banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-2020

nieuws
'Voel je thuis Vloerendagen' bij Headlam

Voel-je-thuis-Vloerendagen'Voel je thuis Vloerendagen' bij HeadlamGroothandel Headlam organiseert na de zomer 'Voel je thuis Vloerendagen' op de maandagen van 14 september (service center Rotterdam), 28 september (hoofdkantoor Zutphen) en 19 oktober (service center Houten), telkens van tien uur 's ochtends tot acht uur in de avond. Belangstellenden kunnen op deze dagen (die min of meer in de plaats komen van de oorspronkelijk in september te houden InCoDa) terecht voor tal van nieuwe producten.

Zoals Ceratouch uit de collectie COREtec Stone, een uitbreiding van de lifestyle-interior PVC-collectie met aantrekkelijke kleuren (ook in visgraat), de laminaatcollectie Rose en een uitbreiding met nieuwe decors van de laminaatcollectie van Krono. Bovendien worden nieuwe displays gepresenteerd.

Headlam vraagt zijn relaties om zich vooraf telefonisch aan te melden bij hun vertegenwoordiger. Om de richtlijnen van het RIVM naar behoren op te kunnen volgen en niet in te groten getale naar de locaties te komen, is het belangrijk dat men een tijd reserveert. Headlam hanteert blokken van een uur. Dit moet volstaan om de gasten persoonlijk alle ins en outs van de innovaties voor te schotelen.

(Vloerenplein, 12-08-2020)

Interface verliest ruim kwart omzet in Q2

Interfacelogo-20Interface heeft in het tweede kwartaal een netto-omzet van 260 miljoen dollar geboekt, een daling van 27 procent ten opzichte van de 358 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. Afnames bij de tapijttegels werden enigszins getemperd door kleinere dalingen bij de elastische vloeren, zo geeft het Amerikaanse concern, waartoe ook de rubbervloeren van Nora behoren, als summiere toelichting. De nettowinst kwam uit op 5 miljoen dollar, vergeleken met 29 miljoen dollar in het tweede kwartaal van vorig jaar.

Halverwege het jaar staat Interface op een netto-omzet van 548 miljoen dollar, een daling van 16 procent tegenover de 655 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. In het eerste kwartaal werd een krimpje van 3 procent opgetekend. Interface waagt zich niet aan voorspellingen voor de rest van het jaar. Op productniveau zegt het bedrijf onder meer op schema te liggen om dit jaar zijn allereerste koolstofnegatieve tapijttegel op de markt te brengen.

(Vloerenplein, 12-08-2020)

Hornbach komt met concept 'Bodenhaus'

bodenhaus-logoHet Duitse bouwmarktconcern Hornbach lanceert onder de naam 'Bodenhaus' een nieuw commercieel concept, dat voorziet in de verkoop van allerlei harde vloerbedekkingen (tegels, parket, laminaat, vinyl en terrasvloeren). De doelgroep bestaat in eerste instantie uit professionals in het ambacht, maar ook uit gewone consumenten. Een en ander gaat vergezeld van services als vaste aanspreekpunten, bestel- en ontwerpdiensten, op maat gesneden producten, leveringen op de bouwplaats, desgewenst terugname van bouwafval. De eerste 'Bodenhaus-Fachmarkt' opent eind dit jaar in Berlijn op circa negenduizend vierkante meter. Een tweede zou in Keulen komen te staan. De afzonderlijke onderneming Bodenhaus GmbH is overigens verantwoordelijk voor het concept.

"Het klopt dat er in Duitsland getest wordt met dit concept," zo bevestigt Maarten Post, hoofd marketing & communicatie van Hornbach Bouwmarkt Nederland. "Vooralsnog is er in Nederland geen interesse om dit te introduceren. We zien nog volop kansen en ontwikkelingen in de huidige formule."

(Vloerenplein, 10-08-2020)

Chinees click-LVT terug op sanctielijst VS

china-usa-flagsDe U.S. Trade Representative heeft eind vorige week een update gegeven van uit China in de VS ingevoerde goederen die dit lopende kalenderjaar vrijgesteld blijven van het bijzondere invoertarief van 25 procent. Bepaalde LVT-clickvloeren en bepaalde 'hybride' fineerparketvloeren met composietkern staan niet langer op de lijst met uitzonderingen en moeten vanaf 8 augustus dit hoge invoertarief ophoesten, met naar verwachting hogere verkoopprijzen in de winkel tot gevolg.

In november vorig jaar werden diverse vrijstellingen bekendgemaakt, waaronder genoemde vloerbedekkingen, die met terugwerkende kracht liepen van 24 september 2018, de begindatum van de sancties, tot en met 7 augustus 2020, afgelopen vrijdag.

De producten stonden op de lijst ('List 3') van Chinese importgoederen ter waarde van 200 miljard dollar, die in september 2018 eerst een 'strafheffing' van 10 procent kregen opgelegd, in mei van 2019 opgehoogd naar 25 procent. De heffingen vloeien voort uit het zogeheten Section 301-onderzoek naar de gedragingen, het beleid en de praktijken van China met betrekking tot technologieoverdracht, intellectueel eigendom en innovatie. Vanaf de zomer van vorig jaar konden belanghebbenden een verzoek indienen om producten van de lijst af te krijgen. Daaronder producten die niet in voldoende mate buiten China te verkrijgen zouden zijn, zoals onder meer Amerikaanse handelaars in (rigide) LVT beweerden, die daardoor economische schade meenden op te lopen. De voorbije maanden zijn er klaarblijkelijk ook weer inspraakrondes geweest. (Voor de vloerbedekkingen in kwestie, zie de opsomming in het nieuws 'Selectie LVT en parket van sanctielijst VS' van 11-11-2019).

(Vloerenplein, 10-08-2020)

Knap eerste halfjaar vloerentak Amorim

amorim-150-jaar-logoBinnen het Portugese kurkconcern Amorim is de divisie Floor and Wall Coverings er als enige in geslaagd om een omzetgroei te realiseren over het eerste halfjaar van 2020. Terwijl de groep als geheel onder lastige omstandigheden 5 procent omzet inleverde, wist de vloerentak evenveel procenten vooruitgang te boeken.

De omzet van Floor and Wall Coverings bedroeg in totaal 58,9 miljoen euro in de verlagperiode. Volgens Amorim was sprake van een opmerkelijke groei in de verkoop van gefabriceerde producten, in het bijzonder de nieuwe pvc-vrije productlijn WISE waarvan de omzet in de eerste jaarhelft de totale omzet van geheel 2019 overtrof (6,3 miljoen versus 5,7 miljoen euro). Geografisch gezien was Noord-Amerika een markt met een goede dynamiek.

De vloerentak bereikte een ebitda van 1,0 miljoen euro in de eerste zes maanden, waarmee het verlies van 2,1 miljoen euro in dezelfde periode van 2019 werd teruggedraaid. Omzetgroei en een verbetering van de mix van verkochte producten (ondersteund door een hogere verkoop van vervaardigde producten dan van handelsproducten) droegen in belangrijke mate bij aan deze positieve ontwikkeling. De ebitda-omzetratio klom tot ongeveer 2 procent (tegenover minus 3,7 procent in dezelfde periode vorig jaar).

Amorim ziet in de ontwikkeling van de omzet en de winst bevestiging van een ommekeer ten goede van de divisie. De gunstige omzetcijfers in het eerste halfjaar zijn overigens te herleiden tot het eerste kwartaal, met toen een omzettoename van 11 procent. In het tweede kwartaal leverde de divisie weer een beetje omzet in vergeleken met vorig jaar, het concern als geheel verloor 10,5 procent omzet van april tot en met juni.

Op internet beschikt de vloerendivisie nu over een viertal bijdetijdse websites. Behalve www.amorimcorkflooring.com (Amorim Cork Flooring is de nieuwe naam van Amorim Revestimentos), zijn dit www.amorimwise.com, www.wicanders.com en www.corklife.com, alle voorzien van te personaliseren 'digitale showrooms'.

(Vloerenplein, 10-08-2020)

Nettoverlies Mohawk in tweede kwartaal

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey S. Lorberbaum: "Onze verkopen in juli waren ongeveer gelijk in vergelijking met vorig jaar, maar we kunnen niet voorspellen hoe de verkoop zich in de toekomst zal ontwikkelen."Mohawk Industries noteert in het tweede kwartaal een netto-omzet van 2,0 miljard dollar, een krimp van 21 procent zoals het in de boeken komt te staan en van 19 procent tegen constante wisselkoersen. Dit gaat gepaard met een nettoverlies van 48 miljoen dollar, vergeleken met een 'groen' cijfer van nog 202 miljoen in het tweede kwartaal vorig jaar.

Het bedrijfsonderdeel Flooring Rest of the World heeft in het tweede kwartaal bijna 23 procent netto-omzet ingeleverd (van 643 naar 496 miljoen dollar), tegen constante wisselkoersen een terugval van 20 procent. Waar de segmenten Flooring North America en Global Ceramics evenwel flink in het rood duiken met een negatief operationeel inkomen van respectievelijk ruim 45 miljoen en bijna 34 miljoen dollar, komt Flooring Rest of the World tot een positief operationeel inkomen van 29,5 miljoen dollar. Op het niveau van de productgroepen, is Mohawk het best te spreken over het laminaat in Flooring Rest of the World.

"Hoewel de verkooptendensen aanzienlijk zijn verbeterd sinds de beperkingen van overheidswege zijn opgeheven, is de huidige omgeving de meest onvoorspelbare in de geschiedenis van ons bedrijf," zo luidt het commentaar van CEO Jeffrey S. Lorberbaum over de gehele groep. "Tijdens het kwartaal werden al onze bedrijven dramatisch getroffen, waarbij de meeste van onze klanten en fabrieken ofwel op een beperkte capaciteit opereerden dan wel enige tijd volledig werden stilgelegd. Nadat de omzet van de onderneming in april het dieptepunt had bereikt, verbeterden onze markten meer dan we hadden verwacht en overtroffen de uitleveringen onze productiesnelheden, waardoor onze voorraden afnamen."

In het licht van de Covid-19-problematiek is Mohawk van plan om te snijden in de kosten, in het personeelsbestand en in minder goed presterende items. Minder efficiënte activiteiten gaan dicht en investeringen in productievere apparatuur omhoog. De grootste van deze veranderingen vinden plaats in de VS, waar de (kannibaliserende) omzetgroei van LVT en de sterke dollar invloed hebben gehad op veel van de bedrijven. Mohawk voorziet dat deze stappen wereldwijd een jaarlijkse besparing zullen opleveren van ongeveer 110 tot 120 miljoen dollar, met een geschat kostenplaatje van ongeveer 170 miljoen. Het zal volgens het concern een groot deel van het komende jaar vergen om deze initiatieven te voltooien en er volledig van te profiteren.

De 'aanzienlijke' verbetering die Mohawk na april optekent is naar eigen zeggen zichtbaar in alle activiteiten en markten, zij het meer aan de kant van particulieren die hun woning opknappen en de verkoop richting nieuwbouw, dan aan de zakelijke kant, aangezien bedrijven prudent blijven met investeringen. "Rond al onze markten blijft er veel onzekerheid bestaan ​​over het overheidsbeleid, het ondernemersvertrouwen en de consumentenbestedingen. Onze verkopen in juli waren ongeveer gelijk in vergelijking met vorig jaar, maar we kunnen niet voorspellen hoe de verkoop zich in de toekomst zal ontwikkelen. Vandaar kunnen we geen vooruitzichten geven voor het derde kwartaal, hoewel we een aanzienlijke verbetering van onze resultaten verwachten vanaf het tweede kwartaal," zo besluit Lorberbaum.

Over de eerste zes maanden van dit jaar bereikt Mohawk Industries een netto-omzet 4,3 miljard dollar, een afname van 14 procent ten opzichte van de 5,0 miljard van vorig jaar, en een daling van 11,5 procent op basis van constante valuta en aantal werkdagen. De nettowinst komt uit op 62 miljoen dollar, tegenover 324 miljoen een jaar terug.

Het concern schrijft in zijn persbericht verder niets over zijn akkefietje met een collectief van aandeelhouders en diverse autoriteiten over vermeende onregelmatigheden (tussen voorjaar 2017 en zomer 2019) in zijn omzetrapportages. (Zie het nieuwsitem 'Ongunstige publiciteit twee giganten in VS' van 15-07-2020). Bij de indiening van de jongste kwartaalcijfers aan de Amerikaanse beursautoriteit Securities and Exchange Commission (SEC) refereert Mohawk alleen aan het bestaan van de aanklachten en stelt nogmaals van plan te zijn zich krachtig tegen de aantijgingen te zullen weren.

(Vloerenplein, 07-08-2020)

Piazza en Grafity nieuw bij Interfloor
PiazzaPiazza.
GrafityGrafity.

Nieuw bij Interfloor is de tapijtcollectie Piazza, gepresenteerd als een levendige, moderne vloer met een aantrekkelijk strak, rechtlijnig (geblokt) effect. Piazza is geproduceerd op een bijzondere 'fine-line precision' tuftmachine, waarbij liefst drieduizend naalden drie verschillende kleuren garens in het tapijt tuften. De vloer is verkrijgbaar in negen uiteenlopende samengestelde (ton-sur-ton) tinten. Van poederachtige mediterrane pasteltinten tot breed toepasbare greiges en een zwart met karakter.

Piazza is een lussenpool voor normaal woongebruik, gemaakt van honderd procent 'Solution Dyed' polypropyleen. De vloer heet betaalbaar en praktisch te zijn, eenvoudig in onderhoud en functioneel, evenzo door het meerkleurige karakter in een grafisch geruit patroon dat oogt als tweed. Gebruik van zwenkwielen is mogelijk bij de Piazza, echter wordt een Jumbo Projectmat geadviseerd bij frequent gebruik. Bij gebruik van ondertapijt is de tapijtcollectie tevens geschikt om op trappen te leggen. Vanaf medio augustus ligt de Piazza bij de dealers in den lande, en krijgt daar dan gezelschap van de eveneens nieuwe tapijtcollectie Grafity.

Grafity wordt gebracht onder de noemer 'betaalbaar design' en is geïnspireerd op structuren uit de natuur. Het licht gedessineerde tapijt is gemaakt met de nieuwste 'state-of-the-art' Myriad tuftmachine. Door de aansturing van alle naalden afzonderlijk met tapijtgaren ontstaat een 'dynamisch' en trendgevoelig dessin met schaduwwerking. Vanuit elke hoek bekeken geeft het dessin weer een ander beeld. Het patroon van Grafity is opgebouwd uit drie ton-sur-ton tinten voor een fraai evenwichtig effect. Aanbevolen toepassing is een hedendaags interieur, van minimalistisch gestijlde woonkamer tot slaapkamer met industriële look. De collectie is verkrijgbaar in acht actuele kleurstellingen, diverse steenkleuren als cement-grijs en terra, een 'waterblauw' en mosgroen. Alle laten zich combineren met uiteenlopende materialen als koper, hout, leer en textiel.

Interfloor zet Grafity in de markt als het 'voordeliger zusje' van de Graphic Project-SDN. Hij is vervaardigd van honderd procent polypropyleen, een slijt-, lichtecht en kleurvast materiaal dat nauwelijks vocht opneemt, waardoor dit 'Solution Dyed' tapijt eenvoudig in onderhoud is. De bleekmiddelbestendige lussenpool, bedoeld voor normaal woongebruik, is gemakkelijk te stofzuigen en eventuele vlekken zijn vrijwel alle simpel met een natte doek of mild schoonmaakmiddel te verwijderen.

(Vloerenplein, 05-08-2020)

Update WoonTotaal-Academy

WoonTotaal-AcademyWoonTotaal-Academy moest vanwege Covid-19 zijn trainingen opschorten tot en met september.De WoonTotaal-Academy, het in Zoetermeer gevestigde trainingscentrum, informeert zijn partners en de rest van de interieurbranche over de gang van zaken in de voorbije maanden en wat we de komende tijd van de opleiders mogen verwachten.

"De afgelopen maanden zijn voor iedereen vreemde tijden geweest, zo ook voor ons als WoonTotaal-Academy," zo klinkt het in een schrijven aan de branche. Door de corona-maatregelen moest het trainingscentrum al vrij snel het besluit nemen om zijn activiteiten tot en met september van dit jaar af te schalen, om de gezondheid van iedereen te waarborgen. Voor John Keppel, de vloerenexpert achter het opleidingsinstituut, betekende dit uiteraard plots een volledig stilvallen van de activiteiten. "Gelukkig kon hij zijn enthousiasme kwijt in de woninginrichtingswinkel van zijn vrouw Anita. Hij heeft hier zo veel plezier in gevonden dat hij besloten heeft zijn energie hier volledig op te richten en de WoonTotaal-Academy te verlaten. Wij zullen zijn gedrevenheid en expertise zeker missen."

John-Keppel-John Keppel heeft afscheid genomen van het trainingscentrum."In de afgelopen jaren zijn wij ons nog veel meer bewust geworden van de grote behoefte in de markt voor opleidingen, van leerling tot professional," zo vervolgen de mensen van de WoonTotaal-Academy. "In de Academy hebben we programma's ontwikkeld om deze opleidingen te faciliteren en zo nieuwe resources toe te voegen aan onze branche, die hier met smart op zit te wachten. Vanaf 1 oktober gaan we ook meer synergie creëren met onze bestelsoftware WoonTotaal en decoloop® voor raam- & vloerbekleding en onze planning software voor monteurs/installateurs van WoonTotaal Work."

Hoewel de Academy zelf tot 1 oktober aanstaande geen trainingen zal geven, bestaat er voor zijn partners wel de gelegenheid om het centrum te gebruiken. Een aantal van hen zal binnenkort alweer beginnen met eigen trainingen op kleine schaal, waarbij de WoonTotaal-Academy een faciliterende rol zal innemen.

Voor eventuele nadere vragen is Sander Janssen van WoonTotaal voorlopig het aanspreekpunt, te bereiken via Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken of 06-30842682. Het trainingscentrum staat - onder het motto 'Samen maken wij onze markt sterker' - evenzo open voor ideeën voor de toekomst van de Academy.

(Vloerenplein, 03-08-2020)

COREtec wint een Interiors Monthly Award

COREtec-award-best-rigidCOREtec mag zich tooien met de titel 'Best Rigid Floor Manufacturer', aldus de Britse lezers van Interiors Monthly.USFloors meldt met trots dat COREtec in het Verenigd Koninkrijk is onderscheiden met een Interiors Monthly Award 2020 als 'Beste fabrikant van rigide vloeren'. Voor deze sinds 2008 bestaande prijzen stemmen de lezers van het vaktijdschrift  op hun favoriet, dit jaar voor het eerst overigens in specifiek deze categorie.

"Vanaf de lancering in 2012 heeft COREtec een nieuwe betekenis gegeven aan meerlaagse composietvloeren," zo steekt hoofdredacteur Andrew Kidd van wal namens de organiserende uitgeverij. "De vloer onderscheidt zich van concurrerende producten door zijn kurken onderlaag en zijn stevige, waterdichte geëxtrudeerde kern, aangevuld met meerdere beschermende en slijtvaste lagen. Zijn uitermate natuurgetrouwe hout- en steendessins hebben de lat voor vloerenmakers aanzienlijk hoger gelegd. COREtec Stone, de meest recente ontwikkeling, maakt gebruik van een minerale kern, zonder PVC."

(Vloerenplein, 03-08-2020)

Aspecta zet 'embodied carbon' op etiketten

Declare-labels-AspectaDeclare-labels van Aspecta nu voorzien van 'embodied carbon'-data (in kilogrammen CO2).Aspecta heeft een primeur te melden. In zijn hoedanigheid van 'eerste wereldwijde fabrikant van harde vloeren' heeft deze divisie van HMTX Industries zijn Declare-labels (zoiets als een voedingsetiket, maar dan voor bouwproducten) uitgebreid met gegevens omtrent 'embodied carbon'. Aangezien 'embodied carbon' in bouwproducten een onderdeel is van de koolstofvoetafdruk van een gebouw, laten architecten en ontwerpers dit in toenemende mate meewegen in hun keuze van materialen, zo wil het LVT-merk dat prat gaat op duurzaamheid en transparantie onderstreept hebben.

(Vloerenplein, 03-08-2020)

Managementbuy-out bij Vorwerk flooring

vorwerk-teaser'Kwaliteit, innovatie en design sinds 1883' is de leuze die Vorwerk hanteert.De Vorwerk-groep gaat in op een bod van het managementteam van Vorwerk flooring in Hameln om het dochterbedrijf zelfstandig, los van het concern, voort te zetten. Volgens de Duitse vakpers zal de huidige eigenaar de voortzetting van de fabriek de komende jaren de nodige steun verlenen, door onder meer een licentie af te geven voor gebruik van het merk Vorwerk. Het doorlopen van diverse actuele collecties zou zodoende gewaarborgd zijn.

De Vorwerk-groep is van mening dat Vorwerk flooring met zijn tapijtactiviteiten toekomstig niet langer een centraal onderdeel vormt van de groeistrategie van het concern. Eerder deze week werd al bekend dat ruim 140 werknemers hun baan verliezen bij de sinds 1883 bestaande fabrikant in Hameln, een aan de gestaag dalende omzet gerelateerde reorganisatie waarvoor een sociaal plan is opgesteld. Naar verwachting wordt het papierwerk rond de managementbuy-out komende september van handtekeningen voorzien.

(Vloerenplein, 31-07-2020)

CBS-cijfers non-food juni in teken corona

De omzet van de winkels in non-food groeide in juni met 8,5 procent, zo meldt het CBS vandaag, met een 6,7 procent hoger volume dan een jaar eerder. De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus hebben opnieuw tot uiteenlopende ontwikkelingen geleid in de sector. De winkels in meubels en woninginrichting (+25,2 procent), de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in recreatie-artikelen realiseerden de hoogste omzetgroei sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005. Daarnaast groeide de omzet van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+24,1 procent) voor de vijfde maand op rij met dubbele cijfers.

omzet-detail-jun20

Aan de andere kant lijden kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren al maanden forse omzetverliezen, al was de omzetdaling in juni een stuk kleiner dan in de drie voorgaande maanden. De detailhandel als geheel heeft in juni 9,8 procent meer omgezet, ook dit de grootste groei sinds 2005. Daarnaast is online zo'n 45 procent meer omgezet, door de multi-channelers onder hen zelfs ruim 50 procent meer.

De winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment (plus de verlichtingszaken) sluiten het tweede kwartaal af met een voorlopige score van 8,8 procent omzetgroei, met een volumetoename van 8,0 procent. Op minus 6,4 procent in april, volgden plussen van 8,3 procent in mei en als gemeld 25,2 procent in juni.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (inclusief winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren) 'deden' het in het tweede kwartaal 26,6 procent beter, bij een volumegroei van 24,0 procent. Hun scores over april, mei en juni schommelden maar weinig, getuige plussen van respectievelijk 26,0, 29,6 en 24,1 procent. De hoogste score in het voorbije kwartaal was voor de bouwmarkten (+33,1 procent), de laagste voor de winkels in kleding (-29,5 procent).

(Vloerenplein, 31-07-2020)

Tarkett ziet gaandeweg verbetering in Q2

Play Tarkett logoHouten vloer 'Play' van Tarkett valt op met speelse patronen.Met een omzet van 1237 miljoen euro heeft Tarkett in het voorbije eerste halfjaar 12,4 procent moeten prijsgeven ten opzichte van vorig jaar. De activiteiten werden geraakt door lockdown-maatregelen vanaf eind maart en doorlopend in het tweede kwartaal, wat leidde tot een negatieve organische groei in alle verkoopregio's en bedrijfsonderdelen. In de eerste helft van mei hadden de zaken bovendien last van een verstoring door een eerder gerapporteerde 'cyberaanval'. De netto-omzet daalde met 13,8 procent in de EMEA-regio en met 16,7 procent in Noord-Amerika. Het bedrijfsonderdeel Sports leverde in de eerste zes maanden slechts 2,4 procent in.

Op een eerste kwartaal waarin het concern 2,2 procent minder omzet boekte, volgde een tweede waarin 20,5 procent minder moest worden opgeschreven. In de periode april tot en met juni verloren de vloerenactiviteiten 24,6 procent omzet op like-for-like-basis, terwijl Sports slechts 5,7 procent inleverde op vergelijkbare basis, aangezien plaatsingen in Noord-Amerika gedurende het hele kwartaal nog mogelijk waren.

In de loop van het tweede kwartaal zag de groep een geleidelijke verbetering in de ontwikkeling van de verkopen, dit naarmate de maatregelen tegen de pandemie losser werden. De vraag was volgens eigen opgave bijzonder zwak in april (circa 40 procent minder versus vorig jaar) en bleef ook in mei onder druk staan (zo'n 30 procent minder), hoewel in deze maand de gang van zaken in de verkoop begon te verbeteren in onder meer de EMEA-regio met Europa.

In juni dan lieten de verkoopbewegingen in alle regio's verbetering zien voor Tarkett (nog maar zo'n 3 procent minder vraag versus vorig jaar), met name als gevolg van de voltooiing van lopende projecten in landen die de lockdowns achter zich hadden gelaten. "Hoewel we in het tweede kwartaal enkele geleidelijke verbeteringen hebben gezien, blijven we voorzichtig over de tweede helft van het jaar, aangezien sommige van onze belangrijkste regio's, zoals Noord-Amerika, nog steeds tegen de pandemie vechten," zo nuanceert CEO Fabrice Barthélemy.

Ondanks de dip in het tweede kwartaal stelt het concern met tevredenheid vast dat zijn winstmarge min of meer behouden bleef. In verhouding tot de netto-omzet handhaafde het bedrijfsresultaat van 106,3 miljoen euro (aangepaste ebitda) zich in het eerste halfjaar op 8,6 procent (vorig jaar maar ietsje beter: 9,0 procent), mede door in de kosten te snijden. De groep stelt voorts te beschikken over 'solide fundamenten' om het hoofd te kunnen bieden aan de onzekere economische omstandigheden in de tweede helft van het jaar.

(Vloerenplein, 31-07-2020)

Quick-Step wijzigt dealerstrategie

Eik-geverfd-roze-SIGToepassing laminaatvloer 'Eik geverfd roze' uit Quick-Step-collectie Signature.Quick-Step laat weten vanaf september over te schakelen van een breed distributiemodel naar een beperkter netwerk van geselecteerde dealers, voorgesteld als retailers met een sterke focus en toewijding aan het merk. De leverancier betitelt hen als 'merkambassadeurs' en mikt aldus op een versterking van zijn verkoopkanaal met het oog op verdere groei, en voor de consument verbetering van dienstverlening en merkbeleving.

"Een netwerk van winkelpunten met inspirerende verkopers die een sterke product- en installatiekennis hebben en die een goede nazorg kunnen verzekeren," zo verklaart Berry Veldmans namens Unilin division flooring. De country manager Nederland vindt dit van doorslaggevend belang voor het imago en de beleving van het merk Quick-Step.

"We verzekeren zo een gezonde spreiding van onze retailers die allen beantwoorden aan dezelfde kwalitatieve en kwantitatieve criteria. Zo creëren we een gelijker speelveld met meer duidelijkheid voor de hele keten, van de groothandel over de dealers tot de consumenten," zo vervolgt Veldmans.

De gewijzigde aanpak voorziet in investeringen in wat genoemd wordt een geïnformeerd en getraind dealernetwerk. Behalve diepgaand advies en training, krijgen de verkooppunten en hun productassortiment een prominente plaats op de digitale platformen en in de communicatie van Quick-Step. Mogelijke klanten worden via de kanalen van Quick-Step ook rechtstreeks doorverwezen naar een winkelpunt.

"Een retailnetwerk van merkambassadeurs laat ons toe om optimaal en flexibel in te spelen op de verwachtingen van de consument en de steeds veranderende markt. Dit moet zorgen voor een positieve impact op de verkoop," zo besluit Veldmans.

(Vloerenplein, 29-07-2020)

INretail: corona stimulans 'verthuizen'

inretail-logo-metINretail stelt vast - terugblikkend op bijzondere periode - dat de zon in juni weer ging schijnen voor woonretailers, getuige een gemiddelde omzetstijging van liefst 27 procent. Als contrast is er de maand maart, met vanwege de intelligente lockdown toen een flinke omzetdaling van ruim 10 procent.

De lege winkelstraten en woonboulevards zorgden er in de derde maand van het jaar voor dat de orderintake soms zelfs meer dan halveerde, zo memoreert de brancheorganisatie. Aan de andere kant werd een snelle toename in de online omzet opgetekend, zeker op het gebied van minder dure meubels en woonaccessoires. Na het weekend van Pasen verbeterde de toestand rond de orderintake snel volgens INretail. In april noteerde zijn monitor al een omzetstijging van 3,6 procent, in mei 16,5 procent en in juni zelfs 27,1 procent. In het tweede kwartaal boekte de woonbranche aldus een omzetstijging van 16,3 procent. "Ongekend hoog," zo moet ook de brancheorganisatie erkennen. Cumulatief staat de woonbranche voor de eerste zes maanden van dit jaar op een plus van 10,6 procent.

Het devies van thuisblijven en thuiswerken en de verandering in het bestedingspatroon (minder uitgaan, sport, vakanties, enz.) door de coronacrisis heeft de bestaande trend van het 'verthuizen', de trend om te investeren in ons (t)huis, verder versterkt en is volgens INretail een verklaring voor de omzetstijging.

Maart 2020 lijkt zo bezien vooralsnog de vreemde eend in de bijt. De woonbranche sloot 2019 immers af met een flinke plus van 5,3 procent, het alweer zesde achtereenvolgende jaar met een stijgende omzet. Deze ontwikkeling zette door in januari en februari van dit jaar met plussen van respectievelijk 8 procent en 11 procent. Het eerste kwartaal als geheel werd uiteindelijk afgesloten met 4,1 procent groei.

Omzetontwikkeling-woonbranche-q2sOmzetontwikkeling woonbranche t.o.v. dezelfde periode van het voorgaande jaar. (Bron: INretail Woonwinkelmonitor)

Van alle woonwinkelvestigingen boekte 79 procent een omzetstijging in het voorbije tweede kwartaal. Dit percentage ligt hoger dan in het tweede kwartaal van 2019, toen 59 procent van de vestigingen een positieve ontwikkeling rapporteerde. Bij de gemengde zaken en de meubelzaken was het aandeel vestigingen met een stabiele of gestegen omzet het hoogst, met respectievelijk 89 procent en 81 procent. Bij de woningtextielzaken lag dit percentage afgelopen kwartaal het laagst, met 67 procent.

Alle segmenten lieten over april, mei en juni een positieve omzetontwikkeling zien. De gemengde zaken plusten 33,8 procent, gevolgd door de meubelspeciaalzaken (+18,4 procent), de slaapspeciaalzaken (+16,5 procent) en de keukenspeciaalzaken (+15,7 procent). Slechts de woningtextielzaken lieten een meer bescheiden groei (+3,8 procent) zien.

In het tweede kwartaal hebben de woonwinkels in regio Oost (+25,9 procent) en Noord (+21,5 procent) zich het meest positief ontwikkeld ten opzichte van dezelfde periode in 2019. De regio Zuid liet de kleinste stijging zien (+7,8%). De regio West en de drie grote steden boekten rond 14,5 procent vooruitgang.

Bert-Jan van der Stelt van INretail erkent dat de coronacrisis ver vooruitkijken lastig maakt, met een snel stijgende werkloosheid en een historisch laag consumentenvertrouwen. In zijn achterban ziet hij veel onzekerheid wat dit gaat betekenen voor het derde en vierde kwartaal. Een groot deel van de ondernemers verwacht klaarblijkelijk dat de omzet in het derde kwartaal gaat dalen. "Maar met een sterk tweede kwartaal achter ons en de toegenomen aandacht voor 'thuis', hoop ik dat we dit jaar de omzet minimaal stabiel kunnen houden ten opzichte van 2019," aldus de branchespecialist Wonen, die tevens voorziet dat de stijging die online heeft doorgemaakt blijvend is en adviseert daar met het assortiment op in te spelen.

"Alles staat of valt natuurlijk met de verwachting dat er geen grote Covid-uitbraken komen waardoor de overheid gedwongen wordt weer beperkingen in te voeren," zo besluit Van der Stelt.

(Vloerenplein, 29-07-2020)

Kurkspecialist Santana failliet verklaard

Inspiratiebrochure-Santana-wit'Inspiratiebrochure' van Santana.De producent en verkoper van kurkvloeren Santana International is dinsdag failliet verklaard door de ondernemingsrechtbank van Brussel, zo meldt zakenkrant De Tijd. Een curator is aangesteld. Het faillissement volgt op een procedure genaamd 'gerechtelijke reorganisatie onder gerechtelijk gezag' die op 13 mei jl. werd geopend en zou eindigen op 20 juli. Via een gerechtsmandataris wordt dan een investeerder c.q. overnemer gezocht voor de onderneming (of delen ervan), met gelijktijdige bescherming tegen schuldeisers. Deze zoektocht is blijkbaar tevergeefs geweest.

De krant heeft niemand kunnen bereiken voor commentaar. Een antwoordapparaat geeft alleen de boodschap 'Onze burelen zijn uitzonderlijk gesloten'. De website meldt sinds enige dagen niets anders dan 'Showrooms tijdelijk gesloten wegens overmacht'.

De in voorbije jaren opgebouwde schuldenpositie is er mogelijk debet aan dat een koper voor het bedrijf achterwege bleef. Santana International boekte in 2017 een verlies van zo'n 150 duizend euro, gevolgd door verliezen van ruim 500 duizend in 2018 (op een omzet van ruim 8 miljoen) en van bijna 800 duizend euro in 2019. Dit lopende jaar kwam daar nog eens de coranacrisis overheen.

Volgens de door De Tijd geraadpleegde bedrijfsdatabank Graydon was het AAA-Fund met 38,46 procent eind vorig jaar de grootste aandeelhouder van Santana, vóór de oprichtersfamilie Claeys (32 procent) en de holding Movade van het trio Paul De Fraeye, Stefan Moriau en Tom Van Cauwenberghe (22 procent). De onderneming werd in 1987 opgericht en heeft zijn hoofdkantoor in Asse-Mollem. Tot het geheel behoren tien eigen winkels met eigen leggersdienst.

(Vloerenplein, 29-07-2020)

Forbo heeft last van corona en dure munt

Mat-van-Coral-met-logoCoral-mat met logo van de producent. (foto: Forbo)Ook Forbo, met zijn divisies Flooring Systems en Movement Systems, is in de eerste helft van dit jaar geraakt door de economische gevolgen van de COVID-19-pandemie, en daar bovenop nog door negatieve valuta-effecten. Het bedrijf presteerde naar eigen zeggen goed tot half februari, maar daarna begonnen beide divisies de wereldwijde pandemie te voelen. De eerste tekenen en nadelige effecten zag Forbo in Azië al tijdens de verlengde Chinese Nieuwjaarsvakantie. Het virus verspreidde zich vervolgens over heel Europa en later naar de Amerikaanse regio en had naar eigen zeggen een ernstige impact op zijn zakelijke activiteiten.

Zo moesten veel van zijn wereldwijd vijfentwintig productielocaties en zes assemblagecentra gedurende bepaalde tijd worden gesloten om te voldoen aan overheidsvoorschriften of om zijn werknemers te beschermen. Op allerlei markten gingen bouwlocaties plots op slot, terwijl bouwprojecten vanwege corona voor onbepaalde tijd werden uitgesteld of zelfs volledig afgeblazen. Specifiek Movement Systems had last van het uitstellen van uitbreidingen van luchthavens of aanpassingen van fabrieken. Klanten en zakenpartners waren bovendien tijdelijk onbereikbaar door lokale lockdown-maatregelen, vooral in Europa.

Hoofdzakelijk vanwege een wereldwijde terugval in de vraag vanaf het eind van het eerste kwartaal, daalde de omzet van Forbo in het eerste halfjaar met 16,5 procent tot 542,3 miljoen Zwitserse frank, circa 503 miljoen euro. In lokale munten gerekend bedroeg de afname 11,4 procent. Het bedrijfsresultaat (ebitda) bedroeg 68,4 miljoen CHF (vorig jaar: 106,1 miljoen CHF), wat overeenkomt met een forse krimp van 35,5 procent.

Flooring Systems was goed voor 366,2 miljoen CHF, een omzetdaling van 16,4 procent in de eigen munt en van 11,1 procent in lokale valuta. Zwaar meetellend in deze divisie was de afname van de vraag - soms zeer drastisch - in de kernmarkten Frankrijk en het VK, evenals in Italië en Spanje. De belangrijke Duitse markt handhaafde zich evenwel op het niveau van vorig jaar, terwijl de meeste noordelijke markten een bescheiden omzettoename boekten. De bouw- en constructielijmen rapporteerden over het geheel genomen een stevige omzetgroei, doordat de impact van bovengenoemde trammelant hier pas met vertraging merkbaar wordt, aldus Forbo.

"Gezien de onvoorspelbaarheid van de huidige situatie, is het moeilijk om voor de komende maanden een gekwalificeerde leidraad te geven," zo kijkt de groep vooruit naar de rest van het jaar.

(Vloerenplein, 29-07-2020)

Helft personeel Vorwerk flooring moet weg

vorwerk-flooring-logoBijna de helft van de werknemers van vloerenfabrikant Vorwerk flooring in het Duitse Hameln verliest zijn baan. Volgens de regionale pers hebben de betrokkenen deze boodschap gisteren op een bijeenkomst in de fabriek te horen gekregen. Het betreft in totaal 142 van de 306 werknemers.

Het Vorwerk-concern heeft in de media verder geen mededelingen gedaan over de toekomst van de vloerendivisie (na deze stevige afslanking wellicht een verkoop?, red.) en haar rol binnen het grotere geheel. Vorwerk flooring was volgens het jongste jaarverslag goed voor een onverwacht teleurstellende omzet van nog slechts 41,3 miljoen euro in 2019, een daling van zeker 15 procent ten opzichte van 2018 en van zelfs ruim 40 procent ten opzichte van de circa 70 miljoen in 2016. Ook bleef het bedrijfsresultaat in 2019 aanzienlijk achter bij de verwachtingen doordat de verkoopdoelstellingen niet werden gehaald, met name in de handel.

De strategie voor Vorwerk flooring in 2020 betreft volgens het jaarverslag een voortzetting van de ingeslagen weg, met een verdere uitbouw van de projectenactiviteiten (zoals hotels, kantoren), in eigen land maar vooral ook op bepaalde internationale markten. De concernomzet bedroeg vorig boekjaar 2928 miljoen euro.

(Vloerenplein, 27-07-2020)

The Flooring Show naar begin volgend jaar

The-Flooring-Show-aankondigingDe organisator van The Flooring Show, elke september een vaste waarde op de beurzenkalender, heeft een nieuwe datum gevonden, in nauw overleg met direct betrokkenen. Het evenement loopt nu van 28 februari t/m 2 maart 2021 in het Yorkshire Event Centre (YEC) te Harrogate. De beurs stond eerst gepland voor september, maar de regering houdt tentoonstellingshallen gesloten tot 1 oktober om de bekende redenen. Begin van het nieuwe jaar wordt nu gezien als de beste optie om fysiek te 'beurzen' en tot zaken te komen. Het vaste onderkomen Harrogate Convention Centre blijft overigens in gebruik als tijdelijk ziekenhuis. In september volgend jaar volgt als het goed is alweer een reguliere editie van The Flooring Show. Betap, Bijlard International, Condor Carpets en Unifloor zijn de Nederlandse namen op de huidige deelnemerslijst, naast tal van Vlaamse.

(Vloerenplein, 27-07-2020)

Tarkett sluit zich aan bij Clean Hospitals

 iQ-Optima AmphiaToepassing iQ Optima van Tarkett in Amphia Ziekenhuis in Breda. (foto: Tarkett)Tarkett meldt zijn jarenlange expertise op het gebied van vloeren te gaan delen met het non-profit kennisplatform Clean Hospitals en een bijdrage te zullen leveren aan verder onderzoek naar schoonmaak- en infectieprotocollen op vloerbedekkingen. De onderneming kan bogen op ruim zeventig jaar ervaring in de gezondheidszorg: vandaag de dag is volgens eigen opgave één op de twee ziekenhuizen in Europa uitgerust met vloeren van het merk Tarkett.

"Aan de gezondheidszorg gerelateerde infecties en antimicrobiële resistentie zijn twee belangrijke problemen in zorginstellingen, die zijn verergerd door de Covid-19-crisis," zo verklaart Fabrice Barthélemy, CEO van Tarkett. "Toetreden tot het Clean Hospitals-netwerk is een belangrijke stap om de gemeenschap van zorgverleners te ondersteunen. Wij willen bijdragen aan een snellere invoering van de beste protocollen voor het reinigen van ziekenhuisvloeren, die de gezondheid en de omgeving van mensen in acht nemen."

Tarkett wijst onder meer op zijn in 2013 genomen besluit om af te zien van het gebruik van antimicrobiële middelen op zijn vloeren en in plaats daarvan hoge normen voor reinigings- en infectiebeheersingsprocedures te bevorderen, met een passend gebruik van desinfecterende middelen. Deze naar eigen zeggen baanbrekende stap stoelde op het risico dat inherent is aan het overmatig gebruik van antimicrobiële stoffen, wat mogelijk kan leiden tot antimicrobiële resistentie.

Via het partnerschap met Clean Hospitals mikt Tarkett op het ontwikkelen en toepassen van de beste reinigings- en desinfectieprotocollen met een minimale impact op de menselijke gezondheid, het milieu en de biodiversiteit door het overmatig gebruik van biociden en desinfecterende middelen te beperken. Daarenboven heeft de Covid-19-crisis volgens Tarkett duidelijk aangetoond welk belang het strikt volgen van schoonmaakprotocollen in zorginstellingen heeft.

(Vloerenplein, 27-07-2020)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo