banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-banner-5-19

nieuws
Aspecta Tilt & Tones wint Spectrum Award

Speelse-vloermotieven-Tilt-TonesSpeelse vloermotieven van Aspecta Tilt & Tones nodigen uit om te gaan shoppen.De nieuwe LVT-collectie Tilt & Tones van Aspecta is onderscheiden met een Spectrum Award van het tijdschrift ‘design:retail’. De prijzen worden door een vakkundige jury toegekend aan de best ontworpen producten ten behoeve van winkelinrichtingen. Aspecta Tilt & Tones is als beste uit de bus gekomen in de categorie vloeren.

De nieuwe collectie Aspecta Tilt & Tones, die nog voor de zomer op de markt komt, bestaat uit vierkante tegels (van circa 60 bij 60 centimeter) die in vier kleurgroepen komen, elk bestaande uit vier markante, geometrische Tilt-tegels, die zich laten combineren met twee passende, neutrale Tones-tegels. Samen zorgen ze voor een speels vloermotief dat naar wens toepasbaar is in winkelomgevingen. Door het ‘mixen en matchen’ van de grafische Tilt-ontwerpen en de Tones-kleuren ontstaan velerlei opties op het vlak van bijvoorbeeld ruimteafbakening of bewegwijzering. De vormgeving is overigens geïnspireerd op het zogeheten ‘biophilic design’, ofwel ontworpen vanuit de band die mensen voelen met de natuur. Volgens ‘design:retail’ zorgt de vormgeving van Tilt & Tones onder andere voor een visueel interessante ruimte die mensen ertoe aanzet om te gaan winkelen. De collectie is beschikbaar in rigid core en in dryback/gluedown.

(Vloerenplein, 08-03-2019)

Barometer woonbranche dieper in het rood

De ‘woonbranche economische barometer’ is afgelopen maand wat dieper in het rood beland. De door Van Es Marketing Services samengestelde barometer sluit februari af op een stand van minus 8,9, ofwel twee punten lager dan in de voorgaande maand. De daling wordt veroorzaakt door het afnemende consumentenvertrouwen en slechtere cijfers over de weekomzetmutaties van woondetaillisten.

baro-1902‘Woonbranche economische barometer’ versterkt indicatie van een krimpende markt (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten zakt de afgelopen maand wederom met 5 punten en komt uit op minus 25,2, de laagste stand in jaren. Het is de zesde maand op rij dat deze deelindicator daalt. Minder dan een vijfde (19 procent) van de woondetaillisten noteert in februari een toename van de weekomzet, tegenover ruim vier van de tien (44 procent) een daling. Nog slechts een zesde (17 procent ) van hen verwacht dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. Praktisch de helft (48 procent) voorziet een omzetdaling. De woondetaillist is zodoende weer minder optimistisch gestemd over de komende periode.

Het in de barometer meegewogen vertrouwen van consumenten is voor het eerst na februari 2015 negatief. Het consumentenvertrouwen, door het CBS gemeten, komt uit op minus 2. Ook de koopbereidheid neemt af en belandt op minus 3, tegen minus 1 in januari. Het producentenvertrouwen industrie stijgt daarentegen iets. De score loopt op van 5,8 in januari naar 6,3 in februari. De deelindicator van de woningmarkt tot besluit staat op minus 14,6. Deze stoelt op voorlopige cijfers van het CBS over de verkoop (minus 14,6 procent) van bestaande koopwoningen in het vierde kwartaal van 2018.

(Vloerenplein, 08-03-2019)

Unifloor opent eigen vestiging in VS

UNIFLOOR-Inc.-in-CartersvilleUNIFLOOR Inc. in Cartersville (VS) wordt geleid door Kent Hughes (links), daarin bijgestaan door Gerry Maatjes.Unifloor heeft een vestiging geopend in de Verenigde Staten. De Deventer ondervloerenspecialist is weliswaar via verscheidene vloerendistributeurs al geruime tijd actief op deze exportmarkt, maar veronderstelt de klanten daar nog beter te kunnen bedienen met een eigen vestiging. UNIFLOOR Inc. is gevestigd in Cartersville, in de ‘vloerenstaat’ Georgia. Het bedrijf staat onder leiding van Kent Hughes (National Sales Manager), die de nodige ondersteuning krijgt van Gerry Maatjes (Export Sales Manager van Unifloor BV). Samen waren zij onlangs present op het debuut van vakbeurs Domotex USA in het nabijgelegen Atlanta.

(Vloerenplein, 08-03-2019)

MMFA ontvangt drie nieuwe leden

mmfa-logoDe Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) heeft zich versterkt met een drietal nieuwe leden. Tarkett (Frankrijk) en Corkart Indústria De Cortiças (Portugal) als gewoon lid, Neodecortech (Italië) als geassocieerd lid. De wereldwijde activiteiten van Tarkett behoeven weinig introductie. De Portugees maakt meerlaagse vloeren op basis van kurk, de Italiaan is decorfolieprinter. Het MMFA-netwerk omvat momenteel vierentwintig fabrikanten, zesentwintig leveranciersbedrijven en twee technische instituten als ondersteunende leden.

(Vloerenplein, 08-03-2019)

Nu ook Modint LIGHT-lidmaatschap

modint-logoModint, zakelijk netwerk van fabrikanten, importeurs, agenten en groothandelaren in kleding, modeaccessoires, tapijt en (interieur)textiel, komt met een LIGHT-lidmaatschap speciaal voor kleinere ondernemers en kleine (startende) bedrijven.

Ten behoeve van een gezonde toekomst van de kleding- en textielsector verklaart de vereniging zich sterk te maken voor thema’s als innovatie, duurzaamheid, internationalisering en human capital. “Wij zijn van mening dat we bij de opbouw van deze toekomst ook de kleinere, opkomende en onafhankelijke ondernemer in de mode- en textielbranche moeten betrekken,” aldus Patric Hanselman, directeur van Modint. “Vandaar Modint LIGHT. Dit geeft kleine ondernemers de kans zich bij ons netwerk en onze activiteiten aan te sluiten en tegelijkertijd verrijken zij ons netwerk. In deze snel veranderende sector is het goed om kennis met elkaar te blijven delen.”

De bedrijven en ZZP’ers die zich aansluiten via het LIGHT-lidmaatschap kunnen kiezen uit een aantal uren dienstverlening en specifieke informatievoorziening. Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van de collectieve voordelen en zijn seminars en workshops van de vereniging bij te wonen. Contactpersoon bij Modint is Nikki Bosboom (mobiel: 06-20818294), consultant Tapijt & Textiel.

(Vloerenplein, 08-03-2019)

Meepraten over herzien normen dekvloeren

nen-logoHet Delftse norminstituut NEN organiseert op donderdag 9 mei a.s. een bijeenkomst over normen voor dekvloeren. Welke normen aan herziening toe zijn, wordt dan in kaart gebracht. Een en ander betreft kwaliteitsniveaus, specificaties en toetsingscriteria van te leveren producten en de verwerking daarvan. Belangstellenden zijn van harte welkom op deze middag.

NEN onderstreept dat partijen als gebouweigenaren en –gebruikers, ontwerpers, aannemers, vloerenbedrijven, toeleveranciers en vloerafwerkers er belang bij hebben wanneer kwaliteitsniveaus in breed gedragen documenten helder zijn vastgelegd. De huidige nationale normen voor dekvloeren zijn ouder dan vijf jaar en toe aan periodieke evaluatie. Dat wil zeggen toetsing aan de vraag of ze nog aansluiten bij de markt, de huidige stand der techniek en wet- en regelgeving op Europees (CE-markering) en nationaal gebied.

NEN wil in kaart brengen of er behoefte is aan het herzien van de bestaande normen, maar ook een beeld krijgen van nieuwe wensen. Denk hierbij aan het raakvlak tussen de dekvloer en de gebruiksvloer, zoals bijvoorbeeld laminaat, vloerbedekking en tegels. Annemarie Mewe, consultant Materialen & bouwproducten (e-mail mb@nen.nl) is contactpersoon.

(Vloerenplein, 08-03-2019)

Forbo heeft sterk jaar achter de rug

Step-anti-slipcollectie-ForboDe in het verslagjaar 2018 gelanceerde nieuwe anti-slipvinylcollectie Step wordt in Nederland ontworpen en geproduceerd.De divisie Flooring Systems van Forbo heeft vorig jaar een netto-omzet van 913,2 miljoen Zwitserse franken geboekt (omgerekend 804 miljoen euro), een toename van 6,6 procent in Zwitserse franken of van 5,0 procent in de afzonderlijke munten van zijn afzetlanden. De regio Europa is goed voor 693,8 miljoen CHF in 2018, tegenover 656,0 miljoen CHF een jaar ervoor.

Forbo tekent aan dat de Europese markten een erg gemengd beeld laten zien. Zijn kernmarkten Frankrijk en Nederland noteren een als ‘bescheiden’ omschreven groei, terwijl bijvoorbeeld Duitsland een stijgende vraag rapporteert en een sterke omzetgroei. Groot-Brittannië boekt dan weer een krimp van de omzet als gevolg van de onzekerheden rond de Brexit en de recessie in de bouwsector.

De vinylvloeren hebben afgelopen jaar een bovengemiddelde omzetgroei opgetekend, met voor het LVT nog altijd groeicijfers dik in de dubbele cijfers. Forbo is ook goed te spreken over de ontwikkelingen bij onder meer het linoleum. De verkoop van de entreematten daarentegen bleef op het niveau van het voorgaande jaar.

De ‘Eurocol’-tak binnen de vloerendivisie rapporteert een stevige omzetgroei, met name als gevolg van meer afzet in het doe-het-zelf-kanaal in Rusland en meer vraag naar de ‘liquid’-vloerafwerking in specifiek Nederland. In Duitsland heeft de bouwlijmenafdeling last van stevige concurrentie en geeft wat omzet prijs.

Het bedrijfsresultaat (ebit) van de vloerendivisie is met 8,8 procent opgelopen tot CHF 136,5 miljoen, resulterend in een gezonde ebit-marge van 14,9 procent.

Het concern als geheel, met inbegrip van de divisie Movement Systems, is vorig jaar goed geweest voor een omzet van 1327 miljoen Zwitserse franken (1168 miljoen euro), een toename van 6,5 procent in de eigen munt, van 5,0 procent in de munten van zijn afzetmarkten. En dat, zoals dat heet, “onder uitdagende marktomstandigheden.” De bedrijfswinst is opnieuw een stuk hoger uitgevallen dan een jaar eerder, ondanks de sterke stijging van de grondstofprijzen en talrijke investeringen in de onderneming.

De groepsomzet in de Benelux is met 7,8 procent gegroeid tot 134,2 miljoen CHF, wat in euro’s gerekend een toename van 3,8 procent is.

Forbo verwacht dat 2019 “nog uitdagender” dan het voorbije jaar zal zijn, mede vanwege de veranderlijke omstandigheden wereldwijd op economisch en politiek gebied. Het concern voorziet een iets kleinere stijging van zowel de omzet als van de groepswinst uit lopende activiteiten.

(Vloerenplein, 06-03-2019)

Balta heeft zwak jaar achter de rug

balta-hoofdkantoor-met-logoDe jaaromzet van de divisie ‘Residential' van Balta is vorig jaar met 12,1 procent gezakt tot 206,3 miljoen euro, een combinatie van een organische daling van 11,9 procent en een negatief wisselkoerseffect van 0,2 procent. De resultaten weerspiegelen volgens de Belgische tapijtmaker het moeilijke handelsklimaat in zijn belangrijkste markten in continentaal Europa, maar vooral in het Verenigd Koninkrijk. Opvallend is dat de verkoop van kamerbreed tapijt met een hogere marge een (hoog eencijferige) stijging kende. Dergelijke producten zijn momenteel goed voor 33 procent van de verkoop van Residential, in vergelijking met 20 procent in het afgelopen jaar en 7 procent drie jaar geleden.

Balta laat voorts weten dat sinds januari 2019 in al zijn belangrijkste residentiële markten prijsverhogingen zijn doorgevoerd, om de kosteninflatie in de sector verder te compenseren. Behalve in het Verenigd Koninkrijk echter, waar de prijsconcurrentie momenteel te hevig geacht wordt. “De aanhoudende onzekerheid rond Brexit blijft wegen op onze prestaties in het Verenigd Koninkrijk en in het bijzonder op die van onze Residential-divisie.” Balta verwacht overigens wel dat de Britse markt op middellange termijn weer normaliseert.

De karpettendivisie ‘Rugs’ realiseert over het jaar een omzet van 198,3 miljoen euro, een krimp van 13,2 procent tegenover vorig jaar, waarvan een organische daling met 10,4 procent en een negatief wisselkoerseffect van 2,7 procent. Europa en Noord-Amerika zijn iets meer gedaald dan het gemiddelde voor de divisie. Balta stelt vast dat zich in heel Europa in het tweede kwartaal een moeilijk handelsklimaat heeft ontwikkeld dat zich gedurende de rest van het jaar heeft voortgezet. Terwijl Rugs in het vierde kwartaal per saldo weer groei optekent met een omzetstijging van 6,8 procent, blijft in Europa de omzet nog steeds onder het niveau van vorig jaar liggen, al is sprake van een verbetering ten opzichte van de eerste negen maanden.

In het verslagjaar heeft Balta overigens het merk Papilio ingelijfd, bekend van zijn natuurlijke handgemaakte karpetten. “Met Papilio kunnen we het productaanbod van Balta home verbreden en een groeiende niche van de karpettenmarkt betreden waarin we nog niet eerder aanwezig waren.”

Cyrille-Ragoucy-CEOCEO Cyrille Ragoucy: ‘We moeten concluderen dat het een moeilijk jaar was voor Balta’.De ‘Commercial’-divisie realiseert over het jaar een organische omzetgroei van 10,8 procent, met een jaaromzet van 214,8 miljoen euro. De positieve impact van de overname van Bentley Mills, die pas vanaf het tweede kwartaal van 2017 werd geconsolideerd, bedraagt 15,3 procent. De wisselkoersen hebben een negatief effect van 0,9 procent, wat resulteert in een gerapporteerde groei van niet minder dan 25,1 procent. In de Verenigde Staten wordt een stevige omzetgroei opgeschreven, in Europa daarentegen blijft de jaaromzet bijna gelijk in wat Balta een ‘uitdagende’ markt noemt, met een lichte groei in tapijttegels, die weer wordt tenietgedaan door een (laag eencijferige) daling in commercieel kamerbreed tapijt.

De geconsolideerde omzet van de onderneming bereikt afgelopen jaar een niveau van 646,2 miljoen euro, een daling van 2,3 procent in vergelijking met de 661,3 miljoen van een jaar eerder. Organisch gezien wordt een omzetkrimp van 5,0 procent genoteerd. De aangepaste ebitda komt uit op 72,4 miljoen, een afname van 14,3 procent ten opzichte van de 84,4 miljoen uit 2017. De marge heeft afgelopen jaar onder druk gestaan als gevolg van lagere volumes en de impact van kosteninflatie. De niet geringe nettoschuld bedraagt 262 miljoen euro aan het eind van het boekjaar.

In het vierde kwartaal is de tapijtmaker uit Sint-Baafs-Vijve teruggekeerd naar groei, te weten 2,3 procent, waarvan organisch 1,7 procent. De omzet van de divisie Residential wordt evenwel ook in het afsluitende kwartaal met rode cijfers geschreven.

“Als we terugblikken op 2018 moeten we concluderen dat het een moeilijk jaar was voor Balta. Om te beginnen ondervonden we in enkele van onze kernmarkten de gevolgen van een zwakke economische omgeving. Bovendien ontsnapten we niet aan de kosteninflatie die de hele sector treft, voor grondstoffen en voor transport- en energiekosten,” aldus commentaar van interim-CEO Cyrille Ragoucy.

Inmiddels heeft de in november 2018 aangekondigde ‘strategische en operationele evaluatie’ geleid tot de invoering van een reeks initiatieven voor groei en kostenbesparing. Niettemin: “Wij verwachten dat 2019 opnieuw een moeilijk jaar van transformatie wordt voor ons bedrijf, met een aangepaste ebitda die ongeveer in lijn ligt met die van 2018.” Het bedrijf heeft klaarblijkelijk nog geen nieuwe CEO gevonden, als opvolger van Tom Debusschere die vorig jaar moest opstappen.

(Vloerenplein, 06-03-2019)

Bij Cotap nu egalisatiemiddelen en lijmen

co-pro-productenOverzicht egalisatiemiddelen en lijmen van Co-pro.Cotap is onlangs begonnen met de verkoop van een assortiment egalisatiemiddelen en lijmen voor alle soorten vloeren. Dit betreft een toevoeging aan het assortiment waarmee Cotap in 2017 van start is gegaan, te weten ondertapijt, ondervloeren, plinten en profielen en onderhoudsproducten.

De groothandel wil zijn klanten in vier stappen kennis laten maken met het nieuwe ‘Co-pro’-assortiment egalisatiemiddelen en lijmen. Ten eerste universele reparatiemortel, voor het repareren van gaten in vloeren en het dichtmaken van sleuven van vloerverwarming. Ten tweede universele voorstrijkproducten, primer en vochtscherm voor cementgebonden en voor anhydrietgebonden afdekvloeren. Als derde egalisatiemortels, cement, anhydriet en een universeel, stofarm egalisatiemiddel. Ten vierde lijmen: tapijtlijm, PVC-lijm, MSP parketlijm en antislip-lijm voor het (tijdelijk) vastleggen van vinyl en tapijttegels.

De producten en productcombinaties zijn alle uitgebreid getest door producenten en klanten, zo verzekert Cotap. Voor meer informatie: www.cotap.nl/lijmenkit.

Co-pro is anderhalf jaar geleden door Cotap ontwikkeld als een merk vloertoebehoren voor parketspecialisten en woninginrichters. Belangrijk voor Cotap is dat het assortiment compact en compleet is, en de beste kwaliteit biedt tegen de beste condities. “Co-pro biedt een eenvoudige prijsopbouw, met direct een zeer scherpe stuksprijs, maar ook een extra scherpe palletprijs. Die per product bewijzen zeer competitief te zijn,” zo stelt de groothandel in een persbericht.

(Vloerenplein, 04-03-2019)

Vloerentak Amorim op zoek naar ommekeer

Amorim-WISEDivisie Floor & Wall Coverings koestert hoge verwachtingen van het begin dit jaar gelanceerde WISE (foto: Amorim).De divisie Floor & Wall Coverings van het Portugese kurkconcern Amorim heeft afgelopen jaar 7,7 procent omzet ingeleverd, om uit te komen op 112,2 miljoen euro. De onderneming stelt vast dat op de drie belangrijkste afzetmarkten, te weten de VS, Rusland en Duitsland, een herstel van de verkopen is uitgebleven. Wel is sprake geweest van een gunstige ontwikkeling in Scandinavië en Portugal.

De ebitda van de divisie zakt van 8,3 miljoen in 2017 naar nog slechts 3,0 miljoen in 2018, ofwel 2,6 procent van de omzet. Het concern verklaart de afname door te wijzen op lagere productieniveaus, hogere prijzen voor kurk, toegenomen kosten en waardeverminderingen. Er is sprake geweest van eenmalige kosten van 1,1 miljoen, voortvloeiend uit de invoering van nieuwe herstructureringsmaatregelen en wijzigingen in het management.

In zijn cijferoverzicht herinnert Amorim ook nog aan de goed ontvangen lancering, op de voorbije Domotex in Hannover, van WISE, zijn PVC-vrije, koolstofnegatieve, waterbestendige en volledig recycleerbare nieuwe vloerbedekking met Cork Rigid Core. De Portugezen verwachten daarmee met veel succes in te kunnen spelen op de vraag van de consument naar gezonde en eco-vriendelijke producten.

Ten slotte dienen een nieuw managementteam en maatregelen als een efficiëntere productie en een aangepast productaanbod, zorg te dragen voor wat genoemd wordt een ‘geslaagde ommekeer’ van de divisie. De groep als geheel boekte ruim 763 miljoen omzet (een plus van 8,8 procent), met een ebitda van 134 miljoen (17,6 procent van de omzet).

(Vloerenplein, 04-03-2019)

MaterialDistrict Rotterdam in aantocht

Palmleren-tapijt-designdistrictHet palmleren tapijt (studio Tjeerd Veenhoven) is gemaakt van een leerachtig materiaal uit de vezels van de Areca-palm in India. Stroken palmleer worden rechtop vastgemaakt op een basismateriaal of opgerold om tegels te vormen. Duurzaam en geschikt voor elke soort leefruimte.Met honderdveertig exposanten, tentoonstellingen met tweehonderd nieuwe materialen, presentaties van honderd toonaangevende start-ups en ontwerpers, plus een lezingenprogramma met zo’n zestig sprekers, staat MaterialDistrict Rotterdam ook dit jaar weer geheel en al in het teken van materiaalinnovaties. Het evenement, met als doelgroep R&D- en designprofessionals, wordt gehouden in Rotterdam Ahoy op 12, 13 en 14 maart a.s. en belooft tal van actuele thema’s aan te snijden, zoals circulariteit, digitalisering, smartness, gezondheid en social design.

In de sector ‘Interiors’ is onder (veel) meer een palmleren tapijt te zien, naast een tegelcollectie uit een composiet van marmerpoeder en oesterschalen, of meubels uit met lijm samengeperst afval van denim. Interessant is ook de sector ‘Print & Sign’, die de mogelijkheden van (reliëf)printen op allerlei materialen verkent, ook vloeren.

Exposanten met vloeren in hun aanbod zijn onder andere 2tec2, Amorim, Amtico, Donkersloot, Fetim, Interface, IVC, mFLOR, Modulyss, Moso en Prints van Oranje. Voor meer informatie en een gratis toegangskaart: Rotterdam.MaterialDistrict.nl.

(Vloerenplein, 01-03-2019)

Floorify wint exposantenprijs Batibouw

Stand-van-FloorifyStand van Floorify dirigeert alle aandacht naar de vloer, want zowel wand als interieurdecoratie zijn in eenzelfde kleur.Floorify is afgelopen maandag op Batibouw door een juryteam onderscheiden met de exposantenprijs voor ‘Best Experience’. Die is bestemd voor standhouders die voor ‘ware’ beleving en interactie met de bezoeker zorgen, met als doel om deze te overtuigen van het gebodene. De onderneming van de Vlamingen Marie Callens en Pieter Buyck lanceerde dit jaar een vernieuwend standconcept dat de pluspunten van zijn vloerproducten voor het publiek tastbaar moet maken.

Zo wordt aan de hand van een zware kogel, die de bezoeker op de vloer mag gooien, de impactresistentie gedemonstreerd. En door met een droge microvezeldoek een vlek van een permanente alcoholstift eenvoudig weg te wrijven, kan het publiek al doende de vlekkenresistentie op de proef stellen. Voorts laat de standhouder zijn bezoekers ter plekke het loopcomfort ervaren en toont hij op een demotafel hoe gemakkelijk de vloeren zich laten snijden en installeren. De stand springt verder in het oog door het gebruik van opvallende kleuren en vormen. Zowel de wand als de interieurdecoratie zijn in eenzelfde kleur geverfd, volgens een zogeheten monochroom concept, waardoor alle aandacht uit gaat naar de dessins en structuren van de vloer. De bouwbeurs in Brussel beleeft zondag aanstaande zijn laatste dag.

(Vloerenplein, 01-03-2019)

Nieuwe ontwikkelingen bij Viehoff
Nieuwe-display-van-ViehoffNieuwe display van Viehoff, met zestien items van Lindura royaal gepresenteerd.
Toepassing-8410 Lindura HD400Toepassing Lindura HD 400 (item 8410, natuurgeolied) in woonkamer.

Viehoff heeft voor de nieuwe Lindura-collectie HD 400 een wederom fraaie display laten maken. De HD 400 is een up-to-date gebrachte voortzetting van de prima door de markt ontvangen HD 300, met een aantal kleuren die zich voorheen hebben bewezen, aangevuld met een groot aantal nieuwe, aantrekkelijke decors. In de nieuwe display van Viehoff worden zestien decors van dit ‘hightech’ parket van Meister groot en zonder meer ‘uitnodigend’ getoond. “We bieden opnieuw een uiterst aantrekkelijke presentatie, in dezelfde lijn als de al zo succesvolle laminaatdisplay, maar nu met grotere borden,” zo geeft de groothandel als toelichting. “Ook spelen wij met deze display adequaat in op de duurzaamheid van dit product, een aspect dat immers erg leeft bij de huidige consument.” (Meer over de collectie is te vinden in het nieuwsitem ‘MeisterWerke lanceert de nieuwe Lindura’ van 25-01-2019 op deze site).

Ander recent nieuws van Viehoff betreft de mogelijkheid om via een online bestelformulier eenvoudig de producten van zijn lijn binnenzonwering, onder het label Maison, te bestellen. De collectie heeft volgens de groothandel een geslaagde lancering op de InCoDa in Gorinchem achter de rug en mag sindsdien op het nodige enthousiasme rekenen van de dealers. De bestelformulieren staan op de websites www.viehoff.nl en www.maisonbinnenzonwering.nl. Bedrijven met belangstelling om dealer te worden kunnen bij het in Heerhugowaard gevestigde bedrijf een veelomvattende boekenset bestellen.

(Vloerenplein, 27-02-2019)

Nieuw EPLF-blad ‘Ondervloermaterialen’

Editie-2019-OndervloermaterialenEditie 2019 van ‘Ondervloermaterialen’ van de EPLF.De Europese laminaatmakersvereniging EPLF heeft, volgend op de publicatie van de EN 16354, zijn technisch gegevensblad ‘Ondervloermaterialen onder laminaatvloerelementen – keuringsnormen en kengetallen’ bijgewerkt. Het compacte document geeft aanwijzingen en biedt hulp bij de juiste keuze van ondervloeren onder laminaatvloeren bij verschillende toepassingen. “Zo kunt u de passende ondervloer kiezen waarmee het laminaatvloersysteem geoptimaliseerd kan worden en de gebruiksduur wordt verhoogd,” aldus belooft de EPLF aan een doelgroep van producenten, toeleveranciers, planners, vaklieden en vakhandel, plus geïnteresseerde eindverbruikers.

Op www.eplf.com is het nieuwe blad met toelichtingen en verklaringen gratis te downloaden als PDF-bestand in het Duits en het Engels. Binnenkort volgen versies in het Frans, Nederlands en Pools.

(Vloerenplein, 27-02-2019)

‘Slimme’ applicatie van start-up Kubisk

Chris-van-de-NesChris van der Nes, commercieel directeur van Kubisk.De in Alkmaar gevestigde start-up Kubisk lanceert een ‘slimme’ applicatie voor het beheren, begroten en plaatsen van vloerbedekkingen en raambekleding. Centraal staat het in kaart brengen van ruimtes en deze data real-time beschikbaar hebben. Dit maakt het traject van (af)bouwer tot en met eindgebruiker naar eigen zeggen snel inzichtelijk en eenvoudiger te beheersen. “Alle tijd die tot op heden nodig was om van offerte tot aan een opdracht te komen wordt weggenomen,” zo belooft een persbericht. De gebruiker van Kubisk (www.kubisk.nl) bouwt bovendien een langdurige relatie met de klant op, zo stelt de leverancier voorts in het vooruitzicht. Chris van der Nes (24) is contactpersoon bij de start-up.

(Vloerenplein, 25-02-2019)

Quick-Step wint prijs met ReadyFit

ReadyFitReadyFit.Quick-Step is op de Brusselse bouwbeurs Batibouw onderscheiden met de Product Innovation Award voor zijn installatietechnologie ReadyFit. Deze nieuwe service van het vloerenmerk van Unilin aan de (Belgische) consument werd gekozen uit tientallen inzendingen, waaruit een onafhankelijke jury een selectie van twintig innovatieve producten en diensten samenstelde. “Met ReadyFit bewijst Quick-Step dat prefabricage en industrialisatie hand in hand kunnen gaan met maatwerk,” zo oordeelt de jury. “Technologie die de klant een echte meerwaarde biedt is nog steeds vrij zeldzaam, en dat overtuigde ook de jury. Zowel de eindklant als de installateur hebben baat bij deze oplossing.”

Naar eigen zeggen vergemakkelijkt en versnelt ReadyFit het (stofvrij) installeren van nieuwe vloerbedekking. Een gecertificeerde ‘Quick-Step-partner’ komt thuis langs bij de klant en meet diens kamer op met een 3D-scanner. Quick-Step zaagt vooraf de benodigde vloerplanken (laminaat of 'Balance Rigid' vinylvloeren) op maat en overhandigt de klant daarbij een gepersonaliseerd lay-outplan, waarna de koper enkel nog de genummerde planken in elkaar hoeft te klikken. (Zie ook Nieuws ‘Quick-Step brengt ReadyFit en Rigid Vinyl’ van 05-10-2018).

De toekenning van de Product Innovation Award vond als nevenevenement plaats van de Belgian Building Awards, onderscheidingen voor architectuur.

(Vloerenplein, 25-02-2019)

Geslaagde vakdag voor COREtec op Batibouw

Volop-aanloop-op-stand-COREtecVolop aanloop op stand COREtec op professionele dag op Batibouw 2019.USFloors is voor het derde jaar op rij met de meerlaagse zwevende klikvloeren van zijn merk COREtec present op Batibouw. De exposant uit Waregem stelt met tevredenheid vast dat het gisteren, op de eerste van twee beursdagen speciaal voor professionals, zeer druk was op zijn stand. “Onze nieuwe visgraat onder andere en de twintig nieuwe designs van ProPlus werden zeer goed onthaald door de Belgische klanten, vaklui en architecten.” Het jaarlijkse evenement in de Brussels Expo is nog tot en met zondag 3 maart a.s. te bezoeken, vanaf morgen ook door het grote publiek.

“Een nieuwe COREtec-vloer koop, plaats en bewandel je op één dag: de zwevende klikvloer klikt eenvoudig in elkaar, over eender welke ondergrond, zonder ondervloer of voorbereiding,” zo verklaart Jan Dossche van USFloors mede het succes van de eerste vakdag door te wijzen op de geschiktheid van zijn producten voor de renovatiemarkt. “COREtec presenteren wij hier als de ideale renovatievloer.” De volledig watervaste vloeren worden door Dossche evenzo geadviseerd voor natte ruimtes als badkamers of kelders.

COREtec is met zijn Greenguard Gold-certificaat overigens volledig vrij van chemicaliën, wat een gezonde binnenlucht ten goede komt en in die zin aansluit bij het leidende thema ‘Healthy Indoor Climate’ van Batibouw dit jaar. De vaste kurkonderlaag zorgt voor een natuurlijke bescherming tegen schimmel, vangt oneffenheden op van om het even welke ondergrond en is bovendien uitermate geluiddempend, aldus besluit USFloors, een divisie van Shaw Industries van investeerder Warren Buffett, zijn opsomming van productvoordelen.

(Vloerenplein, 22-02-2019)

Meer omzet afwerkingsbedrijven in de bouw

Sterkste-omzetstijging-bouwSterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar (foto: Hollandse Hoogte).De omzet van de Nederlandse bouw is in 2018 met ruim 10 procent gestegen. Het is meer dan tien jaar geleden, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS, dat de groei van de bouwnijverheid op jaarbasis zo hoog was. Kleine bouwbedrijven (tot tien man personeel) presteerden afgelopen jaar het best met een omzetstijging van bijna 12 procent.

Gespecialiseerde bouwbedrijven zagen hun omzet vorig jaar eveneens met iets meer dan 10 procent stijgen, een percentage dat ook opgaat voor de afwerkingsbedrijven binnen dit segment. De afwerkingsbedrijven (met inbegrip van de afwerking van vloeren en wanden) boekten verhoudingsgewijs zelfs meer vooruitgang dan in 2017, met toen circa 7 procent omzetgroei, en ook meer dan in de jaren daaraan voorafgaand.

Het CBS rapporteert verder vandaag dat het aantal vergunde nieuwbouwwoningen in 2018 ongeveer gelijk is gebleven ten opzichte van de bijna 70 duizend van een jaar eerder. In 2013, zo tonen de statistieken, werd voor slechts 27 duizend woningen een vergunning afgegeven, een dieptepunt. Daarna nam het aantal bouwvergunningen weliswaar toe, maar bereikte nog niet het niveau van vóór de crisis. Tussen 2000 en 2008 werd jaarlijks immers voor gemiddeld 80 duizend nieuw te bouwen woningen een vergunning verleend.

(Vloerenplein, 22-02-2019)

Headlam brengt nieuws van Gerflor

gerflor-displayBij Headlam zijn de nieuwe LVT-reeksen Creation 30 en Creation 55 van Gerflor beschikbaar, zo laat de groothandel weten via zijn jongste nieuwsbrief, bovendien compact gepresenteerd in een overzichtelijke display. De vernieuwde LVT-collectie van Gerflor telt veel bijzondere ontwerpen met hout-, mineraal- of textielpatronen en kent een verscheidenheid aan installatiemethoden. Er valt te kiezen uit meer dan 240 uitvoeringen, met zeker drie dozijn aan nieuwe kleuren en dessins, waaronder painted wood, warm eiken en een trendy look in kwarts beton. De planken en tegels komen in een tiental formaten, waaronder XL-uitvoeringen en visgraat. De zogeheten ‘duo-core’-technologie zorgt volgens de aanbieder voor verbeterde prestaties qua loopcomfort, geluidsabsorptie en stabiliteit. De installatiemethodes betreffen Dry Back, Looselay en Gerflor’s gepatenteerde verticale kliksysteem. Er is tevens een nieuw aanbod in Rigid-producten en hun toebehoren.

De nieuwe lijn van de Gerflor Creation 30 + 55 is bij Headlam in een compacte display leverbaar met daarbij alle items van zowel de 30 als de 55 in twee handzame uitvouwboeken.

(Vloerenplein, 22-02-2019)

Willem-Jan Candel directeur Unifloor

Candel-en-MorsinkWillem-Jan Candel (links) en Gerco Morsink poseren voor een stelling met Unifloor-producten.Willem-Jan Candel is met ingang van de eerste van deze maand aangetreden als algemeen directeur van Unifloor Underlay Systems in Deventer. Candel (52) heeft ruim dertig jaar management- en verkoopervaring in verschillende branches en bij diverse organisaties. Bij Unifloor legt hij de focus op de groei van de afzet op zowel de nationale markt als de exportmarkten.

Over zijn rol binnen het bedrijf zegt de nieuwe directeur: “Als klant vindt men bij Unifloor passende ondervloeroplossingen voor elke vloersituatie. Ik maak kennis met een zeer professionele en kritische afzetmarkt. Samen met een gemotiveerd team van Unifloor-medewerkers gaan we de relatie met onze klanten nog verder optimaliseren waarbij ‘duurzaamheid’ en ‘klanttevredenheid’ centraal zullen staan.”

De organisatiewijziging wordt overigens verklaard door de forse groei van zowel Unifloor als Forest, beide onderdeel van de Bosgoed Holding in Deventer. Candel neemt het stokje over van Gerco Morsink, die zich zodoende volledig kan richten op de verdere (internationale) groei van Forest, leverancier van gordijnrailsystemen en raambekleding.

(Vloerenplein, 22-02-2019)

Nieuwe dessins Moduleo Select & Transform
Select-Venetian-StoneSelect Venetian Stone. Transform-Sherman-OakTransform Sherman Oak.

Moduleo, een LVT-merk van de IVC Group, heeft zijn collecties Select & Transform met enkele smaakvolle dessins in hout en steen uitgebreid. Aan de talrijke stijlopties van Moduleo Select is Brio Oak toegevoegd. Deze vloer in warme tinten van eik komt goed tot zijn recht in zowel klassieke als moderne interieurs en kent tevens een zacht gebleekte versie. De uitgesproken V-groef, zo stelt de aanbieder uit Avelgem, laat de planken er nog realistischer uitzien. De tegelcollectie van Select is voorts uitgebreid met de ‘zandsteen’ Venetian Stone, die alom inzetbaar is. Aan de trendy dessins van Moduleo Transform (vloeren die beschikken over een slijtlaag van 0,55 millimeter en tevens opvallen met nieuwe XL- en visgraatformaten) zijn de natuurgetrouwe houteffecten Mexican Ash, Sherman Oak, Chester Oak en Country Oak toegevoegd. Hoover Stone tot besluit oogt als fijntjes uitgesleten beton en is nieuw in de tegelreeks van Transform.

Vloerenplein, 22-02-2019)

LaminatePark sluit eind 2019 zijn deuren

Productiehal-LaminateParkProductiehal van LaminatePark (foto: website bedrijf).Tarkett en Sonae Arauco kondigen het stopzetten van de werkzaamheden van hun 50/50-joint venture LaminatePark aan. Dit houdt in dat de fabriek in het Duitse Heusweiler-Eiweiler eind van dit jaar dicht gaat. LaminatePark werd opgericht in 2006 en biedt werk aan 230 mensen. Het bedrijf produceert plaatmateriaal (MDF en HDF) en laminaatvloeren voor de Duitse en internationale markt. De productiecapaciteit voor laminaatvloeren is volgens eigen opgave 25 miljoen vierkante meter op jaarbasis.

“De onderneming opereert in een zeer competitieve marktomgeving die sterk wordt geraakt door afnemende volumes in West-Europa, resulterend in een daling van het afzetvolume van LaminatePark sinds 2007 en met name in 2018,” aldus een door Tarkett verspreid persbericht. “Deze ongunstige zakelijke omgeving heeft geleid tot een onderbenutting van de productiecapaciteit van LaminatePark, met derhalve enorme invloed op de winstgevendheid van de vestiging.” De partners stellen vast dat er op middellange termijn geen redelijk vooruitzicht op verbetering van het rendement bestaat. LaminatePark belooft de zaken naar behoren af te wikkelen, zowel richting werknemers als afnemers.

(Vloerenplein, 20-02-2019)

Eerste EK ‘LVT leggen’ op komst

Trainingscentrum-FloorSkillsTrainingscentrum FloorSkills (foto: website).Het Britse opleidingsinstituut FloorSkills kondigt met trots de komst aan van het Europees kampioenschap LVT leggen, oftewel wie de ‘European LVT Fitter Of The Year 2019’ wordt. De eerste editie van de wedstrijd wordt in samenwerking met zijn Nederlandse evenknie Woontotaal Academy georganiseerd. Slechts acht deelnemers zullen de finale bereiken, die op 11 en 12 juli a.s. bij FloorSkills UK wordt gehouden: vier afkomstig van voorrondes bij de Woontotaal Academy en het andere kwartet via voorrondes bij FloorSkills UK. De aanmelding van Nederlandse deelnemers opent eind deze maand. Meer informatie is nu alvast te vinden op www.floorskills.co.uk/lvt-competition-2019/

(Vloerenplein, 20-02-2019)

INretail agendeert de Geschillencommissie

geschillencommissie-inretailINretail nodigt zijn leden uit om komende maand mee te denken over een alternatieve invulling van de Geschillencommissie Wonen, een onderdeel van CBW-erkend. Op 20 maart presenteert de brancheorganisatie op een aantal bijeenkomsten in het land zijn alternatieve invulling van de regeling, waarna een en ander met de leden wordt besproken.

INretail zegt een alternatieve werkwijze te onderzoeken aangezien de Geschillencommissie Wonen de grootste kostenpost is van CBW-erkend en de subsidie vanuit de overheid wordt teruggeschroefd. De brancheorganisatie meent daarnaast dat de geschillenbeslechting goedkoper, efficiënter en flexibeler kan, zodat meer ruimte overblijft voor marketing en promotie van CBW-erkend. De nieuwe werkwijze (klaarblijkelijk met online communicatiemiddelen) zou volgens de vertegenwoordiger van de winkeliers bovendien beter aansluiten op de wensen van de moderne consument. Overigens is de Geschillencommissie Parket (voor bij de recentelijk opgeheven VPL aangesloten ondernemers) inmiddels verleden tijd.

(Vloerenplein, 20-02-2019)

Interface organisch flink gegroeid

Interface-logoInterface is afgelopen jaar organisch met 7 procent gegroeid. Voor het lopende jaar 2019 mikt het concern op een organische omzetgroei van nog eens 2 tot 4 procent voor zijn tapijttegels en zijn LVT.

De netto-omzet bedroeg vorig jaar 1,2 miljard dollar, een stijging van 18 procent in vergelijking met de 996 miljoen van een jaar eerder. De halverwege het verslagjaar overgenomen fabrikant van rubber vloeren Nora droeg 113 miljoen dollar bij aan de netto-omzet. De aangepaste ebitda van het Amerikaanse concern reikte tot 186 miljoen (ofwel 16 procent van de omzet), tegenover 152 miljoen (toen 15 procent van de omzet) in het voorgaande jaar. Interface gaat er prat op wereldwijd het enige vloerenbedrijf te zijn dat elk vloerproduct dat hij maakt of verkoopt (tapijt, LVT of rubber) kan aanbieden als koolstofneutraal gedurende de gehele levenscyclus van het product.

(Vloerenplein, 20-02-2019)

Meer Brits tapijt aan stort onttrokken

cruk-core-funders-2019In het Verenigd Koninkrijk is de hoeveelheid tapijtafval dat aan de stort kon worden onttrokken vorig jaar in bescheiden mate gestegen. Bij elkaar 175.252 ton werd hergebruikt, gerecycleerd of teruggewonnen voor energieopwekking, zo rapporteert de non-profitorganisatie Carpet Recycling UK (CRUK). Het nieuwe cijfer impliceert dat 44 procent van het tapijtafval, jaarlijks een volume van zo’n 400.000 ton, aan de stort werd onttrokken. In 2017 kwam de optelling uit op 42 procent van het totaal.

De terugwinning van energie was in 2018 goed voor 113.914 ton, 65 procent van het totaal en 10.087 ton minder dan in 2017. Hergebruik en recycling van afvaltapijt stegen met 19.338 ton ten opzichte van 2017 tot 61.338 ton, ofwel de resterende 35 procent.

In 2008, het jaar van oprichting van CRUK, belandde nog 98 procent van het door de Britten afgedankte tapijt op de vuilstort. De doelstelling is en blijft 60 procent hergebruik, recycling of terugwinning van energie in het jaar 2020. De organisatie belooft zich tevens sterk te maken voor een hoger aandeel van gerecycleerd materiaal in textiele vloeren en voor wat genoemd wordt 'circulaire productie’-praktijken.

(Vloerenplein, 20-02-2019)

InCoDa 2019 in teken van jubileumjaar

2497-2903f3436a8ec5ed7ef87479381e44ae


Het ambacht“Het ambacht is voor ons belangrijk.”
Uit de oude doos 1Uit ‘de oude doos’ (1).
Uit de oude doos 2Uit ‘de oude doos’ (2).

Het is ongeveer een half jaar na de laatste editie van de Interieur Collectie Dagen en dus ook een half jaar vóór de komende editie. Het is dit jaar ook tien jaar geleden dat de beurs voor het eerst in Gorinchem plaats vond. Een heus jubileum dus. En een goed moment om de balans op te maken met Mascha de Bruin, Head of Events InCoDa en Gerard van Muijden, die als Marketing Coördinator InCoDa onlangs het stokje van Ivo Horn overnam. “We liggen goed op koers. Er zijn een groot aantal nieuwe partijen aangetrokken en een half jaar voor aanvang van InCoDa is 80 procent van de beursvloer al volgeboekt. InCoDa is het snelst groeiende platform in de B2B interieurmarkt en deze ontwikkeling krijgt een flinke boost door de komst van prominente nieuwkomers,” zo laat van Muijden weten. Het evenement zal zich meer dan ooit richten op interactie. “Wij zijn regelmatig in gesprek met de bezoekers, ook zal er meer interactie zijn op de beursvloer via vloggers en bloggers in het Inspiratiecafé. De kernwaardes van InCoDa zijn inspiratie, innovatie, connect/verbinding en ambacht. En we nemen daarnaast ook kritisch de aankleding onder de loep.”

Mascha de Bruin en Gerard van Muijden zien de toekomst van InCoDa zonnig in. “InCoDa heeft zich gedurende de afgelopen jaren bewezen als een constante en betrouwbare partner waar de vloerenbranche zich optimaal kan presenteren en profileren. Natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten en daar kijken we dan ook aandachtig naar. We zullen de komende jaren nieuwe samenwerkingen aangaan en we werken hard aan onze branding, waarbij men onder meer ook kan denken aan een ‘groener, interactiever en socialer’ platform. De catering krijgt verder een upgrading. Het merendeel van onze plannen voor de komende jaren zal tijdens deze editie al zichtbaar zijn. We zetten in 2019 vooral in op inspiratie en interactie, via onder meer het inspiratiecafé en inspiratietheater. In het inspiratiecafé ontmoeten bezoekers verschillende bekende bloggers, vloggers en stylisten, die zowel bezoekers als exposanten helpen met hun bedrijf sterker te positioneren. Deze inspirators hebben allemaal een binding met de segmenten. Onze eerste inspirator heeft bijvoorbeeld veel affiniteit met vloeren (harde en zachte vloeren).”

De laatste jaren waren binnen de vloerenbranche weleens geluiden te horen dat de organisatie van InCoDa het interieursegment te veel ‘verruimde’. “We kunnen deze kanttekeningen plaatsen, maar merken daarbij wel op dat de verruiming met bijvoorbeeld raamdecoratie een ontwikkeling is die ook binnen de branche waarneembaar is. Maar laten we duidelijk zijn: het segment vloeren is en blijft het key segment binnen ons beursaanbod met o.a. Flamingo Parket, Kerkhoffs, Rigo Verffabriek, Unifloor, PPC, Interfloor, Koninklijke Peitsman, T&G Wood en Kerakoll. En we voeren op dit moment een aantal afrondende gesprekken met belangrijke partijen. We zijn ook trots op het NK Parketleggen en NK Woning- en Projectstofferen die wederom op InCoDa plaats zullen vinden in samenwerking met Platform Parketbranche, Inretail, Branche Vereniging Projectinrichting en de Woontotaal Academy. Het ambacht is voor ons altijd belangrijk geweest en is dan ook zeker op de beurs terug te zien. We luisteren goed naar de bezoekers en wat er in de markt speelt, dat is tenslotte leidend. De bezoeker moet als hij op InCoDa is geweest denken: ‘Ik moet volgend jaar terugkomen, anders heb ik wat gemist’.”

(Vloerenplein, 18-02-2019)

Paar procent omzetgroei ‘wonen’ in 2018

In 2018 heeft de detailhandel 3,3 procent meer omgezet dan in het jaar 2017, zo meldt het CBS vandaag. De omzet in de non-foodsector is bijna 2 procent hoger uitgekomen, de winkels in voedingsmiddelen zetten ruim 3 procent meer om. In de non-food toppen de aan het interieur gerelateerde branches het lijstje, al zijn hun scores lang niet zo uitbundig als een jaar eerder.

retail-totaal-2018-2017

De omzetstijging van 3,3 procent voor de Nederlandse detailhandel is de op één na hoogste omzetgroei na 2006. In 2017 bedroeg de omzetgroei 4,2 procent. Na de piek in 2008 bereikte de omzet van de detailhandel een dieptepunt in 2013, zo blikt het CBS terug in zijn statistieken. Daarna is de omzet gestaag gegroeid. In 2018 was de omzet van de non-foodwinkels evenwel nog 13 procent lager dan voor de crisis. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen lag daarentegen ruim 18 procent hoger dan voor de trammelant.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) realiseren in 2018 de grootste toename in de non-food, met een plus voor de omzet van 2,3 procent (2017: +7,4 procent) en een plus voor het volume van 3,6 procent. Zij worden gevolgd door de winkels in meubels en huishoudartikelen (inclusief woninginrichting algemeen assortiment), met een omzetgroei van 2,1 procent (2017: +8,4 procent), doch een volumekrimpje van 0,1 procent.

In de afsluitende maand december is de omzet van de detailhandel als geheel met 2,3 procent gegroeid. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren behalen eveneens 2,3 procent groei in maand twaalf, de winkels in meubels en woninginrichting sluiten het jaar af met 3,2 procent vooruitgang.

In het vierde kwartaal bedraagt de omzetplus van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren 3,1 procent (volume: +4,4 procent), die van de winkels in meubels en woninginrichting 2,1 procent (volume: 0,0 procent), met alle uitkomsten gecorrigeerd voor de koopdagen.

Online, niet te vergeten, is het afgelopen jaar bijna 18 procent meer omgezet, waarbij de multi-channelers (bijna 26 procent aanwas) bijna twee keer zo goed hebben gepresteerd als de pure webwinkelverkopers (ruim 13 procent).

(Vloerenplein, 15-02-2019)

Wijzigingen in bestuur vereniging ERFMI

Het European Resilient Flooring Manufacturers' Institute (ERFMI), de in Brussel gevestigde Europese vereniging van producenten van veerkrachtige vloeren, kondigt wijzigingen aan in zijn raad van bestuur en leidinggevende staf. Zo is Jane Gardner aangetreden als gedelegeerd bestuurder en in die hoedanigheid de opvolgster van Ton Pluijmert, die na zestien jaar de belangen van de sector in Europa te hebben behartigd, met pensioen is gegaan. De organisatie dankt Pluijmert voor diens waardevolle bijdrage.

ERFMIAlgemene vergadering ERFMI, met derde van links Jane Gardner.

Op de algemene vergadering van ERFMI, afgelopen november in Brussel, is voorts Robert N. B. Smith als nieuwe voorzitter gekozen. Hij is directeur van de technische diensten bij James Halstead plc. Smith neemt dit mandaat over van waarnemend voorzitter Pierre Lienhard, directeur van de groep marketing & strategie bij Gerflor. Demosthene Sakkas, directeur van de divisie onderzoek en innovatie bij Tarkett EMEA, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de technische commissie.

Jane Gardner was eerder als hoofd consultancy van het Britse Axion betrokken bij projecten rond inzameling en hergebruik van kunststofproducten. Naast het opzetten van Recofloor, het nationale inzamelings- en recyclageprogramma voor vinylvloeren, leidde zij ook Carpet Recycling UK, een branchevereniging die zich richt op een betere recycling van tapijt. Voorts vertegenwoordigde zij in het Verenigd Koninkrijk Recovinyl, het Europese recyclageprogramma voor PVC.

De nieuwe gedelegeerd bestuurder zegt er veel zin in te hebben om aan te slag te gaan. “Ik kijk ernaar uit om ervoor te zorgen dat de circulaire economie binnen de veerkrachtige vloerensector verder ontwikkeld wordt en dat de stem van ERFMI gehoord wordt op zowel Europees als nationaal niveau.”

ERFMI vertegenwoordigt de belangen van fabrikanten en verdelers van veerkrachtige vloerbedekking in Europa. Gezamenlijk produceren zij meer dan 360 miljoen vierkante meter vloerbedekking per jaar en bieden werk aan 11.000 mensen. Aangesloten zijn Altro, Amorim, Amtico, Artigo, Aspecta, Beauflor, Dickson, Designflooring, mFLOR, Forbo, Gerflor, IVC Group, Nora, Polyflor, Tarkett, Upofloor en Windmöller. Meer informatie: www.erfmi.com.

(Vloerenplein, 15-02-2019)

JAB Design Floor LVT 55 bij Belakos

Florence KittFlorence Kitt.JAB Anstoetz brengt de collectie Design Floor LVT 55. Zijn distributiepartner Belakos Flooring gaat de nieuwe reeks designvloeren exclusief op de Nederlandse interieur- en projectmarkt verkopen.

De vloerengroothandel te Genemuiden roemt de producten om hun voorkomen, functionele kwaliteiten en om de mogelijkheid die zij bieden om interieurs individueel vorm te geven.

De vloeren hebben een kenmerkende reliëfstructuur en beschikken over levendige hout- en steendecors. Er zijn achttien houtdecors, in patronen als Hongaarse punt, visgraat of blocked wood-varianten, en dertien steendecors om fraaie accenten mee aan te brengen.

De Design Floor LVT 55-vloeren zijn in zowel dryback als een klikbare Rigid LVT-variant te verkrijgen, die laatste voorgesteld als ‘de nieuwe klikgeneratie’, voorzien van een solide kern en geïntegreerde geluiddempende ondervloer.

(Vloerenplein, 15-02-2019)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

schonox voor de vakman gewoon beter

allesovertapijt-logo