banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-2020

nieuws
Creatief maatwerk met Studio Moods
Studio-Moods TriangleStudio Moods 'Triangle', driehoeken in verschillende tinten eikenhout.
Studio-Moods WickerStudio Moods 'Wicker', een centrale zeshoek met parallellogrammen eromheen.
Studio-Moods Big-DiamondStudio Moods 'Big Diamond', een ruitenpatroon dat voor een 3D-effect zorgt.

IVC Commercial, de commerciële divisie van de IVC Group, daagt inrichters van projecten uit om 'uit te pakken met hun eigen stijl' en biedt daartoe de modulaire vloeren van zijn nieuwe Studio Moods aan. Door het combineren van vormen, patronen en kleuren voorziet het concept in de mogelijkheid om een (project)vloer op maat te creëren die letterlijk zijn gelijke niet kent. De oorspronkelijke kleine Studio Moods-formaten laten zich nu ook combineren met vier nieuwe XL-formaten en een uitgebreide keuze aan steen- en houtdessins uit de Moduleo 55- en Moduleo 55 Impressive-collectie.

Voor wie - onder het motto 'Play it your way' - volledige vrijheid van handelen op prijs stelt, bestaat de optie van creatief maatwerk. Dit vergt slechts drie stappen. Men begint met het kiezen van een of meer geometrische vormen, de bouwstenen van de vloer: driehoek, trapezium, parallellogram, chevron, diamant, zeshoek en rechthoek. Vervolgens ontwerpt men zijn eigen Studio Moods-patroon door een repetitieve combinatie van een of meer geometrische vormen samen te stellen. Door ze onder verschillende hoeken met elkaar te combineren, laat zich een oneindig aantal caleidoscopische patronen creëren. Voor het invullen van de patronen kunnen alle 160 dessins (hout en steen, dan wel meer expressieve kleuren) van de collecties Moduleo 55 en Moduleo 55 Impressive worden gebruikt. Creatief maatwerk is overigens mogelijk vanaf 75 vierkante meter in een doorlooptijd van vier tot zes weken, zo stelt IVC Commercial.

Voor wie in scheppend opzicht een handje geholpen moet worden of vlak voor een deadline zit, biedt de leverancier uit Avelgem een 'snelle' oplossing in de vorm van zijn QuickShip-programma. Dit biedt keuze uit ruim honderd eigentijdse, voorgedefinieerde patroonontwerpen op basis van welgeteld 69 bouwstenen. De kant-en-klare maar niettemin bijzondere patronen zijn binnen tien werkdagen uit voorraad leverbaar zonder minimale orderhoeveelheid.

Meer informatie over Studio Moods is te vinden op www.ivc-commercial.com/nl-nl. Via de website zijn ook stalen aan te vragen, brochures en dergelijke te downloaden, Youtube-filmpjes te zien en referentieprojecten te bekijken.

(Vloerenplein, 12-10-2020)

'Men kiest bewust voor mFLOR'

Lisette-Dammers en Gerard-van-Hogeloon mFLORLisette Dammers en Gerard van Hogeloon.Eind vorig jaar nam Peter Kuipers afscheid als directeur mFLOR. De dagelijkse taken werden overgedragen aan Lisette Dammers en Gerard van Hogeloon. "Peter was natuurlijk een dragende kracht binnen mFLOR," vertelt Lisette Dammers. "Die kan en moet je niet willen vervangen. Dat zul je op geheel eigen wijze moeten doen. Uiteraard een hele mooie kans en uitdaging voor Gerard en mij om hier invulling aan te geven. We hebben een onderverdeling in de taken gemaakt. Gerard concentreert zich op alles wat met Customer Service, Warehousing & Logistics te maken heeft. Ik hou me bezig met de Sales & Marketing en productontwikkeling. In het begin was dat even zoeken naar de vorm en inhoud, maar we hebben onze draai nu goed gevonden."

In het eerste halfjaar werden Dammers en Van Hogeloon geconfronteerd met de ontwikkelingen rondom COVID-19. Dammers: "Een deel van onze productie in China kwam stil te liggen. Maar gelukkig voor ons hadden we met onze voorraden al goed rekening gehouden vanwege het Chinees Nieuwjaar. We hadden een goed gevuld magazijn en daar een groot deel van de vraag mee kunnen opvangen. In Nederland zit een grote stijgende lijn in de verkopen, het is erg druk. Internationaal hebben we duidelijk gemerkt dat landen als Italië en Frankrijk volledig stil hebben gelegen. Gelukkig is dit inmiddels alweer bijna rechtgetrokken. Verder hebben alle medewerkers in het begin zo veel mogelijk vanuit huis gewerkt. Wij hebben veel ruimte in ons pand, waardoor we eenvoudig de 1,5 meter afstand regels konden implementeren en handhaven."

mFLOR begeeft zich in een behoorlijk competitieve markt en weet zich daar al jaren sterk te handhaven. Dammers: "Alle keuzes die wij maken, zijn er op gericht om een kwalitatief hoogwaardig product aan te bieden. Dit uit zich in het gebruik van kwalitatief hoogwaardige grondstoffen, de meest accurate productiemethode, eigen exclusieve dessins, enzovoorts. Al deze keuzes worden heel bewust genomen om bij te dragen aan waar mFLOR voor staat. Al deze keuzes zorgen namelijk niet alleen voor een mooie uitstraling van het product, maar zorgen voor een diepere, accurate embossing, en voor een gezond, duurzaam product zonder schadelijke stoffen en nare bijwerkingen van emissies. Al jaren investeren wij in dit gezondheid & welzijn aspect, waarbij we onze producten en het productieproces onafhankelijk laten testen en certificeren door Eurofins. Hierdoor is een keuze voor een mFLOR vloer een bewuste keuze, niet alleen voor mFLOR, maar ook voor de consument. Vorig jaar hebben wij nog eens heel goed naar ons merk gekeken en geconstateerd dat de uitstraling van het merk niet in lijn lag met de kwaliteit waar we voor staan. Dat resulteerde begin dit jaar in een geheel nieuwe look & feel met een nieuwe merk boodschap: Sense of Living. 'Een mFLOR vloer beleef je met al je zintuigen'. Zien via de natuurechte dessins, voelen door de natuurlijke structuren, horen vanwege de aangename akoestiek en prettig loopgeluid, ruiken vanwege de minimale emissie, proeven: proef de sfeer die je met een vloer kunt creëren." mFLOR blijft bezig met nieuwe mogelijkheden en producten. "Ook voor 2021 staat er weer een mooie, nieuwe collectie op stapel, waarbij we de ingezette koers van meerdere variaties binnen 1 dessin zullen voortzetten," aldus Dammers tot besluit.

(Vloerenplein, 09-10-2020)

In geluid zit niet altijd een logica
Frank-Vousten-rechtsFrank Vousten bespreekt de resultaten. (Foto: Unifloor)
Unifloor-heeft-nu-de-mogelijkheidUnifloor heeft nu de mogelijkheid om nieuwe en bestaande producten eerst in Deventer te testen. (Foto: Unifloor)
Testopstelling-UnifloorTestopstelling. (Foto: Unifloor)

Begin dit jaar nam Unifloor zijn eigen meetlaboratorium in gebruik, waar het contactgeluid op zowel een vaste zandcement vloer, maar ook op een houten draagvloer gemeten kan worden. Hoofd R&D Frank Vousten: "We hebben nu de mogelijkheid om nieuwe en bestaande producten eerst in Deventer te testen en daarna voor nieuwe of verlenging van NSG certificaten naar een geaccrediteerd meetlab te gaan. Ander groot voordeel is dat we bij projectaanvragen direct een indicatie kunnen geven over de contactgeluidreductie van de voorgeschreven producten."

Uniek aan het meetlab is volgens Unifloor de houten draagvloer die direct naast de vaste zandcementvloer is gebouwd. "Op het gebied van contactgeluidreductie op een houten draagvloer is weinig informatie voorhanden. Om contactgeluidreductie te realiseren op houten draagvloeren heb je zwaardere ondervloeren nodig die veelal in de bouw- en renovatiesector worden gebruikt. Unifloor gaat het meetlab inzetten om nieuwe ondervloeren te ontwikkelen die voldoen aan de laatste normen en eisen in de vloerenbranche, rekening houdend met de topvloeren van nu." Kan dit professionele meetlab in de toekomst ook officiële accreditaties gaan verlenen? Vousten: "Dat kan zeker, maar dat gaan we niet doen. Wij willen als leverancier niet dat men aan onze onafhankelijkheid twijfelt en zullen de officiële accreditaties daarom blijven uitbesteden."

Het laboratorium biedt ook ondersteuning aan de bestaande klanten van Unifloor. "Zij kunnen specifiek hun eigen vloeren laten testen in combinatie met producten van Unifloor. Daardoor krijgen ze een schat aan informatie op gebied van productgerichte geluidsreductie." Unifloor wil de komende jaren groei gaan behalen bij de vloerverwarming en bouw. Ook daar komt het meetlab goed bij van pas. Het meetlaboratorium biedt overigens ook tal van andere mogelijkheden dan het testen van contactgeluid. "We kijken naar een uitbreiding van de testmogelijkheden. En het ligt voor de hand dat er op dat gebied in de toekomst wat bij komt."

Hebben de behaalde resultaten in het meetlaboratorium nog voor verrassingen gezorgd? Vousten glimlacht. "Door het vele testen merk je dat er in geluid niet altijd een logica zit. Zo behoeft 'dik' niet altijd beter te zijn bij geluidsreductie. Je moet schipperen en uitproberen. Dat kan nu, en dat is nou het mooie van dit laboratorium," besluit Vousten.

(Vloerenplein, 07-10-2020)

Interiorhouse introduceert Titan Flooring

Titan-FlooringTitan Flooring van Interiorhouse.Interiorhouse, groothandel in ondervloeren, vloeren, wand- en plafondpanelen, heeft sinds juni 2019 een nieuwe eigenaar. Martijn Lieuwma, eigenaar van een bouwbedrijf, was al vanaf de start bekend met de producten van Interiorhouse. "Al in februari 2018 nam ik met mijn bouwbedrijf producten af van Interiorhouse. We waren altijd erg tevreden over de kwaliteit van hun vloeren, wand- en plafondpanelen en geïnteresseerd in hun producten. Toen ik gevraagd werd of ik Interiorhouse wilde overnemen, hoefde ik daar niet lang over na te denken en heb ik deze kans direct aangepakt. Na de overname hebben we met het team van Interiorhouse de productcatalogus kritisch onder handen genomen en waar nodig vervangen voor producten die passen bij de visie, missie en strategie die wij neer willen zetten met Interiorhouse."

Als één van de eerste in Europa lanceert Interiorhouse nu een lijn click SPC-vloeren onder de merknaam Titan Flooring. Interiorhouse heeft het exclusieve verkooprecht van de fabrikant voor Europa. Momenteel is SPC van Titan Flooring al uit voorraad in Nederland verkrijgbaar en later dit jaar volgen er meer landen, zo vertelt Lieuwma. "SPC staat voor Stone Polymer Core en is één van de laatste ontwikkelingen bij de LVT-vloeren met een hoge stabiliteit." De collectie van Titan Flooring bestaat uit een mooi assortiment houtlookkleuren, leverbaar in rechte planken en visgraat. Titan Flooring SPC heeft rondom een gepatenteerd Uniclic systeem. De dryback collectie zal later dit jaar ook verkrijgbaar zijn. Het samenstellen van een eigen collectie SPC en private label behoren tot de mogelijkheden.

Naast Titan SPC vloeren levert Interiorhouse moderne MDF plinten, voorgelakt in RAL9010, om de vloeren netjes af te werken. "De plinten hebben een lengte van 240 cm en zijn uit voorraad verkrijgbaar in de afmetingen 12 x 70/90/120 mm en 15 x 70/90/120 mm. Andere afmetingen en type plint behoren ook tot de mogelijkheden." Eind van dit jaar zal ook een nieuwe collectie laminaat van Titan Flooring leverbaar zijn. Deze collectie zal bestaan uit acht kleuren, 8 mm dikke watervast HDF delen met gepatenteerd Uniclic systeem.

(Vloerenplein, 07-10-2020)

Eerste BerryAlloc instore shop een feit

De-eerste-BerryAlloc-instore-shopDe eerste BerryAlloc instore shop is gerealiseerd bij Vloerenwinkel.nl in Rotterdam.De allereerste instore shop van BerryAlloc is een feit, zo laat het bedrijf uit het Belgische Kruisem weten. De instore shop werd gerealiseerd bij Vloerenwinkel.nl in Rotterdam Hoogvliet, in nauwe samenwerking met de familie Weijers, de winkeleigenaars. "Op de PVC-vloerenafdeling staat er nu een aparte BerryAlloc LVT shop, waarin de consument alle vinylplanken en -tegels én hun kenmerken kan ontdekken, zoals de akoestische eigenschappen van de nieuwe Pure collectie, de gesofisticeerde en natuurlijke look van de nieuwe Style collectie en de unieke plank- en tegelformaten van de Spirit collectie." De vloer van de shop bestaat uit een combinatie van tegels en planken uit de bestaande collecties, die inspiratie moet bieden aan eenieder die zelf creatief aan de slag wil. "Of men nu een doe-het-zelver of een professional is, het innovatieve 360°-kliksysteem Dreamclick®, met uniek vergrendelingsprofiel, laat toe om moeiteloos een vloer te leggen, voor de gewenste inrichting."

Daarnaast kan de consument er ook in een aparte 'shop' de laminaat en 'high pressure floors' van BerryAlloc vinden. Met een keuze uit meer dan 150 decoren in de laminaatcollecties, kan men er de verschillende formaten en stijlen ontdekken en vergelijken. "We zijn enorm trots op deze samenwerking," vertelt Yvonne Brok, Regional Sales Manager Nederland. "Zo kunnen we de brand experience van de eindconsument naar een hoger niveau tillen en hun keuze vergemakkelijken." Het Belgisch merk is al toekomstgericht aan het denken: "We hopen op gelijkaardige samenwerkingen met onze dealers en zo het concept van brandstore verder te ontwikkelen," aldus Brok.

(Vloerenplein, 05-10-2020)

NOA Vloerendag afgelast

Hart-van-HollandLocatie Hart van Holland in Nijkerk. (foto: NOA)De Vloerendag van de Nederlandse Ondernemersvereniging voor Afbouwbedrijven (NOA) is het volgende slachtoffer van Covid-19 in de wereld van de evenementen. De ontmoetingsdag voor leveranciers en vloerenbedrijven die zandcement-, gietdek-, monoliet-, kunststof- en terrazzovloeren vervaardigen of behandelen, stond op de agenda voor komende donderdag 8 oktober op de locatie Hart van Holland in Nijkerk. Door de Veiligheidsregio is een definitieve 'no-go' gegeven vanwege de opnieuw aangescherpte corona-maatregelen, specifiek betreffende het toelaatbare aantal aanwezigen. De beurs- en netwerkdag was al opgeschoven van april naar oktober. De organisatie belooft op een later tijdstip met nieuwe plannen te komen.

(Vloerendag, 02-10-2020)

Project COREtec in gerenoveerde optiekzaak

Naturals-Visgraat-in-optiekzaakCOREtec Naturals Visgraat in gerenoveerde optiekzaak.USfloors stuurt weer een aardige referentie op van een geslaagd project met COREtec. Ditmaal betreft het de installatie van COREtec Naturals Visgraat in de brillenwinkel La Vista in het centrum van het Noord-Duitse Oldenburg (ruwweg tussen Groningen en Bremen). De plaatsing van het dessin 'Bark' op honderdtwintig vierkante meter werd keurig op één dag tijd afgerond.

"Het feit dat de COREtec Visgraat heel snel kon worden geplaatst en de winkel dus ook snel weer kon worden geopend, was alvast een van de belangrijke argumenten. Naast natuurlijk de mooie uitstraling van het nieuwe design Bark en het gemak van onderhoud," aldus mevrouw Classen, de eigenares. Ze had van te voren al aangegeven per se een visgraatvloer te willen in haar gerenoveerde winkel. "De visgraatvloer straalt echt klasse uit."

Belangrijk bij de renovatie was evenzo dat de nieuwe vloer in staat was om de oneffenheden van de ondergrond op te vangen. Voorts ook dat hij bestand zou zijn tegen het intensieve voetverkeer in de winkel. "Klanten van onze optiekzaak hebben al gevraagd welk soort vloer dit is en waar we de vloer gekocht hebben, de COREtec vloer valt blijkbaar in de smaak," zo besluit de tevreden eigenares.

(Vloerenplein, 02-10-2020)

'Gewone' BAU afgeblazen, hybride vervanger

bau 2021 hybrid logoBeursorganisator Messe München heeft vandaag besloten dat de vakbeurs BAU, die gepland stond van 11 t/m 16 januari 2021, geen doorgang kan vinden in de gebruikelijke vorm, dit wil zeggen als een evenement waarop mensen persoonlijk contact hebben. In plaats daarvan komt er van 13 t/m 15 januari 2021 een hybride format, waarmee exposanten de kans krijgen hun innovaties (digitaal) aan een breed publiek te presenteren. Het digitale onderdeel blijft ook behouden voor de eerstvolgende 'gewone' editie van BAU in 2023.

"Volgens ons exposantenonderzoek, dat we de afgelopen dagen hebben gehouden, vooral tegen de achtergrond van de verslechterende situatie met Covid 19, beschouwt de overgrote meerderheid van onze exposanten hun deelname aan de huidige beurs nu als onrealistisch, aangezien in de huidige situatie mag worden aangenomen dat slechts enkele van de oorspronkelijk verwachte bezoekers ter plekke komen opdagen," aldus Reinhard Pfeiffer, bestuurslid van Messe München. Een uitstel van BAU was volgens de organisatie geen serieuze optie, want dat zou de tweejarige innovatiecyclus die BAU altijd heeft gevolgd, hebben onderbroken.

Naast een compacte tentoonstellingsruimte omvat het hybride formaat een toegevoegd digitaal aanbod voor exposanten en bezoekers die vanwege reisbeperkingen niet naar München kunnen reizen. Exposanten kunnen zich presenteren in het ICM International Congress Center München en in een tweetal beurshallen, en er zullen daar ook forums en speciale shows plaatsvinden. Bedrijven die zich ter plaatse willen tonen, kunnen kiezen tussen compacte systeemstands en een individueel standontwerp.

In het digitale deel van het evenement zullen live streaming en video-opnames van lezingen en discussies van de forums beschikbaar zijn voor een wereldwijd publiek. Bedrijven hebben ook de mogelijkheid om hun producten virtueel te presenteren in hun eigen online sessies. Om in contact te komen en te discussiëren met exposanten en andere bezoekers, biedt het hybride formaat ook virtuele netwerkmodules. Ook wordt overwogen om de traditionele BAU-infogesprekken te integreren in het hybride formaat.

Details over het nieuwe format en informatie over de deelnamemogelijkheden voor exposanten en bezoekers zullen naar verwachting vanaf half oktober online beschikbaar zijn op www.bau-muenchen.com. Exposanten die hun stand al hadden geboekt voor de conventionele 'persoonlijke' vakbeurs kunnen zich nog altijd ter plaatse presenteren. Anderen die vanwege het coronavirus hebben afgezegd, kunnen onder de nieuwe voorwaarden heroverwegen om deel te nemen, zowel digitaal als fysiek ter plaatse, aldus besluit Messe München.

Hoewel BAU veel meer is dan een vloerenbeurs, kon vastgesteld worden dat de voorbije weken tal van gerenommeerde vloerenaanbieders (waaronder de nodige in het PVC-segment) zijn afgehaakt als exposant, en ook bij vooraanstaande fabrikanten van lijmen, lakken en ander toebehoren regende het afzeggingen. Deze week nog deed een zestal grote Oostenrijkse parketfabrikanten, met een paar collega's uit Zwitserland en Zweden, een beroep op de Messe München om de BAU een jaartje later te houden.

(Vloerenplein, 30-09-2020)

Dutch Design Week 2020 alleen virtueel

ddw-beeldDutch Design Week gaat dit jaar uitsluitend door als virtueel festival. Vandaag heeft burgemeester John Jorritsma van Eindhoven op advies van de Veiligheidsregio besloten dat de 'fysieke' kant van het evenement geen doorgang kan vinden. Dutch Design Foundation (DDF), de organisatie achter DDW (die zowel fysiek als virtueel zou plaatsvinden) betreurt het besluit maar heeft zeker ook begrip. Jorritsma op zijn beurt waardeert het zeer dat DDW zoveel mogelijk corona-proof was gemaakt, maar volgens hem weegt zijn verantwoordelijkheid voor het bestrijden van het coronavirus zwaarder. "Het naar de stad halen, of binnen de stad faciliteren van grote groepen mensen die DDW bezoeken, past daar niet in." DDW belooft nu het virtuele programma verder op te schalen. De komende dagen bepaalt de organisatie in overleg hoe een en ander vorm te geven.

(Vloerenplein, 30-09-2020)

BVP meet de temperatuur van de branche

bvp-logo-2020De Branche Vereniging Projectinrichting (BVP) meet periodiek, zo om de twee à drie maanden, de 'temperatuur van de branche'. Zo is ook in de maand september weer een zogenoemde corona-monitor verspreid onder de leden, die door nagenoeg liefst de helft van de achterban is ingevuld en van commentaar voorzien. In de jongste nieuwsbrief van de vereniging treffen we wat uitslagen aan.

Het meest opzienbarende (en opbeurende) is wellicht dat van de 53 respondenten (36 projectinrichters, 16 leveranciers en een paar vloerenonderhoudsbedrijven) niet minder dan de volle honderd procent vertrouwen heeft dat men door de crisis heen komt.

Op de vraag op welke manier het coronavirus impact heeft op het bedrijf, geeft 26 procent aan minder klanten te hebben, 49 procent heeft een minder gevulde orderportefeuille, 62 procent heeft te maken met geannuleerde projecten en 21 procent heeft last van achterblijvende financiën. In de vorige meting in juni gaf nog 52 procent aan te maken te hebben met geannuleerde projecten.

Het percentage ondernemers dat geen omzetverlies heeft geleden in de periode tot en met augustus bedraagt 56 (in juni ten opzichte van de voorbije periode: 63 procent).

Een minderheid van 38 procent van de ondernemers (juni: 22 procent) heeft gebruik gemaakt van een of meer overheidsregelingen. Ruim een kwart (28 procent) noemt het Noodfonds overbrugging werkgelegenheid, 9 procentpunten meer dan in juni. Werktijdverkorting scoort 0 procent.

(Vloerenplein, 30-09-2020)

Interieurgerelateerde omzet plust opnieuw

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren prijken ook in augustus bovenaan het lijstje van de detailhandelsomzetten. De deelbranche (waartoe de verkopers van parket, laminaat en kurk behoren) realiseert volgens het CBS een plus van 15,4 procent (met een omzetgroei van 17,8 procent voor specifiek de bouwmarkten). De groei van het volume bedraagt 13,4 procent ten opzichte van augustus vorig jaar.

omzet-detail-aug20

De winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in consumentenelektronica en witgoed volgen met plussen van beide 11,1 procent, met voor eerstgenoemde een volumegroei van 9,6 procent. De forse omzetverliezen van de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren zijn de voorbije twee maanden omgebogen in scores rond de nul. Het CBS stelt vast dat de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus ook in augustus hun stempel hebben gedrukt op de resultaten in de non-food, maar minder dan in de afgelopen vijf maanden.

De detailhandel als geheel heeft in augustus 10,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder, de op een na grootste groei sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005. Het verzamelde verkoopvolume ligt 9,3 procent hoger. Daarnaast mag niet over het hoofd worden gezien dat online 41,6 procent meer is omgezet, onderverdeeld in webwinkels (34,0 procent) en multi-channelers (53,4 procent).

(Vloerenplein, 30-09-2020)

ITC bevestigt eerdere bepaling pro Unilin

unilin-ip-logo-lDe US International Trade Commission (ITC) heeft twee weken terug een initiële bepaling van medio mei ten gunste van Unilin bevestigd. Alle octrooien waarop Unilin aanspraken maakt, werden opnieuw als geldig beschouwd en als onderhevig aan inbreuk. Tevens werd een 'General Exclusion Order' uitgevaardigd om alle importen van op PVC gebaseerde producten, die onder de Unilin-octrooien vallen maar geen licentie of andere toestemming bezitten, buiten de landsgrenzen te houden. (Zie ook Nieuws 'Unilin haalt zijn gelijk bij de ITC' van 20-05-2020).

Een dergelijk algemeen uitsluitingsbevel betekent dat de Amerikaanse douane in de gaten gaat houden of er geen zendingen van dergelijke vloerproducten (omschreven als 'LVT en componenten daarvan') zonder licentie het land binnenkomen. De maatregel moet met name bepaalde Chinese fabrikanten die in de tussentijd geen schikking hebben getroffen en hun importeurs treffen. Een en ander heeft betrekking op octrooien van Unilin in zijn portfolio van 'rigid' en 'foamed core' vergrendelingssystemen. Bart Van der Stockt van de IP-divisie van Unilin spreekt van "belangrijk nieuws" waarmee hij erg in zijn sas is, al hield hij wel rekening met een bevestiging van de gunstige uitspraak.

(Vloerenplein, 30-09-2020)

Bedrijven Ege Group verder als Ege Carpets

ege-logoDe Deense Ege Group voert een strategische wijziging in zijn ondernemingsstructuur door. De aangekondigde 'vereenvoudiging' is gericht op het benutten van schaalvoordelen en houdt in dat de onderneming zich ontwikkelt van een groep (Ege Group) met afzonderlijke bedrijven, waaronder Ege Carpets, Hammer Carpets, Bentzon Carpets en Carpet Concept, tot een krachtenbundeling onder een enkele merknaam en een algemene productiestructuur (Ege Carpets).

Na een overgangsperiode van gedeeld eigendom wordt de onderneming in 2021 bovendien volledig eigenaar van alle dochterondernemingen, waarin naar verwachting ook de nieuwe structuur zal worden geïmplementeerd.

Verder spreekt de tapijtfabrikant de ambitie uit om na Covid-19 jaarlijks 5 tot 10 procent omzetgroei te boeken. Met de positie van marktleider reeds op zak in Denemarken, Noorwegen en Zweden, moet de toekomstige groei bij voorkeur komen van de markten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

(Vloerenplein, 28-09-2020)

Storax jubileert met boek over historie
Ron-StraksRon Straks.
storax-boekBouwen aan Vertrouwen.

Afgelopen donderdag was het op de kop af vijfenveertig jaar geleden dat Storax in Zwijndrecht werd opgericht. Die dag werd tevens een boek gepresenteerd met de titel Bouwen aan Vertrouwen. Auteur en Storax-oprichter Ron Straks beschrijft daarin de start en bloei van een drietal bedrijven, waarbij evenzoveel generaties Straks zijn betrokken. Het begint in de jaren vijftig met Comprifalt, gevolgd door Compri-Aluminium en tenslotte vanaf 1975 tot heden Storax, bekend als leverancier voor speciale bouwproducten, inclusief montage.

Bouwen aan Vertrouwen belooft open en eerlijk alle kansen en tegenslagen te beschrijven die op het pad komen van een ondernemer in een familiebedrijf. Ook de privé-geschiedenis van de familie - van 1922 tot heden - komt aan bod in tal van verhalen en anekdotes. In het boek zijn veel foto's en afbeeldingen opgenomen uit zowel de familiealbums als het bedrijfsarchief, met foto's van medewerkers, producten, locaties en bedrijfsfeesten.

Een belangrijke reden voor de auteur (de vader van Mike Straks, de derde generatie) om het boek te schrijven is om de historie van de bedrijven vast te leggen en 'unieke' verhalen niet te laten verdwijnen. Ook is Bouwen aan Vertrouwen een hommage aan zijn vader Joop Straks en diens compagnon Bauke Koopmans, die beiden hun stempel hebben gedrukt op de periode Comprifalt en Compri-Aluminium. Bouwen aan Vertrouwen bevat tevens een tiental aanbevelingen voor de regering van Nederland om het zo belangrijke familiebedrijf sterk te houden.

De titel (ISBN: 9789492783073) is voor 29,90 euro verkrijgbaar bij boekhandel Hyperion in Zwijndrecht of online te bestellen via uitgeverij Lente (lente.vrijeboeken.com).

(Vloerenplein, 28-09-2020)

Uitbreiding lifestyle-interior PVC-vloeren

Tachtig-PVC-keuzesTachtig PVC-keuzes op één vierkante meter.Op de eerste 'Voel je Thuis Vloerendag' van Headlam, vandaag twee weken geleden in zijn service center in Rotterdam, werd de bijna verdubbeling van zijn lifestyle-interior PVC-collectie van achtendertig naar tachtig sku's gelanceerd. In zijn jongste nieuwsbrief geeft de groothandel nadere informatie over zijn huidige 'huislijn' van PVC-vloeren. Zo is het aantal houtdessins in de collectie met vijf uitgebreid, een keuze uit de best verkopende kleuren op de PVC-markt als geheel.

Bij elkaar telt de lijn nu een dozijn houtdessins, leverbaar in een vijftal varianten. Dit zijn de visgraat groot 0.55 (plankmaat 610 x 150 mm), visgraat klein 0.55 (410 x 100 mm), lange plank 0.55 (152 x 230 mm), korte plank 0.30 (122 x 230 mm) en de rigid 0.55 met kliksysteem (152 x 230 mm). Alle 0.55-varianten zijn ook toepasbaar in projecten waar gebruiksklasse 33 is vereist. De groothandel stelt met dit handvol varianten veel mogelijkheden binnen één project te bieden, met eenheid in kleur en toch variatie in legwijze.

Verder is de lijn uitgebreid met tien dessins in marmer- en betonlook, waarvan met name de eerste aan de weg timmert als interieurtrend. In de PVC-collectie bevonden zich al een tweetal marmerdessins en evenveel betondessins, zowel in plank als tegel leverbaar. De toegevoegde kleuren marmer- en betonlook zijn verkrijgbaar in twee tegelformaten, het formaat klein (45 x 91 cm) en het formaat groot (91 x 91 cm). De variatie in de toegevoegde marmer- en betonlooks loopt van licht tot donker. De items zijn toepasbaar in tal van interieurstijlen en door de toplaag van 0.55 evenzo in projecten. (Het grote vierkante tegelformaat met name, mocht op de Vloerendag trouwens op een enthousiaste ontvangst rekenen).

De tachtig sku's van de verbrede lifestyle-interior PVC-lijn zijn overzichtelijk gepresenteerd in twee sfeervolle displays die bij elkaar minder dan een vierkante meter in beslag nemen. De eerste displays van de nieuwe collectie worden deze week reeds uitgeleverd. Overigens vond vandaag de tweede Vloerendag plaats, deze op het hoofdkantoor van Headlam in Zutphen. De derde bijeenkomst is op maandag 19 oktober in het service center in Houten, waarvoor men zich nog kan aanmelden.

(Vloerenplein, 28-09-2020)

Balterio nu ook beschikbaar bij Peitsman

Peitsman logo-balterioKoninklijke Peitsman wordt op 1 oktober a.s. toegevoegd als verdeler van de vloeren van Balterio in Nederland, zo meldt Unilin Flooring. "Met het toevoegen van Peitsman zorgen we voor een nog betere beschikbaarheid van Balterio voor onze geselecteerde winkelpunten in Nederland," aldus het persbericht. Hiermee wordt het aantal Balterio verkopende groothandels uitgebreid naar drie. Naast Peitsman, kan men nog steeds terecht bij Headlam en INTR. voor de vloeren en accessoires van Balterio. "Balterio is bekend om zijn stijlvolle concepten, hoogwaardige materialen en kwalitatieve laminaat- en Rigid PVC-vloeren," zo besluit de fabrikant.

(Vloerenplein, 25-09-2020)

Domotex 2021 twee dagen naar voren

Domotex-2021-begint-nuDomotex 2021 begint nu op 18 mei. (foto: Deutsche Messe)Domotex Hannover heeft de beursdagen van de editie 2021 opnieuw aangepast en het evenement nu op de kalender gezet voor dinsdag 18 tot en met donderdag 20 mei, twee dagen vroeger. Nadat Domotex onlangs was opgeschoven van januari naar mei, begonnen veel exposanten uit de DACH-regio zich blijkbaar achter de oren te krabben toen bleek dat de beurs aan het begin van het Pinksterweekend stond geprogrammeerd. Op verzoek van de exposanten en na intensief overleg met de markt, heeft organisator Deutsche Messe de nieuwe datum bepaald. Aan het begin van het nieuwe jaar, op 15 januari, de oorspronkelijk eerste beursdag, wordt een digitale conferentie georganiseerd, waarover binnenkort meer informatie volgt.

Elders op deze website kunt u nog meedoen aan de poll over het al dan niet bezoeken van Domotex in mei.

(Vloerenplein, 25-09-2020)

Vloerbedekking Trendmonitor 2020

vloerbedekking trendmonitor 2020Bij Van Es Marketing Services is de editie 2020 van de 'Vloerbedekking Trendmonitor' verschenen. Het onderzoeksrapport biedt marketingmensen in de vloerenbranche inzicht in de online oriëntatie, interesse en loyaliteit van de Nederlandse consument met betrekking tot vloerbedekking, aldus een bericht op het platform marktdata.nl.

Een analyse van 'big data' van Google over de afgelopen vier jaar brengt de zogenoemde 'consideration'-fase van de 'customer journey' in beeld, de online oriëntatiefase van de consument waarin de aspecten interesse en afweging voorop staan. In de analyse is ook het zoekvolume naar merken en winkelformules op het gebied van vloerbedekking op een rij gezet, onderverdeeld in tapijt, kleden, laminaat, PVC, tegels, matten en parket. De onderzoekers benadrukken overigens dat het zoekvolume niet zonder meer naar exacte verkoopcijfers kan worden vertaald, maar wel concrete informatie over de (veranderende) consumentenbehoefte levert.

Aan de hand van Coosto, een hulpmiddel voor de analyse van sociale media, is het openbare berichtenverkeer in kaart gebracht over de periode 2010 tot en met het eerste halfjaar van 2020 met betrekking tot de vijf in Google meest gezochte merken en winkelformules per soort vloerbedekking. Dit verschaft inzicht in de 'loyality'-fase van de 'customer journey', waarin betrokkenheid en sentiment een rol spelen.

Het rapport telt 138 pagina's op A4-formaat en is in kleurendruk en Nederlandstalig uitgevoerd. Levering in de vorm van een beveiligd PDF-document kost 495 euro.

(Vloerenplein, 23-09-2020)

MKB-Nederland achter Meld- en expertisepunt

Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland en boegbeeld van het 'Meld- en expertisepunt specialistisch vakmanschap', heeft eerder deze maand een brief gestuurd aan de ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Economische Zaken en Klimaat en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, met zorgen over de toekomst van het kleinschalig specialistisch vakmanschap.

In de brief wordt aandacht gevraagd voor de belangrijke rol van het Meld- en expertisepunt, dat is ondergebracht bij de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), bij het behoud en de ontwikkeling van de kleinschalige beroepen en hun opleidingen in Nederland en het belang van voortzetting van de financiering na 2020, nu het ministerie van OCW heeft besloten om de subsidie te stoppen per 1 januari 2021.

De brief vraagt aandacht voor de resultaten die zijn bereikt, het belang van het monitoren van de in- en uitstroom van de kleinschalige beroepen en opleidingen en de rol van het Meld- en expertisepunt bij een leven lang ontwikkelen in kleinschalig specialistisch vakmanschap.

Beroepenklikker'Beroepenklikker' van campagne 'Volg je passie' uit 2018, opgezet door het Meld- en expertisepunt ten behoeve van zestig 'unieke' beroepsopleidingen.

MKB-Nederland doet een dringend beroep op de bewindslieden om een oplossing te vinden en gezamenlijk (structurele) financiering mogelijk te maken, zodat het Meld- en expertisepunt het belangrijke werk ook in de toekomst kan blijven voortzetten voor deze doelgroep.

Bij het kleinschalige specialistische vakmanschap gaat het onder meer over betonstaalverwerkers, orthopedische schoentechnici, landmeters, pianotechnici, schoenherstellers, natuursteenbewerkers, vormenmakers, lijstenmakers, en evenzo meubelstoffeerders, parketteurs en woningstoffeerders. Meer informatie: www.s-bb.nl/samenwerking/meld-en-expertisepunt-specialistisch-vakmanschap.

(Vloerenplein, 23-09-2020)

Meister PD 200: 'rustiek' en 'betaalbaar'

8138 PD200-MeisterMeister PD 200 'Eik rustiek optisch geloogd 8138' – mat gelakt.MeisterWerke vraagt aandacht voor zijn collectie MeisterParquet. longlife PD 200, voorgesteld als een rustieke parketvloer die zowel betaalbaar als deugdelijk is.

De mix van een aantrekkelijk kleurenpalet en authentieke structuren accentueert de natuurlijkheid van het hout, aldus de Duitse fabrikant. De noesten van de rustieke decoren laten de parketvloeren goed tot hun recht komen in zowel een landelijke als een moderne woning.

Desgewenst kan de trap volledig worden afgewerkt met bijpassende PD 200-trapprofielen voor een harmonieuze overgang naar de woonruimte. Voorts biedt de langse v-groef van de vloer de mogelijkheid om een smalle ruimte optisch breder te doen lijken door de planken in de breedte te installeren.

De Meister PD 200 met zijn 'edele' toplaag van tweeënhalf millimeter is volgens de producent zeer sterk bestand tegen vallende voorwerpen, met name doordat de HDF-tussenlaag de impact hiervan absorbeert. De parketvloer is evenzo goed geschikt om met hoge hakken over te lopen, met een minimaal risico op zichtbare gebruikssporen. Het clicsysteem Masterclicplus zorgt voor plaatsing 'in een handomdraai', zowel zwevend als gelijmd.

Meister PD 200 wordt geheel en al in Duitsland vervaardigd en is verkrijgbaar in vijf natuurgeoliede en zeven mat gelakte eiken varianten.

(Vloerenplein, 23-09-2020)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo