banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-banner-10-24

nieuws
Afwerkingsbedrijven bouw presteren goed

cbs-logoDe omzet van de verzamelde bouwnijverheid komt in het tweede kwartaal 7,9 procent hoger uit vergeleken met een jaar eerder, zo meldt het CBS. In het eerste kwartaal werd door de sector al een stevige plus van 11,8 procent gerealiseerd. De specialisten in het afwerken van gebouwen boeken in het voorbije kwartaal een omzettoename van 7,5 procent, redelijk in lijn met de groei van 7,9 procent uit het eerste kwartaal. Tot de afwerkingsbedrijven worden gerekend bedrijven in de afwerking van vloeren en wanden (parketvloerenleggers, woningstoffeerders, enz.), schilders, glaszetters, stukadoors en bouwtimmeraars.

In het tweede kwartaal is voorts voor 12,8 duizend nieuwbouwwoningen een vergunning verleend, het laagste aantal in drie jaar tijd. Dit is ruim 14 procent minder dan in het tweede kwartaal vorig jaar. Ook in het eerste kwartaal was het aantal vergunde nieuwbouwwoningen lager dan een jaar eerder. De vergunde bouwsom voor nieuwbouw en verbouwingen van woningen ligt in het tweede kwartaal bijna 14 procent lager dan dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal vergunde nieuwbouwwoningen is een vroege indicator voor de hoeveelheid woningen die in de nabije toekomst gebouwd worden. De gemiddelde doorlooptijd vanaf de vergunningverlening is circa twee jaar.

(Vloerenplein, 23-08-2019)

 
Stevige plus INretail Woonwinkelmonitor

De jongste cijfers van de INretail Woonwinkelmonitor tonen voor de woonbranche een forse omzetstijging van 6,3 procent in het tweede kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Alle segmenten eindigen bij de branchevereniging in de plus. De meubelzaken stijgen met ruim 11 procent het meest, de slaapspeciaalzaken met een plus van dik 4 procent het minst. Ook de woningtextielzaken steken er opvallend positief bovenuit. Bijna zes van de tien (59 procent) woonwinkels noteren een omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal in 2018, toen overigens slechts 43 procent van de vestigingen een positieve ontwikkeling kon rapporteren.

woonbranche-q2-2019Omzetontwikkeling woonbranche t.o.v. dezelfde periode van het voorgaande jaar. (Bron: INretail Woowinkelmonitor)

Per maand gezien is de omzet in april met 5,8 procent gestegen, in mei met zelfs 13,9 procent, gevolgd door een lichte daling van 1,9 procent in juni. Cumulatief komt de stand na zes maanden uit op 4,6 procent omzetgroei. Vorig jaar lag de cumulatieve stand een procentpunt lager op 3,6 procent, aldus de INretail Woonwinkelmonitor. Op de website van de branchevereniging spreekt 'branchespecialist Wonen' Bert Jan van der Stelt de verwachting uit dat het gunstige beeld doorzet in het derde kwartaal. Vorig jaar was dit immers een zeer zwaar kwartaal vanwege het extreem warme en droge weer, met een krimp in de dubbele cijfers in juli en ook een uiterst karige september.

(Vloerenplein, 23-08-2019)

 
Boeiend vloerensymposium bij IHD Dresden

ihd-logoOnderzoeksinstituut Institut für Holztechnologie Dresden (IHD) organiseert op 7 en 8 november van dit jaar op zijn thuisbasis de twaalfde editie van zijn 'Fußbodenkolloquium'. De doelgroep van het vloerensymposium bestaat uit fabrikanten van parket-, kurk-, MMF- en laminaatvloeren, hun toeleveranciers, distributeurs, vloerenleggers, experts en wetenschappers. Het programma leest als een boeiend rondje langs allerlei actuele thema's in vloerenland.

Sprekers op de eerste dag zijn Dr. Rico Emmler (van het Entwicklungs- und Prüflabor Holztechnologie EPH) over nieuwe ontwikkelingen in de normalisatie van bamboe-, hout-, laminaat- en MMF-vloeren. Advocaat Martin Kuschel over de kwestie of het Verwaltungsvorschrift Technische Baubestimmungen (VVTB) in Duitsland een blijvende oplossing is voor de door het arrest van het HvJ opgeworpen vragen. Heinz Kiefel (van vloerenmaker Tilo) behandelt het bepalen van de kwaliteit van verlijmd parket. Petra Schulz (van IHD Dresden) licht een systematische rolstoelentest voor laminaat- en MMF-vloeren toe. Dr. Edmund Vankann (van GUT) bespreekt de recycleerbaarheid van vloerbedekkingen, met tapijt als voorbeeld. Jane Gardener (van het European Resilient Flooring Manufacturers' Institute ERFMI) bericht over een recyclingoplossing voor veerkrachtige vloerbedekkingen. En Dr. Gerhard Grüll en Dr. Andreas Fischer (van respectievelijk Holzforschung Austria en IHD Dresden) behandelen het thema 'natuurlijk uiterlijk en hoge weerstand' binnen het lopende programma SURF~PARQUET.

Waterbestendigheidvan-de-vloerWaterbestendigheid van de vloer wordt een van de onderwerpen op het vloerensymposium. (Foto: Windmöller)Op dag twee bespreekt Volker Kettler (van MeisterWerke) de opties van PVC-vrije vloerbedekkingen, van rigid tot elastisch. Jasper de Jaeger (van Unilin) informeert de aanwezigen over waterbestendige laminaatvloeren. Werner Mangold (van Moso International) stelt bamboeparket voor als het ecologische alternatief. Carsten Brinkmeyer (van machinebouwer Hymmen) belicht productinnovaties op het gebied van digitaal printen. Dirk Conrad (van Hesse) weet meer over de bescherming van houtporiën in het parket tegen verontreiniging. Martina Kandler (van Lott-Lacke) spreekt over het 3D-ontwerp van lakoppervlakken op vloerbedekkingen. Tevens is die dag voor het eerst ook ruimte voor een aantal snelle en beknopte presentaties van diverse onderzoeksprojecten.

Meer informatie over het programma en over aanmeldingen is te vinden op de website www.ihd-dresden.de. Tot 13 september a.s. geldt overigens een vroegboekkorting. Sponsors van de bijeenkomst zijn EPLF, MMFA, Domotex en Hymmen.

(Vloerenplein, 21-08-2019)

 
PPC wil 'blijven verrassen' op InCoDa

PPC-logo-incodaVoor de komende Interieur Collectie Dagen heeft PPC een beurspresentatie ontwikkeld die in overeenstemming is met het credo 'blijven verrassen' dat de groothandel zegt te hanteren. Een stand, kortom, anders dan alle andere.

"Creatief en opvallend, inspirerend voor iedere bezoeker," stelt PPC. Op zijn stand, zo belooft de exposant uit Wijk bij Duurstede, zullen retailers ervaren wat hún klanten willen beleven, en met alle aandacht vanzelfsprekend voor het ambacht. Met als voorbeelden: "Hoe maak je de etalage aansprekend voor de klant? En hoe laat je het complete plaatje zien?"

Behalve zijn vernieuwde vloerconcepten, toont PPC straks een afgerond aanbod voor klanten die op zoek zijn naar 'meer dan een vloer alleen'. Wat men zoal kan verwachten betreft de vernieuwde traprenovatie in hout, laminaat en vinyl, nieuwe plinten en profielen, KLEED-karpetten, ParketEntree-matten, convectorputrolroosters, Sfeerplinten, de Fidbox & HM-box, nieuwe vloeren van Quick-Step en de introductie bovendien van een geheel nieuwe vloerenlijn.

Verder heeft PPC op zijn stand een nieuwe papieren catalogus klaarliggen, die zijn ruime productaanbod voor parketteurs en woninginrichters bevat. Bezoekers die vervolgens in Gorinchem geïnspireerd zijn geraakt om, zoals PPC het noemt, 'hun showroom om te toveren naar de showroom van de toekomst', worden uitgenodigd om een afspraak te maken en voor raad en daad naar het Experience Center in Wijk bij Duurstede te komen.

(Vloerenplein, 19-08-2019)

 
Koninklijke Peitsman pakt uit op InCoDa

Peitsman-2017-InCoDaStand van Peitsman op de editie 2017 van InCoDa.Koninklijke Peitsman kondigt aan opnieuw met een grote stand aanwezig te zijn op de komende Interieur Collectie Dagen, op 15, 16 en 17 september in Gorinchem. De beurspresentatie van de groothandel zal in het teken staan van de introductie van alle nieuwe collecties.

Als meest in het oog springende vernieuwing wijst Peitsman op de Beautifloor PVC-collectie. Deze reeks is uitgebreid met moderne visgraat PVC-stroken. Voor het leggen van een fraaie en trendy vloer met border, zo vervolgt de Rotterdamse exposant, zijn dezelfde nieuwe kleuren ook leverbaar als strook van honderdtweeëndertig centimeter. Bovendien kunnen deze stroken in blokmotief worden geplaatst. De collectie is verder uitgebreid met een aantrekkelijke uni tegel en een geheel nieuwe serie in stroken met houtmotief (Rue).

Bezoekers aan de stand van Peitsman vinden er voorts alle innovaties van Quick-Step in laminaatvloeren. Het 'neusje van de zalm' mag men verwachten, zo stelt de groothandel in het vooruitzicht, zowel qua dessin als legmethode. Alle collecties krijgen uiteraard een uitgebreide toelichting door de vertegenwoordigers van Peitsman en middels de Quick-Step Academy.

Ook mFLOR laat op de stand zijn vernieuwingen voor de komende tijd zien. De bestaande collectie zal worden aangevuld met een prachtige nieuwe visgraat PVC, zo kan Peitsman melden, die gebaseerd is op een echte klassieker.

Ten slotte zijn op de beurspresentatie van Peitsman straks een aantal leveranciers te vinden die belangstellenden van alles op het gebied van gereedschap en toebehoren kunnen vertellen. Zo zijn Janser, Küberit, Collomix, BeA tackers en Snickers werkkleding alle dagen aanwezig.

(Vloerenplein, 16-09-2019)

 
Prima CBS-cijfers tweede kwartaal

De winkels in meubels, verlichtingsartikelen en woninginrichting algemeen assortiment hebben in het tweede kwartaal een verrassend hoge omzetgroei van 9,0 procent geboekt, bij een volumestijging van 8,8 procent, zo blijkt uit (voorlopige) cijfers van het CBS. Na groeicijfers van 6,8 procent en 12,2 procent in respectievelijk april en mei, noteren zij in juni een omzetplus van 8,0 procent. De pijl wijst duidelijk naar boven voor dit cluster van woonwinkels. Het jaar 2018 hadden zij nog afgesloten met een vlakke volumeontwikkeling van 0,0 procent, gevolgd door een plus van 3,6 procent in het eerste kwartaal en als gemeld 8,8 procent meer verkopen in de daaropvolgende drie maanden.

omzet-retail-juni-2019

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder de winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren) sluiten het tweede kwartaal af met een omzetgroei van 4,6 procent, bij een volumegroei van 4,9 procent. Een omzetplus van 3,3 procent in april werd gevolgd door een iets hogere plus van 4,7 procent in mei en afgerond met een verbetering van 5,8 procent in juni. In het eerste kwartaal lag de volumegroei van dit cluster een stuk hoger op 8,6 procent, volgend op een volumetoename van 4,6 procent over geheel 2018.

De winkels in non-foodartikelen bij elkaar genomen behalen een omzetgroei van 2,4 procent in het tweede kwartaal, in overeenstemming met de plus van 2,3 procent in de afsluitende maand juni en ook niet veel anders dan de 2,5 procent vooruitgang in het eerste kwartaal.

De indexcijfers van de internetomzet wijzen op een plus van 18,2 procent in het tweede kwartaal, met inbegrip van een positieve ontwikkeling van 16,8 procent in juni. Webwinkels (met als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben in het voorbije kwartaal 14,6 procent meer omgezet. De online omzet van multi-channelers (winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is) is zelfs 23,2 procent hoger uitgekomen in april, mei en juni.

(Vloerenplein, 16-08-2019)

 
IVC Group treedt toe tot de MMFA

mmfa-schintzIvo Schintz: 'Modulaire meerlaagse vloeren zijn een dynamische markt'. (foto: IVC)De IVC Group uit Avelgem in België heeft zich aangesloten bij de Multilayer Modular Flooring Association (MMFA), met terugwerkende kracht per 1 januari van dit jaar. Het inmiddels vijfentwintigste reguliere lid van deze Europese vereniging produceert met zestienhonderd medewerkers en tien fabrieken in België, Luxemburg, Rusland en de VS ruim honderdtachtig miljoen vierkante meter vloerbedekking per jaar. De groep, naar eigen zeggen de grootste Europese producent van LVT, maakt sinds 2015 deel uit van het Amerikaanse Mohawk Industries. "Met IVC als lid krijgen we er opnieuw een toonaangevende speler in onze branche bij," zo oordeelt MMFA-voorzitter Matthias Windmöller.

"Als leidend bedrijf en vernieuwer op het vlak van LVT zijn we blij deel uit te maken van het ambitieuze netwerk van de MMFA," zo luidt het commentaar van Ivo Schintz, de nieuwe topman van IVC Commercial Flooring. "De modulaire meerlaagse vloeren vormen een dynamische markt. Wij hebben onszelf tot taak gesteld om innovaties voor veilige vloersystemen te ontwikkelen en onze kennis te delen om onze klimaatvoetafdruk te verkleinen. Het professionele MMFA-platform kan ons helpen om dit te verwezenlijken."

(Vloerenplein, 16-08-2019)

 
Parador wint prijzen met Hadi Teherani
Eik-naturelEik naturel (op het formaat 582,5 × 116,5 x 13 mm), met 'links' in Eik wit en Eik grijs (beide op het formaat 116,5 × 30 x 13 mm).
Laminaat-Design-EditionLaminaat Design Edition met gecombineerde dessins in beton, eik en travertin. (foto's: Parador)

De Duitse vloerenmaker Parador is dubbel bekroond voor zijn Open Frameworks Design Edition by Hadi Teherani: met zowel de 'Iconic Award 2019: Innovative Architecture' van de Rat für Formgebung (German Design Council) als met de 'European Product Design Award'. Deze parket- en laminaatcollectie naar een ontwerp van de in Iran geboren Hamburgse architect is rijk aan vormen en kleuren en maakt zo een hoogst persoonlijke vormgeving van de vloer mogelijk. In talrijke patronen te leggen (al dan niet klassiek, zoals visgraat, of juist in vrije vormen) en in een veelheid aan kleurcombinaties.

De meerlaagse eiken parketplanken van de Design Edition in de kleuren wit, naturel en grijs en in vier formaten, kunnen naar believen worden gecombineerd. Door de losse veer aan de kopse kant zijn allerlei legvarianten mogelijk. Het aantal opties wordt nog ruimer door toepassing van zogenaamde 'links' die speciaal voor de parketcollectie zijn ontworpen. Deze designelementjes komen in vier maten en zes kleuren, te weten een contrasterende groene, blauwe en rode tint en genoemd drietal eiktinten. De kleurcontrasten tussen de links openen weer nieuwe mogelijkheden voor vormgevers en spelen tegelijkertijd in op de trend van gekleurde vloeren.

De laminaatplanken van de Design Edition gelden als een speelse, eigentijdse interpretatie van klassieke vloermaterialen als terrazzo, travertin (kalksteen), eikenhout en beton. De vier dessins zijn naar individuele voorkeur te combineren, in allerlei meer of minder conventionele patronen. De panelen met universele tand- en groefconstructie worden gebracht in de afmeting van 858 × 143 x 9 mm.

De Open Frameworks Design Edition werd eerder al bekroond met de Red Dot Award voor productontwerp en met de German Design Award. Enige jaren terug ontwikkelde Hadi Teherani voor Parador al de (eveneens prijzen winnende) parket- en laminaatcollectie New Classics.

(Vloerenplein, 14-08-2019)

 
'De Duurzame Woonbeurs' op komst

DDW-logoOp 5 en 6 oktober a.s. zal - onder het motto 'Alles voor een duurzaam huis onder één dak' - de eerste editie van 'De Duurzame Woonbeurs' plaatsvinden in de Kromhouthal te Amsterdam. Duurzame interieurmerken, startups en ontwerpers zullen zich aldaar presenteren. De organisatie belooft de laatste trends op het gebied van goed groen, vintage design, bio-afbreekbare meubels en duurzame vloer- en wandafwerking.

De Duurzame Woonbeurs is een initiatief van ontwerper Machteld Rijnten. Haar doel is de consument laten zien hoe een verbouwing en interieur van A tot Z duurzaam kan worden aangepakt. De website www.duurzamewoonbeurs.nl noemt onder meer Forbo, Dille & Kamille, Tierrafino en Cartoni Design als bedrijven die zich al prominent achter het initiatief hebben geschaard. Het nieuwe eco-woonevenement valt overigens samen met de laatste twee dagen (zaterdag en zondag) van de 'reguliere' VT Wonen&Design Beurs in de RAI Amsterdam.

(Vloerenplein, 12-08-2019)

 
Headlam zet beeldbank online

Negen-productgroepenNegen productgroepen met sfeerfoto's.De Zutphense groothandel Headlam heeft als service een overzichtelijke beeldbank online gezet. Deze bevat aardige sfeerafbeeldingen met zowel vloeren als gordijnen in de hoofdrol. Klanten, zo bericht de leverancier in zijn jongste nieuwsbrief, mogen van de sfeerfoto's gebruikmaken voor bijvoorbeeld hun website, advertenties of socialmediakanalen. De pagina met de beeldbank (te vinden in het webordersysteem) is verdeeld in negen productgroepen, van binnenzonwering tot vinylvloeren, die alle meerdere foto's bevatten die bekeken en desgewenst gedownload kunnen worden.

(Vloerenplein, 12-08-2019)

 
Woningmarkt treft barometer woonbranche

De 'woonbranche economische barometer' van Van Es Marketing Services is in juli toch weer gedaald. In de voorgaande twee maanden was hij juist uit een diep dal geklommen. De barometer sluit de voorbije maand af met een verlies van 4,5 punten op een stand van minus 4,6. De daling wordt volledig veroorzaakt door een afname van het aantal woningtransacties.

baro-2019-07Ondanks een verbeterd indexcijfer van de weekomzetmutaties van woondetaillisten én een hoger consumentenvertrouwen én een hoger producentenvertrouwen, trekken de indexcijfers over de woningmarkt de barometer van de woonbranche toch naar beneden (bron: marktdata.com).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten verbetert de afgelopen maand evenwel met 3,5 punten, om uit te komen op een stand van minus 8,2. Circa een kwart (24 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet tegenover nagenoeg een derde (32 procent) een daling. Ondanks de verbetering is de woondetaillist per saldo nog wel negatief over de verwachte omzetontwikkeling in de komende maand.

Ook de stemming onder consumenten verbetert in juli opnieuw. Het consumentenvertrouwen komt uit op 2, tegen 0 in juni. Consumenten oordelen een stuk minder negatief over de economie in de komende twaalf maanden en positiever over de economie in de afgelopen twaalf maanden. De koopbereidheid neemt ook iets toe, evenzo voor het doen van grote aankopen. Verder is het producentenvertrouwen industrie vorige maand toegenomen, van 3,3 in juni naar 3,9 nu.

Dan het zure nieuws. In de verslagmaand juni zijn volgens cijfers van het Kadaster en het CBS 15.495 bestaande koopwoningen verkocht. Dit is 15,9 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van mei werden 21,4 procent minder bestaande koopwoningen verkocht. De deelindicator van de woningmarkt staat op minus 15,9. Dit is een verslechtering van maar liefst 24 punten ten opzichte van de voorgaande maand.

(Vloerenplein, 09-08-2019)

 
Twee topmerken voor Holland Top Floor
Uitstalling-Kahrs-Luxury-TilesUitstalling van Kährs Luxury Tiles.
Expona-SimpLay-zeven-lagenExpona SimpLay is opgebouwd uit zeven lagen, waaronder een topslijtlaag van 0,7 mm.

Holland Top Floor wordt de exclusieve verdeler in Nederland van de nieuwe collectie pvc-vloeren van het Zweedse merk Kährs. Daarnaast gaat de Almelose distributeur exclusief de winkelier voorzien van Expona SimpLay, in Zuid-Korea geproduceerde loose-lay pvc-vloeren die men niet hoeft te klikken, lijmen of fixeren. De onderneming, in ons land reeds de exclusieve verdeler van het Duitse pvc-merk IPC, zal deze uitbreidingen van zijn assortiment presenteren op de komende Interieur Collectie Dagen in Gorinchem.

De nieuwe pvc-collectie van Kährs, al veel langer bekend om zijn houten vloeren, wordt gebracht onder de naam Kährs Luxury Tiles. Het assortiment bestaat uit zes collecties planken en tegels, die zich volgens de Twentse leverancier onderscheiden met een bijzonder hoge kwaliteit, zoals een topslijtlaag van 0,7 mm en een als 'beresterk' aangeprezen keramische coating.

Marco Smit en Tom Kroeze, eigenaren van Holland Top Floor, laten voorts weten bijzonder blij te zijn dat zij, na al tien jaar met SimpLay te hebben gewerkt, dit merk nu exclusief mogen verdelen. "We hebben inmiddels zo'n vijfendertigduizend vierkante meter SimpLay geleverd en geconstateerd dat SimpLay honderd procent probleemloos is en dat getuigt van kwaliteit," zo stellen zij. Om nader kennis te maken met het product kunnen belangstellenden overigens samen met het Almelose bedrijf een bezoek brengen aan het Expona Experience Center in Keulen.

Namens Holland Top Floor bedienen Tom Kroeze en Jurjen Dijkstra (voorheen Kährs) de betere vloerenwinkels en woninginrichters en adviseert en ondersteunt Marco Smit de interieurarchitecten. Mike Veldhuis bemant het kantoor in Almelo. De vloerendistributeur belooft 'goede ambassadeurs' voor alle drie zijn merken regiobescherming.

(Vloerenplein, 09-08-2019)

 
XL-planken bij Floorify

Extra-lange-planken-inExtra lange planken in de kleur Seychelles, met in de gang Verona, een pvc-tegel in terrazzomotief.Floorify heeft zijn aanbod van rigide klikvinyl uitgebreid met een vierde formaat, voorgesteld als "de langste en breedste rigide vinylplank in vloerenland." De XL-planken kennen een afmeting van twee meter bij vierentwintig centimeter. Ze komen in een drietal kleuren, voorzien van de namen Teddy Bear, Seychelles en Sabayon.

Het bijzondere formaat (met overigens een slijtlaag van 0,55 mm) laat de V-groeven en de natuurgetrouwe houtstructuur goed tot hun recht komen. De extra lange planken werden eerder dit jaar voor het eerst voorgesteld aan het grote publiek op Batibouw en worden inmiddels uitgeleverd aan de dealers.

(Vloerenplein, 09-08-2019)

 
Nieuwe XPS-range bij Estillon

XPS-LVT-1XPS LVT 1.6 mm.Estillon brengt nieuwe XPS foam-ondervloeren voor laminaat en PVC-click. De producten hebben een hoge drukweerstand en creëren volgens de aanbieder een volledig vlakke en gladde basis voor de vloerbedekking. De XPS-range bestaat uit de XPS Laminate 2,2 mm (CS > 90 kPa/m²) en de XPS LVT 1,5 mm (CS > 400 kPa/m²). Beide zijn voorzien van een vochtscherm. De variant voor PVC-click is uitgerust met een antislip-toplaag.

(Vloerenplein, 09-08-2019)

 
Victoria Plc bevestigt aankoop Ibero

Fabriek-van-IberoFabriek van Ibero (foto: iberoceramica.com)De Britse vloerengroep Victoria Plc bevestigt de aankoop van de Spaanse fabrikant van keramische vloeren Ibero Porcelanico. De Britten betalen een deel van de overnamesom op het moment dat de transactie definitief is en nog een deel volgend jaar, dat afhankelijk is van bepaalde resultaten. Alles bij elkaar maximaal vijf keer de brutowinst van 3,1 miljoen euro die de Spanjaarden vorig jaar behaalden. "Een zeer aantrekkelijke prijs," zo meent bestuursvoorzitter Geoff Wilding. De omzet van Ibero kwam in 2018 uit op 30,9 miljoen euro, zowat het dubbele dus van de overnameprijs. Victoria financiert de overname met eigen middelen, zonder extra leningen te hoeven aangaan.

De fabriek van Ibero ligt nabij Valencia, strategisch in de buurt van de bestaande Spaanse keramiekfabrikanten in de groep, Keraben en Saloni. Ibero is opgericht in 1958 en produceert hoogwaardige porseleinen keramische vloeren, die zowel nationaal als internationaal worden verkocht. Het bedrijf verkoopt aan groothandels, winkelketens en zelfstandige winkels in geheel Europa, Noord-Amerika en het Midden-Oosten.

(Vloerenplein, 07-08-2019)

 
Victoria wellicht weer op overnamepad

victoria-plc-logoVictoria Plc, de internationaal opererende fabrikant en verdeler van onder andere tapijt, keramische tegels, ondervloeren, kunstgras en LVT, reageert vandaag op wat de groep noemt 'speculaties in de pers' ten aanzien van weer een nieuwe aankoop die op handen zou zijn. Victoria zou deze keer zijn oog hebben laten vallen op de Spaanse keramiekfabrikant Ibero Porcelānico. De directie herhaalt een eerdere boodschap dat het doen van welgekozen acquisities (lees: van goed renderende, goed geleide bedrijven) deel uitmaakt van zijn groeistrategie en om die reden regelmatig met diverse partijen in gesprek te zijn. Momenteel worden naar eigen zeggen een aantal mogelijkheden onder de loep genomen, waaronder ook het genoemde bedrijf. Er is echter geen enkele zekerheid dat dit tot iets zal leiden, zo wordt daaraan toegevoegd.

Uit het pas verschenen jaarverslag 2019, dat tot en met maart loopt, blijkt dat het beursgenoteerde Victoria Plc vorig boekjaar een omzet van ruim 574 miljoen pond heeft geboekt (2018: 424 miljoen), met een operationele winst van ruim 70 miljoen (2018: bijna 49 miljoen). Like-for-like boekt de groep een meer bescheiden omzetgroei van 2,0 procent. Victoria sluit het jaar af met op een haar na 340 miljoen pond netto schuld, een bedrag waar de Britten overigens vrij ontspannen tegenaan kijken, aangezien de rentes laag zijn en uitsluitend bedrijven worden aangekocht die direct bijdragen aan de winst van de groep.

De Britse vloerengroep heeft in korte tijd al drie fabrikanten overgenomen in de sector van de keramische tegels. De laatste aanwinst, in augustus vorig jaar, betrof de Spaanse producent Cerámica Saloni voor een bedrag van 96,7 miljoen euro. De Britten stellen vast dat keramische vloeren wereldwijd het grootste vloerensegment zijn, waar bovendien hoge marges zijn te behalen. Tot de groep behoren de Nederlandse kunstgrasbedrijven GrassInc en Avalon, zo ook de tapijthandel Millennium Weavers uit België.

(Vloerenplein, 05-08-2019)

 
Ommekeer in vloerentak Amorim blijft uit

WISE-van-AmorimWISE van Amorim heeft een koolstof-negatieve voetafdruk, is geheel vrij van PVC en uitgerust een Cork Rigid Core.De divisie 'Floor & Wall Coverings' van het Portugese kurkconcern Amorim heeft ook in het voorbije eerste halfjaar omzet verloren. De vloerentak kwam tot een omzet van 56,1 miljoen euro, een daling van 2,2 procent. De verkoop ondervond naar eigen zeggen de nadelige invloed van vertragingen bij het op de markt zetten van WISE. Van deze begin dit jaar gelanceerde innovatie, een PVC-vrij, koolstof-negatief, waterbestendig en volledig recycleerbaar vloerproduct met als kern Cork Rigid Core, hadden de Portugezen nu juist gehoopt dat die dit jaar al voor de gewenste ommekeer in de gang van zaken zou zorgen. Verder viel in de verslagperiode de markt in de Verenigde Staten en in China tegen. Scandinavië en Italië lieten daarentegen een robuust genoemde groei in de verkopen zien.

Ondanks prijsverhogingen en lagere operationele kosten, krompen de brutowinstmarges (ebitda) vanwege de slappe markt, een verslechterde productmix, hogere prijzen voor de grondstof kurk en extra kosten voor marketing en ontwikkeling. Kon in de eerste helft van 2017 nog 4,3 miljoen brutowinst bijgeschreven worden (6,8 procent van de omzet), was deze in de eerste helft van vorig jaar al gezakt tot 1,3 miljoen (marge 2,2 procent), om in dezelfde periode van dit jaar uiteindelijk te belanden in de rode cijfers, met minus 2,1 miljoen (marge minus 3,7 procent).

Een ommekeer in deze tak van het bedrijf, zo vervolgt Amorim zijn verslag, zal dienen te worden aangedreven door een verbeterde operationele efficiency, een rationalisering van de productportfolio en een niet nader omschreven herpositionering van het merk en een betrouwbare service.

(Vloerenplein, 02-08-2017)

 
Tarkett Fusion: LVT en tapijttegels

Tarkett-FusionHet bijeenvoegen van luxevinyltegels en tapijttegels zorgt volgens Tarkett voor een "verbluffend maar praktisch vloerplan voor iedere werkvloer."Een recente ontwikkeling in het productassortiment van Tarkett betreft een concept, toepasselijk Tarkett Fusion gedoopt, dat twee soorten vloerbedekking verenigt. "Binnen dit Tarkett Fusion-concept worden hoogwaardige, duurzame designvloeren en tapijttegels gecombineerd om inspirerende en moderne kantoorvloeren te creëren," zo stelt de Waalwijkse aanbieder.

Het concept voorziet in een verscheidenheid aan formaten, patronen, kleuren en stijlen, waardoor de combinatiemogelijkheden vrijwel eindeloos zijn. Er is keuze uit meer dan vijftig tapijttegelcollecties (van het merk Desso) en uit de LVT designvloerencollecties iD Inspiration Loose-Lay en iD Square.

Ter uitbreiding van het Tarkett Fusion-gamma worden de iD Square- en iD Inspiration Loose-Lay-collecties vernieuwd met tientallen nieuwe designs, afwerkingen en kleuropties, waarmee weer meer speelruimte ontstaat om te combineren.

De iD Square-reeks is verbreed met negenendertig nieuwe designs, die het totaal op vijftig brengen. De dessins zijn gebaseerd op hout, mineralen, textiel en bijzondere materialen als de Terrazzo Murano en Cement. iD Square is duurzaam dankzij zijn brede slijtlaag en dempt sterk het geluidsniveau.

Nieuwigheden in de iD Inspiration Loose-Lay-reeks zijn de marmer- en loofboomafwerkingen en het welhaast handgemaakt ogende 'terrazzo'. Deze reeks met tal van opties om te combineren wordt door de leverancier aanbevolen voor moderne inrichtingen die veel bezoekers verwelkomen en snel vervangen moeten kunnen worden.

(Vloerenplein, 31-07-2019)

 
Derde generatie aan het roer bij Verhoek

Voor de tweede keer in bijna zeventig jaar tijd staat transportbedrijf Verhoek Europe voor een wisseling van de wacht. Zoals de broers Doeke, Jan, Henk en Jaap Verhoek dik veertig jaar geleden het directiestokje overnamen van hun vader Gijsbert senior, zo treden nu Gijsbert junior, Claudia en Ferdinand Verhoek weer in de voetsporen van hun vaders. Daarmee komt vanaf september de derde generatie aan het roer van het familiebedrijf in Genemuiden.

Directie-van-Verhoek-EuropeBinnenkort de directie van Verhoek Europe. Van links: Michiel Blikman, Ferdinand Verhoek, Claudia Verhoek en Gijsbert Verhoek.

Met de aankoop van een paard en wagen zette Gijsbert sr. in 1953 de eerste stappen in de wereld van het transport. Met het vervoer van eerst riet en biezen en later het transport van belangrijke grondstoffen voor de lokale mattenindustrie, legde opa Verhoek de basis voor de onderneming. Toen de ontwikkeling van de plaatselijke tapijtindustrie vroeg om aanvullende vormen van logistieke oplossingen, bouwde de tweede generatie het bedrijf verder uit met een eigen vrachtwagenpark en personeelsbestand. Vervolgens zetten Doeke, Jan, Henk en Jaap een internationaal netwerk op.

Onder hun leiding werd het bedrijf een dienstverlener voor groupage transport van lengtegoederen, met een focus op rollen tapijt, kunstgras of vinyl. Het bedrijf telt elf vestigingen in Europa en heeft dagelijks vierhonderdvijftig trucks onderweg. De focus van Gijsbert, Claudia en Ferdinand blijft naar eigen zeggen liggen op dergelijk transport, waarmee de binding met de tapijtindustrie in stand blijft. Evenzo zal het bedrijf zich meer gaan richten op de groeipotentie van andere lengtegoederen, zoals industriële deuren, aluminium profielen en zonweringen.

In navolging van hun voorgangers willen zij langdurige partnerschappen aangaan. "Om die tot stand te laten komen, zal Verhoek Europe niet alleen transport van A naar B regelen. Maar juist creatieve logistieke oplossingen blijven realiseren, die een klant-specifieke totaaloplossing bieden," zo belooft het familiebedrijf in zijn bericht aan de pers. Automatisering en digitalisering spelen hierin een belangrijke rol. Transparantie in de keten met voor de klant real-time inzicht in de goederenbewegingen en papierloos transport zijn enkele voorbeelden. Daarnaast gaan de nieuwe bestuurders op zoek naar aanvullende maatregelen op het vlak van duurzaamheid.

Henk en Jaap zullen op de achtergrond de nieuwe generatie bijstaan met raad en daad. Gerrit Kolk, de huidige financieel directeur, neemt in een nieuwe rol de eindverantwoordelijkheid van de afdelingen fleet management en onroerend goed op zich. Michiel Blikman zal als finance manager deel uitmaken van de nieuwe vierkoppige directie. In september wordt het spreekwoordelijke stokje overgedragen aan de derde generatie.

(Vloerenplein, 29-07-2019)

 
Kwartaalomzet Mohawk stagneert per saldo

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey Lorberbaum: 'Flooring Rest of the World presteert goed, ondanks afzwakkende economieën'.Het Amerikaanse vloerenconcern Mohawk Industries heeft in het tweede kwartaal zijn netto-omzet (2,58 miljard dollar) praktisch vlak gehouden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst komt uit op 202 miljoen dollar, wel iets beter dan de 197 miljoen van een jaar eerder.

De divisie Global Ceramic heeft 3 procent meer omzet in de boeken bijgeschreven in het voorbije kwartaal. Flooring North America geeft daarentegen 7 procent prijs. Het segment Flooring Rest of the World steekt er fier bovenuit met 9 procent hogere verkopen, ter waarde van 643 miljoen dollar (15 procent meer op basis van constante valuta).

"Ondanks afzwakkende economieën, presteert het segment goed dankzij onze investeringen in productinnovatie, kostenverbeteringen en nieuwe activiteiten, waaronder LVT en tapijttegels in Europa en vinyl in Rusland," zo luidt het commentaar van CEO Jeffrey Lorberbaum over Flooring Rest of the World.

"Onze Europese laminaatactiviteiten groeien dankzij onze ongeëvenaarde oppervlaktetechnologieën en waterbestendigheid in onze premium Quick-Step- en Pergo-merken. Onze twee oorspronkelijke Europese LVT-lijnen presteren goed en verschaffen ons concurrentievoordelen. Onze nieuwe derde LVT-lijn is gedurende de periode aanzienlijk beter gaan draaien, met productiesnelheden, efficiëntie en opbrengsten die flink zijn toegenomen. De hogere output ligt ten grondslag aan nieuwe introducties die voor een uitbreiding van onze activiteiten zullen zorgen."

"De algemene omstandigheden op onze vloerenmarkten overal ter wereld zijn uitdagender geworden en de concurrentie is intenser," zo vervolgt Lorberbaum, alles overziend. "We zetten stappen om onze verkoop te verbeteren, onze kosten te verlagen, onze voorraden in de hand te houden en ons aanbod aan te passen. De Amerikaanse markt voor vloerbedekkingen is het moeilijkst en we nemen maatregelen om ons volume te vergroten en onze kosten te verlagen." Over het eerste halfjaar komt de netto-omzet van de groep uit op 5,03 miljard dollar, een klein procentje meer dan de 4,99 miljard uit het vorige boekjaar.

(Vloerenplein, 26-07-2019)

 
Interface: aandeel 'elastisch' een kwart

CEO-Jay-GouldCEO Jay Gould: 'LVT en rubber al goed voor ongeveer een kwart van de omzet'.Interface heeft in het tweede kwartaal 358 miljoen dollar omgezet, een groei van 26 procent vergeleken met de 284 miljoen een jaar eerder. De organische groei bedraagt 2 procent. "Onze strategie om uit te breiden in het elastische vloerensegment met hoge groei werpt zijn vruchten af, aangezien het LVT in het tweede kwartaal voor organische groei zorgde," zo verklaart CEO Jay Gould.

Het in augustus vorig jaar overgenomen nora (rubbervloeren) draagt 76 miljoen dollar bij aan de netto-omzet in het tweede kwartaal. In lokale valuta groeit nora met 11 procent in het voorbije kwartaal, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar als toen nog een zelfstandige onderneming.

Volgens topman Gould reageren zijn klanten met instemming op de stap die de tapijttegelmaker heeft gezet in de wereld van de elastische vloeren, te weten LVT en rubber. "Deze twee productlijnen zijn nu goed voor ongeveer 25 procent van onze omzet en beide zijn met dubbele cijfers gegroeid in lokale valuta."

Voor het gehele kalenderjaar mikt Interface op een organische groei van tussen 2 en 3 procent.

(Vloerenplein, 26-07-2019)

 
Vloerentak Forbo geeft omzet prijs

Forbo ExpoForbo Expo in Assendelft. (foto: Forbo)Voor de divisie Flooring Systems van Forbo is in het voorbije eerste halfjaar een voorlopig einde gekomen aan een periode van positieve ontwikkelingen. De netto-omzet van de vloerentak van het Zwitserse concern is uitgekomen op iets meer dan 438 miljoen Zwitserse frank, omgerekend 397 miljoen euro. Dit is een omzetdaling van 2,3 procent in lokale valuta. En zelfs 5,3 procent minder in de eigen munt, die sterker is geworden ten opzichte van de euro en het Britse pond.

De markten in Europa stonden voor een aantal uitdagingen, aldus de summiere verklaring van Forbo. Oost-Europa valt juist op door zijn positieve prestaties. De bouwsector in de VS vertraagt evenwel na de sterke resultaten in het voorgaande jaar, met teruggeschroefde of uitgestelde bestedingen in het onderwijs. Verder heeft de vloerentak last van een 'terughoudende' vraag in China. Australië, Japan en Zuid-Korea laten wel een positieve ontwikkeling zien. De activiteit bouwkleefstoffen binnen de divisie boekt in het algemeen een 'bemoedigend' genoemde omzetgroei.

Het bedrijfsresultaat (ebit) van de divisie neemt met 3,1 procent af tot CHF 56,6 miljoen, dit als gevolg van de omzetdaling en hogere kosten voor logistiek en personeel.

Voor de onderneming als geheel (waaronder ook Movement Systems) voorziet Forbo ook in de tweede jaarhelft een aanhoudend uitdagende gang van zaken, met een verdere economische vertraging in een aantal landen. Forbo zegt de zwakkere vraag tegen te gaan door gerichte maatregelen te nemen in verkoop/distributie en verdere efficiencyverbeteringen.

(Vloerenplein, 26-07-2019)

 
Halfjaarcijfers Tarkett kunnen beter

ceo-Barthelemy -plus-logoCEO Fabrice Barthélemy: 'Gemengde prestaties in het tweede kwartaal bevestigen dat we tegen moeilijkere marktomstandigheden aanlopen dan in 2018'.Het in Frankrijk gevestigde vloerenconcern Tarkett heeft in het voorbije eerste halfjaar een netto-omzet van 1412 miljoen euro geboekt, een op het oog gezonde toename van 7,2 procent vergeleken met vorig jaar. De organische groei bedraagt echter een bescheiden 1,3 procent in deze periode, en zakt zelfs af naar iets onder de nul in het tweede kwartaal. Daarbij moet volgens Tarkett wel worden aangetekend dat het tweede kwartaal van 2018 erg uitbundig was uitgevallen voor de vloerenverkoop. De best presterende tak binnen de groep is opnieuw Sports, met een organische groei ruim in de dubbele cijfers in de eerste helft van het boekjaar. Nederland presteert zonder meer naar tevredenheid van de Fransen.

De divisie EMEA (met als belangrijkste onderdeel Europa) komt tot een organische groei van 2,1 procent in het eerste halfjaar, en bereikt een omzet van 470,5 miljoen euro. Op een sterk eerste kwartaal, volgt in EMEA een krimp van de organische groei in het tweede kwartaal (-1,4 procent), grotendeels het effect van een kleiner aantal werkdagen. In het Verenigd Koninkrijk staat het tweede kwartaal in het teken van een algehele daling van de bouwactiviteiten en een negatieve draai qua volumes, volgend op ook hier een sterk eerste kwartaal, waarin veel klanten voorraden hadden opgebouwd in afwachting van de Brexit, zo geeft Tarkett als uitleg.

NeoCon-iD-MixonomiOp de grote designvakbeurs NeoCon werd Tarkett vorige maand onderscheiden met een prijs voor zijn creatieve modulaire LVT-opties, voor ID Mixonomi, dat oorspronkelijk is ontwikkeld voor EMEA.De uitkomsten voor Frankrijk en Duitsland hebben eveneens te maken met een lager aantal werkdagen dan vorig jaar, maar evenzo met moeilijkere marktomstandigheden dan een jaar eerder. Deze 'gemengde' gang van zaken wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een aanhoudend 'gedegen' groei in Scandinavië en Nederland. De LVT-producten in het segment zijn blijven groeien, maar volgens Tarkett wel in een langzamer tempo dan in voorgaande kwartalen. De vraag naar zakelijk tapijt vertoont naar eigen zeggen verbetering buiten het Verenigd Koninkrijk.

De aangepaste ebitda (bruto-bedrijfswinst) van het concern komt uit op bijna 112 miljoen euro in het eerste halfjaar, ofwel 7,9 procent van de omzet (marge vorig jaar: 8,8 procent). De nettowinst duikt van 28,7 miljoen in dezelfde periode vorig jaar naar nog maar 7,7 miljoen nu.

CEO Fabrice Barthélemy stelt in zijn commentaar vast dat op een sterk eerste kwartaal, een tweede volgde waarin de prestaties een gemêleerd beeld tonen. Voor de topman komt dit niet als een verrassing gezien de minder gunstige vergelijkingsbasis, maar het bevestigt volgens hem ook dat de handel wordt geconfronteerd met lastiger marktomstandigheden dan in 2018. Voor dit lopende jaar is voor hem ook duidelijk dat de handelsomgeving niet voor wind in de rug zal zorgen.

Barthélemy vertrouwt er tegelijkertijd op dat de onlangs gepresenteerde strategie ('Change to win') de winstgevendheid van de groep duurzaam zal verbeteren. "2019 is een overgangsjaar waarin we beginnen met de uitvoering van de eerste initiatieven van onze nieuwe strategie die in juni zijn aangekondigd. We verlagen onze kostenbasis, vereenvoudigen onze processen en richten onze organisatie op de behoeften van onze klanten."

(Vloerenplein, 24-07-2019)

 
Schönox diept het thema zekerheid uit
Bij-cement-of-gipsgebondenBij cement‐ of gips‐gebonden ondergronden is een voorstrijkmiddel zoals Schönox VD Fix inzetbaar als universele grondering.
Een-vlakke-ondergrondEen vlakke ondergrond is bij elastische vloerbedekkingen absoluut noodzakelijk.
Afgaand-op-het-inzetgebiedAfgaand op het inzetgebied en de te verwachten belasting moet voor de passende lijm gekozen worden.

Onder het motto 'zekerheid voor alles' brengt Schönox de noodzaak van een stevige en solide basis onder een goede vloerbekleding nog eens onder de aandacht. Werken met een compleet systeem biedt dan veel van de gewenste zekerheid, zo onderstreept het merk van Sika in een informatieve mededeling aan de pers.

Van tevoren, stap één, moet de ondergrond worden beoordeeld op geschiktheid, stabiliteit en uiteraard restvochtpercentage. Nakomend vocht moet immers altijd worden voorkomen, zo begint Schönox zijn advies aan de vakman. "Hiervoor is het nodig om naast de broodnodige kennis van ondergronden, bekleding en verwerkingswijze, ook te beschikken over de juiste producten. Daarbij is het raadzaam om producten van één producent te kiezen zodat er grote zekerheid bestaat over het gehele systeem en bijbehorende waarborg," zo wil de leverancier uit het Duitse Rosendahl beklemtonen.

Ten aanzien van egaliseren wordt opgemerkt dat niet in het minst bij elastische vloerbekledingen een vlakke ondergrond noodzaak is. "Bij cement‐ of gips‐gebonden ondergronden is een voorstrijkmiddel zoals Schönox VD Fix inzetbaar als universele grondering met zeer korte droogtijd. Daarna kunnen er zo nodig reparaties aan de ondergrond worden uitgevoerd met Schönox RM, een sneldrogende reparatiemortel."

De leverancier vervolgt: "Voor een gladde vloer met gelijkmatige zuigkracht zijn Schönox ZM (cementbasis) of Schönox AM (gipsbasis) de aangewezen egaliseermiddelen. En is er sprake van een zeer oneffen vloer, dan bieden de producten uit de Schönox HS‐serie (hybride egaliseermiddelen) uitkomst." Zelfs bij heel dikke lagen kan de vakman hierop al na achtenveertig uur verder werken.

Verder voorziet zijn programma in de geschikte lijmen, bijvoorbeeld om LVT te verlijmen. "Schönox Emiclassic is dan de meest universeel toepasbare dispersielijm met een inlegtijd van maar liefst twee uur. Deze alleskunner kan ook linoleum, rubber, heterogeen en homogeen PVC en uiteraard tapijt verlijmen. Als het nog sneller moet dan is een dispersielijm met vezels zoals Schönox Durocoll met dertig minuten inlegtijd de oplossing bij LVT‐stroken of tegels. Een hard‐elastische lijmril zorgt voor verbeterde stabiliteit van de stroken."

Wanneer sprake is van een te verwachten hoge, mechanische belasting of van extreme zoninstraling, dan oppert de leverancier het gebruik van zijn nieuwe Schönox Protect. "Deze hoogwaardige, één‐componenten SMP‐lijm laat zich als een dispersielijm verwerken, maar heeft de kleefkracht, stabiliteit en eigenschappen van een PU‐lijm. Zelfs bij zware belastingen of buitensituaties. Vieze handen en vervuilingen op de nieuwe bekleding zijn verleden tijd want lijmresten laten zich eenvoudig verwijderen. Door het grote toepassingsgebied van Schönox Protect is de inzet van een gebruikelijke PU‐lijm dan ook niet meer noodzakelijk," zo stelt het bedrijf.

Tot besluit herinnert Schönox eraan dat het op de juiste wijze aanbrengen en afwerken van de bekleding, naast ervaring en vakmanschap, de nodige kennis vergt. Daartoe biedt het bedrijf de vakman de mogelijkheid om een van zijn talrijke scholingen en demonstraties bij te wonen, om zo deze kennis aan te vullen, moeilijke thema's of vraagstukken te bespreken en ervaringen met andere vakmensen te delen. Belangstellenden kunnen terecht bij hun vertegenwoordiger voor meer informatie.

(Vloerenplein, 22-07-2019)

 
Kerakoll lanceert Keratech Eco HP4

De-egaline-kerakol-snelDe nieuwe egaline is snel uithardend. Geflexibiliseerd en gestabiliseerd met Advanced Flex Fiber. Met verlengde vloeitijd door de toegepaste HDE-technologie.Kerakoll brengt een nieuwe vezelgebonden egaline voor diktes van drie tot vijftig millimeter op de markt. De Keratech Eco HP4 (EN 13813 - CT C35 F9) wordt door de Italiaanse leverancier aangeprezen als een 'revolutionaire' zelfuitvloeiende egaline, voor binnen en buiten. Van toepassing zijn GeenBuilding Rating Eco3, EC1 PLus en Life Cycle Assessment/Carbon Footprint.

"Het nieuwe product is revolutionair te noemen vanwege zijn grote stabiliteit en maatvastheid, ook bij grotere diktes. Hij heeft een snelle begaanbaarheid, en een snelle droging. Hij is ook vezelgebonden," zo stelt Geert Wellink, Kerakoll GreenBuilding Area manager. "De HP4 heeft eenmaal uitgehard een mooie, lichtgijze kleur en is geschikt voor het vervolgens leggen van parket, minimaal drie millimeter."

Als primer dient te worden gebruikt de Primer A Eco voor zand-cement en anhydriet ondergronden, en de Keragrip Eco voor niet-absorberende (keramische) ondergronden en houtbasis-ondergronden. Voor dunnere diktes, minder dan drie millimeter, voor onder PVC, wordt de Keratech Eco Plus premium egaline aangeraden, die een fijnere korrelgrootte en afwerking heeft.

Het product is voor parketteurs en woningstoffeerders verkrijgbaar bij de vestigingen van de Plinten & Profielen Centrale. Op http://products.kerakoll.com/catalogo_dett.asp?idp=12413 is meer informatie te vinden en een Technisch informatieblad te downloaden.

(Vloerenplein, 19-07-2019)

 
Barometer woonbranche komt uit het rood

De 'woonbranche economische barometer', opgesteld door Van Es Marketing Services, is in juni opnieuw opgelopen. Hij sluit de voorbije maand af op de nagenoeg neutrale stand van minus 0,1. Dit betreft een verbetering van ruim twee punten ten opzichte van de voorgaande maand. De hogere stand wordt veroorzaakt door een toename van het aantal woningtransacties, een aantrekkend consumentenvertrouwen en 'minder negatieve' weekomzetmutaties van woondetaillisten.

barometer-juni-2019Een neutrale stand van de barometer duidt op noch een krimpende, noch een groeiende markt. (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten eindigt vijf punten hoger, om uit te komen op minus 11,7. Net geen kwart (23 procent) van de woondetaillisten noteert in juni een toename van de weekomzet, tegenover ruim een derde (35 procent) een daling. Ondanks de verbetering is de woondetaillist per saldo nog wel negatief over de verwachte omzetontwikkeling in de komende maand, zo nuanceren de onderzoekers.

De stemming onder consumenten is in juni verbeterd, aldus turft het CBS. Het consumentenvertrouwen belandt op 0, tegen minus 3 in mei, wat betekent dat er nu evenveel optimisten als pessimisten zijn. De koopbereidheid neemt eveneens iets toe in juni. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen gunstiger. Het producentenvertrouwen industrie is daarentegen verder afgenomen, van 4,7 in mei naar 3,3 in juni, zo meet het CBS. Dit is het laagste niveau in bijna drie jaar. Producenten zijn negatiever over de verwachte bedrijvigheid. Ook het oordeel over orderportefeuille en voorraden gereed product is minder positief.

In mei zijn tot besluit 19.708 bestaande koopwoningen verkocht, 8,1 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van april dit jaar werden 13,9 procent meer bestaande koopwoningen verkocht.

(Vloerenplein, 17-07-2019)

 
Minder Ierse, Britse winkels Carpetright?

Carpetright-conceptstore-2016Carpetright voorziet een inkrimping van het aantal verkooppunten in Ierland. De Britse vloerenketen exploiteert nu 19 winkels in het land, maar is van oordeel dat dit aantal "te ruim" is en streeft naar een verkleining "zo gauw de mogelijkheid zich voordoet." De onderneming blijf wel vertrouwen houden in Ierland, maar lijkt te gaan kiezen voor een aanwezigheid in het marktgebied van alleen nog de grote steden. In het tot eind april lopende boekjaar waren de Ierse activiteiten goed voor een omzet van 8,6 miljoen euro, een daling van 5,5 procent, en van 1,3 procent op like-for-like basis.

De vestigingen van Carpetright in Nederland, België en Ierland behaalden bij elkaar genomen een bescheiden plus van 1,9 procent in het boekjaar 2018/2019, zoals al bericht op deze site in het nieuwsitem 'Omzetverlies Carpetright UK, groei in Europa' van 26-06-2019. Het jaarverslag van de keten biedt wat meer inzicht in de ontwikkelingen per land.

Zo presteerde Nederland veruit het beste in het voorbije boekjaar. De winkels van Carpetright in ons land (nu 91) noteerden een omzet van 69,5 miljoen euro (2018: 66,9 miljoen), wat neerkomt op een absolute stijging van 3,9 procent en van 4,9 procent op een like-for-like basis. Dit werd volgens de Britten veroorzaakt door een toename van de verkoop van 'harde' vloeren, ondersteund door een nieuwe presentatie in de winkel. Deze aanpak laat het productaanbod bijeen zien, in een verscheidenheid aan presentatiethema's, die visualiseren hoe de vloerbedekking er thuis bij de klant zou kunnen uitzien, en hem helpt de juiste keuze te maken.

De Belgische winkels (momenteel 22) boekten een omzet van 18,7 miljoen euro, wat een absolute daling betekent van 1,6 procent, hoewel op vergelijkbare basis een heel kleine stijging van 0,3 procent. "We hebben vertrouwen in de vooruitzichten op lange termijn met relatief bescheiden investeringen," zo oordeelt de directie over onze zuiderburen.

Totaal was de divisie 'rest van Europa' goed voor een omzet van 96,8 miljoen euro, omgerekend 85,4 miljoen pond, en 1,9 procent meer dan vorig boekjaar in zowel euro's als ponden. Op like-for-like basis boekten de drie landen bij elkaar een omzetstijging van 3,4 procent over het hele jaar. In het eerste halfjaar bedroeg de toename 0,5 procent. In het tweede halfjaar (na het opheffen van problemen in het aanbod die verband hielden met de 'company voluntary arrangement' in het UK en na de installatie van een nieuw leiderschapsteam in de Benelux) was sprake van een like-for-like omzetgroei van 6,4 procent. In de eerste acht weken van het lopende boekjaar (de periode tot eind juni) bedraagt de like-for-like omzetgroei 4,3 procent in de rest van Europa.

In het Verenigd Koninkrijk noteerden de winkels like-for-like vorig jaar een krimp van 9,1 procent; minus 12,7 procent in de eerste jaarhelft, 'verbeterd' tot minus 5,4 procent in de tweede. Vooral het beddensegment in de winkels (goed voor bijna 21 miljoen pond) deed het tamelijk beroerd, afgaande op een like-for-like omzetverlies van 18,4 procent. De vloerbedekkingen (goed voor ruim 280 miljoen pond) gaven op vergelijkbare basis 8,4 procent prijs, absoluut 16 procent.

Op zijn thuismarkt exploiteert de keten nu 334 winkels, na het sluiten van 80 onrendabele in het kader van de CVA-procedure. Carpetright houdt er overigens rekening mee de komende twee jaar nog meer Britse winkels te moeten sluiten, ondanks de in de reorganisatie geboekte vooruitgang. Tegen de krant The Telegraph zei ceo Wilf Walsh onlangs dat tussen nu en 2021 nog eens 90 winkels zouden kunnen verdwijnen - onder de nieuwe, flexibelere voorwaarden die zijn overeengekomen met de huurbazen - mochten die niet in voldoende mate renderen.

(Vloerenplein, 17-07-2019)

 
Nederland zilver, brons op EK LVT leggen

De winnaar van het Europees kampioenschap LVT installeren, ofwel de beste in de finale van de 'European LVT Fitter of the year 2019', is de Engelsman Steve Sidney. Hij won afgelopen donderdag en vrijdag nipt van de Nederlandse deelnemers Anco Rijstenbil (tweede) en Tim Loonstra (derde). Sidney Braspenning en Dave Amweg, de andere twee deelnemers namens ons land, vielen met slechts twee en zes puntjes verschil net buiten het podium, waar zij in het gezelschap verkeren van de Britse deelnemers Gary Haigh, Daniel Jones en Joe Lockhart. Alle aanwezigen op de open dag bij het organiserende Floorskills Training Centre waren tevens jurylid.

Finalisten-van-het-EK-LVTDe acht finalisten van het EK LVT installeren, met winnaar Steve Sidney (6e van links) en de Nederlandse deelnemers Tim Loonstra (2e van links), Anco Rijstenbil (5e van links), Sidney Braspenning (geheel rechts) en Dave Amweg (gehurkt). (Foto met dank aan het Floorskills Training Centre, www.floorskills.co.uk)

Het Floorskills Training Centre zegt welgemeend 'well done' tegen iedereen die meedeed aan de competitie en roemt met name alle vloeren - 'absoluut geweldig' - die door de acht finalisten werden ontworpen en gelegd. Het opleidingsinstituut bedankt evenzo alle fabrikanten die de wedstrijd hebben ondersteund.

Medeorganisator WoonTotaal Academy in Zoetermeer vindt zonder meer dat de Nederlandse toppers trots mogen zijn op het resultaat en laat via Facebook weten het EK volgend jaar te zullen organiseren, en dan doen er wellicht ook Duitsers en Fransen mee. De Nederlandse sponsors van het evenement zijn Co-pro (het merk van Cotap voor alle vloertoebehoren), Dersimo, Estillon, F. Ball, mFLOR, Tarkett en Unifloor.

(Vloerenplein, 15-07-2019)

 
Omzet woninginrichting piekt in mei

De winkels in meubels en woninginrichting realiseren in mei de grootste omzetstijging binnen het segment non-food, zo meldt het CBS. Hun omzettoename bedraagt maar liefst 12,4 procent (volume: +11,6 procent). Ook de omzet van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder parket, laminaat & kurk) is gegroeid, en wel met 4,7 procent (volume: +3,0 procent).

omzet-retail-mei19

In de non-foodsector als geheel is de omzet met 3,5 procent toegenomen. De totale detailhandel heeft 3,1 procent meer omgezet dan in mei 2018. Daarnaast is online 19,6 procent meer omgezet in de vijfde maand van het jaar.

De plus 'in de dubbele cijfers' voor de winkels in meubels en woninginrichting in mei volgt op een omzetgroei van 6,9 procent in april en een van 4,7 procent in het eerste kwartaal. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren laten een plus van 8,0 procent in het eerste kwartaal volgen door een groei van 3,3 procent in april en bovengenoemde 4,7 procent in mei.

(Vloerenplein, 15-07-2019)

 
Whitepaper 'Duurzame Vloer' beschikbaar

Whitepaper-DuurzameVloerOSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten), VSR en Modint hebben het whitepaper 'Duurzame Vloer' opgesteld. In dit document is de beschikbare actuele kennis en ervaring op het gebied van professioneel omgaan met vloerbedekkingen gebundeld en samengebracht. De focus ligt hierbij op de textiele vloerbedekking, de grootste vloerbedekker in de zakelijke markt. Het gezamenlijke doel van de opstellers is om de kennis over tapijt, waaronder het belang van dagelijkse schoonmaak en periodiek onderhoud, in de gehele keten te optimaliseren. Klik hier voor de digitale versie van het whitepaper.

(Vloerenplein, 15-07-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

allesovertapijt-logo