banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-banner-10-24

nieuws
Meer web, meer algemene woninginrichters

Het aantal winkelvestigingen is de afgelopen tien jaar met ruim 11 procent gedaald, zo turft het CBS. Op 1 januari 2019 telde Nederland bijna 86 duizend fysieke winkelvestigingen. In 2010 waren dat er nog ruim 97 duizend.

non-foodwinkels-2019

Vooral non-food winkels zijn verdwenen, laat ook bijgaande grafiek zien. Van de 78 duizend vestigingen in 2010 waren er begin dit jaar nog 67 duizend over, ofwel 15 procent minder. De afname van het aantal fysieke winkels valt samen met de verdere groei van het online winkelen. Het aantal webshops is in de periode 2010-2019 verdrievoudigd tot 40 duizend. (Webwinkels van bestaande winkeliers tellen alleen mee wanneer ze op een ander adres gevestigd zijn dan de fysieke winkel).

Niet van alle soorten fysieke winkels daalde het aantal vestigingen. Zo nam het aantal tuincentra toe (terwijl het aantal bloemenzaken afnam) in het afgelopen decennium. Het aantal winkels in woninginrichting algemeen assortiment nam toe, net als het aantal warenhuizen (winkels met een breed algemeen assortiment). Ook winkels in mobiele telefoons en dergelijke schoten als paddestoelen uit de grond.

De tellingen van het CBS laten zien dat het aantal winkels in woninginrichting algemeen assortiment met 17,1 procent is gestegen tussen 2010 en 2019, namelijk van 1810 naar 2120. Tegelijkertijd daalde het aantal meubelwinkels van 2990 naar 2390. Voor het cluster winkels in vloerbedekking en vloerkleden, in oosterse tapijten en in gordijnen en vitrage, wordt door het CBS een huidig aantal van 1035 geturfd, na nog 1445 in 2010. De winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren zakken van 725 naar 630 in genoemde periode.

(Vloerenplein, 18-12-2019)

Unifloor op vier beurzen, eerst Domotex

Stand-Unifloor-DomotexStand van Unifloor op Domotex.Unifloor heeft voor het komende jaar de keuze laten vallen op een viertal specifieke vakbeurzen. De Deventer onderneming laat in januari zijn gezicht zien in Hannover op de Domotex, in mei in Den Bosch op de Renovatiebeurs en in september in Gorinchem op de Incoda en in Harrogate op The Flooring Show.

De exposant stelt telkens de presentatie van diverse noviteiten of nieuwe ondervloeroplossingen in het vooruitzicht en zorgt immer voor een live demonstratie op zijn stand. Op de komende Domotex toont Unifloor bovendien als bijzondere nieuwe ontwikkeling een webapplicatie waarmee de detaillist op een eenvoudige manier (vijf jaar) garantie kan aanvragen op ondervloeren van Jumpax.

(Vloerenplein, 18-12-2019)

Trainingen in alle vestigingen PPC

PPC-WijkPPC Wijk bij Duurstede trapt op 15 januari af met training RIGO Verffabriek.PPC begint het nieuwe jaar voortvarend met het inplannen van nieuwe trainingen in  de filialen Eindhoven, Amsterdam, Den Haag en in zijn hoofdvestiging te Wijk bij Duurstede.

De bijeenkomsten staan in het teken van, als eerste, RIGO Verffabriek (met als omschrijving: 'Aanzetvrij lakken: met de SKYLT producten van RIGO Verffabriek maak je zorgeloos de mooiste vloeren met SKYLT Overlakbare Kleurolie 2k #5050'). De data zijn 15 januari (Wijk bij Duurstede), 28 januari (Den Haag), 11 februari (Eindhoven) en 3 maart (Amsterdam);

Voorts Stauf ('Twijfelachtige ondervloer? Scheuren? Verzand? Stauf heeft de oplossing, éénvoudig - snel - gezonder! Kortom: de WEP-180'). De data zijn 20 januari (Amsterdam), 28 januari (Eindhoven), 4 februari (Wijk bij Duurstede) en 10 februari (Den Haag);

Als derde Thomsit ('Egaliseren op vloeren met vloerverwarming, het installeren van PVC, en toepassen van de juiste verlijming voor pvc stroken en tegels'). De data zijn 22 januari (Den Haag), 29 januari (Wijk bij Duurstede), 5 februari (Eindhoven) en 19 februari (Amsterdam);

En tot besluit PPC traprenovatie ('Alles over het verkopen en goed installeren van traprenovatie van Trenovo en Natural Wood, voor zowel nieuwbouw als renovatie. Breid je aanbod uit!'). De data zijn 27 januari (Amsterdam), 17 februari (Wijk bij Duurstede), 24 februari (Den Haag) en 2 maart (Eindhoven).

De trainingen duren van 18.00 tot ongeveer 21.00 uur en zijn naar goede gewoonte gratis (diner inbegrepen). Aanmelden loopt via de website van de organisator.

(Vloerenplein, 18-12-2019)

LayRed 55 wint Iconic Award

LayRed-55-is-in-de-prijzenLayRed 55 is in de prijzen gevallen.IVC Group heeft voor zijn LayRed 55 een 'Iconic Award 2020: Innovative Interior' ontvangen. De vloer werd uitgeroepen tot winnaar in de categorie 'Wall, Floor, Ceiling' vanwege de "uitstekende kwaliteit van het ontwerp". De onderscheidingen worden bepaald door een onafhankelijke vakjury en uitsluitend, zo stelt de prijswinnaar tot zijn genoegen vast, uitgereikt aan de top van de meubel- en interieurindustrie.

LayRed 55 is ontwikkeld door zijn eigen onderzoeksafdeling. Het ontwerp telt meerdere lagen voor de gewenste akoestische kwaliteiten in drukbezochte ruimtes en bij renovaties. "LayRed 55 is de enige plank die solide, maar toch geluiddicht en comfortabel is," aldus IVC. De prijsuitreiking (onder auspiciën van de Duitse Rat für Formgebung) is komende maand op de IMM 2020, de winnaars zijn daaropvolgend te zien bij de Kölnischer Kunstverein.

(Vloerenplein, 18-12-2019)

HMTX pakt flink uit bij debuut op Domotex

hmtx-industries-logoHet Amerikaanse HMTX Industries zal voor het eerst met zijn voltallige 'familie' van bedrijven acte de présence geven op Domotex 2020, van 10 tot en met 13 januari aanstaande in Hannover. De stand van HMTX bestaat uit twee verdiepingen van in totaal 380 vierkante meter en biedt onderdak aan Aspecta, Halstead, Metroflor en Teknoflor, alle merken die zich onder de paraplu van HMTX bevinden.

Bij de entrees van het beurscomplex van de Deutsche Messe zal HMTX al de aandacht op zich proberen te vestigen met reclametorens en -kubussen op groot formaat. Eenmaal binnen zien de bezoekers een groot videoscherm waarop de onderneming kond doet van zijn belangrijkste waarden, zoals die zijn gevat in het centrale thema 'What We're Made Of - People, Earth, Design and Technology'. "Er gaat nergens ter wereld iets boven Domotex," zo stelt Harlan Stone, CEO van HMTX Industries. "Wat op Domotex gebeurt, zet elk jaar de toon voor de wereldwijde vloerenbranche."

Aspecta belooft op de beurs diverse oplossingen voor het hospitality-segment te presenteren, kondigt de komst aan van de collectie Contours (interessant voor vormgevers om op een grotere schaal aan de slag te gaan met traditionele parketmotieven) en verzorgt alvast een preview van zijn nieuwe 'biobased' chloorvrije vloerbedekking. HMTX bemant stand C98 in hal 12.

(Vloerenplein, 16-12-2019)

Ook puike CBS-cijfers in oktober

De winkels in meubels en woninginrichting (+8,0 procent) en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+5,8 procent) hebben in oktober de grootste omzetstijging van alle winkels in non-food gerealiseerd, zo rapporteert het CBS vandaag. Het volume van beide clusters (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) is met precies dezelfde percentages toegenomen. Tot de winkels in dhz, keukens en vloeren worden onder meer de verkopers van parket, laminaat en kurk gerekend.

omzet-retail-okt19

De omzet van alle winkels in non-food ligt 4,1 procent hoger dan in oktober vorig jaar, bij een volumestijging van 3,1 procent. De detailhandel als geheel komt tot een vergelijkbare omzettoename van 3,9 procent. Webwinkels hebben in de tiende maand van het jaar 7,4 procent meer omgezet, multi-channelers daarentegen 18,2 procent meer.

(Vloerenplein, 13-12-2019)

Bondsdag voor verplichte meestertitel

CampagnebeeldCampagnebeeld van een petitie pro meestertitel.De Duitse Bondsdag heeft gisteren besloten om de verplichte meestertitel weer in te voeren voor een twaalftal ambachtelijke beroepen in de bouw, waaronder parketleggers, tegelzetters, installateurs van zonwering en woningstoffeerders. Woordvoerder Felix Pakleppa van het Zentralverband Deutsches Baugewerbe (ZDB) is tevreden met het deels terugdraaien van de liberalisering van eerder deze eeuw. "Met de beslissing van vandaag maakt de Bondsdag ambachten en middelgrote bedrijven in de bouwsector sterker: de meestertitel is essentieel om de kwaliteit en veiligheid van werkzaamheden in de bouw en de beroepsopleiding te handhaven. We verwelkomen om deze reden met nadruk het gegeven dat voor sommige beroepen vandaag een nieuwe mijlpaal is bereikt op weg naar het opnieuw invoeren van de verplichte meestertitel." Pakleppa roept nu de Bondsraad op om ook in te stemmen met het wetsvoorstel. "Zodoende kan een ​​politieke fout uit de jaren 2003/2004 worden rechtgezet."

Ook het Bundesverband Parkett und Fußbodentechnik (BVPF) reageert content. "De herinvoering van de meesterverplichting komt tegemoet aan de bescherming van de consument en zal leiden tot weer hogere aantallen in het onderwijs en meer meesterproeven in het ambacht van de parketlegers," aldus voorzitter Peter F. Fendt. De herinvoering van de meestertitel als toelatingseis toont volgens de BVPF aan dat de wetgever de gekwalificeerde opleiding, de consumentenbescherming en de bescherming van cultuurgoederen (zoals restauratiewerk aan historische parketvloeren in kastelen en dergelijke, red.) serieus neemt. Volgende week neemt de Bondsraad een besluit. Naar het zich laat aanzien, wordt de meestertitel dan op 1 januari 2020 weer van kracht.

(Vloerenplein, 13-12-2019)

Bauwerk en Skygate op Masters of LXRY

Het-Zwitserse-topmerk-BauwerkHet Zwitserse topmerk Bauwerk Parkett en de Nederlandse aanbieder van stalen binnendeuren Skygate tonen op Masters of LXRY wat het samenbrengen van hun producten kan betekenen voor de inrichting van een ruimte.Bauwerk Parkett en Skygate nemen samen weer deel aan het evenement Masters of LXRY. De vier dagen durende lifestylebeurs 'op niveau' gaat vandaag van start in de Amsterdamse RAI. 'The LOVE Edition' is dit jaar het thema, wat zoveel wil zeggen, kort samengevat, als liefde voor vakmanschap en de gedrevenheid om uit te blinken.

Lisa Klaassen van exclusief distributeur PPC vindt het thema goed passen bij 'haar' merk Bauwerk Parkett. "We staan al voor de vierde keer op deze beurs, waar we de hoogwaardige kwaliteit en luxe uitstraling van deze echt houten parketvloeren laten zien," zo verklaart de directeur. "De waardering van de bezoekers is groot, vorig jaar werd onze stand zelfs met een 'Visitors Award' beloond! Samen met Skygate hebben we een kleurrijke en opvallende stand neergezet en hopen we hem dit jaar weer in de wacht te slepen!"

Skygate en Bauwerk beloven de bezoekers - ook nu onder het motto 'stylish doors & matching floors' - een uitgebalanceerd samenspel tussen licht, ruimte en karakter te laten zien. Belangstellenden kunnen op de stand komen ervaren wat de juiste combinatie van respectievelijk stalen binnendeuren en hoogwaardige vloeren voor de sfeer en uitstraling van een interieur kan betekenen.

(Vloerenplein, 13-12-2019)

Anker op zoek naar strategische partner

ANKER LOGODe Duitse tapijtfabrikant Anker is al enkele maanden op zoek naar een strategische partner om aan boord te komen bij de ruim anderhalve eeuw bestaande onderneming uit Düren. De achtergrond hiervan, zo meldt vakblad BTH Heimtex in zijn online nieuwsvoorziening, betreft de stem van de familie Schoeller in de adviesraad, die beslissingen over de toekomst van de in 1854 opgerichte tapijtwever steeds lastiger zou hebben gemaakt. BTH Heimtex verwijst hierbij naar een bericht in de Aachener Zeitung, die onlangs de Chinese tapijttegelfabrikant OFC Commercial Carpet als potentiële koper noemde.

OFC zou een bod hebben uitgebracht om Anker geheel of in meerderheid over te nemen, een bewering die Anker overigens niet wilde bevestigen tegenover het vakblad. In de loop van het door Anker zelf geïnitieerde zogeheten Mergers & Acquisitions-procedé hebben evenwel verscheidene geïnteresseerde bedrijven uit zowel China als Europa zich bij Anker aangemeld als mogelijk toekomstig strategisch partner. Beslissingen hieromtrent zijn echter nog niet gevallen.

(Vloerenplein, 11-12-2019)

Groei export synthetische vloerbedekking

De wereldwijde export van tapijten en andere textiele vloerbedekkingen van door mensenhanden gemaakt (synthetisch) materiaal bedroeg 7.183,64 miljoen dollar in 2016 en bereikte 8.453,43 miljoen dollar in 2018, een percentuele groei van 17,68 procent in twee jaar tijd. Aldus blijkt uit recente gegevens van TexPro, de marktanalysetool van het platform Fibre2Fashion. Van 2017 op 2018 bedroeg de groei 8,66 procent. Naar verwachting zal de gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) 8,48 procent bedragen tussen 2018 en 2021, wanneer de teller op 10,791,10 miljoen dollar zal komen te staan.

In termen van volume wordt rekening gehouden met een gemiddelde jaarlijkse groei van de wereldwijde uitvoer van genoemde producten van 10,67 procent in deze periode, om uit te komen op totaal 1.763,61 duizend ton in 2021.

In geld gemeten waren China (3.071,15 miljoen dollar), Turkije (2.066,03 miljoen dollar), België (982,95 miljoen dollar), Nederland (437,85 miljoen dollar) en Iran (374,41 miljoen dollar) de belangrijkste exporteurs van tapijten en andere textiele vloerbedekkingen uit synthetisch materiaal over de hele wereld in 2018, samen goed voor welgeteld 82,01 procent van de totale uitvoer. Dit vijftal werd gevolgd door India (292,39 miljoen dollar), VS (240,45 miljoen dollar), Duitsland (142,48 miljoen dollar) en Canada (97,75 miljoen dollar).

Het opmerkelijkste groeitempo in de uitvoer, bij de belangrijkste exportlanden, werd tussen 2013 en 2018 opgetekend door China (158,25 procent), Iran (40,73 procent) en Turkije (15,96 procent), aldus TexPro/Fibre2Fashion.

(Vloerenplein, 11-12-2019)

Vloerenverkoop heeft baat bij renovatie

In geld gemeten zal de wereldwijde vloerenmarkt de komende jaren met jaarlijks gemiddeld 4,3 procent groeien. Het verkoopvolume zal naar verwachting met gemiddeld 2,4 procent per jaar groeien in de periode tot 2022, zo blijkt uit het onderzoek 'Floor Coverings 2019' van Interconnection Consulting. In totaal werd in 2019 wereldwijd meer dan 12 miljard vierkante meter aan vloerbedekking verkocht op de belangrijkste markten.

Floor-Coverings-2019-IC

De markt wordt voornamelijk aangejaagd door de renovatiesector, zo stellen de onderzoekers, die wereldwijd meer groei (+2,5 procent jaarlijks tot 2022) kent dan de nieuwbouwsector. Wat het verkoopvolume betreft, is China de afgelopen jaren 's werelds grootste markt voor vloerbedekking geworden en momenteel al meer dan twee keer zo groot als de voorheen dominante Amerikaanse markt. Bijna de helft van de totale afzet in de wereld wordt verbruikt op de Chinese markt. De VS is echter nog steeds de markt met het grootste omzetvolume, maar zal binnenkort ook op dit gebied spoedig door China worden ingehaald, zo tonen de prognoses aan. Er is een aantal redenen voor het uiteenlopen van de VS en China, zo weet Jan Hudak, auteur van de studie: "Enerzijds bestaan er verschillende voorkeuren voor materialen, voorts is de prijsgevoeligheid in China meer uitgesproken dan in de VS, maar natuurlijk is er ook het afwijkende prijsniveau in beide landen."

De Europese markt loopt sterk uiteen wat betreft de groeivooruitzichten. Terwijl Oost- en Midden-Europa een relatief dynamische groei laten zien, moet in West-Europa met slechts zeer geringe groeicijfers rekening worden gehouden, zo vervolgen de onderzoekers. De groei in Oost-Europa stoelt mede op een groeispurt in Rusland, aldus voorzien door Interconnection, voornamelijk als gevolg van een toename van de renovatieactiviteiten, waarbij evenwel in Rusland, zoals ook in China, de prijsgevoeligheid een belangrijke rol speelt en om die reden goedkope vloerensoorten er de voorkeur genieten.

(Vloerenplein, 09-12-2019)

Krimp afzet EPLF in 2019 wordt minder

Laminaatvloer-Meister-PremiumLaminaatvloer in eikenmotief van Meister, uit de Premium-collectie.In het voorbije kwartaal is de wereldwijde afzet van de bij de EPLF aangesloten ondernemingen weer gestegen, en wel met 3,4 procent. Dit betreft de hoeveelheid in hun Europese fabrieken gemaakte laminaatvloeren. Ook in West-Europa kon de afzet in deze periode worden verhoogd, met zo'n 1,9 procent. Aldus heeft de immer gedegen marktinformatieleverancier Euwid op een rijtje gezet in zijn pas verschenen special 'Bau & Innenausbau'. De stabilisatie die halverwege het jaar optrad, zal waarschijnlijk inhouden dat de afzet van de EPLF-leden in het volledige jaar 2019 niet zo sterk zal dalen als vorig jaar het geval was.

In 2018 kwamen de EPLF-leden tot een afzet van laminaatvloeren uit 'Europese productie' van totaal 453,5 miljoen vierkante meter, een flinke duikeling van 4,9 procent ten opzichte van de 477,0 miljoen vierkante meter van een jaar eerder. In de eerste helft van het lopende jaar verslechterde de toestand verder, getuige een forse terugloop van 6,3 procent. Op een krimp van 6,7 procent in het eerste kwartaal (West-Europa: -4,6 procent) volgde er een van 5,8 procent in het tweede (West-Europa: -5,7 procent).

Na de gunstige gang van zaken in het derde kwartaal, staat de totale afzet van de EPLF-producenten na negen maanden nu nog slechts 3,1 procent in het rood, op een totaal van afgerond 339 miljoen vierkante meter (West-Europa: -3,0 procent). Vooral in Noord-Amerika en Latijns-Amerika levert de EPLF flink in, in mindere mate ook in Azië. Op basis van de cijfers over negen maanden verwacht Euwid dat dit lopende jaar door de EPLF wordt afgesloten met een beperkte daling van ongeveer 1,9 procent tot circa 445 miljoen vierkante meter. De Europese markten zullen in 2019 uiteindelijk veel beter presteren dan de overzeese activiteiten. Het afzetvolume in Nederland van 18,3 miljoen vierkante meter in 2018, zal dit jaar naar schatting een klein beetje hoger uitpakken.

Wereldwijd lag de productie van laminaatvloeren in 2018 op 985 miljoen vierkante meter, zo blijkt uit een marktanalyse van decorpapiermaker Ahlstrom-Munksjö, aangehaald door Euwid. In 2010 lag het productievolume nog op 935 miljoen vierkante meter. Ahlstrom-Munksjö berekent zo een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van de globale laminaatproductie van 0,6 procent in de periode 2010 tot 2018.

Het aandeel van Europa ligt in beide jaren vrij stabiel op circa 60 procent. Tweederde van het wereldwijde totaal van afgelopen jaar komt overigens voor rekening van slechts tien fabrikanten. Met voorop de Kronospan-groep (Kaindl meegerekend), gevolgd de Swiss Krono-groep en Mohawk Industries. De Classen-groep en de Egger-groep vervolledigen de top vijf. De rest van de top tien bestaat uit Turkse en Chinese producenten.

(Vloerenplein, 06-12-2019)

Interfloor lanceert Satino-SDN

Satino-SDN-Comfortklasse-5Satino-SDN scoort klasse 5 op het vlak van comfort.Interfloor brengt momenteel de Satino-SDN op de markt, de Solution Dyed Nylon-versie van zijn uitlopende kwaliteit Satino-S. "Een ongelofelijk luxueus tapijt voor elke ruimte in huis," zo stelt de leverancier uit Zwartsluis. De vloerbedekking is uitgevoerd met honderd procent door-en-door-geverfd hoogwaardig Solution Dyed 6.0 Polyamide - Soft Yarn. "Dit veerkrachtige garen combineert de nieuwste garentechnologie met weelderige schoonheid waardoor deze tapijtkwaliteit uitermate 'soft to touch', 'stain resistant' en 'bleach cleanable' is," aldus Interfloor. Veelzeggend is dat Satino-SDN is ingeschaald in de (hoogste) comfortklasse 5.

De onderhoudsvriendelijke tapijtcollectie is verkrijgbaar in liefst zestien 'elegante' tinten (van bekoorlijk poederroze tot stijlvol zilvergrijs) die volgens de aanbieder gegarandeerd bleek-, vlek- en zonlichtbestendig zijn. Satino-SDN is geschikt voor intensief woongebruik, trappen en zwenkwielen. Met meer dan 1400 gram poolinzet per vierkante meter wordt Satino-SDN ook zeer geschikt geacht voor een luxueus karpet op maat.

Eind deze maand verwacht Interfloor overigens nog de Lexus-SDN te introduceren, als opvolger van de huidige Lexus. Voor begin 2020 staan voorts diverse nieuwigheden in het vinylaanbod op stapel en ook de komst van de als 'uitermate prestigieus' omschreven kwaliteit Brianza-SDN.

(Vloerenplein, 04-12-2019)

ING: woonwinkel plust 5,5 procent in 2020

De top 3 van groeiers in de retail zal komend jaar bestaan uit de segmenten online, supermarkten en wederom 'living', zo voorspelt het ING Economisch Bureau. De omzetgroei in de detailhandel als geheel zal ook volgend jaar 3 procent bedragen. De hogere koopkracht en de banengroei zijn belangrijke impulsen achter deze toename.

ING EBZ living

De omzetgroei in het segment 'living' (bestaande uit woonwinkels en doe-het-zelfzaken) zal naar verwachting in 2020 iets lager uitvallen dan de circa 7 procent van dit jaar, maar blijft met bij benadering 5 procent toch fors. Het segment is daarmee koploper in de non-food retail.

De koopkracht verbetert verder en door de krapte op de woningmarkt (er worden minder huizen gebouwd in 2020) zullen meer huurders en huizenbezitters besluiten te investeren in verduurzaming en woongenot dan in het kopen van een (nieuwe) woning, zo stelt de bank in het vooruitzicht.

Uitgesplitst verwacht de ING voor de woninginrichting een plus van 5,5 procent volgend jaar (2019: +7,5 procent) en voor de doe-het-zelf een plus van 4,5 procent (2019: +5,5 procent).

Precies een jaar geleden beweerde het ING Economisch Bureau overigens dat de enorme 'boom' voor de sector living voorbij was en voorspelde een terugval van de omzetgroei van zowel winkels in woninginrichting als winkels in doe-het-zelf naar nog slechts 2,0 procent. De boosdoener zou de daling van het aantal woningtransacties van vorig jaar zijn. Deze prognose zat er dus flink naast.

(Vloerenplein, 04-12-2019)

Leoxx lanceert vernieuwde Color Books

Reds-Blues-GreensReds, Blues, Greens, Greys en Browns.Leoxx lanceert, ruim twee jaar na de vorige update, zijn volledig vernieuwde collectie kamerbreed tapijt en karpetten in de nieuwe Color Books. De in Houten gevestigde leverancier van projectvloeren presenteert de collectie in vijf nieuwe kleurboeken: Reds, Blues, Greens, Greys en Browns. Als bijzonderheid geldt dat de presentatie van verschillende kwaliteiten is gebundeld per kleurgroep, als alternatief voor de traditionele, productgerichte benadering.

De interieurarchitect en -ontwerper is zodoende niet direct gebonden aan een bepaalde kwaliteit, maar krijgt inspiratie voorgeschoteld vanuit de afzonderlijke kleurgroepen met allerlei mogelijkheden in structuren, patronen en materialen. Het kleuraanbod is breed en bovendien specifiek ontwikkeld voor de Nederlandse markt. De collectie (met inbegrip van de Barcode, de klassieker met streepjescode-patroon) laat zich voor het overige prima combineren met de collecties harde vloeren van het bedrijf.

(Vloerenplein, 04-12-2019)

Woningmarkt raakt barometer woonbranche

In november is de 'woonbranche economische barometer' weer ietsje in het rood beland. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit de maand af met een daling van ruim zes punten ten opzichte van de voorgaande maand, op een stand van minus 1,4. De grote boosdoener blijkt de woningmarkt.

baro-2019-11Gunstige omzetontwikkeling van woondetaillisten weegt niet op tegen het lagere aantal verkochte koopwoningen. (bron: marktdata.com)

Wel in positieve zin veranderd is de indicator van de omzetontwikkeling van woondetaillisten. De index van de omzetontwikkeling komt over het derde kwartaal uit op 10,0. Meer dan de helft (54 procent) van de woondetaillisten noteert in het voorbije kwartaal een toename van de omzet, tegenover ruim vier op de tien (44 procent) een daling. Dit is een verbetering ten opzichte van het tweede kwartaal.

De meegewogen indicator van het consumentenvertrouwen komt niet veel van zijn plaats in november, het producentenvertrouwen industrie is een klein puntje gedaald.

In de verslagmaand oktober daarentegen zijn volgens het CBS maar 15.717 bestaande koopwoningen verkocht, ofwel 16,4 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van de voorafgaande maand september werden 14,2 procent minder bestaande koopwoningen verkocht. De stand van minus 16,4 van de deelindicator van de woningmarkt betekent een daling van bijna 28 punten ten opzichte van september, toen hij nog met ruim 17 punten was gestegen.

(Vloerenplein, 04-12-2019)

Heditex content met participatie MKB Fonds

Van-links-naar-rechts-HeditexVan links naar rechts: Jordy Streng (MKB fonds), Jasper Ringelberg (Heditex), Henri Sluimer (Heditex), Thomas Wals (MKB fonds) en Rob Dobbelstein (Heditex).Heditex is een echt familiebedrijf, opgericht in 1976 door Dirk Sluimer. Sinds 1989 hebben zoon Henri Sluimer en schoonzoon Rob Dobbelstein het bedrijf van Dirk overgenomen. In de afgelopen 30 jaar hebben Sluimer en Dobbelstein het bedrijf verder uitgebreid, zowel wat betreft het assortiment als het personeel. Vandaag de dag is Heditex uitgegroeid tot een specialist in levering aan de parketzaken, het gordijnatelier, zonweringbedrijven en de woning- en projectinrichting. Heditex levert zowel merken van derden als de inmiddels bekende eigen merken Bodiax (PVC-vloeren), HR Design (raamdecoratie) en DCS (roeden en rails). Heditex wordt gezien als een one-stop-shop voor haar circa 1100 actieve klanten. Door uitbreiding van het assortiment is de omzet de laatste vijf jaar sterk gegroeid.

Heditex heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt onder leiding van de huidige directie. Door de leeftijd en wens van beide aandeelhouders en het feit dat er binnen de familie geen ambitie is om het bedrijf van hen over te nemen, zochten Henri Sluimer en Rob Dobbelstein een partner met kennis van handelsbedrijven. Op deze wijze wilden zij een geleidelijke bedrijfsopvolging realiseren, met daarbij de continuïteit van het bedrijf en de werknemers voorop. Deze is gevonden in MKB Fonds, maar daarnaast is ook operationeel directeur Jasper Ringelberg toegetreden als aandeelhouder.

Rob Dobbelstein en Henri Sluimer: "Deze participatiemaatschappij heeft een uitgebreid trackrecord als het gaat om participeren in handelsondernemingen en een investeringsteam waarmee wij kunnen sparren, en die ons en ons team ondersteunen op het gebied van bedrijfsopvolging en groei. Daarnaast zijn wij ook heel blij dat Jasper Ringelberg als aandeelhouder toegetreden is. Hij is ruim 20 jaar bij ons in dienst en van grote waarde voor het bedrijf."
Voor het jaar 2020 heeft Heditex een aantal mooie uitbreidingen op het programma staan. Bodiax PVC vloeren zal in het voorjaar uitgebreid worden met een drietal nieuwe collecties. Maar ook met Meister vloeren brengt Heditex in het voorjaar een nieuw programma. Daarnaast breidt worden de eigen merken zoals HR Design en DCS rail en roede verder uitgebreid.

(Vloerenplein, 02-12-2019)

BVP tevreden over 2019

Logo-BVP-2019De Branchevereniging Projectinrichting (BVP) kijkt terug op een succesvol 2019 waarin ze nieuwe initiatieven heeft genomen op het gebied van werven en opleiden in de projectenbranche. "Er is een groeiende belangstelling om de opleiding interieurvakman vloer, raam en wandbekleding te volgen. Daartoe heeft de BVP ook actie ondernomen om een betere landelijke spreiding van opleidingsplekken te bewerkstelligen," aldus de BVP in een persbericht. Als resultaat is in het Zuiden vanaf januari aanstaande de opleiding in carrousel model te volgen aan het Summa college in Veldhoven. Samen met haar leden zal de BVP dit college zoveel mogelijk ondersteunen om een moderne en passende opleiding te verwezenlijken. Ook is een interne werkgroep bezig om een nieuwe benadering te vinden tot opleiden en samenwerken onder de leden projectinrichters.

Er zijn inmiddels ook eerste stappen gezet om ook in Noord Holland een opleiding van de grond te krijgen, zo meldt de BVP. "De eerste oriënterende gesprekken vinden momenteel plaats in Amsterdam. Bij de beide initiatieven is ook de organisatie INretail betrokken om hierdoor een breed draagvlak te creëren voor het werven van leerlingen en de instroom van vaklieden die willen worden omgeschoold." Inmiddels is de BVP gegroeid naar een vereniging met meer dan 100 leden en vervult ze een actieve en gerichte functie om de branche naar een hoger plan te brengen. "De Branchevereniging Projectinrichting geeft blijk van vertrouwen in de toekomst en heeft inmiddels hoog gekwalificeerde leden zowel in de uitvoering van projecten, het onderhoud en de levering van goederen en diensten voor de projectensector." De actuele ledenlijst van de BVP is te vinden op www.bvprojectinrichting.nl

(Vloerenplein, 02-12-2019)

Cotap introduceert laminaat met betonlook

Ambiant-laminaat-betonAmbiant Laminaat Beton collectie van Cotap."Benieuwd hoe je een stoere, robuuste industriële look kunt creëren? Industrieel wonen is makkelijker dan je denkt met de nieuwe Ambiant Laminaat Beton collectie," aldus Cotap in een persbericht. Het nieuwe product, dat de voordelen van laminaat met de uitstraling van beton combineert, is verkrijgbaar in een tegel van 60x120 cm. De betoncollectie is in vier trendy kleuren leverbaar: grijs, taupe, lichtgrijs en donkergrijs. "Perfect te combineren met houten meubels, zodat men toch die extra warmte en sfeer toevoegt aan het interieur."

De Beton collectie kenmerkt zich door een natuurgetrouwe uitstraling. Dankzij de extreem harde toplaag en klasse 33 is de nieuwe laminaatcollectie volgens Cotap geschikt voor projectmatig gebruik. "Het laminaat is waterbestendig en daarom goed toepasbaar in bijvoorbeeld de keuken. De collectie heeft bij huishoudelijk gebruik een garantie van 35 jaar."

(Vloerenplein, 02-12-2019)

Bestelmogelijkheid entreeticket DOMOTEX 2020

Foto-Deutsche-Messe-HannoverFoto: Deutsche Messe, Hannover.Van vrijdag 10 tot en met maandag 13 januari 2020 is Hannover 'the place to be' om zich te laten inspireren door de allernieuwste producten, innovaties en toepassingen op het gebied van vloeren. Ruim 1.500 internationale bedrijven tonen hun nieuwste materialen, technieken en systemen. Met het thema ATMYSPHERE richt DOMOTEX zich op ideeën en ontwikkelingen op het gebied van gezondheid en duurzaamheid. Thema's als akoestiek, 'green living' en 'sustainable flooring' besteden aandacht aan milieuvriendelijke materialen en productieprocessen. Het vierdaagse beursprogramma omvat tevens een breed scala aan presentaties door gerenommeerde architecten, interessante fora en 'live-action zones'.

Via www.domotex.de/ticketregistration is het mogelijk een entreeticket voor DOMOTEX 2020 te registreren. Wanneer men de ticketcode b9CEK invult, is de beurstoegang (na registratie) gratis. Men ontvangt het ticket vervolgens op het opgegeven e-mailadres. Klik op de navolgende doorlink om te reserveren:
www.domotex.de/ticketregistrierung

(Vloerenplein, 02-12-2019)

Peter Kuipers van mFLOR naar Rinos

Peter-Kuipers-2018Peter Kuipers.Peter Kuipers vertrekt eind dit jaar bij mFLOR, aanbieder van PVC designvloeren, om per 1 januari aan de slag te gaan bij Rinos, ook daar in de functie van algemeen directeur. Kuipers neemt de algehele leiding op zich van de in Genemuiden gevestigde specialist in schoonlooptapijt en wordt tevens verantwoordelijk voor commercie en marketing. Klaas Arjen van der Linde en Gerrit Wiggers zullen hem in zijn werkzaamheden ondersteunen, als respectievelijk financieel directeur en operations directeur.

"Peter heeft gedurende zijn loopbaan internationale ervaring op het gebied van schoonloopmatten en hoogwaardige vloeren opgedaan. Ook heeft hij eerder een familiebedrijf geleid," zo stelt Rinos in zijn bericht aan de pers. "De aandeelhouders hebben er daarom alle vertrouwen in dat Peter in staat zal zijn om de ingezette strategie van Rinos, het zijn en blijven van een belangrijke speler in de markt van hoogwaardige entreematten, voort te zetten en uit te bouwen."

Kuipers neemt de functie van algemeen directeur over van Martin Mulder. Martin en Harm Mulder laten weten als bestuurders van de holding en als aandeelhouders nauw betrokken te blijven bij het familiebedrijf. "Wij wensen Peter veel succes toe om ons familiebedrijf te leiden en de onderneming verder te ontwikkelen," zo besluiten zij namens Rinos.

Eef van Leusden, mede-eigenaar van mFLOR: "Helaas gaat Peter ons na acht jaar verlaten. Samen kunnen we terugblikken op een bijzonder mooie samenwerking, waarin we veel met het bedrijf en onze merken mFLOR en Solcora hebben kunnen realiseren." Tot slot het commentaar van Peter Kuipers zelf: "Na acht jaar ga ik vertrekken bij mFLOR, waar ik met veel plezier en passie heb gewerkt. In die jaren hebben we met z'n allen diverse mooie ontwikkelingen gerealiseerd, waar ik met trots op terugkijk."

(Vloerenplein, 29-11-2019)

Headlam brengt Amore

AmoreAmore.Headlam introduceert met Amore een tapijt dat niet alleen bijzonder zacht aanvoelt en een gevoel van comfort biedt, maar bovendien ook geschikt is voor de bekleding van de trap. De groothandel adviseert tevens om van dit tapijt met zijn levendige vleug een groot vloerkleed te laten maken, niet in het minst om het geluid te dempen in een ruimte waar een harde vloer ligt.

Amore is voorzien van een aantrekkelijk kleurenpalet. Van het als trendkleur teruggekeerde oud roze, tot een iets toegankelijker amandelkleur of een donkerder bruin. Koele tinten, aangeraden voor combinaties met zwart staal of planten, zijn eveneens leverbaar, met speciale vermelding van een vergrijsd blauw. Amore komt op vier meter breed en heeft een adviesverkoopprijs van op een stuiver na 180 euro per strekkende meter.

(Vloerenplein, 29-11-2019)

Eerste dealers Sense ontvangen display

sense-uitstraling-onbewerktSense PVC-vloeren hebben de uitstraling van onbewerkt hout. (foto: Sense)De eerste dealers van Sense PVC zijn de afgelopen weken voorzien van boek- en/of tegeldisplays. De levering mocht op een enthousiaste ontvangst rekenen, zo bericht de exclusief distributeur PPC. Op een overzichtelijke manier kunnen verkopers hun klanten zo de vele legmogelijkheden en decors laten zien, inclusief de nieuwe ultramatte met een glansgraad tussen de 2 en 4. De aantrekkelijke vloeren hebben de uitstraling van onbewerkt hout en een antislipwaarde van r10. Door de 10 dB-geluidsreductie zijn alle Sense SPC-clickvloeren ook bijzonder geschikt voor toepassing in appartementen.

Alle dealers staan vermeld op www.sensepvcvloeren.nl. Op de site kunnen consumenten het dichtstbijzijnde verkooppunt vinden en samples aanvragen. PPC stuurt de stalen eerst naar de winkel. De consument haalt zijn aanvraag daar op, wat de dealer direct een mooie kans biedt om tot verkoop over te gaan.

Sense PVC is voorzien van het REACH-certificaat, wat betekent dat de vloeren volgens Europese maatstaven zijn geproduceerd en geen onzuivere stoffen bevatten. De producten zijn volledig recyclebaar en ook om die reden milieuvriendelijk.

PPC laat voorts weten de meeste Sense PVC-vloeren uit voorraad te leveren. Dit houdt ook in dat de '4-uursgarantie' van toepassing is. Bij productiefouten belooft de groothandel binnen dit aantal uren vervangend materiaal op de werkvloer te leveren. Bij PPC is Sebastiaan Hermsen (mobiel: 06-14873999) contactpersoon voor belangstellenden.

(Vloerenplein, 29-11-2019)

Balta verkleint ecologische voetafdruk

Karpet-uit-het-gamma-van-BaltaKarpet uit het gamma van Balta. (foto: Balta)Balta laat weten zijn transportgerelateerde CO2-uitstoot drastisch te hebben verlaagd, met bijna driekwart zelfs, dankzij de overstap naar binnenscheepvaart. Het aantal wegkilometers van zijn toeleveringsketen voor grondstoffen is sterk teruggeschroefd.

Sinds medio augustus worden zo'n 1500 van de 2000 inkomende containers met grondstoffen vanuit de haven van Antwerpen naar de Belgische vestigingen over de binnenwateren vervoerd in plaats van over de weg. Hierdoor wordt een retourrit over de weg teruggebracht van 208 km tot slechts 6 km. Zo schroeft Balta het aantal wegkilometers voor deze containers met grondstoffen op jaarbasis met liefst 97 procent terug, van 312.000 km naar slechts 9.000 km. Dankzij het transport over water zal de CO2-uitstoot op deze transporten met welgeteld 72 procent dalen, wat neerkomt op 257 ton per jaar.

"De overschakeling naar transport over water brengt weinig financiële voordelen met zich mee," verklaart Geert Vanden Bossche, marketingdirecteur van de tapijtgroep. "De overstap op grondstoffenvervoer over water is vooral ingegeven door milieuoverwegingen, aangezien de CO2-reductie te belangrijk is om aan ons voorbij te laten gaan."

(Vloerenplein, 27-11-2019)

COREtec content met debuut in Brussel

Stand-van-USFloors COREtecStand van USFloors/COREtec op Dag van de Afwerking.USFloors/COREtec laat weten tevreden te zijn over zijn eerste deelname aan de Dag van de Afwerking in Brussel. "Een schot in de roos," zo stelt de exposant, die constateert dat de aandacht van het vakpubliek uitging naar zowel nieuwe collecties (Visgraat en Proplus) als bestaande gamma's (Naturals, Megastone en Essentials). Ook de nieuwe plint en de onderhoudsproducten werden naar eigen zeggen met het nodige enthousiasme onthaald. "Er waren zeer boeiende gesprekken met tal van plaatsers, installateurs, schilders, aannemers... kortom de aanwezige vakmensen," aldus het vloerenbedrijf uit Waregem. "De eenvoudige en snelle plaatsing van de COREtec-vloeren op de bestaande ondergrond zonder egalisatie werd als een enorm pluspunt beschouwd, evenals de dikte van de vloer van acht millimeter met een onderlaag van kurk."

De twaalfde editie van de Dag van de Afwerking vond gisteren plaats in de Brussels Kart Expo. Een slotbericht was per vandaag nog niet voorhanden. Vorig jaar turfde organisator Confederatie Bouw zo'n 4200 aanwezigen. Vooraf aan de editie van gisteren noteerde men evenwel al bijna 5000 voorinschrijvers. Op de exposantenlijst stonden verder onder meer Lecol, Ciranova, Bona, Rubio Monocoat, Bostik, Kerakoll Benelux, Uzin Utz België, Lamett, Mapei, Pergo, Festool, Rigo Verffabriek en Holz Bois.

(Vloerenplein, 27-11-2019)

Plussen, maar ook minnen, voor Victoria

Geoff-Wilding-victoria-logoGeoff Wilding, executive chairman Victoria Plc: 'Zowel omzetgroei als marge-groei, in uitdagende marktomstandigheden'.De van huis uit Britse vloerengroep Victoria Plc heeft in zijn tot eind september lopende eerste halfjaar een omzet van 316 miljoen pond (circa 370 miljoen euro) geboekt, een toename van 16 procent ten opzichte van de 273 miljoen pond van vorig jaar. Een combinatie van organische groei en de bijdrage van de aankoop van Saloni (producent van keramische vloeren) vorig jaar ligt ten grondslag aan de omzetgroei. De tak 'UK & Europe soft flooring' boekt 4 procent omzetgroei tot 144 miljoen pond, terwijl 'UK & Europe ceramic tiles' met 49 procent aandikt tot 122 miljoen pond, met name vanwege Saloni. De divisie 'Australia' daarentegen geeft 6 procent omzet prijs, tot net geen 50 miljoen pond.

De onderliggende ebitda van de groep is met 29 procent toegenomen tot 58,5 miljoen pond, resulterend in een ebita-marge van 18,5 procent. Minder positief is dat hogere rentekosten als gevolg van de recente uitgifte van obligaties en de extra leningen voor de aankoop van Saloni (destijds voor 96,7 miljoen euro) leiden tot een krimp van de onderliggende winst voor belastingen met ruim 2 procent (van 28,2 naar 27,5 miljoen pond). Bovendien loopt de nettoschuld in de verslagperiode met zo'n 6 procent op tot 364,3 miljoen pond.

"Victoria heeft zowel omzetgroei als marge-groei gerealiseerd in de eerste helft van ons boekjaar 2020, in uitdagende marktomstandigheden. Naast deze organische groei hebben we ook een kleine aankoop verricht in Spanje, die, na het afronden van de integratie in het eerste kwartaal van volgend jaar, naar verwachting een meetellende bijdrage gaat leveren aan de winst van Victoria vanwege de operationele synergieën voortvloeiend uit de integratie," aldus topman Geoff Wilding.

"We waren ook verheugd om onze obligatie-uitgifte in juli met succes af te ronden, aangezien dit de groep voorziet van veilige langetermijnfinanciering ter ondersteuning van onze voortdurende organische en op acquisities gebaseerde groei." Wat het strategisch aankopen van bedrijven betreft, meent Victoria nog voldoende kansen te zien in zowel het VK als Europa, nadat evenwel eerst de meest recente acquisitie is geïntegreerd in de activiteiten van de groep. In augustus van dit jaar nam Victoria de Spaanse fabrikant van keramische vloeren Ibero Porcelanico over.

(Vloerenplein, 27-11-20190)

Expona Simplay 19db nieuw bij objectflor

Toepassing-Expona-Simplay-19dbToepassing Expona Simplay 19db. (foto: objectflor)Objectflor vraagt aandacht voor zijn nieuwe Expona Simplay 19db-collectie, een van vier akoestische collecties die onder de merknaam Expona op de projectenmarkt worden gebracht. Expona Simplay 19db wordt door de aanbieder uit Keulen, een dochterbedrijf van het Britse James Halstead Flooring, voorgesteld als zijn 'nieuwe generatie loose-lay designvloeren'. Dankzij de bijzonderheid van een geïntegreerde IXPE-isolatielaag bieden ze een meer dan goede geluidsisolatie.

"Met deze verbeterde geluidsisolatie van 19dB komen de loose-lay designvloeren dicht bij dunne vloerbedekking," zo stelt het bedrijf. "Dit nieuwe voordeel maakt de tegels en stroken nog interessanter voor toepassingen waar een vloer intensief wordt gebruikt, want geluiden planten zich nu minder voort naar aangrenzende of eronder liggende ruimtes." De vinylvloeren hebben een opbouwhoogte van vijf millimeter, een toplaag van 0,55 millimeter en zijn leverbaar in twaalf decors met hout- en betonlooks.

Vloerenplein, 27-11-2019)

Nieuws van Quick-Step bij Peitsman
SignatureSignature.
Impressive-PatternsImpressive Patterns.
PulsePulse.

Peitsman heeft interessant nieuws van Quick-Step te melden. Zo worden aan de laminaatcollectie de innovatieve series Signature en Impressive Patterns toegevoegd. Voorts krijgt de PVC-collectie uitbreiding met een aantal nieuwe kleuren.

Van de Signature-serie stelt Peitsman onomwonden dat deze een nooit eerder in laminaat vertoonde natuurlijke uitstraling heeft. De ingeperste voeg, bekend van de reeksen Impressive en Majestic, gaat in het geval van Signature nog een stapje verder. De structuur van het hout loopt immers door in de voeg, waardoor deze in nog hogere mate natuurgetrouw is. Verder is het oppervlak van de plank voorzien van een extra realistische afwerking. De achttien kleuren zijn bovendien alle voorzien van Hydroseal, waarmee vierentwintig uur waterbestendigheid kan worden gegarandeerd.

De laminaatserie Impressive Patterns betreft een bijzondere plank die zich aan de hand van de legwijze in verschillende patronen laat plaatsen. Men kan twee kleuren in een motief 'Royal Oak' leggen. Evenzo kan een viertal kleuren in een Hongaarse punt of een diamantpatroon worden gelegd. Ook Impressive Patterns is voorzien van Hydroseal. Aangezien deze vloer geen ingeperste voeg heeft, geeft Quick-Step de garantie dat hij twaalf uur watervast is.

De Quick-Step PVC-collectie wordt uitgebreid met zes kleuren in de serie Pulse. Alle kleuren zijn vanaf nu ook beschikbaar in de Rigid-uitvoering, waarmee genoemde collectie nu in zijn geheel in deze variant leverbaar is. En voorts in de click-uitvoering en de plakversie ('glue down'). De Rigid-vloeren worden aangeprezen als sterk, zacht, warm en stil. Men kan deze op de juiste ondervloer zelfs plaatsen over vloeren die niet geheel egaal zijn dankzij de massieve vinylkern met glasvezelversterking, zo besluit de groothandel.

(Vloerenplein, 25-11-2019)

Tarkett zet belangrijke 'circulaire' stap
Giulio-Bonazzi-tarkettGiulio Bonazzi, CEO bij Aquafil: "We zijn er trots op Tarkett te kunnen helpen in de laatste etappe van de reis naar het sluiten van de kringloop van de tapijttegelproductie."
Het-sluiten-van-de-kringloop-Fabrice-Barthemely-tarkett"Het sluiten van de kringloop is een 'team effort' en we nodigen onze klanten uit om mee te doen via ReStart, ons terugname- en recyclingprogramma voor vloeren," aldus Fabrice Barthélemy.
Het-door-TarkettHet door Tarkett's recyclingcentrum gegenereerde 'garen' voordat het naar Aquafil wordt verstuurd voor verdere verwerking.
Nieuwe-EcoBaseNieuwe EcoBase 'backing' productielijn.
Weergave-van-het-sluiten-vanWeergave van het sluiten van de kringloop.

Tarkett maakte gisteren zijn baanbrekende samenwerking met het Italiaanse bedrijf Aquafil wereldkundig. De speciaal hiervoor bijeengetrommelde internationale vakpers kreeg hoogstpersoonlijk uitleg van Fabrice Barthélemy, CEO Tarkett en van Giulio Bonazzi, CEO Aquafil, producent van polyamide 6 (nylon 6). Tarkett stelde op de persmeeting dat het bedrijf dankzij zijn partnerschap met Aquafil 'de kringloop van commerciële tapijttegels in Europa heeft gesloten'. "Het unieke recyclingcentrum van Tarkett in Waalwijk creëert twee stromen materialen die kunnen worden gerecycled. De grondstoffen die hieruit voortvloeien zijn van hoge kwaliteit en bruikbaar voor nieuwe producten."

Via de door Tarkett in zijn vestiging te Waalwijk ontwikkelde technologie kan men nu de twee belangrijke componenten van tapijttegels - garen en tapijtrug - scheiden, waarbij er volgens Tarkett meer dan 95 procent garenzuiverheid behouden blijft. "Dit niveau van puurheid is essentieel om het garen polyamide 6 (PA6) door Aquafil te laten recyclen en later te transformeren naar geregenereerd  ECONYL-nylongaren."

Ook de productiecapaciteit van EcoBase-tapijtruggen in Waalwijk is door Tarkett uitgebreid om te voldoen aan de groeiende vraag naar dit duurzame product.

In totaal is 100 procent van het PA6-garen van een tapijttegel met EcoBase-tapijtrug recyclebaar. Het PA6-garen en de tapijtrug worden gerecycled voor dezelfde doeleinden, zonder verlies van kwaliteit. Het recyclen van tapijttegels met EcoBase-ruggen van ECONYL-garen levert volgens Tarkett tot 84 procent meer CO2-besparing op ten opzichte van 'verbranding'.

Tarkett heeft ongeveer 15 miljoen euro geïnvesteerd in de initiatieven die zijn gericht op het sluiten van de kringloop van tapijttegels in Europa. "Samen met Aquafil versnellen we onze reis naar een circulaire economie en gaan we binnen onze branche aan kop in de vooruitgang van tapijtrecycling," zegt Fabrice Barthélemy. "Het werkelijk sluiten van de kringloop van vloeren is een belangrijke stimulans van onze strategie om natuurlijke grondstoffen te behouden en het milieu te beschermen."

Tarkett is al meer dan tien jaar afnemer van PA6- en ECONYL-nylongaren van Aquafil en maakt onder andere gebruik van ECONYL in zijn Desso AirMaster-tapijttegels. Nu is de cirkel van het partnerschap rond: Aquafil krijgt eerder gebruikt PA6-garen aangeleverd van Tarkett en verwerkt dit vervolgens tot nieuw geproduceerd ECONYL-garen.

Giulio Bonazzi, namens Aquafil: "We zijn er trots op Tarkett te kunnen helpen in de laatste etappe van de reis naar het sluiten van de kringloop van de tapijttegelproductie."

"Het sluiten van de kringloop is een 'team effort' en we nodigen onze klanten uit om mee te doen via ReStart, ons terugname- en recyclingprogramma voor vloeren," aldus Barthélemy.

"Tarkett speelt een actieve rol in deze nooit eerder vertoonde beweging onder innovatieve spelers, die zich inzetten om de ecologische voetafdruk van bouwmaterialen te verkleinen en de levensduur te verlengen. Door met ons te werken, krijgen klanten de kans om de juiste keuzes te maken en zo duurzame gebouwen en ruimtes te creëren voor de generaties na ons."

Tarkett is hiermee nu naar eigen zeggen de enige tapijtproducent in Europa die geverifieerd bewijs heeft van het sluiten van de kringloop binnen de tapijttegelproductie, zoals vastgelegd door de Environmental Product Declarations (EPD's) voor tegels met een EcoBase-rug.

(Voerenplein, 22-11-2019)

IVC partner in Broeinest Eindhoven

Broeinest-tijdens-DDWBroeinest tijdens DDW. (foto: Willeke Machiels)IVC Commercial is vanaf komende maand 'premium partner' van het Broeinest, de gewaardeerde materialenbibliotheek plus ontmoetings- en samenwerkingsplek voor (interieur)architecten en ontwerpers. De beroepsgroep kan in Eindhoven kennismaken en aan de slag gaan met het vloerenprogramma van de Belgische fabrikant, die een en ander op creatieve wijze belooft te zullen tentoonstellen. Stalen en documentatie zijn ruimschoots aanwezig. Begin volgend jaar brengt IVC er een nieuw concept, als opvolger van de constellatie 'Below the Surface' die te zien was op de New Materials Route tijdens de Dutch Design Week. Deze betrof een kunstzinnig patroon van tapijttegels, heterogeen vinyl, LVT en Studio Moods.

(Vloerenplein, 22-11-2019)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

allesovertapijt-logo