banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

rosevloerenpleinbanner

nieuws
Perzisch tapijt terug in VS

Na een boycot van 14 jaar zijn er weer Perzische tapijten op de Amerikaanse markt beschikbaar. Ter gelegenheid van de opheffing van het embargo zal van 5 tot 11 december in het Los Angeles Convention Center de ‘Persian Carpet Expo’ worden gehouden. Op de Expo zijn vele traditionele Perzische karpetten te bewonderen maar ook hele bijzondere. Kroonjuweel van de tentoonstelling is een Perzisch tapijt dat is opgebouwd uit 24.225.600 knopen en een waarde vertegenwoordigt van 5 miljoen Amerikaanse dollar. De Expo laat ook een aantal zogeheten Tableaus zien, karpetten die een portret weergeven. Onder de Tableaus zit de kroning van Napoleon Bonaparte en een collectie over prinses Diana’s leven. Op de beurs worden tevens live demonstraties gegeven van traditioneel design en vlecht- en weefmethodes van technieken die soms meer dan 2000 jaar oud zijn.

(National Floortrends/Vloerenplein, 30-11-2001)

‘Zacht’ stabiel in Duitsland

De productie van vloerbedekking is licht teruggelopen in Duitsland in het eerste halfjaar van 2001 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verwachte stabilisering is daarmee uitgebleven. In volume kwam de productie uit op 117,2 miljoen vierkante meter (was 119,6), in geld op 1728,1 miljoen mark (was 1738,3). De ‘elastische’ vloerbedekkingssoorten liepen terug naar 33,6 miljoen meter (was 34,0), maar de waarde steeg naar 513,7 miljoen mark (was 495,2). Bij de textiele vloerbedekking was er nauwelijks sprake van een verandering, met een lichte afname van het volume met 0,6 procent en van de waarde met 1,1 procent, tot respectievelijk 78,9 miljoen meter en 1027,1 miljoen mark. Bij parket was het kwaliteit in plaats van kwantiteit, want terwijl het volume met maar liefst 23,8 procent daalde tot 4,7 miljoen meter, nam de waarde ‘slechts’ met 8,6 procent af tot 187,3 miljoen mark. Homogene PVC-vloeren zakten verder in met 6,1 procent in volume en 8,3 procent in waarde. PVC-vloeren met een andere onderstructuur bleven in hoeveelheid gelijk, echter stegen in geld gemeten met 13,1 procent. De hoeveelheid vervaardigde linoleum zakte van 9,0 naar 8,8 miljoen meter en in waarde daalde dit product van 138,8 naar 135,7 miljoen mark. Rubbervloeren stegen met 8,1 en 9,9 procent in respectievelijk volume en geld. Geweven tapijt liep in volume terug van 2,5 naar 2,3 miljoen meter, maar steeg licht in waarde met een half procent. Getuft tapijt zakte van 47,4 naar 46,9 miljoen meter en van 628,6 naar 616,6 miljoen mark. Vernaald steeg 1 procent in hoeveelheid en ruim 2 procent in geld. Overig daalde met respectievelijk 15,2 en 19,5 procent.

(BWD/Vloerenplein, 28-11-2001)

Harry P. laat op zich wachten

Vloerenverkopers die willen meeliften op het succes van de ‘blockbuster’ film rond Harry Potter moeten nog even geduld hebben. “Karpetten... altijd lastig,” verklaart de onderdirecteur van Mohawk Home, de tapijtfabrikant die de licentie heeft voor het op de markt brengen van Harry Potter woningtextiel in Amerika. “Lastig houdt in géén karpetten met gezichten van de tovenaar en diens trawanten erop. Mensen lopen niet graag over gezichten heen. Dat is een oeroud taboe dat waarschijnlijk even oud is als het weven zelf. Gezichten kunnen wel op wandbekleding, maar op de grond is gek. We hebben zoiets wel eerder geprobeerd, maar in de showroom liepen de mensen er omheen of ze spróngen er zelfs overheen. Onze uitdaging is nu om een Harry Potter-karpet te laten zien zonder Harry Potter erop. Wellicht dat we komende januari wel wat in de winkels kunnen neerleggen,” zo besluit de onderdirecteur. Bij Mohawk Europe in Vaassen weet men nog niet of deze karpetten ook geïmporteerd gaan worden voor de Nederlandse markt.

(Vloerenplein, 26-11-2001)

Gelasta promoot tapijt op TV

Gisteren en eergisteren kreeg tapijtstad Genemuiden bezoek van het RTL4-programma ‘In Holland staat een huis’. Onder leiding van presentator Martijn Krabbé werd gefilmd bij twee zussen die elkaars woonkamer een metamorfose wilden geven. De Genemuidense groothandel Gelasta leverde het tapijt. Woordvoerder Van Steeg van de grossier vertelt dat er volop gefilmd is tijdens het leveren en leggen van de vloerbedekking en dat er ook een stuk van het productieproces van tapijt is vastgelegd. “Het was min of meer toeval dat tapijt belangstelling kreeg, maar omdat de opnames nu eenmaal in Genemuiden plaatsvonden moest het wel aan de orde komen. Het is mooi dat tapijt zo weer ‘in the picture’ is gekomen.” Het programma wordt 18 december om 21.30 uur uitgezonden.

(Vloerenplein, 23-11-2001)

Afghaanse tapijtperikelen

Vloerenbusiness en wereldpolitiek ontmoeten elkaar in Pakistan. Als dank voor zijn steun in de Afghaanse campagne vraagt de Pakistaanse regering om vrijere toegang tot de Amerikaanse markt voor textielproducten. Veel kans van slagen heeft dit verzoek niet volgens insiders, al zal er wellicht een uitzondering worden gemaakt voor handgeknoopte karpetten. Vanwege de arbeidsintensieve aard van dit product bestaat niet het gevaar dat Amerikanen werkloos zouden worden. Volgens de werkgevers in de textielsector zou Pakistan in staat zijn om voor meer dan 100 miljoen dollar per jaar naar de VS te verschepen. Met name de Peshawar-karpetten worden gewaardeerd om de unieke glans van de Afghaanse wol, reden ook waarom de productie hiervan moeilijk in landen als China of Turkije kan worden ondergebracht. In Pakistan zijn vele tienduizenden Afghaanse vluchtelingen werkzaam in de tapijtindustrie. In de belangrijkste afzetmarkten, Europa en de VS, is de vraag naar Afghaanse tapijten teruggelopen vanwege allerlei negatieve associaties en inzakkende (kerst)inkopen van luxere producten. Inmiddels verschijnen in zakenbladen de nodige tips voor avontuurlijke beleggers. Op dorpsmarkten in Pakistan zouden momenteel voor een habbekrats ‘tribale’ Afghaanse tapijten te koop zijn, die stuk voor stuk uniek zijn. In het westen ‘doen’ die soms vele duizenden guldens bij verzamelaars.

(Vloerenplein/Dawn/WSJ, 23-11-2001)

Robot stofzuiger op de markt

Honderd jaar geleden werd de eerste succesvolle stofzuiger op de markt gebracht. Vorige week introduceerde het bedrijf Electrolux op de Zweedse markt de Trilobite, een robot stofzuiger. De Trilobite is een automatische stofzuiger die zonder bediend te worden zijn weg vindt in het huis. Volgens Electrolux zijn de voordelen talrijk. Uit onderzoek van het bedrijf blijkt dat mensen bij normale stofzuigers gemiddeld maar tweederde van het tapijt stofzuigen en onbewust grote stukken vloerbedekking missen, terwijl de Trilobite maar liefst 95 procent van het oppervlakte reinigt. De Trilobite kan vanwege zijn beperkte hoogte simpel zijn weg vinden onder laag meubilair. Volgens Electrolux kan men nu gewoon naar het werk gaan of boodschappen doen terwijl de Trilobite de vloerbedekking stofzuigt. Door de ingebouwde radar ontwijkt het apparaat op eenvoudige wijze obstakels; zelfs wijnglazen schijnt het apparaat gemakkelijk te ontwijken. Natuurlijk heeft het apparaat ook zijn gebreken. Zo heeft de Trilobite moeilijkheden met trappen. Indien er bij de trap geen magnetische strip onder de vloerbedekking wordt aangebracht valt het apparaat onvermijdelijk de treden af. Volgens de concurrentie kan de Trilobite geen goed apparaat zijn. Het gebruikt slechts een vermogen van 90 watt terwijl gewone stofzuigers een vermogen van 800 tot 1600 watt hanteren. Bij een demonstratie in het Verenigd Koninkrijk waren de aanwezigen daarentegen onder de indruk. De verkoopprijs van het apparaat is nog niet duidelijk. Electrolux Nederland heeft geen idee wanneer de Trilobite zijn entree in Nederland doet en kan daarom geen prijs noemen. Over twee tot drie maanden is de verwachte introductie op de Britse markt. Als verkoopprijs wordt daar zo’n 1000 Britse pond genoemd, wat zesmaal zoveel is als gemiddeld voor een conventionele stofzuiger wordt betaald.

(Vloerenplein/Telegraph, 21-11-2001)

Nieuwe vakbeurs in Utrecht

In een persbericht van vandaag laat de Jaarbeurs weten dat er een nieuwe vakbeurs voor de woningbranche komt. De eerste editie van dit evenement met de titel Raam- en Wand Expo staat gepland voor ‘inkoopmaand’ september 2002. Zoals bekend is Inter Decor onder druk van de tapijtexposanten, die deze branchebrede beurs in zijn jaarlijkse vorm niet interessant vonden en daarom nog slechts om het jaar deelnamen, een tweejaarlijks evenement geworden. Met het nieuwe concept Raam- en Wand Expo zegt de Jaarbeurs deze branche nu een extra mogelijkheid te geven om zaken te doen. Bovendien wordt de beurs bewust tegelijk met de vakbeurzen DIY & Hardware, de Najaarsbeurs van Trade Mart Utrecht en de Parket Expo georganiseerd. De Parket Expo is interessant voor inkopers van parket, laminaat en kurk. Deze beurs is op aandringen van de exposanten verplaatst van mei naar september. Bezoekers kunnen in Utrecht terecht van 15 tot en met 17 september 2002.

(Jaarbeurs/Vloerenplein, 19-11-2001)

Abet uit consumentenmarkt

Abet Laminati uit IJsselstein stopt met het leveren van zijn laminaatvloeren aan de Nederlandse consument. Het gaat hierbij om de merken Parwood en Parqcolor. Een woordvoerder van het bedrijf wil niet meer kwijt dan dat men “om diverse redenen” tot dit besluit is gekomen. De HPL-vloeren van Abet blijven wel beschikbaar voor projectmatige toepassingen.

(Vloerenplein, 19-11-2001)

Lees bij faillissement betrokken

Textielgigant Burlington Industries (USA) heeft gisteren vrijwillig faillissement aangevraagd. Burlington is het moederbedrijf van het gerenommeerde Lees Carpets. Lees bestaat al sinds 1842 en richt zich wereldwijd op de projectenmarkt, met onder meer kamerbreed tapijt en modulaire tapijttegels. Het concern als geheel, dat tot een paar jaar terug te boek stond als de grootste textielproducent ter wereld, heeft een jaaromzet van circa 1,5 miljard dollar, maar zit ook zwaar in de schulden. Gesubsidieerde, soms ook illegale, textielimporten uit lage-lonenlanden en de terugloop in de consumentenbestedingen sinds ‘september’ hebben het bedrijf in de problemen gebracht. Na de geplande reorganisatie moet Lees als speerpunt worden voortgezet. George Henderson, algemeen-directeur: “Lees Carpets blijft de markt bedienen met innovatieve oplossingen op vloergebied en met noviteiten. We zijn bezig om een bedrijf vorm te geven dat flexibeler is en beter luistert naar de markt, en in staat is om aan de uiteenlopende en telkens veranderende behoeftes van de consument te voldoen.”

(Vloerenplein/Floorfocus, 16-11-2001)

CBW-cijfers derde kwartaal

Uit de zojuist verschenen CBW-omzetenquête over het derde kwartaal blijkt dat de wonenbranche een slechte periode achter de rug heeft. De geschreven omzetten bleven achter ten opzichte van vorig jaar. Over de gehele linie lag de omzet 1,9 procent lager dan in het derde kwartaal van 2000. Vooral de kurk- en parketspeciaalzaken (-3,4 procent) en de keukenspeciaalzaken (-3,3 procent) zagen de omzet sterk teruglopen. De daling is het geringst bij de gemengde zaken. Hier is sprake van een omzetdaling van 0,7 procent. Over de eerste negen maanden van het lopende jaar hebben de woningtextielzaken en de meubelzaken te maken met een omzetgroei van respectievelijk 1,5 en 1,8 procent. De gemengde zaken scoren onveranderd ten opzichte van vorig jaar. Bij de woningtextielzaken en de gemengde zaken draaien vooral de middelgrote winkels, met een modaal prijsniveau en samenwerkend met andere MKB’ers goed. Dalingen in omzetten worden waargenomen bij de kurk- en parketzaken (-0,5 procent), de keukenspeciaalzaken (-3,0 procent) en de slaapspeciaalzaken (-3,1 procent). De woninginrichters in de regio’s Noord en Oost doen het het beste.

(CBW/Vloerenplein, 14-11-2001)

Kwartaalcijfers Armstrong

De cijfers van Armstrong over het derde kwartaal laten een omzetafname zien van 6,9 procent in vergelijking met dezelfde periode van het jaar 2000. Grootste verliezer is het segment vloerbedekking waar de omzet met maar liefst 13,1 procent terugliep. Armstrong wijt de terugval onder meer aan de tegenvallende verkoop in laminaat en tegelproducten in de Verenigde Staten. De tegenvallende omzet aan vloerbedekking in Europa (-5,4 procent) is grotendeels toe te schrijven aan een afname van verkopen in vinyl en linoleum. Ook de houten vloerbedekking kende een omzetterugval (-5,4 procent), die Armstrong onder meer wijt aan tegenvallende verkopen aan onafhankelijke verdelers en de toegenomen concurrentie. Textiele vloerbedekking en sportvloeren waren de positieve uitzondering met een omzettoename van 4,6 procent, die echter grotendeels op het conto van de sportvloeren komt. Armstrong verwacht dat ook in het vierde kwartaal het prijs- en verkoopvolume verder onder druk zal komen te staan. Armstrong’s bestuurvoorzitter Michael Lockhart zegt dat, hoewel het bedrijf de invloed ondervindt van de economische terugval, Armstrong in zijn ‘core businesses’ blijft investeren. Het bedrijf zal zich daarnaast richten op verbetering van de kostenstructuur, productaanbod en winstgevendheid op de lange termijn.

(Vloerenplein/Armstrong, 14-11-2001)

Energiebesparing tapijtsector VS

De Amerikaanse tapijtindustrie werkt naar eigen zeggen hard aan maatregelen om de continuïteit van de branche veilig te stellen. Uit een vorige week verschenen rapport over de terugdringing van het energieverbruik binnen de sector blijkt dat z’n vruchten af te werpen. Daarin meldt het Carpet en Rug Institute (CRI) dat uit een onderzoek van Professor Matthew Realff blijkt dat de totale reductie van het energieverbruik door de tapijtindustrie gelijk staat aan de jaarlijkse uitstoot van maar liefst 226.000 auto’s. CRI-voorzitter Werner Braun is verheugd over de uitkomsten van Realff. “Bijna een kwart miljoen auto’s. Dat is nogal wat. Het is in ieder geval een belangrijke stap in de goede richting voor de toekomst en een gezonde tapijtindustrie. Onze tapijtfabrikanten hebben grote inspanningen verricht ten aanzien van energiebesparende oplossingen. De fabrikanten verminderen duidelijk de belasting van het milieu ten gunste van toekomstige generaties.” Een milieuvriendelijke productie staat op dit moment hoog in het vaandel van de Amerikaanse tapijtindustrie. Het CRI ziet dit als een belangrijke voorwaarde om de continuïteit van de sector de komende jaren veilig te stellen. Braun: “De CRI-leden doen hun uiterste best om het voortouw te nemen in het produceren van milieuverantwoorde producten en oplossingen te ontwikkelen ten aanzien van de verwerking van tapijtafval.” Volgens Braun is daarbij al de nodige vooruitgang geboekt, onder meer op het gebied van afvalverwerking, het terugbrengen van lucht- en watervervuiling en dus ook vermindering van het energieverbruik.

(Vloerenplein/CRI, 12-11-2001)

Armstrong voegt divisies samen

Eergisteren maakte Armstrong een ‘strategische reorganisatie’ bekend die de twee belangrijkste vloerendivisies bij elkaar gaat brengen. Armstrong Wood Products en Armstrong Floor Products (AFP) worden samengevoegd, onder een enkel managementteam, waarbij alle vloerproducten worden geïntegreerd binnen AFP. “Een geïntegreerd vloerenbedrijf was een noodzaak,” verklaart Michael Lockhart, de CEO van Armstrong. “De reorganisatie brengt Armstrong’s brede productaanbod van hout, vinyl, linoleum, laminaat en speciaal tapijt nu op één lijn.” Chan Galbato, de baas van AFP, ziet enorm veel potentieel in het op wereldwijde schaal samenvoegen van de houten vloeren met het halfharde segment, met name wat de synergetische mogelijkheden betreft. De afzonderlijke verkoop- en distributiesystemen zullen overigens operationeel blijven. Houten vloeren doen het ook in de Verenigde Staten goed. Met de merken Bruce, Hartco en Robbins is Armstrong, dat in 1998 actief werd in de houten vloerensector, marktleider in de USA.

(Armstrong/Vloerenplein, 09-11-2001)

Unilin wint patentproces in USA

Laminaatfabrikant Unilin meldt dat afgelopen vrijdag een administratieve rechter bij de U.S. International Trade Commission (ITC) in een voorbeslissing heeft bepaald dat het lijmloze laminaat van Unilin (Uniclic-systeem) en de daarbij behorende leginstructies niet strijdig zijn met een drietal patenten die in het bezit zijn van Välinge Aluminium (Berry). De uiteindelijke uitspraak van de ITC wordt op z’n laatst op 5 februari verwacht. De ITC begon met zijn onderzoek in deze zaak na een aanklacht van Alloc Inc., Berry Finance, en Välinge Aluminium. Volgens Frans De Cock, afgevaardigd bestuurder van Unilin uit Wielsbeke (België), zal deze beslissing de marktpositie van Unilin in de Verenigde Staten verder versterken. “We kunnen nu, gesterkt door deze beslissing, Unilin en Uniclic nog sterker positioneren in de Amerikaanse markt, door het bestendigen van onze Uniclic-import en door alles in het werk te stellen om onze nieuwe productie-eenheid in Thomasville (North Carolina) zo snel mogelijk op volle capaciteit te brengen.” Afgelopen juni kwam Unilin met het bericht dat het de laminaatproductie van het Amerikaanse bedrijf Columbia Flooring in Thomasville had overgenomen. Voor Unilin is het logistiek van belang om de productie voor de snel groeiende Amerikaanse markt zoveel mogelijk in de USA zelf onder te brengen in plaats van vanuit Europa te moeten verschepen. Unilin claimt dat Uniclic het eerste laminaatproduct was met een lijmloos systeem dat voorzien is van een verbindingssysteem dat rechtstreeks uit het basismateriaal is gefreesd.

(www.quick-step.com/Vloerenplein, 07-11-2001)

‘11 September’ raakt ook Pergo

Enkele dagen geleden kwam de Zweedse laminaatfabrikant Pergo naar buiten met de omzetgegevens over de eerste drie kwartalen van het lopende jaar. De netto verkopen bedroegen 2826 miljoen Zweedse kronen (circa 300 miljoen euro), een afname van 5 procent ten opzichte van 2000. Volgens het bedrijf werd de daling veroorzaakt door lagere prijzen en lagere verkopen in belangrijke Europese retailketens en in Noord-Amerikaanse vloerenspeciaalzaken. De omzet in het derde kwartaal was 7 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. In Noord-Amerika werd rekening gehouden met een lichte daling van de markt voor laminaatvloeren in het derde kwartaal. Na de aanvallen van 11 september viel echter een duidelijke neergang in de verkopen waar te nemen. In Europa werd de markt voor vloerproducten in zijn algemeenheid negatief beïnvloed door economische teruggang. Pergo meldt tevens momenteel druk doende te zijn met marktbewerking op uitgebreide schaal en met de lancering van een vernieuwd productassortiment.

(Pergo/Vloerenplein, 05-11-2001)

Groot, groter, grootst

Deze week werd bekend dat de grootste tapijtfabrikant ter wereld, Shaw Industries uit de USA, een strategische alliantie is aangegaan met het media- en designconglomeraat van Martha Stewart. Het creatieve team binnen deze groep verzorgt het ontwerp van het kamerbreed tapijt, de vloerkleden en parket-, laminaat- en steenvloeren. Shaw gaat ze produceren en landelijk distribueren naar vloerdetaillisten met het label van Martha Stewart erop. Martha Stewart: “We bieden de consument nu een geïntegreerde aanpak met meubelen en vloerbedekking, zodat hij de middelen heeft om stap-voor-stap, van vloer tot plafond, van kamer tot kamer zijn huis in te richten.” Martha Stewart Living Omnimedia is onder andere actief met ‘living’ bladen, boeken, krantencolumns, eigen radio en tv-programma’s, online goederen bestellen, enzovoorts. Daarnaast levert het bedrijf zelf ontworpen concepten aan retailorganisaties. Shaw is met 70 fabrieken de grootste producent van tapijt in de wereld. Afgelopen september besloot Shaw om niet alleen laminaat te distribueren maar om ook zelf een laminaatfabriek te bouwen. De nieuwe productiefaciliteit kan tot 28 miljoen vierkante meter per jaar aanleveren. Ook in september maakte Balta uit het Belgische Sint-Baafs-Vijve, de grootste individuele tapijtgroep in Europa met 3200 werknemers en een jaaromzet van 1,1 miljard gulden (500 miljoen euro), bekend in de markt van harde vloerbedekking te stappen. Balta en de houtverwerkingsgroep Triax (de fusie van Dekaply en Spano/Vanden Avenne) richtten toen de joint venture Tinterio op, die volgens insiders rijkelijk van kapitaal is voorzien maar nog niet naar buiten is getreden met concrete plannen.

(Vloerenplein/Flooruniverse, 02-11-2001)

‘Dit is niet waar’

Marketing manager Philippe Harinck van Berry Floor is verre van gelukkig met de publicatie, daarbij refererend aan dagblad De Standaard dat vandaag schrijft dat Roger De Clerck (77), oprichter van het Beaulieu-imperium, opnieuw de touwtjes in handen zou hebben genomen bij de Berry Group. De Clerck senior zou ook nieuw kapitaal in de in problemen verkerende groep van zoon Luc De Clerck hebben gepompt. Dit mede omdat er voor de investeringen in de diversificatie naar laminaat veel kapitaal nodig was terwijl de groep in de markt van het goedkopere tapijt onder zware druk was gekomen. Philippe Harinck: “Dit bericht van een bestuurswisseling is pertinent niet waar. Luc De Clerck is, was en blijft directeur van de Berry Group. Ik lees in dit stuk alleen maar uitspraken van ‘betrokkenen’ zonder dat er namen worden genoemd. Ik kan u verzekeren dat ik deze journalist niet heb gesproken en inmiddels bij de krant om opheldering heb gevraagd. U zult begrijpen dat door dit soort publicaties vol onwaarheden en halve waarheden ten onrechte ongerustheid ontstaat.” Harinck meldt dat de verkopen van het laminaat heel goed zijn en dat alles naar wens gaat met de patentcases. “Berry Floor werkt momenteel naar Domotex 2002 toe waar we een vijf- of zestal interessante nieuwe dessins gaan tonen.” Vorige maand verliet Hans de Smet, de algemeen directeur en rechterhand van Luc De Clerck, de Berry Group. Eerder deze maand vond er een bestuurswisseling plaats bij Beaulieu-dochter Domo. (Zie het bericht hieronder).

(Vloerenplein, 31-10-2001)

Nieuw bestuur bij Domo

Jan De Clerck, de oudste zoon van Roger De Clerck, pater familias en oprichter van Beaulieu, heeft onlangs weer de dagelijkse leiding op zich genomen van de tapijtgroep Domo. De Clerck heeft onder meer het bestuursteam rond zijn voormalige rechterhand Dirk Degrauwe voor een deel vervangen. Volgens de Belgische krant De Standaard verwijt De Clerck aan Degrauwe het mislukken van de overnamepogingen van Desso en van Louis De Poortere, een overname die op het allerlaatst nog misliep. Beide overnames waren volgens de krant voor Domo van strategisch belang om een aantal onevenwichtigheden binnen de groep op te lossen. Door zich sterk te richten op de uitbouw van de chemiedivisie zou Domo een ‘omgekeerde piramide’ zijn geworden, met een te grote (tevens niet goed renderende) chemiepoot voor een te kleine tapijtafdeling. Domo zou door de overname van Louis De Poortere tevens in een hoger marktsegment terecht zijn gekomen. Desso zou Domo toegang hebben verschaft tot de lucratieve contractmarkt. Domo Oudenaarde boekte over 2000 een verlies van ruim 31 miljoen gulden (14,13 miljoen euro) op een omzet van bijna 460 miljoen gulden (208,3 miljoen euro).

(De Standaard/Vloerenplein, 31-10-2001)

Tapijtrecycling krijgt structuur

Uit de USA komt deze week het bericht dat DuPont door de staten Washington en Californië is onderscheiden voor zijn inzet voor afvalbeperking en energiebesparing. Sinds 1991 is via het ‘Carpet Reclamation Program’ van DuPont Flooring Systems ongeveer 30 miljoen kilo tapijt gerecycleerd. Afgelopen maand nog deelde DuPont mee dat het zijn recyclingbedrijf voor tapijt in Georgia had vernieuwd en uitgebreid met terugwinning van nylon. De nieuwe installatie is in staat om bijna 500 kilo teruggewonnen nylon per uur te produceren. Hier in Nederland is, zoals bekend, de recycling van tapijt één van de speerpunten in het milieubeleid van de VNTF. Jos Wesselink, directeur van de VNTF, meldt dat voor de nabije toekomst een gestructureerde aanpak op stapel staat. “Dit jaar is de stichting Carpet Recycling Nederland opgericht en we zijn nu een eind opgeschoten met het werven van een projectdirecteur. We zijn bezig met de afrondende gesprekken en zeer tevreden met de grote animo die voor deze betrekking bestaat. Het ziet ernaar uit dat we begin 2002 een onderzoek kunnen gaan verrichten naar de haalbaarheid van tapijtrecycling in Nederland en dan met name wat de logistiek betreft. Nu gebeurt weliswaar al het nodige op dit gebied door allerlei partijen en bedrijven. Wat ons echter voor ogen staat is om industriebeleid, zonder winstoogmerk, te koppelen aan overheidsbeleid en te zorgen voor een landelijke dekking,” aldus Wesselink. In Europa wordt jaarlijks ongeveer 1 miljard vierkante meter textiele vloerbedekking vervaardigd. Op jaarbasis komt in West-Europa meer dan 1,5 miljoen ton afgedankt tapijt beschikbaar. In gewone mensentaal: respectievelijk de oppervlakte van de stad Berlijn en het gewicht van 265 duizend olifanten.

(Vloerenplein/VNTF/CRE/Business News Publishing, 29-10-2001)

Parket Expo later, Blackpool geschrapt

toebehoren. De vakbeurs zou precies tussen een aantal vrije dagen vallen, bij uitstek een periode voor een weekje vrijaf in plaats van een bezoek aan de beurs, zo vreesden exposanten. “De branche heeft te kennen gegeven niet gelukkig te zijn met de geplande datum, vanwege Hemelvaart, Pinksteren, enzovoorts. We hebben een en ander doorgenomen met de adviescommissie en besloten dat de beurs verschoven wordt naar september of begin oktober 2002,” aldus beursorganisator Rob Simoons van Promotion Projects. In de parketbranche wordt ook met regelmaat gepleit voor het ‘strategisch’ gelegen Maastricht als nieuwe locatie in plaats van de Utrechtse Jaarbeurs. Maar een beslissing daarover is nog niet gevallen. Uit het Verenigd Koninkrijk komt het bericht dat de tapijtbeurs Blackpool Floor Show (februari 2002) is geschrapt. Bezoekers en exposanten meldden aan één nationale beurs per jaar genoeg te hebben. De organisatie zegt nu meer tijd te hebben voor het vlaggeschip onder de Britse vloerenbeurzen, de National Floor Show in Harrogate en voor de gespecialiseerde Contract Floor Show in Londen.

(Vloerenplein, 26-10-2001)

<< Begin < Vorige 321 322 323 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo