banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

rosevloerenpleinbanner

nieuws
Managementwissel bij Carpetland

Bij Carpetland is Hans Nijstad eind december opgestapt als topman en is mede-oprichter Leon Seynave op ad interim-basis teruggekeerd als algemeen-directeur van de vloerbedekkingsketen. De bestuurswisseling kwam van de week naar buiten in de Belgische pers en is bevestigd door moederbedrijf Mitiska, een beursgenoteerde participatiemaatschappij. De herschikking lijkt voort te komen uit ontevredenheid met de integratie van de Duitse vestigingen in het concern. In korte tijd heeft Carpetland zijn bedrijfsomvang verdubbeld door de overname in 2000 van de Duitse keten Wand & Boden en de deelname in Teppich Frick. Dat betekende ook dat de groep voor de helft van de omzet afhankelijk werd van de Duitse markt. Volgens De Standaard doet Carpetland het vrij goed in Nederland en België, maar blijven de resultaten in Duitsland onder de verwachting als gevolg van moeilijke marktomstandigheden en zorgt dat er mede voor dat de integratie minder soepel loopt dan verwacht.

(Vloerenplein/Standaard/Tijd, 22-02-2002)

‘Stofmijten doden is non-issue’

In de Verenigde Staten heeft het Carpet & Rug Institute (CRI), dat de belangen van de tapijtindustrie behartigt, zich uitgesproken tegen het promoten van het chemisch behandelen van tapijten, om aldus stofmijten te doden. Voorzitter Werner Braun van de CRI: “De bedrijven die hun marketinginspanningen momenteel opvoeren om hun producten voor de chemische behandeling van tapijten onder onze aandacht te brengen, maken volgens mij absoluut een fout. Ze zien een cruciaal punt over het hoofd, een zaak waar wij al veel tijd en geld in hebben gestoken om het bekend te maken. Namelijk, ten eerste, dat de hoeveelheid mijten in tapijt, afgezet tegen meubelstoffen en matrassen, relatief beperkt is. En ten tweede dat wij met al onze gespecialiseerde onderzoeken niet hebben kunnen vaststellen dat zich in de lucht allergene uitscheidingsstoffen bevinden in een kamer waar tapijt op de grond ligt. Zelfs niet als het een drukbelopen vloer betreft. Dit is dus een ‘non-issue’.” Volgens Braun bindt het tapijt de allergene stoffen en kunnen ze vervolgens afgevoerd worden door goed te stofzuigen.

(Vloerenplein/Floor Focus, 20-02-2002)

Handel in Afghanen komt op gang

In het noorden van Afghanistan wordt er zo langzamerhand weer als vanouds handel gedreven in vloerkleden. De productie in de dorpen en de verscheping van de kleden naar de handelsteden komt op gang. Nu de Taliban zijn verdreven begint ook de export naar de Verenigde Staten, Europa en de Arabische landen weer handen en voeten te krijgen. Kenners waarderen de noordelijke (vooral door de Turkmeense bevolking vervaardigde) tapijten om hun hoge artistieke kwaliteit. Uit de mond van een van de vele lokale handelaars tekent een correspondent van Reuters op dat de sector er niet echt mee zit dat de Taliban, met hun dédain voor traditie, verdwenen zijn. “De Taliban waren net beesten. Ze kenden het verschil niet tussen een goed en een slecht tapijt. Dus konden we ze alleen maar de allergoedkoopste spullen verkopen om op te zitten.”

(Reuters/Vloerenplein, 20-02-2002)

Levend begraven onder tapijt

Koopjesjagen kan een levensgevaarlijke bezigheid zijn, zo ondervonden Cindy Herrera (20) en Sophia Ramirez (19) afgelopen vrijdag. In een Amerikaans discountcenter werden zij bedolven onder honderden rollen tapijt. Tijdens het grasduinen naar goedkope vloerkleden schoot een schot in het plafond los dat alle tapijtrollen van het bovenliggend magazijn op hun plek moest houden. De gevolgen waren desastreus. “Het was alsof ze levend onder tapijt waren begraven,” aldus John Valenti, de ‘police sergeant’ ter plekke. Verschillende politieteams hebben zich vervolgens met de bevrijding van de twee vrouwen beziggehouden. Brigadier Valenti: “We hadden ernstige twijfel of beide vrouwen nog in leven waren. Het kostte ons een klein uur om al het tapijt te verplaatsen.” Meer dan 200 rollen tapijt moesten worden weggehaald. Er waren naar verluidt tien stevige politieagenten nodig om een enkele rol te verplaatsen. Het discountcenter is voorlopig op last van de gemeente gesloten. Ramirez kon na een korte behandeling aan haar gekneusde pols het ziekenhuis alweer verlaten. Herrera’s toestand is volgens de doktoren kritiek.

(Chicago Sun/Vloerenplein, 18-02-2002)

Woninginrichting 6 procent groei

Vorig jaar hebben de winkels in woninginrichtingsartikelen (meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking) 6,0 procent meer omzet gemaakt dan in 2000. Dat is iets beter dan het gemiddelde van alle non-foodwinkels bij elkaar, die een omzettoename boekten van 5,6 procent, met een prijsstijging van 4,2 en een volumestijging van slechts 1,3 procent. De doe-het-zelf-winkels ‘plusten’ nog 6,1 procent, aldus de CBS in een persbericht.

(CBS, 15-02-2002)

Anti-bacteriële laminaatvloeren

Classen uit Kaisersesch (Duitsland), onder meer bekend van Akzenta en het merk voor de vakhandel Wiparquet, zegt een wereldprimeur te hebben in de vorm van laminaatvloeren met een anti-bacteriële toplaag. Via een gepatenteerd procédé wordt de werkzame stof Microban toegevoegd. Die moet ervoor zorgen dat gevaarlijke bacteriën zich niet vermeerderen kunnen. Classen in een toelichting: “Microban verandert de oppervlaktespanning zodat de celwand van de bacterie op natuurkundige wijze vernietigd wordt. Groei en reproductie van gevaarlijke ziektebrengers als salmonella en de colibacterie worden hierdoor duurzaam tegengegaan.” Classen heeft de wereldwijde rechten voor de toepassing van het product op laminaatvloeren verworven. Het bedrijf maakt tevens bekend in de buurt van Berlijn een nieuwe fabriek te gaan bouwen, waarmee zijn productiecapaciteit voor laminaatvloeren wordt vergroot tot circa 35 miljoen vierkante meter op jaarbasis.

(Classen/Objekt-Verlag, 15-02-2002)

Japanse dimensie in ‘klikstrijd’

Van de belangrijke Duitse laminaatmarkt zijn weer nieuwe ontwikkelingen te melden in de ‘klikstrijd’ rond patenten op lijmvrije legsystemen. Eind januari bepaalde de rechtbank van Braunschweig dat Kronotex inbreuk pleegt op twee Europese patenten van de Berry Groep. Maar Kronotex verweert zich door te zeggen dat de lijmvrije systemen die aan het begin van de jaren ‘90 werden uitgevonden helemaal niet in aanmerking komen voor de toekenning van een patent. Volgens Kronotex zijn lijmvrij te plaatsen vloersystemen al in 1991 in Japan ontwikkeld. De Duitsers argumenteren nu dat wat al algemeen bekend was nooit door patenten gemonopoliseerd kan worden. Met het oog hierop zou ook een gebruiksmonster van Unilin door het Duitse patentbureau deels afgewezen zijn. Kronotex zegt zelf al vooraf aan de rechtszaak bezwaar te hebben aangetekend tegen deze patenten. Het hoofdpatent zou bijgevolg door het Europees patentbureau al herroepen zijn. De rechtbank van Braunschweig heeft daarom de behandeling van de zaak rond het hoofdpatent moeten schorsen en alleen een deelbesluit kunnen nemen, en wel over een product met een bepaald profiel dat inmiddels ook niet meer door Kronotex op de markt wordt gebracht. Ook tegen dit besluit, dat eerder Egger en Parador trof, is Kronotex in beroep gegaan. Wordt vervolgd.

(DRW-Verlag/Vloerenplein, 13-02-2002)

Prijs voor Unilin Decor Quick-Step

Het financieel-economisch weekblad Trends uit België heeft Unilin Decor Quick-Step uitgeroepen tot de snelst groeiende onderneming in de categorie ‘Grote Bedrijven’. De fabrikant krijgt de prijs omdat het bedrijf volgens de redactie snelgroeiend is, de innovatie en vernieuwing stimuleert en in belangrijke mate bijdraagt tot de economische dynamiek van West-Vlaanderen. De Unilin-houtgroep als geheel heeft een omzet van 520 miljoen euro. Dochter Unilin Decor, dat naast laminaatvloeren ook meubelpanelen produceert, groeit volgens gegevens van de onderneming jaarlijks met 20 tot 25 procent.

(Unilin Decor Quick-Step, 11-02-2002)

Goede resultaten Anker en Hatéma

De omzet van Anker, het Duitse moederbedrijf van Hatéma in Sittard, is vorig jaar ten opzichte van 2000 gestegen van 70 naar iets meer dan 74 miljoen euro. Volgens Anker heeft ook Hatéma afgelopen jaar groei gekend. De omzet van de gehele groep, waartoe ook Filo Carpets (Duitsland) en Durmont (Oostenrijk) behoren, steeg van 92 naar bijna 101 miljoen euro. Voor het lopende jaar verwacht men dat de omzetten in de Duitse tapijtsector met circa 10 procent zullen teruglopen. Ook voor de projectmarkt voorziet Anker een terugloop doordat de algemene economische toestand, vooral bij de banken, tot gevolg heeft dat er minder kantoorruimte in gebruik wordt genomen. Anker zelf verwacht van deze ontwikkelingen eveneens hinder te ondervinden, maar door investeringen niettemin zijn marktaandeel uit te kunnen breiden.

(Vloerenplein/Objekt-Verlag, 08-02-2002)

Brand bij Vebe Floorcoverings

Het Genemuidense Vebe Floorcoverings is afgelopen dinsdag getroffen door brand. De brand ontstond in de oven van de oudste van de twee aanwezige coatinglijnen en sloeg via het afzuigsysteem over in de schoorsteen, wat volgens omwonenden nogal spectaculair toonde. Volgens woordvoerder Hulleman van Vebe viel de uiteindelijke schade nog mee. Aanvankelijk werd gevreesd voor een miljoenenstrop, mede omdat de rook de opslagruimte begon binnen te dringen. De reuklucht is echter beperkt gebleven tot een aantal rollen. Volgens Vebe moet rekening worden gehouden met een schadepost van enkele tonnen als gevolg van materiële schade en de tijdelijke productiestop. Het bedrijf voorziet geen wezenlijke problemen rond de uitlevering. De nieuwste coatinglijn draaide op de avond van de brand al weer productie en begin volgende week zal de gerepareerde machine weer worden gestart. Ook zusterbedrijven Ossfloor in Oss en Condor in Hasselt hebben productie opgevangen.

(Vloerenplein, 08-02-2002)

Surfaces 2002 bijna als vanouds

Surfaces 2002, de grootste vloerenvakbeurs aan de andere kant van de oceaan, is vorige week vrijdag naar tevredenheid afgesloten. Gezien de economische gang van zaken in de USA bestond de vrees voor een duidelijk mindere editie van het evenement. In totaal stonden er zo’n 900 exposanten met tapijt, vloerkleden, parket, laminaat, steen en toebehoren op een beursoppervlak van bijna 50 duizend vierkante meter. De voorlopige cijfers geven aan dat er ongeveer 31 duizend vakbezoekers zijn komen opdagen in Las Vegas, iets minder dan de 33 duizend van vorig jaar. Ten opzichte van eerdere jaren waren er wederom meer exposanten uit de ‘harde’ hoek. Dus meer ‘hout’, meer laminaat en met name ook meer keramische tegelvloeren. Volgens de organisatie is het opvallend dat steeds meer aanbieders een mix van harde en zachte producten tonen op hun stand. De grote Amerikaanse tapijtaanbieders Shaw (gaat naast laminaat nu ook zelf ‘klik’-parket maken), Mohawk (binnenkort eigenaar van de tegelfabrikant Dal-Tile) en Beaulieu America (dat zijn karpettendivisie gaat afstoten) speelden in op de sterkere vraag van de consument naar zachtheid, met nieuwe garens en innovatieve technologie. Mohawk maakte ook veel werk van de productie van geweven vloerkleden en/of kamerbreed, afgestemd op de individuele voorkeur van de consument. In het segment van de houten vloeren waren bamboe, behandeld grenen en allerlei ‘groene’ producten sterker vertegenwoordigd. De eerste berichten van de handelaars in karpetten lijken erop te wijzen dat de negatieve effecten van ‘11 september’ zijn uitgewerkt. In deze sector verwacht men dubbele groeicijfers dit jaar, niet in het minst vanwege de opkomst van de harde vloeren maar ook vanwege de toenemende trendgevoeligheid van dit product.

(Vloerenplein/LF Inc./Surfaces, 06-02-2002)

Genemuiden levert rode loper

Een bijzondere lading ging vorige week van Tapijtstad Genemuiden richting hoofdstad Amsterdam. Hamat en Betap Tapijtfabrieken leverden namelijk de rollen tapijt die dienden als rode loper voor ‘Het Huwelijk van 2002’. De voorbereidingen daartoe werden eind vorig jaar getroffen, in samenwerking met Doornebal Interieurs uit Lienden, de verwerkers van het tapijt. Van de Rijksvoorlichtingsdienst moest de rode loper aan diverse kwaliteitseisen voldoen. Zo zou hij onder alle weersomstandigheden in perfecte conditie moeten blijven. Uiteindelijk koos men voor het (special)outdoor-product van Hamat dat buiten bij het Paleis op De Dam en de Nieuwe Kerk gestoffeerd is. Voor de plechtige gelegenheid in de Nieuwe Kerk is door Betap een, naar eigen zeggen, zeer luxueuze velourskwaliteit in koninklijk rood ontwikkeld, met voor dit doel speciale eigenschappen.

(Tapijtstad Genemuiden/Vloerenplein, 06-02-2002)

Omzet Witex flink hoger

De omzet van de Duitse vloerenaanbieder Witex is het afgelopen jaar met niet minder dan 38 procent gestegen tot 212 miljoen euro. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van de 110 miljoen euro van 1999. Witex schrijft de omzettoename van vorig jaar toe aan de investeringen ter waarde van 19,5 miljoen euro die zijn gedaan in de logistiek en in de productie. De productiecapaciteit in Augustdorf (D) ligt op om en nabij de 35 miljoen vierkante meter laminaatvloeren. In het jaar 2000 was dat nog 30 miljoen meter. Op Domotex presenteerde Witex nu ook fineer- en kurkvloeren, naast laminaat en parket. (Zie ook Nieuws van 23 januari jl. over de situatie op de Duitse laminaatmarkt).

(Witex/Vloerenplein, 04-02-2002)

Nieuw legsysteem Bestbase

In een persbericht vraagt Bestbase uit Wijchen aandacht voor een zojuist geïntroduceerd legsysteem voor tapijten op ondertapijten. Dit systeem wordt gerealiseerd met gebruikmaking van First Step Tackifier en Strip Step Adhesive, beide lijmen van deze onderneming. Deze lijmen zijn volgens Bestbase zeer emissiearm, zuinig in gebruik en voorzien van een aangename geur. Met dit legsysteem zegt Bestbase tegemoet te komen aan de wensen uit de branche om zo eenvoudig mogelijk tapijt met ondertapijt (Elegance) te verlijmen zonder daarbij het milieu en de arbeidsomstandigheden van de stoffeerder uit het oog te verliezen.

(Bestbase, 04-02-2002)

Associated Weavers wil winst

De Belgische tapijtfabrikant Associated Weavers heeft zijn netto verlies vorig jaar zien dalen naar 3,64 miljoen euro. In 2000 bedroeg het verlies nog 3,87 miljoen euro. De omzet nam toe van bijna 213 tot iets meer dan 248 miljoen euro. Door de goede tweede helft van het jaar bleven de verliezen beperkt. In dit lopende jaar wil Associated Weavers de serie verliesgevende jaren afsluiten, zo verklaart directeur Henri Van Dierdonck tegenover De Financieel Economische Tijd. De onderneming wil dat bereiken door met een bredere range aan producten hogere marges te halen in het duurdere segment. Van Dierdonck: “Onze klanten zijn vooral de groothandelaars. Het voordeel van de concentratiebeweging bij die verdelers is dat je verzekerd bent van een afzetmarkt.” Vorig jaar werd de Franse tapijttegelproducent Balsan overgenomen, die opereert op de qua marges interessante kantorenmarkt. Bij het geweven tapijt zijn waardevermeerderingen gerealiseerd bij Prado Rugs. Over de overcapaciteit in België in het segment kamerbreed, zegt Van Dierdonck tegen de Tijd: “Die overcapaciteit is er nu nog, iedereen in de sector hoopt dat de andere een vestiging gaat sluiten. Wij zijn een van de weinige die een vestiging hebben gesloten.” Over de toekomst van tapijt is hij optimistisch: “De mensen beginnen te merken dat parket of laminaat als vloerbedekking heel wat nadelen heeft, daarom beginnen ze terug te keren naar tapijt als vloerbedekking. Dat bewijst de interesse in bepaalde van ons producten op de verkoopsbeurs in Hannover.”

(Tijd/Vloerenplein, 01-02-2002)

Omzet Forbo Groep daalt in 2001

In 2001 heeft de Forbo Groep wereldwijd netto 1485 miljoen Zwitserse frank (circa 1 miljard euro of 2,2 miljard gulden) omgezet. Dit bedrag is inclusief negen maanden omzet van de nadien verzelfstandigde tapijtdivisie. De verkopen van de gecontinueerde onderneming kwamen uit op 1354 miljoen CHF (ruim 900 miljoen euro), een daling van 5 procent. Volgens Forbo namen de activiteiten vooral af in het derde kwartaal en stagneerden ze in het vierde. In de vloerendivisie steeg de omzet van linoleum met 1,8 procent tot 400 miljoen CHF. De verkopen van vinyl daarentegen daalden met 3,1 procent tot 324 miljoen CHF. De kleefstoffentak boekte een goede omzetstijging van 9,2 procent (6,0 procent zonder acquisities). Het concern als geheel verwacht een winst over 2001 van om en nabij de 50 miljoen CHF. Forbo meldt verder dat er vorige week een principeovereenkomst is gesloten over de voorwaarden waaronder de aankoop van SWIFT (nu in handen van het Amerikaanse Reichhold) moet gaan plaatsvinden. Een en ander zou eind maart afgerond kunnen zijn. De overname past in het streven van Forbo om groei te verwezenlijken in zijn core business. SWIFT zou ongeveer 400 miljoen CHF omzet toevoegen aan de kleefstoffendivisie. Bij Forbo werken wereldwijd 5200 man.

(Forbo Groep/Vloerenplein, 30-01-2002)

Nieuw bestuur bij FAI

In een persbericht laat Floor Alliance International BV (FAI) uit Wijchen weten dat per deze maand de heer Dick Bosveld is afgetreden als algemeen-directeur. Zijn functie is overgenomen door het koppel Richard Bosveld en Maarten jan Leppink. FAI werd in 1982 opgericht door G.J. Leppink en D. Bosveld. De tweede generatie heeft nu het roer bij het familiebedrijf overgenomen. Onderdeel van FAI zijn Bestbase, Bohama, Estillon, Saffier Flooring, Saffier International en Unipro. Deze bedrijven leveren vloerbenodigdheden (kleefstoffen, ondervloermaterialen, gereedschap, systemen voor vloerbescherming, houtproducten) aan vloerenbedrijven, groothandel, woningrichters en dhz-handel. FAI levert deze producten naar eigen zeggen wereldwijd maar vindt haar hoofdafzetgebied in Europa. FAI meldt verder dat D. Bosveld gezien zijn brede ervaring inmiddels is toetreden tot de raad van commissarissen. Maarten jan Leppink (41) trad in 1993 in dienst van Unipro BV. Vanaf september 2001 is hij voorzitter van de Vereniging Nederlandse Lijmindustrie (VNL). Richard Bosveld (34) trad in 1995 in dienst van Saffier Flooring. Beiden traden per 1 januari 2000 toe tot de directie van FAI. Het hoofdkantoor van de onderneming is sinds de eerste van deze maand gevestigd aan Bijsterhuizen 2219 te Wijchen. De geconsolideerde omzet van FAI bedraagt circa 50 miljoen euro.

(FAI, 28-01-2002)

Amorim investeert fors

Nog deze maand wil vloerenproducent Amorim zijn nieuwe, volautomatische fabriek in S. Paio De Oleiros (in thuisland Portugal) in gebruik gaan nemen. In de productiehal die 11.000 vierkante meter meet, kan op jaarbasis tot drie miljoen vierkante meter kant-en-klaar kurkparket met verschillende dessins worden vervaardigd. Het overgrote deel van de productie zal richting Duitse markt gaan. In slechts vijf maanden tijd heeft de Amorim Groep dit project bewerkstelligd. De investering van om en nabij de 7,6 miljoen euro in de capaciteitsuitbreiding was volgens een woordvoerder van Amorim Duitsland nodig om aan de gestegen vraag naar kwalitatief hoogwaardig kant-en-klaar kurkparket tegemoet te kunnen komen. De ingebruikname van de hightech fabriek past volgens Amorim in zijn streven om meer marktaandeel te veroveren.

(Amorim/Vloerenplein, 25-01-2002)

Speeltapijtjes soms suspect

In Duitsland heeft het consumentenmagazine Öko-Test de resultaten naar buiten gebracht van een analyse van speeltapijtjes voor kinderen. In totaal werden dertien speeltapijtjes uit meubelwinkels, speelgoedwinkels en tapijtzaken onderzocht op milieu- en gezondheidsaspecten. Acht producten kregen de kwalificatie ‘goed’ mee, drie waren ‘bevredigend’ of ‘voldoende’. Twee producten werden niet goedgekeurd omdat zij schadelijke stoffen bleken te bevatten. Het gaat om een bepaald tapijtje van Toys-R-Us en een van Molto. In beide werden aromatische koolwaterstoffen aangetroffen, die kunnen inwerken op het centraal zenuwstelsel. Onder meer de nieuwssite CNN.de bracht het ‘nieuws’ vergezeld van de koppen ‘Opgepast gif’ en ‘Gevaarlijke speeltapijten’.

(CNN.de/Vloerenplein, 25-01-2002)

Afzet EPLF groeit twee procent

De twintig leden van de EPLF (Europese federatie van producenten van laminaatvloeren) hebben vorig jaar 252 miljoen vierkante meter laminaatvloeren verkocht, aldus de EPLF in een recent persbericht met voorlopige cijfers. Ten opzichte van het jaar 2000 (247 miljoen) is dat een bescheiden stijging van 2 procent. Het aandeel van de Europese producenten op de wereldmarkt bleef min of meer stabiel op 69 procent. West-Europa blijft de grootste markt voor de EPLF-leden: 170 miljoen vierkante meter (2000: 167,3 miljoen) wordt hier verkocht. Het marktaandeel van de EPLF in West-Europa nam licht toe tot 85 procent. De Oost-Europese markt is goed voor 35 miljoen meter (was 32 miljoen), waarvan de EPLF 28 miljoen (was 26,4 miljoen) voor zijn rekening neemt. In de Azië/Pacific-regio nam het aandeel van de EPLF af van 36,5 naar 26,5 procent. De totale consumptie groeide daar niettemin van 65 naar 68 miljoen meter.

In Noord-Amerika steeg de consumptie, ondanks ‘11 september’, van 50 naar 55 miljoen meter, met een aandeel daarin voor de EPLF-leden van 58 procent (was 54 procent). Hoewel het EPLF-laminaatverbruik in Duitsland afnam van ruim 60 naar 50 miljoen meter (-16 procent) blijft dat land de grootste markt, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (een dynamische groei van bijna 26 naar 42,5 miljoen meter) en Frankrijk (van 23 naar 23,5 miljoen meter). Nederland staat vierde, maar hier daalde het verbruik van 12,7 naar 10,5 miljoen meter (-2,2 miljoen vierkante meters oftewel bijna 21 procent). Ulrich Windmöller, voorzitter van de EPLF en tevens bestuursvoorzitter van fabrikant Witex, geeft als commentaar op de Duitse situatie dat de verkochte volumes van zijn eigen bedrijf niet wezenlijk zijn gewijzigd wat de gespecialiseerde vloerendetailhandel betreft. Hij noemt het waarschijnlijk dat de forse terugval in Duitsland in het laagste prijssegment, dus bij de bouwmarkten, gebeurde. Overigens worden de fabrieken waarover de EPLF-leden in toenemende mate beschikken buiten Europa, niet in de statistieken opgenomen.

(EPLF/Vloerenplein, 23-01-2002)

<< Begin < Vorige 321 322 323 324 325 326 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo