banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-2020

nieuws
Recordomzet Victoria na eerste lockdown VK

victoria-plc-logoHet Britse vloerenconcern Victoria plc heeft in zijn tot begin oktober lopende eerste halfjaar een verlies voor belastingen geboekt van 2,9 miljoen pond, tegenover nog een winst van 5,5 miljoen pond in dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd meldt de onderneming, ondanks grootschalige lockdowns in zijn eerste kwartaal, de omzet grotendeels op het niveau van afgelopen jaar te hebben kunnen houden.

Dit laatste is naar eigen zeggen te danken aan ongekende prestaties na afloop van de eerste Britse lockdown, met een absolute omzetgroei van liefst 22,8 procent en een like-for-like groei van 9,2 procent. Victoria plc schrijft over het voorbije halfjaar al met al een omzet van 305,5 miljoen pond in de boeken, vergeleken met 312,3 miljoen pond vorig jaar.

De eerste lockdowns in het Verenigd Koninkrijk werden in april, mei en juni afgekondigd, een periode waarin Victoria op maandbasis tot aan zelfs 80 procent omzet moest inleveren.

Topman Geoff Wilding verwacht dat de momenteel sterke vraag naar zijn producten zal aanhouden doordat de thuiswerkende consumenten hun spaargelden blijven steken in hun woningen. Wilding voorziet dat een niet geringe organische groei zal doorzetten tot in het nieuwe jaar.

(Vloerenplein, 02-12-2020)

Woongerelateerde omzet wederom hoog

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren kunnen tevreden terugkijken op de maand oktober. Wederom staat de deelbranche (waartoe de verkopers van parket, laminaat en kurk behoren) bovenaan het lijstje van behaalde detailhandelsomzetten. Het CBS noteert een plus van 23,4 procent (met een omzetgroei van 24,3 procent voor specifiek de bouwmarkten). De groei van het volume bedraagt 22 procent ten opzichte van oktober vorig jaar.

omzet-deelbranches-detail-oktober-2020

De winkels in meubels en woninginrichting plussen met 13,7 procent (volumegroei 12,3 procent). De winkels in consumentenelektronica en witgoed maken met een plus van 9,4 procent de top drie compleet. Het CBS meldt verder dat de winkels in schoenen en lederwaren en de kledingwinkels na de kleine opleving in de voorafgaande maanden in oktober weer sterke omzetdalingen registreren. Kledingwinkels hebben in 2020 in nog geen enkele maand meer omgezet dan in de vergelijkbare maand van 2019. Winkels in voedingsmiddelen behalen in oktober een plus van ruim 6 procent.

De detailhandel als geheel heeft in oktober 7,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Het verzamelde verkoopvolume ligt 4,7 procent hoger. Daarnaast moet verder worden opgemerkt dat online 48,1 procent meer is omgezet, onderverdeeld in webwinkels (42,5 procent) en multi-channelers (55,9 procent).

(Vloerenplein, 30-11-2020)

Headlam handelt snel

headlam-logoAfgelopen week heeft Headlam kort problemen ondervonden met de email vanwege een cyberincident. Headlam greep snel in waardoor klanten er niet of nauwelijks iets van gemerkt hebben. Het monitoring systeem van Headlam had snel door dat er een cyberaanval plaatsvond. Servers zijn veilig gesteld en Headlam heeft direct een forensisch onderzoek in gang gezet.

"Onze IT-afdeling heeft bevestigd dat het ERP-systeem, waar onze klanten- en leveranciersinformatie is vastgelegd, niet getroffen is," zo laat Sagitta Tobé weten. "Mailboxen zijn tijdelijk uit de lucht geweest, maar zijn eind vorige week weer hersteld. Mocht een klant geen antwoord op een mail hebben gekregen, dan verzoeken wij deze ons alsnog te berichten. Vooralsnog blijkt dat we nauwelijks of geen schade van het incident hebben ondervonden. Het aantal gemiste mails lijkt beperkt tot een handvol. We hebben positieve reacties gehad op de wijze waarop we hier snel mee zijn omgegaan. En dat is ondanks een dergelijk incident toch heel verheugend."

"Privacy en vertrouwelijkheid zijn voor ons als bedrijf een groot goed, en daarom hebben wij meerdere maatregelen genomen om het risico van een aanval te beperken. Het forensisch onderzoek is grondig en complex, maar een belangrijk onderdeel om de gevolgen van dit incident te doorgronden," aldus het management van Headlam.

(Vloerenplein, 30-11-2020)

'Machine Deals' bij Peitsman

machinedeals-peitsman-afbeeldingZoals gebruikelijk in de laatste weken van het jaar, organiseert Peitsman ook dit jaar weer zijn 'Machine Deals'. Van maandag 30 november tot en met zondag 20 december zijn een aantal geselecteerde machines extra voordelig aan te schaffen.

Peitsman verklaart extra machines te hebben ingekocht om snel te kunnen leveren. Zo biedt de groothandel de mogelijkheid om in de laatste leverweek van dit jaar de machines af te leveren en de factuur nog in 2020 te versturen. Zo heeft de klant de machine snel in huis en profiteert nog van extra belastingaftrek.

De actieproducten zijn gemakkelijk te bestellen via de webshop op www.peitsman.nl. De machines zijn ook te bekijken op de website of - op veilige afstand - in de filialen.

(Vloerenplein, 27-11-2020)

Nieuwe Interior Designer van Meister

InteriorDesignerNieuwe verlanglijst met code brengt online en offline adviezen bijeen. (Foto: MeisterWerke)De Interior Designer van het vloerenmerk Meister is een zonder meer nuttige tool voor het visualiseren van een vloer in de eigen woning. Met dit hulpmiddel krijgt de klant op simpele wijze antwoord op de prangende vraag hoe een vloer eruitziet in een bepaalde ruimte - qua kleuren, formaten, patronen, en in samenhang met het bestaande meubilair. Het enige dat de klant hoeft te doen is een foto van de woning te uploaden en een vloer te selecteren.

De verlanglijsten zijn nu met een speciale functie uitgerust, die volledig nieuw is en volgens fabrikant MeisterWerke zijn gelijke niet kent in de markt. Hiermee kunnen online en offline adviezen naar eigen zeggen optimaal worden gekoppeld. De verlanglijst met de verzameling van favoriete vloeren is van een unieke code voorzien. De code kan per e-mail worden verstuurd zodat de verlanglijst ook eenvoudig op een andere computer kan worden geopend. Eventueel kan de verlanglijst ook als pdf-bestand gedownload en afgedrukt worden. De code kan op zijn beurt handmatig op www.meister.com worden ingevoerd of via een QR-code geopend.

Vakdealers, zo onderstreept MeisterWerke, kunnen hun klanten hiermee advies geven over de vloeren die zij online al hebben bekeken. Dit kan ook omgekeerd. Klanten ontvangen na het adviesgesprek per e-mail een verlanglijst met daarop de besproken vloeren, zodat ze deze thuis eenvoudig kunnen openen. Vanuit de verlanglijst kunnen de geselecteerde vloeren ook weer met de Interior Designer digitaal in de eigen ruimte worden bekeken. "Het is ons een groot genoegen onze vakdealers deze nieuwe functie aan te bieden," verklaart Jörg Peterburs, marketingleider bij MeisterWerke. "Een eenvoudige en prettige koppeling van online en offline is vandaag de dag absoluut onmisbaar en dit vormt voor de vakhandel een belangrijk pluspunt bij het adviseren van klanten."

(Vloerenplein, 27-11-2020)

Moduleo heeft de vloer voor het home-office

Toepassing-Moduleo-ParquetryToepassing Moduleo Parquetry Laurel Oak op kantoor thuis.Moduleo constateert, nu thuiswerken het nieuwe normaal is geworden, dat velen het daar thuis dan ook direct professioneel aanpakken en zorgen voor een stijlvol ingericht home-office. Het vloerenmerk van de IVC Group beveelt graag zijn duurzame vloeren aan voor toepassing in deze ruimte in huis. Wanneer de belangstelling uitgaat naar vloeren in een eigentijdse parketlook, stelt Moduleo voor elk interieur een geschikte oplossing te kunnen bieden. Tot zijn programma behoren diverse planken en een visgraatmotief in donker, licht, vergrijsd hout en alles daar tussenin. Wie geen liefhebber is van een houtmotief, kan bij Moduleo terecht voor een alternatief met de aanblik van natuursteen.

"De vloeren zijn veerkrachtig en bieden daardoor akoestisch comfort. Het loop- en transmissiegeluid is tot een absoluut minimum beperkt. Daarnaast voelt de vloer door zijn goede isolerende eigenschappen heel zacht en warm aan. Hij kan zelfs met vloerverwarming worden gecombineerd. Verder is de vloer water- en slipbestendig en gemakkelijk schoon te maken," zo besluit Moduleo.

(Vloerenplein, 27-11-2020)

Tarkett onderzoekt: 'Waar wilt u werken?'

Omslag-brochure-RethinkingOmslag brochure Rethinking Workplace,
deel 2: de veranderende werkplek.
Tarkett stelt vast dat het afgelopen jaar meer vanuit huis is gewerkt dan ooit te voren. En bovendien dat hierdoor de cruciale rol en de waarde van het 'traditionele' kantoor in de schijnwerpers is komen te staan. Ondanks dat vorig jaar veel commentaar is geleverd op de open kantoortuin, blijkt uit nieuw onderzoek van de Waalwijkse vloerenleverancier dat 46 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers het beste werkt in een open en drukke omgeving, samen met collega's. Na maanden van thuiswerken beginnen mensen op kantoor het onderlinge contact met collega's waarlijk te missen, zo blijkt.

De vraag die Tarkett zich vervolgens stelt is wat dit zegt over de productiviteit. Van de Nederlandse kantoormedewerkers is 84 procent van mening dat zij productiever zijn op kantoor in plaats van thuis. Het vanouds bekende kantoor zal ook nooit meer hetzelfde zijn. Dus waar moet het kantoor van de toekomst aan voldoen? Tarkett zet de belangrijkste ontwikkelingen ten aanzien van 'waar we willen werken' op een rij.

Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de medewerkers (24 procent) zich zorgen maakt over milieuvriendelijkheid op het kantoor. Recycling, het gebruik van duurzame en natuurlijke materialen en een goede bereikbaarheid van het kantoor zijn dan ook belangrijke factoren. Als gevolg van de coronacrisis is ook de luchtkwaliteit voor veel medewerkers belangrijker geworden. Bijna een op de vijf (19 procent) van de medewerkers vindt het belangrijk om de ramen op kantoor te kunnen openen of controle te hebben over de luchtstroom. In slecht geventileerde ruimtes kan het coronavirus zich immers via aerosolen verspreiden. In deze tijd is het belangrijk, zo adviseert Tarkett, om medewerkers inzicht te geven in de status van het binnenklimaat en hen zo gerust te stellen.

Op de vraag 'Welk type werkomgeving heeft uw voorkeur?' gaf nagenoeg een derde (30 procent) van de medewerkers aan dat zij graag in een huiselijke werkomgeving werken. Medewerkers vinden het prettig wanneer de onderling verbonden ruimtes van een kantoor een huis weerspiegelen. Voorbeelden hiervan zijn ruimtes met huiskamerachtige elementen zoals boeken en banken. Een andere kantoortrend is het speelse kantoor. Zowat een kwart (22 procent) van de medewerkers werkt graag in een kantoor dat het bedrijf weerspiegelt of een thema weergeeft. Zo zijn glijbanen, hangmatten en schommels graag geziene faciliteiten om de creativiteit onder medewerkers te stimuleren, zo weet Tarkett. "Opmerkelijk is dat dit percentage vóór Covid-19 veel lager was, we zijn dus toe aan een creatieve boost."

Vóór Covid-19 hadden veel medewerkers al moeite met de balans tussen werk en privé. Doordat veel kantoren zich naar de keukentafel hebben verplaatst, wordt deze uitdaging volgens Tarkett alleen maar groter. Zoals verwacht ziet de grote meerderheid (79 procent) van de medewerkers de voordelen van het thuiswerken in. Het grootste voordeel is volgens 42 procent de mogelijkheid om je werkuren flexibel in te delen, zodat men kan presteren wanneer men op zijn best is. Evenwel blijkt ook dat door het thuiswerken structureel overuren worden gemaakt. Kantoorwerkers vinden het bijvoorbeeld moeilijk om e-mails niet te checken na de werktijd, nu deze immers binnen handbereik blijven. Zo geeft 42 procent aan buiten werktijd te blijven controleren wat er zoal speelt.

"Het is duidelijk geworden dat het kantoor een samenwerkingsruimte is en zal blijven. Eén waar medewerkers weten dat ze kunnen werken zonder afleiding door geluidsoverlast maar ook de keuze hebben om de drukte op te zoeken," zo concludeert vloerenmaker Tarkett, die benadrukt dat werknemers door het herontwerpen van de traditionele kantooromgeving beter in hun sas zijn. "En gelukkige medewerkers willen we allemaal, zij zijn de drijvende kracht achter iedere succesvolle organisatie." De 'Rethinking Workplace'-onderzoeken zijn gratis te downloaden vanaf de website voor projectvloeren van Tarkett.

(Vloerenplein, 25-11-2020)

'COREtec Roadshows voor herhaling vatbaar'

USFloors International is goed te spreken over de ontvangst van de voorbije 'COREtec Roadshows' in Europa in het algemeen en in de Benelux in het bijzonder. Van juli tot oktober had het bedrijf bij zijn klanten in diverse landen ontmoetingen op poten gezet - op de parking, op de stoep, in het atelier, in de showroom, in het magazijn, of waar dan ook - naar aanleiding van de introductie van COREtec STONE. Ook in Nederland en België werden de roadshows goed onthaald. En dat smaakt klaarblijkelijk naar meer, want het vloerenmerk tekent bij zijn verkooppunten alhier een groeiende belangstelling op naar dergelijke contactmogelijkheden. "Iedereen was super enthousiast en vol lof, en zeker voor herhaling vatbaar!" zo stelt Jan Dossche, President USFloors International, met tevredenheid vast.

COREtec-RoadshowsCOREtec Roadshows goed ontvangen in onze contreien.

Dossche wil nogmaals ook de toegevoegde waarde benadrukken van de fysieke winkel en het belang van vakkundig advies. Elke bezoeker aan de winkel komt immers met een vraag, zo weet hij, en die vraag verschilt naargelang de toepassing. "Het is aan de specialist in de winkel om de klant die vloerenoplossing aan te bieden die het best bij diens wens aansluit. Vandaar dat u nooit een premium product als COREtec in een doe-het-zelfzaak zal vinden." Los van het succes van de jongste roadshows, blijven consumentenbeurzen en vakbeurzen voor Dossche overigens evenzo van belang, om de kennis van het product bij het publiek en de merkbekendheid te versterken. De vloeren van COREtec (welgeteld tweehonderdacht items momenteel) zijn in ons land verkrijgbaar via de groothandels Dersimo, INTR. en Headlam.

(Vloerenplein, 23-11-2020)

Tarkett scoort hoog op Franse MVO-ranglijst

tarkett-logoTarkett is geëindigd op nummer 24 in de lijst van 250 'meest verantwoordelijke bedrijven in Frankrijk', zelfs op nummer 1 in de categorie 'sector bouwmaterialen'. Voor het bepalen van de ranglijst is de organisator niet over een nacht ijs gegaan en werd onder meer de hulp ingeroepen van een uiterst gedegen Duits bureau.

De ranglijst is opgesteld door het Franse weekblad Le Point, op basis van de criteria 'milieu', 'maatschappelijk' en 'bestuur'. Om de lijst samen te stellen, een primeur overigens voor Frankrijk in deze omvang, heeft Le Point de krachten gebundeld met Statista, een onafhankelijk instituut in Duitsland. Eerst werd een lijst opgesteld van 2000 bedrijven met meer dan 500 werknemers en hun hoofdkantoor in Frankrijk. De geselecteerde bedrijven moesten voldoen aan bepaalde criteria, zoals de recente publicatie van een rapport over hun maatschappelijke en ecologische verantwoordelijkheid (MVO).

Bedrijven werden vervolgens geclassificeerd op basis van genoemde drietal thema's, die alle even zwaar wogen in de eindscore en zelf op hun beurt uit meerdere criteria bestonden. Enerzijds zorgde een enquête onder vijfduizend mensen, naar hun beoordeling van MVO voor bedrijven die ze kennen, voor dertig procent van de score per thema. Anderzijds heeft het Statista-instituut zo'n twintig sleutelindicatoren aangewezen in elk van de drie thema's: bijvoorbeeld de hoeveelheid afval of koolstofemissies voor de categorie 'milieu', de index voor gelijke beloning of het aantal arbeidsongevallen voor de categorie 'maatschappelijk', het aantal vrouwen in de raad van bestuur of het aantal pagina's in het MVO-rapport voor het thema 'bestuur', enzovoorts. Deze feitelijke criteria staan voor de resterende zeventig procent van de score. De 250 bedrijven met de hoogste scores werden meegenomen in de eindrangschikking.

(Vloerenplein, 23-11-2020)

Fraaie plus afwerkingsbedrijven in de bouw

De afwerkingsbedrijven in de bouw (waaronder de specialisten in het afwerken van vloeren en wanden) scoren een fraaie plus van 6,0 procent in het derde kwartaal, waarmee zij de bescheiden omzetgroei van 1,3 procent in april, mei en juni ruim overtreffen. Bovendien is de ontwikkeling opwaarts gericht: na een toename van 1,3 procent in juli, volgen plussen van 8,6 procent in augustus en 9,1 procent in september, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Het eerste kwartaal steekt er nog altijd bovenuit met een omzettoename van liefst 14,3 procent voor de afwerkingsbedrijven.

omzet-bouwnijverheid-q3

De afgelopen twee kwartalen ligt de omzet van de bouw als geheel net onder de nullijn. In het voorbije kwartaal noteert het CBS voor de sector een krimpje van 0,3 procent, volgend op minus 0,5 procent in het tweede. In de periode daarvoor was de bouwomzet ruim vijf jaar onafgebroken gestegen.

In de bouwnijverheid als geheel valt op dat de kleine bedrijven tot 10 werkzame personen er ondanks de coronacrisis wel in zijn geslaagd om een positief resultaat te behalen (bijna 6 procent meer), terwijl de grootste klappen vielen bij de middelgrote bedrijven met 10 tot 100 werkzame personen (ruim 6 procent minder). De sterkste omzetdalingen waren in de grond-, water- en wegenbouw en de burgerlijke en utiliteitsbouw.

Verder meldt het CBS dat in het derde kwartaal voor de bouw van ruim 15,3 duizend woningen een vergunning werd verleend. Dit is 15 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar en het derde kwartaal op rij dat het aantal bouwvergunningen toeneemt.

De vergunde bouwsom voor nieuwbouw en verbouwingen van woningen in het derde kwartaal lag, met bijna 3 miljard euro, 9 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. De vergunde bouwsom voor bedrijfsgebouwen was, met ruim 1,7 miljard euro, bijna 24 procent hoger dan een jaar eerder. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de toegenomen bouwsom voor de nieuwbouw van bedrijfsgebouwen. Deze steeg met ruim 34 procent, terwijl de verbouw van bedrijfsgebouwen met ruim 3 procent toenam.

(Vloerenplein, 20-11-2020)

PPC opent komende zomer filiaal Nieuwegein

PPCNieuwegeinAI'Artist impression' van PPC Nieuwegein.De PPC opent volgend jaar in Nieuwegein zijn zesde vestiging. Onderzoek, stelt de groothandel, wees uit dat dit de aangewezen locatie was voor een nieuw filiaal. "Een prachtige stap in deze bijzonder uitdagende tijden waarin wij allemaal voor vele uitdagingen staan," zo meldt de onderneming met de nodige trots.

Met name de centrale ligging, dichtbij de belangrijke verkeersknooppunten Lunetten en Oudenrijn, was doorslaggevend voor de keuze van Nieuwegein. "Het past bij onze doelstelling om lokaal de service en de bereikbaarheid voor onze klanten te vergroten. De strategische ligging geeft ons bovendien de mogelijkheid om nog sneller alle delen van Nederland te bedienen en daarmee in te spelen op de behoeften van parketteurs en andere vloerspecialisten," verklaart de PPC.

De werkzaamheden aan 'PPC Nieuwegein' op het adres Veldwade 8 beginnen direct na de sleuteloverdracht van begin volgend jaar. In de zomer openen dan de deuren van het filiaal, dat de beschikking krijgt over het van de 'totaalleverancier' bekende assortiment. Momenteel beschikt de PPC over nevenvestigingen in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Groningen en een hoofdkantoor in Wijk bij Duurstede.

(Vloerenplein, 20-11-2020)

Nieuwe luxe kwaliteiten tété total-flooring

Bij tété total-flooring krijgt de recente introductie van de Dimension-kwaliteiten 'Touch of Elite', 'Touch of Luxury', 'Touch of Excellent' en 'Touch of Sensation' een opmerkelijk vervolg met de lancering van een nieuw tweetal luxe kamerbrede kwaliteiten. Zowel de 'Touch of Cashmere' als de 'Touch of Color' verdienen wat de groothandel in Hengelo betreft wederom het predikaat 'subliem'.

Touch-of-CashmereDe Touch of Cashmere, veelzeggend aangeduid als 'The Ultimate Soft Carpet', wordt voorgesteld als een bijzonder luxe vloerbekleding die zich kenmerkt door een ongekende mate van zachtheid. Het tapijt is gemaakt van het duurzame en bleekmiddelbestendige 100% PES-microfiber, waarbij de Ultra Soft Intenza-zijdeglansgarens samen met de hoge pooldichtheid zorgen voor een zeer luxe aanvoelende kwaliteit.

PES (polyester) is een synthetische vezel die goed bestand is tegen vocht. Daarbij is polyester licht in gewicht en vlekbestendig. Vanwege de Solution Dyed-kleuring is het tapijt zeer onderhoudsvriendelijk en bestand tegen reiniging met agressieve middelen. Doordat er bovendien geen kleurverschillen op de naden zijn, blijft snijverlies beperkt. Deze nieuwkomer bij tété total-flooring is geschikt voor zwaar gebruik in de woonomgeving en voorts UV-bestendig, permanent antistatisch, akoestiek verbeterend en in het bezit van de PIT-klasse 23.

Touch of Cashmere is een stijlvolle saxony cut-pile van tweedraads getwijnd garen, wat zorgt voor een levendige structuur. Hij is verkrijgbaar in liefst zeventien commerciële, ingetogen maar breed toepasbare ton-sur-ton kleuren. De tapijten hebben alle een totaalgewicht van bij benadering 2500 gram per vierkante meter. (De adviesverkoopprijs bedraagt 129,00 euro per strekkende meter op vierhonderd centimeter breed en 159,00 euro op vijfhonderd centimeter breed.)

Touch-of-ColorAls tweede lanceert tété total-flooring de nieuwe stalenhanger 'Touch of Color', die de beschikking heeft over een breed en harmonieus kleurenpalet. "De hanger explodeert van intense kleuren en zorgt voor opwinding en een glimlach in elk interieur," zo klinkt de enthousiaste omschrijving van de leverancier. Bij elkaar zeventien trendgevoelige kleuren werden ontwikkeld, van aardse tinten tot energieke contrasten, waarmee een persoonlijk accent aan het interieur is aan te brengen.

De volle gesneden pool is vervaardigd van honderd procent Soft Poly Yarn Intenza-garen. Touch of Color is geschikt voor normaal woongebruik, slaapkamer en natuurlijk van hal tot trap en bezit eveneens de PIT-klasse 23. Hij heeft een totaalgewicht van 2150 gram per vierkante meter. (De adviesverkoopprijs bedraagt 89,00 euro per strekkende meter op vierhonderd centimeter breed en 119,00 euro op vijfhonderd centimeter breed.)

Beide kwaliteiten lenen zich overigens meer dan goed voor vloerkleden op maat. Zij worden een dezer weken door de accountmanager persoonlijk geïntroduceerd en overhandigd bij de exclusieve Dimension-dealers, zo besluit tété total-flooring.

(Vloerenplein, 18-11-2020)

Tarkett presenteert Excellence Genius

tarkett-logoTarkett brengt met Excellence Genius een nieuwe collectie loose-lay vinyl voor speciaal de gezondheidszorg en ouderenzorg op de markt, sectoren waar gebouwen dikwijls onafgebroken in gebruik zijn. De rollen hoogwaardig vinyl laten zich volgens de leverancier uit Waalwijk snel installeren en na gebruik volledig recyclen. De vloerbekleding is aanbevolen voor rap en efficiënt uit te voeren renovaties en nieuwbouwprojecten en draagt bij aan een circulaire economie.

Nieuwe-Excellence-GeniusNieuwe Excellence Genius-collectie loose-lay vinyl is speciaal ontworpen voor de gezondheidszorg en ouderenzorg."Excellence Genius is een innovatieve oplossing waarin mens en milieu op de eerste plaats staan," zo stelt de vloerenmaker, daarbij verwijzend naar het zogeheten 'Human-Conscious Design'-principe dat hij hanteert. Het 'eco-design' van de vinylrollen zorgt voor een volledige recyclebaarheid na gebruik. Dit geldt voor zowel snijafval als gebruikt vinyl en biedt architecten, facility managers en installateurs aldus een 'duurzame' oplossing. Bovendien helpt het hen om de hoeveelheid afval te verminderen en 'groene' bouwcertificaten te behalen. Het materiaal kan via het terugname- en recyclageprogramma ReStart naar het recyclecentrum van Tarkett worden gestuurd, om te worden verwerkt tot nieuwe producten. Excellence Genius is voor het overige ftalaatvrij. Zijn uiterst lage emissieniveau van vluchtige organische stoffen is honderd keer lager dan de EU-normen en draagt zo bij aan een gezonde omgeving en een optimale binnenluchtkwaliteit.

Afnemers hebben de keuze uit twee productreeksen. Excellence Genius Acczent 70 is geschikt voor gebruik in gebieden met intensief verkeer. Excellence Genius Tapiflex 70 reduceert geluid met tot 19 dB en is dan ook ontworpen voor ruimtes waar stilte zeer gewenst is. De nieuwe collectie bevat bovendien designs voor elk project: vijfentwintig beschikbare ontwerpen kunnen worden gecombineerd met een reeks accessoires (tape, strips, lasdraden) of met andere collecties van Tarkett (wand- en trapbekleding). "Dit geeft ontwerpers de flexibiliteit om voor bijna iedere omgeving de ideale vloerruimte te creëren," zo stelt leverancier.

De Excellence Genius-collectie is wat Tarkett betreft een 'slimme' keuze voor professionals die 's nachts willen renoveren of vloeren leggen op complexe ondervloeren, van compact vinyl en linoleum tot standaard hout en cement. Zelfs asbest (indien in overeenstemming met de regelgeving ter plaatse) of vochtige ondervloeren (met Excellence Genius Acczent 70) behoort tot de mogelijkheden. Bovendien is het vinyl eenvoudig te onderhouden en desgewenst verwijderen. Immers lijmvrij, is de vloer sneller gelegd en zijn renovaties sneller uit te voeren. Dit leidt tot lagere kosten en verlaagt de druk op aannemers in de laatste projectfase. Excellence Genius helpt ook bij het beperken van overlast door productverwijdering, zoals riskant stof in ziekenhuizen of geluidsoverlast. Ook behoren lijmgeuren tot het verleden, zo besluit Tarkett.

Vloerenplein, 18-11-2020)

Interface stelt Dolomite voor

Dolomite---Golden-Beryl-MonolithicDolomite - Golden Beryl (Monolithic).Interface lanceert deze week de collectie Dolomite. De tapijttegels in de nieuwe reeks bestaan voor 92 procent uit gerecycled en biobased materiaal en worden standaard geleverd met de milieuvriendelijke CQuest Bio-backing. De kleuren zijn geïnspireerd op natuurlijke mineralen, zoals amber, azuriet, maansteen en rozenkwarts, met de bedoeling om de werkende mens meer verbinding met de natuur te laten voelen. "De kracht van de Dolomite-collectie zit in de luxueuze eenvoud," verklaart Mandy Leeming, belast met vormgeving bij het vloerenbedrijf. "In deze collectie komen natuurlijke kleuren en texturen tot leven." Gecombineerd met andere vloertegels uit eigen huis, draagt de nieuwe collectie volgens haar bij aan een serene sfeer.

(Vloerenplein, 18-11-2020)

Omzetgroei Amorim's Floor & Wall Coverings

Corticeira Amorim ziet WiseCorticeira Amorim ziet dat de omzet van WISE (met aantoonbaar negatieve koolstofbalans) in de lift zit.De divisie Floor & Wall Coverings van Corticeira Amorim blijft keurig presteren. Over de eerste negen maanden van het lopende jaar boekt de vloerentak van het Portugese kurkconcern een omzet van 86,2 miljoen euro, een toename van 4,0 procent vergeleken met de 82,9 miljoen van vorig jaar. Met name de verkoop van de WISE-producten heeft zich goed ontwikkeld, van 5,7 miljoen in het jaar 2019 naar 9,6 miljoen in de verslagperiode. Ook wordt een naar eigen zeggen 'dynamische' ontwikkeling opgetekend in de omzet van nieuwe producten (opgeteld 3,4 miljoen), waaronder een recentelijk gelanceerd waterbestendig product dat tegen een gunstige prijs wordt aangeboden. De prestaties van de divisie in specifiek Scandinavië, Noord-Amerika en Portugal worden als 'robuust' aangeduid.

De ebitda van het onderdeel Floor & Wall Coverings is op 1,0 miljoen uitgekomen, ten opzichte van nog minus 2,2 miljoen na drie kwartalen vorig jaar. De verbeterde winstgevendheid wordt verklaard door onder meer een betere productmix, lagere kurkprijzen, een strikte beheersing van de bedrijfskosten en een verhoogde industriële efficiëntie. De ebitda-omzetverhouding bedraagt zodoende nu 1,2 procent.

(Vloerenplein, 16-11-2020)

Headlam lanceert de Hotel Collection
RadissonRadisson.
RousseauRousseau.

Headlam heeft zijn assortiment vloerkleden uitgebreid met een exclusieve serie van zijn partner Karpi. De reeks is de 'Hotel Collection' gedoopt en telt zeven verschillende dessins, gepresenteerd in drie bunches. Inspiratie voor de vloerkleden werd gevonden in de wereld van de voorname hotels. De groothandel prijst de collectie dan ook aan als chic, elegant en zonder meer fraai.

De serie is evenzo bijzonder vanwege zijn samenstelling. De items bestaan namelijk alle voor veertig procent uit bamboevezels. Hierdoor zijn ze plezierig zacht en voorzien van een elegante glans, wat bijdraagt aan de luxueuze uitstraling. Bamboe heeft voorts als eigenschap zeer stabiel en sterk te zijn, wat de vloerkleden daarenboven duurzaam maakt. De collectie is leverbaar in de formaten 160 bij 230 centimeter, 200 bij 290 centimeter en 240 bij 340 centimeter.

De zeven items in de Hotel Collection dragen de namen Romain, Radisson, Ritz, Rafael, Rousseau, Russel en Royce. De kwaliteiten Romain, Radisson en Ritz worden gekenmerkt door een fraai lijnenspel. De Romain heeft een grafische uitstraling door het zeshoekige patroon (hexagoon) dat erin is verweven. De speelse lijnen van de Ritz zorgen voor een apart effect. Het klassieke vloerkleed Radisson heeft de lijnen daarentegen verticaal, wat de kamer een ruimtelijk effect geeft. De kleuren van het drietal heten mooi en diep te zijn, met speciale vermelding voor de hoogst actuele verbruinde tinten.

Van het trio Rafael, Rousseau en Russel zijn de laatste twee uitgerust met de aan 'chic' refererende kleuren goud en koninklijk blauw. De Rafael is ontworpen in de trendy kleur brique. Zijn structuur laat mooie schaduwen ontstaan, zorgend voor een driedimensionaal effect.

De Royce tot besluit wordt gebracht in een zestal kleuren en komt volgens de leverancier bij uitstek tegemoet komt aan ruimtes die vragen om een gevoel van luxe. De in het kleed verweven bamboevezels geven hem bovendien, behalve een elegante glans, een metallic look. De ruime keuze aan kleuren maakt een match met legio interieursferen mogelijk.

(Vloerenplein, 13-11-2020)

Piet Dossche doet stapje terug bij Shaw

piet-dosschePiet Dossche.Shaw Industries meldt dat zijn 'Executive Vice President' Piet Dossche, niet in het minst bekend als de oprichter van Coretec-producent USFloors, op 31 december a.s. afscheid neemt van zijn verantwoordelijkheden voor de dagelijkse gang van zaken bij de onderneming. Hij maakt binnen het concern de geplande overstap naar een vooral strategische rol in de raad van bestuur.

"Piet maakt de overgang van een operationele rol naar een meer strategische positie," verklaart CEO Vance Bell. "Hij blijft een vertrouwde raadgever op het gebied van markttrends, innovatie en kansen op de wereldwijde vloerenmarkt." Het Amerikaanse concern benadrukt dat Dossche een belangrijke rol heeft gespeeld in de snelle groei van Shaw's divisie harde vloeren en USFloors International heeft geholpen om een ​​toenemende marktpositie in Europa te bereiken.

Begin dit jaar werd Piet Dossche opgenomen in de 'Hall of Fame' van de World Floor Covering Association. Hij begon zijn loopbaan in de vloerenbranche zo'n veertig jaar geleden, eerst met Roger De Clerck, oprichter van Beaulieu, in België, en verhuisde al snel naar de VS om samen te werken met Carl Bouckaert, de CEO van Beaulieu America. In 2001 richtte Dossche USFloors op, met in eerste instantie de blik gericht op kurk- en bamboevloeren, maar hij verlegde zijn focus al snel naar LVT met rigide kern (WPC) en lanceerde het sindsdien rap marktaandeel veroverende Coretec. Dossche verkocht de USFloors-activiteiten aan Shaw in 2016, waar hij ook actief werd in het uitvoerende management.

(Vloerenplein, 13-11-2020)

Unifloor sponsort Dutchess of the Sea

Drie Deventer bedrijven - Unifloor, Forest Group en SunFolie-Techniek - stappen aan boord bij een roeiteam dat komende maand voor het goede doel de meest extreme weerscondities hoopt te trotseren. Afgelopen week tekende het drietal een sponsorcontract met de uit de regio afkomstige ploeg Dutchess of the Sea. Vanaf 12 december gaan de roeisters in hun opvallende roze roeiboot de oceaan over om geld op te halen voor ALS en Plastic Soup Foundation.

Unifloor Sponsoring DotS bootDe opvallende roze boot van Dutchess of the Sea. Van links: Jan Wiessenberg (directeur Forest Group), Remke, Bela, Astrid en Désirée (het team Dutchess of the Sea), Willem-Jan Candel (directeur Unifloor) en Dion Bosch (directeur SunFolie-Techniek).

The Talisker Whiskey Atlantic Challenge, de zwaarste roeirace ter wereld, gaat van La Gomera op de Canarische Eilanden naar Antigua in de Caraïbische Zee. De roeisters leggen bijna vijfduizend kilometer af over de open oceaan, in weer en wind, slag voor slag, twee uur op en twee uur af. Ze verwachten in de week van 19 januari over de finishstreep te komen.

Het vinden van sponsors bleek overigens geen sinecure, aangezien het bedrijfsleven terughoudend was vanwege corona. De Deventer sponsors (alle onderdeel van het familiebedrijf Bosgoed Holding) besloten echter snel te schakelen toen het roeiteam aanklopte. "Juist in deze roerige tijd verdient een prachtige uitdaging als deze een steuntje in de rug," zo verklaart Dion Bosch, directeur van SunFolie-Techniek, namens het drietal.

"Het damesteam legt met hun duurzame prestatie en de ondersteuning van de Plastic Soup Foundation een mooie link naar duurzaam ondernemen. Iets waar wij als familiebedrijf ook druk mee bezig zijn," vervolgt Bosch. Zo wijst hij erop dat Unifloor steeds meer ondervloeren produceert die recyclebaar zijn en de producten een FSC-label voor duurzaam bosbeheer dragen. De stoere roeiploeg is te volgen via onder meer www.facebook.com/dutchessofthesea.

(Vloerenplein, 13-11-2020)

Onduidelijke toestand in Engeland houdt aan

Boodschap-van-United-CarpetsBoodschap van United Carpets aan consumenten.In Engeland lijkt het erop dat zelfstandige vloerenverkopers zelf moeten zien uit te vogelen of ze in de onlangs afgekondigde tweede lockdown de deuren moeten sluiten, of juist geopend blijven, zoals grote ketens als Carpetright, Tapi en United Carpets hebben besloten met naar eigen zeggen een beroep op de regelgeving. Het officiële advies aan winkeliers luidt om contact op te nemen met het gemeentebestuur voor sturing, maar daar lijkt men lang niet altijd raad te weten met de onduidelijke richtlijnen van de regering.

Het National Institute of Carpet & Floorlayers (NICF) stelt in een statement van gisteren dat zonder meer duidelijk is dat vloerenleggers hun werkzaamheden bij de klant thuis mogen voortzetten, mits de veiligheidsmaatregelen in acht worden genomen. De branchevereniging wil tevens vastgesteld hebben dat winkels die tapijt en vloerbedekkingen verkopen niet expliciet worden genoemd op de lijst van detailhandelaren die moeten sluiten, maar evenzo niet op de lijst staan van winkels die daarvan zijn vrijgesteld. Op vragen uit zijn achterban geeft de NICF als antwoord dat de regering zegt te vertrouwen op 'gezond verstand' en geen uitspraken doet over individuele gevallen van bedrijven die al dan niet open mogen. De regering zegt volgens de branchevereniging dat het aan elk bedrijf is om te beoordelen of hij dicht moet, daarbij rekening houdend met de richtlijnen en voorschriften.

De NICF neemt het standpunt in dat veel vloerenwinkels en toonzalen een belangrijke positie innemen in het bedienen van de toeleveringsketen, in die zin dat ze een onlosmakelijk onderdeel zijn van het in staat zijn van vloerenleggers om hun werk thuis bij de klant te doen. "De toon is gezet door een aantal van de grotere retailers die open blijven, wat suggereert dat er geen probleem is met het feit dat zelfstandige tapijt- en vloerbedekkingswinkels ook open blijven," zo gaat de NICF nog een stap verder, daaraan toevoegend dat ook dan gepaste veiligheidsmaatregelen genomen dienen te worden.

Specifiek winkels in 'hardware' en dhz-shops/bouwmarkten mogen geopend blijven en naar verluidt ook verkopers van laminaatvloeren. Winkels in 'homeware' worden daarentegen niet essentieel geacht. Een blik op de website van Tapi Carpets vandaag leert dat deze de deuren nu alsnog voor bezoekers gesloten heeft in Engeland, dit vanwege 'de nieuwste richtlijnen', maar wel 'open' blijft voor orders, video-afspraken, thuisbezoek regelen, legwerkzaamheden, enzovoorts. Carpetright is volgens zijn website nog altijd wel geopend. United Carpets verklaart open te zijn, maar legt de nadruk op bezoek aan huis, met gratis opmeting.

(Vloerenplein, 11-11-2020)

Waardering voor vloerlijmfabrikant F. Ball

Verkoopdirecteur-Darren-KenyonVerkoopdirecteur Darren Kenyon van F. Ball toont trots de gewonnen prijs.F. Ball is in het Verenigd Koninkrijk onderscheiden als 'Adhesives Manufacturer of the Year' bij de uitreiking van de CFJ/CFA Flooring Industry Awards 2020, zo meldt de Britse fabrikant van egalines en vloerlijmen in een persbericht.

Deze meetellende prijzen worden in diverse categorieën toegekend door de lezers van het vakblad Contract Flooring Journal, een veelgelezen maandelijkse uitgave van de Contract Flooring Association, de branchevereniging voor vloerenprofessionals. In de categorie vloerlijmen kwam F. Ball als hun favoriete merk en dus grote winnaar uit de bus. "Het winnen van 'Beste Vloerlijmfabrikant 2020' is een fantastische prestatie, waarop wij als bedrijf enorm trots zijn," zo stelt Darren Kenyon, verkoopdirecteur van F. Ball. "De onderscheiding laat onze sterke positie in de vloerenbranche zien en dat vloerenstoffeerders op de gele emmer vertrouwen!"

Vanwege de maatregelen tegen Covid-19 vond de ceremonie dit jaar online plaats. De onderscheiding voor 'Beste Vloerafwerkingfabrikant 2020' viel overigens Bona ten deel.

(Vloerenplein, 11-11-2020)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo