroei te boeken. Met de positie van marktleider reeds op zak in Denemarken, Noorwegen en Zweden, moet de toekomstige groei bij voorkeur komen van de markten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

(Vloerenplein, 28-09-2020)

Storax jubileert met boek over historie
Ron-StraksRon Straks.
storax-boekBouwen aan Vertrouwen.

Afgelopen donderdag was het op de kop af vijfenveertig jaar geleden dat Storax in Zwijndrecht werd opgericht. Die dag werd tevens een boek gepresenteerd met de titel Bouwen aan Vertrouwen. Auteur en Storax-oprichter Ron Straks beschrijft daarin de start en bloei van een drietal bedrijven, waarbij evenzoveel generaties Straks zijn betrokken. Het begint in de jaren vijftig met Comprifalt, gevolgd door Compri-Aluminium en tenslotte vanaf 1975 tot heden Storax, bekend als leverancier voor speciale bouwproducten, inclusief montage.

Bouwen aan Vertrouwen belooft open en eerlijk alle kansen en tegenslagen te beschrijven die op het pad komen van een ondernemer in een familiebedrijf. Ook de privé-geschiedenis van de familie - van 1922 tot heden - komt aan bod in tal van verhalen en anekdotes. In het boek zijn veel foto's en afbeeldingen opgenomen uit zowel de familiealbums als het bedrijfsarchief, met foto's van medewerkers, producten, locaties en bedrijfsfeesten.

Een belangrijke reden voor de auteur (de vader van Mike Straks, de derde generatie) om het boek te schrijven is om de historie van de bedrijven vast te leggen en 'unieke' verhalen niet te laten verdwijnen. Ook is Bouwen aan Vertrouwen een hommage aan zijn vader Joop Straks en diens compagnon Bauke Koopmans, die beiden hun stempel hebben gedrukt op de periode Comprifalt en Compri-Aluminium. Bouwen aan Vertrouwen bevat tevens een tiental aanbevelingen voor de regering van Nederland om het zo belangrijke familiebedrijf sterk te houden.

De titel (ISBN: 9789492783073) is voor 29,90 euro verkrijgbaar bij boekhandel Hyperion in Zwijndrecht of online te bestellen via uitgeverij Lente (lente.vrijeboeken.com).

(Vloerenplein, 28-09-2020)

Uitbreiding lifestyle-interior PVC-vloeren

Tachtig-PVC-keuzesTachtig PVC-keuzes op één vierkante meter.Op de eerste 'Voel je Thuis Vloerendag' van Headlam, vandaag twee weken geleden in zijn service center in Rotterdam, werd de bijna verdubbeling van zijn lifestyle-interior PVC-collectie van achtendertig naar tachtig sku's gelanceerd. In zijn jongste nieuwsbrief geeft de groothandel nadere informatie over zijn huidige 'huislijn' van PVC-vloeren. Zo is het aantal houtdessins in de collectie met vijf uitgebreid, een keuze uit de best verkopende kleuren op de PVC-markt als geheel.

Bij elkaar telt de lijn nu een dozijn houtdessins, leverbaar in een vijftal varianten. Dit zijn de visgraat groot 0.55 (plankmaat 610 x 150 mm), visgraat klein 0.55 (410 x 100 mm), lange plank 0.55 (152 x 230 mm), korte plank 0.30 (122 x 230 mm) en de rigid 0.55 met kliksysteem (152 x 230 mm). Alle 0.55-varianten zijn ook toepasbaar in projecten waar gebruiksklasse 33 is vereist. De groothandel stelt met dit handvol varianten veel mogelijkheden binnen één project te bieden, met eenheid in kleur en toch variatie in legwijze.

Verder is de lijn uitgebreid met tien dessins in marmer- en betonlook, waarvan met name de eerste aan de weg timmert als interieurtrend. In de PVC-collectie bevonden zich al een tweetal marmerdessins en evenveel betondessins, zowel in plank als tegel leverbaar. De toegevoegde kleuren marmer- en betonlook zijn verkrijgbaar in twee tegelformaten, het formaat klein (45 x 91 cm) en het formaat groot (91 x 91 cm). De variatie in de toegevoegde marmer- en betonlooks loopt van licht tot donker. De items zijn toepasbaar in tal van interieurstijlen en door de toplaag van 0.55 evenzo in projecten. (Het grote vierkante tegelformaat met name, mocht op de Vloerendag trouwens op een enthousiaste ontvangst rekenen).

De tachtig sku's van de verbrede lifestyle-interior PVC-lijn zijn overzichtelijk gepresenteerd in twee sfeervolle displays die bij elkaar minder dan een vierkante meter in beslag nemen. De eerste displays van de nieuwe collectie worden deze week reeds uitgeleverd. Overigens vond vandaag de tweede Vloerendag plaats, deze op het hoofdkantoor van Headlam in Zutphen. De derde bijeenkomst is op maandag 19 oktober in het service center in Houten, waarvoor men zich nog kan aanmelden.

(Vloerenplein, 28-09-2020)

Balterio nu ook beschikbaar bij Peitsman

Peitsman logo-balterioKoninklijke Peitsman wordt op 1 oktober a.s. toegevoegd als verdeler van de vloeren van Balterio in Nederland, zo meldt Unilin Flooring. "Met het toevoegen van Peitsman zorgen we voor een nog betere beschikbaarheid van Balterio voor onze geselecteerde winkelpunten in Nederland," aldus het persbericht. Hiermee wordt het aantal Balterio verkopende groothandels uitgebreid naar drie. Naast Peitsman, kan men nog steeds terecht bij Headlam en INTR. voor de vloeren en accessoires van Balterio. "Balterio is bekend om zijn stijlvolle concepten, hoogwaardige materialen en kwalitatieve laminaat- en Rigid PVC-vloeren," zo besluit de fabrikant.

(Vloerenplein, 25-09-2020)

Domotex 2021 twee dagen naar voren

Domotex-2021-begint-nuDomotex 2021 begint nu op 18 mei. (foto: Deutsche Messe)Domotex Hannover heeft de beursdagen van de editie 2021 opnieuw aangepast en het evenement nu op de kalender gezet voor dinsdag 18 tot en met donderdag 20 mei, twee dagen vroeger. Nadat Domotex onlangs was opgeschoven van januari naar mei, begonnen veel exposanten uit de DACH-regio zich blijkbaar achter de oren te krabben toen bleek dat de beurs aan het begin van het Pinksterweekend stond geprogrammeerd. Op verzoek van de exposanten en na intensief overleg met de markt, heeft organisator Deutsche Messe de nieuwe datum bepaald. Aan het begin van het nieuwe jaar, op 15 januari, de oorspronkelijk eerste beursdag, wordt een digitale conferentie georganiseerd, waarover binnenkort meer informatie volgt.

Elders op deze website kunt u nog meedoen aan de poll over het al dan niet bezoeken van Domotex in mei.

(Vloerenplein, 25-09-2020)

Vloerbedekking Trendmonitor 2020

vloerbedekking trendmonitor 2020Bij Van Es Marketing Services is de editie 2020 van de 'Vloerbedekking Trendmonitor' verschenen. Het onderzoeksrapport biedt marketingmensen in de vloerenbranche inzicht in de online oriëntatie, interesse en loyaliteit van de Nederlandse consument met betrekking tot vloerbedekking, aldus een bericht op het platform marktdata.nl.

Een analyse van 'big data' van Google over de afgelopen vier jaar brengt de zogenoemde 'consideration'-fase van de 'customer journey' in beeld, de online oriëntatiefase van de consument waarin de aspecten interesse en afweging voorop staan. In de analyse is ook het zoekvolume naar merken en winkelformules op het gebied van vloerbedekking op een rij gezet, onderverdeeld in tapijt, kleden, laminaat, PVC, tegels, matten en parket. De onderzoekers benadrukken overigens dat het zoekvolume niet zonder meer naar exacte verkoopcijfers kan worden vertaald, maar wel concrete informatie over de (veranderende) consumentenbehoefte levert.

Aan de hand van Coosto, een hulpmiddel voor de analyse van sociale media, is het openbare berichtenverkeer in kaart gebracht over de periode 2010 tot en met het eerste halfjaar van 2020 met betrekking tot de vijf in Google meest gezochte merken en winkelformules per soort vloerbedekking. Dit verschaft inzicht in de 'loyality'-fase van de 'customer journey', waarin betrokkenheid en sentiment een rol spelen.

Het rapport telt 138 pagina's op A4-formaat en is in kleurendruk en Nederlandstalig uitgevoerd. Levering in de vorm van een beveiligd PDF-document kost 495 euro.

(Vloerenplein, 23-09-2020)

MKB-Nederland achter Meld- en expertisepunt

Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland en boegbeeld van het 'Meld- en expertisepunt specialistisch vakmanschap', heeft eerder deze maand een brief gestuurd aan de ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Economische Zaken en Klimaat en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, met zorgen over de toekomst van het kleinschalig specialistisch vakmanschap.

In de brief wordt aandacht gevraagd voor de belangrijke rol van het Meld- en expertisepunt, dat is ondergebracht bij de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), bij het behoud en de ontwikkeling van de kleinschalige beroepen en hun opleidingen in Nederland en het belang van voortzetting van de financiering na 2020, nu het ministerie van OCW heeft besloten om de subsidie te stoppen per 1 januari 2021.

De brief vraagt aandacht voor de resultaten die zijn bereikt, het belang van het monitoren van de in- en uitstroom van de kleinschalige beroepen en opleidingen en de rol van het Meld- en expertisepunt bij een leven lang ontwikkelen in kleinschalig specialistisch vakmanschap.

Beroepenklikker'Beroepenklikker' van campagne 'Volg je passie' uit 2018, opgezet door het Meld- en expertisepunt ten behoeve van zestig 'unieke' beroepsopleidingen.

MKB-Nederland doet een dringend beroep op de bewindslieden om een oplossing te vinden en gezamenlijk (structurele) financiering mogelijk te maken, zodat het Meld- en expertisepunt het belangrijke werk ook in de toekomst kan blijven voortzetten voor deze doelgroep.

Bij het kleinschalige specialistische vakmanschap gaat het onder meer over betonstaalverwerkers, orthopedische schoentechnici, landmeters, pianotechnici, schoenherstellers, natuursteenbewerkers, vormenmakers, lijstenmakers, en evenzo meubelstoffeerders, parketteurs en woningstoffeerders. Meer informatie: www.s-bb.nl/samenwerking/meld-en-expertisepunt-specialistisch-vakmanschap.

(Vloerenplein, 23-09-2020)

Meister PD 200: 'rustiek' en 'betaalbaar'

8138 PD200-MeisterMeister PD 200 'Eik rustiek optisch geloogd 8138' – mat gelakt.MeisterWerke vraagt aandacht voor zijn collectie MeisterParquet. longlife PD 200, voorgesteld als een rustieke parketvloer die zowel betaalbaar als deugdelijk is.

De mix van een aantrekkelijk kleurenpalet en authentieke structuren accentueert de natuurlijkheid van het hout, aldus de Duitse fabrikant. De noesten van de rustieke decoren laten de parketvloeren goed tot hun recht komen in zowel een landelijke als een moderne woning.

Desgewenst kan de trap volledig worden afgewerkt met bijpassende PD 200-trapprofielen voor een harmonieuze overgang naar de woonruimte. Voorts biedt de langse v-groef van de vloer de mogelijkheid om een smalle ruimte optisch breder te doen lijken door de planken in de breedte te installeren.

De Meister PD 200 met zijn 'edele' toplaag van tweeënhalf millimeter is volgens de producent zeer sterk bestand tegen vallende voorwerpen, met name doordat de HDF-tussenlaag de impact hiervan absorbeert. De parketvloer is evenzo goed geschikt om met hoge hakken over te lopen, met een minimaal risico op zichtbare gebruikssporen. Het clicsysteem Masterclicplus zorgt voor plaatsing 'in een handomdraai', zowel zwevend als gelijmd.

Meister PD 200 wordt geheel en al in Duitsland vervaardigd en is verkrijgbaar in vijf natuurgeoliede en zeven mat gelakte eiken varianten.

(Vloerenplein, 23-09-2020)

HMTX klaagt regering VS aan om tarieven

hmtx-industries-logoHMTX Industries, Halstead en Metroflor hebben eerder deze maand een klacht ingediend bij de Court of International Trade (CIT) van de Verenigde Staten waarin zij zowel de inhoudelijke als de procedurele processen betwisten die de United States Trade Representative (USTR) volgt bij het instellen van Section 301-tarieven op de invoer van goederen uit China die op de zogeheten 'List 3' staan, zo meldt nieuwsmedium FloorDaily op gezag van diverse publicaties. De drie bedrijven behoren (samen met onder andere Aspecta) tot de HMTX Corporation, die onder leiding staat van Harlan Stone. De tarieven betreffende de 'List 3' zijn in werking getreden op 24 september 2018, en hebben betrekking op onder meer bepaalde LVT-clickvloeren van Chinese origine, die tot begin vorige maand tijdelijk vrijgesteld waren van het bijzondere invoertarief van 25 procent.

Inhoudelijk beweert HMTX onder meer dat het opleggen van genoemde tarieven door de USTR niet stoelt op een duidelijke bevinding van (te corrigeren) oneerlijke handelspraktijken en dat de tarieven van 'List 3' werden ingesteld buiten een voorgeschreven termijn. Van procedurele aard is het bezwaar dat de USTR onvoldoende gelegenheid bood voor commentaar, geen rekening hield met tal van relevante factoren en niet weet uit te leggen hoe de diverse commentaren van betrokkenen vorm hebben gegeven aan de uiteindelijke invoering van 'List 3'. In bredere zin lijken de klagers te suggereren dat de Section 301-bepaling nu een instrument is geworden in een eindeloze handelsoorlog tussen de VS en China, en sowieso menen ze dat het de regering niet is toegestaan om tarieven zonder meer opnieuw te verhogen (zoals gebeurt is met de verhoging van 10 naar 25 procent) nadat de eerste maatregen zijn genomen.

In de nu aangespannen rechtszaak wordt de CIT gevraagd om de tarieven van 'List 3' te schrappen, de terugbetaling (met rente) te bevelen van alle heffingen van 'List 3' die door de eisers zijn betaald, de Amerikaanse regering te bevelen om de heffingen van 'List 3' permanent niet op te leggen aan de eisers en de juridische kosten die de eisers hebben gemaakt te vergoeden.

(Vloerenplein, 21-09-2020)

Heimtextil 2021 vier maanden later

heimtextilHeimtextil volgend jaar in mei. (foto: Messe Frankfurt)De Messe Frankfurt heeft de beurskalender voor voorjaar 2021 herschikt. Tot en met de maand maart worden geen fysieke beurzen in Frankfurt gehouden, vanwege de beperkingen die de Covid-19-pandemie met zich meebrengt. De beursorganisator benadrukt dat 'beurzen' bij haar in principe veilig kan geschieden, maar dat tegen de achtergrond van de hernieuwde aanscherping van reisbeperkingen van overheidswege en door bedrijven zelf opgelegd, de huidige pandemie leidt tot te veel onzekerheid bij de exposanten. Voor de beurs Heimtextil 2021 betekent dit een verhuizing van 12 t/m 15 januari naar 4 t/m 7 mei, vlak voor Domotex.

(Vloerenplein, 21-09-2020)

Reacties Architect@Work boven verwachting

Beursmanager-Nathalie-SandraBeursmanager Nathalie Sandra: "Men is met minimale verwachtingen naar dit event gekomen en is positief en aangenaam verrast wat de beurs hen toch gebracht heeft." (Foto: LinkedIn)Gisteren en eergisteren werd in de Rotterdamse Ahoy het vakevenement Architect@Work gehouden, de tweejaarlijkse beurs die zich met name richt op architecten en interieurarchitecten. Ditmaal onder lastige omstandigheden vanwege Covid-19. "We hebben desondanks een geslaagde editie achter de rug," vertelt beursmanager Nathalie Sandra. "Vanzelfsprekend zijn er minder exposanten en datzelfde geldt natuurlijk voor het bezoek. Maar de reacties zijn zeer positief. Men is met minimale verwachtingen naar dit event gekomen en is positief en aangenaam verrast wat de beurs hen toch gebracht heeft. Wij zijn daar uitermate verheugd over. Vanwege het feit dat dit format zich niet richt op internationaal maar op nationaal bezoek kan deze beurs in de diverse landen gewoon doorgang vinden. We hebben daarbij natuurlijk wel te maken met de veiligheidsvoorschriften die in elk land weer anders zijn. We hebben de beurs hier wat ruimer opgezet zodat het wat beter mogelijk is om gepaste afstand te houden van elkaar."

Zoals gezegd had 'de Corona' een forse hap genomen uit het exposantenbestand. En dat gold zeer zeker ook voor het aantal aanbieders dat betrekking had op de vloerenbranche. Een vijftiental bleef over. Waaronder Forbo Eurocol dat DecoDesign presenteerde, zijn nieuwe surface finishing-product voor een stijlvolle afwerking van vloer en wand. Het Deense Fletco Carpets kwam met de innovatie van de duurzame tapijtbacking EcoTEX. Mafi Naturholzböden zette onder meer in op de nieuwe afwerking 'deep white natured'. Moso International presenteerde zijn nieuwe vloerenrange Bamboo Elite Premium. TFD Floor Tile stelde recyclebare non-pvc-vloeren van biobased bestanddelen voor.

Rigo-kreeg-wederom-ArchitectworkRigo kreeg wederom positieve reacties op de SKYLT overlakbare kleurolie 2K.Rigo kreeg wederom positieve reacties op de SKYLT overlakbare kleurolie 2K. Deze is inmiddels uitgegroeid tot een gevestigde merknaam, zo constateerde Toon van Westerhoven naar tevredenheid. "We hebben ons begin van het jaar voor Architect@Work ingeschreven als vervolg op onze beurspresentaties van voorgaande jaren. Als een beurs als Architect@Work doorgang mag vinden, lijkt het mij goed om te kijken hoe je daaraan vorm kan geven zodat je door kan gaan met je leven binnen het kader van de veranderde omstandigheden. En binnen de context van de pandemie kijken wat mogelijk is in het licht van contact met mensen op een evenement als dit. Dit alles met voorzichtigheid hoog in het vaandel. Zoals altijd staan de exposanten hier per viertal op een eiland. Een en ander is volgens mij wel ruimer opgezet door de organisatie. En ze houden daarnaast de drukte nauwlettend in de gaten. We hebben geen probleem gehad met de drukte en het afstand houden. Hygiëne speelt een belangrijke rol op Architect@Work editie 2020. Vanzelfsprekend is het bezoekersaantal minder. Maar zeker bij een beurs als deze gaat het om de kwaliteit. En als die hoog is ben ik tevreden. Ik ben blij dat we hier staan. We hebben de behoefte om ons leven op te pakken in de nieuwe vorm die ons geboden wordt. Natuurlijk hebben we voorzorgsmaatregelen genomen. We staan nu met maar één persoon op de stand. En als de beurs voorbij is, blijf ik eerst vijf dagen thuis. We hebben deze presentatie weloverdacht," aldus Van Westerhoven tot besluit.

(Vloerenplein, 18-09-2020)

ACM onderzoekt kartelvorming woonbranche

acm-logoDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) laat vandaag weten een mogelijk kartel in de sector voor woninginrichting te onderzoeken. Daarvoor heeft zij eerder deze week invallen gedaan bij verscheidene bedrijven. Hun namen worden zolang het onderzoek loopt niet bekendgemaakt. De waakhond vermoedt dat een aantal leveranciers aan winkeliers oplegt welke prijs zij voor hun producten mogen vragen aan consumenten, en daarenboven dat deze leveranciers ook onderling verboden afspraken maken over de verkoopprijzen die zij de winkeliers in rekening brengen.

"Concurrenten mogen onderling geen afspraken maken over de prijs die zij vragen voor hun producten of diensten. Alleen al praten met concurrenten over toekomstige prijzen en verwachte prijstrends is verboden, omdat ook dit de onderlinge concurrentie vermindert. Als de concurrentie vermindert, stijgen de prijzen," zo legt de toezichthouder uit in zijn persbericht. "Ook het opleggen van vaste of minimum-consumentenprijzen aan winkeliers is niet toegestaan vanwege het prijsopdrijvende effect ervan. Winkeliers dienen in volledige vrijheid en in onderlinge concurrentie hun eigen verkoopprijzen te bepalen. Prijsafspraken leiden tot hogere prijzen voor consumenten."

De ACM gaat de komende maanden onderzoeken of de concurrentieregels inderdaad zijn overtreden. Zo nee, stopt het onderzoek. Zo ja, kan dat leiden tot een sanctie, zoals een boete.

"Na aanwijzingen zijn medewerkers ongevraagd op bezoek geweest bij verschillende bedrijven om informatie op te vragen," zegt een woordvoerder van de ACM tegen het AD. "Dat hebben we gedaan omdat die aanwijzingen erop duiden dat er overtredingen zijn geweest van de mededingingswet. We zijn hier nu mee naar buiten gekomen om een signaal af te geven dat dit soort gedrag niet kan." Volgens de krant is er geen reden om aan te nemen dat woonwinkels zelf betrokken zijn bij verboden prijsafspraken.

(Vloerenplein, 18-09-2020)

Nora by Interface bij Interface

Hoofdkantoor-InterfaceHoofdkantoor van Interface in Scherpenzeel.Nora flooring systems, specialist in rubber vloeren, verhuist 1 oktober aanstaande van Kaatsheuvel naar de Industrielaan 15 te Scherpenzeel, naar het hoofdkantoor van Interface, sinds twee jaar eigenaar van het oorspronkelijk Duitse merk. Het Nora-team wordt dan onderdeel van het bestaande team (voor design, innovatie en techniek) en de klantondersteuning van het moederbedrijf, zij het met behoud van zijn telefoonnummer (0416-286140). Per komende maand is de voltallige vloerencollectie dus onder één dak gevestigd en aldaar in de showroom te bezichtigen. "Hiermee kan Interface een zo compleet mogelijke klantondersteuning bieden," verklaart de onderneming.

(Vloerenplein, 18-09-2020)

NY+LON Streets met CQuest Bio backing

NYLON-StreetsNY+LON Streets is voorzien van CQuest Bio backing, de grote stad is inspiratiebron voor het ontwerp.Interface lanceert vandaag zijn nieuwe collectie tapijttegels NY+LON Streets in Nederland. De tegel is voorzien van de CQuest Bio backing. Door deze innovatieve backing, gemaakt met CO2-negatieve materialen, zegt de vloerenfabrikant een aanzienlijke CO2-reductie van de vloerproducten te realiseren en daarmee een belangrijke stap te zetten in zijn Climate Take Back-missie. Daarin wil hij door de ontwikkeling van duurzame vloerproducten en het gebruik van koolstof als bouwsteen een positieve bijdrage leveren aan het 'terugdraaien' van de opwarming van de aarde.

Het proces van optimaliseren van zijn backings (met als resultaat deze CQuest Bio backing) begon met het toevoegen van nieuwe biobased materialen en meer gerecycled materiaal. Vervolgens werd gemeten hoe deze materialen de CO2-voetafdruk beïnvloeden. De nieuwe materialen zijn afzonderlijk gemeten netto CO2-negatief, waardoor de CO2-voetafdruk van de gehele tapijttegel wordt verkleind. De EPD's van de nieuwe collectie worden komende maand gepubliceerd.

De NY+LON Streets-collectie is geïnspireerd op New York City en Londen en ontworpen door David Oakey. De patronen suggereren stedelijke elementen zoals asfalt, versleten metaal en karakteristieke bestrating. Met hun formaat van vijftig bij vijftig centimeter laten de tapijttegels zich 'eenvoudig en efficiënt' combineren met het LVT en de rubberen vloeren van Nora van dezelfde aanbieder. Interface staat vandaag en morgen overigens op Architect@Work in de Rotterdamse Ahoy.

(Vloerenplein, 16-09-2020)

Parador brengt 'One Ground Design Edition'

MalagaMalaga.Parador stelt een nieuwe merk- en productcampagne genaamd 'One Ground' voor, en een daarvan afgeleide 'Design Edition'. In de uitgebreide campagne staat het verhaal achter de vloer centraal. Een en ander wordt door de fabrikant voorzien van een idealistische boodschap van hoe de vloer mensen van over de gehele wereld verbindt.

In het verhaal dat Parador de markt voorschotelt, hebben markante locaties model gestaan voor de vloeren in de collectie, acht in totaal. Van een rustieke oude Duitse kolenmijn met veel roest en staal tot een historische markthal in Malaga met oriëntaals-florale versieringen. En van de campus van een kunstacademie in Hangzhou met een klassiek Chinese dakschindeloptiek tot een heuse Floating Farm in de Rotterdamse haven tegen een achtergrond van ijzeren kranen. Parador heeft gepoogd de essentie van deze locaties te vatten in acht vloerdecors en benadrukt dat deze niet op zichzelf staan maar worden ingebed in het grotere geheel.

De collectie komt met verschillende productgroepen tegemoet aan verschillende eisen met betrekking tot legsituatie en prijsstelling, voor een doelgroep van zowel consumenten als voorschrijvers en architecten. De 'One Ground Design Edition' telt twee laminaatvloeren, twee vinylvloeren met SPC-kernplaat, twee Modular ONE- en twee parketvloeren. De goedkoopste is de laminaatvloer 'Rotterdam' die van zich doet spreken met een combinatie van hout- en metaaloptiek in warme bruin- en koele turkooistinten. De duurste is de parketvloer 'Bologna' met donker, gerookt eikenhout en ingefreesde motieven. De overige vloeren dragen de namen 'Copenhagen' (hout), 'Rann of Kutch' en 'Hangzhou' (beide vinyl met SPC-drager), 'Malaga' (laminaat), 'Essen' en 'Athens' (beide Modular ONE elastische vloerbedekking).

De website www.one-ground.com is het hart van de communicatie. Ter ondersteuning van de verkoop heeft de fabrikant voor zijn partners een aanvullende PoS-module voor het huidige StudioConcept ontwikkeld die productinformatie combineert met wat als een 'emotionele klantbenadering' wordt aangeduid. De Duitse leverancier biedt zijn partners voorts een advertentiepakket voor offline en online communicatie. Parador belooft een en ander zelf af te ronden met een internationale reclamecampagne (in print en digitaal) en met berichten op zijn socialemediaplatforms.

(Vloerenplein, 16-09-2020)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo