banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-banner-10-24

nieuws
Ton van Keken in directie nora systems

ton-van-kekenTon van Keken, Vice President Supply Chain van Interface, nieuw in de directie van nora systems (foto: Fritz Kopetzky).In het kader van het integratieproces tussen Interface en nora systems is het een en ander gewijzigd in de directie van laatstgenoemde fabrikant, waar Christa Hoffmann gezelschap heeft gekregen van de Nederlander Ton van Keken, Vice President Supply Chain bij Interface. Voormalig ceo Andreas Mueller is begin dit jaar benoemd tot wereldwijd Chief Customer Officer en uit de directie gestapt.

nora systems laat verder weten dat zijn directie en die van Interface hard bezig zijn met de integratie van beide ondernemingen en dat een en ander naar verwachting in de loop van 2020 zal worden afgerond. In augustus vorig jaar werd naar buiten gebracht dat het Amerikaanse vloerenconcern de Duitse rubbervloerenmaker zou overnemen, waarmee hij zijn aanbod van tapijttegels en LVT verruimt met rubber producten voor in hoofdzaak de sectoren onderwijs & gezondheidszorg en industrie. Anderzijds profiteert nora van de markttoegang die Interface te bieden heeft.

(Vloerenplein, 10-05-2019)

 
Goed bezocht COREtec-Event Scheveningen
Aan-boord-met-CoretecAan boord met COREtec; zoekplaatje met een aantal bekende gezichten.
Demonstratie-van-het-leggenDemonstratie van het leggen van de COREtec-visgraat.
Coretec-en-Jan-DoscheCOREtec en Jan Dossche kunnen terugkijken op een geslaagd Event.

Afgelopen maandag organiseerde COREtec zijn inmiddels jaarlijks terugkerend Event; ditmaal toepasselijk omgedoopt tot ‘Visgraat Event’, maar daarover later meer. Locatie was het nieuwe restaurant ‘Encore by Simonis’ in de haven van Scheveningen. De presentatie kon rekenen op veel belangstelling. Maar liefst 220 geïnteresseerden waren op de uitnodiging afgekomen. En daarmee kan men gerust stellen dat COREtec in België en in Nederland ‘de wind in de zeilen’ heeft. Iets wat de leverancier toepasselijk (en letterlijk) vierde door de aanwezigen later op de dag te trakteren op een boottocht op de Noordzee. Het Event werd mede mogelijk gemaakt door de diverse groothandels in Nederland en België, waaronder INTR, Headlam, Dersimo en Yepp.

Het-Coretec-vaandelHet COREtec-vaandel hoog in de mast.

Na de ontvangst met koffie en thee en een persoonlijk en hartelijk onthaal door Jan Dossche (president USFloors International) in de ochtend, volgde een presentatie van de nieuwe visgraat-collectie van COREtec met een demonstratie en een legworkshop. Met de nieuwe reeks speelt COREtec in op de vraag vanuit de markt, vooral vanuit Nederland, naar een visgraatvariant bij zijn collectie Naturals. Het product gooide in het begin van dit jaar al hoge ogen op diverse belangrijke vakevenementen en beleefde nu op een ideale locatie, de nostalgische vissershaven van Scheveningen, de kick-off voor de Benelux.

“Het was een fantastisch event met een heel grote opkomst. We zijn trots op wat we op zeer korte termijn hebben bereikt met de talrijk aanwezige Nederlandse en Belgische klanten. USFloors/COREtec organiseert dit event inmiddels voor het derde jaar op rij,” zo stelt een tevreden Jan Dossche. “In 2019 bewijst COREtec waarom het dé revelatie in harde vloerbekleding is. Met nieuwe designs en nieuwe producten, nog sterkere vloeren en bovendien de gemakkelijkste installatie in de sector.”

Stijn Windels, marketing director bij COREtec: “De populaire Naturals Collectie, met authentieke en natuurlijke houttexturen, is nu ook deels beschikbaar in visgraatmotief. Ook hier ligt de nadruk op de gebruiksvriendelijke en eenvoudige installatie dankzij het handige A&B-kliksysteem. Verder breidt COREtec ook het ProPlus-gamma van ultrasterke, krasbestendige vloeren voor commerciële ruimtes met veel voetverkeer, uit met twintig nieuwe dessins en een groter formaat.”

“Een dikke pluim voor COREtec. Een zeer goede organisatie zoals altijd, met een schitterende locatie en heel goede workshops en presentaties,” zo oordeelt Anthony Graham van Headlam.

Het-event-trokHet Event trok een groot aantal belangstellenden. Sander-Groen-Jan-DoscheSander Groen (midden) ontvangt namens Woonmode uit Rijswijk de Award voor de beste verkoop in Nederland uit handen van Jan Dossche (links).

De dag werd afgesloten met een ‘visrijke’ lunch, zoals men die van een gerenommeerd visrestaurant als Encore by Simonis mag verwachten en die de aanwezigen zich dan ook goed lieten smaken. Aan het eind van de dag werden ook nog twee Awards uitgereikt: Woonmode uit Rijswijk won de Award voor de beste verkoop in Nederland in 2018 en Floorhouse won de Award voor de verkoop in België in het voorbije jaar.

(Vloerenplein, 08-05-2019)

 
Design District 2019 op komst

Deelnemer-B.I.C ddlogoDeelnemer B.I.C. Carpets vorig jaar (foto: Design District).Nog precies vier weken en dan begint de zeventiende editie van het naar eigen zeggen ‘beste vakevenement voor interieurdesign’, ofwel Design District 2019. Plaats van handeling is opnieuw de Van Nelle Fabriek in Rotterdam, de beursdagen zijn woensdag 5, donderdag 6 en vrijdag 7 juni.

Naast de presentaties van de bekende merken, zijn exposities van design academies en jonge ontwerpers te zien, worden weer District Awards uitgereikt en is opnieuw gezorgd voor een gevarieerd lezingenprogramma. Zo vertelt Odette Ex, oprichter van INSIDE/INSIDE, over de noodzaak van een duurzaam en circulair interieur. Marius Smit belicht de missie van Plastic Whale om ’s werelds wateren plastic-vrij te maken, te beginnen met de Amsterdamse grachten. Ook stylistenvereniging BNS Crisp is present.

De deelnemerslijst op de website designdistrict.nl is uitgegroeid tot meer dan tweehonderd merken. Vloergerelateerde namen zijn onder andere Arturo Unique Flooring/Uzin Utz Nederland, B.I.C. Carpets, Carpet Sign, Donkersloot, Forbo Eurocol, Forbo Flooring, Gerflor Benelux, mFLOR/T&M, Ode aan de Vloer, Plexwood, Tarkett, Toucan-T en Van Besouw.

(Vloerenplein, 08-05-2019)

 
‘Tariff man’ Trump zet de boel op scherp

Donald-TrumpTrump: ‘No!’President Trump van de Verenigde Staten heeft China gisteren via een tweet gedreigd om de huidige importheffing van 10 procent op 200 miljard dollar aan goederen uit dit land met ingang van vrijdag aanstaande (alsnog) te verhogen naar 25 procent, een stap die de voorbije maanden twee maal werd afgeblazen. Dit zou eveneens betekenen dat een hele reeks aan vloerbedekkingen uit China belast zou worden met een heffing aan de grens van 25 procent, waar dat nu nog een min of meer dragelijke 10 procent is. En nog eens 325 miljard dollar aan andere goederen die China nu onbelast naar de VS stuurt, komt volgens Trump ‘binnenkort’ in aanmerking voor een importtarief van 25 procent. “The Trade Deal with China continues, but too slowly, as they attempt to renegotiate. No!,” zo motiveerde de president zondag zijn voornemen op Twitter.

Vanmiddag was onduidelijk of China, dat vooralsnog geen tegenmaatregelen heeft afgekondigd, gaat deelnemen aan de voor overmorgen geplande overlegronde over de gewenste handelsrelatie tussen beide landen, dan wel uitstelt vraagt. Kenners hielden er tot gisteren rekening mee dat beide landen op 10 mei tot overeenstemming zouden komen in hun dispuut. De Wall Street Journal stelt overigens dat een verhoging van de invoerheffing naar 25 procent per vrijdag te kort dag is voor de Amerikaanse handelsafgevaardigde Lightizer, die meer voorbereidingstijd van Amerikaanse bedrijven nodig acht.

(Vloerenplein, 06-05-2019)

 
Woningmarkt drukt barometer woonbranche

De ‘woonbranche economische barometer’, trouw elke maand opgesteld door Van Es Marketing Services, is dieper in het rood beland in april. Hij sluit de maand af op een stand van minus 10,5, een daling van ruim 3 punten ten opzichte van maart. De verslechtering wordt grotendeels veroorzaakt door een afname van het aantal woningtransacties. Maar ook de weekomzetmutaties van woondetaillisten laten bij het onderzoeksbureau een neergaande beweging zien.

BARO1904Lichte stijging vertrouwen consumenten en producenten weegt niet op tegen daling aantal woningtransacties (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt de afgelopen maand met bijna drie volle punten, om uit te komen op minus 30,1. Deze deelindicator daalt voor de achtste maand op rij. Slechts 12 procent van de woondetaillisten noteert in april een toename van de weekomzet, tegenover 42 procent een daling. Ruim de helft van de klaarblijkelijk niet optimistisch gestemde ondernemers voorziet de komende maand een omzetdaling.

Na acht maanden van dalingen, is het consumentenvertrouwen weer gestegen, met een puntje, en komt uit op minus 3. De koopbereidheid neemt een fractie toe. Het producentenvertrouwen industrie is in april eveneens iets toegenomen, van 6,1 in maart naar nu 6,7.

In de hier meegewogen maand maart 2019 zijn volgens het Kadaster en het CBS 16.836 bestaande koopwoningen verkocht. Dit is 15,7 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van februari dit jaar werden 8,8 procent meer bestaande koopwoningen verkocht. De deelindicator van de woningmarkt staat op minus 15,7, een daling van bijna 12 punten ten opzichte van de voorgaande maand.

(Vloerenplein, 06-05-2019)

 
Balta begint het jaar prima qua omzet

Cyrille-Ragoucy-CEO-balta-logoCEO Cyrille Ragoucy zegt op schema te liggen om de doelstellingen voor het volledig jaar 2019 te halen, al hadden kosteninflatie en de investeringen in het verbeterprogramma NEXT een negatieve invloed op de resultaten in het eerste kwartaal.Tapijtmaker Balta heeft in het eerste kwartaal een stevige omzetgroei van 13,1 procent geboekt, waarvan organisch 11,5 procent. De divisie Rugs is goed voor 65,5 miljoen euro (+23,1 procent), Commercial 55,7 miljoen (+15,4 procent), Residential 54,9 miljoen (+2,3 procent) en Non-Woven/Captiqs 7,4 miljoen (+4,1 procent). De aangepaste ebitda van de groep bedraagt 17,5 miljoen (ofwel 9,5 procent van de groepsomzet), een toename van 3,5 procent ten opzichte van de 15,3 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

De Belgische fabrikant verklaart de groei bij de karpettendivisie Rugs door het terugwinnen van aandeel voor de collectie karpetten voor buitengebruik in de Verenigde Staten en de timing voor de uitrol van de nieuwe collecties in Europa. “De sterke volumes die we in het eerste kwartaal realiseerden, hadden echter een ongunstig mix-effect, wat een negatieve impact had op de marges. De omstandigheden in onze Europese markten blijven over het algemeen moeilijk.”

Over de markt voor zakelijk tapijt, zegt Balta: “De sterke groei bij Commercial werd gedreven door een aanhoudende tweecijferige groei van onze activiteiten in de Verenigde Staten, die marktaandeel blijven winnen. In Europa zagen we een omzetdaling doordat de marktomstandigheden moeilijk blijven.”

Ten aanzien van de al enige tijd kwakkelende prestaties van zijn tapijt voor thuisgebruik, merkt Balta op: “Na enkele kwartalen van dalende omzet in 2018 was de omzet van Residential stabiel in vergelijking met het eerste kwartaal vorig jaar, dankzij de eerste zendingen van een groter aantal nieuwe collecties en pre-brexit buffervoorraad bij enkele van onze Britse klanten. De handelsactiviteit in onze belangrijkste markten in continentaal Europa bleef in het eerste kwartaal gematigd.” In continentaal Europa is de tapijtmaker er wel in geslaagd om de prijzen van zijn producten te verhogen, niet echter in het Verenigd Koninkrijk, waar het handelsklimaat in zijn opinie over het algemeen moeilijk en volatiel blijft. Verder gaat de onderneming door met focussen op een groter aandeel van producten met een hogere marge, die momenteel al 31 procent van de omzet van Residential vertegenwoordigen.

“Onze resultaten voor het eerste kwartaal lagen in lijn met onze verwachtingen en we zitten op schema om de doelstellingen voor het volledig jaar 2019 te halen die we in maart hebben uitgesproken. Onze divisies Rugs en Commercial lieten in het kwartaal een solide groei zien,” zo luidt het commentaar van hoogste baas Cyrille Ragoucy. “Terwijl de kosteninflatie en de investeringen in NEXT een impact hadden op onze resultaten in het eerste kwartaal, konden we de eerste voordelen van onze prijsverhogingen zien. Wij zijn gefocust en goed gevorderd met de uitvoering van de verschillende initiatieven voor groei en kostenbesparing in het kader van NEXT, waarvan de eerste voordelen later dit jaar verwacht worden en die vanaf 2020 een aanzienlijke verbetering van onze resultaten zullen opleveren.”

De implementatie van het programma NEXT is in het voorbije kwartaal van start gegaan en heeft als doel om de resultaten van de onderneming over een periode van drie jaar aanzienlijk te verbeteren. E-commerce speelt daarin een rol, naast het doorvoeren van prijsverhogingen, kostenbesparingen, een hogere efficiëntie in de productie en het onder de loep nemen van de kwaliteit van de verkoop en marketing.

(Vloerenplein, 03-05-2019)

 
Voorjaarsactie bij Peitsman

Voorjaarsactie-Peitsman 2019Voorjaarsactie bij Peitsman, geldig van 6 mei tot en met 2 juni 2019.Bij Koninklijke Peitsman gaat komende maandag 6 mei een Voorjaarsactie van start. Onder het vrolijke motto ‘Ga erop uit deze zomer!’ kan men vier weken lang (tot en met 2 juni) sparen voor aardige items die in het teken van de vakantie staan. Bij een groot aantal geselecteerde producten ontvangen de klanten van de groothandel spaarpunten, die voor aantrekkelijke cadeaus zijn in te wisselen.

“Ga een midweek of weekend naar vakantiepark Bad Hoophuizen, neem uw nieuwe Samsonite koffer mee, vergeet uw Sony koptelefoon niet en geniet op uw strandlaken van de Nederlandse zomer,” zo geeft Peitsman op luchtige wijze een indruk van de beschikbare items. Of voor een actiever uitje: “Sluit uw fietsnavigatie aan en maak een sportief rondje Veluwe met uw Garmin smartwatch bij de hand.”

Voor elke euro die men besteedt aan een of meer deelnemende artikelen ontvangt men één spaarpunt. Op www.peitsman.nl komt volgende week een digitale folder te staan met alle deelnemende artikelen. Op de online bestelsite zijn ze te herkennen aan het spaaricoontje. Het aantal te sparen punten is onbeperkt, het verzilveren ervan is mogelijk via de online bestelsite. (Klik dan in het menu op ‘spaaractie’). Voor alle cadeaus geldt overigens dat op = op.

(Vloerenplein, 01-05-2019)

 
Omzet Tarkett groeit met dubbele cijfers

Fabrice Barthelemy 19 tarkettCEO Fabrice Barthélemy is content met de organische groei en met de gang van zaken in onder meer Europa, maar bezorgd over de hogere grondstof- en vrachtkosten.Tarkett heeft in het voorbije eerste kwartaal een netto-omzet van afgerond 625 miljoen euro geboekt, een vooruitgang van 10,0 procent ten opzichte van de 568 miljoen euro van vorig jaar. Een organische groei van 3,7 procent draagt 22 miljoen euro bij aan de omzetverhoging, de integratie van vloerenmaker Lexmark en andere aankopen zo’n zelfde bedrag en positieve wisselkoerseffecten tussen de dollar en de euro nog eens 14 miljoen euro. De organische groei is met name toe te schrijven aan de regio EMEA (+5,8 procent), met inbegrip van Europa, en de divisie Sports (+19,4 procent).

De goede prestatie van het EMEA-segment is grotendeels te herleiden tot een toename van het afzetvolume gedurende het kwartaal. Met name de verkoop in het VK en Scandinavië is volgens het vloerenconcern bijzonder krachtig, daarentegen is de groei in Turkije en het Midden-Oosten vertraagd. De gerapporteerde omzet in het EMEA-segment is met 4,7 procent gestegen tot 239 miljoen euro, waarbij het verschil met het organische groeipercentage wordt verklaard door een negatief wisselkoerseffect met de Zweedse munt.

De aangepaste ebitda van de groep als geheel komt uit op 43,1 miljoen euro (ofwel 6,9 procent van de omzet), tegenover 29,8 miljoen vorig jaar (toen 5,2 procent van de omzet). Het concern heeft de negatieve invloed van duurdere grondstoffen en hogere vrachtkosten op het resultaat in het eerste kwartaal meer dan glad weten te strijken dankzij de vorig jaar al doorgevoerde verhoging van de verkoopprijzen.

CEO Fabrice Barthélemy is goed te spreken over de volgens hem ‘gedegen’ organische groei en de ‘dynamiek’ in de regio EMEA. De huidige zakelijke omgeving noemt hij evenwel aanhoudend ‘uitdagend’ gezien de druk van de hogere grondstof- en vrachtkosten. De onderneming zal zijn verkoopprijzen dan ook blijven afstemmen op de kosteninflatie.

(Vloerenplein, 29-04-2019)

 
Mohawk verliest omzet en resultaat in VS

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey Lorberbaum: “Elk van onze bedrijfsonderdelen neemt specifieke acties om zich aan te passen aan de huidige omgeving.”Mohawk Industries heeft in het afgelopen eerste kwartaal een netto-omzet van 2,44 miljard dollar geboekt (omgerekend ruim 2,18 miljard euro), een toename van slechts 1 procent vergeleken met de 2,41 miljard dollar van vorig jaar. De nettowinst van het Amerikaanse concern bedraagt 122 miljoen dollar, tegenover nog 209 miljoen in dezelfde periode in 2018.

Het segment Flooring Rest of the World rapporteert 6 procent meer omzet (op basis van constante wisselkoersen en aantal werkdagen zelfs 16 procent meer), om uit te komen op 622 miljoen dollar (eerste kwartaal vorig jaar: 585 miljoen dollar). Het bedrijfsresultaat van Flooring Rest of the World ligt op 90,4 miljoen dollar in de verslagperiode (Q1 vorig jaar: 89 miljoen dollar).

De divisie Global Ceramic weet de omzet nog met 2,5 procent te verhogen. Het segment Flooring North America geeft daarentegen 3 procent omzet prijs en ziet het bedrijfsresultaat uitkomen op slechts 0,6 miljoen dollar (Q1 vorig jaar: nog bijna 75 miljoen).

“In het eerste kwartaal leverden we resultaten in lijn met de bovenkant van onze verwachtingen, ondanks economieën die afzwakken in het merendeel van de regio’s en een sterkere Amerikaanse dollar, die de vertaalde resultaten lager doet uitkomen,” aldus commentaar van CEO Jeffrey Lorberbaum. In de Verenigde Staten liep de topman onder meer aan tegen een afkoelende huizenmarkt en een toename van de productiekosten, hoewel het beeld volgens hem weer verbetert richting het tweede kwartaal. “Wereldwijd had de ongelijke vraag invloed op het volume, waardoor de druk op zowel de prijs als de mix toenam.”

Lorberbaum vervolgt: “Elk van onze bedrijfsonderdelen neemt specifieke acties om zich aan te passen aan de huidige omgeving. We introduceren nieuwe producten om ons aanbod te differentiëren en onze marges te verbeteren, en we hebben prijzen verhoogd om hogere kosten voor energie en grondstoffen te compenseren. We hebben dure activa vervangen, inefficiënte operaties geconsolideerd, productieprocessen verbeterd en onze overheadkosten verlaagd.”

(Vloerenplein, 29-04-2019)

 
Nieuwe DESSO collectie Human Fascination

Tarkett-ArableCollectie Human Fascination ‘Arable’.Tarkett introduceert de nieuwste toevoeging aan de DESSO Carpetecture®-familie: ‘Human Fascination’. Deze tapijttegelcollectie eert volgens Tarkett niet alleen de diversiteit van de natuur, maar ook de kwetsbaarheid ervan, een zaak waar Tarkett zich sterk voor inzet. ‘Human Fascination’ bestaat uit vier series tapijttegels met een structuur van 50 x 50 cm: Arable, Breccia, Flores en Granite. Elk assortiment heeft een eigen identiteit, maar haalt onmiskenbaar inspiratie uit de natuur. Zo speelt Granite in op het ongetemde landschap, Brescia combineert de kracht en duurzaamheid van marmer en de vormen en patronen van door zee gevormde rotsen, Arable herinnert ons aan de plek waar natuurlijke landschappen en menselijke interventie samenkomen en Flores vindt haar oorsprong in de plantenwereld.

Anette Timmer, EMEA Marketing Director Carpets/Workplace bij Tarkett: "Door de details van aardse materialen van dichtbij en veraf te laten zien - van ruwe rots tot weelderig, glad marmer - hebben we het moois wat de planeet ons te bieden heeft tot leven gebracht in onze nieuwe tapijtcollectie. Hiermee bieden we een perfecte aanvulling op het interieur voor de werkplek, mede dankzij het aantrekkelijke en duurzame design.”

Tarketts inzet voor gezondheid en welzijn staat centraal in de algemene duurzaamheidsstrategie: “Doing Good. Together.” Tarkett richt zich hiermee op het behoud van natuurlijke hulpbronnen, het verbeteren van het leven van mensen en het samen bijdragen aan een gezondere planeet. “Alle producten binnen de Human Fascination-collectie zijn geproduceerd volgens de Cradle to Cradle® principes, gebruikmakend van duurzame, herbruikbare materialen. Zo is de collectie gemaakt van minimaal 75% gerecycled kalk uit de lokale drinkwaterindustrie. Bovendien worden de producten gemaakt met ECONYL®, een 100% geregenereerd nylongaren dat gemaakt is van gerecycled afvalmateriaal, zoals afgedankte visnetten en tapijtgaren van de Tarkett Refinity-fabriek. Met zijn milieubewuste productieprocessen en herbruikbare materialen streeft Tarkett ernaar om gezondere ruimtes te creëren met duurzame vloeren die zowel de mens als het milieu ten goede komen,” aldus Tarkett in het persbericht.

(Vloerenplein, 26-04-2019)

 
Handig kokosmatten installeren

rinos-instructieKlik op de afbeelding >>Vanuit verschillende kanten krijgt Rinos, de bekende leverancier van entreematten, weleens de vraag hoe men nu het handigste een kokosmat installeert. “Zelf staan we daar niet zo vaak bij stil omdat we iedere dag met kokosmatten bezig zijn,” zegt Arnout Appelo, Marketing Director Rinos. “Maar natuurlijk zijn er overal in de wereld mensen die hier voor het eerst mee in aanraking komen. Vooral als je bijvoorbeeld Duratap (Klasse 32, Cfl-s1) in een project gaat installeren, wil je zeker weten dat het goed gaat. En kokos gaat toch net even iets anders dan gewoon tapijt. Daarom hebben we één van onze meest ervaren werknemers gevraagd om dit eens voor te doen. Op de video ‘How to install coir?’ krijg je duidelijk in beeld - met ondertiteling - wat je nodig hebt en hoe je dit het slimste doet. De video behandelt zowel het leggen van een mat in een kleine put, maar ook het leggen van een grotere coupon met complexe insnijdingen en het aanbanen van rollen kokos. Hiermee hoeft het leggen van kokos voor niemand meer een probleem te zijn.”

(Vloerenplein, 26-04-2019)

 
Carpetright op koers

Wilf-Walsh-CarpetrightWilf Walsh, CEO Carpetright: “We blijven op schema, zowel met ons herstelplan als met onze strategische initiatieven.”Met nog kort te gaan voordat Carpetright zijn gebroken boekjaar afsluit en midden 2019 de jaarcijfers bekend maakt, laat het bedrijf weten op koers te zijn naar de beoogde besparing van 19 miljoen Britse pond. Deze werd alweer bijna een jaar geleden aangekondigd als onderdeel van de herkapitalisatie van de groep. De Britse like-for-like omzet verbeterde in het vierde kwartaal aanzienlijk vergeleken met een jaar geleden. Carpetright stelt dat het vertrouwen van de klanten is teruggekeerd als gevolg van de ingezette herstructurering. De handel in Europa ligt voor op de koers van vorig jaar. Met name de positieve handelsprestaties in Nederland zijn de drijvende kracht achter het positieve resultaat.

Wilf Walsh, CEO Carpetright: “Dit was voor Carpetright een overgangsjaar. We blijven op schema, zowel met ons herstelplan als met onze strategische initiatieven. Het merk blijft sterk en de ingezette maatregelen zorgen voor een stuwende verbetering. Hoewel het consumentenvertrouwen in het Verenigd Koninkrijk een uitdaging blijft, begint het werk dat we hebben gedaan om ons te herpositioneren zijn vruchten af te werpen. Dit zal Carpetright leiden naar de weg terug naar duurzame winstgevendheid.”

(Vloerenplein, 26-04-2019)

 
Estillon introduceert Soundstop range

Soundstop-Plus-2mmSoundstop LVT AS 1mm.Estillon breidt haar assortiment geluidsreducerende PE schuim-ondervloeren voor parket-/laminaat en PVC klikvloeren uit. Naast de producten Vapoflex 10dB 2mm en PE Silver 2mm lanceert Estillon tevens de Soundstop range: Soundstop 2mm, Soundstop Plus 2mm en Soundstop LVT AS 1mm. De gehele Soundstop range voldoet volgens Estillon aan de hoogste eisen volgens de EPLF en MMFA. Voor parket-/laminaat vloeren is geschikt de Soundstop 2mm en (PE foam)Soundstop Plus 2mm (PE foam met een aluminium vochtscherm). Speciaal voor Voor PVC klik vloeren brengt Estillon Soundstop LVT AS 1mm (PE foam met een hoge densiteit en een antisliplaag) CS3 klasse > 400kpa. Als de belangrijkste algemene voordelen van de Soundstop range noemt Estillon onder meer de goede contactgeluidisolatie, de stabiliteit en het installatiegemak, en tot slot het feit dat de range geschikt is voor vloerverwarming. Met deze range PE schuim-ondervloeren biedt Estillon naar eigen zeggen nu een complete range, voor iedere type harde bovenvloer met diverse gebruikstoepassingen.

(Vloerenplein, 26-04-2019)

 
Verdere groei Intertap Flooring

Luuk-SchrauwersLuuk Schrauwers versterkt de binnendienst bij Intertap.Intertap Flooring maakt de laatste jaren een gezonde groei door. Sinds de introductie van de succesvolle huiscollectie Hoomline is met regelmaat zowel het assortiment als het aantal medewerkers uitgebreid. Recentelijk voegde Intertap Luuk Schrauwers aan de binnendienst toe. Schrauwers heeft als allround commercieel medewerker een multi-functionele taak binnen de organisatie. Naast orderverwerking neemt hij ook een stuk pr & marketing en social media voor zijn rekening. "Naast het verwerken van orders ga ik me ook bezig houden met het profileren van Hoomline op de sociale media en zal ik ook degene zijn die monsters naar klanten
opstuurt,” zo informeert Luuk Schrauwers.

Hoomline-Manhattan-XXLHoomline Manhattan XXL.Met Hoomline Manhattan XXL 4V, introduceert Intertap verder naar eigen zeggen “dé digitale revolutie in klik vloeren.” Met het nieuwe product maakt het bedrijf zijn intrede in de wereld van de digitaal geprinte vloeren. Anders dan bij het traditionele laminaat wordt het dessin van de Hoomline Manhattan direct op het HDF geprint en niet op een papieren tussenlaag. Daardoor wordt er minder materiaal gebruikt bij de vervaardiging van deze vloeren. De vloerdelen zijn met 205 x 24 cm extra breed en extra lang. De kleine V-groef is in het HDF geperst en daardoor dessin-matchend in plaats van geverfd. Iedere 5 m2 is uniek. De Manhattan collectie bestaat uit 7 aantrekkelijke dessins en wordt in de gebruikelijke Hoomline displays aan de markt gepresenteerd, alleen zijn de borden een stuk langer zodat duidelijk te zien is dat het om XXL planken gaat.
Tot slot breidt Hoomline de lamel parketcollectie verder uit met de uitvoering Woodlook. “Deze trendsetter kent de maatvoering 1900x190x14/3 en is afgewerkt met een transparante geoliede-waxed finish op lijnzaadbasis. Deze kwaliteit is inmiddels op voorraad en derhalve direct leverbaar. Met zijn komst bieden wij nu diverse onbehandelde –en behandelde uitvoeringen aan met een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding,” aldus Intertap tot besluit.

(Vloerenplein, 24-04-2019)

 
Interface lanceert tapijttegel Ice Breaker

Ice-Breaker---Granite- -Concrete- ND - 1 Ice Breaker van Interface.Met de op de natuur geïnspireerde Ice Breaker introduceert Interface een nieuwe duurzame tapijttegel met een motief dat is gebaseerd op bekrast ijs. Bijzonder is volgens Interface dat, dankzij de vernieuwende productiemethoden en -technologie, zachte kleuren en subtiele overgangen voorkomen dat mensen overprikkeld raken in ruimten die ze intensief gebruiken. “Architecten, interieurontwerpers en vloerspecialisten zetten de producten van het duurzaam werkende Interface al langer in voor het ontwerpen van interieurs die mens- en milieuvriendelijk zijn. De tapijttegels voelen prettig en comfortabel aan. De Ice Breaker-collectie is bovendien geschikt om subtiele overgangen te creëren. Hierdoor zijn ruimtes optimaal in te richten voor verschillende toepassingen, van werkplekken tot vergaderkamers,” aldus Interface in het persbericht. De tegels zijn beschikbaar in negen grijze en neutrale tinten en meten 50 bij 50 centimeter. De collectie is volgens Interface eenvoudig te combineren met luxe vinyltegels (LVT) of nora-rubbervloeren. Op deze manier is het mogelijk om ruimten te creëren met talloze sfeermogelijkheden: van rustgevend en elegant tot chic en stijlvol. ”Dat maakt de tapijttegels geschikt voor allerlei doelgroepen met verschillende wensen.” De tapijttegels zijn standaard verkrijgbaar met drie backings: Graphlex, SONE en CircuitBac Green met elk hun eigen specifieke kwaliteiten. Het volledige productie- en distributieproces van de Ice Breaker-tapijttegels verloopt volgens Interface CO²-neutraal.

(Vloerenplein, 24-04-2019)

 
Heditex breidt assortiment verder uit
Bodiax-VarunaBodiax Varuna.
Bodiax-IvarBodiax Ivar.

Begin dit jaar breidde leverancier Heditex uit Vlaardingen de pvc-serie van Bodiax uit met de Hydro-core clic pvc Thor. “Een vloer met alle voordelen van een pvc-vloer in combinatie met het bekende Unilin Clic-systeem,” aldus de leverancier [zie nieuws 18-01-2019]. De vijflaagse vloerplanken van Thor zijn geschikt voor vrijwel elke ruimte in een woning of project en de Hydro-core (kern) van vijf millimeter maakt het product honderd procent waterproof. “De 8 dessins uit de collectie Thor zijn door de markt goed ontvangen,” zo vertellen Henri Sluimer en Jasper Ringelberg. “Daar zijn we blij om, maar is voor ons geen reden om stil te zitten. Eerder een motivatie om te kijken naar nieuwe mogelijkheden. Zo zijn we uitgekomen op de nieuwe kwaliteiten Varuna en Ivar.” Bodiax Varuna is een dry-back pvc met een keuze uit 6 goed lopende eiken dessins. “De collectie is speciaal ontwikkeld voor ruimtes waar de wanden rustige basiskleuren hebben. Hierdoor kan een ruimte gecreëerd worden die warmte uitstraalt. Varuna wordt gefabriceerd met register embossing en beschikt over een vinyl slijtlaag van 0,5 millimeter en een totale dikte van 2,5 millimeter.” Bodiax Ivar beschikt over dezelfde 6 dessins als Varuna. “Ivar is een Hydro-core Clic-designvloer die op een speciale Hydro-core plaat geproduceerd wordt en daardoor 100 procent waterproof is.” Ook Ivar beschikt over register embossing en heeft daarnaast een vinyl slijtlaag van 0,5 millimeter en een totale dikte van 6 millimeter. “Varuna en Ivar zijn vanwege de 6 identieke dessins die ze voeren complementair te noemen. Een bewuste keuze, want hiermee heeft de detaillist de tools in handen om eenvoudig van dry-back naar een Clic-systeem te switchen, met eenzelfde prachtige uitstraling,” aldus Sluimer en Ringelberg tot besluit. Eind mei zijn Bodiax Varuna en Bodiax Ivar op de markt verkrijgbaar.

(Vloerenplein, 23-04-2019)

 
Nieuwe kwaliteiten tété total-flooring

tété total-flooring heeft zijn eerder aangekondigde collectie vinyl & pvc op vierhonderd centimeter breed flink uitgebreid in de markt. Na de recente introductie van de ‘Handmade’-display, die bepaald niet over het hoofd is te zien in de winkel, komt de aanbieder uit het oosten van het land met gelijktijdig een tweetal nieuwe kwaliteiten. Beide gaan vergezeld van klinkende namen. ‘Fifty Years Living’ is de jubileumhanger ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van tété total–flooring. ‘Heritage Living’ is een luxe en trendy vinylhanger, die enkele meer dan aparte kwaliteiten herbergt.

Jubileumhanger-FiftyJubileumhanger ‘Fifty Years Living’. Heritage-Living‘Heritage Living’, met een zestal ‘speciale’ dessins.

De trendvloeren in vinyl & pvc op vierhonderd centimeter breed doen van zich spreken met moderne decors en actuele kleuren, zoals een uitgebalanceerd marmerdessin of een opmerkelijk beton-terrazzo-effect, alle aansluitend bij een breed scala aan interieurs. Het assortiment speelt in op de trend van de industriële look, met uitvoeringen in exclusieve marmerdesigns, trendy plavuizen, houtstroken en visgraatmotieven, maar weet bovenal, zo benadrukt de leverancier, betaalbaarheid te koppelen aan een goede kwaliteit. De geadviseerde verkoopprijs van Fifty Years Living bedraagt 79,95 euro per strekkende meter, die van de kwaliteit Heritage Living 89,95 euro, beide op vierhonderd centimeter breed. Alle dessins zijn beschermd door een ultramatte, beschermende PU-finish voor eenvoudig onderhoud en verwijdering van vlekken.

Door-de-High-Definition“Door de ‘High Definition’-technologie zijn de dessins bijna niet van echt te onderscheiden.”
Winkelpresentatie-DimensionWinkelpresentatie Dimension Design Living vinyl, exclusief en ‘handmade’.

Fifty Years Living wordt door tété total-flooring gepresenteerd als stijlvol, uiterst actueel, sterk, veerkrachtig, geluiddempend en eenvoudig in onderhoud. Met bovendien als ‘gewaagd’ bestempelde decors in onder meer visgraat en fraaie plavuizenmotieven gecombineerd met houtstroken plus het ‘stadse’ Terrazzo-dessin dat goed tot zijn recht komt in het huidige interieur. De vloer is geschikt voor een hoge gebruiksintensiteit, waaronder zeer intensief woongebruik, en zodoende toepasbaar voor iedere leefruimte. Gebruiksclassificatie is 23/32, toplaag 0.35 PU, geschikt voor intensief woongebruik en normaal projectgebruik.

Tegelijkertijd wordt de vinylcollectie Heritage Living ‘specials’ geïntroduceerd. “Een zeer originele kwaliteit met een zestal exclusieve en trendy dessins,” zo luidt de omschrijving van tété total-flooring. Door de ‘High Definition’-technologie zijn de dessins bijna niet van echt te onderscheiden, zo vervolgt de aanbieder, getuige een oog voor scherpe details, heldere kleuren en een levendige indruk. Het woord ‘specials’ in de naam staat voor dessins en kleuren die ‘anders dan doorsnee’ zijn, zoals chique Terrazzo-dessins met een White Tex, zelfegaliserende textiele rug. Voorts een modern ‘Ibiza-look’ plavuizenmotief en een drietal uitgebalanceerde, wat de leverancier betreft ‘zeer exclusieve’ decors in marmer. Deze sluiten aan bij een breed scala aan inrichtingen, inspelend op de vraag van nu en passend bij de huidige minimalistische interieurs. Gebruiksclassificatie is 23/32, toplaag 0.40 PU, geschikt voor intensief woongebruik en projectgebruik.

(Vloerenplein, 19-04-2019)

 
Zes semi-finalisten EK LVT installeren

Trainingsruimte-bij-FloorSkillsTrainingsruimte bij FloorSkills (foto: organisatie).De Nederlandse semi-finalisten die meedingen naar de titel ‘Europees kampioen LVT installeren’ zijn Dave Amweg, Sidney Braspenning, Francis Groen, Robbie Hoogzaad, Tim Loonstra en Anco Rijstenbil, zo meldt de WoonTotaal-Academy. De halve finale wordt gehouden op de WoonTotaal-Academy in Zoetermeer op zaterdag 25 mei, waarna bekend zal zijn welke vier als finalist afreizen naar de eindronde op 11 en 12 juli bij het Britse FloorSkills Training Centre, waar zij tegen eveneens vier Britse uitdagers in het strijdperk treden. De jury daar bestaat uit alle bezoekers en exposanten die naar het trainingscentrum komen voor de open dag, samen met de toeschouwers van de competitie. Meer informatie: www.floorskills.co.uk/lvt-competition-2019/

(Vloerenplein, 19-04-2019)

 
Interfloor: Urban Project en Sirius-SDN
Urban-Stone-ProjectUrban Stone Project.
Urban-Wood-ProjectUrban Wood Project.
Sirius-Project-SDNSirius Project-SDN.

Interfloor kondigt voor eind deze maand de komst aan van de als ‘baanbrekend’ omschreven PVC vinylcollectie Urban Project. Als exclusief kenmerk van deze collectie projectvinyl geldt volgens de leverancier dat hij is ontwikkeld met de meest geavanceerde digitale druktechniek. “Een zeer energie-efficiënte printtechnologie met minimale impact op het milieu en aandacht voor hergebruik en gezondheid,” zo stelt Interfloor. Honderd procent recyclebaar, zo wordt hierbij opgemerkt, en tevens honderd procent ftalaatvij.

De serie Urban Stone Project is geïnspireerd op robuust verouderd beton en haakt in op de trend van steeds grotere tegels (zogeheten ‘Xtra Large Pattern'), evenwel zonder zichtbare patroonherhaling. De digitale druktechniek draagt voorts bij aan een hoge mate van detaillering en een natuurgetrouwe (matte) uitstraling. “Een ongekend krachtige designercollectie toepasbaar voor het meest intensieve gebruik,” zo prijst Interfloor zijn nieuwe projectvinyl aan. Gebruiksclassificatie is 23, 34, 43.

De PVC vinylreeks Urban Wood Project valt eveneens op met zijn zeer forse vloerdelen, planken in dit geval, zonder duidelijke patroonherhaling door toepassing van de innovatieve digitale druktechnologie. De houtnerven ogen opvallend realistisch, de kleurdefinitie bereikt volgens de leverancier zelfs een nieuwe dimensie. De vloeren zijn geschikt voor het meest intensieve woon- en projectgebruik. Gebruiksclassificatie als bovenstaand.

Nog een derde introductie op korte termijn bij Interfloor betreft de herlancering in Solution Dyed van de welbekende tapijtkwaliteit Sirius Project. “Solution Dyed polyamide garens geproduceerd op een ‘cross-over-cut’ tuftmachine met een extra verfijnde 1/10e deling verschaffen dit tapijt een intense pooldichtheid,” zo verklaart de aanbieder in Zwartsluis. “Met de hoogste gebruiksklasse 33 volgens Europese norm 1307.”

(Vloerenplein, 19-04-2019)

 
Architect@Work Kortrijk op komst

architect-at-work-van-bovenaf-gezienArchitect@Work van bovenaf gezien (foto: organisatie).Op donderdag 9 en vrijdag 10 mei a.s. opent de Kortrijk XPO zijn deuren voor de negende editie van Architect @ Work Kortrijk, de honderdste totaal van het beursconcept, dat internationaal steeds verder wordt uitgerold.

De exposantenlijst van de komende Architect @ Work Kortrijk telt circa 330 namen. Op vloerengebied treffen we aanbieders aan als 2TEC2, Arbony (verouderde houten vloeren), Aspecta, Balsan, Decospan, Floorify, Forbo Flooring, Gerflor, Intede (met Van Besouw), IVC Group, Lamett, Modulyss, Moso, Ntgrate, Object Carpet, Pergo, Silvafloors (parketvloeren), Tarkett en YEPP (met Bauwerk Parkett).

Het gewaardeerde standenconcept van Creative Fo(u)r blijft ook dit jaar nagenoeg ongewijzigd. Wel wordt de seminar room – voorheen in een aparte ruimte – geïntegreerd in hal 4. De cirkelvormige constructie komt er centraal op het zebrapad, met in het verlengde daarvan de lounge. De materialententoonstelling vindt zijn plek in hal 5. “Zo is er in elke hal veel diversiteit en wordt de opstelling van Architect @ Work nog evenwichtiger,” aldus Nathalie Sandra namens de organisatie.

In het seminarprogramma zijn bijdragen te verwachten van onder anderen trendwatcher Herman Konings, Els Zijlstra, Thomas Rau en andere sprekers over actuele thema’s als duurzaamheid en circulariteit.

In België komt er overigens een extra editie van Architect @ Work. Het evenement zal vanaf 2020 tweejaarlijks Tour & Taxis in Brussel aandoen, afwisselend met de editie in Kortrijk. De Nederlandse editie in de Ahoy in Rotterdam staat gepland voor september volgend jaar. Meer informatie op www.architectatwork.be.

(Vloerenplein, 17-04-2019)

 
mFLOR informeert de markt over PVC

mFLOR-afficheert-zijnmFLOR afficheert zijn PVC-designvloeren als kind-, dier- en milieuvriendelijk, met lage emissies, recyclebaar en zonder schadelijke stoffen.mFLOR stelt dat, hoewel een PVC-vloer een praktische, sterke en comfortabele vloer genoemd mag worden, het raadzaam is om te letten op de juiste kwaliteit van het product en op de juiste certificaten. Op de hier en daar in de pers, ook recentelijk nog, geuite veronderstelling dat PVC ‘schadelijk’ is want immers ‘chemisch’, heeft mFLOR een beargumenteerd weerwoord in petto.

“De basis van de vloer, PVC, is verkrijgbaar in veel verschillende kwaliteitsniveaus. PVC is een chemisch product dat van nature keihard is. Om het PVC te kunnen verwerken worden er weekmakers aan toegevoegd om het product flexibeler en verwerkbaar te maken,” zo licht de leverancier uit Twello toe. “De keuze voor de juiste grondstoffen van de PVC zelf en van de weekmaker is dan ook van groot belang om de gezondheid en welzijn van de gebruiker te kunnen waarborgen.”

Wat betreft de productsamenstelling benadrukt mFLOR dat chemicaliën die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid of het milieu, in Europa centraal worden geclassificeerd door de ‘European Chemicals Agency’ (ECHA) in het Europees Reglement nr. 1907/2006. Dit gebeurt door middel van het systeem ‘Registration, Evaluation, Authorisation and restriction of Chemicals' (REACH).

Voor specifieke producten met een hoog risico, zoals speelgoed en kinderverzorgingsartikelen die in de mond gestopt mogen worden, is exact voorgeschreven welke chemicaliën (waaronder ftalaten) er wel of niet in mogen voorkomen en in welke hoeveelheden. Deze eisen zijn veel strenger dan voor andere producten, zoals vloeren of meubels.

Met betrekking tot zijn eigen PVC-designvloeren kan mFLOR melden dat deze niet alleen voldoen aan de strengste normen van ECHA voor interieurtoepassingen, maar aan zelfs de norm die is gesteld aan kunststof materialen in speelgoed en kinderverzorgingsartikelen die in de mond gestopt mogen worden. De producent maakt overigens enkel gebruik van een ftalaatvrije weekmaker.

Op het vlak van de emissies (van vluchtige organische stoffen) weet mFLOR dat de hoeveelheid die vrijkomt afhankelijk is van de kwaliteit van het product. Hoe meer emissies, hoe meer last kan worden ervaren, met vervelende klachten zoals hoofdpijn als gevolg. De vloerenaanbieder onderstreept dat, aangezien er veel tijd op een vloer wordt doorgebracht, het van belang is dat deze emissies tot een minimum worden beperkt.

Als nadere toelichting geldt hier: “Europese normen voor wat betreft de emissies zijn er helaas nog niet. Nederland kent bijvoorbeeld helemaal geen norm, sommige landen hebben een eigen norm opgesteld, maar deze zijn allemaal weer verschillend qua inhoud. Naast de verschillende landelijke normen, zijn er diverse vrijwillige normen voor dit onderwerp ontwikkeld. Al deze normen worden beoordeeld door middel van gestandaardiseerde laboratorium testmethodes.”

mFLOR ziet ook dat al deze verschillende normen voor nogal wat verwarring kunnen zorgen. “Daarom heeft Eurofins, een vooraanstaand, internationaal testlaboratorium, een eigen, meer uitgebreide ‘Indoor Air Quality’-norm ontwikkeld. Een uitbreiding daarop is de ‘Indoor Air Quality Gold Standard’, waarbij op een nog uitgebreider aantal stoffen getest wordt en de toegestane emissies nog lager zijn dan bij ieder andere nationale norm.”

Kijkend naar zijn eigen assortiment, doet mFLOR de uitspraak dat al zijn designvloeren over zeer lage emissiewaarden beschikken. “Niet voor niets beschikken al onze producten over het Eurofins Indoor Air Certificate Gold, waarbij onze producten meer dan voldoen aan de allerstrengste eisen.” Wat mFLOR betreft is een keuze voor een PVC-vloer kortom een juiste keuze.

(Vloerenplein, 17-04-2019)

 
Tajima voortaan bij Intercombi

Loose-Lay-Tajima-VisgraatLoose lay Tajima in visgraat.Intercombi laat weten het pvc-vloerenmerk Tajima hernieuwd op de Nederlandse markt te gaan brengen. De kwaliteitsproducten van de marktleider in Japan, zo memoreert de groothandel in Kaatsheuvel, wisten lange tijd een voorname plaats in te nemen op de projectmarkt in Nederland. “Helaas is met het verdwijnen van een van de voornaamste aanbieders de Nederlandse woninginrichtingsbranche en projectmarkt niet opgevolgd, waardoor de hoofdvestiging in Nederland wel goede resultaten in de rest van de wereld heeft, maar niet in Nederland.”

Intercombi, dat al een kwart eeuw ervaring verklaart te hebben met de vloeren van Tajima, is gevraagd om de producten te herintroduceren op de Nederlandse markt en exclusief te verdelen. Een mogelijkheid die de groothandel naar eigen zeggen met beide handen heeft aangegrepen.

Naast de ParquetVinyl-vloeren van Lamett, op basis van SPC met klikverbinding, beschouwt Intercombi de dry back en loose lay van de Japanners als een gewenste aanvulling op zijn programma pvc-vloeren. De groothandel geeft nog als nadere toelichting dat Lamett zich met de productie van ParquetVinyl volledig heeft toegelegd op zwevend te plaatsen pvc-vloeren en voortaan afziet van het vervaardigen van dry back en loose lay.

Intercombi introduceert de collectie 2019 van Tajima dry back, bestaande uit een dertigtal decors in zowel lange en brede delen met embossing, alsook standaard formaten en tegelafmetingen. Ook de loose lay 5-millimeter-producten met gepatenteerde extra antislip en dubbele stabilisatie, worden in plankmodel aangeboden, evenzo in het populaire visgraatmotief te plaatsen, en in tegelafmetingen. Voor het geheel is een overzichtelijke display beschikbaar.

(Vloerenplein, 17-04-2019)

 
Egalisatie voor zand-cement en anhydriet

924-Europlan-HybridDe 924 Europlan Hybrid heeft volgens de leverancier het beste van twee productsoorten in zich verenigd.Nieuw in het aanbod van Eurocol is de 924 Europlan Hybrid, een krachtige egalisatie voor zowel cementgebonden dekvloeren als (gipsgebonden) anhydrietvloeren. Het egaliseermiddel is snelafbindend en biedt de snelle droging van een cementgebonden egalisatie en heeft de krimparme eigenschappen van een gipsgebonden egalisatie. “Daarmee kunnen verwerkers nu met één product toe in een project waarin zowel gips- als cementvloeren geëgaliseerd moeten worden,” zo stelt de leverancier. Het product is tevens geschikt voor gietasfalt, magnesiet, houtgraniet, spaanplaat of bestaand tegelwerk en heeft bovendien een hoge druksterkte.

(Vloerenplein, 17-04-2019)

 
Wonen piekt in retailcijfers CBS februari

De vandaag gepresenteerde CBS-cijfers over de maand februari geven een bemoedigend beeld voor de detailhandel in het deelsegment ‘Doe-het-zelf, keukens, vloeren’ en dat van ‘Meubels en woninginrichting’.

omzet-deelbranches-detai

Het deelsegment ‘Doe-het-zelf, keukens, vloeren’ (waaronder winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren en winkels in wand- en vloertegels) pluste met maar liefst 9,8 procent in vergelijking met dezelfde maand in 2018. Meubels en woninginrichting (met inbegrip van verlichtingszaken) deed het met een stijging van 7,2 procent iets minder goed.
De omzet van alle winkels in non-food groeide in februari met 5,7 procent. Het volume was ruim 4 procent hoger dan in 2018. De detailhandel in zijn geheel behaalde een omzetgroei van 4,3 procent en noteerde een 3,5 procent hoger verkoopvolume.

Ook de behaalde online omzet was in februari hoger: 16,8 procent in vergelijking met vorig jaar. Webwinkels registreerden een groei van 11,3 procent. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide opvallend met 26,5 procent. Dit is ruimschoots het dubbele dan dat van de webwinkels, een beeld dat ook in januari waarneembaar was.

(Vloerenplein, 15-04-2019)

 
Meister introduceert M5 Rigid

M5-RigidM5 Rigid van Meister.De designvloer Edition M5 Rigid is de nieuwe Rigid-Core-vloer in het assortiment van Meister. De waterbestendige vloer is volgens de fabrikant dankzij de speciale dragerplaat van rigide polymeer zeer vormstabiel. “Een extra dempingslaag maakt hem tegelijkertijd aangenaam veerkrachtig.” Dankzij het Multiclic systeem kan de vloer zwevend worden gelegd, “op licht oneffen ondervloeren maar ook op oude vloerbedekkingen zoals tegels.” De vloer beschikt over een geringe opbouwhoogte van 4,5 mm (5,5 mm met geïntegreerde contactgeluid dempende onderlaag) en is daardoor volgens Meister bij uitstek geschikt voor renovaties. “De planken hebben ondanks de hoge stabiliteit een gering oppervlaktegewicht. Daardoor zijn ze heel eenvoudig te vervoeren en te verwerken.” De nieuwe designvloer kan volgens de fabrikant verder zonder dilatatievoeg worden gelegd op 15 x 10 m en heeft ook bij het passeren van deuren geen overgangsprofielen nodig. Hij is geschikt voor warmwater-vloerverwarming, kan in serres worden toegepast en is verkrijgbaar in acht fraaie decors. “De nieuwe collectie is vanaf juni verkrijgbaar in de handel,” aldus Meister in het persbericht.

(Vloerenplein, 15-04-2019)

 
Vakevenement Surfaces ook in Shanghai

surfaces-chinaHet Amerikaanse vakevenement ‘The International Surface Event’ (TISE), met als bekendste onderdeel vloerenvakbeurs Surfaces (in Las Vegas, gelijktijdig met StonExpo/Marmomac en TileExpo), heeft het voornemen om eind van dit jaar een gelijksoortig evenement in Azië op poten te zetten. ‘The Surface + Design Event China’ staat gepland van 11 t/m 13 december in het Shanghai New International Exhibition Center, waarmee Surfaces dus zijn entree maakt in China.

De organisatie is in handen van UBM China, in samenwerking met een Kamer van Koophandel ter plaatse en het beursteam van TISE in de VS. Exposanten tonen er straks steen-, tegel-, vloer- en wandbekledingproducten, installatie- en onderhoudsmiddelen en technologieën. Het evenement dient uit te groeien tot een platform en zakelijk netwerk voor de vloer- en wandbekledingsindustrie, dit met het oog op vooral de groei die de bouwsector in China doormaakt.

(Vloerenplein, 12-04-2019)

 
Alternatief Peitsman voor Forbo-producten

Peitsman trapkant plintTrapkant en plakplinten van Peitsman.Peitsman laat weten een aantal geschikte alternatieven in huis te hebben voor het assortiment trapkanten, PVC profielen en plinten waarmee Forbo begin dit jaar aankondigde te zullen stoppen. De Koninklijke groothandel stelt onder andere het populaire PR zwart profiel gelijkwaardig te kunnen aanbieden. De belangrijkste verschillen met het assortiment van Forbo betreffen een lengte van het trapkantprofiel van Peitsman van 450 in plaats van 230 centimeter en plinten die, in tegenstelling tot de producten van Forbo zónder, het gemak bieden van een zelfklevende tape.

(Vloerenplein, 12-04-2019)

 
Geslaagd projectevent Dersimo Maassluis
RaderstoombootRaderstoomboot ‘De Majesteit’.
Langs-RotterdamLangs Rotterdam.

Bij Dersimo stond de voorbije maandag 8 april in het teken van projecten. Samen met zijn partners Greenflor, COREtec, F.Ball, Berry Alloc, Forbo, Interface, Desso, Tarkett, Lano, Balta en IVC wist het bedrijf uit Maassluis een zeer geslaagde dag neer te zetten, waarop diverse innovaties van dit elftal leveranciers werden getoond.

Vier-nieuwe-projectmappenVier nieuwe projectmappen.
Dersimo zelf lanceerde deze dag vier nieuwe projectmappen, met hierin collecties tapijt, tapijttegels, vinyl en PVC. “De reacties waren veelbelovend!” zo stelt general manager Marc Dubbeldam. “Een mooie serie waar we trots op kunnen zijn. In het najaar komen we met de uitbreiding van nogmaals vier projectmappen.”

Na dit projectevent in Maassluis is de voltallige groep in de haven van Maassluis opgestapt op ‘De Majesteit’, een van de grootste en meest luxueuze raderstoomboten van Europa. Deze reis aan boord het vaartuig was volgens de groothandel een belevenis op zich. “Onder het genot van een drankje, heerlijk buffet en een prachtig uitzicht op onder andere de havens van Rotterdam, hebben onze klanten, leveranciers en collega’s van Dersimo een gezellige avond gehad!”

(Vloerenplein, 10-04-2019)

 
Trump dreigt met heffingen op tapijt EU

Donald-TrumpPresident Donald Trump van de Verenigde Staten dreigt met invoerheffingen op iets meer dan 11 miljard dollar aan goederen uit de EU. Een en ander houdt verband met steun aan de Europese vliegtuigbouwer Airbus. Onder meer helikopters staan op zijn veelomvattende lijstje, maar evenzo allerhande voedsel- en zuivelproducten, waaronder wijn en Goudse en Edammer kaas. Echter ook allerlei tapijten en garens.

Robert Lighthizer, de verantwoordelijke man bij de Amerikanen, heeft overigens aangegeven dat de keuze van Europese goederen voorlopig is, afhankelijk van het gedrag van zijn tegenpartij. De EU lijkt erop te vertrouwen dat de Wereldhandelsorganisatie sowieso een stokje voor de Amerikaanse plannen steekt en overweegt tegenacties in verband met steun van de VS aan Boeing. Zakenkrant De Tijd heeft uit de statistieken opgediept dat Vlaamse bedrijven in 2018 voor 70 miljoen euro aan tapijten uitvoerden naar de Verenigde Staten. In de archieven van Vloerenplein troffen we nog aan dat de Verenigde Staten in de eerste helft van 2014 ter waarde van ruim 19 miljoen dollar aan Nederlandse ‘vloerbedekking van synthetische vezels’ hebben geïmporteerd, en ruim 5 miljoen dollar aan Nederlandse ‘vloerbedekking van wol’. De voorlopige lijst van Lighthizer staat op de website ustr.gov (in het van toepassing zijnde nieuwsberichtje van 8 april).

(Vloerenplein, 10-04-2019)

 
Tarkett brengt iQ Surface naar Milaan
iQ Surface dimmediQ Surface Dimmed.
iQ Surface rougeiQ Surface Rouge.

Tarkett is vanuit een originele invalshoek aan de slag gegaan met homogeen vinyl en toont het opmerkelijke resultaat, de iQ Surface, op de Salone del Mobile, die morgen van start gaat in Milaan. De nieuwe collectie komt voort uit een samenwerking tussen de vloerenmaker en de Zweedse Note Design Studio en wordt deze week gepresenteerd als onderdeel van de speelse installatie Formations, te bekijken in het befaamde Circolo Filologico Milanese (filologico.it) aan de Via Clerici 10.

iQ Surface biedt ontwerpers en architecten tal van creatieve mogelijkheden, waarbij de nadruk ligt op (een evenwicht tussen) functionaliteit, vorm en kleurexpressie. Het homogeen vinyl is niet alleen toe te passen op vloeren, maar, in zijn nieuwe hoedanigheid van designtool voor vormgevers, ook op andere oppervlakken, zoals muren en meubels. Het gebruik van gekleurde lasdraden benadrukt nog eens de artistieke uitstraling. Het afwerkmateriaal wordt voorgesteld als technisch geavanceerd, flexibel, duurzaam en gemakkelijk te reinigen en te onderhouden, functionele kwaliteiten die samenvallen met een fraaie aanblik.

“De selectie van schakeringen en kleurencombinaties was gebaseerd op één kerngedachte: de iQ Surface collectie moest dienstdoen als een ‘huid’. Een bekleding voor de hele kamer,” zo klinkt de uitleg van interieurarchitect My Degerth van het Zweedse ontwerpbureau. “Het is een materiaal dat je overal in een ruimte kunt gebruiken en tal van mogelijkheden biedt. Bij Note beschouwen we het niet louter als vloerbedekking.” iQ Surface kan om voorwerpen heen worden gewikkeld, verticaal tegen de wand geplaatst of in een combinatie van patronen worden verwerkt. Tarkett suggereert het materiaal toe te passen met ‘traditionele tegenhangers’ als graniet, marmer of steen.

Het kleurenpalet van iQ Surface is eigentijds, met beige als rode draad door de collectie. Deze omvat vijf productreeksen: Contrast, Rouge, Sober, Dimmed en Vivid. De verschillende designs van de collectie zijn gemakkelijk te combineren, waardoor gebruikers kleurenschema’s kunnen mixen en matchen. Monotoon zal het resultaat in ieder geval nooit zijn, belooft Tarkett. “Haar ware schoonheid komt pas na de installatie écht tot uiting,” zo verzekert Per Sternegård, productmanager bij Tarkett. “iQ Surface is zo vervaardigd dat de creaties van ontwerpers en architecten hun esthetische uitstraling behouden, hoe intensief het materiaal ook wordt gebruikt.”

(Vloerenplein, 08-04-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

allesovertapijt-logo