banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-banner-5-19

nieuws
Interfloor brengt behaaglijke Beverly
Toepassing-Beverly-woonkamerToepassing Beverly in de woonkamer.
Beverly-wordt-gebrachtBeverly wordt gebracht als een comfortabele vloerbedekking, met opvallend levendige structuur met schaduwwerkingen.

Interfloor introduceert momenteel de ultra-hoogpolige tapijtcollectie Beverly bij zijn dealers in het land. “Extreem weelderig,” zo beoordeelt de leverancier uit Zwartsluis deze comfort brengende nieuwkomer in zijn assortiment. De kwaliteit is vervaardigd van honderd procent hoogwaardig Ultra Soft Opal polyamide garen en heeft een poolgewicht van niet minder dan tweeduizend vijfhonderd gram per vierkante meter.

De hoogpolige, tweedraads getwijnde garens heten ragfijn te zijn en hebben een hoogte van tien millimeter, waardoor een opvallend levendige structuur met schaduwwerkingen ontstaat. Het meer dan zachte Gentle Touch Yarn zorgt voor woongenot en een hoge mate van comfort, zo belooft Interfloor. De Imprel Opal Soft @ home garens zijn vuil- en vlekbestendig, permanent antistatisch en kleurvast. De gesneden pool draagt daarnaast bij aan de demping van geluid, getuige een contactgeluidisolatie van zelfs 28 decibel.

Beverly is vervaardigd met een ‘twinback backing’ voor toegevoegd comfort en de gewenste stoffeereigenschappen. De vloerbedekking laat zich intensief gebruiken in iedere ruimte in huis, van trap en werkkamer tot normaal projectgebruik. Beverly is voorts gecertificeerd met het ‘GUT’-label, verkrijgbaar in zestien uni-kleuren en wordt niet te vergeten ook aanbevolen als karpet op maat.

Voor komende maand kondigt Interfloor verder alvast de komst aan van de vinylcollecties Modern Stone (steen- en tegeldessins, deels geometrisch) en Modern Wood (houtdessins, met voelbare houtstructuur), gevolgd door de tapijtkwaliteiten Jupiter Project-SDN en Toscane-SDN (Solution Dyed Nylon).

(Vloerenplein, 13-02-2019)

 
Mohawk: 5% meer omzet, 11% minder winst

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey Lorberbaum: “Na vijf opeenvolgende jaren van recordopbrengsten, bleek 2018 moeilijker dan verwacht.”Mohawk Industries heeft afgelopen jaar net niet de kaap van tien miljard kunnen ronden. In 2018 bereikt het Amerikaanse concern een netto-omzet van 9,98 miljard dollar, een toename van 5,2 procent vergeleken met een jaar eerder, ofwel bijna 500 miljoen dollars erbij. Onder de streep houdt het concern 862 miljoen dollar over, een forse daling van 11,3 procent ten opzichte van de 972 miljoen dollar van het vorige boekjaar.

In het vierde kwartaal is Mohawk goed voor een netto-omzet van 2,45 miljard dollar, zo’n 3,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst in het afsluitende kwartaal zakt evenwel van circa 240 miljoen naar 229 miljoen dollar, minus 4,6 procent.

"Na vijf opeenvolgende jaren van recordopbrengsten, bleek 2018 moeilijker dan verwacht,” zo luidt het commentaar van CEO Jeffrey Lorberbaum. “De inflatie nam dramatisch toe, terwijl het LVT in de Verenigde Staten impact had op de overige vloerenproducten, en de meeste van onze markten vertraagden.”

De topman onderstreept dat zijn bedrijf afgelopen jaar, onder lastige marktomstandigheden, niettemin 1,5 miljard dollar heeft geïnvesteerd in baten op de langere termijn. Zo werden in Australië, Nieuw-Zeeland en Brazilië vloerenfabrikanten van naam overgenomen. In Europa werd een tweetal vloerendistributeurs (bedoeld wordt onder andere Peitsman) en een gespecialiseerd mezzaninebedrijf gekocht en maakte Mohawk zijn opwachting op de markt met onder meer tapijttegels. Verder werd geld gestoken in kostenbesparende maatregelen en het terugkopen van aandelen.

Ook de prestaties van Mohawk in het vierde kwartaal werden volgens Lorberbaum mede bepaald door flinke kostenstijgingen, vertragende markten en het nadelig effect van het ‘boomende’ LVT op de verkoop van andere vloerbedekkingen. “Hoewel we prijsverhogingen bij veel producten hebben doorgevoerd, bleven onze bedrijven een toenemende druk op de prijsstelling en de mix ondervinden. Gedurende het kwartaal zorgde de inflatie voor tegenwind in de meeste van onze productcategorieën, doordat de duurdere grondstoffen naar de resultaten doorvloeien. In deze periode hebben we onze industriële productie verlaagd, als aanpassing aan de marktvraag. De aanloopkosten in het kwartaal waren hoger dan we hadden ingeschat, met een tragere toename van de LVT-productie dan verwacht.”

Over het gehele jaar genomen is de divisie ‘Flooring North America’ goed voor ruim 4 miljard dollar netto-omzet (0,5 procent meer dan in 2017). De in omvang tweede divisie, ‘Global Ceramic’, groeit ruim 4 procent tot iets boven de 3,5 miljard dollar. De divisie ‘Flooring Rest of World’ boekt opnieuw de meeste vooruitgang, van ruim 2,0 naar 2,4 miljard dollar, een plus van 15,7 procent.

De bijdrage van het segment ‘Flooring Rest of World’ aan het totale bedrijfsresultaat van 1,1 miljard dollar is vorig jaar 346 miljoen dollar (2017: 329 miljoen), vrijwel evenveel als de 348 miljoen (2017: nog 540 miljoen) van de divisie ‘Flooring North America’, die sinds kort overigens onder handen wordt genomen door onze zuiderbuur Paul De Cock. ‘Global Ceramic’ ten slotte draagt 443 miljoen dollar bij (2017: 525 miljoen).

In het vierde kwartaal is ‘Flooring Rest of World’ goed voor bijna 614 miljoen dollar netto-omzet, ruim 12 procent meer dan de 546 miljoen van vorig jaar. (De gerapporteerde groei is grotendeels dankzij overnames bereikt, organisch bedraagt de vooruitgang dik 3 procent). In de loop van het laatste kwartaal zag Lorberbaum de markt in onder meer Europa afzwakken. Echter: “De LVT-verkopen zetten hun sterke groei voort, en met onze premiumcollecties presteerden we aanzienlijk beter dan de laminaatmarkt als geheel.” Bij het laminaat voerde Mohawk in ‘Flooring Rest of World’ voorts prijsverhogingen door om de hogere kosten en wisselkoerseffecten glad te strijken.

“Onze LVT-verkopen blijven ontstellend groeien naarmate de productiesnelheden toenemen,” zo vervolgt de CEO zijn verhaal over ‘Flooring Rest of World’. “Sommige van onze LVT-introducties werden uitgesteld tot later in deze periode, terwijl we technische problemen moesten zien te overwinnen die onze kosten in het vierde kwartaal verhoogden. In het laatste kwartaal hebben we ongeveer 15 procent aan productieverbeteringen in LVT gezien door het verfijnen van de processen en we voorzien aanhoudende verbetering in het komende jaar.”

Vooruitkijkend naar 2019 blijft Lorberbaum voor het grotere geheel terughoudend, wijzend op de mindere macro-economische omstandigheden wereldwijd en op zaken als schommelingen in de olieprijs en her en der onder druk staande huizenmarkten. Niettemin verwacht de gematigd positieve topman dat de resultaten in de loop van het jaar zullen verbeteren. Het eerste kwartaal van 2019 zal in het teken blijven staan van het aanpassen van de productie aan de verminderde vraag, duurdere grondstoffen, een sterke dollar, productinnovaties, het verhogen van afzetprijzen en het stroomlijnen van de productie.

(Vloerenplein, 11-02-2019)

 
Tarkett organisch paar procent gegroeid

iD Click UltimateToepassing van iD Click Ultimate.Het internationale vloerenconcern Tarkett heeft in 2018 een gedegen organische omzetgroei van 2,1 procent geboekt, met name dankzij de divisie ‘Sports’. De winstgevendheid van de groep staat daarentegen onder druk door de in prijs gestegen grondstoffen. En voor komende juni wordt de presentatie van een nieuw strategisch plan aangekondigd.

De netto-omzet van Tarkett bedraagt 2836 miljoen euro afgelopen boekjaar, een organische groei van 2,1 procent ten opzichte van 2017, te herleiden tot hogere volumes en evenzo dankzij hogere afzetprijzen in voornamelijk de divisies EMEA en Noord-Amerika. Het segment Sport realiseert opnieuw een sterke organische groei (11,7 procent). In het segment Noord-Amerika resulteren hogere verkoopprijzen in een organische groei van de netto-omzet van 1,3 procent. De rest van de wereld (het segment CIS, APAC en Latijns-Amerika) laat organisch een lichte daling van de netto-omzet zien (-1,5 procent) in 2018.

De omzet in het EMEA-segment (Europa, Midden-Oosten & Afrika) is organisch nagenoeg stabiel gebleven (-0,1 procent) in 2018, na overigens een stijging met 1,9 procent in het vierde kwartaal, met name dankzij de prestaties van Duitsland en Centraal-Europa. In de EMEA-landen blijft het LVT het hele jaar door goed presteren, naar eigen zeggen ondersteund door nieuwe productlanceringen. Met name ‘rigid composite core board’-producten als iD Click Ultimate en Starfloor Click Ultimate worden volgens Tarkett zeer goed ontvangen door de klanten.

De gerapporteerde omzet van de groep blijft grofweg vlak in vergelijking met de 2841 miljoen euro uit 2017 (-0,2 procent). Wisselkoersen hebben op deze uitkomst een negatieve uitwerking gehad van 3,6 procent, voornamelijk als gevolg van de daling van de Amerikaanse, Zweedse en Braziliaanse munten ten opzichte van de euro. Recente aankopen als de Amerikaanse hoteltapijtmaker Lexmark en de Australische kunstgrasfabrikant Grassman leveren hier een positieve bijdrage van 1,3 procent. De gerapporteerde omzet voor specifiek het EMEA-segment daalt 1,9 procent, in hoofdzaak te wijten aan de ongunstige wisselkoers met de Zweedse kroon.

De aangepaste ebitda van het concern als geheel bedraagt 249 miljoen euro vorig jaar (8,8 procent van de omzet) tegenover nog 315 miljoen euro (11,1 procent van de omzet) in 2017. De afname weerspiegelt in de eerste plaats de forse stijging van de kosten voor grondstoffen en transport in alle segmenten (negatieve invloed van 48 miljoen euro), hoewel bijna de helft daarvan weer is gecompenseerd door verkoopprijsstijgingen gedurende het jaar in Europa en Noord-Amerika. De nettowinst komt uit op 49,3 miljoen euro (2017: -38,5 miljoen).

De pas aangetreden CEO Fabrice Barthélemy kondigt voor juni een nieuw strategisch plan aan, naar eigen zeggen om de financiële prestaties van de groep blijvend te verbeteren. Hij belooft dan initiatieven uit de doeken te doen ten aanzien van zaken als productinnovatie, de industriële opbouw van de onderneming, de digitale transformatie en onderscheidende stappen op weg naar de circulaire economie. Op korte termijn gaat zijn aandacht uit naar het verlagen van de kosten, het waar nodig verhogen van de verkoopprijzen en het strikt in de gaten houden van het cashmanagement. Voor 2019 zijn de vooruitzichten op economische groei overigens ‘gematigder’ dan in 2018, aldus tot besluit nog een globale inschatting van Tarkett.

(Vloerenplein, 08-02-2019)

 
Nieuw assortiment PVC bij PPC

display-PVCDisplay met PVC.PPC heeft een nieuwe serie PVC in het assortiment opgenomen, die wordt omschreven als embossed in register met een slijtlaag van 0,55 millimeter, ftalaatvrij heterogeen PVC met een PUR-afwerking. De visgraat, stroken en planken zijn beschikbaar in zes kleuren en de tegels in vijf betonlooktinten. Een bies is eveneens beschikbaar.

De vloeren zijn zeer geschikt voor vloerverwarming en komen volgens de groothandel bij iedere woonstijl van pas. De vier varianten betreffen ‘dryback visgraat’ (60 bij 12 centimeter), ‘dryback stroken’ (121,9 bij 22,8 centimeter), ‘dryback tegels’ (60 bij 60 of 91,4 bij 91,4 centimeter) en ‘rigid click plank’, inclusief ondervloer (123 bij 22,5 centimeter).

(Vloerenplein, 08-02-2019)

 
BouwBeurs pakt goed uit voor Unifloor

bouwbeurs-unifloorTeam Unifloor op de BouwBeurs. Van links: Markus Rens, Martin Haasjes, Frank Bossers, Frank Vousten en Robert van Leeuwen.Exposant Unifloor is goed te spreken over het verloop van de BouwBeurs 2019, die deze werkweek (tot en met vandaag) op het programma heeft gestaan in de Jaarbeurs Utrecht. "Het is drukker dan voorgaande jaren en we zijn dan ook erg tevreden,” zo geeft Frank Bossers vanochtend commentaar. “Maar zeker ook over de kwaliteit van het bezoek dat veel aandacht heeft voor onze producten.”

De Deventer specialist in ‘ondervloeroplossingen’ presenteerde onder meer zijn Redu-Panel, het egaliserende en contactgeluid-reducerende vloerpaneel, geschikt voor houten draagvloeren. Voorts ging de aandacht uit naar het leggen van Jumpax in combinatie met Ecopearls, waarvan de demonstraties het nodige bekijks trokken.

(Vloerenplein, 08-02-2019)

 
Prestaties Carpetright naar verwachting

carpetright pand logoDe prestaties van de groep blijven per saldo in lijn met de verwachtingen, zo merkt Carpetright op in een korte update van de gang van zaken in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar. Dit betreft de periode van dertien weken tot aan eind januari. De Britse like-for-like-omzet blijft conform de verwachting in het rood staan in deze periode, hoewel aangetekend wordt dat de trend is verbeterd ten opzichte van het eerste halfjaar. Handelspatronen blijven van week tot week volatiel, zo oordeelt de vloerenretailer over zijn thuismarkt, een en ander tegen een achtergrond van onzekerheid en een zwak consumentenvertrouwen.

De handel in de rest van Europa handhaaft zich consequent boven het niveau van dezelfde periode vorig jaar, door Carpetright toegeschreven aan de sterke prestaties van Nederland. De directie verklaart ten slotte nog altijd op schema te liggen om op jaarbasis de 19 miljoen pond aan besparingen te realiseren die werden aangekondigd als onderdeel van de herkapitalisatie van de groep in mei 2018.

Aangezien het vierde kwartaal van vorig boekjaar gepaard ging met de nodige negatieve publiciteit, houden marktvolgers rekening met een gunstige ontwikkeling in het tot eind april 2019 lopende slotkwartaal. (Zie verder het nieuwsbericht ’Slanker Carpetright terug op goede spoor’ van 12-12-2018).

(Vloerenplein, 06-02-2019)

 
Expositie Tarkett speelt spel met sneeuw

installatie-snowtopped-tarkettInstallatie ‘Snowtopped’ toont de mogelijkheden van de vloeren van Tarkett - hier door de kleuren en vormen van sneeuw speels onder handen te nemen.Tijdens de Stockholm Design Week, hoog boven de daken, met een panoramisch uitzicht over de Zweedse hoofdstad, vindt de tentoonstelling ‘Snowtopped’ plaats. De sneeuwtoppen-installatie is van de hand van vloerenmaker Tarkett, daarin bijgestaan door de Note Design Studio ter plaatse, en demonstreert op creatieve wijze de mogelijkheden van een materiaal dat doorgaans als vloerbedekking toepassing vindt. Inspiratiebron: de glooiende silhouetten van een Scandinavisch winterlandschap, met sneeuwduinen en sneeuwbanken in allerlei tinten, maten en vormen.

‘Snowtopped’ maakt gebruik van de homogene vinylvloeren uit de iQ-reeksen van Tarkett, duurzame producten die op brede schaal van nut zijn in allerhande openbare ruimtes en reeds sinds de jaren veertig in Zweden worden geproduceerd. De locatie: Stockholm Under Stjärnorna, Hotel At Six, Brunkebergstorg 2. De Stockholm Design Week loopt van 4 t/m 8 februari.

Tarkett en Note Design Studio zijn eerder trouwens een geslaagde samenwerking aangegaan op de Stockholm Furniture & Light Fair 2018, met de alom geprezen installatie The Lookout. En tijdens de komende Designweek in Milaan, in april, zetten de partners de expositie ‘Formations’ op poten, in het iconische cultuur- en taalcentrum Circolo Filologico Milanese. Deze tentoonstelling speelt dan weer met contrasten, maar is ook in die hoedanigheid bedoeld om architecten en ontwerpers de creatieve mogelijkheden van de vloerencollecties onder ogen te brengen.

(Vloerenplein, 06-02-2019)

 
INretail: omzet woonbranche vlak in 2018

inretail-logo-koninklijkeNa ‘plussen’ van 5,0 procent (2014), 10,6 procent (2015), 7,4 procent (2016) en 8,6 procent (2017), sluiten de deelnemers aan de INretail woonwinkelmonitor het kalenderjaar 2018 nog net boven de nullijn af, met gemiddeld 0,2 procent meer omzet. In het afsluitende vierde kwartaal heeft de woonbranche het omzetverlies kunnen beperken tot 0,2 procent.

De positieve eindstand voor de woonbranche in geheel 2018 komt cijfermatig voor rekening van de keukenspeciaalzaken, die vorig jaar gemiddeld 2,8 procent meer omzet noteren. Woningtextielverkopers houden de omzet van 2017 ook in 2018 vast. Gemengde zaken verliezen 1,1 procent omzet en meubelzaken en slaapspeciaalzaken respectievelijk 1,9 procent en 4 procent.

INretail kan niet anders dan constateren dat de forse omzetgroei van de afgelopen jaren voorbij is en houdt voor dit lopende jaar zelfs rekening met een krimp van een procent of drie. “Net als vorig jaar speelt nog steeds de overspannen situatie op de huizenmarkt, is er sprake van dalend consumentenvertrouwen en wordt het woonaanbod via steeds meer verschillende kanalen aangeboden.”

De branchevereniging voorziet ook dat er steeds meer regionale verschillen gaan ontstaan in de omzetontwikkeling. In gebieden waar de huizenmarkt op slot zit, zoals in en rond de grote steden, zal dit naar haar verwachting invloed hebben op de verkopen van keukens, badkamers en vloeren.

(Vloerenplein, 06-02-2019)

 
Barometer woonbranche duikelt in januari

De ‘woonbranche economische barometer’ is afgelopen maand vijf en een halve punt gezakt en al doende fors in het rood beland. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit januari af op een stand van minus 6,9. Alle deelindicatoren laten een daling zien ten opzichte van de voorgaande maand.

baro-19 01‘Woonbranche economische barometer’ zette een jaar geleden de daling in (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten zakt de afgelopen maand met 5 punten, om uit te komen op minus 19,8, de laagste stand sinds juni 2014. Voor de vijfde maand op rij is deze deelindicator gedaald. Ruim twee van de tien woondetaillisten (22 procent) noteert in januari een toename van de weekomzet, tegenover ruim vier van de tien (42 procent) een afname. Nog maar twee van de tien (20 procent) verwachten dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. Ruim vier van de tien (44 procent) voorzien een omzetkrimp. De woondetaillist is daarmee wederom minder optimistisch gestemd over de komende periode, aldus de onderzoekers.

De stemming onder consumenten is in januari voor de zesde maand op rij minder positief dan een maand eerder, aldus het CBS. Het consumentenvertrouwen daalt 8 punten en komt uit op 1. Ook de koopbereidheid neemt af en komt uit op minus 1, tegen nog plus 3 in december. Het eveneens door het CBS bijgehouden producentenvertrouwen in de industrie gaat van 7,5 in december naar 5,8 in januari, al verbetert wel het oordeel over de orderportefeuille. Tot besluit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS dat in het vierde kwartaal bijna 57.000 bestaande koopwoningen zijn verkocht. Dit is 14,6 procent minder dan in dezelfde periode een jaar geleden. De deelindicator van de woningmarkt is daarmee van minus 7,3 in de voorgaande maand gedaald naar minus 14,6.

(Vloerenplein, 04-02-2019)

 
Schoonlooptapijt Forza Grafic bij Storax

Hoofdkantoor Microsoft Forza GraficHoofdkantoor van Microsoft voorzien van Forza Grafic-schoonloopzone met het design Stones.Storax kondigt met Forza Grafic de lancering aan van een nieuw soort schoonlooptapijt, dat in een handvol aparte designs kan worden bedrukt. Voor wie over de mat loopt, zo belooft de in Zwijndrecht gevestigde leverancier, zijn de ontwerpen een ware blikvanger. Van veraf ogen ze evenwel als een rustig geheel. De grafische dessins dragen de namen Comb, Grid, Rings, Squares en Stones. Behalve als mooi, wordt het nieuwe schoonlooptapijt ook voorgesteld als in hoge mate effectief.

Met een zandabsorptie van boven de 90 procent houdt Forza Grafic alle entrees schoon. Uit de testresultaten blijkt dat het product voldoet aan projectklasse 33, waarmee hij geschikt is voor intensief en commercieel gebruik. De Grafic-serie is daarenboven een milieuvriendelijke keuze aangezien de garens voor de volle honderd procent worden vervaardigd uit afgedankte visnetten, ofwel Econyl Polyamide. Forza Grafic is wat Storax betreft met name interessant voor exclusieve interieurs van bijvoorbeeld hotels, kantoren en musea.

Een meetellende projectreferentie betreft het vernieuwde hoofdkantoor van Microsoft Nederland op het Schipholterrein. Het Amsterdamse bureau D/Dock heeft de nieuwe werkomgeving ontworpen met het oog op ‘het nieuwe werken’ en voorzien van onder andere een grote publieke ruimte die toegankelijk is voor medewerkers, klanten, partners en bezoekers. Om de entree een exclusieve uitstraling te geven viel de keuze op een Forza Grafic-schoonloopzone met het design Stones.

(Vloerenplein, 04-02-2019)

 
Brede definitie ‘echt’ houten vloer in VS

RealWood-RealLifeDe National Wood Flooring Association (NWFA), de beroepsvereniging van de parketbranche in de Verenigde Staten, heeft een definitie van een ‘echt’ houten vloer gelanceerd die aan consumenten en vakmensen duidelijk moet maken wat het verschil is met de concurrentie, ofwel met het hout nabootsende vloerproduct. Een van de drie onderscheiden categorieën gaat wellicht voor begripsverwarring zorgen.

De definitie komt er in wezen op neer dat een houten vloer elk vloerproduct is dat is voorzien van een toplaag (slijtlaag) van echt hout. Houten vloeren komen volgens de NWFA in drie categorieën. De eerste twee betreft volledig massieve, dan wel samengestelde vloeren die geheel uit hout bestaan (met inbegrip dus van de onderlaag). De derde categorie laat wat meer ruimte open voor discussies op marketing-communicatief vlak. Dit betreft houten vloeren van het type ‘composite engineered’ die uitsluitend in de toplaag echt hout bevatten. De onderzijde en het materiaal van de kern (‘core’) mogen uit elk type composietmateriaal bestaan. In de praktijk zou dit kunnen betekenen dat nieuwe ontwikkelingen in meerlaagse modulaire vloeren, bijvoorbeeld die met een kern uit minerale stoffen of polymeer en bovenop een houtfineer (zoals te zien was op de voorbije vakbeurs Surfaces), nu gerangschikt kunnen worden onder de echte houten vloeren.

De NWFA en zijn leden lanceren dit jaar specifiek voor de Amerikaanse consument een bewustmakingscampagne (‘Real Wood, Real Life’) die stoelt op hun omschrijving van wat een echte houten vloer is.

(Vloerenplein, 04-02-2019)

 
Overname Peitsman door Unilin definitief

Delegatie-van-PeitsmanDelegatie van Peitsman tekent de papieren, met van links Richard Lensen, Walter Blok, René Koeken en Danny Englebert.Unilin Flooring en Koninklijke Peitsman zijn blij om aan te kondigen dat laatstgenoemde definitief is overgenomen. Unilin maakte zijn intentie om de groothandel over te nemen op 17 december vorig jaar bekend. Een en ander diende nog goedgekeurd te worden door de Autoriteit Consument & Markt en de mededingingsautoriteiten.

Koninklijke Peitsman is sinds 1990 een strategische partner voor het Unilin-bedrijf in Nederland. De groothandel, in 1885 opgericht als meubelstoffeerder, is vandaag een krachtige, hoogwaardige vloerverdeler met meer dan 140 werknemers, zo schrijft Ruben Desmet, President Flooring bij Unilin, vandaag aan alle relaties. Het bedrijf wordt geprezen om zijn efficiënte, klantgerichte aanpak dankzij de landelijke dekking op elf locaties en een hoge mate van digitalisering, waardoor het personeel zich kan concentreren op verkoop en service.

Groep-heft-het-glasGroep heft het glas op de definitieve overeenkomst.

Met deze overname verwerft Unilin Flooring een duidelijke aanwezigheid op de Nederlandse markt, zo vervolgt Desmet, met als doel de handel te versterken en verder uit te breiden. Naast de distributie van de vloerproducten van Unilin door de Koninklijke Peitsman, zal de distributie worden voortgezet via de distributiepartners Plinten & Profielen Centrale (PPC) en Headlam voor het merk Quick-Step.

(Vloerenplein, 01-02-2019)

 
Estillon breidt uit met Duitse vestiging

Thomas-SchultzThomas Schultz (rechts) en Richard Bosveld (foto: Objekt).Estillon heeft, naast zijn vestigingen in Nederland (Uden) en Frankrijk (Plaisir), vanaf heden ook een vestiging in Duitsland, Estillon GmbH genaamd. Thomas Schultz zal vanuit Hannover met name de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) gaan beheren. “Door deze strategische beslissing kan Estillon een groot gebied in Europa bedienen op het gebied van ondervloeren, ondertapijten en Roberts gereedschappen,” aldus een persbericht.

(Vloerenplein, 01-02-2019)

 
Carpet Sign presenteert Contour

contour-roodContour, uitgevoerd in roodtinten.Carpet Sign brengt de nieuwe 2D- of naar keuze 3D-collectie Contour. Het vloerkledenbedrijf in het Noord-Brabantse Asten spreekt van een high-tech ontwikkeling, die werd vertaald naar een bijzondere collectie waarin zich zowel poolhoogtes als kleurveranderingen manifesteren. Het glooiende patroon van terrasvormige rijstvelden vormt de inspiratiebron voor de producten, die zijn gemaakt van honderd procent fijne Nieuw-Zeelandse wol. Negen zacht-veranderende kleuren vormen de standaardcollectie. Zoals gebruikelijk bij de op-maat-makers, zijn kleuraanpassingen mogelijk, evenals diapositieven van de standaardkleuren. Poolhoogte is twintig millimeter (2D) of twintig tot zestig millimeter (3D). Standaard zijn er vier maten voor rechthoeken, cirkels en vierkanten. Hoe kleiner het kleed, hoe groter het patroon.

(Vloerenplein, 01-02-2019)

 
Tapijtsector België onder druk

Fa-Quix fedustriaFa Quix: “We verwachten dat het Verenigd Koninkrijk bij een no-deal-brexit in een recessie terechtkomt.”De omzet van de Belgische tapijtproducenten is in de eerste negen maanden van 2018 gedaald met 7,3 procent, zo meldt magazine Trends op gezag van Fedustria, de federatie van de textiel-, hout- en meubelindustrie bij onze zuiderburen. Ook 2017 was overigens al een krimpjaar voor de tapijtproducenten. Het huidige zwakke cijfer voor de sector heeft volgens de federatie veel van doen met de ‘brexit’-perikelen - het Verenigd Koninkrijk is immers de belangrijkste markt voor Belgisch interieurtextiel. “De brexit werpt zijn schaduw vooruit. De Britse consument ziet zijn koopkracht dalen en is zijn vertrouwen in de toekomst kwijt. Dat betalen onze leden cash. Daarnaast is er nog altijd het valutanadeel. Een zwak pond zet onze prijzen onder druk,” zo zegt Fa Quix, directeur-generaal van Fedustria, tegens Trends.

Vooral de Belgische textielsector zal de gevolgen van een ‘harde’ brexit zwaar voelen. "We zullen de Britse markt niet verliezen, maar het zal wel moeilijker worden,” zo waarschuwt én nuanceert de topman van de federatie. “We verwachten dat het Verenigd Koninkrijk bij een no-deal-brexit in een recessie terechtkomt. Dat is slecht nieuws voor de koopkracht daar. Onze export zal het nog moeilijker krijgen, ook al door de importtarieven en de douaneformaliteiten.” Voor dit jaar houdt Fedustria rekening met een internationale groeivertraging. De Belgische textielindustrie zal in 2019 naar verwachting van Quix dan ook geen herstel boeken. “We moeten realistisch zijn: het wordt een moeilijk jaar. De productie en omzet handhaven tegenover 2018 zal al een huzarenstukje zijn.”

(Vloerenplein, 30-01-2019)

 
COREtec in zijn sas met reacties op BAU

COREtec-in-visgraatmotief-2COREtec in visgraatmotief.USFloors Europe is, na al een geslaagde Domotex, evenzo goed te spreken over zijn deelname met COREtec aan de BAU in München. “De nieuwe collectie van Visgraat (Herringbone) en de twintig nieuwe bijkomende decoren in het ProPlus-gamma kenden een overweldigend succes,” zo stelt Karl-Heinz Hausberg, verkoopleider voor het Duitstalige gebied. Met het achttal designs van de Naturals Collection in visgraatmotief speelt het bedrijf in op de aanhoudende populariteit van geometrische vormen op de markt, de uitbreiding van de ProPlus-collectie geldt als gewenst antwoord op de vraag naar meer designkeuzes.

Een nieuwe lancering, waarover op termijn zal worden gecommuniceerd, staat inmiddels op stapel. “Een baanbrekend product dat alle voordelen van keramische vloeren combineert met de eenvoudige installatie van COREtec,” zo licht Stijn Windels, marketingdirecteur USFloors Europe, alvast een tipje van de sluier. President Jan Dossche belooft een volledig nieuw gamma, dat niet minder dan een heuse “big bang” zal veroorzaken in de vloerenindustrie.

(Vloerenplein, 30-01-2019)

 
Trapneusprofielen voor laminaat bij PPC

Nieuwe-trapneusprofielenNieuwe trapneusprofiel wordt door PPC aangeprezen als ideaal om laminaat door te leggen op de trap.PPC heeft het trapneusprofiel ten behoeve van laminaat in het assortiment opgenomen, aanbevolen om de vloer door te leggen op de trap. Hij is geschikt voor laminaat in diktes van zeven tot negenenhalf millimeter, zodat iedere vloer zich laat doorleggen. Strips om de ruimte achter het laminaat op te vullen, worden standaard meegeleverd. Door de strip wordt de laminaatinleg stevig tegen de voorzijde van het profiel gedrukt. De profielen worden geleverd in drie meter lengte en zijn beschikbaar in de kleuren rvs geborsteld, zwart en zilver geborsteld. De groothandel verwijst naar zijn website (www.plintenenprofielencentrale.nl) voor meer informatie over zijn assortiment voor traprenovatie en deze aanvulling in het bijzonder.

(Vloerenplein, 30-01-2019)

 
Eerste editie Domotex USA in aantocht

domotex-usa19-promobeeld-2Promotiebeeld Domotex USA.In het Georgia World Congress Center in Atlanta (in Georgia) staat van 28 februari t/m 2 maart a.s. de premiere gepland van Domotex USA. De door Hannover Fairs USA georganiseerde beurs richt zich primair op het residentiële segment en biedt een breed aanbod aan vloerproducten, van tapijt en karpetten tot laminaat en parket en van vinyl en LVT tot allerhande vloertechnologieën. Wat de bezoekersdoelgroep betreft, wordt gemikt op het oostelijke deel van de Verenigde Staten. Bijkomend voordeel van de keuze voor Atlanta, door Hannover Fairs USA betitelt als de vloerenhoofdstad van Amerika, is de mogelijkheid voor de bezoekers om de productiefaciliteiten in het gebied rondom aan te doen, bijvoorbeeld in ‘tapijtstad’ Dalton.

Grote namen uit het gastland die acte de présence geven op Domotex USA zijn onder andere Beauflor USA, Dixie Group, Engineered Floors, Milliken en Shaw, die laatste via zijn dochterbedrijven Anderson Tuftex en USFloors (van het merk COREtec). Zo’n vijfenveertig procent van de bij elkaar tweehonderddertig exposanten komt van buiten het gastland. De in aantal veruit grootste niet-Amerikaanse delegatie is die van China, met vijfenveertig exposanten. India en Turkije komen tot elk vijftien deelnemers. Nederland vaardigt Brink & Campman, DecoRad Systems, Hamat, Terratsa Europe en Unifloor Underlay Systems af. België stuurt Louis de Poortere, Decospan (Par-ky, Cabbani) en Labeco (Lalegno) naar Atlanta.

(Vloerenplein, 28-01-2019)

 
‘Bimmen’ met Forbo

Detailopname-gemarmerdDetailopname gemarmerd (Marbled) Marmoleum.De meeste producten uit het portfolio van Forbo Flooring zijn sinds kort gratis te ‘bimmen’. Via Bimobject.com kunnen architecten, bouwadviseurs en ontwerpers de vloeren en andere producten van de vloerproducent eenvoudig digitaal binnenhalen en bewerken in hun ontwerp. BIM (Building Information Modeling) zet alle benodigde informatie van de verschillende partijen die bij een bouwproject betrokken zijn, overzichtelijk bij elkaar in een digitaal 3D-overzicht. Iedereen heeft zo dezelfde informatie en ziet ‘realtime’ wat er gebeurt, wat het samenwerken aanzienlijk vergemakkelijkt. Forbo merkt op dat sinds de introductie van BIM de faalkosten in de bouwkolom, met zijn vaak ingewikkelde processen (en talrijke betrokken partijen) aanzienlijk zijn gedaald en beschouwt ‘bimmen’ of virtueel bouwen dan ook als de meest ingrijpende innovatie in de bouw sinds jaren.

(Vloerenplein, 28-01-2019)

 
MeisterWerke lanceert de nieuwe Lindura

MeisterWerke heeft zijn beproefde reeks houten vloeren van Lindura in een volledig nieuw jasje gestoken. De nieuwe collectie HD 400 - gelanceerd onder het sprekende motto ‘hightech meets nature’ - werd afgelopen week gepresenteerd op de BAU in München en zal vanaf 1 februari a.s. leverbaar zijn.

Een-voorbeeld-vanEen voorbeeld van een vloer met een ‘natuurlijk-elegant’ uiterlijk is de Lindura HD 400 - Eik authentic white washed 8742.
Ook-de-LinduraOok de Lindura HD 400- Eik authentic Dry Wood 8748 komt goed tot zijn recht in royale ruimtes.
Lindura-adviescenterLindura-adviescenter vangt de aandacht in de showroom (foto’s: Meister).

Volker Kettler, hoofd productontwikkeling bij het bedrijf, stelt dat Lindura geheel en al onder handen is genomen en zegt blij te zijn aldus verder te kunnen schrijven aan wat hij noemt het ‘succesverhaal’ van deze innovatie. De Lindura-vloeren van de nieuwe generatie beschikken volgens Kettler over nieuwe, elegante en natuurlijk aandoende oppervlakken, sterkere borstelingen die zorgen voor expressieve, diepere structuren en nieuwe Wood-Powder-recepturen. “Bovendien hebben wij het gehele productieproces verder ontwikkeld en geoptimaliseerd.” De nieuwe Lindura-collectie telt zesentwintig oppervlakken, waarvan vijftien natuurgeolied en elf mat gelakt.

“Met de uitbreiding naar vier sorteringen – natuur, levendig, authentiek en rustiek – en een groter aanbod aan kleuren kunnen we onze dealers, vergeleken met de oude collectie HD 300, extra bestseller-mogelijkheden bieden,” zo stelt directeur Ludger Schindler zijn afnemers in het vooruitzicht. Ruimere aandacht is er voor authentieke en natuurlijke eiken oppervlakken. Ook de diepere borstelingen en de daardoor veranderde voelbare structuur en look, kenmerken de nieuwe Lindura houten vloer. Gebleven is het buitengewone formaat van de planken: met 2600 bij 320 millimeter (natuurgeolied) en 2200 bij 270 millimeter (natuurgeolied en mat gelakt) komt Lindura volgens de leverancier vooral in royale ruimtes goed tot zijn recht.

MeisterWerke zegt tevens een passend antwoord te hebben op de vraag van veel potentiële kopers hoe de vloer zich laat renoveren. De fabrikant licht toe dat zijn Lindura vanwege de extreem harde Wood-Powder-laag niet op de klassieke manier kan worden afgeschuurd, maar wel op geschikte wijze kan worden opgeknapt. Bij natuurgeoliede oppervlakken simpelweg door ze opnieuw te oliën (ook gedeeltelijk), bij de mat gelakte varianten met behulp van het Bona Recoat System. Met dit systeem kan een op jaren gekomen vloer snel en voordelig worden vernieuwd. Daarbij wordt de bovenste laklaag licht geschuurd en opnieuw verzegeld. Zo worden resten van onderhoudsmiddelen, loopsporen en lichte krassen verwijderd, waarna de vloer de volgende dag alweer kan worden gebruikt.

Lindura wordt vervaardigd met behulp van de Wood-Powder-technologie. Een materiaalmix van fijne houtvezels, minerale bestanddelen en andere natuurlijke additieven, wordt onder hoge druk en temperatuur samengeperst met een toplaag van echt hout, een HDF-tussenlaag en een tegenfineer. In dit hightech-procedé ontstaan drukstabiele planken die volgens de aanbieder aangenaam warm aanvoelen, belastbaar zijn en gemakkelijk te onderhouden.

De herlancering van Lindura gaat gepaard met een brede marketingondersteuning voor de Meister-dealers. Middelpunt is het nieuwe Lindura-adviescenter, dat met uitschuifbare stalen op ruim formaat, twee planken op ware grootte en technische specificaties, alle benodigde aspecten voor het advies compact samenbrengt. Bijkomende tools zijn opvallende reclame-uitingen voor gedrukte en online-campagnes en voor het betreffende verkooppunt zelf. Teksten voor pers en social media plus uitgebreid beeldmateriaal maken het aanbod rond.

(Vloerenplein, 25-01-2019)

 
Training lifestyle-interior ‘Hout’

lifestyle-interior-HoutHeadlam verzorgt op maandagavond 11 maart a.s. in zijn service center te Rotterdam de eerste training ‘Houten vloeren’. De Zutphense groothandel heeft recentelijk de Castle oak (240 centimeter lang, met 2V-groef) en de Chateau oak (190 centimeter, met 4V-groef) toegevoegd aan het aanbod van zijn merk lifestyle-interior. De bijeenkomst is voor wie geïnteresseerd is in de collectie ‘Hout’ onder dit label, dan wel de betreffende display reeds in collectie heeft. Dirk van Zandwijk (Parketmeester) neemt het cursusgedeelte houten vloeren voor zijn rekening, Bob van Wort (F. Ball) behandelt de aspecten hout en lijm en Richard van Battum (Blue Dolphin) duikt in de wereld van het onderhoud. Vooraf is een buffet, achteraf gelegenheid tot vragen stellen en een drankje doen.

(Vloerenplein, 25-01-2019)

 
Nieuwe Expona Design-collectie

Tegel-CobblestoneTegel ‘Cobblestone’ met In-Register-structuur.Op de voorbije BAU te München heeft objectflor zijn nieuwe Expona Design-collectie gelanceerd. Deze biedt keuze uit tweeënveertig dessins en een dozijn formaten, ontwikkeld in zowel tegel- als plankformaat. De producten komen als expressieve houtinterpretaties met namen als Rustic Spiced, Salvaged Pier en Whiskey Barrel Timber. Dan wel als betontegels met ornamenten en minimalistische steenontwerpen in groot formaat. Of anders in de voor Expona Design kenmerkende aluminium plaatoptiek, die winkels, hotels en kantoren van een industriële stijl voorziet. De vloeren hebben een toplaag van 0,7 millimeter.

Met deze introductie heeft objectflor de coördinatie en verkoop voor Nederland per dit jaar, zoals eerder aangekondigd, weer in de eigen organisatie ondergebracht. Hiermee is het volledige portfolio van Expona in de Benelux via de buitendienst van de leverancier beschikbaar en de exclusieve samenwerking voor Expona Design met Leoxx vervallen, zo besluit een persbericht van objectflor in Rotterdam.

(Vloerenplein, 25-01-2019)

 
‘Elastisch’ groeit 3,9% per jaar tot 2022

global-flooring-coverDe wereldwijde vraag naar elastische vloeren zal naar verwachting met 3,9 procent per jaar toenemen tot 3,7 miljard vierkante meter in 2022, een hoger groeipercentage dan dat voor de niet-elastische vloeren (zoals keramisch, parket en laminaat). Vinylproducten - met name LVT - zullen naar verwachting verder marktaandeel winnen, waarmee de trend van de jaren 2012-2017 wordt voortgezet. Dit en meer is te lezen in Global Flooring, een nieuw onderzoek van The Freedonia Group.

De wereldwijde vraag naar vinylvloeren zal naar verwachting met 3,9 procent per jaar oplopen tot 3,1 miljard vierkante meter in 2022. Deze producten blijven marktaandeel winnen op de wereldmarkt, zo voorspellen de onderzoekers, naarmate de marktpenetratie van LVT groter wordt, hierbij geholpen door verbeteringen in digitaal printen waardoor ze er beter uit gaan zien.

Meerlaagse vloerproducten als WPC (een niche, volgens de onderzoekers) hebben eveneens sterke vooruitzichten, hoewel Freedonia aantekent dat de marktpenetratie beperkt blijft, vooral buiten de ontwikkelde landen. Het hoge groeitempo zal naar verwachting tevens wat afzwakken ten opzichte van de periode 2012-2017, toen een sterke opleving op de Amerikaanse markt de groei een stevige stimulans gaf.

De wereldwijde vraag naar alle elastische plus niet-elastische vloeren bij elkaar zal naar schatting 3,1 procent per jaar stijgen, om uit te komen op totaal 21,0 miljard vierkante meter met een waarde van 226 miljard dollar in 2022. De groei zal worden aangedreven door de toegenomen bouw van nieuwe woningen en niet-residentiële gebouwen en door hogere bestedingen aan verbeteringen en renovaties van bestaande gebouwen. Het gebruik van reeds afgewerkte vloerbedekkingen zal bovendien toenemen in het kielzog van wereldwijde verbeteringen in de levensstandaard. Global Flooring telt 465 pagina’s en is bij The Freedonia Group (www.freedoniagroup.com) te koop voor 6700 Amerikaanse dollars.

(Vloerenplein, 23-01-2019)

 
Forinn brengt de Metropolitan Collectie

Metropolitan-CollectieForinn heeft een nieuwe vloerenreeks, de Metropolitan Collectie, in zijn assortiment opgenomen. Deze bestaat uit het drietal deelcollecties Metropolitan Gluedown, Metropolitan Uniclic en Metropolitan Rigid, elk met negen verschillende designs, zodat telkens voor elke ruimte en situatie de juiste oplossing wordt geboden.

De Metropolitan Collectie heeft een slijtlaag van 0,55 millimeter en is geschikt voor zowel woonkamers als zakelijke ruimtes. Er is divers POS-materiaal bij de groothandel verkrijgbaar, zoals swatches, brochures, stalenboekjes en een display.

(Vloerenplein, 23-01-2019)

 
‘Aanbevolen Lijm Gids’ editie 2019

RAG-cover-DutchDe nieuwe editie van de ‘Aanbevolen Lijm Gids’ (in het Engels 'Recommended Adhesives Guide’, afgekort RAG) van F. Ball bevat vloerlijmadviezen voor een ongeëvenaard aantal van zesduizend vloerbedekkingen (van vinyl, LVT, PVC, tapijt en tapijttegels, tot laminaat, hout en kurk) van meer dan tweehonderd internationale fabrikanten. Ieder lijmadvies is uitgebreid getest en door de fabrikant van de betreffende vloerbedekking goedgekeurd voordat deze in het naslagwerk is opgenomen. De e-versie van de gids op de website van F. Ball wordt het hele jaar door bijgewerkt. De gratis app is te downloaden via de app stores bij Apple en Google. De gedrukte versie is via het e-mailadres informatie @ f-ball.nl aan te vragen.

(Vloerenplein, 23-01-2019)

 
Jubilerend EPLF levert fors volume in

De vereniging van Europese producenten van laminaatvloeren (EPLF) viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan. De vereniging wijst er in een persbericht op dat de laminaatbranche nog altijd groeiende is, afgezien van West-Europa, met name Duitsland, waar de verkoop al enige tijd afneemt. De EPLF ziet dat in dergelijke landstreken ‘met meer koopkracht’ sprake is van substitutie door andere vloerensoorten. Niettemin is de vereniging van mening dat de bij haar aangesloten fabrikanten goed gepositioneerd zijn in de wereldwijde uitvoerhandel en dat in Europa vervaardigde laminaatvloeren verder terrein winnen in Oost-Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika. Een punt van aandacht voor de jubilerende organisatie is het gezamenlijk doorontwikkelen van het product laminaat, ofwel waarde toevoegen door innovatie, ook en vooral met het oog op de Europese thuismarkt.

De EPLF-leden waren in 2017, met 477 miljoen vierkante meter, nog goed voor zowat de helft van de wereldwijde verkoop van laminaatvloeren, te weten ruim een miljard vierkante meter. In 2018 is de afzet van de EPLF-leden wereldwijd evenwel opnieuw achteruit gegaan, zo blijkt uit de jongste, op Domotex vrijgegeven cijfers. De verkoop van in Europa gemaakt laminaat bedraagt vorig jaar 455 miljoen m², een flinke daling van 4,6 procent. De West-Europese thuismarkt is ook in 2018 weer gekrompen, terwijl Latijns-Amerika en Azië de sterkste groei optekenen. In Noord-Amerika daalt de verkoop van laminaat, in Oost-Europa blijft de verkoop stabiel.

In West-Europa (inclusief Turkije) is de totale afzet in 2018 goed voor 225 miljoen m² (2017: 243 miljoen m²), een afname van 7,3 procent. De verreweg belangrijkste afzonderlijke markt in het hart van Europa, Duitsland dus, is goed voor 52 miljoen m² (2017: 57 miljoen m²) - een flinke daling van 8,3 procent, door de EPLF toegeschreven aan de aanhoudende tendens van substitutie van laminaat door andersoortige vloeren.

eplf 2007-2018

Frankrijk staat nog altijd op de tweede plaats in Europa en laat in 2018 met 36 miljoen m² (2017: 37,6 miljoen m²) een beperkte achteruitgang optekenen. In Groot-Brittannië zet de positieve trend voor de EPLF-leden zich niet voort: in 2018 wordt met 29,8 miljoen m² (2017: 33,8 miljoen m²) opnieuw een daling, nu van 11,8 procent, geboekt. In Turkije daalt de EPLF-verkoop ook in 2018 weer, met zelfs 18,2 procent tot 20,4 miljoen m² (2017: 24,9 miljoen m²). Nederland behoudt met een verkoopcijfer van 18,3 miljoen m² (2017: 19,7 miljoen m²) zijn vijfde plaats, ondanks een terugloop van zo’n 7 procent. Spanje blijft met 16,5 miljoen m² (2017: 17 miljoen m²) redelijk stabiel. België is goed voor afgerond 8,5 miljoen m² (2017: 9 miljoen m²).

In Oost-Europa wordt de opwaartse trend van de voorbije jaren niet voortgezet. De EPLF lijkt niettemin tevreden met het stabiele resultaat (128 miljoen m²) in deze regio, wat haar betreft nog altijd een belangrijke groeimarkt voor de komende jaren. Rusland en Polen blijven de belangrijkste afzonderlijke markten hier.

eplf-2018-wereld

Noord-Amerika is in 2018 goed voor een verkoop van 44,3 miljoen m² (2017: 49 miljoen m²), een krimp van 10,4 procent. Die komt voornamelijk voor rekening van Canada, waar de verkoop bijna een kwart is gezakt, terwijl de VS slechts 2,4 procent prijsgeven.

Latijns-Amerika boekt in de EPLF-afzetstatistieken opnieuw vooruitgang: in 2018 wordt met 18,5 miljoen m² (2017: 17,7 miljoen m²) 4,7 procent groei opgetekend, met Chili weer voorop. De verhoudingsgewijs grootste toename wordt in 2018 in Afrika opgetekend, met 7,8 procent, maar het volume bedraagt hier slechts 5 miljoen m².

In Azië boeken de EPLF-fabrikanten in 2018 een totale afzet van ongeveer 30 miljoen m² (2017: 29 miljoen m²), een stijging van zo’n 2,8 procent. China blijft de belangrijkste markt. Ondertussen lijkt laminaat ook op de enorme markt van India voet aan de grond te krijgen, met dik anderhalf miljoen vierkante meter vorig jaar.

(Vloerenplein, 21-01-2019)

 
BAU opnieuw ‘internationaler'

BAU2019 A6 ClassenVloerenhal A6, met onder meer Classen en Wineo in beeld (foto: StudioLoske).BAU 2019, vakbeurs voor architectuur, materialen en systemen te München, heeft opnieuw tamelijk hoge ogen gegooid. Op een beursoppervlakte van voor het eerst 200.000 vierkante meter toonden 2250 exposanten (2017: 2120) uit 45 landen hun aanbod aan de brede bouwsector. Van hen kwamen 842 uit het buitenland (37 procent), met afvaardigingen uit Nederland en België van respectievelijk 32 en 42 bedrijven.

De toegangspoortjes turfden 250.000 bezoekers (zo’n duizend minder dan de vorige keer), onder wie 85.000 van buiten Duitsland, uit meer dan 150 landen. De internationaliteit van de bezoekers aan BAU is daarmee verder opgelopen, want naar de vorige editie in 2017 reisden 80.500 bezoekers van buiten het gastland naar München. De ranglijst van de buitenlandse visite wordt opnieuw aangevoerd door Oostenrijk, Zwitserland en Italië. De Russische federatie en China treden toe tot de top vijf, met respectievelijk ruim 4000 en ruim 3500 bezoekers.

Enquêtes op de beursvloer brengen aan het licht dat zowel exposanten als bezoekers het evenement in hoge mate waarderen. "Onze doelstellingen voor de BAU 2019 zijn behaald en op talrijke terreinen zelfs overtroffen. Voor Tarkett geldt BAU als beurs nummer één. In 2021 zijn we er opnieuw bij,” aldus Lutz Vöing, marketing-directeur bij Tarkett Holding voor de Duitstalige markten. Thorgen Juettner, verkoopdirecteur van het Duitse Festool: "BAU stelt ons in de gelegenheid om al onze nieuwigheden aan het begin van het jaar aan een grote verscheidenheid aan vaklieden in de bouw te presenteren. Wij zijn zeer tevreden met de belangstelling van het bezoek aan onze stand en zullen over twee jaar opnieuw aan BAU deelnemen.”

De volgende BAU staat op de agenda voor 11 t/m 16 januari 2021. Voor de BAU-loze jaren wordt voorts, om de twee jaar dus, het nieuwe beursconcept digitalBAU gelanceerd, met ‘digitalisering’ als uitgangspunt en voor het eerst te houden in Keulen in februari 2020.

(Vloerenplein, 21-01-2019)

 
Good Design Award voor ‘Exclusive 1015’

Vorwerk Exclusive 1015Prijswinnaar Exclusive 1015, hier in ontwerp 8264, kleur 5V57 (foto: Vorwerk).Vorwerk flooring heeft een Good Design Award 2018 in ontvangst mogen nemen voor zijn vlakgeweven kwaliteit ‘Exclusive 1015’. “Een harde vloer die ongelooflijk textielachtig aanvoelt en het oog boeit met zijn buitengewone structuren en iriserende 3D-effecten,” zo stelt de Nederlandse vertegenwoordiging Mommersteeg. Een en ander wordt bereikt door het kunstig met elkaar verweven van donker basismateriaal en contrasterend poolgaren. De invloedrijke onderscheiding wordt sinds 1950 jaarlijks uitgereikt door The Chicago Athenaeum Museum of Architecture and Design in samenwerking met het Europees Centrum voor Architectuur, Kunst, Ontwerp en Stedenbouw. De uit ontwerpspecialisten bestaande jury let vooral op innovatief denken, creatieve vormgeving en duurzaamheid.

(Vloerenplein, 21-01-2019)

 
Intirio in aantocht, samen met TrendZ

intirio18-sfeerbeeldSfeerbeeld Intirio 2018, een editie met honderdvijftig exposanten (foto: Patrick Dekeyser/Visual Communication).Intirio 2019, interieurdecoratievakbeurs voor de Benelux, staat voor 27, 28 en 29 januari a.s. op de agenda, opnieuw in Flanders Expo Gent. Easyfairs, de nieuwe eigenaar van het evenement, maakte afgelopen juni bekend toch ook in 2019 een editie van de vakbeurs te gaan organiseren, dit op verzoek van de markt en in tegenstelling tot wat in eerste instantie door het internationale beursconsortium werd gecommuniceerd. Op vraag van de exposanten is de beurs wel met een dag ingekort. Intirio loopt bovendien simultaan met de nieuwe beurs TrendZ Belgium, waarop allerhande interieuraccessoires een plaats vinden en die complementair heet te zijn. Tijdens de gekoppelde evenementen staat ook het Interieurdecoratie Congres gepland. De exposantenlijst van Intirio 2019 telt niet meer dan vijfentwintig namen. De enige grotere naam op vloerengebied is die van Moduleo, dat zijn nieuwe product LayRed voor het voetlicht brengt.

(Vloerenplein, 21-01-2019)

 
Bodiax brengt Hydro-core clic pvc ‘Thor’

Bodiax-ThorBodiax Thor is opgebouwd uit vijf lagen: een matte PU-beschermlaag, vinyl-slijtlaag 0,55 mm, pvc-toplaag 2 mm, Hydro-core-laag 5 mm en een egaliserende en geluiddempende onderlaag 1,5 mm.De pvc-serie van Bodiax, een onderdeel van Heditex in Vlaardingen, is uitgebreid met de collectie Thor. Deze biedt alle voordelen van een pvc-vloer, zo stelt de leverancier, in combinatie met het Unilin Clic-systeem, dat ervoor zorgt dat de vloer eenvoudig is te leggen en niet verlijmd hoeft te worden.

De vloerplanken van Thor worden met de grootste zorg vervaardigd en bestaan uit vijf lagen om de beste kwaliteit te kunnen bieden, zo verzekert Bodiax. Dankzij de dikke egaliserende onderlaag kan Thor direct over elke vlakke vloer worden gelegd en is daardoor geschikt voor vrijwel elke ruimte in een woning of project. Tevens heeft de onderlaag een geluiddempende functie en biedt deze betere ondersteuning voor de gewrichten. De daaropvolgende stabiele Hydro-core (kern) van vijf millimeter is honderd procent waterproof, wat Thor volgens de aanbieder uitermate geschikt maakt voor vochtige ruimtes als badkamers.

Om het voor Bodiax typerende natuurgetrouwe decor te realiseren, wordt gebruik gemaakt van een pvc-toplaag van twee millimeter. Deze laag zorgt voor een comfortabele vloer, met een lage geluidsbelasting. De vloer wordt afgewerkt met een sterke slijtlaag van 0,55 millimeter en een matte PU-beschermlaag. Dit zorgt ervoor dat de vloeren bestand zijn tegen intensief gebruik. De antislip-eigenschap van de vloer blijft behouden, ook al liggen er waterdruppels. Meer informatie over de collectie als geheel is te vinden op www.bodiax.com.

(Vloerenplein, 18-01-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

schonox voor de vakman gewoon beter

allesovertapijt-logo