banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-banner-10-24

nieuws
Uitbreiding Beautifloor PVC bij Peitsman
Beautifloor-Chateaux-ChambordBeautifloor Chateaux Chambord.
Beautifloor-Vallee-Grande-MotteBeautifloor Vallee Grande Motte.

Peitsman meldt de komst van een geheel nieuwe PVC glue down-collectie van Beautifloor. Deze PVC Design-collectie telt liefst zesentwintig trendy uitvoeringen met planken, tegels en visgraatmotieven. Naast een drietal met voelbare oppervlaktestructuren, zijn er twee series met Embossing In Register, wat wil zeggen dat de structuur in de toplaag precies het dessin van de filmlaag volgt. De embossing-structuur, in combinatie met de fotorealistische film, zorgt er volgens de 'koninklijke' groothandel voor dat beide reeksen nauwelijks van echt hout zijn te onderscheiden.

Evenzo nieuw in deze PVC-collectie zijn de traptreden. Bijzonder is dat deze uit één geheel bestaan, waarmee het bekleden van de trap met zichtbare naden verleden tijd is. De traptreden laten zich eenvoudig zagen en plaatsen op elke traptrede en afwerken met bijpassende stootborden. Ze zijn in niet minder dan een dozijn collectiekleuren verkrijgbaar.

Alle vloeren in de Beautifloor PVC Design-collectie (www.beautifloor.nl) zijn geschikt voor vloerverwarming en -koeling, waterbestendig en kennen een aangenaam loopgeluid. Ook zijn ze goed beschermd tegen krassen en vlekken. Onderhoud gaat eenvoudig met een stofzuiger, stofwisser of licht vochtige dweil, zo adviseert Peitsman. De leverancier benadrukt tot besluit dat al deze vloeren voldoen aan de strengste Europese veiligheidsnormen en niet schadelijk zijn voor mens noch dier.

(Vloerenplein, 20-11-2019)

 
Interface slaagt in duurzaamheidsmissie

Ray-AndersonRay Anderson lanceerde in 1994 zijn befaamde Mission Zero-strategie. (foto: Interface inc.)Interface laat weten zijn duurzaamheidsdoelen voor het jaar 2020 reeds ruimschoots te hebben bereikt. Zijn voornemen om een herstellende bijdrage te leveren aan milieu en maatschappij (met als randvoorwaarde dat negatieve impact uit de weg wordt geruimd) werd in 1994 nader omschreven onder de noemer 'Mission Zero'.

Om zijn destijds door oprichter Ray Anderson geformuleerde strategie te laten slagen heeft de tapijttegelfabrikant de afgelopen kwart eeuw tal van ingrijpende vernieuwingen in zijn bedrijfsvoering verwezenlijkt, in samenwerking met (mede daartoe geïnspireerde) ketenpartners en andere sectoren. Hierdoor is de positieve impact van het bedrijf naar eigen zeggen veel groter dan voorzien.

Meer concreet betreft een en ander verbeteringen op het vlak van onder meer de CO2-voetafdruk van tapijttegels, de uitstoot van broeikasgassen, de mate van hernieuwbare energie, het energie- en waterverbruik per fabriek en de afvalstorting van de fabrikant, alles keurig uitgedrukt in percentages. In januari van dit jaar werd een belangrijke mijlpaal gehaald, in die zin dat elk gekocht product (ook lvt en rubber) als volledig CO2-neutraal meetelt.

"Mission Zero heeft ons belangrijke lessen voor de toekomst geleerd. Een grote uitdaging is met behulp van wetenschap, ambitie en creativiteit overwonnen," zo stelt hoofd duurzaamheid Erin Meezan. "Verder heeft Mission Zero ons klaargestoomd voor onze volgende ambitieuze missie: Climate Take Back." De nieuwe missie legt de lat hoger gezien het streven om klimaatverandering nu terug te gaan draaien, met onder meer zelfs CO2-negatieve producten.

In het rapport 'Lessen voor de toekomst' (te downloaden vanaf zijn website) deelt de fabrikant zijn 'lessons learned' tot dusverre graag met belangstellenden.

(Vloerenplein, 20-11-2019)

 
Hogere omzet afwerkers van gebouwen

cbs-logoDe specialisten in het afwerken van gebouwen hebben in het voorbije kwartaal een omzettoename van 6,2 procent geboekt, zo turft het CBS. Op een dikke plus van 9,7 procent in juli, volgt een meer bescheiden 2,2 procent in augustus, aantrekkend naar 5,4 procent in september. De score van het derde kwartaal ligt iets onder de plussen in het tweede en eerste kwartaal van respectievelijk 7,6 procent en 7,9 procent.

Tot de afwerkingsbedrijven in de bouwnijverheid worden gerekend bedrijven in de afwerking van vloeren en wanden (vloerenleggers, woningstoffeerders, behangers en dergelijke), schilders, glaszetters, stukadoors en bouwtimmeraars.

(Vloerenplein, 20-11-2019)

 
COREtec PROcore voor projecttoepassingen

DrewCOREtec Proplus Drew.USFloors lanceert als nieuwe ontwikkeling de COREtec Proplus met PROcore-technologie. De PROcore-technologie van COREtec is ontwikkeld als een alternatief voor toepassing in projecten. "Een verlaagde samendrukbaarheid gekoppeld aan een verhoogd soortelijk gewicht maakt deze vloer ultrasterk en stabiel waardoor hij alles aankan," zo klinkt de uitleg in een persbericht. De COREtec PROcore is verkrijgbaar in een dikte van vijf millimeter. Kenmerkend voor COREtec is de geïntegreerde onderlaag in kurk.

In het algemeen onderscheidt COREtec 'the original' zich door zijn bijzondere samenstelling. De robuuste vloerplank wordt door de fabrikant getypeerd als watervast: hij zwelt of krimpt niet bij blootstelling aan vocht. Een lijmloos geïntegreerd klikprofiel garandeert een eenvoudige zwevende plaatsing. De onderlaag uit kurk maakt een tussenvloer overbodig en vangt kleine onregelmatigheden in de ondergrond op. COREtec laat zich derhalve probleemloos plaatsen op een ondergrond van hout, beton of tegels. Genoemde onderlaag draagt evenzo in hoge mate bij aan het gewenste loopcomfort. Aantrekkelijke motieven in hout en steen maken de vloer toepasbaar in allerlei interieurs.

(Vloerenplein, 20-11-2019)

 
Eigen vloer ontwerpen met nieuwe Eternal

EternalToepassing van Eternal.Forbo Flooring brengt deze maand zijn nieuwe vinylcollectie Eternal. Een ruime variatie aan kleuren en designs draagt volgens de leverancier bij aan een brede toepasbaarheid in allerlei werk-, kantoor-, winkel-, leer-, horeca-, sport-, spa- of zorgomgevingen. De reeks biedt onder meer een volledig nieuwe Colour-lijn en sprekende hout-, beton-, marmer- en terrazzodessins. Bovendien kunnen klanten hun eigen vloer ontwerpen met Eternal Digital Print. Daarnaast heeft de Design Studio van de fabrikant vier basisdesigns gemaakt die de afnemer zelf kan personifiëren met kleur- of dessinkeuzes.

De als 'speels' voorgestelde ontwerpen Colourful Planks, Terrazzo, Paint en Rainbow kunnen naar wens worden aangepast en voegen kleur toe aan een ruimte. De kleuren laten zich goed combineren met de overige kleurstellingen in de collectie. Degenen die liever hun eigen vloer ontwerpen, kunnen vanaf een dozijn vierkante meters bij de fabrikant terecht. De vloerbedekking is uitgerust met een PUR Pearl-toplaag die hem beschermt tegen slijtage en krassen en is eenvoudig schoon te maken en onderhouden.

(Vloerenplein, 20-11-2019)

 
Lindura vloer in Chateau Marquette
Bij-Chateau-MarquetteBij Chateau Marquette werd gekozen voor een Lindura vloer van 32 cm breed en 260 cm lang.
De-gelegde-vloer-voorDe gelegde vloer voor inrichting van de ruimte.

Onlangs is op de prachtige locatie Chateau/Hotel Marquette te Heemskerk een project uitgevoerd met een Meister HD400 Lindura hightech parketvloer (kl. 8511). De opdrachtgever koos voor een Lindura vloer van 32 cm breed en 260 cm lang. "De prachtige kant en klare producten van Meister worden al geruime tijd door Viehoff BV uit Heerhugowaard verdeeld," zo vertelt Dennis Viehoff. "Meister is altijd heel innovatief en is dan ook de uitvinder van de lange laminaat plank, ook wel kasteelplanken genoemd. Al enige tijd zijn Viehoff en Meister samen succesvol met het oersterke en zeer duurzaam geproduceerde hightack parket HD400 Lindura. Dit is een eiken parketvloer met alle verwerkingsvoordelen van laminaat. De genoemde Kasteelplank kwam dan ook juist bij dit project goed op zijn plaats. De opdracht in Chateau Marquette is uitgevoerd door onze klant de Bedweters uit Alkmaar."

Bij de productie van de HD400 Lindura wordt uiterst zuinig met de grondstoffen omgegaan. Meister haalt uit 5,5 kubieke meter eikenhout circa 3500m² HD400 Lindura parket. "Het parket is door de basis van HDF en 'woodpowder' ijzersterk en dus naaldhakbestendig. Door de geringe opbouwhoogte is het product ook zeer geschikt voor vloerverwarming (zwevend gelegd op acoustimax)," aldus Viehoff tot besluit.

(Vloerenplein, 18-11-2019)

 
Aftellen naar Dag v/d Afwerking 2019

Dag-van-de-Afwerking-banner-logoOp dinsdag 26 november aanstaande vindt in de Brussels Kart Expo de twaalfde editie van de Dag van de Afwerking plaats. Het ééndaagse evenement doet bij onze zuiderburen van zich spreken als praktijk- en ervaringsgerichte vakbeurs en geldt evenzo als gemoedelijk netwerkevent voor professionals uit de afwerkingssector in brede zin. Zo'n honderdvijftig standhouders op circa 9300 vierkante meter bieden volgende week een gevarieerd en actueel aanbod van (vooral) afwerkingsproducten, gerangschikt per thema. Een greep uit de lijst exposanten: Lecol, Ciranova, Bona, Rubio Monocoat, Bostik, Kerakoll Benelux, Uzin Utz België, Lamett, Mapei, Pergo, Festool, Rigo Verffabriek, Holz Bois en US Floors/COREtec.

Op-de-stand-van-RigoDe stand van Rigo Verffabriek trok tijdens de vorige editie behoorlijk wat volk.
Veel-drukte-ook-LecolEditie 2018 werd door circa 4200 belangstellenden bezocht.

"De Dag van de Afwerking is voor USFloors/COREtec® de ideale manier om het product en het merk voor te stellen aan nieuwe vakmensen, zo vertelt Nicolas Cnudde van COREtec®. Het is de eerste deelname van USFloors/COREtec® en we kijken er met heel veel belangstelling en enthousiasme naar uit. Ons volledig Belgisch verkoopteam zal present zijn en onze Belgische distributeur YEPP draagt ook zijn steentje bij door aanwezig te zijn op de stand van USFloors – COREtec®."

In de demotent verzorgen fabrikanten demonstraties en kunnen bezoekers de producten eigenhandig uitproberen. Bovendien is er een volledige tent gewijd aan natuursteen en keramiek. "Belgian Stone Day is een uniek concept binnen de Dag van de Afwerking dat de mogelijkheden van deze producten in de kijker zet," aldus de organisatie. Vorig jaar meldde organisator Confederatie Bouw een bezoekersaantal van ruim 4200 professionele bezoekers. De toegang en de catering zijn gratis. Meer informatie is te vinden op www.dagvandeafwerking.be.

(Vloerenplein, 18-11-2019)

 
Carpetright staat achter bod van Meditor

carpetright pand logoCarpetright adviseert zijn aandeelhouders om in te stemmen met het overnamebod ter waarde van ruim vijftien miljoen pond van Meditor, momenteel de grootste aandeelhouder (met bijna dertig procent) en tevens geldschieter van de keten. "Wij zijn van mening dat het bod in het belang is van alle belanghebbenden. Hoewel we aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt met ons herstelplan voor de Carpetright-groep, is de mogelijkheid om te investeren in de toekomst van het bedrijf beperkt tegen de achtergrond van klemmende bankconvenanten en een zeer uitdagende consumentenmarkt," aldus Bob Ivell, voorzitter van Carpetright. "Met een geherkapitaliseerd bedrijf en de steun van een toegewijde nieuwe eigenaar met de middelen om voor de lange termijn in Carpetright te investeren, kunnen we ons herstel in de niet-publieke arena voltooien en tevoorschijn treden als een sterker bedrijf."

Talal Shakerchi, directeur van Meditor, veronderstelt dat Carpetright met (financiële) steun van zijn bedrijf en zonder wat hij noemt de beperkingen van een openbare notering aan de aandelenmarkt, goed gepositioneerd is om effectiever te concurreren. Meditor belooft in dat geval flink geld te steken in de medewerkers en het winkelbestand van de vloerenverkoper en om nieuwe plannen en verbeteringen een duwtje in de rug te geven. "Ik ben enthousiast over de vooruitzichten en kansen op lange termijn voor de zaken van Carpetright," zo besluit Shakerchi, die behalve vermogensbeheerder trouwens ook professioneel pokerspeler is. Meditor biedt vijf pence per aandeel.

(Vloerenplein, 15-11-2019)

 
Harlan Stone in zijn sas met besluit USTR

Harlan-Stone-logosHarlan Stone. (foto: HMTX)De beslissing van de United States Trade Representative (USTR) vorige week om onder meer bepaalde types click-LVT van Chinese origine vrij te stellen van een importheffing van 25 procent [Zie ons nieuws van afgelopen maandag], is in goede aarde gevallen bij Harlan Stone, CEO van HMTX Industries. "Wij zijn dankbaar dat de United States Trade Representative terdege rekening heeft willen houden met onze branche en uitzonderingen heeft toegestaan op verscheidene van deze producten. Door deze eenjarige vrijstelling op de heffingen van 25 procent kunnen we onze producten betaalbaar houden voor de Amerikaanse consument en veel banen behouden in de verkoop, distributie, installatie en aannemerij, die anders nadelige gevolgen hadden ondervonden," aldus Stone.

Stone is behalve CEO van LVT-fabrikant HMTX Industries (waartoe Aspecta behoort, naast Halstead, Metroflor, Teknoflor en Vertex), tevens voorman van de 'American Consumers & Workers Justice Coalition'. Deze branchebrede pressiegroep is vorig jaar augustus in het leven geroepen om bezwaar aan te tekenen tegen de toentertijd voor het eerst voorgestelde ophoging van de tarieven op de invoer van vinylvloeren uit China. Het argument is en was dat dit nadelig zou uitpakken voor Amerikaanse consumenten en voor veel vloerenbedrijven in het land, met name voor de bedrijven die baat hebben bij wat genoemd werd de 'explosieve groei' van LVT en meerlaagse vloeren.

Veel LVT zou immers niet in voldoende mate in de VS of elders in de wereld buiten China verkrijgbaar zijn. Voor hun bezwaren hebben ze nu gehoor gekregen in Washington. "Meer dan 150 bedrijven hebben zich verenigd, waarvan vele elkaars concurrent, om de unieke waarde van deze producten voor het algehele welzijn van de vloerenbranche en de bouwsector als geheel tentoon te spreiden," zo stelt Stone op plechtige toon.

China mag overigens het intellectueel eigendom van veel van deze innovatieve vloerenproducten op zijn conto schrijven, reden te meer om ze vrij te stellen van strafheffingen. De USTR heeft momenteel nog meer verzoeken om vrijstelling in behandeling.

(Vloerenplein, 15-11-2019)

 
Opnieuw goede CBS-cijfers 'wonenretail'

De winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment (+7,7 procent) en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+7,2 procent) realiseren in september opnieuw de grootste omzetstijging in het segment non-food, zo meldt het CBS vandaag. De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar groeit met 4,4 procent, praktisch gelijk opgaand met de detailhandel als geheel, die een plus van 4,6 procent neerzet in de laatste maand van het derde kwartaal. Rotsvaste uitschieters zijn de webwinkels (+17,1 procent) en zeker de multi-channelers (+29,1 procent).

omzet-retail-sep19

De winkels in meubels en woninginrichting sluiten het derde kwartaal af met (volgens nog voorlopige cijfers van het CBS) een plus van 8,7 procent (volume: +7,7 procent). In de kwartalen een en twee bedroeg hun omzettoename respectievelijk 4,7 en 9,2 procent.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder verkopers van parket, laminaat en kurk) komen in de metingen van het CBS tot een vooruitgang van 8,0 procent (volume: +8,0 procent) in het voorbije kwartaal. In de eerste twee kwartalen tekenden zij al 8,0 en 4,8 procent omzetgroei op.

Ter vergelijking: de cijfers van de INretail Woonwinkelmonitor (elders in het Nieuws van vandaag) laten voor de verzamelde woonbranche een omzetstijging zien van 7,4 procent in het derde kwartaal.

(Vloerenplein, 15-11-2019)

 
Veel animo voor traprenovatietraining PPC

Peter-BroekmanPraktijktrainer en chef monstermakerij Peter Broekman van de PPC.Ruim honderd mensen hebben de afgelopen weken de training 'traprenovatie' van en bij de PPC gevolgd. "Steeds meer klanten kiezen ervoor hun aanbod te verbreden met traprenovatie. Het is mooi om te zien dat er nu, in het vierde jaar op rij, nog steeds zoveel mensen deelnemen aan onze training," zo stelt Erik Brandt met tevredenheid vast.

Op de training wordt uitgebreid uitleg gegeven over het verkopen en correct installeren van traprenovatie. Dichte trappen, open trappen, Trenovo laminaatoplossingen, Natural Wood (eikenhout) - van alles komt aan bod. In de laatste reeks trainingen stond tevens een 'opfrisser' gepland, voor de mensen die de training al eerder hadden gevolgd maar nog eens dieper op de techniek wensten in te gaan.

PPC laat weten al hard te werken aan de trainingskalender voor volgend jaar. Hierop keren bovengenoemde trainingen zeker terug. Verder ontwikkelt de groothandel een aantal nieuwe en worden bovendien weer trainingen verzorgd in de filialen. Ten slotte gaat de PPC opnieuw met zijn leveranciers aan de slag voor de welbekende Bijspijkerdagen. Data en andere bijzonderheden volgen.

(Vloerenplein, 15-11-2019)

 
Forse stijging INretail Woonwinkelmonitor

De omzet van de woonbranche is in het derde kwartaal van 2019 fors gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2018, zo blijkt uit de jongste cijfers van de INretail Woonwinkelmonitor op de website van de branchevereniging.

Omzetontwikkeling-woonbranche-Q3Omzetontwikkeling woonbranche t.o.v. dezelfde periode van het voorgaande jaar. (Bron: INretail Woowinkelmonitor)

De woonbranche als geheel laat een omzetstijging zien van 7,4 procent. Alle segmenten eindigen flink in de plus, met bovenaan de gemengde zaken (+10,4 procent) en relatief onderaan de slaapspeciaalzaken (+6,1 procent). Bijna zes van de tien woonwinkels (59 procent) noteren een omzetstijging ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar.

Met een omzetgroei van 11,3 procent blijkt juli de beste maand te zijn geweest, augustus vlakte af naar een plusje van 1,4 procent, gevolgd door een toename van 6,0 procent in september. Ondanks de mooie stijgingen, zo plaatst de branchevereniging als kanttekening, moet wel in ogenschouw worden genomen dat juli, augustus en september vorig jaar behoorlijk tegenvielen qua omzetontwikkeling (met respectievelijk drie maal een krimp van 10,5, 0,8 en 7,8 procent).

Cumulatief (de omzetontwikkeling tot en met september) staat de woonbranche volgens de INretail Woonwinkelmonitor nu op 5,1 procent groei. De regio's zuid, west en de drie grote steden bewegen zich rond deze score. Oost zit er boven, noord flink onder.

"Het lijkt erop dat de trend 'verthuizen' (investeren in je bestaande woning) zich verder doorzet," zo luidt namens INretail het commentaar van Bert Jan van der Stelt bij de cijfers. Dit mede gezien de haperende indicatoren van de huizenmarkt en het consumentenvertrouwen. "Wel zien we stevige uitdagingen als het gaat om de uitlevering en het plaatsen/monteren van de producten die verkocht zijn. Levertijden lopen op, zeker in de arbeidsintensieve productgroepen zoals vloeren, raambekledingen en keukens." Kortom, de beschikbaarheid van goede interieurvakmensen begint volgens de branchespecialist 'Wonen' steeds meer een probleem te worden.

(Vloerenplein, 15-11-2019)

 
I4F, Unilin, Välinge beslechten geschillen

I4F-logo-unilin-valingeI4F heeft schikkingsovereenkomsten gesloten met zowel Unilin als Välinge. Dit houdt in dat alle juridische procedures tussen de partijen zijn afgedaan. Zij zullen zich terugtrekken uit alle hangende geschillen in de Verenigde Staten en Europa.

De afspraken dekken de producten die de zogenoemde 'nieuwe materialen' toepassen en voorzien zijn van een vergrendeling. De lijmvrij te installeren vloeren bevatten een kern op thermoplastische basis of op minerale basis, en zijn ook wel bekend als LVT, PVC, MFL (meerlaagse vloeren), WPC (waterproof polymer core), SPC (solid polymer composite), EPC (expanded polymer core), MgO (magnesium oxide), PP (polypropyleen) of PU (polyurethaan).

Opgemerkt wordt dat de diverse lopende geschillen tussen de partijen in de afgelopen vijf jaar hebben geleid tot voortdurende juridische onzekerheid, kosten en zakelijke risico's op de wereldwijde vloerenmarkt. Om een einde te maken aan de nadelige effecten op innovatie, investeringen en concurrentie, zijn de partijen overeengekomen hun geschillen te beslechten.

Unilin laat verder weten dat de klacht die hij bij de International Trade Commission (ITC) heeft ingediend blijft gelden voor partijen die er niet voor hebben gekozen hun bescherming uit te breiden tot de Unilin-octrooien. I4F op zijn beurt stelt op basis van de overeenkomst met Unilin het recht te hebben om ervoor te zorgen dat zijn licentienemers niet worden onderworpen aan de ITC-procedures die momenteel in behandeling zijn in de VS. Välinge voegt toe de enige eigenaar en licentiegever te blijven van zijn 5G- en 5G-i-technologieën.

(Vloerenplein, 13-11-2019)

 
Vijf nieuwe items Ambiant Tapijt bij Cotap

MadisonMadison.Cotap introduceert een vijftal aantrekkelijke vernieuwingen in zijn collectie Ambiant Tapijt. De nieuwe kwaliteiten zijn voorzien van de namen Madison, Weave Tex, Pittsburgh, Scottsdale en Riverside.

De Madison is een chique gesneden pool van honderd procent polyamide en geschikt voor projectmatig gebruik. Hij is leverbaar in niet minder dan veertien moderne, trendy gemêleerde kleurcombinaties.

De Weave Tex wordt voorgesteld als een zeer sterk en slijtvast tapijt met een natuurlook-uitstraling, daarmee geheel en al aansluitend bij de huidige trend. De kwaliteit is leverbaar op zowel vierhonderd als vijfhonderd centimeter breed en tevens geschikt als vloerkleed.

De Pittsburgh laat zich typeren als een zeer comfortabele gesneden poolkwaliteit, solution dyed. Agressieve stoffen hebben dan ook weinig invloed, aangezien de vezels door en door gekleurd zijn. De Pittsburgh is leverbaar in dertien eigentijdse kleuren en beschikt voorts over het Indoor Air Comfort-certificaat. Dit garandeert dat producten voldoen aan richtlijnen omtrent een lage VOC-uitstoot.

Weave-TexWeave TexDe Scottsdale is een projectgeschikte kwaliteit, die in een elftal kleuren wordt gebracht. Hij is gemaakt van honderd procent polyamide SDN. SDN-garens zijn UV-bestendig en kleurecht. Het tapijt is hierdoor goed te reinigen.

Ten slotte meldt het persbericht de komst van de Riverside, eveneens een projectgeschikte kwaliteit, gemaakt van honderd procent polyamide SDN. Hij komt in een tiental trendy kleuren, en is ook toepasbaar als vloerkleed. De Riverside beschikt, net als de Pittsburgh, over het Indoor Air Comfort-certificaat.

(Vloerenplein, 13-11-2019)

 
Selectie LVT en parket van sanctielijst VS

china-usa-flagsDe U.S. Trade Representative heeft eind vorige week een aantal uit China in de VS ingevoerde goederen, waaronder bepaalde soorten vloerbedekking, vrijgesteld van het bijzondere invoertarief van 25 procent. De producten stonden op de lijst van Chinese importgoederen ter waarde van 200 miljard dollar, die in september vorig jaar eerst een 'strafheffing' van 10 procent kregen opgelegd, in mei van dit jaar opgehoogd naar 25 procent. De heffingen vloeien voort uit het zogeheten Section 301-onderzoek naar de gedragingen, het beleid en de praktijken van China met betrekking tot technologieoverdracht, intellectueel eigendom en innovatie. Vanaf afgelopen zomer konden belanghebbenden een verzoek indienen om producten van de lijst af te krijgen. Daaronder producten die niet in voldoende mate buiten China te verkrijgen zouden zijn, zoals onder meer Amerikaanse handelaars in LVT beweerden, die daardoor economische schade opliepen. De huidige ronde van vrijstellingen loopt met terugwerkende kracht van 24 september 2018, de begindatum van de sancties, tot en met 7 augustus 2020.

Vrijgesteld zijn bepaalde LVT-clickvloeren en bepaalde 'hybride' fineerparketvloeren met composietkern. In de officiële mededeling staan de vijf producten aldus (in het Engels) omschreven, met tussen haakjes hun statistische rapportagenummer:
Floor coverings of polyvinyl chloride, presented in the form of tiles or planks designed to snap together during installation (3918.10.1000);
Vinyl floor tiles of polymers of vinyl chloride, designed to click together during installation, each measuring 4.7 mm or more but not over 8 mm in thickness, 18 cm or more but not over 23 cm in width and 120 cm or more but not over 182 cm in length (3918.10.1000);
Vinyl floor tiles of polymers of vinyl chloride, designed to click together during installation, measuring 7 mm in thickness, 18 cm or more but not over 19 cm in width and 120 cm or more but not over 125 cm in length (3918.10.1000);
Engineered flooring, of oak, consisting of a 1.2 mm thick oak veneer top layer, 5.8 mm stone-plastic composite core and a 2 mm polyethylene backing, such flooring coated with aluminum oxide, measuring not over 191 cm long by 19 cm wide by 0.9 cm thick (4412.99.5105);
Flooring panels constructed of a hardwood veneer measuring 0.6 mm or more but not over 1.2 mm in thickness laminated onto a waterproof stone-polymer composite base, with the thickness of each panel between 5 mm and 7.5 mm, with tongue and groove mechanism for installation and an attached foam pad (4412.99.5105).

(Vloerenplein, 11-11-2019)

 
Nieuwe huisstijl Zeno-Protect

Zeno-huisstijl-nieuwReferentieafbeelding in de nieuwe opmaak.Zeno-Protect presenteert vandaag een nieuwe corporate identity. De in Amsterdam gevestigde producent van schoonloopzones oppert dat zijn nieuwe huisstijl beter aansluit bij de moderne media en op de huidige manier van communiceren. Het ontwerp van het beeldmerk verwijst naar transparantie, beweging en samenwerken.

Ook brengt het bedrijf de vernieuwde kwaliteit Super. Deze bestaat naar eigen zeggen uit exclusief toegepaste nylonvezels die een effectief borsteleffect geven waardoor maximale vuilopvang wordt bereikt. De structuur zorgt voor het zo goed als achterwege blijven van looppaden. Vuil en vocht worden opgenomen en verborgen tussen de vezels. Super is ontwikkeld voor zeer hoogfrequent belopen ruimtes, op plaatsen waar men van vuil naar schoon loopt en is beschikbaar in een tiental kleuren.

Een nieuw staalboek omvat de collecties Excellence en Super, die beide worden gemaakt van Econyl-garen en getuft op een gerecycled non woven Colback polyester draagdoek. Door de stabiele ftalaatvrije Comfort vinylrug laat Super zich snel en naadloos verwerken, aldus de producent.

Projectinrichters worden door de aanbieder rechtstreeks beleverd. Voor de fijnmazige distributie richting de woninginrichting zorgt Viehoff Fournituren.

(Vloerenplein, 11-11-2019)

 
Domotex in Van Nelle Fabriek
Sonia-Wedell-Castellano-DomotexSonia Wedell-Castellano, global director Domotex: "We zijn zeer verheugd over het wederom zeer internationale karakter van de beurs."
Victor-KoppelaarVictor Koppelaar, managing director Hannover Consultancy: "Dit jaar zullen veertig Nederlandse exposanten aanwezig zijn."
De-rondleiding-doorDe rondleiding door de indrukwekkende Van Nelle Fabriek voerde de aanwezigen onder meer langs de oorspronkelijke linoleumvloer van Forbo, gelegd in 1928, en lampen van Gispen (rechtsboven).
We-zijn-blij-Jos-Tourne"We zijn blij met de uitnodiging om hier onze producten te tonen," vertelt Jos Tourné van Bijlard.
Het-in-het-oogspringende-naambord-Van-NelleHet in het oog springende naambord 'Van Nelle'.

Gisteren was in de monumentale Van Nelle Fabriek te Rotterdam als vanouds weer een persconferentie voor de Benelux van de toonaangevende internationale vloerenvakbeurs Domotex. Na een korte absentie van een jaar, was de keuze ditmaal op de kersverse 'Songfestival-stad' gevallen, na in 2017 nog Amsterdam aangedaan te hebben. In vergelijking met de laatste keer was het een en ander in de opzet veranderd. Victor Koppelaar, managing director Hannover Consultancy, legde uit dat was afgestapt van de gangbare persconferentie en dat er in de nieuwe vorm bewust was gekozen voor een 'pers event' - met een 'sneak preview' van een groep Domotex-exposanten, die de media informeren over hun noviteiten en presentaties op de beurs in Hannover.

Eerst was er vanzelfsprekend een korte uiteenzetting van de stand van zaken betreffende Domotex. Ditmaal niet door Alexander Wurst, vice-president bij de Deutsche Messe, maar door Sonia Wedell-Castellano, global director Domotex. Zij nam de aanwezigen in vogelvlucht mee langs de nieuwe opzet, hallenindeling en productgroepen. Editie 2020 krijgt een wat aangepaste hallenbezetting. Tot nu toe waren de 'premium' aanbieders in de directe omgeving van de speciale expositieruimte van de 'Framing Trends' te vinden. Op verzoek van bezoekers en exposanten keren zij nu terug naar de voor hun marktsegment gebruikelijke omgeving, in de daarvoor bestemde hallen. Voor bezoekers moet dit minder lange routes en een meer heldere structuur opleveren. "Er is behoorlijk wat veranderd. En we zijn zeer verheugd over het wederom zeer internationale karakter van de beurs; ook dit jaar verwelkomen we exposanten uit meer dan 60 landen."

Alvorens de verzamelde pers aan een rondleiding door de Van Nelle Fabriek begon, gaf Victor Koppelaar een update van de exposanten uit ons land. Komende editie zullen veertig Nederlandse deelnemers op een beursoppervlak van bij elkaar 4350 vierkante meter hun noviteiten en producten presenteren, waaronder Best Wool, Betap, Bijlard, Brink & Campman, Condor, DSM-Niaga, Estillon, Flamingo Parket, Hamat, Heywood Vloeren, Houtindustrie Schijndel, Inpa Parketvloeren, Low & Bonar, Overmat, Rinos, Robusta, Intercarpet en T&G Wood.

Na de rondleiding door de indrukwekkende Van Nelle Fabriek werd het pers event afgesloten met de sneak preview, verzorgd door Bijlard, Ciranova, Louis de Poortere, Low & Bonar, ETF en Easydek. "We zijn blij met de uitnodiging om hier onze producten te tonen," vertelt Jos Tourné van Bijlard. "We brengen de MS 2K Floor nogmaals onder de aandacht. Een speciaal ontwikkelde, milieuvriendelijke 2-componenten parketlijm die na twee uur volledig belastbaar is. Daarnaast presenteren we onze pvc-lijm en bijbehorende Sqraper A3."

Domotex 2020 start op vrijdag 10 januari en duurt tot en met maandag 13 januari.

(Vloerenplein, 08-11-2019)

 
Wolfusie roept concurrentiebezwaren op

lawton-logo-danspinDe Britse waakhond Competition and Markets Authority (CMA) stelt na onderzoek vast dat de aankoop door Danspin, producent van wollen garens, van zijn concurrent Lawton Yarns "ernstige concurrentieproblemen" oplevert voor tapijtfabrikanten in het Verenigd Koninkrijk.

Danspin kaapte het insolvent geraakte Lawton Yarns in mei van dit jaar weg voor de neus van andere geïnteresseerde kopers. Daaropvolgend smolten beide bedrijven samen. De competitiewaakhond noteert dat beide bedrijven garen leveren dat wordt gebruikt om, nationaal en internationaal, wollen tapijten van te maken. In het Verenigd Koninkrijk - een van de grootste markten voor dit type tapijt - leveren het Deense Danspin en het Britse Lawton Yarns (opgericht in 1902) het merendeel van het garen dat bij de productie van wollen tapijt wordt toegepast.

In zijn initiële onderzoek heeft de CMA geconstateerd dat Danspin en Lawton Yarns voorafgaand aan hun samensmelting de twee belangrijkste producenten van wollen garens waren, ook elkaars belangrijkste concurrenten en weinig concurrentie ondervonden van andere bedrijven. De keuze voor tapijtproducenten zou om deze reden zeer klein zijn geworden na de fusie, merkt de waakhond op, aangezien overige concurrenten van belang in deze sector maar een beperkte aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk hebben en voor de fusieonderneming geen 'gezonde' vorm van mededinging zouden betekenen.

Als gevolg hiervan meldt de CMA bezorgd te zijn dat het nieuwe, gefuseerde bedrijf de prijzen zou kunnen verhogen of het aanbod van garens aan tapijtfabrikanten in het Verenigd Koninkrijk zou kunnen verminderen, waardoor de prijzen voor mensen die wollen tapijt kopen mogelijk omhoog zouden gaan. Danspin heeft tot volgende week dinsdag de tijd om de zorgen van de CMA weg te nemen, anders zal de fusie worden doorverwezen voor een diepgaand, zogeheten fase 2-onderzoek.

(Vloerenplein, 08-11-2019)

 
Barometer woonbranche positief

In oktober heeft de 'woonbranche economische barometer' van Van Es Marketing Services zich positief ontwikkeld. Hij sluit de maand af met een stijging van vijf punten ten opzichte van de voorgaande maand, op een stand van 5,0.

baro-2019-10'Woonbranche economische barometer' lijkt de afgelopen maanden bezig om een klassieke U-vorm te maken. (afbeelding: marktdata.com)

Volgens cijfers van het CBS zijn 18.313 bestaande koopwoningen verkocht in de hier meegewogen maand september, ofwel 11,3 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van de voorafgaande maand augustus werd 6,5 procent minder verkocht. De deelindicator van de woningmarkt staat op 11,3, een verbetering van ruim 17 punten ten opzichte van de voorgaande maand.

Het consumentenvertrouwen, ook deze door het CBS gemeten, komt in oktober uit op minus 1, een puntje hoger dan in september. De koopbereidheid verbetert met twee puntjes en belandt op plus 1. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen wat gunstiger. Het producentenvertrouwen industrie is in oktober weinig veranderd. Deze loopt 0,3 puntjes omhoog naar een stand van plus 3,6.

Voor de index van de omzetontwikkeling van woondetaillisten hanteren de onderzoekers nog altijd de score voor het tweede kwartaal, met destijds een stand van 6,0.

(Vloerenplein, 08-11-2019)

 
Balta verkoopt meer, maar levert winst in

Cyrille-Ragoucy-CEO-kantoorCEO Cyrille Ragoucy: 'Blijven goed op weg om de doelstellingen van 2019 te halen'.De Vlaamse tapijtmaker Balta heeft in het voorbije kwartaal 3,0 procent meer omgezet dat in dezelfde periode vorig jaar. De omzet bereikt een niveau van 155,6 miljoen euro, tegenover 151,0 miljoen vorig jaar. De organische omzetgroei bedraagt 1,7 procent. Een uitsplitsing naar divisies toont een omzetgroei van 0,4 procent voor Rugs (afgelopen kwartaal goed voor 43,5 miljoen), van 7,1 procent voor Commercial (58,4 miljoen) en van precies 0,0 procent voor Residential (47,1 miljoen).

De aangepaste ebitda (bruto-bedrijfswinst) van de divisie Rugs krimpt fors van 6,3 miljoen naar 2,6 miljoen, die van de divisie Commercial stijgt daarentegen van 9,1 miljoen naar 10,5 miljoen, die van de divisie Residential dikt aan van 2,5 miljoen naar 3,5 miljoen. Met de relatief kleine tak Non-Woven meegerekend resulteert opgeteld een aangepaste ebitda van 17,3 miljoen, een bepaald niet meevallende afname van 7,0 procent vergeleken met vorig jaar. De winstmarge is zodoende 11,1 procent.

"De resultaten van het derde kwartaal voor onze divisies Residential en Commercial lagen in de lijn van onze verwachtingen en toonden verbeterde marges tegenover vorig jaar, ondanks de NEXT investeringen," aldus het commentaar van topman Cyrille Ragoucy. NEXT betreft het drie jaar lopende programma dat een flinke verbetering van de resultaten moet opleveren. In het derde kwartaal stak de onderneming nog eens een miljoen in zijn herstelplannen, bovenop de twee miljoen van eerder dit jaar.

"Bij Rugs was de omzet in de lijn van onze verwachtingen, maar werd de marge opnieuw gepenaliseerd door eenmalige kosten," zo legt Ragoucy de vinger op de zere plek. De marge van Rugs voor het kwartaal werd volgens Balta negatief beïnvloed door de eenmalige impact van verkoopkortingen bij Balta USA die verband houden met verkopen in eerdere kwartalen en door de investeringen in NEXT, met name de opstartkosten voor de Amerikaanse e-commerce activiteiten. Zonder deze effecten had Rugs een solide onderliggende marge, zo verzekert de fabrikant. Over Europa wordt alleen meegedeeld dat de omzet van de karpettendivisie hoger was, ondanks een moeilijke marktomgeving.

De forse toename van de omzet van Commercial vloeit volgens het bedrijf voort uit de aanhoudende organische groei in de VS. In Europa, waar de marktomstandigheden moeilijk blijven, is de omzet gedaald, maar wist Balta wel zijn prijzen te verhogen.

Ten aanzien van Residential merkt Balta op: "In het Verenigd Koninkrijk realiseerden we lichte groei, in een over het algemeen moeilijk en volatiel marktklimaat. Onze prestaties in het derde kwartaal werden licht positief beïnvloed door het aanleggen van een pre-brexit buffervoorraad door een aantal klanten. In continentaal Europa zijn we erin geslaagd de prijzen van onze producten te verhogen, maar de handelsactiviteit bleef er gematigd. We blijven focussen op het vergroten van ons aandeel van producten met een hogere marge, die in het derde kwartaal van 2019 37 procent van de omzet van Residential vertegenwoordigden."

CEO Ragoucy belooft gefocust te blijven op de uitvoering van de verschillende initiatieven voor groei en kostenbesparing in het kader van NEXT, waarvan de eerste voordelen volgens hem zichtbaar zullen worden en aanzienlijk zullen bijdragen aan de resultaten in 2020. Voorts: "We blijven goed op weg om de doelstellingen te halen voor de jaarresultaten van 2019 die we in maart hebben uitgesproken." Toen zei (toen nog interim-CEO) Ragoucy te verwachten dat 2019 opnieuw een moeilijk jaar van transformatie zou worden, met een aangepaste ebitda die ongeveer in lijn ligt met die van 2018.

Na drie kwartalen staat de groep op een omzet van 507,0 miljoen, ofwel 7,2 procent meer (waarvan organisch 5,7 procent) dan de 472,9 miljoen in de vergelijkbare negen maanden van 2018. Rugs en Commercial boeken een vooruitgang in de dubbele cijfers, Residential levert een procent of drie in. De aangepaste ebitda komt tot 54,6 miljoen, vergeleken met vorig jaar 2,4 procent minder, vrijwel geheel te wijten aan Rugs.

(Vloerenplein, 06-11-2019)

 
Kunstgrasgarendivisie HBI naar Schramm

logo schramm yarnsSchramm GmbH en HBI Holding BV te Genemuiden (HBI) kondigen vandaag de overname aan door Schramm van de activa van Beens Grass Yarns BV (BGY) voor kunstgrasgarenextrusie. Naar verwachting zal de transactie binnen enkele weken worden afgerond, waarna BGY stopt met het produceren en verkopen van kunstgrasfilamenten.

In deze overgangsperiode streven Schramm en BGY ernaar om de filamentklanten van laatstgenoemde de producten en diensten te leveren in de kwaliteit waaraan zij gewend zijn, aldus het persbericht.

Schramm (www.schramm-garne.de), gevestigd in Rahden, Duitsland, ontwikkelt en produceert sinds 2003 gladde en getextureerde mono- en bico-filamenten. Schramm is een dochteronderneming van United Works Holding BV, een Nederlandse industriële groep die contractproductiediensten levert aan de Europese kunstgras- en tapijtindustrie.

BGY produceert sinds 2017 te Zwolle mono- en bico-filamenten. HBI's dochter GrassPartners BV (www.grasspartners.com) blijft innovatieve kunstgrasproducten ontwikkelen en verkopen, zo vervolgt het persbericht. Schramm en GrassPartners zullen de komende jaren nauw samenwerken om de speciale BGY-designgarens die door GrassPartners worden gebruikt, verder te produceren en te ontwikkelen.

(Vloerenplein, 04-11-2019)

 
Carpetright in gesprek over zijn toekomst

Carpetright-conceptstore-2016De Britse vloerenketen Carpetright voert gesprekken met zijn hoofdaandeelhouder (en geldschieter) Meditor over een mogelijke overname van het bedrijf. Een en ander kadert in een zoektocht van de retailer naar het optuigen van de gewenste financieringsstructuur voor de langere termijn. Carpetright verwacht bij elkaar zo'n 80 miljoen Britse pond nodig te hebben om binnenkort lopende schuldverplichtingen af te lossen, om werkkapitaal voor de dagelijkse gang van zaken te hebben en niet te vergeten de financiële middelen (zo'n 20 tot 25 miljoen pond) om zijn herstel- en groeistrategie te kunnen uitvoeren.

Meditor zou vijf pence per aandeel willen betalen, omgerekend bijna zes eurocent, waarmee de keten een waarde van ruim 15 miljoen pond krijgt toebedeeld. Mocht uiterlijk eind deze maand een bod worden gedaan, dan wordt verwacht dat Meditor het grootste gedeelte van de uitstaande schuld omzet in eigen vermogen en Carpetright van extra kapitaal voorziet, zodat de onderneming meer speelruimte krijgt om zijn strategie ten uitvoer te brengen.

Om de onderneming weer op de rails te krijgen wil Carpetright op zijn Britse thuismarkt het winkelbestand naar een 'optimaal' niveau brengen (lees: onrendabele winkels sluiten, eventueel verplaatsen) en meer verkopen via bestaande winkels van andere woninginrichters, wat interessant is vanuit kostenoogpunt. Verder dienen ook de problemen in zijn tegenvallende Ierse tak te worden aangepakt. Meer groeigericht zijn investeringen in internettechnologie en online aanwezigheid plus investeringen in het verhogen van de opbrengsten uit de goed lopende winkels op het vasteland van Europa. Voorts is kapitaal nodig voor het lopende programma van winkelvernieuwingen.

In een tussentijdse update van de gang van zaken toont de directie zich tevreden met de prestaties van de keten, ondanks het lastige economische klimaat (vooral op zijn thuismarkt) en de felle concurrentie op de vloerenmarkt. De handel in Nederland en België loopt aanhoudend naar wens, waarmee beide landen volgens de Britten in een goede positie verkeren om de winstgevendheid te verhogen.

(Vloerenplein, 01-11-2019)

 
Interfloor stelt Domestic Wood voor

Domestic-WoodDomestic Wood, deze met planken van liefst anderhalve meter lengte.Interfloor introduceert de designcollectie Domestic Wood. De vinylcollectie, met twee verschillende houtdessins, is exclusief voorzien van de Silver Tex Backing, voorgesteld als een voordelig alternatief van de vermaarde Black Tex Backing van de Dynamic-collectie. Domestic Wood wordt gebracht als een 'prijsbewuste' lichtere kwaliteit. Hij is vormvast, heeft een egaliserende werking en is los te leggen tot circa dertig vierkante meter.

"Een zorgvuldig opgebouwde naadloze PVC vloer met vele voordelen voor installatie en voortreffelijke eigenschappen voor ultiem wooncomfort," zo prijst Interfloor de nieuwkomer in zijn assortiment samenvattend aan. Domestic Wood is uiterst geschikt voor installatie op bestaande vloeren, doordat het vinyl sterk en elastisch genoeg is om de meeste oneffenheden van de ondervloer te overbruggen. De speciale rug is extra akoestiek verhogend en isoleert warmte en geluid. Het naadloze vinyl met plankdessin kan volgens de leverancier ook probleemloos in 'natte ruimten' zoals keuken en badkamer worden gelegd. De vloer is afgestemd op intensief woongebruik en licht tot normaal projectgebruik.

De planken van het 'chique' S8-dessin zijn een meter lang bij 16,6 centimeter breed. De S1-serie heeft 'robuuste' planken van anderhalve meter bij twintig centimeter. "De toegepaste Natural Look-oppervlaktestructuur met antislip weerstand geeft daarbij een realistische en sfeervolle uitstraling met voelbare structuur en harde touche," zo stelt Interfloor. Een op stapel staande introductie bij het bedrijf uit Zwartsluis betreft voorts nog de collectie Dynamic Wood-3D, vinyl met digital print met embossing in register, die inmiddels in productie is genomen.

(Vloerenplein, 01-11-2019)

 
PPC kondigt een filiaal in Groningen aan

PPC GroningenImpressie van nevenvestiging PPC Groningen, die in de zomer van 2020 de deuren opent.PPC opent komende zomer in Groningen zijn vijfde vestiging. In aanvulling op de hoofdvestiging in Wijk bij Duurstede en filialen in Amsterdam, Eindhoven en Den Haag, stelt de groothandel met dit noordelijke filiaal een betere landelijke dekking te bieden voor zijn afhaalklanten.

Parketteurs en andere vloerenspecialisten kunnen er straks terecht voor vloeren in hout, laminaat en PVC, randafwerking en producten voor installatie, afwerking en onderhoud. Ook komt er een Experience Center, een showroom met, mede ter inspiratie, een overzicht van de collectie. Veel van de producten zullen er op voorraad zijn, met de mogelijkheid om online bestellingen af te halen, alles per commissie verpakt. Theo van Rooijen, huidig medewerker bij de PPC, neemt het filiaal straks onder zijn hoede. 'Groningen' krijgt dezelfde (ruime) openingstijden als de bestaande filialen.

"Met de opening van filiaal Groningen bieden we onze klanten in het Noorden meer service en flexibiliteit. Met een oppervlakte van achthonderd vierkante meter hebben we voldoende ruimte voor onze meest gevraagde artikelen, direct af te halen door onze klanten," zegt Peter Klaassen, die er nog op wijst dat het bedrijf vanzelfsprekend ook in Groningen gratis blijft bezorgen mocht de klant daarvoor kiezen.

(Vloerenplein, 01-11-2019)

 
'Treffpunkt Handwerk' wil relevanter zijn

treffpunkt-handwerk-domotex-2020Een nieuwe vormgeving en actuele, branchespecifieke thema's dienen het 'Treffpunkt Handwerk' op Domotex aantrekkelijker te maken voor mensen in het ambacht.Het 'Treffpunkt Handwerk', vaste prik op vloerenvakbeurs Domotex, wordt komende editie (10 t/m 13 januari 2020 in Hannover) in een nieuwe vorm gegoten, zo meldt organisator Deutsche Messe. Bezoekers krijgen straks onder meer een geheel bijdetijds standconcept voorgeschoteld. Verder worden talrijke voor de dagelijkse praktijk in het vloerenambacht relevante thema's uitgediept in een actueel lezingenprogramma, met bijzondere aandacht voor wat wordt omschreven als 'deze tijden van digitalisering'. Het nevenevenement in hal 13 dient zowel jonge als ervaren vakmensen uitgelezen mogelijkheden te bieden om te netwerken en ervaringen uit te wisselen met collega-vakmensen. Ook staat een groter aantal live demonstraties op stapel.

In interessante voordrachten behandelen specialisten actuele onderwerpen uit de praktijk en presenteren zij hun doelgroep van woningstoffeerders, parket- en vloerenleggers, schilders en dergelijke nieuwe oplossingen, waarvan zowel de ervaren vakman als de beginneling iets zou moeten kunnen opsteken. Geplande onderwerpen zijn onder meer digitalisering en robotica, vakkrachten en aankomend talent, juridische aspecten, restauratie, marketing en nog veel meer. Producten en oplossingen van bedrijven als Shaper Tools, Küberit, Välinge, Mapei, Selit, Uzin Utz en Unifloor worden in dit kader evenzo voor het voetlicht gebracht.

(Vloerenplein, 30-10-2019)

 
Inovyn en Tarkett bezig met bio-vinyl

biovyn logoOnder de merknaam Biovyn, lanceert vinylproducent Inovyn de naar eigen zeggen 'nieuwste generatie PVC' en mag zich daarmee 's werelds eerste commerciële producent van zogeheten 'bio-attributed' PVC noemen. De fabrikant, een onderdeel van de Ineos-groep, werkt met een leveringsketen die volledig is gecertificeerd door de gezaghebbende The Roundtable on Sustainable Biomaterials (RSB).

Biovyn wordt vervaardigd in het Duitse Rheinberg en maakt gebruik van 'bio-attributed' ethyleen, een hernieuwbare, van biomassa afkomstige grondstof. De innovatie is door RSB gecertificeerd voor het substitueren, voor honderd procent, van 'maagdelijke' fossiele grondstoffen in het productiesysteem. Zo kan mede een broeikasgasbesparing van meer dan negentig procent worden behaald in vergelijking met conventioneel geproduceerd PVC. Volgens Inovyn brengt Biovyn een circulaire, koolstofneutrale economie een stuk dichterbij voor PVC, zonder afbreuk te doen aan de productkwaliteiten van de kunststof.

Biovyn zal naar verwachting toepassing vinden in verschillende industriële sectoren, zoals de automobielsector en de medische sector. Inovyn laat tevens weten al vanaf de vroege stadia van de productontwikkeling nauw samen te werken met vloerenmaker Tarkett. De eerste toepassing van Biovyn zal dan ook op het conto komen van Tarkett, die het materiaal zal toepassen in een nieuwe collectie 'bio-vinylvloeren' waarover in de loop van volgend jaar meer informatie zal volgen.

(Vloerenplein, 28-10-2019)

 
Tarkett keert terug naar organische groei

ceo-Barthelemy -plus-logoCEO Fabrice Barthélemy: ‘Positieve organische groei en bemoedigende resultaten’.Vloerenconcern Tarkett heeft in het derde kwartaal van dit jaar een netto-omzet van 907,1 miljoen euro geboekt, een fraaie toename van 8,0 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Organisch komt de groei 2,6 procent hoger uit, met name dankzij de divisie Sports, die een vooruitgang van net aan in de dubbele cijfers behaalt. De andere divisies in de groep presteren in organisch opzicht min of meer vlak, met uitzondering van Noord-Amerika dat 'like-for-like' 2,2 procent moet inleveren.

In de eind juli gepubliceerde halfjaarcijfers leek Tarkett zich nog enigszins zorgen te maken over de bescheiden organische groei van 1,3 procent, te meer daar deze in het tweede kwartaal naar minus 0,6 procent was gezakt. Over het voorbije kwartaal is CEO Fabrice Barthélemy duidelijk beter te spreken: "Onze activiteiten in het derde kwartaal zorgden voor een positieve organische groei en bemoedigende resultaten."

De aangepaste ebitda (bruto-bedrijfswinst) van het concern komt in het derde kwartaal uit op 107,5 miljoen euro, ofwel 11,8 procent van de omzet en op de kop af 10 procent hoger dan een jaar terug. In het derde kwartaal van 2018 lag de bruto-bedrijfswinst op 97,7 miljoen euro en de 'marge' iets lager op 11,6 procent. "De verbetering van onze winstgevendheid werd echter belemmerd door de zwakke prestaties in Noord-Amerika," zo vervolgt Barthélemy, die om deze reden een actieplan voor die contreien aankondigt, specifiek met op de vraag afgestemde productintroducties van LVT en tapijttegels in de middenprijsklasse.

Tapiflex-StairsToepassing van Tapiflex Stairs in een trappenhuis. (foto's: Tarkett)Het EMEA-segment (met Europa) rapporteert in het kwartaal een 0,8 procent lagere netto-omzet. De organische groei loopt ietsje op met 0,1 procent, doordat hogere verkoopprijzen lagere volumes weten glad te strijken. Frankrijk blijft op peil, Duitsland loopt aanzienlijk terug als gevolg van een algehele vertraging in renovatie- en nieuwbouwprojecten, terwijl in het Verenigd Koninkrijk de onzekerheden rond de Brexit uitdraaien op een verdere 'like-for-like'-omzetdaling.

De verkopen in het EMEA-segment zijn voorts negatief beïnvloed door het aangekondigde afscheid van de laminaatproductie. In het marktsegment gezondheidszorg en onderwijs boekt Tarkett naar eigen zeggen dan weer een sterke groei dankzij de goede ontvangst van zijn eerder vorig jaar vernieuwde assortiment projectvinyl.

(Vloerenplein, 25-10-2019)

 
Edel Telenzo Carpets in Britse handen

hammersmith'Hammersmith' van Telenzo Carpets. (foto: edeltelenzocarpets.co.uk)De Britse Headlam Group laat weten op 18 oktober jl. de overname van de handelsactiviteiten en activa van Edel Telenzo Carpets ('Telenzo') te hebben afgerond. Headlam Group neemt Telenzo, het Britse distributiebedrijf voor Edel Carpets in Genemuiden, over van de Condor Group in Hasselt.

Telenzo staat, in de woorden van de kopende partij, bekend om zijn getufte tapijten van honderd procent wol en wolmix en hoogwaardige tapijten van synthetische garens voor residentieel en commercieel gebruik, en verdeelt zijn producten over geheel het Verenigd Koninkrijk.

Telenzo blijft onder zijn eigen handelsmerk opereren, maar verhuist wel naar het bestaande onderkomen van Headlam in Tamworth, waar het bedrijf zal worden gerund door zijn huidige ploeg salesmanagers. Headlam ondersteunt hen met zijn eigen managementteam, distributienetwerk en gecentraliseerde en financiële middelen.

Toen de Condor Group vorig jaar september honderd procent van de aandelen van Edel Carpets overnam van de Edel Group, was het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Telenzo een onderdeel van de transactie.

(Vloerenplein, 23-10-2019)

 
Innovatieprijs voor Ntgrate

Versatile-FairAlternatieve snijvorm 'Versatile' in twee kleuren uit de reeks 'Fair'.Ntgrate heeft een 'commendation award', een speciale lofprijs, in de wacht gesleept op de Inovyn Awards 2019. De geweven vinylvloeren krijgen de onderscheiding toebedeeld in de categorie 'process innovation'. De ceremonie van de prijsuitreiking vond vorige week donderdag plaats in het Duitse Düsseldorf. "De nieuwe generatie ntgrate vloerbekleding combineert decennia ervaring in het weven met de meest innovatieve technieken," zo stelt de in het West-Vlaamse Bavikhove gevestigde prijswinnaar. "We zijn dan ook bijzonder trots en vereerd dat we voor ons innovatieve werk erkend worden."

De onderscheidingen, een initiatief van vinylproducent Inovyn, zijn bedoeld om innovatie een steuntje in de rug te geven, en wel door te laten zien wat er wereldwijd in de vinylsector zoal wordt gepresteerd. Een onafhankelijke vakjury beloont vernieuwingen in de categorieën duurzaamheid, ontwerp, processen en productontwikkeling. Ruim negentig projecten uit zo'n twintig landen dongen dit jaar mee naar de prijzen.

(Vloerenplein, 23-10-2019)

 
Unilin en Agfa claimen een 'doorbraak'

Unilin-en-AgfaUnilin en Agfa bedachten samen een nieuw systeem voor het in grote volumes en met hoge snelheid digitaal printen van decorpapier voor onder meer laminaatvloeren.Laminaatmaker Unilin en specialist in inkjet-inkt Agfa hebben hun krachten gebundeld in een onderzoek naar de toepassing van 'inkjet printing' voor het in grote hoeveelheden en met hoge snelheid bedrukken van decorpapier voor laminaatvloeren en meubels. Op het vakevenement InPrint, volgende maand in München, presenteren zij als resultaat van hun samenwerking inkt-primersets op waterbasis voor het in hoog tempo 'roll-to-roll' digitaal printen op decorpapier.

"De combinatie van speciale, conventioneel gecoate primers van Unilin en perfect afgestemde gepigmenteerde inkjetinkten van Agfa, biedt een breed kleurengamma met verbluffende printkwaliteit en laag inktverbruik. Scherp geprijsd, concurreren deze inkt-primersets regelrecht met diepdruk in hoge volumes," zo prijzen de partijen hun flexibel te hanteren systeem aan. Integratie in bestaande productiefaciliteiten zou eenvoudig zijn. Unilin en Agfa bestempelen hun innovatie als niets minder dan een 'doorbraak' in het op industriële wijze digitaal printen van laminaatvloeren en meubels.

(Vloerenplein, 21-10-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

allesovertapijt-logo