banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

rosevloerenpleinbanner

nieuws
Verwijderbare rubber vloertegels van nora

norament-975-llTegels van norament 975 LL zijn eenvoudig te verwijderen, zodat bijvoorbeeld een onderliggende ruimte, met geïntegreerde installaties voor communicatie, elektriciteit of water, toegankelijk blijft.Fabrikant nora systems brengt een gemakkelijk verwijderbare en herbruikbare rubber vloerbedekking op de markt. Met de lancering van de norament 975 LL zegt dit dochterbedrijf van Interface in te spelen op een toenemende vraag naar verwijderbare en tevens duurzame losse tegels. Door de eenvoudige installatie worden de tegels aanbevolen voor de snelle renovatie van onder meer kantoren, scholen, industriegebouwen en winkelruimtes. En ook voor tijdelijke installaties, zoals voor tentoonstellingen in musea. Het product is bovendien specifiek ontworpen voor plaatsing op verhoogde en zwevende vloeren, over bestaande oude vloerbekledingen en voor renovatie van vloeren.

De norament 975 LL is verkrijgbaar in twee dessins, acht kleuren en combineert goed met norament 926 grano trapvormen. De vloertegels zijn CO2-neutraal gedurende hun gehele levenscyclus. Vanwege de gemakkelijke verwijdering en snelle installatie, mag de 'verhuisbare vloerbedekking' wat nora systems betreft tevens een circulaire oplossing heten.

(Vloerenplein, 11-03-2020)

Ommekeer bij vloerentak Amorim hapert

Amorim-WISEToepassing van WISE, een duurzame pvc-vrije vloerbedekking met Cork Rigid Core. (foto: Amorim)De divisie Floor & Wall Coverings van het Portugese kurkconcern Amorim heeft afgelopen jaar opnieuw wat omzet moeten prijsgeven. Op een daling van 7,7 procent in 2018, volgde er in 2019 een van 3,2 procent, waarmee de verkopen op 108,6 miljoen euro zijn beland.

Ondanks prijsstijgingen daalde de omzet door lagere volumes en vertragingen bij het op de markt brengen van WISE-producten (naar eigen zeggen gerelateerd aan de technische validatie). De verkopen van WISE, in het begin van het boekjaar gelanceerd, bereikten een niveau van 5,7 miljoen euro, hoofdzakelijk aangejaagd door Duitsland, Noord-Amerika en Scandinavië. In zijn algemeenheid boekte Amorim met zijn vloerentak meer omzet in Scandinavië, Rusland en Italië en minder in Noord-Amerika en China.

De ebitda duikelde van plus 3,0 miljoen naar minus 2,5 miljoen. In zijn opsomming van verklaringen wijst Amorim op lagere productieniveaus, een verslechterde productmix, hogere grondstofprijzen en dito marketing- en ontwikkelingskosten.

De te verwachten ommekeer van deze divisie in 2020, zo vervolgt Amorim, dient te worden verwezenlijkt door een verhoogde omzet en verbeterde productmix, meer operationele efficiëntie, een rationalisatie van de productportfolio en ten slotte een herpositionering van het merk en betrouwbaardere service.

Het anderhalve eeuw oude concern als geheel, inmiddels voorzien van een nieuw logo, wist de omzet met 2,4 procent te verhogen naar iets meer dan 781 miljoen euro, met een ebitda van bijna 125 miljoen.

(Vloerenplein, 11-03-2020)

MaterialDistrict verplaatst vanwege coronavirus

MaterialDistrict-Rotterdam logo staandMaterialDistrict Rotterdam 2020 is verplaatst naar 23 – 25 juni 2020, zo laat de organisator weten. Dit is besloten in nauw overleg met de exposanten en betrokken 'eventpartners'. Aanleiding zijn de voorzorgsmaatregelen die steeds meer organisaties nemen vanwege het coronavirus. "Wij zien een groeiende trend dat organisaties hun medewerkers verbieden evenementen bij te wonen vanwege het coronavirus. Hierdoor kunnen wij onze exposanten en bezoekers niet meer de kwaliteit en ervaring garanderen die ze van ons gewend zijn," aldus Jeroen van Oostveen, directeur van MaterialDistrict in het persbericht. "De afgelopen dagen hebben wij intensief contact gehad met onze exposanten, er leven veel zorgen over de veiligheid van hun personeel, maar vooral ook over de verwachte negatieve uitwerking op het bezoekersaantal."

Om duidelijkheid en zekerheid te kunnen bieden aan alle exposanten en bezoekers is besloten om MaterialDistrict Rotterdam 2020 te verplaatsen naar 23 – 25 juni 2020 in Rotterdam Ahoy. De opzet van de beursvloer, de betrokken exposanten en het sprekersprogramma wordt volledig overgezet naar deze nieuwe data. De exposanten zijn inmiddels op de hoogte gesteld en zijn volgens de organisatie blij en begripvol over de genomen beslissing. "Mensen die zich al hebben geregistreerd, worden geïnformeerd en kunnen vanzelfsprekend ook op de nieuwe datum hun ticket gebruiken."

(Vloerenplein, 09-03-2020)

'Laminaat innoveert door'
Viehof-leverde-Sparta-en-BatavusViehoff leverde onlangs via een klant Meister tegel laminaatvloeren voor de beurspresentaties van de fietsenmerken Sparta en Batavus.
Meister-display-ViehoffViehoff is momenteel druk bezig om bij al zijn dealers de Meister laminaat displays van een grote update vulling te voorzien.

De opkomst en explosieve groei van pvc vloeren met de daar aan gekoppelde innovaties heeft de verkoop van de andere soorten vloerbedekking danig onder druk gezet, waaronder ook (volgens sommigen juist vooral) het laminaat. Dennis Viehoff van het gelijknamige groothandelsbedrijf begrijpt de gedachte, maar vindt deze eenzijdig. Viehoff kan als distributeur van zowel pvc als laminaat bedrijfsmatig een objectief perspectief geven op de recente ontwikkelingen.

"Laminaat lijkt ten onrechte afgeschreven," zo meent Viehoff. "Want dat is zeer zeker niet het geval. Laminaat gaat als productgroep juist een interessante nieuwe fase in. Gelet op de vele innovaties kan men het nodige van het product verwachten. Er komt weer veel moois aan. Zo is laminaatfabrikant Meister stevig bezig met onder meer de recente campagne 'Gelukkig is het laminaat'. Het Duitse bedrijf wijst in de campagne op de esthetische doorontwikkeling van het product, wat de consument de mogelijkheid biedt op een geheel eigen en authentieke vloer. Daarnaast wijst het op de vele andere doorontwikkelde aspecten zoals geluidsreductie, onderhoudsgemak, duurzaamheid, gemak en ecologische voordelen. Voeg daar verder krasvastheid, lichtechtheid, waterbestendigheid, enzovoorts aan toe en men beseft dat het product de nodige tools in handen heeft om zich op de markt kranig te onderscheiden. Genoeg tools voor de verkoper om de consument naadloos op zijn wensen te kunnen bedienen. Natuurlijk, het pvc blijft booming en is ontegenzeggelijk een prachtige omzet maker. Daar ben ik blij om, maar ik ben ook zeer content dat er daarnaast mooie onderscheidende alternatieve producten zoals laminaat zijn en blijven. Een product waar verwerkers veel ervaring mee hebben plus dat zich onder alle omstandigheden al bewezen heeft."

Viehoff is momenteel druk bezig om bij al zijn dealers de Meister laminaat displays van een grote update vulling te voorzien. De eerste reacties zijn zeer positief. "Meister heeft weer prachtige decoren ontwikkeld en heeft nu ook een deel van de collectie welke 24 uur watervast getest is. Ondanks dat pvc booming is hebben wij vorig jaar toch 15 procent meer Meister laminaat verkocht. Met de nieuwe update verwachten wij dat percentage gemakkelijk weer te behalen, zo niet te overstijgen," besluit Viehoff.

(Vloerenplein, 09-03-2020)

Leoxx lanceert duurzaam designkarpet Stripes

LEOXX---STRIPES 01e hr4000Duurzaam designkarpet Stripes van Leoxx.Leoxx introduceert een exclusieve lijn karpetten gemaakt van gerecycled leer, wolvilt en gerecycled vilt. De nieuwe collectie die de naam Stripes draagt, is een co-creatie met ontwerpbureau Buxkin. De collectie bestaat uit zes stijlvolle karpetten en combineert een minimalistisch grafisch design met de warmte van hoogwaardige natuurlijke materialen.

Naast het strakke lineaire design valt Stripes op door zijn innovatieve en duurzame materiaalgebruik, aldus het persbericht. De karpetten, verkrijgbaar in diverse formaten, zijn gemaakt van gerecycled leer, wolvilt en/of gerecycled vilt en worden op ambachtelijke wijze met de hand in Nederland vervaardigd. Bijzonder is volgens Leoxx dat de materiaaleigenschappen tegengesteld lijken. Het gerecyclede leer oogt stug en hard, maar voelt dankzij de natuurlijke herkomst warm aan. De combinatie met natuurlijk wolvilt voegt nog meer warmte en comfort toe en zorgt daarbij ook nog eens voor uitstekende akoestische eigenschappen.

Alle Stripes-creaties zijn ontworpen vanuit de zero waste-gedachte. Zo is het gerecyclede leer dat in de vloerkleden wordt gebruikt, gemaakt van restanten afkomstig uit de schoenenindustrie. Dankzij het gebruik van 100% natuurlijk wolvilt en gerecyclede materialen zijn de karpetten volledig recyclebaar. Hans ter Hart, directeur van Leoxx: "Bij Leoxx vinden we het belangrijk een bijdrage te leveren aan de oplossing van het duurzaamheids vraagstuk. De Stripes-collectie past uitstekend bij ons streven om onze ecologische voetdruk verder te reduceren. Dankzij het gebruik van gerecyclede en natuurlijke materialen voorkomen we verspilling en dragen we bij aan het terugdringen van de afvalberg."

(Vloerenplein, 09-03-2020)

Axminster Carpets alsnog in veilige haven

axminster-logoAxminster Carpets is, vanuit een toestand van insolventie, net als zeven jaar terug, alsnog als lopend bedrijf verkocht aan een groep particuliere investeerders, onder wie voormalige directieleden. Vorige maand zag het er nog naar uit dat de iconische Britse tapijtfabriek definitief zou omvallen, nadat de zoektocht naar een geldschieter zonder resultaat was gebleven.

Koper is het vehikel ACL Carpets, waarin de familie Dutfield (in een recent verleden was Joshua Dutfield algemeen directeur van Axminster Carpets) een rol speelt. De bewindvoerders zeiden gisteren dat de snelle afwikkeling van de zaak en de aard van de overeenkomst voor een stevige financiële basis zorgt, die garant staat voor de levensvatbaarheid van de onderneming op de lange termijn. Over bedragen is niets meegedeeld. Aangezien Axminster Carpets als lopend bedrijf is overgenomen, is het te verwachten dat de circa tachtig banen die eerder door de bewindvoerders overtollig waren verklaard, toch behouden kunnen blijven. De divisie Axfelt werd vorige maand verkocht aan Ulster Carpets.

(Vloerenplein, 06-03-2020)

Lano lanceert SmartStrand 'Forever Clean'

Boheme-Living-Colours-ZandSmartStrand Forever Clean 'Boheme' - Living Colours Edition 2 / ZandLano Carpets heeft zojuist een eerste project in de hospitality afgerond waarin zijn tapijt SmartStrand 'Forever Clean' is toegepast, een innovatief product dat bij de fabrikant in Harelbeke wordt vervaardigd. Het betreffende Domein Maelstede, een feestzalencomplex in Kuurne (om de hoek bij Harelbeke en niet ver van Kortrijk) zal fungeren als internationaal visitekaartje voor dit SmartStrand-tapijt met gepatenteerde Nanoloc-technologie.

Het tapijt is gemaakt van een polymeer op basis van maïsafval (dus duurzaam), waaraan vuil zich simpel gezegd niet kan hechten. De hier toegepaste 'slimme' nanotechnologie is door Mohawk ontwikkeld en de voorbije jaren door Lano mede doorontwikkeld. Het geïntegreerde Nanoloc-tapijtbeschermingssysteem maakt gebruik van een technologie die de SmartStrand-vezels volledig bedekt en zo permanent bescherming biedt tegen vlekken en morsen. Dit wil zeggen: ultrakleine nanodeeltjes hechten zich (in hun hoedanigheid van 'Nanoloc Spill Shield') op moleculair niveau samen en kapselen alle vezels volledig in.

SmartStrand Forever Clean biedt volgens de producent tot in de kern van de vezels bescherming tegen vlekken, waarmee het tapijt zich naar eigen zeggen onderscheidt van andere die gebruik maken van een tijdelijke, oppervlakkige beschermlaag die na een aantal wasbeurten is verdwenen en reiniging tot een lastige zaak maken. Het negatieve verhaal dat tapijt problematisch zou zijn voor mensen met last van allergieën is wat de fabrikant betreft evenzo niet langer aan de orde gezien de eigenschappen van zijn 'Forever Clean'-tapijt.

(Vloerenplein, 06-03-2020)

Balta: meer omzet in 2019, minder winst

Cyrille-Ragoucy-CEO-kantoorCEO Cyrille Ragoucy: 'Voor Rugs was 2019 een teleurstellend jaar'.Balta heeft afgelopen jaar met zijn drie divisies een omzet geboekt van 617,2 miljoen euro, een groei van 3,9 procent (waarvan 2,6 procent organisch). Het brutobedrijfsresultaat (gecorrigeerde ebitda) is evenwel met 5,7 procent afgenomen en op 74,4 miljoen beland. "Terugblikkend op 2019 hebben we het jaar afgesloten met resultaten die onder onze doelstellingen lagen," zo stelt de fabrikant in zijn vandaag gepubliceerde overzicht van de gang van zaken.

Bij de divisie Rugs steeg de jaaromzet met 7,4 procent tot 213,0 miljoen euro. Europa kende dubbele cijfergroei, terwijl Noord-Amerika over het algemeen stabiel bleef en de rest van de wereld onder het niveau van vorig jaar bleef. De ebitda van de karpettentak zakte echter met liefst 42 procent van 29,0 naar 16,8 miljoen euro. "Voor Rugs was 2019 een teleurstellend jaar," zo oordeelt CEO Cyrille Ragoucy dan ook. "De opstart van de Amerikaanse e-commerce activiteiten vereiste hogere kosten en verliep trager dan gepland, wat leidde tot enkele operationele uitdagingen die onze resultaten gedurende het hele jaar hadden beïnvloed." De tapijtmaker zag zich onder meer gedwongen om 'uitzonderlijke' verkoopkortingen te geven in verband met schade door slechte verpakkingen in de Amerikaanse e-commerce. De problemen daar zijn volgens de topman inmiddels met succes aangepakt.

De divisie Commercial realiseerde over het jaar een omzetgroei van 9,7 procent, met een jaaromzet van 235,6 miljoen euro. "2019 was een uitstekend jaar voor onze Commercial-activiteiten met een dubbele omzetcijfergroei in de VS met verdere margeverbeteringen," aldus Ragoucy. In Europa daalde de jaaromzet in een competitieve marktomgeving en werd het volumeverlies slechts gedeeltelijk gecompenseerd door verbeteringen in de productmix en prijszetting. De tak voor zakelijk tapijt droeg 40,5 miljoen euro bij aan de ebitda, 13,7 procent meer dan de 35,6 miljoen van een jaar eerder.

De jaaromzet van de divisie Residential daalde daarentegen met 5,8 procent tot 194,4 miljoen euro. Dit resultaat weerspiegelde volgens de onderneming enerzijds zijn focus op producten met een hogere marge en anderzijds het moeilijke handelsklimaat in zijn belangrijkste markten in het Verenigd Koninkrijk en in continentaal Europa. Hoewel de omzet van de divisie voor tapijt thuis per saldo daalde, groeide de omzet van producten met een hogere marge wel met 'mid-digit' cijfers. Deze producten met hogere marge vertegenwoordigen inmiddels 37 procent van de omzet van de divisie, tegenover nog 7 procent vier jaar geleden. De ebitda van de divisie (15,1 miljoen euro) klom ten opzichte van het voorgaande jaar (11,8 miljoen euro). Prijsverhogingen in continentaal Europa, genoemde focus op producten met een hogere marge en kostenbesparingen droegen daaraan bij.

In het vierde kwartaal daalde de omzet van Residential overigens met 13,7 procent, voornamelijk in het Verenigd Koninkrijk vanwege het terugschroeven van 'pre-Brexit' buffervoorraden.

De nettoschuld van Balta bedroeg 313,7 euro op het einde van 2019. De stijging van 7,1 miljoen euro is toe te schrijven aan adviesdiensten en investeringen ten behoeve van NEXT, zijn driejarig programma dat een aanzienlijke verbetering van de resultaten moet opleveren en waarvan een eerste reeks initiatieven is ingevoerd. Ragoucy: "We hebben mooie vooruitgang gemaakt met de algemene implementatie van NEXT en hebben vertrouwen in de aanzienlijke bijdrage die het programma zal opleveren aan onze winst in 2020 en daarna."

In het voorbije boekjaar sloot Balta ook een zogeheten 'sale en lease-back'-transactie van 42 miljoen euro af voor twee productievestigingen in eigen land. De leasing heeft een looptijd van minstens tien jaar tegen een interest van 2,7 procent per jaar. Dividend voor de aandeelhouders ten slotte zit er voor het boekjaar niet in.

(Vloerenplein, 06-03-2020)

Forbo Flooring verliest wat omzet in 2019

Flotex-restaurantToepassing Flotex in restaurant. (foto: Forbo Flooring)Forbo Flooring Systems heeft vorig jaar per saldo wat omzet moeten prijsgeven. "Steeds lastiger wordende markten vertraagden de vraag in een uiterst competitieve marktomgeving," zo luidt de verklaring van het concern.

De divisie Flooring Systems heeft in 2019 een netto-omzet van CHF 870,5 miljoen (circa 816,8 miljoen euro) geboekt (vorig jaar: CHF 913,2 miljoen), wat overeenkomt met een daling van 1,5 procent in lokale valuta (en een afname van 4,7 procent in de vooral ten opzichte van de euro sterke Zwitserse frank). "De economische omgeving werd steeds volatieler," zo verklaart het concern. "Dit woog op de omzetontwikkeling in de meeste markten en klantsegmenten in onze drie regio's - met name in Amerika en Azië/Pacific." Het bedrijfsresultaat (ebit) van de vloerentak daalde licht, dankzij betere grondstofprijzen en ondanks negatieve valuta-effecten, met 0,5 procent tot CHF 135,8 miljoen (vorig jaar: CHF 136,5 miljoen). De ebit-marge klom tot 15,6 procent (vorig jaar: 14,9 procent).

De Europese markten toonden een verdeeld beeld en waren per saldo licht negatief qua omzet. De kernmarkten Frankrijk, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk bleven praktisch op het niveau van het voorgaande jaar of daalden licht. "In een omgeving met toenemende terughoudendheid om te investeren, werden grotere projecten uitgesteld, beperkt in omvang en in een zeer competitieve marktomgeving werd ook gesteggeld over de prijs." Oost-Europa ontwikkelde zich goed, met vooral Polen als groeimotor.

In de regio Noord- en Zuid-Amerika was de stemming nogal bedompt, vooral in de VS. "De vraag vanuit projecten in de detailhandel daalde aanzienlijk, terwijl tegelijkertijd grote projecten en schoolrenovaties werden ingeperkt of helemaal uitgesteld." Met uitzondering van China, de belangrijkste markt aldaar, dikten de meeste markten in de regio Azië/Pacific naar tevredenheid aan. China kende een terugval van de omzet, vanwege het handelsconflict met de VS, een teruglopende bouwconjunctuur en meer terughoudenheid om de beurs te trekken door zowel de particuliere als de publieke sector. In de nasleep van de 'Olympische koorts' tekende Japan een groei in de dubbele cijfers op.

De activiteit van de bouwlijmen liet in het algemeen een goede omzetgroei zien. Dit is volgens Forbo met name te danken aan de uitbreiding van de dhz-activiteiten in Rusland, de toetreding tot de markt van Oezbekistan en verschillende nieuw ontwikkelde bouwlijmen en egalisatiemiddelen voor renovaties in Nederland. Duitsland kende echter een omzetdaling als gevolg van aanpassingen van het assortiment en organisatorische veranderingen.

De afzonderlijke productlijnen gedroegen zich in overeenstemming met het algemene beeld van de verkopen. Linoleum bleef ongeveer op het niveau van het voorgaande jaar. Van de veelsoortige collecties vinylvloeren hebben de meeste productlijnen zich iets onder het gemiddelde ontwikkeld. De antistatische hightech-bekledingen voor speciale industrie- of ziekenhuistoepassingen en de homogene vinylvloerbedekkingen, die sinds de herlancering in 2017 een voortdurende groei hebben laten zien, ontwikkelden zich positief. De vloerbedekkingen van textiel bevonden zich meestal op het niveau van het voorgaande jaar, in sommige gevallen namen ze af; Flotex liet een lichte groei zien.

Forbo voorziet in het lopende jaar opnieuw een moeilijke economische situatie en voorspelt, ondanks nogal wat onzekerheden, een lichte daling van de omzet in lokale valuta en een iets hogere groepswinst (dit met inbegrip van de divisie Movement Systems).

(Vloerenplein, 04-03-2020)

MaterialDistrict in teken circulariteit

Sfeerbeeld-MDRSfeerbeeld eerdere editie MaterialDistrict. (foto: organisatie)MaterialDistrict, het jaarlijkse 'materiaalinspiratie' biedende evenement voor voorschrijvers uit alle sectoren van de ruimtelijke vormgeving, wordt van 17 t/m 19 maart a.s. in Ahoy Rotterdam gehouden. De organisatie pronkt met 175 exposanten, een tentoonstelling met 400 materialen die betrekking hebben op circulariteit, well-being of energietransitie en een lezingenprogramma met liefst 50 sprekers. Centraal thema is de circulaire economie, meer specifiek de circulair gebouwde en ingerichte omgeving en wat daar zoal bij komt kijken.

Op de vijftiende editie van MaterialDistrict Rotterdam worden zo'n 7500 bezoekers verwacht. Vloergerelateerde deelnemers zijn onder meer 2TEC2, Alphenberg Leather, Donkersloot Tapijt, Eeuwenhout, Forbo Eurocol, Interface (met inbegrip van Nora), IVC Group, mFLOR, Milliken by Enzovoort, Moso International en TFD Floortile. Voor meer informatie en een gratis toegangskaart: Rotterdam.MaterialDistrict.nl.

(Vloerenplein, 04-03-2020)

GOOD DESIGN Award voor Parador
Design-Edition-parketDesign Edition, parket.
Design-Edition-laminaatDesign Edition, laminaat.

Parador is voor zijn Open Frameworks Design Edition bekroond met de GOOD DESIGN Award 2019 van The Chicago Athenaeum, een onderscheiding die al zeventig jaar lang de nodige status verleent aan de winnaar. De twee jaar terug op de markt gebrachte collectie (die in Europa al een aantal prijzen van belang heeft gewonnen) mag wat de jury betreft innovatief heten qua vormgeving en techniek.

De parket- en laminaatcollectie naar een ontwerp van de in Iran geboren Hamburgse architect Hadi Teherani is rijk aan vormen en kleuren en maakt zo een hoogst persoonlijke vormgeving van de vloer mogelijk. In talrijke patronen te leggen (al dan niet klassiek, zoals visgraat, of juist in vrije vormen) en in een veelheid aan kleurcombinaties.

De meerlaagse eiken parketplanken in de kleuren wit, naturel en grijs en in vier formaten, kunnen naar believen worden gecombineerd. Door de losse veer aan de kopse kant zijn allerlei legvarianten mogelijk. Het aantal opties wordt nog ruimer door toepassing van zogenaamde 'links' die speciaal voor de parketcollectie zijn ontworpen. Deze designelementjes komen in vier maten en zes kleuren, te weten een contrasterende groene, blauwe en rode tint en genoemd drietal eiktinten. De kleurcontrasten tussen de links openen weer nieuwe mogelijkheden voor vormgevers en spelen tegelijkertijd in op de trend van gekleurde vloeren.

De laminaatplanken gelden als een speelse, eigentijdse interpretatie van klassieke vloermaterialen als terrazzo, travertijn, eikenhout en beton. De vier dessins zijn naar individuele voorkeur te combineren, in allerlei meer of minder conventionele patronen. De panelen met universele tand- en groefconstructie worden gebracht in de afmeting van 858 × 143 x 9 mm.

(Vloerenplein, 04-03-2020)

Gunstige stand barometer woonbranche

De door Van Es Marketing Services opgestelde 'woonbranche economische barometer' is in februari nauwelijks veranderd en blijft positief staan. Hij sluit de voorbije maand af met een daling van een enkel puntje ten opzichte van januari en belandt zodoende op een stand van 5,4. De meegewogen plusjes en minnetjes hebben elkaar de afgelopen maand vrijwel in evenwicht weten te houden.

baro-2020-02'Woonbranche economische barometer' handhaaft zich boven de nullijn, een indicatie van groei. (bron: marktdata.nl)

De index van de omzetontwikkeling van woondetaillisten is over het vierde kwartaal van 2019 uitgekomen op 4,0. Iets meer dan de helft (51 procent) van de woondetaillisten noteert in deze periode een toename van de omzet, tegenover net niet de helft (47 procent) een daling. Dit is iets minder positief ten opzichte van het derde kwartaal. Onder de keukenzaken blijkt het aandeel detaillisten met een omzetstijging het grootst. Winkels in stoffen en textiel doen het het minst goed, zo turven de onderzoekers.

De stemming onder consumenten verandert niet wezenlijk. Die komt in februari uit op minus 2, na minus 3 een maand ervoor. De koopbereidheid gaat van 0 naar 1. Het producentenvertrouwen industrie is vorige maand wat gestegen ten opzichte van een maand eerder, van 2,5 naar 3,7. Producenten oordelen positiever over de verwachte bedrijvigheid en de orderpositie. In de hier meegewogen maand januari 2020 zijn voorts 17.525 bestaande koopwoningen verkocht, ofwel 15,9 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Deze deelindicator verandert niet noemenswaardig ten opzichte van de voorgaande maand.

(Vloerenplein, 04-03-2020)

Estillon brengt profielencollectie 2020

alu-profielenEstillon brengt een nieuwe collectie aluminium profielen. De Roberts-range wordt gepresenteerd als een compleet assortiment voor alle soorten vloerbekleding: naast tapijt evenzo laminaat, parket, pvc, pvc klik en linoleum. Er is keuze uit elf verschillende profielen, geboord of zelfklevend, onder te verdelen in profielen die hoogteverschillen overbruggen, naden afdekken, randen afwerken of dienen als bevestigingsprofiel. Het vijftal bijdetijdse kleuren bestaat uit geborsteld nikkel, mat goud, glanzend goud, glanzend zilver en mat zilver. Tevens zijn er profielen in hamerslag (glanzend goud en zilver).
De leverancier wijst ook nog op de beschikbaarheid van alu wandafsluitprofielen met zelfklevende rugzijde (voor parket/laminaat, pvc, pvc klik).

(Vloerenplein, 02-03-2020)

Interface lost belofte organische groei in

Interface-logoHet Amerikaanse vloerenconcern Interface heeft in 2019 met zijn tapijttegels, lvt en rubbervloeren (nora) een netto-omzet geboekt van afgerond 1,3 miljard dollar, een toename van 14 procent vergeleken met de 1,2 miljard van een jaar eerder. De organische groei van de onderneming komt conform zijn meest recente verwachting uit op 2 procent, een meer bescheiden cijfer dus dat ook in het laatste kwartaal werd behaald. De aangepaste ebitda (brutowinst) bereikt in het boekjaar een niveau van 200 miljoen dollar, tegenover 186 miljoen in 2018.

"Met betrekking tot de coronavirussituatie," zo haakt CFO Bruce Hausmann nog even in op de hete actualiteit, "zijn we in staat geweest om gedurende de tijdelijke sluiting van onze tapijttegelfabriek in China aan de productievraag te voldoen, en blijven we de invloed op onze leveringsketen op de voet volgen. De nadelige invloed op de verkopen in onze Aziatische tak is duidelijk zichtbaar in onze jaarresultaten, maar we blijven hoopvol dat we de dalingen in de tweede helft van dit jaar kunnen goedmaken." Vooruitkijkend mikt de teruggekeerde CEO Dan Hendrix op een organische groei van tussen de 2 en 4 procent dit lopende boekjaar.

(Vloerenplein, 28-02-2020)

Veel impact Covid-19 op meubel & interieur

Gevraagd-in-enquêteGevraagd in enquête: Heb je of verwacht je problemen vanwege de uitbraak van het coronavirus? (bron: CBM)Bedrijven in de interieurbouw en meubelindustrie hebben voornamelijk problemen met de levering van PVC-vloeren, meubelstoffen en textiel uit China, zo blijkt uit een zeer recent uitgevoerde online-enquête van branchevereniging CBM naar de negatieve gevolgen van het coronavirus in zijn achterban. De uitkomsten van het onderzoek zijn zeker ook van belang voor gerelateerde branches.

Het blijkt dat 10 procent van de respondenten nu reeds problemen ervaart die direct zijn terug te leiden op de uitbraak van het virus. Zo'n 30 procent heeft nog geen problemen, maar verwacht dit wel binnen afzienbare tijd. De resterende 60 procent heeft geen problemen en voorziet deze ook niet. Naast problemen met PVC-vloeren, meubelstoffen en textiel, verwachten bedrijven stagnatie in de aanvoer van grondstoffen, producten en halffabricaten.

Onderdelen en halffabricaten (voor meubelen en interieurs) waarvan de aanlevering problematisch is, betreffen elektrische onderdelen, staal, onderdelen van verlichtingen en textiel & stoffen, alle door telkens een kwart tot een vijfde van de respondenten genoemd. Problemen met de levering van andere grondstoffen en producten zijn er ook met diverse kunststofproducten, plaatmaterialen, bamboe, fournituren, hardsteen en meer. De beschikbaarheid van bamboe in Nederland wordt zelfs als nijpend beschouwd, mede door de brand bij Moso.

Ongeveer een op de acht bedrijven (13 procent) zegt nu reeds te kampen met productieproblemen door gebrek aan grondstoffen, onderdelen en halffabricaten. Tweederde (66 procent) heeft op dit moment nog geen productieproblemen, maar verwacht die binnenkort wel.

Ruim zes van de tien bedrijven (62 procent) voorziet binnenkort allerlei extra kosten door te late levering van producten. Zij geven aan extra kosten te verwachten, wanneer leveranciers niet langer in staat zijn voldoende halffabricaten aan te leveren. Nu de leveringen van producten uit China stokt, zijn bedrijven genoodzaakt alternatieve producten en leveranciers te zoeken in Europese landen. Driekwart van de bedrijven overweegt momenteel evenwel nog niet over te stappen naar andere leveranciers. De algemene verwachting is dat bedrijven hun toevlucht zullen nemen tot Europese leveranciers zodra de nood aan de man komt. Hierdoor zullen de kosten verder aanzienlijk oplopen. Grote vraag daarbij, zo merkt de branchevereniging op, is of bedrijven deze kosten zelf moeten dragen of dat zij die kunnen doorberekenen aan de klanten.

Door de stijgende vraag naar producten zal bovendien de kwaliteit een probleem kunnen worden. Verder verwachten bedrijven ook nog eens dat de kosten voor transport zullen stijgen. Evenzo zullen flinke transportproblemen ontstaan wanneer in China de productie weer op gang komt en de vraag hard toeneemt.

(Vloerenplein, 28-02-2020)

Deutsche Messe bij Global Fairs Nederland

team-gfnTeam Global Fairs Nederland, met van links Victor Koppelaar, Terry van den Berg en Stefan Stolk.Hannover Consultancy, de vertegenwoordiging van Deutsche Messe in ons land, maakt vanaf nu deel uit van het in België gevestigde Global Fairs, dat de van onder meer Domotex bekende beursorganisatie vertegenwoordigt in de rest van de Benelux (en evenzo de NürnbergMesse). Victor Koppelaar verklaart namens Global Fairs Nederland dat voor het overige zo goed als niets zal veranderen. Het kantoor en het voltallige team in Oud-Alblas blijft bestaan. Meer informatie is te vinden op www.global-fairs.com.

(Vloerenplein, 28-02-2020)

Cotap breidt pvc-collectie Ambiant uit

Ambiant-PVCNieuwe kwaliteiten in de collectie Ambiant PVC.Cotap heeft zijn collectie Ambiant PVC onlangs uitgebreid met een viertal nieuwe kwaliteiten. De Baroso is een markante betonlook-tegel met industriële uitstraling. Hij is verkrijgbaar in de kleuren lichtgrijs, taupe, grijs en antraciet. Met de mat uitgevoerde toplaag van 0,55 mm is de Baroso uitermate geschikt voor zwaar woongebruik. De kwaliteit is leverbaar in 'dryback' en 'silent rigid click'. De Vivero is een extra lange plank (152,2 cm) met natuurgetrouwe structuur. Hij is verkrijgbaar in vier kleuren van eiken. Door de extra matte toplaag (van 0,55 mm) zijn de decors karakteristiek te noemen. Ook deze kwaliteit is leverbaar in 'dryback' en 'silent rigid click'.

De Spigato Visgraat Smal wordt voorgesteld als een pvc-vloer met klassieke uitstraling. Deze 'visgraat' is leverbaar in de kleuren naturel en beige, heeft een toplaag van 0,55 mm en is voorzien van een natuurgetrouwe structuur. De planken zijn ook als blokpatroon te leggen en laten zich evenzo fraai afwerken met een zwarte voegstrip.

(Vloerenplein, 26-02-2020)

Nieuwe datum en locatie Domotex Asia

Domotex-Asia-na-zomervakantieDomotex Asia/Chinafloor 2020 volgt nu direct na de zomervakantie. (foto: VNU Exhibitions Asia)Voor Domotex Asia/Chinafloor is een nieuwe datum op de beurskalender en tevens een nieuw onderkomen gevonden. De internationale vloerenvakbeurs wordt gehouden van 31 augustus tot en met 2 september a.s. in het ruim bemeten National Exhibition and Convention Center (NECC) te Sjanghai.

Oorspronkelijk stond de beurs voor eind maart op de rol, maar werd uitgesteld vanwege de risico's die het coronavirus met zich meebrengt. De nieuwe datum, zo weet organisator VNU Exhibitions Asia, kan op instemming rekenen van de internationale bezoekers, die sowieso een voorkeur zouden hebben voor september om hun Chinese leveranciers een bezoek te brengen. De organisator is er gerust op dat de toestand in China later in augustus weer verbeterd zal zijn.

(Vloerenplein, 26-02-2020)

Estillon laat extra bedrijfshal bouwen

Nieuwbouw-Estillon-2020Indruk nieuwe bedrijfshal van Estillon in Uden. (beeld: Valeres)Ruim drie jaar na de voltooiing van zijn vorige uitbreiding, is Estillon alweer toe aan extra ruimte aan de Linie te Uden, sinds november 2012 het vestigingsadres van de leverancier van ondervloeren, ondertapijten, profielen en gereedschappen. Het magazijn blijkt vanwege de vraag wederom uit zijn jasje te zijn gegroeid. Reden om aan de overzijde van het huidige pand een nieuwe bedrijfshal van 885 vierkante meter te bouwen. Valeres Industriebouw in Best neemt ook deze keer de realisatie van een en ander voor zijn rekening. De oplevering wordt komende mei voorzien.

(Vloerenplein, 24-02-2020)

Einde voor Axminster Carpets lijkt nabij

Traditioneel-motief-Axminster-logoTraditioneel motief Axminster geweven woltapijt.De iconische Britse fabrikant, tevens hofleverancier, Axminster Carpets, met een bedrijfsgeschiedenis van ruim tweehonderdvijftig jaar, is insolvent verklaard nadat een reddingspoging om een geldschieter te vinden (zie ook Nieuws van 07-02-2020) op niets is uitgelopen. Als bewindvoerders zijn Duff & Phelps aangesteld, die afgelopen woensdag direct zo'n tachtig van de negentig werknemers te kennen hebben gegeven overtollig te zijn. Een handvol medewerkers blijft aan om de lopende orders af te ronden. Er zou de voorbije weken wel enige belangstelling zijn geweest van potentiële kopers voor de tapijtactiviteiten, maar geen enkel aanvaardbaar bod zijn uitgebracht.

De bewindvoerders hebben de ondervloerendivisie van de onderneming, Axfelt, inmiddels verkocht aan Ulster Carpets. Ze blijven nog op zoek naar een koper voor de resterende activa en de alom bekende merknaam. De onderneming maakte in 2018 een verlies voor belastingen van bijna een miljoen pond en het jaar ervoor van bijna drie miljoen pond. In 2013 was de producent van geweven luxetapijt ook al eens omgevallen en bleven van de vierhonderd werknemers een kleine honderd over na een doorstart.

(Vloerenplein, 21-02-2020)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo