banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-2020

nieuws
Vloerenbranche blikt terug op 2020

Met het eind van het jaar in zicht vroegen we leveranciers hun visie te geven op een voor velen bewogen jaar. Wat heeft 2020 hen gebracht?

Lisette Dammers (mFLOR): Wat 2020 ons heeft gebracht is perspectief. Een vreemd jaar met continu aanpassingen, waarbij de aanpassingen vaak weer zorgen voor creatieve alternatieven en mogelijkheden.

Dick van de Klok (Flamingo Parket): 2020 is een uitdagend jaar geweest. We hebben dit jaar gebruikt om in de productie significante verbeteringen door te voeren om zo de kwaliteit naar een nog hoger plan te tillen. Halverwege het jaar is de perslijn vervangen waardoor de verlijming van de toplagen nu uitzonderlijk goed is. We hebben in 2020 meer mensen in de buitendienst aangesteld en zullen mede door ondersteuning van diverse (branding)campagnes welke we in 2020 zijn opgestart veel zichtbaarder worden. In 2020 is vooral achter de schermen hard gewerkt om de organisatie een goede basis te verschaffen voor 2021.

viehoff logoDennis Viehoff (Viehoff): 2020 was een topjaar voor Viehoff BV. We prijzen ons gelukkig in de juiste branche te opereren, gelijktijdig realiseren we ons dat 2020 voor velen grote drama's heeft gebracht.

bona-logoEric Tersteeg (Bona Benelux): Ten eerste mooi om nu te concluderen dat onze uitdaging die wij vorig jaar hebben vermeld is uitgekomen. Een jaar waarin onze verwachtingen zijn overtroffen! Veel nieuwe klanten en super positieve feedback op onze nieuwe lijm Quantum en 8600 schuurmateriaal.

interfloor-logoLens Nekeman (Interfloor): 2020 heeft voor Interfloor een verdere versteviging en vergroting van haar positie als marktleider tapijt en vinyl gebracht. Met grote inzet van alle medewerkers konden wij de orders als gebruikelijk verwerken. Ook onze klanten moesten alle zeilen bijzetten om de orders voor de consument binnen acceptabele termijn te installeren.

Peter Kuipers & Arnout Appelo (Rinos): Voor Rinos begon 2020 heel erg goed, zowel qua omzet als qua presentatie op Domotex Hannover, inclusief alle positieve reacties op de nieuwe garenontwikkeling HydroTX in onze nieuwe, unieke kwaliteit Moss. Daarna sloeg corona/Covid-19 internationaal hard toe... wat ook bij ons leidde tot vraaguitval die wij gelukkig inmiddels weer helemaal te boven zijn gekomen. Sterker nog, na de zomer van 2020 draaien wij echt al vele topmaanden... dus dat belooft nogal wat voor de toekomst! Sowieso merkten wij dat ook in dit bijzondere en ongekende jaar er met name bij nieuwe relaties steeds meer aandacht is voor kwalitatief hoogwaardige entreevloeren, zoals projectkokos, entreetapijttegels en grafisch entreetapijt. Daarbij spelen elementen als duurzaamheid, representatie, het voorkomen van claims, gemak en langere levensduur van entree en vloerbedekking een steeds grotere rol.

Bijlard International-logoPeter Bijlard (Bijlard International): 2020, is een zakelijk goed jaar geweest. Jammer genoeg veel afwezige collega's gehad wat regelmatig veel druk op de organisatie heeft gezet. Desondanks een hele prestatie van iedereen en dat maakt mij een trots man.

Meister-logoJethro Verhauwert (Meister): Het jaar 2020 heeft ons ondanks (of juist door) de corona een leuke omzetstijging gebracht. We hebben met een hernieuwde laminaatcollectie en de introductie van laminaat in visgraat formaat (M6) de ogen weer extra op ons weten te richten!

tete-logoArie Rikkink (TéTé Total Flooring): Toen we in januari vol goede moed en enthousiasme het nieuwe jaar in gingen, konden we niet vermoeden hoe anders de wereld en ons eigen leven er zou gaan uitzien, het zijn door de corona-crisis vreemde en onzekere tijden geworden, helaas voor iedereen. Digitaal onze klanten en relaties informeren via onder andere Facetime, Teams, WhatsApp en of op afspraak hen op locatie te bezoeken en te voorzien van onze nieuwigheden die wij geïntroduceerd hebben in 2020. Mede door hun vertrouwen, het enthousiasme gekoppeld aan de flink gestegen orderstroom, gaf ons een 'boost' om de collectie wederom flink uit te breiden, onder andere met de nieuwe collecties Rigide Core Lock SPC-vloeren die zeer goed worden ontvangen en vrij recent nog de nieuwe kwaliteiten Touch of Cashmere en Touch of Color, zeer luxe kamerbrede kwaliteiten, uiteraard leverbaar op 400 en 500 breed. Ook ontvingen wij zeer veel positieve reacties omtrent onze acties in verband met ons 50-jarig bestaan. Nu terugkijkend bijna op het eind van 2020 kunnen wij alleen maar concluderen dat het goed gaat met onze klanten en onze organisatie en sluiten het jaar 2020 dan ook meer dan fantastisch af.

USFloorsCOREtec-logoJan Dossche (USFloors/COREtec): 2020 heeft ons bewustzijn gebracht over: de broosheid van ons eigen bestaan, de hunker naar vrienden en gezelschap, het belang van een gezellige en mooie home & garden, een exponentieel groeiend aantal Coretec fashionista's!

albers-logoEdwin Cools (Albers parket): De verwachting, na vaststelling van Covid-19, was lastig in te schatten. Hoe zou het gaan met de economie, de werkloosheid, het consumentenvertrouwen, en met Europa? Onze relaties hebben uiteindelijk weinig last ondervonden van Covid-19, wellicht zelfs meer omzet weten te behalen. Door de ontwikkeling dat er meer thuis wordt gewerkt zijn er meer opknapbeurten in en rond het huis geweest, waaronder het schuren van de houten vloer of het leggen van een nieuwe parketvloer. Als wij nu terugkijken naar 2020 dan mogen we vaststellen dat het zakelijk een succesvol jaar is geweest. In 2020 hebben we stevige investeringen gedaan, het nieuwbouwproject in Genk is afgerond, zonnepanelen zijn geplaatst, een volledig nieuwe installatie om de multiplex platen te zagen is geïnstalleerd, daarnaast is de afzuiginginstallatie in Weert vervangen.

kerakoll-logoGeert-Jan Wellink (Kerakoll): Met de nieuwe producten voor de professionele parketteur, de L34 Hybrid 1K MS lijm en de Aqua-PUR HPX Natural 2K lak, heeft Kerakoll laten zien naar de Nederlandse markt te luisteren en heeft hiermee een belangrijke stap vooruit gezet, tezamen met PPC die de parketproducten naar de parketteur in Nederland en Vlaanderen brengt.

intr-logoHarry Elshof (INTR): Voor onze afnemers, leveranciers en uiteraard onze eigen medewerkers is 2020 een turbulent jaar geweest. Ondanks allerlei beperkingen heeft onze markt uitzonderlijk gepresteerd. INTR b.v. heeft naast deze groei hard gewerkt aan het versterken van de fundamenten van haar organisatie. Met het oog op de toekomst zijn er vele veranderingen doorgevoerd om onze klanten nog beter te kunnen bedienen.

PPC-LogoLisa Klaassen (Plinten & Profielen Centrale): Het was een jaar van uitersten waarin wij, als gevolg van bijvoorbeeld personeelsuitval en het aanvoerprobleem van grondstoffen, voor vele wisselende uitdagingen kwamen te staan. Het aanpassingsvermogen van ons team hierin is zeer bewonderenswaardig en maakt ons uitermate trots!

cotap-logoKlaas Bakker (Cotap): Een dubbel gevoel: commercieel gezien hebben we de sterke groei van de laatste jaren in 2020 weten te overtreffen. Daarnaast hebben we met vernieuwende concepten de relatie met bestaande relaties verder verstevigd en veel nieuwe afnemers mogen verwelkomen. Maatschappelijk gezien ondervonden we allen het andere trieste uiterste met corona, die de manier van leven enorm op zijn kop heeft gezet. Met name in zo'n periode willen we de mensen die het minder hebben dan wij, niet uit het oog verliezen. Hiertoe hebben we samen met een groot aantal relaties in totaal een mooie schenking in vloeren gedaan voor de vluchtelingen op Lesbos.

tarkett-logoJorie Post (Tarkett): 2020 was het jaar waarin het thema 'One Tarkett' nog duidelijker zichtbaar is geworden. Als één organisatie trotseren we de corona-pandemie met veiligheid en gezondheid voorop. Daarnaast was 2020 het jaar waarin onze duurzaamheidsambities nog meer gestalte kregen door de verdere ingebruikname van het Carpet Recycle Center in Waalwijk en duurzame productlanceringen zoals DESSO Airmaster Gold en iQ Natural.

Overmat Industries-logoNicole Sins (Overmat Industries): 2020 was voor ons een bewogen jaar, waarbij we aan de ene kant vanwege het vele thuiswerken van consumenten door de corona-situatie in binnen- en buitenland, vooral meer Floorservice afwerk- en onderhoudsartikelen met de daarbij behorende machines verkocht hebben aan zowel de parketgroothandelaren alsook de fabrieken. Aan de andere kant merken we dat de verkoop van de echt grote machines, voor alles wat met beton te maken heeft, in de bouwbranche door onzekerheid over de corona-situatie regelmatig uitgesteld wordt. Ondanks dat we niet veel hebben kunnen reizen, zijn wij al met al zeer tevreden en mogen we van geluk spreken dat we in deze sector actief zijn en niet in de horeca of evenementenbranche.

headlam-logoSagitta Tobé (Headlam): Zowel in positieve als negatieve zin was 2020 een jaar om nooit te vergeten. Het jaar is voorbij gevlogen en heeft veel flexibiliteit en creativiteit gevraagd van zowel onze medewerkers als onze relaties. Dat dit samen gelukt is, daar zijn wij trots op. De 'out of the box' denkwijze en het zoeken naar nieuwe vormen van communicatie, voor en door onze relaties, heeft er voor gezorgd dat de branche woninginrichting in beweging is gebleven. Uiteraard ook door het feit dat de consument massaal aan de slag ging, in en om het huis. Toch moesten wij het samen doen en willen wij bij deze iedereen bedanken voor een jaar waarin we er samen voor gezorgd hebben dat het ondernemen in onze branche mogelijk bleef!

hamat-logoJan Doornwaard (Hamat): Uiteindelijk kijken we goed terug, aangezien het er in maart heel anders uitzag. Het aanleveren van onder andere grondstoffen voor onze productie-units leverde de nodige uitdagingen op.

woca logoHenk Laverman (WOCA Nederland): 2020 is zakelijk gezien voor ons weliswaar een heel erg goed jaar geweest, maar het persoonlijke, sociale contact met onze relaties hebben we hier allemaal wel erg gemist. Voor je gevoel moet je voortdurend op de rem, en dit jaar niet alleen op de snelweg.


intertap-logoWulfert-Jan van Duin (Intertap Flooring): 2020 gaat de geschiedenisboeken van Intertap in als succesvol op het zakelijke vlak en daar zijn wij natuurlijk blij mee. Helaas kunnen we niet om het feit heen dat Covid-19 in andere branches en maatschappelijk onbeschrijfelijk veel leed heeft veroorzaakt. We leven mee met de getroffenen.

IVC GroupModuleo-logoArnoud van Ravensberg (IVC Group/Moduleo): 2020 was voor Moduleo een heel bijzonder, spannend en erg druk jaar. De hoogtepunten waren het verder uitrollen van onze Moduleo LayRed en Moduleo Parquetry (visgraat) collecties. Samen met onze dealers hebben wij een hele flinke groei gerealiseerd, waar wij erg dankbaar voor zijn. Dieptepunt was de impact die corona had op het welzijn van onze families, dealers, hun medewerkers en onze collega's.

Estillon-logoRichard Bosveld (Estillon): In 2020 hebben we als nooit te voren kunnen zien hoe belangrijk betrokkenheid en loyaliteit zijn, of het nu gaat om klanten, leveranciers, medewerkers of eindgebruikers, samen kunnen we dat nare Covid-19-virus de baas. Met verschillende partijen zijn we ondanks de belemmeringen toch tot een aantal nieuwe producten kunnen komen die we in 2021 gaan presenteren.
tg-wood-logo

Gert-Jan Prins (T&G Wood): Op 2020 kijken wij met trots terug. Een mooi resultaat, een nieuwe webshop voor onze klanten, een uitbreiding van ons machinepark en een dak vol zonnepanelen. Dit alles na de schrik van de eerste golf Covid-19 is wonderbaarlijk.

F-Ball-logoEsther Swinnock (F.Ball): Ook in 2020 zijn we continu bezig geweest met het groeien van onze omzet, door het ontwikkelen van klanten en ook door middel van nieuwe productinnovaties. We hebben de coronasituatie gebruikt om onze technische ondersteuning aan te passen en te stroomlijnen met diverse vormen van online communicatie. Belangrijkste is dat we al onze medewerkers veilig en gezond houden, en onze klanten de hoge mate van ondersteuning bieden die ze van ons gewend zijn.

tip-top-logoRonald Knip (Tip Top schuurmaterialen): Over wat een turbulent jaar 2020 ons heeft gebracht, kan ik kort en bondig zijn: meer dan we hadden verwacht. Volgens mij heeft onze branche er bijna geen last van gehad.

Bostik-logoSophie Jacobs (Bostik): Het hoogtepunt van 2020 voor onze afdeling vloertechniek was de lancering van een nieuw Europees productassortiment met een zeer uitgebreid aanbod aan vochtschermen, egaliseermiddelen en lijmen voor de parketsector.

peitsman-logoFrancisco Serrato (Koninklijke Peitsman): Het is door corona een heel bijzonder jaar geweest, maar wel één waar we een dubbel gevoel aan over houden. Het coronavirus heeft ons doen beseffen hoe kwetsbaar we als mens zijn en hoe belangrijk gezondheid is. Zakelijk gezien hebben we echter een fantastisch jaar achter de rug. Onze branche heeft in Nederland enorm geprofiteerd van de gevolgen van de coronacrisis. Ongeveer een week na de eerste lockdown kwam een enorme orderstroom op gang en die duurt tot op heden voort.

Volgende week maandag kijken we naar de uitdagingen van 2021.

(Vloerenplein, 21-12-2020)

Rabo schat impact coronacrisis woonbranche

rabobank-beeld-logoDe jongste sectorprognoses van RaboResearch gaan uit van een omzetgroei van 18 procent voor de winkels in meubels/woninginrichting algemeen assortiment in 2020 en van minus 3 procent in 2021. De omzetontwikkeling van 2021 ten opzichte van 2019 bedraagt plus 14 procent, een cijfer waarmee de bank een goed beeld zegt te geven van de impact van de coronacrisis.

De winkels in doe-het-zelfartikelen bereiken 9 procent omzetgroei in 2020, gevolgd door een score van naar verwachting 7 procent in het rood volgend jaar. De vergelijking van 2021 op 2019 komt uit op een al met al opvallend bescheiden 2 procent vooruitgang voor deze subsector.

In de detailhandel in non-food is de impact van de coronacrisis in negatieve zin het duidelijkst voelbaar bij de winkels in schoenen en lederwaren (2021 t.o.v. 2019: -11 procent), in positieve zin bij de postorderbedrijven en webwinkels (+50 procent).

(Vloerenplein, 18-12-2020)

Iconic Award voor Parador

Rann-of-Kutch Iconic-Awards-2021'Iconic Award 2021: Innovative Interior' voor 'One Ground' Design Edition, hier afgebeeld de vinylvloer 'Rann of Kutch'.Parador slaagt er met regelmaat in om publicitair interessante prijzen binnen te hengelen voor het ontwerp van zijn collecties. Zo aan het einde van het jaar kan het designteam van de fabrikant zich verheugen op de toekenning van de 'Iconic Award 2021: Innovative Interior' voor de in oktober gelanceerde 'One Ground' Design Edition.

De reeks telt acht vloeren, waarvoor de ontwerpers zich, zo wordt het althans gebracht in de begeleidende communicatiestrategie, lieten inspireren door acht markante locaties van over de gehele wereld. "We zijn er bijzonder trots op dat onze nieuwe Design Edition met deze prestigieuze prijs is onderscheiden," zegt Birgit Kunth namens Parador.

(Vloerenplein, 18-12-2020)

Meer 'vinylnieuws' van Interfloor

Rustiek-EikenRustiek eikendessin Dynamic Wood.Interfloor vult zijn welbekende vinylcollectie Dynamic Wood aan met een vierde stalenhanger, bestaande uit een fraai vijftal rustiek eiken plankdessins. Samen met de bestaande hangers biedt de Dynamic Wood-collectie keuze uit niet minder dan drieëntwintig dessins. De leverancier in Zwartsluis betitelt zijn Dynamic-collectie met exclusieve Black Tex Backing als 'de meest realistische' PVC designvloer op vierhonderd centimeter breed. "Dit mede dankzij de matte uitstraling en voelbare 'Natural Look' toplaag die het houtdessin een prachtig realistische en sfeervolle uitstraling geeft. Niet zo 'hard' als echte planken, wel met een prachtig 'natural touch'," aldus Interfloor.

De lancering van de eerstvolgende Black Tex-kwaliteit, Dynamic Basalto gedoopt, is overigens in voorbereiding. Deze heeft een licht gemarmerd betonlook-dessin. Hij komt in acht natuurlijke kleuren waaronder hedendaags koper en brons. Vorige week vrijdag hebben we op deze pagina al aandacht besteed aan de introductie van de vinylcollectie Betona Project. Voor vragen over de producten dan wel over leveringen in de huidige periode, verzoekt Interfloor om contact op te nemen met zijn binnendienst via telefoonnummer 038-3866222.

(Vloerenplein, 18-12-2020)

Bericht Intertap over strengere coronabeleid

intertap-logoIntertap Flooring informeert zijn relaties over de gang van zaken, nu vanwege de aangescherpte maatregelen tegen Covid-19 de retail de deuren vijf weken lang gesloten moet houden. De leverancier in Noordwijkerhout laat weten tijdens kantooruren gewoon geopend te blijven, met inachtneming van de Corona-maatregelen, en dus telefonisch bereikbaar te zijn. Bestellingen worden derhalve in behandeling genomen c.q. verwerkt en via zijn reguliere transportdienst uitgeleverd. Het bedrijf belooft voorts zover mogelijk zorg te dragen voor voldoende voorraad.

Intertap Flooring onderstreept als distributeur/groothandel open te mogen blijven van de overheid. Omwille van de veiligheid van zijn klanten, verzoekt hij om bestellingen zoveel mogelijk via de e-mail te plaatsen dan wel telefonisch door te geven. Bezoek aan het kantoor is minder gewenst. De showroom is tot en met dinsdag 19 januari a.s. dan ook gesloten voor bezoekers. Bestellingen worden zoals gebruikelijk bij de klant aangeleverd via transporteur Wesseling. Leveringen geschieden op de door de klant aangegeven locatie in overleg op basis van de standaardlevering en betalingscondities.

Intertap Flooring zegt op korte termijn geen problemen te verwachten met zijn reguliere voorraden en belooft zijn relaties tijdig op de hoogte te stellen in het onverhoopte geval van plotselinge tekorten. Voor vragen zijn het telefoonnummer 0252-373238 en het e-mailadres Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken beschikbaar. De leverancier (van Hoomlinevloeren) besluit met zijn relaties in de komende periode veel succes te wensen, fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2021.

(Vloerenplein, 18-12-2020)

Open en gesloten winkels tijdens lockdown

rijksoverheid-logoRijksoverheid.nl geeft vandaag een update van en een toelichting op welke winkels tijdens de lockdown open en gesloten blijven. Voor specifiek de woonbranche wordt bevestigd dat winkels die meubels, keukens, badkamers en andere benodigdheden voor het interieur verkopen, gesloten zijn. 'Indien noodzakelijk' (wat niet nader gespecificeerd is) is het wel mogelijk om thuis advies te krijgen over het interieur, zij het onder de voorwaarden van bezoek thuis (dus afstand houden en max. 2 personen per bezoek per dag).

Doe-het-zelfwinkels (verkopers van voornamelijk gereedschap, hang- en sluitwerk, verf- en verfwaren, zoals bouwmarkten), zijn alleen open voor het afhalen van bestellingen. Reden voor deze uitzondering is dat ze producten verkopen die noodzakelijk zijn voor reparatiewerkzaamheden in en aan het huis.

Winkels die geopend blijven zijn: locaties voor zakelijke en financiële dienstverlening; levensmiddelenwinkels (eten en drinken); warenmarkten voor levensmiddelen; apotheken; drogisterijen; dierenspeciaalzaken; audiciens en opticiens; tankstations; winkels voor zorg- en welzijnshulpmiddelen; wasserijen en stomerijen; groothandels (business to business); winkels buiten voor kerstbomen- en bloemenverkoop.

Sommige levensmiddelenwinkels, drogisterijen en dierenspeciaalzaken verkopen ook andere producten. Voor die winkels geldt dat het filiaal alleen open mag als hoofdzakelijk (meer dan 70 procent omzet vóór de lockdown van 15 december 2020) de volgende artikelen worden verkocht: levensmiddelen: eten en drinken; drogisterijartikelen: zelfhulpgeneesmiddelen, persoonlijke verzorgingsartikelen (exclusief cosmetica en parfums) en schoonmaakmiddelen; diervoeding. Het is niet toegestaan om het non-foodassortiment uit te breiden.

Functies bij winkels die open mogen blijven: servicepunten voor het ontvangen en verzenden van brieven en postpakketten; locaties voor reparatie en onderhoud van consumentenartikelen en (motor)voertuigen.

Winkels die moeten sluiten, mogen ook geen afhaalfunctie inrichten. Wel mogen zij hun producten bezorgen. Afhalen is wel toegestaan bij: doe-het-zelf-zaken, maar alleen op bestelling of reservering; bibliotheken; winkels voor diervoeding van hobbymatig gehouden landbouwhuisdieren; eet- en drinkgelegenheden en coffeeshops.

Buitenverkoop, tot besluit, is alleen toegestaan voor vergunningplichtige (week)markten en voor kerstbomen- en bloemenverkoop.

Overigens pleit INretail in Den Haag voor de mogelijkheid dat alle winkels in non-food een afhaalfunctie inrichten, niet alleen de bouwmarkten. Dit zou coronaproof te organiseren zijn, webwinkels ontlasten en nog wat omzet opleveren.

(Vloerenplein, 16-12-2020)

BerryAlloc lanceert brand corners

Berry-Alloc-brand-cornerBrand corner van BerryAlloc bij De Smaak Van Hedel van John Coutinho.BerryAlloc sluit het jaar af in Nederland met de lancering van een drietal 'brand corners', en wel bij Vloerenwinkel.nl in Hoogvliet, Alfavloeren in Hazerswoude-Rijndijk en De Smaak Van Hedel in Hedel. De eerstvolgende staat gepland bij LaminaatXXL in zijn nieuwe pand te Schelluinen. Yvonne Brok, regional sales manager Nederland, verklaart voor een volledige dekking te streven naar minstens twee brand corners per provincie. "Bovendien bouwen we zo ook verder aan de zichtbaarheid en merkbeleving van BerryAlloc," aldus Brok.

De consument treft bij deze retailpartners de gehele collectie van het vloerenmerk aan, een onderdeel van de Beaulieu International Group. Het gamma bestaat uit parket en laminaat, 'high pressure floors' (hogedruklaminaat voor project- en thuisgebruik) en vinylplanken en -tegels. Voor de goede orde: genoemde winkels houden momenteel de deuren dicht vanwege de lockdown.

(Vloerenplein, 16-12-2020)

Viehoff vernieuwt showroom en display Elemental
De-nieuwe-display-van-AspectaDe nieuwe display van 'Elemental by Aspecta' met daarop ook de behaalde keurmerken en certificaten.
Uitsnede-showroom-ViehoffUitsnede showroom.

Op dit moment legt Viehoff uit Heerhugowaard de laatste hand aan de restyling en herinrichting van hun showroom/scholingscentrum. Bedoeling is hiermee de detailhandelaren nog beter te woord te kunnen staan en te informeren, en er op handige wijze praktijkgerichte oplossingen te kunnen aandragen. Daarnaast brengt Viehoff nieuwe displays van de 'Elemental by Aspecta' pvc-collectie.

Ook bij Viehoff is de bedrijvigheid enorm. "Normaal wordt het tegen het eind van het jaar allemaal wat rustiger en ga je langzaam het nieuwe jaar in. Nu blijft het daarentegen lopen als een dolle. Het magazijn is tjokvol met een mega-doorloop; de vraag naar onze producten is enorm. We hebben de laatste tijd hele mooie nieuwe kwaliteiten in de markt gezet," zo stelt Dennis Viehoff. Hij doelt hier onder meer op de collectie 'Elemental by Aspecta' die in totaal 84 items omvat, en waarvan de display van de nieuwe collectie zojuist gereed is. "Hiervan zijn 42 in plak (dryback) en eenzelfde aantal in klik (multilayer). Daar zit een prachtige XL-plank bij, Hongaarse punt/Chevron en het veelgevraagde visgraat. Bovendien hebben we ook twee maten tegels."

Volgens Viehoff zit het bijzondere van de producten van Aspecta, naast de kwaliteit, ook in de niet-aflatende inspanning van het bedrijf om zich te laten beoordelen door onafhankelijke instituten die onderzoek doen naar emissies, milieu-effecten en binnenluchtkwaliteit. "Zo voldoet 'Elemental by Aspecta' aan de Europese criteria voor VOC-emissies van wereldmarktleider Eurofins, die 'Elemental by Aspecta' bekroonde met het certificaat voor de beste lage emissieresultaten: 'Indoor Air Comfort Gold'. Ook verwierf het een 'JUST-label'. Aspecta probeert met zijn producten zo transparant mogelijk te zijn. Dat vind ik heel bijzonder," aldus Viehoff tot besluit.

(Vloerenplein, 14-12-2020)

Rutte: niet-essentiële winkels gaan op slot

Mark RuttePremier Rutte: 'We hebben geen keus'.
(foto: Rijksoverheid)
Premier Rutte heeft in zijn toespraak van vanavond grotendeels bevestigt wat sinds gisteren al naar de buitenwereld was gelekt. Dit houdt inderdaad in dat alle niet-essentiële winkels dicht moeten, dus onder meer meubelwinkels, bouwmarkten, kledingzaken en dergelijke. Afhalen van bestelde spullen bij bouwmarkten mag wel, evenzo mogen detaillisten blijven bezorgen. De lockdown duurt vijf weken vanaf nu. "Alle plekken waar mensen samenkomen gaan op slot," zo vatte Rutte de strengere maatregelen tegen het virus samen. "We hebben geen keus." Hij kondigde evenzo meer steunmaatregelen voor getroffen bedrijven aan. Ook riep hij op om waar mogelijk thuis te werken. Voor nadere informatie (over wat bijvoorbeeld essentiële winkels zijn) verwijst hij naar de website Rijksoverheid.nl. Die geeft onder andere als toelichting dat groothandels wel open blijven.

INretail vreest in een eerste reactie dat de lockdown 'desastreus' zal uitpakken voor winkels in de non-food. "De impact is gigantisch. Voor alle winkels moet op afspraak afhalen mogelijk worden en niet alleen voor bouwmarkten. Voor veel ondernemers zijn de aangekondigde maatregelen voorbij de grens van wat ze kunnen dragen. De allerbelangrijkste omzetmaand van het jaar stort in. We vinden dat supermarkten en drogisterijen net als in Duitsland nu niet mogen gaan stunten met aanbiedingen of hun non-food assortiment uitbreiden."

De brancheorganisatie vraagt om 'intelligentere' maatregelen. "Nu komen een half miljoen medewerkers thuis te zitten. Consumenten kunnen alleen nog online kopen, terwijl de maximale capaciteit van webshops is bereikt. Het is essentieel dat click & collect voor alle winkels mogelijk wordt. Dat is op een heel veilige manier te organiseren. Consumenten kunnen dan thuis bestellen en in de winkel op een afgesproken tijdstip hun al betaalde aankoop ophalen. Dat helpt heel veel ondernemers en verlaagt de enorme druk op webshops." INretail verwacht voorts dat de overheid met een passend pakket nieuwe steunmaatregelen over de brug komt.

(Vloerenplein, 14-12-2020)

Interfloor brengt Betona Project

Betona-Project 1 2Betona Project.Interfloor lanceert medio deze maand de vinylcollectie Betona Project, kort en krachtig voorgesteld als "een absolute krachtpatser geschikt voor zeer intensief gebruik." De nieuwe reeks koppelt het blijvend gewilde uiterlijk van marmer of beton, met de voordelen qua leef- en wooncomfort van PVC vinyl op 400 centimeter breed.

"Ondanks de 'harde touch' is deze eenvoudig en relatief snel te installeren vinylvloer een stuk comfortabeler dan een daadwerkelijke vloer van beton," zo stelt Interfloor. "Dit wil niet zeggen dat het materiaal niet sterk is, Betona Project heeft een zeer hoge slijtvastheid door zijn slijtlaag van maar liefst 0,6 millimeter en is hiermee geschikt voor intensief woon- en projectgebruik tot zelfs industrieel gebruik!"

Nog een voordeel van deze 'multifunctionele' vloer, zo vervolgt de leverancier in Zwartsluis, is dat hij waterproof is en zonder meer te combineren met vloerverwarming en -koeling. Toepassing wordt dan ook aanbevolen in toilet, badkamer of keuken - ruimtes waar een comfortabele, niet al te harde vloer gewenst is. Een vloer kortom die tegen een stootje kan, maar ook tegen wat water.

Voorts vermindert hij contactgeluid, isoleert geluid en absorbeert warmte. Het vinyl is bovendien nog geen 3 millimeter dik, zodat er bij geringe ruimte onder bijvoorbeeld deuren geen nadere aanpassingen nodig zijn. Interfloor stelt verder dat Betona Project vanwege zijn antislip en zachtheid, een niet alleen comfortabel maar ook veilig alternatief kan zijn voor veel badkamervloeren van tegels of beton.

Zijn classificatie 23-33-42 maakt Betona Project geschikt voor vrijwel alle ruimtes en toepassingen, van onder meer garage en werkplaats, tot entree en aula, school en ziekenhuis. De Mechanical Embossing biedt toegevoegde slijtvastheid en slipweerstand. De gepatenteerde HyperGuard+ PU Topfinish maakt de naadloze PVC-vloer zeer hygiënisch en eenvoudig in onderhoud.

Het minimalistische beton-marmer dessin is verkrijgbaar in negen kleuren met een natuurlijk mat effect, van een subtiele natureltint, tot meer uitgesproken kleuren als 'metallic blue' en 'rust orange'.

(Vloerenplein, 11-12-2020)

'Kosten Chinees LVT in VS op recordniveau'

vs-vlagDe Verenigde Staten kampen met een ongekende kostenstijging voor uit China ingevoerde LVT-vloeren, het belangrijkste leveranciersland in dit segment. Volgens het nieuwsmedium Floordaily zijn de wereldwijde containercrisis, samen met een zwakke dollar en bijzonder hoge prijzen voor PVC verantwoordelijk voor de de pan uitrijzende kosten voor LVT-producten.

Zo zijn de prijzen voor vervoer per container, vanwege de bij de vraag achterblijvende beschikbaarheid van containers en scheepsruimte, met tientallen procenten gestegen, is de waarde van de dollar tegenover de yuan met bijna tien procent gedaald sinds mei en zijn bovendien de kosten van 'PVC chip' met zowat dertig procent gestegen de voorbije drie maanden. (Zie ook het nieuwsitem 'Invoer van vloeren in Britse havens stokt' van eergisteren).

(Vloerenplein, 11-12-2020)

PVC-collectie Cotap met Uniclic en Unizip

Visgraatpatroon-PVC-collectieVisgraatpatroon in PVC-collectie Cotap nu voorzien van Unizip.Cotap heeft zijn PVC-collectie voorzien van de bekende kliksystemen Uniclic en Unizip. Voortaan zijn alle tegels en planken met een toplaag van 0,55 millimeter verkrijgbaar met het kliksysteem Uniclic en is het visgraatpatroon voorzien van Unizip.

Door deze sterke klikverbinding is de vloer eenvoudig te verwerken en in elkaar te klikken, waardoor de vloerdelen niet los komen. Het voordeel van de klikverbinding met Unizip, zo legt de vloerengroothandel uit, is dat het PVC in visgraatpatroon voor stoffeerders heel eenvoudig is terug te leggen. Daarnaast is het visgraat voorzien van een geïntegreerde ondervloer en zijn er geen A- en B-panelen meer nodig.

De technologie van Silent Rigid Click (SRC) staat volgens Cotap garant voor een uiterst stabiele 'Rigid Board'. De kern van de plank is harder en sterker dan bij een verlijmde PVC-vloer, doordat deze luchtvrij is en voorzien van kalksteen. Door de extreme hardheid van het materiaal kan de PVC-vloer met SRC-technologie over een bestaande vlakke vloer worden gelegd.

De huidige kurken onderlaag is bij de PVC-collectie met toplaag van 0,55 millimeter vervangen door een IXPE-onderlaag. De totale dikte van de plank is aangepast van 5,5 naar 7 millimeter, zodat de vloer comfortabeler is te leggen. Met deze kenmerken voldoet de collectie ook aan de normen van het bouwbesluit 10dB deltalin geluidsreductie. Hierdoor is deze vloer goed toepasbaar in appartementen, aldus Cotap. De PVC-collectie is verkrijgbaar in tegel- en houtdecors en trendy dessins.

(Vloerenplein, 11-12-2020)

Laminaatmakers profiteren van 'cocoonen'

Camsan-eplfLaminaatvloer van de Turkse producent Camsan.Ook de Europese laminaatmakersvereniging EPLF moet vaststellen dat de wereldeconomie dit jaar werd gedomineerd door de impact van Covid-19. "Vooral in de lente leidde de evolutie van de pandemie tot volatiliteit van de vloermarkt," zo klinkt het in een handelsupdate vanuit het Brusselse hoofdkwartier. "Sindsdien zijn de verkoopcijfers zich beginnen te herstellen en EPLF-leden hebben er voorzichtig vertrouwen in dat er solide eindejaarsresultaten zullen zijn voor 2020."

De EPLF constateert dat het eigen huis het afgelopen jaar een nog grotere rol heeft gekregen in het dagelijks leven. "Lockdowns en uitgaansverboden maakten dat we verplicht binnen moesten blijven en een aanzienlijke toename van het thuiswerken resulteerde in een vermenging van de persoonlijke leef- en kantoorruimtes. Omdat mensen meer tijd thuis doorbrengen, doen ze ook meer moeite om een woon- en werkruimte te creëren die niet alleen comfortabel maar ook functioneel is."

De vereniging vervolgt: "De leden van EPLF merkten dat mensen meer bereid waren te investeren in producten van hogere kwaliteit om comfortruimtes naar wens te creëren waar ze even kunnen ontsnappen aan de onzekerheden van het dagelijkse leven. Tegen deze achtergrond boomt de DIY-markt terwijl de projectmarkt vertraagt."

Qua dessins wordt opgemerkt dat hout (mits natuurgetrouw, en vooral eiken) en minerale texturen op de markt domineren. De vloerpatronen visgraat en chevron blijven populair. Het combineren van verschillende looks en plankformaten is eveneens gewild. De belangrijkste prestatiekenmerken waarop de achterban van de EPLF zich naar eigen zeggen blijft toeleggen, zijn waterdichtheid en geluidsreductie.

(Vloerenplein, 11-12-2020)

Nieuwe laminaatcollectie Krono bij Headlam
AltitudeAltitude.
ImpressionsImpressions.

Headlam lanceert de nieuwe laminaatvloerencollectie van Krono Original. Liefst 23 kleuren telt deze, alle bovendien ondergebracht in een aantrekkelijke 'Voel je thuis'-display. Een geheel nieuwe vloer is de Altitude. Verder breidt Krono een aantal vloeren uit met nieuwe kleuren, zoals de Cottage, Super Natural Classic, Variostep Wide Body, Impressions en Variostep Classic.

Het laminaat Altitude onderscheidt zich door de brede (24,2 centimeter) en extra lange (200 centimeter) plankmaat. Hij is voorzien van 4V-groef en verkrijgbaar in vier kleurnuances. De Impressions mag wat de groothandel betreft een bijzondere laminaatvloer worden genoemd, met het uiterlijk van tegels. Het advies luidt om de planken in een raster of een verspringend patroon te plaatsen om het gewenste ontwerpeffect te bereiken, in tal van ruimtes, van keuken tot woonkamer. Zijn formaat is 128,5 bij 32,7 centimeter.

Headlam prijst het laminaat van Krono in het algemeen aan vanwege een stijlvol design, duurzaamheid op lange termijn, hoogwaardige oppervlakken en onderhoudsvriendelijkheid. De vloeren kennen een geïntegreerd Aqua Stop-systeem, inhoudend dat de waterdichte HDF-basis de hoogste kernbescherming biedt.

(Vloerenplein, 11-12-2020)

'Invoer van vloeren in Britse havens stokt'

Congestie-inFelixstoweCongestie in Felixstowe, de grootste Britse containerhaven.De invoer van vloerbedekkingen loopt tot aan drie weken vertraging op en de kosten stijgen doordat de ophoping in de containerhavens in het Verenigd Koninkrijk blijft toenemen, zo meldt het Britse vakblad The Stocklists. Marktvolgers stellen vast dat een derde van alle containers tot drie weken vertraging heeft opgelopen doordat de havens last hebben van opstoppingen en containers momenteel schaars zijn. De huidige corona-pandemie, de aan de kerstdagen voorafgaande handel plus het opbouwen van voorraden met het oog op de komende Brexit, krijgen de schuld van het probleem.

Vooral de invoer uit China, Turkije en het Verre Oosten wordt getroffen, zo vervolgt het vakblad, regio's die in de tweede helft van dit jaar een groei van de handel in vloeren en interieurproducten hebben laten zien. In sommige gevallen wordt melding gemaakt van verzendkosten voor containers van Azië naar het Verenigd Koninkrijk die nu vijf keer hoger liggen dan eind september. Opgemerkt wordt ook dat de grootste Britse containerhaven in Felixstowe vol zou zijn en inkomende schepen worden omgeleid naar Rotterdam.

(Vloerenplein, 09-12-2020)

'Organische' vloerkleden van Desso Tarkett
Parade-Paris-192-191-195Parade Paris (192, 191, 195).
Parade-Paradiso-269-260Parade Paradiso (269, 260).

Desso Tarkett brengt met Parade Paradiso en Parade Paris een trendy collectie vloerkleden op de residentiële markt, met organische vormen als opvallendste kenmerk. De kleuren zijn eigentijds en natuurlijk, de formaten lopen uiteen. Door twee of drie kleden te combineren, naast of zelfs op elkaar, krijgt men vanzelf een verrassend effect. "Als zachte eilanden geven ze op een natuurlijke manier vorm aan de zitkamer of slaapkamer," zo belooft de Waalwijkse fabrikant. "Comfort verzekerd!"

Op vloerkleden in een organische vorm komen bovendien designobjecten in het interieur goed tot hun recht, en evenzo valt te overwegen om er een ronde eettafel op te plaatsen, stelt de leverancier. Zonder meer zijn de vloerkleden aangeraden als 'opwarmer' op vlakke vloeren, in het bijzonder die met een betonlook of steenoptiek. Voor een witte ruimte luidt het advies om de 'koele' trendkleur grijs toe te passen. De kleuren terra en burgundy hebben dan weer een tijdloos karakter, maar werken gecombineerd ook goed voor een trendy kleuraccent. Meer informatie is te vinden op www.dessotarkett.nl.

(Vloerenplein, 09-12-2020)

MMFA verwelkomt USFloors Int. en Lamigraf

mmfa-logoDe Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) heeft zich versterkt met USFloors International als regulier lid en met Lamigraf als geassocieerd lid. Voorzitter Matthias Windmöller verwacht dat beide nieuwe leden met hun kunde op het vlak van vloeren en verwante innovaties, zullen bijdragen aan het promoten van het imago van meerlaagse modulaire vloeren.

Jan Dossche van het in het Vlaamse Waregem gevestigde USFloors International (bekend van COREtec) zegt ernaar uit te kijken om de vereniging bij te staan in haar inspanningen om onderzoek, ontwikkeling en normering in dit segment te bevorderen. Rafel Bosch van het Spaanse Lamigraf verklaart de deskundigheid en de vernieuwende ideeën van zijn bedrijf voor het ontwikkelen van bedrukte decors voor vloeren en meubels, graag te willen delen.

De in Brussel zetelende MMFA beschikt nu over 26 gewone leden (fabrikanten van MMF-vloeren of hun Europese vertegenwoordigers), 31 geassocieerde leden (toeleveranciers) en drie ondersteunende leden (wetenschappelijke instituten).

(Vloerenplein, 09-12-2020)

Introductieactie karpettenreeks HQ Devotion
Trevor-ivoryTrevor, in de kleur Ivory.
Tara-beigeTara, in de kleur Beige.

Bij Hamat is de eind oktober aangekondigde karpettencollectie HQ Devotion beschikbaar. De bij de woontrends aansluitende reeks bestaat uit zes luxe handgemaakte kwaliteiten, die de namen Trevor, Amber, Robin, Tara, Sam en Levi dragen. Het geheel telt achttien dessins, die alle leverbaar zijn op 160 bij 230 centimeter en 200 bij 290 centimeter. De karpetten zijn tevens op maat te bestellen in het vierkant en rechthoekig tot maximaal 400 bij 600 centimeter. De Trevor, Robin, Sam en Levi zijn bovendien in het rond te leveren.

Hamat oppert om zijn karpetten, die in dit 'koude' seizoen warmte en sfeer in huis zullen brengen, onder meer toe te passen op een PVC-vloer uit zijn HQ Identity-collectie. Dan wel om voorbij de traditionele toepassing in de woonkamer te gaan en te kiezen voor de slaapkamer, kinderkamer of de keuken.

Voor zijn HQ-dealers heeft de leverancier in Genemuiden (www.hamat.com) een tot en met komende januari lopende introductieactie, die inhoudt dat hij bij elk standaard rechthoekig karpet van 160 bij 230 centimeter of 200 bij 290 centimeter gratis een antislipmat levert.

De dealers wordt evenzo gevraagd om gedurende de actieperiode hun showroom- of interieurfoto's met de HQ Devotion-karpetten te delen op Instagram via #hqopdevloer. Onder de deelnemers verloot Hamat in elk vertegenwoordigersrayon één keer het aankoopbedrag van een karpet retour.

(Vloerenplein, 07-12-2020)

Publiek deelt pluim uit aan Forbo Flooring

Marmoleum-in-kantoorMarmoleum, speels toegepast in een kantooromgeving.Uit de door de Stichting Nederland CO2 Neutraal voorgedragen bedrijven voor de verkiezing van 'het duurzaamste bedrijf van Nederland', is Forbo Flooring door het publiek aangewezen als de nummer één. De vloerenmaker (van onder meer Marmoleum, dat sinds kort de status van cradle-to-gate CO2-neutraal product heeft) ontving ruim de meeste stemmen. De winnaar was samen met meer dan zestig uiteenlopende bedrijven genomineerd en sleepte de hoofdprijs namens het publiek binnen vóór de Yoghurt Barn en de Snackbar van de Toekomst.

Kipster kreeg de eerste prijs van de vakjury. Het bedrijf achter de meest mens-, milieu- en diervriendelijke kippenstal ter wereld onderscheidde zich op alle vlakken, volgens de vijfkoppige jury. De uitreiking van de prijzen vond vorige week plaats op een online event. Meer informatie over de verkiezing is te vinden op duurzaamstebedrijfvannederland.nl.

(Vloerenplein, 07-12-2020)

Omzet groothandel bouwmaterialen in de lift

cbs-logoOndernemers in de groothandel en handelsbemiddeling hebben in het voorbije derde kwartaal bijna 3 procent minder omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder. De krimp wordt evenwel kleiner, zo rapporteert het CBS, want in het tweede kwartaal lag hun omzet nog 9 procent lager dan een jaar eerder. Verder blijkt de groothandel in bouwmaterialen bijzonder goed te presteren.

De groothandel in voedingsmiddelen zet bijna 3 procent meer om en de groothandel in non-food ruim 2 procent meer. In beide branches was de omzet in het tweede kwartaal nog gekrompen ten opzichte van een jaar eerder.

Binnen de non-food geeft de groothandel in kleding en schoenen 9,4 procent omzet prijs in het derde kwartaal (nadat in het tweede kwartaal een veel forsere krimp van 19,2 procent werd opgetekend). De gespecialiseerde groothandel in bouwmaterialen boekt daarentegen 9,3 procent vooruitgang (tegenover een meer bescheiden plus van 3,7 procent in het voorafgaande kwartaal).

Het aantal faillissementen in de sector ligt volgens het CBS op een historisch laag niveau. Het ondernemersvertrouwen in de groothandel is aan het begin van het huidige kwartaal opgeklommen tot plus 1,3. Dit contrasteert stevig met de minus 19,0 van drie maanden eerder en met de minus 34,0 aan het begin van het tweede kwartaal. De ondernemers zijn momenteel voorzichtig positief over de omzetverwachting van hun bedrijf voor de laatste drie maanden van het jaar. Aangetekend moet worden dat de gegevens voor dit onderzoek begin oktober zijn verzameld, grotendeels voorafgaand aan de aangescherpte maatregelen tegen de onvermijdelijke corona.

(Vloerenplein, 07-12-2020)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo