banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-2020

nieuws
Woninginrichting plust fors

In oktober is de omzet van de Nederlandse detailhandel 8,5 procent hoger uitgekomen dan in dezelfde maand vorig jaar, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. De winkels in woninginrichtingsartikelen (meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking) staken met een plus van 15 procent met kop en schouders uit boven de cijfers van hun collega-detailhandels. De omzetstijging is des te opmerkelijker als men het cijfer afzet tegen dat van de maand ervoor (+4 procent). Wellicht is de omzetstijging te danken aan een verschuiving van de bestedingen aan buitenlandse vakanties en dure vliegtickets ten gunste van de interieurbranche, vanwege de gebeurtenissen en nasleep van de tragedie van 11 september. Naast de woninginrichting deden ook de drogisterijen (+13,6 procent), doe-het-zelf-winkels (+14,5 procent) en consumentenelectronica (+8,7 procent) het goed in oktober in de non-foodsector. Uit de cijfers van het CBS blijkt verder dat winkelen wederom duurder is geworden. In vergelijking met oktober vorig jaar liggen de winkelprijzen 5,6 procent hoger. Het volume van de omzet is met 2,8 procent gestegen. In totaal heeft de consument in oktober voor 6,6 miljard euro in de detailhandel uitgegeven. Per huishouden is dit een besteding van gemiddeld 960 euro. Van dit bedrag is bijna tweederde uitgegeven in de non-foodbranches van de detailhandel.

(Vloerenplein/CBS, 14-12-2001)

Tuftsector België onder druk

De productie van getuft tapijt in België zal dit jaar tussen 8 en 10 procent lager uitkomen dan vorig jaar. Dit blijkt uit gegevens van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven, gepubliceerd in de Financieel Economische Tijd. Na drie kwartalen bedroeg de afname al 8 procent. In de karpettensector werd daarentegen een productiestijging van tussen 3 en 4 procent opgetekend. De daling van de productie van getuft tapijt is het gevolg van de sanering van overcapaciteit her en der, aldus de Tijd. Domo halveerde zijn capaciteit in Sint-Niklaas. Berry Tuft verminderde zijn capaciteit in Frankrijk en Associated Weavers trof maatregelen in Tsjechië. “De capaciteitsafbouw is nog onvoldoende,” zegt woordvoerder Erik Coplo van Domo tegen de krant. “Men is begonnen met een sanering die de sector ten goede zal komen,” vindt Henri van Dierdonck, algemeen directeur van Associated Weavers. Volgens hem geeft het cijfer van minus 8 procent de werkelijkheid goed weer. “De omzet is minder gedaald. Bij ons was het laatste deel van het jaar zeer goed. De volumes waren wat kleiner, maar we verkochten producten van hogere kwaliteit, met hogere prijzen en betere marges.” In 1967 introduceerde Roger de Clerck met Beaulieu Tufting - met aanvankelijk succes - het Amerikaanse productieproces van het tuften in België. Ook bij de zuiderburen wordt er de laatste jaren hard gewerkt aan een imagoverbetering van kamerbreed getuft tapijt versus de hardere vloerbedekking.

(Vloerenplein/F.E.-Tijd, 12-12-2001)

VNTF verankert milieubeleid

In een persbericht laat de Vereniging van Nederlandse Tapijtfabrikanten (VNTF) weten dat op 6 december jl. de leden van de branche-organisatie zijn toegetreden tot de tweede Meerjarenafspraak energie-efficiency (MJA2). Dit gebeurde tijdens een bijeenkomst in Den Haag met de drie betrokken ministeries, decentrale overheden en een aantal andere branche-organisaties. De VNTF was ook deelnemer aan de eerste MJA die van 1996 tot eind 2000 liep. In deze periode behaalden de deelnemende tapijtfabrikanten een energie-efficiencyverbetering van bijna 20 procent ten opzichte van het basisjaar 1989. In de fabrieken is op individuele basis een groot aantal procesverbeteringen doorgevoerd, aldus de VNTF. Daarnaast is op collectieve basis fundamenteel onderzoek naar innovatieve, energiebesparende maatregelen uitgevoerd. De resultaten hiervan zijn in de loop van MJA1 bij de meeste bedrijven ingevoerd. In MJA2 moet de procesverbetering verder worden geoptimaliseerd. Nieuw is de invoering van zogenaamde verbredingsthema’s. Veel verwacht de vereniging in dit kader van een haalbaarheidsonderzoek naar de invoering van tapijtrecycling in Nederland, uit te voeren door de stichting Carpet Recycling Nederland. (Zie ook het bericht van 29 oktober op deze pagina). Verder meldt de VNTF dat de groei van de tapijtproductie doorzet. De productie nadert dit jaar de 150 miljoen vierkante meter. De omzet van de Nederlandse tapijtindustrie bedraagt 1,8 miljard gulden. De binnenlandse tapijtmarkt vertoont sinds midden jaren negentig weer een lichte groei, die zich momenteel stabiliseert.

(VNTF/Vloerenplein, 10-12-2001)

'Prijs niet doorslaggevend'

Vanwege de ontwikkelingen in Afghanistan en buurlanden is er nogal wat te doen geweest met betrekking tot de tapijten die daar vandaan komen. Ons bereiken tegengestelde berichten. De markt zou in elkaar zijn gezakt vanwege onder meer negatieve associaties en de terugval in de vraag naar luxere producten, de prijzen zouden drastisch zijn gestegen en een ander bericht meldt dat op Pakistaanse dorpsmarkten voor een habbekrats tribale Afghaanse tapijten te koop zijn. De markt in Nederland lijkt er vooralsnog geen hinder van te ondervinden. “Prijs is bij ons niet een doorslaggevende factor,” vertelt Michael Janssens van de gelijknamige toonaangevende importeur Janssens Oriënt Carpets Holland. “We betalen liever meer zodat we voortdurend een gedegen kwaliteit kunnen leveren, dan dat we onze afnemers moeten teleurstellen met mindere producten vanwege een paar gulden korting.

Wij begeven ons in het midden tot hoog segment. Naar onze producten is op dit moment nog een goede vraag; wij kopen en verkopen nog iedere dag.” Janssens vervolgt: “Wij doen met veel meer landen zaken dan Afghanistan. Bovendien werd er toch al weinig meer in Afghanistan zelf gedaan. Sinds circa 20 jaar knopen veel Afghanen in Peshawar hun kleden. Bovendien worden onze producten in opdracht met door ons gewenste motieven in verschillende landen gemaakt. Wij zijn dus niet afhankelijk van wat er op de markt aangeboden wordt. Sindskort doen wij ook zaken met Armenië, waarvan de producten op dit moment qua dessin sterk vergelijkbaar zijn met die uit Peshawar. Bij ons zal de voorraad van dit soort kleden dus niet snel uitgeput zijn. Daarnaast hebben de leveranciers uit Peshawar vaak familie en/of importeurs in Europa die een stuk import voor hun rekening nemen. Ook zij beschikken over de nodige voorraad. De kraan zal naar mijn inschatting een behoorlijke tijd dichtgedraaid moeten blijven wil de voorraad uitgeput raken,” besluit Janssens.

(Vloerenplein, 07-12-2001)

Kliklaminaat verlijmen (?)

Het verlijmen van kliklaminaat lijkt de wereld op zijn kop. Een belangrijk verkoopargument is immers het gemakkelijk in en uit elkaar halen van de diverse systemen. Het concern Henkel kwam deze zomer met Thomsit P 660 op de markt, speciaal ontwikkeld voor kliklaminaat. “Het product is ook geschikt voor gewoon laminaat,” vertelt Peter Kreukniet van Henkel Benelux. “Want ondanks het succes van de kliksystemen wordt er nog steeds laminaat verlijmd, kijk maar naar de bouwmarkten. We zijn met het product op de markt gekomen omdat bleek dat vooral in appartementen en flatgebouwen geluidsoverlast was. Ondanks de toepassing van een tussenvloer blijf je een soort van ‘geklos’ houden. Om het loopgeluid te verminderen beschikt de Thomsit P 660 over rubberen korrels granulaat die voor een goede geluiddemping zorgen. Het kliklaminaat blijft verwijderbaar want het kan indien gewenst eenvoudig van de vloer worden getrokken. Wel moet men bij kliklaminaat met een papieren achterkant oppassen voor eventuele beschadigingen, daarvoor blijkt de lijm eenvoudig te sterk.” Kreukniet vervolgt: “Met deze lijm voorkom je bij verwijdering van de vloerbedekking beschadigingen aan de ondervloer. Een uitkomst, want de dekvloer blijft goed en dat scheelt egaliseren. Voordelen waar ook andere vloeren dan laminaat om vragen. We zijn daarom de lijm nu ook aan het testen bij kant-en-klare lamelvloeren en verwachten hem ook voor deze producten binnenkort in de markt te kunnen zetten.” Het eenvoudig verwijderen van vloerproducten speelt overigens niet alleen bij laminaat en kant-en-klare houten vloeren. Sinds de nieuwe regelgeving inzake oplosmiddelhoudende producten wordt bij het verlijmen van vloerbedekking veel gebruik gemaakt van watergedragen dispersielijmen. Het verwijderen van gebruikte vloerbedekking lijkt door een langzamer verouderingsproces van de dispersielijm wat moeilijker dan voorheen met kunstharskit op basis van een vluchtig oplosmiddel.

(Vloerenplein, 05-12-2001)

Tarkett Sommer draait goed

Tarkett Sommer zet met goede resultaten over het derde kwartaal de gunstige ontwikkeling van het lopende jaar voort. De vloerbedekkingsproducent met hoofdkantoor in Duitsland wist zijn omzet over de eerste negen maanden met 3,4 procent te verhogen tot 1057,5 miljoen euro (ruim 2,3 miljard gulden) vergeleken met de 1022,4 miljoen euro over dezelfde periode vorig jaar. In het derde kwartaal steeg de omzet met 3,3 procent. De goede resultaten op het gebied van de elastische vloerbedekking op de Europese markten, het toenemend belang van de laminaatproducten, alsook de geslaagde concentratie op de Oost-Europese markten en de penetratie van de Amerikaanse markt voor houten vloeren, konden de omzetterugval van ‘hout’ in Europa en van ‘elastisch’ in Noord-Amerika meer dan compenseren. Tarkett Sommer wist het netto resultaat met 40,5 procent te verbeteren tot 18,4 miljoen euro (ruim 40,5 miljoen gulden). Tarkett Sommer maakt zich zorgen over de aanhoudend moeilijke marktomstandigheden in Noord-Amerika en de mogelijke effecten daarvan op de Europese markten, maar blijft niettemin streven naar een aanzienlijke verbetering van het netto resultaat over het jaar 2001 als geheel. Tarkett Sommer is de grootste producent van vloerbedekking in Europa. Op de wereldranglijst neemt het bedrijf de vijfde plaats in.

(Vloerenplein/Tarkett Sommer, 03-12-2001)

Perzisch tapijt terug in VS

Na een boycot van 14 jaar zijn er weer Perzische tapijten op de Amerikaanse markt beschikbaar. Ter gelegenheid van de opheffing van het embargo zal van 5 tot 11 december in het Los Angeles Convention Center de ‘Persian Carpet Expo’ worden gehouden. Op de Expo zijn vele traditionele Perzische karpetten te bewonderen maar ook hele bijzondere. Kroonjuweel van de tentoonstelling is een Perzisch tapijt dat is opgebouwd uit 24.225.600 knopen en een waarde vertegenwoordigt van 5 miljoen Amerikaanse dollar. De Expo laat ook een aantal zogeheten Tableaus zien, karpetten die een portret weergeven. Onder de Tableaus zit de kroning van Napoleon Bonaparte en een collectie over prinses Diana’s leven. Op de beurs worden tevens live demonstraties gegeven van traditioneel design en vlecht- en weefmethodes van technieken die soms meer dan 2000 jaar oud zijn.

(National Floortrends/Vloerenplein, 30-11-2001)

‘Zacht’ stabiel in Duitsland

De productie van vloerbedekking is licht teruggelopen in Duitsland in het eerste halfjaar van 2001 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verwachte stabilisering is daarmee uitgebleven. In volume kwam de productie uit op 117,2 miljoen vierkante meter (was 119,6), in geld op 1728,1 miljoen mark (was 1738,3). De ‘elastische’ vloerbedekkingssoorten liepen terug naar 33,6 miljoen meter (was 34,0), maar de waarde steeg naar 513,7 miljoen mark (was 495,2). Bij de textiele vloerbedekking was er nauwelijks sprake van een verandering, met een lichte afname van het volume met 0,6 procent en van de waarde met 1,1 procent, tot respectievelijk 78,9 miljoen meter en 1027,1 miljoen mark. Bij parket was het kwaliteit in plaats van kwantiteit, want terwijl het volume met maar liefst 23,8 procent daalde tot 4,7 miljoen meter, nam de waarde ‘slechts’ met 8,6 procent af tot 187,3 miljoen mark. Homogene PVC-vloeren zakten verder in met 6,1 procent in volume en 8,3 procent in waarde. PVC-vloeren met een andere onderstructuur bleven in hoeveelheid gelijk, echter stegen in geld gemeten met 13,1 procent. De hoeveelheid vervaardigde linoleum zakte van 9,0 naar 8,8 miljoen meter en in waarde daalde dit product van 138,8 naar 135,7 miljoen mark. Rubbervloeren stegen met 8,1 en 9,9 procent in respectievelijk volume en geld. Geweven tapijt liep in volume terug van 2,5 naar 2,3 miljoen meter, maar steeg licht in waarde met een half procent. Getuft tapijt zakte van 47,4 naar 46,9 miljoen meter en van 628,6 naar 616,6 miljoen mark. Vernaald steeg 1 procent in hoeveelheid en ruim 2 procent in geld. Overig daalde met respectievelijk 15,2 en 19,5 procent.

(BWD/Vloerenplein, 28-11-2001)

Harry P. laat op zich wachten

Vloerenverkopers die willen meeliften op het succes van de ‘blockbuster’ film rond Harry Potter moeten nog even geduld hebben. “Karpetten... altijd lastig,” verklaart de onderdirecteur van Mohawk Home, de tapijtfabrikant die de licentie heeft voor het op de markt brengen van Harry Potter woningtextiel in Amerika. “Lastig houdt in géén karpetten met gezichten van de tovenaar en diens trawanten erop. Mensen lopen niet graag over gezichten heen. Dat is een oeroud taboe dat waarschijnlijk even oud is als het weven zelf. Gezichten kunnen wel op wandbekleding, maar op de grond is gek. We hebben zoiets wel eerder geprobeerd, maar in de showroom liepen de mensen er omheen of ze spróngen er zelfs overheen. Onze uitdaging is nu om een Harry Potter-karpet te laten zien zonder Harry Potter erop. Wellicht dat we komende januari wel wat in de winkels kunnen neerleggen,” zo besluit de onderdirecteur. Bij Mohawk Europe in Vaassen weet men nog niet of deze karpetten ook geïmporteerd gaan worden voor de Nederlandse markt.

(Vloerenplein, 26-11-2001)

Gelasta promoot tapijt op TV

Gisteren en eergisteren kreeg tapijtstad Genemuiden bezoek van het RTL4-programma ‘In Holland staat een huis’. Onder leiding van presentator Martijn Krabbé werd gefilmd bij twee zussen die elkaars woonkamer een metamorfose wilden geven. De Genemuidense groothandel Gelasta leverde het tapijt. Woordvoerder Van Steeg van de grossier vertelt dat er volop gefilmd is tijdens het leveren en leggen van de vloerbedekking en dat er ook een stuk van het productieproces van tapijt is vastgelegd. “Het was min of meer toeval dat tapijt belangstelling kreeg, maar omdat de opnames nu eenmaal in Genemuiden plaatsvonden moest het wel aan de orde komen. Het is mooi dat tapijt zo weer ‘in the picture’ is gekomen.” Het programma wordt 18 december om 21.30 uur uitgezonden.

(Vloerenplein, 23-11-2001)

Afghaanse tapijtperikelen

Vloerenbusiness en wereldpolitiek ontmoeten elkaar in Pakistan. Als dank voor zijn steun in de Afghaanse campagne vraagt de Pakistaanse regering om vrijere toegang tot de Amerikaanse markt voor textielproducten. Veel kans van slagen heeft dit verzoek niet volgens insiders, al zal er wellicht een uitzondering worden gemaakt voor handgeknoopte karpetten. Vanwege de arbeidsintensieve aard van dit product bestaat niet het gevaar dat Amerikanen werkloos zouden worden. Volgens de werkgevers in de textielsector zou Pakistan in staat zijn om voor meer dan 100 miljoen dollar per jaar naar de VS te verschepen. Met name de Peshawar-karpetten worden gewaardeerd om de unieke glans van de Afghaanse wol, reden ook waarom de productie hiervan moeilijk in landen als China of Turkije kan worden ondergebracht. In Pakistan zijn vele tienduizenden Afghaanse vluchtelingen werkzaam in de tapijtindustrie. In de belangrijkste afzetmarkten, Europa en de VS, is de vraag naar Afghaanse tapijten teruggelopen vanwege allerlei negatieve associaties en inzakkende (kerst)inkopen van luxere producten. Inmiddels verschijnen in zakenbladen de nodige tips voor avontuurlijke beleggers. Op dorpsmarkten in Pakistan zouden momenteel voor een habbekrats ‘tribale’ Afghaanse tapijten te koop zijn, die stuk voor stuk uniek zijn. In het westen ‘doen’ die soms vele duizenden guldens bij verzamelaars.

(Vloerenplein/Dawn/WSJ, 23-11-2001)

Robot stofzuiger op de markt

Honderd jaar geleden werd de eerste succesvolle stofzuiger op de markt gebracht. Vorige week introduceerde het bedrijf Electrolux op de Zweedse markt de Trilobite, een robot stofzuiger. De Trilobite is een automatische stofzuiger die zonder bediend te worden zijn weg vindt in het huis. Volgens Electrolux zijn de voordelen talrijk. Uit onderzoek van het bedrijf blijkt dat mensen bij normale stofzuigers gemiddeld maar tweederde van het tapijt stofzuigen en onbewust grote stukken vloerbedekking missen, terwijl de Trilobite maar liefst 95 procent van het oppervlakte reinigt. De Trilobite kan vanwege zijn beperkte hoogte simpel zijn weg vinden onder laag meubilair. Volgens Electrolux kan men nu gewoon naar het werk gaan of boodschappen doen terwijl de Trilobite de vloerbedekking stofzuigt. Door de ingebouwde radar ontwijkt het apparaat op eenvoudige wijze obstakels; zelfs wijnglazen schijnt het apparaat gemakkelijk te ontwijken. Natuurlijk heeft het apparaat ook zijn gebreken. Zo heeft de Trilobite moeilijkheden met trappen. Indien er bij de trap geen magnetische strip onder de vloerbedekking wordt aangebracht valt het apparaat onvermijdelijk de treden af. Volgens de concurrentie kan de Trilobite geen goed apparaat zijn. Het gebruikt slechts een vermogen van 90 watt terwijl gewone stofzuigers een vermogen van 800 tot 1600 watt hanteren. Bij een demonstratie in het Verenigd Koninkrijk waren de aanwezigen daarentegen onder de indruk. De verkoopprijs van het apparaat is nog niet duidelijk. Electrolux Nederland heeft geen idee wanneer de Trilobite zijn entree in Nederland doet en kan daarom geen prijs noemen. Over twee tot drie maanden is de verwachte introductie op de Britse markt. Als verkoopprijs wordt daar zo’n 1000 Britse pond genoemd, wat zesmaal zoveel is als gemiddeld voor een conventionele stofzuiger wordt betaald.

(Vloerenplein/Telegraph, 21-11-2001)

Nieuwe vakbeurs in Utrecht

In een persbericht van vandaag laat de Jaarbeurs weten dat er een nieuwe vakbeurs voor de woningbranche komt. De eerste editie van dit evenement met de titel Raam- en Wand Expo staat gepland voor ‘inkoopmaand’ september 2002. Zoals bekend is Inter Decor onder druk van de tapijtexposanten, die deze branchebrede beurs in zijn jaarlijkse vorm niet interessant vonden en daarom nog slechts om het jaar deelnamen, een tweejaarlijks evenement geworden. Met het nieuwe concept Raam- en Wand Expo zegt de Jaarbeurs deze branche nu een extra mogelijkheid te geven om zaken te doen. Bovendien wordt de beurs bewust tegelijk met de vakbeurzen DIY & Hardware, de Najaarsbeurs van Trade Mart Utrecht en de Parket Expo georganiseerd. De Parket Expo is interessant voor inkopers van parket, laminaat en kurk. Deze beurs is op aandringen van de exposanten verplaatst van mei naar september. Bezoekers kunnen in Utrecht terecht van 15 tot en met 17 september 2002.

(Jaarbeurs/Vloerenplein, 19-11-2001)

Abet uit consumentenmarkt

Abet Laminati uit IJsselstein stopt met het leveren van zijn laminaatvloeren aan de Nederlandse consument. Het gaat hierbij om de merken Parwood en Parqcolor. Een woordvoerder van het bedrijf wil niet meer kwijt dan dat men “om diverse redenen” tot dit besluit is gekomen. De HPL-vloeren van Abet blijven wel beschikbaar voor projectmatige toepassingen.

(Vloerenplein, 19-11-2001)

Lees bij faillissement betrokken

Textielgigant Burlington Industries (USA) heeft gisteren vrijwillig faillissement aangevraagd. Burlington is het moederbedrijf van het gerenommeerde Lees Carpets. Lees bestaat al sinds 1842 en richt zich wereldwijd op de projectenmarkt, met onder meer kamerbreed tapijt en modulaire tapijttegels. Het concern als geheel, dat tot een paar jaar terug te boek stond als de grootste textielproducent ter wereld, heeft een jaaromzet van circa 1,5 miljard dollar, maar zit ook zwaar in de schulden. Gesubsidieerde, soms ook illegale, textielimporten uit lage-lonenlanden en de terugloop in de consumentenbestedingen sinds ‘september’ hebben het bedrijf in de problemen gebracht. Na de geplande reorganisatie moet Lees als speerpunt worden voortgezet. George Henderson, algemeen-directeur: “Lees Carpets blijft de markt bedienen met innovatieve oplossingen op vloergebied en met noviteiten. We zijn bezig om een bedrijf vorm te geven dat flexibeler is en beter luistert naar de markt, en in staat is om aan de uiteenlopende en telkens veranderende behoeftes van de consument te voldoen.”

(Vloerenplein/Floorfocus, 16-11-2001)

CBW-cijfers derde kwartaal

Uit de zojuist verschenen CBW-omzetenquête over het derde kwartaal blijkt dat de wonenbranche een slechte periode achter de rug heeft. De geschreven omzetten bleven achter ten opzichte van vorig jaar. Over de gehele linie lag de omzet 1,9 procent lager dan in het derde kwartaal van 2000. Vooral de kurk- en parketspeciaalzaken (-3,4 procent) en de keukenspeciaalzaken (-3,3 procent) zagen de omzet sterk teruglopen. De daling is het geringst bij de gemengde zaken. Hier is sprake van een omzetdaling van 0,7 procent. Over de eerste negen maanden van het lopende jaar hebben de woningtextielzaken en de meubelzaken te maken met een omzetgroei van respectievelijk 1,5 en 1,8 procent. De gemengde zaken scoren onveranderd ten opzichte van vorig jaar. Bij de woningtextielzaken en de gemengde zaken draaien vooral de middelgrote winkels, met een modaal prijsniveau en samenwerkend met andere MKB’ers goed. Dalingen in omzetten worden waargenomen bij de kurk- en parketzaken (-0,5 procent), de keukenspeciaalzaken (-3,0 procent) en de slaapspeciaalzaken (-3,1 procent). De woninginrichters in de regio’s Noord en Oost doen het het beste.

(CBW/Vloerenplein, 14-11-2001)

Kwartaalcijfers Armstrong

De cijfers van Armstrong over het derde kwartaal laten een omzetafname zien van 6,9 procent in vergelijking met dezelfde periode van het jaar 2000. Grootste verliezer is het segment vloerbedekking waar de omzet met maar liefst 13,1 procent terugliep. Armstrong wijt de terugval onder meer aan de tegenvallende verkoop in laminaat en tegelproducten in de Verenigde Staten. De tegenvallende omzet aan vloerbedekking in Europa (-5,4 procent) is grotendeels toe te schrijven aan een afname van verkopen in vinyl en linoleum. Ook de houten vloerbedekking kende een omzetterugval (-5,4 procent), die Armstrong onder meer wijt aan tegenvallende verkopen aan onafhankelijke verdelers en de toegenomen concurrentie. Textiele vloerbedekking en sportvloeren waren de positieve uitzondering met een omzettoename van 4,6 procent, die echter grotendeels op het conto van de sportvloeren komt. Armstrong verwacht dat ook in het vierde kwartaal het prijs- en verkoopvolume verder onder druk zal komen te staan. Armstrong’s bestuurvoorzitter Michael Lockhart zegt dat, hoewel het bedrijf de invloed ondervindt van de economische terugval, Armstrong in zijn ‘core businesses’ blijft investeren. Het bedrijf zal zich daarnaast richten op verbetering van de kostenstructuur, productaanbod en winstgevendheid op de lange termijn.

(Vloerenplein/Armstrong, 14-11-2001)

Energiebesparing tapijtsector VS

De Amerikaanse tapijtindustrie werkt naar eigen zeggen hard aan maatregelen om de continuïteit van de branche veilig te stellen. Uit een vorige week verschenen rapport over de terugdringing van het energieverbruik binnen de sector blijkt dat z’n vruchten af te werpen. Daarin meldt het Carpet en Rug Institute (CRI) dat uit een onderzoek van Professor Matthew Realff blijkt dat de totale reductie van het energieverbruik door de tapijtindustrie gelijk staat aan de jaarlijkse uitstoot van maar liefst 226.000 auto’s. CRI-voorzitter Werner Braun is verheugd over de uitkomsten van Realff. “Bijna een kwart miljoen auto’s. Dat is nogal wat. Het is in ieder geval een belangrijke stap in de goede richting voor de toekomst en een gezonde tapijtindustrie. Onze tapijtfabrikanten hebben grote inspanningen verricht ten aanzien van energiebesparende oplossingen. De fabrikanten verminderen duidelijk de belasting van het milieu ten gunste van toekomstige generaties.” Een milieuvriendelijke productie staat op dit moment hoog in het vaandel van de Amerikaanse tapijtindustrie. Het CRI ziet dit als een belangrijke voorwaarde om de continuïteit van de sector de komende jaren veilig te stellen. Braun: “De CRI-leden doen hun uiterste best om het voortouw te nemen in het produceren van milieuverantwoorde producten en oplossingen te ontwikkelen ten aanzien van de verwerking van tapijtafval.” Volgens Braun is daarbij al de nodige vooruitgang geboekt, onder meer op het gebied van afvalverwerking, het terugbrengen van lucht- en watervervuiling en dus ook vermindering van het energieverbruik.

(Vloerenplein/CRI, 12-11-2001)

Armstrong voegt divisies samen

Eergisteren maakte Armstrong een ‘strategische reorganisatie’ bekend die de twee belangrijkste vloerendivisies bij elkaar gaat brengen. Armstrong Wood Products en Armstrong Floor Products (AFP) worden samengevoegd, onder een enkel managementteam, waarbij alle vloerproducten worden geïntegreerd binnen AFP. “Een geïntegreerd vloerenbedrijf was een noodzaak,” verklaart Michael Lockhart, de CEO van Armstrong. “De reorganisatie brengt Armstrong’s brede productaanbod van hout, vinyl, linoleum, laminaat en speciaal tapijt nu op één lijn.” Chan Galbato, de baas van AFP, ziet enorm veel potentieel in het op wereldwijde schaal samenvoegen van de houten vloeren met het halfharde segment, met name wat de synergetische mogelijkheden betreft. De afzonderlijke verkoop- en distributiesystemen zullen overigens operationeel blijven. Houten vloeren doen het ook in de Verenigde Staten goed. Met de merken Bruce, Hartco en Robbins is Armstrong, dat in 1998 actief werd in de houten vloerensector, marktleider in de USA.

(Armstrong/Vloerenplein, 09-11-2001)

Unilin wint patentproces in USA

Laminaatfabrikant Unilin meldt dat afgelopen vrijdag een administratieve rechter bij de U.S. International Trade Commission (ITC) in een voorbeslissing heeft bepaald dat het lijmloze laminaat van Unilin (Uniclic-systeem) en de daarbij behorende leginstructies niet strijdig zijn met een drietal patenten die in het bezit zijn van Välinge Aluminium (Berry). De uiteindelijke uitspraak van de ITC wordt op z’n laatst op 5 februari verwacht. De ITC begon met zijn onderzoek in deze zaak na een aanklacht van Alloc Inc., Berry Finance, en Välinge Aluminium. Volgens Frans De Cock, afgevaardigd bestuurder van Unilin uit Wielsbeke (België), zal deze beslissing de marktpositie van Unilin in de Verenigde Staten verder versterken. “We kunnen nu, gesterkt door deze beslissing, Unilin en Uniclic nog sterker positioneren in de Amerikaanse markt, door het bestendigen van onze Uniclic-import en door alles in het werk te stellen om onze nieuwe productie-eenheid in Thomasville (North Carolina) zo snel mogelijk op volle capaciteit te brengen.” Afgelopen juni kwam Unilin met het bericht dat het de laminaatproductie van het Amerikaanse bedrijf Columbia Flooring in Thomasville had overgenomen. Voor Unilin is het logistiek van belang om de productie voor de snel groeiende Amerikaanse markt zoveel mogelijk in de USA zelf onder te brengen in plaats van vanuit Europa te moeten verschepen. Unilin claimt dat Uniclic het eerste laminaatproduct was met een lijmloos systeem dat voorzien is van een verbindingssysteem dat rechtstreeks uit het basismateriaal is gefreesd.

(www.quick-step.com/Vloerenplein, 07-11-2001)

<< Begin < Vorige 331 332 333 334 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo