banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

rosevloerenpleinbanner

nieuws
Conjunctuurenquête schetst somber beeld

voortbestaan-bedrijf-bij

Ondernemers in alle sectoren van het (niet-financiële) bedrijfsleven vrezen voor de continuïteit van hun bedrijf, zo blijkt begin april uit de Conjunctuurenquête Nederland, een gezamenlijk onderzoek van CBS, KVK, EIB, MKB Nederland en VNO-NCW. Ondernemers in de horeca zijn een maand geleden het meest pessimistisch. Mocht de crisis meer dan zes maanden duren dan verwacht ook een meerderheid van de ondernemers in de auto- en motorbranche, de bouw en in de sector cultuur, sport en recreatie dat het voortbestaan van hun bedrijf in gevaar komt. Ondernemers in de verhuur en handel in onroerend goed zien de continuïteit van hun bedrijf het minst gevaar lopen door de coronacrisis. In de detailhandel kan de helft van de ondernemers geen inschatting maken hoe lang hun bedrijf het kan volhouden. Per saldo zijn kleinere bedrijven het somberst en verwachten grotere bedrijven minder snel in gevaar te komen.

inschatting-ondernemers

Driekwart van de ondernemers gaat voorts uit van een afname van de omzet door corona in het tweede kwartaal, bijna 44 procent verwacht een omzetdaling van meer dan 20 procent. Slechts 6 procent van het totaal aantal ondernemers verwacht een omzettoename. Ondernemers die groei van omzet voorzien komen vooral voor in de detailhandel (27 procent) en vervoer en opslag (8 procent). Naast een omzetdaling verwacht een ruime meerderheid van bedrijven ook een afname van de personeelssterkte in het lopende kwartaal. Bijna een kwart van de bedrijven verwacht de hoeveelheid personeel met zelfs meer dan 20 procent te moeten reduceren als gevolg van de coronacrisis. In de horeca wordt het meeste verlies aan werkgelegenheid verwacht, maar ook in de auto- en motorbranche en de cultuur, sport en recreatiesector. In de detailhandel verwacht circa de helft een stabiel personeelsbestand - desgevraagd begin april, vóór de aangekondigde versoepelingen. Op 15 mei verschijnt bij het CBS het reguliere nieuwsbericht Ondernemersvertrouwen tweede kwartaal 2020.

(Vloerenplein, 08-05-2020)

Tarkett heeft last van cyberaanval

tarkett-logoTarkett heeft begin deze week meegedeeld het slachtoffer te zijn van een cyberaanval die sinds 29 april een deel van zijn activiteiten heeft getroffen, ondanks de door de groep ingevoerde IT-beveiligingsmaatregelen. Als reactie hierop verklaart Tarkett onmiddellijk zijn informatietechnologiesystemen te hebben stopgezet en de nodige preventieve maatregelen te hebben genomen om zijn activiteiten en de gegevens van zijn werknemers, klanten en partners te beschermen.

"Tarkett's teams zijn momenteel volledig gemobiliseerd met de steun van vooraanstaande externe IT-experts en forensisch onderzoek om de activiteiten zo snel mogelijk weer normaal te laten verlopen. Commerciële en productieactiviteiten blijven momenteel verstoord," aldus een statement van 4 mei vanuit het hoofdkantoor in Parijs. Tarkett zegt verder in contact te staan met de relevante autoriteiten en zijn cybersecurity-verzekeraar op de hoogte te hebben gebracht. De onderneming belooft updates te verstrekken naarmate de toestand zich ontwikkelt.

Op onder meer sociale media, adviseert Tarkett Nederland klanten met vragen omtrent orders en dergelijke om hun contactgegevens te sturen naar Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken , waarna de accountmanager contact zal opnemen.

(Vloerenplein, 08-05-2020)

Leoxx komt met nieuw onderhoudsconcept

Icon-XXtra-CareVloerenleverancier Leoxx heeft samen met onderhoudsspecialist Duofort het onderhoudsconcept XXtra Care ontwikkeld, dat bijzonder heet te zijn doordat vloeronderhoud al direct in het aankoopproces wordt meegenomen. Deze 'APK voor vloeren' betreft een aanvullende optie voor de koper van een vloer van eerstgenoemde. De klant krijgt dan een op type vloer, toepassingsgebied en mate van gebruik afgestemd onderhoudsvoorstel. Na installatie van de vloer wordt desgewenst een eenmalige onderhoudsinstructie op locatie gegeven voor de facilitair manager en reguliere schoonmaakdienst. Daarnaast wordt een onderhoudscontract afgesloten voor professioneel periodiek onderhoud door Duofort.

(Vloerenplein, 08-05-2020)

Ook Mohawk levert in door Covid-19

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey Lorberbaum: '"De wereld is veranderd in het eerste kwartaal en we leiden het bedrijf nu doorheen een ongekende situatie."Mohawk Industries, 's werelds grootste vloerenconcern, heeft in het eerste kwartaal 6,4 procent netto-omzet prijs moeten geven, van ruim 2,4 miljard dollar vorig jaar naar nu bijna 2,3 miljard dollar. De bedrijfswinst is met 8,4 procent gezakt, van afgerond 165 miljoen naar 151 miljoen dollar. "De wereld is veranderd in het eerste kwartaal en we leiden het bedrijf nu doorheen een ongekende situatie," aldus CEO Jeffrey S. Lorberbaum, die verzekert dat de groep over voldoende liquiditeit beschikt om door de mindere tijden heen te komen en om klaar te staan wanneer de economie zich weer herstelt.

De divisie Global Ceramic Segment verliest 6 procent omzet in de eerste drie maanden, Flooring North America 8 procent en Flooring Rest of the World 5 procent (al blijft die laatste netjes stabiel bij constant veronderstelde wisselkoersen en aantallen werkdagen).

Mohawk schrijft in zijn persbericht dat de resultaten tot aan de uitbraak van Covid-19 volgens plan waren. "Naarmate de tijd verstreek, ondervonden al onze markten de invloed van overheidsmaatregelen om de verspreiding van het virus te beperken, waarbij sommige activiteiten in de retail en de productie op slot gingen. In al onze markten is de vraag dramatisch gedaald, waarbij de residentiële herinrichting tot nu toe het meest werd geraakt en de doe-het-zelfproducten het beste presteerden, aangezien sommige mensen klussen aanvingen terwijl ze thuis bleven."

"Naarmate de vraag afnam, hebben we de productie aanzienlijk verminderd en worden wekelijks aanpassingen gedaan om ons te voegen naar de veranderende omgeving. Zelfs waar verplichte shutdowns zijn opgelegd, blijven we goederen vanuit voorraad naar onze nog actieve klanten verzenden. We verlagen onze kosten door ontslagen en tijdelijke werkloosheid in te voeren, gebruikmakend van overheidssteun waar deze beschikbaar is en we vangen arbeidskosten op waar dit verplicht is," zo vervolgt het concern. "We profiteren van lagere grondstof- en energiekosten, hoewel de tegenwind aanzienlijk harder waait. We beperken onze uitgaven en investeringen tot wat essentieel is om het bedrijf te runnen en verbeteren de verslaglegging voor het aansturen van wezenlijke aandachtsgebieden, zoals voorraadniveaus, personeelsbestand, vorderingen en schulden."

Ook Mohawk moet vaststellen dat het coronavirus momenteel, begin mei, overal ter wereld economieën danig verstoort. "Sommige landen onderzoeken het versoepelen van de beperkingen, terwijl andere deze uitbreiden. Al onze fabrieken over de hele wereld zijn nu weer in bedrijf, behalve die in Mexico en een kleine fabriek in Pennsylvania." De hierboven geschetste maatregelen worden voortgezet. Het concern waagt zich niet aan concrete winstvoorspellingen voor het tweede kwartaal, aangezien bijvoorbeeld het tempo waarin overheden zaken weer vrijgeven en de daaropvolgende reactie van de consumenten zich lastig laten bepalen. "Aan het einde van april, nu het merendeel van de mensen zich wereldwijd schuil houdt, ligt onze verkoop ongeveer 35 procent onder het voorgaande jaar en we kunnen niet voorspellen in welk tempo het zal herstellen," aldus Mohawk, dat zijn optimistische blik op de toekomst overigens behoudt.

(Vloerenplein, 06-05-2020)

Geen Domotex Turkey dit jaar

sfeerbeeld-domotexturkije-logoSfeerbeeld Domotex Turkey. (foto: Hannover Fairs Turkey)Vakbeurs Domotex Turkey, die gepland stond voor 13 t/m 16 juli a.s. in Gaziantep, is een volgend slachtoffer van Covid-19. Het evenement, met zijn nadruk op machinaal vervaardigde tapijten, gaat dit jaar niet door. Organisator Hannover Fairs Turkey zegt dat gezondheid en veiligheid van betrokkenen voorop staan en suggereert daarnaast zijn deelnemers nu geen geslaagde beurs te kunnen garanderen. Het besluit om te annuleren is naar eigen zeggen genomen in nauw overleg met ondersteunende verenigingen, exposanten in binnen- en buitenland en ook bezoekers. De nieuwe datum van Domotex Turkey, ergens in 2021, wordt binnenkort bekendgemaakt. De vorige, zesde editie was goed voor ruim 200 exposanten en 14000 bezoekers.

Het blijft op de beurskalender overigens niet bij annuleringen in nu ook de zomermaanden. Vanuit een andere tak van de interieurbranche komt vandaag bericht dat de tweejaarlijkse vakbeurs Light+Building te Frankfurt, die al was opgeschoven van maart naar nota bene eind september, begin oktober, geen doorgang kan vinden vanwege 'het virus'. Wordt allemaal vervolgd dus.

(Vloerenplein, 06-05-2020)

Aantal verkochte woningen gestegen in Q1

cbs-logoIn het eerste kwartaal van dit jaar zijn 51.579 bestaande koopwoningen verkocht in Nederland, zo blijkt uit gegevens van het CBS en het Kadaster. Dit is een (voor de interieurbranche gunstige) toename van het aantal verkochte woningen van 4.148 stuks, ofwel een plus van 8,7 procent, ten opzichte van de 47.431 uit dezelfde periode vorig jaar. De cijfers voor afgelopen maart (18.627) laten zelfs een stijging van 10,6 procent zien in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder (toen 16.836).

(Vloerenplein, 04-05-2020)

Nieuws Branchevereniging Projectinrichting

bvp-logo-2020De Branchevereniging Projectinrichting (BVP) meldt in een nieuwsbrief van 22 april jl. dat zijn bestuur weer compleet is na de komst van twee nieuwe mensen. Het bestuur wordt nu gevoerd door Lieuwe Steendam (voorzitter), William Snoeren (vice-voorzitter), Jolanda van der Spiegel (penningmeester), Monique Zuure, Mark Jongkind en beide nieuwkomers Wilco de Ruiter en Leroy Lutterman. Ab Sprong voert het secretariaat. Na toetreding van, als meest recente lid, Object Carpet, telt de vereniging inmiddels al 109 leden, onder wie 64 projectinrichters, 39 leveranciers en fabrikanten en zes vloeronderhoudsbedrijven.

Verder schetst de BVP de gang van zaken bij zijn achterban, in deze tijden van corona. "Het zijn nu onzekere tijden ook voor de leden van de Branchevereniging Projectinrichting. Sommige leden hebben het moeilijk omdat ze veelal in zorginstellingen etc. werken. Andere konden of kunnen het werk amper aan, omdat scholen en vergaderlocaliteiten nu de gelegenheid aangrijpen om werkzaamheden te laten verrichten. Wel blijkt uit onze contacten met de leden dat er ongerustheid is over de komende periode," aldus het bestuur, dat verder aangeeft dat de ledenvergadering van volgende maand komt te vervallen. De BVP hoopt dat het wel mogelijk is om op dinsdag 6 oktober een Dag van de Projectinrichting te organiseren.

Ook meldt de BVP zich als lid te hebben aangesloten bij lobbyorganisatie MKB Nederland, dit met name met het oog op steun aan zijn eigen achterban op het vlak van regelgeving en dergelijke. Verondersteld wordt dat MKB Nederland, als vereniging die uitsluitend brancheverenigingen als lid heeft, kan ondersteunen op gebieden waar (kleinere) verenigingen zelf minder goed voor zijn toegerust.

(Vloerenplein, 04-05-2020)

Protocol veilig winkelgebied in aantocht

inretail-logo-cINretail laat weten, mede naar aanleiding van de media-aandacht vandaag voor drukte in de winkelstraten, in de afrondende fase te zitten van het protocol 'Veilige Winkelgebieden', dat samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), platform De Nieuwe Winkelstraat en partners uit de Retailagenda wordt gemaakt. Deze week nog willen de experts het protocol opleveren.

"We kunnen met z'n allen niet alleen veiliger, maar ook slimmer winkelen," zo klinkt het in een persbericht van de brancheorganisatie. "Ondernemers hanteren vaak langere openingstijden voor meer spreiding. Of ze bieden bijvoorbeeld winkelen op afspraak. We roepen consumenten op om vooral de hele week te gebruiken om te winkelen. Via een advertentie die woensdag in landelijke en regionale dagbladen verschijnt, wordt kopen op rustige momenten gestimuleerd. Weekendpieken willen we vermijden."

INretail en VNG leveren de landelijke richtlijnen voor winkelgebied-protocollen. Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) helpt met de regionale uitrol. Vooruitlopend hierop werden in Delft al maatregelen genomen nadat bezoekersaantallen toenamen. De doorstroming is daar inmiddels sterk verbeterd door ruimte te maken voor veilig winkelen. Potentiële knelpunten in bezoekersstromen zijn bijvoorbeeld opgelost met duidelijk grondmarkeringen. Ook in Assen en veel andere plaatsen zijn preventieve maatregelen genomen. De landelijke richtlijnen leveren volgens de initiatiefnemers handvatten voor een zoveel mogelijk uniforme en duidelijke aanpak.

Voor de veiligheid van klanten en medewerkers in de winkel introduceerde INretail eerder een protocol 'Veilig Winkelen', met handige checklists. In het protocol 'Veilige Winkelgebieden' zien de plannenmakers een goede basis voor groen licht van de veiligheidsregio's die eerder ook het protocol 'Veilig Winkelen' positief beoordeelden.

(Vloerenplein, 04-05-2020)

Afbouwbedrijven vooral met zorgen om later

noa-logoDe meeste afbouwbedrijven blijven nog goed aan het werk, zo blijkt uit een rondvraag van de Nederlandse Ondernemersvereniging voor Afbouwbedrijven (NOA) in zijn achterban van stukadoors, vloerenleggers, natuursteenbewerkers, plafond- en wandmonteurs, blokkenstellers en terrazzospecialisten.

Terwijl veel particulieren hun opdrachten momenteel uitstellen, zijn veel projecten in scholen, horeca en kantoorgebouwen daarentegen naar voren getrokken. Veel NOA-leden zijn druk met 'kleinere klussen'. Er wordt gesignaleerd dat opdrachtgevers van grote projecten, zoals woningbouwcorporaties, afwachtend zijn.

Door bijna geen van de ondervraagden is tot eind april gebruik gemaakt van de noodmaatregelen van de overheid. Ze merken wel omzetverlies, ondanks dat de sector geen lockdown heeft, doordat werkzaamheden vanwege de coronamaatregelen 'improviserend' moeten worden aangepakt.

Wel zijn er zorgen over de continuïteit op de langere termijn. Zorgelijk voor veel afbouwondernemers is dat zij nu al moeilijkheden ondervinden om aan de juiste materialen en grondstoffen te komen. De import van grondstoffen uit China en India komt mondjesmaat weer op gang, maar leveringen uit tal van andere landen hebben vertraging.

Voorts wordt gevreesd voor de werkvoorraad na de bouwvak, zo brengt de NOA verslag uit. De opdrachtenstroom moet wat zijn achterban betreft sneller terug op het oude niveau komen en er zouden veel meer vergunningen moeten worden afgegeven en aanbestedingen worden gedaan. Van de overheid wordt gevraagd om toe te staan dat projecten die door de stikstof- of PFAS-problematiek zijn stilgelegd, weer kunnen worden voortgezet. Geen enkele ondervraagde haalt het overigens in zijn hoofd om personeel te ontslaan.

(Vloerenplein, 04-05-2020)

Interfloor introduceert Murano

Interfloor-MuranoMurano heeft een gemêleerd beton-achtig dessin, hier toegepast in hal en woonkamer.Nieuw bij Interfloor is Murano, een tapijtcollectie die zich kenmerkt door een hedendaags dessin in beton-look. Het soft-gemarmerde effect geeft de vloer een industriële en stoere aanblik, die evenzo modern en minimalistisch genoemd mag worden. Zijn uitstraling maakt hem geschikt voor uiteenlopende interieurstijlen. Het als prijsvriendelijk voorgestelde tapijt is aanbevolen voor normaal woongebruik, mits voorzien van ondertapijt ook op trappen. "Een elegante interpretatie van beton," zo omschrijft Interfloor de nieuwkomer in zijn assortiment, "echter aangenaam warm, zacht onder de voeten, geluid absorberend en akoestiek verhogend."

De collectie is verkrijgbaar in een aantrekkelijk mediterraan kleurenpalet, met zowel uitgesproken kleuren als terra en okergeel als naturel tinten die breed toepasbaar zijn. Murano is vervaardigd van honderd procent Soft@Home polyamide 6.0, ultra-zachte garens die volgens de leverancier uit Zwartsluis voor behaaglijk woongenot zorgen en een luxe en comfortabele uitstraling creëren.

In zijn nieuwsbrief van vandaag meldt Interfloor voorts dat er sinds zijn vorige corona-update van anderhalve maand geleden niets is veranderd op het vlak van serviceniveau, diensten en continuïteit. "Onze voorraden zijn geheel op peil en we kunnen u blijven leveren wat nodig is. Ook ons distributiecentrum is vol in bedrijf en we staan dagelijks in contact met fabrikanten en onze transporteur," zo informeert het bedrijf zijn klanten. Tevens blijven zijn salesmanagers hun relaties zoveel mogelijk bezoeken met nieuwe ontwikkelingen en producten die verkoopkansen dienen te bieden.

(Vloerenplein, 01-05-2020)

CBS-cijfers maart in teken coronabeleid

De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus hebben een groot, wisselend effect gehad op de detailhandel in maart, aldus rapporteert het CBS. Zo noteren winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren de grootste omzetstijging (+22,6 procent) sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers vijftien jaar geleden, terwijl kleding- en schoenenwinkels een ongekend omzetverlies (beide rond minus 40 procent) optekenen. Supermarkten, drogisterijen en ook winkels in consumentenelektronica en witgoed hebben in maart goede zaken gedaan.

omzet-detailhandel-maart

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren sluiten het eerste kwartaal af met een omzetplus van 13,6 procent, nadat in januari al een groei van 5,4 procent en in februari van 11,3 procent mocht worden bijgeschreven. Deze brede klasse omvat onder meer de winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren, winkels met een assortiment bestaande uit verf en verfwaren, behang, gordijnen en gordijnstoffen, binnenzonweringen en jaloezieën, winkels in wand- en vloertegels en winkels in keukens en keukenkasten. Specifiek de bouwmarkten hebben in maart zelfs 26,1 procent weten te plussen, waarmee zij hun vlak begonnen kwartaal alsnog afsluiten met een groei van 11,8 procent.

De omzet van de winkels in non-food krimpt in maart met 8,0 procent, de grootste omzetdaling in zeven jaar tijd. De winkels in meubels, verlichtingsartikelen en woninginrichting algemeen assortiment sluiten zich hierbij aan met een omzetverlies van 6,6 procent. Het cluster meubels en woninginrichting sluit het eerste kwartaal evenmin af met nog een 'groen' cijfer van 1,5 procent, na groei opgetekend te hebben in januari (+3,4 procent) en vooral februari (+8,7 procent).

De detailhandel als geheel heeft afgelopen maart 3,5 procent meer omgezet dan in maart vorig jaar. Het verkoopvolume ligt 2,0 procent hoger. Het eerste kwartaal is door de verzamelde detailhandel afgesloten met een omzettoename van 4,0 procent.

De online omzet ligt in maart 28,8 procent hoger. Sinds de publicatie van de internetverkopen in januari 2014 is de groei niet zo sterk geweest. Webwinkels hebben 24,4 procent meer omgezet, multi-channelers 35,4 procent meer. In het eerste kwartaal is de online omzet met 19,1 procent toegenomen.

(Vloerenplein, 01-05-2020)

Onzekerheid troef bij brancheorganisaties

Er zijn bijna geen bedrijven meer te vinden die nog weinig ervaren van de coronacrisis, zo blijkt uit een enquête onder de leden van MKB-Nederland en VNO-NCW die is uitgevoerd tussen 18 en 20 april. De online vragenlijst is door 123 brancheorganisaties ingevuld. Voor 93 procent geldt dat ze nu al enigszins tot zwaar worden getroffen, waarbij 58 procent van de branchedirecteuren meldt dat de situatie de afgelopen maand verder is verslechterd.

impact van de coronacrisis op de omzettenImpact coronacrisis op omzetten, nu en komende drie maanden. (bron: Tweede enquête MKB-Nederland en VNO-NCW onder branchedirecteuren; illustratie: LinkDesign)

De gevolgen van de coronacrisis worden duidelijker: waar vorige maand nog minder dan de helft van de branches een omzetdaling meldde van meer dan 20 procent, is dit nu aan de orde bij bijna zes van de tien. Voor de komende drie maanden verwacht slechts 1 procent een groei van de omzet, met name in de online shopping- en levensmiddelensectoren, 15 procent een stagnatie en de resterende 84 procent een meer of minder grote krimp. De verwachtingen voor de werkgelegenheid houden gelijke tred: 76 procent verwacht een beperkte tot sterke daling van de werkgelegenheid, slechts 4 procent verwacht de komende maanden een toename van het aantal banen.

Veel branches, zo blijkt verder uit de rondvraag, ervaren met name de mogelijkheid tot uitstel van belastingen en de NOW uit het steunpakket als goede en passende steunmaatregelen. Mede daardoor is het percentage dat aangeeft te verwachten dat ondernemingen niet aan verplichtingen voor bestaand krediet kunnen voldoen ten opzichte van vorige maand gedaald van 65 naar 33 procent. Twijfel is er echter bij branches of hun achterban genoeg heeft aan het steunpakket.

Bijna 60 procent van de branches voorziet dat bedrijven met het huidige steunpakket het hoofd niet langer dan drie maanden nog boven water kunnen houden. Veel branches verwachten dat na de zomer de effecten in hun deel van de keten pas echt merkbaar worden. Zo zegt MKB INFRA, de Vereniging van Infrabouwers, dat de orderportefeuilles nu nog vol zitten. "Maar onze sector is laat-cyclisch. De ernstige gevolgen gaan we over een aantal maanden merken. Tenzij alles op alles wordt gezet om opdrachten naar voren te halen." Ook het feit dat nog niet helder is hoe de steunmaatregelen er na de zomer uit zien, leidt tot veel onzekerheid, zo stellen de onderzoekers.

De onzekerheid heeft invloed op de voorgenomen investeringen. Zo'n 45 procent verwacht dat er veel minder geïnvesteerd gaat worden in hun branche, nog eens 43 dat er iets minder geïnvesteerd wordt. Dit duidt volgens de ondernemersorganisaties op een verzwakt verdienvermogen bij bedrijven en is een slecht teken voor een snel en structureel herstel van de economie en de werkgelegenheid.

Wel zien veel branchedirecteuren mogelijkheden voor de anderhalvemetereconomie. Ruim 70 procent ziet daar kansen toe, vooral via de sectorprotocollen die al veelvuldig zijn opgesteld. Veel branches geven wel aan dat een en ander afhangt van de beschikbaarheid van beschermingsmiddelen (29 procent) en financiële steun om te komen tot een rendabele business case (24 procent). In die nieuwe situatie zullen veel ondernemers immers nog steeds verlies maken doordat zij substantieel minder klanten krijgen dan normaal.

(Vloerenplein, 29-04-2020)

Lintje voor André Toonen van Cunera

Andre-Toonen-CuneraAndré Toonen.André Toonen, directeur en eigenaar van Cunera in Rhenen, is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau, zo meldt het lokale nieuwsmedium de Grebbekrant. Toonen heeft het lintje mogen ontvangen voor onder meer het belang dat hij en zijn bedrijf toekennen aan circulaire vloerbedekking en voorts vanwege zijn belangeloze en onbezoldigde inzet in een recent verleden als voorzitter van de Modint-ledengroepering NTC (Nederlandse Textiel Conventie) en als lid van het algemeen bestuur van dit ondernemersnetwerk. Hij is ook een van de grondleggers van de Bedrijvenkring Rhenen, een bloeiend platform voor de bevordering van het ondernemerschap in de regio, en vervulde lange tijd diverse functies bij voetbalvereniging SV Candia '66. De bijbehorende versierselen zullen later dit jaar worden opgespeld door de burgemeester.

(Vloerenplein, 28-04-2020)

Parador komt met online vloervisualisatie

Parador Neuer-RaumdesignerNieuwe ruimteplanner van Parador.Parador stelt een vrij toegankelijke online service beschikbaar die consumenten aan de hand van 'augmented reality' helpt bij het fotorealistisch visualiseren van vloerbedekking in hun woning. De gebruiker hoeft slechts een foto van zijn kamer te maken met zijn smartphone of een bestaande foto te uploaden. De gewenste vloer wordt direct en automatisch op schaal in de ruimte weergegeven, met als bijzonderheid een realistische weergave van het meubilair en de lichtval.

Wat de vloerenmaker in het Duitse Coesfeld betreft, zullen met name zijn afnemers in de vakhandel baat hebben bij de digitale tool. Verkopers kunnen hun klanten, die de vloer immers direct kunnen 'ervaren', zo naar behoren begeleiden richting een aanschaf. Parador oppert dat bedrijven die gebruik maken van de technologie hun verkoopquota zelfs aanzienlijk kunnen verhogen. De 'Parador PlanBar' is (via www.parador.de) bereikbaar onder parador.materialo.com.

(Vloerenplein, 28-04-2020)

Plus voor INretail Woonwinkelmonitor in Q1

De omzet van de deelnemers aan de INretail Woonwinkelmonitor is in het eerste kwartaal van 2020 met per saldo 4,1 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2019, zo rapporteert de branchevereniging. De plus stoelt op fraaie resultaten in de eerste twee maanden van het jaar, een periode die de woonwinkels in de monitor met bijna 10 procent meer omzet hebben weten af te sluiten. In de loop van de maand maart werd een duidelijk negatieve omzetontwikkeling zichtbaar, waarvan de oorzaak bekend is.

2020-Q1-woonbrancheOmzetontwikkeling woonbranche t.o.v. dezelfde periode van het voorgaande jaar. (Bron: INretail Woonwinkelmonitor)

Op de woningtextielzaken na (minus 0,4 procent) laten alle segmenten een positieve omzetontwikkeling zien in het eerste kwartaal. De keukenspeciaalzaken scoren, met inbegrip van de ontwikkelingen in maart, een dikke plus van 13,1 procent. Zes van de tien woonwinkels (61 procent) noteren een omzetstijging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

(Vloerenplein, 24-04-2020)

'Dit is de tijd dat je creatief moet zijn'

Van-Ravensberg-InCoDa-20190916Arnoud van Ravensberg, Sales Director Benelux IVC: "We willen als IVC onze klant bijstaan en de consument naar de winkel brengen."Ondanks de ingewikkelde marktomstandigheden van dit moment kan IVC tevreden terugkijken op de afgelopen periode. "We hebben de wind goed in de zeilen," zo vertelt Arnoud van Ravensberg, Sales Director Benelux IVC. "En dat is niet in de laatste plaats te danken aan onze innovatieve producten. Zo is LayRed 55, de rigide LVT-vloer met geïntegreerde akoestische ondervloer, wereldwijd een groot succes. Retailketens en projectinrichting pakken dit product goed op. We hebben inmiddels zoals bekend de nieuwe versie van LayRed (mét embossering) in de markt gezet."

"Daarmee hebben we in korte tijd al twee prijzen in de wacht gesleept," zo vervolgt Van Ravensberg. "Eind vorig jaar de 'IconicAward 2020: Innovative Interior' in de categorie 'Wall, Floor, Ceiling', vanwege de uitstekende kwaliteit van het ontwerp. En onlangs ontvingen we ook de prestigieuze Red Dot Award voor LayRed 55 voor 'Product Design' [zie nieuws van 01-04-2020, red.]. De rigid vloeren worden in onze eigen fabriek in België geproduceerd, en we zijn dus niet afhankelijk van aanvoer vanuit het buitenland, hetgeen de leveringsbetrouwbaarheid ten goede komt. Daarnaast gooien we ook hoge ogen met onze visgraat in LVT. We hebben deze collectie uitgebreid met nieuwe kleuren en matte uitvoeringen, prijstechnisch in een goede mix. Het visgraat is in de Benelux een ongekend succesnummer, vooral in Nederland."

De vloeroplossingen van IVC komen regelmatig voorbij in diverse televisieprogramma's zoals 'Eigen huis en Tuin', 'VT wonen' en 'Help mijn man is klusser'. "Onze vloeren komen daar goed aan bod, met onder andere een gedegen uitleg over de diverse toepassingsmogelijkheden en de installatie. De visibiliteit draagt bij tot een goede positionering en profilering. We helpen en adviseren de winkeliers in deze lastige periode zo goed als we kunnen. Dat doen we onder meer met het sturen van vele stalen waarmee ze de klant juist nu op maat kunnen bedienen. Ik denk dat we nog nooit zoveel stalen hebben verzonden als in deze periode. Dit wordt erg positief ontvangen en daar gaan we dan ook mee doorpakken. We willen als IVC onze klant bijstaan en de consument naar de winkel brengen. Het voelt wellicht zo dat we door de Corona-maatregelen van dit moment wat teruggeworpen zijn in de tijd, maar dit is juist de periode dat je creatief moet zijn. Een mooie kans om je te onderscheiden," aldus Van Ravensberg tot besluit.

(Vloerenplein, 22-04-2020)

Coronavirusbeleid blijft in beweging

coronavirusOm de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en de druk op de zorg te beperken heeft de overheid gisteren bekendgemaakt dat het verbod op (planbare en vergunningplichtige) evenementen met drie maanden is verlengd tot 1 september. Verder is de sluiting van de horeca met drie weken verlengd tot 20 mei. Dezelfde datum geldt voor samenkomsten zoals in musea, concertzalen, theaters, sportclubs en sportwedstrijden en voor de sluiting van kappers, nagelsalons en andere contactberoepen. De maatregelen van dinsdag volgen op eerder genomen maatregelen. Zo blijven winkels verplicht om ervoor te zorgen dat mensen afstand houden, bijvoorbeeld via een deurbeleid. Winkels worden gesloten als ze zich niet aan de gestelde regels houden. Ook kunnen er forse boetes worden uitgedeeld als de regels niet worden nageleefd.

In een eerste reactie na de persconferentie van gisterenavond verklaart INretail dat het weliswaar positief is dat de intelligente lock down werkt als wapen tegen de verspreiding van het coronavirus, maar dat het voor winkelondernemers belangrijk is dat consumenten veilig kunnen blijven kopen. "De economie wordt door de maatregelen keihard geraakt en moet wel blijven draaien. De overheid kan dat stimuleren door uit te dragen dat veilig winkelen mag en dat protocollen daarvoor werken," aldus de branchevereniging, die afkeurt dat de overheid nu oproept om 'liever niet' te winkelen. "Hulp van de overheid en andere partijen zal voor de non-food retail nodig blijven, zolang beperkingen gelden."

Zoals bekend is een uitgebreid maatregelenpakket opgetuigd om ondernemers tijdens de coronacrisis tegemoet te komen. Deze bestaat uit financiële tegemoetkomingen (NOW, Tozo en TOGS), diverse financierings- en/of kredietregelingen, belastingmaatregelen en voorts sector- en branchespecifieke regelingen.

De NOS bericht vandaag dat het kabinet de eind mei aflopende steunmaatregelen voor bedrijven (onder meer de NOW en de Tozo) wil verlengen "zolang dat nodig is", maar tegelijk bezig is om voorwaarden in te bouwen voor deze tweede ronde aan steunmaatregelen. Zo wordt onderzocht hoe het uitkeren van bonussen of dividend aan banden kan worden gelegd en hoe hierop valt toe te zien bij vooral kleinere ondernemers. Ook zou de omscholing van personeel een voorwaarde kunnen zijn. Voorts wordt volgens de NOS gekeken of het wel voor alle sectoren wenselijk is dat de overheid (via de NOW-regeling) tot maximaal 90 procent van het salaris betaalt voor werknemers voor wie geen werk is. De tweede week van mei vallen de besluiten hierover.

Naast de NOW, wordt ook de maatregel die zzp'ers een inkomen tot bijstandsniveau verschaft, verlengd zolang als nodig is. Bijna een kwart miljoen van hen hebben zich al gemeld voor deze steunmaatregel. De tegemoetkoming van 4000 euro voor bedrijven die zijn getroffen door het coronabeleid is evenwel eenmalig geweest. In overweging is nog om met specifieke maatregelen te komen, bijvoorbeeld voor organisatoren van evenementen die nu drie maanden langer op slot gaan.

De omroep berekent dat het kabinet tot nu toe 19 miljard euro heeft uitgegeven aan de tot eind mei lopende financiële maatregelen. De verwachting is bovendien dat circa een vijfde van de 45 miljard euro aan uitgestelde belastingen later niet geïnd kan worden.

MKB-Nederland stelt voor, in een reactie op de persconferentie, om in een tweede noodpakket antwoorden te vinden op de vraag hoe specifiek de omzetderving van bedrijven straks gecompenseerd kan worden. VNO-NCW vraagt het kabinet - "nu het allemaal langer duurt met alle risico's van dien" - om een tweede pakket van noodmaatregelen te ontwikkelen dat ondernemers "langer en beter" helpt. VNO-NCW vraagt het kabinet ook om het naar voren halen van bijvoorbeeld investeringen in woningbouw, infrastructuur en technologie.

(Vloerenplein, 22-04-2020)

Nieuw assortiment MeisterDesign. laminate
De-premiumcollecties-LD-250De premiumcollecties LD 250 en LL 250 zijn '24h' watervast en aanbevolen voor in de badkamer. Op de foto MeisterDesign. laminate LD 250, Fjordeik grijs 6847.
Het-decor-Multiwood-bootstHet decor 'Multiwood' bootst liefst tien houtsoorten na met behoud evenwel van een harmonische uitstraling. Afgebeeld is de MeisterDesign. laminate LD 150, Multiwood 6849. (Foto's: Meister)

MeisterWerke heeft zijn assortiment laminaatvloeren recentelijk flink onder handen genomen in het licht van technische updates en trends. Een belangrijke vernieuwing in het nieuwe laminaatassortiment 'MeisterDesign. laminate' is de '24h'- of '4h'-bestendigheid tegen water. Hiermee zijn bepaalde laminaatvloeren goedgekeurd voor gebruik in vochtige ruimtes. Deze eigenschap wordt bereikt dankzij het AquaSafe-systeem (4h) en AquaSafe-systeem+ (24h). Dit bestaat uit een reeks elementen die de vloer beschermen tegen binnendringend vocht, zo somt de fabrikant op: een van nature waterdicht oppervlak van melaminehars, de nieuwe AquaStop-geïmpregneerde voegen, de zeer hoge dichtheid van de voegen en een tegen uitzetten verbeterde dragerplaat.

De acht collecties van MeisterDesign. laminate worden onderverdeeld naar drie soorten van productopbouw. De 'topcollecties' LL 250 en LD 250 beschikken met een dikte van 10 mm over een bijzonder hoge en stabiele productopbouw (gebruiksklasse 23 | 32). Ze zijn conform de normen van onder meer de EPLF vierentwintig uur lang watervast. De collecties worden aanbevolen voor toepassingen die veel vragen van weerstandsvermogen en houdbaarheid, en het spreekt vanzelf de badkamer.

Laminaatvloeren uit het kwartet collecties LL 150, LD 150 en LB 150 bieden een verscheidenheid aan formaten en dessins in hout en tegels. Hun opbouwhoogte van 8 mm, de gebruiksklasse 23 | 32 voor sterk belaste woonruimtes en gemiddeld intensief gebruikte commerciële ruimtes (zoals kleine winkels en restaurants) en '4h'-bestendigheid tegen water, maakt deze vloeren breed toepasbaar.

De als 'instapcollecties' gepresenteerde LD 55 en LC 55 hebben een dikte van 7 mm (8,5 mm bij een contactgeluiddempende onderlaag) en zijn ingedeeld in gebruiksklasse 23 | 31, waarmee de vloeren worden geadviseerd voor woon- en slaapkamers, kinderkamers en licht belaste commerciële ruimtes (zoals hotelkamers of kantoorruimtes).

(Vloerenplein, 20-04-2020)

Project COREtec in schoonheidssalon

Decor-Unity-OakDecor 'Unity Oak' uit collectie COREtec Wood XL+ in Zwitserse schoonheidssalon.Een schoonheidssalon in het Zwitserse Zürich heeft voor de vloerbedekking de keuze laten vallen op de COREtec Wood XL+ 50-LVP-957 'Unity Oak', niet in het minst vanwege het onderhoudsgemak dat deze biedt. De watervaste klikvloer laat zich als zodanig gemakkelijk plaatsen, beschikt over een zeer krasbestendige toplaag (klasse 33) en zorgt voor een stil loopgeluid. Schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid hebben volgens de leverancier weinig tot geen grip op hem. De onderlaag van kurk verbetert de akoestiek nog extra en maakt in de meeste gevallen een ondervloer overbodig. Daarnaast is hij honderd procent waterproof.

Gezien de eigenschappen van het gamma COREtec Wood XL+, wordt deze dan ook aangeraden voor gebruik in onder meer schoonheidssalons, beauty centers, kapperszaken, wellness centers en sauna's. In de reeks bevinden zich verder nog de dessins Dobra Oak, Tasman Oak, Warwick Oak, Ellis Oak, Sava Oak en Kolia Oak, alle op het formaat 228 bij 1830 bij acht millimeter.

(Vloerenplein, 20-04-2020)

'Twents' referentieproject Uzin Utz
Gietvloeren-van-ArturoGietvloeren van Arturo in verkeersgrijs.
Voor-de-afwerking-met-tapijttegelsVoor de afwerking met tapijttegels is gebruik gemaakt van UZIN-lijmen.
Toepassing-van-CodexToepassing van Codex-tegellijmsystemen.

Uzin Utz Nederland is betrokken bij het omvangrijke project 'stadhuis/stadskantoor' in Hengelo. Na een bouwperiode van ruim twee jaar konden het volledig gerenoveerde stadhuis en het nieuwe stadskantoor onlangs in gebruik worden genomen door de Twentse gemeente. Het stadskantoor omvat ongeveer 8000 vierkante meter kantoorruimte, 900 vierkante meter publieksruimte en een parkeerkelder van zo'n 2200 vierkante meter.

Het gebouw is geïsoleerd met vlaswol en voorzien van triple glas en LED-verlichting. Op het (grotendeels) sedumdak zijn 260 zonnepanelen geplaatst. Bovendien zijn alom duurzame en ecologisch verantwoorde afwerkmaterialen gebruikt, de gietvloeren, tapijttegels, het marmoleum en de tegelwerken incluis. De werkzaamheden en productleveringen zijn zoveel mogelijk uitgevoerd door partijen uit de streek, onder wie Uzin Utz Nederland, leverancier van de hier toegepaste merken Arturo, Uzin en Codex.

Qlick Technofloor uit Hengelo heeft diverse ruimtes van het stadskantoor voorzien van polyurethaan gietvloeren. De specialist sprak zijn voorkeur uit voor een systeem van Arturo Unique Flooring op basis van 85 procent natuurlijke grondstoffen. Deze Arturo PU2060 Gietvloer beschikt over een Environmental Product Declaration (EPD) en is AgBB-gecertificeerd. Dit betekent dat het product voldoet aan strenge emissienormen. Medebepalend voor de keuze was dat Arturo-producent Uzin Utz Nederland enkele jaren geleden voor de fundering van zijn nieuwe fabriek gebruik heeft gemaakt van het betonpuin en de restmaterialen die bij de renovatie van het stadshuis waren vrijgekomen. In de parkeergarage heeft Qlick Technofloor het vloeroppervlak van een tweelaagse en dampopen Arturo EP3600 vloercoating voorzien.

Vanaf de eerste verdieping tot aan boven is het stadskantoor voorzien van tapijttegels. Hier en daar, zoals in de koffiehoekjes, is marmoleum toegepast. Abeln Stoffering uit Almelo heeft dit deel van het project vanaf het adviestraject tot en met de levering en montage begeleid. "In totaal hebben wij zestien tapijttegelsoorten toegepast in verschillende kleuren, waarmee we diverse patroonvlakken hebben gemaakt," vertelt vestigingsmanager Ricardo Sjardijn. In de kantoortuinen en op de traptreden vanaf de eerste verdieping zijn tapijttegels van Interface (Paver, Moss, Sett in Stone, Kerbstone, Urban Retreat, World Woven) aangebracht.

Voor het antislip fixeren van de tegels heeft Abeln Stoffering gebruik gemaakt van de UZIN U 1000 film. "Als primer is gekozen voor de UZIN PE 360 dispersievoorstrijk," aldus Sjardijn. "Voor de egalisatie van de vloeren hebben we de zelfvloeiende UZIN NC 160 toegepast." Voor het verlijmen van het marmoleum is gekozen voor de oplosmiddelvrije UZIN LE 41. "Bovendien hebben we gebruik gemaakt van de UZIN KE 2000 lijm voor de schoonloopmatten en UZIN NC 888 voor het aansmeren van de traptreden."

Abeln Stoffering ook betrokken bij de vloerafwerking in het 11.700 vierkante meters tellende stadhuis, dat een nieuwe, functionele indeling heeft gekregen, waar mogelijk met behoud van de bestaande inrichting. In opdracht van de bouwers zijn daar circa 2500 vierkante meter DESSO AirMaster-tapijttegels aangebracht in de kleur 9031, en voorts een kleine 700 vierkante meter aan marmoleum.

Sjardijn: "De tapijttegels zijn met name toegepast in de kantoorruimtes, terwijl het marmoleum is aangebracht in de lifthallen, gangzones en bergingen. In de centrale ruimtes is waar mogelijk de authentieke vloerafwerking behouden." Voor het aanbrengen van de nieuwe vloerafwerkingen werd gebruik gemaakt van de UZIN PE 360 primer, UZIN NC 110 egaline, UZIN NC 182 vul- en uitvlakmassa, UZIN U 2100 dispersie-antislip en UZIN LE 41 kunstharsdispersielijm, evenals de UZIN KE 2000S voor de schoonloopmatten.

De natte ruimtes en keuken van het monumentale stadhuis tot besluit zijn door tegelzettersbedrijf Borckink uit Enter voorzien van hoogwaardige wand- en vloertegels van fabrikant MOSA, dat als eerste bedrijf ter wereld Cradle to Cradle Silver is gecertificeerd voor bijna de gehele collectie. Voor de verlijming en het voegen van de tegels is gebruik gemaakt van diverse producten van Codex.

(Vloerenplein, 20-04-2020)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo