banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

rosevloerenpleinbanner

nieuws
Ook vinyl van Forbo terug voor recycling

Marmoleum recycle containerRecycle-container voor Marmoleum.Forbo Flooring haalt (na een pilot te hebben gedaan) nu ook snijresten vinyl en oude losleg-vinylvloeren terug voor recycling. Het materiaal wordt onder andere hergebruikt in nieuwe vloeren. Sinds een jaar of vijf heeft de vloerenproducent een soortgelijk en inmiddels geslaagd traject met linoleum onder zijn hoede. Afnemers met belangstelling kunnen tegen een bepaalde vergoeding een recycle-container bestellen.

(Vloerenplein, 05-02-2020)

Parador pakt prominente prijs

Modular-ONE-ppModular ONE.Parador is de volgende vloerenmaker die laat weten recentelijk een 'Iconic Award 2020: Innovative Interior' te hebben ontvangen. En wel voor zijn elastische vloerbedekking Modular ONE, in de categorie 'Wall, Floor, Ceiling'. "Modular ONE maakt indruk met een uitermate authentiek oppervlak, dat voelt en oogt als echt hout," aldus de vakjury.

De prijsuitreiking (onder auspiciën van de Duitse Rat für Formgebung) vond afgelopen maand plaats op de vakbeurs IMM 2020. Op vloerengebied kregen ook IVC en Vorwerk een Iconic Award toebedeeld, voor respectievelijk de LayRed 55 (zie ook Nieuws van 18-12-2019) en de tapijttegel 'in vrije vorm' Flake. 'Best of the Best' onder de ingezonden vloerbedekkingen werd evenwel het keramisch parket Starwood van de Spaanse Porcelanosa Grupo, volgens de jury een "uitzonderlijk goede nabootsing van parket" voor binnen en buiten.

(Vloerenplein, 05-02-2020)

Lano Carpets richt Britse vennootschap op

Stand-van-Lano-Carpets-op-DomotexStand van Lano Carpets op Domotex. (foto: Facebook Lano Carpets)Tapijtmaker Lano Carpets uit het Vlaamse Harelbeke heeft ter voorbereiding op een brexit, volgend op de tot eind dit jaar lopende overgangsperiode, alvast een Britse vennootschap opgericht. "Zo nemen we onze klanten alle brexitzorgen uit handen. De douaneverplichtingen zoals het inklaren van goederen voeren onze eigen mensen in België en het VK uit," verklaart eigenaar en CEO Joe Lano tegen zakenkrant De Tijd. "We hebben daar veel ervaring in, omdat dat in wezen niet anders is dan bij de export naar andere landen buiten de EU. De kostprijs valt mee. Het gaat om enkele tientallen procentpunten aan douanekosten." Lano Carpets verkoopt zijn tapijt eerst aan zijn eigen bedrijf Lano Carpets Ltd en verkoopt het daarna door aan zijn klanten. "Dat heeft ook logistieke voordelen. We kunnen de bestellingen van meerdere klanten verzamelen en in een volle vrachtwagen de Noordzee overbrengen en inklaren." Lano hoopt wel dat eventuele vertragingen in het transport hem dan bespaard blijven.

Tegen De Tijd zegt topman Lano ook nog dat het hem zou verbazen als er niet snel een handelsverdrag tussen de EU en het VK komt. Terugvallen anders op het WTO-verdrag, dat voor tapijt voorziet in een standaardtarief van 8 procent, zou nadelig uitpakken. "Het VK heeft al aangekondigd dat het die 8 procent bij een no-dealbrexit tijdelijk naar 0 procent brengt, maar de Europese Unie heeft er nog niets over gezegd. Doen beide dat niet tegelijk, dan wordt het niets. Dat kan een zware dobber worden, zeker omdat het twijfelachtig is dat we die 8 procent kunnen doorrekenen aan onze klanten." Lano Carpets haalt veertig procent van zijn omzet uit het Verenigd Koninkrijk.

(Vloerenplein, 03-02-2020)

Lawton Yarns naar private-equitybedrijf

LY-logoDanspin gaat wolgarenmaker Lawton Yarns verkopen aan het Londense private-equitybedrijf Breal Capital Limited. Daarmee komt de Deense onderneming tegemoet aan de bezwaren van de Britse waakhond Competition and Markets Authority (CMA), die eind vorig jaar bepaalde dat de overname van het eerder in problemen geraakte Lawton Yarns door zijn toenmalige concurrent Danspin "ernstige concurrentieproblemen" zou opleveren voor tapijtfabrikanten in het Verenigd Koninkrijk.

In zijn initiële onderzoek constateerde de CMA destijds dat Danspin en Lawton Yarns voorafgaand aan hun samensmelting de twee belangrijkste producenten van wollen garens waren, ook elkaars belangrijkste concurrenten en weinig concurrentie ondervonden van andere bedrijven. De keuze voor Britse tapijtproducenten zou om deze reden zeer klein worden na de fusie, merkte de waakhond op, aangezien overige concurrenten van belang in deze sector maar een beperkte aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk hadden en voor de fusieonderneming geen 'gezonde' vorm van mededinging zouden betekenen.

De CMA is van mening dat Lawton Yarns onder de hoede van Breal opnieuw voor concurrentie tussen beide garenproducenten zal zorgen op de Britse markt. (Zie ook nieuws 'Wolfusie roept concurrentiebezwaren op' van 08-11-2019).

(Vloerenplein, 03-02-2020)

Langer Turkse antidumpingheffing laminaat

turkse-vlagHet Turkse ministerie van Economische Zaken verlengt het opleggen en innen van antidumpingheffingen op de invoer van laminaatvloeren uit Duitsland en China met opnieuw een periode van vijf jaar. Dit vanwege vermeend nadeel voor lokale producenten, blijkend uit onderzoek ter zake. Volgens een mededeling in de Turkse 'staatscourant' Resmi Gazete van 4 januari jl. dienen de Duitse producenten Falquon, Kronotex, Egger Holzwerkstoffe Wismar, Classen Flooring International en MeisterWerke Schulte respectievelijk 0, 30, 33, 31 en 53 US-dollarcent per vierkante meter laminaat op te hoesten, net als vijf jaar geleden, toen naar verluidt gerelateerd aan de mate van samenwerking met het Turkse gezag. Voor andere Duitse ondernemingen bedraagt de heffing 1,05 dollar.

Voor de Chinese fabrikanten Jiangsu Lodgi Woods Industry, Changzhou Lingdian Woods, Changzhou Dongjia Decorative Materials, Changzhou Ou Qiang Wood Industry en Jiangsu Zhongxin Desai Wood Product bedragen de heffingen welgeteld 1,60 dollar per vierkante meter. Voor andere Chinese ondernemingen wordt 2,40 dollar aan rechten geïnd. (Zie ook nieuws 'Turken straffen Duits laminaat' van 06-07-2015).

(Vloerenplein, 03-02-2020)

Ruim vijf procent omzetgroei woonbranche

inretail-logo-2Na 'plussen' van 5,0 procent (in 2014), 10,6 procent (in 2015), 7,4 procent (in 2016), 8,6 procent (in 2017) en een nog nét aan positieve ontwikkeling van 0,2 procent (in 2018), sluiten de deelnemers aan de INretail Woonwinkelmonitor het kalenderjaar 2019 af met een dikke plus van gemiddeld 5,3 procent ten opzichte van het voorafgaande jaar. De drie maanden van het afsluitende kwartaal tonen alle een positieve ontwikkeling, afgerond met een plus van 3,6 procent in december.

Aan het begin van 2019 voorspelde de branchevereniging nog een gemiddelde omzetdaling voor de woonbranche van zo'n 3 procent, met in het achterhoofd het verwachte nadelige effect van het 'opdrogen' van de huizenmarkt en de stijging van de huizenprijzen, die het jaar ervoor de omzetstijging al tot bijna nul hadden teruggebracht. In zijn zojuist verschenen 'Brancheperspectief 2020 Wonen' volstaat INretail met het uitspreken van de verwachting dat de kans aanwezig is dat we (mede dankzij het verschijnsel van het 'verthuizen') voor het zevende jaar op rij afsluiten met een omzetplus.

(Vloerenplein, 31-01-2020)

Fedustria kijkt optimistisch naar 2020

fedustria-logoFa Quix, directeur-generaal van Fedustria, stelt dat er ondanks de vele uitdagingen en onzekerheden (met nu ook nog een coronavirus erbij) zeker genoeg redenen zijn om te verwachten dat 2020 een succesvol jaar zal zijn. De grote macro-economische indicatoren staan immers gunstig, zo schrijft hij in zijn blog op de website van de Belgische federatie. Kort samengevat: de olieprijs houdt zich koest, de inflatie (en dus de loonkosten) blijft - zeker in België - onder controle, geld is goedkoop vanwege de lage rente, de wisselkoersen zitten niet tegen en de wereldhandel zal ook in 2020 groeien. Bovendien zal de handel met het Verenigd Koninkrijk in 2020 onder dezelfde voorwaarden blijven lopen, zelfs al zijn de Britten per vandaag uit de EU gestapt. "De kans dat het eind 2020 tot een harde Brexit komt, is erg verkleind," zo durft Quix ook nog te voorspellen.

Eerder deze week zei Quix in een interview met Trends dat alle indicatoren wijzen op zo goed als een status quo voor de Belgische textielindustrie in het voorbije jaar. In de eerste negen maanden van 2019 daalde de omzet van de textielindustrie van onze zuiderburen met 0,6 procent. Een met 3,5 procent krimpend volume kon met prijsstijgingen nagenoeg weer worden goedgemaakt. De activiteiten van de tapijtproducenten gingen met 4 procent vooruit (na ruim 8 procent te hebben ingeleverd in 2018), het segment van het technisch textiel moest in 2019 daarentegen bijna 4 procent inleveren. De export naar het Verenigd Koninkrijk is gedaald, de uitvoer naar Nederland juist gestegen.

(Vloerenplein, 31-01-2020)

Coronavirus: Domotex Asia uitgesteld

mensenmassa-domotex-asia-2019Mensenmassa bij de entree van Domotex Asia/Chinafloor 2019.Met het oog op de recente uitbraak van het Coronavirus her en der in China, heeft vloerenvakbeurs Domotex Asia/Chinafloor besloten om de voor 24, 25 en 26 maart geplande editie tot een latere datum uit te stellen. Dit ter bescherming van de gezondheid en de veiligheid van de exposanten en de bezoekers en op gezag van mededelingen van de relevante autoriteiten. De organisator belooft zo snel mogelijk na de Chinese nieuwjaarsvakanties met nieuwe data te komen.

(Vloerenplein, 29-01-2020)

Interfloor lanceert tal van nieuwigheden
Dynamic-Wood XL-formaatDynamic Wood, hier op XL-formaat.
Living-Wood ZithoekLiving Wood, toegepast in een zithoek.
Zachte-zijdeglans-Lexus-SDNZachte zijdeglans garens kenmerken nieuwe Lexus-SDN.

Interfloor heeft zijn welbekende vinylcollectie Dynamic Wood vernieuwd. De begin februari verkrijgbare update is afgestemd op de huidige trends in hout, zowel qua kleuren als (natuurgetrouwe) dessins. De geactualiseerde reeks is verdeeld onder drie stalensets met een keuze uit liefst achttien decors in een drietal pvc-plankformaten. De kleuren die zich de afgelopen jaren hebben bewezen blijven behouden en modieuze zijn toegevoegd, waaronder rustige, lichte tot witte vloerdelen, geschikt voor onder meer een 'Scandinavisch' interieur. Inspelend op de immer groeiende populariteit van grotere afmetingen op de vloer zijn er twee dessins met een 'XL' pvc-plankformaat van honderdvijftig bij twintig centimeter. "Een stevig formaat voor de nodige grandeur," zo stelt Interfloor.

De matte uitstraling en voelbare 'Natural Look'-toplaag verschaft het houtdessin een aantrekkelijke en realistische uitstraling. De duurzame Black Tex Backing van de Dynamic-collectie is sterk genoeg om lichte verschillen in de ondervloer te overbruggen en elastisch genoeg om eventuele oneffenheden op de te vangen, waardoor het vloeroppervlak naar behoren strak blijft. Het vinyl is bestand tegen onder meer hakken en meubelpoten en biedt voordelen qua loopgeluid. De geluidsisolerende onderlaag voegt bovendien loopcomfort toe. De vloer is voorzien van PU Laquer voor eenvoudig onderhoud en zwelt of krimpt niet wanneer hij aan warmte en vocht wordt blootgesteld. De toepassing betreft intensief woongebruik, normaal tot zwaar werkgebruik en licht industrieel gebruik.

Eerder deze maand lanceerde Interfloor op vinylgebied al de veelzijdig toepasbare kwaliteit Living Wood. Een kenmerkend aspect is zijn houtdecor dat dankzij de Extreme Protection-toplaag met gepatenteerd Mat Effect een authentieke en levendige uitstraling heeft. Hij is verkrijgbaar in een elftal rustige kleuren verdeeld over twee, elegant ogende houtdessins. Living Wood is bovendien nagenoeg ftalaatvrij vinyl met een lage VOC-uitstoot. Zijn robuuste eigenschappen maken de vloer tevens geschikt voor projecten als kantoren en winkels. Op tapijtgebied introduceerde Interfloor deze maand zijn eerder aangekondigde Lexus-SDN, speciaal vanwege de Solution Dyed Soft Yarn-garens.

(Vloerenplein, 29-01-2020)

Hoge opkomst nieuwjaarsbijeenkomst BVP

De Branchevereniging Projectinrichting (BVP) hield eerder deze maand bij Tarkett in Waalwijk een drukbezochte nieuwjaarsbijeenkomst. Naar goede gewoonte keek de vereniging terug op het voorgaande jaar en deed beloftes en voorspellingen voor het nieuwe.

Drukte-op-nieuwjaarsreceptie-BVPDrukte op de nieuwjaarsreceptie van de BVP bij gastheer Tarkett in Waalwijk.Voorzitter Lieuwe Steendam luidde het nieuwe jaar in en stelde vast dat 2019 eerst en vooral een fraaie ledengroei had laten liet. De BVP telt momenteel al 110 leden en verwacht dat er de komende maanden nog een aantal bijkomen. Het is voor de branchevereniging belangrijk dat zij op een grote achterban kan steunen. Dit blijkt onder meer bij de inspanningen om nieuwe medewerkers voor 'ons mooie' vloerenvak te werven. De BVP maakte zich in 2019 samen met INretail sterk voor een nieuwe opleiding voor interieurvakman in het zuiden van het land. Deze is bij het Summa College te Veldhoven van start gegaan.

De vereniging is van mening dat het goed zou zijn als ook in Noord-Holland een dergelijke opleiding zou beginnen. De BVP is inmiddels in overleg om dit te bereiken. Verder is de BVP zoveel mogelijk aanwezig op de 'open dagen' van de MBO-scholen in Nederland, waar de opleiding tot interieurvakman wordt gegeven. Het lijkt er volgens de BVP op dat het aantal aanmeldingen voor deze opleidingen langzaam groeit. Een goede ontwikkeling gezien het permanente personeelstekort in de branche, zo stelt de vereniging.

Voorzitter-Lieuwe-BVPVoorzitter Lieuwe Steendam heft het glas op het nieuwe jaar: 'Belangrijk dat de branchevereniging op een grote achterban kan steunen'.Een belangrijk punt is verder het keurmerk voor projectinrichters, van oudsher het PPI-keur genoemd. De opzet hiervan is gewijzigd, want per 2020 een branchekeurmerk geworden. Dit wil zeggen dat de organisatie en administratie rond het keurmerk door de BVP worden gevoerd; de inspecties blijven onaangekondigd en onafhankelijk door het bureau SKG-IKOB uitgevoerd. De certificaten worden door de branchevereniging verstrekt na advies door het bureau. Het bestuur verwacht dat na deze wijziging een groot aantal projectinrichters dit keurmerk zal gaan dragen.

Ten slotte werd op de nieuwjaarsbijeenkomst afscheid genomen van Jeannette Boon en Peter van der Jagt, beiden bestuursleden die reglementair aftreden. De BVP laat weten hun veel dank verschuldigd te zijn voor hun werkzaamheden. Gelukkig mag de vereniging zo nodig nog op hun medewerking blijven rekenen. Wilco de Ruiter werd welkom geheten als nieuw lid van het bestuur, dat spoedig nog een tweede hoopt te kunnen voorstellen.

(Vloerenplein, 27-01-2020)

Rinos brengt entreevloerbedekking Moss

Toepassing-van-MossToepassing van Moss in een bar-restaurant.Rinos introduceert Moss. Zijn nieuwe entreevloerbedekking houdt vloeren schoner en bovendien droger dan standaardmatten, en wel door voetafdrukken van natte zolen op de vloer achter de mat tot een minimum te beperken. De in Genemuiden gevestigde fabrikant verklaart dat Moss drie keer meer vocht absorbeert. "Een technologisch hoogstandje," zo oordeelt Rinos. Hij is verkrijgbaar in een brede kleurenrange, passend bij velerlei stijlen, van sfeervol tot klassiek en design.

De fabrikant weet dat voetafdrukken van natte profielschoenen, op de vloer achter de mat, tot de veelgehoorde ergernissen behoren. Bij slecht weer ogen entrees vaak onverzorgd en ontstaan op harde vloeren gevaarlijke (want gladde) situaties, die dan ook voortdurend schoonmaken vergen. Rinos stelt Moss voor als een oplossing die entrees representatiever en veiliger houdt.

In samenwerking met Saxion Hogeschool ontwikkelde de fabrikant voor zijn nieuwe schoonlooptapijt een bijzondere nylon poolconstructie, die niet alleen geschikt is voor zwaar projectgebruik (klasse 33), maar volgens Rinos ook aantoonbaar drie keer meer vocht aanzuigt tijdens de eerste stappen. Vocht verbergt zich immers vaak in de naden van profielzolen, de innovatieve poolconstructie haalt dit er effectief weer tussenuit.

Moss wordt aanbevolen voor veeleisende projectomgevingen, zoals kantoren, winkels, ziekenhuizen en openbare ruimten, waar evenzo interieurdesign en sfeer van belang zijn. Met liefst zestien kleuren, laat Moss zich gemakkelijk combineren met allerlei vloeren. Van lichte hout-, beton- en tegelvloeren, tot granito en marmeren vloeren. En van klassieke visgraat- tot industriële cementvloer. Er is keuze uit tien 'subtiele' uni kleuren, een trio gevlokte en evenzoveel gemarmerde dessins. Een filmpje van het product is te bekijken op https://www.youtube.com/watch?v=nNVVFGSGlQs&t=16s

(Vloerenplein, 27-01-2020)

InCoDa presenteert zijn plannen voor 2020
Geslaagde-netwerkborrel-incGeslaagde netwerkborrel in het teken van de Interieur Collectie Dagen 2020.
Sfeerbeeld-voorbije-editieSfeerbeeld voorbije editie.

Met de drukte van de grote internationale beurzen achter de rug, was het gisteren de beurt aan Interieur Collectie Dagen (InCoDa) om zijn nieuwjaarsborrel te houden. In een feestelijke omgeving werden de plannen voor 2020 gepresenteerd en meegedeeld welke nieuwkomers tot dusverre hebben ingetekend voor deelname aan de beurs dit najaar.

"Het was fijn om te zien dat flink wat partijen uit zowel Nederland als België naar Gorinchem zijn gekomen om samen te netwerken en het nieuwe jaar proostend in te luiden," aldus Mascha de Bruin namens organisator Easyfairs. "Het was ook goed om te zien dat zowel bestaande als potentiële exposanten en partners naar de borrel waren gekomen. Het is een hechte en hardwerkende community die een nieuwjaarsborrel verdient en dit is dan ook voor een eerste keer erg goed geslaagd."

De beursorganisatie blikte allereerst kort terug op de geslaagde jubileumeditie van het voorbije jaar. Daarna werden de per nu bekende nieuwkomers gepresenteerd en de plannen voor de aankomende beurs, die zich sinds kort ook op de Belgische markt richt. De organisator meldde als opvallend nieuwtje dat deze editie ook de woninginrichtingsformules Comafin Groep, Decorette en Euretco deelnemen, naast 'trouwe partner' Concepts & Companies.

Marketingcoördinator Gerard van Muijden liet voorts weten dat de thema's duurzaamheid en smart home een grote rol zullen spelen in het programma en in de beleving. "Ook heeft en krijgt elk segment extra aandacht aankomende editie, denk bijvoorbeeld aan het parket en de meubelstoffen," zo vertelde hij. Tot slot werd getoost op een mooie samenwerking en een succesvol 2020, en aansluitend volop genetwerkt.

Zeker is dat de goed ontvangen nieuwjaarsborrel volgend jaar en de jaren daarop een vervolg krijgt. "Een contactmoment voor partners, exposanten en potentials om bij te praten en wellicht nieuwe samenwerkingen te creëren waarbij de interieursector van harte welkom is," zo besluit De Bruin. InCoDa 2020 staat op de agenda op 13, 14 en 15 september in Evenementenhal Gorinchem.

(Vloerenplein, 24-01-2020)

COREtec Megastone Vesuvius in autoshowroom

Autobanden-berokkenen-geen-schadeAutobanden berokkenen geen schade aan deze Megastone Vesuvius.COREtec stuurt een aardige referentie op van de plaatsing van een van zijn vloeren in een autoshowroom, bij de Duitse firma LENZ Autohaus om precies te zijn. De autodealer had recentelijk zijn oog laten vallen op een Megastone-vloer in het trendy dessin 'Vesuvius'. "Vloeren van COREtec passen perfect in showrooms van automerken. Het is ook belangrijk om te weten dat de autobanden geen schade berokkenen aan de COREtec-vloer, wat met een aantal andere vloeren soms wel problemen geeft," zo stelt producent USFloors.

De leverancier benadrukt nog eens dat alle vloeren van zijn merk op om het even welke ondergrond geplaatst kunnen worden, desgewenst op een bestaande vloer. Vrijwel alle oneffenheden worden daarbij opgevangen. De vloeren worden aangeprezen als onderhoudsvriendelijk en in hoge mate vorm- en maatvast, en zijn bovendien geschikt voor vloerverwarming of -koeling. Installatie is eenvoudig dankzij het kliksysteem.

(Vloerenplein, 24-01-2020)

Interface ontslaat CEO Jay Gould
jay-gouldJay Gould.
dan-hendrixDan Hendrix.

Interface inc. heeft zijn CEO Jay Gould met onmiddellijke ingang de laan uitgestuurd. Het Amerikaanse vloerenbedrijf meldde afgelopen maandag dat diens dienstverband is beëindigd volgend op een onderzoek dat concludeerde dat hij als persoon gedrag vertoonde dat 'strijdig was met het beleid en de kernwaarden' van de onderneming. Hij zou bepaalde normen ten aanzien van de gewenste 'werkomgeving' hebben overtreden. Gould heeft geen recht op een ontslagvergoeding. Wel wil Interface opgemerkt hebben dat diens vertrek geen enkel verband houdt met de operationele of financiële gang van zaken. Dan Hendrix, van begin deze eeuw tot drie jaar terug al CEO en momenteel toezichthoudend bestuursvoorzitter, keert tijdelijk terug aan het roer, totdat een opvolger voor Gould is gevonden.

(Vloerenplein, 22-01-2020)

Desso Tarkett lanceert collectie Art Deco

art-deco-amethistArt Deco in de kleur Amethist.Met overduidelijk de art-decostijl als inspiratiebron, brengt Desso Tarkett vanaf deze maand zijn residentiële tapijtcollectie Art Deco naar de winkel. Geometrische patronen, zoals visgraat en honingraat, gaan hierin samen met natuurlijke effecten, in het vijftal warme kleuren van de edelstenen amber, smaragd, robijn, amethist en grafiet. De kleuren en dessins zijn onderling te combineren voor een rijke woonsfeer.

De fabrikant suggereert onder meer een vloerkleed in de kleur Smaragdgroen te combineren met materialen als fluweel en messing en het geheel op een visgraatvloer te plaatsen. Een visgraatvloer in eiken(look) is ook goed gezelschap voor de zachtgrijze kleur van het tapijt Grafiet. Robijnrood doet het goed als een klassieke basiskleur in de eetkamer.Het blauw van Amethist wordt kamerbreed aanbevolen voor in de slaapkamer, desgewenst doorgetrokken naar de trap.

(Vloerenplein, 22-01-2020)

Gerflor naar private-equitybedrijf Cobepa

Creation-55-LooselayToepassing van LVT Creation 55 Looselay. (foto: Gerflor)Het Belgische private-equitybedrijf Cobepa is op weg om de meerderheid van de aandelen in Gerflor over te nemen van de Britse Intermediate Capital Group (ICG), sinds 2011 eigenaar van de Franse fabrikant van elastische vloeren. ICG behoudt een minderheidsbelang. Een overnamebedrag is niet meegedeeld, al doet in de Franse financiële pers een niet bevestigd bedrag van 'enkele honderden miljoenen euro's' de ronde. Het akkoord waardeert Gerflor op tussen de 1,6 en 1,7 miljard euro, circa elf keer de ebitda. De deal met ICG in 2011 waardeerde Gerflor overigens nog op 'slechts' 0,5 miljard euro. De vloerenfabrikant was vorig jaar goed voor een omzet van bij benadering 1 miljard euro.

De transactie (opnieuw een zogeheten leveraged buyout) zal naar verwachting nog dit lopende kwartaal worden afgerond. De EU en de OR van Gerflor moeten evenwel nog groen licht geven. De aandeelhouders achter Cobepa zijn kapitaalkrachtige families, zoals de familie De Spoelberch van bierbrouwer AB Inbev. In de portfolio van Cobepa (nu goed voor netto 2,6 miljard euro) zijn onder meer de schoonmaakproducten van HG International te vinden en de 'internationale waterbouwer' Van Oord uit Rotterdam.

(Vloerenplein, 22-01-2020)

Nieuwe collecties van mFLOR in 2020
Authentic-Oak-XL-CalabriaAuthentic Oak XL 'Calabria'.
Parva-Oak-LombardiaParva Oak 'Lombardia'.
Nuance-Vierkante-tegelNuance 'Off Grey', vierkante tegel op flink formaat.

mFLOR kondigt ook voor dit jaar de komst van een aantal inspirerende nieuwe collecties aan. Zo volgt in 2020 de introductie van de collectie Authentic Oak XL, die zich kenmerkt door het rustige, eiken dessin en de lange, brede planken van liefst 150 bij 23 centimeter. De hedendaagse nieuwe reeks is verkrijgbaar in zes aantrekkelijke kleuren. Het dessin bestaat uit twee films, waardoor een natuurlijke kleurvariatie tot stand komt. Bovendien is de collectie voorzien van Natural Touch (ook bekend als InRegister Embossing), waardoor hij niet alleen natuurlijk oogt, maar ook zo aanvoelt en daarmee, wat mFLOR betreft, zijn naam 'Authentic' alle eer aandoet.

De nieuwe Authentic Oak XL is ook verkrijgbaar in de Parva visgraat-afmeting van 60,96 bij 11,43 centimeter. Door deze afmeting laat de vloer zich eenvoudig in een gewild visgraatmotief leggen. Een andere optie is combineren met grotere afmetingen en een borderrand met of zonder voegstrips maken. Kortom, zo stelt de aanbieder uit Twello, voor een ieder talloze mogelijkheden om een vloer naar keuze te creëren. Onder het motto 'het beste van twee werelden' weet mFLOR zodoende de populariteit van dit klassieke parketpatroon te koppelen aan de praktische voordelen van een PVC-vloer.

Verder spitst mFLOR zijn goed ontvangen, rechthoekige tegelcollectie Nuance dit jaar toe op de zes kleuren die zich bewezen hebben als de meest aantrekkelijke. Bovendien zijn vier van deze kleuren vanaf nu ook verkrijgbaar in het vierkante en 'indrukwekkend' te noemen formaat van 91,44 bij 91,44 centimeter.

(Vloerenplein, 20-01-2020)

Per vandaag eigen palletvervoer Cotap

Cotap-neemt-goederenvervoerCotap neemt goederenvervoer harde vloeren in eigen beheer.Cotap start deze maandag officieel met zijn eigen palletvervoer. Na een proefperiode met drie vrachtwagens op de weg, rijden er nu zes door heel Nederland om harde vloeren te bezorgen bij de klanten. Daarmee neemt de vloerengroothandel per vandaag het goederenvervoer van harde vloeren in eigen beheer. De komende maanden zullen nog een aantal meer vrachtwagens met eigen chauffeur de weg op gaan. "Cotap streeft naar een optimale dienstverlening aan haar klanten en hoopt op deze manier de service naar haar klanten verder te vergroten," aldus een persbericht.

Naast het pallettransport, zal Cotap ook de planning in eigen beheer nemen. Klanten kunnen de avond voordat de goederen worden geleverd, de order volgen via track & trace. Zo heeft men altijd de laatste informatie over leveringen bij de hand.

Door het eigen transport wordt extra overslag van goederen voorkomen, zodat er minder kans is op foute leveringen of schade en kilometers efficiënter worden benut. De nieuwe vrachtwagens voldoen aan de nieuwste milieunormen en gelden voor Cotap als een bijdrage aan een schonere wereld.

(Vloerenplein, 20-01-2020)

MMFA: groei 'Rigid SPC' spant de kroon

mmfaDe sinds kort vanuit Brussel opererende Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) rapporteert ook voor 2019 een toegenomen verkoopvolume voor zijn leden, inmiddels vijfentwintig. Duidelijke koploper blijkt de subcategorie 'Rigid SPC'.

In zijn vorig jaar aangepaste classificatie van meerlaagse modulaire vloerbedekkingen, maakt de vereniging onderscheid tussen drie productcategorieën, afhankelijk van de opbouw van de vloer. 'Polymer' omvat producten met polymeerkern en polymeeroppervlak. Deze kent twee onderverdelingen: de klassieke LVT click-producten en de 'rigide' producten (ofwel alle andere polymere click-producten op basis van 'expanded polymer core' EPC of 'solid polymer core' SPC).

'Wood' staat voor alle producten met een merendeels op houtmateriaal stoelende samengestelde kern, voorzien van een polymeer- of kurkbovenlaag. In de categorie 'Mixed' (afwezig in de statistieken) zijn de vloeren van elke andere opbouw ondergebracht.

In de 'Polymer'-subcategorie 'Rigid SPC' komen de leden van de MMFA tot een afzet van afgerond 27,6 miljoen vierkante meter (+136 procent), met voor West-Europa een volume van 12,0 miljoen m2 (+123 procent) en voor Noord-Amerika van 13,9 miljoen m2 (+160 procent). In het jaar 2018 (toen deze subcategorie nog werd aangeduid als 'Klasse 2-B SPC') kwam het totale volume uit op 11,7 miljoen m2, met voor zowel West-Europa als Noord-Amerika een volume van circa 5,35 miljoen m2.

QS-PU-cotton-oak-cozy-grey-fotoQuick-Step Rigid Pulse Click Vinyl ‘Cotton Oak cozy grey’.Bij de 'Polymer'-subcategorie 'Rigid EPC' daarentegen komt de som voor 2019 uit op afgerond 6,2 miljoen m2 (-15 procent), met voor West-Europa een hoeveelheid van ruim 2,8 miljoen m2 (-7,7 procent) en voor Noord-Amerika van bijna 2,8 miljoen m2 (-20,8 procent). In het jaar 2018 (destijds aangeduid als 'Klasse 2-B EPC') kwam het totale volume uit op afgerond 7,3 miljoen m2, met voor West-Europa 3,0 miljoen m2 en voor Noord-Amerika 3,5 miljoen m2.

De omvangrijke 'Polymer'-subcategorie 'LVT click' bereikt vorig jaar een afzet van afgerond 45,0 miljoen m2 (+5 procent), met voor West-Europa een volume van 26,2 miljoen m2 (+15 procent) en voor Noord-Amerika van 13,8 miljoen m2 (-19 procent). In het jaar 2018 (toen deze subcategorie nog simpelweg door het leven ging als 'Klasse 2-A) kwam het totale volume uit op afgerond 42,8 miljoen m2, met voor West-Europa 22,9 miljoen m2 en voor Noord-Amerika nog 17,1 miljoen m2.

De categorie 'Wood' ten slotte boekt in 2019 een totaal volume van ruim 12,8 miljoen m2, waarvan 10,1 miljoen m2 bestemd is voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In vergelijking met de totaal 12,1 miljoen m2 uit 2018 (toen 'Klasse 1' geheten) betekent dit een toename van 6,1 procent, en 5,2 procent groei voor de DACH-landen (2018: 9,6 miljoen m2).

Het totale volume aan MMF-vloeren komt het afgelopen jaar zodoende uit op 91,6 miljoen vierkante meter. 'Polymer LVT' heeft een aandeel van 49 procent, 'Polymer SPC' rukt op naar 30 procent, 'Polymer EPC' heeft 7 procent en 'Wood' de resterende 14 procent.

Kijkend naar de trends stelt de MMFA onder meer vast dat sommige vloeren momenteel worden geproduceerd zonder PVC of weekmakers en aldus gecertificeerd worden door milieulabels, dat ceramine-vloeren, die een energiebesparende productie kennen, zich vestigen als alternatief voor klassieke keramische vloeren en dat de fabrikanten per saldo ook dit jaar rekening mogen houden met een aanhoudend aanzienlijke groei van de markt.

(Vloerenplein, 17-01-2020)

INretail: seinen staan op groen voor 2020

inretail-logo-2In het 'Brancheperspectief 2020 Wonen' van INretail laat Bert-Jan van der Stelt weten met een positieve blik naar het nieuwe jaar te kijken. "Want de kans is aanwezig dat we voor het zevende jaar op rij afsluiten met een omzetplus. De seinen staan op groen." De branchespecialist Wonen stelt opnieuw vast dat de woonbranche niet langer automatisch mee beweegt met ontwikkelingen op de woningmarkt. Vorig jaar immers zat de huizenmarkt op slot en zagen retailers toch hun omzet groeien. Dit als resultaat van het inmiddels befaamde 'verthuizen': consumenten investeren weer, en meer, in hun eigen huis.

In tegenstelling tot andere jaren durft INretail aan zijn schets voor 2020 (www.inretail.nl) geen prognosecijfer te koppelen. "Het aantal deelmarkten binnen de branche stijgt en tegelijk stelt INretail vast dat bronnen voor goede, betrouwbare gegevens van deze markten ontoereikend zijn. Dat maakt het niet mogelijk om met één prognosecijfer de ontwikkeling van de totale branche te schetsen."

(Vloerenplein, 17-01-2020)

<< Begin < Vorige 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo