banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

rosevloerenpleinbanner

nieuws
Kwartaalomzet Mohawk stagneert per saldo

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey Lorberbaum: 'Flooring Rest of the World presteert goed, ondanks afzwakkende economieën'.Het Amerikaanse vloerenconcern Mohawk Industries heeft in het tweede kwartaal zijn netto-omzet (2,58 miljard dollar) praktisch vlak gehouden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst komt uit op 202 miljoen dollar, wel iets beter dan de 197 miljoen van een jaar eerder.

De divisie Global Ceramic heeft 3 procent meer omzet in de boeken bijgeschreven in het voorbije kwartaal. Flooring North America geeft daarentegen 7 procent prijs. Het segment Flooring Rest of the World steekt er fier bovenuit met 9 procent hogere verkopen, ter waarde van 643 miljoen dollar (15 procent meer op basis van constante valuta).

"Ondanks afzwakkende economieën, presteert het segment goed dankzij onze investeringen in productinnovatie, kostenverbeteringen en nieuwe activiteiten, waaronder LVT en tapijttegels in Europa en vinyl in Rusland," zo luidt het commentaar van CEO Jeffrey Lorberbaum over Flooring Rest of the World.

"Onze Europese laminaatactiviteiten groeien dankzij onze ongeëvenaarde oppervlaktetechnologieën en waterbestendigheid in onze premium Quick-Step- en Pergo-merken. Onze twee oorspronkelijke Europese LVT-lijnen presteren goed en verschaffen ons concurrentievoordelen. Onze nieuwe derde LVT-lijn is gedurende de periode aanzienlijk beter gaan draaien, met productiesnelheden, efficiëntie en opbrengsten die flink zijn toegenomen. De hogere output ligt ten grondslag aan nieuwe introducties die voor een uitbreiding van onze activiteiten zullen zorgen."

"De algemene omstandigheden op onze vloerenmarkten overal ter wereld zijn uitdagender geworden en de concurrentie is intenser," zo vervolgt Lorberbaum, alles overziend. "We zetten stappen om onze verkoop te verbeteren, onze kosten te verlagen, onze voorraden in de hand te houden en ons aanbod aan te passen. De Amerikaanse markt voor vloerbedekkingen is het moeilijkst en we nemen maatregelen om ons volume te vergroten en onze kosten te verlagen." Over het eerste halfjaar komt de netto-omzet van de groep uit op 5,03 miljard dollar, een klein procentje meer dan de 4,99 miljard uit het vorige boekjaar.

(Vloerenplein, 26-07-2019)

Interface: aandeel 'elastisch' een kwart

CEO-Jay-GouldCEO Jay Gould: 'LVT en rubber al goed voor ongeveer een kwart van de omzet'.Interface heeft in het tweede kwartaal 358 miljoen dollar omgezet, een groei van 26 procent vergeleken met de 284 miljoen een jaar eerder. De organische groei bedraagt 2 procent. "Onze strategie om uit te breiden in het elastische vloerensegment met hoge groei werpt zijn vruchten af, aangezien het LVT in het tweede kwartaal voor organische groei zorgde," zo verklaart CEO Jay Gould.

Het in augustus vorig jaar overgenomen nora (rubbervloeren) draagt 76 miljoen dollar bij aan de netto-omzet in het tweede kwartaal. In lokale valuta groeit nora met 11 procent in het voorbije kwartaal, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar als toen nog een zelfstandige onderneming.

Volgens topman Gould reageren zijn klanten met instemming op de stap die de tapijttegelmaker heeft gezet in de wereld van de elastische vloeren, te weten LVT en rubber. "Deze twee productlijnen zijn nu goed voor ongeveer 25 procent van onze omzet en beide zijn met dubbele cijfers gegroeid in lokale valuta."

Voor het gehele kalenderjaar mikt Interface op een organische groei van tussen 2 en 3 procent.

(Vloerenplein, 26-07-2019)

Vloerentak Forbo geeft omzet prijs

Forbo ExpoForbo Expo in Assendelft. (foto: Forbo)Voor de divisie Flooring Systems van Forbo is in het voorbije eerste halfjaar een voorlopig einde gekomen aan een periode van positieve ontwikkelingen. De netto-omzet van de vloerentak van het Zwitserse concern is uitgekomen op iets meer dan 438 miljoen Zwitserse frank, omgerekend 397 miljoen euro. Dit is een omzetdaling van 2,3 procent in lokale valuta. En zelfs 5,3 procent minder in de eigen munt, die sterker is geworden ten opzichte van de euro en het Britse pond.

De markten in Europa stonden voor een aantal uitdagingen, aldus de summiere verklaring van Forbo. Oost-Europa valt juist op door zijn positieve prestaties. De bouwsector in de VS vertraagt evenwel na de sterke resultaten in het voorgaande jaar, met teruggeschroefde of uitgestelde bestedingen in het onderwijs. Verder heeft de vloerentak last van een 'terughoudende' vraag in China. Australië, Japan en Zuid-Korea laten wel een positieve ontwikkeling zien. De activiteit bouwkleefstoffen binnen de divisie boekt in het algemeen een 'bemoedigend' genoemde omzetgroei.

Het bedrijfsresultaat (ebit) van de divisie neemt met 3,1 procent af tot CHF 56,6 miljoen, dit als gevolg van de omzetdaling en hogere kosten voor logistiek en personeel.

Voor de onderneming als geheel (waaronder ook Movement Systems) voorziet Forbo ook in de tweede jaarhelft een aanhoudend uitdagende gang van zaken, met een verdere economische vertraging in een aantal landen. Forbo zegt de zwakkere vraag tegen te gaan door gerichte maatregelen te nemen in verkoop/distributie en verdere efficiencyverbeteringen.

(Vloerenplein, 26-07-2019)

Halfjaarcijfers Tarkett kunnen beter

ceo-Barthelemy -plus-logoCEO Fabrice Barthélemy: 'Gemengde prestaties in het tweede kwartaal bevestigen dat we tegen moeilijkere marktomstandigheden aanlopen dan in 2018'.Het in Frankrijk gevestigde vloerenconcern Tarkett heeft in het voorbije eerste halfjaar een netto-omzet van 1412 miljoen euro geboekt, een op het oog gezonde toename van 7,2 procent vergeleken met vorig jaar. De organische groei bedraagt echter een bescheiden 1,3 procent in deze periode, en zakt zelfs af naar iets onder de nul in het tweede kwartaal. Daarbij moet volgens Tarkett wel worden aangetekend dat het tweede kwartaal van 2018 erg uitbundig was uitgevallen voor de vloerenverkoop. De best presterende tak binnen de groep is opnieuw Sports, met een organische groei ruim in de dubbele cijfers in de eerste helft van het boekjaar. Nederland presteert zonder meer naar tevredenheid van de Fransen.

De divisie EMEA (met als belangrijkste onderdeel Europa) komt tot een organische groei van 2,1 procent in het eerste halfjaar, en bereikt een omzet van 470,5 miljoen euro. Op een sterk eerste kwartaal, volgt in EMEA een krimp van de organische groei in het tweede kwartaal (-1,4 procent), grotendeels het effect van een kleiner aantal werkdagen. In het Verenigd Koninkrijk staat het tweede kwartaal in het teken van een algehele daling van de bouwactiviteiten en een negatieve draai qua volumes, volgend op ook hier een sterk eerste kwartaal, waarin veel klanten voorraden hadden opgebouwd in afwachting van de Brexit, zo geeft Tarkett als uitleg.

NeoCon-iD-MixonomiOp de grote designvakbeurs NeoCon werd Tarkett vorige maand onderscheiden met een prijs voor zijn creatieve modulaire LVT-opties, voor ID Mixonomi, dat oorspronkelijk is ontwikkeld voor EMEA.De uitkomsten voor Frankrijk en Duitsland hebben eveneens te maken met een lager aantal werkdagen dan vorig jaar, maar evenzo met moeilijkere marktomstandigheden dan een jaar eerder. Deze 'gemengde' gang van zaken wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een aanhoudend 'gedegen' groei in Scandinavië en Nederland. De LVT-producten in het segment zijn blijven groeien, maar volgens Tarkett wel in een langzamer tempo dan in voorgaande kwartalen. De vraag naar zakelijk tapijt vertoont naar eigen zeggen verbetering buiten het Verenigd Koninkrijk.

De aangepaste ebitda (bruto-bedrijfswinst) van het concern komt uit op bijna 112 miljoen euro in het eerste halfjaar, ofwel 7,9 procent van de omzet (marge vorig jaar: 8,8 procent). De nettowinst duikt van 28,7 miljoen in dezelfde periode vorig jaar naar nog maar 7,7 miljoen nu.

CEO Fabrice Barthélemy stelt in zijn commentaar vast dat op een sterk eerste kwartaal, een tweede volgde waarin de prestaties een gemêleerd beeld tonen. Voor de topman komt dit niet als een verrassing gezien de minder gunstige vergelijkingsbasis, maar het bevestigt volgens hem ook dat de handel wordt geconfronteerd met lastiger marktomstandigheden dan in 2018. Voor dit lopende jaar is voor hem ook duidelijk dat de handelsomgeving niet voor wind in de rug zal zorgen.

Barthélemy vertrouwt er tegelijkertijd op dat de onlangs gepresenteerde strategie ('Change to win') de winstgevendheid van de groep duurzaam zal verbeteren. "2019 is een overgangsjaar waarin we beginnen met de uitvoering van de eerste initiatieven van onze nieuwe strategie die in juni zijn aangekondigd. We verlagen onze kostenbasis, vereenvoudigen onze processen en richten onze organisatie op de behoeften van onze klanten."

(Vloerenplein, 24-07-2019)

Schönox diept het thema zekerheid uit
Bij-cement-of-gipsgebondenBij cement‐ of gips‐gebonden ondergronden is een voorstrijkmiddel zoals Schönox VD Fix inzetbaar als universele grondering.
Een-vlakke-ondergrondEen vlakke ondergrond is bij elastische vloerbedekkingen absoluut noodzakelijk.
Afgaand-op-het-inzetgebiedAfgaand op het inzetgebied en de te verwachten belasting moet voor de passende lijm gekozen worden.

Onder het motto 'zekerheid voor alles' brengt Schönox de noodzaak van een stevige en solide basis onder een goede vloerbekleding nog eens onder de aandacht. Werken met een compleet systeem biedt dan veel van de gewenste zekerheid, zo onderstreept het merk van Sika in een informatieve mededeling aan de pers.

Van tevoren, stap één, moet de ondergrond worden beoordeeld op geschiktheid, stabiliteit en uiteraard restvochtpercentage. Nakomend vocht moet immers altijd worden voorkomen, zo begint Schönox zijn advies aan de vakman. "Hiervoor is het nodig om naast de broodnodige kennis van ondergronden, bekleding en verwerkingswijze, ook te beschikken over de juiste producten. Daarbij is het raadzaam om producten van één producent te kiezen zodat er grote zekerheid bestaat over het gehele systeem en bijbehorende waarborg," zo wil de leverancier uit het Duitse Rosendahl beklemtonen.

Ten aanzien van egaliseren wordt opgemerkt dat niet in het minst bij elastische vloerbekledingen een vlakke ondergrond noodzaak is. "Bij cement‐ of gips‐gebonden ondergronden is een voorstrijkmiddel zoals Schönox VD Fix inzetbaar als universele grondering met zeer korte droogtijd. Daarna kunnen er zo nodig reparaties aan de ondergrond worden uitgevoerd met Schönox RM, een sneldrogende reparatiemortel."

De leverancier vervolgt: "Voor een gladde vloer met gelijkmatige zuigkracht zijn Schönox ZM (cementbasis) of Schönox AM (gipsbasis) de aangewezen egaliseermiddelen. En is er sprake van een zeer oneffen vloer, dan bieden de producten uit de Schönox HS‐serie (hybride egaliseermiddelen) uitkomst." Zelfs bij heel dikke lagen kan de vakman hierop al na achtenveertig uur verder werken.

Verder voorziet zijn programma in de geschikte lijmen, bijvoorbeeld om LVT te verlijmen. "Schönox Emiclassic is dan de meest universeel toepasbare dispersielijm met een inlegtijd van maar liefst twee uur. Deze alleskunner kan ook linoleum, rubber, heterogeen en homogeen PVC en uiteraard tapijt verlijmen. Als het nog sneller moet dan is een dispersielijm met vezels zoals Schönox Durocoll met dertig minuten inlegtijd de oplossing bij LVT‐stroken of tegels. Een hard‐elastische lijmril zorgt voor verbeterde stabiliteit van de stroken."

Wanneer sprake is van een te verwachten hoge, mechanische belasting of van extreme zoninstraling, dan oppert de leverancier het gebruik van zijn nieuwe Schönox Protect. "Deze hoogwaardige, één‐componenten SMP‐lijm laat zich als een dispersielijm verwerken, maar heeft de kleefkracht, stabiliteit en eigenschappen van een PU‐lijm. Zelfs bij zware belastingen of buitensituaties. Vieze handen en vervuilingen op de nieuwe bekleding zijn verleden tijd want lijmresten laten zich eenvoudig verwijderen. Door het grote toepassingsgebied van Schönox Protect is de inzet van een gebruikelijke PU‐lijm dan ook niet meer noodzakelijk," zo stelt het bedrijf.

Tot besluit herinnert Schönox eraan dat het op de juiste wijze aanbrengen en afwerken van de bekleding, naast ervaring en vakmanschap, de nodige kennis vergt. Daartoe biedt het bedrijf de vakman de mogelijkheid om een van zijn talrijke scholingen en demonstraties bij te wonen, om zo deze kennis aan te vullen, moeilijke thema's of vraagstukken te bespreken en ervaringen met andere vakmensen te delen. Belangstellenden kunnen terecht bij hun vertegenwoordiger voor meer informatie.

(Vloerenplein, 22-07-2019)

Kerakoll lanceert Keratech Eco HP4

De-egaline-kerakol-snelDe nieuwe egaline is snel uithardend. Geflexibiliseerd en gestabiliseerd met Advanced Flex Fiber. Met verlengde vloeitijd door de toegepaste HDE-technologie.Kerakoll brengt een nieuwe vezelgebonden egaline voor diktes van drie tot vijftig millimeter op de markt. De Keratech Eco HP4 (EN 13813 - CT C35 F9) wordt door de Italiaanse leverancier aangeprezen als een 'revolutionaire' zelfuitvloeiende egaline, voor binnen en buiten. Van toepassing zijn GeenBuilding Rating Eco3, EC1 PLus en Life Cycle Assessment/Carbon Footprint.

"Het nieuwe product is revolutionair te noemen vanwege zijn grote stabiliteit en maatvastheid, ook bij grotere diktes. Hij heeft een snelle begaanbaarheid, en een snelle droging. Hij is ook vezelgebonden," zo stelt Geert Wellink, Kerakoll GreenBuilding Area manager. "De HP4 heeft eenmaal uitgehard een mooie, lichtgijze kleur en is geschikt voor het vervolgens leggen van parket, minimaal drie millimeter."

Als primer dient te worden gebruikt de Primer A Eco voor zand-cement en anhydriet ondergronden, en de Keragrip Eco voor niet-absorberende (keramische) ondergronden en houtbasis-ondergronden. Voor dunnere diktes, minder dan drie millimeter, voor onder PVC, wordt de Keratech Eco Plus premium egaline aangeraden, die een fijnere korrelgrootte en afwerking heeft.

Het product is voor parketteurs en woningstoffeerders verkrijgbaar bij de vestigingen van de Plinten & Profielen Centrale. Op https://products.kerakoll.com/catalogo_dett.asp?idp=12413 is meer informatie te vinden en een Technisch informatieblad te downloaden.

(Vloerenplein, 19-07-2019)

Barometer woonbranche komt uit het rood

De 'woonbranche economische barometer', opgesteld door Van Es Marketing Services, is in juni opnieuw opgelopen. Hij sluit de voorbije maand af op de nagenoeg neutrale stand van minus 0,1. Dit betreft een verbetering van ruim twee punten ten opzichte van de voorgaande maand. De hogere stand wordt veroorzaakt door een toename van het aantal woningtransacties, een aantrekkend consumentenvertrouwen en 'minder negatieve' weekomzetmutaties van woondetaillisten.

barometer-juni-2019Een neutrale stand van de barometer duidt op noch een krimpende, noch een groeiende markt. (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten eindigt vijf punten hoger, om uit te komen op minus 11,7. Net geen kwart (23 procent) van de woondetaillisten noteert in juni een toename van de weekomzet, tegenover ruim een derde (35 procent) een daling. Ondanks de verbetering is de woondetaillist per saldo nog wel negatief over de verwachte omzetontwikkeling in de komende maand, zo nuanceren de onderzoekers.

De stemming onder consumenten is in juni verbeterd, aldus turft het CBS. Het consumentenvertrouwen belandt op 0, tegen minus 3 in mei, wat betekent dat er nu evenveel optimisten als pessimisten zijn. De koopbereidheid neemt eveneens iets toe in juni. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen gunstiger. Het producentenvertrouwen industrie is daarentegen verder afgenomen, van 4,7 in mei naar 3,3 in juni, zo meet het CBS. Dit is het laagste niveau in bijna drie jaar. Producenten zijn negatiever over de verwachte bedrijvigheid. Ook het oordeel over orderportefeuille en voorraden gereed product is minder positief.

In mei zijn tot besluit 19.708 bestaande koopwoningen verkocht, 8,1 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van april dit jaar werden 13,9 procent meer bestaande koopwoningen verkocht.

(Vloerenplein, 17-07-2019)

Minder Ierse, Britse winkels Carpetright?

Carpetright-conceptstore-2016Carpetright voorziet een inkrimping van het aantal verkooppunten in Ierland. De Britse vloerenketen exploiteert nu 19 winkels in het land, maar is van oordeel dat dit aantal "te ruim" is en streeft naar een verkleining "zo gauw de mogelijkheid zich voordoet." De onderneming blijf wel vertrouwen houden in Ierland, maar lijkt te gaan kiezen voor een aanwezigheid in het marktgebied van alleen nog de grote steden. In het tot eind april lopende boekjaar waren de Ierse activiteiten goed voor een omzet van 8,6 miljoen euro, een daling van 5,5 procent, en van 1,3 procent op like-for-like basis.

De vestigingen van Carpetright in Nederland, België en Ierland behaalden bij elkaar genomen een bescheiden plus van 1,9 procent in het boekjaar 2018/2019, zoals al bericht op deze site in het nieuwsitem 'Omzetverlies Carpetright UK, groei in Europa' van 26-06-2019. Het jaarverslag van de keten biedt wat meer inzicht in de ontwikkelingen per land.

Zo presteerde Nederland veruit het beste in het voorbije boekjaar. De winkels van Carpetright in ons land (nu 91) noteerden een omzet van 69,5 miljoen euro (2018: 66,9 miljoen), wat neerkomt op een absolute stijging van 3,9 procent en van 4,9 procent op een like-for-like basis. Dit werd volgens de Britten veroorzaakt door een toename van de verkoop van 'harde' vloeren, ondersteund door een nieuwe presentatie in de winkel. Deze aanpak laat het productaanbod bijeen zien, in een verscheidenheid aan presentatiethema's, die visualiseren hoe de vloerbedekking er thuis bij de klant zou kunnen uitzien, en hem helpt de juiste keuze te maken.

De Belgische winkels (momenteel 22) boekten een omzet van 18,7 miljoen euro, wat een absolute daling betekent van 1,6 procent, hoewel op vergelijkbare basis een heel kleine stijging van 0,3 procent. "We hebben vertrouwen in de vooruitzichten op lange termijn met relatief bescheiden investeringen," zo oordeelt de directie over onze zuiderburen.

Totaal was de divisie 'rest van Europa' goed voor een omzet van 96,8 miljoen euro, omgerekend 85,4 miljoen pond, en 1,9 procent meer dan vorig boekjaar in zowel euro's als ponden. Op like-for-like basis boekten de drie landen bij elkaar een omzetstijging van 3,4 procent over het hele jaar. In het eerste halfjaar bedroeg de toename 0,5 procent. In het tweede halfjaar (na het opheffen van problemen in het aanbod die verband hielden met de 'company voluntary arrangement' in het UK en na de installatie van een nieuw leiderschapsteam in de Benelux) was sprake van een like-for-like omzetgroei van 6,4 procent. In de eerste acht weken van het lopende boekjaar (de periode tot eind juni) bedraagt de like-for-like omzetgroei 4,3 procent in de rest van Europa.

In het Verenigd Koninkrijk noteerden de winkels like-for-like vorig jaar een krimp van 9,1 procent; minus 12,7 procent in de eerste jaarhelft, 'verbeterd' tot minus 5,4 procent in de tweede. Vooral het beddensegment in de winkels (goed voor bijna 21 miljoen pond) deed het tamelijk beroerd, afgaande op een like-for-like omzetverlies van 18,4 procent. De vloerbedekkingen (goed voor ruim 280 miljoen pond) gaven op vergelijkbare basis 8,4 procent prijs, absoluut 16 procent.

Op zijn thuismarkt exploiteert de keten nu 334 winkels, na het sluiten van 80 onrendabele in het kader van de CVA-procedure. Carpetright houdt er overigens rekening mee de komende twee jaar nog meer Britse winkels te moeten sluiten, ondanks de in de reorganisatie geboekte vooruitgang. Tegen de krant The Telegraph zei ceo Wilf Walsh onlangs dat tussen nu en 2021 nog eens 90 winkels zouden kunnen verdwijnen - onder de nieuwe, flexibelere voorwaarden die zijn overeengekomen met de huurbazen - mochten die niet in voldoende mate renderen.

(Vloerenplein, 17-07-2019)

Nederland zilver, brons op EK LVT leggen

De winnaar van het Europees kampioenschap LVT installeren, ofwel de beste in de finale van de 'European LVT Fitter of the year 2019', is de Engelsman Steve Sidney. Hij won afgelopen donderdag en vrijdag nipt van de Nederlandse deelnemers Anco Rijstenbil (tweede) en Tim Loonstra (derde). Sidney Braspenning en Dave Amweg, de andere twee deelnemers namens ons land, vielen met slechts twee en zes puntjes verschil net buiten het podium, waar zij in het gezelschap verkeren van de Britse deelnemers Gary Haigh, Daniel Jones en Joe Lockhart. Alle aanwezigen op de open dag bij het organiserende Floorskills Training Centre waren tevens jurylid.

Finalisten-van-het-EK-LVTDe acht finalisten van het EK LVT installeren, met winnaar Steve Sidney (6e van links) en de Nederlandse deelnemers Tim Loonstra (2e van links), Anco Rijstenbil (5e van links), Sidney Braspenning (geheel rechts) en Dave Amweg (gehurkt). (Foto met dank aan het Floorskills Training Centre, www.floorskills.co.uk)

Het Floorskills Training Centre zegt welgemeend 'well done' tegen iedereen die meedeed aan de competitie en roemt met name alle vloeren - 'absoluut geweldig' - die door de acht finalisten werden ontworpen en gelegd. Het opleidingsinstituut bedankt evenzo alle fabrikanten die de wedstrijd hebben ondersteund.

Medeorganisator WoonTotaal Academy in Zoetermeer vindt zonder meer dat de Nederlandse toppers trots mogen zijn op het resultaat en laat via Facebook weten het EK volgend jaar te zullen organiseren, en dan doen er wellicht ook Duitsers en Fransen mee. De Nederlandse sponsors van het evenement zijn Co-pro (het merk van Cotap voor alle vloertoebehoren), Dersimo, Estillon, F. Ball, mFLOR, Tarkett en Unifloor.

(Vloerenplein, 15-07-2019)

Omzet woninginrichting piekt in mei

De winkels in meubels en woninginrichting realiseren in mei de grootste omzetstijging binnen het segment non-food, zo meldt het CBS. Hun omzettoename bedraagt maar liefst 12,4 procent (volume: +11,6 procent). Ook de omzet van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder parket, laminaat & kurk) is gegroeid, en wel met 4,7 procent (volume: +3,0 procent).

omzet-retail-mei19

In de non-foodsector als geheel is de omzet met 3,5 procent toegenomen. De totale detailhandel heeft 3,1 procent meer omgezet dan in mei 2018. Daarnaast is online 19,6 procent meer omgezet in de vijfde maand van het jaar.

De plus 'in de dubbele cijfers' voor de winkels in meubels en woninginrichting in mei volgt op een omzetgroei van 6,9 procent in april en een van 4,7 procent in het eerste kwartaal. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren laten een plus van 8,0 procent in het eerste kwartaal volgen door een groei van 3,3 procent in april en bovengenoemde 4,7 procent in mei.

(Vloerenplein, 15-07-2019)

Whitepaper 'Duurzame Vloer' beschikbaar

Whitepaper-DuurzameVloerOSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten), VSR en Modint hebben het whitepaper 'Duurzame Vloer' opgesteld. In dit document is de beschikbare actuele kennis en ervaring op het gebied van professioneel omgaan met vloerbedekkingen gebundeld en samengebracht. De focus ligt hierbij op de textiele vloerbedekking, de grootste vloerbedekker in de zakelijke markt. Het gezamenlijke doel van de opstellers is om de kennis over tapijt, waaronder het belang van dagelijkse schoonmaak en periodiek onderhoud, in de gehele keten te optimaliseren. Klik hier voor de digitale versie van het whitepaper.

(Vloerenplein, 15-07-2019)

Next Level voor Evenementenhal Gorinchem

Werkzaamheden-aan-Next-LevelWerkzaamheden aan Next Level zijn al enige tijd aan de gang, oplevering volgt eind augustus.Evenementenhal Gorinchem investeert fors in een tweede beurshal, toepasselijk 'Next Level' gedoopt. Voorheen bestond het complex uit één grote beurshal op de begane grond. De tweede komt op de bovenverdieping, die door twee centrale roltrappen één-op-één verbonden raakt met de huidige. De feestelijke oplevering van het nieuwste 'paradepaardje' van Easyfairs is eind augustus.

"Next Level wordt een hypermoderne beurshal die multifunctioneel inzetbaar is. Zo zijn er meerdere beurzen die uit hun jasje zijn gegroeid. Zij kunnen nu verder groeien door uit te breiden naar de bovenverdieping. Ook biedt het mogelijkheden om meerdere beurzen en evenementen gelijktijdig te laten plaatsvinden," verklaart CEO Jeroen van Hooff van Easyfairs Nederland. Next Level wordt ook inzetbaar voor externe organisaties om galavoorstellingen, kleinschalige beurzen, bedrijfsfeesten en congressen te houden. Het eerste evenement dat gebruik gaat maken van de uitbreiding is inkoopbeurs TrendZ Najaar.

(Vloerenplein, 15-07-2019)

Intertap in beweging

Beurspresentatie-HoomlineBeurspresentatie Hoomline.Intertap Flooring is ook dit jaar present tijdens de InCoDa te Gorinchem die van zondag 15 september tot en met dinsdag 17 september gehouden wordt. Intertap zal daar onder de vlag van Hoomline een aantal vooruitstrevende innovaties en noviteiten op het gebied van laminaat, PVC en Lamelparket presenteren. "Het Full-Range Concept Hoomline zal verder geoptimaliseerd worden om zodoende de partners effectief van dienst te kunnen blijven zijn. Op dit moment zijn we nog druk bezig de laatste hand te leggen aan het 'fine tunen' van een aantal collecties waarbij de verwachting is dat de markt daarover zeer binnenkort verder wordt geïnformeerd," aldus het management van Intertap Flooring.

Ook op organisatorisch vlak is Intertap Flooring volop in beweging. Zo kondigt het bedrijf diverse wijzigingen aan bij zowel de binnendienst als de buitendienst. Daarnaast laat Intertap weten dat Gerard Kragten na 11 jaar trouwe dienst met ingang van 1 juli 2019 een nieuwe uitdaging buiten de branche heeft gevonden. "Namens het gehele team willen wij van deze gelegenheid gebruik maken om Gerard hartelijk te bedanken voor zijn inzet en toewijding en wensen hem dan ook heel veel succes met zijn verdere carrière."

Met het vertrek van Gerard Kragten vindt hierdoor een herindeling plaats van de regio's. Zo is vanaf juli 2019 accountmanager Dennis Prins (mobiel nummer +31 (0) 6 15511690, e-mail Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken ) verantwoordelijk voor de regio Utrecht-Gelderland. "Dennis heeft ruime ervaring in de vloerenbranche en wij zijn dan ook van mening dat zijn komst verder zal zorgdragen voor een constructieve opvolging evenals nieuwe verkoopimpulsen met zich mee zal brengen." Voor de regio Zuid-West Nederland zal voor de aankomende periode intern naar een oplossing worden gezocht.

(Vloerenplein, 12-07-2019)

Productinnovatie Modular ONE van Parador

Modular-ONE---3Modular ONE, Eiken Urban licht gekalkt landhuisvloer."Eenvoudig te onderhouden, duurzaam, PVC- en weekmakervrij, met een look en feel die vrijwel niet te onderscheiden is van echt hout." Zo presenteert Parador zijn elastische vloerbedekking Modular ONE. De collectie bestaat uit acht lange en elf korte planken in elf exclusief door Parador ontwikkelde decors. Met de productinnovatie Modular ONE breidt Parador naar eigen zeggen zijn assortiment elastische vloerbedekkingen uit met 'een echte allrounder' die niet alleen duurzaam en eenvoudig te onderhouden is, maar ook in elke ruimte kan worden gebruikt dankzij zijn vochtbestendigheid en hoge maatvastheid, zelfs in de badkamer en de serre. Bovendien is Modular ONE volgens Parador dankzij zijn geïntegreerde akoestische tegenlaag en zijn elastische oppervlak bijzonder stil en aangenaam warm voor de voeten.

"Naast de topseller 'Eiken' bevat het Modular ONE-assortiment ook moderne naaldhoutdecors. Het hoogtepunt is evenwel het 'Fusion'-decor, een fascinerende combinatie van hout en steen. Het uiterlijk van de decors varieert van licht tot donker, van klassiek tot modern, wat het veelzijdige karakter van Modular ONE benadrukt." De authentieke uitstraling wordt volgens Parador verder benadrukt door de gelakte vellingkant rondom, zowel in het klassieke als in het lange plankformaat. "Het voor water ondoordringbare oppervlak en de speciale kernplaat zorgen voor een betrouwbare bescherming tegen vocht en maken de Modular ONE tot een ideale design vloerbedekking in alle ruimtes, zelfs in de keuken en in vochtige ruimtes. Dankzij de beproefde Safe Lock PRO-klikverbinding kan de vloer vlot en gemakkelijk worden gelegd."

Modular ONE is PVC- en weekmakervrij, 'made in Germany' en voldoet aan de hoogste gezondheidseisen. Hiervoor werd de elastische vloerbedekking bekroond met het 'Blaue Engel'-milieulabel.

(Vloerenplein, 12-07-2019)

Stand IVC Beyond Flooring bekroond

De-bekroonde-stand-van-IVCDe bekroonde stand van IVC.IVC's stand Beyond Flooring heeft een zilveren A 'Design Award gewonnen bij BAU, de toonaangevende wereldvakbeurs voor architectuur, materialen en systemen in de bouwsector in München. Het bedrijf ontving de prijs vanwege 'het superieure ontwerp dat interactie en gebruiksvriendelijkheid biedt, met een hoge ontwerpwaarde qua inhoud, functie, prestaties en betrouwbaarheid'. De stand, gecreëerd door IVC en creatief bureau 'We Want More', eindigde als tweede in de categorie 'Sustainable Products, Projects & Green Design'. De A 'Design Award is een belangrijke indicator voor kwaliteit en perfectie in design, zo laat het bedrijf uit Waregem weten. "Het wordt overal ter wereld erkend als een certificaat van uitmuntendheid voor ontwerpers en een bewijs van kwaliteit voor bedrijven die trots zijn op hun ontwerp- en technische uitvoering, waarbij ze de aandacht trekken van andere ontwerpgerichte bedrijven, professionals en andere geïnteresseerde partijen." De officiële prijsuitreiking vond plaats op 28 juni 2019 in Como, Italië.

De beursstand was bedoeld om mensen kennis te laten maken met de letterlijke kern van IVC: de moederrollen die worden gebruikt bij de productie van vloeroplossingen van het bedrijf voor het opslaan en transporteren van rollen vinyl of tapijttegels. "We wilden een stand die volledig weerspiegelt waar IVC Beyond Flooring voor staat," legt Julie Verzelen, Marketing Communication Manager bij IVC Group, uit. "Dit concept combineert onze kernactiviteiten, namelijk LVT, heterogene vinyl- en tapijttegels, met onze toewijding aan duurzaamheid. Daarom is het gemaakt van upcycled materiaal. Na BAU hebben we de rollen gewoon gerecupereerd of gerecycled. Bij IVC gaat niets verloren!"

(Vloerenplein, 12-07-2019)

Nieuwe milieuproductverklaringen ERFMI

Het Europese instituut voor producenten van veerkrachtige vloeren (European Resilient Flooring Manufacturers' Institute - ERFMI) heeft de meest recente milieuproductverklaringen (Environmental Product Declarations - EPD) gepubliceerd, waarin een hele reeks veerkrachtige vloerbedekkingen worden behandeld. Ook de EPD-calculator op de website is vernieuwd. In de milieuproductverklaring beoogt ERFMI inzichtelijke en vergelijkbare informatie te verstrekken over de ecologische impact van een product tijdens zijn gehele levensduur. ERFMI behartigt de belangen van 17 fabrikanten en verdelers van veerkrachtige vloerbedekking in heel Europa. Gezamenlijk produceren deze naar eigen zeggen meer dan 360 miljoen vierkante meter vloerbedekking per jaar en bieden ze werk aan 11.000 mensen.

ERFMI-EPD-CeremonyOp de foto van links: Fred Seifert (Forbo), Pierre Lienhard, (Gerflor) Demosthene Sakkas, (Tarkett), Jane Gardner (ERFMI), Dietmar Mävers (nora by Interface), Christoff De Mey, (BING), Monique Vergouwen (Aspecta), Bernhard Grewing (Windmöller).

"ERFMI heeft met zijn leden samengewerkt om informatie aan te leveren voor een levenscyclusanalyse (LCA) op Europees niveau van een groot aantal soorten vloerbedekkingen en specificaties. Met dit onderzoek, dat is uitgevoerd door Think Step in samenwerking met ERFMI en zijn afzonderlijke leden, is een reeks EPD's voor tien soorten veerkrachtige vloerbedekkingen opgesteld. Producenten van elk vloertype binnen ERFMI hebben gedetailleerde informatie aangeleverd over hun productieprocessen, van grondstoffen tot energieverbruik en emissies, zodat dit door een derde partij, een onafhankelijke certificeerder geëvalueerd kon worden," aldus ERFMI in het persbericht. De EPD's hebben betrekking op vloerbedekking van polyvinylchloride, luxe vinyltegel (LVT), veiligheidsvloeren, gladde rubberen vloerbedekking, linoleum en kurkvloertegels. Een belangrijke wijziging is de opdeling van de vroegere categorie bedrukte laminaat polyvinylchloride vloerbedekkingen in twee verschillende categorieën, die een betere afspiegeling zijn van de verschillende productcategorieën. De twee nieuwe categorieën zijn vastgelijmde LVT en zwevende LVT met mechanisch vergrendelingssysteem (beide EN ISO 10582).

Een bijgewerkte snelle en eenvoudig te gebruiken EPD-calculator is nu beschikbaar op de website van ERFMI. De gebruikers kunnen hun productbeschrijving, producttype en verwachte levensduur invoeren, naast het gekozen vloerbedekkingsproduct. Met deze informatie genereert de EPD-calculator binnen enkele seconden een gedetailleerde EPD, met alle vereiste informatie voor de evaluatie van de ecologische impact van het vloerbedekkingsmateriaal tijdens zijn totale levenscyclus. Meer informatie over ERFMI is te vinden op www.erfmi.com

(Vloerenplein, 12-07-2019)

Linduravloer van Meister in burchtmuseum
Het-burchtmuseumHet burchtmuseum te Horn.
In-de-royale-ruimte-komen"In de royale ruimte komen het formaat en de uitstraling van de kasteelplanken perfect tot hun recht."

Na een renovatie van 10 maanden is het burchtmuseum Horn (Duitsland) dit jaar heropend. Het museum is in totaal zo'n 200 m2 groot en op circa 150 m2 daarvan werd een Lindura houten vloer in eiken rustiek 8520 mat gelakt van MEISTER gelegd. "In de royale ruimte komen het formaat en de uitstraling van de kasteelplanken perfect tot hun recht," aldus MEISTER in het persbericht. "Lindura wordt vervaardigd met behulp van de innovatieve Wood-Powder-technologie, die van een eenvoudige vloerbedekking een echte hightech houten vloer maakt. Wood Powder, een materiaalmix van fijne houtvezels, minerale bestanddelen en andere natuurlijke additieven, wordt onder hoge druk en temperatuur samengeperst met een toplaag van echt hout, een HDF-tussenlaag en een tegenfineer. Op die manier ontstaan drukstabiele planken die aangenaam warm voor de voeten, belastbaar en gemakkelijk te onderhouden zijn."

MEISTER heeft zijn innovatieve product bij de BAU 2019 een complete herlancering gegeven. "De nieuwe Lindura-generatie beschikt over nieuwe, elegante en natuurlijk aandoende oppervlakken, sterkere borstelingen die zorgen voor expressieve, diepere structuren en nieuwe Wood-Powder-recepturen. Het gehele productieproces is verder ontwikkeld en geoptimaliseerd. De nieuwe Lindura-collectie omvat 26 oppervlakken, waarvan 15 natuurgeolied en 11 mat gelakt. Er is keus uit vier sorteringen (natuur, levendig, authentic en rustiek) in een groot aantal kleuren. Extra aandacht is er voor authentieke en natuurlijke eiken oppervlakken. Ook de diepere borstelingen en de daardoor veranderde voelbare structuur en 'look' kenmerken de nieuwe Lindura houten vloer. Gebleven is het buitengewone formaat van de planken: met 2600 x 320 mm (natuurgeolied) en 2200 x 270 mm (natuurgeolied en mat gelakt) overtuigt Lindura vooral in royale ruimtes."

(Vloerenplein, 12-07-2019)

USFloors lanceert producten in Frans kasteel

Veel-Franse-belangstellingVeel Franse belangstelling voor de noviteiten van USfloors.USFloors nodigde onlangs zijn trouwe Franse klanten en relaties uit in een uniek domein in de Franse Loirestreek: Domaine de Candé. Tijdens het gezellig en informatieve samenzijn informeerde USFloors de aanwezigen over de laatste productnoviteiten van COREtec® en werden er legdemonstraties gegeven. "Met de gepatenteerde COREtec® vloeren heeft USFloors een zeer origineel en uniek vloerenproduct in een mum van tijd heel succesvol op de markt gebracht," aldus USFloors in een persbericht. Na een goed verzorgde maaltijd werd er onder het genot van een hapje en drankje door de aanwezigen nog lang bijgepraat.

Overzichtscollage-coretecOverzichtscollage.

Begin oktober van dit jaar zal COREtec® voor de vierde opeenvolgende maal aanwezig zijn op de VT Wonen & Designbeurs waar het zijn nieuwe designs & producten in het zonnetje zal zetten.

(Vloerenplein, 10-07-2019)

GFA trapt 30-jubileum af in IJsland

Mooi-IJslandMooi IJsland.Ruim een week geleden gaf de Global Flooring Alliance (GFA) tijdens de 'Summermeeting' in IJsland de officiële aftrap van het 30-jarig jubileum van de vereniging. GFA startte in 1989 als Euparal en veranderde in 2009 de naam in Global Flooring Alliance. "In 1989 lag het accent op Europa. In de loop van de jaren is het accent duidelijk verschoven naar 'wereldwijd' en de naamswijziging is daar een logisch gevolg van," aldus GFA in een persbericht. Vorig jaar kwam GFA in het kader van het jubileum al met een ethische code met betrekking tot duurzaamheid, maatschappelijke kwesties en rechtmatigheid. Ook introduceerde de vereniging een nieuw logo.

GFA had voor de feestelijkheden in IJsland alle voorzitters uit het verleden uitgenodigd. Brian McGrath, voormalig voorzitter en GFA-lid van het eerste uur namens Ierland, wist de aanwezigen te roeren met een levendige beschrijving van de start van de vereniging. "Een bijzonder moment. Vier leveranciers, uit verschillende landen, die de voordelen inzagen van een samenwerking in internationaal verenigingsband. Dat lijkt nu niet zo bijzonder, maar was toen ongekend. Deze vier waren Woodpecker uit Nederland, Promoketa uit Spanje, Chetham Timber uit Ierland en Hardvidarval uit IJsland. Het is zeer bijzonder dat we in IJsland zijn, het land van één van de oprichters. En het is een eer dat ons erelid Gottskalk Eggertsson hierbij ook aanwezig kan zijn."

Foto-met-Voorzitters-GFAFoto met voormalige GFA-voorzitters. Van links: de huidige voorzitter Einar Gottskalksson, Carlo Cavinato, Harri Siukonen, Gottskalk Eggertsson, Brian McGrath, Anibal Claudino en Bjarne Pedersen.

GFA zal zich de komende tijd en tijdens het komend vakevenement Domotex in Hannover volgend jaar nadrukkelijk profileren. "Global Flooring Alliance is binnen de vloerenbranche al dertig jaar een betrouwbaar instituut. Met een schat aan kennis en ervaring van de leden, die gezamenlijk vierhonderd jaar aan collectieve branche-ervaring inbrengen. Dat willen we duidelijk aan de markt communiceren. We staan open voor nieuwe leden die van onze ervaring gebruik willen maken, maar daarnaast ook hun eigen kennis willen inbrengen. Ook dat is één van de vele speerpunten van de komende jaren," aldus GFA-voorzitter Einar Gottskalksson.

De-GFA-leden-op-bezoekDe GFA-leden op bezoek in IJsland.

Het lidmaatschap van GFA staat open voor één vloeren importeur/distributeur per land, om conflicterende belangen te voorkomen. Naast productpromotie wisselen de leden product-, markt- en technische informatie in de ruimste zin uit. De leden geven elkaar ook wederzijdse hulp bij strategische inkoopmogelijkheden. Global Flooring Alliance organiseert twee bijeenkomsten per jaar. Eén tijdens de vakbeurs Domotex in Hannover en één in het land van één van de leden, de zogeheten 'Summermeeting'. De volgende bijeenkomst van de GFA vindt plaats op zondag 12 januari 2020 tijdens de beurs Domotex in Hannover, Duitsland. Meer informatie: www.globalflooringalliance.com

(Vloerenplein, 10-07-2019)

F. Ball ontvangt ISO 45001

Medewerkers-van-FMedewerkers van F. Ball tonen trots het behaalde predikaat.

Na een succesvolle inspectie eerder dit jaar is F. Ball naar eigen zeggen één van de eerste Britse ondernemingen in de vloerenbranche die het predikaat ISO 45001 aanneemt. De Britse fabrikant van egalines en vloerlijmen krijgt deze nieuwe internationale kwaliteitsnorm voor het uitstekend managen van gezondheid en veiligheid op het werk. ISO 45001 vervangt de verouderde norm BS OHSAS 18001 (die de term 'arbo' gebruikte, in de nieuwe norm vervangen door 'gezond en veilig werken'). In de nieuwe normering wordt meer nadruk gelegd op de wisselwerking tussen bedrijven en de zakelijke omgeving in de breedste zin van het woord. Bovendien speelt goed leiderschap op management niveau een grotere rol, en het integreren van procedures in de bedrijfsvoering om de risico's voor de gezondheid op het werk te minimaliseren. Het vraagt ook om grotere participatie en inspraak van de werknemers. Mark Hughes, Managing Director F. Ball, merkt op: "F. Ball heeft de gezondheid en veiligheid van iedereen die met ons bedrijf te maken heeft zeer hoog in het vaandel staan. Daarom zijn wij heel blij dat de strenge richtlijnen en procedures van ons risicomanagementsysteem erkend zijn met de ISO 45001 accreditatie, twee jaar voor de officiële deadline."

(Vloerenplein, 10-07-2019)

<< Begin < Vorige 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo