banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

rosevloerenpleinbanner

nieuws
Balta verkleint ecologische voetafdruk

Karpet-uit-het-gamma-van-BaltaKarpet uit het gamma van Balta. (foto: Balta)Balta laat weten zijn transportgerelateerde CO2-uitstoot drastisch te hebben verlaagd, met bijna driekwart zelfs, dankzij de overstap naar binnenscheepvaart. Het aantal wegkilometers van zijn toeleveringsketen voor grondstoffen is sterk teruggeschroefd.

Sinds medio augustus worden zo'n 1500 van de 2000 inkomende containers met grondstoffen vanuit de haven van Antwerpen naar de Belgische vestigingen over de binnenwateren vervoerd in plaats van over de weg. Hierdoor wordt een retourrit over de weg teruggebracht van 208 km tot slechts 6 km. Zo schroeft Balta het aantal wegkilometers voor deze containers met grondstoffen op jaarbasis met liefst 97 procent terug, van 312.000 km naar slechts 9.000 km. Dankzij het transport over water zal de CO2-uitstoot op deze transporten met welgeteld 72 procent dalen, wat neerkomt op 257 ton per jaar.

"De overschakeling naar transport over water brengt weinig financiële voordelen met zich mee," verklaart Geert Vanden Bossche, marketingdirecteur van de tapijtgroep. "De overstap op grondstoffenvervoer over water is vooral ingegeven door milieuoverwegingen, aangezien de CO2-reductie te belangrijk is om aan ons voorbij te laten gaan."

(Vloerenplein, 27-11-2019)

COREtec content met debuut in Brussel

Stand-van-USFloors COREtecStand van USFloors/COREtec op Dag van de Afwerking.USFloors/COREtec laat weten tevreden te zijn over zijn eerste deelname aan de Dag van de Afwerking in Brussel. "Een schot in de roos," zo stelt de exposant, die constateert dat de aandacht van het vakpubliek uitging naar zowel nieuwe collecties (Visgraat en Proplus) als bestaande gamma's (Naturals, Megastone en Essentials). Ook de nieuwe plint en de onderhoudsproducten werden naar eigen zeggen met het nodige enthousiasme onthaald. "Er waren zeer boeiende gesprekken met tal van plaatsers, installateurs, schilders, aannemers... kortom de aanwezige vakmensen," aldus het vloerenbedrijf uit Waregem. "De eenvoudige en snelle plaatsing van de COREtec-vloeren op de bestaande ondergrond zonder egalisatie werd als een enorm pluspunt beschouwd, evenals de dikte van de vloer van acht millimeter met een onderlaag van kurk."

De twaalfde editie van de Dag van de Afwerking vond gisteren plaats in de Brussels Kart Expo. Een slotbericht was per vandaag nog niet voorhanden. Vorig jaar turfde organisator Confederatie Bouw zo'n 4200 aanwezigen. Vooraf aan de editie van gisteren noteerde men evenwel al bijna 5000 voorinschrijvers. Op de exposantenlijst stonden verder onder meer Lecol, Ciranova, Bona, Rubio Monocoat, Bostik, Kerakoll Benelux, Uzin Utz België, Lamett, Mapei, Pergo, Festool, Rigo Verffabriek en Holz Bois.

(Vloerenplein, 27-11-2019)

Plussen, maar ook minnen, voor Victoria

Geoff-Wilding-victoria-logoGeoff Wilding, executive chairman Victoria Plc: 'Zowel omzetgroei als marge-groei, in uitdagende marktomstandigheden'.De van huis uit Britse vloerengroep Victoria Plc heeft in zijn tot eind september lopende eerste halfjaar een omzet van 316 miljoen pond (circa 370 miljoen euro) geboekt, een toename van 16 procent ten opzichte van de 273 miljoen pond van vorig jaar. Een combinatie van organische groei en de bijdrage van de aankoop van Saloni (producent van keramische vloeren) vorig jaar ligt ten grondslag aan de omzetgroei. De tak 'UK & Europe soft flooring' boekt 4 procent omzetgroei tot 144 miljoen pond, terwijl 'UK & Europe ceramic tiles' met 49 procent aandikt tot 122 miljoen pond, met name vanwege Saloni. De divisie 'Australia' daarentegen geeft 6 procent omzet prijs, tot net geen 50 miljoen pond.

De onderliggende ebitda van de groep is met 29 procent toegenomen tot 58,5 miljoen pond, resulterend in een ebita-marge van 18,5 procent. Minder positief is dat hogere rentekosten als gevolg van de recente uitgifte van obligaties en de extra leningen voor de aankoop van Saloni (destijds voor 96,7 miljoen euro) leiden tot een krimp van de onderliggende winst voor belastingen met ruim 2 procent (van 28,2 naar 27,5 miljoen pond). Bovendien loopt de nettoschuld in de verslagperiode met zo'n 6 procent op tot 364,3 miljoen pond.

"Victoria heeft zowel omzetgroei als marge-groei gerealiseerd in de eerste helft van ons boekjaar 2020, in uitdagende marktomstandigheden. Naast deze organische groei hebben we ook een kleine aankoop verricht in Spanje, die, na het afronden van de integratie in het eerste kwartaal van volgend jaar, naar verwachting een meetellende bijdrage gaat leveren aan de winst van Victoria vanwege de operationele synergieën voortvloeiend uit de integratie," aldus topman Geoff Wilding.

"We waren ook verheugd om onze obligatie-uitgifte in juli met succes af te ronden, aangezien dit de groep voorziet van veilige langetermijnfinanciering ter ondersteuning van onze voortdurende organische en op acquisities gebaseerde groei." Wat het strategisch aankopen van bedrijven betreft, meent Victoria nog voldoende kansen te zien in zowel het VK als Europa, nadat evenwel eerst de meest recente acquisitie is geïntegreerd in de activiteiten van de groep. In augustus van dit jaar nam Victoria de Spaanse fabrikant van keramische vloeren Ibero Porcelanico over.

(Vloerenplein, 27-11-20190)

Expona Simplay 19db nieuw bij objectflor

Toepassing-Expona-Simplay-19dbToepassing Expona Simplay 19db. (foto: objectflor)Objectflor vraagt aandacht voor zijn nieuwe Expona Simplay 19db-collectie, een van vier akoestische collecties die onder de merknaam Expona op de projectenmarkt worden gebracht. Expona Simplay 19db wordt door de aanbieder uit Keulen, een dochterbedrijf van het Britse James Halstead Flooring, voorgesteld als zijn 'nieuwe generatie loose-lay designvloeren'. Dankzij de bijzonderheid van een geïntegreerde IXPE-isolatielaag bieden ze een meer dan goede geluidsisolatie.

"Met deze verbeterde geluidsisolatie van 19dB komen de loose-lay designvloeren dicht bij dunne vloerbedekking," zo stelt het bedrijf. "Dit nieuwe voordeel maakt de tegels en stroken nog interessanter voor toepassingen waar een vloer intensief wordt gebruikt, want geluiden planten zich nu minder voort naar aangrenzende of eronder liggende ruimtes." De vinylvloeren hebben een opbouwhoogte van vijf millimeter, een toplaag van 0,55 millimeter en zijn leverbaar in twaalf decors met hout- en betonlooks.

Vloerenplein, 27-11-2019)

Nieuws van Quick-Step bij Peitsman
SignatureSignature.
Impressive-PatternsImpressive Patterns.
PulsePulse.

Peitsman heeft interessant nieuws van Quick-Step te melden. Zo worden aan de laminaatcollectie de innovatieve series Signature en Impressive Patterns toegevoegd. Voorts krijgt de PVC-collectie uitbreiding met een aantal nieuwe kleuren.

Van de Signature-serie stelt Peitsman onomwonden dat deze een nooit eerder in laminaat vertoonde natuurlijke uitstraling heeft. De ingeperste voeg, bekend van de reeksen Impressive en Majestic, gaat in het geval van Signature nog een stapje verder. De structuur van het hout loopt immers door in de voeg, waardoor deze in nog hogere mate natuurgetrouw is. Verder is het oppervlak van de plank voorzien van een extra realistische afwerking. De achttien kleuren zijn bovendien alle voorzien van Hydroseal, waarmee vierentwintig uur waterbestendigheid kan worden gegarandeerd.

De laminaatserie Impressive Patterns betreft een bijzondere plank die zich aan de hand van de legwijze in verschillende patronen laat plaatsen. Men kan twee kleuren in een motief 'Royal Oak' leggen. Evenzo kan een viertal kleuren in een Hongaarse punt of een diamantpatroon worden gelegd. Ook Impressive Patterns is voorzien van Hydroseal. Aangezien deze vloer geen ingeperste voeg heeft, geeft Quick-Step de garantie dat hij twaalf uur watervast is.

De Quick-Step PVC-collectie wordt uitgebreid met zes kleuren in de serie Pulse. Alle kleuren zijn vanaf nu ook beschikbaar in de Rigid-uitvoering, waarmee genoemde collectie nu in zijn geheel in deze variant leverbaar is. En voorts in de click-uitvoering en de plakversie ('glue down'). De Rigid-vloeren worden aangeprezen als sterk, zacht, warm en stil. Men kan deze op de juiste ondervloer zelfs plaatsen over vloeren die niet geheel egaal zijn dankzij de massieve vinylkern met glasvezelversterking, zo besluit de groothandel.

(Vloerenplein, 25-11-2019)

Tarkett zet belangrijke 'circulaire' stap
Giulio-Bonazzi-tarkettGiulio Bonazzi, CEO bij Aquafil: "We zijn er trots op Tarkett te kunnen helpen in de laatste etappe van de reis naar het sluiten van de kringloop van de tapijttegelproductie."
Het-sluiten-van-de-kringloop-Fabrice-Barthemely-tarkett"Het sluiten van de kringloop is een 'team effort' en we nodigen onze klanten uit om mee te doen via ReStart, ons terugname- en recyclingprogramma voor vloeren," aldus Fabrice Barthélemy.
Het-door-TarkettHet door Tarkett's recyclingcentrum gegenereerde 'garen' voordat het naar Aquafil wordt verstuurd voor verdere verwerking.
Nieuwe-EcoBaseNieuwe EcoBase 'backing' productielijn.
Weergave-van-het-sluiten-vanWeergave van het sluiten van de kringloop.

Tarkett maakte gisteren zijn baanbrekende samenwerking met het Italiaanse bedrijf Aquafil wereldkundig. De speciaal hiervoor bijeengetrommelde internationale vakpers kreeg hoogstpersoonlijk uitleg van Fabrice Barthélemy, CEO Tarkett en van Giulio Bonazzi, CEO Aquafil, producent van polyamide 6 (nylon 6). Tarkett stelde op de persmeeting dat het bedrijf dankzij zijn partnerschap met Aquafil 'de kringloop van commerciële tapijttegels in Europa heeft gesloten'. "Het unieke recyclingcentrum van Tarkett in Waalwijk creëert twee stromen materialen die kunnen worden gerecycled. De grondstoffen die hieruit voortvloeien zijn van hoge kwaliteit en bruikbaar voor nieuwe producten."

Via de door Tarkett in zijn vestiging te Waalwijk ontwikkelde technologie kan men nu de twee belangrijke componenten van tapijttegels - garen en tapijtrug - scheiden, waarbij er volgens Tarkett meer dan 95 procent garenzuiverheid behouden blijft. "Dit niveau van puurheid is essentieel om het garen polyamide 6 (PA6) door Aquafil te laten recyclen en later te transformeren naar geregenereerd  ECONYL-nylongaren."

Ook de productiecapaciteit van EcoBase-tapijtruggen in Waalwijk is door Tarkett uitgebreid om te voldoen aan de groeiende vraag naar dit duurzame product.

In totaal is 100 procent van het PA6-garen van een tapijttegel met EcoBase-tapijtrug recyclebaar. Het PA6-garen en de tapijtrug worden gerecycled voor dezelfde doeleinden, zonder verlies van kwaliteit. Het recyclen van tapijttegels met EcoBase-ruggen van ECONYL-garen levert volgens Tarkett tot 84 procent meer CO2-besparing op ten opzichte van 'verbranding'.

Tarkett heeft ongeveer 15 miljoen euro geïnvesteerd in de initiatieven die zijn gericht op het sluiten van de kringloop van tapijttegels in Europa. "Samen met Aquafil versnellen we onze reis naar een circulaire economie en gaan we binnen onze branche aan kop in de vooruitgang van tapijtrecycling," zegt Fabrice Barthélemy. "Het werkelijk sluiten van de kringloop van vloeren is een belangrijke stimulans van onze strategie om natuurlijke grondstoffen te behouden en het milieu te beschermen."

Tarkett is al meer dan tien jaar afnemer van PA6- en ECONYL-nylongaren van Aquafil en maakt onder andere gebruik van ECONYL in zijn Desso AirMaster-tapijttegels. Nu is de cirkel van het partnerschap rond: Aquafil krijgt eerder gebruikt PA6-garen aangeleverd van Tarkett en verwerkt dit vervolgens tot nieuw geproduceerd ECONYL-garen.

Giulio Bonazzi, namens Aquafil: "We zijn er trots op Tarkett te kunnen helpen in de laatste etappe van de reis naar het sluiten van de kringloop van de tapijttegelproductie."

"Het sluiten van de kringloop is een 'team effort' en we nodigen onze klanten uit om mee te doen via ReStart, ons terugname- en recyclingprogramma voor vloeren," aldus Barthélemy.

"Tarkett speelt een actieve rol in deze nooit eerder vertoonde beweging onder innovatieve spelers, die zich inzetten om de ecologische voetafdruk van bouwmaterialen te verkleinen en de levensduur te verlengen. Door met ons te werken, krijgen klanten de kans om de juiste keuzes te maken en zo duurzame gebouwen en ruimtes te creëren voor de generaties na ons."

Tarkett is hiermee nu naar eigen zeggen de enige tapijtproducent in Europa die geverifieerd bewijs heeft van het sluiten van de kringloop binnen de tapijttegelproductie, zoals vastgelegd door de Environmental Product Declarations (EPD's) voor tegels met een EcoBase-rug.

(Voerenplein, 22-11-2019)

IVC partner in Broeinest Eindhoven

Broeinest-tijdens-DDWBroeinest tijdens DDW. (foto: Willeke Machiels)IVC Commercial is vanaf komende maand 'premium partner' van het Broeinest, de gewaardeerde materialenbibliotheek plus ontmoetings- en samenwerkingsplek voor (interieur)architecten en ontwerpers. De beroepsgroep kan in Eindhoven kennismaken en aan de slag gaan met het vloerenprogramma van de Belgische fabrikant, die een en ander op creatieve wijze belooft te zullen tentoonstellen. Stalen en documentatie zijn ruimschoots aanwezig. Begin volgend jaar brengt IVC er een nieuw concept, als opvolger van de constellatie 'Below the Surface' die te zien was op de New Materials Route tijdens de Dutch Design Week. Deze betrof een kunstzinnig patroon van tapijttegels, heterogeen vinyl, LVT en Studio Moods.

(Vloerenplein, 22-11-2019)

Uitbreiding Beautifloor PVC bij Peitsman
Beautifloor-Chateaux-ChambordBeautifloor Chateaux Chambord.
Beautifloor-Vallee-Grande-MotteBeautifloor Vallee Grande Motte.

Peitsman meldt de komst van een geheel nieuwe PVC glue down-collectie van Beautifloor. Deze PVC Design-collectie telt liefst zesentwintig trendy uitvoeringen met planken, tegels en visgraatmotieven. Naast een drietal met voelbare oppervlaktestructuren, zijn er twee series met Embossing In Register, wat wil zeggen dat de structuur in de toplaag precies het dessin van de filmlaag volgt. De embossing-structuur, in combinatie met de fotorealistische film, zorgt er volgens de 'koninklijke' groothandel voor dat beide reeksen nauwelijks van echt hout zijn te onderscheiden.

Evenzo nieuw in deze PVC-collectie zijn de traptreden. Bijzonder is dat deze uit één geheel bestaan, waarmee het bekleden van de trap met zichtbare naden verleden tijd is. De traptreden laten zich eenvoudig zagen en plaatsen op elke traptrede en afwerken met bijpassende stootborden. Ze zijn in niet minder dan een dozijn collectiekleuren verkrijgbaar.

Alle vloeren in de Beautifloor PVC Design-collectie (www.beautifloor.nl) zijn geschikt voor vloerverwarming en -koeling, waterbestendig en kennen een aangenaam loopgeluid. Ook zijn ze goed beschermd tegen krassen en vlekken. Onderhoud gaat eenvoudig met een stofzuiger, stofwisser of licht vochtige dweil, zo adviseert Peitsman. De leverancier benadrukt tot besluit dat al deze vloeren voldoen aan de strengste Europese veiligheidsnormen en niet schadelijk zijn voor mens noch dier.

(Vloerenplein, 20-11-2019)

Interface slaagt in duurzaamheidsmissie

Ray-AndersonRay Anderson lanceerde in 1994 zijn befaamde Mission Zero-strategie. (foto: Interface inc.)Interface laat weten zijn duurzaamheidsdoelen voor het jaar 2020 reeds ruimschoots te hebben bereikt. Zijn voornemen om een herstellende bijdrage te leveren aan milieu en maatschappij (met als randvoorwaarde dat negatieve impact uit de weg wordt geruimd) werd in 1994 nader omschreven onder de noemer 'Mission Zero'.

Om zijn destijds door oprichter Ray Anderson geformuleerde strategie te laten slagen heeft de tapijttegelfabrikant de afgelopen kwart eeuw tal van ingrijpende vernieuwingen in zijn bedrijfsvoering verwezenlijkt, in samenwerking met (mede daartoe geïnspireerde) ketenpartners en andere sectoren. Hierdoor is de positieve impact van het bedrijf naar eigen zeggen veel groter dan voorzien.

Meer concreet betreft een en ander verbeteringen op het vlak van onder meer de CO2-voetafdruk van tapijttegels, de uitstoot van broeikasgassen, de mate van hernieuwbare energie, het energie- en waterverbruik per fabriek en de afvalstorting van de fabrikant, alles keurig uitgedrukt in percentages. In januari van dit jaar werd een belangrijke mijlpaal gehaald, in die zin dat elk gekocht product (ook lvt en rubber) als volledig CO2-neutraal meetelt.

"Mission Zero heeft ons belangrijke lessen voor de toekomst geleerd. Een grote uitdaging is met behulp van wetenschap, ambitie en creativiteit overwonnen," zo stelt hoofd duurzaamheid Erin Meezan. "Verder heeft Mission Zero ons klaargestoomd voor onze volgende ambitieuze missie: Climate Take Back." De nieuwe missie legt de lat hoger gezien het streven om klimaatverandering nu terug te gaan draaien, met onder meer zelfs CO2-negatieve producten.

In het rapport 'Lessen voor de toekomst' (te downloaden vanaf zijn website) deelt de fabrikant zijn 'lessons learned' tot dusverre graag met belangstellenden.

(Vloerenplein, 20-11-2019)

Hogere omzet afwerkers van gebouwen

cbs-logoDe specialisten in het afwerken van gebouwen hebben in het voorbije kwartaal een omzettoename van 6,2 procent geboekt, zo turft het CBS. Op een dikke plus van 9,7 procent in juli, volgt een meer bescheiden 2,2 procent in augustus, aantrekkend naar 5,4 procent in september. De score van het derde kwartaal ligt iets onder de plussen in het tweede en eerste kwartaal van respectievelijk 7,6 procent en 7,9 procent.

Tot de afwerkingsbedrijven in de bouwnijverheid worden gerekend bedrijven in de afwerking van vloeren en wanden (vloerenleggers, woningstoffeerders, behangers en dergelijke), schilders, glaszetters, stukadoors en bouwtimmeraars.

(Vloerenplein, 20-11-2019)

COREtec PROcore voor projecttoepassingen

DrewCOREtec Proplus Drew.USFloors lanceert als nieuwe ontwikkeling de COREtec Proplus met PROcore-technologie. De PROcore-technologie van COREtec is ontwikkeld als een alternatief voor toepassing in projecten. "Een verlaagde samendrukbaarheid gekoppeld aan een verhoogd soortelijk gewicht maakt deze vloer ultrasterk en stabiel waardoor hij alles aankan," zo klinkt de uitleg in een persbericht. De COREtec PROcore is verkrijgbaar in een dikte van vijf millimeter. Kenmerkend voor COREtec is de geïntegreerde onderlaag in kurk.

In het algemeen onderscheidt COREtec 'the original' zich door zijn bijzondere samenstelling. De robuuste vloerplank wordt door de fabrikant getypeerd als watervast: hij zwelt of krimpt niet bij blootstelling aan vocht. Een lijmloos geïntegreerd klikprofiel garandeert een eenvoudige zwevende plaatsing. De onderlaag uit kurk maakt een tussenvloer overbodig en vangt kleine onregelmatigheden in de ondergrond op. COREtec laat zich derhalve probleemloos plaatsen op een ondergrond van hout, beton of tegels. Genoemde onderlaag draagt evenzo in hoge mate bij aan het gewenste loopcomfort. Aantrekkelijke motieven in hout en steen maken de vloer toepasbaar in allerlei interieurs.

(Vloerenplein, 20-11-2019)

Eigen vloer ontwerpen met nieuwe Eternal

EternalToepassing van Eternal.Forbo Flooring brengt deze maand zijn nieuwe vinylcollectie Eternal. Een ruime variatie aan kleuren en designs draagt volgens de leverancier bij aan een brede toepasbaarheid in allerlei werk-, kantoor-, winkel-, leer-, horeca-, sport-, spa- of zorgomgevingen. De reeks biedt onder meer een volledig nieuwe Colour-lijn en sprekende hout-, beton-, marmer- en terrazzodessins. Bovendien kunnen klanten hun eigen vloer ontwerpen met Eternal Digital Print. Daarnaast heeft de Design Studio van de fabrikant vier basisdesigns gemaakt die de afnemer zelf kan personifiëren met kleur- of dessinkeuzes.

De als 'speels' voorgestelde ontwerpen Colourful Planks, Terrazzo, Paint en Rainbow kunnen naar wens worden aangepast en voegen kleur toe aan een ruimte. De kleuren laten zich goed combineren met de overige kleurstellingen in de collectie. Degenen die liever hun eigen vloer ontwerpen, kunnen vanaf een dozijn vierkante meters bij de fabrikant terecht. De vloerbedekking is uitgerust met een PUR Pearl-toplaag die hem beschermt tegen slijtage en krassen en is eenvoudig schoon te maken en onderhouden.

(Vloerenplein, 20-11-2019)

Lindura vloer in Chateau Marquette
Bij-Chateau-MarquetteBij Chateau Marquette werd gekozen voor een Lindura vloer van 32 cm breed en 260 cm lang.
De-gelegde-vloer-voorDe gelegde vloer voor inrichting van de ruimte.

Onlangs is op de prachtige locatie Chateau/Hotel Marquette te Heemskerk een project uitgevoerd met een Meister HD400 Lindura hightech parketvloer (kl. 8511). De opdrachtgever koos voor een Lindura vloer van 32 cm breed en 260 cm lang. "De prachtige kant en klare producten van Meister worden al geruime tijd door Viehoff BV uit Heerhugowaard verdeeld," zo vertelt Dennis Viehoff. "Meister is altijd heel innovatief en is dan ook de uitvinder van de lange laminaat plank, ook wel kasteelplanken genoemd. Al enige tijd zijn Viehoff en Meister samen succesvol met het oersterke en zeer duurzaam geproduceerde hightack parket HD400 Lindura. Dit is een eiken parketvloer met alle verwerkingsvoordelen van laminaat. De genoemde Kasteelplank kwam dan ook juist bij dit project goed op zijn plaats. De opdracht in Chateau Marquette is uitgevoerd door onze klant de Bedweters uit Alkmaar."

Bij de productie van de HD400 Lindura wordt uiterst zuinig met de grondstoffen omgegaan. Meister haalt uit 5,5 kubieke meter eikenhout circa 3500m² HD400 Lindura parket. "Het parket is door de basis van HDF en 'woodpowder' ijzersterk en dus naaldhakbestendig. Door de geringe opbouwhoogte is het product ook zeer geschikt voor vloerverwarming (zwevend gelegd op acoustimax)," aldus Viehoff tot besluit.

(Vloerenplein, 18-11-2019)

Aftellen naar Dag v/d Afwerking 2019

Dag-van-de-Afwerking-banner-logoOp dinsdag 26 november aanstaande vindt in de Brussels Kart Expo de twaalfde editie van de Dag van de Afwerking plaats. Het ééndaagse evenement doet bij onze zuiderburen van zich spreken als praktijk- en ervaringsgerichte vakbeurs en geldt evenzo als gemoedelijk netwerkevent voor professionals uit de afwerkingssector in brede zin. Zo'n honderdvijftig standhouders op circa 9300 vierkante meter bieden volgende week een gevarieerd en actueel aanbod van (vooral) afwerkingsproducten, gerangschikt per thema. Een greep uit de lijst exposanten: Lecol, Ciranova, Bona, Rubio Monocoat, Bostik, Kerakoll Benelux, Uzin Utz België, Lamett, Mapei, Pergo, Festool, Rigo Verffabriek, Holz Bois en US Floors/COREtec.

Op-de-stand-van-RigoDe stand van Rigo Verffabriek trok tijdens de vorige editie behoorlijk wat volk.
Veel-drukte-ook-LecolEditie 2018 werd door circa 4200 belangstellenden bezocht.

"De Dag van de Afwerking is voor USFloors/COREtec® de ideale manier om het product en het merk voor te stellen aan nieuwe vakmensen, zo vertelt Nicolas Cnudde van COREtec®. Het is de eerste deelname van USFloors/COREtec® en we kijken er met heel veel belangstelling en enthousiasme naar uit. Ons volledig Belgisch verkoopteam zal present zijn en onze Belgische distributeur YEPP draagt ook zijn steentje bij door aanwezig te zijn op de stand van USFloors – COREtec®."

In de demotent verzorgen fabrikanten demonstraties en kunnen bezoekers de producten eigenhandig uitproberen. Bovendien is er een volledige tent gewijd aan natuursteen en keramiek. "Belgian Stone Day is een uniek concept binnen de Dag van de Afwerking dat de mogelijkheden van deze producten in de kijker zet," aldus de organisatie. Vorig jaar meldde organisator Confederatie Bouw een bezoekersaantal van ruim 4200 professionele bezoekers. De toegang en de catering zijn gratis. Meer informatie is te vinden op www.dagvandeafwerking.be.

(Vloerenplein, 18-11-2019)

Carpetright staat achter bod van Meditor

carpetright pand logoCarpetright adviseert zijn aandeelhouders om in te stemmen met het overnamebod ter waarde van ruim vijftien miljoen pond van Meditor, momenteel de grootste aandeelhouder (met bijna dertig procent) en tevens geldschieter van de keten. "Wij zijn van mening dat het bod in het belang is van alle belanghebbenden. Hoewel we aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt met ons herstelplan voor de Carpetright-groep, is de mogelijkheid om te investeren in de toekomst van het bedrijf beperkt tegen de achtergrond van klemmende bankconvenanten en een zeer uitdagende consumentenmarkt," aldus Bob Ivell, voorzitter van Carpetright. "Met een geherkapitaliseerd bedrijf en de steun van een toegewijde nieuwe eigenaar met de middelen om voor de lange termijn in Carpetright te investeren, kunnen we ons herstel in de niet-publieke arena voltooien en tevoorschijn treden als een sterker bedrijf."

Talal Shakerchi, directeur van Meditor, veronderstelt dat Carpetright met (financiële) steun van zijn bedrijf en zonder wat hij noemt de beperkingen van een openbare notering aan de aandelenmarkt, goed gepositioneerd is om effectiever te concurreren. Meditor belooft in dat geval flink geld te steken in de medewerkers en het winkelbestand van de vloerenverkoper en om nieuwe plannen en verbeteringen een duwtje in de rug te geven. "Ik ben enthousiast over de vooruitzichten en kansen op lange termijn voor de zaken van Carpetright," zo besluit Shakerchi, die behalve vermogensbeheerder trouwens ook professioneel pokerspeler is. Meditor biedt vijf pence per aandeel.

(Vloerenplein, 15-11-2019)

Harlan Stone in zijn sas met besluit USTR

Harlan-Stone-logosHarlan Stone. (foto: HMTX)De beslissing van de United States Trade Representative (USTR) vorige week om onder meer bepaalde types click-LVT van Chinese origine vrij te stellen van een importheffing van 25 procent [Zie ons nieuws van afgelopen maandag], is in goede aarde gevallen bij Harlan Stone, CEO van HMTX Industries. "Wij zijn dankbaar dat de United States Trade Representative terdege rekening heeft willen houden met onze branche en uitzonderingen heeft toegestaan op verscheidene van deze producten. Door deze eenjarige vrijstelling op de heffingen van 25 procent kunnen we onze producten betaalbaar houden voor de Amerikaanse consument en veel banen behouden in de verkoop, distributie, installatie en aannemerij, die anders nadelige gevolgen hadden ondervonden," aldus Stone.

Stone is behalve CEO van LVT-fabrikant HMTX Industries (waartoe Aspecta behoort, naast Halstead, Metroflor, Teknoflor en Vertex), tevens voorman van de 'American Consumers & Workers Justice Coalition'. Deze branchebrede pressiegroep is vorig jaar augustus in het leven geroepen om bezwaar aan te tekenen tegen de toentertijd voor het eerst voorgestelde ophoging van de tarieven op de invoer van vinylvloeren uit China. Het argument is en was dat dit nadelig zou uitpakken voor Amerikaanse consumenten en voor veel vloerenbedrijven in het land, met name voor de bedrijven die baat hebben bij wat genoemd werd de 'explosieve groei' van LVT en meerlaagse vloeren.

Veel LVT zou immers niet in voldoende mate in de VS of elders in de wereld buiten China verkrijgbaar zijn. Voor hun bezwaren hebben ze nu gehoor gekregen in Washington. "Meer dan 150 bedrijven hebben zich verenigd, waarvan vele elkaars concurrent, om de unieke waarde van deze producten voor het algehele welzijn van de vloerenbranche en de bouwsector als geheel tentoon te spreiden," zo stelt Stone op plechtige toon.

China mag overigens het intellectueel eigendom van veel van deze innovatieve vloerenproducten op zijn conto schrijven, reden te meer om ze vrij te stellen van strafheffingen. De USTR heeft momenteel nog meer verzoeken om vrijstelling in behandeling.

(Vloerenplein, 15-11-2019)

Opnieuw goede CBS-cijfers 'wonenretail'

De winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment (+7,7 procent) en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+7,2 procent) realiseren in september opnieuw de grootste omzetstijging in het segment non-food, zo meldt het CBS vandaag. De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar groeit met 4,4 procent, praktisch gelijk opgaand met de detailhandel als geheel, die een plus van 4,6 procent neerzet in de laatste maand van het derde kwartaal. Rotsvaste uitschieters zijn de webwinkels (+17,1 procent) en zeker de multi-channelers (+29,1 procent).

omzet-retail-sep19

De winkels in meubels en woninginrichting sluiten het derde kwartaal af met (volgens nog voorlopige cijfers van het CBS) een plus van 8,7 procent (volume: +7,7 procent). In de kwartalen een en twee bedroeg hun omzettoename respectievelijk 4,7 en 9,2 procent.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder verkopers van parket, laminaat en kurk) komen in de metingen van het CBS tot een vooruitgang van 8,0 procent (volume: +8,0 procent) in het voorbije kwartaal. In de eerste twee kwartalen tekenden zij al 8,0 en 4,8 procent omzetgroei op.

Ter vergelijking: de cijfers van de INretail Woonwinkelmonitor (elders in het Nieuws van vandaag) laten voor de verzamelde woonbranche een omzetstijging zien van 7,4 procent in het derde kwartaal.

(Vloerenplein, 15-11-2019)

Veel animo voor traprenovatietraining PPC

Peter-BroekmanPraktijktrainer en chef monstermakerij Peter Broekman van de PPC.Ruim honderd mensen hebben de afgelopen weken de training 'traprenovatie' van en bij de PPC gevolgd. "Steeds meer klanten kiezen ervoor hun aanbod te verbreden met traprenovatie. Het is mooi om te zien dat er nu, in het vierde jaar op rij, nog steeds zoveel mensen deelnemen aan onze training," zo stelt Erik Brandt met tevredenheid vast.

Op de training wordt uitgebreid uitleg gegeven over het verkopen en correct installeren van traprenovatie. Dichte trappen, open trappen, Trenovo laminaatoplossingen, Natural Wood (eikenhout) - van alles komt aan bod. In de laatste reeks trainingen stond tevens een 'opfrisser' gepland, voor de mensen die de training al eerder hadden gevolgd maar nog eens dieper op de techniek wensten in te gaan.

PPC laat weten al hard te werken aan de trainingskalender voor volgend jaar. Hierop keren bovengenoemde trainingen zeker terug. Verder ontwikkelt de groothandel een aantal nieuwe en worden bovendien weer trainingen verzorgd in de filialen. Ten slotte gaat de PPC opnieuw met zijn leveranciers aan de slag voor de welbekende Bijspijkerdagen. Data en andere bijzonderheden volgen.

(Vloerenplein, 15-11-2019)

Forse stijging INretail Woonwinkelmonitor

De omzet van de woonbranche is in het derde kwartaal van 2019 fors gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2018, zo blijkt uit de jongste cijfers van de INretail Woonwinkelmonitor op de website van de branchevereniging.

Omzetontwikkeling-woonbranche-Q3Omzetontwikkeling woonbranche t.o.v. dezelfde periode van het voorgaande jaar. (Bron: INretail Woowinkelmonitor)

De woonbranche als geheel laat een omzetstijging zien van 7,4 procent. Alle segmenten eindigen flink in de plus, met bovenaan de gemengde zaken (+10,4 procent) en relatief onderaan de slaapspeciaalzaken (+6,1 procent). Bijna zes van de tien woonwinkels (59 procent) noteren een omzetstijging ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar.

Met een omzetgroei van 11,3 procent blijkt juli de beste maand te zijn geweest, augustus vlakte af naar een plusje van 1,4 procent, gevolgd door een toename van 6,0 procent in september. Ondanks de mooie stijgingen, zo plaatst de branchevereniging als kanttekening, moet wel in ogenschouw worden genomen dat juli, augustus en september vorig jaar behoorlijk tegenvielen qua omzetontwikkeling (met respectievelijk drie maal een krimp van 10,5, 0,8 en 7,8 procent).

Cumulatief (de omzetontwikkeling tot en met september) staat de woonbranche volgens de INretail Woonwinkelmonitor nu op 5,1 procent groei. De regio's zuid, west en de drie grote steden bewegen zich rond deze score. Oost zit er boven, noord flink onder.

"Het lijkt erop dat de trend 'verthuizen' (investeren in je bestaande woning) zich verder doorzet," zo luidt namens INretail het commentaar van Bert Jan van der Stelt bij de cijfers. Dit mede gezien de haperende indicatoren van de huizenmarkt en het consumentenvertrouwen. "Wel zien we stevige uitdagingen als het gaat om de uitlevering en het plaatsen/monteren van de producten die verkocht zijn. Levertijden lopen op, zeker in de arbeidsintensieve productgroepen zoals vloeren, raambekledingen en keukens." Kortom, de beschikbaarheid van goede interieurvakmensen begint volgens de branchespecialist 'Wonen' steeds meer een probleem te worden.

(Vloerenplein, 15-11-2019)

I4F, Unilin, Välinge beslechten geschillen

I4F-logo-unilin-valingeI4F heeft schikkingsovereenkomsten gesloten met zowel Unilin als Välinge. Dit houdt in dat alle juridische procedures tussen de partijen zijn afgedaan. Zij zullen zich terugtrekken uit alle hangende geschillen in de Verenigde Staten en Europa.

De afspraken dekken de producten die de zogenoemde 'nieuwe materialen' toepassen en voorzien zijn van een vergrendeling. De lijmvrij te installeren vloeren bevatten een kern op thermoplastische basis of op minerale basis, en zijn ook wel bekend als LVT, PVC, MFL (meerlaagse vloeren), WPC (waterproof polymer core), SPC (solid polymer composite), EPC (expanded polymer core), MgO (magnesium oxide), PP (polypropyleen) of PU (polyurethaan).

Opgemerkt wordt dat de diverse lopende geschillen tussen de partijen in de afgelopen vijf jaar hebben geleid tot voortdurende juridische onzekerheid, kosten en zakelijke risico's op de wereldwijde vloerenmarkt. Om een einde te maken aan de nadelige effecten op innovatie, investeringen en concurrentie, zijn de partijen overeengekomen hun geschillen te beslechten.

Unilin laat verder weten dat de klacht die hij bij de International Trade Commission (ITC) heeft ingediend blijft gelden voor partijen die er niet voor hebben gekozen hun bescherming uit te breiden tot de Unilin-octrooien. I4F op zijn beurt stelt op basis van de overeenkomst met Unilin het recht te hebben om ervoor te zorgen dat zijn licentienemers niet worden onderworpen aan de ITC-procedures die momenteel in behandeling zijn in de VS. Välinge voegt toe de enige eigenaar en licentiegever te blijven van zijn 5G- en 5G-i-technologieën.

(Vloerenplein, 13-11-2019)

<< Begin < Vorige 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo