banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

rosevloerenpleinbanner

nieuws
Veel impact Covid-19 op meubel & interieur

Gevraagd-in-enquêteGevraagd in enquête: Heb je of verwacht je problemen vanwege de uitbraak van het coronavirus? (bron: CBM)Bedrijven in de interieurbouw en meubelindustrie hebben voornamelijk problemen met de levering van PVC-vloeren, meubelstoffen en textiel uit China, zo blijkt uit een zeer recent uitgevoerde online-enquête van branchevereniging CBM naar de negatieve gevolgen van het coronavirus in zijn achterban. De uitkomsten van het onderzoek zijn zeker ook van belang voor gerelateerde branches.

Het blijkt dat 10 procent van de respondenten nu reeds problemen ervaart die direct zijn terug te leiden op de uitbraak van het virus. Zo'n 30 procent heeft nog geen problemen, maar verwacht dit wel binnen afzienbare tijd. De resterende 60 procent heeft geen problemen en voorziet deze ook niet. Naast problemen met PVC-vloeren, meubelstoffen en textiel, verwachten bedrijven stagnatie in de aanvoer van grondstoffen, producten en halffabricaten.

Onderdelen en halffabricaten (voor meubelen en interieurs) waarvan de aanlevering problematisch is, betreffen elektrische onderdelen, staal, onderdelen van verlichtingen en textiel & stoffen, alle door telkens een kwart tot een vijfde van de respondenten genoemd. Problemen met de levering van andere grondstoffen en producten zijn er ook met diverse kunststofproducten, plaatmaterialen, bamboe, fournituren, hardsteen en meer. De beschikbaarheid van bamboe in Nederland wordt zelfs als nijpend beschouwd, mede door de brand bij Moso.

Ongeveer een op de acht bedrijven (13 procent) zegt nu reeds te kampen met productieproblemen door gebrek aan grondstoffen, onderdelen en halffabricaten. Tweederde (66 procent) heeft op dit moment nog geen productieproblemen, maar verwacht die binnenkort wel.

Ruim zes van de tien bedrijven (62 procent) voorziet binnenkort allerlei extra kosten door te late levering van producten. Zij geven aan extra kosten te verwachten, wanneer leveranciers niet langer in staat zijn voldoende halffabricaten aan te leveren. Nu de leveringen van producten uit China stokt, zijn bedrijven genoodzaakt alternatieve producten en leveranciers te zoeken in Europese landen. Driekwart van de bedrijven overweegt momenteel evenwel nog niet over te stappen naar andere leveranciers. De algemene verwachting is dat bedrijven hun toevlucht zullen nemen tot Europese leveranciers zodra de nood aan de man komt. Hierdoor zullen de kosten verder aanzienlijk oplopen. Grote vraag daarbij, zo merkt de branchevereniging op, is of bedrijven deze kosten zelf moeten dragen of dat zij die kunnen doorberekenen aan de klanten.

Door de stijgende vraag naar producten zal bovendien de kwaliteit een probleem kunnen worden. Verder verwachten bedrijven ook nog eens dat de kosten voor transport zullen stijgen. Evenzo zullen flinke transportproblemen ontstaan wanneer in China de productie weer op gang komt en de vraag hard toeneemt.

(Vloerenplein, 28-02-2020)

Deutsche Messe bij Global Fairs Nederland

team-gfnTeam Global Fairs Nederland, met van links Victor Koppelaar, Terry van den Berg en Stefan Stolk.Hannover Consultancy, de vertegenwoordiging van Deutsche Messe in ons land, maakt vanaf nu deel uit van het in België gevestigde Global Fairs, dat de van onder meer Domotex bekende beursorganisatie vertegenwoordigt in de rest van de Benelux (en evenzo de NürnbergMesse). Victor Koppelaar verklaart namens Global Fairs Nederland dat voor het overige zo goed als niets zal veranderen. Het kantoor en het voltallige team in Oud-Alblas blijft bestaan. Meer informatie is te vinden op www.global-fairs.com.

(Vloerenplein, 28-02-2020)

Cotap breidt pvc-collectie Ambiant uit

Ambiant-PVCNieuwe kwaliteiten in de collectie Ambiant PVC.Cotap heeft zijn collectie Ambiant PVC onlangs uitgebreid met een viertal nieuwe kwaliteiten. De Baroso is een markante betonlook-tegel met industriële uitstraling. Hij is verkrijgbaar in de kleuren lichtgrijs, taupe, grijs en antraciet. Met de mat uitgevoerde toplaag van 0,55 mm is de Baroso uitermate geschikt voor zwaar woongebruik. De kwaliteit is leverbaar in 'dryback' en 'silent rigid click'. De Vivero is een extra lange plank (152,2 cm) met natuurgetrouwe structuur. Hij is verkrijgbaar in vier kleuren van eiken. Door de extra matte toplaag (van 0,55 mm) zijn de decors karakteristiek te noemen. Ook deze kwaliteit is leverbaar in 'dryback' en 'silent rigid click'.

De Spigato Visgraat Smal wordt voorgesteld als een pvc-vloer met klassieke uitstraling. Deze 'visgraat' is leverbaar in de kleuren naturel en beige, heeft een toplaag van 0,55 mm en is voorzien van een natuurgetrouwe structuur. De planken zijn ook als blokpatroon te leggen en laten zich evenzo fraai afwerken met een zwarte voegstrip.

(Vloerenplein, 26-02-2020)

Nieuwe datum en locatie Domotex Asia

Domotex-Asia-na-zomervakantieDomotex Asia/Chinafloor 2020 volgt nu direct na de zomervakantie. (foto: VNU Exhibitions Asia)Voor Domotex Asia/Chinafloor is een nieuwe datum op de beurskalender en tevens een nieuw onderkomen gevonden. De internationale vloerenvakbeurs wordt gehouden van 31 augustus tot en met 2 september a.s. in het ruim bemeten National Exhibition and Convention Center (NECC) te Sjanghai.

Oorspronkelijk stond de beurs voor eind maart op de rol, maar werd uitgesteld vanwege de risico's die het coronavirus met zich meebrengt. De nieuwe datum, zo weet organisator VNU Exhibitions Asia, kan op instemming rekenen van de internationale bezoekers, die sowieso een voorkeur zouden hebben voor september om hun Chinese leveranciers een bezoek te brengen. De organisator is er gerust op dat de toestand in China later in augustus weer verbeterd zal zijn.

(Vloerenplein, 26-02-2020)

Estillon laat extra bedrijfshal bouwen

Nieuwbouw-Estillon-2020Indruk nieuwe bedrijfshal van Estillon in Uden. (beeld: Valeres)Ruim drie jaar na de voltooiing van zijn vorige uitbreiding, is Estillon alweer toe aan extra ruimte aan de Linie te Uden, sinds november 2012 het vestigingsadres van de leverancier van ondervloeren, ondertapijten, profielen en gereedschappen. Het magazijn blijkt vanwege de vraag wederom uit zijn jasje te zijn gegroeid. Reden om aan de overzijde van het huidige pand een nieuwe bedrijfshal van 885 vierkante meter te bouwen. Valeres Industriebouw in Best neemt ook deze keer de realisatie van een en ander voor zijn rekening. De oplevering wordt komende mei voorzien.

(Vloerenplein, 24-02-2020)

Einde voor Axminster Carpets lijkt nabij

Traditioneel-motief-Axminster-logoTraditioneel motief Axminster geweven woltapijt.De iconische Britse fabrikant, tevens hofleverancier, Axminster Carpets, met een bedrijfsgeschiedenis van ruim tweehonderdvijftig jaar, is insolvent verklaard nadat een reddingspoging om een geldschieter te vinden (zie ook Nieuws van 07-02-2020) op niets is uitgelopen. Als bewindvoerders zijn Duff & Phelps aangesteld, die afgelopen woensdag direct zo'n tachtig van de negentig werknemers te kennen hebben gegeven overtollig te zijn. Een handvol medewerkers blijft aan om de lopende orders af te ronden. Er zou de voorbije weken wel enige belangstelling zijn geweest van potentiële kopers voor de tapijtactiviteiten, maar geen enkel aanvaardbaar bod zijn uitgebracht.

De bewindvoerders hebben de ondervloerendivisie van de onderneming, Axfelt, inmiddels verkocht aan Ulster Carpets. Ze blijven nog op zoek naar een koper voor de resterende activa en de alom bekende merknaam. De onderneming maakte in 2018 een verlies voor belastingen van bijna een miljoen pond en het jaar ervoor van bijna drie miljoen pond. In 2013 was de producent van geweven luxetapijt ook al eens omgevallen en bleven van de vierhonderd werknemers een kleine honderd over na een doorstart.

(Vloerenplein, 21-02-2020)

COREtec-event 'Authentiek en Steengoed'

Badges-liggen-klaarBadges (met afgebeeld Eddy Merckx, wie anders) liggen klaar voor de vele genodigden van YEPP, INTR, Headlam en Dersimo.

 

De distributeurs en vertegenwoordigers van COREtec in de Benelux zijn gisteren door gastheer USFloors International getrakteerd op een voorstelling van de nieuwe collecties 'Authentics' en 'COREtec Stone CERAtouch'. Present waren INTR, Headlam en Dersimo namens Nederland en Yepp namens België. Het event was toepasselijk 'Authentiek en Steengoed – We have a match' gedoopt, plaats van handeling het Centrum Ronde van Vlaanderen te Oudenaarde.

"De presentaties van COREtec Stone CERAtouch en de presentatie van Authentics by COREtec werden heel enthousiast onthaald," zo constateert een tevreden Jan Dossche, president USFloors Internatonal. "De vraag naar de nieuwe informatieve displays met stalenborden en foto's en de vraag naar het nieuwe POS-materiaal is zeer groot te noemen. We danken dan ook de mensen van onze distributeurs YEPP, INTR, Headlam en Dersimo voor hun massale aanwezigheid en hun enorme enthousiasme. De resultaten van de afgelopen jaren spreken boekdelen. Het zijn echte waardige ambassadeurs van het merk COREtec."

 

COREtec-event-vondCOREtec-event vond plaats in het Centrum Ronde van Vlaanderen te Oudenaarde.
Grote-belangstellingGrote belangstelling voor de nieuwe displays.

Stijn Windels, marketing director: "We hebben heel lovende reacties gekregen op de nieuwe displays en het voorgestelde POS-materiaal." Nicolas Cnudde, key accountmanager Benelux: "Het event met als thema 'Authentiek en Steengoed' viel enorm in de smaak bij de aanwezige distributie uit België en Nederland. De reacties op het event zijn gewoonweg schitterend en smaken naar meer." De gastheer stelde vast dat het 'op de koppen lopen' was in het Centrum van de Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde.

(Vloerenplein, 21-02-2020)

Headlam: trendy fluweel ook voor de vloer
HoneyHoney.
AmoreAmore.

Headlam stelt met instemming vast dat de trend van 'fluweel in het interieur' goed standhoudt. Het materiaal in kwestie (ook velours geheten, of velvet) wordt gretig toegepast op stoelen, banken en kussens, desgewenst gematcht met de gordijnen. De uitstraling van fluweel is wat de groothandel betreft ook meer dan geschikt voor de bedekking van de vloer, en dan niet alleen als vloerkleed, maar ook als kamerbreed tapijt. Mede door het gevoel van comfort en behaaglijkheid is tapijt weer steeds vaker de keuze van de consument voor zijn slaapkamer, zo ziet ook Headlam, ter verklaring wijzend op de vaak gehoorde leuze 'Tapijt, zacht voor de voeten'.

Om aan deze vraag te voldoen en in te springen op de fluweeltrend, komt Headlam dit voorjaar met het tapijt Honey. "Een tapijt met korte pool, zachte touch en subtiele vleug. Het kleurenpalet voor dit tapijt is geheel volgens de laatste trends ontwikkeld," aldus de leverancier. Recentelijk gelanceerd en reeds leverbaar is voorts de Amore, door de groothandel omschreven als een tapijt met een nóg luxere fluweellook. "Dit tapijt met levendige vleug geeft een luxe uitstraling, voelt heerlijk zacht. Het palet bestaat uit zowel verfrissende voorjaarskleuren als vergrijsde blauwtinten." Beide items in het tapijtaanbod hebben een poolsamenstelling van honderd procent polyester en zijn op aantrekkelijke wijze toe te passen als groot vloerkleed in combinatie met een harde vloer. (Zie ook Nieuws van 29-11-2019 betreffende de introductie van de Amore).

(Vloerenplein, 21-02-2020)

Minder meer voor afwerkers van gebouwen

cbs-logoBedrijven die gespecialiseerd zijn in de afwerking van gebouwen (de afwerking van vloeren en wanden incluis, door bijvoorbeeld parketleggers en woningstoffeerders) hebben in het vierde kwartaal van 2019 een relatief bescheiden omzetstijging van 2,0 procent geboekt, zo turft het CBS. In de eerste drie kwartalen lagen hun groeicijfers nog tussen de 6 en 8 procent. Het jaar als geheel sluiten zij af met een omzetgroei van 5,7 procent ten opzichte van 2018.

De omzet van de Nederlandse bouwsector als geheel vertoont een identieke ontwikkeling. In het vierde kwartaal is deze met slechts 2,1 procent gestegen, de laagste groei in een kwartaal in vier jaar. De omzetgroei in de eerste drie kwartalen lag telkens een stuk hoger. Bij elkaar genomen is de omzet van de bouw over het voorbije jaar 7,4 procent hoger.

Afgelopen jaar is overigens voor ruim 57 duizend nieuw te bouwen woningen een vergunning afgegeven, 18 procent minder dan in 2018. Dit cijfer is een indicator voor wat er in de nabije toekomst aan woningen gebouwd zal worden.

(Vloerenplein, 21-02-2020)

Vakbeurs BAU meer en meer internationaal

Sfeerbeeld-vorige-editie-BAUSfeerbeeld vorige editie BAU. (foto: Messe München)BAU in München, platform en vakbeurs voor architectuur, materialen en systemen, belooft komende editie (11 t/m 16 januari 2021) nog sterker mee te gaan tellen vanwege zijn toenemend internationale karakter. De tot dusverre door Messe München ontvangen aanmeldingen van exposanten wijzen op een internationaal aandeel dat voor het eerst in de 55-jarige geschiedenis van BAU op 40 procent zal uitkomen.

Hoewel de inschrijfperiode tot kort voor aanvang van de beurs loopt, zijn de negentien beurshallen met totaal 200.000 vierkante meter oppervlakte per heden al bijna volgeboekt. De organisatie ziet veel vraag vanuit landen als Italië, Oostenrijk, Polen, Turkije, Spanje, Zwitserland, Tsjechië, België en Nederland, maar ook uit China en de VS.

Parallel aan de groei van het aantal deelnemers van buiten het gastland, is het aantal internationale bezoekers de afgelopen jaren gestaag opgelopen, naar ruim 85.000 op de vorige editie in 2019. Niettemin is nog altijd tweederde van het bezoek afkomstig uit Duitsland zelf. BAU 2021 verwacht totaal meer dan 2200 exposanten uit circa 45 landen en zeker 250.000 bezoekers van over de hele wereld.

De indeling van BAU 2021 zal overigens niet veel afwijken van die van 2019. Toen bezetten fabrikanten van vloerbedekking voor het eerst twee volledige hallen, A5 en A6. Vanwege de grote vraag op dit gebied zal dit in 2021 opnieuw het geval zijn. De exposanten in beide hallen presenteren het volledige aanbod, van elastisch en textiel tot laminaat en parket, met inbegrip van installatie- en applicatietechniek.

In 2019 had Nederland dertig bedrijven als exposant afgevaardigd, waaronder Arturo, Aspecta, van Besouw Tapijt, Estillon, mFLOR, MOSO, Overmat, TFD Floortile en Timberline International. De Belgen kwamen op vloerengebied met onder meer Balta, Beaulieu International Group, COREtec, Decospan, Floorify, IVC Group, Lamett en Modulyss.

(Vloerenplein, 19-02-2020)

Ontslagen CEO Gould spant rechtszaak aan

jay-gouldJay Gould.De afgelopen maand door Interface ontslagen CEO Jay Gould heeft eind vorige week een rechtszaak aangespannen tegen zijn voormalige werkgever, wegens de vermeend onrechtmatige beëindiging van zijn dienstverband. Gould klaagt het vloerenconcern aan voor honderd miljoen Amerikaanse dollars als genoegdoening voor de beschadiging van zijn reputatie en daaruit voortvloeiend ander nadeel.

Gould moest, na minder dan twee jaar CEO te zijn geweest, het veld ruimen nadat, in de woorden van Interface, onderzoek aan het licht had gebracht dat hij als persoon gedrag had vertoond dat strijdig was met het beleid en de kernwaarden van de onderneming. (Zie ook Nieuws van 22-01-2020).

Interface is inmiddels met een reactie op de door Gould aangespannen rechtszaak gekomen, waarin het bedrijf spreekt van "schandelijke aantijgingen", bovendien "vol leugens" en "verkeerde weergaven". "Zijn beweringen zijn fictie - ze zijn verzonnen, vals en ongegrond," aldus het statement.

interface-logo-20Interface licht verder toe twee dagen voor het ontslag een schriftelijke klacht van een klokkenluider te hebben ontvangen waarin wordt beweerd dat Gould op een bedrijfsevenement dronken, confronterend en verbaal gewelddadig was tegenover een vrouwelijke leidinggevende, in de nabijheid van andere getuigen. Dezelfde dag kwamen ook van andere leidinggevenden afzonderlijk klachten binnen over het ongepaste gedrag van de oud-topman tijdens het gebeuren. Deze beweringen zijn vervolgens onder de loep genomen door een gerenommeerd advocatenkantoor, dat volgens Interface oordeelde dat de beschuldigingen tegen Gould 'overweldigend' waren, met als gevolg dat hij de laan werd uitgestuurd.

(Vloerenplein, 19-02-2020)

'Rest of the World' waardevol voor Mohawk

mohawk-logo-20Het Amerikaanse vloerenconcern Mohawk Industries sluit het boekjaar 2019 af met een omzet van 9,97 miljard dollar, vrijwel onveranderd ten opzichte van de 9,98 miljard van een jaar eerder. De operationele winst daarentegen krimpt met bijna een kwart van 1095 miljoen dollar tot 827 miljoen.

Het segment Global Ceramic krikt zijn omzet in lichte mate op van 3,55 miljard naar 3,63 miljard dollar (plus 2,2 procent). Flooring Rest of the World (met hoofdzakelijk Europa) boekt verhoudingsgewijs wat meer vooruitgang, van 2,40 miljard naar 2,49 miljard dollar (+3,9 procent). Flooring North America verliest echter terrein en ziet de omzet afnemen van 4,02 naar 3,84 miljard dollar (minus 4,6 procent).

De operationele winst in het segment Flooring North America gaat vanwege herstructuringen bijna door de helft vergeleken met het jaar ervoor en belandt op nog zo'n 167 miljoen dollar (2018: circa 348 miljoen). De divisie Flooring Rest of the World levert absoluut gezien de inmiddels grootste bijdrage aan de operationele winst van de groep, te weten ruim 359 miljoen dollar (2018: bijna 346 miljoen).

bernard-thiersBernard Thiers, 'President ROW'. (foto: Mohawk Ind.)"Er woedt een LVT-revolutie in de VS," zo verklaart Bernard Thiers, de CEO van de divisie Rest of the World tegen de Vlaamse zakenkrant De Tijd. "Daar heeft de groep zich aan mispakt, want plots werd de Amerikaanse markt overspoeld door veel goedkopere Chinese vinylplanken en -tegels." En ook: "Wij hadden te veel productiecapaciteit in tapijt en te weinig in vinyl en zijn weggedrukt door de Chinezen. We zijn gepakt in snelheid."

Europa heeft geen last van de Chinezen, in de woorden van Thiers, omdat er op ons continent geen met de VS vergelijkbare stormloop is op LVT. "Daardoor hebben onze fabrieken altijd gelijke tred kunnen houden met de vraag en verloren we geen marktaandeel. Mocht dat plots wel gebeuren, dan hebben we nog wat vrije capaciteit om te volgen. De Amerikaanse divisie komt zelfs bij ons kijken hoe ze haar productielijnen efficiënter en sneller kan maken om meer te kunnen produceren," zo pocht de CEO tegen de krant.

(Vloerenplein, 17-02-2020)

Tarkett presenteert gunstige jaarcijfers

ceo-Barthelemy -plus-logoCEO Fabrice Barthélemy: 'In 2019 is een belangrijke mijlpaal bereikt in de circulaire economie met de lancering van een uniek recyclingaanbod voor tapijttegels.'De jaarcijfers die Tarkett gisteren heeft vrijgegeven zijn goed ontvangen door de financiële wereld. De beursgenoteerde vloerenmaker weet zijn brutobedrijfswinst (ebitda) ruim op peil te houden ten opzichte van 2018 en zijn omzet met 5,5 procent te verhogen, ondanks trammelant met informatica op de Noord-Amerikaanse vloerenmarkt. De organische groei van de groep bedraagt 0,7 procent dankzij vooral de florerende divisie Sports.

In Noord-Amerika heeft Tarkett een naar eigen zegen 'moeilijk jaar' achter de rug (met in december al een winstwaarschuwing tot gevolg) en kampte daar met ERP-gerelateerde operationele problemen in het vierde kwartaal, getuige een omzetdaling van 19 procent in de laatste drie maanden van het jaar.

Volgens CEO Fabrice Barthélemy waren de problemen in Noord-Amerika evenwel al voor het einde van het jaar opgelost en is inmiddels een actieplan ingevoerd om de winstgevendheid aldaar weer op te krikken. "De andere segmenten presteerden goed gezien de marktomstandigheden. Het Sports-segment zette een zeer dynamische prestatie neer en verhoogde zijn winstgevendheid," aldus de Franse topman.

De netto-omzet van de groep komt uit op 2,99 miljard euro in 2019, tegenover 2,83 miljard het jaar ervoor. De aangepaste ebitda bereikt een niveau van 249,5 miljoen, 0,3 procent beter dan de 248,7 miljoen uit 2018.

"In 2019 hebben we ook onze strategische routekaart Change to Win geïmplementeerd," zo vervolgt Barthélemy. "We hebben een belangrijke mijlpaal bereikt in de circulaire economie met de lancering van een uniek recyclingaanbod voor tapijttegels, dat een baanbrekende technologie koppelt aan een innovatieve productformulering." (Barthélemy wijst hier op het veelbesproken recyclingcentrum in Waalwijk, waarover we op 22-11-2019 op deze site hebben bericht, red.).

Fraaie-toepassing iD RevolutionFraaie toepassing van pvc-stroken uit de collectie iD Revolution. (foto's: Tarkett)Het Sports-segment zet over het voorbije jaar een plus van 18,5 procent neer. Het EMEA-segment (met Europa) rapporteert een stabiele netto-omzet in 2019 in vergelijking met vorig jaar, het gevolg van een bescheiden organische groei van 0,9 procent en aan de andere kant ongunstige wisselkoersen met de Zweedse en Noorse kroon. Na een omzetgroei van 1,5 procent in de eerste negen maanden op like-for-like basis, daalde deze met 1 procent in het vierde kwartaal als gevolg van het vaarwel zeggen van de laminaatproductie. De vertraging in renovatie en nieuwbouw in Duitsland en aanhoudende onzekerheden met betrekking tot Brexit in het VK bleven het activiteitenniveau beïnvloeden. In de hele regio konden wel verkoopprijsstijgingen worden doorgevoerd.

Dit lopende jaar gaat Tarkett verder met zijn Change to Win-strategie en blijft de nadruk liggen op een verbeterde verkoopefficiëntie en winstgevendheid in Noord-Amerika. Wat betreft het coronavirus zegt Tarkett de situatie hieromtrent nauwlettend in de gaten te houden. Voor de groep is China evenwel slechts een nichemarkt die hooguit een procentje van de omzet vertegenwoordigt. De vloerenmaker heeft bovendien een beperkte blootstelling aan China, zowel in productie als inkoop, maar is niettemin bezig om de invloed op zijn leveringsketen in te perken.

(Vloerenplein, 14-02-2020)

Domotex USA wordt onder de loep genomen

Sfeerbeeld-Domotex-USASfeerbeeld Domotex USA. (foto: Hannover Fairs USA)De tweede editie van Domotex USA, afgelopen week in Atlanta, Georgia, heeft organisator Hannover Fairs USA niet gebracht wat die ervan had gehoopt. De vloerenvakbeurs wist dit jaar slechts 101 exposanten aan zich te binden, tegenover nog 282 op de eerste uitgave van het evenement, dat toen drie weken later op de kalender stond. Het beursoppervlak telde ook minder dan de helft van het aantal vierkante meters dat vorig jaar werd benut.

De organisator heeft aangegeven de komende paar maanden te gaan heroverwegen (volgend op marktonderzoek) welke locatie, welke plek op de beurskalender en welke partnerschappen dan wél kunnen zorgen voor een geslaagd evenement. Voor de voorbije editie had de organisator een datum in het kielzog van The International Surface Event gekozen, een week ervoor in Las Vegas gehouden. In principe staat Domotex USA 2021 weer gepland rond zijn 'oude' datum, de eerste dagen van maart, en op dezelfde locatie. "We zijn volledig toegewijd aan het succes van de show in 2021," zo verzekert Sonia Wedell-Castellano, global director Domotex namens Deutsche Messe. De ambitieuze exposant I4F heeft in ieder geval al laten weten ook volgend jaar present te zijn in Atlanta.

Bezoekcijfers blijven nu achterwege. De première van het evenement noteerde vorig jaar een relatief karige 5130 inschrijvingen van bezoekers uit de vloerenketen. Nederland had toen Brink & Campman, DecoRad Systems, Hamat, Terratsa Europe en Unifloor Underlay Systems afgevaardigd naar Atlanta, maar die lieten nu verstek gaan, net als veel van de belangrijkste Amerikaanse merken, uitzonderingen als Anderson Tuftex, Milliken, The Dixie Group en COREtec daargelaten.

(Vloerenplein, 14-02-2020)

Prima kwartaal- en jaarcijfers CBS

De winkels in meubels, woninginrichting algemeen assortiment en verlichtingsartikelen sluiten het jaar 2019 af met een omzetstijging van niet minder dan 7,2 procent, zo blijkt uit de jongste CBS-cijfers. Het volume van dit clustertje woonwinkels is met 6,5 procent gegroeid (na in 2018 nog precies vlak op 0,0 procent te zijn uitgekomen). In het vierde kwartaal van 2019 boeken zij een omzetstijging van 6,4 procent, met een zelfde percentage voor de maand december.

omzet-retail-2019-overzicht

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (met inbegrip van parket-, laminaat- en kurkvloeren, en wand- en vloertegels) zetten 6,7 procent meer om in het voorbije jaar, met een volumetoename van 6,8 procent. In vergelijking met de volumegroei van 4,6 procent in 2018, is de ontwikkeling hier dus iets bescheidener dan bij de woonwinkels. Voor het vierde kwartaal van 2019 noteert het CBS een omzetgroei van 6,3 procent voor dit cluster, afgesloten met een dikke plus van 8,1 procent in december.

De detailhandel als geheel heeft vorig jaar (net als in 2018) 3,4 procent meer omgezet dan een jaar eerder, de verkopen (het volume) zijn 2,5 procent hoger. De omzet van de winkels in non-food groeit met 2,9 procent, die van de winkels in voedings- en genotmiddelen met 1,3 procent. In 2019 is de online omzet 16,6 procent hoger. Webwinkels hebben bijna 14 procent meer omgezet, multi-channelers plussen ruim 21 procent.

De omzet van de detailhandel bereikte in de voorbije crisisjaren een dieptepunt in 2013. Daarna is de omzet gestaag gegroeid. In 2019 ligt de omzet van de detailhandel 8,7 procent hoger dan voor de crisis. De omzet van de non-foodwinkels is echter nog wel 10 procent lager dan in 2008. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen ligt 20 procent hoger.

De winkels in meubels en woninginrichting liggen in 2019 nog iets minder dan 1 procent onder het niveau van 2008, de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren komen bijna 9 procent tekort, aldus de CBS-cijfers.

(Vloerenplein, 14-02-2020)

Nieuwe rayonindeling PPC
PPC-Regios-DEF
   Klik hier >>

ppc-wijk

Met de komst van een aantal nieuwe vertegenwoordigers heeft PPC de indeling van zijn rayons verbeterd, en wel door de werkgebieden kleiner te maken. "Een mooi en compleet team, ik heb er alle vertrouwen in dat we met meer aandacht voor de klant onze dienstverlening verder verbeteren," aldus een tevreden Peter Klaassen, die in geval van nadere vragen verwijst naar zijn binnendienst. Klik hier voor een grafische weergave van de rayons (en de mensen).

(Vloerenplein, 14-02-2020)

ERFMI omarmt Circular Plastics Alliance

CPA logoHet European Resilient Flooring Manufacturers' Institute (ERFMI) heeft de verklaring van de Circular Plastics Alliance ondertekend. De leden van deze verbintenis, waaronder bedrijven, handelsorganisaties en een groep publieke instanties, hebben met steun van de Europese Commissie te kennen gegeven (afgelopen september) dat ze zich sterk zullen maken om in de komende zes jaar het gebruik van herbruikbare kunststoffen te verhogen. De ondertekenaars spreken af om in 2025 tien miljoen ton gerecycleerde kunststoffen in nieuwe producten te verwerken door middel van vrijwillige, door de markt gestuurde initiatieven en activiteiten.

"Bij ERFMI zetten we ons in om toe te werken naar een circulaire economie voor onze producten. We kijken ernaar uit om samen te werken met de meer dan honderd ondertekenaars uit de waardeketen voor kunststoffen om de doelstellingen in de verklaring van de Circular Plastics Alliance te realiseren," zegt Jane Gardner, directeur van ERFMI, dat de belangen van de branche van elastische vloeren in Europa behartigt. Haar organisatie is momenteel betrokken bij diverse projecten die zijn afgestemd op de beginselen van de Circular Plastics Alliance, waaronder het EU-project Circular Flooring (www.circular-flooring.eu), waaraan een prijskaartje van 5,4 miljoen euro hangt. Als een van elf projectpartners levert ERFMI een bijdrage aan het onderzoek naar recyclage van afgedankte PVC-vloerbedekkingen met behulp van het gepatenteerde Fraunhofer CreaSolv-proces.

ERFMI stemt in met CPAERFMI stemt in met de verklaring van de Circular Plastic Alliance, op de foto directeur Jane Gardner temidden van de plenaire leden van het instituut.

Genoemd proces omvat de technisch geavanceerde scheiding van 'verouderde weekmakers' en restmateriaal om hoogwaardig PVC-materiaal te verkrijgen, vergelijkbaar met materiaal van primaire grondstoffen. Dit materiaal wordt vervolgens verwerkt tot droge stof. Deze is klaar voor hergebruik in nieuwe vloerbedekkingsproducten, die volgens het instituut voldoen aan zowel de huidige EU-wetgeving als aan wat de consument op dit terrein vraagt. Een en ander wordt gecoördineerd door het Fraunhofer-Institut für Verfahrenstechnik und Verpackung IVV in Duitsland en beoogt de technische en commerciële haalbaarheid van dit recyclageproces voor PVC-vloeren op industriële schaal te beoordelen. Het werk loopt door tot mei 2023. (Zie ook het betreffende nieuwsitem van 28-06-2019 op deze website).

ERFMI behartigt de belangen van zeventien fabrikanten en verdelers van veerkrachtige vloerbedekking in Europa, samen goed voor de productie van jaarlijks ruim 360 miljoen vierkante meter vloerbedekking. Aangesloten zijn Altro, Amorim, Amtico, Artigo, Aspecta, BIG Floorcoverings (Beauflor), Designflooring, Dickson-Constant, Endesign (mFLOR), Forbo Flooring, Gerflor, IVC, nora systems (by Interface), Polyflor, Tarkett, Kährs en Windmöller. Andere ondertekenaars van de Circular Plastics Alliance zijn bijvoorbeeld de European Carpet and Rug Association (ECRA), de Federatie Nederlandse Rubber– en Kunststofindustrie (NRK) en bedrijven als Aquafil, BASF, Coca-Cola, Unilever, etc.

(Vloerenplein, 12-02-2020)

Nieuwe Allura-collectie Forbo Flooring

Toepassing-nieuwe-AlluraToepassing van de nieuwe Allura-collectie.Forbo Flooring brengt deze maand zijn nieuwe LVT-collectie Allura, naar Nederlands ontwerp en gemaakt in de fabriek te Coevorden. Op onder meer de vraag naar modulariteit speelt de collectie in met weer gemakkelijk te verwijderen loslegsystemen. De thema's hergebruik en duurzaamheid komen aan bod in een eigen recycleprogramma voor de terugname van zowel snijafval als gebruikte Allura-vloeren.

Er zijn zes series, met elk tal van kleuren en dessins in hout, steen en beton. Allura Dryback is volledig verlijmd LVT, Allura Flex is losleg LVT met enkel fixeerlijm, Allura Click Pro is losleg LVT met klikverbinding, Allura Ease is volledig losleg LVT, Allura Puzzle is losleg LVT met puzzelverbinding en Allura Decibel is akoestisch LVT.

De fabrikant prijst zijn vloeren aan om hun dimensie-stabiliteit, ontbreken van patroonherhaling en hun langdurige prestaties. De productietechniek maakt specifieke ontwerpen en uitvoeringen mogelijk, zoals zeer lange, brede of smalle planken, Hongaarse punten, visgraatvormen en natuurgetrouwe embossing in uiteenlopende structuren. De reeks designvloeren laat zich toepassen in bijvoorbeeld kantoren, winkels, scholen, zorginstellingen, hotels, openbare ruimtes en fabrieksruimtes.

(Vloerenplein, 12-02-2020)

Nieuws van TFD Floortile

HeritageHeritage.TFD Floortile laat weten zijn showroom in Dalfsen te hebben omgevormd tot een fraai 'experience center', dat project- en woninginrichters, architecten en (zakelijke) eindgebruikers zowel informatie als inspiratie dient te bieden. De tien nieuwe designs die de leverancier van pvc-vloeren onlangs lanceerde worden niet alleen in deze ruimte getoond, maar vanaf zondag ook vijf dagen lang op Euroshop 2020 in Düsseldorf, 's werelds grootste vakbeurs voor de retail. TFD staat in hal 11, op stand E 64.

Een van de nieuwe reeksen is de 'Woven' (van geweven pvc-garens), leverbaar in de elk zes kleuren tellende stijlen 'Ombre' en 'Herringbone'. Voorts de 'Experience' (met doorleefd karakter), de 'Creative Stone' (bewerkingen van 'stone look'), de 'Futura' (een plank voor een gemengd Scandinavisch-landelijke woonstijl), de 'Firm' (met stevige en robuuste uitstraling) en de 'Easy' (met meer verfijnde structuur). Nieuw is ook de 'just click'-collectie van vloeren met Rigid Core. De 'Rigid Just Click' is vijf millimeter dik met een slijtlaag van 0,55 millimeter. Hij is verkrijgbaar in de dessins 'Elements' (natuurlijke steenuitstraling), 'Living' (extra lange planken), 'Steady' (robuuste betonuitstraling) en 'Heritage' (een karaktervolle plank, leverbaar in drie breedtes). Het bedrijf benadrukt dat al zijn vloeren uit zogeheten 'virgin' pvc's bestaan.

(Vloerenplein, 12-02-2020)

'We willen compleet en onderscheidend zijn'

Dit jaar belooft weer een bijzonder jaar voor de Plinten & Profielen Centrale en Lisa en Peter Klaassen te worden. Zo opent naar verwachting augustus van dit jaar het nieuwe filiaal in Groningen zijn poorten en de eerste resultaten over 2020 duiden erop dat het ook wat dat betreft weer een positief jaar gaat worden. De kracht achter de constante groei van het familiebedrijf is de betrokkenheid en inzet van de medewerkers, maar zeker ook de visie en het enthousiasme van Lisa en Peter Klaassen.

Sparren-met-Lisa-en-Peter-KlaassenSparren met Lisa en Peter Klaassen.Is met de opening van het filiaal in Groningen alles afgedekt? Peter Klaassen: "Nee, we hebben plannen om in de komende drie tot vijf jaar daar nog twee filialen aan toe te voegen." Waarom is deze groei noodzakelijk? Lisa Klaassen: "Hoe dichter bij de klant je bent, hoe meer je door deze als partner wordt gezien. Als je in zijn regio zit, spreek je de taal van de klant. Dat wordt op prijs gesteld. Daarnaast zijn de filialen ook een echt servicecentrum die de klanten op allerlei wijze bij kunnen staan."

Wat is jullie ambitie? Lisa: "We willen een inspirerende partner zijn. Toonaangevend in service en vernieuwend zijn wat betreft ons aanbod. We willen gezien worden als een van de belangrijkste partners in de markt die de branche ondersteunt. Daarnaast willen we duidelijk uitstralen dat we een familiebedrijf zijn. Iedereen die hier werkt is in dienst. We vinden het ook belangrijk dat iedereen het leuk vindt om hier te werken. Je bent hier te lang aanwezig om het niet naar je zin te hebben."

Wat kunnen we wat betreft assortiment de komende tijd verwachten? Peter: "Het assortiment is goed afgedekt. We willen wat betreft harde vloeren compleet zijn, maar daar ook onderscheidend in zijn. We houden de ontwikkelingen goed in de gaten en springen adequaat op trends in. Zoals we dat bijvoorbeeld bijvoorbeeld bij het pvc hebben gedaan."

Wat is jullie persoonlijke drive? Lisa: "We creëren dingen. En daar kan je zo blij en trots van worden. Op het functioneren van het team, het neerzetten van een prachtige beursstand, het behalen van een omzet, branche ondersteuning, enzovoorts." Peter: "Ik vind de uitdaging bijzonder. En inderdaad vooral het creëren. We hebben zoveel goede mensen die alles goed oppakken. Dat is zo mooi om te zien."

Wat is tot slot het belangrijkste dat jullie in al die jaren hebben geleerd? "Vertrouw op je eigen koers, dan komt het altijd goed," stellen Peter en Lisa resoluut. Peter: "En we zijn complementair; we vullen elkaar goed aan. Zo is Lisa onder andere heel sterk in marketing, interieur en procesvorming. Bij mij liggen de interesses vooral op het strategisch vlak. Onze kracht binnen het team is dat ze dat zien en weten dat we samen twee handen op één buik zijn. Samen komen we op prachtige ideeën, die we professioneel tot uitvoering brengen. We hebben een duidelijk doel voor ogen. Daar gaan we ook de komende jaren voor."

(Vloerenplein, 10-02-2020)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo